quote:Op donderdag 17 november 2022 15:42 schreef Viezig het volgende:
[..]
Klopt, dus als je nú zou overstappen heeft dat alleen invloed op die laatste paar dagen van 2022, omdat een overstap ook meestal een maandje duurt.
Je verwacht meer te verbruiken dan het max. voor het prijsplafond, dus het is wel verstandig om vóórdat je over die grens gaat betere tarieven te zoeken, maar dat heeft dus op dit moment geen haast imo. Je weet toch niet wat de prijzen doen en welke energiemaatschappij tegen de tijd dat jij over het max. verbruik gaat het voordeligst is.Duidelijk. Voorlopig doe ik nog even niets, had mijn contract al een beetje vergeleken her en der met andere aanbieders. Waarbij lijkt dat Vattenfal en budget energie en Essent heel iets goedkoper lijken te zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik dan de kWh en de m³ prijzen vergelijk.
Hier ook zoiets.quote:Op maandag 14 november 2022 15:42 schreef Harderwijk190 het volgende:
Bij mij is het helemaal bizar. Ik zit bij Vattenfall. In oktober overgegaan naar variabel en als advies gekregen om 113 euro als termijn bedrag vast te zetten. En nu heb ik hem voor zekerheid op 150 euro, maar er staat nu bij mijn termijnbedrag dat ik tussen de 1000 en 1500 moet bij betalen aan het einde van de rit. Klopt echt geen klote meer van.
Ook als ik bij verbruik kijk van de maand oktober ben ik niet eens boven de 50 euro gekomen. Ik snap het niet meer.
Heb ik ook, ik heb gebeld en het ligt niet aan mijn slimme meter maar is een bekend probleem bij meerdere klanten.quote:Op donderdag 17 november 2022 18:31 schreef Guppy het volgende:
Hebben jullie trouwens ook dat de Vattenfall app een paar dagen achter loopt bij "verbruik"?
En sowieso, vreselijk traag is...
Ja, het ging een beetje raar idd. Maar nu is het weer in orde. Goed dat je gebeld hebt.quote:Op donderdag 17 november 2022 20:50 schreef APK het volgende:
[..]
Heb ik ook, ik heb gebeld en het ligt niet aan mijn slimme meter maar is een bekend probleem bij meerdere klanten.
Vandaag was er een paar dagen achterstand ingelopen zag ik in de app.
Daar kan ik mij op zich wel iets bij voorstellen, als je nu 'maar' 180 euro terugkrijgt en ze rekenen voor de komende koudste maanden van het jaar de nieuwe variabele prijs (zonder prijsplafond in de berekening mee te nemen) dan gaat het termijnbedrag flink omhoog als je evenveel gas en stroom verbruikt als afgelopen jaar.quote:Op donderdag 17 november 2022 17:55 schreef AnneX het volgende:
[..]
Hier ook zoiets.
Met de waarschuwing, dat er ¤1000 bijbetaald moet worden. En er zojuist ¤180 is teruggestort over afgelopen jaar.
Ws. zijn ze volkomen van de leg. Doen wel een poging tot uitleg op de site.
Het is sowieso nergens meer mee te vergelijken. Ik ken echt niemand meer die de verwarming even lekker laat branden. Iedereen doet echt heel zuinig. Op basis van vorig jaar kunnen ze eigenlijk geen voorspellingen doen.quote:Op donderdag 17 november 2022 20:57 schreef APK het volgende:
[..]
Daar kan ik mij op zich wel iets bij voorstellen, als je nu 'maar' 180 euro terugkrijgt en ze rekenen voor de komende koudste maanden van het jaar de nieuwe variabele prijs (zonder prijsplafond in de berekening mee te nemen) dan gaat het termijnbedrag flink omhoog als je evenveel gas en stroom verbruikt als afgelopen jaar.
Oktober was wat dat betreft ook niet echt een goede maand om te vergelijken omdat er wegens de hoge gemiddelde temperatuur een stuk minder verbruikt is dan andere jaren (waar ze waarschijnlijk naar kijken met de voorspelling van het jaarbedrag).
Ja, hier loopt de app ook achter en er kloppen dingen niet. Dat is wel eens eerder geweest en werd toen vanzelf recht getrokken.quote:Op donderdag 17 november 2022 18:31 schreef Guppy het volgende:
Ik krijg deze maand m'n afrekening... Ben benieuwd wat Vattenfall daarna met m'n termijnbedrag wil. We betalen nu ¤ 185,- aan voorschot per maand. Da's veel te veel, maar we dachten, laat maar even, gezien de markt.
Hebben jullie trouwens ook dat de Vattenfall app een paar dagen achter loopt bij "verbruik"?
En sowieso, vreselijk traag is...
Hier komt het vast ook wel goed. De P1-meter registreert alles nog prima, dus de meter werktquote:Op donderdag 17 november 2022 21:26 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ja, hier loopt de app ook achter en er kloppen dingen niet. Dat is wel eens eerder geweest en werd toen vanzelf recht getrokken.
Dat inderdaad ook, vrijwel iedereen probeert te bezuinigen (ze zitten bij mij nog net niet met ijsmutsen op tijdens Teams-meetingsquote:Op donderdag 17 november 2022 21:05 schreef PaarsBeestje het volgende:
Het is sowieso nergens meer mee te vergelijken. Ik ken echt niemand meer die de verwarming even lekker laat branden. Iedereen doet echt heel zuinig. Op basis van vorig jaar kunnen ze eigenlijk geen voorspellingen doen.
Ben ook wel benieuwd naar de jaarafrekeningen. Hopelijk wordt dat geen chaos door al die maatregelen en wisselende tarieven.
Ik ookquote:
er is voor beide een bepaald plafond, kom je daarboven ga je voor dat onderdeel de marktprijs betalen, geen rocket science toch?quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben benieuwd wat er in mijn situatie gebeurt met het prijsplafond. Ik ga verhuizen in mei en heb nu alleen elektra en dan elektra+gas.
Weet iemand de verdeling dan van welk verbruik het plafond stopt?
Uiteraard, maar ik vroeg hoe de verdeling dan isquote:Op vrijdag 18 november 2022 09:03 schreef mschol het volgende:
[..]
er is voor beide een bepaald plafond, kom je daarboven ga je voor dat onderdeel de marktprijs betalen, geen rocket science toch?
Dit zal op aansluiting gaan verwacht ik. Dus bij nieuwe aanmelding begin je weer op 0. Dat zou ik logisch vinden althansquote:Op vrijdag 18 november 2022 08:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben benieuwd wat er in mijn situatie gebeurt met het prijsplafond. Ik ga verhuizen in mei en heb nu alleen elektra en dan elektra+gas.
Weet iemand de verdeling dan van welk verbruik het plafond stopt?
Vanaf mei heb ik dan de volle hoeveelheid m3 tot mijn beschikking in 2023?quote:Op vrijdag 18 november 2022 10:22 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Dit zal op aansluiting gaan verwacht ik. Dus bij nieuwe aanmelding begin je weer op 0. Dat zou ik logisch vinden althans
Dat lijkt mij de enige werkbare manier. Anders moeten ze die plafonds per maand opknippen en alle nieuwe aansluitingen naar rato gaan verrekenen. Of per gezin/persoon. Dat is een administratieve gruwel.quote:Op vrijdag 18 november 2022 10:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vanaf mei heb ik dan de volle hoeveelheid m3 tot mijn beschikking in 2023?
Verkijk je niet op het veel zachtere weer deze herfst, dat maakt ook flink uit.quote:Op vrijdag 18 november 2022 13:29 schreef RoW_0 het volgende:
Ik verbruik nu een vierde van gas vergeleken met vorig jaar. Heb een nieuw cv-ketel gekocht en geïnstalleerd sinds september. Als ik zo doorreken verdien ik 'm terug in een paar maanden. Raad iedereen aan die een oud ketel heeft 'm te vervangen.
Nee, want vorig jaar stookte ik pas in december. Misschien eind november. Veel glaswerk richting het zuiden.quote:Op vrijdag 18 november 2022 14:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Verkijk je niet op het veel zachtere weer deze herfst, dat maakt ook flink uit.
Dat ja. Wij hebben ook een nieuwe, maar het is óók een heel zacht najaar geweest, en we hebben de temperatuur sowieso naar beneden bijgesteld. Alles bij elkaar scheelt dat serieus veel in verbruik.quote:Op vrijdag 18 november 2022 14:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Verkijk je niet op het veel zachtere weer deze herfst, dat maakt ook flink uit.
Jeetje dat zijn serieuze bedragen, en IMHO ook een hoog gas verbruik. Maar ik heb misschien makkelijk praten met een appartementje in de stad met boven- en onderburen en naast me, dan hoef ik toch minder te stoken alhoewel ik nog enkel glas heb. Binnenkort krijg ik wel HR++ glas aan de achterkant maar de levertijd was 6+ maanden en de rekening > ¤10.000quote:Op vrijdag 18 november 2022 08:29 schreef Mushanga71 het volgende:
Hier ook vattenfall. Mijn jaarbedrag stijgt van 6000 naar 9500 euro per jaar, inclusief 25% korting
Maar ze gebruiken nu gewoon al het nieuwe tarief van 1 januari en de jaarafrekening krijg ik altijd in meiKlopt dus helemaal geen moer meer van
![]()
Vorige afrekening hadden we 1800m3 en 4200 kwh. Dat hebben ze nu op 2000m3 en 4500 kwh gezet![]()
Ben jij eigenlijk Iwanius?quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:03 schreef iWan71 het volgende:
[..]
Jeetje dat zijn serieuze bedragen, en IMHO ook een hoog gas verbruik. Maar ik heb misschien makkelijk praten met een appartementje in de stad met boven- en onderburen en naast me, dan hoef ik toch minder te stoken alhoewel ik nog enkel glas heb. Binnenkort krijg ik wel HR++ glas aan de achterkant maar de levertijd was 6+ maanden en de rekening > ¤10.000
Overigens -mocht iemand het opvallen- mijn eerste post hier, maar volg fok.nl al wel sinds big brother ;-) (Jaren 90?)
Iwanius ken ik niet, en kan deze naam ook niet terugvinden in mijn mail archief.quote:Ben jij eigenlijk Iwanius?
Ik heb er ervaring mee.quote:Op vrijdag 18 november 2022 21:26 schreef MaximumRush het volgende:
Iemand ervaring met partijen zoals Tibber, Next Energie ed.? Dus gas en elektra kopen tegen inkoopprijs?
We zijn net verhuisd naar een nieuwe woning en hebben geen oud contract om mee te nemen. Dit ziet er financieel het meest interessant uit.
Duidelijk verhaal, maar wordt de klap van een aantal dagen dergelijke uitschieters dan niet opgevangen door 't (maandelijks becalculeerde, door Jetten gesloten geitenpaadje) plafond? Of je moet wel nét een maand treffen waarin alle 30 dagen de prijs aanzienlijk hoger ligt dan de op dit moment aangeboden variabele contractprijzen?quote:
Hoe kun je nou beoordelen of iemand een hoog gasverbruik heeft als je jezelf in een appartementje als referentiekader neemt?quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:03 schreef iWan71 het volgende:
[..]
Jeetje dat zijn serieuze bedragen, en IMHO ook een hoog gas verbruik. Maar ik heb misschien makkelijk praten met een appartementje in de stad met boven- en onderburen en naast me, dan hoef ik toch minder te stoken alhoewel ik nog enkel glas heb. Binnenkort krijg ik wel HR++ glas aan de achterkant maar de levertijd was 6+ maanden en de rekening > ¤10.000
Overigens -mocht iemand het opvallen- mijn eerste post hier, maar volg fok.nl al wel sinds big brother ;-) (Jaren 90?)
Als het plafond door de regering s vastgesteld op gemiddeld 1200, dan kun je prima de aanname maken dat 1800 'hoog' is. Je zit immers 66% boven het gemiddelde van Nederland. Dus ja, dat kun je prima als hoog bestempelen ja.quote:Op vrijdag 18 november 2022 23:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe kun je nou beoordelen of iemand een hoog gasverbruik heeft als je jezelf in een appartementje als referentiekader neemt?
Ga je er dan vanuit dat de ander ook alleenstaand in een appartementje is?
3 verdiepingen, warmte lekkende puien en een koukleumer in huis. Dan gaat het hardquote:Op vrijdag 18 november 2022 19:03 schreef iWan71 het volgende:
[..]
Maar dan nog weet je niet of die persoon misschien bovengemiddeld groot woont of een groot gezin heeft, of beiden.quote:Op vrijdag 18 november 2022 23:32 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Als het plafond door de regering s vastgesteld op gemiddeld 1200, dan kun je prima de aanname maken dat 1800 'hoog' is. Je zit immers 66% boven het gemiddelde van Nederland. Dus ja, dat kun je prima als hoog bestempelen ja.
Duidelijk verhaal, is natuurlijk een risico wat je neemt. We hebben overdreven goed geïsoleerd, maar helaas nog wel gas. Ook geen zonnepanelen, al ben ik daar wel mee bezig. Verwacht niet dat dat nog voor de winter gaat lukken. Heb wel overal airco's laten plaatsen, dus mochten de gasprijzen echt gigantisch stijgen kunnen we altijd nog daarmee verwarmen.quote:Op vrijdag 18 november 2022 22:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb er ervaring mee.
Ja, momenteel en ook de afgelopen maanden is het veel goedkoper gebleken dan de 'reguliere' energieleveranciers. Véél goedkoper zelfs.
Maar dat kan, letterlijk, morgen anders zijn.
Er wordt ingekocht op de 'day ahead' markten. Dat wil letterlijk zeggen dat ze vandaag inkopen voor wat ze morgen aan verbruik verwachten. Op de 'day ahead marktem' zijn naast producenten en importeurs van energie ook de reguliere energiebedrijven en grootverbruikers te vinden zoals zware industrie en glastuinbouwers die op basis van langere termijn verwachtingen al energie hebben ingekocht voor morgen.
Wanneer er bij de reguliere energieleveranciers een overschot is aan energie dankzij zachte weersomstandigheden, veel zonneschijn en/of wind en op dit moment ook de bezuinigingen van consumenten en MKB bedrijven, dan zullen die leveranciers energie 'over' hebben. Ze hebben teveel ingekocht ten opzichte van de korte termijnverwachting voor 'morgen'. Wat er teveel is ingekocht, wordt doorverkocht op de day-ahead markt. Zacht weer en andere 'gunstige' omstandigheden leiden tot zeer lage energieprijzen bij dynamische energieleveranciers. Elektriciteit kent soms zelfs een negatieve prijs: dan krijg je, als je de energiebelasting niet meetelt, zelfs geld toe voor het verbruiken van stroom.
Maar omgekeerd werkt het natuurlijk nadelig. Als er door een combinatie van kouder weer dan 'gemiddeld' in grote delen van West Europa, veel bewolking en weinig wind juist extra veel energie gevraagd wordt, dan kunnen de day-ahead prijzen enorm de lucht in gaan. En daar komen voor wat betreft gas dan de glastuinbouwers om de hoek kijken. Zij kunnen op zulke dagen beter het door hen vooraf ingekochte gas met flinke winst doorverkopen, dan dat ze het gebruiken om de kassen mee warm te stoken en te voorzien van extra CO2. Er zijn glastuinbouwers die begin 2021 al veel energie hadden ingekocht voor 2022 intussen schatrijk geworden zonder dat er sinds dit voorjaar ook maar één plantje in de kas gegroeid is. Simpelweg door ingekochte energie weer door te verkopen.
Op 'slechte' dagen kan je dus heel duur uit zijn met dynamische tarieven op basis van day-ahead prijzen. Dat is wel een belangrijk punt om goed rekening mee te houden.
Een ander punt waar je op moet letten, is dat sommige van deze leveranciers 'per maand' een afrekening sturen. Dat betekent dat je in de wintermaanden al snel vele honderden euro's moet betalen, als het tegen zit met de tarieven en je woning niet zo goed geïsoleerd is wel 1000+ euro voor bijvoorbeeld januari. Terwijl je in de zomer dan bijna niets betaalt, omdat je in de zomer alleen een beetje elektriciteit gebruikt en bijna geen gas. Als je naar een leverancier gaat die per maand afrekent, moet je dus zorgen voor een aardig potje om de winter te overbruggen.
In hoeverre dure uitschieters zijn op te vangen met de dagen dat je op dynamische tarieven juist goedkoper uit was, hangt natuurlijk af van hoelang de dure uitschieters aanhouden.quote:Op vrijdag 18 november 2022 23:16 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Duidelijk verhaal, maar wordt de klap van een aantal dagen dergelijke uitschieters dan niet opgevangen door 't (maandelijks becalculeerde, door Jetten gesloten geitenpaadje) plafond? Of je moet wel nét een maand treffen waarin alle 30 dagen de prijs aanzienlijk hoger ligt dan de op dit moment aangeboden variabele contractprijzen?
Juist met zacht winterweer zijn de airco's het meest aantrekkelijk om te gebruiken voor het verwarmen. Bij temperaturen boven de ca 3 graden is het rendement zo hoog, dat het eigenlijk altijd wel veel voordeliger is dan gas stoken.quote:Op zaterdag 19 november 2022 00:02 schreef MaximumRush het volgende:
Heb wel overal airco's laten plaatsen, dus mochten de gasprijzen echt gigantisch stijgen kunnen we altijd nog daarmee verwarmen.
Ik heb gewoon nog steeds een dubbel tarief, dus dat systeem is nooit afgeschaft. Het gaat de netbeheerders alleen niet helpen, tenzij heel Nederland overstapt naar dynamische tarieven die per uur kunnen verschillen.quote:Op zaterdag 19 november 2022 21:59 schreef etuiedelapiel het volgende:
Zojuist in de Televaag, heb ik iets gemist?
De netwerkbeheerders klagen dat hun netwerken overbelast zijn en dat er een afname moet komen om het op te lossen. Maar er zijn ook simpele oplossingen, denkt Jan van Musscher. Nog niet zo lang geleden was er bijvoorbeeld voor huishoudens de mogelijkheid om via het dubbeltarief systeem op bepaalde vooraf bekende tijden voor een goedkoper tarief de huishoudelijke apparaten te laten draaien. Aangezien we een zuinig volk zijn gebeurde dat ook op grote schaal, de wasmachine afwasmachine etc. gingen in de nachtelijke uren aan of in het weekend. Breng dit systeem terug en als het mogelijk is ook voor grotere verbruikers. Dan treedt er een natuurlijke forse spreiding op van de netwerkbelasting.
niet helemaal..quote:Op zaterdag 19 november 2022 22:25 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik heb gewoon nog steeds een dubbel tarief, dus dat systeem is nooit afgeschaft. Het gaat de netbeheerders alleen niet helpen, tenzij heel Nederland overstapt naar dynamische tarieven die per uur kunnen verschillen.
De 'grootste' daluren vinden tegenwoordig overdag plaats, tussen mei en september. Namelijk wanneer zonnepanelen veel energie leveren.quote:Op zaterdag 19 november 2022 23:26 schreef mschol het volgende:
[..]
niet helemaal..
het TF signaal is uitgeschakeld wat betekent dat oude, niet slimme meters, niet meer kunnen wisselen tussen 2 tatieven en dus over gaan op enkel tarief..
ik heb een oude digitale meter (niet slim) en kan dus alleen maar enkel tarief krijgen, maakt dus geen reet meer uit wanneer ik apparatuur aanzet.
daarnaast is het prijs verschil tussen laag en hoog tarief ook gedecimeerd en zit daar ook nauwelijks een incentive om in de avond/dal uren stroom te verbruiken
En de vraag is dan maar of je daar blij mee bent.quote:Op zondag 20 november 2022 09:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De 'grootste' daluren vinden tegenwoordig overdag plaats, tussen mei en september. Namelijk wanneer zonnepanelen veel energie leveren.
Ook zijn er tegenwoordig flinke daluren als het hard waait.
Het oude patroon van dal/piekuren is verdwenen. Voor meer sturing op basis van vraag en aanbod, zouden er meer consumenten en bedrijven over moeten stappen naar dynamische energietarieven. Dan betaal je elk uur een ander tarief voor elektriciteit, op basis van vraag en aanbod.
Met zonnepanelen is een dynamische aanbieder meteen een stuk minder gunstig. Aangezien lage tarieven gesaldeerd worden en hoge tarieven verbruikt. Met een dynamische aanbieder heb je met andere woorden niets aan de huidige salderingsregeling, je gaat extra betalen ten opzichte van traditionele aanbieders die werkelijk op jaarverbruik salderen.quote:Op zaterdag 19 november 2022 00:02 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Duidelijk verhaal, is natuurlijk een risico wat je neemt. We hebben overdreven goed geïsoleerd, maar helaas nog wel gas. Ook geen zonnepanelen, al ben ik daar wel mee bezig. Verwacht niet dat dat nog voor de winter gaat lukken. Heb wel overal airco's laten plaatsen, dus mochten de gasprijzen echt gigantisch stijgen kunnen we altijd nog daarmee verwarmen.
Als we massaal beter op de tijd gaan letten en evt nog wat batterijen bij huis plaatsen dan wordt het zeker niet duurder als totaal. Wel lastiger en weer een investering.quote:Op zondag 20 november 2022 09:29 schreef Leandra het volgende:
Dat is waar we uiteindelijk allemaal naartoe gaan.
En uiteindelijk betekent dat dat niemand goedkoper uit is.
Ook dan zou ik er niet op rekenen dat het niet duurder gaat worden.quote:Op zondag 20 november 2022 10:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als we massaal beter op de tijd gaan letten en evt nog wat batterijen bij huis plaatsen dan wordt het zeker niet duurder als totaal. Wel lastiger en weer een investering.
Investering (in een accu) is ook geld, dus dat zou je toch duurder kunnen noemen. Alhoewel je het ook als businesscase kan zien, met terugverdienen.quote:Op zondag 20 november 2022 10:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als we massaal beter op de tijd gaan letten en evt nog wat batterijen bij huis plaatsen dan wordt het zeker niet duurder als totaal. Wel lastiger en weer een investering.
Los daarvan is je mogelijke opslag beperkt, zelfs als je accu's modulair zou kunnen koppelen.quote:Op zondag 20 november 2022 11:26 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Investering (in een accu) is ook geld, dus dat zou je toch duurder kunnen noemen. Alhoewel je het ook als businesscase kan zien, met terugverdienen.
Lithium accu is relatief brandgevaarlijk, dat is de reden dat ik het niet in huis wil. Kwa formaat zal het wel meevallen, twee a drie kwh is optimaal voor mij, Dat zou zelfs nog bijna in de meterkast of anders in de kruipruimte passen. Maar ik wil het niet in huis dus wordt het waarschijnlijk ergens in de tuin een kastje annex zitbank.quote:Op zondag 20 november 2022 12:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Los daarvan is je mogelijke opslag beperkt, zelfs als je accu's modulair zou kunnen koppelen.
Als de gewenste kapschuur ooit gebouwd wordt overweeg ik wel daar een lage "kelder" onder te maken zodat eventuele accu's daar zouden kunnen staan.
Nieuw voorschotbedrag ¤ 173,-quote:Op donderdag 17 november 2022 18:31 schreef Guppy het volgende:
We betalen nu ¤ 185,- aan voorschot per maand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |