quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:17 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.gelderlander.(...)-nieuwbouw~a8681f1f/
De terugleverprijs van energie opgewekt met zonnepanelen zal binnen niet afzienbare tijd natuurlijk ook gaan veranderen. Het is bizar dat je het maximale tarief terug krijgt op momenten dat je daarmee een overschot creërt en dan op tijden dat er veel vraag is gewoon de normale marktprijzen mag betalen. Zolang je alles zelf opslaat en kan bufferen doe je maar, maar nu worden de opslag problemen afgewenteld op iedereen.quote:
Een doorsnee gasloos huis heeft geen energiebehoefte van 12.000 kWh. Daarnaast ligt het gemiddelde rendement van een warmtepomp een derde hoger dan waarmee jij rekent.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ga uit van 1400m3 gas dat je met een warmtepomp met COP 3 moet opwekken. Is iets van 4000kWh.
Een gastvrije woning met warmtepomp zal meestal geen 1400 kuub gas nodig hebben.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ga uit van 1400m3 gas dat je met een warmtepomp met COP 3 moet opwekken. Is iets van 4000kWh.
Geen idee. In 2025 begint de afbouw van de saldering. In 2025 en 2026 mag je nog maar 64% salderen, oftewel, grofweg 1840 kwh moet ik dan in die jaren zelf betalen. Tegen 70ct per kwh komt dat per maand op 108 euro. Zijn de prijzen lager is het minder. Waar hebben we het over? Maar tegen die tijd heb ik hier ook accu's staan.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De terugleverprijs van energie opgewekt met zonnepanelen zal binnen niet afzienbare tijd natuurlijk ook gaan veranderen. Het is bizar dat je het maximale tarief terug krijgt op momenten dat je daarmee een overschot creërt en dan op tijden dat er veel vraag is gewoon de normale marktprijzen mag betalen. Zolang je alles zelf opslaat en kan bufferen doe je maar, maar nu worden de opslag problemen afgewenteld op iedereen.
Jawel maar dan komt het punt dat ie wil maken niet zo over.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Een doorsnee gasloos huis heeft geen energiebehoefte van 12.000 kWh. Daarnaast ligt het gemiddelde rendement van een warmtepomp een derde hoger dan waarmee jij rekent.
Sociale huur heeft hier echt geen excuuspanelen. Je mag blij zijn als je überhaupt nog een dakpan kan zien hahaquote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:39 schreef Leandra het volgende:
RUim COP 5 hier trouwens..
Maar goed misschien kan @:blomke me even aan de hand van cijfers uitleggen hoe ik "de pineut" ben?
We nemen 16-10-2021 tot 16-10-2022 want die cijfers heb ik zo paraat:
Verbruik laagtarief 2.896 kWh
Verbruik hoogtarief 1.791 kWh
Totaal verbruik 4.687 kWh
Teruglevering laagtarief 2.107 kWh
Teruglevering hoogtarief 4.219 kWh
Totaal teruglevering 6.326 kWh
Verbruik: 4.687 kWh
Teruglevering: 6.326 kWh
Saldo: - 1.639 kWh
Ik hoor graag hoe mij dat "de pineut" maakt.
Overigens geldt dat wel voor mensen in een nieuwbouw sociale huurwoning met 2 excuuspaneeltjes waar ze zelf ook nog een keer niets aan kunnen veranderen, dus het gebruik daarvan moet, zeker in die sector, maar ook bij sociale koop, echt wel veranderen in een aantal panelen dat ruimschoots het verbruik van het huis zelf dekt.
Hier is het dramatisch, excuuspanelen, dakramen aan de zonzijde, afvoerpijpjes, in sommige gevallen de "schoorsteen" met de warmtepomp erin.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Sociale huur heeft hier echt geen excuuspanelen. Je mag blij zijn als je überhaupt nog een dakpan kan zien haha
Ik heb nergens 12000 kWh gepostuleerd. 4000kWhquote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Een doorsnee gasloos huis heeft geen energiebehoefte van 12.000 kWh. Daarnaast ligt het gemiddelde rendement van een warmtepomp een derde hoger dan waarmee jij rekent.
Nul kuub.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een gastvrije woning met warmtepomp zal meestal geen 1400 kuub gas nodig hebben.
Een scop van 3 is daarnaast ook geen al te beste installatie.
Nja, als je nu goedkoper uit bent in zo een woning, zie ik eigenlijk geen echt bezwaar.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier is het dramatisch, excuuspanelen, dakramen aan de zonzijde, afvoerpijpjes, in sommige gevallen de "schoorsteen" met de warmtepomp erin.
Echt niet gasloos ontworpen maar gasloos "gemaakt" na het ontwerp, en niet verder gedacht dan warmtepomp en een paar neeltjes om aan de eis te voldoen.
Verder ook niets inhoudelijks. Tuurlijk.quote:
1400 kuub is ongeveer een warmtebehoefte van 12000 kwh als je het uit je hoofd doet. (Eigenlijk is het iets meer).quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb nergens 12000 kWh gepostuleerd. 4000kWh
Met een cop van 3 is dat een energiebehoefte van 12.000 kWh.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb nergens 12000 kWh gepostuleerd. 4000kWh
Oh ik dacht dat je op de kwh waarde van gas doelde :pquote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met een cop van 3 is dat een energiebehoefte van 12.000 kWh.
13600 kWh bij aardgas met een HHV 35MJ/m3. Iets meer bij een minder goed functionerende HR ketelquote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:49 schreef investeerdertje het volgende:
1400 kuub is ongeveer een warmtebehoefte van 12000 kwh als je het uit je hoofd doet. (Eigenlijk is het iets meer).
En wat gaan accus je brengen in de winter. Gechargeerd in de zomermaanden wek je 80% van je electricteit op en in de wintermaanden verbruik je die 80% .quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. In 2025 begint de afbouw van de saldering. In 2025 en 2026 mag je nog maar 64% salderen, oftewel, grofweg 1840 kwh moet ik dan in die jaren zelf betalen. Tegen 70ct per kwh komt dat per maand op 108 euro. Zijn de prijzen lager is het minder. Waar hebben we het over? Maar tegen die tijd heb ik hier ook accu's staan.
Ja, dat zei ik al, eigenlijk iets meer. Maar de warmtepomp bezitter is de klos. Om onduidelijke redenen waar je niet inhoudelijk op wenst te reageren.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
13600 kWh bij aardgas met een HHV 35MJ/m3. Iets meer bij een minder goed functionerende HR ketel
Reden:quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik al, eigenlijk iets meer. Maar de warmtepomp bezitter is de klos. Om onduidelijke redenen waar je niet inhoudelijk op wenst te reageren.
Een eindig prijsplafond is geen reden.
Je hebt meer eigen verbruik, dus je levert minder terug. Nee niet de volle 80%. Maar dat is altijd het weerwoord van de lobby tegen. Het moet alles zijn, of het moet niets zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wat gaan accus je brengen in de winter. Gechargeerd in de zomermaanden wek je 80% van je electricteit op en in de wintermaanden verbruik je die 80% .
Verder is salderen een wassen neus aangezien jij nog steeds bij salderen die 70 cent per kWh krijgt terwijl de energie producenten door het overschot bij zonnige zomerdagen nog maar enkele centen per kWh kunnen vragen.
Voor een jaar.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Reden:
Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot 0,40 euro per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2900 kWh.
Ah, want alle WP bezitters hebben zoveel zonnepanelen dat ze dat verbruik compenseren? Nog afgezien van de afschaffing saldering.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 09:01 schreef investeerdertje het volgende:
In datzelfde jaar zullen bijna alle warmtepomp bezitters nog salderen en er dus amper iets van merken.
Idem afschrijving zonnepanelen.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 09:01 schreef investeerdertje het volgende:
En neem je ook het gebrek aan contract kosten en aansluitkosten mee voor de gasaansluiting?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |