abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206465646
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Herfstplaatjes O+







Herfstbloeiers











Nieuwe aanplant *O*





En een prachtige fontein O+

[/url]

[ Bericht 14% gewijzigd door miss_sly op 27-10-2022 13:12:18 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206465832
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:03 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb nog best veel bloeiers in de tuin O+
Cosmea verrast nog steeds regelmatig met nieuwe bloemen. Prachtkaars en verbena blijven ook maar doorgaan. En de roos heeft een paar nieuwe knoppen.

[ afbeelding ]

Volgens mij komen deze uit de bloementuintjes van AH

[ afbeelding ]

De grassen staan ook prachtig te wuiven

[ afbeelding ]

Door jullie posts over hagen, ben ik gaan nadenken over wat te plaatsen achterin de tuin als afscheiding met de sloot. Een divers haagje lijkt me eigenlijk wel een goed idee. Met wat wintergroens, wat bloeiends, en vooral niet te laag.
Ik heb deze link laatst opgeslagen voor inspiratie voor een biodiverse gemengde haag.
pi_206465951
De grassen bij je voordeur zijn spectaculair, @miss_sly!

Ik heb zelf een zwak voor strakke hagen omdat die een mooie achtergrond bieden waartegen andere planten kunnen schitteren. Diverse hagen vind ik vaak onrustig ogen.

En vormsnoei en bogen vind ik fraai:




Ik zit zelf nog te bedenken of ik zoiets in m'n eigen tuin kan doen. Mijn vers aangeplante haag wordt in ieder geval een strakke haag met een poort erin, maar met rechte bovenkant.

Overigens hebben een van mijn buren iets slims gedaan. Die hebben de haag in een hoek van hun tuin een ronding gegeven zodat erachter wat loze ruimte is ontstaan voor zaken die ze liever aan het zicht onttrekken. Dat lijkt me handig voor bijvoorbeeld een composthoop.

Of zo'n krul. O+



Ik liet me even meeslepen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206466207
Ik vind strakke hagen ook erg mooi. Ik vind het voor de plaats waar ik de haag wil niet geschikt.

Het is voor achteraan in de tuin, achter de Japanse sierkers:



Deels achter het schuurtje. Het is ook geen heel lang stuk. Misschien is haag niet de juiste naam, maar ik wil er een mooie groene afscheiding maken die ook in de winter (deels) groen is. De groene struiken en bomen in het plantsoen erachter aan de andere kant van de sloot zijn namelijk allemaal bladverliezend en in de winter vind ik het dan echt kaal en sfeerloos.

De grassen vind ik ook zo mooi, @Claudia_x Er staat nog een aantal grassen elders in de tuin, en in de voortuin wat nieuwe. Ik hoop dat ze volgend jaar ook zo mooi zijn. Een aantal van achterin de tuin wil ik herplaatsen, omdat ze daar toch niet helemaal tot hun recht komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206466218
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:26 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik heb deze link laatst opgeslagen voor inspiratie voor een biodiverse gemengde haag.
Dank, die ga ik eens bekijken!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206466499
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:26 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik heb deze link laatst opgeslagen voor inspiratie voor een biodiverse gemengde haag.
Dank voor het delen! Bij mij viel er tijdens het lezen van dit artikel een kwartje waar het gaat om mijn sneue haagje. Ik heb in de andere haagjes vooral veldesdoorn gebruikt als structuurgever, maar in deze sleedoorn. Die heeft het moeilijk (door de droge zomer misschien?) en geeft weinig structuur. Waardoor de egelantier en de winterjasmijn zielig over de grond slieren en er verder niet zoveel gebeurt. Maar nu snap ik wat me te doen staat: een of twee veldesdoorns toevoegen. Of een andere structuurgever.
pi_206472385
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:50 schreef yinu het volgende:

[..]
Dank voor het delen! Bij mij viel er tijdens het lezen van dit artikel een kwartje waar het gaat om mijn sneue haagje. Ik heb in de andere haagjes vooral veldesdoorn gebruikt als structuurgever, maar in deze sleedoorn. Die heeft het moeilijk (door de droge zomer misschien?) en geeft weinig structuur. Waardoor de egelantier en de winterjasmijn zielig over de grond slieren en er verder niet zoveel gebeurt. Maar nu snap ik wat me te doen staat: een of twee veldesdoorns toevoegen. Of een andere structuurgever.
Mooie tips inderdaad!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206473030
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 13:26 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik heb deze link laatst opgeslagen voor inspiratie voor een biodiverse gemengde haag.
Wat een goede link tuindier!
Ik ben zelf bezig met het aanleggen van wat de engelsen hedgerows noemen. In Nederland zijn ze nog te vinden als de Maasheggen. Het is een vorm waarbij je na ongeveer 5 jaar de planten van de heg bij de grond bijna helemaal doorhakt, maar nog 20% van de stam laat zitten, zodat je de stam van de struik kunt neerleggen en "vlechten" met de andere stammen. Omdat de stammen nog aan de wortels vastzitten blijven de struiken gewoon doorgroeien in hun nieuwe positie, en zo krijg je een levende dicht gevlochten haag die een diverse leefomgeving creert voor biodiversiteit.

Plaatje bij het praatje:

zo zien de heggen er uit als ze gevlochten worden:


zo zien de heggen er uit als ze volgroeid zijn:

pi_206473760
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 00:05 schreef dodoria het volgende:

[..]
Wat een goede link tuindier!
Ik ben zelf bezig met het aanleggen van wat de engelsen hedgerows noemen. In Nederland zijn ze nog te vinden als de Maasheggen. Het is een vorm waarbij je na ongeveer 5 jaar de planten van de heg bij de grond bijna helemaal doorhakt, maar nog 20% van de stam laat zitten, zodat je de stam van de struik kunt neerleggen en "vlechten" met de andere stammen. Omdat de stammen nog aan de wortels vastzitten blijven de struiken gewoon doorgroeien in hun nieuwe positie, en zo krijg je een levende dicht gevlochten haag die een diverse leefomgeving creert voor biodiversiteit.

Plaatje bij het praatje:

zo zien de heggen er uit als ze gevlochten worden:
[ afbeelding ]

zo zien de heggen er uit als ze volgroeid zijn:

[ afbeelding ]
Leuk om te zien, dat kende ik niet. Wat is het voordeel dan? Je kunt toch ook een compact groeiende heester nemen en snoeien zodat je een dichte heg krijgt? Of doe je dit juist bij heesters die van nature minder compact groeien?

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 28-10-2022 09:11:34 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206473851
Na even googelen kwam ik dit tegen:

The best hedges for wildlife are thick and broadest at the bottom with a range of woody species such as hawthorn, blackthorn, field maple, hazel, spindle, wayfaring tree and wild service tree occasionally overtopped by oak and ash. Ramblers such as bramble and rose are frequent, together with climbing honeysuckle and wild clematis. At the foot of the hedge, thick herbaceous vegetation commonly includes species such as cow parsley and hedge mustard with coarse grasses, although sometimes woodland flora is found with bluebells and greater stitchwort. (bron)

Ruwe vertaling (ik heb de planten even opgezocht): de beste hagen zijn dik en breed onderin. Er zitten diverse houtachtige heesters in, zoals meidoorn, veldesdoorn, sleedoorn, hazelaar, gewone kardinaalshoed, wollige sneeuwbal en elsbes. Die kunnen overwoekerd zijn door eiken en essen. 'Ramblers' zoals braam en roos komen er vaak in voor, samen met klimkamperfoelie en wilde clematis. Aan de voet van de haag groeien kruidachtige planten zoals fluitenkruid, gewone raket en grove grassen. Soms komt er bosflora in voor, zoals boshyacinten en sterremuur.

Dat klinkt als een erg diverse haag! Dit is wonderschoon:



Zo lijkt dat er van dichtbij uit te zien:



[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 28-10-2022 09:11:11 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206474098
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:05 schreef Claudia_x het volgende:
Na even googelen kwam ik dit tegen:

The best hedges for wildlife are thick and broadest at the bottom with a range of woody species such as hawthorn, blackthorn, field maple, hazel, spindle, wayfaring tree and wild service tree occasionally overtopped by oak and ash. Ramblers such as bramble and rose are frequent, together with climbing honeysuckle and wild clematis. At the foot of the hedge, thick herbaceous vegetation commonly includes species such as cow parsley and hedge mustard with coarse grasses, although sometimes woodland flora is found with bluebells and greater stitchwort. (bron)

Ruwe vertaling (ik heb de planten even opgezocht): de beste hagen zijn dik en breed onderin. Er zitten diverse houtachtige heesters in, zoals meidoorn, veldesdoorn, sleedoorn, hazelaar, gewone kardinaalshoed, wollige sneeuwbal en elsbes. Die kunnen overwoekerd zijn door eiken en essen. 'Ramblers' zoals braam en roos komen er vaak in voor, samen met klimkamperfoelie en wilde clematis. Aan de voet van de haag groeien kruidachtige planten zoals fluitenkruid, gewone raket en grove grassen. Soms komt er bosflora in voor, zoals boshyacinten en sterremuur.

Dat klinkt als een erg diverse haag! Dit is wonderschoon:

[ afbeelding ]

Zo lijkt dat er van dichtbij uit te zien:

[ afbeelding ]
Prachtig toch O+, ik houd enorm van het Engelse landschap.
Jouw tweede plaatje is overigens in praktijk met de auto wat minder leuk om te rijden. Tegenliggers, uitstekkende takken en dan ook nog je stuur aan de verkeerde kant. Met de fiets was het aanzienlijk leuker.
pi_206474241
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:26 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Prachtig toch O+, ik houd enorm van het Engelse landschap.
Jouw tweede plaatje is overigens in praktijk met de auto wat minder leuk om te rijden. Tegenliggers, uitstekkende takken en dan ook nog je stuur aan de verkeerde kant. Met de fiets was het aanzienlijk leuker.
Ik mag dan ook hopen dat er op die weg alleen eenrichtingsverkeer rijdt. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206475087
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik mag dan ook hopen dat er op die weg alleen eenrichtingsverkeer rijdt. :+
Tweerichting is niet veel breder. En die Engelsen kennen de weg op hun duimpje dus rijden er als coureurs.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206475111
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 08:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Leuk om te zien, dat kende ik niet. Wat is het voordeel dan? Je kunt toch ook een compact groeiende heester nemen en snoeien zodat je een dichte heg krijgt? Of doe je dit juist bij heesters die van nature minder compact groeien?
Het idee is inderdaad dat er meer biodiversiteit ontstaat met een gevlochten haag. De plaatjes die jij gevonden hebt van Engeland, ik vind dat inderdaad prachtig.

Ik ga een of twee heggen aanleggen, niet meer dan 100m denk ik. Ik doe het vooral omdat het me zo gaaf lijkt, omdat ik het een mooie traditie vind die ik graag in ere wil houden (gevlochten heggen werden vooral gebruikt voordat het prikkeldraad werd uitgevonden). En omdat de groene milieu-hippie in mij wil laten zien dat het kan en dat zo'n heg een goed alternatief voor andere vormen van afscheidingen kunnen zijn.
*O*
pi_206475255
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 00:05 schreef dodoria het volgende:

[..]
Wat een goede link tuindier!
Ik ben zelf bezig met het aanleggen van wat de engelsen hedgerows noemen. In Nederland zijn ze nog te vinden als de Maasheggen. Het is een vorm waarbij je na ongeveer 5 jaar de planten van de heg bij de grond bijna helemaal doorhakt, maar nog 20% van de stam laat zitten, zodat je de stam van de struik kunt neerleggen en "vlechten" met de andere stammen. Omdat de stammen nog aan de wortels vastzitten blijven de struiken gewoon doorgroeien in hun nieuwe positie, en zo krijg je een levende dicht gevlochten haag die een diverse leefomgeving creert voor biodiversiteit.

Plaatje bij het praatje:

zo zien de heggen er uit als ze gevlochten worden:
[ afbeelding ]

zo zien de heggen er uit als ze volgroeid zijn:

[ afbeelding ]
Naar aanleiding van deze posting ben ik al een uur aan het lezen over heggen en heggenvlechten. Wat interessant! Ik vond deze site ook heel informatief. Verderop op diezelfde site staat ook een plantcatalogus met allerlei inheemse haagplanten waarvan de soortbeschrijvingen echt fantastisch zijn.
pi_206476237
Ik vind het ook mooi!

Bij ons is de haag vooral voor afscheiding met de buren, deze kant van de tuin komt voorlopig geen border. Vandaar ook het idee een aantrekkelijke haag te maken die kleurt en vrolijk is.

Ondertussen een keuze gemaakt, de basis zal liguster zijn, met aanvullend krentenboom, sering en brem.

Dit weekend start project achtertuin aanplanten. Tegen de draad aan de achterkant komt een mix van verschillende clematissen en kamperfoeli, en het beplantingsplan voor de grote border aan de zijkant is uitgedacht. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken.
pi_206477730
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 13:12 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik vind het ook mooi!

Bij ons is de haag vooral voor afscheiding met de buren, deze kant van de tuin komt voorlopig geen border. Vandaar ook het idee een aantrekkelijke haag te maken die kleurt en vrolijk is.

Ondertussen een keuze gemaakt, de basis zal liguster zijn, met aanvullend krentenboom, sering en brem.

Dit weekend start project achtertuin aanplanten. Tegen de draad aan de achterkant komt een mix van verschillende clematissen en kamperfoeli, en het beplantingsplan voor de grote border aan de zijkant is uitgedacht. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Klinkt heel leuk! Je kunt in een heg ook altijd winterjasmijn toevoegen trouwens, die vind ik op zichzelf altijd een beetje saai en ze worden snel lang en sliertig, maar ik vind het heel leuk om ze door een haag heen te vlechten. Dan heb je in de saaie maanden nog wat vrolijks in de haag.

Wat is je plan voor de grote border?
pi_206480664
quote:
17s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:08 schreef dodoria het volgende:

[..]
Het idee is inderdaad dat er meer biodiversiteit ontstaat met een gevlochten haag. De plaatjes die jij gevonden hebt van Engeland, ik vind dat inderdaad prachtig.

Ik ga een of twee heggen aanleggen, niet meer dan 100m denk ik. Ik doe het vooral omdat het me zo gaaf lijkt, omdat ik het een mooie traditie vind die ik graag in ere wil houden (gevlochten heggen werden vooral gebruikt voordat het prikkeldraad werd uitgevonden). En omdat de groene milieu-hippie in mij wil laten zien dat het kan en dat zo'n heg een goed alternatief voor andere vormen van afscheidingen kunnen zijn.
*O*
Snap ik! Ik ben geen groene milieu-hippie en vind dat soort dingen ook leuk om te proberen. Ik leer door onder andere dit topic bovendien mijn eigen tuin steeds beter kennen en begrijp beter waarom ik bepaalde planten her en der tegenkom, zoals een sleedoorn op een erfgrens. De vorige (en oorspronkelijke) bewoner heeft dat soort heesters ongetwijfeld ooit als basis voor een heg gebruikt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206480683
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 15:59 schreef yinu het volgende:

[..]
Klinkt heel leuk! Je kunt in een heg ook altijd winterjasmijn toevoegen trouwens, die vind ik op zichzelf altijd een beetje saai en ze worden snel lang en sliertig, maar ik vind het heel leuk om ze door een haag heen te vlechten. Dan heb je in de saaie maanden nog wat vrolijks in de haag.
Wat een goed idee!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206483010
Ik ben zelf een groot fan van haze
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:24 schreef yinu het volgende:

[..]
Naar aanleiding van deze posting ben ik al een uur aan het lezen over heggen en heggenvlechten. Wat interessant! Ik vond deze site ook heel informatief. Verderop op diezelfde site staat ook een plantcatalogus met allerlei inheemse haagplanten waarvan de soortbeschrijvingen echt fantastisch zijn.
Het is echt een fascinerend fenomeen. Gave website! Daar ga ik op rondsnuffelen. Als je wat tijd kunt missen: er zijn op youtube heel veel filmpjes te vinden van het hele proces.
pi_206533609
Van @Tuindier kwam ik op papaver Amazing grey. Love at first sight. O+
Hier en daar uitverkocht behalve bij Zaden en Zo. Daarbij kwam een verrassingszakje en dat bleek Zinnia. Blij mee.
Nu even op zoek naar het juiste zaai moment.

Alleen vraag ik mij af…zijn het 100? papaver zaadjes?
pi_206533644
Wij hebben een krentenboom uitgezocht voor in de achtertuin. Hij komt over een paar weken, als we ook met de rest aan de slag gaan. Ik ben erg benieuwd!

Ik heb ook ranonkelsoctopussen geplant, en toch ook maar een paar stokrozen voorgezaaid (voldoende zaad in het gekochte zakje en misschien nog een paar dagen voldoende warmte om te kiemen). Ben benieuwd wat dat wordt!
pi_206533648
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:25 schreef AnneX het volgende:
Van @:Tuindier kwam ik op papaver Amazing grey. Love at first sight. O+
Hier en daar uitverkocht behalve bij Zaden en Zo. Daarbij kwam een verrassingszakje en dat bleek Zinnia. Blij mee.
Nu even op zoek naar het juiste zaai moment.

Alleen vraag ik mij af…zijn het 100? papaver zaadjes?
[ link | afbeelding ]
Het lijken er wel rond de 100 toch? Als ik een kwart hoek snel tel kom ik wel op 25.
Ook leuk die Zinnias!
pi_206534020
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:29 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Het lijken er wel rond de 100 toch? Als ik een kwart hoek snel tel kom ik wel op 25.
Ook leuk die Zinnias!
Zo deed ik vroeguh handmatig oa. leucocyten tellen op het haematologie lab.
  woensdag 2 november 2022 @ 16:28:37 #25
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_206534246
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:25 schreef AnneX het volgende:
Van @:Tuindier kwam ik op papaver Amazing grey. Love at first sight. O+
Hier en daar uitverkocht behalve bij Zaden en Zo. Daarbij kwam een verrassingszakje en dat bleek Zinnia. Blij mee.
Nu even op zoek naar het juiste zaai moment.

Alleen vraag ik mij af…zijn het 100? papaver zaadjes?
[ link | afbeelding ]
Huh..? Die zit in Lelystad, waar ik woon? Nog nooit van gehoord...

Langezand is ook een woonwijk, en even snel op Google Streetview gekeken. Zit blijkbaar in een woonhuis. Niet dat dat uitmaakt, maar ik dacht dat 't ook een echt bedrijf was. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_206534262
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2022 16:28 schreef Twieki het volgende:

[..]
Huh..? Die zit in Lelystad, waar ik woon? Nog nooit van gehoord...

Langezand is ook een woonwijk, en even snel op Google Streetview gekeken. Zit blijkbaar in een woonhuis. Niet dat dat uitmaakt, maar ik dacht dat 't ook een echt bedrijf was. :P
Het is iemand die grote zakken zaadjes overpakt in kleinere zakjes. Geen groot bedrijf dus.
pi_206535016
Staat ook allemaal netjes op de website vermeld:
https://www.zaden-enzo.nl/c-1541439/wie-is-zaden-en-zo/

Er is een KVK nummer dus het is een echt bedrijf ;)
pi_206537731
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 18:00 schreef Elleska het volgende:
Staat ook allemaal netjes op de website vermeld:
https://www.zaden-enzo.nl/c-1541439/wie-is-zaden-en-zo/

Er is een KVK nummer dus het is een echt bedrijf ;)
“Alle zaden die ik verkoop zijn GMO-vrij en onbehandeld, tenzij anders aangegeven. “
Dat is mooi meegenomen. Want zó blij dat zij ze wèl had, dat ik vergat erop te letten.
  donderdag 3 november 2022 @ 00:18:44 #29
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_206539769
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 18:00 schreef Elleska het volgende:
Staat ook allemaal netjes op de website vermeld:
https://www.zaden-enzo.nl/c-1541439/wie-is-zaden-en-zo/

Er is een KVK nummer dus het is een echt bedrijf ;)
Ik twijfel er ook niet aan dat 't een legitiem bedrijfje is hoor, absoluut niet.

Ik woon alleen al bijna 43 jaar in Lelystad en ken praktisch de hele stad, alleen had ik nog nooit van 'Zaden en zo' gehoord, vandaar. Ik heb een volkstuin van bijna 120 vierkante meter en koop ook veel zaden overal en nergens. Het is fijn om te weten dat ik ook bij 'Zaden en zo' nu zaden kan kopen. Een beetje de lokale bedrijfjes steunen. ;)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_206573583
Zo, dat is even een poosje geleden dat ik hier was. Zo'n verbouwing leidt nogal af. Maar ook in de tuin hebben we de afgelopen maanden meters gemaakt. Met als klap op de vuurpijl de kas die net geplaatst is.

Later plaats ik even wat foto's. Nu eerst eens kijken hoe jullie tuinen erbij liggen. :D
pi_206615377
De tuin hier is herfstig.
Er bloeien nog rozen:





En de hortesia's zijn heel anders dan in volle bloei, maar zeker zo prachtig

Die met de gladde blaadjes, bloeit tegenwoordig roze en op de vorige standplaats blauw


Die met de geschulpte blaadjes, bloeit wit


Het IJzerhard heeft ook nog een paar paarse bloemetjes


En de muurbloem, zo vaak en terecht getipt door @Claudia_x omdat ie _vrijwel_ altijd bloeit :Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206616249
Sooooow zeg. De rozen _O_
Hier nog steeds de reuze struik hortensia (van de buurvrouw) met grooooote bloemen en de verregende dahlia’s en zinnia van andere buurvrouw.
In mijn voortuin alleen nog een blauw bloemetje van geranium.
pi_206620041
Prachtig Sigme!
Ik vind het echt leuk hoe horstensia' svan kleur veranderen in verschillende bodems.
pi_206621112
En ik ben niet alleen fan van de muurbloem geworden, maar ook van de eendagsbloem (die nog steeds bloeit!).

Mooie foto's, @sigme! Ik vond rozen altijd tuttig en moeilijk, maar in deze tuin staan ze goed en zorgen ze aan het einde van het seizoen nog steeds/weer voor kleur. Eigenlijk zijn het makkelijke en dankbare planten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206635597
Hier ben ik zeer verguld mee: mijn passiebloem heeft vruchten!


En de zonnehoedjes zijn tot mijn vreugde weer volop gaan bloeien:


Dit waren ze een maand geleden:


Nog meer bloeiers. De roos:


De piemelplant:



Een andere zonnehoed:


Lavendel:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206636481
Ja dat doen de zonnehoedjes hier ook. Zo raar.
En een giga nieuwe tropaeolum in de moestuin die blijkbaar oktober wel een mooie maand vind om eens uit zijn er te komen. Calendula opeens ergens.
Rare tijd. Maar wel bloemen ^O^
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206637921
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
Hier ben ik zeer verguld mee: mijn passiebloem heeft vruchten!
[ afbeelding ]
Heel tof! Wij hebben dit jaar een tweede poging gedaan met passiebloem, we hadden welgeteld 1 bloem en de planten zien er niet zo uit dat ik vertrouwen heb in de winter. Kennelijk niet de juiste plek, want bij iedereen die ik ken die passiebloemen heeft, doen ze het fantastisch.
pi_206638992
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 14:23 schreef Hupje het volgende:

[..]
Heel tof! Wij hebben dit jaar een tweede poging gedaan met passiebloem, we hadden welgeteld 1 bloem en de planten zien er niet zo uit dat ik vertrouwen heb in de winter. Kennelijk niet de juiste plek, want bij iedereen die ik ken die passiebloemen heeft, doen ze het fantastisch.
Waar staat die bij jou? In de vorige tuin had ik de passiebloem (de moederplant) tegen een verwarmde gevel op het westen staan. Nu staat-ie tegen een onverwarmde gevel op het westen. Het gaat minstens zo goed als in de vorige tuin, alleen wordt het kindexemplaar kaal in de winter vanwege de harde wind.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206639215
Hij staat op het zuidoosten, in een verhoogde plantenbak tegen een rek aan. Ik vermoed dat het te koud is in de winter (geen beschutting door een muur) en misschien is de grond ook niet meer voedzaam genoeg (ik kan het niet omscheppen met nieuwe aarde vanwege de kruipplanten die er verder in de bak staan).
pi_206639670
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 15:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waar staat die bij jou? In de vorige tuin had ik de passiebloem (de moederplant) tegen een verwarmde gevel op het westen staan. Nu staat-ie tegen een onverwarmde gevel op het westen. Het gaat minstens zo goed als in de vorige tuin, alleen wordt het kindexemplaar kaal in de winter vanwege de harde wind.
Helemaal jouw schuld dat ik er ook een wil
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator zondag 13 november 2022 @ 14:00:20 #41
5428 crew  miss_sly
pi_206660572
Ik ben echt verbaasd over de tuin op het moment, zondag 13 november. Bizar wat er nog bloeit O+

De roos


Een zonnehoedje. Ze leken uitgebloeid en toen kwam deze toch nog even shinen


De prachtkaars gaat ook gewoon vrolijk door, terwijl de verbena inmiddels alleen nog bruinig is en geen frispaars bloemetje meer heeft


Paar kokardebloemen nog


De gele vlinderstruik die ik een paar weken terug plantte heeft nog een laatste opleving


De AH-bloementuintjes zijn ook nog niet uitgebloeid


En nog steeds overvloedige bloei van de cosmea O+ met ook een constant bloeiende lobelia op de voorgrond


Lampenpoetser en verbena in herfsttooi


Wollige pluimen


Nog een eigenwijs zonnehoedje in de voortuin


Armeria ook weer in bloei


Viburnum O+


En de Mexicaanse margrietjes, speciaal geschikt voor de bloedhete en droge voortuin-op-het-zuiden kunnen ook prima tegen wat frisser en vochtiger weer
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206664838
Wat een bloemen nog overal! Hier bloeit ook de Hotlips nog (aka de piemelplant, haha), en de Hebe, en de leeuwenbekjes en hier en daar ook wat maagdenpalm. En de kamperfoelie.
  zondag 13 november 2022 @ 20:03:39 #43
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_206664949
De hebe is ook wel echt een laatbloeier. Volgens mij bloeit ie bij mij thuis nog niet eens. Zag er vorige week wel knoppen in zitten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 13 november 2022 @ 20:04:18 #44
5428 crew  miss_sly
pi_206664963
Ik heb zelfs een bak waar eenjarigen in stonden die uitgebloeid waren, waar weer groen en bloei is :D

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Spellchecker maandag 14 november 2022 @ 20:52:15 #45
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206681621
Onze hovenier, die binnenkort aan de slag gaat, belde gisterenavond ineens dat hij een tuin in de buurt moet leegtrekken, en dat we 4 bomen mogen hebben die er nu pas 2 jaar in staan. Hij wilde ze wel in de voortuin zetten tijdelijk, en als we dan aan de slag gaan kunnen ze nog verplaatst worden. En willen we ze niet, dan kan hij ze alsnog afvoeren. *O*
pi_206681744
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 08:25 schreef Tuindier het volgende:
Onze hovenier, die binnenkort aan de slag gaat, belde gisterenavond ineens dat hij een tuin in de buurt moet leegtrekken, en dat we 4 bomen mogen hebben die er nu pas 2 jaar in staan. Hij wilde ze wel in de voortuin zetten tijdelijk, en als we dan aan de slag gaan kunnen ze nog verplaatst worden. En willen we ze niet, dan kan hij ze alsnog afvoeren. *O*
Nice *O*
pi_206681770
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 08:25 schreef Tuindier het volgende:
Onze hovenier, die binnenkort aan de slag gaat, belde gisterenavond ineens dat hij een tuin in de buurt moet leegtrekken, en dat we 4 bomen mogen hebben die er nu pas 2 jaar in staan. Hij wilde ze wel in de voortuin zetten tijdelijk, en als we dan aan de slag gaan kunnen ze nog verplaatst worden. En willen we ze niet, dan kan hij ze alsnog afvoeren. *O*
Dat is mooi *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206681808
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 20:52 schreef maily het volgende:
Bij binnenstebuiten: Kleurrijke stadshof in Utrecht, ontworpen door Piet Oudolf

Filmpje in de link, onderstaand een niet klikbare luchtfoto van de stadshof:

[ afbeelding ]
Wat een goed idee. Zo kunnen de bewoners die van tuinieren houden en zelf geen of een kleine tuin hebben zich meteen uitleven, terwijl iedereen van de tuin kan genieten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206769627
Wij zijn dit weekend begonnen aan de tuin van ons nieuwbouwhuis. Tuinaarde aangebracht (met karton als een onkruid barriere) en de eerste 50 planten geplant. Het was echt een fijn gevoel om met de handen in de grond te zitten. Het huis voet nu al meer van ons.
Hopelijk over een paar weekjes weer, en vanaf december is het huis af, dus kunnen we naar hartelust aan de tuin werken.
pi_206811938
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 20:52 schreef maily het volgende:
Bij binnenstebuiten: Kleurrijke stadshof in Utrecht, ontworpen door Piet Oudolf

Filmpje in de link, onderstaand een niet klikbare luchtfoto van de stadshof:

[ afbeelding ]
Leuk! Het is inderdaad een prachtige tuin en een heel mooi park. Zeker een bezoekje waard.
pi_206856645
Het viel me laatst op dat de hortensia's nog zo mooi waren. En daar was dan de eerste nachtvorst:



Van de ene op de andere dag was het blad bruin en slap. Ik dacht even dat het aan die van mij lag, maar in de buurt staan de hortensia's er allemaal zo bij ineens.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206857130
Oh ja, hier ook. Allemaal bruine ellende hortensia.
Kan ik mij van andere jaren niet eens zó herinneren.
pi_206879083
Bij mij ook, de hortensia’s. En de oostindische kers is ook een zielig slijmerig hoopje geworden. Als het nou een paar nachten achter elkaar goed vriest, is het gewoon allemaal weg, maar 1 nachtje en daarna weer warm maakt het een beetje een vieze boel. Maar goed. Het wordt vanzelf weer lente. Toch?!

Ik zag al de eerste knoppen in de forsythia (helaas zaten die in een takje dat ik er met mijn fiets af trok…) en in de buurt bloeit de winterjasmijn al. En ik zag weer klokjes in mijn lievelings-winterbloeiende clematis! Zo even een foto maken.
pi_206880319
De clematis *O*







Kledderhortensia -O-



Ook de vijg is na de vorst gesmolten...

pi_206880376
@yinu, mooi hoor, je clematis! Welke is het?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206880442
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:03 schreef Claudia_x het volgende:
@:yinu, mooi hoor, je clematis! Welke is het?
Volgens mij is het de Clematis Cirrhosa Purpurascens 'Freckles' O+

Ik heb 'm nu een jaar of 3 en de twee zomers dat het heet en droog was verloor hij in de zomer wel al z'n blad. Dat schijnt te kunnen, na de bloei. Hij is hier gecombineerd met een kamperfoelie dus die is in de zomer dan wat vrolijker. Hij staat hier op een plek die wel beschut is tegen de wind, in de winter nauwelijks zon krijgt, en in de zomer misschien iets te veel... maar hij bloeit elk jaar uitbundiger.

Hier zie je dat hij een beetje kaal is geworden aan de onderkant, maar er is nu al weer fris groen blad bijgekomen dus ik heb goede hoop dat dat doorzet. Anders knip ik 'm in mei wel een keertje heel kort.

pi_206880508
Ik vond dit een interessante link over winterbloeiende clematissen. *O* Clematissen! *O*

Of bosrank. Ook een mooie naam. *)
pi_206961347
Mooie Clematis hoor 😍
pi_206961355
Inmiddels december en ook mijn roosjes op stok bloeien nog!

pi_207003535
Prachtig, @Milesdavis!

En mensen, wat is het mooi, hè?





I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207003654
Wauw, @Claudia_x - echt prachtig. Hier in de stad is het niet zo koud geweest. En sowieso is de achtergrond bij jou zoveel mooier O+
pi_207004097
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:39 schreef yinu het volgende:
Wauw, @:Claudia_x - echt prachtig. Hier in de stad is het niet zo koud geweest. En sowieso is de achtergrond bij jou zoveel mooier O+
Het is een levend schilderij! De zon breekt door en dan ziet het er alweer anders uit:



Sinds ik hier woon ben ik de visie van Oudolf meer en meer gaan waarderen, dat je schoonheid kunt zien in uitgebloeide planten. Planten als kattenstaart zijn niet alleen geweldig omdat ze snel groeien en uitbundig bloeien, maar het hele najaar blijven ze mooi:



Dat geldt ook voor konginginnekruid:



En dan de grassen. Prachtig, deze ragfijne ijskristallen op trilgras:



Ook nu nog vangt vedergras het licht zo mooi:



En dan zijn er nog de andere zintuiglijke ervaringen, zoals het gekraak van bevroren gras onder je voeten:


Ik houd al op. Wie heeft er nog meer foto's?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207004446
quote:
17s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:

Ik houd al op. Wie heeft er nog meer foto's?
Ha! Voor foto's moet ik naar buiten, de kou in. Ik kijk wel uit :D
Bovendien was het hier denk ik minder koud, mijn siergras is volgens mij niet eens bevroren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_207004804
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ha! Voor foto's moet ik naar buiten, de kou in. Ik kijk wel uit :D
Bovendien was het hier denk ik minder koud, mijn siergras is volgens mij niet eens bevroren.
Hier is het ook een stuk mistroostiger dan bij Claudia...
pi_207005208
Het was hier zo'n -5/-4 graden. Ik moest voor het eerst dit seizoen een wak maken in de vijver.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207005232
Oh, ik lees nu dit advies:

Wanneer de vijver minder dan een week is dichtgevroren, is het niet nodig om een gat in het ijs te maken. het ammoniakgehalte van het water is zo laag, dat dit geen kwaad kan.

Als de vijver veel langer dan een week een ijslaag heeft, kun je eventueel één of enkele gaten maken door een pan met kokendheet water op de vijver te plaatsen. Deze smelt vanzelf een gat in het ijs.

Hak of boor niet in het ijs op de vijver. Vissen in winterrust zijn erg gevoelig voor verstoring en trillingen. Hakken geeft veel lawaai en trillingen. Dit veroorzaakt stress en kans op schade aan de zwemblaas van de vissen.


Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207009048
quote:
17s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd al op. Wie heeft er nog meer foto's?
Ik kon het vandaag ook niet laten om toch wat foto'tjes te maken.

Roos


Vingerhoedskruid


Jacobskruiskruid


Bereklauw
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207012121
Wat een practige fotos allemaal!
pi_207101788
Kijk eens wat ik voor m'n verjaardag kreeg!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207111876
O+ Monty Don O+
pi_207153006
Zat een s door de ing winkel te scrollen. Niks nodig.
Dit was wel leuk. Een korting op biologische planten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_207210943
Ik was net even in de tuin bezig en ik zag al weer knoppen verschijnen in de magnolia en seringen O+


De hemelsblauw klimt inmiddels de magnolia in :P . Ik kom hem ook op plaatsen tegen waar hij oorspronkelijk helemaal niet stond. Blijft een leuke bodembedekker.
pi_207223268
Bij mij staat de forsythia ook al weer vol in knop! Je denkt dat het stil en doods is nu buiten maar het is juist het seizoen waarin er onder de oppervlakte zoveel gebeurt!
pi_207393577
Ik ben bezig met het beplantingsplan van onze tuin. Als inspiratie gebruik ik allerlei borderpakketen die ik online vind, maar daarin kom ik zeer regelmatig kattenkruid tegen. Ik heb alleen een enorme hekel aan katten in de tuin, dus als die daardoor worden aangetrokken lijkt me dat niet handig. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Lavendel als alternatief zal het op onze vruchtbare grond niet geweldig doen waarschijnlijk. Een variant van salvia is misschien nog wel een alternatief.
pi_207395894
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:06 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben bezig met het beplantingsplan van onze tuin. Als inspiratie gebruik ik allerlei borderpakketen die ik online vind, maar daarin kom ik zeer regelmatig kattenkruid tegen. Ik heb alleen een enorme hekel aan katten in de tuin, dus als die daardoor worden aangetrokken lijkt me dat niet handig. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Lavendel als alternatief zal het op onze vruchtbare grond niet geweldig doen waarschijnlijk. Een variant van salvia is misschien nog wel een alternatief.
Als ze er langs lopen duiken ze er in, maar het is niet zo sterk dat je het in een andere tuin kan ruiken. Nepeta is wel een hele toffe plant voor in je tuin O+
  Vis een optie? maandag 2 januari 2023 @ 21:42:04 #77
70532 loveli
N
pi_207396763
Ik vond hier een netje verdwaalde bloembollen, kunnen die nu nog de grond in? Het gaat voorlopig toch niet vriezen, wel regenen.
crap in = crap out
pi_207396818
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 21:42 schreef loveli het volgende:
Ik vond hier een netje verdwaalde bloembollen, kunnen die nu nog de grond in? Het gaat voorlopig toch niet vriezen, wel regenen.
Moet kunnen ja! Hooguit komen ze iets later op.
  Vis een optie? maandag 2 januari 2023 @ 21:48:04 #79
70532 loveli
N
pi_207396918
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2023 21:44 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Moet kunnen ja! Hooguit komen ze iets later op.
Mooi, dan gaan ze morgen de grond in.
crap in = crap out
pi_207412419
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:06 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben bezig met het beplantingsplan van onze tuin. Als inspiratie gebruik ik allerlei borderpakketen die ik online vind, maar daarin kom ik zeer regelmatig kattenkruid tegen. Ik heb alleen een enorme hekel aan katten in de tuin, dus als die daardoor worden aangetrokken lijkt me dat niet handig. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Lavendel als alternatief zal het op onze vruchtbare grond niet geweldig doen waarschijnlijk. Een variant van salvia is misschien nog wel een alternatief.
Ik zou niet verwachten dat katten in groten getale aangetrokken worden door kattenkruid, hooguit dat ze het leuk vinden als ze er toch langs lopen. Bovendien houden sommige katten heel erg van Nepeta maar anderen weer helemaal niet.


Je kunt overwegen om het te combineren met bodembedekkers waar katten niet van houden. Ik vond dit lijstje en nog wat tips:

Ooievaarsbek (Geranium macrorrhizum)
Vuurwerkplant (Dictamnus)
Citroengeranium (Pelargonium graveolens)
Citroentijm (Thymus citriodorus)
Citroenmelisse (Melissa officinalis)
Citroenverbena (Aloysia triphylla)
Wijnruit (Ruta graveolens)
Stekelige mei- en vuurdoorn
pi_207429505
Nog een vraag: ik zie planten een borderplannen ingedeeld in zon/halfschaduw/schaduw, maar daarbij wordt er vanuit gegaan dat schaduw ook vrij nat is. Onder mijn walnootboom heb ik wel veel schaduw, maar door de boom is het niet extreem nat. Zou dat een probleem zijn voor schaduwminnende planten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Tuindier op 06-01-2023 09:39:17 ]
pi_207439974
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:06 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben bezig met het beplantingsplan van onze tuin. Als inspiratie gebruik ik allerlei borderpakketen die ik online vind, maar daarin kom ik zeer regelmatig kattenkruid tegen. Ik heb alleen een enorme hekel aan katten in de tuin, dus als die daardoor worden aangetrokken lijkt me dat niet handig. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Lavendel als alternatief zal het op onze vruchtbare grond niet geweldig doen waarschijnlijk. Een variant van salvia is misschien nog wel een alternatief.
Kattenkruid is zo'n leuke plant! Ik zou het gewoon proberen. Ik zie bij ons nooit katten die op de plant afduiken.

Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar je kunt zelf ook stukken creëren waar bepaalde planten in gedijen. Net zoals je met een wadi een deel van je tuin geschikt kunt maken voor waterminnende planten, zo kun je ook delen in de volle zon ophogen en verschralen waardoor ze geschikt zijn voor planten als lavendel. In feite is dat ook het idee van een kruidenspiraal.

Wij hebben aan een uiterst stuk van de tuin wat potten staan en ik had geen zin om de planten daar steeds water te geven. Daar heb ik lavendel in gezet en dat werkt heel goed!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207440279
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 13:06 schreef Tuindier het volgende:
Nog een vraag: ik zie planten een borderplannen ingedeeld in zon/halfschaduw/schaduw, maar daarbij wordt er vanuit gegaan dat schaduw ook vrij nat is. Onder mijn walnootboom heb ik wel veel schaduw, maar door de boom is het niet extreem nat. Zou dat een probleem zijn voor schaduwminnende planten?
Een walnoot is niet als elke andere boom. Veel mensen zeggen dat onder een walnoot niets groeit of dat een walnoot zelfs schade aanricht aan planten die in de buurt staan. Daar valt wat op af te dingen (zie hier bijvoorbeeld). Je constateert zelf al dat de grond onder de walnoot erg droog is, dus ik zou sowieso planten kiezen die daartegen kunnen.

En vanzelfsprekend heb je rekening te houden met de hoeveelheid licht. Hier staan ook nog wat aardige tips. Met snoei kun je bijvoorbeeld voor meer licht zorgen. Bij de persoon die dat stuk heeft geschreven, groeit er schijnbaar van alles onder de walnoot. In het stuk zelf kun je wat tips voor planten vinden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207467485
Thanks! Nuttige suggesties.

Ik ben ook nog op zoek naar groenblijvende heesters die de contouren van mijn perk moeten accentueren. Ik kom Hebe tegen, of Euonymus varianten, maar andere suggsties zijn ook welkom. Op de groene stipjes moeten die komen, denk ik. De meest linkse, die voor de kitchengarden-to-be staat kan eventueel ook iets anders worden, die mag wel wat groter om de directe zichtlijn op de kas/moestuinbakken te dempen.
In de border in het midden staat een krentenboom.
pi_207467508
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 10:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Een walnoot is niet als elke andere boom. Veel mensen zeggen dat onder een walnoot niets groeit of dat een walnoot zelfs schade aanricht aan planten die in de buurt staan. Daar valt wat op af te dingen (zie hier bijvoorbeeld). Je constateert zelf al dat de grond onder de walnoot erg droog is, dus ik zou sowieso planten kiezen die daartegen kunnen.

En vanzelfsprekend heb je rekening te houden met de hoeveelheid licht. Hier staan ook nog wat aardige tips. Met snoei kun je bijvoorbeeld voor meer licht zorgen. Bij de persoon die dat stuk heeft geschreven, groeit er schijnbaar van alles onder de walnoot. In het stuk zelf kun je wat tips voor planten vinden.
Ik denk dat ik inderdaad rechts naast de moestuinbak de grond iets ga ophogen, zodat ik daar een stukje kruidentuin voor mediterane kruiden kan maken, en een lavendelhaagje. Voor de moestuinbakken kunnen dan de kruiden die iets meer vocht willen, en daar komen ook bessenstruiken. Er staat al een meerstammig perenboompje.

Edit: schets voor meer duidelijkheid.
Roze/blauwe/paars zijn borders, licht groen is gras. Zuiden is aan de linkerkant. Boom linksboven is een notenboom. In dat ding in het midden staat dus een krentenboom. In het bovenste ding staat Perzisch IJzerhout en een appelboom.
pi_207470509
Wat wordt dat mooi, @Tuindier! Ik ben nu al weg van de ronde vormen. Globaal ziet het er logisch en goed geproportioneerd uit.

Wat wil je precies van de heesters? Vormsnoei of juist losser van vorm? Klein, groot of iets ertussenin? E hoeveel zon komt er? Het is weliswaar geen struik maar ik vind zelf kerrieplant geweldig, want die zorgt het hele jaar door voor een grijs accent in de tuin en is makkelijk te vermeerderen. De plek moet dan wel zonnig zijn en goed draineren.

Ik heb zelf een Amerikaanse sering op m'n verlanglijst staan. Er is een laagblijvende, kruipende variant:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 8 januari 2023 @ 16:41:02 #87
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_207471896
Dat kasje is ook echt super tof O+ . Zoiets zou ik ook nog wel willen hier :Y .
pi_207474383
Wat wordt dat mooi!

Ik houd ook wel van kerrieplant. Die van mij wordt wel breed maar niet heel hoog. Of misschien een rozemarijn? Die kunnen ook best groot uitgroeien en past wel in een kitchen garden.
pi_207478671
Bedankt voor de complimenten allemaal. Over de vormen hebben we ook uitgebreid nagedacht. De volgende stap zijn dus de borders, die ik willen vullen met iets tussen cottage garden en formele english garden wil vullen. Wat minder strak dan de echte Engelse tuin, maar wel minder rommelig dan de cottage garden.

Mijn twijfel is dus precies ook of ik voor strakke vormgesnoeide bolletjes wil gaan, of toch iets wildere groenblijvende heesters. De perfecte inspiratieplaatjes daarvoor heb ik nog niet gevonden. De bedoeling is om de vormen/paden een beetje te laten verdwijnen, zodat je niet in 1 oogopslag alles ziet, en zorgen voor structuur in de winter.

De tuin is vrij zonnig. Achterin staat een rijtje leibomen, maar daar komt in de zomer de zon zeker overheen. De walnoot geeft natuurlijk ook wel schaduw, maar de meeste borders zijn minimaal half-schaduw, als ze niet zonnig zijn. Enige uitzondering is het stukje achterin onder de notenboom denk ik, daar komt relatief weinig zon.

Die Amerikaanse Sering staat overigens ook nog op mijn lijstje, sinds ik die bij Powis Castle in Wales een prachtige zag. Ik twijfel nog vanwege de beperkte winterhardheid.

Edit: Kerrieplant zegt me niks, dus die ga ik eens even opzoeken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tuindier op 09-01-2023 09:04:32 ]
pi_207480124
Ik heb een jonge appelboom in de tuin staan (vorig jaar eerste snoei gehad) die nog een wintersnoei nodig heeft. Nu zag ik echter dat hij al begint uit te lopen :o
Wat is nu handig om te doen? Kan ik 'm nog snoeien?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_207481048
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 08:55 schreef Tuindier het volgende:
Bedankt voor de complimenten allemaal. Over de vormen hebben we ook uitgebreid nagedacht. De volgende stap zijn dus de borders, die ik willen vullen met iets tussen cottage garden en formele english garden wil vullen. Wat minder strak dan de echte Engelse tuin, maar wel minder rommelig dan de cottage garden.

Mijn twijfel is dus precies ook of ik voor strakke vormgesnoeide bolletjes wil gaan, of toch iets wildere groenblijvende heesters. De perfecte inspiratieplaatjes daarvoor heb ik nog niet gevonden. De bedoeling is om de vormen/paden een beetje te laten verdwijnen, zodat je niet in 1 oogopslag alles ziet, en zorgen voor structuur in de winter.

De tuin is vrij zonnig. Achterin staat een rijtje leibomen, maar daar komt in de zomer de zon zeker overheen. De walnoot geeft natuurlijk ook wel schaduw, maar de meeste borders zijn minimaal half-schaduw, als ze niet zonnig zijn. Enige uitzondering is het stukje achterin onder de notenboom denk ik, daar komt relatief weinig zon.

Die Amerikaanse Sering staat overigens ook nog op mijn lijstje, sinds ik die bij Powis Castle in Wales een prachtige zag. Ik twijfel nog vanwege de beperkte winterhardheid. [ afbeelding ]

Edit: Kerrieplant zegt me niks, dus die ga ik eens even opzoeken.
Ik heb ook een Amerikaanse sering staan, die doet het tot op heden prima qua winterhardheid, maar ja, garanties heb je nooit. Ik las trouwens dat hij temperaturen tot -10/-17 aankan mits hij niet te veel op de koude (oosten)wind staat.
Hij kan trouwens wel heel goed tegen droogte dus dat vind ik met de huidige zomers haast net zo zwaar meewegen in mijn overwegingen als de winterhardheid van planten. Ik dek geloof ik liever een paar planten toe met hooi en doeken in de winter dan dat ik een hele hittegolf moet sproeien… (ik kijk naar jullie, hortensia’s! }:| )

Prachtig plaatje heb je daar. Hier in de buurt staat er eentje in een geveltuintje, die is ook zo mooi! Die van mij is leuk en wintergroen en groeit hard maar bij de eerste bloei bleek hij helaas wit te bloeien :(
Om ‘m nou weg te doen wegens de verkeerde kleur vind ik ook zo wat maar dat prachtige blauw leek me juist zo leuk.

[ Bericht 1% gewijzigd door yinu op 09-01-2023 12:36:37 ]
pi_207481156
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:11 schreef henkde_j het volgende:
Ik heb een jonge appelboom in de tuin staan (vorig jaar eerste snoei gehad) die nog een wintersnoei nodig heeft. Nu zag ik echter dat hij al begint uit te lopen :o
Wat is nu handig om te doen? Kan ik 'm nog snoeien?
Ik zou denken dat dat nog wel kan, het is nog zo vroeg!
Maar inderdaad, alles loopt zo snel uit dezer dagen. Ik moet nog mijn vijg snoeien, ga dat ook maar snel doen…
  maandag 9 januari 2023 @ 20:51:22 #93
63722 z80
I fink you freaky
pi_207488460
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:11 schreef henkde_j het volgende:
Ik heb een jonge appelboom in de tuin staan (vorig jaar eerste snoei gehad) die nog een wintersnoei nodig heeft. Nu zag ik echter dat hij al begint uit te lopen :o
Wat is nu handig om te doen? Kan ik 'm nog snoeien?
Waarom nu al snoeien? Te veel snoeiwerk is niet goed. Krijg je alleen waterloten van en geen vruchten.
Ik zou zeker een jong boom zijn gang laten gaan. En alleen de takken die in de weg zitten er uit halen. En als de boom op gewenste hoogte is, in de winter de top er uit knippen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_207497112
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 20:51 schreef z80 het volgende:

[..]
Waarom nu al snoeien? Te veel snoeiwerk is niet goed. Krijg je alleen waterloten van en geen vruchten.
Ik zou zeker een jong boom zijn gang laten gaan. En alleen de takken die in de weg zitten er uit halen. En als de boom op gewenste hoogte is, in de winter de top er uit knippen.
Appelboom moet je juist goed snoeien in de begin jaren om goed gestel te krijgen met open kruin. Dit zodat je komende jaren goede opbrengsten krijgt.
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_207497959
Ik kom even onze Tinus laten zien.
Van kleine saaiige plant (vond ik) een mooie bloeiert *O*
pi_207509396
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:02 schreef Blues het volgende:
Ik kom even onze Tinus laten zien.
Van kleine saaiige plant (vond ik) een mooie bloeiert *O* [ afbeelding ]


Ja, die zijn een beetje saai in de zomer maar nu juist heel leuk! O+
pi_207589390
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 09:00 schreef Sorbootje het volgende:
Zo, dat is even een poosje geleden dat ik hier was. Zo'n verbouwing leidt nogal af. Maar ook in de tuin hebben we de afgelopen maanden meters gemaakt. Met als klap op de vuurpijl de kas die net geplaatst is.

Later plaats ik even wat foto's. Nu eerst eens kijken hoe jullie tuinen erbij liggen. :D
Later is een rekbaar begrip, zo blijkt. :D Maar januari is voor mij altijd de maand dat de tuinkriebels weer de kop opsteken. En er is een boel om naar uit te kijken het komende tuinseizoen in onze tuin. Ik ben reuzebenieuwd hoe de borders die we afgelopen jaar hebben aangelegd de winter doorkomen. Verder heb ik al heel veel plannen voor nieuwe borders, het uitbreiden van borders en het maken van een moestuintje. En afgelopen oktober hebben we een kas laten plaatsen. Op dit moment staat-ie vol met m'n minder winterharde planten (en een kacheltje), maar ik hoop er een hoop lekkers in te gaan kweken.


Ook in onze tuin was het koud in december


Niet mijn favoriete seizoen, maar mooi was het wel


Ook hier snothortensia's


Maar als de zon schijnt waan ik me soms toch een beetje in warmere oorden


Daar dragen de planten in de kas ook wel aan bij. Zoals deze Meyercitroen


En deze dappere Hebe
pi_207589681
Ow, het is januari :o
Dan moet ik weer over pepers en paprika gaan nadenken.

Maar de kas staat vol met beschimmeld, niet opgeruimd plantspul :'(
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_207590578
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 19:34 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Later is een rekbaar begrip, zo blijkt. :D Maar januari is voor mij altijd de maand dat de tuinkriebels weer de kop opsteken. En er is een boel om naar uit te kijken het komende tuinseizoen in onze tuin. Ik ben reuzebenieuwd hoe de borders die we afgelopen jaar hebben aangelegd de winter doorkomen. Verder heb ik al heel veel plannen voor nieuwe borders, het uitbreiden van borders en het maken van een moestuintje. En afgelopen oktober hebben we een kas laten plaatsen. Op dit moment staat-ie vol met m'n minder winterharde planten (en een kacheltje), maar ik hoop er een hoop lekkers in te gaan kweken.

[ afbeelding ]
Ook in onze tuin was het koud in december

[ afbeelding ]
Niet mijn favoriete seizoen, maar mooi was het wel

[ afbeelding ]
Ook hier snothortensia's

[ afbeelding ]
Maar als de zon schijnt waan ik me soms toch een beetje in warmere oorden

[ afbeelding ]
Daar dragen de planten in de kas ook wel aan bij. Zoals deze Meyercitroen

[ afbeelding ]
En deze dappere Hebe
Mooie fotoserie en wat een geweldige plek/huis O+
pi_207594542
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 20:30 schreef Blues het volgende:

[..]
Mooie fotoserie en wat een geweldige plek/huis O+
Dank je wel. Het is een heerlijk huis en de tuin is voor mij echt een droomtuin.
pi_207595875
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 19:34 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Later is een rekbaar begrip, zo blijkt. :D Maar januari is voor mij altijd de maand dat de tuinkriebels weer de kop opsteken. En er is een boel om naar uit te kijken het komende tuinseizoen in onze tuin. Ik ben reuzebenieuwd hoe de borders die we afgelopen jaar hebben aangelegd de winter doorkomen. Verder heb ik al heel veel plannen voor nieuwe borders, het uitbreiden van borders en het maken van een moestuintje. En afgelopen oktober hebben we een kas laten plaatsen. Op dit moment staat-ie vol met m'n minder winterharde planten (en een kacheltje), maar ik hoop er een hoop lekkers in te gaan kweken.

[ afbeelding ]
Ook in onze tuin was het koud in december

[ afbeelding ]
Niet mijn favoriete seizoen, maar mooi was het wel

[ afbeelding ]
Ook hier snothortensia's

[ afbeelding ]
Maar als de zon schijnt waan ik me soms toch een beetje in warmere oorden

[ afbeelding ]
Daar dragen de planten in de kas ook wel aan bij. Zoals deze Meyercitroen

[ afbeelding ]
En deze dappere Hebe
Ik verheug me er helemaal op om te zien hoe deze tuin zich gaat ontwikkelen!
pi_207599805
Heel fijne plaatjes, @Sorbootje! Heb je ook een foto waar de kas helemaal opstaat?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207600015
@Sorbootje snothortensia’s 😂 citroenen :9

De foto van de verstilling van de kas, het witte gras en de bomen O+
pi_207605493
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 16:01 schreef Claudia_x het volgende:
Heel fijne plaatjes, @:sorbootje! Heb je ook een foto waar de kas helemaal opstaat?

Maar natuurlijk. Hier stond hij er nét.
pi_207605499
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:08 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik verheug me er helemaal op om te zien hoe deze tuin zich gaat ontwikkelen!
Ik zal hier regelmatig laten zien hoe het ervoor staat. :)
pi_207605947
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:08 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ik zal hier regelmatig laten zien hoe het ervoor staat. :)
Jaaaaa, hoera! *O*
pi_207682813
Ik heb afgelopen zaterdag m'n tuin laten zien aan miss_sly. Zo leuk om eens iemand op bezoek te hebben die ook van tuinieren houdt (en niet mijn moeder is). :D

Verder heb ik vrijdag een paar mooie planten op de kop getikt, waaronder een grote helleborus met 75% korting. Love it.
O, en een klimroos met kale wortels, voor naast de voordeur. De souvenir du docteur jamain. Die schijnt goed tegen schaduw te kunnen en dat is in mijn voortuin wel een vereiste.
pi_207682926
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 12:53 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb afgelopen zaterdag m'n tuin laten zien aan miss_sly. Zo leuk om eens iemand op bezoek te hebben die ook van tuinieren houdt (en niet mijn moeder is). :D

Verder heb ik vrijdag een paar mooie planten op de kop getikt, waaronder een grote helleborus met 75% korting. Love it.
O, en een klimroos met kale wortels, voor naast de voordeur. De souvenir du docteur jamain. Die schijnt goed tegen schaduw te kunnen en dat is in mijn voortuin wel een vereiste.
Wat leuk!
Ik heb mijn plan voor de eerste border nu zo goed als compleet.

Van achter uit gezien wordt het ongeveer dit:
Laurier(haag)
Rode vlier - Perzisch IJzerhout - Cornus Alba 'Siberica' - Appelboom - Rozenstruik
Vingerhoedskruid - Ridderspoor
Griekse Malva - Lavendel - Kattenkruid - Rode zonnehoed
Vrouwenmantel - Geranium 'Rozanne'

Ik twijfel alleen nog over er in het voorste stuk wel genoeg overblijft in de winter, of dat het niet te kaal wordt.
  Moderator maandag 23 januari 2023 @ 13:08:06 #109
5428 crew  miss_sly
pi_207683028
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 12:53 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb afgelopen zaterdag m'n tuin laten zien aan miss_sly. Zo leuk om eens iemand op bezoek te hebben die ook van tuinieren houdt (en niet mijn moeder is). :D

Verder heb ik vrijdag een paar mooie planten op de kop getikt, waaronder een grote helleborus met 75% korting. Love it.
O, en een klimroos met kale wortels, voor naast de voordeur. De souvenir du docteur jamain. Die schijnt goed tegen schaduw te kunnen en dat is in mijn voortuin wel een vereiste.
Het was ook zoo leuk om je tuin in het echt te zien O+
Het is al een heerlijk plekje, en met al die plannen die je hebt, wordt het alleen maar heerlijker!

Die grote helleborus is mooi O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207763861
Is er iemand die een rozenstruik in de tuin heeft en voor mij een foto heeft van hoe dat er in de zomer uit ziet? Ik vind het lastig in te schatten hoe dat oogt in een gemengde border. De meeste foto’s die ik vind zijn details van de bloem.
  zondag 29 januari 2023 @ 15:36:07 #111
63722 z80
I fink you freaky
pi_207766164
Wel een oude foto als voorbeeld. De roos kan nog veel groter worden. Hier kan ik zo snel geen foto van vinden. En nu is er 1 van de 2 gekortwiekt tot vlak boven de grond. Die werd te groot en topzwaar.


ps
op de achtergrond is nog een oude witte roos te zien. Die is helaas niet meer. Stierf spontaan af in een voorjaar.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_207767062
Mooi hoor Zet 👍🏼

Van de week kreeg ik de Vreeken nieuwsbrief met een -lijkt mij- mooie aanbieding helloborussen. Had ik de ruimte maar… -O-
Misschien dat anderen interesse hebben? https://www.vreeken.nl/880005-helleboruscollectie
pi_207767315
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 15:36 schreef z80 het volgende:
Wel een oude foto als voorbeeld. De roos kan nog veel groter worden. Hier kan ik zo snel geen foto van vinden. En nu is er 1 van de 2 gekortwiekt tot vlak boven de grond. Die werd te groot en topzwaar.
[ afbeelding ]

ps
op de achtergrond is nog een oude witte roos te zien. Die is helaas niet meer. Stierf spontaan af in een voorjaar.
Thanks! Dat zijn dus enkele planten? :o
  zondag 29 januari 2023 @ 17:47:15 #114
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_207767955
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 16:37 schreef AnneX het volgende:
Mooi hoor Zet 👍🏼

Van de week kreeg ik de Vreeken nieuwsbrief met een -lijkt mij- mooie aanbieding helloborussen. Had ik de ruimte maar… -O-
Misschien dat anderen interesse hebben? https://www.vreeken.nl/880005-helleboruscollectie
Schitterend, maar helaas nog niet toe aan tuininrichting
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 29 januari 2023 @ 17:47:54 #115
63722 z80
I fink you freaky
pi_207767966
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:00 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Thanks! Dat zijn dus enkele planten? :o
Die 2 bij de deur ja. 1 Stel wortels waar vlak boven de grond verschillende takken uit komen. De witte achter waren er 2. Eentje links en eentje rechts van een boog.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_207777595
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:18 schreef Tuindier het volgende:
Is er iemand die een rozenstruik in de tuin heeft en voor mij een foto heeft van hoe dat er in de zomer uit ziet? Ik vind het lastig in te schatten hoe dat oogt in een gemengde border. De meeste foto’s die ik vind zijn details van de bloem.
Dit is mijn border met diverse rozen:




Het zijn wat oudere foto's van toen ik de border net had gemaakt, maar zo krijg je een idee. Waar je op moet letten, is dat rozen een verschillende groeiwijze hebben. De roos op de tweede foto groeit bijvoorbeeld bossig en blijft vrij laag. Deze roos, een vondeling, schiet juist de hoogte in:



Rozen hebben één of twee periodes waarin ze weelderig bloeien. Dat is het moment waarop je voor mooie combinaties tussen bloemen kunt gaan. Ik vind bijvoorbeeld mijn witte roos mooi combineren met salvia nemorosa en mijn rode roos met de oranje agastache. Maar als een roos niet bloeit en ook geen rozenbottels heeft, is het een wat oninteressante struik:



En dus is het goed om na te denken over planten die een border tussendoor interessant maken. Ik heb er bijvoorbeeld kievitsbloemen, blauwe druifjes en zomerklokjes staan voor bloei in de periode maart-april. Het jonge blad van pioenrozen komt dan op en is erg fraai. In mei schitteren de pioenrozen, lupines, geum en weigelia. Daarna beginnen de rozen pas te komen. Ik knip de uitgebloeide bloemen af om een tweede bloei te bevorderen. Die vind ik tot nog toe spectaculairder en dat is de periode waarin de rozen de border domineren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207777806
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 16:37 schreef AnneX het volgende:
Mooi hoor Zet 👍🏼

Van de week kreeg ik de Vreeken nieuwsbrief met een -lijkt mij- mooie aanbieding helloborussen. Had ik de ruimte maar… -O-
Misschien dat anderen interesse hebben? https://www.vreeken.nl/880005-helleboruscollectie
Besteld. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207778305
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit is mijn border met diverse rozen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het zijn wat oudere foto's van toen ik de border net had gemaakt, maar zo krijg je een idee. Waar je op moet letten, is dat rozen een verschillende groeiwijze hebben. De roos op de tweede foto groeit bijvoorbeeld bossig en blijft vrij laag. Deze roos, een vondeling, schiet juist de hoogte in:

[ afbeelding ]

Rozen hebben één of twee periodes waarin ze weelderig bloeien. Dat is het moment waarop je voor mooie combinaties tussen bloemen kunt gaan. Ik vind bijvoorbeeld mijn witte roos mooi combineren met salvia nemorosa en mijn rode roos met de oranje agastache. Maar als een roos niet bloeit en ook geen rozenbottels heeft, is het een wat oninteressante struik:

[ afbeelding ]

En dus is het goed om na te denken over planten die een border tussendoor interessant maken. Ik heb er bijvoorbeeld kievitsbloemen, blauwe druifjes en zomerklokjes staan voor bloei in de periode maart-april. Het jonge blad van pioenrozen komt dan op en is erg fraai. In mei schitteren de pioenrozen, lupines, geum en weigelia. Daarna beginnen de rozen pas te komen. Ik knip de uitgebloeide bloemen af om een tweede bloei te bevorderen. Die vind ik tot nog toe spectaculairder en dat is de periode waarin de rozen de border domineren.
Bedankt! Erg bruikbaar! Ik zit nu te kijken naar doorbloeiende struikrozen, en een klimmer, maar vond het moeilijk een beeld te vormen hoe het in een border oogt.
Qua bloeiperiodes heb ik een excel file gemaakt waar dat allemaal in staat. Mijn plan lijkt wel redelijk het hele jaar te bedekken, beginnend met de Parotia Persica in feb-maart, via de appelboom en de cornus alba siberica en sambucus nigra tot mei, en daarna nemen de vaste planten (die ik hierboven noemde) het over. Komend najaar zet ik er dan nog wat voorjaarsbollen tussen, maar dat laat ik een beetje afhangen van hoe vol het al is. En die rozen dus, zoals deze bijvoorbeeld.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tuindier op 30-01-2023 14:24:32 ]
pi_207779479
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 14:19 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Bedankt! Erg bruikbaar! Ik zit nu te kijken naar doorbloeiende struikrozen, en een klimmer, maar vond het moeilijk een beeld te vormen hoe het in een border oogt.
Qua bloeiperiodes heb ik een excel file gemaakt waar dat allemaal in staat. Mijn plan lijkt wel redelijk het hele jaar te bedekken, beginnend met de Parotia Persica in feb-maart, via de appelboom en de cornus alba siberica en sambucus nigra tot mei, en daarna nemen de vaste planten (die ik hierboven noemde) het over. Komend najaar zet ik er dan nog wat voorjaarsbollen tussen, maar dat laat ik een beetje afhangen van hoe vol het al is. En die rozen dus, zoals deze bijvoorbeeld. [ afbeelding ]
Nog een tip: let niet alleen op bloem en groeiwijze, maar ook op geur!

Oh, en ik vind rozen goed combineren met sommige siergrassen. Ik heb zelf pennisetum gekozen. Dat soort combinaties maken de border minder tuttig.

Als je naar een klimroos kijkt: overweeg een ramblerroos. Ik heb zelf een zwak voor rozen waarvan je meeldraden kunt zien. Ik heb deze ramblerroos:



Ik hoop dat-ie ooit zo wordt:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207779737
Ik lees overal dat ramblers moeilijk in toom te houden zijn. Heb je daar ervaring mee? Het zou gaan om een pergola (waar ik de klimmer ‘NewDawn’ wil combineren met in verschillende periodes bloeiende clematissen, en een zuid-muur waar ook een druif tegen aan komt, waar ik denk ik roze wil.
pi_207779844
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 15:46 schreef Tuindier het volgende:
Ik lees overal dat ramblers moeilijk in toom te houden zijn. Heb je daar ervaring mee? Het zou gaan om een pergola (waar ik de klimmer ‘NewDawn’ wil combineren met in verschillende periodes bloeiende clematissen, en een zuid-muur waar ook een druif tegen aan komt, waar ik denk ik roze wil.
Dat lijkt me een kwestie van perspectief: snelgroeiend als probleem of als kwaliteit. In plaats van 'moeilijk in toom te houden' denk ik eerder aan 'genieten van een fantastische, weelderige bloeier die mijn kale gevel in rap tempo verfraait'. :Y)

Die van mij is nog een jonkie. Hij hecht zich niet aan de gevel en daardoor laat die zich goed leiden door middel van in mijn geval staaldraden. De ellende is alleen dat er doornen aan komen, dus snoeien moet voorzichtig gebeuren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207795944
Ik heb een roze bloeiende enkelbloemige rambler en die groeit wel rap, maar dat zie ik inderdaad als kwaliteit. Wel goede handschoenen dragen bij het snoeien. Bij mij gecombineerd met een jasmijn (kamerjasmijn, Jasminum Polyanthum, die bij mij wel een keertje is afgestorven met vorst maar gewoon weer terugkwam) en kamperfoelie maar met clematis zou ook heel goed kunnen. Sowieso clematis O+

De mijne lijkt op deze.


Edit: foto gevonden. Dit was in mei. Ik kan niet wachten…



[ Bericht 13% gewijzigd door yinu op 31-01-2023 19:52:05 ]
pi_207796298
Ik heb trouwens gisteren mijn eerste tuinklusje van 2023 gedaan: een blauwe regen-stek geplant. Van m’n zwager. Hij is enorm, ik denk 4 meter lang :D en een aflegger van hun gigantische en rijkelijk bloeiende exemplaar dus ik heb goede hoop. Hij staat tussen een roos en de trompetbloeier op een smal gedeelte en het idee is dat we nog een aantal staaldraden gaan spannen waarover hij kan klimmen naar de muur aan de andere kant. Daar staat de druif, die kan dan ook de andere kant op en dan hebben we een soort pergola. We vragen ons alleen af of staaldraden daar sterk genoeg voor zijn. Hebben jullie een idee?
pi_207796341
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Besteld. *O*
Ik heb deze ook besteld! Samen met een vriendin, want 10 is wel een beetje veel voor bij mij (en ik heb er al een paar staan).
pi_207801442
Dit weekend gaan de eerste planten de grond in! Ik heb gisteren vier soorten rozen besteld. Toch ook een rambler voor op de muur, een klimroos voor de pergola en twee soorten struikrozen voor de border.

Rambler lykkefund
Klimroos New Dawn
Rosa Augusta Luise
Rosa Maxime

Ik kan niet wachten, en ga ook proberen voor/na foto's te maken voor jullie.
pi_207801456
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:59 schreef yinu het volgende:
Ik heb trouwens gisteren mijn eerste tuinklusje van 2023 gedaan: een blauwe regen-stek geplant. Van m’n zwager. Hij is enorm, ik denk 4 meter lang :D en een aflegger van hun gigantische en rijkelijk bloeiende exemplaar dus ik heb goede hoop. Hij staat tussen een roos en de trompetbloeier op een smal gedeelte en het idee is dat we nog een aantal staaldraden gaan spannen waarover hij kan klimmen naar de muur aan de andere kant. Daar staat de druif, die kan dan ook de andere kant op en dan hebben we een soort pergola. We vragen ons alleen af of staaldraden daar sterk genoeg voor zijn. Hebben jullie een idee?
Volgens mij is een blauwe regen initieel niet zo zwaar, en tegen de tijd dat de stam dik wordt houdt ie zichzelf wel omhoog, zou ik denken op basis van wat ik de mijne zie doen. Die van mij staat overigens op de nominatie om te schrappen, want ik heb hem op een schaduwplek gezet en daardoor (?) bloeit ie amper.
pi_207803732
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 07:47 schreef Tuindier het volgende:
Dit weekend gaan de eerste planten de grond in! Ik heb gisteren vier soorten rozen besteld. Toch ook een rambler voor op de muur, een klimroos voor de pergola en twee soorten struikrozen voor de border.

Rambler lykkefund
Klimroos New Dawn
Rosa Augusta Luise
Rosa Maxime

Ik kan niet wachten, en ga ook proberen voor/na foto's te maken voor jullie.
Oh een doornloze rambler! _O_
Dat lijkt me heerlijk. Mooie zachte kleuren heb je uitgezocht!
pi_207803836
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 07:50 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Volgens mij is een blauwe regen initieel niet zo zwaar, en tegen de tijd dat de stam dik wordt houdt ie zichzelf wel omhoog, zou ik denken op basis van wat ik de mijne zie doen. Die van mij staat overigens op de nominatie om te schrappen, want ik heb hem op een schaduwplek gezet en daardoor (?) bloeit ie amper.
Ook als een soort overspanning? Maakt hij zulke dikke takken ook?


Soms bloeien ze gewoon niet. Ik heb in een ander huis ook een blauwe regen gehad bij de voordeur, in een straat waarin aan die zonnige kant heel veel rijkelijk bloeiende exemplaren stonden. Die van mij had misschien 1 reisje bloemen per 2 jaar maar moest wel 2x per jaar gesnoeid worden omdat je anders de voordeur niet meer kon zien. Die is dus ook gesneuveld.

Heb er toen wel eens wat over opgezocht en toen werd aangeraden om ze altijd te kopen als ze bloeien want dan weet je dat hij het in ieder geval kan. Waarom ben ik weer vergeten.

Maar daarom wilde ik graag een stek van eentje waarvan ik weet dat ‘ie het in ieder geval wel kan. Bij m’n zusje bloeit hij ook heel rijkelijk in de schaduw.
pi_207815903
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 19:59 schreef yinu het volgende:
Ik heb trouwens gisteren mijn eerste tuinklusje van 2023 gedaan: een blauwe regen-stek geplant. Van m’n zwager. Hij is enorm, ik denk 4 meter lang :D en een aflegger van hun gigantische en rijkelijk bloeiende exemplaar dus ik heb goede hoop. Hij staat tussen een roos en de trompetbloeier op een smal gedeelte en het idee is dat we nog een aantal staaldraden gaan spannen waarover hij kan klimmen naar de muur aan de andere kant. Daar staat de druif, die kan dan ook de andere kant op en dan hebben we een soort pergola. We vragen ons alleen af of staaldraden daar sterk genoeg voor zijn. Hebben jullie een idee?
Ik heb enorme schroefogen in de gevel bevestigd en daar bind ik de blauwe regen aan vast.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207817789
Ja, wij hebben ook schroefogen met staaldraad erdoorheen aan de muur voor alle klimmers, maar nu wil ik een staaldraad als overspanning gebruiken tussen de muur aan de rand van de tuin en de gevel. Het is ongeveer 4 meter. En dan vraag ik me af of dat stevig genoeg gaat zijn.
pi_207819266
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 11:30 schreef yinu het volgende:
Ja, wij hebben ook schroefogen met staaldraad erdoorheen aan de muur voor alle klimmers, maar nu wil ik een staaldraad als overspanning gebruiken tussen de muur aan de rand van de tuin en de gevel. Het is ongeveer 4 meter. En dan vraag ik me af of dat stevig genoeg gaat zijn.
Dat zou ik zelf niet aandurven. Mijn buurman heeft iets gemaakt daarvoor en dat is een stalen buizenconstructie! Misschien dat het kan als je heel dik staaldraad gebruikt dat je bovendien kunt aanspannen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207819496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat zou ik zelf niet aandurven. Mijn buurman heeft iets gemaakt daarvoor en dat is een stalen buizenconstructie! Misschien dat het kan als je heel dik staaldraad gebruikt dat je bovendien kunt aanspannen.
Ik durf het geloof ik ook niet aan :D


M’n vriend had nu een idee om een soort van balkjes als leggers op de muur te bevestigen en daar dan balken of buizen op te maken. Dat klinkt al iets betrouwbaarder in mijn oren.

Ik wil het alleen niet te massief maken. We hebben ook nog gedacht aan een echte pergola maar omdat het gehele stuk maar een soort ‘steegje’ van 4 meter breed is tussen de gevel en de muur en dat wel een soort zichtlijn is, neem je dan zoveel ruimte in met palen en poeren. Dus het zou fijn zijn als we de bestaande muren kunnen gebruiken.
pi_207828997
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:21 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik durf het geloof ik ook niet aan :D

M’n vriend had nu een idee om een soort van balkjes als leggers op de muur te bevestigen en daar dan balken of buizen op te maken. Dat klinkt al iets betrouwbaarder in mijn oren.

Ik wil het alleen niet te massief maken. We hebben ook nog gedacht aan een echte pergola maar omdat het gehele stuk maar een soort ‘steegje’ van 4 meter breed is tussen de gevel en de muur en dat wel een soort zichtlijn is, neem je dan zoveel ruimte in met palen en poeren. Dus het zou fijn zijn als we de bestaande muren kunnen gebruiken.
Of je geeft het idee op dat je het met blauwe regen wilt doen. Ik weet dat @sigme een aardige afstand heeft weten te overbruggen met een druif. Dat vond ik er leuk uitzien.

Mocht je er toch iets op vinden, dan ben ik er heel benieuwd naar! Ik zit met eenzelfde wens en probleem: ik wil de blauwe regen over ons terras leiden, maar ik maak liever geen massieve pergola.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207829064
Ik vind zelf zoiets trouwens mooi:



Maar hoe je aan een boog komt die stevig genoeg is?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207829139
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 08:53 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind zelf zoiets trouwens mooi:

[ afbeelding ]

Maar hoe je aan een boog komt die stevig genoeg is?
Die kan je laten maken door een lokale smid.
Of door een echte sjieke hekwerkspecialist, zoals deze: https://www.edobode.nl/hekwerk-en-overige/

Onze druif moet ongeveer 4 meter horizontaal overspennen en ging uiteindelijk toch teveel hangen. Daar hebben we een brede metalen pergola onder gezet, goedkope rommel van xlvida.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die hebben we dan weer aan de binnenkant (in de holle staanders) versterkt met lange stukken betonvlechtijzer en nu staat het als een huis.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 03-02-2023 09:13:23 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207829226
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 09:02 schreef sigme het volgende:

[..]
Die kan je laten maken door een lokale smid.
Of door een echte sjieke hekwerkspecialist, zoals deze: https://www.edobode.nl/hekwerk-en-overige/

Onze druif moet ongeveer 4 meter horizontaal overspennen en ging uiteindelijk toch teveel hangen. Daar hebben we een brede metalen pergola onder gezet, goedkopen rommel van xlvida.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die hebben we dan weer aan de binnenkant (in de holle staanders) versterkt met lange stukken betonvlechtijzer en nu staat het als een huis.
Slimme oplossing! En goed om te weten dat de druif toch ging doorhangen.

Ik ga een mooie boog op m'n verlanglijstje zetten. Misschien zit er zelfs een smid bij ons in de buurt. Ik vraag het even na, want ik heb m'n buurman er wel eens over gehoord.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207829438
Oh zo’n boog zou hier ook mooi zijn, @Claudia_x! En ik ga ook even zoeken op vidaxl @sigme want zoiets zou bij ons ook wel kunnen met wat aanpassingen. Wij hadden een goede smid in onze kennissenkring maar die is helaas geëmigreerd.

Ik heb dus een steeg zoals op het plaatje met de boog. Maar ietsje breder wel. Aan de linkerkant staat dan de druif tegen een muur van ongeveer 2 meter hoog, en aan de rechterkant de blauwe regen tegen de gevel van ongeveer 4 meter hoog. Die wil ik graag naar elkaar toe laten groeien. Bij de blauwe regen staat nog een roos die ook wel een stukje wil klimmen maar niet de hele overspanning denk ik. En tegen de rechtermuur groeit ook nog een campsis.


Edit: jemig, wat is dat goedkoop! :o Hoe is dat mogelijk?

[ Bericht 18% gewijzigd door yinu op 03-02-2023 09:31:45 ]
pi_207829496
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 09:26 schreef yinu het volgende:
Oh zo’n boog zou hier ook mooi zijn, @:claudia_x! En ik ga ook even zoeken op vidaxl @:sigme want zoiets zou bij ons ook wel kunnen met wat aanpassingen. Wij hadden een goede smid in onze kennissenkring maar die is helaas geëmigreerd.

Ik heb dus een steeg zoals op het plaatje met de boog. Maar ietsje breder wel. Aan de linkerkant staat dan de druif tegen een muur van ongeveer 2 meter hoog, en aan de rechterkant de blauwe regen tegen de gevel van ongeveer 4 meter hoog. Die wil ik graag naar elkaar toe laten groeien. Bij de blauwe regen staat nog een roos die ook wel een stukje wil klimmen maar niet de hele overspanning denk ik. En tegen de rechtermuur groeit ook nog een campsis.
Op Pinterest zie je ook wel mensen die zelf iets maken van (delen van) staalmatten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207830024
Er gebeurt alweer best veel in de tuin. Van diverse bollen zie ik loof, bijvoorbeeld van vogelmelk:



Vorig jaar heb ik een kleine kluit cyclaam van de buurman gekregen. Ik dacht dat er niks meer van zou komen, maar ik zie zowaar een bloempje. Hopelijk worden het er in de loop van de jaren meer; ik vind ze erg leuk.



Verder bloeien een helleborus en winterjasmijn. En er loopt van alles uit, zoals de hortensia's, kamperfoelie en hemelsleutel.



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207835965
Leuk @Claudia_x! Hier begint het een en ander ook uit te lopen. Mijn rozen zijn ook binnen gekomen, en de eerste planten staan klaar voor morgen:

pi_207836149
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:37 schreef Tuindier het volgende:
Leuk @:Claudia_x! Hier begint het een en ander ook uit te lopen. Mijn rozen zijn ook binnen gekomen, en de eerste planten staan klaar voor morgen:

[ afbeelding ]
Dat ziet er fijn uit! *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207838554
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 09:26 schreef yinu het volgende:
Edit: jemig, wat is dat goedkoop! Hoe is dat mogelijk?
Nou ja, het is dus wel echt aan de ondergrens van kwaliteit ;)
Maar als je daar op rekent, rekening mee houdt en waar nodig een beetje slim versterkt hoeft dat geen probleem te zijn. De tuinboogtorens staan hier al zeker tien jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207839488
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:16 schreef sigme het volgende:

[..]
Nou ja, het is dus wel echt aan de ondergrens van kwaliteit ;)
Maar als je daar op rekent, rekening mee houdt en waar nodig een beetje slim versterkt hoeft dat geen probleem te zijn. De tuinboogtorens staan hier al zeker tien jaar.
Goed om te weten. Het is in ieder geval een begin.
Even kijken wat handig is want deze zijn allemaal niet zo breed maar misschien valt er met die torens wat te knutselen. Of toch de smid.
pi_207845329
De eerste stap zit er weer op. Er was gisteren ook 3 kuub tuinaarde bezorgd, die inmiddels grotendeels in de borders verwerkt is. Ook hebben we de eerste plant geplant, en een aantal anderen alvast op hun plek gezet om te zien hoe dat oogt. Het geeft meteen nog net wat extra ideeen.
Morgen gaat de rest er in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 04-02-2023 12:39:35 ]
pi_207847311
Deze ochtend mijn Amelanchier Lamarckii gesnoeid. Zo zijn de 4 hoofdstammen ook meteen weer heel duidelijk zichtbaar.

Vervolgens wat onkruid uitgedaan en tussen al mijn planten koemestkorrel gegooid. Nu vraag ik me af of dit bij Ilex Crenata eigenlijk wel mocht?
Cindy De Vuyst
pi_207868797
Vandaag heb ik het eerste deel van de planten in de grond gezet, dat was een flinke klus.


Bij het terras twee struikrozen, een klimroos en een clematis. Daar komt nog een toscaanse jasmijn bij, maar die zet ik er na de vorst van komende week in.
In de border zelf komen ook nog planten.


Deze border zou nu wel af moeten zijn (ik heb de planten natuurlijk in de grond gezet). Ik ben heel benieuwd hoe snel het gaat groeien! Op de plaats van de speciekuip komt nog wel een groenblijvend bolletje, waarschijnlijk Portugese laurier.
pi_207869027
Wat een klus @Tuindier .Zo veel plantjes erin gezet.
pi_207869651
Wat heerlijk! Nu maar wachten ;)
pi_207869871
Lekker bezig geweest @Tuindier , dat wordt genieten van de zomer O+ En water geven de komende weken :D
pi_207874673
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 18:47 schreef Puala het volgende:
Lekker bezig geweest @:tuindier , dat wordt genieten van de zomer O+ En water geven de komende weken :D
Ja, die laatste vroeg ik me nog af: wat is nou de beste optie met die vorst?
pi_207876925
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 08:31 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ja, die laatste vroeg ik me nog af: wat is nou de beste optie met die vorst?
Ja dat kwam ik hier net ook vragen over mijn blauwe regen. Moet ie nou wel of geen water met de nachtvorst? Hij staat tegen de gevel dus ik denk eigenlijk dat de grond daar niet heel hard bevriest maar ik wil m ook niet doodmaken…
pi_207877946
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 12:00 schreef yinu het volgende:

[..]
Ja dat kwam ik hier net ook vragen over mijn blauwe regen. Moet ie nou wel of geen water met de nachtvorst? Hij staat tegen de gevel dus ik denk eigenlijk dat de grond daar niet heel hard bevriest maar ik wil m ook niet doodmaken…
'Bij vorst geen water geven' is wat ik het meeste tegen kom. Dus ik doe het maar niet. Komend weekend kan het weer.
pi_207877973
Dan doe ik dat ook maar niet...
pi_207880100
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 13:09 schreef Tuindier het volgende:

[..]
'Bij vorst geen water geven' is wat ik het meeste tegen kom. Dus ik doe het maar niet. Komend weekend kan het weer.
Ik lees dat je geen plassen moet maken, maar wat water direct bij de plant wel kan :)
pi_207911976
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 17:27 schreef Tuindier het volgende:
Vandaag heb ik het eerste deel van de planten in de grond gezet, dat was een flinke klus.

[ afbeelding ]
Bij het terras twee struikrozen, een klimroos en een clematis. Daar komt nog een toscaanse jasmijn bij, maar die zet ik er na de vorst van komende week in.
In de border zelf komen ook nog planten.

[ afbeelding ]
Deze border zou nu wel af moeten zijn (ik heb de planten natuurlijk in de grond gezet). Ik ben heel benieuwd hoe snel het gaat groeien! Op de plaats van de speciekuip komt nog wel een groenblijvend bolletje, waarschijnlijk Portugese laurier.
Wat ben je goed bezig! Leuk om te zien en wat zal je er dit jaar al van kunnen genieten.
pi_207912194
Het is zo heerlijk zonnig de laatste dagen. Ik kan het niet laten om af en toe, tijdens mijn werk, even een rondje door de tuin te lopen. Nu moet een mens ook pauzeren natuurlijk.


En ik weet dat het echt nog winter is, maar sneeuwklokjes geven altijd me dat eerste sprankje voorjaarsgevoel.


Helleborus heeft datzelfde effect ♡


En veel planten beginnen al echt goed te groeien.


Nog een Helleborus. Zo mooi!


De irisjes ♡


Deze wilg wil ik drastisch snoeien, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen de katjes eraf te knippen.

Afgelopen weekend heb ik de contouren uitgezet voor het vergroten van de borders en voor de moestuin. Kan niet wachten om weer aan de slag te gaan.
pi_207919932
Prachtige foto’s O+
pi_207920104
Hier worden ook weer plannen gesmeed. Oude houtopslag vernieuwen, de vijver verkleinen. Hier en daar moet een boompje vervangen. Achter in de tuin staan 2 Platanen. Die gaan de houtkachel in helaas vanwege allergie. Er komen andere bomen voor terug. Echt weer zin om buiten aan de slag te gaan.
De kas is nog gekaapt door de kippen, maar ook daar al weer plannen voor.
pi_207952359
We kochten een Amerikaanse Sering, voor in de hoek schutting/schuur naast het terras.

Het hout zal wel nog flink vergrijzen, maar voor nu ben ik verliefd op deze kleurencombo O+.
pi_207952766
Mooie kleur schutting :Y

Maar staat ie nou tegen het boeiboord van het dak ernaast? En 25 cm ofzo van die muur?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_207952888
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:37 schreef Vanyel het volgende:
Mooie kleur schutting :Y

Maar staat ie nou tegen het boeiboord van het dak ernaast? En 25 cm ofzo van die muur?
Ja, dat is het dak van de buren. Het einde van hun boeibord is de perceelgrens.
pi_207953028
Is het niet verrot voor je schutting en hun muur, zo'n donker vochtig hoekje?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_207953409
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 18:58 schreef Vanyel het volgende:
Is het niet verrot voor je schutting en hun muur, zo'n donker vochtig hoekje?
Ik denk het niet. Voor deze schutting stond er een andere, en daar hebben we nooit problemen mee gehad. Het gangetje tussen huis en schutting is 30cm breed (we hebben er tegels in gelegd). Het is ook een hele lichte hoek, de achterkant van de schuur die je ziet ligt op het zuiden.
pi_207953610
Dat ziet er netjes uit,Tuindier! En je sering knalt er straks echt uit, als-ie bloeit. ♡

Weet je zeker dat het een Amerikaanse is? Hij heeft zo weinig blad en zulke bruine takken. Maar misschien is er gewoon een soort die ik niet ken. Geen idee 😄
pi_207953615
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 11:37 schreef Seeburg54 het volgende:
Hier worden ook weer plannen gesmeed. Oude houtopslag vernieuwen, de vijver verkleinen. Hier en daar moet een boompje vervangen. Achter in de tuin staan 2 Platanen. Die gaan de houtkachel in helaas vanwege allergie. Er komen andere bomen voor terug. Echt weer zin om buiten aan de slag te gaan.
De kas is nog gekaapt door de kippen, maar ook daar al weer plannen voor.
Heerlijk, al die plannen. ♡
pi_207953856
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:37 schreef Sorbootje het volgende:
Dat ziet er netjes uit,Tuindier! En je sering knalt er straks echt uit, als-ie bloeit. ♡

Weet je zeker dat het een Amerikaanse is? Hij heeft zo weinig blad en zulke bruine takken. Maar misschien is er gewoon een soort die ik niet ken. Geen idee 😄
Als het goed is, is het de Ceanothus arboreus Trewithen Blue.
pi_207961422
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 19:52 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Als het goed is, is het de Ceanothus arboreus Trewithen Blue.
Dat zal dan ongetwijfeld zo zijn. 😄
pi_207965109


We hebben (gekregen) bessenstruiken in de grond gezet. Rondom het boompje komen houtsnippers. Wat zou ik nog onder de bessen kunnen planten (als bodembedekker) om het wat verder aan te kleden?
pi_207969668
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 14:07 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]

We hebben (gekregen) bessenstruiken in de grond gezet. Rondom het boompje komen houtsnippers. Wat zou ik nog onder de bessen kunnen planten (als bodembedekker) om het wat verder aan te kleden?
Maagdenpalm? Of Ajuga?
Je bent lekker bezig. Het was een mooi tuinweekend. 😊
pi_208004864
Bijna lente!
Dwerg-irisjes


De roos loopt uit


Krokus bloeit en de mininarcisjes bijna


Sneeuwklokjes die vorig jaar daar gezet zijn komen nu in kleine polletjes op, erachter staat al wat tulpenloof


Kerstrozen (daar zou ik er toch eens veel meer van moeten planten, en dan op plaatsen waar je ze ziet zo in de winter, deze staan verdekt opgesteld)

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208005424
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 19:11 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Maagdenpalm? Of Ajuga?
Je bent lekker bezig. Het was een mooi tuinweekend. 😊
Inmiddels staan ze beiden op de lijst. Ik heb nog een border van ~35m2 te vullen.
pi_208063204
Mijn net-verplantte bosbessen (of blauwe bessen, ik weet niet welke soort het is) staan al voorzichtig in bloei :o
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bestelling voor volgend weekend is ook de deur uit. Totaal 330 stuks.
Daarna zijn we een heel eind denk/hoop ik.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208063662
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 16:39 schreef Tuindier het volgende:
Mijn net-verplantte bosbessen (of blauwe bessen, ik weet niet welke soort het is) staan al voorzichtig in bloei :o
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bestelling voor volgend weekend is ook de deur uit. Totaal 330 stuks.
Daarna zijn we een heel eind denk/hoop ik.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed bezig.
Alleen gemist: tuin opnieuw ingericht of een nieuwe tuin?
pi_208063761
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 17:05 schreef AnneX het volgende:

[..]
Goed bezig.
Alleen gemist: tuin opnieuw ingericht of een nieuwe tuin?
Paar jaar geleden dit huis gekocht. De binnenkant is nu af (genoeg), dus nu met de tuin aan de slag. Bijna complete renovatie zijn we aan het doen. Na wat hulp voor het grove werk zijn we nu zelf bezig met de beplanting.
pi_208064061
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 16:39 schreef Tuindier het volgende:
Mijn net-verplantte bosbessen (of blauwe bessen, ik weet niet welke soort het is) staan al voorzichtig in bloei :o
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bestelling voor volgend weekend is ook de deur uit. Totaal 330 stuks.
Daarna zijn we een heel eind denk/hoop ik.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Da's een mooie lijst. Het wordt vast prachtig!
pi_208064164
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 17:11 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Paar jaar geleden dit huis gekocht. De binnenkant is nu af (genoeg), dus nu met de tuin aan de slag. Bijna complete renovatie zijn we aan het doen. Na wat hulp voor het grove werk zijn we nu zelf bezig met de beplanting.
Aaah. Duidelijk.
Lekker veel kun je kwijt. w/
pi_208077441
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 16:39 schreef Tuindier het volgende:
Mijn net-verplantte bosbessen (of blauwe bessen, ik weet niet welke soort het is) staan al voorzichtig in bloei :o
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bosbessen en blauwebessen zijn wel familie van elkaar, maar best heel verschillend.
• Bosbessenstruiken zijn kleine kroeperds, blauwe bessenstruiken forse struiken
• Bosbessen zijn door en door blauw (vlekken!)
• Blauwe bessen zijn aan de binnenkant vooral wittig

Ik kan niet veel zien op je foto, maar mijn blauwe-bessenstruiken hebben veel meer rood in hun takken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208077843
Ik heb mijn Agapanthus gisteren uit een pot gehaald. 1/2 wortel weggezaagd van de onderkant en vervolgens in 4 delen gezaagd om ze in nieuwe potten te zetten.

Het scheuren ging vrij vlot maar ik heb heel veel kleine worteltjes die boven de grond uitsteken. Precies of de worteltjes groeien naar boven.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Of mij goed advies kan geven?
Cindy De Vuyst
pi_208078590
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2023 17:36 schreef sigme het volgende:

[..]
Bosbessen en blauwebessen zijn wel familie van elkaar, maar best heel verschillend.
• Bosbessenstruiken zijn kleine kroeperds, blauwe bessenstruiken forse struiken
• Bosbessen zijn door en door blauw (vlekken!)
• Blauwe bessen zijn aan de binnenkant vooral wittig

Ik kan niet veel zien op je foto, maar mijn blauwe-bessenstruiken hebben veel meer rood in hun takken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb een lading bessenstruiken gekregen. Momenteel nog grotendeels zonder blaadjes, dus lastig identificeren. Ik zal ze eens goed op de foto zetten ter vergelijking.
pi_208087197
Hier loopt ook een en ander uit, @Tuindier!

En er begint wat meer te bloeien. De krokusjes laten zich voorzichtig zien:


Dwergirissen


De narcissen komen eraan:



En als uitsmijter een van m'n wolfsmelken, een nieuwe. Ik vind 'em spectaculair, zeker voor de tijd van het jaar. Ik had pas bloei in april verwacht. :o En ik ben erg gelukkig met de combinatie met het rode gras.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208094520
Ik heb ook een narcisje en een krokus!



En verder kreeg ik 5 Helleborussen uit het Vreeken-pakket. Morgen planten!

@Claudia_x, wauw, je wolfsmelk! Ongelofelijk.
pi_208120929
Er groeit en bloeit alweer vanalles! O+

Elfenbloem en helleborus



Blauwe druifjes



Eenzaam doch dapper en oogverblindend anemoontje



Meer foto's in de spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208122075
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 23:23 schreef yinu het volgende:
Er groeit en bloeit alweer vanalles! O+

Elfenbloem en helleborus

[ afbeelding ]

Blauwe druifjes

[ afbeelding ]

Eenzaam doch dapper en oogverblindend anemoontje

[ afbeelding ]

Meer foto's in de spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi! Zo'n helleboruspakket bestellen, dat zou ik dus ook eens moeten doen. Ik ben jaloers :Y
Mijn elfenbloem (vorig jaar geplant) lijkt verdwenen. Jammer hoor. Bij jou staat 'ie er prachtig bij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208122467
Ik heb het helleboruspakket ook! Dit weekeinde planten.

Wat bloeit er veel bij je, @yinu . Hier zijn de blauwe druifjes bijv. nog niet te bekennen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208122660
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 07:48 schreef sigme het volgende:

[..]
Mooi! Zo'n helleboruspakket bestellen, dat zou ik dus ook eens moeten doen. Ik ben jaloers :Y
Mijn elfenbloem (vorig jaar geplant) lijkt verdwenen. Jammer hoor. Bij jou staat 'ie er prachtig bij.
Hij leek ook een beetje kleiner te zijn maar gaat nu opeens heel hard groeien. Dus misschien komt hij nog terug? Ik heb er eentje die ik van iemand kreeg vorig jaar, die staat nog in een pot en is ook bovengronds bijna helemaal weg maar geeft nu toch weer nieuw blad. En deze in de volle grond wordt ieder jaar groter O+

En ik was heel blij met het helleborus-pakket van Vreeken. Het zijn er wel 10! En mijn ‘oude’ hellebores zijn goed aangeslagen dus die zijn aardig groot. Op de foto zie je het niet zo goed, maar ze maken dus een soort uitlopers door een blad met lange steel uit te werpen en dat gaat dan weer wortelen. Je ziet er zelfs eentje rechtsonder op de foto, aan de andere kant van de elfenbloem. Dus ik ga er optimistisch vanuit dat die nieuwe ook lekker groot worden, en heb gedeeld met een vriendin die ook niet zo’n grote tuin heeft.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb het helleboruspakket ook! Dit weekeinde planten.

Wat bloeit er veel bij je, @:yinu . Hier zijn de blauwe druifjes bijv. nog niet te bekennen.
Die blauwe druifjes zijn elk jaar weer een verrassing :D Ze staan aan de voet van een forsythia die als klein forsythiaatje in een pot bij de deur stond. Daar heb ik een tijdje allemaal oude bollen in gedaan die ik kreeg voor binnen. Waaronder blauwe druifjes dus. Er staat geloof ik ook nog een verdwaalde hyacint bij.

En ja, ik denk dat dat het voordeel is van in de stad zitten. Hier bloeit langs de singel overal al van alles, speenkruid, krokussen, sneeuwklokjes (die zijn voor mijn gevoel laat?) al weken, en narcissen sinds deze week. En de hazelaars en kornoeljes en de viburnums, bij mij ook trouwens. De forsythia’s staan op springen. Kom maar op met die lente!
pi_208127216
Zo leuk al die foto's te zien, dus ik heb ook even een rondje gemaakt:

Lupine


Ranonkels die net een groter potje hebben gekregen:


De roos die haar eerste blaadjes maakt:


Sneeuwklokje:


Voor de bessenraders:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En mijn taak voor dit weekend:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208140947
Wat je krokussen doen als je ze per ongeluk begraaft onder 25 cm houtsnippers...

Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208144577
Ik wil graag een terrarium maken... Maar dat mos dat er in moet moet dat echt van de winkel komen of kan ik het gewoon uit eigen tuin halen?
Cindy De Vuyst
pi_208150405
Ik heb een pot die op het oosten staat. 's Morgens flink zon, veel wind, in de zomer erg warm en in de winter erg koud.
Er staat nog een pot, daar staat een (roze) hortensia in.Ik heb even geen goede ideeen over wat er leuk zou staan in die andere pot. Iemand een goed idee?
pi_208154117
Ik kwam er vandaag eindelijk aan toe om de helleborussen van het Vreekenpakket in de grond te zetten. Ik had de planten na aankomst meteen uitgepakt en in de doos buiten gezet. Dat is gelukkig goed gegaan.



Veel beter zo!


Het was zo mooi vandaag dat ik meteen een border wat heb opgeschoond. En dan zie je ineens veel meer, zoals het vingerhoedskruid dat zichzelf weer rijkelijk heeft uitgezaaid:



En veel jonge judaspenningen, die volgend jaar pas gaan bloeien. Note to self: zet dit jaar wat bloeiende judaspenningen erbij, want anders heb ik telkens één jaar geen bloei.

En verder nog wat klein grut:





Tot slot kardoen. Dat vind ik jaarrond een toffe plant.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208154327
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 16:07 schreef Vanyel het volgende:
Wat je krokussen doen als je ze per ongeluk begraaft onder 25 cm houtsnippers...

[ afbeelding ]
Ha, wat een groeikracht!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208154342
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 15:18 schreef Tuindier het volgende:
En mijn taak voor dit weekend:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw, dat is een boel! Ziet er nu al goed uit bij elkaar. Zo te zien zit er onder ander kerrieplant bij?

Is het planten inmiddels gelukt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208154371
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 09:59 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik heb een pot die op het oosten staat. 's Morgens flink zon, veel wind, in de zomer erg warm en in de winter erg koud.
Er staat nog een pot, daar staat een (roze) hortensia in.Ik heb even geen goede ideeen over wat er leuk zou staan in die andere pot. Iemand een goed idee?
Da's een beetje moeilijk zonder foto! Hoe groot is de pot? Ben je op zoek naar een struik? Wil je bloei in een specifieke periode?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208155039
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 15:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Da's een beetje moeilijk zonder foto! Hoe groot is de pot? Ben je op zoek naar een struik? Wil je bloei in een specifieke periode?
De pot heeft een diameter van 35cm. Er staat nu een sneeuwbes in, maar die is half dood door te weinig water... 😬
Lange bloei zou mooi zijn, maar iets wat daarna besjes of zoiets heeft is ook prima, liever niet iets wat alleen maar groen is, dat vind ik een beetje saai.
Foto heb ik even niet helaas.
pi_208155324
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 16:13 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
De pot heeft een diameter van 35cm. Er staat nu een sneeuwbes in, maar die is half dood door te weinig water... 😬
Lange bloei zou mooi zijn, maar iets wat daarna besjes of zoiets heeft is ook prima, liever niet iets wat alleen maar groen is, dat vind ik een beetje saai.
Foto heb ik even niet helaas.
Dat is vrij klein voor een struik. Je kunt overwegen om er wisselbeplanting in te doen: in het voorjaar bijvoorbeeld bollen en daarna een eenjarige zomerbloeier. Het is een kleine moeite en dan heb je altijd iets spectaculairs. Zulke planten hebben bovendien enorme groeikracht, dus ze zullen minder gauw verpieteren.

Wil je toch iets vasts hebben, dan denk ik aan de volgende planten.

Muurbloem: heel lange bloei, houdt van zon en kan goed tegen droogte. Heeft een beperkte levensduur, maar kun je makkelijk verjongen. Is heel winterhard.


Brem: bloeit spectaculair, kan goed tegen wind, groeit hard, houdt van zon en kan tegen droogte.


Lavendel: houdt van zon, kan goed tegen droogte en wind. Net als bij brem moet je die braaf snoeien om te voorkomen dat een groot deel van de plant verhout.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208155535
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 15:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wauw, dat is een boel! Ziet er nu al goed uit bij elkaar. Zo te zien zit er onder ander kerrieplant bij?

Is het planten inmiddels gelukt?
Ja het is gelukt! Ik denk dat wat je aan ziet voor kerrieplant eigenlijk lavendel is (edit: of de nepeta). Op dit moment zitten er geen gele bloemen in mijn plan.

Ik kan echt niet wachten tot alles gaat groeien O+.

Dit is het kleurenthema. Het idee is dat het dit jaar een basis is, waar ik vorig jaar nog wat (eenjarige) accenten zoals bijvoorbeeld lichtgele cosmos/zonnebloem/kamille aan toe voeg (als ik me zo lang in weet te houden).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 26-02-2023 16:54:52 ]
pi_208156048
Wow _O_
pi_208156656
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 16:48 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ja het is gelukt! Ik denk dat wat je aan ziet voor kerrieplant eigenlijk lavendel is (edit: of de nepeta). Op dit moment zitten er geen gele bloemen in mijn plan.
[ afbeelding ]
Ik kan echt niet wachten tot alles gaat groeien O+.

Dit is het kleurenthema. Het idee is dat het dit jaar een basis is, waar ik vorig jaar nog wat (eenjarige) accenten zoals bijvoorbeeld lichtgele cosmos/zonnebloem/kamille aan toe voeg (als ik me zo lang in weet te houden).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Flink gewerkt! ^O^ Heb je al een kantensteker?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208156789
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 18:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Flink gewerkt! ^O^ Heb je al een kantensteker?
Ja! Die hebben we deze week aangeschaft om de contouren nog net wat explicieter te maken. Die zullen we wel vaker gaan gebruiken.
pi_208157932
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 16:07 schreef Vanyel het volgende:
Wat je krokussen doen als je ze per ongeluk begraaft onder 25 cm houtsnippers...

[ afbeelding ]
_O_ wauw. Ben wel benieuwd hoe die stengeltjes eruit zouden zien als je de houtsnippers weg zou halen :D
pi_208158050
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 19:31 schreef yinu het volgende:

[..]
_O_ wauw. Ben wel benieuwd hoe die stengeltjes eruit zouden zien als je de houtsnippers weg zou halen :D
Al het geel wat je nu ziet zat onder houtsnippers.
Ik zag alleen de puntjes eruit komen en ben ze toen gaan bevrijden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208158258
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 19:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Al het geel wat je nu ziet zat onder houtsnippers.
Ik zag alleen de puntjes eruit komen en ben ze toen gaan bevrijden.
Aha! :D


Ik had hier ook wat krokussen ingemulcht en die hadden hele rare lange stengeltjes gekregen.
  zondag 26 februari 2023 @ 20:54:30 #203
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208159092
Een hele tijd geleden heb ik in dit topic gevraagd naar ideeën voor een deel van onze tuin. Hier staan nu hele grote coniferen. Tijdens de storm vorig jaar is er één omgewaaid en vanaf dat moment zijn wij aan het kijken geweest hoe we de andere en een grote wilg in de voortuin konden (laten) omhalen.
We hebben nu een partij gevonden die voor de echte lente begint deze bomen komt omhalen, dus nu is ook weer het moment om te kijken naar wat we als vervanging gaan neerzetten. Er staat nog een laurier en eik, de eik blijft staan de laurier die eromheen groeit gaat ook nog weg. Het stuk bestaat uit 2 delen met een hek ertussen. Links van het hek is voortuin en daar scheid een laag muurtje de tuin van een voormalige parkeerplaats voor het terrein van de buren.

Het gaat om rechts achterin op deze foto.

Rechts van het hek is onze achtertuin en daar staat een loods die we een beetje uit het zicht willen onttrekken. De loods wordt zelden gebruikt dus voor inkijk hoeven we het niet te doen, maar beplanting is leuker om te zien dan een muur.


Het is in totaal een meter of 8/10 breed en 2/3 meter diep (tussen sloot en muur).
Bij directplant.nl verkopen ze nu bosplantsoen planten uit volle grond. Deze moeten per 10 per soort gekocht worden. Een combinatie van dit zou het moeten/kunnen worden:









Eventueel aangevuld met:








Bovenstaande struiken zijn of wintergroen of ze hebben bloemen op kaal hout/mooie kale takken.

[ Bericht 1% gewijzigd door SV-tje op 26-02-2023 21:01:27 ]
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208167408
Heeft iemand ervaring met het aantrekken van vogels en dieren in mijn tuin. Heb al wat huisjes besteld, maar hoop eigenlijk een volle biodiversiteit tuin te creëren.

Zelf heb ik nu voor voorin de tuin zomerbloemen en bijen bloemen besteld voor de bijen.

Heeft iemand wat toevoegingen?
  Vis een optie? maandag 27 februari 2023 @ 17:38:10 #205
70532 loveli
N
pi_208168220
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 16:30 schreef martin567 het volgende:
Heeft iemand ervaring met het aantrekken van vogels en dieren in mijn tuin. Heb al wat huisjes besteld, maar hoop eigenlijk een volle biodiversiteit tuin te creëren.

Zelf heb ik nu voor voorin de tuin zomerbloemen en bijen bloemen besteld voor de bijen.

Heeft iemand wat toevoegingen?
Groen waarin ze zich kunnen verstoppen en waar beestjes om te eten in zitten. Hier in de buurt zie je groepen vogels met de zon mee verhuizen van groen naar groen. Een huis in de buurt heeft een ouderwetse ligusterheg die in de lente echt begint te leven, maar ik vermoed dat daar wel wordt bijgevoerd. Die hele tuin zit altijd helemaal vol vogels.
crap in = crap out
  maandag 27 februari 2023 @ 20:58:06 #206
63722 z80
I fink you freaky
pi_208171366
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 16:30 schreef martin567 het volgende:
Heeft iemand ervaring met het aantrekken van vogels en dieren in mijn tuin. Heb al wat huisjes besteld, maar hoop eigenlijk een volle biodiversiteit tuin te creëren.

Zelf heb ik nu voor voorin de tuin zomerbloemen en bijen bloemen besteld voor de bijen.

Heeft iemand wat toevoegingen?
Welke vogels wil je hebben?
Merels eten van de grond, voornamelijk beestjes die ze tussen afgevallen blad vinden. Aangevuld met wat overrijp fruit. Mussen gaan voor zaadjes. Meesjes struinen de bomen en struiken af naar insecten en spinnen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_208178855
SV-tje heb je hulp om 6 m hoge stammen in de grond te krijgen na een plantgat te hebben gegraven. Met de hand? Wat een klus zeg!

Hier is het wat kleinschaliger: dooie takjes verwijderd, de rode papaver komt op w/
En er zijn bossen sneeuwklokjes.
De eerste blauwe druif ook ontdekt: dat wordt giga onder de heg langzamerhand.
Oh ja, de hibiscus gesnoeid anders krijgt ie van die dunne sliert uitlopers en de hortensia idem.


  dinsdag 28 februari 2023 @ 16:50:11 #208
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208179857
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:34 schreef AnneX het volgende:
SV-tje heb je hulp om 6 m hoge stammen in de grond te krijgen na een plantgat te hebben gegraven. Met de hand? Wat een klus zeg!

Hier is het wat kleinschaliger: dooie takjes verwijderd, de rode papaver komt op w/
En er zijn bossen sneeuwklokjes.
De eerste blauwe druif ook ontdekt: dat wordt giga onder de heg langzamerhand.
Oh ja, de hibiscus gesnoeid anders krijgt ie van die dunne sliert uitlopers en de hortensia idem.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
6 meter hoog zijn de nieuwe struiken gelukkig niet. Maar gezien het aantal dat gepland moet worden wordt het wel weer even aanpoten inderdaad. Gelukkig zijn het er een stuk minder dan de beuken in de voortuin. En het weghalen van de bomen wordt nu gedaan in tegenstelling tot alle andere bomen tot nu toe.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208179892
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 16:50 schreef SV-tje het volgende:

[..]
6 meter hoog zijn de nieuwe struiken gelukkig niet. Maar gezien het aantal dat gepland moet worden wordt het wel weer even aanpoten inderdaad. Gelukkig zijn het er een stuk minder dan de beuken in de voortuin. En het weghalen van de bomen wordt nu gedaan in tegenstelling tot alle andere bomen tot nu toe.
Ok. Ik keek bij het groene hokje: hoogte 600 B-)

‘aanpoten’ >:)
  dinsdag 28 februari 2023 @ 17:28:17 #210
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208180313
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 16:52 schreef AnneX het volgende:

[..]
Ok. Ik keek bij het groene hokje: hoogte 600 B-)

‘aanpoten’ >:)
Ah ja dat is de maximale hoogte, maar zijn bij aanschaf allemaal rond de meter gelukkig.
En aanpoten, had het zelf niet door 😂
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208180730
@AnneX, wat ziet dat er fijn uit. O+ Ik spot je hemelsleutel! Morgen kijken of ik er hier al iets van zie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208192402
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:34 schreef AnneX het volgende:
SV-tje heb je hulp om 6 m hoge stammen in de grond te krijgen na een plantgat te hebben gegraven. Met de hand? Wat een klus zeg!

Hier is het wat kleinschaliger: dooie takjes verwijderd, de rode papaver komt op w/
En er zijn bossen sneeuwklokjes.
De eerste blauwe druif ook ontdekt: dat wordt giga onder de heg langzamerhand.
Oh ja, de hibiscus gesnoeid anders krijgt ie van die dunne sliert uitlopers en de hortensia idem.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Je laat al die lekkere walnoten toch niet liggen?
pi_208193242
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 16:02 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Je laat al die lekkere walnoten toch niet liggen?
Schei uit. Dozen en dozen en dozen vol geraapt. |:(

De boosdoener werd door buurman best onderhouden.
Afgelopen herfst is de boomchirurg aan het werk geweest.

Mijn bezwaar: dit formaat bomen hoort niet in postzegeltuin.
Overigens zou ik hem wel missen na al die jaren.

[ Bericht 28% gewijzigd door AnneX op 01-03-2023 17:30:48 ]
pi_208194061
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 17:20 schreef AnneX het volgende:

[..]
Schei uit. Dozen en dozen en dozen vol geraapt. |:(

De boosdoener werd door buurman best onderhouden.
Afgelopen herfst is de boomchirurg aan het werk geweest.
[ link | afbeelding ]
Mijn bezwaar: dit formaat bomen hoort niet in postzegeltuin.
Overigens zou ik hem wel missen na al die jaren.
Oh ja herkenbaar, hier ook altijd dozen vol een paar jaar terug totdat er een aantal eekhoorns zich hier in de tuin vestigden. Nu mag ik al blij zijn met een paar handjes vol.
pi_208197463
Dat zonnetje van de laatste dagen is toch wel heel fijn. Ik loop heel veel rondjes door de tuin en de plannen voor het komende seizoen krijgen steeds meer vorm. Nog 1 border vergroten en dan gaan we aan de slag met de moestuin to be.
En dan nog de no dig border in aanleg, daarvoor ben ik karton aan het verzamelen. :)


Deze Helleborus is echt mooi dit jaar. Love it.


De vorig jaar nog helemaal lege voortuin, wordt steeds meer de bostuin die ik voor ogen heb.


Daar dragen de bolgewasjes wel aan bij.


En het was nog wel een beetje koud vanmorgen.
pi_208207329
Rondje voortuin: tulpen en narcissen hebben flink blad boven de grond.
Verder groeien er veel stokjes waar ik bloemetjes (terug) verwacht. 😎
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208214211
Wat ziet je bostuin er al fijn uit, @Sorbootje . Leuk straatje ook. O+ Hier bloeien de blauwe druifjes nog lang niet.

@AnneX, ben je al aan het werk in de tuin? Het is zo'n tijd van het jaar waarin je voorzichtig moet zijn met onkruid weghalen. Gelukkig zie ik nu bijvoorbeeld het verschil tussen jonge judaspenning en onkruid. Ik heb afgelopen week voor het eerst het gras gemaaid, wel op een heel hoge stand (en vooral om het gras gelijkmatiger te krijgen).

En ik heb behalve het helleboruspakket alweer wat planten gekocht en een big bag boomschors besteld. :o
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208215584
Nee hoor…ik ‘werk’ niet in de tuin….loop een rondje en haal wat dooie takjes weg uit duidelijke pollen, die hebben overwinterd en kijk of verplaatste/ gescheurde pollen
aanslaan.
En of de pas gezaaide papaver al wat doet…

Tegelijkertijd aarzel ik wel eens over het weghalen, want denk ook wel, dat die steun gaan geven aan nieuwe uitlopers.
Dat scheelt dan weer bamboe stutstokken erin steken.
We gaan het zien.

Het gras wacht ik wel weer mee. Pas als er geverticuteerd gaat worden.
En ik ben benieuwd wat de uitgedunde walnotenboom (zie boven) gaat betekenen qua licht voor het gras.
pi_208216380
Van tuin.org komt nu het advies binnen van gazon verticuteren, bekalken en bemesten.
Enzo.
Vijf jaar geleden was de ijsbaan in de polder open voor schaatsen!
pi_208217437
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 11:19 schreef AnneX het volgende:
Van tuin.org komt nu het advies binnen van gazon verticuteren, bekalken en bemesten.
Ja, ik wou het net zeggen! Ik kreeg de mail ook.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208217680
Tuinorgie wijst mij ook op verticuteren.
Nou eh... dat gaat echt niet met onze slechte ruggen :W
Ooit 1 maal gedaan in de jaren dat we er wonen en het is nog steeds een mooie groene mat. O+
pi_208219575
Van de gardenprofessors hoef je dat ook niet te doen, dus laat maar lekker gaan :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208219653
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 15:37 schreef Vanyel het volgende:
Van de gardenprofessors hoef je dat ook niet te doen, dus laat maar lekker gaan :D
Onder het motto: vilt en mos is ook zacht en groen?

Kan mij voorstellen dat de greens op golfbanen niet worden geverticuteerd.
pi_208219789
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 15:47 schreef AnneX het volgende:

[..]
Onder het motto: vilt en mos is ook zacht en groen?

Kan mij voorstellen dat de greens op golfbanen niet worden geverticuteerd.
Onder het motto als je je gras 'moet' verticuteren heb je een slechte ondergrond en ben je kwaad met kwaad aan het bestrijden ipv dat je een fatsoenlijke grasmat creëert.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208220187
Ik heb net een stuk geverticuteerd met een bamboestok omdat ik de houder voor de droogmolen niet meer kon vinden. :') Maar inderdaad, verticuteren doe ik ook niet.

Overigens hebben wij woelmuizen, denk ik. Vandaag viel me ineens op dat ik losse hopen aarde heb met een klein gat in de buurt. Eerst dacht ik dat het een mol was (geen molshoop te bekennen) of mieren, maar dat kleine gat is wel een sterke aanwijzing. Of maken andere muizen ook de grond zo los? Op zich niet zo slim van ze om bij ons te komen, want onze kat houdt erg van muisjes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208221155
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 16:02 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Onder het motto als je je gras 'moet' verticuteren heb je een slechte ondergrond en ben je kwaad met kwaad aan het bestrijden ipv dat je een fatsoenlijke grasmat creëert.
En hoe creëren de gardenmannen een fatsoenlijke ondergrond?
Dacht altijd, dat verticuteren en aansluitende werken van kalken en bemesten een behoorlijke ondergrond maakt. En licht.
Noem eens een boektitel alsjeblieft dan kan ik eens zoeken in de Bieb na al jouw aanbevelingen de afgelopen topics. w/
pi_208221367
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 17:37 schreef AnneX het volgende:

[..]
En hoe creëren de gardenmannen een fatsoenlijke ondergrond?
Dacht altijd, dat verticuteren en aansluitende werken van kalken en bemesten een behoorlijke ondergrond maakt. En licht.
Noem eens een boektitel alsjeblieft dan kan ik eens zoeken in de Bieb na al jouw aanbevelingen de afgelopen topics. w/
Hoofd garden profs is een vrouw. Het is een groep medewerkers aan verschillende Amerikaanse universiteiten die betaald worden om wetenschappelijk bewezen tuinierinfo begrijpelijk toegankelijk te maken voor het hele publiek. Zij hebben geen boeken maar een blog.
Zij houden bijvoorbeeld enorm van houtsnippers, maar heel erg niet van houtschors. Schokkende keuze dat dus van wetenschapper @Claudia_x
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208224996
Aha. Dus ga ik blogs lezen. 😢. No fan.

Op bbc2 nu: gardener’s world.

[ Bericht 43% gewijzigd door AnneX op 03-03-2023 21:14:00 ]
pi_208225690
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 17:53 schreef Vanyel het volgende:

Zij houden bijvoorbeeld enorm van houtsnippers, maar heel erg niet van houtschors. Schokkende keuze dat dus van wetenschapper @:claudia_x
Valt wel mee. Boomschors is voor een looppad omdat houtsnippers te snel verteren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208226015
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 21:08 schreef AnneX het volgende:
Aha. Dus ga ik blogs lezen. 😢. No fan.

Op bbc2 nu: gardener’s world.
Nou ja, er zijn twee opties:
- Je gazon is al in prima staat. Met verticuteren kun je dan stoppen.
- Je gazon is niet in prima staat. Volgens de tuinprofessoren kun je dan het beste opnieuw beginnen. Haal het gras weg, strooi een dikke laag houtsnippers, laat die ongeveer een half jaar liggen, hark weg wat er van de snippers over is gebleven, zaai gras dat past bij het seizoen, mulch met een dunne laag stro en eventueel kun je later nog eens bijzaaien. (bron)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208226091
Aha, dank voor de directe link. _O_
pi_208226161
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 20:54 schreef SV-tje het volgende:
Een hele tijd geleden heb ik in dit topic gevraagd naar ideeën voor een deel van onze tuin. Hier staan nu hele grote coniferen. Tijdens de storm vorig jaar is er één omgewaaid en vanaf dat moment zijn wij aan het kijken geweest hoe we de andere en een grote wilg in de voortuin konden (laten) omhalen.
We hebben nu een partij gevonden die voor de echte lente begint deze bomen komt omhalen, dus nu is ook weer het moment om te kijken naar wat we als vervanging gaan neerzetten. Er staat nog een laurier en eik, de eik blijft staan de laurier die eromheen groeit gaat ook nog weg. Het stuk bestaat uit 2 delen met een hek ertussen. Links van het hek is voortuin en daar scheid een laag muurtje de tuin van een voormalige parkeerplaats voor het terrein van de buren.
[ afbeelding ]
Het gaat om rechts achterin op deze foto.

Rechts van het hek is onze achtertuin en daar staat een loods die we een beetje uit het zicht willen onttrekken. De loods wordt zelden gebruikt dus voor inkijk hoeven we het niet te doen, maar beplanting is leuker om te zien dan een muur.
[ afbeelding ]

Het is in totaal een meter of 8/10 breed en 2/3 meter diep (tussen sloot en muur).
Bij directplant.nl verkopen ze nu bosplantsoen planten uit volle grond. Deze moeten per 10 per soort gekocht worden. Een combinatie van dit zou het moeten/kunnen worden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Eventueel aangevuld met:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bovenstaande struiken zijn of wintergroen of ze hebben bloemen op kaal hout/mooie kale takken.
Mooie plannen! En heel herkenbaar die schema’s, mijn excelfile zag er ook ongeveer zo uit.
  zondag 5 maart 2023 @ 09:17:07 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208247251
Hallo! Hopelijk is dit het jaar waarin ik mijn tuinier hobby weer op kan pakken. Gelukkig heb ik een onderhoudsarme tuin dus geen probleem dat er 2 jaar alleen het hoognodige gebeurd is.

Voor dit jaar wordt het grote project waarschijnlijk onze blauwe regen. Of nee, eigenlijk moeten we het balkon achter het huis aanpakken en daar staat de blauwe regen bij de weg. Maar we willen er geen afscheid van nemen. Hij is eigenlijk flink verwaarloosd. Er is geen sprake van een mooie structuur waarbij we bijvoorbeeld terug kunnen snoeien naar de hoofdtakken. Ik snoei 'm wel 2x per jaar maar alleen om 'm in toom te houden. De bloei gebeurt altijd hoog aan 1 zijde van ons balkon.

De stam:



De 'hoofdtakken':



Plan is om 'm tot op de stam terug te snoeien en dan weer terug te laten groeien. Alleen dan wel met een plan. Ons balkon gaan we aanpassen. Houtwerk aan de zijkanten slopen we want onze peuter gebruikt dat als klimrek. En er komt een frame bovenop zodat de blauwe regen uit kan lopen met mooie hoofdtakken.

1 naar links boven de schutting langs (zie foto 1).
1 omhoog en dan eigenlijk op de plek waar hij nu ook bloeit (foto 2).
En 1 boven de voorkant van het balkon.

De schets van het balkon, dan wordt het iets duidelijker:

upload photo
Resistance is futile.
pi_208247871
Wat strooien jullie als meststof? Ik strooi doorgaans 3x per jaar koeienmest (korrels). Maar die prijs is enorm gestegen.
Nu betaal je doorgaans ¤1,10 per kg terwijl dat vorig jaar bv. nog maar ¤0,89/kg was.

Koeien- en kippenmest is goedkoper. Geen idee of dat even goed is?
Koeien- en kippenmest heb ik gevonden voor ¤0,99/kg.
Cindy De Vuyst
pi_208248017
Ik heb al jaren een zak mestkorrels staan en als 'tuinorgie' zegt dat ik dat en dat moet bemesten gooi ik een handje :D
Zal straks eens kijken... het riekt wel naar weiland, dus het zal wel koe zijn.
  zondag 5 maart 2023 @ 17:42:33 #236
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208254666
Net op onderzoek uit gegaan. De blauwe regen heeft 2 stammen.

We gaan de buurman een plezier doen want bijna alle hoofdtakken lopen als een wirwar aan zijn kant van de schutting, ziet er niet uit. De 2 stammen vlechten ook aan zijn kant van de schutting weer in elkaar. Dus de stam aan de andere kant van de schutting zagen we af tot op de grond. Als iemand nog tips heeft om te voorkomen dat die stam nog uitlopers produceert: ik hoor het graag.

De stam aan onze kant wordt dan aan onze kant van de schutting omhoog geleid om van daar uit 3 hoofdtakken te produceren. Moet die nog aan bepaalde eisen voldoen of kan elke uitloper in potentie een hoofdtak worden?
Resistance is futile.
  zondag 5 maart 2023 @ 17:45:30 #237
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208254737
Mest. Moeten wij ook eens doen, droge zandgrond hebben we dus geen overbodige luxe.
Resistance is futile.
pi_208254751
Leuk project als het lukt 7, je regen!

Hier had ik de climbing White dinges roos in de veronderstelling dat ie na de omgevallen schutting dood was tot de grond toe afgezaagd.
Die groeit nu alweer zo goed dat ik 'm moest vastzetten O+ *O*
  zondag 5 maart 2023 @ 17:58:18 #239
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208254989
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 16:30 schreef martin567 het volgende:
Heeft iemand ervaring met het aantrekken van vogels en dieren in mijn tuin. Heb al wat huisjes besteld, maar hoop eigenlijk een volle biodiversiteit tuin te creëren.

Zelf heb ik nu voor voorin de tuin zomerbloemen en bijen bloemen besteld voor de bijen.

Heeft iemand wat toevoegingen?
Ondiepe vijver waar vogeltjes in kunnen badderen. Niets trekt zo aan als water, hier wordt er gebruik gemaakt van de vogelvijver door eksters, Vlaamse gaaien, merels, boomklevers, kauwtjes, duiven en natuurlijk mussen, koolmezen en pimpelmezen. En verder ook wespen, bijen, kikkers en zo nu en dan een kat. Eigenlijk alles wat hier in de omgeving rondvliegt.

Verder niet teveel opruimen, dieren zijn gek op rommel. En een diversiteit aan verschillende planten en dan met name struikgewas. Ik merk dat de mussen en mezen op onze laurier haag en de taxus afkomen. De grotere vogels zitten altijd in de conifeer (enorme boom). Dan nog jaarrond voorzien in VERS voer, vogels zijn heel kieskeurig en als er per ongeluk schimmel in komt dan duurt het weken voor ze weer terugkomen :') :+ . En rond deze tijd begint het bouwen van nesten weer. Dan is het ook een uitstekend plan om ergens nestmateriaal in een houder op te hangen. Hondenhaar schijnt echt heel erg in trek te zijn.
Resistance is futile.
pi_208258031
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 20:54 schreef SV-tje het volgende:
Een hele tijd geleden heb ik in dit topic gevraagd naar ideeën voor een deel van onze tuin. Hier staan nu hele grote coniferen. Tijdens de storm vorig jaar is er één omgewaaid en vanaf dat moment zijn wij aan het kijken geweest hoe we de andere en een grote wilg in de voortuin konden (laten) omhalen.
We hebben nu een partij gevonden die voor de echte lente begint deze bomen komt omhalen, dus nu is ook weer het moment om te kijken naar wat we als vervanging gaan neerzetten. Er staat nog een laurier en eik, de eik blijft staan de laurier die eromheen groeit gaat ook nog weg. Het stuk bestaat uit 2 delen met een hek ertussen. Links van het hek is voortuin en daar scheid een laag muurtje de tuin van een voormalige parkeerplaats voor het terrein van de buren.
[ afbeelding ]
Het gaat om rechts achterin op deze foto.

Rechts van het hek is onze achtertuin en daar staat een loods die we een beetje uit het zicht willen onttrekken. De loods wordt zelden gebruikt dus voor inkijk hoeven we het niet te doen, maar beplanting is leuker om te zien dan een muur.
[ afbeelding ]

Het is in totaal een meter of 8/10 breed en 2/3 meter diep (tussen sloot en muur).
Bij directplant.nl verkopen ze nu bosplantsoen planten uit volle grond. Deze moeten per 10 per soort gekocht worden. Een combinatie van dit zou het moeten/kunnen worden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Eventueel aangevuld met:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bovenstaande struiken zijn of wintergroen of ze hebben bloemen op kaal hout/mooie kale takken.
Tof plan!
pi_208258054
quote:
7s.gif Op zondag 5 maart 2023 17:42 schreef Seven. het volgende:
Net op onderzoek uit gegaan. De blauwe regen heeft 2 stammen.

We gaan de buurman een plezier doen want bijna alle hoofdtakken lopen als een wirwar aan zijn kant van de schutting, ziet er niet uit. De 2 stammen vlechten ook aan zijn kant van de schutting weer in elkaar. Dus de stam aan de andere kant van de schutting zagen we af tot op de grond. Als iemand nog tips heeft om te voorkomen dat die stam nog uitlopers produceert: ik hoor het graag.

De stam aan onze kant wordt dan aan onze kant van de schutting omhoog geleid om van daar uit 3 hoofdtakken te produceren. Moet die nog aan bepaalde eisen voldoen of kan elke uitloper in potentie een hoofdtak worden?
Geen advies over een blauwe regen want ik heb de mijne pas een paar weken geleden geplant. Maar ik lees mee in de hoop dat ik het meteen ‘goed’ kan doen. :+
  zondag 5 maart 2023 @ 21:16:46 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208258115
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:12 schreef yinu het volgende:

[..]
Geen advies over een blauwe regen want ik heb de mijne pas een paar weken geleden geplant. Maar ik lees mee in de hoop dat ik het meteen ‘goed’ kan doen. :+
Beetje onverwachte source maar ik vond dit de beste beschrijving, inclusief instructies voor het 1e jaar:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-januarifebruari-en

En dankzij dit plaatje snapte ik ook ineens hoe het 'hoort':

Resistance is futile.
  zondag 5 maart 2023 @ 21:18:31 #243
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208258140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 22:02 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Mooie plannen! En heel herkenbaar die schema’s, mijn excelfile zag er ook ongeveer zo uit.
Dat helpt me ook om mijn man te laten zien waar ik aan denk. In mijn werk ben ik iedere dag met excel bezig, dus ik pak het er prive ook snel bij.

Onze eerste plantenactiviteit gaat het planten van 400 hedera plantjes worden, planning is over twee weken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_208260035
Een aanrader als iemand naar het Noorden gaat: google dan op pastorie in Warffum.
@sigme Een tapijt van sneeuwklokjes!
Edit: foto toegevoegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door AnneX op 06-03-2023 00:01:40 ]
pi_208261264
quote:
7s.gif Op zondag 5 maart 2023 17:42 schreef Seven. het volgende:
Net op onderzoek uit gegaan. De blauwe regen heeft 2 stammen.

We gaan de buurman een plezier doen want bijna alle hoofdtakken lopen als een wirwar aan zijn kant van de schutting, ziet er niet uit. De 2 stammen vlechten ook aan zijn kant van de schutting weer in elkaar. Dus de stam aan de andere kant van de schutting zagen we af tot op de grond. Als iemand nog tips heeft om te voorkomen dat die stam nog uitlopers produceert: ik hoor het graag.
Dat is heel moeilijk te voorkomen. Krachtige groeiers lopen toch wel uit. Ik heb bijvoorbeeld stammen en takken van een wilg lang na de kap gebruikt in borders. Die lopen dan gewoon alsnog weer uit. Een zwarte els heb ik tot op de grond afgezaagd en daarbij gebeurde hetzelfde. Het enige wat bij die els echt heeft gewerkt is afzagen tot de grond en afdekken zodat er geen licht bij kwam.

quote:
De stam aan onze kant wordt dan aan onze kant van de schutting omhoog geleid om van daar uit 3 hoofdtakken te produceren. Moet die nog aan bepaalde eisen voldoen of kan elke uitloper in potentie een hoofdtak worden?
Promoting Wisteria bloom, part 2: a three-year pruning plan
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208261349
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 23:55 schreef AnneX het volgende:
Een aanrader als iemand naar het Noorden gaat: google dan op pastorie in Warffum.
@:sigme Een tapijt van sneeuwklokjes!
Edit: foto toegevoegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208261470
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 23:55 schreef AnneX het volgende:
Een aanrader als iemand naar het Noorden gaat: google dan op pastorie in Warffum.
@:sigme Een tapijt van sneeuwklokjes!
Edit: foto toegevoegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hé, is ‘stinze’ in het Engels ook een woord?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 6 maart 2023 @ 08:20:46 #248
5428 crew  miss_sly
pi_208261509
Zijn jullie alweer bezig geweest in de tuin? Ik wilde twee weken geleden met dat mooie weer, maar toen was ik ziek. En afgelopen week moest er geklust in de kamer van dochter, want die moest getransformeerd naar een tienerkamer. En nu zie ik voor aankomende week allemaal stom weer.

Maar goed, als het weer er weer naar is, kan ik weer aan de slag.

Ik heb wel al allerlei bolletjes boven de grond zien komen. Ik heb sneeuwklokjes en krokussen gezien, en het groen van een flink aantal tulpen.

Ik heb dit jaar ook zomerbloeiende bollen gekocht, waaronder de dahlia met mijn naam.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208261964
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 07:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is heel moeilijk te voorkomen. Krachtige groeiers lopen toch wel uit. Ik heb bijvoorbeeld stammen en takken van een wilg lang na de kap gebruikt in borders. Die lopen dan gewoon alsnog weer uit. Een zwarte els heb ik tot op de grond afgezaagd en daarbij gebeurde hetzelfde. Het enige wat bij die els echt heeft gewerkt is afzagen tot de grond en afdekken zodat er geen licht bij kwam.
[..]
Promoting Wisteria bloom, part 2: a three-year pruning plan
Nog meer studiemateriaal, prima. Ik heb mijn stek nu alleen geplant en opgebonden maar ik zie dat ik nog niet klaar ben… maar hier kan ik wat mee!
pi_208264442
quote:
7s.gif Op maandag 6 maart 2023 08:20 schreef miss_sly het volgende:
Zijn jullie alweer bezig geweest in de tuin?
Ja. best flink. Ik heb een paar borders opgeschoond, wat nieuwe planten in de tuin gezet (Vreeken's helleboruspakket en sneeuwklokjes en judaspenningen gekregen van de buren), ik heb de grotendeels verteerde houtsnippers uit de kas gehaald en gebruikt voor het maken van een nieuwe border, en ik heb een kuub boomschors in het loopgedeelte van de kas aangebracht.

Ik heb veel herschikt. In de nieuwe border staan vooral planten die elders in de tuin te weinig ruimte hadden. Er staan wel wat nieuwe planten in, waaronder prikneus (zoals gezien bij @sigme).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 maart 2023 @ 18:41:44 #251
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208268280
quote:
7s.gif Op maandag 6 maart 2023 08:20 schreef miss_sly het volgende:
Zijn jullie alweer bezig geweest in de tuin? Ik wilde twee weken geleden met dat mooie weer, maar toen was ik ziek. En afgelopen week moest er geklust in de kamer van dochter, want die moest getransformeerd naar een tienerkamer. En nu zie ik voor aankomende week allemaal stom weer.

Maar goed, als het weer er weer naar is, kan ik weer aan de slag.

Ik heb wel al allerlei bolletjes boven de grond zien komen. Ik heb sneeuwklokjes en krokussen gezien, en het groen van een flink aantal tulpen.

Ik heb dit jaar ook zomerbloeiende bollen gekocht, waaronder de dahlia met mijn naam.
Dahlia 'miss_sly'! :P :D
Resistance is futile.
pi_208268300
quote:
6s.gif Op maandag 6 maart 2023 18:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dahlia 'miss_sly'! :P :D
Daisy Duke!
  Moderator maandag 6 maart 2023 @ 18:57:54 #253
5428 crew  miss_sly
pi_208268477
quote:
6s.gif Op maandag 6 maart 2023 18:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dahlia 'miss_sly'! :P :D
Hele bekende dahlia :9 En mooi ook nog!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208274466
Miss_sly, je kunt ook binnenklusjes doen, zoals het voorzaaien van eenjarigen. Ben je toch tuinig bezig.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 10:00:00 #255
5428 crew  miss_sly
pi_208274477
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 09:58 schreef Sorbootje het volgende:
Miss_sly, je kunt ook binnenklusjes doen, zoals het voorzaaien van eenjarigen. Ben je toch tuinig bezig.
O ja, zaaien!
Ik heb heel veel zaadjes geoogst vorig jaar, dus daar moet ik wel wat mee. Kan ik gaan uitzoeken.

Goede! Dank.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208274557
Ik krijg vandaag als het goed is een aantal zakjes met zaad voor eenjarige snij/plukbloemen binnen O+. En verder is de tuin volgens mij heel blij met de huidige regen, want het was wel erg droog aan het worden.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 00:30:21 #257
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_208308752
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 22:07 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Maar natuurlijk. Hier stond hij er nét.
Prachtig 😍
  vrijdag 10 maart 2023 @ 00:48:56 #258
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_208308799
quote:
14s.gif Op zondag 5 maart 2023 17:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ondiepe vijver waar vogeltjes in kunnen badderen. Niets trekt zo aan als water, hier wordt er gebruik gemaakt van de vogelvijver door eksters, Vlaamse gaaien, merels, boomklevers, kauwtjes, duiven en natuurlijk mussen, koolmezen en pimpelmezen. En verder ook wespen, bijen, kikkers en zo nu en dan een kat. Eigenlijk alles wat hier in de omgeving rondvliegt.

Verder niet teveel opruimen, dieren zijn gek op rommel. En een diversiteit aan verschillende planten en dan met name struikgewas. Ik merk dat de mussen en mezen op onze laurier haag en de taxus afkomen. De grotere vogels zitten altijd in de conifeer (enorme boom). Dan nog jaarrond voorzien in VERS voer, vogels zijn heel kieskeurig en als er per ongeluk schimmel in komt dan duurt het weken voor ze weer terugkomen :') :+ . En rond deze tijd begint het bouwen van nesten weer. Dan is het ook een uitstekend plan om ergens nestmateriaal in een houder op te hangen. Hondenhaar schijnt echt heel erg in trek te zijn.
Eens, wij hebben op een deel van de schutting een hele oude klimop. Diepte is soms 80 cm en het is een woonflat voor diverse vogels. Roodborstjes, winterkoninkjes, mussen en merels, en het gedoogd elkaar.

Snoeiafval gooien we eerst in een hoek, en we hebben een zandplek. Daar zijn mussen dol op.
Nu ook de siergrassen gesnoeid en dat laten we ook een week liggen, bizar hoeveel materiaal de vogels nu ophalen voor de nesten. We blijven zelf weg uit de tuin nu.

Het oude mos van de bloemstukken leggen we op de tafel achter in de tuin, komen ze ook ophalen.

Het effect is dat we veel vogels in de tuin hebben, en sinds we hier wonen (3 jaar) ook jaarlijks meerdere nesten merels. De jongen vallen/springen vrij vroeg uit het nest en dat is super schattig. Ze slapen dan op de grond en worden bijgevoerd door de ouders. Maar zijn vrij tam/ afhankelijk van de situatie, onze kinderen bouwen dan stil complete veilige hutten voor de jonge dieren en zoeken regenwormen die ze dan in de schuilplekken neerleggen.
pi_208375209
Ik heb drie jaar geleden een op sterven na dood zijnde oleander gestekt. Één stek heeft het uiteindelijk gered en is nu uitgegroeid tot deze reus (+2 meter) en heeft afgelopen zomer uitbundig gebloeid. O+

Nu wil ik de oleander graag snoeien (en een grotere pot geven) maar ik heb geen idee van de beste aanpak. Ik zou graag een lagere en meer uitwaaierende oleander overhouden. Onderaan de stam zijn al enkele twijgjes gegroeid. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

pi_208378122
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 19:01 schreef Kowloon het volgende:
Ik heb drie jaar geleden een op sterven na dood zijnde oleander gestekt. Één stek heeft het uiteindelijk gered en is nu uitgegroeid tot deze reus (+2 meter) en heeft afgelopen zomer uitbundig gebloeid. O+

Nu wil ik de oleander graag snoeien (en een grotere pot geven) maar ik heb geen idee van de beste aanpak. Ik zou graag een lagere en meer uitwaaierende oleander overhouden. Onderaan de stam zijn al enkele twijgjes gegroeid. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

[ afbeelding ]
Wauw, wat een groeikracht. Wil je een lager vertakkende oleander, dan is je beste optie om hem net boven een paar nieuwe scheutjes volledig af te knippen. Ik geloof niet dat ik dat zou doen, want au, hij is zo mooi groot. Maar het werkt waarschijnlijk als een tierelier.
pi_208378264
Ik vind zelf de opgaande vorm van de oleander juist mooi en zou alleen de twijgjes aan de onderkant snoeien.

Let met het snoeien op dat alle delen van de plant giftig zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208406275

De magnolia begint voorzichtig te bloeien.

De camellia ook, maar die bloemen zijn zo verzadigd dat ze niet plakken op de foto.
pi_208418600
Binnenkort ga ik weer even in de tuin bezig :Y voorgaande jaren knipte ik alleen de oude bloemen af van de Hortensia, nu is de Hortensia iets te groot geworden kan ik deze ook verder snoeien of gaat dat ten koste van de bloemen ?
pi_208418725
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 09:20 schreef michiel_merk het volgende:
of gaat dat ten koste van de bloemen ?
Alles snoeien gaat ten koste van de bloemen maar wanneer je max 1/3 van de takken eruit knipt blijft 2/3 over om te bloeien en is er ruimte voor nieuwe takken die volgend jaar kunnen bloeien.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 09:44:12 #265
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_208418901
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 09:30 schreef Elleska het volgende:

[..]
Alles snoeien gaat ten koste van de bloemen maar wanneer je max 1/3 van de takken eruit knipt blijft 2/3 over om te bloeien en is er ruimte voor nieuwe takken die volgend jaar kunnen bloeien.
Voor de volledigheid, een hortensia bloeit op oud hout. Dus als je alles kort knipt, heeft ie een jaar nodig om weer aan te groeien zodat je volgend jaar oud hout hebt waar bloemen op komen.

Dus inderdaad 1/3de eruit knippen en dat de komende 3 jaar doen. Dan houd je bloemen in je hortensia.
pi_208419029
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 09:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Voor de volledigheid, een hortensia bloeit op oud hout. Dus als je alles kort knipt, heeft ie een jaar nodig om weer aan te groeien zodat je volgend jaar oud hout hebt waar bloemen op komen.

Dus inderdaad 1/3de eruit knippen en dat de komende 3 jaar doen. Dan houd je bloemen in je hortensia.
tnx ^O^ dus als ik tot net onder de eerste knoppen bij de langste stengels snoei zit ongeveer op 1/3 (?) blijft er genoeg over om te bloemen
  vrijdag 17 maart 2023 @ 10:00:33 #267
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_208419127
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 09:52 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
tnx ^O^ dus als ik tot net onder de eerste knoppen bij de langste stengels snoei zit ongeveer op 1/3 (?) blijft er genoeg over om te bloemen
Nee, 1/3de van de takken kort snoeien. Niet de takken op 1/3de van de lengte :) .
pi_208419348
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nee, 1/3de van de takken kort snoeien. Niet de takken op 1/3de van de lengte :) .
Bedoelde de eerste knoppen van boven af B-) stond idd wat raar geformuleerd)
pi_208419507
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:18 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Bedoelde de eerste knoppen van boven af B-) stond idd wat raar geformuleerd)
Nee dus, je moet 1/3 deel van het totale aantal takken zo kort mogelijk snoeien. Dus per 3 takken (ongeveer) laat je er 2 staan
pi_208419713
Onze nieuwbouwtuin is nog helemaal kaal, gelukkig staan er sinds kort wel haagjes langs 1 zijkant en langs de achterkant, in opdracht van de ontwikkelaar geplaatst. Die haagjes ga ik maar eens snoeien de komende weken zodat de boel mooi dicht kan gaan groeien, ik ga alleen de zijkanten snoeien, gewoon met de hand, de juiste hoogte is ook nog lang niet bereikt, we zouden hagen van 1.80 hoog krijgen maar de hoogste uitlopers raken de 1.50 nog niet aan, dus we zullen veel geduld moeten hebben. Maandag zijn er wel een paar omgewaaid, ik moet eens even goed gaan kijken wat we nou precies met die haagjes willen. Ik denk dat we een deel gaan vervangen door een stuk kant en klare haag van olijfwilg zodat we wat vrijer zitten.
Onze tuin is trouwens nu al groener dan de tuinen die al wel aangelegd zijn :'(
En dan eens gaan bedenken hoe de tuin er verder uit moet komen te zien
pi_208420064
Welk haagje is dat dan? @Doedezemaar
Bovenkant zou ik ook snoeien / knippen.
Anders loop je kans op een haag aan de onderkant dun en alsmaar dikkere takken met spriet uitlopers aan de bovenkant.
Écht, de haag gaat heus omhoog.
pi_208420197
Overigen zie ik nog niks groens aan de 6 stuks vers geplante boerenhortensia van het Najaar -O-
Bij buurvrouw volop . Enige prettige bijeenkomst: dat is pal voor de voordeur en voor mijn neus 😎
pi_208420785
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 11:11 schreef AnneX het volgende:
Welk haagje is dat dan? @:Doedezemaar
Bovenkant zou ik ook snoeien / knippen.
Anders loop je kans op een haag aan de onderkant dun en alsmaar dikkere takken met spriet uitlopers aan de bovenkant.
Écht, de haag gaat heus omhoog.
Het is een beukenhaag en na het planten moeten we de bovenkant nog niet direct snoeien, maar eerst alleen de zijkanten, hij moet eerst wat meer op hoogte komen. Het zijn nu echt nog hele lullige stokjes, volgens mij was het sowieso niet de meest handige keuze van de projectontwikkelaar. Bijna iedereen heeft ervoor gekozen om deze lullige haagjes te laten vervallen en een schutting neer te zetten omdat deze haagjes weinig privacy bieden.
pi_208420795
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:18 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Bedoelde de eerste knoppen van boven af B-) stond idd wat raar geformuleerd)
Wat ik doe is eerst alle oude verdroogde bloemen vlak boven de eerste groene knop afknippen. Uit die groene knoppen komen de nieuwe bloemen.

Vervolgens maximaal 1/3 van de takken zo kort mogelijk knippen dus helemaal weg want dat stimuleert de plant om nieuwe takken te maken. Ik begin met de dikste takken en degene die het meeste vertakken want dat zijn de oudste.

Met een hortensia kan je niet zoveel fout doen. Al snoei je de hele plant tot de grond toe kaal is het ergste wat gebeurd dat je 1 jaar geen bloemen ziet.
pi_208421011
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het is een beukenhaag en na het planten moeten we de bovenkant nog niet direct snoeien, maar eerst alleen de zijkanten, hij moet eerst wat meer op hoogte komen. Het zijn nu echt nog hele lullige stokjes, volgens mij was het sowieso niet de meest handige keuze van de projectontwikkelaar. Bijna iedereen heeft ervoor gekozen om deze lullige haagjes te laten vervallen en een schutting neer te zetten omdat deze haagjes weinig privacy bieden.
Dan hebben hullie de stokjes ws ook nog in een enkele rij geplant :R
Het heeft inderdaad tijd nodig. In ieder geval niet knippen in de zon, want dan verbranding.
pi_208421403
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 12:20 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dan hebben hullie de stokjes ws ook nog in een enkele rij geplant :R
Het heeft inderdaad tijd nodig. In ieder geval niet knippen in de zon, want dan verbranding.
De eerste stokjes waren inderdaad in een enkele rij geplant, de stratenmakers moesten dat doen. Gelukkig hebben ze later een stagiair wat bijgeschoold en die heeft ze nu verspringend geplaatst. Ik ga de plantjes maar vertroetelen met een laagje goede aanplantgrond en tijdens het snoeien ga ik ze toespreken dat ze mooi dicht moeten gaan groeien. Ach ja, er staat voor nu iets levends in de tuin en mensen lopen niet meer de korte route dwars door onze tuin. Verder heeft het allemaal tijd nodig, gelukkig grenst onze tuin verder niet aan de openbare weg, alleen maar aan het pad voor de achterom van een paar huizen.
pi_208422400
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:18 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Bedoelde de eerste knoppen van boven af B-) stond idd wat raar geformuleerd)
Snap je het helemaal? Anders heb je straks per ongeluk helemaal geen bloemen meer.
Sorry, wilde me niet bemoeien maar just to be sure. :)
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_208422481
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 13:44 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Snap je het helemaal? Anders heb je straks per ongeluk helemaal geen bloemen meer.
Sorry, wilde me niet bemoeien maar just to be sure. :)
Ik snap het hoor, Bedankt ^O^
  maandag 20 maart 2023 @ 12:42:23 #279
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_208464464
Gisteren eerst met een grondfrees een stuk grond omgewoeld zodat het geen gras meer is en daarna heb ik 4 aalbessen, 5 kruisbessen, 9 honingbessen en 2 schijnaugurken geplant.
Heb een stuk schutting weggehaald waar hop tegenaan zat wat ik ergens anders probeer neer te zetten en heb nog 2 japanse wijnbessen die de grond in moeten.
Heb nog een 2e stuk omgewoeld daar gaat mais, bonnen en pompoen in wat ik deze week ga voorzaaien. Dan ga ik nog wortelpeterselie, 2 tomaten en uien planten.
Verder allerlei soorten kruiden in potten.

Heerlijk het voorjaar O+

[ Bericht 0% gewijzigd door oppiedoppie op 21-03-2023 16:37:20 ]
To BG or not to BG!
  dinsdag 21 maart 2023 @ 16:14:44 #280
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_208481077
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 12:42 schreef oppiedoppie het volgende:
Gisteren eerst met een grondfrees een stuk grong omgewoeld zodat het geen gras meer is en daarna heb ik 4 aalbessen, 5 kruisbessen, 9 honingbessen en 2 schijnaugurken geplant.
Heb een stuk schutting weggehaald waar hop tegenaan zat wat ik ergens anders probeer neer te zetten en heb nog 2 japanse wijnbessen die de grond in moeten.
Heb nog een 2e stuk omgewoeld daar gaat mais, bonnen en pompoen in wat ik deze week ga voorzaaien. Dan ga ik nog wortelpeterselie, 2 tomaten en uien planten.
Verder allerlei soorten kruiden in potten.

Heerlijk het voorjaar O+
F&F / Het Moestuintopic #33 Na regen kwam zonneschijn+ droogte, veel droogte
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_208504449
Tips voor je groene mat *G*

https://www.vogelbescherm(...)r-maaien-meer-vogels

quote:
1. De tijdelijke weide
Op beginnersniveau laat u (een deel van) het gazon in mei en/of juni een maand lang met rust. U doet niets in die periode en laat op natuurlijke wijze groeien wat groeien wil. De andere maanden maait u zoals gebruikelijk. Hierdoor kunnen paardenbloem, madelief en klaver bloeien.

2. De lenteweide
Als u een grotere impact wilt hebben op de natuur, maai uw gazon dan helemaal niet tot begin juli. Maai vervolgens zoals gewoonlijk totdat het gras in de late herfst stopt met groeien. Dit is het soort 'weiland' met een gele deken van paardenbloemen, waar u voorjaarsbloeiende bollen zoals sneeuwklokjes, krokussen en vroege narcissen kunt planten.

3. De zomerweide
Maai uw gazon een keer eind maart of begin april en laat het dan tot augustus of september met rust. Dan maait u een of twee keer tot het einde van het herfstgroeiseizoen. Dit past bij bloemen zoals margriet, duizendblad en rolklaver.

Wild, maar verzorgd
Vindt u het er wat onverzorgd uitzien, zo'n wild, natuurlijk grasveld in wording? Dan kunt u bijvoorbeeld een rand maaien rond blokken langer gras, of paden door het midden. Dat oogt mooi. Dit kunnen rechte paden zijn, gebogen paden of zelfs een mini-doolhof als u een grote tuin heeft.
pi_208506697
onze groene mat (vorig jaar nieuw aangelegd dmv zoden) zit ineens ramvol mos :? iemand een goeie tip om dat weg te krijgen?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_208507289
We gaan het grootste deel van de beukenhaagjes verplaatsen, op 1 plek vangt het echt te veel wind en hebben we de meeste inkijk, dus daar komt op termijn een rij olijfwilgen. En vanuit m’n keukenraam kijk ik recht op een foeilelijke schutting, dus daar gaan we de beukenhaagjes weghalen en liguster neerzetten zodat ik daar altijd een groen uitzicht heb. Een deel van de beukenhaagjes wordt aan de zijkanten van de buitenunit van de warmtepomp geplaatst en de rest gebruiken we om een dikkere rij te maken van de haagjes die blijven staan.
In afwachting van onze verdere plannen heb ik nu een vlinderstruik, forsythia en voorjaarsbloeiers naast de voordeur geplant zodat dat hoekje een beetje een vrolijke aanblik geeft in de troosteloze modderbende met wat tijdelijke bestrating.
pi_208514640
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:04 schreef littledrummergirl het volgende:
onze groene mat (vorig jaar nieuw aangelegd dmv zoden) zit ineens ramvol mos :? iemand een goeie tip om dat weg te krijgen?
Gazon onderhouden met Romke van de Kaa. En hier staan min of meer dezelfde tips maar nog wat meer uitgelegd.

Als je zure grond hebt, dan kun je met kalk strooien. Weet je of je zure grond hebt? Je zou een bodemtest kunnen doen. Zelf doe ik niet aan verticuteren, want wij hebben veel wormen. Bemesten doe ik ook niet; ik heb een grasmaaier met mulchfunctie en dat gaat prima.

Ik heb alleen mos op een plek in het gazon dat relatief nat en schaduwrijk is. Het zijn omstandigheden waar mos nu eenmaal beter in gedijt dan gras. In de tweede link hierboven wordt uitgelegd dat je er in je keuze voor grassoort rekening mee kunt houden, maar dat is voor jou een gepasseerd station. Zelf doe ik er niets tegen. Ik vind het niet zo erg dat er mos groeit en ik merk dat vanaf het voorjaar het gras weer meer de overhand krijgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208514741
quote:
Vooral dat laatste vind ik slim: ongemaaid gras ziet er al gauw rommelig uit, maar met strakke randen oogt het heel anders. Dezelfde strategie pas ik op m'n borders toe: belangrijker nog dan ze netjes houden, is zorgen dat de randen bijgewerkt zijn. Dan zit er ineens weer logica in m'n tuin en voel ik minder 'garden overwhelm'. :+

Ik heb een zomerweide en maai één keer in het voorjaar en één keer in het najaar. Met die tweede maaibeurt ben ik eigenlijk niet zo blij. Er zit een bepaalde schoonheid in een veld vol uitgebloeide bloemen. Als ik maai, dan ziet het er maar saai uit. En er is nog een ander voordeel aan uitgebloeide bloemen laten staan: ze krijgen langer de kans om zich uit te zaaien.

Ik doe die tweede maaibeurt wel omdat ik er anders in het voorjaar moeilijk doorheen kom. Maar ik doe het pas nadat de belangrijkste bloemen zich hebben kunnen uitzaaien en ik maai om bloemen met mooie silhouetten heen, zoals engelwortel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208544177
Onze tuin staat helaas helemaal vol met isolatiemateriaal op dit moment. Ze hebben het zelfs op de plantjes gezet. ;( En volgende week wordt de oprit opengegraven om het verzakte riool te repareren. Dus op dit moment probeer ik me er maar niet druk om te maken en te denken dat de natuur veerkrachtig is, en als de plantjes het niet overleven is dat weer een kans om iets nieuws te planten. Zoiets.


*ademt in, ademt uit*
  Moderator zondag 26 maart 2023 @ 15:37:09 #287
5428 crew  miss_sly
pi_208544287
Ik heb eindelijk weer zin in de tuin gekregen. Het weer werkt nog niet echt mee, maar ik ben er weer in begonnen en nu heb ik ook weer zin om van alles te doen. Ik begin nu ook het groen en de eerste bloeiende dingen weer te zien. Ik vond de winter maar lang en grauw en grijs. Maar nu begint de lente toch wel echt (ook al is het weer nog steeds niet optimaal).
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208544377
quote:
Ik leerde van de week van de Garden professors dat maaimeiniet eigenlijk te lang is als je wel echt gras wil houden. Volgens hen zou je beter elke 2 weken kunnen maaien ipv elke week, maar dus niet een hele maand niet.

Wij hebben sommige stukken al bijna een jaar niet gemaaid en dat wordt er echt niet mooier van. Echt een dikke mat met dood gras onderin en groene plukjes bovenop.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208544434
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:30 schreef yinu het volgende:
Onze tuin staat helaas helemaal vol met isolatiemateriaal op dit moment. Ze hebben het zelfs op de plantjes gezet. ;( En volgende week wordt de oprit opengegraven om het verzakte riool te repareren. Dus op dit moment probeer ik me er maar niet druk om te maken en te denken dat de natuur veerkrachtig is, en als de plantjes het niet overleven is dat weer een kans om iets nieuws te planten. Zoiets.

*ademt in, ademt uit*
Ik pootte vorig jaar 150 tulpenbollen en in maart ofzo kwamen er wat kpn mannen duizend shit in de voortuin plempen en er oneindig doorheen stampen. Was echt wel te merken, heel weinig tulp gezien.
Dit jaar zie ik opeens stukken meer tulpen in wording opkomen.
Kan best goed komen :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208545490
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:45 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik pootte vorig jaar 150 tulpenbollen en in maart ofzo kwamen er wat kpn mannen duizend shit in de voortuin plempen en er oneindig doorheen stampen. Was echt wel te merken, heel weinig tulp gezien.
Dit jaar zie ik opeens stukken meer tulpen in wording opkomen.
Kan best goed komen :Y
Dat geeft de burger moed! O+

Het is wel nodig en het is nu eenmaal zo. Maar het is nu echt heel deprimerend.
  zondag 26 maart 2023 @ 18:01:02 #291
249756 Symphonic
Look o Look
pi_208546403
quote:
7s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:37 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb eindelijk weer zin in de tuin gekregen. Het weer werkt nog niet echt mee, maar ik ben er weer in begonnen en nu heb ik ook weer zin om van alles te doen. Ik begin nu ook het groen en de eerste bloeiende dingen weer te zien. Ik vond de winter maar lang en grauw en grijs. Maar nu begint de lente toch wel echt (ook al is het weer nog steeds niet optimaal).
We hebben vandaag een lading hagen struiken en planten besteld. We vervelen ons in ieder geval niet de komende tijd. De hagen komen direct op hun plek en de rest planten we tijdelijk ergens in de tuin.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208547680
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik leerde van de week van de Garden professors dat maaimeiniet eigenlijk te lang is als je wel echt gras wil houden. Volgens hen zou je beter elke 2 weken kunnen maaien ipv elke week, maar dus niet een hele maand niet.

Wij hebben sommige stukken al bijna een jaar niet gemaaid en dat wordt er echt niet mooier van. Echt een dikke mat met dood gras onderin en groene plukjes bovenop.
Dat is ook de ervaring van onze natuurminnende buren en daar durf ik gerust op te varen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208547870
Er bloeit best veel op dit moment: Forsythia en narcissen:



Nog meer bollen:




Sleutelbloem:


De anemoontjes veroveren langzaam deze border:


Wolfsmelk:



Sleedoorn:


Brunnera en een plant die waarschijnlijk is meegelift met iets van de buren (corydalis volgens Plantnet):



M'n vorig jaar verplante kweeappel krijgt bloesem:


Ik heb een toorts en lathyrus gespot:



En ik ben een groen dak op de warmtepompombouw aan het maken:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208555400
Vandaag werd de kruiwagen geleverd, woensdag worden de eerste haagplanten en heesters geleverd. Al 2 buren met wat overtollige beukenhaagjes blij kunnen maken. Zodra de boel geplant is maak ik wel foto’s.
  maandag 27 maart 2023 @ 22:10:29 #295
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208562123
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 19:01 schreef Kowloon het volgende:
Ik heb drie jaar geleden een op sterven na dood zijnde oleander gestekt. Één stek heeft het uiteindelijk gered en is nu uitgegroeid tot deze reus (+2 meter) en heeft afgelopen zomer uitbundig gebloeid. O+

Nu wil ik de oleander graag snoeien (en een grotere pot geven) maar ik heb geen idee van de beste aanpak. Ik zou graag een lagere en meer uitwaaierende oleander overhouden. Onderaan de stam zijn al enkele twijgjes gegroeid. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

[ afbeelding ]
_O_ groeien alle Oleanders zo?
Resistance is futile.
  maandag 27 maart 2023 @ 22:15:22 #296
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208562206
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:57 schreef Doedezemaar het volgende:
We gaan het grootste deel van de beukenhaagjes verplaatsen, op 1 plek vangt het echt te veel wind en hebben we de meeste inkijk, dus daar komt op termijn een rij olijfwilgen. En vanuit m’n keukenraam kijk ik recht op een foeilelijke schutting, dus daar gaan we de beukenhaagjes weghalen en liguster neerzetten zodat ik daar altijd een groen uitzicht heb. Een deel van de beukenhaagjes wordt aan de zijkanten van de buitenunit van de warmtepomp geplaatst en de rest gebruiken we om een dikkere rij te maken van de haagjes die blijven staan.
In afwachting van onze verdere plannen heb ik nu een vlinderstruik, forsythia en voorjaarsbloeiers naast de voordeur geplant zodat dat hoekje een beetje een vrolijke aanblik geeft in de troosteloze modderbende met wat tijdelijke bestrating.
Heb je al een beetje tuinontwerp dan? In dit topic vind je een hoop kennis en kunde. *)
Resistance is futile.
  maandag 27 maart 2023 @ 22:18:16 #297
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208562248
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 18:01 schreef Symphonic het volgende:

[..]
We hebben vandaag een lading hagen struiken en planten besteld. We vervelen ons in ieder geval niet de komende tijd. De hagen komen direct op hun plek en de rest planten we tijdelijk ergens in de tuin.
Wat hebben jullie besteld?
Resistance is futile.
  maandag 27 maart 2023 @ 22:20:14 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208562292
@Claudia_x is jouw plantje met het mini blauwe bloemetje geen vergeet me nietjes? En al besloten waar je de ombouw mee aan gaat planten?
Resistance is futile.
  maandag 27 maart 2023 @ 22:23:47 #299
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_208562367
Een crosspost uit mijn eigen topic.
We hebben bijna 400 hedera planten geplaatst langs het hek en de schutting.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben er nog een stuk of 40 over voor de schutting haaks op de schutting aan de straat.

Afgelopen vrijdag zijn er meerdere bomen gerooid. Waaronder de twee stammige wilg en 8 coniferen waarvan er vorig jaar met een storm al twee van waren omgewaaid.
We wisten dat de wilg niet meer goed was, maar we zagen nu pas hoe slecht het echt was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De linkerstam is tot een halve meter diep helemaal weg, en rechts kun je het middengedeelte van de boom met je hand verpulveren.

Nu de 12 meter hoge coniferen weg zijn is het heel leeg en kaal, maar ook nog veel lichter, ons huis was al licht maar nu komt er vanaf alle kanten licht binnen.
De eerste foto laat de na en voor situatie goed zien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze kant van het huis was nooit zichtbaar, nu moeten we wel vaart gaan zetten achter de gevelbekleding.
[ afbeelding ]
En in het najaar gaan we hier aan de slag met de boswal van struiken van 2-3 meter hoog waarvan ik een aantal posts geleden de opties noemde, zodat we juist het gebouw en de voormalige parkeerplaats afdekken maar het licht behouden.
Als ze in het najaar beschikbaar zijn met kale wortel zou ik willen gaan voor Krentenboompje, Rode Kornoelje, Sleedoorn en Wilde kardinaalsmuts. Aangevuld met groenblijvende planten als Sneeuwbal en Glansmispel.

Andere tips zijn ook welkom, aangezien we nog een aantal maanden hebben.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 27 maart 2023 @ 22:30:20 #300
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208562518
Ik heb na 3 jaar verwaarlozing wegens zwangerschap en daarna geen tijd want mini persoontje, de goeie moed weer te pakken.

Allereerst heb ik onze laurier haag gesnoeid. Er is een stuk achterin de tuin dat aan de onderkant maar niet dicht wil groeien, maar ondertussen wel vol met uitlopers aan de bovenkant. Dat komt onder andere omdat de buurvrouw de bovenkant altijd flink topt maar de onderkant totaal negeert. Dus ik ben haar dit jaar voor geweest en de hoogte wel aardig gereduceerd, en ook de onderkant flink mee aan de slag geweest. En ik denk dat onze containers een jaartje moeten verhuizen zodat er meer licht onderaan kan komen. Hopelijk daarmee veel uitlopers.

We hebben onze blauwe regen 1,5 week geleden afgezaagd op 70cm hoogte en nu wachten we op nieuwe uitlopers.

En ik heb alle dode takken en coniferenzooi uit de borders getrokken, de grond wordt er naar verloop van tijd zuur van. Her en der komen wat bloembollen naar boven, binnenkort eens kijken of ik nog kan achterhalen wat er staat. We zijn ooit begonnen met tulpen maar toen kregen we aaltjes. Daarna was het idee lelies, maar dat vond m'n man verschrikkelijk. Ik weet nog iets over begonia's. En ik had een aantal uitlopers van de varens overgezet naar een andere border.

Verder hebben we besloten dat er volgend jaar een nieuwe schuur moet komen. Of tenminste.. overkapping met schuurgedeelte. Onder de overkapping komt dan een nieuwe poort naar het achterpad.
Resistance is futile.
pi_208562541
quote:
6s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:15 schreef Seven. het volgende:

[..]
Heb je al een beetje tuinontwerp dan? In dit topic vind je een hoop kennis en kunde. *)
Ik denk dat we een tuinontwerper gaan inschakelen, we hebben vooral wat uitdagingen qua wind, maar voorlopig zijn we al blij als we over een paar weken alle hagen hebben staan zodat die alvast een beetje dicht kunnen groeien. Liguster, olijfwilg, glansmispel en laurier zijn onderweg, naast wat inheemse struiken als sleedoorn, boerenjasmijn, sneeuwbes, hazelaar en nog wat dingetjes.
Vanwege die wind overweeg ik een verdiept terras, maar misschien is dat niet nodig en valt het anders op te lossen. Zo’n nieuwbouwtuin is echt een leeg canvas, da’s nieuw voor mij. Gelukkig heeft Symphonic het tuinvirus inmiddels ook een beetje te pakken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')