Dank jequote:Op donderdag 10 november 2022 21:10 schreef Kanaroe het volgende:
Lampie uit, lampie aan![]()
Mooie vogels weer @:Clayton1
Mooi! Ik noem die altijd 'wintervinken', omdat je ze vanaf het najaar in die groepen ziet.quote:Op zaterdag 12 november 2022 18:38 schreef Symphonic het volgende:
Hele slechte foto (met een ipad door een niet zo schoon raam)
We hadden gisteren een hele zwerm vinken in onze braakliggende achtertuin (moet nog aangelegd)
Nog nooit zoveel bij elkaar gezien, maar echt een leuk gezicht.
[ afbeelding ]
"Me hart smelt"quote:Op vrijdag 18 november 2022 20:27 schreef Blues het volgende:
Op Twitter net!
https://twitter.com/i/status/1593652412094578689
Kan niks (meer) zien van de foto's.quote:Op zaterdag 26 november 2022 11:54 schreef Blues het volgende:
Het vogelhuis aan de voorkant krijgt een inspectie.
Of een gluurder
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo, wat een held in dat koude water!quote:Op donderdag 1 december 2022 14:42 schreef Blues het volgende:
In het duinmeer was nog iemand aan het zwemmen, lekker tussen de watervogels.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 26 november 2022 11:54 schreef Blues het volgende:
Het vogelhuis aan de voorkant krijgt een inspectie.
Of een gluurder![]()
Leuk, dankjewel!quote:Op donderdag 1 december 2022 15:38 schreef Blues het volgende:
[..]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Opnieuw de foto's er in gezet.
@:kanaroe
Wat leuk johquote:Op donderdag 1 december 2022 17:00 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Leuk, dankjewel!
Hier is een koolmees die tegen de schemering een nestkast ingaat om te slapen. Hij komt er in ieder geval niet meer uit voor ik naar bed ga!
Tevens zie ik op de weilanden steeds meer Noorderlingen, buizerds uit andere oorden die hier mollen komen vangen.
Oooohquote:Op zondag 11 december 2022 18:20 schreef Kanaroe het volgende:
Ik zag vandaag een ijsvogeltje!
Eerst vliegend en flitsend, later zat hij/zij op een dode tak in het water.
Mooi blauw
Hele mooie foto! Zo kun je de noorderlingen prachtig vergelijkenquote:Op maandag 30 januari 2023 20:54 schreef Clayton1 het volgende:
Deze soorten trekken vaak samen op, daarom leuk dat ze samen op de kiek staan.
De Koperwiek (L) en de Kramsvogel (R).
[ afbeelding ]
Dat zijn er een heleboel iig en leuk zoveel verschillende!quote:Op maandag 30 januari 2023 10:23 schreef Kanaroe het volgende:
Wij hebben dit jaar niet meegeteld met de tuinvogeltelling, eigenlijk ook een beetje vergeten.
Ik hoef niet eens te tellen want ik weet het al; 22 tortelduiven, 17 kauwen, 15 huismussen en een sporadische vink, koolmees, of pimpelmees, 3 merels en 1 heggenmusje![]()
De groenling, waar nu wat over te doen is, zien wij trouwens ook nauwelijks meer in de tuin. Een aantal jaar geleden kwamen er hele hordes op bezoek.
Haha ja dat zul je altijd zien iddquote:Op dinsdag 31 januari 2023 11:53 schreef Blues het volgende:
Ik heb dit jaar ook niet meegedaan, geen zin in. Er zit vanalles in de tuin op verschillende tijden op een dag, en de afgelopen 2 of 3 jaar zat ik in dat uurtje met precies 1 duif of zo.
Lama
Kievit. Pijlstaarten overwinteren in Nederland maar je moet weten waar ze zitten.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 11:39 schreef Blues het volgende:
Nog nooit gezien/ van gehoord als nOOb vogelaar![]()
Wat staat daarachter, een meeuw?
Exoten inderdaad. Ze houden allebei van (broeden in) bomen las ik net.quote:Op zondag 19 februari 2023 21:12 schreef Clayton1 het volgende:
Carolinaeenden m- v
[ afbeelding ]
Mandarijneend
[ afbeelding ]
Zullen vast ergens ontsnapt zijn.
Mooi! Prachtige vogels!quote:Op donderdag 2 maart 2023 14:11 schreef Blues het volgende:
Altijd vaste prik, mijn verrekijker zit standaard in mijn rugzak
Vandaag een fietsritje naar het weiland in Santpoort, de ooievaars zijn er weer
Wel helemaal achterin, dus moest flink inzoomen met de camera.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tjiftjaf!quote:Op vrijdag 3 maart 2023 19:26 schreef Symphonic het volgende:
Vanmiddag in een poldergebied gewandeld dat echt een fantastische wadi en dus mooi vogelfoureer gebied is.
In dat gebied zitten ook ijsvogels die ik ooit een keer hoop te gaan zien.
Nu was het redelijk rustig. Grauwe ganzen, Canadese ganzen, Kuifeenden, grote zaagbekken.
En ik hoorde het onmiskenbare geluid van een tjiftjaf, die zich ook liet zien.
Kranofielenquote:Op donderdag 9 maart 2023 12:57 schreef Kanaroe het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)gels-in-de-biesbosch
Kijk eens aan! Zelf heb ik ze niet gezien, maar van zo'n bericht word ik wel blij
Jammer ....quote:Op donderdag 9 maart 2023 16:18 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Inmiddels heeft het artikeltje een andere titel en inhoud gekregen
Geweldig!quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:35 schreef Kanaroe het volgende:
Over nestjes gesproken; ik vond tijdens een grote huisopruiming een zak met afgeknipte lokken. Een van mijn zoons liet ooit zijn lange haar afknippen en ik bewaarde dat.
De haarlokken heb ik verspreid in de tuin aan takken gehangen, en er werd driftig verzameld door kauwtjes en koolmezen.
Ergens zijn haarnesten gebouwd!
( zoon heeft inmiddels alweer haar tot op zijn billen btw.)
Mooi!!quote:Op zaterdag 1 april 2023 11:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[ afbeelding ]
Zwarte specht vrouw bezig met het nest.
Warmond in natuurgebied Koudenhoorn. 99/100 keer zie je ze alleen sneller dan het licht over het water scheren maar als je daar vaak genoeg zit heb je een keer geluk. 👌🏻quote:
Daar kom ik ook wel eens..maar vaker in de Strengen.quote:Op zondag 2 april 2023 21:52 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Warmond in natuurgebied Koudenhoorn. 99/100 keer zie je ze alleen sneller dan het licht over het water scheren maar als je daar vaak genoeg zit heb je een keer geluk. 👌🏻
Dat is echt het lentegeluid! Eerst tjif voor mij was 18 maart dit jaar.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 20:24 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Tjiftjaf!
Oooh, ik heb ieder voorjaar de wedstrijd met mijn man...'wie hoort de eerste tjiftjaf?'
Ik heb em via jou nu gehoord, dus ik win![]()
Das echt een vroege vogel zeg!
Mooi! Een van de vogels die in het VK helaas ontbrekenquote:Op zaterdag 1 april 2023 11:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[ afbeelding ]
Zwarte specht vrouw bezig met het nest.
Nice! Die staat ook heel hoog op mijn lijstje.quote:Op zondag 2 april 2023 21:43 schreef Clayton1 het volgende:
Superblij mee, Blauwborstje om precies te zijn een Witsterblauwborst
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oh ja daar kom ik ook wel eens, daar wordt die ijsvogel ook vaak gespot.quote:Op maandag 3 april 2023 21:55 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Daar kom ik ook wel eens..maar vaker in de Strengen.
[ afbeelding ]
Roodborsttapuit man
ja wat wil je anders? Zijn naam staat al boven de voordeur.quote:Op zondag 2 april 2023 18:53 schreef Blues het volgende:
Al dagen zijn er bezichtigingen in het oude vogelhuis in de tuin![]()
[ afbeelding ]
Wat vind jij d'r van Bep?(ze zijn altijd met zijn 2tjes)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooi! Die blauwborst, prachtig vogeltje is dat.quote:Op zondag 2 april 2023 21:43 schreef Clayton1 het volgende:
Superblij mee, Blauwborstje om precies te zijn een Witsterblauwborst
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En met deze trouwens ook , Roek
[ afbeelding ]
De onderste is een boomleeuwerikquote:Op dinsdag 4 april 2023 17:03 schreef Mani89 het volgende:
Dag kenners kan iemand mij vertellen welke 2 vogels dit zijn?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thanks!quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:28 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De onderste is een boomleeuwerik
De bovenste een vink die net een bad heeft genomen..denk ik.
Altijd moeilijk om te zien wanneer je geen vergelijk hebt, maar ik ben het eens met Pleun2011.quote:
Nu ik het heb opgezocht ik ook, ik kende hem nog niet. Gespot bij de Amsterdamse Waterleidingsduinen. Die Vink dacht ik ook al maar was een beetje apart omdat hij inderdaad net was gaan zwemmen 😅quote:Op dinsdag 4 april 2023 19:48 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Altijd moeilijk om te zien wanneer je geen vergelijk hebt, maar ik ben het eens met Pleun2011.
Zeker voor wat betreft de boomleeuwerik.
quote:Op woensdag 5 april 2023 09:25 schreef Kanaroe het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)ect-een-ei-hoge-nood
Dappere canadese gans vs. visarend
Fitis?quote:Op donderdag 6 april 2023 21:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Welke vogel is dit? Ik weet het want ik heb hem gehoord.
[ afbeelding ]
Heerlijk dat die er ook weer is, het 'parachute-vogeltje' noemden wij hem vroegerquote:
Het zit em in de vleeskleurige pootjes toch?quote:Op donderdag 6 april 2023 21:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Welke vogel is dit? Ik weet het want ik heb hem gehoord.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 10 april 2023 21:06 schreef Kanaroe het volgende:
Heerlijk dat die er ook weer is, het 'parachute-vogeltje' noemden wij hem vroeger
Omdat de boompieper al fluitend en piepend vanuit de boomtoppen omhoog vliegt en zich dan met gespreide vleugeltjes, en in een soort slow-motion weer naar beneden laat zakken. Een mooi gezichtquote:
De merlin app van Cornell University is ook een goede, en gratis. Kan ook geluiden identificeren.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:06 schreef Irrem het volgende:
Ben deze week deze app tegengekomen. Ziet er erg mooi uit. Is een gratis versie, maar tegen betaling is er een uitgebreidere versie.
Ga hem eens uit proberen.
Heb nog geen geluiden ermee geprobeerd, maar zal eens kijken hoe dat werkt.quote:Op zaterdag 15 april 2023 21:42 schreef Clayton1 het volgende:
Ik gebruik Obsidentify app.
Herkent vogel geluiden en foto`s
Aahh de Blauwborst zo mooi, vandaag weer op gejaagd bij Lentevreugd in Wassenaar. Helaas weer zonder succes.quote:Op dinsdag 18 april 2023 16:22 schreef Blues het volgende:
Ik deed een mooie wandeling in de kennemerduinen.
Met veel vogels o.a. de kieviet met zijn kopveren in de woeiiirondom het vogelmeer en bijna op het einde van mijn route kreeg ik een mooi kado: de Blauwborst
Die zang!!! Wow.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nogalquote:Op dinsdag 18 april 2023 18:15 schreef Kaatje1 het volgende:
Oh @:Blues die blauwborst. Dan loop je de rest van de wandeling met een big smile rond zeker?
Wat gaafquote:Op dinsdag 18 april 2023 16:22 schreef Blues het volgende:
Met veel vogels o.a. de kieviet met zijn kopveren in de woeiiirondom het vogelmeer en bijna op het einde van mijn route kreeg ik een mooi kado: de Blauwborst
Die zang!!! Wow.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaaf hoor die blauwborst, Ik mag me ook gelukkig prijzen dat ik hem ook al heb dit voorjaarquote:Op dinsdag 18 april 2023 16:22 schreef Blues het volgende:
Die zang!!! Wow.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rode wouwen zie in je in het VK waar ik woon enorm veel. Eigenlijk zie ik er altijd wel minimaal 1 als ik omhoog kijk. Het opmerkelijke is is dat ze geherintroduceerd zijn. Een erg geslaagde herintroductie dus! Zelfs zo succesvol dat de populatie waar de uitgezette dieren vandaan kwamen uit Spanje, en die het nu heel slecht doet, aangevuld wordt met dieren die weer in het VK gevangen zijn. Mooie vogels, zeker 's ochtends vroeg en in de avond, als het zonlicht van onder op ze valt.quote:Op zondag 16 april 2023 20:13 schreef Kanaroe het volgende:
Wij waren bij vrienden in Noord-Frankrijk, randje Ardennen.
Enorm veel Rode Wouwen zien vliegen, prachtig!
Ook de Zwartkop zong er lustig op los rond het huis
Oh, mooi succesverhaal, dat wist ik niet. Wij konden ze nu ook van behoorlijk dichtbij aanschouwen, zittend op muurtjes en opvliegend....hele mooie kleuren hebben ze, bijna goudkleurig op de rug en staart.quote:Op dinsdag 18 april 2023 20:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Rode wouwen zie in je in het VK waar ik woon enorm veel. Eigenlijk zie ik er altijd wel minimaal 1 als ik omhoog kijk. Het opmerkelijke is is dat ze geherintroduceerd zijn. Een erg geslaagde herintroductie dus! Zelfs zo succesvol dat de populatie waar de uitgezette dieren vandaan kwamen uit Spanje, en die het nu heel slecht doet, aangevuld wordt met dieren die weer in het VK gevangen zijn. Mooie vogels, zeker 's ochtends vroeg en in de avond, als het zonlicht van onder op ze valt.
Oh wauw, de blauwborst, die zou ik ook wel eens in het echt willen zien (en vooral horen)quote:Op dinsdag 18 april 2023 16:22 schreef Blues het volgende:
Die zang!!! Wow.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou een maand later, het nest is al lang en breed klaar. Maar meneer en mevrouw Koolmees vinden het nog te vroeg/koud voor eieren en vliegen nog gewoon rond.quote:Op donderdag 23 maart 2023 13:15 schreef _Hestia_ het volgende:
Hier zijn de koolmezen al druk bezig met hun huis inrichten🥳
Ze vliegen al een paar dagen met nestmateriaal het nestkastje in 👍
Heel mooie serie. Ik zie dat er op Texel momenteel dagelijks bijzondere soorten worden waargenomen. Ik had ook nog een grauwe franjepoot en twee witbuikrotganzen die dag (27 april)quote:Op donderdag 4 mei 2023 22:06 schreef Clayton1 het volgende:
Vogelen op Texel
Kneu
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tapuit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grasmus
[ afbeelding ]
Grutto
[ afbeelding ]
Lepelaar
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en nog veel meer
Dank jequote:Op vrijdag 5 mei 2023 00:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heel mooie serie. Ik zie dat er op Texel momenteel dagelijks bijzondere soorten worden waargenomen. Ik had ook nog een grauwe franjepoot en twee witbuikrotganzen die dag (27 april)
Dan zullen ze bij mij zo langzamerhand ook wel uit het ei zijnquote:
Mooie serie! Ringen van de tapuit af kunnen lezen?quote:Op donderdag 4 mei 2023 22:06 schreef Clayton1 het volgende:
Vogelen op Texel
Kneu
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tapuit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grasmus
[ afbeelding ]
Grutto
[ afbeelding ]
Lepelaar
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en nog veel meer
Nee, daar zat hij/zij te weg voorquote:Op maandag 8 mei 2023 12:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Mooie serie! Ringen van de tapuit af kunnen lezen?
Fijne vakantie en vogelplezier!quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:33 schreef Blues het volgende:
Wij zijn nu een weekje in Luxemburg en heb op onze 1e middag al zoveel gehoord en gezien: witte kwikstaarten, zwaluwen, vinken, merels en grote roeken.
Nog niet met camera op jacht geweestMaar hopelijk kan ik nog wat leuks voor hier op de pic krijgen.
We zitten aan een riviertje met daarachter bos. Dus het is hier knetterdruk met vogelgeluiden![]()
Veel zwaluwen, Veel mussen, Veel vinken. Veel TjifTjafs.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 08:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Dat is ook een witte kwikstaart..klopt. Benieuwd wat je nog meer aan gaat treffen 🐦
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.#35.
Wauw wat gaaf😍 Ik heb er toevallig ooit 1 in het park gezien, maar nog niet vaker helaas.quote:Op zondag 4 juni 2023 16:46 schreef Mani89 het volgende:
Na 2 maanden weer even bij mijn gebruikelijke ijsvogelplek gekeken, en waarempel zaten er ineens minstens 5 bij elkaar volop te vissen. Succesvol broedsel.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Helaas geen hypersonische camera dus niet haarscherp.
Ik heb een tip voor je.. kijk eens op deze website www.waarneming.nl en zoek dan op jouw gemeente. Als je vervolgens kiest voor de optie 'soorten gezien' krijg je een overzicht van alle waargenomen soorten in een gebied. Ik zou dan kijken waar ijsvogels in 2023 regelmatig zijn waargenomen en daar eens een kijkje nemen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 09:49 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Wauw wat gaaf😍 Ik heb er toevallig ooit 1 in het park gezien, maar nog niet vaker helaas.
Huismus hebben sowieso een vrij lange broedperiodequote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:44 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ik zag van de week meerdere vogels nog met nestmateriaal bezig.
Een mus met een stuk hooi, meer dan 4 keer lang dan het zelf was.
Een dag later zag ik nog een duif met nestmateriaal vliegen.
Nu weet ik dat het een nat en wat koud voorjaar was, maar wat denken jullie?
- hebben sommige vogels het bouwen van een nest uitgesteld (en dus ook het paren)
- of zijn ze hun nest alleen nog aan het versterken c.q repareren?
En hebben meer Fok!kers dit gezien?
Okay, maar echt tot zo laat, tot en met half juni? Maar het kan natuurlijk, want de huismussen zijn geen trekvogels (naar mijn weten...)quote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:46 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Huismus hebben sowieso een vrij lange broedperiode
Huismus zitten inderdaad het hele jaar op dezelfde plekken en ze broeden zelfs tot in augustusquote:Op zaterdag 17 juni 2023 01:04 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Okay, maar echt tot zo laat, tot en met half juni? Maar het kan natuurlijk, want de huismussen zijn geen trekvogels (naar mijn weten...)
Hahahaha, ja ik wordt altijd vrolijk bij een filmpje waarin vele jonge vogels allemaal tegelijk lawaai maken om de worm (of insect) dat vader of moeder heeft gevangen in hun snavel te deponeren. En natuurlijk ook groot respect voor pa & ma vogel die proberen al hun jongen gelijk zoveel mogelijk te voederen.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 01:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
De merels in m'n tuin liggen iig op schema met de vorige 2 zomers, al is er nog maar 1 mereljong over als ik het goed geobserveerd heb.
De jonge merel scharrelt al door de tuin (voornamelijk onder de coniferenhaag) en maakt een hoop lawaai als vader of moeder 'm komt voeden.
Foto maken van het voeden is nog niet gelukt, zodra ik naar binnen glip om de camera te halen maakt hij zich "onzichtbaar"
Er fladdert ook nog een merel zonder staartveren door m'n tuin, mogelijk schrikrui. Hij redt zich er prima mee.
Heb al aardig wat katten uit m'n tuin moeten verjagen dus het verbaast me niet...
P.S. ik had op twee momenten 5 katten... maar ik ben blij, dat het zulke slechte jagers zijn/ waren. Een jonge vogel en 2 muizen en nog een paar waterjuffers en 2 libellen en een vlinder hebben ze gevangen sinds ik hier sinds 13 jaar woon. En ja... mijn meeste katten destijds, wilden mij graag een cadeautje mee brengen. Maar wat moest ik ermee... ik sloot het raam, wanneer ik kon. Gelukkig waren het verdomd slechte jagers, maar waar hadden ze het jagen ook moeten leren? Mijn meeste katten waren komen aanlopen.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 02:06 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Hahahaha, ja ik wordt altijd vrolijk bij een filmpje waarin vele jonge vogels allemaal tegelijk lawaai maken om de worm (of insect) dat vader of moeder heeft gevangen in hun snavel te deponeren. En natuurlijk ook groot respect voor pa & ma vogel die proberen al hun jongen gelijk zoveel mogelijk te voederen.
Hoe dan ook... zelfs als ik erg down ben... zulke beelden vrolijken mij altijd weer op. Hilarisch gewoon!
Bedankt voor deze informatie.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 01:26 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Huismus zitten inderdaad het hele jaar op dezelfde plekken en ze broeden zelfs tot in augustus
Wat een gave foto!quote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Crosspost vanuit het "Foto's van vogels" topic:
Spreeuw vangt waterjuffer...
[ afbeelding ]
Thanks!quote:
Heel mooi 👍quote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Crosspost vanuit het "Foto's van vogels" topic:
Spreeuw vangt waterjuffer...
[ afbeelding ]
Meer tekst in het artikel zelf.quote:Het is heet: de mussen vallen van het dak. En dat is momenteel letterlijk het geval. Vogels, maar ook bijvoorbeeld egels, kunnen door de aanhoudende droogte moeilijk voedsel vinden. Daardoor zitten dierenopvangcentra vol met uitgedroogde en verzwakte dieren.
Al zeker 35 dagen valt er op een paar druppels na geen regen in ons land. De grond is kurkdroog en in combinatie met de hoge temperaturen is het voor dieren lastig om water en voedsel te vinden.
"Ze raken uitgedroogd en uitgehongerd en daardoor versuft", meldt Dierenopvangcentrum Groningen. Door de hitte en droogte is het drukker dan normaal bij dierenopvangcentra. Mensen vinden vooral verzwakte vogels en egels en brengen ze dan naar de dierenopvang.
"We kunnen ze niet allemaal redden, maar we doen wat we kunnen", zegt Stichting Vogelopvang Utrecht. Opvangcentra zien vooral jonge vogels. "Kraaien, eksters, mezen en mussen, allemaal hebben moeite met het weer", zegt de stichting.
De Kokarde zaagbek niet gezien?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heel mooi 👍
Vanmorgen excursie in de Zouweboezem bij Ameide / Lexmond. Niet veel geslaagde foto's gemaakt maar ik plaats er een paar.
Grauwe vliegenvanger
[ afbeelding ]
Zwarte stern
[ afbeelding ]
Purperreiger
[ afbeelding ]
Oh dat is zeker een handige tip, dankjewel!quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:00 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik heb een tip voor je.. kijk eens op deze website www.waarneming.nl en zoek dan op jouw gemeente. Als je vervolgens kiest voor de optie 'soorten gezien' krijg je een overzicht van alle waargenomen soorten in een gebied. Ik zou dan kijken waar ijsvogels in 2023 regelmatig zijn waargenomen en daar eens een kijkje nemen.
Mooi!quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:03 schreef Mani89 het volgende:
Het was me eindelijk een keer gegund, niet de meest scherpe foto’s maar hij staat erop 🤙🏻 @ De Groene Jonker-Zevenhoven
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja je moet echt geluk hebben om het te zien.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 12:52 schreef Blues het volgende:
Ja![]()
Ik heb het al die keren gewoon gemist.
Er lag er een paar weken wel eentje dood/aangevrotenin de tuin.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:01 schreef Blues het volgende:
Een winterkoninkje in de mooie Thijsse's hof hier in het dorp vandaag
Ik hoorde veel andere birdies, maar lastig op de camera te krijgen met al dat blad aan de bomen.
[ afbeelding ]
Hier in de tuin:quote:Op woensdag 5 juli 2023 00:42 schreef Pleun2011 het volgende:
Keizersmantel
[ afbeelding ]
In de zomer kijk ik ook naar andere beestjes dan alleen vogels
Prachtige waarneming!quote:Op woensdag 12 juli 2023 20:55 schreef Clayton1 het volgende:
Gooi ik ook maar een vlinder in het vogeltopic
Grote weerschijnvlinder
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaaf 👍 nog nooit gezien, zal wel zeldzaam zijn.quote:Op woensdag 12 juli 2023 20:55 schreef Clayton1 het volgende:
Gooi ik ook maar een vlinder in het vogeltopic
Grote weerschijnvlinder
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die is idd zeldzaamquote:Op donderdag 13 juli 2023 23:46 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Gaaf 👍 nog nooit gezien, zal wel zeldzaam zijn.
Waarquote:Op zondag 16 juli 2023 20:50 schreef Clayton1 het volgende:
Zwarte Ooievaar
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als niet vogelaar zou ik zeggen dat het inderdaad een buizerd is.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 15:20 schreef Blues het volgende:
Ik maakte een duinfietsrit. Een hele tijd staan kijken en luisteren naar deze mooierd.
Buizerd (toch ? )
Eindelijk ging ie zitten maar ja.... dan inzoomen to the max. verder gaat mijn camera niet. Dus niet heel scherp maar wel tof.
[ afbeelding ]
Gaaf is dat he zo'n excursiequote:Op zondag 30 juli 2023 14:11 schreef Symphonic het volgende:
Net een leuke excursie gehad door een natuurgebiedje hier. Volgens de gids was het een dag vol Mohikanen (vogels die allang weg hadden moeten zijn, en die hij steevast de laatste der Mohikanen noemde).
Gezien:
Kluut
Kievit
Lepelaar
Witgatje
Bergeend
Grauwe ganzen
Huiszwaluw
Visdiefjes
Bruine kiekendief
Gierzwaluw
Gehoord:
Rietgors (en veel)
Veldleeuwerik
Fitis
Kijk eens op www.dagjeindenatuur.nlquote:Op zaterdag 5 augustus 2023 18:09 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Dat is zeker gaaf, en dat ga ik ook vaker doen
Mooie foto's, is dat bij Koudenhoorn? Ik zie de laatste tijd regelmatig ijsvogels die voorbij scheren, maar geen vogels die even blijven zitten.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 08:30 schreef Mani89 het volgende:
Nog wat ijsvogel content, deze was nog heel klein en onderdeel van het broedsel van een paar maanden geleden van bovenstaande ijsvogel.
Dankjewel, en klopt, ik zit daar regelmatig een paar uur aan het water geduldig te wachten. Soms heb je geluk, soms zie je inderdaad alleen 20x een blauwe flits luid schallend voorbij gaan.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:24 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Mooie foto's, is dat bij Koudenhoorn? Ik zie de laatste tijd regelmatig ijsvogels die voorbij scheren, maar geen vogels die even blijven zitten.
Geweldige vogel, met een geluid alsof het rechtstreeks uit een horrorfilm komt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:40 schreef Pleun2011 het volgende:
Geen foto dit keer maar ik heb gisteravond voor het eerst een kerkuil fantastisch gezien en gehoord. Erg gaaf.
Buiten. Hij vloog laag over, kon hem goed zien. Later kwam hij terug en hoorde ik hem ook roepen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:47 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Geweldige vogel, met een geluid alsof het rechtstreeks uit een horrorfilm komt.
Heb je de vogel binnen of buiten gezien?
quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:31 schreef Blues het volgende:
Ingezoomd maar voor mij onherkenbaar.
Jullie enig idee?
Mss toch ook tapuiten?[ afbeelding ]
Geen tapuiten maar wat het wel zijn zie ik niet direct.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:31 schreef Blues het volgende:
Ingezoomd maar voor mij onherkenbaar.
Jullie enig idee?
Mss toch ook tapuiten?[ afbeelding ]
Op de meelwormen komen ze vast af, maar ook die berg bladeren is belangrijk voor de aanwezigheid van een egel in de tuin.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 08:37 schreef Kanaroe het volgende:
Egeltjes![]()
Hier slaapt er regelmatig overdag 1 in een berg bladeren.
Ik vermoed dat hij/zij o.a. op het vele vogelvoer (meelwormen) afkomt, dus die mag ook in het vogeltopic
Jeps. Mijn tuin is aardig diervriendelijk en niet "netjes".quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 08:45 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Op de meelwormen komen ze vast af, maar ook die berg bladeren is belangrijk voor de aanwezigheid van een egel in de tuin.
Dat zijn mijn lievelingstuinen 👍quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 09:15 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Jeps. Mijn tuin is aardig diervriendelijk en niet "netjes".
Geen gazon, alleen planten, bloemen, heesters en een schorspad.
Stikt ook van de slakken momenteel, dat is fantastisch vogel- en egelvoer.
Een Putterquote:Op donderdag 2 november 2023 07:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[ afbeelding ]
Kwam deze jongeman tegen op het fietspad. Ging niet aan de kant voor fietsen, kon hem zo oppakken.
Heb hem maar bij de auto- en de fietsweg weggehaald, en meer richting de bomen neergezet. Denk dat hij het niet meer lang maakt, maar zag geen wonden.
Er zat er hier zojuist 1 in de tuin aan de overkant op een paal.quote:Op zondag 20 augustus 2023 16:11 schreef Mani89 het volgende:
IJsvogeltje.
Blijft een prachtig gezicht, sierlijke snoekduik om vaak daarna het visje nog even dood te slaan tegen het hout👌🏻quote:Op vrijdag 17 november 2023 08:36 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Er zat er hier zojuist 1 in de tuin aan de overkant op een paal.
Heb heb2 x een visje uit de sloot zien pikken.
Wat gaaf
Niet altijd, kleine en grote barmsijs lijken sterk op elkaar en klinken hetzelfde, maar als ik ze goed in beeld heb dan herken ik ze wel. Grote barmsijs broedt o.a. in Scandinavië en is bij ons vrij zeldzaam in de wintermaanden. Alleen is er nu een kleine invasie omdat er in Scandinavië erg veel sneeuw is gevallen. Daarom zie je dit najaar ook veel meer koperwieken, kramsvogels, sijzen etc.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En meteen een verzoekje: ik zet enkel vogels op die een natuurlijke dood zijn gestorven. Voor inheemse exemplaren ben ik dus voor het grootste deel afhankelijk van wat andere mensen vinden. Als jullie nu eens een mooie, verse, dode vogel vinden, zouden jullie die dan voor mij willen bewaren? (Liefst in een dichte plastic zak in de vriezer.)
Nb: Zowel levende, dode als opgezette inheemse vogels mogen niet commercieel verhandeld worden. Dus dit is geen spam.
[ Bericht 1% gewijzigd door -Spring op 17-12-2023 10:49:10 ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |