quote:Omdat ik mij in mijn huidige functie regelmatig verbaas over het aantal slecht functionerende collega's vraag ik mij af of mensen hier leuke/schokkende verhalen hebben van collega's die niets uitvoeren of extreem slecht functioneren.
Wat zijn de extreemste gevallen die je op de werkvloer hebt meegemaakt? Hoelang kwamen mensen ergens mee weg?
Niet alleen bij overheidsinstellingen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:45 schreef ZarB het volgende:
[..]
Ehm zo ongeveer elke overheidsinstelling dus![]()
Begin bij de gemiddelde communicatieafdeling bij wat voor bedrijf dan ook. Of gewoon een overheidsinstantie, wat voor instantie dan ook. (Rijk, provincie, gemeente) Werken 1 miljoen mensen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:42 schreef Hexagon het volgende:
Waar kan ik eigenlijk solliciteren voor zon bullshit job? Lijkt me wel aantrekkelijk. Kan ik de hele dag hobbyen voor geld.
Zou wel kiezen voor een wat groter bedrijf.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Begin bij de gemiddelde communicatieafdeling bij wat voor bedrijf dan ook. Of gewoon een overheidsinstantie, wat voor instantie dan ook. (Rijk, provincie, gemeente) Werken 1 miljoen mensen.
Consultancy stikt ook van de bullshit trouwens. Beetje het land door reizen en babbelen, en vaak weinig zeggen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou wel kiezen voor een wat groter bedrijf.
Bij een klein bedrijf zit degene over wiens portemonnee het gaat, er wat korter op. Dan kom je minder makkelijk weg met hele dagen of bijna hele dagen niksen en andere dingen doen dan werk.
Klopt, maar daarbij nog wel het idee dat je veel moet vergaderen, rond moet rijden, etc.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Consultancy stikt ook van de bullshit trouwens. Beetje het land door reizen en babbelen, en vaak weinig zeggen.
Niet altijd. Heb in het vorige deel aangegeven dat ik zelf jaren een bullshitbaan heb gehad.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:57 schreef Hexagon het volgende:
Altijd wel grappig dat die bullshit jobs altijd "anderen" zijn.
Vind het vooral wel grappig dat je dit fenomeen totaal niet herkent terwijl andere users dat hier wel hebben.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:57 schreef Hexagon het volgende:
Mensen die de kantjes er vanaf lopen zijn me niet onbekend. Maar doorgaans vliegen die er op een gegeven moment gewoon uit op de plekken waar ik gewerkt heb.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Vind het vooral wel grappig dat je dit fenomeen totaal niet herkent terwijl andere users dat hier wel hebben.
Als je vooral in kleinere bedrijven hebt gewerkt of bv. in een sector waar je meer met je handen doet dan met je hoofd, dan kom je dit soort bullshitbanen een stuk minder tegen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Vind het vooral wel grappig dat je dit fenomeen totaal niet herkent terwijl andere users dat hier wel hebben.
Volgens mij niet hoor, genoeg users die het zelf wel mee hebben gemaakt als ik het topic zo lees. Het is echt de normaalste zaak van de wereld, heb het al bij genoeg bedrijven meegemaakt.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:57 schreef Hexagon het volgende:
Altijd makkelijk ja. Maar ik ga er eerlijk over zijn, ik heb best wel een bullshit job. Ik luister naar (tech)problemen van onze franchisenemers, onderzoek of het daadwerkelijk problemen zijn en of het nodig is deze op te lossen, en zo ja, dan schuif ik het door naar onze techafdeling.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb een aantal samenvattende artikelen gelezen en die zeggen genoegquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:13 schreef Basp1 het volgende:
En hexagon heb je dat boek eigenlijk zelf wel gelezen of praat je de spindoctors na die zeggen dat er geen bullshitjobs bestaan en je standaard het over een linkse filosoof moet hebben.
Wat de politieke kleur van deze filosoof is doet er natuurlijk niets toe behalve als je deze bij voorbaat al in een hoekje wilt drukken.
Het is lekker pendant een beetje te gaan bepalen dat andermans baan "bullshit" is. En kennelijk ook nog de banen van meer dan de helft van alle mensen.quote:https://www.managementboe(...)t-jobs-david-graeber
In 'Bullshit jobs' stelt antropoloog en invloedrijk denker David Graeber dat een groot deel van ons werk zinloos moet zijn. Want dankzij de technologie kunnen we voor onze productiebehoefte met een vijftienurige werkweek toe, en toch maken we allemaal nog steeds volle dagen. Hij kreeg op een blog hierover duizenden reacties: over de hele wereld blijken veel mensen het fenomeen te kennen. Nota bene: een bullshit job is een baan waarvan de persoon zelf vindt dat het (deels) een onzinbaan is.
Graeber beschrijft in dit boek het hoe en waarom van deze banen, die voortkomen uit het westerse kapitalisme maar er eigenlijk haaks op staan (ze lijken meer op de werkverschaffing in het voormalige Oostblok). Onzinbanen komen ook voort uit onze calvinistische overtuiging dat werkloos zijn slecht is.
Ik werk overdag. Maar waar anderen af en toe een sigaretje mogen roken, mag ik soms even op FOK tussen twee klusjes door. Ik werk ook wel eens over als er tijd tekort is dus dat middelt wel uit.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:02 schreef Ronald het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor, genoeg users die het zelf wel mee hebben gemaakt als ik het topic zo lees. Het is echt de normaalste zaak van de wereld, heb het al bij genoeg bedrijven meegemaakt.
Maar goed, jij hebt ook wel tijd over blijkbaar of ben je overdag vrij?
Exact hetzelfde hier ja.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:22 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Altijd makkelijk ja. Maar ik ga er eerlijk over zijn, ik heb best wel een bullshit job. Ik luister naar (tech)problemen van onze franchisenemers, onderzoek of het daadwerkelijk problemen zijn en of het nodig is deze op te lossen, en zo ja, dan schuif ik het door naar onze techafdeling.
Met de juiste structuur en procesverandering kunnen ze mij er prima uitsnijden, denk ik. Aan de andere kant, laat een salescollega uit Mexico maar eens praten met een developer hier op kantoor. Dat gaat dan ook niet goed.
Het liefst zou ik iets met mijn handen gaan doen en echt "bezig" zijn; hovenier, meubelmaker, automonteur... maar ja, comfort zone en salaris en zo hè.
Zo herkenbaar. Alhoewel ik nog steeds wel iets met mijn hoofd wil doen, hele ingewikkelde analyses maken ofzo, naast voldoende privétijd voor praktisch werk, klussen enzo, kastjes opknappen. Mijn baan met 6000 bruto is een absolute bullshitjob. Praten, masseren, spreadheets in elkaar draaien en mailen, onderhandelen, etc. etc. totdat mensen eindelijk eens de kwaliteit leveren die ze geacht worden te leveren in de cybersecurity anno 2022. Dat het gros van de developers noch de omgeving voldoen, is de olifant in de kamer waar iedereen omheen wandelt, maar ze houden blijkbaar liever mijn rol in stand.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:22 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Altijd makkelijk ja. Maar ik ga er eerlijk over zijn, ik heb best wel een bullshit job. Ik luister naar (tech)problemen van onze franchisenemers, onderzoek of het daadwerkelijk problemen zijn en of het nodig is deze op te lossen, en zo ja, dan schuif ik het door naar onze techafdeling.
Met de juiste structuur en procesverandering kunnen ze mij er prima uitsnijden, denk ik. Aan de andere kant, laat een salescollega uit Mexico maar eens praten met een developer hier op kantoor. Dat gaat dan ook niet goed.
Het liefst zou ik iets met mijn handen gaan doen en echt "bezig" zijn; hovenier, meubelmaker, automonteur... maar ja, comfort zone en salaris en zo hè.
Snap ik, ik denk dat veel mensen dit wel herkennen. Wat voor gevoel geeft dit jou? Nutteloosheid? Of door het lekkere salaris toch ook wel een stukje voldoening?quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:01 schreef Andromache het volgende:
[..]
Zo herkenbaar. Alhoewel ik nog steeds wel iets met mijn hoofd wil doen, hele ingewikkelde analyses maken ofzo, naast voldoende privétijd voor praktisch werk, klussen enzo, kastjes opknappen. Mijn baan met 6000 bruto is een absolute bullshitjob. Praten, masseren, spreadheets in elkaar draaien en mailen, onderhandelen, etc. etc. totdat mensen eindelijk eens de kwaliteit leveren die ze geacht worden te leveren in de cybersecurity anno 2022. Dat het gros van de developers noch de omgeving voldoen, is de olifant in de kamer waar iedereen omheen wandelt, maar ze houden blijkbaar liever mijn rol in stand.
Hij is in elk geval nog wel bezig met iets. Da's al wat.quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Snap ik, ik denk dat veel mensen dit wel herkennen. Wat voor gevoel geeft dit jou? Nutteloosheid? Of door het lekkere salaris toch ook wel een stukje voldoening?
Ik vermoed dat jij er bent omdat al is gebleken dat die techafdeling dat niet kan of geen geduld heeft om met die franchisenemers te spreken en ze te supporten. Kortom: je maakt wel verschil.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:22 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Helemaal 100% bullshit zal het meestal niet zijn. Ook ik deed toen wel nuttige dingen, maar dat was misschien 20% van de tijd op z'n best.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:08 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij er bent omdat al is gebleken dat die techafdeling dat niet kan of geen geduld heeft om met die franchisenemers te spreken en ze te supporten. Kortom: je maakt wel verschil.
Ik heb David Graeber's boek over bullshitjobs bijna helemaal gelezen (totdat mijn ereader erop crashte) en zijn uitgangspunt was ook dat best veel managers banen 'scheppen' om maar genoeg headcount te hebben om belangrijk te lijken. Hij had ook best wat mensen geïnterviewd die zélf hadden aangegeven een bullshitjob te hebben (sommigen ook zonder noemenswaardige dagindeling of takenpakket) en ook menig werknemer die zelf ontslag had genomen om die reden. Ik heb ze in het verleden ook gehad. Projecten waarbij je eigenlijk te weinig taken kreeg toebedeeld of waarbij er een extra onzinnige bureaucratische laag tussen je baan werd geschoven waardoor je werk extra nutteloos leek te zijn.
Zoals men in apocalypse now al zei, "we need fewer men but better".quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Helemaal 100% bullshit zal het meestal niet zijn. Ook ik deed toen wel nuttige dingen, maar dat was misschien 20% van de tijd op z'n best.
Dat sowieso.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals men in apocalypse now al zei, "we need fewer men but better".
In de boekversie van 'World War Z' komt het ook aan bod:quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals men in apocalypse now al zei, "we need fewer men but better".
quote:The following excerpt from World War Z is an interview with a government official after the zombie war and makes this point perfectly:
"Ours was a postindustrial or service-based economy, so complex and highly specialized that each individual could only function within the confines of its narrow, compartmentalized structure. You should have seen some of the “careers” listed on our first employment census; everyone was some version of an “executive,” a “representative,” an “analyst,” or a “consultant,” all perfectly suited to the prewar world, but all totally inadequate for the present crisis. We needed carpenters, masons, machinists, gunsmiths. We had those people, to be sure, but not nearly as many as were necessary.
The first labor survey stated clearly that over 65 percent of the present civilian workforce were classified F-6, possessing no valued vocation. . . . You would have entire suburban neighborhoods of upper-middle-class professionals, none of whom had possessed even the basic know-how to replace a cracked window. Those with that knowledge lived in their own blue-collar “ghettos,” an hour away in prewar auto traffic, which translated to at least a full day on foot. . . .
Anyone F-6 but physically able became unskilled labor: clearing rubble, harvesting crops, digging graves. A lot of graves needed to be dug. Anyone A-1, those with war-appropriate skills, became part of our CSSP, or Community Self-Sufficiency Program. A mixed group of instructors would be tasked with infusing these sedentary, overeducated, desk-bound, cubicle mice with the knowledge necessary to make it on their own. It was an instant success.
America was a segregated workforce, and in many cases, that segregation contained a cultural element. A great many of our instructors were first-generation immigrants. These were the people who knew how to take care of themselves, how to survive on very little and work with what they had. These were the people who tended small gardens in their backyards, who repaired their own homes, who kept their appliances running for as long as mechanically possible. It was crucial that these people teach the rest of us to break from our comfortable, disposable consumer lifestyle even though their labor had allowed us to maintain that lifestyle in the first place.
Yes, there was racism, but there was also classism. You’re a high-powered corporate attorney. You’ve spent most of your life reviewing contracts, brokering deals, talking on the phone. That’s what you’re good at, that’s what made you rich and what allowed you to hire a plumber to fix your toilet, which allowed you to keep talking on the phone. The more work you do, the more money you make, the more peons you hire to free you up to make more money. That’s the way the world works. But one day it doesn’t. No one needs a contract reviewed or a deal brokered. What it does need is toilets fixed. And suddenly that peon is your teacher, maybe even your boss. For some, this was scarier than the living dead."
Misschien schreef ik het wat te zwart-wit. Zeker maak ik wel een beetje verschil, en daar haal ik ook mijn voldoening uit: veel franchisenemers met wie ik contact heb zeggen ook letterlijk dat ze het fijn vinden om met mij te praten en dat er dus iemand zit die naar ze luistert en hun belangen behartigt op het verder oh zo boze hoofdkantoor.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:08 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij er bent omdat al is gebleken dat die techafdeling dat niet kan of geen geduld heeft om met die franchisenemers te spreken en ze te supporten. Kortom: je maakt wel verschil.
Ik heb David Graeber's boek over bullshitjobs bijna helemaal gelezen (totdat mijn ereader erop crashte) en zijn uitgangspunt was ook dat best veel managers banen 'scheppen' om maar genoeg headcount te hebben om belangrijk te lijken. Hij had ook best wat mensen geïnterviewd die zélf hadden aangegeven een bullshitjob te hebben (sommigen ook zonder noemenswaardige dagindeling of takenpakket) en ook menig werknemer die zelf ontslag had genomen om die reden. Ik heb ze in het verleden ook gehad. Projecten waarbij je eigenlijk te weinig taken kreeg toebedeeld of waarbij er een extra onzinnige bureaucratische laag tussen je baan werd geschoven, terwijl je dat prima zelf had kunnen doen, waardoor je werk extra nutteloos leek te zijn en potentieel bore-out materiaal werd.
Vond verkeersregelaars ook vrij onnodig altijd, totdat ik afgelopen juni na een groot festival 2 uur lang op de parkeerplaats vaststond. Een stuk verder stapten een paar bezoekers uit hun auto en begonnen vrijwillig het verkeer te regelen. Ineens liep alles vrij soepel door.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 11:09 schreef laziness het volgende:
Oh nou hier laatst op een hele drukke straat dwars door Leiden gingen ze om 17:00uur gewoon naar huis. Geloof me met de chaos die toen ontstond vind ik het geen bullshit job. Maar dat niemand er over nadenkt dat om 17:00uur gewoon weglopen geen goed idee is vind ik dan wel weer stuitend.
Ze zijn ook niet onnodig maar vaak stellen ze van die halve gare op met weinig denkvermogen, overtuigings- en regelkracht.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 11:44 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Misschien schreef ik het wat te zwart-wit. Zeker maak ik wel een beetje verschil, en daar haal ik ook mijn voldoening uit: veel franchisenemers met wie ik contact heb zeggen ook letterlijk dat ze het fijn vinden om met mij te praten en dat er dus iemand zit die naar ze luistert en hun belangen behartigt op het verder oh zo boze hoofdkantoor.
Maar toch, ergens denk ik dat het ook wel zonder mij kan.
[..]
Vond verkeersregelaars ook vrij onnodig altijd, totdat ik afgelopen juni na een groot festival 2 uur lang op de parkeerplaats vaststond. Een stuk verder stapten een paar bezoekers uit hun auto en begonnen vrijwillig het verkeer te regelen. Ineens liep alles vrij soepel door.![]()
In de Volkskrant heeft een stuk gestaan waaruit je kan opmaken dat de helft echt niets doenquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze zijn ook niet onnodig maar vaak stellen ze van die halve gare op met weinig denkvermogen, overtuigings- en regelkracht.
Aka iedereen heeft schijt aan ze.
Ik heb hetzelfde, maar vraag me af of die collega's dan wel geschikt zijn voor het werk.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:48 schreef Hexagon het volgende:
Zijn veel van die "Bullshit-jobs" niet gewoon werk dat ver onder je niveau zit?
Er zijn ook van die taken die ik in een uurtje doe terwijl er collega's zijn die er echt een halve dag voor nodig hebben en die tijd ook echt ermee bezig zijn.
Dat klopt voor mijn gevoel worden ze nu echt overal voor ingezet voor zelfs de meest onbenullige werkzaamheden.quote:
Geen scrummaster aanwezig zekerquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:15 schreef Scorpie het volgende:
Standups met 3 Project Managers, 3 Account Managers's en 2 PMO's.
Op 3 developers en 3 designers.
Hier viel een collega uit. Zij zat 37 uur in haar eentje op één taak. Na bijna drie maanden (...) werd er gesignaleerd dat haar werk was blijven liggen. Iedereen duiken want sjonge jonge dat zou wel heel veel zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:48 schreef Hexagon het volgende:
Zijn veel van die "Bullshit-jobs" niet gewoon werk dat ver onder je niveau zit?
Er zijn ook van die taken die ik in een uurtje doe terwijl er collega's zijn die er echt een halve dag voor nodig hebben en die tijd ook echt ermee bezig zijn.
Ja of jij bent gewoon te slim/ervaren voor dat werk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde, maar vraag me af of die collega's dan wel geschikt zijn voor het werk.
Destijds zat er 'n collega die full-time bezig was met één bepaalde rapportage. Dat deed 'ie helemaal handmatig. Pogingen om het met hem te automatiseren, had 'ie altijd vakkundig gesaboteerd. Toen viel 'ie uit met vage klachten. Duurde best lang, maar eigenlijk niemand bleek die rapportage te missen. Cijfers die mensen nodig hadden werden allang ergens automatisch uit de systemen getrokken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hier viel een collega uit. Zij zat 37 uur in haar eentje op één taak. Na bijna drie maanden (...) werd er gesignaleerd dat haar werk was blijven liggen. Iedereen duiken want sjonge jonge dat zou wel heel veel zijn.
In drie weken had ik het uitgebaggerd terwijl ik mijn eigen werkzaamheden ook gewoon nog deed, en dat was inclusief uitvissen hoe en wat ze nu eigenlijk deed.
Toen ik bij was bleek het een uurtje max te zijn per dag om bij te houden. En ik ben echt niet supergoed of -snel. Dus dan mag je echt concluderen dat daar iemand fulltime salaris zat te trekken voor droog een paar uurtjes werk per week...
Het is inderdaad vaak opvallend dat mensen die de minste werklust hebben het snelst overspannen etc. zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Destijds zat er 'n collega die full-time bezig was met één bepaalde rapportage. Dat deed 'ie helemaal handmatig. Pogingen om het met hem te automatiseren, had 'ie altijd vakkundig gesaboteerd. Toen viel 'ie uit met vage klachten. Duurde best lang, maar eigenlijk niemand bleek die rapportage te missen. Cijfers die mensen nodig hadden werden allang ergens automatisch uit de systemen getrokken.
Ja. Als dat soort lui aanvoelen dat hun baantje op de tocht staan of onverwachts toch aan het werk worden gezet, dan gaat het mis.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 16:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is inderdaad vaak opvallend dat mensen die de minste werklust hebben het snelst overspannen etc. zijn.
Ik begrijp eigenlijk niet wat dat soort mensen voor toekomstbeeld voor zichzelf hebben. Ik bedoel je kan op die manier een paar jaar geld vangen zonder moeite te doen. Maar op een gegeven moment lig je er toch wel een keer uit. En op die manier ga je niet nog veel goed verdienende banen vinden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 16:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Als dat soort lui aanvoelen dat hun baantje op de tocht staan of onverwachts toch aan het werk worden gezet, dan gaat het mis.
Deze kerel was ergens achter in de 50. Die vindt het dan wel gescheten. Gepokt en gemazeld in het niks doen. Ik werd er gek van toen ik geen ruk te doen had op kantoor. Uiteindelijk maar wat voor mezelf gaan doen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 16:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik begrijp eigenlijk niet wat dat soort mensen voor toekomstbeeld voor zichzelf hebben. Ik bedoel je kan op die manier een paar jaar geld vangen zonder moeite te doen. Maar op een gegeven moment lig je er toch wel een keer uit. En op die manier ga je niet nog veel goed verdienende banen vinden.
Voor mijn gevoel geldt dat voor mij ook. Totdat ik echt nodig ben en heel snel kan analyseren en opstellen dat komt een paar keer per jaar voor en dan is het wel echt knallen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hier viel een collega uit. Zij zat 37 uur in haar eentje op één taak. Na bijna drie maanden (...) werd er gesignaleerd dat haar werk was blijven liggen. Iedereen duiken want sjonge jonge dat zou wel heel veel zijn.
In drie weken had ik het uitgebaggerd terwijl ik mijn eigen werkzaamheden ook gewoon nog deed, en dat was inclusief uitvissen hoe en wat ze nu eigenlijk deed.
Toen ik bij was bleek het een uurtje max te zijn per dag om bij te houden. En ik ben echt niet supergoed of -snel. Dus dan mag je echt concluderen dat daar iemand fulltime salaris zat te trekken voor droog een paar uurtjes werk per week...
Dat sowieso natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of jij bent gewoon te slim/ervaren voor dat werk.
Maar dan nog. Als hij 5 jaar voor zijn pensioen eruit ligt doet dat financieel toch behoorlijk pijn.Iets meer inzet tonen en het was hem bespaard gebleven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 16:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Deze kerel was ergens achter in de 50. Die vindt het dan wel gescheten. Gepokt en gemazeld in het niks doen. Ik werd er gek van toen ik geen ruk te doen had op kantoor. Uiteindelijk maar wat voor mezelf gaan doen.
Maar zo iemand zal het prima vinden. Een beetje inefficiënt en nutteloos werk doen. De hele dag door overal ouwehoeren. Het zal z'n tijd wel duren.
Uiteindelijk heeft 'ie zich met vage klachten ziek gemeld toen duidelijk werd dat 'ie moest wieberen, omdat z'n rapportage compleet overbodig was.
Uiteindelijk, inclusief loonsanctie, heeft 'ie dat drie jaar uit weten te spelen. Dit soort lui zitten gewoon hun tijd uit tot hun pensioen en hopen dat ze dat zo lang mogelijk mogen doen.
Andere baan met dat salaris, was natuurlijk volkomen kansloos.
Gezegd hebbende dat ik dan wel zo shine dat ik nu al 10 jaar 10% per jaar erbij krijg aan salaris omdat ik onmisbaar ben rond dat soort momenten.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 16:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel geldt dat voor mij ook. Totdat ik echt nodig ben en heel snel kan analyseren en opstellen dat komt een paar keer per jaar voor en dan is het wel echt knallen.
Maar 80% van de tijd sta ik wel een beetje standby te draaien. Alles wat ik vaker moet doen automatiseer ik en voor het merendeel ben ik te goed om er echt uren aan te kunnen besteden.
Negeren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:42 schreef Erasmus het volgende:
Ik meld mij in dit topicCollega vraagt iets werkinhoudelijks via Instagram DM (!) omdat ze naar een concert is en geen werktelefoon bij haar heeft, en ze wist dat ik vandaag moest overwerken voor een ad-hoc.
Het verzoek is niet erg, ben flexibel, maar iets werkinhoudelijk via sociale media aan mij vragen.. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hiervan moet vinden of hoe ik hierop moet reageren zonder dat het gênant wordt of onze werkrelatie te verstoren.
Het is time-sensitive, ben geneigd pas na die tijd te reageren.quote:
Maar ik denk dat ik voor deze optie ga.quote:
Waarom moet ze op een concert iets werkinhoudelijks vragen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:42 schreef Erasmus het volgende:
Ik meld mij in dit topicCollega vraagt iets werkinhoudelijks via Instagram DM (!) omdat ze naar een concert is en geen werktelefoon bij haar heeft, en ze wist dat ik vandaag moest overwerken voor een ad-hoc. Dus het verzoek is niet zo erg, meer het platform.
Het verzoek is niet erg, ben flexibel, maar iets werkinhoudelijk via sociale media aan mij vragen.. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hiervan moet vinden of hoe ik hierop moet reageren zonder dat het gênant wordt of onze werkrelatie te verstoren.
Eens.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom moet ze op een concert iets werkinhoudelijks vragen?
Ik zou het negeren.
De echte vraag is waarom ze je persoonlijke instagram weetquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:43 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Het is time-sensitive, ben geneigd pas na die tijd te reageren.
"Tsja, had je maar Teams moeten gebruiken, was aan het werk dus keek niet op Insta DM"
Ik dacht dat die Duitsers daar nog wat strikter in waren dan wij hier?quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:47 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Maar ik denk dat ik voor deze optie ga.
Als ze commentaar heeft, dan laat ik gewoon direct op zijn Hollands merken mijn sociale media gescheiden te willen hebben van werk (ik werk op een Duits kantoor).
Zou dr een nazi noemen en blokkeren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:42 schreef Erasmus het volgende:
Ik meld mij in dit topicCollega vraagt iets werkinhoudelijks via Instagram DM (!) omdat ze naar een concert is en geen werktelefoon bij haar heeft, en ze wist dat ik vandaag moest overwerken voor een ad-hoc. Dus het verzoek is niet zo erg, meer het platform.
Ik ook eigenlijk ja.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik dacht dat die Duitsers daar nog wat strikter in waren dan wij hier?
Gewoon zo'n collega die van alles mega angst heeft en meteen in paniek raakt als dingen niet geregeld zijnquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 20:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom moet ze op een concert iets werkinhoudelijks vragen?
Ik zou het negeren.
Nou ja, ik werk met millennials (ben er zelf een) en vrienden maken via kantoor lijkt mij vrij normaalquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De echte vraag is waarom ze je persoonlijke instagram weet
Ja, dat dacht ik ook en dat zijn ze ook dus mega WTFquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik dacht dat die Duitsers daar nog wat strikter in waren dan wij hier?
quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:13 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Zou dr een nazi noemen en blokkeren.
Ja. Het kan vast wel even wachten tot na het concert. Anders had ze haar werktelefoon wel bij zich.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:26 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Gewoon zo'n collega die van alles mega angst heeft en meteen in paniek raakt als dingen niet geregeld zijnFucking vervelend wel, waarom dacht je daar niet aan voor je concert?
quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:13 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Zou dr een nazi noemen en blokkeren.
Mij niet eigenlijk, juist om dit soort gedoe. Ik heb wel collega's gehad waarmee ik vrij vriendschappelijk omging, maar dat waren zeker geen vrienden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:26 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Gewoon zo'n collega die van alles mega angst heeft en meteen in paniek raakt als dingen niet geregeld zijnFucking vervelend wel, waarom dacht je daar niet aan voor je concert?
Ik heb haar genegeerd.
[..]
Nou ja, ik werk met millennials (ben er zelf een) en vrienden maken via kantoor lijkt mij vrij normaalMaar dat zij over werk zou DM'en, is mind-fucking-blowing. Hence waarom ik mij hier kwam melden
In dat geval, sterkte morgen!quote:[..]
Ja, dat dacht ik ook en dat zijn ze ook dus mega WTF
Misschien is ze een psycho, kan ook.
quote:[..]
Geen zin in HR
quote:
Inmiddels heb ik haar probleem gefixed en ik heb het DM-gesprek überhaupt niet geopend (las alles vanaf de notificaties). Dus er staat geen "Read" onder haar berichtjes, fucking nice.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 21:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Het kan vast wel even wachten tot na het concert. Anders had ze haar werktelefoon wel bij zich.
Vind het vaak een beetje schijnbetrokkenheid dat 's avonds mailen en zo. Altijd even laten zien dat ze 's avonds bezig zijn. Als je je werk fatsoenlijk plant, hoef je 's avonds geen onzinmails weg te tikken.
Gewoon op Excel cursus sturen, of een ander systeem bedenken om te gaan gebruiken wat digibeet proof is.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 14:53 schreef Cue_ het volgende:
Pff soms moet je maar aannemen dat mensen hun werk goed doen, want soms ..![]()
Vraag je of iemand wil aangeven wat ze aanpast in een lijst, doet ze dat 3x en daarna gewoon niet meer.
Vraag je of ze zaken netjes in een tabelletje in Excel wil zetten, doet ze van alles over allerlei regels heen
Best frustrerend soms
Toen ik nog in NL woonde werkte ik bij een toxische kantoor op het industrieterrein in the middle of buttfuck nowhere (dynamische werkomgeving), had ik een geautomatiseerde sheet gemaakt waar men alleen maar in specifieke tabellen hun cijfers hoefden in te vullen en zou er een rapportage uitgedraaid worden.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 15:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gewoon op Excel cursus sturen, of een ander systeem bedenken om te gaan gebruiken wat digibeet proof is.
Dit was gewoon even een lijstje dat ze moest behandelen, niets moeilijks, maarjaquote:Op donderdag 13 oktober 2022 15:05 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon op Excel cursus sturen, of een ander systeem bedenken om te gaan gebruiken wat digibeet proof is.
Kijk, als iemand een sheet kapot heeft gemaakt: geen probleem, daar ben ik dan ook voor om het te fixen. Echt geen probleem. Zou er ook niet boos over worden of zeiken (tenzij dit constant gebeurt), want ik verwacht niet van digibeten dat ze dingen heel houden.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 16:06 schreef Qarrad het volgende:
Excelsheets invullen is inderdaad een uitstekende proef om te zien wat iemands ondergrens is. Hoeveel sheets ik al niet heb moeten herstellen nadat halve digibeten maar wat deden en daarna stiekem afsloten in plaats van dat ze er even iemand bijhaalden
Of van die Excel-experts die zelf documenten in elkaar draaien die gewoon onwerkbaar zijn en alleen zijzelf snappen, ook verschrikkelijk. En ja, voor mij is Excel al snel moeilijk. Maar sommigen overdrijven echt, zijn drukker met hun Excelvaardigheden te pronken dan een werkbaar document op te stellenquote:Op donderdag 13 oktober 2022 16:06 schreef Qarrad het volgende:
Excelsheets invullen is inderdaad een uitstekende proef om te zien wat iemands ondergrens is. Hoeveel sheets ik al niet heb moeten herstellen nadat halve digibeten maar wat deden en daarna stiekem afsloten in plaats van dat ze er even iemand bijhaalden
Soms is zo'n sheet inderdaad niet heel werkbaar of kan het een stuk efficiënter.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 16:23 schreef ISVV het volgende:
[..]
Of van die Excel-experts die zelf documenten in elkaar draaien die gewoon onwerkbaar zijn en alleen zijzelf snappen, ook verschrikkelijk. En ja, voor mij is Excel al snel moeilijk. Maar sommigen overdrijven echt, zijn drukker met hun Excelvaardigheden te pronken dan een werkbaar document op te stellen
Eh ja, dat is eerder regel dan uitzondering. Ik ben georganiseerd, reageer snel op e-mail en heb een lege inbox. Achter anderen aanzitten is inmiddels een vast onderdeel van m'n werkdag geworden. Gelukkig doe ik dat ook georganiseerd zodat het me niet veel tijd kost.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 14:44 schreef HSG het volgende:
Hebben jullie ook van die collega's die niet reageren op jouw mail of niets doen met een verzoek van jou terwijl jij andersom wel snel reageert op een vraag van hun?
Ik erger me meer met mensen die hun kind als Desktop in hebben gesteldquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:10 schreef Claudia_x het volgende:
Hoeveel collega's hebben jullie die een desktop vol met bestanden hebben?
Als ik een volle desktop zie bij iemand, dan heb ik snel m'n oordeel klaar.
Ik heb echt een beetje zitten lollen om deze laatste zin.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eh ja, dat is eerder regel dan uitzondering. Ik ben georganiseerd, reageer snel op e-mail en heb een lege inbox. Achter anderen aanzitten is inmiddels een vast onderdeel van m'n werkdag geworden. Gelukkig doe ik dat ook georganiseerd zodat het me niet veel tijd kost.
Maar het is om te janken!quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:12 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb echt een beetje zitten lollen om deze laatste zin.
Herkenbaar… beetje jammer dat betreffende collega er dus geen ‘printbestand’ bij had staanquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:10 schreef Claudia_x het volgende:
Liever iemand die het zo doet en gewoon precies weet waar wat staat. Dan iemand die alles "netjes" heeft maar verder zelf compleet geen overzicht heeft.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:10 schreef Claudia_x het volgende:
Een van m'n werknemers heeft dat. Die haalt mijn documenten en de desktop door elkaar.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:10 schreef Claudia_x het volgende:
Daar had ik ook altijd een hekel aan. Eindeloze vergaderen met veel geouwehoer en weinig wol. Heb ook nu er nog wel een hekel aan.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:18 schreef raptorix het volgende:
Waar ik hekel aan heb zijn collega's die voor alles een meeting in willen schieten, en niet even een kwartiertje, gelijk een uur, en dan liefst nog met allerlei personen erbij die er niets aan hebben.
Overigens zit ik nu in een heel klein team en we doen buiten de dagstart om geen meetings, gewoon even met elkaar Teamsen en Desktop sharen om samen het probleem te bekijken.
Gek genoeg is de correlatie groot tussen bestanden op je desktop plempen, volstrekt ongeorganiseerd zijn en geen enkel overzicht hebben.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:27 schreef borbit het volgende:
[..]
Liever iemand die het zo doet en gewoon precies weet waar wat staat. Dan iemand die alles "netjes" heeft maar verder zelf compleet geen overzicht heeft.
Ik moet bekennen dat ik wat dat betreft ook een vrolijke chaoot ben, om mijn werk wat minder maar prive flikker ik alles ook in random folder names. Eens per jaar move ik dan het hele zootje naar een backup folder zodat ik weer lekker schoon kan beginnenquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gek genoeg is de correlatie groot tussen bestanden op je desktop plempen, volstrekt ongeorganiseerd zijn en geen enkel overzicht hebben.
Daar heb ik toch zo een hekel aanquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:10 schreef Claudia_x het volgende:
Of mensen die zo'n wachtwoordenkluis te moeilijk vinden en dan alles maar in Notepad kwakken of de browser het op laten knappen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:39 schreef sigme het volgende:
Ik ken mensen die nog steeds geen idee hebben wat de verkenner is. Die openen bestanden vanuit word of excel, en als dat niet werkt zijn ze het kwijt.
Of mensen die ‘favorieten’ in de browser niet beheersen, en linkjes verzamelen in notepad of onenote.
Ik word dan niet boos, alleen een beetje verdrietig.
Bij mijn oude werk had een collega het een jaar of 15 terug voor elkaar gekregen om een sheet zo te vernaggelen dat Excel deze niet meer wou opslaan, wat bleek hij had teveel verschillende kleurtjes en opmaken zitten te gebruiken limiet zat op 4000 unieke celformaten.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 18:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Soms is zo'n sheet inderdaad niet heel werkbaar of kan het een stuk efficiënter.
Het eerste wat ik in het begin van dit jaar heb gedaan is een héél beknopte handleiding voor m'n (anderszins heel slimme) collega's maken om ze uit te leggen hoe ze de diverse opslaglocaties die ze hebben overzichtelijk en toegankelijk kunnen maken. Zo verschrikkelijk handig met nieuwe media ben ik ook weer niet, maar te midden van mijn collega's ben ik ronduit briljant.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:39 schreef sigme het volgende:
Ik ken mensen die nog steeds geen idee hebben wat de verkenner is. Die openen bestanden vanuit word of excel, en als dat niet werkt zijn ze het kwijt.
Of mensen die ‘favorieten’ in de browser niet beheersen, en linkjes verzamelen in notepad of onenote.
Helemaal mee eens. Ligt ook aan het aard van je rol, natuurlijk. Scenario wat ik omschreef was 2016-2018 bij een mkb'er.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 18:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Soms is zo'n sheet inderdaad niet heel werkbaar of kan het een stuk efficiënter.
quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij mijn oude werk had een collega het een jaar of 15 terug voor elkaar gekregen om een sheet zo te vernaggelen dat Excel deze niet meer wou opslaan, wat bleek hij had teveel verschillende kleurtjes en opmaken zitten te gebruiken limiet zat op 4000 unieke celformaten.![]()
Dit is 50% van de tijd ook mijn werk. Achter mensen aanjagen om aan hun verplichtingen te voldoen terwijl dat op procesniveau makkelijk opgevangen kan worden. Daarnaast zit ik ook met bepaalde collega's. Inmiddels twee mails gestuurd en nog geen reactie maar wel tijd hebben om mij steeds te mailen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eh ja, dat is eerder regel dan uitzondering. Ik ben georganiseerd, reageer snel op e-mail en heb een lege inbox. Achter anderen aanzitten is inmiddels een vast onderdeel van m'n werkdag geworden. Gelukkig doe ik dat ook georganiseerd zodat het me niet veel tijd kost.
Of in een notepad of Excel hun wachtwoorden bewaren terwijl ze een wachtwoordtool tot hun beschikking hebben.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:39 schreef sigme het volgende:
Ja maar die wachtwoordmanager vertrouwen ze dan weer niet.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:57 schreef HSG het volgende:
Of in een notepad of Excel hun wachtwoorden bewaren terwijl ze een wachtwoordtool tot hun beschikking hebben.
quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:57 schreef HSG het volgende:
[..]
Of in een notepad of Excel hun wachtwoorden bewaren terwijl ze een wachtwoordtool tot hun beschikking hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |