SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Dat is in principe de hele herfst toch? En het voorjaar? Beetje afhankelijk van de hoeveelheid regen uiteraard.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:52 schreef Raw85 het volgende:
Vanaf wanneer zal het weer/de modder etc ongeveer een rol gaan spelen?Kan dat volgende week al zijn of pas in december oid?
De laatste tijd was het erg rustig in Moscow.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:59 schreef PluggieOD het volgende:
En de ring van Moskou is altijd druk in de spits.
Met 12 miljoen inwoners. Officieel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:59 schreef AnneX het volgende:
Moskou is 1/16 van de grootte van Nederland. Provincie NoordBrabant?
Op zaterdag?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:59 schreef PluggieOD het volgende:
En de ring van Moskou is altijd druk in de spits.
Maar verder dit vooral inderdaad. En ook Westerse bronnen die dat lijken te weerspreken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:58 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik zie vooral nog copy-past berichten van dezelfde bron.
Ik heb wel is een paar uur in de file gestaan op de ringweg van Parijs, zondagavond laat. zo heel gek is het niet dat een ringweg rond een grote stad op andere tijden ook vol staat.quote:
En er kwam ook al niemand op zijn verjaardagsfeestjequote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:05 schreef quirina het volgende:
Het was wel putins droombrug zag ik,net op t journaal.
Zelfs de tsar droomde al van die brug.
Zou Putin een beetje gehuild hebben?
( ik hoop t)
Dat kan alleen met jet fuel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:52 schreef AnneX het volgende:
Quote van een ijzer kenner:
” The strength of steel remains unchanged until about 600°F. Steel retains about 50% of its strength at 1100°F. Steel loses all its capacity when it melts at about 2700°F. However, for design purposes, it is usually assumed all capacity is lost at about 2200°F. It deff passed that.”
Succes met restaureren.
Doorlopen mensen, er is niks aan de hand.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:09 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Hij meld dat er niks gebeurt in Moskou.
VOC mentaliteit. Niks mis mee.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:07 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Dit verhaal was me onbekend.
Was toendertijd nogal veel herrie over. Als ik het mij goed herinner was er vooral een club bij betrokken die de heimachines leverde om de palen in de bodem te krijgen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:07 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Ach, olie, kerosine, diesel, RP1, allemaal vergelijkbaar spul.quote:
Ik heb daar niet echt iets van meegekregen, geloof ik.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Was toendertijd nogal veel herrie over. Als ik het mij goed herinner was er vooral een club bij betrokken die de heimachines leverde om de palen in de bodem te krijgen.
Dansen nu je je benen nog hebt.quote:
Ik denk niet iemand hierquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Weet iemand toevallig waarom dat is?
Ook op de cams lijkt alles normaal:quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:09 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Hij meld dat er niks gebeurt in Moskou.
Als je buurlanden of wereldmachten hebt die aan het armdrukken zijn met kernwapendreiging als de balans verstoord zal gaan worden (whatever that may be) dan is dat een gegeven.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 12:37 schreef Seeburg54 het volgende:
Bovendien, je bent pas echt een loser als je nucleair gaat. Dan geef je al toe dat je strategisch een nitwit bent als je op zo'n manier je nog verder gaat verlagen. Hij kan niet meer winnen, het kwaad is al geschied.
Dat is Nevsky in St. Petersburg ?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:22 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ook op de cams lijkt alles normaal:
Hier een stuk uit 2017quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Was toendertijd nogal veel herrie over. Als ik het mij goed herinner was er vooral een club bij betrokken die de heimachines leverde om de palen in de bodem te krijgen.
quote:Behind Moscow’s bluster, sanctions are making Russia suffer
High oil and gas revenues notwithstanding, Putin’s ability to fight is being eaten away as the months go by
Fears that Russia is navigating its way around sanctions are unfounded, according to experts who say Moscow is suffering a bigger hit than institutions such as the World Bank have been predicting.
Some analysts have interpreted the strength of the rouble, the size of the warchest of cash available to Vladimir Putin and the Kremlin’s ability to redirect exports destined for Europe to willing southern neighbours as a signal that the arsenal of sanctions deployed against Moscow is failing to bite.
But the economist Mikhail Mamonov thinks otherwise. He was part of a team that modelled the Russian economy in 2014. It measured the impact of sanctions in the wake of Putin’s annexation of Crimea, and revealed that even the minimal financial and trade blockade imposed at the time had had an impact.
Hi-tech exports to the Russian oil industry were banned. The military was unable to get parts from the west and state-owned banks were blocked from making some transactions. The impact of those measures was judged to have cut GDP growth by about 1%, private consumption by 2% and investment by 3.5%.
The financial retaliation over Ukraine is on a different scale. All hi-tech exports are banned, and Russia has been thrown out of the international financial system altogether.
Mamonov has used his 2014 model as a baseline to measure the impact on business, households and the macroeconomy. He says it will be far deeper this time. “The International Monetary Fund said earlier this year that the Russian economy would shrink by 6% in 2022; with the extra impact from sanctions, our model shows it will be more like 10%,” says Mamonov. He believes consumption by households and businesses will shrink 10%-15% and investment will fall by 17% in 2022. “It takes time for sanctions to have their impact, and especially when the target is a country run by an autocratic leader who can marshal large resources to offset the effects in the first six months.”
Early on, Putin increased pensions and the minimum wage by 10% to cushion the poorer families who make up his core support from a rise in inflation to 18%. And the huge rises in prices for gas and oil seen this year have more than made up for a fall in the volumes exported. In the second quarter of 2022, Russia recorded its highest-ever current-account surplus, thanks primarily to a record-breaking trade surplus. But while this partly reflects higher fossil-fuel revenues, a collapse in imports is another factor.
Mark Harrison, an expert on sanctions and emeritus professor of economics at the University of Warwick, says: “It is wrong to think of Russia’s energy profits paying for the war in Ukraine. They are not because Putin cannot buy what he wants for the war effort.” And, he says, the rouble has regained its strength “largely because it is a managed currency with capital controls that prevent Russians from spending their money outside the country”.
Catarina Martins, an economist at the Bruegel thinktank in Brussels, and her colleague Zsolt Darvas have been examining import and export data with Russia’s major trading partners after Putin banned the publication of official figures. In a report this month, they said imports had dropped by half this year on 75% of all trade, indicating that businesses and state-run agencies are likely to begin mothballing equipment and downgrading manufacturing due to lack of spare parts.
Sanctions have included prohibitions by the UK, EU and US of exporting strategic goods, including hi-tech equipment and components for use in electronics, telecommunications, aerospace and oil refining, among other sectors, the report says. “US sanctions apply not only to goods exported by US companies, but also to goods produced elsewhere using US technologies. The extraterritorial nature of US sanctions could help explain the generalised drop in Russia’s imports since March 2022, even from countries that have not applied sanctions,” it adds.
Last month, two of Turkey’s largest banks suspended acceptance of Russia’s Mir payments system – an alternative to Visa and Mastercard – after the US warned of punishment for accepting transactions in roubles.
Harrison says: “When we talk about waging a trade war alongside a military one, all the action is on the import side.”
Tim Ash, a Russia expert at the Chatham House thinktank, says Putin had accepted that harsher sanctions were the price of invading Ukraine, and had prepared his economy for the initial shock. “But in the medium term, sanctions are disastrous for Russia,” Ash says.
Russia depends on pipelines to export its gas, and most of those pipelines lead to Europe. The alternative is cooling the gas so that it condenses into a liquid and can be transported by ship as liquefied natural gas (LNG). But Russia does not have the infrastructure to do this. “Putin can switch off gas to Europe, but he cannot divert the gas for sale to other countries because he would need LNG terminals to store the gas. He doesn’t have the time, technology or equipment to do that, so it must stay in the ground,” says Ash.
Yakov Feygin, a Russia expert at the Berggruen Institute in Los Angeles, says food prices are rising in Russia and shortages of basic goods have begun to emerge.
“Despite the rosy picture painted by Putin, there are real, material production problems that mean factories must downgrade the quality of the things they make,” he says.
Ash has visited Ukraine for 35 years and is convinced the country can maintain its rout of Russian forces with the financial and military support of the west. “Nato is a $40tn economic bloc while Russia is a $1.7tn economy,” he says. “Nato is spending 2% of its income on the military, which means whatever Russia spends, Putin doesn’t stand a chance.”
Ik weet het nog wel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb daar niet echt iets van meegekregen, geloof ik.
Ja, is een bekend verhaal. OM heeft zich er ook mee bemoeid maar geen idee of ze uiteindelijk vervolgd zijn.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:07 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als je buurlanden of wereldmachten hebt die aan het armdrukken zijn met kernwapendreiging als de balans verstoord zal gaan worden (whatever that may be) dan is dat een gegeven.
Maar inderdaad. Als je een land ongeoorloofd binnenvalt, op het slagveld verliest en er een brug wordt opgeblazen... Dan ben je inderdaad een loser als je kernwapens inzet.
Beetje als in de schoen ketchup uit woede tegen een muur gooien omdat je niet krijgt wat je wil.
Kun je onmogelijk verkopen aan iedereen buiten de circle jerk groep rondom Putin.
Dat is louter op onbetwist Russisch grondgebied gebeurd, zegt Dematec-directeur Derk van den Heuvel, die wereldwijd heimachines levert. ,,Volgens EU-sancties mogen we niet op de Krim aan het werk zijn, maar wel in Rusland.”quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:26 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Hier een stuk uit 2017
De bedrijven dachten zogenaamd alleen op Russisch grondgebied te werken, waar geen sancties zouden gelden.
Wat natuurlijk nergens op slaat, want de brug ligt op Oekraïens gebied.
https://www.gelderlander.(...)ar-de-krim~a335c8b5/
Diesel verspreid meer hitte wanneer het verbrand dan kerosinequote:
Conclusie: de sancties werken. Het heeft alleen even de tijd nodigquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Analyse van The Guardian:
[..]
Ocherm toch.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:34 schreef Slayage het volgende:
Tekenend voor de isolatie van Putin. Nauwelijks felicitaties voor zijn verjaardag
[ twitter ]
Ja vind je het gek, waarschijnlijk is ie helemaal niet jarig.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ocherm toch.
En hij had nog wel speciaal een hele grote tafel gekocht waar iedereen aan kon plaatsnemen
Als Oekraïne hem te pakken krijgt is ie nog lang niet jarigquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:37 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ja vind je het gek, waarschijnlijk is ie helemaal niet jarig.
NATO ideaal: 40 biljoen x 2% = 800 miljard. Dat is dus de helft van de gehele Russische economie.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
“Nato is spending 2% of its income on the military, which means whatever Russia spends, Putin doesn’t stand a chance.”
Dat is wel fijn. Dan kunnen de Russen oprotten naar Rusland. Scheelt weel duizenden krijgsgevangenenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:40 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]
Verkeer zou dus weer op 1 baan mogelijk zijn.
Tijd voor een double tap.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:40 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]
Maar wel ontzettend inefficiënt uitgegeven. Niemand wil een Europees leger maar laten we eens werk gaan maken van gezamenlijke inkoop en een goede taakverdeling tussen Europese landen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
NATO ideaal: 40 biljoen x 2% = 800 miljard. Dat is dus de helft van de gehele Russische economie.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:46 schreef Starhopper het volgende:
Dit kan nooit goed gaanIk ga lachen als er een trein met militair materieel doorheen zakt.
[ twitter ]
Maar alleen personenauto’s.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:40 schreef Breekfast het volgende:
[ twitter ]
Die ijzerkenner zit er nog wat naast.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 17:52 schreef AnneX het volgende:
Quote van een ijzer kenner:
” The strength of steel remains unchanged until about 600°F. Steel retains about 50% of its strength at 1100°F. Steel loses all its capacity when it melts at about 2700°F. However, for design purposes, it is usually assumed all capacity is lost at about 2200°F. It deff passed that.”
Succes met restaureren.
Die is nodig om de brug te repareren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ocherm toch.
En hij had nog wel speciaal een hele grote tafel gekocht waar iedereen aan kon plaatsnemen
Er staat ook veel druk op door het gewicht, dan buigt het wat makkelijker.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:51 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Die ijzerkenner zit er nog wat naast.
[ afbeelding ]
Bij constructieberekeningen in Nederland gaan men er normaliter van uit dat een staalconstructie ergens tussen de 450 en 500 C gaat bezwijken, tenzij beschermd door een brandwerende coating of plaatmateriaal.
Gezien de staat van de weg verbaas ik mij er niet over. Het asfalt buigt overduidelijk doorquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Vrachtwagens zijn ook niet welkom, niets aan het handje hoor.
Sodeju, daar moeten ze gauw iets aan doen, tenzij ze een kunstmatig rif willen aanleggen natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gezien de staat van de weg verbaas ik mij er niet over. Het asfalt buigt overduidelijk doorMet een personenauto lijkt het mij ook niet heel veilig trouwens
[ afbeelding ]
Wanhopig een weg weer openen om het westen maar te laten zien dat er niets aan de hand is. Wat een triest toneelstuk is dit aan het worden.quote:
“Openen” ja. In konvooi, alleen personenauto’s.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:04 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Wanhopig een weg weer openen om het westen maar te laten zien dat er niets aan de hand is. Wat een triest toneelstuk is dit aan het worden.
Elk normaal land zou het een paar dagen gesloten houden voor onderzoek en reparatie. Maar nee, alles voor de propaganda.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
“Openen” ja. In konvooi, alleen personenauto’s.
Ik lach me suf als er vandaag of morgen iets het water in flikkert.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:08 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Elk normaal land zou het een paar dagen gesloten houden voor onderzoek en reparatie. Maar nee, alles voor de propaganda.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik lach me suf als er vandaag of morgen iets het water in flikkert.
1 schoonmoeder op de achterbank kan al teveel zijn.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik lach me suf als er vandaag of morgen iets het water in flikkert.
Die is altijd teveel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:20 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
1 schoonmoeder op de achterbank kan al teveel zijn.
Ik zou zo erg hard huilen als ik die brug over zou moeten nuquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:13 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Mensen in de trein
Als dit klopt moeten we gaan opletten, dat zijn de twee andere sleutelhouders van de kernwapens.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:22 schreef myShizzle het volgende:
Was het voor Shoigu een brug te ver?
[ twitter ]
Ze kunnen niets meer. Behalve dreigen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:23 schreef Simmertje het volgende:
Ik zie trouwens wel een patroon. Rusland dreigt met van alles en nog wat als er niet echt iets aan de hand is, maar zodra er daadwerkelijk iets heeft plaatsgevonden zijn ze enorm terughoudend en passief.
Wel al een paar dagen oud filmpje maar beelden van een Canadees die de burger bevolking helpt net na de bevrijding in Lyman.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:16 schreef Simmertje het volgende:
Iemand nog een mooi filmpje van een dorp dat bevrijd werd in Oekraïne? Altijd fijn om even te zien tussen alle ellende.
Zelfs india, China, Rusland, pakistan, Iran gezamelijk kunnen hier niet eens tegen op. Zeker niet als je meerekend, dat Zuidkorea, Japan, Australia ook in het navo kamp zullen aansluiten.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
NATO ideaal: 40 biljoen x 2% = 800 miljard. Dat is dus de helft van de gehele Russische economie.
Zou toch wel klote zijn als die brug nog gewoon functioneel isquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:46 schreef Starhopper het volgende:
Dit kan nooit goed gaanIk ga lachen als er een trein met militair materieel doorheen zakt.
[ twitter ]
Thanks, enorm boeiend om te zien. Wel respect voor westerse (ex) soldaten die daadwerkelijk impact daar hebben.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:25 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wel al een paar dagen oud filmpje maar beelden van een Canadees die de burger bevolking helpt net na de bevrijding in Lyman.
We kunnen alleen maar hopen dat ze dat spoor na 1 dag alweer open geven voor zwaar materieelquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:37 schreef ETA het volgende:
Moet wel eerlijk zeggen, wel knap van de russen als ze die spoorlijn binnen 1 dag weer operationeel hebben. Maar de angst zal er wel dik inzitten.
Het betekend niets.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:37 schreef ETA het volgende:
Moet wel eerlijk zeggen, wel knap van de russen als ze die spoorlijn binnen 1 dag weer operationeel hebben. Maar de angst zal er wel dik inzitten.
GreyZone is niet super betrouwbaar, maar dit kan goed dat eerdere bericht zijn dat "speciale politie-eenheden begonnen zijn mensen van het leger op te pakken in Moskou", waar verder door de Moskovieten niets van gemerkt werd. Dat alleen Gerasimov en Shoigu opgepakt zijn om geslachtofferd te worden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:22 schreef myShizzle het volgende:
Was het voor Shoigu een brug te ver?
[ twitter ]
Knap? Ik denk dat ze een groot risico nemen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:37 schreef ETA het volgende:
Als die spoorbrug alleen dik fik te verduren heeft gehad, zou die dat moeten kunnen hebbenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:48 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Knap? Ik denk dat ze een groot risico nemen.
Alles kan uiteindelijk. In Japan hebben ze ook bepaalde wegen binnen enkele dagen na de aardbeving weer hersteld. Maar het ironische is dat soldaten op het slagveld met maandverband hun wonden moeten behandelen maar dat deze brug vanwege propaganda redenen opeens wel alle prioriteit krijgt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Als die spoorbrug alleen dik fik te verduren heeft gehad, zou die dat moeten kunnen hebben
Heeft ie die jongens in Thailand nou al gered?quote:
Oh ja…de H balk in huis moest met 2 lagen gipsplaat omkleed worden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:51 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bij constructieberekeningen in Nederland gaan men er normaliter van uit dat een staalconstructie ergens tussen de 450 en 500 C gaat bezwijken, tenzij beschermd door een brandwerende coating of plaatmateriaal.
Op wikipedia staat het vol met problemen wat betreft deze concorski.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:45 schreef PluggieOD het volgende:
Tu-144 heeft een zeer lange carriere gehad. Eind vorige eeuw zelfs nog ingehuurd door de NASA.
Wederom een half verhaaltje.
quote:Cabin noise
A problem for passengers was the very high noise level inside the cabin, measuring at least 90–95 dB on average.[40] The noise came from the engines; unlike Concorde, it could only sustain supersonic speeds using afterburners, like military aircraft. In addition, the unique active heat insulation system used for the air conditioning, which used the flow of spent cabin air, was described as excessively noisy. Passengers seated next to each other could have a conversation only with difficulty, and those seated two seats apart could not hear each other even when screaming and had to pass hand-written notes instead. Noise in the back of the aircraft was unbearable. Aleksey Tupolev acknowledged the problem to foreign passengers and promised to fix it, but never had the means to do so.
De Concorde was óók geen succes en is óók uit de lucht gevallen. Technologisch gezien zijn de Russen helemaal niet slecht hoor. De Amerikanen hebben zelfs tientallen jaren raketten geleend van de Russen (Soyuz). Meer vanwege geldkwesties van de NASA, maar toch. Ook hadden de Russen veel eerder door dat een vaste brandstof raket niet 'the way to go' was. Ze bouwen kerncentrales, kernbommen, ruimteraketten, ruimtestations, etc. Met een economie zo groot als de Benelux zie ik Nederland dat nog niet zo snel alleen doen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het betekend niets.
Op een dag bedacht men een supersonisch passagiersvliegtuig. De Concorde was duur maar werkte wel.
De Sovjet Unie moest dat natuurlijk ook.
[ afbeelding ]
Na een paar vliegshows en een korte carrière als postvliegtuig () is de Tupolev 144 uiteindelijk uit de lucht gevallen.
Maar ze hadden wel een supersonisch verkeersvliegtuig.
Zoals Kamaz bij de Trucksquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:57 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De Concorde was óók geen succes en is óók uit de lucht gevallen. Technologisch gezien zijn de Russen helemaal niet slecht hoor. De Amerikanen hebben zelfs tientallen jaren raketten geleend van de Russen (Soyuz). Meer vanwege geldkwesties van de NASA, maar toch. Ook hadden de Russen veel eerder door dat een vaste brandstof raket niet 'the way to go' was. Ze bouwen kerncentrales, kernbommen, ruimteraketten, ruimtestations, etc. Met een economie zo groot als de Benelux zie ik Nederland dat nog niet zo snel alleen doen.
Ze hebben alleen een leider die in het verleden leeft... Rusland was goed op weg een Internationale speler te worden. Maar Putin heeft dat aardig verziekt nu
We kunnen niet allemaal in de geweldige Boeing 737 Max 1.Gen vliegen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:57 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De Concorde was óók geen succes en is óók uit de lucht gevallen. Technologisch gezien zijn de Russen helemaal niet slecht hoor. De Amerikanen hebben zelfs tientallen jaren raketten geleend van de Russen (Soyuz). Meer vanwege geldkwesties van de NASA, maar toch. Ook hadden de Russen veel eerder door dat een vaste brandstof raket niet 'the way to go' was. Ze bouwen kerncentrales, kernbommen, ruimteraketten, ruimtestations, etc. Met een economie zo groot als de Benelux zie ik Nederland dat nog niet zo snel alleen doen
Kamaz liet de meeste spullen in Europa maken (weet ik uit eigen ervaring). Maar de engineering zit natuurlijk wel in Ruslandquote:
Rusland heeft/had zat hoog opgeleiden mensen. Helaas dat deze mensen onderdrukt worden en uiteindelijk grotendeels het land hebben verlaten.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:02 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
We kunnen niet allemaal in de geweldige Boeing 737 Max 1.Gen vliegen.
Wegzetten dat Russen helemaal niks kunnen is een beetje vervelend, gasten zijn in sommige zaken reteslim.
De NASA wilde het toestel vooral uit elkaar pluizen, mogelijk viel er wat te leren of kopieren. Nergens staat dat de NASA het ook echt een goed toestel vond.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:45 schreef PluggieOD het volgende:
Eind vorige eeuw zelfs nog ingehuurd door de NASA.
quote:In the early 1990s, a wealthy businesswoman, Judith DePaul, and her company IBP Aerospace negotiated an agreement with Tupolev, NASA, Rockwell and later Boeing. They offered a Tu-144 as a testbed for NASA's High Speed Commercial Research program, which was intended to design a second-generation supersonic jetliner called the High Speed Civil Transport. In 1995, Tu-144D No. 77114 (with only 82.5 hours of flight time) was taken out of storage and after extensive modification at a cost of US$350 million, designated the Tu-144LL (where LL is a Russian abbreviation for Flying Laboratory, Russian: Летающая Лаборатория, Letayushchaya Laboratoriya). The aircraft made 27 flights in Russia during 1996 and 1997.[30] Though regarded as a technical success, the project was cancelled for lack of funding in 1999.
This aircraft was reportedly sold in June 2001 for $11M via an on-line auction, but the aircraft sale did not proceed. Tejavia Systems, the company handling the transaction, reported in September 2003 that the deal was not signed as the replacement Kuznetsov NK-321 engines from a Tupolev Tu-160 bomber were military hardware and the Russian government would not allow them to be exported.[31]
En veelal 2 takt dieselsquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:03 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Kamaz liet de meeste spullen in Europa maken (weet ik uit eigen ervaring). Maar de engineering zit natuurlijk wel in Rusland
Dit zegt alles over achterlijke prioriteiten die ze daar stellen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:57 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ze bouwen kerncentrales, kernbommen, ruimteraketten, ruimtestations, etc. Met een economie zo groot als de Benelux zie ik Nederland dat nog niet zo snel alleen doen.
Ja, maar er zijn twee vrachtwagens te zien op de beelden. Die 2e (achterste) vrachtwagen is inderdaad nog zichtbaar ná de explosie, maar die eerste (bovenin op het filmpje) voor zover ik kan zien niet. En die zou volgens de Russische berichtgeving zijn geëxplodeerd.quote:
Naar ontwikkeling gaat schijnbaar genoeg geld. En de slimme koppen hebben ze ook. Maar zodra het in massa geproduceerd moet worden drukken de hoge piefen in Rusland het geld massaal achterover en besteden het aan miljoenenjachten en villa's. Tenminste zo blijkt uit de rommel en manschappen die ze naar het front sturen en de foto's die ik zie van hooggeplaatste personen met meerdere privé vliegtuigen en villa'squote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:02 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
We kunnen niet allemaal in de geweldige Boeing 737 Max 1.Gen vliegen.
Wegzetten dat Russen helemaal niks kunnen is een beetje vervelend, gasten zijn in sommige zaken reteslim.
Is het daadwerkelijk bevestigd dat ie weer operationeel is, of is het puur Russische propaganda? Wat ik van andere bronnen hoor is de fik namelijk heet genoeg geweest om het staal minstens te vervormen, zo niet doen smelten. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die brug zo snel weer bruikbaar is.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:37 schreef ETA het volgende:
Wat ik op de tekeningen van Kamaz zie qua eisen en toleranties doen ze niets onder voor bijvoorbeeld een Scania of Volvoquote:
Omdat ze een gehandicapte staat zijn met zwembaden en vermogen voor de cirkel rond Putin en deze het leger en de bevolking laten verslonzen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:23 schreef Simmertje het volgende:
Ik zie trouwens wel een patroon. Rusland dreigt met van alles en nog wat als er niet echt iets aan de hand is, maar zodra er daadwerkelijk iets heeft plaatsgevonden zijn ze enorm terughoudend en passief.
Mee eens. Een van de eerste dingen die je leert op de opleiding.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 18:51 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En Nederland heeft 17 miljoen inwoners, tegen Rusland met 144 miljoen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:57 schreef Stoorzendert het volgende:
Met een economie zo groot als de Benelux zie ik Nederland dat nog niet zo snel alleen doen.
Het is geen compliment, maar Rusland wegzetten als technologische dwerg is onterecht. Dan onderschat je de vijandquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En Nederland heeft 17 miljoen inwoners, tegen Rusland met 144 miljoen.
En Nederland heeft 41.543 km² grondgebied, tegenover Rusland met 143.436.145 km² (dat betekent dat Rusland ook veel meer grondstoffen heeft).
In plaats van dat je een compliment aan Rusland geeft, zou je eens moeten kijken hoe het komt dat Rusland (tegenover andere grote landen) zo'n economische dwerg is.
Het is wel duidelijk waar de agressor mee op t slagveld komt. Dat is niet het neusje van de zalm, om het maar eens zacht uit te drukken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:09 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Het is geen compliment, maar Rusland wegzetten als technologische dwerg is onterecht. Dan onderschat je de vijand
De eerste man in de ruimte, ook een Russisch succes, de beginjaren van de ruimte wedloop liep Rusland iets voor, later werden de uitgaven stopgezet om in kernwapens te steken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:09 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Het is geen compliment, maar Rusland wegzetten als technologische dwerg is onterecht. Dan onderschat je de vijand
Ja dat is toch wat ik zeg? In ontwikkeling prima. Zo hebben ze bijvoorbeeld de T14 Armata tank. Maar zodra het op massaproductie aankomt is het een corrupte bende en wordt er niet gemaakt, maar wordt het geld achterover gedrukt. In dit geval prima, maar dat zegt dat het land gewoon totaal niet functioneertquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk waar de agressor mee op t slagveld komt. Dat is niet het neusje van de zalm, om het maar eens zacht uit te drukken.
Je verwart de Sovjet-Unie met Rusland.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De eerste man in de ruimte, ook een Russisch succes, de beginjaren van de ruimte wedloop liep Rusland iets voor, later werden de uitgaven stopgezet om in kernwapens te steken.
(Erg jammer, beter waren ze naar de maand gegaan en hadden ze nu geen kernwapens)
quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op wikipedia staat het vol met problemen wat betreft deze concorski.
Deze vond ik wel grappig:
[..]
Ja.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je verwart de Sovjet-Unie met Rusland.
Tja, beter waren alle defensiebudgetten naar ontwikkeling van technologie gegaan, dan waren we 200 jaar verder geweest, maar zo werkt het helaas niet vanwege een aantal primitieve leidersquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De eerste man in de ruimte, ook een Russisch succes, de beginjaren van de ruimte wedloop liep Rusland iets voor, later werden de uitgaven stopgezet om in kernwapens te steken.
(Erg jammer, beter waren ze naar de maan gegaan en hadden ze nu geen kernwapens)
@Putin je bent nog slechter dan Jeltsin.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:14 schreef Beathoven het volgende:
Wie stuurt Putin hier even een bericht dat hij nog slechter dan Yeltzin gevonden wordt.
dan hangt hij morgen nog boven zijn bureau.
Tsjeuzes man! Dat ding klinkt net zo luid als een F35!quote:
Dat komt omdat al het belastinggeld naar Moskou en (in mindere mate) St. Petersburg gaat.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In plaats van dat je een compliment aan Rusland geeft, zou je eens moeten kijken naar hoe het komt dat Rusland (tegenover andere grote landen) zo'n economische dwerg is.
95dBquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op wikipedia staat het vol met problemen wat betreft deze concorski.
Deze vond ik wel grappig:
[..]
Anno 2022 met een moderne tank zitten die ze nauwelijks slagvaardig kunnen maken doordat tanks nauwelijks nog iets betekenen en ze met een slecht gemotiveerd leger zittenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:14 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dat is toch wat ik zeg? In ontwikkeling prima. Zo hebben ze bijvoorbeeld de T14 Armata tank. Maar zodra het op massaproductie aankomt is het een corrupte bende en wordt er niet gemaakt, maar wordt het geld achterover gedrukt. In dit geval prima, maar dat zegt dat het land gewoon totaal niet functioneert
Ben ik het niet mee eens. Ze zijn enkel een dwerg door corruptie, (en wellicht wat verkeerde keuzes door de top) niet het gebrek aan technologische kennis of geldquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Anno 2022 met een moderne tank zitten die ze nauwelijks slagvaardig kunnen maken doordat tanks nauwelijks nog iets betekenen en ze met een slecht gemotiveerd leger zitten
Dat is zoiets als in 1942 met een Damascusstalen zwaard aan komen zetten. Top of the bill, maar alles behalve bij de tijd.
Rusland heeft niets wat ze een 'edge' geeft zoals de systemen van Musk of die robots die in de VS worden ontwikkeld.
Blijft een technologische dwerg.
Herrie, is ook een wapen. Soms zijn ze expres zo luid.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:16 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Tsjeuzes man! Dat ding klinkt net zo luid als een F35!
Het geld wat Amerika besteed aan defensie (voor massa productie) komt waarschijnlijk voor 90% of meer aan waar het voor bedoelt is. In tegenstelling tot Rusland waar de Generaals of beleidsmakers het geld zelf houden. Ik denk dat Putin écht dacht dat die 70 of 80 miljard dollar defensiebudget écht naar defensie gingquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:28 schreef Simmertje het volgende:
Amerika omarmd hun hoog opgeleiden en Rusland wantrouwt hun hoog opgeleiden? Klinkt op zich best wel als een logisch gevolg van het verschil momenteel.
Zeker!quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:31 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Herrie, is ook een wapen. Soms zijn ze expres zo luid.
Als je kijkt naar de juiste waarde raadgever namelijk GDP PPP dan is Rusland helemaal geen dwerg en staat op plaats 6 in de wereld.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:25 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Ze zijn enkel een dwerg door corruptie, (en wellicht wat verkeerde keuzes door de top) niet het gebrek aan technologische kennis of geld
Maar ik ben blij dat ze zo corrupt zijn, anders had deze oorlog er heel anders uitgezien
Daarom is een samenleving op basis van het gedachtegoed van “andersdenkenden” ook zo’n schrikbeeld. Feiten doen er niet meer toe, “meningen zijn ook belangrijk”, je economie verneuken omdat afscheiding van de grootste economische markt van de wereld en dat soort shit. Putin en zijn Nederlandse kettinghond baudet passen perfect in dat plaatje. Bullshit over globalisering, over “nationale trots” en WEF natuurlijk!quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:28 schreef Simmertje het volgende:
Amerika omarmd hun hoog opgeleiden en Rusland wantrouwt hun hoog opgeleiden? Klinkt op zich best wel als een logisch gevolg van het verschil momenteel.
Mwah, de Toepolev heeft uiteindelijk gedurende 6 maanden maar 103 commerciële vluchten gemaakt en is twee keer uit de lucht gevallen, waarvan 1 keer op de luchtshow in Parijs. Dat is nogal een andere orde van grote dan de Concorde die bijna 30 jaar gevlogen heeft en één keer door een externe factor is gecrasht.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 19:57 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De Concorde was óók geen succes en is óók uit de lucht gevallen. Technologisch gezien zijn de Russen helemaal niet slecht hoor. De Amerikanen hebben zelfs tientallen jaren raketten geleend van de Russen (Soyuz). Meer vanwege geldkwesties van de NASA, maar toch. Ook hadden de Russen veel eerder door dat een vaste brandstof raket niet 'the way to go' was. Ze bouwen kerncentrales, kernbommen, ruimteraketten, ruimtestations, etc. Met een economie zo groot als de Benelux zie ik Nederland dat nog niet zo snel alleen doen.
Ze hebben alleen een leider die in het verleden leeft... Rusland was goed op weg een Internationale speler te worden. Maar Putin heeft dat aardig verziekt nu
"ze zijn een dwerg door..."quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:25 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Ze zijn enkel een dwerg door corruptie, (en wellicht wat verkeerde keuzes door de top) niet het gebrek aan technologische kennis of geld
Maar ik ben blij dat ze zo corrupt zijn, anders had deze oorlog er heel anders uitgezien
https://worldwarwings.com(...)e-ju-87-stuka-siren/quote:
Dat zeiden ze zodat de bevolking niet in paniek zou raken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:42 schreef ExTec het volgende:
Klinkt goed.
[ twitter ]
Dat zeiden ze zodat de bevolking niet in paniek zou raken.
Wel bazenopmerking indien echtquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:39 schreef Perrin het volgende:
In Litouwen worden de sancties ook steeds meer gevoeld.
[ twitter ]
En ik denk: ze zeggen een maand, dus het is een week?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zeiden ze zodat de bevolking niet in paniek zou raken.
Het had niet het gewenste effect iddquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
En ik denk: ze zeggen een maand, dus het is een week?
Dan hebben ze de graanschuren al aardig leegverkocht. Ik denk dat voedsel nog geen probleem is op dit moment.quote:
quote:Adviseur Zelensky: Rusland zelf achter explosie Krimbrug
Rusland zat waarschijnlijk zelf achter de explosie op de Krimbrug, zegt een adviseur van de Oekraïense president Zelensky. Volgens Kiev is de ontploffing mogelijk een uitvloeisel van een interne machtsstrijd in Moskou.
"Opgemerkt moet worden dat de vrachtwagen die is ontploft volgens alle aanwijzingen de brug vanaf het Russische vasteland is opgereden", zegt adviseur Mychajlo Podoljak. "De antwoorden moeten dus in Rusland worden gezocht. Dit alles wijst duidelijk op een Russisch spoor."
Rusland zelf zei eerder dat de explosie was veroorzaakt door een bom in een vrachtwagen. Door de ontploffing stortte een deel van de brug in. Inmiddels zou het wegverkeer weer gedeeltelijk zijn hervat. Volgens de Russen rijden ook de eerste treinen weer over de brug.
Xi niet blij.quote:
Misschien had het helemaal niks te doen met de Oekraïeners. Genoeg islamitische extremisten in Rusland die een svbied een prima middel vinden is in oorlogstijd.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens als het echt een truck is. Is het dan een zelfmoordaanslag geweest alla de taliban maar dan beter uitgevoerd?
Dat is niet iets wat echt voorkomt in westerse legers als strategie.
Ik acht het ook niet waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik geloof er helemaal niks van dat Rusland dit zelf heeft gedaan.
De Oekraïners doen het wel slim. Eerst zo een verjaarsdagcadeau voor de Grote Strateeg van Rusland, dan ontkennen en juist zeggen dat het een inside job van de Russen is 😄 juist omdat ze wijzen op de strijdende fracties in Rusland die erachter zouden kunnen zitten…weet je dat ze Kremlin trollen. Wel leuk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
Volgens mij is dit gewoon desinformatie om Rusland nog even hard na te naaien
Uiteindelijk is namelijk de Russische maatschappij zélf het meest ontvankelijk voor desinformatie, omdat de hele maatschappij daar gebaseerd is op leugens
Net als bij die aanslag op de dochter van Dugin, is ook deze zaak binnen recordtijd opgelost. Best knap speurwerk.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:(vertaald van https://t.me/breakingmash/38845)
De vrachtwagen die ontplofte op de Krim-brug zou kunnen zijn bestuurd door de 52-jarige Makhir Yusubov. Oom van de eigenaar van de auto.
In september reed de vrachtwagen door het Krasnodar-gebied. Op de 22e werd ze gespot op de post van Zukerova Balka. Ik reed van Rostov naar Krasnodar. Van daaruit naar Krasnoarmeysky, Slavinsky en uiteindelijk het Temryuksky-district, waar ze vijf keer op camera's werd vastgelegd.
Op 7 oktober verscheen ze in het Kanevsky-district en reed naar Poltava, waar ze uit de camera's verdween. Van 12:17 tot 16:04 reisde ik rond Armavir. Verder - Kaukasisch, Timoshevsky en Kalininsky. Om 23:06 werd ze gezien in het dorp Svetly Put, Temryuk District, en verdween toen voor zes uur.
Vandaag om vijf uur 's ochtends stond de auto in het dorpje Strelka. De afstand tussen de laatste twee punten van de route kon in een half uur worden afgelegd, maar de auto legde het in zes uur af.
Om 5.52 uur reed de vrachtwagen de brug op, om 6.05 uur explodeerde het. Sinds eergisteren heeft Mahir geen contact opgenomen met zijn familieleden.
Ja zeker jammer.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:48 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Jammer wel dat er een belangrijk land mist in het rijtje...
De brug is in ieder geval niet bezweken terwijl hij wel belast was (er stond een volle trein bovenop), dus zo hoog zal de staaltemperatuur dan niet opgelopen zijn. Wat niet wil zeggen dat de brand niet heet was, maar staal weegt nogal wat, heeft een hoge thermische capaciteit en is een relatief goede warmtegeleider. Als je de ene kant van de constructie blootstelt aan zeg 1000 C, dan duurt het alsnog even voordat de staalconstructie opgewarmd is. Zeker als de brand maar aan 1 kant is, waardoor de constructie de warmte aan de andere (onverwarmde) kant weer kwijt kan.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:07 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Is het daadwerkelijk bevestigd dat ie weer operationeel is, of is het puur Russische propaganda? Wat ik van andere bronnen hoor is de fik namelijk heet genoeg geweest om het staal minstens te vervormen, zo niet doen smelten. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die brug zo snel weer bruikbaar is.
Dat klinkt inderdaad wel zoals we Rusland en de USSR kennen. Bare minimum en verder niets meer aan doenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De brug is in ieder geval niet bezweken terwijl hij wel belast was (er stond een volle trein bovenop), dus zo hoog zal de staaltemperatuur dan niet opgelopen zijn. Wat niet wil zeggen dat de brand niet heet was, maar staal weegt nogal wat, heeft een hoge thermische capaciteit en is een relatief goede warmtegeleider. Als je de ene kant van de constructie blootstelt aan zeg 1000 C, dan duurt het alsnog even voordat de staalconstructie opgewarmd is. Zeker als de brand maar aan 1 kant is, waardoor de constructie de warmte aan de andere (onverwarmde) kant weer kwijt kan.
Maar goed, al is de constructie blijven staan, dan nog. Een paar nieuwe rails er op en stapvoets een trein laten rijden is iets anders dan herstellen. Meestal ligt er naast een spoor nog een kabelkoker met massa's aan kabels voor seinen en communicatie. Daar gaat de tijd in zitten bij spooraanleg. Daarnaast heeft een beetje moderne brug overal rubberen opleggingen om te voorkomen dat trillingen in het dek, de rest van de constructie beschadigen (een betonnen pijler vindt het niet fijn als er dag-in-dag-uit een trillende balk tegenaan tikt.) Die rubber opleggingen zijn ongetwijfeld weggefikt en niet te vervangen zonder eerst het betreffende brugdeel op te vijzelen.
Mijn gevoel is dat ze om PR-redenen wat houtje-touwtje herstelwerk gedaan hebben waardoor je nu weer stapvoets met een trein er over heen kunt. Maar zonder treinbeveiliging terwijl je met elke trein de brug beetje bij beetje beschadigd.
Ik mis een land in het rijtje.quote:
Je gevoel moet haast wel kloppen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Mijn gevoel is dat ze om PR-redenen wat houtje-touwtje herstelwerk gedaan hebben waardoor je nu weer stapvoets met een trein er over heen kunt. Maar zonder treinbeveiliging terwijl je met elke trein de brug beetje bij beetje beschadigd.
Prima als de insteek is dat Rusland NU al zijn troepen terugtrekt. Over de Krim gaan we onderhandelen, de rest is van Oekraïne.quote:
Oekraine voelt op dit moment helemaal geen behoefte om te onderhandelen.quote:
Het ongetwijfeld ook uitgenodigde Oekraïne, dat wettelijk heeft vastgelegd dat niet met Putin onderhandeld mag worden en een uitnodiging als deze dus vermoedelijk naast zich neer heeft gelegd op het moment?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:48 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:48 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Accepteer nou eens dat we te klein zijn voor het tafellaken...quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik mis een land in het rijtje.
Wie zijn ‘we’?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:55 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Prima als de insteek is dat Rusland NU al zijn troepen terugtrekt. Over de Krim gaan we onderhandelen, de rest is van Oekraïne.
Ik denk dat achter de schermen Oekraïne best akkoord zou gaan met alleen het "verlies" van de Krim. Voor Putler een groter verlies om die zogenaamde provincies van Rusland op te geven.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine voelt op dit moment helemaal geen behoefte om te onderhandelen.
putin kan divide and conquer proberen - iets neerleggen wat de rest wil, in de hoop dat oekraine onder druk wordt gezet, maar kans is gewoon 0.
En ik heb nog steeds problemen om te bedenken wat het dan is dat hij heeft wat wij willen, want ik kom op niks.
Dat respect en ontzag voor NATO is echt absurd.quote:
Nee, die brug is Poetin te veel waard. Als er een false flag komt, gebeurt dat op iets wat geen waarde heeft voor Poetin. Een klas vol Russische kinderen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
Volgens mij is dit gewoon desinformatie om Rusland nog even hard na te naaien
Uiteindelijk is namelijk de Russische maatschappij zélf het meest ontvankelijk voor desinformatie, omdat de hele maatschappij daar gebaseerd is op leugens
Je stelt voor dat ze "een verdrag" met putin tekenen?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:04 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ik denk dat achter de schermen Oekraïne best akkoord zou gaan met alleen het "verlies" van de Krim. Voor Putler een groter verlies om die zogenaamde provincies van Rusland op te geven.
Laat ik het iets uitbreiden. Daarnaast vrij om EU en/of NAVO lid te worden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je stelt voor dat ze "een verdrag" met putin tekenen?
Tot die over 10 jaar z'n leger weer enigszins heeft herbouwt en opnieuw begint
We weten allemaal wat een handtekening van Poetin waard is. Ja.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je stelt voor dat ze "een verdrag" met putin tekenen?
Tot die over 10 jaar z'n leger weer enigszins heeft herbouwt en opnieuw begint
Dus je stelt voor:quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:08 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Laat ik het iets uitbreiden. Daarnaast vrij om EU en/of NAVO lid te worden.
Brug is wel zo gesloopt dat ie makkelijk weer te herstellen is. Dat wegdekdeel kan je nieuw maken en er weer tussen leggen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:05 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Nee, die brug is Poetin te veel waard. Als er een false flag komt, gebeurt dat op iets wat geen waarde heeft voor Poetin. Een klas vol Russische kinderen bijvoorbeeld.
Zonder Oekraïne? Lijkt me niet verstandig.quote:
Verliezen van Oekraïne is te vernederend dus vertellen ze zichzelf het verhaal dat ze eigenlijk met de NAVO aan het vechten zijn.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat respect en ontzag voor NATO is echt absurd.
Mooi toch?quote:
Ja. Dit klopt als een truck op de Krimbrugquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:16 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Verliezen van Oekraïne is te vernederend dus vertellen ze zichzelf het verhaal dat ze eigenlijk met de NAVO aan het vechten zijn.
Ja ze weten wel dat als de Navo zich er echt mee gaat bemoeien het geen week meer gaat duren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Het was mooie propaganda, tot Navo zich er echt mee ging bemoeien.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ze weten wel dat als de Navo zich er echt mee gaat bemoeien het geen week meer gaat duren.
Ik wist niet dat dit het 'tweede leger van de wereld' zo ingepeperd was.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ze weten wel dat als de Navo zich er echt mee gaat bemoeien het geen week meer gaat duren.
En dan te bedenken dat er geen enkele Navo troepen zittenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:21 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Het was mooie propaganda, tot Navo zich er echt mee ging bemoeien.
Wat niet helemaal onwaar is.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:16 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Verliezen van Oekraïne is te vernederend dus vertellen ze zichzelf het verhaal dat ze eigenlijk met de NAVO aan het vechten zijn.
Volledige terugtrekking uit Oekraïne, ook uit de Krim. Dat willen wij. Dat gaat hij niet doen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:00 schreef ExTec het volgende:
En ik heb nog steeds problemen om te bedenken wat het dan is dat hij heeft wat wij willen, want ik kom op niks.
Allemaal waar.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:25 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat niet helemaal onwaar is.
Het zijn de Oekraïners die vechten en sterven maar ze krijgen daarbij enorm veel steun van NAVO landen.
-Inlichtingen.
-Wapens.
-Training.
-Onderhoud.
-Stok achter de deur voor als de Russen echt te ver gaan.
Als in maart was besloten dat dit slechts een aangelegenheid tussen Oekraïne en Rusland was dan zou het er nu heel anders uit zien.
Toch wel matig helaas, deze klapper.quote:
Het is wel onwaar, want die steun stelt in vergelijking met actieve deelname heel weinig voor. De steun betreft eigenlijk alleen de landmacht en de wapens die ze krijgen zijn nieteens het beste of modernste spul wat de NAVO heeft. Mocht de NAVO actief meedoen zouden de Russen binnen een week Oekraïne inclusief de Krim uit geschoten worden, al was het maar omdat de luchtmacht superieur is aan dat vliegend Russische schroot. De Russen vechten een proxy-oorlog uit met een tegenstander die ondanks de massale steun in de huidige situatie geen schim is van bijvoorbeeld het Amerikaanse leger.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:25 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat niet helemaal onwaar is.
Het zijn de Oekraïners die vechten en sterven maar ze krijgen daarbij enorm veel steun van NAVO landen.
-Inlichtingen.
-Wapens.
-Training.
-Onderhoud.
-Stok achter de deur voor als de Russen echt te ver gaan.
Als in maart was besloten dat dit slechts een aangelegenheid tussen Oekraïne en Rusland was dan zou het er nu heel anders uit zien.
Ik vind vooral de elkaar uitsluitende meningen over NAVO landen zo fascinerend. In de ene uitzending zeggen ze dat het westen en in het bijzonder de VS + GB tegenwoordig helemaal vol homo- en transseksuelen zitten en dat de elite het hier indoctrineert aan kinderen op basisscholen om de bevolking zwakker te maken. De volgende dag zegt dezelfde persoon rustig dat het best logisch is dat Rusland ergens een plaats heeft verloren, want er waren 5 Britten in de buurt die zo eng waren dat het niet gek was dat onze dappere wel normale jongens op de vlucht sloegen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
NAVO doet officieel niet mee in dit conflict. Als de NAVO haar luchtmacht zou gebruiken, zou Rusland nu al van de kaart geveegd zijn. F16's, F22's en reapers zijn nog niet gespot boven Oekraëin.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:32 schreef capricia het volgende:
Ik weet niet of ik het zo moet zien, ben ook maar een leek.
Maar het lijkt erop dat Navo getrainde troepen het beter doen dan die manschappen getraind in de Russische doctrine.
En veel van de Navo stijl komt bij de WO2 Duitsers vandaan. Ik noem maar wat: de vrijheid van een operationele groep om hun doel te bereiken. Dus niet steeds terug moeten naar een hoger geplaatst iemand om akkoord te krijgen.
Ik zie ook heel veel niet: van beide zijden wordt de luchtmacht niet echt goed ingezet.
Ik mis de hele luchtmacht qua overwicht. Van beide zijden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:33 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het is wel onwaar, want die steun stelt in vergelijking met actieve deelname heel weinig voor. De steun betreft eigenlijk alleen de landmacht en de wapens die ze krijgen zijn nieteens het beste of modernste spul wat ze hebben. Mocht de NAVO actief meedoen zouden de Russen binnen een week Oekraïne inclusief de Krim uit geschoten worden, al was het maar omdat de luchtmacht superieur is aan dat vliegend Russische schroot.
Mijn kritiek op de Russische manschappen gaat iets verder dan dit.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
NAVO doet officieel niet mee in dit conflict. Als de NAVO haar luchtmacht zou gebruiken, zou Rusland nu al van de kaart geveegd zijn. F16's, F22's en reapers zijn nog niet gespot boven Oekraëin.
Nou is een groot deel van de NAVO-strijdmachten ook in zeer beroerde conditie. Onze F16's worden ook al 15 jaar gekannibaliseerd om er maar voor te zorgen dat we er nog een paar in de lucht kunnen houden, en in veel Europese landen is dat niet veel beter. Van de 24 die we er hebben moet je bijvoorbeeld niet verwachten dat er meer dan een stuk of 6 ook daadwerkelijk operationeel zijn.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
NAVO doet officieel niet mee in dit conflict. Als de NAVO haar luchtmacht zou gebruiken, zou Rusland nu al van de kaart geveegd zijn. F16's, F22's en reapers zijn nog niet gespot boven Oekraëin.
Waar zijn de betrokken partijen?quote:
Ja. Verbaas ik me ook al tijden over. Een soort schizofrene samenleving.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik vind vooral de elkaar uitsluitende meningen over NAVO landen zo fascinerend. In de ene uitzending zeggen ze dat het westen en in het bijzonder de VS + GB tegenwoordig helemaal vol homo- en transseksuelen zitten en dat de elite het hier indoctrineert aan kinderen op basisscholen om de bevolking zwakker te maken. De volgende dag zegt dezelfde persoon rustig dat het best logisch is dat Rusland ergens een plaats heeft verloren, want er waren 5 Britten in de buurt die zo eng waren dat het niet gek was dat onze dappere wel normale jongens op de vlucht sloegen.
Dat is nog steeds een beetje een mysterie, waarom de Russen hun luchtmacht niet veel massaler inzetten.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik mis de hele luchtmacht qua overwicht. Van beide zijden.
Heinz Wilhelm Guderian draait zich om in zijn graf.
Gezien het niveau waarop het Russische leger acteert wordt zelfstandig schijten al als een complexe operatie gezien in Rusland.quote:
Misschien zijn die vliegtuigen verkocht, net als de winterjassenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is nog steeds een beetje een mysterie, waarom de Russen hun luchtmacht niet veel massaler inzetten.
Hij wil onderhandelen met ons, wij niet met hemquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Andersom zie ik ook niet goed wat wij in hemelsnaam te bieden hebben aan Rusland.
Nee, dan gaan wij eisen dat alle oorlogsmisdadigers overgedragen worden aan Den Haag, dat alle geroofde mensen en kinderen terug komen, herstel betalingen...quote:Een kleine verlichting van de sancties misschien. Maar we gaan niet zeggen:"Als jij gewoon je troepen terugtrekt zijn we weer vrienden en gaan we gewoon weer handel drijven als een jaar geleden.".
Vanwege de grote hoeveelheid antivliegtuigwapens aan beide kanten?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik mis de hele luchtmacht qua overwicht. Van beide zijden.
Heinz Wilhelm Guderian draait zich om in zijn graf.
Zo vreemd is dat niet, op de momenten dat er wel wat ruimere inzet is (zoals recentelijk in omgeving Lyman) worden ze meteen bij bosjes uit de lucht geschoten:quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is nog steeds een beetje een mysterie, waarom de Russen hun luchtmacht niet veel massaler inzetten.
Tsja dat soort volk heb je hier in Nederland ook.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Radeloos, redeloos, reddeloos.
Wat? De kernraketten marcheren hier door de straten?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsja dat soort volk heb je hier in Nederland ook.
Ik weet het echt niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Vanwege de grote hoeveelheid antivliegtuigwapens aan beide kanten?
Niet per se zo letterlijk, maar wel net zo knettergek, maar dan over andere onderwerpen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat? De kernraketten marcheren hier door de straten?
Zeg nooit nooit. Zelfs in Nederland hebben we nog een politieke vleugel van een zetel of 30 die er geen probleem mee zouden hebben om as we speak gewoon handel te drijven met Rusland alsof er niks aan de hand is.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hij wil onderhandelen met ons, wij niet met hem
[..]
Nee, dan gaan wij eisen dat alle oorlogsmisdadigers overgedragen worden aan Den Haag, dat alle geroofde mensen en kinderen terug komen, herstel betalingen...
Vandaar dat ik me niks kan voorstellen bij wat hij denkt te bieden te hebben.
Gas?
We gaan nooit meer terug naar de situatie dat we chantabel zijn door wie er in het kremlin zit.
Rusland staat er wel bij..quote:
Omdat rusland combined arms nooit geleerd heeft,quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
FvD was de grootste bij de laatste verkiezingen voor de provinciale staten.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit. Zelfs in Nederland hebben we nog een politieke vleugel van een zetel of 30 die er geen probleem mee zouden hebben om as we speak gewoon handel te drijven met Rusland alsof er niks aan de hand is.
Nou zijn dat niet de mensen die aan de knoppen komen te zitten hier maar in een paar andere Europese landen ligt dat al heel anders. En het geheugen van politici is kort, en dat van kiezers nog veel korter. Bij een eind aan de oorlog zou ik er niet van staan te kijken als we over 5 jaar als samenleving al weer heeeeeeeel anders tegen handel met Rusland aankijken.
Neemt niet weg dat de Concorde geen succes was. ding was gewoon veel te duur. Beter 2x zo lang in het vliegtuig dan 6x de prijs. Turbine vliegtuigen zijn sowieso niet echt rendabel. Het rendement komt niet hoger dan 30% ofzo. Bij zo'n Concorde is dat nog geen 10% meerquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mwah, de Toepolev heeft uiteindelijk gedurende 6 maanden maar 103 commerciële vluchten gemaakt en is twee keer uit de lucht gevallen, waarvan 1 keer op de luchtshow in Parijs. Dat is nogal een andere orde van grote dan de Concorde die bijna 30 jaar gevlogen heeft en één keer door een externe factor is gecrasht.
En vliegen er ergens heel wat warm geklede piloten rondquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:43 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Misschien zijn die vliegtuigen verkocht, net als de winterjassen
Je ziet het grotere plaatje gewoon niet. Rusland heeft veruit de meeste slimme koppen, en ze doen er ook wat mee, maar als het op productie aankomt, komt corruptie om de hoek.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 20:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
"ze zijn een dwerg door..."
Wat het ook is en waar het ook door komt, ze zijn zoals je zegt een dwerg en het is gewoon 3x niets. Ze onderschatten doet Oekraïne ook niet, want de realiteit is dat ze aan verliezende hand zijn en het ook nog eens onrustig in eigen land is geworden.
Als een team 6-3 achterstaat en je tegenstander heeft versleten materiaal en hangt bezopen voor het doel terwijl de supporters het stadion uitlopen dan is er op dat punt geen sprake meer van onderschatting zoals vooraf aan een wedstrijd zou kunnen.
Ze hadden het ook vanaf het begin van de oorlog moeten doen. Dat is toch wel de moeder der doctrines als je een land binnenvalt in een moderne oorlog: air superiority krijgen en zo snel mogelijk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:45 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zo vreemd is dat niet, op de momenten dat er wel wat ruimere inzet is (zoals recentelijk in omgeving Lyman) worden ze meteen bij bosjes uit de lucht geschoten:
[ twitter ]
Er is imo niet veel te winnen met inzetten van dure jets met inadequate/onnauwkeurige munitie, meer intelligentere piloten als kanonnenvoer.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:43 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Misschien zijn die vliegtuigen verkocht, net als de winterjassen
De Russen hebben gegokt op een dogfight vliegtuig. Die SU30 zal vast superieur zijn in een dogfight met een F35, behalve dat die zelfde F35 die SU30 al vanaf 300km gelokt heeft...quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Er is imo niet veel te winnen met inzetten van dure jets met inadequate/onnauwkeurige munitie, meer intelligentere piloten als kanonnenvoer.
Best lastig om (dan je en welk dan) doelen uit te kiezen en een fors risico lopen dat je zelf uit de lucht wordt gehaald.
Naar ik begreep zwerven er nogal wat luchtdoelraketten (variërend van S300, Buk tot Stingers) op de grond die graag worden gebruikt om aan te haken.
Los daarvan is rondvliegen niet echt functioneel wanneer daarvan een afgestemde coördinatie/strategie ontbreekt.
Ook schijnen de Russen onvoldoende getraind te zijn in ontwijkingstactieken (met toepassen van gecoördineerd storen, afleiding om te vernietigen).
En ik denk dat die trein was gevuld met heliumbalonnen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De brug is in ieder geval niet bezweken terwijl hij wel belast was (er stond een volle trein bovenop), dus zo hoog zal de staaltemperatuur dan niet opgelopen zijn. Wat niet wil zeggen dat de brand niet heet was, maar staal weegt nogal wat, heeft een hoge thermische capaciteit en is een relatief goede warmtegeleider. Als je de ene kant van de constructie blootstelt aan zeg 1000 C, dan duurt het alsnog even voordat de staalconstructie opgewarmd is. Zeker als de brand maar aan 1 kant is, waardoor de constructie de warmte aan de andere (onverwarmde) kant weer kwijt kan.
Maar goed, al is de constructie blijven staan, dan nog. Een paar nieuwe rails er op en stapvoets een trein laten rijden is iets anders dan herstellen. Meestal ligt er naast een spoor nog een kabelkoker met massa's aan kabels voor seinen en communicatie. Daar gaat de tijd in zitten bij spooraanleg. Daarnaast heeft een beetje moderne brug overal rubberen opleggingen om te voorkomen dat trillingen in het dek, de rest van de constructie beschadigen (een betonnen pijler vindt het niet fijn als er dag-in-dag-uit 100x per seconde een trillende balk tegenaan tikt.) Die rubber opleggingen zijn ongetwijfeld weggefikt en niet te vervangen zonder eerst het betreffende brugdeel op te vijzelen.
Dan had die trein geen spoor nodigquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:03 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
En ik denk dat die trein was gevuld met heliumbalonnen.
Ik was één van die stemmers en toen hij die krankzinnige toespraak hield had ik er al spijt vanquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:54 schreef capricia het volgende:
[..]
FvD was de grootste bij de laatste verkiezingen voor de provinciale staten.
Mag hopen dat een ieder die daarop gestemd heeft, achter zijn/haar oren krabt.
Het ding moet en/en kunnen leert de geschiedenis. En heel veel hangt af van hoe goed je piloten zijn ook. Ik kan me nog een een NAVO-oefening uit eind jaren 90 of zo herinneren waar onze F16's vochten tegen Amerikaanse F14's, en dat ging heel beroerd voor die F14's, terwijl dat op papier de sterkere vliegtuigen zijn en vrijwel volkomen op het neerhalen van andere vliegtuigen gericht zijn.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:02 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De Russen hebben gegokt op een dogfight vliegtuig. Die SU30 zal vast superieur zijn in een dogfight met een F35, behalve dat die zelfde F35 die SU30 al vanaf 300km gelokt heeft...
Heel veel technologie in de jaren '70 en '80 hebben ze gewoon gejat. Dat zal in de jaren '90 vast ook door zijn gegaan.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:58 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je ziet het grotere plaatje gewoon niet. Rusland heeft veruit de meeste slimme koppen, en ze doen er ook wat mee, maar als het op productie aankomt, komt corruptie om de hoek.
Misschien kunnen ze zelf alvast het goed voorbeeld geven door dat mannetje in z'n raketpakkie met een katapult richting het oosten te schieten. Qua technologie verschilt het dan alvast niet veel meer van de overgebleven capaciteiten van het Russische leger.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Yep. Moet er wel een F35 zijn, anders heb je aan die idd prima zichtbare SU30 (ook beperkt in aantal) ook niet veel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:02 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De Russen hebben gegokt op een dogfight vliegtuig. Die SU30 zal vast superieur zijn in een dogfight met een F35, behalve dat die zelfde F35 die SU30 al vanaf 300km gelokt heeft...
Zullen die idioten beseffen dat dat ook hun eigen einde zou betekenen?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Die F14 is natuurlijk wel een van de mooiste vliegtuigen ooit gemaaktquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het ding moet en/en kunnen leert de geschiedenis. En heel veel hangt af van hoe goed je piloten zijn ook. Ik kan me nog een een NAVO-oefening uit eind jaren 90 of zo herinneren waar onze F16's vochten tegen Amerikaanse F14's, en dat ging heel beroerd voor die F14's, terwijl dat op papier de sterkere vliegtuigen zijn en vrijwel volkomen op het neerhalen van andere vliegtuigen gericht zijn.
De reactie van de Amerikanen was ongeveer:"We didn't know F16's could do that.".
Zonder Ukraine?quote:
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, maar je onderschat de slimme koppen in Rusland. Nooit je vijand onderschatten! We hebben geluk dat het land corrupt isquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Heel veel technologie in de jaren '70 en '80 hebben ze gewoon gejat. Dat zal in de jaren '90 vast ook door zijn gegaan.
Nja, ze hebben wel een 'stealth' vliegtuig; de SU57 maar heb je de vleugels van dat ding gezienquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep. Moet er wel een F35 zijn, anders heb je aan die idd prima zichtbare SU30 (ook beperkt in aantal) ook niet veel.
Is dat nou wel zo?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:58 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je ziet het grotere plaatje gewoon niet. Rusland heeft veruit de meeste slimme koppen, en ze doen er ook wat mee, maar als het op productie aankomt, komt corruptie om de hoek.
Ah, een medeliefhebber.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:16 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Die F14 is natuurlijk wel een van de mooiste vliegtuigen ooit gemaaktIk heb daar nog modelletjes van gemaakt
Maar de piloot maakt tegenwoordig wel een heel stuk minder uit. Het gaat waarschijnlijk gewoon naar onbemande vliegtuigen, dus een uitstervend beroep helaas. De F16 is een heel mooi vliegtuig en goed in dogfights enz. Maar totaal kansloos tegen een F35. Niet in een dogfight; want dan wint de F16 waarschijnlijk, maar diezelfde F16 wordt uit de lucht geschoten voordat ie doorheeft waar de raket vandaan komt
Jij hebt het over massa productie oorlogstuig. En dat was precies mijn punt!quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Is dat nou wel zo?
Wanneer hebben we rus ooit alle registers open zien trekken tegen een (near-)peer tegenstander?
Nu pas
En we constateren dat een tegenstander die rus' eigen arsenaal goed beheerst en gedisciplineerder is, de vloer met ze aanveegt.
Introducties van elementen van het NAVO arsenaal outclassen alles rus op een haast pijnlijk niveau.
We noemen de HIMARS en HARM raketten...
Ja, de mensen die MIGs en S-400's maken zijn briljant,
Maar is dat spul nou echt wel zo goed als we denken?
Ik heb nog een P51 1/6 op zolder staan die ik nog af moet maken. Zitten honderden uren inquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ah, een medeliefhebber.![]()
Ik heb er ook een paar modelletjes van gehad vruuger. Inderdaad echt een schitterende plane. Heb ze ook eens in het echt gezien op luchtmachtdagen. Indrukwekkend tuig is het
Kernwapens hebben ze ook gestolen van de Amerikanen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:21 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Jij hebt het over massa productie oorlogstuig. En dat was precies mijn punt!
Hoe vaak heb jij een economie als Rusland zulke uitvindingen zien maken als Rusland? Kerncentrales, Kernwapens, Ruimtestations, Ruimteraketten, etc. etc.?
quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb nog een P51 1/6 op zolder staan die ik nog af moet maken. Zitten honderden uren inDie vind ik misschien nog wel geiler dan de F14
Die theorie is er ook welquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 21:59 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik geloof er trouwens niet van dat dit een vrachtwagen was. Als je die brug met een vrachtwagen wilt beschadigen, kun je beter doorrijden naar het boogdeel. Grotere kans van slagen omdat er aan alle kanten van de ontploffing brugdelen zijn en nauwelijks herstelbaar. In tegenstelling tot dit deel waar de explosie naar 3 kanten weg kan, en je gewoon een nieuw deel kunt inhijsen.
De enige reden die ik kan bedenken om dat betonnen deel op te blazen, is dat het dicht boven het water zit en makkelijk vanaf een boot opgeblazen kan worden.
De uil van Minerva toespraak? Ja. Toen was het wel duidelijk. Helaas was dat na de verkiezingen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:07 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ik was één van die stemmers en toen hij die krankzinnige toespraak hield had ik er al spijt van
quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]Voor mij is het toch wel de F14 die ik het mooist vind, en de A-10 vinnik ook een geweldig ding. Om zijn brute uiterlijk en ontwerp en omdat hij eigenlijk al 25 jaar uit service had moeten zijn zo'n beetje maar dat de levensduur toch steeds verlengt wordt omdat er eigenlijk geen alternatief voor is
Of rus spul intrinsiek kwaliteit is of niet, of dat rus een bizar bedrag van haar algemene middelen wil besteden aan haar militaire/prestige objecten zijn 2 andere puntenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:21 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Hoe vaak heb jij een economie als Rusland zulke uitvindingen zien maken als Rusland? Kerncentrales, Kernwapens, Ruimtestations, Ruimteraketten, etc. etc.?
Even bellen naar Veldhoven zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:21 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Hey, dat is een Rob de Wijk argument.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even bellen naar Veldhoven zou ik zeggen.
Maar verder heeft intelligentie en ontwerpen natuurlijk niet zo veel met de grootte van je economie te maken. Dat vind ik een beetje een kunstmatige koppeling, Noord-Korea heeft ook een kernraket.
Met Veldhoven bedoel je ASML denk ik? Geen idee waarom je dat erbij haalt, want wat zij doen kan niemand in de wereld. Er zijn natuurlijk altijd slimmere mensen, en veel daar van zitten bij ASML... Noord Korea kopieert. Rusland ontwikkeld zelfquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even bellen naar Veldhoven zou ik zeggen.
Maar verder heeft intelligentie en ontwerpen natuurlijk niet zo veel met de grootte van je economie te maken. Dat vind ik een beetje een kunstmatige koppeling, Noord-Korea heeft ook een kernraket.
Ik heb ook een drone als je die wilt zien? Die heeft 5kW vermogen en kan makkelijk een bommetje bezorgen van 4kg+?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:33 schreef Pokkehandtas het volgende:
We hebben het hier over modelvliegtuigtuigjesOk.
Al die dingen komen uit de tijd van de Soviet-Unie, toen ze nog 300 miljoen inwoners hadden, ze heel Oost-Europa leeg konden roven en de Duitsers voor zich laten werken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:21 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Juist daarom. Om even aan te geven dat je als ‘kleine’ economie best dingen kunt uitvinden. Dat heeft niet zo veel met elkaar te maken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:33 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Met Veldhoven bedoel je ASML denk ik? Geen idee waarom je dat erbij haalt, want wat zij doen kan niemand in de wereld.
Kopiëren doen ze allemaal en ontwikkelen ook. Het is niet zo NK een complete kernraket afgeleverd krijgt aan de grens. En het is ook niet zo dat die Russische wapensystemen allemaal zonder spionage tot stand zijn gekomen.quote:Er zijn natuurlijk altijd slimmere mensen, en veel daar van zitten bij ASML... Noord Korea kopieert. Rusland ontwikkeld zelf
Fair point. Maar ik vind nog steeds dat je Rusland niet af kunt schilderen als dom land. Als Rusland geen last had van corruptie hadden we pas echt een probleem gehad. Gelukkig hebben ze dat wel, en 'lijkt' het een 'walk in the park' te wordenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Juist daarom. Om even aan te geven dat je als ‘kleine’ economie best dingen kunt uitvinden. Dat heeft niet zo veel met elkaar te maken.
[..]
Kopiëren doen ze allemaal en ontwikkelen ook. Het is niet zo NK een complete kernraket afgeleverd krijgt aan de grens. En het is ook niet zo dat die Russische wapensystemen allemaal zonder spionage tot stand zijn gekomen.
Wat is hier dan mis mee?quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:18 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Nja, ze hebben wel een 'stealth' vliegtuig; de SU57 maar heb je de vleugels van dat ding gezien![]()
![]()
Toch wat besparingen zeg maar...
[ afbeelding ]
Dat ze phillips schroeven ipv torx gebruikenquote:
Niks, gewoon even een moment van blijdschap dat we weer een degelijke Amerikaanse president hebben.quote:
ik geloof dat Zelensky niet wil onderhandelen , en laat het over aan de NATOquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 22:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zonder Oekraïne? Lijkt me niet verstandig.
Of de uitkomst moet zijn dat de Russen drossen gaan uit heel Oekraine
Topic had een schoonmaakslotjequote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:53 schreef capricia het volgende:
Sorry. Topic was vol. Maar kon geen nieuw topic openen.
Je hebt lopen vegenquote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:53 schreef capricia het volgende:
Sorry. Topic was vol. Maar kon geen nieuw topic openen.
Ik nietquote:
Sp3c denk ik.quote:
Ik modereer hier niet hèquote:
Ok.quote:Op zaterdag 8 oktober 2022 23:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niks, gewoon even een moment van blijdschap dat we weer een degelijke Amerikaanse president hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |