Nee, ik kwam van 2.66 per kuubquote:Op zaterdag 26 november 2022 08:46 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Dank je wel. Kom jij van 3,44 per kuub gas (verhoging oktober)?
Dan is de gasprijs wel flink gedaald. En bij Vattenfall gaat hij juist flink omhoog.
Er is dan ook al jaren de nodige "weerstand" omdat niemand, zeker nu met de extreme prijzen, zich dat "ferrari" voordeel zal willen laten ontnemen. Niets mooier dan over het hele jaar te salderen en je geen zorgen te (willen) maken over hoe dat zich laat (uit)betalen.quote:Op zaterdag 26 november 2022 00:19 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat wordt al jaren gezegd, eerst zien dan geloven. Eerst maar eens al die ferrarismeters (incl die van mij) vervangen.
Maar dat gaat nog wel een hele tijd duren toch voor je aan die 2900 kWh zit?quote:Op zaterdag 26 november 2022 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
helaas ik moet er ook aan geloven en ga per 1 januari ca 0,86 c per kwh betalen boven de 2900 kwh per jaar.
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.quote:Op zaterdag 26 november 2022 14:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar dat gaat nog wel een hele tijd duren toch voor je aan die 2900 kWh zit?
Yep, die 2900kWh+1200m³ is ook wat uit de lucht gegrepen. Hier doen wij vooral veel op elektra en het zou ergens "rechtvaardiger" zijn dat het energiebudget kon (ver)delen tussen elektra, gas (en warmtewaarde).quote:Op zaterdag 26 november 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.
De 2900 kwh haal ik niet tot mei. Ik denk dat ik tot mei op ca 2000 kwh uitkom.
nu verbruik ik bruto ca 6000 kwh per jaar, waarvan ca 2200 kwh voor mijn warmtepomp, dus ik vermoed dat ik sowieso over die 2900 kwh per jaar ga.
ik heb helaas geen pv in mijn nieuwe huis. Als ik dat wel ga doen dan krijg ik het toch niet meer in 2023.quote:Op zaterdag 26 november 2022 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ik moet er volgend jaar op de helft van het jaar ook aan geloven. Dan houdt mijn vaste contract op en dan is er dus een plafond van 2900 kwh. Daar ga ik wel dik overheen. Echter, daar ik meer oplever dan ik verbruik is mijn verbruik negatief vanwege salderen, dus in principe komt het er voor 2023 en 2024 op neer dat het niet uitmaakt wat ze per kWh vragen, want de kWh die ik teruglever is net zoveel waard.
Per saldo zal ik dus voor 2023/2024 net zoveel terug krijgen als dit jaar, grofweg.
Dat is de reden waarom ik een nieuwe WP heb besteld. Die ik nu heb is aan het eind van zijn economische levensduur en hoewel hij misschien nog wel een paar jaar mee gaat zit ik wel te kijken als ie er mee ophoudt, want de levertijden zijn lang. Dan bestel ik liever in de huidige situatie 'te vroeg' dan te laat een nieuwe pomp.quote:Op zaterdag 26 november 2022 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb helaas geen pv in mijn nieuwe huis. Als ik dat wel ga doen dan krijg ik het toch niet meer in 2023.
Eerst maar eens een inductiekookplaat en een warmtepompboiler aanschaffen daar en al de keukenapparatuur vernieuwen omdat die zooi al 15 jaar oud is.
gohquote:Op zaterdag 26 november 2022 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ik moet er volgend jaar op de helft van het jaar ook aan geloven. Dan houdt mijn vaste contract op en dan is er dus een plafond van 2900 kwh. Daar ga ik wel dik overheen. Echter, daar ik meer oplever dan ik verbruik is mijn verbruik negatief vanwege salderen, dus in principe komt het er voor 2023 en 2024 op neer dat het niet uitmaakt wat ze per kWh vragen, want de kWh die ik teruglever is net zoveel waard.
Per saldo zal ik dus voor 2023/2024 net zoveel terug krijgen als dit jaar, grofweg.
Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald.quote:Op zaterdag 26 november 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.
nu verbruik ik bruto ca 6000 kwh per jaar, waarvan ca 2200 kwh voor mijn warmtepomp, dus ik vermoed dat ik sowieso over die 2900 kwh per jaar ga.
in juli worden inderdaad weer nieuwe tarieven vastgesteld. Dat was dit jaar in januari en juli namelijk ook.quote:Op zaterdag 26 november 2022 18:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald.
Benieuwd of de "mazzel" ergens anders op is gebaseerd dan hoop en biddenquote:Op zaterdag 26 november 2022 18:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald.
in maart en oktober ookquote:Op zaterdag 26 november 2022 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
in juli worden inderdaad weer nieuwe tarieven vastgesteld. Dat was dit jaar in januari en juli namelijk ook.
Het is volgens mij wel de verwachting dat de prijzen na een stijging per 1 januari later weer zullen dalen. Wat het op langere termijn gaat doen weet niemand.quote:Op zaterdag 26 november 2022 19:55 schreef Vallon het volgende:
Benieuwd of de "mazzel" ergens anders op is gebaseerd dan hoop en bidden.
Maar als de prijzen richting plafond gaan is dat vooralsnog voor de meesten een stuk lager dan de prijs per 1 januari.quote:Ik denk dat de kans op pech veel groter is dat de prijzen niet (en ws nooit) meer lager worden dan het plafond bedrag. Er is simpelweg een knopje bijgekomen waaraan door overheden kan worden gedraaid dat ons doen en laten laat regelen.
Niet precies Liander roept 40% voor elekra en 20% voor gas en impliciet (ivm NMDA; ook) stadsverwarming.quote:Op zaterdag 26 november 2022 20:56 schreef monkyyy het volgende:
Zijn de netbeheerderskosten voor 2023 al bekend?
Verzwaring van het netwerk tbv aanlevering zon/win, transitie, inflatie en verliezen moet immers betaald worden.quote:bron: liander
We verwachten dat de netbeheerkosten voor stroom in 2023 met circa 40% stijgen en voor gas met circa 20%. De kosten die Liander in rekening brengt bij huishoudens stijgen daarmee in 2023 gemiddeld met ¤ 127,- per jaar. Huishoudens betalen daardoor in 2023 gemiddeld ¤ 602,- per jaar aan netbeheerkosten.
Verwarm je heel je woning met 2200 kwh?quote:Op zaterdag 26 november 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In de mail die wij hebben gekregen, staat: "Helaas zijn op dit moment nog niet alle details bekend over het prijsplafond en de netbeheerkosten voor 2023. Daarom kunnen we op dit moment je nieuwe termijnbedrag nog niet berekenen."quote:Op zaterdag 26 november 2022 20:56 schreef monkyyy het volgende:
Zijn de netbeheerderskosten voor 2023 al bekend?
Wie had dat gedachtquote:Op zondag 27 november 2022 09:17 schreef Claudia_x het volgende:
De prijzen bij Van de Bron voor elektriciteit blijven per 1 januari voor ons min of meer hetzelfde. Ze zijn flink hoger dan het prijsplafond:
Ah kak ik voel mij zo stom nu dat ik ben overgestapt naar Vattenfall. Die gaan per 1-23 naar 3,21 per kuub has. Gelukkig prijsplafond en in december pak ik nog een voordeeltje.quote:Op zondag 27 november 2022 09:27 schreef Zwansen het volgende:
Ah, ik zie ook de nieuwe tarieven van Greenchoice vanaf 1-1-2023:
Groene stroom
Normaaltarief (per kWh) ¤ 0,7221
Teruglevering Zonnepanelen
Normaaltarief (per kWh) ¤ 0,7221
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)¤ 2,2607
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |