abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:57:01 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206361392
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 08:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb de link naar het onderzoek geplaatst. "Adressen met hoofdbewoners ouder dan 55 jaar" zijn aangeschreven via e-mail. De groep 80+ was ondervertegenwoordigd.
Shit, ik val in de ANBO leeftijdscategorie :')
Maar goed dat ik geen lid ben, hele enquête-uitslag door de war :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206361439
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 10:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
. Het is dat mijn vriendin alleen Engels spreekt, dat maakt het iets lastiger.
Dat maakt in NL niets meer uit . :D
pi_206361977
Zijn er nog interessante technische analyses hoever de huizenmarkt kan klappen? Geen glazen bol natuurlijk, maar op basis van patronen of bepaalde levels uit het verleden..?

Ik heb eind 2019 een nieuwbouwwoning gekocht, medio 2021 opgeleverd. Inmiddels opnieuw laten taxeren en het huis is inmiddels al 1,4x de waarde getaxeerd waarmee de volledige renteopslag eraf is. Een belachelijk bedrag natuurlijk en van mij mag die lucht er ook wel uit. Maar in dat geval zou woningmarkt 30% moeten dalen om zover te komen. Is dat haalbaar?
pi_206362074
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:45 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Zijn er nog interessante technische analyses hoever de huizenmarkt kan klappen? Geen glazen bol natuurlijk, maar op basis van patronen of bepaalde levels uit het verleden..?

Ik heb eind 2019 een nieuwbouwwoning gekocht, medio 2021 opgeleverd. Inmiddels opnieuw laten taxeren en het huis is inmiddels al 1,4x de waarde getaxeerd waarmee de volledige renteopslag eraf is. Een belachelijk bedrag natuurlijk en van mij mag die lucht er ook wel uit. Maar in dat geval zou woningmarkt 30% moeten dalen om zover te komen. Is dat haalbaar?
Ik heb in mijn glazen bol gekeken en daar kwam uit: langzame daling over meerdere jaren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206362210
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:45 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Zijn er nog interessante technische analyses hoever de huizenmarkt kan klappen? Geen glazen bol natuurlijk, maar op basis van patronen of bepaalde levels uit het verleden..?
Ik heb jarenlang technische analyses van aandelenkoersen gevolgd. Neem van mijn 30 jaar ervaring aan: "technische analyse = advies om te kopen", gebaseerd op moeilijke termen. Overigens geef je in de eerste zin van je vraag al aan, wat jij verwacht. Dat zal ook uit de technische analyse volgen, alleen met een random getal erbij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:05:32 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206362926
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:45 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Zijn er nog interessante technische analyses hoever de huizenmarkt kan klappen? Geen glazen bol natuurlijk, maar op basis van patronen of bepaalde levels uit het verleden..?

Ik heb eind 2019 een nieuwbouwwoning gekocht, medio 2021 opgeleverd. Inmiddels opnieuw laten taxeren en het huis is inmiddels al 1,4x de waarde getaxeerd waarmee de volledige renteopslag eraf is. Een belachelijk bedrag natuurlijk en van mij mag die lucht er ook wel uit. Maar in dat geval zou woningmarkt 30% moeten dalen om zover te komen. Is dat haalbaar?
Als het huis nu gebouwd moet worden kost het waarschijnlijk meer. Dus dat beperkt de waardedaling, vooral als het huis gasloos is.
Maar ook nieuwbouw zonder warmtepomp is goed geïsoleerd en kan makkelijk gasloos.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 18-10-2022 13:12:51 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206363835
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat maakt in NL niets meer uit . :D
Dat denk je, maar het valt toch tegen. Het zijn vooral constante, kleine dingetjes. Bij de koffie spreken je collega's Nederlands, op verjaardagen ook enzo. Dan voelt het vaak dat je je opdringt als men naar Engels moet switchen als jij verschijnt, dat geeft niet een gevoel dat je bij de groep hoort zeg maar. Subtiel, maar gebeurt wel constant, en dat kan aan je knagen.
Dat merk ik ook in het VK, en eerder in de VS. Dan spreek ik de taal wel, maar er zijn genoeg dingen die ik niet begrijp, niet kan volgen, of waar ik de logica niet van in zie, en dan besef je ook steeds weer dat je een buitenstaander bent. Niet erg als je de taal wel machtig bent, maar als je de taal niet machtig bent, is dat toch echt een stukje lastiger.
pi_206364028
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:45 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Zijn er nog interessante technische analyses hoever de huizenmarkt kan klappen? Geen glazen bol natuurlijk, maar op basis van patronen of bepaalde levels uit het verleden..?

Ik heb eind 2019 een nieuwbouwwoning gekocht, medio 2021 opgeleverd. Inmiddels opnieuw laten taxeren en het huis is inmiddels al 1,4x de waarde getaxeerd waarmee de volledige renteopslag eraf is. Een belachelijk bedrag natuurlijk en van mij mag die lucht er ook wel uit. Maar in dat geval zou woningmarkt 30% moeten dalen om zover te komen. Is dat haalbaar?
Het is mogelijk, maar afhankelijk van zoveel factoren dat er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen valt. Als je onderstaande afbeelding ziet zul je eerst voorspellingen moeten doen over renteontwikkeling, leennormen, economische groei/krimp, prijsverwachting, hoeveel er gebouwd wordt etcetera. En daar volgt dan een prijsverwachting uit. Zo'n voorspelling doen door wat gekleurde lijntjes te trekken met 'technische analyse' is waanzin.


Ik denk zelf dat leenruimte de belangrijkste voorspeller is voor de huizenprijzen en dat je dus nog wel even kunt zakken qua huizenprijzen. Of: stabiliseren qua prijs en de inflatie zijn werk laten doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2022 14:43:48 ]
pi_206364081
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:45 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Zijn er nog interessante technische analyses hoever de huizenmarkt kan klappen? Geen glazen bol natuurlijk, maar op basis van patronen of bepaalde levels uit het verleden..?

Ik heb eind 2019 een nieuwbouwwoning gekocht, medio 2021 opgeleverd. Inmiddels opnieuw laten taxeren en het huis is inmiddels al 1,4x de waarde getaxeerd waarmee de volledige renteopslag eraf is. Een belachelijk bedrag natuurlijk en van mij mag die lucht er ook wel uit. Maar in dat geval zou woningmarkt 30% moeten dalen om zover te komen. Is dat haalbaar?
Zo ver je van lucht in de huizenmarkt kan spreken.

Als de rente de komende tien jaar rond de 4% blijft dan wordt het reuze interessant. De woningwaarde zal niet direct 30% dalen (kunnen of willen verkopers vaak niet betalen) en inflatie zal het 'verzachten', maar de 4% gaat wel flink inhakken. Mensen kunnen veel minder hypotheek krijgen en de lasten groeien hard.
pi_206364610
Rare situatie krijgen we. Woningen zijn schaars, dan zal de prijs niet snel zakken. Maar niemand kan ze meer betalen, dan wordt er ook niet veel verkocht .
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:05:18 #213
40566 Ericr
Livewrong
pi_206365547
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 08:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom afbetaalde huizen alleen? Dat geld was en blijft van je dus netto heb je er niks aan verdiend. Alleen de groei in prijs is de winst en dat heeft niks te maken met afbetaald of niet.
30 a 40 jaar terug had je amper tot geen aflossingsvrij. Die huizen zijn dus afgelost nu. Als je daar 200-700k winst op pakt is dat een leuk pensioen.

En ja de initiële waarde is je eigen geld maar daarmee kan je prima jarenlang huren.

Als ze gaan kopen wordt het een ander verhaal. Ondanks dalende prijzen kan je dan misschien beter blijven zitten. Of je moet je kinderen al je vermogen hoe dan ook willen nalaten.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:29:51 #214
414785 sirdanilot
pi_206365801
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 15:27 schreef bloodymary1 het volgende:
Rare situatie krijgen we. Woningen zijn schaars, dan zal de prijs niet snel zakken. Maar niemand kan ze meer betalen, dan wordt er ook niet veel verkocht .
Er zijn wel degelijk zat partijen die de woningen kunnen betalen maar dan gaat het om huisjesmelkers en investeerders, niet om starters.

Prijzen kunnen alleen omlaag als de vraag naar woningen vanuit die huisjesmelkers/investeerders afneemt, en dat kan door bijvoorbeeld een puntensysteem voor vrijesectorhuur in te voeren, zelfwoonplicht en andere maatregelen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206370708
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 13:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het huis nu gebouwd moet worden kost het waarschijnlijk meer. Dus dat beperkt de waardedaling, vooral als het huis gasloos is.
Maar ook nieuwbouw zonder warmtepomp is goed geïsoleerd en kan makkelijk gasloos.
Als we al jouw posts lezen, is het enige belangrijke aan een huis dat het gasloos is ;-) zou je zelf toevallig een gasloos huis hebben?

Vertel dat maar aan de vele millennials die per se een jaren 30 woning met label F willen, omdat dat zo authentiek is. Of per se in de Randstad of 'binnen de ring' willen wonen.

Zonder gekheid: zeker nu is energie een hot topic, maar vlak locatie en sfeer niet uit. Een huis kopen is voor velen een gevoelskwestie.
*******
pi_206371338
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 00:07 schreef sopzeep het volgende:

[..]
Als we al jouw posts lezen, is het enige belangrijke aan een huis dat het gasloos is ;-) zou je zelf toevallig een gasloos huis hebben?

Vertel dat maar aan de vele millennials die per se een jaren 30 woning met label F willen, omdat dat zo authentiek is. Of per se in de Randstad of 'binnen de ring' willen wonen.

Zonder gekheid: zeker nu is energie een hot topic, maar vlak locatie en sfeer niet uit. Een huis kopen is voor velen een gevoelskwestie.
Er zijn ook jaren 30 woningen met label A of B :).
In principe kan bijna overal een warmtepomp in (gaan tot 16kw), mits er ruimte is en ltv verwarming, alleen het is zonde als je veel vermogen neerzet terwijl je met isoleren veel minder nodig hebt.

Ons appartement uit 1890 label E had net zoveel gasverbruik als de nieuwbouw woning die we daarna hadden. (70 vs 180m2).
Beide inmiddels verkocht en aan een nieuw 'project' begonnen.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:12:47 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371425
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 00:07 schreef sopzeep het volgende:

[..]
Als we al jouw posts lezen, is het enige belangrijke aan een huis dat het gasloos is ;-) zou je zelf toevallig een gasloos huis hebben?

Vertel dat maar aan de vele millennials die per se een jaren 30 woning met label F willen, omdat dat zo authentiek is. Of per se in de Randstad of 'binnen de ring' willen wonen.

Zonder gekheid: zeker nu is energie een hot topic, maar vlak locatie en sfeer niet uit. Een huis kopen is voor velen een gevoelskwestie.
Er wordt gevraagd naar de waardedaling van woningen door iemand die een vrijwel nieuw huis heeft, dat zal dus een A-label zijn en mogelijk gasloos, dat zijn de huizen die nu het minst in waarde gaan dalen.
Dat een slechter energielabel dan C de woning sneller in waarde doet dalen is ook al in het nieuws, dus ik zeg niets raars als er gevraagd wordt naar de prijsdalingen op de woningmarkt.

En wat iemand koopt moet hij zelf weten maar ik zal een millennial die nu moet kopen idd adviseren een nieuwbouwwoning of anderszins gasloos huis te kopen, ook voor het waardebehoud van de woning die je nu duur koopt en tegen 4½ rente verhypotheekt.

Dat iemand dan toch een jaren doorwaaiwoning wil kopen moeten ze helemaal zelf weten, dat je dan over 5 jaar met een energierekening van ¤ 700 per maand zit is een bewust risico dat je dan neemt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206371430
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 14:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het is mogelijk, maar afhankelijk van zoveel factoren dat er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen valt. Als je onderstaande afbeelding ziet zul je eerst voorspellingen moeten doen over renteontwikkeling, leennormen, economische groei/krimp, prijsverwachting, hoeveel er gebouwd wordt etcetera. En daar volgt dan een prijsverwachting uit. Zo'n voorspelling doen door wat gekleurde lijntjes te trekken met 'technische analyse' is waanzin.

[ afbeelding ]
Ik denk zelf dat leenruimte de belangrijkste voorspeller is voor de huizenprijzen en dat je dus nog wel even kunt zakken qua huizenprijzen. Of: stabiliseren qua prijs en de inflatie zijn werk laten doen.
Zelfs de begrippen "rente" en "inflatie" komen in dit schema niet voor.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371439
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 00:07 schreef sopzeep het volgende:
Als we al jouw posts lezen, is het enige belangrijke aan een huis dat het gasloos is ;-) zou je zelf toevallig een gasloos huis hebben?
_O_

Je was me net voor met deze opmerking. Overigens, met het ingestelde prijsplafond, zijn de mensen met een gasloos huis met warmtepomp, de pineut.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371445
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:15 schreef blomke het volgende:

[..]
_O_

Je was me net voor met deze opmerking. Overigens, met het ingestelde prijsplafond, zijn de mensen met een gasloos huis met warmtepomp, de pineut.
De pineut?
pi_206371448
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 00:07 schreef sopzeep het volgende:

[..]
Als we al jouw posts lezen, is het enige belangrijke aan een huis dat het gasloos is ;-) zou je zelf toevallig een gasloos huis hebben?

Vertel dat maar aan de vele millennials die per se een jaren 30 woning met label F willen, omdat dat zo authentiek is. Of per se in de Randstad of 'binnen de ring' willen wonen.

Zonder gekheid: zeker nu is energie een hot topic, maar vlak locatie en sfeer niet uit. Een huis kopen is voor velen een gevoelskwestie.
Dat label F is inmiddels wel omgeslagen als je daardoor een halve hypotheek aan energiekosten hebt.

Locatie is weliswaar belangrijk, maar de meesten zijn inmiddels blij als ze überhaupt een huis kunnen vinden wat enigszins binnen hun huidige leven past qua financiën en afstand tot werk.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:17:08 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371454
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Zelfs de begrippen "rente" en "inflatie" komen in dit schema niet voor.
Beschikbaarheid van hypotheek komt wel voor (linksboven) en een hogere rente betekent minder kunnen lenen, want men gaat qua betaalbaarheid uit van de bruto maandlast.
Andersom betekent een lagere rente meer kunnen lenen, waardoor er meer vraag naar woningen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 08:17:08 #223
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206371455
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206371457
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:15 schreef blomke het volgende:

[..]
_O_

Je was me net voor met deze opmerking. Overigens, met het ingestelde prijsplafond, zijn de mensen met een gasloos huis met warmtepomp, de pineut.
Huizen met een warmtepomp hebben doorgaans ook de nodige zonnepanelen om een groot deel van de benodigde stroom af te dekken.
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 08:18:35 #225
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206371461
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:15 schreef blomke het volgende:

[..]
_O_

Je was me net voor met deze opmerking. Overigens, met het ingestelde prijsplafond, zijn de mensen met een gasloos huis met warmtepomp, de pineut.
Als je geen zonnepanelen hebt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206371464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De pineut?
Ga uit van 1400m3 gas dat je met een warmtepomp met COP 3 moet opwekken. Is iets van 4000kWh.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:24:19 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371494
quote:
:D
Maar als ik hetzelfde zeg dan ligt het aan mij :')

Ik gaf goddomme gewoon antwoord op een vraag van iemand die in een vrij nieuw huis woont dat wellicht gasloos is maar misschien nog net niet, en die een glazen bol antwoord wilde over de daling van de huizenprijzen en ik roep hetzelfde als wat ik al maanden roep en wat inmiddels ook bevestigd wordt door cijfers, maar het ligt aan mij :')

Je zou bijna denken dat degenen die daar zo giftig om worden een doorwaaiwoning op gas hebben en dat prijsplafond aan alle kanten voorbij zullen gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:24:54 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371499
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Ga uit van 1400m3 gas dat je met een warmtepomp met COP 3 moet opwekken. Is iets van 4000kWh.
Ja en?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206371504
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je geen zonnepanelen hebt.
De terugleverprijs van energie opgewekt met zonnepanelen zal binnen niet afzienbare tijd natuurlijk ook gaan veranderen. Het is bizar dat je het maximale tarief terug krijgt op momenten dat je daarmee een overschot creërt en dan op tijden dat er veel vraag is gewoon de normale marktprijzen mag betalen. Zolang je alles zelf opslaat en kan bufferen doe je maar, maar nu worden de opslag problemen afgewenteld op iedereen.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:27:49 #230
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206371513
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Ga uit van 1400m3 gas dat je met een warmtepomp met COP 3 moet opwekken. Is iets van 4000kWh.
Een doorsnee gasloos huis heeft geen energiebehoefte van 12.000 kWh. Daarnaast ligt het gemiddelde rendement van een warmtepomp een derde hoger dan waarmee jij rekent.

[ Bericht 4% gewijzigd door Isdatzo op 19-10-2022 08:35:42 ]
Huilen dan.
pi_206371548
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Ga uit van 1400m3 gas dat je met een warmtepomp met COP 3 moet opwekken. Is iets van 4000kWh.
Een gastvrije woning met warmtepomp zal meestal geen 1400 kuub gas nodig hebben.

Een scop van 3 is daarnaast ook geen al te beste installatie.
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 08:36:21 #232
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206371560
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De terugleverprijs van energie opgewekt met zonnepanelen zal binnen niet afzienbare tijd natuurlijk ook gaan veranderen. Het is bizar dat je het maximale tarief terug krijgt op momenten dat je daarmee een overschot creërt en dan op tijden dat er veel vraag is gewoon de normale marktprijzen mag betalen. Zolang je alles zelf opslaat en kan bufferen doe je maar, maar nu worden de opslag problemen afgewenteld op iedereen.
Geen idee. In 2025 begint de afbouw van de saldering. In 2025 en 2026 mag je nog maar 64% salderen, oftewel, grofweg 1840 kwh moet ik dan in die jaren zelf betalen. Tegen 70ct per kwh komt dat per maand op 108 euro. Zijn de prijzen lager is het minder. Waar hebben we het over? Maar tegen die tijd heb ik hier ook accu's staan.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 08:37:21 #233
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206371564
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Een doorsnee gasloos huis heeft geen energiebehoefte van 12.000 kWh. Daarnaast ligt het gemiddelde rendement van een warmtepomp een derde hoger dan waarmee jij rekent.

Jawel maar dan komt het punt dat ie wil maken niet zo over.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:39:05 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371577
RUim COP 5 hier trouwens..
Maar goed misschien kan @blomke me even aan de hand van cijfers uitleggen hoe ik "de pineut" ben?

We nemen 16-10-2021 tot 16-10-2022 want die cijfers heb ik zo paraat:
Verbruik laagtarief 2.896 kWh
Verbruik hoogtarief 1.791 kWh
Totaal verbruik 4.687 kWh

Teruglevering laagtarief 2.107 kWh
Teruglevering hoogtarief 4.219 kWh
Totaal teruglevering 6.326 kWh

Verbruik: 4.687 kWh
Teruglevering: 6.326 kWh
Saldo: - 1.639 kWh

Ik hoor graag hoe mij dat met het prijsplafond "de pineut" maakt.

Overigens geldt dat wel voor mensen in een nieuwbouw sociale huurwoning met 2 excuuspaneeltjes waar ze zelf ook nog een keer niets aan kunnen veranderen, dus het gebruik daarvan moet, zeker in die sector, maar ook bij sociale koop, echt wel veranderen in een aantal panelen dat ruimschoots het verbruik van het huis zelf dekt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206371591
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:39 schreef Leandra het volgende:
RUim COP 5 hier trouwens..
Maar goed misschien kan @:blomke me even aan de hand van cijfers uitleggen hoe ik "de pineut" ben?

We nemen 16-10-2021 tot 16-10-2022 want die cijfers heb ik zo paraat:
Verbruik laagtarief 2.896 kWh
Verbruik hoogtarief 1.791 kWh
Totaal verbruik 4.687 kWh

Teruglevering laagtarief 2.107 kWh
Teruglevering hoogtarief 4.219 kWh
Totaal teruglevering 6.326 kWh

Verbruik: 4.687 kWh
Teruglevering: 6.326 kWh
Saldo: - 1.639 kWh

Ik hoor graag hoe mij dat "de pineut" maakt.

Overigens geldt dat wel voor mensen in een nieuwbouw sociale huurwoning met 2 excuuspaneeltjes waar ze zelf ook nog een keer niets aan kunnen veranderen, dus het gebruik daarvan moet, zeker in die sector, maar ook bij sociale koop, echt wel veranderen in een aantal panelen dat ruimschoots het verbruik van het huis zelf dekt.
Sociale huur heeft hier echt geen excuuspanelen. Je mag blij zijn als je überhaupt nog een dakpan kan zien haha
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:45:34 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371605
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sociale huur heeft hier echt geen excuuspanelen. Je mag blij zijn als je überhaupt nog een dakpan kan zien haha
Hier is het dramatisch, excuuspanelen, dakramen aan de zonzijde, afvoerpijpjes, in sommige gevallen de "schoorsteen" met de warmtepomp erin.
Echt niet gasloos ontworpen maar gasloos "gemaakt" na het ontwerp, en niet verder gedacht dan warmtepomp en een paar neeltjes om aan de eis te voldoen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206371616
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Een doorsnee gasloos huis heeft geen energiebehoefte van 12.000 kWh. Daarnaast ligt het gemiddelde rendement van een warmtepomp een derde hoger dan waarmee jij rekent.

Ik heb nergens 12000 kWh gepostuleerd. 4000kWh
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371619
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Een gastvrije woning met warmtepomp zal meestal geen 1400 kuub gas nodig hebben.

Een scop van 3 is daarnaast ook geen al te beste installatie.
Nul kuub.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371620
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hier is het dramatisch, excuuspanelen, dakramen aan de zonzijde, afvoerpijpjes, in sommige gevallen de "schoorsteen" met de warmtepomp erin.
Echt niet gasloos ontworpen maar gasloos "gemaakt" na het ontwerp, en niet verder gedacht dan warmtepomp en een paar neeltjes om aan de eis te voldoen.
Nja, als je nu goedkoper uit bent in zo een woning, zie ik eigenlijk geen echt bezwaar.

Natuurlijk, het is dan geen 0 woning. Maar wel goedkoper, is ook wat waard toch?
pi_206371633
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Nul kuub.
Verder ook niets inhoudelijks. Tuurlijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb nergens 12000 kWh gepostuleerd. 4000kWh
1400 kuub is ongeveer een warmtebehoefte van 12000 kwh als je het uit je hoofd doet. (Eigenlijk is het iets meer).
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:50:21 #241
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206371638
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb nergens 12000 kWh gepostuleerd. 4000kWh
Met een cop van 3 is dat een energiebehoefte van 12.000 kWh.
Huilen dan.
pi_206371648
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Met een cop van 3 is dat een energiebehoefte van 12.000 kWh.
Oh ik dacht dat je op de kwh waarde van gas doelde :p

I stand corrected
pi_206371683
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:49 schreef investeerdertje het volgende:

1400 kuub is ongeveer een warmtebehoefte van 12000 kwh als je het uit je hoofd doet. (Eigenlijk is het iets meer).
13600 kWh bij aardgas met een HHV 35MJ/m3. Iets meer bij een minder goed functionerende HR ketel
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371708
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee. In 2025 begint de afbouw van de saldering. In 2025 en 2026 mag je nog maar 64% salderen, oftewel, grofweg 1840 kwh moet ik dan in die jaren zelf betalen. Tegen 70ct per kwh komt dat per maand op 108 euro. Zijn de prijzen lager is het minder. Waar hebben we het over? Maar tegen die tijd heb ik hier ook accu's staan.
En wat gaan accus je brengen in de winter. Gechargeerd in de zomermaanden wek je 80% van je electricteit op en in de wintermaanden verbruik je die 80% .

Verder is salderen een wassen neus aangezien jij nog steeds bij salderen die 70 cent per kWh krijgt terwijl de energie producenten door het overschot bij zonnige zomerdagen nog maar enkele centen per kWh kunnen vragen.
pi_206371714
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:55 schreef blomke het volgende:

[..]
13600 kWh bij aardgas met een HHV 35MJ/m3. Iets meer bij een minder goed functionerende HR ketel
Ja, dat zei ik al, eigenlijk iets meer. Maar de warmtepomp bezitter is de klos. Om onduidelijke redenen waar je niet inhoudelijk op wenst te reageren.

Een eindig prijsplafond is geen reden.
pi_206371722
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, dat zei ik al, eigenlijk iets meer. Maar de warmtepomp bezitter is de klos. Om onduidelijke redenen waar je niet inhoudelijk op wenst te reageren.

Een eindig prijsplafond is geen reden.
Reden:
Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot 0,40 euro per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2900 kWh. Da's flink onder alleen al het WP verbruik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371723
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En wat gaan accus je brengen in de winter. Gechargeerd in de zomermaanden wek je 80% van je electricteit op en in de wintermaanden verbruik je die 80% .

Verder is salderen een wassen neus aangezien jij nog steeds bij salderen die 70 cent per kWh krijgt terwijl de energie producenten door het overschot bij zonnige zomerdagen nog maar enkele centen per kWh kunnen vragen.
Je hebt meer eigen verbruik, dus je levert minder terug. Nee niet de volle 80%. Maar dat is altijd het weerwoord van de lobby tegen. Het moet alles zijn, of het moet niets zijn.
pi_206371729
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Reden:
Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot 0,40 euro per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2900 kWh.
Voor een jaar.
Hoe ben je genaaid?

In datzelfde jaar zullen bijna alle warmtepomp bezitters nog salderen en er dus amper iets van merken.

Dus, waar is de eigenaar de klos?

En neem je ook het gebrek aan contract kosten en aansluitkosten mee voor de gasaansluiting?
pi_206371747
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:01 schreef investeerdertje het volgende:

In datzelfde jaar zullen bijna alle warmtepomp bezitters nog salderen en er dus amper iets van merken.

Ah, want alle WP bezitters hebben zoveel zonnepanelen dat ze dat verbruik compenseren? Nog afgezien van de afschaffing saldering.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371765
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:01 schreef investeerdertje het volgende:
En neem je ook het gebrek aan contract kosten en aansluitkosten mee voor de gasaansluiting?
Idem afschrijving zonnepanelen.

Begrijp me overigens niet verkeerd: ik streef ook naar gasloos, maar met deze corrigerende maatregelen wacht ik nog een tijdje. Heb zonnepanelen besteld, maar levering duurt tadeloos lang.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371768
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Ah, want alle WP bezitters hebben zoveel zonnepanelen dat ze dat verbruik compenseren? Nog afgezien van de afschaffing saldering.
Verreweg de meesten wel vermoed ik ja. Als ik rond kijk in de omgeving hier hebben zelfs sociale huurwoningen dat. De saldering gaat er later af dan het energieplafond. Maar dat negeer je ook al weer een aantal posts.
pi_206371778
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:16 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Dat label F is inmiddels wel omgeslagen als je daardoor een halve hypotheek aan energiekosten hebt.

Locatie is weliswaar belangrijk, maar de meesten zijn inmiddels blij als ze überhaupt een huis kunnen vinden wat enigszins binnen hun huidige leven past qua financiën en afstand tot werk.
Uiteindelijk is locatie wel belangrijk, al is het maar vanwege de verhouding stookkosten/woningwaarde. Bij een historische woning, hartje Randstad van 6.000 euro/m2 hakt de gasprijs er relatief gezien een stuk minder in dan bij een jaren '60 woning à 2000 euro/m2. Ondanks dat ze allebei een beroerd label hebben.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206371816
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er wordt gevraagd naar de waardedaling van woningen door iemand die een vrijwel nieuw huis heeft, dat zal dus een A-label zijn en mogelijk gasloos, dat zijn de huizen die nu het minst in waarde gaan dalen.
Dat een slechter energielabel dan C de woning sneller in waarde doet dalen is ook al in het nieuws, dus ik zeg niets raars als er gevraagd wordt naar de prijsdalingen op de woningmarkt.

En wat iemand koopt moet hij zelf weten maar ik zal een millennial die nu moet kopen idd adviseren een nieuwbouwwoning of anderszins gasloos huis te kopen, ook voor het waardebehoud van de woning die je nu duur koopt en tegen 4½ rente verhypotheekt.

Dat iemand dan toch een jaren doorwaaiwoning wil kopen moeten ze helemaal zelf weten, dat je dan over 5 jaar met een energierekening van ¤ 700 per maand zit is een bewust risico dat je dan neemt.
Wij hebben onze label A woning voor een hele forse prijs verkocht (>5k per m2), ik denk dat er juist heel veel lucht in zit/zat.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 09:16:56 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371847
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Ah, want alle WP bezitters hebben zoveel zonnepanelen dat ze dat verbruik compenseren? Nog afgezien van de afschaffing saldering.
Je denkt dat het prijsplafond nog wel bestaat als de saldering afgeschaft is? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206371852
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:07 schreef investeerdertje het volgende:

Verreweg de meesten wel vermoed ik ja. Als ik rond kijk in de omgeving hier hebben zelfs sociale huurwoningen dat.
Nou, dat zie ik dus niet. Ik zie amper sociale huurwoningen overigens.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206371856
quote:
Het is wel weer typisch een AD artikel hoor. Ze claimen dat er ‘een run op nieuwbouw’ is en onderbouwen dat dan met:
- Een makelaar die nieuwbouwproject Park Alcázar aan het promoten is (wees er snel bij mensen we verwachten een stormloop)
- Een manager nieuwbouw van Ooms die iets over de huurmarkt roept
- Funda data over mensen die filteren op energielabels bij bestaande bouw. Nog de meest interessante bron, maar er wordt in het artikel dan weer niet vermeld wat voor filter dan wordt gebruikt waardoor je alsnog niets wijzer wordt.
pi_206371857
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je denkt dat het prijsplafond nog wel bestaat als de saldering afgeschaft is? :D
Dat denk ik niet, dan betalen we weer de volle mep voor de kWh's.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 09:18:58 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371860
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Idem afschrijving zonnepanelen.

Begrijp me overigens niet verkeerd: ik streef ook naar gasloos, maar met deze corrigerende maatregelen wacht ik nog een tijdje. Heb zonnepanelen besteld, maar levering duurt tadeloos lang.
Okay, je loopt dus feitelijk achter de muziek aan maar je doet nu lelijk tegen de majorettes die voorop lopen?
Nee, duidelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 19 oktober 2022 @ 09:20:02 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371874
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat denk ik niet, dan betalen we weer de volle mep voor de kWh's.
Okay, dus de WP bezitters zijn nu met het prijsplafond niet de pineut?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206371880
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou, dat zie ik dus niet. Ik zie amper sociale huurwoningen overigens.
Dat is dan jouw bubbel:)
pi_206371896
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:20 schreef Leandra het volgende:

Okay, dus de WP bezitters zijn nu met het prijsplafond niet de pineut?
Nu wel, althans in 2023 maar als daarna het prijsplafond eraf is, is het afhankelijk van de prijsverhouding kWhe/kWhg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 09:23:20 #262
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206371908
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En wat gaan accus je brengen in de winter. Gechargeerd in de zomermaanden wek je 80% van je electricteit op en in de wintermaanden verbruik je die 80% .

Verder is salderen een wassen neus aangezien jij nog steeds bij salderen die 70 cent per kWh krijgt terwijl de energie producenten door het overschot bij zonnige zomerdagen nog maar enkele centen per kWh kunnen vragen.
In de winter niks, maar de overige 8 maanden uit het jaar het nachtverbruik terug naar 0 brengen, en die kWhs hoef ik dan niet uit het stopcontact te halen en hoef er dus ook niet voor te betalen.

Ik vraag me dan wel af of we dan straks weer gedoe gaan krijgen van mensen die het oneerlijk vinden dat er mensen met een accu zijn, en mensen zonder een accu. :X

[ Bericht 9% gewijzigd door CoolGuy op 19-10-2022 09:36:06 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 19 oktober 2022 @ 09:29:53 #263
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206371976
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:13 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Wij hebben onze label A woning voor een hele forse prijs verkocht (>5k per m2), ik denk dat er juist heel veel lucht in zit/zat.
Ik zie hier de bestaande nieuwbouw uit 2018/2020 (met gas) ook wel hard gaan, maar daar is sinds 2 maanden wel een kentering in.
Tweekappers van boven de 600K gaan nu niet meer zo snel als een half jaar geleden, toen een kijker nog lelijk keek naar de vertrekkende bewoner omdat de kijker dacht dat het een andere kijker was :D

De grens is nu zo ongeveer of je het er nog nieuw voor kunt kopen, de lucht die er na de verkoop bij nieuwbouw vaak gelijk in kwam zal er wel redelijk uit zijn.
Aan de andere kant kun je 2 jaar later niet meer met de projectprijzen vergelijken want die zijn meestal voor een kale woning en tussen de sleutel krijgen en er wonen kan zomaar 50K tot een ton zitten, zonder hele gekke dingen te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 19-10-2022 09:46:25 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 19 oktober 2022 @ 09:35:44 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206372025
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Nu wel, althans in 2023 maar als daarna het prijsplafond eraf is, is het afhankelijk van de prijsverhouding kWhe/kWhg.
En saldering, en mogelijkheid tot opslag.
En het feit dat een huis met een warmtepomp altijd goed geïsoleerd moet zijn en daarmee sowieso gunstiger qua energieverbruik is dan een jaren 50 doorwaaiwoning.

Punt is dat het geen strijd is, maar dat er wel een strijd van wordt gemaakt door mensen die het kennelijk moeilijk vinden dat ze zelf niet snel genoeg waren.

Punt is dat het tijdperk van het goedkope Nederlandse gas voorbij is, we zullen moeten importeren en daarbij wil je niet afhankelijk zijn van grootmachten en schurkenstaten.
Dan is er nog Noors gas als alternatief, maar de Noren zijn niet gek en verkopen hun gas niet voor een appel en een ei.

Ergo: gas zal nooit meer zo goedkoop worden als in 2020, die tijd is voorbij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206372032
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Okay, je loopt dus feitelijk achter de muziek aan maar je doet nu lelijk tegen de majorettes die voorop lopen?
Nee, duidelijk.
:D

Bij mij komen de zonnepanelen over 4 weken, heb ze in het voorjaar besteld voor 1 euro per WP. Een vriend moest nu al 2 euro per WP betalen, levertijd ergens volgend jaar. Ik denk dat dat bijna niet meer uitkomt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 09:47:43 ]
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 10:04:38 #266
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206372313
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
En saldering, en mogelijkheid tot opslag.
En het feit dat een huis met een warmtepomp altijd goed geïsoleerd moet zijn en daarmee sowieso gunstiger qua energieverbruik is dan een jaren 50 doorwaaiwoning.

Punt is dat het geen strijd is, maar dat er wel een strijd van wordt gemaakt door mensen die het kennelijk moeilijk vinden dat ze zelf niet snel genoeg waren.

Punt is dat het tijdperk van het goedkope Nederlandse gas voorbij is, we zullen moeten importeren en daarbij wil je niet afhankelijk zijn van grootmachten en schurkenstaten.
Dan is er nog Noors gas als alternatief, maar de Noren zijn niet gek en verkopen hun gas niet voor een appel en een ei.

Ergo: gas zal nooit meer zo goedkoop worden als in 2020, die tijd is voorbij.
Dit is correct. Maar, de andere kant is natuurlijk wel dat hoe meer er op stroom wordt overgegaan, hoe duurder die stroom gaat worden, want dé melkkoe was afgelopen jaren natuurlijk gas, maar dat gaat weg vallen.

Dat is ook waarom accu's mede steeds interessanter zullen gaan worden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206372362
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:35 schreef Leandra het volgende:

Ergo: gas zal nooit meer zo goedkoop worden als in 2020, die tijd is voorbij.
We gaan anders al aardig weer die kant op:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 10:19:16 #268
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206372433
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Okay, je loopt dus feitelijk achter de muziek aan maar je doet nu lelijk tegen de majorettes die voorop lopen?
Nee, duidelijk.
Wat een mooie analogie :D
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 19 oktober 2022 @ 10:26:43 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206372518
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:11 schreef blomke het volgende:

[..]
We gaan anders al aardig weer die kant op:

[ afbeelding ]
Je grafiek gaat tot juni 2021, en we zitten nog op ruim factor 4 van juni 2021...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206372610
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je grafiek gaat tot juni 2021, en we zitten nog op ruim factor 4 van juni 2021...
Nog even wachten, en we zitten er weer onder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206372663
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is correct. Maar, de andere kant is natuurlijk wel dat hoe meer er op stroom wordt overgegaan, hoe duurder die stroom gaat worden, want dé melkkoe was afgelopen jaren natuurlijk gas, maar dat gaat weg vallen.

Dat is ook waarom accu's mede steeds interessanter zullen gaan worden.
En hoe gaan we als land de dan extreem gestegen stroomvraag in de winter opwekken? Accus zijn leuk voor een paar dagen opslag maar grootschalig electrische energie bufferen in de zomer om daarmee de winter door te kunnen komen heb ik nog steeds geen serieuze technologische oplossingen voor gezien. Zolang deze technologie er niet is hebben we een heel groot probleem.
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 10:40:21 #272
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206372668
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Nog even wachten, en we zitten er weer onder.
Dan zakt de stroomprijs ook weer, dus waarom zou je dan nog zonnepanelen willen bestellen volgens die redenering?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206372745
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoe gaan we als land de dan extreem gestegen stroomvraag in de winter opwekken? Accus zijn leuk voor een paar dagen opslag maar grootschalig electrische energie bufferen in de zomer om daarmee de winter door te kunnen komen heb ik nog steeds geen serieuze technologische oplossingen voor gezien. Zolang deze technologie er niet is hebben we een heel groot probleem.
Die zijn er genoeg alleen de kosten zijn dusdanig hoog dat er eindeloos over wordt gesproken want niemand wil dat betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206372884
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die zijn er genoeg alleen de kosten zijn dusdanig hoog dat er eindeloos over wordt gesproken want niemand wil dat betalen.
Genoeg spannende ideen van halve Einsteins, nooit iets opgeschaald naar industriële schaal.
Niet alleen de kosten ook de erg slechte efficiënte bij omzettingen bij de meeste ideeën speelt natuurlijk een rol.

Dus nogmaals de vraag hoe gaan we als land van het gas af, de extreem stijgende stroomvraag in winters opwekken?
pi_206372985
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Genoeg spannende ideen van halve Einsteins, nooit iets opgeschaald naar industriële schaal.
Niet alleen de kosten ook de erg slechte efficiënte bij omzettingen bij de meeste ideeën speelt natuurlijk een rol.

Dus nogmaals de vraag hoe gaan we als land van het gas af, de extreem stijgende stroomvraag in winters opwekken?
Dat komt vanwege de hoge kosten die niemand wil betalen.

Het stikt met standaard oplossingen met waardeloze rendementen en die zijn gewoon gebouwd zoals

benzinemotor
Gasmotor
Afvalverbranders
Windmolens
Zonnepanelen
Kolencentrales
Etc

Allemaal ver en ver onder de 50% en sommige onder de 20%

Heel veel oude meuk wat nog draait hebben zelfs nog minder rendement en zijn ook ooit gebouwd.

De enorme enorme kosten die niemand wil betalen zijn de vertragende factoren.

Gloeilampen waren trouwens vroeger het toppunt van inefficientie en ook gewoon massaal geproduceerd

[ Bericht 11% gewijzigd door sjorsie1982 op 19-10-2022 11:17:21 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206373028
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat komt vanwege de hoge kosten die niemand wil betalen.
Wat is dat voor vreemd antwoord op de duidelijke vraag: hoe gaan we als land van het gas af, de extreem stijgende stroomvraag in winters opwekken?
pi_206373052
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat is dat voor vreemd antwoord op de duidelijke vraag: hoe gaan we als land van het gas af, de extreem stijgende stroomvraag in winters opwekken?
Het enige juiste antwoord.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206373106
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het enige juiste antwoord.
Met je ninja edits is er geen zinnige discussie met jou te voeren.

Rendement welk rendement een normale retrun on investment, of een energy return on energy investment.
pi_206373122
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoe gaan we als land de dan extreem gestegen stroomvraag in de winter opwekken? Accus zijn leuk voor een paar dagen opslag maar grootschalig electrische energie bufferen in de zomer om daarmee de winter door te kunnen komen heb ik nog steeds geen serieuze technologische oplossingen voor gezien. Zolang deze technologie er niet is hebben we een heel groot probleem.
We hebben nog minstens 10 jaar om gas te stoken met een slecht rendement. In de tussentijd moeten er alternatieven komen, H2 of NH3 o.b.v. elektrische energie bijv.
Maar je stipt wel een terecht punt aan: de tijd dringt en de historische gang van zaken m.b.t. energietransitie, is niet hoopvol, lees: van de politiek hoef je geen oplossingen te verwachten, alleen vertraging.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206373145
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Met je ninja edits is er geen zinnige discussie met jou te voeren.

Rendement welk rendement een normale retrun on investment, of een energy return on energy investment.
Mijn antwoord blijft hetzelfde hoor. De kosten zijn zo hoog dat niemand dat wil betalen en er zijn zat alternatieven beschikbaar, ook op grote schaal. Maar niemand wil miljarden ergens insteken in iets wat nog nooit iemand gemaakt heeft en dus gebeurd er niks.

De efficientie die trouwens heel goed is van ca 40-50% speelt nauwelijks een rol.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206373170
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:27 schreef blomke het volgende:

[..]
We hebben nog minstens 10 jaar om gas te stoken met een slecht rendement. In de tussentijd moeten er alternatieven komen, H2 of NH3 o.b.v. elektrische energie bijv.
Maar je stipt wel een terecht punt aan: de tijd dringt en de historische gang van zaken m.b.t. energietransitie, is niet hoopvol, lees: van de politiek hoef je geen oplossingen te verwachten, alleen vertraging.
Bedrijven vertragen ontelbaar keer meer
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206373201
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:27 schreef blomke het volgende:
.
Maar je stipt wel een terecht punt aan: de tijd dringt en de historische gang van zaken m.b.t. energietransitie, is niet hoopvol, lees: van de politiek hoef je geen oplossingen te verwachten, alleen vertraging.
Onze politici hebben toch gezegd dat de huishoudens in 2050 van het gas af moeten zijn en dat er vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden dat is hun idee van een energie transitie. Wat in de ruimte schreeuwen zonder concreet te kunnen worden hoe dat gerealiseerd moet worden.
pi_206373237
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bedrijven vertragen ontelbaar keer meer
Het bedrijf waar ik werk, loopt voorop. Alleen ondeskundige politiek is niet bij te benen, moet je ook niet willen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206373263
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:40 schreef CoolGuy het volgende:

Dan zakt de stroomprijs ook weer,
Dat is onzin, elektriciteit wordt niet 100% door gas opgewekt. In het huidige marktsysteem, bepaalt de duurste opwekker, de uiteindelijke stroomprijs. Daalt de gasprijs, dan steekt er wel een andere primaire energiebron bovenuit, daarbij de CO2 emissie meerekenend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206373379
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoe gaan we als land de dan extreem gestegen stroomvraag in de winter opwekken? Accus zijn leuk voor een paar dagen opslag maar grootschalig electrische energie bufferen in de zomer om daarmee de winter door te kunnen komen heb ik nog steeds geen serieuze technologische oplossingen voor gezien. Zolang deze technologie er niet is hebben we een heel groot probleem.
Nou ja, we hebben meer energiebronnen dan zon natuurlijk, in periodes met weinig zon hebben we over het algemeen veel wind. Ik las dat men er in de huidige plannen van uitgaat dat we 21 Gigawatt aan windenergie opwekken in 2030. Oplopend tot 70 Gigawatt in 2050! Dat is 2,5 keer meer dan we nu als Nederland verbruiken aan stroom.

Moet het alsnog opgeslagen worden natuurlijk, maar er komen wel meer mogelijkheden met korte-termijn opslag als accu's. En qua seizoensopslag valt met waterstof ook nog een wereld te winnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2022 11:54:31 ]
pi_206373459

De hypotheekrente blijft ondertussen vrolijk verder stijgen
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 12:02:07 #287
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206373488
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is onzin, elektriciteit wordt niet 100% door gas opgewekt. In het huidige marktsysteem, bepaalt de duurste opwekker, de uiteindelijke stroomprijs. Daalt de gasprijs, dan steekt er wel een andere primaire energiebron bovenuit, daarbij de CO2 emissie meerekenend.
Dat beweer ik ook niet.

Aangezien die duurste energiebron over het algemeen gas is, bepaalt die mede de prijs van elektriciteit. Zoals ik het begrijp is dat ook de reden dat elektra nu mee stijgt. Dan werkt dat ook de andere kant op, dus als gas goedkoper wordt, zakt de prijs van elektra uiteindelijk ook weer.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206373514
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 09:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Okay, je loopt dus feitelijk achter de muziek aan maar je doet nu lelijk tegen de majorettes die voorop lopen?
Nee, duidelijk.
Niet alleen als idealist maar ook als pragmaticus is het zinnig om aan verduurzaming van je huis te doen als je er genoeg geld voor hebt:

- je wooncomfort neemt toe;
- het zorgt voor (relatieve) waardevermeerdering van je huis;
- je drukt je vaste laten;
- de investering is nu relatief gunstig i.v.m. subsidies;
- vanwege de hoge energiekosten is de terugverdientijd sterk teruggelopen;
- op de bank wordt je geld rap minder waard vanwege de inflatie.

Op dit moment is door het prijsplafond wel de situatie ontstaan dat het niet gunstig is om een warmtepomp te nemen zonder zonnepanelen, maar dat zal snel veranderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206373627
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:54 schreef Heph844 het volgende:

. En qua seizoensopslag valt met waterstof ook nog een wereld te winnen.
Dat betwijfel ik met een omzetting van electriciteit naar waterstof terug naar electriciteit verlies je op dit moment nog 69% van de energie. Dus ja je moet in de zomer 3 maal zoveel electriciteit gaan produceren wil je genoeg overhouden in de winters door inefficiënte omzettingen.
pi_206373639
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 12:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat betwijfel ik met een omzetting van electriciteit naar waterstof terug naar electriciteit verlies je op dit moment nog 69% van de energie. Dus ja je moet in de zomer 3 maal zoveel electriciteit gaan produceren wil je genoeg overhouden in de winters door inefficiënte omzettingen.
Toch gaat dat wel gebeuren, ook omdat 31% een heel goed rendement is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206373918
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Toch gaat dat wel gebeuren, ook omdat 31% een heel goed rendement is
Lekker aan het trollen?

Dat is een belabberd rendement. Bij opslag in stuwmeren heb je een rendement van 80%.
pi_206373924
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Lekker aan het trollen?

Dat is een belabberd rendement. Bij opslag in stuwmeren heb je een rendement van 80%.
Klopt laten we die hier bouwen!

Voor wat kan in NL is 31% best goed
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 13:20:25 #293
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206374340
Gewoon een kerncentrale of drie erbij.

Produceert geen reet aan afval.
Dum de dum
pi_206375299
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 13:20 schreef Fe2O3 het volgende:
Gewoon een kerncentrale of drie erbij.

Produceert geen reet aan afval.
Ga dat maar in politiek Den Haag verkondigen. Klimaatgoeroe's van alle linkse partijen incl. D'66 hebben dat idee van kernenergie sinds halverwege de jaren '70 systematisch geblokkeerd. Zonder te snappen wat de gevolgen van hun anti kernenergie standpunt was.

In die periode werd wel volop kernstroom uit Belgie en Frankrijk geïmporteerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206375375
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik denk dat de rente voorlopig blijft stijgen. Er is > 10 jaar veel geld in de economieën gepompt, waardoor het inflatiespook rondwaart. Alleen geldverkrapping (hogere rente) kan dat effect teniet doen.

De kapitaalmarktrente voor 10 jrs staatsobligaties is vanaf 1 jan 2022 opgelopen van 0 naar 2,75%. Stijl omhoog dus. Nog een paar jaar en we zitten op 5 - 7% en idem hypotheekrente van >8%.
Dankje wel!
Zoiets denk ik ook....dus ik ga de RVP voor 5 jaar zetten dan er meer geld in de bankspaarpot is.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206375404
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 10:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Terug naar VK? Doe het niet.
Maar als je Engels bent, snap ik ook wel weer waarom je rente maar voor 1-2 jaar vastzet, dat is heel normaal in het VK.
Las vorige week een paar job ads bij de overheid. Vragen ze een phd, ervaring, behoorlijk wat verantwoordelijkheden, etc. Salaris: ~33k. Ik zit nog wel redelijk, maar zie mezelf eerder terug naar de EU gaan op den duur, dan in VK blijven. Het is dat mijn vriendin alleen Engels spreekt, dat maakt het iets lastiger.
Ja, dat zeggen mn ouwe vrienden in het VK ook.
(of misschien willen ze me niet erg vaak zien en als ik verkopen hebben ze geen gratis logeer plek in Amsterdam niet meer :) )
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206375470
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 14:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat denk je, maar het valt toch tegen. Het zijn vooral constante, kleine dingetjes. Bij de koffie spreken je collega's Nederlands, op verjaardagen ook enzo. Dan voelt het vaak dat je je opdringt als men naar Engels moet switchen als jij verschijnt, dat geeft niet een gevoel dat je bij de groep hoort zeg maar. Subtiel, maar gebeurt wel constant, en dat kan aan je knagen.
Dat merk ik ook in het VK, en eerder in de VS. Dan spreek ik de taal wel, maar er zijn genoeg dingen die ik niet begrijp, niet kan volgen, of waar ik de logica niet van in zie, en dan besef je ook steeds weer dat je een buitenstaander bent. Niet erg als je de taal wel machtig bent, maar als je de taal niet machtig bent, is dat toch echt een stukje lastiger.
Plus het feit dat je kan heel veel lol met talen, accenten,flauwe grapjes, uitspraakjes enz. hebben.
Deel van het taal 'probleem' is dat zoveel Nederlanders/Cloggies :) willen graag Engels praten.....dus sommige mensen denken : meh fuck it, I'll just not bother trying to speak Dutch then.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206375531
De geldvoorraad (M3) is tussen 2000 en 2010 verdubbeld. Tussen 2010 en 2020 met iets meer dan 40% toegenomen. Waar blijft de mythe door bestaan dat het zogenaamde geld pompen het probleem is?

De laatste 3 jaar is er nog fors bijgedrukt maar in al die jaren was deflatie meer een risico dan inflatie.

Dat er een perfecte storm is ontstaan met eerst Covid en de uitgavegolven en daarna nog een energiecrisis ligt niet aan het monetaire beleid.

Als je de historische grafiek pakt van de M3 is deze lang niet zo extreem toegenomen als wordt voorgesteld.

Rente zal zeker nog wat oplopen maar de tijden van 8% hypotheekrente zijn nog ver weg. Voor zover we daar ooit nog bij in de buurt komen.
pi_206376064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 15:15 schreef Ericr het volgende:
Rente zal zeker nog wat oplopen maar de tijden van 8% hypotheekrente zijn nog ver weg. Voor zover we daar ooit nog bij in de buurt komen.
Ik haal dit topic over een jaar weer naar boven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206376256
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik haal dit topic over een jaar weer naar boven.
Dat is macro economisch niet okay. 8%. Dan druk je echt alle woningbezitters hun huis uit en crash je minimaal de huizenmarkt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206376325
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 15:15 schreef Ericr het volgende:
De geldvoorraad (M3) is tussen 2000 en 2010 verdubbeld. Tussen 2010 en 2020 met iets meer dan 40% toegenomen. Waar blijft de mythe door bestaan dat het zogenaamde geld pompen het probleem is?

De laatste 3 jaar is er nog fors bijgedrukt maar in al die jaren was deflatie meer een risico dan inflatie.

Dat er een perfecte storm is ontstaan met eerst Covid en de uitgavegolven en daarna nog een energiecrisis ligt niet aan het monetaire beleid.

Als je de historische grafiek pakt van de M3 is deze lang niet zo extreem toegenomen als wordt voorgesteld.

Rente zal zeker nog wat oplopen maar de tijden van 8% hypotheekrente zijn nog ver weg. Voor zover we daar ooit nog bij in de buurt komen.
quote:
Definition of. Broad money (M3) Broad money (M3) includes currency, deposits with an agreed maturity of up to two years, deposits redeemable at notice of up to three months and repurchase agreements, money market fund shares/units and debt securities up to two years.
Afgezien van jouw verhaal, is met het opkopen (wat je nu achterwege laat) de financiele wereld opgepompt is, die lage rentes / kosten van geld hebben toekomstige winsten meer waard gemaakt.. Huizenprijzen opgeblazen / asset prices.

En daar is dan een beetje van "trickled down" via hypotheken en dergelijk, uitgaven aan het huis met vers geprint geld, alleen mogelijk vanwege de lage rentes (op die voet). Dat heeft ook wel inflatie veroorzaakt, maar specifiek in die segmenten, je ziet ook dat loodgieters en handige lui de echte bottleneck zijn.

Verder valt het mee, en sijpelt het weinig door.

Ben het helemaal eens met jouw analyse, maar economen Edin Majagic en Lex Hoogduin zitten toch hoog te houden dat het pure monetaire inflatie is (zo lijkt het, vanwege gebrek aan aandacht voor de oorzaak energie).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')