Maar als je Vettel haalt, haal je hem als nummer 1 in het team of in ieder geval op dezelfde hoogte als de teamgenoot. Dat had gekund als ze hem in 2014 hadden gehaald (als die kans er berhaupt was, waarschijnlijk hadden Rosberg en Hamilton toen gewoon een contract). Dan was hij mogelijk nog een optie geweest na het stoppen van Rosberg, maar denk dat Lewis daar wel voor was gaan liggen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk dat Merc altijd wel een Duitser had willen hebben
Enkel RB dus de budgetcap overschreden, maar wel binnen de 5%quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:10 schreef Maanvis het volgende:
https://www.gpfans.com/nl(...)tplafondovertreding/ nb: gpfans
maar het bericht zegt dat RBR en Aston over het budgetplafond gegaan zijn en geen certificaat van naleving krijgen
Inb4 schuimbekkende Lewis-fans.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:11 schreef Maanvis het volgende:
"Red Bull zit met een 'minor overspend' minder dan 5% boven het budgetplafond van vorig jaar."
maar zal geen invloed hebben op de titels van Verstappenquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:12 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Enkel RB dus de budgetcap overschreden, maar wel binnen de 5%
Maar veel meer info is er dus nog niet..
ja gpfans heeft weer zitten stokenquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:12 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Enkel RB dus de budgetcap overschreden, maar wel binnen de 5%
Maar veel meer info is er dus nog niet..
Ja leuk maar zo werkt het natuurlijk niet.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:15 schreef Maanvis het volgende:
Als je 5% van de punten aftrekt is Lewis kampieon
Neinquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja leuk maar zo werkt het natuurlijk niet.
Hulkenberg maakt een kans.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:51 schreef Maanvis het volgende:
Volgend jaar geen Duitsers meer in de F1, das ook wel ff wennen
Vooruit, 5 puntjes aftrek voor Verstappen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:15 schreef Maanvis het volgende:
Als je 5% van de punten aftrekt is Lewis kampieon
Die ga je hier berhaupt niet vinden. En eerlijk is eerlijk, was het andersom geweest dan lag dit forum plat vanwege de vele page viewsquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Inb4 schuimbekkende Lewis-fans.
Ken wel een Oostenrijker die ook mag vertrekken wat mij betreft.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:51 schreef Maanvis het volgende:
Volgend jaar geen Duitsers meer in de F1, das ook wel ff wennen
ik denk hooguit een boete en misschien iets voorwaardelijksquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:23 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Vooruit, 5 puntjes aftrek voor Verstappen.
Al sinds 1994quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:39 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Ik zit voor de grap oude F1 regulations te bekijken en het is altijd al zo geweest.
In 2010 staat. Bron
[..]
In 2001 staat. Bron
[..]
Schumacher is nog niet afgeschreven. Sowieso maakt Hulkenberg ook nog kans.quote:Op maandag 10 oktober 2022 16:51 schreef Maanvis het volgende:
Volgend jaar geen Duitsers meer in de F1, das ook wel ff wennen
We moeten hopen dat Verstappen dit jaar 50 punten straf krijgt. Wordt hij of een maand kampioen en dan wel met de bijbehorende boardradio en festiviteitenquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:26 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik denk hooguit een boete en misschien iets voorwaardelijks
Binotto moet eens een keer zorgen dat Plan A werkt voor Ferrari in races.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Binotto probeert wanhopig de aandacht af te leiden van z'n eigen gefaalquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Vreemde opmerking met het oog op de budget cap.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Ja was gisteren wel wat vreemd zeker in vergelijking met vorig jaar maar had denk ik ook te maken dat het eigenlijk al beslist was en meer een beetje wachten op.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We moeten hopen dat Verstappen dit jaar 50 punten straf krijgt. Wordt hij of een maand kampioen en dan wel met de bijbehorende boardradio en festiviteiten
ze hadden gewoon geen zin om die stoel over 2 weken wr mee te sjouwen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:32 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ja was gisteren wel wat vreemd zeker in vergelijking met vorig jaar maar had denk ik ook te maken dat het eigenlijk al beslist was en meer een beetje wachten op.
Dat is natuurlijk een grove schatting, natuurlijk werkt het ongeveer zo. Daarom zijn ze ook soms ongeveer even snelquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:31 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Vreemde opmerking met het oog op de budget cap.
Als het zo zou werken zouden alle auto's even snel moeten zijn.
5 seconden in de laatste race is meer dan genoegquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:23 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Vooruit, 5 puntjes aftrek voor Verstappen.
Wanneer waren Williams en Mercedes ongeveer even snel dan?quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:52 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een grove schatting, natuurlijk werkt het ongeveer zo. Daarom zijn ze ook soms ongeveer even snel
Hebben Williams en Mercedes hetzelfde budget?quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:58 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Wanneer waren Williams en Mercedes ongeveer even snel dan?
Bij een Williams of een Haas maakt een miljoen misschien nog niet de helft verschil vergeleken met Mercedes of Red Bull. De efficintie en doeltreffendheid van de organisatie heeft een enorme invloed.
Ja, sinds het budget cap wel.quote:Op maandag 10 oktober 2022 18:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hebben Williams en Mercedes hetzelfde budget?
Binotto dekt zich vast inquote:
Was.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hulkenberg maakt een kans.
En anders, ja, geen Duitse GP, geen Duitse rijder. Alleen een 'Duitse' constructeur met z'n fabriek in Engeland.
Damn, dat doet zeer in Duitsland. Dan hebben we het wel de hele tijd over de Amerikaanse markt, maar de Duitse is voor F1 ook een hele belangrijke.
Haha, maar nee.quote:
Williams heeft toch ook gewoon het budget gemaximaliseerd?quote:Op maandag 10 oktober 2022 18:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Haha, maar nee.
Ze presteren wel alsof hetzelfde budget hebben
De rekenmeesters van Ferrari zou ik zelfs de puntentelling bij een potje klaverjassen nog niet toevertrouwen en dan niet eens zozeer omwille van de corrupte inborst alwel vanwege de pure incompetentie.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:29 schreef opgebaarde het volgende:
Binotto ook weer full of shit:
"I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car.
Nog los van het feit dat Ferrari in de jaren dat ze het meeste uitgaven van iedereen, nooit kampioen zijn geworden.quote:Op maandag 10 oktober 2022 21:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De rekenmeesters van Ferrari zou ik zelfs de puntentelling bij een potje klaverjassen nog niet toevertrouwen en dan niet eens zozeer omwille van de corrupte inborst alwel vanwege de pure incompetentie.
Poppenkast momentquote:Op maandag 10 oktober 2022 17:39 schreef Tokus het volgende:
[..]
ze hadden gewoon geen zin om die stoel over 2 weken wr mee te sjouwen.
volledige artikelquote:Max Verstappen’s imperious march to second F1 title is a testament to his mastery
Dominant and imperious, there was an unmistakable air to how Max Verstappen secured his second Formula One world championship that had familiar echoes of the greats who have indelibly made their mark on the sport. This season has belonged to Verstappen who delivered with the command and control of a champion, with an almost untrammelled confidence and ease, yet it was a title for which he most assuredly had to work.
With victory at the Japanese Grand Prix, Verstappen and his Red Bull team have sealed the title with four races to go, a remarkable achievement his team will celebrate, even as they await the potentially serious FIA verdict on whether they overspent the budget cap last season.
Still only 25 years old he has taken 12 wins from 18 races to do so, a level of supremacy that has barely allowed his main rival, Ferrari’s Charles Leclerc, so much as a look-in. A scenario that had appeared unthinkable when the season began as F1 anticipated a tooth-and-nail scrap between two of its most talented young guns.
En jaren ervoor in 0s een ronde doen, allemaal.quote:Op maandag 10 oktober 2022 17:31 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Vreemde opmerking met het oog op de budget cap.
Als het zo zou werken zouden alle auto's even snel moeten zijn.
Het is ook ongekend wat Max aan het doen is. Qua leeftijd en resultaten komt alleen Vettel in de buurt. Voor de rest heeft Max ruim meer bereikt op dezelfde leeftijd dan wie dan ook. Vooral podia en overwinningen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 07:41 schreef Sodemieters het volgende:
Er is hier al wel eens vaker iets gezegd over de Engelse pers. Dit is hoe the Guardian schrijft over het kampioenschap van Verstappen...
[..]
volledige artikel
Hij krijgt dus de ene na de andere veer tussen z'n kadetjes gestoken. Hamilton komt in het hele artikel slechts n keer voor: hij wordt - samen met Schumacher - genoemd als iemand die in het verleden dominant was.
Heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe jong hij begonnen is. Michael Schumacher begon "pas" op z'n 22e. Die had op z'n 30e pas net zoveel ervaring in de F1 als Max nu al op z'n 25e heeft.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 09:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is ook ongekend wat Max aan het doen is. Qua leeftijd en resultaten komt alleen Vettel in de buurt. Voor de rest heeft Max ruim meer bereikt op dezelfde leeftijd dan wie dan ook. Vooral podia en overwinningen.
Het is bijzonder, dat staat al vast.
denk dat het voornaamste een goeie auto is, de rest is leuk voor de statistiekquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 09:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe jong hij begonnen is. Michael Schumacher begon "pas" op z'n 22e. Die had op z'n 30e pas net zoveel ervaring in de F1 als Max nu al op z'n 25e heeft.
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
denk dat het voornaamste een goeie auto is, de rest is leuk voor de statistiek
Ja, zeker heeft dat er mee te maken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 09:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe jong hij begonnen is. Michael Schumacher begon "pas" op z'n 22e. Die had op z'n 30e pas net zoveel ervaring in de F1 als Max nu al op z'n 25e heeft.
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
dat was Red Bull toch ook niet de afgelopen 2 jaar, wel op bepaalde circuits maar niet overal of altijdquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
Schumacher is mijn persoonlijke favoriet aller tijden maar verder wil ik me niet aan die goat discussie wagen omdat het nu eenmaal van meer factoren afhankelijk is dan de coureur alleen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Begin '94 was de Benetton beter, daarna de Williams en in '95 weer de Benetton. In '96 en '97 weer de Williams.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Qua standaard budget wel, maar er valt ook veel buiten de cap. Daardoor geven RBR en Mercedes bijvoorbeeld nog steeds veel meer geld uit aan Verstappen en Hamilton of aan Adrian Newey. Dat geld heeft Williams niet dus ze zullen niet snel zo'n toppers binnenhalen.quote:
Zeker. Dat blijkt ook uit het relatief kleine aantal pole positions voor Verstappen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 11:37 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat was Red Bull toch ook niet de afgelopen 2 jaar, wel op bepaalde circuits maar niet overal of altijd
Sowieso in de dominante MERC-tijd met party mode was hij feitelijk kansloos. Toch heeft hij er wel een paar gemist (Mexico met de rode vlag, Turkije 2020, Belgi dit jaar, Singapore dit jaar) waar hij wel echt de snelste was maar hem op n of andere manier niet kreeg.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zeker. Dat blijkt ook uit het relatief kleine aantal pole positions voor Verstappen.
Over die Benetton gaan de nodige verhalen anders, niet bevestigd misschien maar ik sluit niet uit dat die auto (door onreglementaire toevoegingen) wel degelijk beter was dan de rest. Doet overigens wat mij betreft weinig af aan de grootheid van Schumacher, al mag je bij hem ook wel dezelfde kanttekeningen plaatsen als die nu bij Hamilton worden geplaatst. Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van n team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, zeker heeft dat er mee te maken.
Punt is, is dat hij wel een voorsprong heeft nu. Stel de RBR blijft dominant en een verlenging van het contract na 2028 wordt ondertekend, dan is de kans groot dat Max Schumacher en Hamilton uit de boeken rijdt qua resultaten.
Waar het stopt weet niemand natuurlijk, maar qua leeftijd loopt hij voor op de groten van de geschiedenis op het moment. En niet een beetje ook.
Dat is ook niet vergelijken, als ik het goed begrijp stalt Mercedes een gedeelte van hun engineers in een ander bedrijf/afdeling en betaalt ze dan vanuit het "capped" budget alleen als ze wat doen wat binnen het budget valt volgens de regels.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:27 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Qua standaard budget wel, maar er valt ook veel buiten de cap. Daardoor geven RBR en Mercedes bijvoorbeeld nog steeds veel meer geld uit aan Verstappen en Hamilton of aan Adrian Newey. Dat geld heeft Williams niet dus ze zullen niet snel zo'n toppers binnenhalen.
Zeker, maar er wordt hier door sommige users nog wel eens gedaan alsof de Engelse pers een bepaald narratief heeft en maar uit n vaatje kan tappen. Dit laat duidelijk zien dat er ook andere smaken zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 07:44 schreef Starflyer het volgende:
De Guardian is dan ook geen tabloid, maar een respectabele krant.
ja wat duidelijk, dit is de uitzondering die de regel bevestigtquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Zeker, maar er wordt hier door sommige users nog wel eens gedaan alsof de Engelse pers een bepaald narratief heeft en maar uit n vaatje kan tappen. Dit laat duidelijk zien dat er ook andere smaken zijn.
Flavio Briatore.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Over die Benetton gaan de nodige verhalen anders, niet bevestigd misschien maar ik sluit niet uit dat die auto (door onreglementaire toevoegingen) wel degelijk beter was dan de rest.
In de F1 moet je een klootzak zijn om WDC te worden en Max is daar niet anders onder. Schumacher was dat zeker ook.quote:Doet overigens wat mij betreft weinig af aan de grootheid van Schumacher, al mag je bij hem ook wel dezelfde kanttekeningen plaatsen als die nu bij Hamilton worden geplaatst. Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.
Niet helemaal mee eens. Als je gelijkwaardige auto's hebt, is Max nog steeds in de basis het grootste talent van het veld. Alonso en Hamilton daargelaten, maar die stoppen ergens de aankomende jaren wel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van n team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.
Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat.
Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken.
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van n team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.
Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat.
Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken.
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.
En anderen weer zullen afketsen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
Geen idee waar je dat op baseert, dat hij het grootste talent is. Zolang we niet in gelijkwaardige auto's rijden is dat gewoon koffiedik kijken. Chauvinisme vind ik prima hoor en snap ik ook best, maar naast Alonso en Hamilton zou ik wel eens willen zien wat een Vettel, Norris en Russell zouden doen in dezelfde auto als Verstappen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens. Als je gelijkwaardige auto's hebt, is Max nog steeds in de basis het grootste talent van het veld. Alonso en Hamilton daargelaten, maar die stoppen ergens de aankomende jaren wel.
Dan heb je nog steeds een grote kans op een Verstappen/RBR tijdperk. Misschien met minder % zoals de 67% nu en 4 wedstrijden voor het einde, maar nog steeds hetzelfde resultaat.
Zo'n contract is niks waard. Als hij in 2026 geen zin meer heeft, stapt hij gewoon uit hoor. Niemand die hem tegenhoudt. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de vanzelfsprekendheid zie ik ook niet.quote:Zeker tot 2028 gezien het contract, maar niets is uit te sluiten daarna. Max maakt er niet bepaald een geheim van in meerdere disciplines rond te willen rijden, maar als RBR nog steeds voor de zeges vecht en hij nog steeds titels kan winnen en Max zelf er nog steeds lol in heeft, waarom zou hij dan niet verlengen?
Het is zondermeer een mooie tijd in de F1, het barst van het talent en daar gaan we echt nog wel meer van zien. Maar dat hele 'Verstappen is nu al een legende' vind ik echt wel heel erg met een oranje bril gekeken. Ik denk ook dat we nog veel van hem gaan zien en ik hoop dat hij in een veld dat dichter bij elkaar ligt ook in staat is om er boven uit te steken, maar om de conclusie dat dat gaat gebeuren nu al te trekken vind ik voorbarig.quote:In ieder geval, mochten er geen rare dingen gebeuren met gezondheid/zware ongelukken, gaan we als NL een hele mooie tijd tegemoet in de racerij. Max Verstappen is nu al een legende en hem zien rondrijden is bijzonder en geweldig. Wat een tijd...
Het is afwachten natuurlijk, maar zoals gezegd, er is Liberty veel aan gelegen om het veld dichter bij elkaar te brengen. En nieuwe reglementen hebben altijd een paar jaar nodig om op gang te komen. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar meer van Mercedes gaan zien en dat ook Norris zich een paar keer gaat melden op het podium. En eerlijk gezegd verwacht ik een sprong bij Aston Martin.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
Lewis heeft vorig jaar een paar cruciale fouten gemaakt die hem de titel hebben gekost. Over het hele seizoen was de Mercedes zeker wel de betere auto. Bottas werd ook gewoon derde ondanks dat hij proefkonijn was voor die opgevoerde motoren en het wel goed vond toen zijn contract niet werd verlengd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:35 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.
Sprongen zie je eigenlijk nooit in F1 als er geen regelwijziging is en die voor volgend jaar is minimaal dus lijkt me niet dat het enorm gaat veranderen, misschien stuivertje wisselen tussen de ene of de andere middenmoter maar voorin meedoen, het zou me al verbazen als Mercedes mee gaat doen om overwinningen, laat staan wat eronder zit.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Het is afwachten natuurlijk, maar zoals gezegd, er is Liberty veel aan gelegen om het veld dichter bij elkaar te brengen. En nieuwe reglementen hebben altijd een paar jaar nodig om op gang te komen. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar meer van Mercedes gaan zien en dat ook Norris zich een paar keer gaat melden op het podium. En eerlijk gezegd verwacht ik een sprong bij Aston Martin.
Regelwijzigingen zorgen vaak voor grote verschillen. Als de regels stabiel blijven komen de teams wel naar elkaar toe doordat de achterliggende teams meer goed kunnen maken dan de teams die voorop lopen. Dat was in het verleden ook zo. De verschillen ontstonden vaak juist weer na een regelwijziging.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Sprongen zie je eigenlijk nooit in F1 als er geen regelwijziging is en die voor volgend jaar is minimaal dus lijkt me niet dat het enorm gaat veranderen, misschien stuivertje wisselen tussen de ene of de andere middenmoter maar voorin meedoen, het zou me al verbazen als Mercedes mee gaat doen om overwinningen, laat staan wat eronder zit.
Mijn hoop is dus gevestigd op Ferrari om het spannender te maken, hebben op zich een goeie auto gebouwd, wel een kleine terugslag door dat flexifloor TD, nu moeten zowel zij als Charles een stap zetten.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 18:54 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Regelwijzigingen zorgen vaak voor grote verschillen. Als de regels stabiel blijven komen de teams wel naar elkaar toe doordat de achterliggende teams meer goed kunnen maken dan de teams die voorop lopen. Dat was in het verleden ook zo. De verschillen ontstonden vaak juist weer na een regelwijziging.
In 2016 zat RBR er aan het eind van het seizoen weer aardig bij en toen veranderden de regels weer ten nadele van RBR waardoor het gat weer groter werd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 23:45 schreef Tarado het volgende:
[..]Dus daarom moesten we bijna 8 jaar wachten voor Mercedes verslagen werd, F1 is een evolutiesport en met een regelwijziging kan je een kleine revolutie krijgen zoals nu met Red Bull in positieve en Mercedes in negatieve zin. Die voorsprong die Red Bull en ook Ferrari hebben worden door de anderen niet zo snel ingelopen mede omdat dit concept vrij nieuw is en zij ook nog verder kunnen ontwikkelen, misschien dat het in 24 wat meer level is.
Senna en Prost zij ook goede voorbeelden van extreem goede coureurs die op de baan toch ook wel nare trekjes hadden. En daar wereldkampioen mee zijn geworden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Flavio Briatore.
Zegt toch genoeg?
Al waren er meer teams die de nodige dingen hadden, want midden jaren '90 tot ver in het Schumacher/Ferrari tijdperk waren er verschillende discussies over oa active suspension en traction control. Speciale knoppen sequence om het te activeren zodat de FIA het niet in 1x kon vinden en zo.. Ja, ken de verhalen. Maar als er meerdere cheaten, dan heft dat zich ook weer op.
Geweldige verhalen, toen al.
[..]
In de F1 moet je een klootzak zijn om WDC te worden en Max is daar niet anders onder. Schumacher was dat zeker ook.
Controverse in het paddock door chaos en acties op de baan maakt de F1.
ja dat je zo een bananenschil kan gooien en dat de auto achter je daar dan over spint ofzo.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
fanboostquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
Die hebben elkaar meerdere keren opzettelijk lopen rammen. Absolute klootzakken, maar het hoort er ook een beetje bij. Mooi was dat ze niet schijnheilig deden. Ze waren niet de netste jongetje uit de klas en kwamen daar ook gewoon voor uit.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 09:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Senna en Prost zij ook goede voorbeelden van extreem goede coureurs die op de baan toch ook wel nare trekjes hadden. En daar wereldkampioen mee zijn geworden.
Ik denk ook dat ze daarom zo hard balen bij Mercedes. DIt hadden ze veel eerder in het seizoen kunnen doen en met gemak kampioen kunnen worden. Als je kijkt wat voor overmacht ze in de laatste paar races hadden dan lijkt het mij raar dat ze het niet eerder konden doen. Vooral omdat ze beweren dat ze geen updates meer hebben gebracht na Silverstone (wat natuurlijk bullshit is, maar goed).quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 15:35 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.
Het is bullshit. Alleen al gezien die raketmotor op Interlagos.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:00 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik denk ook dat ze daarom zo hard balen bij Mercedes. DIt hadden ze veel eerder in het seizoen kunnen doen en met gemak kampioen kunnen worden. Als je kijkt wat voor overmacht ze in de laatste paar races hadden dan lijkt het mij raar dat ze het niet eerder konden doen. Vooral omdat ze beweren dat ze geen updates meer hebben gebracht na Silverstone (wat natuurlijk bullshit is, maar goed).
Die motor is geen upgrade en valt buiten de budgetcap.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is bullshit. Alleen al gezien die raketmotor op Interlagos.
(n) All costs of goods and services within the Power Unit Supply Perimeter for use by thequote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Die motor is geen upgrade en valt buiten de budgetcap.
volgens mij klopt dat nietquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:54 schreef TagForce het volgende:
[..]
(n) All costs of goods and services within the Power Unit Supply Perimeter for use by the
F1 Team, up to an amount in any Full Year Reporting Period equal to the applicable
maximum price as set out in the Sporting Regulations;
Alleen de motoren waarvoor je een overeenkomst hebt vallen buiten de cap. Extra motoren er in blijven hangen gaat gewoon van de cap af.
quote:Engines – which are more complex because some teams make their own while others buy them – are covered by their own set of cost regulations.
Het concept van de auto van Red Bull in de jaren 2014-2021 was natuurlijk wel gebouwd rondom een motor die daadwerkelijk veel minder krachtig was dan die van Mercedes. Renault en later Honda hebben wel wat stappen gezet in de loop der jaren, maar het uitgangspunt was denk ik vooral om het gebrek aan vermogen te compenseren met een efficint chassis. En daar borduurt Red Bull nu nog steeds op voort, maar dan met een motor die inmiddels helemaal niet meer onderdoet voor de concurrentie.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 11:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Kijk nu naar RBR: jarenlang op topsnelheid veruit de mindere van Mercedes. In het nieuwe tijdperk van de 2022 regels heeft RBR ervoor gekozen een auto te bouwen die zeer efficint is op rechte stukken. Mercedes heeft een ander concept gekozen en ineens 'is de Honda/RBPT-motor de sterkste van het veld', terwijl de Mercedes niet vooruit te branden is, terwijl er altijd werd beweerd dat dat de snelste motor was. Honda zal vast stapjes hebben gezet, maar het heeft ook gewoon te maken met het concept van de auto.
Dat is pas vanaf dit seizoen...quote:
Dan heb je ook meteen de twee bekendste uitzonderingen te pakkenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
Heel wat complimrnten voor Max over de buitenbocht-actie voorbij Charles na de start. "Mooiste inhaalactie van het seizoen".
En allemaal uit Britse hoek: Peter Windsor, Martin Brundle, Jolyon Palmer
En Hamilton niet? Sinds Hamilton niet meer betrokken is bij de strijd om de titel, zijn er veel minder aanrijdingen tussen degenen die vooraan rijden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 12:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.
Misschien op het gegeven dat letterlijk iedereen in de Formule 1 wereld dat zegt?quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Geen idee waar je dat op baseert, dat hij het grootste talent is.
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En Hamilton niet? Sinds Hamilton niet meer betrokken is bij de strijd om de titel, zijn er veel minder aanrijdingen tussen degenen die vooraan rijden.
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'. Ik ga niet mee in dit soort chauvinisme. Verstappen is een uitzonderlijk coureur, absolute topklasse. Maar de F1 leent zich niet voor het absoluut raten van coureurs en dus zullen we het nooit zeker weten of hij in dezelfde auto ook echt beter is dan een ander.quote:Misschien op het gegeven dat letterlijk iedereen in de Formule 1 wereld dat zegt?![]()
Moeite met Perez ja?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.
[..]
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'. Ik ga niet mee in dit soort chauvinisme. Verstappen is een uitzonderlijk coureur, absolute topklasse. Maar de F1 leent zich niet voor het absoluut raten van coureurs en dus zullen we het nooit zeker weten of hij in dezelfde auto ook echt beter is dan een ander.
Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt.
Toch wel.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'.
Ik denk dat je Hamilton onderschat. Hij weet precies wat hij doet, hij is er alleen oneerlijk over. Hij is vooral geniepig.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.
Dichterlijke overdrijving denk ik.quote:Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt.
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:26 schreef DjVero het volgende:
"Grootst mogelijke moeite met Perez"Hoe selectief kijk je dan wel niet?
Dat laatste is zeker waar. Norris is ook echt buitencategorie, maar zit in een niet-competitieve auto. Raten binnen een seizoen is tot op zekere hoogte mogelijk. Raten tussen verschillende seizoenen/periodes is vrijwel onmogelijk.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.
Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor.
Nee, Perez had nooit een kans. Maar dat was ook niet mijn punt. Je zag wel aan het begin van het seizoen dat de verschillen veel kleiner waren en dat Verstappen worstelde met de auto. Nu is het uiteindelijk naar je hand zetten van een wagen ook absoluut een groot talent. Maar het toonde wel aan dat het allemaal niet vanzelfsprekend is dat hij in elke auto maar in de horizon verdwijnt.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:40 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat laatste is zeker waar. Norris is ook echt buitencategorie, maar zit in een niet-competitieve auto. Raten binnen een seizoen is tot op zekere hoogte mogelijk. Raten tussen verschillende seizoenen/periodes is vrijwel onmogelijk.
Maar je snapt hopelijk toch wel wat het doel is van 'media'? Sensatie, sensatie, sensatie. Natuurlijk kopten ze dat Perez mee zou dingen om de titel toen hij een paar goede resultaten neer had gezet, want dat is sensatie en levert clicks op.Maar ik geloof niet dat welke kenner dan ook serieus denkt dat Perez ook maar een kleine kans maakt
Dat valt ook niet te bepalen totdat ze in dezelfde auto zitten. Ik heb geen idee of Max intrinsiek sneller is dan Norris, het enige waar ik in geloof is dat Max in staat is om het absolute maximum uit zijn F1 auto te halen wat mogelijk is en dat niet iedere coureur die capaciteit heeft.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.
Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor.
Dat laatste lijkt me zeker zo en dat Max er meer uit haalt dan zijn teamgenoten tot nu toe heeft hij ook aangetoond. Hij is ook elke FP1 vanaf de start razend snel, dat zegt ook wel iets over puur talent.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 11:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat valt ook niet te bepalen totdat ze in dezelfde auto zitten. Ik heb geen idee of Max intrinsiek sneller is dan Norris, het enige waar ik in geloof is dat Max in staat is om het absolute maximum uit zijn F1 auto te halen wat mogelijk is en dat niet iedere coureur die capaciteit heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |