ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ja, het was oktober.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 23 oktober 2022 22:30 schreef James1988 het volgende: Dan mag diegene nog blij zijn dat het 1500 V DC is, als er daar 25 kV wisselspanning op had gestaan was de spanning waarschijnlijk overgeslagen
Sowieso staat die persoon wel op de lijst voor de Darwin Awards nominaties, ondanks dat hij het kan navertellen.
Een pijnlijke anus is niet fijn Een geknede kut van marsepein
Probleem is alleen nog een hotel vinden. Ik had een hotel gevonden, vlakbij het station Centrale voor een goede prijs, maar dat hotel heeft de kamerprijzen fors verhoogd. Een ander hotel, was een hotel zonder ontbijt of ter plekke betalen voor ontbijt en weer een ander hotel is een B&B-hotel wat niet annuleerbaar is. Is een B&B-hotel voor vier nachten wel te doen eigenlijk?
Ik heb deze zomer een nachtje in Hotel Berna gezeten op 300 meter van Milano Centrale. Iets van ¤85 betaald voor die nacht, inclusief ontbijt.
[..] Was op de Eurostar. Ik zag 'm staan toen ik er langs reed, voordat ze de spanning eraf haalden Denk dat iemand erg graag naar Engeland wilde.
Ik weet niet hou de situatie in Rotterdam is, maar in Brussel en Parijs moet je een aantal serieuze controles door voor je bij die treinen kunt komen weet ik. Neem aan dat dat daar ook zo is? Geeft ook wel te denken dan.
[..] Ik weet niet hou de situatie in Rotterdam is, maar in Brussel en Parijs moet je een aantal serieuze controles door voor je bij die treinen kunt komen weet ik. Neem aan dat dat daar ook zo is? Geeft ook wel te denken dan.
Mja, als je voor de tunnel van het viaduct springt... (gok ik zomaar)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nou, het rijdt allemaal weer bik Deventer. Veel te kort en allemaal met wat vertraging maar okee. De 3600 rijdt zelfs weer door naar Vlissingen. 1993 hallo.
[..] Ik weet niet hou de situatie in Rotterdam is, maar in Brussel en Parijs moet je een aantal serieuze controles door voor je bij die treinen kunt komen weet ik. Neem aan dat dat daar ook zo is? Geeft ook wel te denken dan.
In Rotterdam is er ook beveiliging tegen dit soort dingen en is het Eurostarperron deels afgesloten voor niet-Eurostarreizigers, dus ergens heeft de beveiliging lopen slapen. Maar meestal staat die E* slechts een paar minuten langs het perron, zonder dat er een andere trein naast staat, echter gisteren stond het ding er bijna een half uur of zo vanwege werkzaamheden in zowel Nederland als België waarvoor de tijden aangepast moesten worden. Daarnaast stond er voor een groot deel van die tijd een IC naar Brussel op het spoor ernaast, dus heeft de beveiliging eigenlijk geen zicht op de trein. Grote kans dat die situatie hier gebruikt is om onopgemerkt op de E* te klimmen.
Op maandag 24 oktober 2022 17:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: *bier in topic zet* *slingers ophangt* 178 jaar spoorwegen in Nederland jongens. Wat een feest.
De eerste trein reed toch in 1839?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 24 oktober 2022 19:50 schreef Salatrel het volgende: In het kader van je kan nooit genoeg power hebben… dubbelTRAXXie met 3 (Belgische) rijtuigen ertussen. Proefritje voor iets?
Die zag ik rond 18:00 door Breda komen richting Tilburg. Als ik het goed zag is één van die rijtuigen een I11-stuurrijtuig.
Vermoedelijk voor de 2e (trage) benelux wanneer de huidige in versnelde vorm met ICNG gaat rijden. In een latere fase met 200km/u Traxx 3 (HLE 17) maar tot die tijd met de huidige benelux traxx'en (HLE 28).
Op maandag 24 oktober 2022 20:06 schreef wbrm het volgende: Vermoedelijk voor de 2e (trage) benelux wanneer de huidige in versnelde vorm met ICNG gaat rijden. In een latere fase met 200km/u Traxx 3 (HLE 17) maar tot die tijd met de huidige benelux traxx'en (HLE 28).
Wanneer gaat dit eigenlijk in? Duurt nog wel even toch?
Op maandag 24 oktober 2022 17:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: *bier in topic zet* *slingers ophangt* 183 jaar spoorwegen in Nederland jongens. Wat een feest.
Van links ….. naar rechts…. Ohnee de coupe is vol. Anyway, driewerf hoera!
Vanaf december 2023 wordt de L-trein Aachen-Spa vervangen door een L-trein Aachen-Ličge Saint-Lambert welke gereden wordt door een HLE18, drie rijtuigen en één stuurstandrijtuig.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik ben gisteren met de TGV van Barcelona naar Parijs in een stampvolle trein gereden. Het is me erg goed bevallen en blijkbaar is het structureel een succes, want de frequentie wordt opgevoerd:
twitter
DB is overigens een minder groot succes. Ik zit nu namelijk in een vervangende ICETGV van Parijs naar Frankfurt Straatsburg, ik ben benieuwd of ik vandaag/vannacht überhaupt in Duitsland ga komen
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2022 20:32:22 ]
0, Renfe en de SNCF werken tot eind dit jaar samen en ze laten alleen maar dubbeldeks TGVs rijden. Overigens rijdt er naast de trein Barcelona - Parijs ook nog een bijkomende TGV tussen Madrid en Marseille; ook die stopt in Barcelona. Of de frequentie daarvan ook omhoog gaat weet ik niet, noch weet ik wat de plannen van Renfe vanaf 2023 zijn.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2022 21:58:36 ]
Wat m'n trein van Parijs naar Frankfurt betreft: na het uitvallen van de ICE rijdt er dus een vervangende TGV van Parijs naar Straatsburg.
Vanaf Straatsburg zegt DB: uur wachten, dan rijdt er SEV naar Kehl waarvandaan op zijn beurt de RB naar Offenburg rijdt. Hoe ze een volledige ICE in een paar bussen en een RB proberen te krijgen is me een raadsel.
Mocht dat allemaal lukken is de laatste stap een IC van Offenburg naar Frankfurt. Als alles lukt komt ik met 4 uur vertraging om 2h40 in Frankfurt aan.
Daarmee mag ik overigens al blij zijn, want de ICE zou via Saarbrücken en Kaiserslautern rijden en de passagiers daarheen moeten vanaf Mannheim met de taxi naar de desbetreffende bestemmingen rijden...
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2022 22:06:02 ]
Op woensdag 26 oktober 2022 01:26 schreef dennistd het volgende: Daarom ben ik vanavond met +4,5 vertrokken omdat de trein +6 had. Ga de reizigers toch geen uur laten wachten op de volgende bus...
Geen idee wat ze er op kantoor van vinden (als ze er al iets van vinden), en eerlijk gezegd boeit me dat ook niet zo heel veel
Ik ging jaren geleden dagelijks van Goes naar Zierikzee. Trein stopt daar naast de bushalte, je moet alleen perron over, tunnel door en busstation op. Als de trein dan iets later was, zag je je bus wegrijden als je uit de trein stapte En OV in Zeeland is nou ook niet echt elk kwartier zeg maar
Op woensdag 26 oktober 2022 01:26 schreef dennistd het volgende: Daarom ben ik vanavond met +4,5 vertrokken omdat de trein +6 had. Ga de reizigers toch geen uur laten wachten op de volgende bus...
Geen idee wat ze er op kantoor van vinden (als ze er al iets van vinden), en eerlijk gezegd boeit me dat ook niet zo heel veel
Lief! Prachtige klantenservice dit! Met + hoeveel kwam je aan op je eindhalte?
SNCF heeft zich teruggetrokken uit de Renfe-SNCF-partnership en gaat de treinen naar Barcelona nu volledig op eigen licentie rijden (waarschijnlijk onder Ouigo Espańa's veiligheidscertificaat). Renfe heeft de papieren voor Frankrijk (nog) niet dus moet zich volledig terugtrekken uit Frankrijk...
Hoezee enzo.
Je kunt nu bij NS International terecht voor één doorgaand ticket van NL naar Barcelona. Maar NL-Lille (via Kortrijk) verkopen ze daar dan weer niet. Blijft een bijzondere toko, dat NSI.
Op woensdag 26 oktober 2022 08:26 schreef b2py het volgende: Ze vinden je vast een ontzettend boefje, maar ze beseffen vast niet wie nou eigenlijk het salaris betaald
SNCF heeft zich teruggetrokken uit de Renfe-SNCF-partnership en gaat de treinen naar Barcelona nu volledig op eigen licentie rijden (waarschijnlijk onder Ouigo Espańa's veiligheidscertificaat). Renfe heeft de papieren voor Frankrijk (nog) niet dus moet zich volledig terugtrekken uit Frankrijk...
Hoezee enzo.
Je kunt nu bij NS International terecht voor één doorgaand ticket van NL naar Barcelona. Maar NL-Lille (via Kortrijk) verkopen ze daar dan weer niet. Blijft een bijzondere toko, dat NSI.
NSI is erg prijzig voor tickets naar Frankrijk is mijn ervaring. Losse tickets zijn vrijwel altijd goedkoper, zeker als je niet vanuit een van de hoofdstations vertrekt maar vanuit Marne la Vallée of Massy oid. Soms kan je dan al voor een tientje naar Marseille, Bordeaux of Perpignan.
Gisteren viel de ICE vanaf Parijs naar Frankfurt uit, met als gevolg een vertraging van 4 uur en een uiteindelijke aankomst in Frankfurt om 3 uur 's nachts. Het volgende (en laatste) deel van de reis vandaag begint ook al niet zo best, de ICE naar Brussel kan niet vertrekken vanuit Frankfurt Hbf omdat hooligans op het spoor staan bij het stadion...
Op donderdag 27 oktober 2022 16:23 schreef Janneke141 het volgende: Ik heb een weekend vrij 2e klas, maar komende zaterdag reis ik in gezelschap en wil een dagje 1e klas. Hoe regel ik dat, moet dat bij de automaat?
quote:
Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij en Studentenreisproduct Voor de abonnementen op saldo Dal Vrij, Altijd Vrij en het Studentenreisproduct (studenten OV) geldt:
Ga naar een NS-kaartautomaat Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer Kies op het scherm voor ’Laden overige producten’ Klik op 'Toeslag 2 -1' Kies welke variant je wilt Volg de instructies om te betalen Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer Je upgrade naar de 1e klas is meteen geldig, tot 4.00 uur ’s nachts.
Sowieso, het is in het weekend vaak nog drukker dan door de weeks, dus een weekend eerste klas is het verschil van die paar euro echt wel waard.
Alleen een beetje jammer als de 2de klas dan vol zit en men gaat roepen dat "ongeschreven regel is dat je dan eerste klas mag zitten" en dat ook doet.... sta je daar met je eerste klas kaartje terwijl de eerste klas vol zit met mensen met een tweede klas kaartje. Tot de conducteur komt that is.... Het arrogante menneke zat ook nog tegen een andere passagier (die wel legaal eerste klas zat) van: "types als jou en mij controleren ze echt niet....." Man, man, man... ik had verwacht dat hij er in Hilversum uit zou moeten, want hij gedroeg zich als een verwend Hilversums post-pubertje, maar op Amersfoort bleek hij richting Zwolle te moeten
Dat laatste had ik eigenlijk nog meer lol van dan van de BS die hij direct bij de conducteur ging ophangen zodra die de coupé in kwam, om daarna een sprint richting tweede klas te trekken, waar je overigens nog prima doorheen kon lopen je kon alleen niet meer zitten.
Wullie bin KOEL Š Soneal Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Op donderdag 27 oktober 2022 19:03 schreef pitboer het volgende: Laatst riep de conducteur dat om.Dat mensen uit de 2e klas i.v.m de drukte ook naar de 1e klas mochten.
Dan is die conducteur echt een eikel eerste klas. Maar op zich is het al een wonder dat de conducteur zich laat zien of horen in deze tijden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik heb nu in 2 weken tijd al meerdere keren een conducteur getroffen die echt onbeschoft was. Schreeuwen dat mensen hun tas van de stoel moesten halen, dat ze moesten doorlopen enzovoorts. Je zag iedereen kijken van doe ff normaal joh
Op donderdag 27 oktober 2022 19:03 schreef pitboer het volgende: Laatst riep de conducteur dat om.Dat mensen uit de 2e klas i.v.m de drukte ook naar de 1e klas mochten.
Dat is dan echt een andere situatie dan in het geval dat ik omschreef. Daar kwam knullemans al eerste klas zitten voor de tweede klas vol was.
Maar het hele arrogante ook, dat "Types als jou en mij gaan ze echt niet controleren hoor" wat ben je dan voor verwend kutjong?
Wullie bin KOEL Š Soneal Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
[..] Dat is dan echt een andere situatie dan in het geval dat ik omschreef. Daar kwam knullemans al eerste klas zitten voor de tweede klas vol was.
Maar het hele arrogante ook, dat "Types als jou en mij gaan ze echt niet controleren hoor" wat ben je dan voor verwend kutjong?
Ik heb laatst een stel scholieren de eerste klas uitgebonjourd. Die stonden op het perron al te vertellen dat ze eerste klas gingen zitten en dat er toch niet gecontroleerd wordt. Er was zat plek in de 2e klas, wegwezen.
En ja, ik vind het ook kut dat ik in de 1e klas nog net kan zitten terwijl er in de 2e klas mensen staan, dat voelt niet rechtvaardig, maar is niet mijn schuld, dat is NS die tegelijk de hoeveelheid treinen halveert en de overgebleven treinen weigert te verlengen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik heb laatst een stel scholieren de eerste klas uitgebonjourd. Die stonden op het perron al te vertellen dat ze eerste klas gingen zitten en dat er toch niet gecontroleerd wordt. Er was zat plek in de 2e klas, wegwezen.
En ja, ik vind het ook kut dat ik in de 1e klas nog net kan zitten terwijl er in de 2e klas mensen staan, dat voelt niet rechtvaardig, maar is niet mijn schuld, dat is NS die tegelijk de hoeveelheid treinen halveert en de overgebleven treinen weigert te verlengen.
Ik heb wel het gevoel dat de treinen die nog rijden wel wat langer zijn dan een week of 7-8 geleden
Voor zover die treinseries hier in de buurt komen is dit al een aantal weekenden de staande praktijk. Ben benieuwd of we ook nog treinseries/trajecten gaan krijgen die nog maar eens in de 2 uur bereden worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Vorige week zaterdag waren er ook al uurdiensten op veel trajecten. De 3600 rijdt morgen zelfs frequenter dan afgelopen zaterdag, toen was het hele traject een uurdienst. Nu zoals inmiddels gebruikelijk pas vanaf Den Bosch.
Voordeel is dat het geen keuzestress oplevert welke trein je moet hebben.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Vorige week zaterdag waren er ook al uurdiensten op veel trajecten. De 3600 rijdt morgen zelfs frequenter dan afgelopen zaterdag, toen was het hele traject een uurdienst. Nu zoals inmiddels gebruikelijk pas vanaf Den Bosch.
Voordeel is dat het geen keuzestress oplevert welke trein je moet hebben.
inderdaad. Als je van Hoorn naar Alkmaar wilt dan heb je gewoon 1 keer per uur een trein. dat was in de avonduren altijd al zo, maar nu de hele dag. geeft dat heerlijke boemeltreingevoel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Mogen fietsen ineens weer tijdens de spits ofzo? Conducteur staat voor vertrek bij deur waar al iemand met fiets zit, 1 deurstel verder stapt vol in beeld nog iemand met een fiets in. Conducteur verdwijnt na fluitje doodleuk in zijn machinistenhokje.
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:28 schreef Modus het volgende: Zou je geld terug kunnen krijgen voor die tig keren dat wifi volkomen kak is of het gewoon weer eens niet doet?
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:28 schreef Modus het volgende: Zou je geld terug kunnen krijgen voor die tig keren dat wifi volkomen kak is of het gewoon weer eens niet doet?
WiFi Waar zou je dat in Nederland sowieso voor nodig moeten hebben
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:14 schreef Peterselieman het volgende: Vanaf half januari een nachttrein van Groningen naar Schiphol en terug. Deze rijdt in de nacht van vrijdag op zaterdag.
Arriva maakt er dus wel werk van, alleen het pad is met 2,5 uur wel traag. In dat tijdspad kun je de omwegen via Utrecht of Hilversum ook maken.
Misschien dat de herfstvakantie ermee te maken heeft en dat daarom veel werknemers vrij willen hebben? Dan zou volgend weekend er minder problemen met het vinden van personeel voor het rijden van zoveel mogelijk de dienstregeling. Immers volgende week heeft geen enkele regio meet herfstvakantie.
Maar waarom kunnen op werkdagen de meeste treinseries wel 2x/uur rijden en moet er in het weekend worden afgeschaald, terwijl er in het weekend al minder treinen rijden?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 28 oktober 2022 20:14 schreef Peterselieman het volgende:Arriva maakt er dus wel werk van, alleen het pad is met 2,5 uur wel traag. In dat tijdspad kun je de omwegen via Utrecht of Hilversum ook maken.
Ik zie andere tijden in de reisplanner, juist een heel snel pad met reistijd 2:02 (4 min sneller dan NS intercity).
Kom op, gooi die tractiehendel naar voren en planken Hopelijk gooit Blick.ch een drone in de lucht. Een 100-delige Capricon op de lussen van het traject moet echt een bruut beeld zijn
Op zaterdag 29 oktober 2022 18:22 schreef derLudolf het volgende: Hoezo was het remmen een probleem? Te dunne leidingen om de hele trein van lucht te voorzien?
Het is een puur pneumatische rem dus als 'ie aan de voorkant op de rem stampt dan gaat het in serie na elkaar door naar achteren. Met 12 rijtuigen voel je dat effect al, laat staan met 60. Het is 1989 eah. Zag je die mensen op het spoor staan? Toen kraaide daar echt geen haan naar. Tegenwoordig zit er een half dozijn soorten remmen op materieel, hehehe.
Als je een elektrische rem hebt, of een compressor in het rijtuig en elektrische aansturing, dan heb je deze vertraging uiteraard niet.
Ik neem maar even aan dat de trein op lage snelheid gereden heeft, en niet alle treinstellen tractie leverde. Met zoveel stroomopname klapt alles er uit lijkt mij.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 29 oktober 2022 21:04 schreef spectrumanalyser het volgende: Ik neem maar even aan dat de trein op lage snelheid gereden heeft, en niet alle treinstellen tractie leverde. Met zoveel stroomopname klapt alles er uit lijkt mij.
in ieder geval heel beperkte tractie.
Daarnaast hebben ze ook gesleuteld aan de teruglevering omdat bij het remmen anders de bovenleiding te warm zou worden.
De dienstregeling 2023 zoals deze vanaf half december gaat gelden is aangeleverd aan het NDOV-loket. Somda-gebruiker michaben heeft al deze data verwerkt en in tabellen gegoten per treinserie en per station.
Wat mij tegen de borst stuit is dat sommige delen van het land er goed vanaf komen (de Randstad) terwijl andere delen van het land soms teruggaan naar uurdiensten tijdens de avonduren en weekenden. Het voelt alsof er vooral naar de logistiek is gekeken en niet zo zeer naar het gelijkmatig verdelen van de pijn.
Het voelt wrang dat er op een doordeweekse werkdag overdag wel 6 sprinters per uur rijden tussen Schiedam en Delft Campus, maar dat je 's avonds maar 1 trein per uur van Breda naar Gilze-Rijen hebt.
Op zaterdag 29 oktober 2022 22:28 schreef James1988 het volgende: Wat mij tegen de borst stuit is dat sommige delen van het land er goed vanaf komen (de Randstad)
Ik ben geschokt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zaterdag 29 oktober 2022 22:28 schreef James1988 het volgende: De dienstregeling 2023 zoals deze vanaf half december gaat gelden is aangeleverd aan het NDOV-loket. Somda-gebruiker michaben heeft al deze data verwerkt en in tabellen gegoten per treinserie en per station.
Wat mij tegen de borst stuit is dat sommige delen van het land er goed vanaf komen (de Randstad) terwijl andere delen van het land soms teruggaan naar uurdiensten tijdens de avonduren en weekenden. Het voelt alsof er vooral naar de logistiek is gekeken en niet zo zeer naar het gelijkmatig verdelen van de pijn.
Het voelt wrang dat er op een doordeweekse werkdag overdag wel 6 sprinters per uur rijden tussen Schiedam en Delft Campus, maar dat je 's avonds maar 1 trein per uur van Breda naar Gilze-Rijen hebt.
Ik zie ook niet hoe ze de trend gaan keren. Er zal nog veel meer geschrapt gaan worden denk ik.
Hoe zit het eigenlijk met andere vervoerders, in binnen- en buitenland? Gaan die ook noodgedwongen met de zeis door hun dienstregeling, of is het alleen de NS die zijn personeelsbeleid niet op orde krijgt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zaterdag 29 oktober 2022 22:45 schreef Janneke141 het volgende: Hoe zit het eigenlijk met andere vervoerders, in binnen- en buitenland? Gaan die ook noodgedwongen met de zeis door hun dienstregeling, of is het alleen de NS die zijn personeelsbeleid niet op orde krijgt?
Bij Arriva is het ook een bende schijnbaar, maar die rijden sowieso in het weekend op veel plekken al een uurdienst.
Op zaterdag 29 oktober 2022 22:28 schreef James1988 het volgende: De dienstregeling 2023 zoals deze vanaf half december gaat gelden is aangeleverd aan het NDOV-loket. Somda-gebruiker michaben heeft al deze data verwerkt en in tabellen gegoten per treinserie en per station.
Wat mij tegen de borst stuit is dat sommige delen van het land er goed vanaf komen (de Randstad) terwijl andere delen van het land soms teruggaan naar uurdiensten tijdens de avonduren en weekenden. Het voelt alsof er vooral naar de logistiek is gekeken en niet zo zeer naar het gelijkmatig verdelen van de pijn.
Het voelt wrang dat er op een doordeweekse werkdag overdag wel 6 sprinters per uur rijden tussen Schiedam en Delft Campus, maar dat je 's avonds maar 1 trein per uur van Breda naar Gilze-Rijen hebt.
We gaan weer terug naar 19wat? 1970 of zo? Kansloos wat een onkunde
Op zaterdag 29 oktober 2022 22:45 schreef Janneke141 het volgende: Hoe zit het eigenlijk met andere vervoerders, in binnen- en buitenland? Gaan die ook noodgedwongen met de zeis door hun dienstregeling, of is het alleen de NS die zijn personeelsbeleid niet op orde krijgt?
In het buitenland speelt dit probleem ook. En Arriva heeft er ook last van.
Keolis NL heeft er ook mee te maken, maar voor zover ik weet ik mindere mate.
Op zaterdag 29 oktober 2022 22:28 schreef James1988 het volgende: De dienstregeling 2023 zoals deze vanaf half december gaat gelden is aangeleverd aan het NDOV-loket. Somda-gebruiker michaben heeft al deze data verwerkt en in tabellen gegoten per treinserie en per station.
Wat mij tegen de borst stuit is dat sommige delen van het land er goed vanaf komen (de Randstad) terwijl andere delen van het land soms teruggaan naar uurdiensten tijdens de avonduren en weekenden. Het voelt alsof er vooral naar de logistiek is gekeken en niet zo zeer naar het gelijkmatig verdelen van de pijn.
Het voelt wrang dat er op een doordeweekse werkdag overdag wel 6 sprinters per uur rijden tussen Schiedam en Delft Campus, maar dat je 's avonds maar 1 trein per uur van Breda naar Gilze-Rijen hebt.
Wat zou jouw voorstel zijn om het beter in te richten? Lijkt alsof je er van uit gaat dat de beschikbaarheid gelijkmatig over het land verdeeld is maar dat hoeft denk ik niet zo te zijn. Daarbij zou het mogelijk kunnen zijn dat in westelijke randstad meer mensen worden aangenomen dan elders in het land? En dan laat ik de dikte van de vervoersstromen nog maar even buiten beschouwing en focus op een minimale bediening.
Op deze manier gaat PHS mogelijk nooit helemaal uitgerold worden aan de kant van de vervoerder vanwege te weinig personeel. Niet alleen op de korte termijn, maar ook de langere termijn.
Behalve dat ik denk dat het niet per se op langere termijn zo'n groot probleem zal blijven, is meer personeel echt niet de enige methode om dit probleem aan te pakken.
Op zondag 30 oktober 2022 11:33 schreef DeaDLocK2K het volgende: Behalve dat ik denk dat het niet per se op langere termijn zo'n groot probleem zal blijven, is meer personeel echt niet de enige methode om dit probleem aan te pakken.
Het probleem zit veel dieper. Ik denk oprecht dat Nederland vol is, dat de grenzen van de economische groei en de beschikbare (maatschappelijke) infrastructuur zijn bereikt.
Iedereen verwacht dat er een trein komt opdagen, maar niemand (of iig te weinig mensen) willen op de trein werken. Ja, dan houdt het op. Maar dat is een discussie voor elders.
Iedereen verwacht dat er een trein komt opdagen, maar niemand (of iig te weinig mensen) willen op de trein werken. Ja, dan houdt het op. Maar dat is een discussie voor elders.
Dat is de keerzijde van het streven om iedereen een hbo-diploma of hoger te willen laten halen. Dan eindig je met hordes managementlagen die zich allemaal afvragen waarom er toch geen mensen te vinden zijn die het werk willen doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Dat is de keerzijde van het streven om iedereen een hbo-diploma of hoger te willen laten halen. Dan eindig je met hordes managementlagen die zich allemaal afvragen waarom er toch geen mensen te vinden zijn die het werk willen doen.
Dit inderdaad, aangevuld met het feit dat beroepen met de meeste maatschappelijke relevantie, doorgaans ook het meest beroerd betalen. Dat helpt ook niet mee.
Ik wil op zich best machinist worden - maar niet voor het geboden salaris. En ik denk dat veel mensen dat hebben.
Natuurlijk kan je elders meer verdienen, maar laten we wel zijn, het salaris is niet slecht, zeker als je er een aantal jaar werkt. Een basissalaris van uiteindelijk bijna 4000 euro, en dat is zonder de onregelmatigheidstoeslagen van (als ik naar mijzelf kijk) tussen de 800 en 1000+ euro. En dan draai ik nog niet eens nachtdiensten, die leveren nog meer op. En dat is bij 36 uur per week. Ik denk niet dat er heel veel MBO beroepen zijn die beter verdienen.
Op zondag 30 oktober 2022 11:33 schreef DeaDLocK2K het volgende: Behalve dat ik denk dat het niet per se op langere termijn zo'n groot probleem zal blijven, is meer personeel echt niet de enige methode om dit probleem aan te pakken.
nou ja als de uitholling op de huidige manier doorgaan zijn er best wel reizigers, misschien een procentje of 20, die op een gegeven moment zeggen "Laat maar zitten, op deze manier is het OV geen optie meer voor mij".
[..] Het probleem zit veel dieper. Ik denk oprecht dat Nederland vol is, dat de grenzen van de economische groei en de beschikbare (maatschappelijke) infrastructuur zijn bereikt.
Iedereen verwacht dat er een trein komt opdagen, maar niemand (of iig te weinig mensen) willen op de trein werken. Ja, dan houdt het op. Maar dat is een discussie voor elders.
De selectie is wellicht streng. NS recruitment laat kandidaten al bij een eerste sollicitatiebrief afvallen als er spelfouten in zitten. Het is te hopen dat er komende jaren niet al te veel personeelsleden met pensioen gaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ja, gelezen inderdaad. Goed stuk. Had van mij nog 3x zo lang gemogen. Geeft precies weer waar de schoen wringt. En dit debat gaan we al decennia uit de weg.
[..] Het probleem zit veel dieper. Ik denk oprecht dat Nederland vol is, dat de grenzen van de economische groei en de beschikbare (maatschappelijke) infrastructuur zijn bereikt.
Iedereen verwacht dat er een trein komt opdagen, maar niemand (of iig te weinig mensen) willen op de trein werken. Ja, dan houdt het op. Maar dat is een discussie voor elders.
Het bestaan van stedelijke gebieden als Tokyo en Mumbai bewijzen dat je ongelijk hebt op het gebied van vol
Op een bepaald moment zal er op bepaalde vlakken inderdaad geen groei meer plaats kunnen vinden, maar je zal eerst moeten bewijzen dat de vraag overal gemaximaliseerd is voordat je kan beweren dat groei niet oneindig is; het tegendeel lijkt tot nu toe namelijk waar en als die ruimtevaart een beetje op gang komt dan zijn de zeldzame-grondstoffen-issues ook opgelost.
En dat kan ook best met nog een paar diepe dalen gaan tussendoor.
[..] nou ja als de uitholling op de huidige manier doorgaan zijn er best wel reizigers, misschien een procentje of 20, die op een gegeven moment zeggen "Laat maar zitten, op deze manier is het OV geen optie meer voor mij".
Ja maar zeg nou zelf, al die conducteurs op die stoptreinen, waar is dat allemaal nodig voor? Zitten die zelf ook niet liever in ICs? En hoezo ervaar je dat als uitholling dat je geen conducteur tegenkomt? Ik vind 't lekker rustig.
[..] Ja maar zeg nou zelf, al die conducteurs op die stoptreinen, waar is dat allemaal nodig voor? Zitten die zelf ook niet liever in ICs? En hoezo ervaar je dat als uitholling dat je geen conducteur tegenkomt? Ik vind 't lekker rustig.
Nee dat is helemaal niet wat ik met uitholling bedoel. Uitholling is voor mij het uitdunnen van frequenties net zo lang tot er niemand meer van de trein gebruik maakt (waarna dat vervolgens gebruikt wordt als smoes om de boel nog verder uit te kleden "kijk er is geen vraag naar"). Wat er in o.a. Duitsland en Engeland in de jaren '60 op grote schaal gebeurd is.
of ik al of niet een conducteur tegen kom maakt me vrij weinig uit. De baas betaalt mijn kaartje en aan sociale veiligheid iets bijdragen zie ik ze heel eerlijk gezegd ook niet doen.
[..] Nee dat is helemaal niet wat ik met uitholling bedoel. Uitholling is voor mij het uitdunnen van frequenties net zo lang tot er niemand meer van de trein gebruik maakt (waarna dat vervolgens gebruikt wordt als smoes om de boel nog verder uit te kleden "kijk er is geen vraag naar"). Wat er in o.a. Duitsland en Engeland in de jaren '60 op grote schaal gebeurd is.
Ja okay, vanwege waar ik het over had dacht ik in de dienstverlening aan de niet treinen rijden kant. Daar ben ik ook bang voor, ik ben ook overtuigd dat als je vaak genoeg treinen en bussen laat rijden in middelgrote en grotere steden dat je daar ook het aantal reizigers significant mee kan verhogen, zeg maar het tegenovergestelde.
[..] Ja okay, vanwege waar ik het over had dacht ik in de dienstverlening aan de niet treinen rijden kant. Daar ben ik ook bang voor, ik ben ook overtuigd dat als je vaak genoeg treinen en bussen laat rijden in middelgrote en grotere steden dat je daar ook het aantal reizigers significant mee kan verhogen, zeg maar het tegenovergestelde.
Ja, maar dan moet je wel willen. En mensen aantrekken om het te kunnen uitvoeren. En niet zoals nu dus.
[..] Ja, maar dan moet je wel willen. En mensen aantrekken om het te kunnen uitvoeren. En niet zoals nu dus.
Precies. Dit is ook waarom ik tegen al die Thalyssen en Eurostars ben; Zorg er gewoon voor dat er ieder half uur een HSL naar Brussel en dan drie om één verder rijdt naar Londen met open instapregime en vaste, betaalbare, lage prijzen. Eerste klas eruit, bordrestaurant of bistro behouden. Voor je het weet moet je Duplexen in gaan zetten en gekoppeld gaan rijden.
[..] Wat zou jouw voorstel zijn om het beter in te richten? Lijkt alsof je er van uit gaat dat de beschikbaarheid gelijkmatig over het land verdeeld is maar dat hoeft denk ik niet zo te zijn. Daarbij zou het mogelijk kunnen zijn dat in westelijke randstad meer mensen worden aangenomen dan elders in het land? En dan laat ik de dikte van de vervoersstromen nog maar even buiten beschouwing en focus op een minimale bediening.
Ik kan niet bij NS in de keuken kijken en ik weet dus ook niet wat ze beschikbaar hebben aan personeel per standplaats.
Het zou me niet verbazen als ze pas in de loop van de zomer tot de ontdekking kwamen dat ze het personeel helemaal niet hebben voor alles dat ze willen rijden (toen verscheen die brief naar het Locov), en op het laatste moment zijn gaan schrappen om de planning weer sluitend te krijgen.
Wat mij steekt is dat de gevolgen die dit kan hebben voor het OV als geheel lijken te worden genegeerd.
In absolute getallen is 6->4 of 4->2 pijnlijker dan 2->1, maar het omgekeerde is waar qua aantrekkelijkheid. Iemand die niet afhankelijk is van het OV zal in het weekend minder snel geneigd zijn om de trein te pakken als die maar 1× per uur rijdt - dat is een klant die je kwijt bent en die niet snel terug komt.
[..] Ik kan niet bij NS in de keuken kijken en ik weet dus ook niet wat ze beschikbaar hebben aan personeel per standplaats.
Het zou me niet verbazen als ze pas in de loop van de zomer tot de ontdekking kwamen dat ze het personeel helemaal niet hebben voor alles dat ze willen rijden (toen verscheen die brief naar het Locov), en op het laatste moment zijn gaan schrappen om de planning weer sluitend te krijgen.
Wat mij steekt is dat de gevolgen die dit kan hebben voor het OV als geheel lijken te worden genegeerd.
In absolute getallen is 6->4 of 4->2 pijnlijker dan 2->1, maar het omgekeerde is waar qua aantrekkelijkheid. Iemand die niet afhankelijk is van het OV zal in het weekend minder snel geneigd zijn om de trein te pakken als die maar 1× per uur rijdt - dat is een klant die je kwijt bent en die niet snel terug komt.
Ik hoop dat de NS in de toekomst met een slimmere dienstregeling komt waarbij op sommige momenten Intercities ook op kleinere stations stoppen om zo een sprinter uit te sparen. Zo kunnen IC’s naar Leeuwarden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum stoppen, IC’s naar Arnhem (de directe verbinding Utrecht-Nijmegen zou ‘s avonds en in het weekend verdwijnen) zouden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolfheze en Oosterbeek stoppen en de IC’s naar Vlissingen zouden ‘s avonds en in het weekend ook in Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Oudenbosch stoppen.
De achterliggende gedachte is dat een aantal sprinterverbindingen kan verdwijnen, waardoor er ruimte er staat om op drukkere verbindingen toch ieder half uur een sprinter te laten rijden zoals de sprinter Nijmegen-Dordrecht.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Er dient een minimale afstand te zijn tussen sprinterstations als je wilt dat er IC-materieel stopt. Tussen Zwolle en Leeuwarden zit dat wel goed maar tussen Ede - Arnhem en Roosendaal - Zwolle zijn de tussengelegen afstanden te klein om met VIRM gereden te mogen worden. Hooguit een enkele keer per dag voor de eerste/laatste treinen.
Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Oudenbosch zouden bedient worden door de IC Amsterdam-Vlissingen. De IC Zwolle-Roosendaal laat ik juist ongemoeid omdat deze in allerlei knopen zit (Zwolle, Zutphen, Roosendaal).
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
De IC Den Helder-Nijmegen zou ik ‘s avonds en in het weekend tot Arnhem laten rijden om zo ook de stations Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Bovendien is de IC tussen Arnhem en Nijmegen ‘s avonds en in het weekend vrij leeg en is naar mijn mening 2x/uur een Sprinter (Zutphen-)Arnhem-Nijmegen en 2x/uur een IC Zwolle-Roosendaal ‘s avonds en in het weekend voldoende tussen Arnhem en Nijmegen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ik hoop dat de NS in de toekomst met een slimmere dienstregeling komt waarbij op sommige momenten Intercities ook op kleinere stations stoppen om zo een sprinter uit te sparen. Zo kunnen IC’s naar Leeuwarden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum stoppen, IC’s naar Arnhem (de directe verbinding Utrecht-Nijmegen zou ‘s avonds en in het weekend verdwijnen) zouden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolfheze en Oosterbeek stoppen en de IC’s naar Vlissingen zouden ‘s avonds en in het weekend ook in Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Oudenbosch stoppen.
De achterliggende gedachte is dat een aantal sprinterverbindingen kan verdwijnen, waardoor er ruimte er staat om op drukkere verbindingen toch ieder half uur een sprinter te laten rijden zoals de sprinter Nijmegen-Dordrecht.
Die naar Leeuwarden prima en begrijpelijk maar Arnhem-Nijmegen zou eigenlijk 200km/u-verbinding moeten zijn met IC's die alleen in Arnhem en Nijmegen stoppen. Er zijn ook genoeg potentiële reizigers.
Op zondag 30 oktober 2022 20:27 schreef Ireyon het volgende: Er dient een minimale afstand te zijn tussen sprinterstations als je wilt dat er IC-materieel stopt. Tussen Zwolle en Leeuwarden zit dat wel goed maar tussen Ede - Arnhem en Roosendaal - Zwolle zijn de tussengelegen afstanden te klein om met VIRM gereden te mogen worden. Hooguit een enkele keer per dag voor de eerste/laatste treinen.
Ik weet niet beter dan dat bijvoorbeeld een paar jaar terug de IC Zwolle-Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein reed. Waarom zou dat nu niet meer mogen?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] De IC Den Helder-Nijmegen zou ik ‘s avonds en in het weekend tot Arnhem laten rijden om zo ook de stations Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Bovendien is de IC tussen Arnhem en Nijmegen ‘s avonds en in het weekend vrij leeg en is naar mijn mening 2x/uur een Sprinter (Zutphen-)Arnhem-Nijmegen en 2x/uur een IC Zwolle-Roosendaal ‘s avonds en in het weekend voldoende tussen Arnhem en Nijmegen.
Oh, jij bent je eigen spoorboekje aan het verzinnen. Ik dacht even dat de NS zelf inmiddels de IC Nijmegen-Utrecht aan het schrappen was.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Die naar Leeuwarden prima en begrijpelijk maar Arnhem-Nijmegen zou eigenlijk 200km/u-verbinding moeten zijn met IC's die alleen in Arnhem en Nijmegen stoppen. Er zijn ook genoeg potentiële reizigers.
Het probleem is dat je maar een beperkt aantal treinen kan inzetten door de personeelstekorten. De vele uursdiensten in het weekend zijn gewoon niet verkoopbaar als je nog steeds op sommige verbindingen 6x per uur een trein rijdt, terwijl er eigenlijk helemaal geen vraag is voor 6x per uur een trein. Als je dan slim bent dan laat je een aantal IC’s tussen Den Helder en Arnhem ‘s avonds en in het weekend stoppen op Wolfheze en Oosterbeek zodat de Sprinter Arnhem-Ede ook weg kan in de avonduren en in het weekend.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Dan zet je maar treinen in waar minder personeel voor nodig is, dus maximaal zeven bakken ipv acht. Of je past de wet aan dat er niet op alle treinen conducteurs nodig zijn. Ook prima.
Schrappen van meer treinen lijkt me niet effectief op dit soort assen, helemaal niet op de belangrijke basisassen die de rest van het netwerk z'n bestaansrecht geven.
Ik weet niet beter dan dat bijvoorbeeld een paar jaar terug de IC Zwolle-Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein reed. Waarom zou dat nu niet meer mogen?
DDZ heeft een jaar langs de kant gestaan met versleten wielen omdat het o.a. op dat stuk dus als sprinter werd ingezet. Intercitymaterieel is gewoon niet geschikt om zo vaak af te remmen en op te trekken. Alleen op trajecten waar een knip niet praktisch of politiek gevoelig is (Roosendaal-Vlissingen, Hoorn-Enkhuizen) gebeurt het nog wel maar op de trajecten die Erno noemt gaat NS echt geen VIRM als sprinter inzetten.
Op zondag 30 oktober 2022 21:00 schreef Erno-BE het volgende: Ik ben voor eenmansbediening bij sprinters, maar die vervelende vakbonden blokkeren de eenmansbediening op sprinters.
Daar kan vast in goed overleg iets aan gedaan worden, bijvoorbeeld door verandering van rol, door het anders inzetten van controleteams. Dit zijn ook dingen die ze zelf al tijden roepen en die nu ook geroepen worden door de stewards van de gedecentraliseerde lijnen, maar jah, waarom zou je luisteren naar de mensen die het werk uitvoeren! Wat weten die nou
[..] DDZ heeft een jaar langs de kant gestaan met versleten wielen omdat het o.a. op dat stuk dus als sprinter werd ingezet. Intercitymaterieel is gewoon niet geschikt om zo vaak af te remmen en op te trekken. Alleen op trajecten waar een knip niet praktisch of politiek gevoelig is (Roosendaal-Vlissingen, Hoorn-Enkhuizen) gebeurt het nog wel maar op de trajecten die Erno noemt gaat NS echt geen VIRM als sprinter inzetten.
Maar als DDAR heeft het wel als stoptrein gereden. Waren er toen ook problemen?
Je kan prima met dat spul als stoptrein rijden, net als met VIRM. Maar inderdaad moet daar wel het onderhoud op aangepast zijn in verband met de hogere slijtage van o.a. de remmen. Bij VIRM is dan ook een van de eisen (geweest? Het is alweer even geleden dat ik dit hoorde, dus geen idee of het nog steeds van toepassing is) dat voor de planmatige langdurige inzet van een treinstel als stoptrein de remmen een extra controle moesten krijgen om te zien of die nog voldoende op dikte waren voor de stoptreindiensten. Bij DDZ was dat dus niet gebeurd, en daarop ging het mis. De treinen werden onderhouden als intercity, maar maakten meer kilometers als stoptrein.
NS is onlangs gestart met de aanbesteding voor de S5G ("Sprinter 5e Generatie") en één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".
Hopelijk bedoelen ze daarmee ook comfort en niet alleen de technische aspecten. Vorig jaar was er noodgedwongen SNG beland in de IC Zwolle - Roosendaal en dat was qua zitcomfort echt driewerf niks
Over de inzet van conducteurs: voor zover ik weet is dat nergens wettelijk verplicht (anders hadden de regionale vervoerders óók HCs op hun treinen), het is hoogstens een eis in de HRN-concessie. Die loopt op z'n eind, in een volgende concessie zou erop gestuurd kunnen worden dat IC-treinen een conducteur moeten hebben en dat dat op sprinters een optie is.
Hoeveel HCs er per treinlengte worden ingezet is een NS-eigen regeltje, daarvoor is helemaal niks geregeld in concessies of wetten.
Op zondag 30 oktober 2022 13:02 schreef MTL het volgende: Natuurlijk kan je elders meer verdienen, maar laten we wel zijn, het salaris is niet slecht, zeker als je er een aantal jaar werkt. Een basissalaris van uiteindelijk bijna 4000 euro, en dat is zonder de onregelmatigheidstoeslagen van (als ik naar mijzelf kijk) tussen de 800 en 1000+ euro. En dan draai ik nog niet eens nachtdiensten, die leveren nog meer op. En dat is bij 36 uur per week. Ik denk niet dat er heel veel MBO beroepen zijn die beter verdienen.
Het testrijden van treintjes verdiend leuk bij zo te lezen 😁😁, ik heb nog geen 3k+ gezien (incl. ort) laat staan dat het richting de 4 gaat
Op zondag 30 oktober 2022 22:10 schreef James1988 het volgende: NS is onlangs gestart met de aanbesteding voor de S5G ("Sprinter 5e Generatie") en één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".
Hopelijk bedoelen ze daarmee ook comfort en niet alleen de technische aspecten. Vorig jaar was er noodgedwongen SNG beland in de IC Zwolle - Roosendaal en dat was qua zitcomfort echt driewerf niks
Ik zie dat soort treinen zomaar 1x per uur op de uitlopers van het net verschijnen om te voldoen aan de eisen voor toegankelijkheid
Op zondag 30 oktober 2022 22:10 schreef James1988 het volgende: NS is onlangs gestart met de aanbesteding voor de S5G ("Sprinter 5e Generatie") en één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".
Hopelijk bedoelen ze daarmee ook comfort en niet alleen de technische aspecten. Vorig jaar was er noodgedwongen SNG beland in de IC Zwolle - Roosendaal en dat was qua zitcomfort echt driewerf niks
Wellicht bedoelen ze verbindingen als Zwolle-Groningen/Leeuwarden en de Zeeuwse Lijn. Dat wordt nu allemaal met SNG gereden maar die zijn qua (zit)comfort eigenlijk zwaar ontoereikend voor dat soort afstanden. Die stoelen zouden door reizigers zijn uitgekozen maar ik ken niemand die positief is over die stoelen.
Utrecht-Leiden is vorig jaar ook een tijd met SLT/SNG gereden toen DDZ aan de kant stond.
Maar goed die nieuwe sprinter. Misschien iets van Stadler ofzo, maar dan met comfortabel interieur.
Alsjeblieft niet nog meer van die Stadler meuk. Dat spul is zo onbetrouwbaar als de pest Ze zijn nu maar met een vervroegde revisie op een aantal onderdelen bezig in de hoop dat het een beetje beter gaat worden
Op maandag 31 oktober 2022 09:20 schreef ReisT het volgende: Op uitlopers van het intercitynet zie ik zomaar DDNG verschijnen. Lijkt me tenminste het meest logische voor trajecten als Den Helder-Nijmegen. [..] Niet alleen vorig jaar hoor, er rijdt daar nu standaard SLT. En dat blijft zo want de huidige dienstregeling is alleen haalbaar met sprinters.
Hoe kan er nu ineens een tekort aan intercitymaterieel zijn? Of heeft dat te maken met de buitendienststelling van ICM?
Op maandag 31 oktober 2022 09:41 schreef MTL het volgende: Er is geen tekort aan intercitymaterieel of tekort aan materieel in het algemeen. Hoe kom je daarbij?
Ik las verkeerd denk ik. Je bedoelt dat de rijtijden op Utrecht-Leiden niet gehaald worden met intercitymaterieel. Ik las het als: er is niet genoeg IC-materieel om de huidige dienstregeling te rijden.
Het is nog vroeger, want niet ik, maar ReisT postte dat
Maar inderdaad, vanwege de ondergrond is het de bedoeling dat er geen dubbeldekstreinen rijden, en de ICM haalt de rijtijden niet voor de kwartiersdienst, dus kom je automatisch op sprintermaterieel uit dat het wel aankan.
Op zondag 30 oktober 2022 20:55 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dan zet je maar treinen in waar minder personeel voor nodig is, dus maximaal zeven bakken ipv acht. Of je past de wet aan dat er niet op alle treinen conducteurs nodig zijn. Ook prima.
Schrappen van meer treinen lijkt me niet effectief op dit soort assen, helemaal niet op de belangrijke basisassen die de rest van het netwerk z'n bestaansrecht geven.
Het staat niet in de wet, anders hadden de regionale vervoerders massaal dagelijks de wet overtreden ;-)
Op zondag 30 oktober 2022 22:10 schreef James1988 het volgende: één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".
Wat dacht je van een cursus "aanbesteding formuleren voor dummy's"?
Heb de broek inmiddels op de enkels van dit soort nulpunterij
[..] ik wel regelmatig maar ik zit in een voorkeursrooster met alleen maar laat en nacht en ja dat is netto
Lekker, hoeveel jaar zit je er al bij? Zelf draai ik alleen laat, kom zelden boven de 2300 uit maar moet er wel bij vermelden dat ik 32u werk en de zorgverzekering er al af is gehouden. Ohja en ik koop elk jaar 8-12 dagen verlof bij
Ben benieuwd of de overheid die meerwerkbonus er doorheen weet te krijgen en zo ja of het een beetje aantrekkelijk wordt, dan wil ik fulltime wel weer overwegen.
Er zijn voor zover ik weet geen structurele betrouwbaarheidsissues met SNG. Je kan uiteraard wat vinden over de afvering/rijcomfort en de kwaliteit van de afwerking, maar voor zover ik weet ligt het aantal vertragingsminuten met als oorzaak een technische storing bij SNG behoorlijk laag. Uiteraard zijn er wel eens storingen en natuurlijk worden er wel dingen gevonden die voor verbetering vatbaar zijn om de betrouwbaarheid omhoog te krijgen, net als bij elk type materieel. Het blijft gewoon techniek en treinen worden altijd doorontwikkeld tot vlak voor het einde.
[..] Lekker, hoeveel jaar zit je er al bij? Zelf draai ik alleen laat, kom zelden boven de 2300 uit maar moet er wel bij vermelden dat ik 32u werk en de zorgverzekering er al af is gehouden. Ohja en ik koop elk jaar 8-12 dagen verlof bij
Ben benieuwd of de overheid die meerwerkbonus er doorheen weet te krijgen en zo ja of het een beetje aantrekkelijk wordt, dan wil ik fulltime wel weer overwegen.
taakgroep 57/17 gewoon voor 36 uur wtv en co in tijd.
[..] Alsjeblieft niet nog meer van die Stadler meuk. Dat spul is zo onbetrouwbaar als de pest Ze zijn nu maar met een vervroegde revisie op een aantal onderdelen bezig in de hoop dat het een beetje beter gaat worden
Ja, want NS vindt het gewoon leuk om dingen aan te passen, ondanks dat het prima werkt natuurlijk Daarnaast vindt NS het ook gewoon leuk om zo ongeveer dagelijks treinen te schrappen die met FLIRT hadden moeten rijden omdat er weer eens wat defect staat. Alles natuurlijk om de reiziger te kunnen pesten
[ Bericht 40% gewijzigd door MTL op 31-10-2022 19:37:58 ]
Je hebt inderdaad gelijk dat de revisie in z'n algemeenheid is inderdaad niet vervroegd, maar die specifieke wijzigingen worden wel direct daarin meegenomen. Dus die onderdelen krijgen daarmee een vervroegde revisie, zo bedoelde ik mijn post.
[ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 31-10-2022 19:38:25 ]
Op maandag 31 oktober 2022 19:31 schreef MTL het volgende: Je hebt inderdaad gelijk dat de revisie in z'n algemeenheid is inderdaad niet vervroegd, maar die specifieke wijzigingen worden wel direct daarin meegenomen. Dus die onderdelen krijgen daarmee een vervroegde revisie, zo bedoelde ik mijn post.
Yes. Duidelijk voor de mee-lezers. Ben zelf werkzaam in deze wereld namelijk
Op maandag 31 oktober 2022 19:52 schreef DeaDLocK2K het volgende: Lekker dan. Je zou verwachten dat we in 2022 weten hoe we treinen waterdicht moeten maken.
Het Britse GWR (Great Western Railway) had ook zo'n mooie zeperd tijdens de allereerste reizigersrit met nieuw materieel. Airco had een probleempje (niet goed onderhouden in de werkplaats) en daardoor begon het tijdens de rit in de reizigersafdeling te regenen
Op dinsdag 1 november 2022 19:56 schreef Adrie072 het volgende: Gaat dat zeiken met z'n allen op de NS, niet een beetje te ver, met de afgelopen 3 jaar in het achterhoofd?
Op dinsdag 1 november 2022 19:56 schreef Adrie072 het volgende: Gaat dat zeiken met z'n allen op de NS, niet een beetje te ver, met de afgelopen 3 jaar in het achterhoofd?
Je bedoelt dat geen beleid maken op deze zeer voorspelbare dubbele dip in het rijdend-personeelsbestand na het wegvegen van de complete flexibele schil aan het begin van de COVID-periode géén wanbeleid voeren is en ze niet aan te rekenen?
Op dinsdag 1 november 2022 19:56 schreef Adrie072 het volgende: Gaat dat zeiken met z'n allen op de NS, niet een beetje te ver, met de afgelopen 3 jaar in het achterhoofd?
Ja en nee. Natuurlijk heeft iedereen last van een krappe arbeidsmarkt nu, maar NS had dit kunnen zien aankomen en heeft de afgelopen jaren zo rigoureus mensen weggejaagd dat dit toch ook wel eigen schuld is. Het personeel dat is gebleven kan de klappen opvangen, het topmanagement vangt schaamteloos een half miljoen per jaar en blijft zitten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik heb me gisteren lopen ergeren aan Paul Haenen bij Op1 trouwens, met z'n geblaat over concurrentie en idiote suggesties. "Dan rijdt het hier allemaal gezellig door elkaar.", echt in een paar zinnen zoveel oneliners waarvan het publiek denkt "oh jah, goed idee" maar waarvan iedereen die ooit met contracten in de publieke dienstverlening heeft gewerkt denkt wat een potentiële ramp.
En ja hoor. OP vertrektijd besluit men toch nog even om de pimpel van spoor 3 naar spoor 1 te wijzigen en de ic Vlissingen van 1 naar 3. Gevolg: in nul tijd moeten twee treinen aan volk door de tunnel geperst worden, in 2 verschillende richtingen. Nikskunners
"Hoi, Klaas hier van reizigersassistentie. Ik sta hier op spoor 1 met mevrouw Janssen in d'r rolstoel en die moet over 10 minuten de IC naar Vlissingen hebben. Maar hier staat nu de IC naar Berlijn aangekondigd, klopt dat?" Knoco: "Oh ehh, ik ga even bellen" 2 minuten later: "Is geregeld, ze worden gewisseld!"
Kort samengevat: de verwarming in de trein werkt door middel van een verwarmingselement dat water verwarmt wat vervolgens als stoom door het rijtuig de warmte afgeeft. Alleen was de hoofdschakelaar verkleefd waardoor het element niet meer uitgeschakeld werd. Daardoor ontstond er steeds meer hitte waarbij er dus ook water uit het systeem verdween. Wat niet verdween wat de antivries (hoger kookpunt blijkbaar), waardoor het gehalte hiervan steeds hoger werd. Uiteindelijk bij bijna 200 graden is dit ook een gaswolk gaan vormen die vervolgens door een omgezette lichtschakelaar in een coupé tot ontploffing is gekomen.
Op dinsdag 1 november 2022 19:56 schreef Adrie072 het volgende: Gaat dat zeiken met z'n allen op de NS, niet een beetje te ver, met de afgelopen 3 jaar in het achterhoofd?
Vergeleken met de jaren 90 vind ik de NS ernstig achteruit gegaan. Dofgele treinen die ook nog eens vies zijn. Vroeger glommen die dingen. Vroeger waren ze van binnen ook een stuk schoner en werd na praktisch elke rit even opgeruimd. Prullenbakken leeg enzo.
Tegenwoordig is het maar een ranzige bende
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
[..] Vergeleken met de jaren 90 vind ik de NS ernstig achteruit gegaan. Dofgele treinen die ook nog eens vies zijn. Vroeger glommen die dingen. Vroeger waren ze van binnen ook een stuk schoner en werd na praktisch elke rit even opgeruimd. Prullenbakken leeg enzo.
Tegenwoordig is het maar een ranzige bende
Vind het wel meevallen. Veel treinen hebben tegenwoordig wel echt matige stoelen maar ik vind de treinen doorgaans wel schoon hoor. Wc’s zijn soms wel vies maar goed het zijn uiteindelijk toch de reizigers zelf die het smerig maken.
[..] Een QdL zit op ¤42, dat is enkel voor treinen. Voor ¤7 extra de hele maand en alle andere soorten OV is een goede deal.
Ik ga nu niet elke maand zo'n abonnement nemen, zeker omdat het niet een tijdelijk iets is, maar ik hoop wel regelmatig.
Voor langere afstanden is het regionalverkehr natuurlijk wel ongeschikt, en als je een dagje op en neer wil dan kom je niet ver. Maar voor een lang weekend ofzo kan het best lucratief zijn en dan heb je het geld er ook zo uit.
En je bent flexibeler omdat je niet vooraf hoeft te reserveren.
[..] Voor langere afstanden is het regionalverkehr natuurlijk wel ongeschikt, en als je een dagje op en neer wil dan kom je niet ver. Maar voor een lang weekend ofzo kan het best lucratief zijn en dan heb je het geld er ook zo uit.
En je bent flexibeler omdat je niet vooraf hoeft te reserveren.
Inderdaad dat vind ik ook het nadeel. Je moet redelijk op tijd weg wil je dezelfde dag nog terug. Twee QdL tickets zijn best duur voor een weekend, kun je beter met het Fernverkehr.
[..] Inderdaad dat vind ik ook het nadeel. Je moet redelijk op tijd weg wil je dezelfde dag nog terug. Twee QdL tickets zijn best duur voor een weekend, kun je beter met het Fernverkehr.
Ik heb vorige week een retourtje Frankfurt veiliggesteld voor ¤60. In februari. Wil de Linke Rheinstrecke graag eens gaan doen.
Het nadeel van die super sparpreis-tickets is dat het maanden vooraf al uitverkocht is (4 februari was de eerst mogelijke optie in het weekend) en last minute betaal je de hoofdprijs. Dus er is wel gerede kans op matig weer of een nat pak. Maar goed dat gaan we wel ondervinden.
[..] Ik ook, maar niet zolang ze nog vasthouden aan de mondkapjes. Ben daar helemaal klaar mee....
7 april 2023 moet het klaar zijn met de mondneusmaskerverplichting in Duitsland, of er moet weer of een forse opleving komen van het coronavirus waardoor ziekenhuizen weer zwaarder belast worden. Je ziet dat in Duitsland de mondneusmaskers steeds vaker of onjuist of helemaal niet worden gedragen in het openbaar vervoer.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Hoorde ik nou goed dat treinabonnementen volgend jaar 2,4% goedkoper worden? Losse kaartjes gaat wel meer dan 5% bij maar tja, das in deze tijd niet heel raar of heel extreem denk ik.
Altijd Vrij en Traject Vrij worden goedkoper, omdat NS de forenzen terug de trein in wil. De overige abonnementen worden wel duurder. Zie www.ns.nl/tarieven.
Op donderdag 3 november 2022 20:46 schreef Tochjo het volgende: Nou ja, Dal Vrij eerste klas is ook een treinabonnement en dat gaat ruim 17 procent in prijs omhoog.
Weekend vrij 1e klas idem. 2e klas 10,5%.
Zo bind je je klanten wel hoor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 3 november 2022 20:46 schreef Tochjo het volgende: Nou ja, Dal Vrij eerste klas is ook een treinabonnement en dat gaat ruim 17 procent in prijs omhoog.
Lijkt me een uitstekende extra inkomstenbelasting.
[..] 7 april 2023 moet het klaar zijn met de mondneusmaskerverplichting in Duitsland, of er moet weer of een forse opleving komen van het coronavirus waardoor ziekenhuizen weer zwaarder belast worden. Je ziet dat in Duitsland de mondneusmaskers steeds vaker of onjuist of helemaal niet worden gedragen in het openbaar vervoer.
Kijk, dat wordt na het nieuwjaarsrondje dan @dennistd
Medio september nam ik van Karlsruhe naar Baden-Baden, ik zat als eerste in de RE. Had net veel in Frankrijk in de trein gezeten, dus uit sleur geen mondkapje op. Realiseerde me het pas bij het uitstappen. Conducteur zei ook niets.
Ze gaan ook al morrelen aan de samenreiskorting. NS wil niet meer op de kaartautomaat hebben en in plaats daarvan moet je een unieke code bij een e-ticket of via NS flex doorgeven.
Geen probleem wat mij betreft, die extra verhoging van de eerste klas prijzen, maar ga dan wel controleren. Ik betaal extra voor de eerste klas zodat ik kan zitten, niet zodat ik kan blijven staan omdat mensen met een tweede klas kaartje doen alsof het hun recht is eerste klas te reizen als het druk is in de tweede klas.
Wullie bin KOEL Š Soneal Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Op donderdag 3 november 2022 22:18 schreef Peterselieman het volgende: Ze gaan ook al morrelen aan de samenreiskorting. NS wil niet meer op de kaartautomaat hebben en in plaats daarvan moet je een unieke code bij een e-ticket of via NS flex doorgeven.
Op donderdag 3 november 2022 22:19 schreef Leandra het volgende: Geen probleem wat mij betreft, die extra verhoging van de eerste klas prijzen, maar ga dan wel controleren. Ik betaal extra voor de eerste klas zodat ik kan zitten, niet zodat ik kan blijven staan omdat mensen met een tweede klas kaartje doen alsof het hun recht is eerste klas te reizen als het druk is in de tweede klas.
Je koopt, ook in de eerste klas, nog steeds een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs
Nee daar heb ik een soort van berusting in gevonden, waardoor zich frustraties opbouwen op de achtergrond natuurlijk die zich uiten in angstdromen die enkele dagen voordat ik een cruciale treinreis naar bijvoorbeeld een luchthaven moet maken de kop opsteken.
Ik zou vooralsnog eigenlijk meer angst hebben voor de chaos op Schiphol dan op het spoor. Hoewel het daar de afgelopen tijd iets is verbeterd - zeker niet verslechterd - terwijl het op het spoor de laatste maanden rap minder is geworden.
Ik maakte me half september voornamelijk druk om de chaos op Schiphol namelijk.
Dat zou ik graag willen maar dat kan ik niet betalen. Het is ook bijzonder disproportioneel op bijvoorbeeld een vakantie naar Spanje waar ik verder in totaal zo'n 500 euro aan uitgegeven heb. En die naar India, die me voor 12 dagen 200 euro gaat kosten al helemaal. Ik zit er wel over te denken om eind november de dag van tevoren al bij vrienden in Amsterdam te gaan logeren ook al vlieg ik pas om 14:30.
[..] Je koopt, ook in de eerste klas, nog steeds een vervoersbewijs en geen plaatsbewijs
Dat is dan ook niet mijn punt. Als de eerste klas vol zit met mensen die een eerste klas kaartje hebben dan is het "shit happens", als hij vol zit met mensen die een tweede klas kaartje hebben maar menen het recht te hebben eerste klas te gaan zitten en er niet op gecontroleerd wordt is het een ander verhaal.
Je hoeft de conducteur alleen maar in de eerste klas neer te zetten om te voorkomen dat het gebeurt.
Wullie bin KOEL Š Soneal Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Nou ja, met deze matige betrouwbaarheid bedenkt je je als autorijder wel twee keer of je een rit niet ook met de trein zou kunnen doen. Zeker nu de kaartjes nog duurder worden.
[..] Nou ja, met deze matige betrouwbaarheid bedenkt je je als autorijder wel twee keer of je een rit niet ook met de trein zou kunnen doen. Zeker nu de kaartjes nog duurder worden.
Nou ja, brandstof is op dit moment ook peperduur. En als je ergens in de binnenstad wil parkeren is ¤5 of meer per uur ook geen uitzondering.
Mobiliteit is in Nederland gewoon stervensduur linksom of rechtsom.
Het is dat die flixbussen niet rechtstreeks mogen concurreren met NS maar anders was dat busvervoer denk ik al veel groter geweest.
De site van de NS noemt de verdere verschraling 'de volgende stap in de dienstregeling vanaf 7 november'. Dat is ook wel een eufemisme eerste klas (ha, ha) zeg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Dat is dan ook niet mijn punt. Als de eerste klas vol zit met mensen die een eerste klas kaartje hebben dan is het "shit happens", als hij vol zit met mensen die een tweede klas kaartje hebben maar menen het recht te hebben eerste klas te gaan zitten en er niet op gecontroleerd wordt is het een ander verhaal.
Je hoeft de conducteur alleen maar in de eerste klas neer te zetten om te voorkomen dat het gebeurt.
Heel herkenbaar. Maar ook dubbel want zoveel betaal ik niet voor die 1e klas kaart (dank de baas).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 4 november 2022 08:34 schreef Janneke141 het volgende: De site van de NS noemt de verdere verschraling 'de volgende stap in de dienstregeling vanaf 7 november'. Dat is ook wel een eufemisme eerste klas (ha, ha) zeg.
Ik heb de NS lang verdedigd maar ik kom op het punt dat ik denk ga maar aanbesteden. Wat een creatieve armoede is dit zeg.
Op donderdag 3 november 2022 16:08 schreef MTL het volgende: Een Thalys is dan makkelijker timen Of je kunt direct voor de ICNG gaan, die rijden daar nu ook 6 ŕ 8x per dag.
[..] Ik heb de NS lang verdedigd maar ik kom op het punt dat ik denk ga maar aanbesteden. Wat een creatieve armoede is dit zeg.
Nogmaals; de aandeelhouder is verantwoordelijk, die heeft hier op aangestuurd door niets te doen. De Rijksoverheid heeft dit dus echt zelf veroorzaakt. Daarmee zou je ook kunnen stellen dat andere partijen het per definitie niet beter zullen doen omdat de Rijksoverheid toch niet zal ingrijpen.
[..] Heel herkenbaar. Maar ook dubbel want zoveel betaal ik niet voor die 1e klas kaart (dank de baas).
Sowieso. Ik snap niet zo goed waarom iedereen zo druk is met of iemand anders wel voor zijn kaartje of zijn plek in de trein betaald heeft. Ben je niet druk genoeg met je eigen leven of zo?
Zie eerst de balk in eigen oog, en pas dan de splinter in dat van een ander.Mattheüs 7:3
[..] Sowieso. Ik snap niet zo goed waarom iedereen zo druk is met of iemand anders wel voor zijn kaartje of zijn plek in de trein betaald heeft. Ben je niet druk genoeg met je eigen leven of zo?
Zie eerst de balk in eigen oog, en pas dan de splinter in dat van een ander.Mattheüs 7:3
Het interesseert me hoegenaamd niets of iemand voor zijn kaartje betaalt - behalve als diegene mijn stoel bezet houdt waar wel voor betaald is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Ja, dus ook niet. De facto heeft iemand met een 1e klas kaart van de baas ook geen kut betaald.
1. Ik betaal hem (sinds vorige week ) zelf. 2. Die baas doet dat ook met een reden. Als de scheiding tussen eerste en tweede klas kennelijk op vrijwillige basis is en dat ze niet willen handhaven, dan moet de NS dat communiceren. Denk alleen niet dat er dan nog veel mensen een 1e klas kaartje gaan betalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Er zijn materieelproblemen met de IC Berlijn, en op meerdere treinen zet DB als vervanging ICE 1 in tussen Berlijn en Bad Bentheim. Tussen Bad Bentheim en Amsterdam wordt er gereden als normaal.
[..] 1. Ik betaal hem (sinds vorige week ) zelf. 2. Die baas doet dat ook met een reden. Als de scheiding tussen eerste en tweede klas kennelijk op vrijwillige basis is en dat ze niet willen handhaven, dan moet de NS dat communiceren. Denk alleen niet dat er dan nog veel mensen een 1e klas kaartje gaan betalen.
[..] Ik heb de NS lang verdedigd maar ik kom op het punt dat ik denk ga maar aanbesteden. Wat een creatieve armoede is dit zeg.
Arriva en andere vervoerders hebben zelf al genoeg moeite om hun huidige dienstregeling te rijden door personeelstekorten. Hoorde van de week dat er in Limbabwe weer een dozijn machinisten de overstap naar NS maakt vanwege oa arbeidsvoorwaarden.
Elke keer dat een regionale lijn naar een andere vervoerder ging zag je dat de animo bij personeel om mee te verhuizen was heel gering was oa vanwege de veel slechtere arbeidsvoorwaarden.
Ik vermoed dat diegene die de keuze en nog een lange tijd door moeten werken hebben lekker wat anders gaan doen als HRN naar een andere vervoerder gaat tenzij die vervoerder de NS cao over moet nemen.
Niet alleen dat, ze kunnen wel roepen dat ze het beter kunnen, als zij het overnemen is dat personeelsprobleem niet opgelost en dan zit je ook nog met de verslechterde arbeidsvoorwaarden waardoor het minder aantrekkelijk wordt.
Daarnaast blijft het in het geval van Arriva uiteraard Vestzak-Broekzak want het is gewoon een staatsbedrijf.
Zie eerst de balk in eigen oog, en pas dan de splinter in dat van een ander.Mattheüs 7:3
Oh ja, het boek waar dat uit komt staat bij mij op de plank naast "Gevangenis met een open deur" .
Mattheüs 7:1-2: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden."
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Nou ja voor een aanbod dat 15 % verschraald wordt ja. Blij?
NS schrijft inderdaad in een persbericht over de tarieven 2023 dat “ abonnementen waarmee onbeperkt op een traject of het hele land gereisd kan worden, worden juist 2,4 procent goedkoper.“
Om vervolgens te verwijzen naar de tarieven 2023 pagina waar ik lees dat mijn flex weekend vrij 1e klas abonnement opslaat naar ¤47,35. Oftewel een verhoging van 16,05%. Ik betaal nu namelijk ¤40,80.
Blijkbaar kan ik met dat abonnement dan niet onbeperkt het land door reizen, ofzo.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Mijn ervaring vandaag van Zeeland naar Flevoland. Volgens de app kon het niet. Zodra je door klikte kreeg je te lezen dat het niet mogelijk was. Als je dan kijkt bij Roosendaal is het wel mogelijk maar met extra overstap.
Dan wil je, vanwege werkzaamheden via Breda, de IC Direct nemen. +8 vertraging. Dan laten ze in Rotterdam de vertraging fors oplopen omdat een Thalys eerst moet passeren. Verbinding in Schiphol gemist dus maar door naar Amsterdam CS. +25 uiteindelijk volgens de app. Om een paar kilometer voor CS maar te doen alsof hij al is aangekomen terwijl het in praktijk aan het wachten was op een vrij perron. De werkelijke vertraging was +32.
Hier heb ik eerder wel eens over geklaagd maar Prorail tijden schijnen leidend te zijn dus begin er maar niet meer aan.
Uiteindelijk ben ik weer ruim 3 en half uur bezig, over een reis die volgens de dienstregeling in 2 uur en 3 kwartier zou moeten. En dit soort reisduur is eerder regel dan uitzondering. En voor dat soort onbetrouwbare dienstregeling moeten we straks nog eens fiks meer betalen. Echt schaamteloos.
[..] NS schrijft inderdaad in een persbericht over de tarieven 2023 dat “ abonnementen waarmee onbeperkt op een traject of het hele land gereisd kan worden, worden juist 2,4 procent goedkoper.“
Om vervolgens te verwijzen naar de tarieven 2023 pagina waar ik lees dat mijn flex weekend vrij 1e klas abonnement opslaat naar ¤47,35. Oftewel een verhoging van 16,05%. Ik betaal nu namelijk ¤40,80.
Blijkbaar kan ik met dat abonnement dan niet onbeperkt het land door reizen, ofzo.
Dat kan je ook niet want het is alleen in het weekend.......
Ik vind 47 nog best een prima prijs, de alternatieven die ik heb zijn niet per se goedkoper. Met elke keer netjes een fietskaartje wordt het wel een stuk duurder, maar een fiets neemt nou eenmaal ruimte in beslag en is ongewenst bij de NS, dus daar valt wel wat voor te zeggen. Ik had de treindienst graag betrouwbaarder en frequenter gezien, ik merk dat de laatste tijd de trein voor mij geen aantrekkelijk alternatief is.
Ik steun het gezeik over eerste klas ook niet. Het is nou niet zo dat je met een eerste klas kaartje opeens wel recht op een zitplaats hebt en ik begrijp dat veel mensen indien mogelijk met enige comfort willen reizen. Maar goed, ik sta ook positief tegenover het initiatief om uit protest zwart te rijden, zoals men in Duitsland is begonnen.
[..] Dat kan je ook niet want het is alleen in het weekend.......
Even nog wat meer citaten uit dat ronkend persbericht: veelgebruiker goedkoper uit; gemiddeld 4,3% duurder - inflatie wel 13%; Abonnementen waarmee onbeperkt op een traject of het hele land gereisd kan worden, worden juist 2,4 procent goedkoper.; De rekening van de coronapandemie waarin NS zware verliezen leed mag daarom niet bij onze reizigers terechtgekomen.; We proberen ook op andere manieren het treinkaartje betaalbaar te houden.
Ik vraag me altijd af of zo’n woordvoerder die zo’n persbericht schrijft door heeft dat hij klinklare leugens opschrijft. Of liegt in commissie. En dat dan ergens in een hoekje een NS-boekhouder loopt te gniffelen van, ‘kijk hem bazelen dat het zo betaalbaar blijft. Toch maar mooi even 16% verhoging op dat weekend-abo gezet ’.
Oh dat is het verder ook hoor. Ik heb alleen een allergie voor spindoctors die dan in ware newspeak uitleggen dat het allemaal zo goedkoop is gebleven.
[ Bericht 3% gewijzigd door Eix op 04-11-2022 21:13:26 ]
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] 1. Ik betaal hem (sinds vorige week ) zelf. 2. Die baas doet dat ook met een reden. Als de scheiding tussen eerste en tweede klas kennelijk op vrijwillige basis is en dat ze niet willen handhaven, dan moet de NS dat communiceren. Denk alleen niet dat er dan nog veel mensen een 1e klas kaartje gaan betalen.
ja wat deadlock zegt. Waar ga je je dan precies over opwinden?
Op vrijdag 4 november 2022 20:37 schreef exelletor het volgende: Ik vind 47 nog best een prima prijs, de alternatieven die ik heb zijn niet per se goedkoper. Met elke keer netjes een fietskaartje wordt het wel een stuk duurder, maar een fiets neemt nou eenmaal ruimte in beslag en is ongewenst bij de NS, dus daar valt wel wat voor te zeggen. Ik had de treindienst graag betrouwbaarder en frequenter gezien, ik merk dat de laatste tijd de trein voor mij geen aantrekkelijk alternatief is.
Ik steun het gezeik over eerste klas ook niet. Het is nou niet zo dat je met een eerste klas kaartje opeens wel recht op een zitplaats hebt en ik begrijp dat veel mensen indien mogelijk met enige comfort willen reizen. Maar goed, ik sta ook positief tegenover het initiatief om uit protest zwart te rijden, zoals men in Duitsland is begonnen.
Bij flex weekend vrij gaat de meerprijs voor eerste klas van ¤6 naar ¤9. Dat is 50% verhoging. Gekeken naar de totaalprijs is het 17% verhoging. Van 37,70 naar 43,95. Best fors.
[..] Bij flex weekend vrij gaat de meerprijs voor eerste klas van ¤6 naar ¤9. Dat is 50% verhoging. Gekeken naar de totaalprijs is het 17% verhoging. Van 37,70 naar 43,95. Best fors.
Anderzijds kun je ook beredeneren dat het Weekend-Vrij-abonnement te goedkoop is, en zeker de Eerste Klas-versie te goedkoop is, gezien er tegenwoordig in het weekend heel veel treinen uitvallen en ook behoorlijk drukke Sprinters slechts 1x per uur rijden. Als de treinen met name in het weekend te druk zijn en capaciteitsuitbereiding niet mogelijk is vanwege gebrek aan personeel dan is er maar één mogelijkheid. De prijzen fors verhogen in de hoop dat reizigers afhaken. Dan zijn de prijsverhogingen van bijvoorbeeld het Weekend Vrij-abonnement heel goed uit te leggen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Anderzijds kun je ook beredeneren dat het Weekend-Vrij-abonnement te goedkoop is, en zeker de Eerste Klas-versie te goedkoop is, gezien er tegenwoordig in het weekend heel veel treinen uitvallen en ook behoorlijk drukke Sprinters slechts 1x per uur rijden. Als de treinen met name in het weekend te druk zijn en capaciteitsuitbereiding niet mogelijk is vanwege gebrek aan personeel dan is er maar één mogelijkheid. De prijzen fors verhogen in de hoop dat reizigers afhaken. Dan zijn de prijsverhogingen van bijvoorbeeld het Weekend Vrij-abonnement heel goed uit te leggen.
Bewust beleid om mensen de trein uit te jagen is wel echt de omgekeerde wereld hoor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Bewust beleid om mensen de trein uit te jagen is wel echt de omgekeerde wereld hoor.
Er is te weinig aanbod, aanbod kan niet worden uitgebreid (tekort personeel), dus dan moet de vraag (aantal reizigers) omlaag. Daarom is een forse verhoging van de weekend-abonnementen niet meer dan logisch.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Anderzijds kun je ook beredeneren dat het Weekend-Vrij-abonnement te goedkoop is, en zeker de Eerste Klas-versie te goedkoop is, gezien er tegenwoordig in het weekend heel veel treinen uitvallen en ook behoorlijk drukke Sprinters slechts 1x per uur rijden. Als de treinen met name in het weekend te druk zijn en capaciteitsuitbereiding niet mogelijk is vanwege gebrek aan personeel dan is er maar één mogelijkheid. De prijzen fors verhogen in de hoop dat reizigers afhaken. Dan zijn de prijsverhogingen van bijvoorbeeld het Weekend Vrij-abonnement heel goed uit te leggen.
Treinen zijn per definitie nooit “te goedkoop”. Je wil toch een alternatief bieden voor de auto? Dus omdat er teveel mensen op af komen ga je reizigers wegjagen ipv meer aanbod regelen. Dat is toch de wereld op z’n kop?
Al die mensen die nu een auto kopen, krijg je echt niet meer snel terug de trein in. En het wegennet is nu al zwaar overbelast. Dus wat je wil bereiken met mensen de trein uit jagen ontgaat me eerlijk gezegd.