Dan zou ik liegen.quote:Op zondag 9 oktober 2022 22:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je hebt 'Jij bent duidelijk intelligenter dan ik' verkeerd geschreven.
https://www.gpfans.com/nl(...)-in-japan-in-gevaar/quote:Als afgelopen maart wordt gezien als de 'Reporting Period of the breach', dan zal een eventuele straf op het huidige seizoen van 2022 worden toegepast. Mocht de FIA besluiten punten in mindering te brengen, dan rest ook nog de vraag of ze dit in het constructeurs- of coureurskampioenschap doen. Als dat laatste het geval is, dan zal Verstappen zijn titel, die hij vandaag veroverde in Japan, - in ieder geval tijdelijk - moeten inleveren. Of Verstappen dan de kans heeft de titel alsnog veilig te stellen in de resterende races, hangt dan weer af van de hoeveelheid punten die in mindering worden gebracht.
Darom staat het vraagteken in de TTquote:
En volgens Betteridge's law of headlines betekent dat dus dat het antwoord 'Nee' is.quote:
wow weer wat geleerdquote:Op zondag 9 oktober 2022 23:17 schreef Jane het volgende:
[..]
En volgens Betteridge's law of headlines betekent dat dus dat het antwoord 'Nee' is.
Jij hebt niet de cognitieve capaciteiten om die inschatting te maken.quote:
Volgens de officiele site van FIA Formula 1 wel.quote:
Het is trouwens officiële.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens de officiele site van FIA Formula 1 wel.
Het is trouwens Max; eigennamen schrijf je met een hoofdletter.
Wat een rare attitude heb jij vanavond. Slaap voortaan maar lekker uit.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens de officiele site van FIA Formula 1 wel.
Het is trouwens Max; eigennamen schrijf je met een hoofdletter.
Ja, dat weet ik. Maar het workstation waar ik dit op tik snapt dat niet en ik had geen zin om het elders te copy-pasten. Wat is jouw excuus?quote:
En iemand uitschelden voor slappeling is in jouw belevingswereld geen rare attitude?quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:30 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Wat een rare attitude heb jij vanavond.
Het workstation waar ik dit op tik snapt dat niet en ik had geen zin om het elders te copy-pasten.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Maar het workstation waar ik dit op tik snapt dat niet en ik had geen zin om het elders te copy-pasten. Wat is jouw excuus?
Als je dat nou zelf origineel had verzonnen was het grappig geweest, nu is het wel een zwaktebod.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:33 schreef Maanvis het volgende:
Het workstation waar ik dit op tik snapt dat niet en ik had geen zin om het elders te copy-pasten.
Dat was geen uitschelden, meer een conclusie.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En iemand uitschelden voor slappeling is in jouw belevingswereld geen rare attitude?
Zie post #4quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waarom staat er een ? in de TT?
Je bent de . vergeten achter dequote:Op zondag 9 oktober 2022 23:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je dat nou zelf origineel had verzonnen was het grappig geweest, nu is het wel een zwaktebod.
Wanneer komen die boeken uit?quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
Het mysterie van Max Verstappen en de verdwenen uitgavenposten
Het mysterie van Max Verstappen en de Japanse puntentelling
Het mysterie van Max Verstappen en de mysterieuze laatste ronde
I know! Ik gebruik die dan ook nietquote:
Ik had duidelijk gelijk over je cognitieve capaciteiten.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:36 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Dat was geen uitschelden, meer een conclusie.
GEZALLICHquote:Op maandag 10 oktober 2022 00:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik had duidelijk gelijk over je cognitieve capaciteiten.
Zal 2006 wel zijn met Alonso en Schumacher. Villeneuve werd er halverwege het seizoen uitgeknikkerd.quote:Op maandag 10 oktober 2022 00:14 schreef Red_85 het volgende:
Is het eigenlijk ooit voorgekomen dat alle wereldkampioenen die er waren in een veld, allemaal minimaal 2x meervoudig wereldkampioen waren?
Straks rijden we 4 races met:
Ham 7x
Vet 4x
Alo 2x
Ver 2x
Voor de rest zijn er geen kampioenen in dit veld. Volgens mij is dat wel bijzonder.
Volgens mij zijn dit alleen mysteries voor mensen die Suske en Wiske te complex vinden.quote:Op zondag 9 oktober 2022 23:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
Het mysterie van Max Verstappen en de verdwenen uitgavenposten
Het mysterie van Max Verstappen en de Japanse puntentelling
Het mysterie van Max Verstappen en de mysterieuze laatste ronde
Dat is de onderbouwing voor het vraagteken?quote:
nee zijn draaiende lettersquote:Op maandag 10 oktober 2022 00:45 schreef hole1988 het volgende:
Staat daar nou 2222 ipv 2022.
[ link | afbeelding ]
Overigens ook wel frappant dat Max 2 wereldkampioenschappen heeft gewonnen sinds de laatste keer dat Lewis Hamilton een race won.quote:Op maandag 10 oktober 2022 00:14 schreef Red_85 het volgende:
Is het eigenlijk ooit voorgekomen dat alle wereldkampioenen die er waren in een veld, allemaal minimaal 2x meervoudig wereldkampioen waren?
Straks rijden we 4 races met:
Ham 7x
Vet 4x
Alo 2x
Ver 2x
Voor de rest zijn er geen kampioenen in dit veld. Volgens mij is dat wel bijzonder.
Dat vind ik wel erg ver gaan. Wat boeit het?quote:Op maandag 10 oktober 2022 00:14 schreef Red_85 het volgende:
Is het eigenlijk ooit voorgekomen dat alle wereldkampioenen die er waren in een veld, allemaal minimaal 2x meervoudig wereldkampioen waren?
Straks rijden we 4 races met:
Ham 7x
Vet 4x
Alo 2x
Ver 2x
Voor de rest zijn er geen kampioenen in dit veld. Volgens mij is dat wel bijzonder.
Wordt wel een leuk forum als je voor elke post moet checken of het boeitquote:Op maandag 10 oktober 2022 08:45 schreef PS. het volgende:
[..]
Dat vind ik wel erg ver gaan. Wat boeit het?
Nee maar het kan ook wel erg nutteloos worden. Straks gaat het nog bijzonder worden dat er 2 coureurs rijden waarvan de moeder op dezelfde dag jarig is.quote:Op maandag 10 oktober 2022 08:56 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Wordt wel een leuk forum als je voor elke post moet checken of het boeit
joh het zijn toch gewoon leuke feitjes. en als iemand dat wil uitzoeken of het eerder is voorgekomen is dat een paar posts.quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:00 schreef PS. het volgende:
[..]
Nee maar het kan ook wel erg nutteloos worden. Straks gaat het nog bijzonder worden dat er 2 coureurs rijden waarvan de moeder op dezelfde dag jarig is.
In elk geval niet de meeste in 1 seizoen met minimaal 1 titel.quote:Op maandag 10 oktober 2022 00:14 schreef Red_85 het volgende:
Is het eigenlijk ooit voorgekomen dat alle wereldkampioenen die er waren in een veld, allemaal minimaal 2x meervoudig wereldkampioen waren?
Straks rijden we 4 races met:
Ham 7x
Vet 4x
Alo 2x
Ver 2x
Voor de rest zijn er geen kampioenen in dit veld. Volgens mij is dat wel bijzonder.
Er zijn sinds 1980 maar 6 coureurs geweest die maar 1 titel hebben gepakt. Dus die kans is best reëel.quote:Op maandag 10 oktober 2022 00:14 schreef Red_85 het volgende:
Is het eigenlijk ooit voorgekomen dat alle wereldkampioenen die er waren in een veld, allemaal minimaal 2x meervoudig wereldkampioen waren?
Straks rijden we 4 races met:
Ham 7x
Vet 4x
Alo 2x
Ver 2x
Voor de rest zijn er geen kampioenen in dit veld. Volgens mij is dat wel bijzonder.
quote:Op zondag 9 oktober 2022 22:55 schreef DX11 het volgende:
[..]
https://www.gpfans.com/nl(...)-in-japan-in-gevaar/
Dus nee, de breach is voor de reporting period ending on 31 December 2021... Dus eventuele punten aftrek is ook voor het seizoen 2021:quote:The Cost Cap
2.3 The amount of the "Cost Cap" shall be as follows, in each case adjusted (if applicable) for Indexation:
(a) in the Full Year Reporting Period ending on 31 December 2021
Wat ze natuurlijk nooit gaan doen voor een kleine overtreding in het eerste jaar van de cost cap.quote:9.1 The following sanctions may be imposed for breach of these Financial Regulations as set out
in Article 8:
(a) A "Financial Penalty", meaning a fine in an amount to be determined on a case by
case basis.
(b) A "Minor Sporting Penalty", meaning one or more of the following:public reprimand;
(ii) deduction of Constructors' Championship points awarded for the
Championship that took place within the Reporting Period of the breach;
(iii) deduction of Drivers' Championship points awarded for the Championship
that took place within the Reporting Period of the breach;
(iv) suspension from one or more stages of a Competition or Competitions,
excluding for the avoidance of doubt the race itself;
(v) limitations on ability to conduct aerodynamic or other Testing; and/or
(vi) reduction of the Cost Cap,
provided that the penalty specified in Article 9.1(b)(vi) shall only be applied with
respect to the Full Year Reporting Period immediately following the date of the
imposition of the sanction (and subsequent Full Year Reporting Periods, where
applicable).
Raikonen heeft al 14 jaar verpest voor het bovenstaande "feitje"quote:Op maandag 10 oktober 2022 09:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Er zijn sinds 1980 maar 6 coureurs geweest die maar 1 titel hebben gepakt. Dus die kans is best reëel.
Hij is 2 jaar weggeweest he! Maar toen had je Button en Hamilton nog als eenmalig wereldkampioenenquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:16 schreef Gremen het volgende:
[..]
Raikonen heeft al 14 jaar verpest voor het bovenstaande "feitje"
Nee, saai, slecht voor de sport etc.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:23 schreef Tijn het volgende:
Ik kijk inmiddels meer uit naar volgend seizoen dan naar de resterende races van dit seizoenMet name de vraag of Mercedes een auto weet te bouwen die wel kan strijden om de winst. Het ziet er hoe dan ook heel erg goed uit voor Red Bull en Verstappen, omdat er de komende jaren geen grote reglementswijzigingen op het programma staan. Zou wel tof zijn als Max een hele reeks kampioenschappen aan elkaar weet te rijgen de komende jaren
FTFY. Die mogen nog wel wat jaartjes achterhode meedoen van mij, misschien dat ze dan realiseren dat ze niet meer als een team zijn, net als de rest.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:23 schreef Tijn het volgende:
Ik kijk inmiddels meer uit naar volgend seizoen dan naar de resterende races van dit seizoenMet name de vraag of iedereen behalve Mercedes een auto weet te bouwen die wel kan strijden om de winst.
Met hopelijk wel een echte strijd dan en geen Mercedes-kampioenschappen waar je zowat alleen maar tegen je teamgenoot rijdt (en soms een verdwaalde Ferrari tot ze het verkloten)quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:23 schreef Tijn het volgende:
Ik kijk inmiddels meer uit naar volgend seizoen dan naar de resterende races van dit seizoenMet name de vraag of Mercedes een auto weet te bouwen die wel kan strijden om de winst. Het ziet er hoe dan ook heel erg goed uit voor Red Bull en Verstappen, omdat er de komende jaren geen grote reglementswijzigingen op het programma staan. Zou wel tof zijn als Max een hele reeks kampioenschappen aan elkaar weet te rijgen de komende jaren
Lewis heeft dat ook over z'n eigen dominante jaren wel regelmatig gezegd. Wolff weet ik zo niet, misschien die ook wel..quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:24 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Nee, saai, slecht voor de sport etc.
Gr gr Toto en Lewis
Ik zit er ook niet per se op te wachten, maar de kans dat een McLaren of een Alpine opeens Red Bull en Ferrari naar de kroon kunnen steken lijkt me echter niet echt reëel. En je zou denken dat een organisatie als Mercedes toch wel in staat zou moeten zijn om een echt competitieve auto te bouwen. Zou wat zijn als het ze volgend jaar nog niet lukt om aan te haken, dan moeten er toch wel wat koppen gaan rollen daar.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:24 schreef daNpy het volgende:
[..]
FTFY. Die mogen nog wel wat jaartjes achterhode meedoen van mij, misschien dat ze dan realiseren dat ze niet meer als een team zijn, net als de rest.
https://www.ad.nl/formule(...)uit-de-pan~ab3c527e/quote:Het Italiaanse Tuttosport verdenkt de FIA zelfs van een dubbele agenda, omdat de tijdstraf van vijf seconden voor Leclerc wel heel snel uit de hoge hoed werd getoverd. ,,Ze hadden maar een paar tellen nodig om daarover te beslissen, terwijl dat in andere gevallen soms wel uren duurt. Het leek bijna alsof er een absolute haast was om in Japan het wereldkampioenschap toe te wijzen aan een coureur met een Honda-motor. Dit was belachelijk en zou niet moeten kunnen.’’
mee eensquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:41 schreef Tijn het volgende:
Dat het soms zo lang duurt voordat de stewards hun beslissing bekend maken is juist het probleem, niet dat het nu wel een keer vlot kon.
Het blijft gewoon altijd moeilijk om een slecht jaar in te halen zeker als de regels hetzelfde blijven en dat is nagenoeg zo, Red Bull maar ook Ferrari kunnen verder bouwen op basis van hun huidige auto terwijl Mercedes die eigenlijk in de kliko moet gooien en op basis van de verzamelde data een hele nieuwe moet bouwen en gezien hun ontwikkeling van de huidige auto wordt dat nog best moeilijk, bij hun heb ik nog steeds het idee dat ze het nog niet helemaal weten dus de kans op in 1 keer een voltreffer wat dat betreft lijkt me niet zo heel groot.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zit er ook niet per se op te wachten, maar de kans dat een McLaren of een Alpine opeens Red Bull en Ferrari naar de kroon kunnen steken lijkt me echter niet echt reëel. En je zou denken dat een organisatie als Mercedes toch wel in staat zou moeten zijn om een echt competitieve auto te bouwen. Zou wat zijn als het ze volgend jaar nog niet lukt om aan te haken, dan moeten er toch wel wat koppen gaan rollen daar.
Probleem is ook dat ze moeten compenseren voor hun relatief slechte motor. Ze.koeten dus een chassis bouwen die dat kan compenseren, maar met een budgetcap gaat dat heel lastig worden, omdat ze, zoals je aangeeft, weer van nul moeten beginnen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:44 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het blijft gewoon altijd moeilijk om een slecht jaar in te halen zeker als de regels hetzelfde blijven en dat is nagenoeg zo, Red Bull maar ook Ferrari kunnen verder bouwen op basis van hun huidige auto terwijl Mercedes die eigenlijk in de kliko moet gooien en op basis van de verzamelde data een hele nieuwe moet bouwen en gezien hun ontwikkeling van de huidige auto wordt dat nog best moeilijk, bij hun heb ik nog steeds het idee dat ze het nog niet helemaal weten dus de kans op in 1 keer een voltreffer wat dat betreft lijkt me niet zo heel groot.
Charles was het zelf ook wel met de straf eensquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
mee eens
Maar ja, een racer van Ferrari kreeg een straf, dus dan is het altijd negatief.
Ja, dat weten we. Tot er daadwerkelijk concurrentie kwam en dat is zo'n beetje het meest vervelende seizoen ooit.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:25 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Lewis heeft dat ook over z'n eigen dominante jaren wel regelmatig gezegd. Wolff weet ik zo niet, misschien die ook wel..
ze hebben geen slechte motor, die powerunits ontlopen elkaar nauwelijks qua vermogen, het verschil zit hem in de karakteristiek maar dat is dus het probleem niet, aerodynamisch hebben ze het gewoon verre van goed voor elkaar.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:47 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Probleem is ook dat ze moeten compenseren voor hun relatief slechte motor. Ze.koeten dus een chassis bouwen die dat kan compenseren, maar met een budgetcap gaat dat heel lastig worden, omdat ze, zoals je aangeeft, weer van nul moeten beginnen.
Daar heeft Het Italiaanse Tuttosport dan weer geen behoefte aan om in mee te gaanquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
Charles was het zelf ook wel met de straf eens
Tjah, als je bijv de vloer als concept niet goed hebt heb je gewoon pech. Net als dat Mercedes de motor enorm slim had gebouwd en alle andere teams pech hadden.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zit er ook niet per se op te wachten, maar de kans dat een McLaren of een Alpine opeens Red Bull en Ferrari naar de kroon kunnen steken lijkt me echter niet echt reëel. En je zou denken dat een organisatie als Mercedes toch wel in staat zou moeten zijn om een echt competitieve auto te bouwen. Zou wat zijn als het ze volgend jaar nog niet lukt om aan te haken, dan moeten er toch wel wat koppen gaan rollen daar.
Ik ben wel benieuwd hoeveel de auto's van volgend jaar verschillen met die van nu. Ik denk dat veel teams RBR en Ferrari zullen kopierenquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:23 schreef Tijn het volgende:
Ik kijk inmiddels meer uit naar volgend seizoen dan naar de resterende races van dit seizoenMet name de vraag of Mercedes een auto weet te bouwen die wel kan strijden om de winst. Het ziet er hoe dan ook heel erg goed uit voor Red Bull en Verstappen, omdat er de komende jaren geen grote reglementswijzigingen op het programma staan. Zou wel tof zijn als Max een hele reeks kampioenschappen aan elkaar weet te rijgen de komende jaren
Ahum budgetcap kuchquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:44 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het blijft gewoon altijd moeilijk om een slecht jaar in te halen zeker als de regels hetzelfde blijven en dat is nagenoeg zo, Red Bull maar ook Ferrari kunnen verder bouwen op basis van hun huidige auto terwijl Mercedes die eigenlijk in de kliko moet gooien en op basis van de verzamelde data een hele nieuwe moet bouwen en gezien hun ontwikkeling van de huidige auto wordt dat nog best moeilijk, bij hun heb ik nog steeds het idee dat ze het nog niet helemaal weten dus de kans op in 1 keer een voltreffer wat dat betreft lijkt me niet zo heel groot.
Toen ze met die zero sidepod kwamen waren ze ervan overtuigd dat ze iedereen op een seconde hadden gezet, alleen theorie en praktijk gaan niet altijd samen. Ze zijn eigenlijk het hele jaar bezig geweest die theoretische voorsprong eruit te halen, dat is dus niet gelukt en de vraag is nu wat ze volgend jaar gaan doen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Tjah, als je bijv de vloer als concept niet goed hebt heb je gewoon pech. Net als dat Mercedes de motor enorm slim had gebouwd en alle andere teams pech hadden.
Mercedes had die motoren niet enorm slim gebouwd. Die hebben enorm hard liggen lobbyen voor welke nieuwe motoren de F1 zou moeten krijgen voor exact die motor die zij al tijden 24/7 op de testbank hadden draaien.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Tjah, als je bijv de vloer als concept niet goed hebt heb je gewoon pech. Net als dat Mercedes de motor enorm slim had gebouwd en alle andere teams pech hadden.
Ja, zeggen dat de sport niet gebaat is bij een dominant team en ze graag concurrentie willen, is uiteindelijk toch wat anders dan die concurrentie ook echt krijgenquote:Op maandag 10 oktober 2022 11:52 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, dat weten we. Tot er daadwerkelijk concurrentie kwam en dat is zo'n beetje het meest vervelende seizoen ooit.
Ook dat, las een artikel dat Mercedes dit jaar met 7 grote upgrades is gekomen, Ferrari ook iets in die trant en Red Bull 5.quote:
Jesus wat slordig van die fia.quote:
Ze hadden dat ook best in beeld mogen laten zien..quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:06 schreef ChevyCaprice het volgende:
[ afbeelding ]
.011 tussen Vettel en Alonso
Heurlijk.
ik heb ze samen naast elkaar de finish over zien komen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:08 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ze hadden dat ook best in beeld mogen laten zien..
Absurd ja maar wisseling van de wacht op zowel top niveau in de FIA als het vervangen van Masi zal hier wel aan bijgedragen hebben maar het is vooral opvallend dat geen van de teams dit niet door had want die zijn altijd wel happig op ieder maasje in de wet.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:03 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat dan ook echt niemand dat door had, blijft toch ook bizar
Is dat zo ja? Volgens mij was het niet in beeld en stond enkel Vettel op 6 en Alonso op 7 in beeld met de finishvlag erachter.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik heb ze samen naast elkaar de finish over zien komen.
was volgens mij gewoon meteen in de uitzending
Ik denk dat ze sinds 2014 wel een enorm dominante motor hadden en daar ook zwaar op geleund hebben. Misschien was de aero van hun auto eigenlijk altijd al relatief matig, maar viel het niet zo op omdat ze het meer dan goed konden maken met hun vermogen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
ze hebben geen slechte motor, die powerunits ontlopen elkaar nauwelijks qua vermogen, het verschil zit hem in de karakteristiek maar dat is dus het probleem niet, aerodynamisch hebben ze het gewoon verre van goed voor elkaar.
Toen was het verschil ook absurd en dan is het inderdaad makkelijker ontwikkelen qua aero maar je hebt ook met banden te maken dus alleen op je snelle motor leunen kan niet.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat ze sinds 2014 wel een enorm dominante motor hadden en daar ook zwaar op geleund hebben. Misschien was de aero van hun auto eigenlijk altijd al relatief matig, maar viel het niet zo op omdat ze het meer dan goed konden maken met hun vermogen.
nope ze waren bezig met LEC en PER in de herhaling, even terug gekeken.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:11 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Is dat zo ja? Volgens mij was het niet in beeld en stond enkel Vettel op 6 en Alonso op 7 in beeld met de finishvlag erachter.
Maar mogelijk heb ik dan niet opgelet..
Ik kan me ook herinneren dat je ze nek-aan-nek over de finish zag komen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:20 schreef Nizno het volgende:
[..]
Maar ik heb ze wel samen gezien op de finish dus ergens is het wel naar voren gekomen, alleen geen zin om de hele uitzending er na te gaan zoeken
Wat een onzin. Het enige wat veranderd is, is de puntentelling. De rest van de regel is hetzelfde gebleven. Wat ook de intentie was van de FIA imho.quote:
Het zal er ook mee te maken hebben dat dit scenario nog nooit is voorgekomen, omdat tijdens andere races die vanwege tijdsgebrek voortijdig werden stilgelegd wel het grootste deel van de geplande laps gereden waren.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het enige wat veranderd is, is de puntentelling. De rest van de regel is hetzelfde gebleven.
Als er ergens wat op aan te merken valt is het de teams en journalisten e.d. die de regels al ruim 27 jaar verkeerd interpreteren.
Zoals het gister is uitgewerkt door de fia, was niet in de geest van het afspreken van de regel door de teams. Dat moet natuurlijk gecorrigeerd worden. Nu heeft het een beperkt effect, Max is alleen een race eerder kampioen in een dominant seizoen, maar als het close is zoals vorig jaar, kunnen 3 punten zelfs voor het WK een beslissend effect hebben. Om voor de uitwerking voor de rest van het veld maar te zwijgen, daar worden immers ook miljoenen uitgedeeld aan prijzengeld per eindpositie in het WCC.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:21 schreef Maanvis het volgende:
https://racingnews365.nl/(...)zelfs-vrij-zeker-van de regels mbt de puntjes veranderen nog wel volgens horner
True! Maar zeggen dat dit komt door de regelwijziging sinds Spa is onzin, imho.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zal er ook mee te maken hebben dat dit scenario nog nooit is voorgekomen, omdat tijdens andere races die vanwege tijdsgebrek voortijdig werden stilgelegd wel het grootste deel van de geplande laps gereden waren.
Ik vind het wel heel goed dat ze volledige punten voor deze race hebben ook al is ie niet het volledige aantal ronden. Anders krijg je net zoals spa weer races die veel minder belangrijk zijnquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals het gister is uitgewerkt door de fia, was niet in de geest van het afspreken van de regel door de teams. Dat moet natuurlijk gecorrigeerd worden. Nu heeft het een beperkt effect, Max is alleen een race eerder kampioen in een dominant seizoen, maar als het close is zoals vorig jaar, kunnen 3 punten zelfs voor het WK een beslissend effect hebben. Om voor de uitwerking voor de rest van het veld maar te zwijgen, daar worden immers ook miljoenen uitgedeeld aan prijzengeld per eindpositie in het WCC.
Eerstvolgende vergadering is dit anders, lijkt me
Aangezien dit al sinds '94 in de regels staat en alleen zoals is afgesproken de puntenverdeling is aangepast waag ik dit te betwijfelen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals het gister is uitgewerkt door de fia, was niet in de geest van het afspreken van de regel door de teams. Dat moet natuurlijk gecorrigeerd worden. Nu heeft het een beperkt effect, Max is alleen een race eerder kampioen in een dominant seizoen, maar als het close is zoals vorig jaar, kunnen 3 punten zelfs voor het WK een beslissend effect hebben. Om voor de uitwerking voor de rest van het veld maar te zwijgen, daar worden immers ook miljoenen uitgedeeld aan prijzengeld per eindpositie in het WCC.
Eerstvolgende vergadering is dit anders, lijkt me
ik vermoed ergens juni 2023quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:43 schreef Maanvis het volgende:
Hoe laat komt de uitslag van de budgetoverschrijding?
Eind van de middagquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:43 schreef Maanvis het volgende:
Hoe laat komt de uitslag van de budgetoverschrijding?
Ik kan me niet voorstellen dat hij de motivatie kan opbrengen om jarenlang dominant te winnen terwijl er bij Ferrari een veel grotere uitdaging op hem wacht.quote:Op maandag 10 oktober 2022 11:23 schreef Tijn het volgende:
Ik kijk inmiddels meer uit naar volgend seizoen dan naar de resterende races van dit seizoenMet name de vraag of Mercedes een auto weet te bouwen die wel kan strijden om de winst. Het ziet er hoe dan ook heel erg goed uit voor Red Bull en Verstappen, omdat er de komende jaren geen grote reglementswijzigingen op het programma staan. Zou wel tof zijn als Max een hele reeks kampioenschappen aan elkaar weet te rijgen de komende jaren
oke nog ff w88 dusquote:
het is niet gefilmd door de regiequote:Op maandag 10 oktober 2022 12:47 schreef Nizno het volgende:
heb heel youtube gehad voor de finish van Vettel en Alonso maar kan alleen maar beelden vinden vanuit de boardcams en een filmpje vanuit het publiek genomen.
Geen idee waar het officiële beeld dan gebleven is van die finish. Ik weet echt zeker dat ik het gezien heb.
Ik ga nog even ziggo kijken want dat heb ik ook gekeken gisteren
hoe langer ze het uitstellen hoe groter de kans he... miss moesten ze eerst nog hun advocaatjes eroverheen laten pissenquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
denk niet dat we groot nieuws gaan krijgen
Nee, maar waar ze nu last van hebben is teveel drag. Dat is nou bij uitstek iets dat niet zoveel uitmaakt wanneer je een sterkere motor dan de concurrent hebt. En andersom zijn ze bij Red Bull waarschijnlijk inmiddels enorm bedreven in het ontwerpen van een efficiënt aero-pakket, omdat ze jarenlang hun gebrek aan motorvermogen hebben willen compenseren.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Toen was het verschil ook absurd en dan is het inderdaad makkelijker ontwikkelen qua aero maar je hebt ook met banden te maken dus alleen op je snelle motor leunen kan niet.
ziggo race cafe kwam het inderdaad in, op een 34 minuten.quote:
Nee, als ze al iets berichten is het minor, het blijft sowieso een boekhoud verhaal, kijk naar de gewone cijfers van Mercedes, hun omzet is hoger in 2021 dan het ooit was, het gaat er meer om hoe je die kosten goed verdeeld tussen de diverse afdelingen om te zorgen dat je binnen het cap blijft.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hoe langer ze het uitstellen hoe groter de kans he... miss moesten ze eerst nog hun advocaatjes eroverheen laten pissen
https://streamable.com/4070kyquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
ziggo race cafe kwam het inderdaad in, op een 34 minuten.
daar blijkt het ook beeld vanuit het publiek te zijn inderdaad
laat ik maar even een screenshotje doen danquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
ziggo race cafe kwam het inderdaad in, op een 34 minuten.
daar blijkt het ook beeld vanuit het publiek te zijn inderdaad
Er is geen verandering in het reglement.quote:Verstappen zou door het aantal ronden minder punten moeten krijgen volgens het reglement, namelijk 19. Echter door een verandering in het reglement kende de wedstrijdleiding plots volledige punten toe. Waarom? Dat weten alleen de regelmakers.
ja ik was al onderweg en heb de beelden hier boven al staanquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
laat ik maar even een screenshotje doen dan
[ afbeelding ]
wat ook leuk was was dat niemand wist dat de race gefinisht was, blijkt als je de team radio's van het eind luistertquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja ik was al onderweg en heb de beelden hier boven al staan
Ik denk dat Max Verstappen helemaal niet bij Ferrari wil rijden eerlijk gezegd.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:48 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat hij de motivatie kan opbrengen om jarenlang dominant te winnen terwijl er bij Ferrari een veel grotere uitdaging op hem wacht.
Ow ik zie dat in de eerste ook een stukje kant van Vettel zit.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:58 schreef Nizno het volgende:
vanuit de kant van Alonso
en de kant van Vettel
iedereen wil bij ferrari rijdenquote:Op maandag 10 oktober 2022 13:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat Max Verstappen helemaal niet bij Ferrari wil rijden eerlijk gezegd.
Klopt alle teams gingen uit van het feit dat Max bij 0.04 over de finish kwam en er dus nog een ronde extra zou komen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
wat ook leuk was was dat niemand wist dat de race gefinisht was, blijkt als je de team radio's van het eind luistert
Het schijnt dat de budgetcap-baas van de FIA vroeger een hoge piet was bij Toro Rosso.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hoe langer ze het uitstellen hoe groter de kans he... miss moesten ze eerst nog hun advocaatjes eroverheen laten pissen
Ik denk serieus van niet. Alles loopt nu op rolletjes bij Red Bull, dat is toch heerlijk? Wat heeft-ie te zoeken bij dat Italiaanse slangennest?quote:
na 2028 hequote:Op maandag 10 oktober 2022 13:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk serieus van niet. Alles loopt nu op rolletjes bij Red Bull, dat is toch heerlijk? Wat heeft-ie te zoeken bij dat Italiaanse slangennest?
oke volgende race wie wint erquote:Op maandag 10 oktober 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zo ver vooruit kijken veel zin heeft.
In principe doet hij met Red Bull mee om de prijzen t/m 2025, erna is uiteraard weer even afwachten, stapt Honda erin voor het elektrische gedeelte ja of nee en hoe goed is de verbrandingsmotor van Red Bull.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zo ver vooruit kijken veel zin heeft.
De auto van RB is nu zo goed in de race en met de bandjes .....Max gaat er nog wel 2 of 3 winnen mits alles heel blijft, geen fouten etc etcquote:
verschil met de andere teams is dat Red Bull geen belang heeft bij een milieuvriendelijke motor, dus ben benieuwd of dat tot verschillen gaat leidenquote:Op maandag 10 oktober 2022 13:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
In principe doet hij met Red Bull mee om de prijzen t/m 2025, erna is uiteraard weer even afwachten, stapt Honda erin voor het elektrische gedeelte ja of nee en hoe goed is de verbrandingsmotor van Red Bull.
Als je de onboards bekijkt zie je dat die auto enorm makkelijk snel was in vergelijking met de rest. Ze hadden tijd zat om aan de aero te werken met een motor die -naar eigen zeggen- bijna stationair races won. Dat die aerodynamisch eenn achterstand hadden geloof ik niet zo.quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat ze sinds 2014 wel een enorm dominante motor hadden en daar ook zwaar op geleund hebben. Misschien was de aero van hun auto eigenlijk altijd al relatief matig, maar viel het niet zo op omdat ze het meer dan goed konden maken met hun vermogen.
Naar mijn idee duurde de race vorige keer ook 1 ronde langer.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
wat ook leuk was was dat niemand wist dat de race gefinisht was, blijkt als je de team radio's van het eind luistert
quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
verschil met de andere teams is dat Red Bull geen belang heeft bij een milieuvriendelijke motor, dus ben benieuwd of dat tot verschillen gaat leiden
binnen de regels dan hequote:Op maandag 10 oktober 2022 13:26 schreef Tarado het volgende:
[..]regels zijn hetzelfde voor allemaal hoor
Niet iedereen heeft last van misplaatste nostalgie voor een team dat buiten het schumacher-team voor het laatst een paar wdc pakte in de jaren '70, zeker Verstappen niet door het gezeik dat ze met die idioten gehad hebben pre-F1.quote:
we gaan het zienquote:Op maandag 10 oktober 2022 13:30 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft last van misplaatste nostalgie voor een team dat buiten het schumacher-team voor het laatst een paar wdc pakte in de jaren '70, zeker Verstappen niet door het gezeik dat ze met die idioten gehad hebben pre-F1.
Ik denk dat ie in de eerste plaats graag bij RBR wil blijven rijden omdat ie het daar naar zijn zin heeft.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat Max Verstappen helemaal niet bij Ferrari wil rijden eerlijk gezegd.
En driemaal raden wie die regel heeft opgeschreven!quote:Op maandag 10 oktober 2022 12:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jesus wat slordig van die fia.
Dit is heel duidelijk, maar een desktijgert heeft het dus verkeerd begrepen toen die het officieel in de regels typte.
Is zo iemand ook bij de vergadering geweest?
Vraag ik me dan af.
quote:This year, the errors with the rules had no effect on the destiny of the championship, only on the timing of when it was won.
But there is one huge irony here.
Rules are discussed with the teams and have to go through a formal approval process. But guess who wrote the new rule that has now been exposed so publicly?
Masi, before he was relieved of his post over the winter.
Toch is het opvallend dat ze dit jaar de plank zo hebben misgeslagen. Dat moet toch een oorzaak hebben.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als je de onboards bekijkt zie je dat die auto enorm makkelijk snel was in vergelijking met de rest. Ze hadden tijd zat om aan de aero te werken met een motor die -naar eigen zeggen- bijna stationair races won. Dat die aerodynamisch eenn achterstand hadden geloof ik niet zo.
Denk dat groot deel van het probleem is dat ze niet oneindig veel geld mogen rondstrooien om te kijken wat wel werkt, vergeet ook niet dat de eerste auto waarmee ze kwamen testen behoorlijk anders was dan de tweede test sessie, dus dat 'rookgordijn' zal ze ook wel het nodige geld gekost hebben.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Toch is het opvallend dat ze dit jaar de plank zo hebben misgeslagen. Dat moet toch een oorzaak hebben.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat hun windtunnel- en CFD-simulaties niet goed mappen naar de realiteit. Ze zijn er volgens mij bij Mercedes van overtuigd dat hun auto op papier enorm competitief is. Maar in de praktijk krijgen ze 'm niet aan de praat op de manier zoals dat blijkbaar op de computer wel lukt.
Jup. Net zoals ze het moment dat Verstappen over de finishlijn kwam ook hadden mogen laten zienquote:Op maandag 10 oktober 2022 12:08 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ze hadden dat ook best in beeld mogen laten zien..
Tja, lastig. Ik krijg toch het gevoel dat Gasly beter wat rustiger aan had kunnen doen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:59 schreef Tarado het volgende:
[ twitter ]
helaas het Gasly moment niet te zien
ook dat maar ze hadden met dat weghalen van die Ferrari minimaal moeten wachten tot hij aangesloten wasquote:Op maandag 10 oktober 2022 14:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, lastig. Ik krijg toch het gevoel dat Gasly beter wat rustiger aan had kunnen doen.
En Masi is zeker een of andere Nostradamus die wist dat Max onder dergelijke omstandigheden het kampioenschap ging pakkenquote:Op maandag 10 oktober 2022 13:41 schreef Armani XL het volgende:
[..]
En driemaal raden wie die regel heeft opgeschreven!
[ afbeelding ]
[..]
Denkfoutjequote:Op maandag 10 oktober 2022 13:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Toch is het opvallend dat ze dit jaar de plank zo hebben misgeslagen. Dat moet toch een oorzaak hebben.
Lewis is vorig jaar pas weer begonnen met simulator werk omdat er iemand ineens net zo snel of sneller bleek. Althans, dat werd vorig jaar verkondigd. Dus die mismatch kan een bepaalde oorzaak hebben, door het ontbreken van gegevens uit het verleden bijvoorbeeld.quote:Misschien heeft het er ook mee te maken dat hun windtunnel- en CFD-simulaties niet goed mappen naar de realiteit. Ze zijn er volgens mij bij Mercedes van overtuigd dat hun auto op papier enorm competitief is. Maar in de praktijk krijgen ze 'm niet aan de praat op de manier zoals dat blijkbaar op de computer wel lukt.
Ik weet niet of dat laatste de oorzaak is want het is een nieuw concept auto, aan het begin van het seizoen zei Newey dat die berekening van de groundeffect downforce op basis van de windtunnel resultaten nogal een ingewikkelde is en daar hebben ze waarschijnlijk de plank mis geslagen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:24 schreef daNpy het volgende:
[..]
Denkfoutje
[..]
Lewis is vorig jaar pas weer begonnen met simulator werk omdat er iemand ineens net zo snel of sneller bleek. Althans, dat werd vorig jaar verkondigd. Dus die mismatch kan een bepaalde oorzaak hebben, door het ontbreken van gegevens uit het verleden bijvoorbeeld.
Dat klinkt ook zeker plausibel, al zitten bij Mercedes niet echt heel domme mensen volgens mij.quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat laatste de oorzaak is want het is een nieuw concept auto, aan het begin van het seizoen zei Newey dat die berekening van de groundeffect downforce op basis van de windtunnel resultaten nogal een ingewikkelde is en daar hebben ze waarschijnlijk de plank mis geslagen.
zo ging het idd in de eerste periode van wingcars ja. Lotus ontdekte het ground effect nota bene door een fout in het model voor een windtunnel test. en ging zelf op een vergelijkbare manier als Mercedes de bietenbrug op met hun auto in 1979(!) Je zou toch zeggen dat je iemand in je organisatie laat uitzoeken welke problemen het concept in het verleden gaf om fouten in het heden te vermijdenquote:Op maandag 10 oktober 2022 14:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat laatste de oorzaak is want het is een nieuw concept auto, aan het begin van het seizoen zei Newey dat die berekening van de groundeffect downforce op basis van de windtunnel resultaten nogal een ingewikkelde is en daar hebben ze waarschijnlijk de plank mis geslagen.
Nee dat klopt maar het schijnt dat Red Bull omdat ze jarenlang met high rake hebben gereden downforce via de bodem veel beter begrijpt dan de rest, die jaren van compensatie in aero door het gebrek aan motorvermogen betalen zich nu dus uit.quote:Op maandag 10 oktober 2022 14:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat klinkt ook zeker plausibel, al zitten bij Mercedes niet echt heel domme mensen volgens mij.
* Doet aandelen Bose inkopenquote:Op maandag 10 oktober 2022 15:03 schreef Predator40 het volgende:
rond 18:00 het moment van de waarheid !!!!!
Waarover?quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:03 schreef Predator40 het volgende:
rond 18:00 het moment van de waarheid !!!!!
budget capquote:
Prepare to be disappointed!quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:03 schreef Predator40 het volgende:
rond 18:00 het moment van de waarheid !!!!!
heel die engelse pers is zuurquote:Op maandag 10 oktober 2022 15:17 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Nog meer zure stukjes in de Engelse pers.
Centraal Europese tijd of Britjes tijd?quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:03 schreef Predator40 het volgende:
rond 18:00 het moment van de waarheid !!!!!
Ja. @Cocoquote:Op maandag 10 oktober 2022 15:26 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Centraal Europese tijd of Britjes tijd?
Horner zei het in een interview, dat zij het liefste een motor willen die loeihard klinkt en zuipt als een malle, zij hoeven toch geen auto's te verkopenquote:
in het algemeen kan hij dat gezegd hebben al betwijfel ik het ook nog zonder bron maar dat heeft toch niks te maken met de motor die ze gaan bouwen volgens de regels van 2026quote:Op maandag 10 oktober 2022 15:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Horner zei het in een interview, dat zij het liefste een motor willen die loeihard klinkt en zuipt als een malle, zij hoeven toch geen auto's te verkopen
Masi is verantwoordelijk voor een regel uit 1994?quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:41 schreef Armani XL het volgende:
[..]
En driemaal raden wie die regel heeft opgeschreven!
[ afbeelding ]
[..]
Wat ik begrepen heb, is dat om die cijfers te halen, de auto een lagere rijhoogte moet hebben dan door porpoising mogelijk is.quote:Op maandag 10 oktober 2022 13:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Toch is het opvallend dat ze dit jaar de plank zo hebben misgeslagen. Dat moet toch een oorzaak hebben.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat hun windtunnel- en CFD-simulaties niet goed mappen naar de realiteit. Ze zijn er volgens mij bij Mercedes van overtuigd dat hun auto op papier enorm competitief is. Maar in de praktijk krijgen ze 'm niet aan de praat op de manier zoals dat blijkbaar op de computer wel lukt.
quote:“I certainly didn’t see the Mercedes sidepod solution coming. The other cars, the broad differences in sidepod shape have not completely surprised me.”
Mercedes’ sidepods, however, have not helped the team be more competitive, as they have been battling heavy porpoising since the Bahrain test.
Newey gives his thoughts on this phenomenon, which almost every team is experiencing.
“We knew [porpoising] was a potential problem. The LMP cars had it for a very long time. It’s a very well-known problem.
“If you have an aero map which as you get closer to the ground generates more downforce eventually the flow structure breaks down and loses downforce, then it’s going to porpoise.
“With these regs you could see that was a possibility but whether they would and how you model that, was the difficulty.
“It was a bit of using experience as to what the causes of porpoising might be and trying to be mindful of that but at the same time we didn’t find a way of modelling it properly.
“In principle, you could do it in the windtunnel,” the Briton concluded.
De invloed van die man gaat veel verder dan je denkt!quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:01 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Masi is verantwoordelijk voor een regel uit 1994?
Ik kan me voorstellen dat zonder borden een auto 'gegrepen' kan worden door de banden, in plaats van langs de borden te schuiven. Dan krijg je een flinke verandering in richting, dus hoge G-krachten.quote:
Zo lijkt schumacher wel een enorme schlemielquote:
Bang dat Toto de hele tent komt verbouwen als blijkt dat er niks mis is met RBR.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:18 schreef Maanvis het volgende:
Nog steeds geen bericht over Budgepafond schandaal RBR... ze wachten wel tot het laatste nippertje bij FIA
18.00 uurquote:Op maandag 10 oktober 2022 16:18 schreef Maanvis het volgende:
Nog steeds geen bericht over Budgepafond schandaal RBR... ze wachten wel tot het laatste nippertje bij FIA
oke zou fijn zijn als dat eindelijk eens uitgeesloten is.quote:
Zijn die borden ook niet van een soort piepschuim? Gasly nam tijdens de sprint op Monza vorig jaar een stuk of 15 borden mee in zijn glijtocht erlangs. Die leken nauwelijks impact te hebben.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:16 schreef Mano_ het volgende:
an me voorstellen dat zonder borden een auto 'gegrepen' kan worden door de banden, in plaats van langs de borden te schuiven. Dan krijg je een flinke verandering in richting, dus hoge G-krachten.
Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde en zijn ze er alleen voor reclame, ik heb geen id
Why comparisons to Schumacher are inevitable after Verstappen’s imperious run to his second titlequote:Op maandag 10 oktober 2022 16:19 schreef Gremen het volgende:
[..]
Zo lijkt schumacher wel een enorme schlemiel
Te pas en te onpas nog even vermelden dat we wel een asteriskje achter z'n eerste titel moeten plaatsen. Dat is echt zo'n Engels ding.quote:Max Verstappen’s first world title came with an asterisk.
He has, in this and so much more, a lot in common with Michael Schumacher. The man many will always regard as the greatest driver who ever graced Formula 1 was viewed with suspicion on his rapid ascent to Formula 1. Called out by the world champions of the day for his aggressive driving style, his first World Championship was won under the cloud of a car many believed to be running contrary to the regulations, and concluded in a final race which left a huge swathe of the fanbase disgusted.
Yet it was Michael’s follow-up season in 1995 that cemented him.
Vooral de ratio wins/poles is veelzeggend.quote:
En dan te bedenken dat 'ie een paar jaar in die Renault traktor heeft moeten slijten.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:26 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Vooral de ratio wins/poles is veelzeggen.
Ze vergeten even dat het kampioenschap over 22 races ging en niet over alleen de laatste. En dat Hamilton en Mercedes zelf ook genoeg fouten hebben gemaakt.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:26 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Why comparisons to Schumacher are inevitable after Verstappen’s imperious run to his second title
Moest wel lachen om dit stukje:
[..]
Te pas en te onpas nog even vermelden dat we wel een asteriskje achter z'n eerste titel moeten plaatsen. Dat is echt zo'n Engels ding.
Ik zit voor de grap oude F1 regulations te bekijken en het is altijd al zo geweest.quote:
In 2001 staat. Bronquote:Artikel 6.5: If a race is suspended under Article 41, and cannot be resumed, no points will be awarded if the leader has
completed less than two laps, half points will be awarded if the leader has completed more than two laps
but less than 75% of the original race distance and full points will be awarded if the leader has completed
more than 75% of the original race distance.
quote:Lid 23: If a race is stopped under Articles
155 and 156, and cannot be restarted, no
points will be awarded in case A, half points will
be awarded in case B and full points will be
awarded in case C
quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:22 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Ik heb dat nog nergens gelezen.
De onverhulde bitterheid van Britse media en Britse fans zal nooit niet amusant zijn. Iedere keer als ik de term "plastic champion" voorbij zie komen moet ik grijnzen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:26 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Why comparisons to Schumacher are inevitable after Verstappen’s imperious run to his second title
Moest wel lachen om dit stukje:
[..]
Te pas en te onpas nog even vermelden dat we wel een asteriskje achter z'n eerste titel moeten plaatsen. Dat is echt zo'n Engels ding.
Zo zuur die mensen. Is Hamiltons titel uit 2008 dan ook van plastic omdat Timo Glock toevallig op de verkeerde banden stond in de laatste ronde in Brazilië?quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:42 schreef beantherio het volgende:
[..]
De onverhulde bitterheid van Britse media en Britse fans zal nooit niet amusant zijn. Iedere keer als ik de term "plastic champion" voorbij zie komen moet ik grijnzen.
Ik heb al een paar keer gezien dat er iemand op de tribune bij het rechte stuk een bordje "paper champ" had hangen. Die geeft dus duizenden euro's uit aan grand prix' om daar dan vervolgens met een kartonnen bordje z'n onvrede te tonen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:42 schreef beantherio het volgende:
[..]
De onverhulde bitterheid van Britse media en Britse fans zal nooit niet amusant zijn. Iedere keer als ik de term "plastic champion" voorbij zie komen moet ik grijnzen.
thxquote:
Vettel heeft de verkeerde keus gemaakt door naar Ferrari te gaan, das wel duidelijkquote:Op maandag 10 oktober 2022 16:26 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Vooral de ratio wins/poles is veelzeggend.
https://www.motorsportweek.com/author/rosario_giuliana/quote:
quote:Rosario Giuliana
Industrial Engineer, F1 Tech analyzer
Toen hij vertrok, was de RB ook niet meer de dominante auto die het daarvoor was en was die rol al overgenomen door Mercedes. De enige keus die hij destijds had kunnen maken waar hij nog kans had gehad op een wereldtitel, was een overstap naar Mercedes, maar de vraag is of die keus er ooit geweest is..quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:51 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Vettel heeft de verkeerde keus gemaakt door naar Ferrari te gaan, das wel duidelijk
Ik denk dat Merc altijd wel een Duitser had willen hebbenquote:Op maandag 10 oktober 2022 16:57 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Toen hij vertrok, was de RB ook niet meer de dominante auto die het daarvoor was en was die rol al overgenomen door Mercedes. De enige keus die hij destijds had kunnen maken waar hij nog kans had gehad op een wereldtitel, is bij Mercedes, waarbij dan de vraag is of die keus er ooit geweest is..
RB deed na de kampioensjaren van Vettel pas vorig jaar voor het eerst weer mee om de titel.
Maar als je Vettel haalt, haal je hem als nummer 1 in het team of in ieder geval op dezelfde hoogte als de teamgenoot. Dat had gekund als ze hem in 2014 hadden gehaald (als die kans er überhaupt was, waarschijnlijk hadden Rosberg en Hamilton toen gewoon een contract). Dan was hij mogelijk nog een optie geweest na het stoppen van Rosberg, maar denk dat Lewis daar wel voor was gaan liggen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk dat Merc altijd wel een Duitser had willen hebben
Enkel RB dus de budgetcap overschreden, maar wel binnen de 5%quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:10 schreef Maanvis het volgende:
https://www.gpfans.com/nl(...)tplafondovertreding/ nb: gpfans
maar het bericht zegt dat RBR en Aston over het budgetplafond gegaan zijn en geen certificaat van naleving krijgen
Inb4 schuimbekkende Lewis-fans.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:11 schreef Maanvis het volgende:
"Red Bull zit met een 'minor overspend' minder dan 5% boven het budgetplafond van vorig jaar."
maar zal geen invloed hebben op de titels van Verstappenquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:12 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Enkel RB dus de budgetcap overschreden, maar wel binnen de 5%
Maar veel meer info is er dus nog niet..
ja gpfans heeft weer zitten stokenquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:12 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Enkel RB dus de budgetcap overschreden, maar wel binnen de 5%
Maar veel meer info is er dus nog niet..
Ja leuk maar zo werkt het natuurlijk niet.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:15 schreef Maanvis het volgende:
Als je 5% van de punten aftrekt is Lewis kampieon
Neinquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja leuk maar zo werkt het natuurlijk niet.
Hulkenberg maakt een kans.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:51 schreef Maanvis het volgende:
Volgend jaar geen Duitsers meer in de F1, das ook wel ff wennen
Vooruit, 5 puntjes aftrek voor Verstappen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:15 schreef Maanvis het volgende:
Als je 5% van de punten aftrekt is Lewis kampieon
Die ga je hier überhaupt niet vinden. En eerlijk is eerlijk, was het andersom geweest dan lag dit forum plat vanwege de vele page viewsquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Inb4 schuimbekkende Lewis-fans.
Ken wel een Oostenrijker die ook mag vertrekken wat mij betreft.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:51 schreef Maanvis het volgende:
Volgend jaar geen Duitsers meer in de F1, das ook wel ff wennen
ik denk hooguit een boete en misschien iets voorwaardelijksquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:23 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Vooruit, 5 puntjes aftrek voor Verstappen.
Al sinds 1994quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:39 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Ik zit voor de grap oude F1 regulations te bekijken en het is altijd al zo geweest.
In 2010 staat. Bron
[..]
In 2001 staat. Bron
[..]
Schumacher is nog niet afgeschreven. Sowieso maakt Hulkenberg ook nog kans.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:51 schreef Maanvis het volgende:
Volgend jaar geen Duitsers meer in de F1, das ook wel ff wennen
We moeten hopen dat Verstappen dit jaar 50 punten straf krijgt. Wordt hij of een maand kampioen en dan wel met de bijbehorende boardradio en festiviteitenquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:26 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik denk hooguit een boete en misschien iets voorwaardelijks
Binotto moet eens een keer zorgen dat Plan A werkt voor Ferrari in races.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Binotto probeert wanhopig de aandacht af te leiden van z'n eigen gefaalquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Vreemde opmerking met het oog op de budget cap.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Ja was gisteren wel wat vreemd zeker in vergelijking met vorig jaar maar had denk ik ook te maken dat het eigenlijk al beslist was en meer een beetje wachten op.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We moeten hopen dat Verstappen dit jaar 50 punten straf krijgt. Wordt hij of een maand kampioen en dan wel met de bijbehorende boardradio en festiviteiten
ze hadden gewoon geen zin om die stoel over 2 weken wéér mee te sjouwen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:32 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ja was gisteren wel wat vreemd zeker in vergelijking met vorig jaar maar had denk ik ook te maken dat het eigenlijk al beslist was en meer een beetje wachten op.
Dat is natuurlijk een grove schatting, natuurlijk werkt het ongeveer zo. Daarom zijn ze ook soms ongeveer even snelquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:31 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Vreemde opmerking met het oog op de budget cap.
Als het zo zou werken zouden alle auto's even snel moeten zijn.
5 seconden in de laatste race is meer dan genoegquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:23 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Vooruit, 5 puntjes aftrek voor Verstappen.
Wanneer waren Williams en Mercedes ongeveer even snel dan?quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:52 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een grove schatting, natuurlijk werkt het ongeveer zo. Daarom zijn ze ook soms ongeveer even snel
Hebben Williams en Mercedes hetzelfde budget?quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:58 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Wanneer waren Williams en Mercedes ongeveer even snel dan?
Bij een Williams of een Haas maakt een miljoen misschien nog niet de helft verschil vergeleken met Mercedes of Red Bull. De efficiëntie en doeltreffendheid van de organisatie heeft een enorme invloed.
Ja, sinds het budget cap wel.quote:Op maandag 10 oktober 2022 18:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hebben Williams en Mercedes hetzelfde budget?
Binotto dekt zich vast inquote:
Was.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hulkenberg maakt een kans.
En anders, ja, geen Duitse GP, geen Duitse rijder. Alleen een 'Duitse' constructeur met z'n fabriek in Engeland.
Damn, dat doet zeer in Duitsland. Dan hebben we het wel de hele tijd over de Amerikaanse markt, maar de Duitse is voor F1 ook een hele belangrijke.
Haha, maar nee.quote:
Williams heeft toch ook gewoon het budget gemaximaliseerd?quote:Op maandag 10 oktober 2022 18:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Haha, maar nee.
Ze presteren wel alsof hetzelfde budget hebben
De rekenmeesters van Ferrari zou ik zelfs de puntentelling bij een potje klaverjassen nog niet toevertrouwen en dan niet eens zozeer omwille van de corrupte inborst alwel vanwege de pure incompetentie.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Nog los van het feit dat Ferrari in de jaren dat ze het meeste uitgaven van iedereen, nooit kampioen zijn geworden.quote:Op maandag 10 oktober 2022 21:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De rekenmeesters van Ferrari zou ik zelfs de puntentelling bij een potje klaverjassen nog niet toevertrouwen en dan niet eens zozeer omwille van de corrupte inborst alwel vanwege de pure incompetentie.
Poppenkast momentquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:39 schreef Tokus het volgende:
[..]
ze hadden gewoon geen zin om die stoel over 2 weken wéér mee te sjouwen.
volledige artikelquote:Max Verstappen’s imperious march to second F1 title is a testament to his mastery
Dominant and imperious, there was an unmistakable air to how Max Verstappen secured his second Formula One world championship that had familiar echoes of the greats who have indelibly made their mark on the sport. This season has belonged to Verstappen who delivered with the command and control of a champion, with an almost untrammelled confidence and ease, yet it was a title for which he most assuredly had to work.
With victory at the Japanese Grand Prix, Verstappen and his Red Bull team have sealed the title with four races to go, a remarkable achievement his team will celebrate, even as they await the potentially serious FIA verdict on whether they overspent the budget cap last season.
Still only 25 years old he has taken 12 wins from 18 races to do so, a level of supremacy that has barely allowed his main rival, Ferrari’s Charles Leclerc, so much as a look-in. A scenario that had appeared unthinkable when the season began as F1 anticipated a tooth-and-nail scrap between two of its most talented young guns.
En jaren ervoor in 0s een ronde doen, allemaal.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:31 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Vreemde opmerking met het oog op de budget cap.
Als het zo zou werken zouden alle auto's even snel moeten zijn.
Het is ook ongekend wat Max aan het doen is. Qua leeftijd en resultaten komt alleen Vettel in de buurt. Voor de rest heeft Max ruim meer bereikt op dezelfde leeftijd dan wie dan ook. Vooral podia en overwinningen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 07:41 schreef Sodemieters het volgende:
Er is hier al wel eens vaker iets gezegd over de Engelse pers. Dit is hoe the Guardian schrijft over het kampioenschap van Verstappen...
[..]
volledige artikel
Hij krijgt dus de ene na de andere veer tussen z'n kadetjes gestoken. Hamilton komt in het hele artikel slechts één keer voor: hij wordt - samen met Schumacher - genoemd als iemand die in het verleden dominant was.
Heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe jong hij begonnen is. Michael Schumacher begon "pas" op z'n 22e. Die had op z'n 30e pas net zoveel ervaring in de F1 als Max nu al op z'n 25e heeft.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 09:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is ook ongekend wat Max aan het doen is. Qua leeftijd en resultaten komt alleen Vettel in de buurt. Voor de rest heeft Max ruim meer bereikt op dezelfde leeftijd dan wie dan ook. Vooral podia en overwinningen.
Het is bijzonder, dat staat al vast.
denk dat het voornaamste een goeie auto is, de rest is leuk voor de statistiekquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 09:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe jong hij begonnen is. Michael Schumacher begon "pas" op z'n 22e. Die had op z'n 30e pas net zoveel ervaring in de F1 als Max nu al op z'n 25e heeft.
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
denk dat het voornaamste een goeie auto is, de rest is leuk voor de statistiek
Ja, zeker heeft dat er mee te maken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 09:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe jong hij begonnen is. Michael Schumacher begon "pas" op z'n 22e. Die had op z'n 30e pas net zoveel ervaring in de F1 als Max nu al op z'n 25e heeft.
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
dat was Red Bull toch ook niet de afgelopen 2 jaar, wel op bepaalde circuits maar niet overal of altijdquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
Schumacher is mijn persoonlijke favoriet aller tijden maar verder wil ik me niet aan die goat discussie wagen omdat het nu eenmaal van meer factoren afhankelijk is dan de coureur alleen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Begin '94 was de Benetton beter, daarna de Williams en in '95 weer de Benetton. In '96 en '97 weer de Williams.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Qua standaard budget wel, maar er valt ook veel buiten de cap. Daardoor geven RBR en Mercedes bijvoorbeeld nog steeds veel meer geld uit aan Verstappen en Hamilton of aan Adrian Newey. Dat geld heeft Williams niet dus ze zullen niet snel zo'n toppers binnenhalen.quote:
Zeker. Dat blijkt ook uit het relatief kleine aantal pole positions voor Verstappen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 11:37 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat was Red Bull toch ook niet de afgelopen 2 jaar, wel op bepaalde circuits maar niet overal of altijd
Sowieso in de dominante MERC-tijd met party mode was hij feitelijk kansloos. Toch heeft hij er wel een paar gemist (Mexico met de rode vlag, Turkije 2020, België dit jaar, Singapore dit jaar) waar hij wel echt de snelste was maar hem op één of andere manier niet kreeg.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zeker. Dat blijkt ook uit het relatief kleine aantal pole positions voor Verstappen.
Over die Benetton gaan de nodige verhalen anders, niet bevestigd misschien maar ik sluit niet uit dat die auto (door onreglementaire toevoegingen) wel degelijk beter was dan de rest. Doet overigens wat mij betreft weinig af aan de grootheid van Schumacher, al mag je bij hem ook wel dezelfde kanttekeningen plaatsen als die nu bij Hamilton worden geplaatst. Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van één team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, zeker heeft dat er mee te maken.
Punt is, is dat hij wel een voorsprong heeft nu. Stel de RBR blijft dominant en een verlenging van het contract na 2028 wordt ondertekend, dan is de kans groot dat Max Schumacher en Hamilton uit de boeken rijdt qua resultaten.
Waar het stopt weet niemand natuurlijk, maar qua leeftijd loopt hij voor op de groten van de geschiedenis op het moment. En niet een beetje ook.
Dat is ook niet vergelijken, als ik het goed begrijp stalt Mercedes een gedeelte van hun engineers in een ander bedrijf/afdeling en betaalt ze dan vanuit het "capped" budget alleen als ze wat doen wat binnen het budget valt volgens de regels.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:27 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Qua standaard budget wel, maar er valt ook veel buiten de cap. Daardoor geven RBR en Mercedes bijvoorbeeld nog steeds veel meer geld uit aan Verstappen en Hamilton of aan Adrian Newey. Dat geld heeft Williams niet dus ze zullen niet snel zo'n toppers binnenhalen.
Zeker, maar er wordt hier door sommige users nog wel eens gedaan alsof de Engelse pers een bepaald narratief heeft en maar uit één vaatje kan tappen. Dit laat duidelijk zien dat er ook andere smaken zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 07:44 schreef Starflyer het volgende:
De Guardian is dan ook geen tabloid, maar een respectabele krant.
ja wat duidelijk, dit is de uitzondering die de regel bevestigtquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Zeker, maar er wordt hier door sommige users nog wel eens gedaan alsof de Engelse pers een bepaald narratief heeft en maar uit één vaatje kan tappen. Dit laat duidelijk zien dat er ook andere smaken zijn.
Flavio Briatore.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Over die Benetton gaan de nodige verhalen anders, niet bevestigd misschien maar ik sluit niet uit dat die auto (door onreglementaire toevoegingen) wel degelijk beter was dan de rest.
In de F1 moet je een klootzak zijn om WDC te worden en Max is daar niet anders onder. Schumacher was dat zeker ook.quote:Doet overigens wat mij betreft weinig af aan de grootheid van Schumacher, al mag je bij hem ook wel dezelfde kanttekeningen plaatsen als die nu bij Hamilton worden geplaatst. Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.
Niet helemaal mee eens. Als je gelijkwaardige auto's hebt, is Max nog steeds in de basis het grootste talent van het veld. Alonso en Hamilton daargelaten, maar die stoppen ergens de aankomende jaren wel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van één team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.
Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat.
Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken.
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van één team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.
Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat.
Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken.
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.
En anderen weer zullen afketsen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
Geen idee waar je dat op baseert, dat hij het grootste talent is. Zolang we niet in gelijkwaardige auto's rijden is dat gewoon koffiedik kijken. Chauvinisme vind ik prima hoor en snap ik ook best, maar naast Alonso en Hamilton zou ik wel eens willen zien wat een Vettel, Norris en Russell zouden doen in dezelfde auto als Verstappen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens. Als je gelijkwaardige auto's hebt, is Max nog steeds in de basis het grootste talent van het veld. Alonso en Hamilton daargelaten, maar die stoppen ergens de aankomende jaren wel.
Dan heb je nog steeds een grote kans op een Verstappen/RBR tijdperk. Misschien met minder % zoals de 67% nu en 4 wedstrijden voor het einde, maar nog steeds hetzelfde resultaat.
Zo'n contract is niks waard. Als hij in 2026 geen zin meer heeft, stapt hij gewoon uit hoor. Niemand die hem tegenhoudt. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de vanzelfsprekendheid zie ik ook niet.quote:Zeker tot 2028 gezien het contract, maar niets is uit te sluiten daarna. Max maakt er niet bepaald een geheim van in meerdere disciplines rond te willen rijden, maar als RBR nog steeds voor de zeges vecht en hij nog steeds titels kan winnen en Max zelf er nog steeds lol in heeft, waarom zou hij dan niet verlengen?
Het is zondermeer een mooie tijd in de F1, het barst van het talent en daar gaan we echt nog wel meer van zien. Maar dat hele 'Verstappen is nu al een legende' vind ik echt wel heel erg met een oranje bril gekeken. Ik denk ook dat we nog veel van hem gaan zien en ik hoop dat hij in een veld dat dichter bij elkaar ligt ook in staat is om er boven uit te steken, maar om de conclusie dat dat gaat gebeuren nu al te trekken vind ik voorbarig.quote:In ieder geval, mochten er geen rare dingen gebeuren met gezondheid/zware ongelukken, gaan we als NL een hele mooie tijd tegemoet in de racerij. Max Verstappen is nu al een legende en hem zien rondrijden is bijzonder en geweldig. Wat een tijd...
Het is afwachten natuurlijk, maar zoals gezegd, er is Liberty veel aan gelegen om het veld dichter bij elkaar te brengen. En nieuwe reglementen hebben altijd een paar jaar nodig om op gang te komen. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar meer van Mercedes gaan zien en dat ook Norris zich een paar keer gaat melden op het podium. En eerlijk gezegd verwacht ik een sprong bij Aston Martin.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
Lewis heeft vorig jaar een paar cruciale fouten gemaakt die hem de titel hebben gekost. Over het hele seizoen was de Mercedes zeker wel de betere auto. Bottas werd ook gewoon derde ondanks dat hij proefkonijn was voor die opgevoerde motoren en het wel goed vond toen zijn contract niet werd verlengd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:35 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.
Sprongen zie je eigenlijk nooit in F1 als er geen regelwijziging is en die voor volgend jaar is minimaal dus lijkt me niet dat het enorm gaat veranderen, misschien stuivertje wisselen tussen de ene of de andere middenmoter maar voorin meedoen, het zou me al verbazen als Mercedes mee gaat doen om overwinningen, laat staan wat eronder zit.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Het is afwachten natuurlijk, maar zoals gezegd, er is Liberty veel aan gelegen om het veld dichter bij elkaar te brengen. En nieuwe reglementen hebben altijd een paar jaar nodig om op gang te komen. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar meer van Mercedes gaan zien en dat ook Norris zich een paar keer gaat melden op het podium. En eerlijk gezegd verwacht ik een sprong bij Aston Martin.
Regelwijzigingen zorgen vaak voor grote verschillen. Als de regels stabiel blijven komen de teams wel naar elkaar toe doordat de achterliggende teams meer goed kunnen maken dan de teams die voorop lopen. Dat was in het verleden ook zo. De verschillen ontstonden vaak juist weer na een regelwijziging.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Sprongen zie je eigenlijk nooit in F1 als er geen regelwijziging is en die voor volgend jaar is minimaal dus lijkt me niet dat het enorm gaat veranderen, misschien stuivertje wisselen tussen de ene of de andere middenmoter maar voorin meedoen, het zou me al verbazen als Mercedes mee gaat doen om overwinningen, laat staan wat eronder zit.
Mijn hoop is dus gevestigd op Ferrari om het spannender te maken, hebben op zich een goeie auto gebouwd, wel een kleine terugslag door dat flexifloor TD, nu moeten zowel zij als Charles een stap zetten.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:54 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Regelwijzigingen zorgen vaak voor grote verschillen. Als de regels stabiel blijven komen de teams wel naar elkaar toe doordat de achterliggende teams meer goed kunnen maken dan de teams die voorop lopen. Dat was in het verleden ook zo. De verschillen ontstonden vaak juist weer na een regelwijziging.
In 2016 zat RBR er aan het eind van het seizoen weer aardig bij en toen veranderden de regels weer ten nadele van RBR waardoor het gat weer groter werd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 23:45 schreef Tarado het volgende:
[..]Dus daarom moesten we bijna 8 jaar wachten voor Mercedes verslagen werd, F1 is een evolutiesport en met een regelwijziging kan je een kleine revolutie krijgen zoals nu met Red Bull in positieve en Mercedes in negatieve zin. Die voorsprong die Red Bull en ook Ferrari hebben worden door de anderen niet zo snel ingelopen mede omdat dit concept vrij nieuw is en zij ook nog verder kunnen ontwikkelen, misschien dat het in 24 wat meer level is.
Senna en Prost zij ook goede voorbeelden van extreem goede coureurs die op de baan toch ook wel nare trekjes hadden. En daar wereldkampioen mee zijn geworden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Flavio Briatore.
Zegt toch genoeg?
Al waren er meer teams die de nodige dingen hadden, want midden jaren '90 tot ver in het Schumacher/Ferrari tijdperk waren er verschillende discussies over oa active suspension en traction control. Speciale knoppen sequence om het te activeren zodat de FIA het niet in 1x kon vinden en zo.. Ja, ken de verhalen. Maar als er meerdere cheaten, dan heft dat zich ook weer op.
Geweldige verhalen, toen al.
[..]
In de F1 moet je een klootzak zijn om WDC te worden en Max is daar niet anders onder. Schumacher was dat zeker ook.
Controverse in het paddock door chaos en acties op de baan maakt de F1.
ja dat je zo een bananenschil kan gooien en dat de auto achter je daar dan over spint ofzo.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
fanboostquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
Die hebben elkaar meerdere keren opzettelijk lopen rammen. Absolute klootzakken, maar het hoort er ook een beetje bij. Mooi was dat ze niet schijnheilig deden. Ze waren niet de netste jongetje uit de klas en kwamen daar ook gewoon voor uit.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Senna en Prost zij ook goede voorbeelden van extreem goede coureurs die op de baan toch ook wel nare trekjes hadden. En daar wereldkampioen mee zijn geworden.
Ik denk ook dat ze daarom zo hard balen bij Mercedes. DIt hadden ze veel eerder in het seizoen kunnen doen en met gemak kampioen kunnen worden. Als je kijkt wat voor overmacht ze in de laatste paar races hadden dan lijkt het mij raar dat ze het niet eerder konden doen. Vooral omdat ze beweren dat ze geen updates meer hebben gebracht na Silverstone (wat natuurlijk bullshit is, maar goed).quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:35 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.
Het is bullshit. Alleen al gezien die raketmotor op Interlagos.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:00 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik denk ook dat ze daarom zo hard balen bij Mercedes. DIt hadden ze veel eerder in het seizoen kunnen doen en met gemak kampioen kunnen worden. Als je kijkt wat voor overmacht ze in de laatste paar races hadden dan lijkt het mij raar dat ze het niet eerder konden doen. Vooral omdat ze beweren dat ze geen updates meer hebben gebracht na Silverstone (wat natuurlijk bullshit is, maar goed).
Die motor is geen upgrade en valt buiten de budgetcap.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is bullshit. Alleen al gezien die raketmotor op Interlagos.
(n) All costs of goods and services within the Power Unit Supply Perimeter for use by thequote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Die motor is geen upgrade en valt buiten de budgetcap.
volgens mij klopt dat nietquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:54 schreef TagForce het volgende:
[..]
(n) All costs of goods and services within the Power Unit Supply Perimeter for use by the
F1 Team, up to an amount in any Full Year Reporting Period equal to the applicable
maximum price as set out in the Sporting Regulations;
Alleen de motoren waarvoor je een overeenkomst hebt vallen buiten de cap. Extra motoren er in blijven hangen gaat gewoon van de cap af.
quote:Engines – which are more complex because some teams make their own while others buy them – are covered by their own set of cost regulations.
Het concept van de auto van Red Bull in de jaren 2014-2021 was natuurlijk wel gebouwd rondom een motor die daadwerkelijk veel minder krachtig was dan die van Mercedes. Renault en later Honda hebben wel wat stappen gezet in de loop der jaren, maar het uitgangspunt was denk ik vooral om het gebrek aan vermogen te compenseren met een efficiënt chassis. En daar borduurt Red Bull nu nog steeds op voort, maar dan met een motor die inmiddels helemaal niet meer onderdoet voor de concurrentie.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Kijk nu naar RBR: jarenlang op topsnelheid veruit de mindere van Mercedes. In het nieuwe tijdperk van de 2022 regels heeft RBR ervoor gekozen een auto te bouwen die zeer efficiënt is op rechte stukken. Mercedes heeft een ander concept gekozen en ineens 'is de Honda/RBPT-motor de sterkste van het veld', terwijl de Mercedes niet vooruit te branden is, terwijl er altijd werd beweerd dat dat de snelste motor was. Honda zal vast stapjes hebben gezet, maar het heeft ook gewoon te maken met het concept van de auto.
Dat is pas vanaf dit seizoen...quote:
Dan heb je ook meteen de twee bekendste uitzonderingen te pakkenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
Heel wat complimrnten voor Max over de buitenbocht-actie voorbij Charles na de start. "Mooiste inhaalactie van het seizoen".
En allemaal uit Britse hoek: Peter Windsor, Martin Brundle, Jolyon Palmer
En Hamilton niet? Sinds Hamilton niet meer betrokken is bij de strijd om de titel, zijn er veel minder aanrijdingen tussen degenen die vooraan rijden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.
Misschien op het gegeven dat letterlijk iedereen in de Formule 1 wereld dat zegt?quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Geen idee waar je dat op baseert, dat hij het grootste talent is.
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En Hamilton niet? Sinds Hamilton niet meer betrokken is bij de strijd om de titel, zijn er veel minder aanrijdingen tussen degenen die vooraan rijden.
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'. Ik ga niet mee in dit soort chauvinisme. Verstappen is een uitzonderlijk coureur, absolute topklasse. Maar de F1 leent zich niet voor het absoluut raten van coureurs en dus zullen we het nooit zeker weten of hij in dezelfde auto ook echt beter is dan een ander.quote:Misschien op het gegeven dat letterlijk iedereen in de Formule 1 wereld dat zegt?![]()
Moeite met Perez ja?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.
[..]
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'. Ik ga niet mee in dit soort chauvinisme. Verstappen is een uitzonderlijk coureur, absolute topklasse. Maar de F1 leent zich niet voor het absoluut raten van coureurs en dus zullen we het nooit zeker weten of hij in dezelfde auto ook echt beter is dan een ander.
Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt.
Toch wel.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'.
Ik denk dat je Hamilton onderschat. Hij weet precies wat hij doet, hij is er alleen oneerlijk over. Hij is vooral geniepig.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.
Dichterlijke overdrijving denk ik.quote:Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt.
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:26 schreef DjVero het volgende:
"Grootst mogelijke moeite met Perez"Hoe selectief kijk je dan wel niet?
Dat laatste is zeker waar. Norris is ook echt buitencategorie, maar zit in een niet-competitieve auto. Raten binnen een seizoen is tot op zekere hoogte mogelijk. Raten tussen verschillende seizoenen/periodes is vrijwel onmogelijk.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.
Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor.
Nee, Perez had nooit een kans. Maar dat was ook niet mijn punt. Je zag wel aan het begin van het seizoen dat de verschillen veel kleiner waren en dat Verstappen worstelde met de auto. Nu is het uiteindelijk naar je hand zetten van een wagen ook absoluut een groot talent. Maar het toonde wel aan dat het allemaal niet vanzelfsprekend is dat hij in elke auto maar in de horizon verdwijnt.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:40 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat laatste is zeker waar. Norris is ook echt buitencategorie, maar zit in een niet-competitieve auto. Raten binnen een seizoen is tot op zekere hoogte mogelijk. Raten tussen verschillende seizoenen/periodes is vrijwel onmogelijk.
Maar je snapt hopelijk toch wel wat het doel is van 'media'? Sensatie, sensatie, sensatie. Natuurlijk kopten ze dat Perez mee zou dingen om de titel toen hij een paar goede resultaten neer had gezet, want dat is sensatie en levert clicks op.Maar ik geloof niet dat welke kenner dan ook serieus denkt dat Perez ook maar een kleine kans maakt
Dat valt ook niet te bepalen totdat ze in dezelfde auto zitten. Ik heb geen idee of Max intrinsiek sneller is dan Norris, het enige waar ik in geloof is dat Max in staat is om het absolute maximum uit zijn F1 auto te halen wat mogelijk is en dat niet iedere coureur die capaciteit heeft.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.
Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor.
Dat laatste lijkt me zeker zo en dat Max er meer uit haalt dan zijn teamgenoten tot nu toe heeft hij ook aangetoond. Hij is ook elke FP1 vanaf de start razend snel, dat zegt ook wel iets over puur talent.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 11:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat valt ook niet te bepalen totdat ze in dezelfde auto zitten. Ik heb geen idee of Max intrinsiek sneller is dan Norris, het enige waar ik in geloof is dat Max in staat is om het absolute maximum uit zijn F1 auto te halen wat mogelijk is en dat niet iedere coureur die capaciteit heeft.
Tegen Verstappen natuurlijk onder normale omstandigheden niet. Maar ja, Perez staat wel tweede. Als Verstappen nog een keertje buitenom Hamilton had moeten inhalen (oops, i did it again) en positief getest had voor een triple header had hij 100 punten minder en dan is het gat nog maar 16quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, Perez had nooit een kans. Maar dat was ook niet mijn punt. Je zag wel aan het begin van het seizoen dat de verschillen veel kleiner waren en dat Verstappen worstelde met de auto. Nu is het uiteindelijk naar je hand zetten van een wagen ook absoluut een groot talent. Maar het toonde wel aan dat het allemaal niet vanzelfsprekend is dat hij in elke auto maar in de horizon verdwijnt.
Ik zeg dan ook niet dat Verstappen geen absolute buitencategorie is, want dat is hij natuurlijk wel. En raten binnen een seizoen of tijdperk kan inderdaad tot op zekere hoogte. Alleen al door te kijken naar hoe bochten worden genomen, hoe rijders inhalen, hoeveel kleine en grote foutjes ze maken op de baan. Hoe consistent rondetijden zijn ook vooral (iets waarin Verstappen bijvoorbeeld veel beter is dan Leclerc). En dan mag je best concluderen dat Verstappen bij de allerbeste op de grid hoort. Ook als je hem in een Williams zou zetten verslaat hij zijn teamgenoot en haalt hij er meer uit dan de huidige coureurs.
Maar of dat in een Ferrari, Mercedes of McLaren ook zou zijn? Of hij Alonso zou verslaan in een Alpine of Vettel in een Aston Martin? We weten het simpelweg niet. En het is ook niet echt relevant, want F1 is een package deal.
Ik zou graag twee gelijkwaardige coureurs bij elk team zien, maar ook dat gebeurt zelden bij een topteam. Veel dichterbij dan nu bij Ferrari komt dat zelden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |