abonnement Unibet Coolblue
pi_206151802
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:41 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Weet je wat het verschil is tussen theorieën en complottheorieën? Die tweede categorie hoort in BNW en heeft geen waarde in NWS.
Ah, maar jij bent de enige hier die het "complottheorie" noemt. Je hebt dus een minderheid. Bij de-facto democratisch besluit is het dus geen complottheorie maar een theorie. Ik denk niet dat we er over hoeven te stemmen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 11:45:09 #202
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206151823
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:42 schreef RetepV het volgende:

[..]
Nee, helemaal niet.

Jouw hypothese is: "Rusland heeft het gedaan". Weet je dat zelf dan niet?
Lees
Mijn
Post
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_206151838
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Lees
Mijn
Post
Stop
Met
Dingen
Complottheorie
Te
Noemen
Om
Een
Argument
Te
Kunnen
Winnen
pi_206151843
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 05:28 schreef Za het volgende:
De mening van Scott Ritter (voormalig United States Marine Corps intelligence officer) over de aanslagen op Nord Stream 1 en 2:

[ twitter ]

Scott Ritter leidde van 1991 tot 1998 inlichtingenoperaties voor de Verenigde Naties als wapeninspecteur van de Verenigde Naties in Irak in de Speciale Commissie van de Verenigde Naties (UNSCOM), die werd belast met het vinden en vernietigen van alle massavernietigingswapens en massavernietigingswapens gerelateerde productiecapaciteiten in Irak. Hij was hoofdinspecteur in veertien van de meer dan dertig inspectiemissies waaraan hij deelnam.
Maar als straks de economie van Duitsland en dus Europa implodeert dan verliest de VS een groot deel van zn afzetmarkt, dan lijkt me ook niet goed voor de VS.
pi_206151900
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:46 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Maar als straks de economie van Duitsland en dus Europa implodeert dan verliest de VS een groot deel van zn afzetmarkt, dan lijkt me ook niet goed voor de VS.
Macht gaat altijd om de relatieve verhouding.

[ Bericht 3% gewijzigd door Akathisia op 30-09-2022 12:06:51 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206151907
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:46 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Maar als straks de economie van Duitsland en dus Europa implodeert dan verliest de VS een groot deel van zn afzetmarkt, dan lijkt me ook niet goed voor de VS.
Dit lijkt me een goed argument.

Wat als de VS denkt dat ze weer hetzelfde kunnen uithalen als met het Marshall Plan? Het heeft één keer gewerkt, en heel goed voor de VS. Een Europa met een zwakke economie is een plek waar veel geïnvesteerd kan worden en waar dus grote toekomstige winsten kunnen liggen. Dat is kapitalisme.

Vergezocht, geef ik 100% toe.

Bijvoorbeeld: ik zie niet precies hoe de VS ons zou kunnen dwingen om niet bijvoorbeeld China massaal in Europa te laten investeren. Ze hebben ergens nog een leverage nodig om dat te kunnen voorkomen en ons aan hen te binden.

Edit:

Bij dat laatste ga ik er wel van uit dat het niet vanzelfsprekend zou zijn dat wij de VS exclusiviteit zouden geven. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dat zo maar eens zou kunnen, zonder dat de VS er iets voor zal hoeven te doen. We hebben al veel handelsverdragen die net even iets voordeliger voor de VS zijn dan voor ons. Het is duidelijk dat er in de EU al veel meer mensen zijn die voor een sterke alliantie met de VS gaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door RetepV op 30-09-2022 12:01:05 ]
pi_206151931
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:50 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Macht gaat altijd om de relatieve verhouding.

Er is ooit eens een onderzoek geweest. Twee groepen mensen. Een groep kreeg de volgende keuze: of beide groepen krijgen hetzelfde bedrag van 100 euro óf jullie krijgen 50 euro en de andere groep krijgt 25 euro. De groep bleek bereid om 50 euro op te geven als dat zou betekenen dat ze méér dan de andere groep zouden krijgen. De mensheid in a nutshell wmb.
Zou kunnen. Amerika staat er natuurlijk veel beter voor dan Europa.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 12:00:59 #208
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206152026
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:46 schreef RetepV het volgende:

[..]
Stop
Met
Dingen
Complottheorie
Te
Noemen
Om
Een
Argument
Te
Kunnen
Winnen
Vriend, je onzin is gewoon een complot tot je mijn argumentatie van waarom het een complot is onderuit haalt. Je weigert dat te doen, negeert de inhoud en doet daarna weer vrolijk alsof je een groot onrecht is aangedaan. Stap uit die slachtofferrol en verdedig datgeen waar je voor staat met argumenten.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_206152029
Na een paar dagen nadenken over wie dit gedaan heeft heb ik ook nog wel een theorie.

Hoe dan ook denkt het gross van de mensen en vooral deskundiger dat Rusland hier achter zit. In eerste instantie is het niet logisch maar alle andere mogelijkheden zijn nog veel minder logisch.

Naar mijn idee kan dit een actie zijn van Poetin met als uiteindelijk doel om zijn macht te tonen in het Kremlin zelf. Reken maar dat die man ook in zijn directe omgeving onder druk staat. Hij wil voor alles of niets. Met het opblazen van die leidingen verbrand ie zn schepen dus is de terugweg naar een eerdere situatie nauwelijks nog mogelijk. Een duidelijk signaal dat verdere militaire actie de enige kans is voor Rusland.

Hopen dat dit intern juist tegen hem keert.
pi_206152060
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 10:47 schreef Nattekat het volgende:
En waarom moeten we jouw complottheorie precies serieus nemen?
De vraag is volgens mij vooral waarom mensen jou nog serieus zouden moeten nemen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206152089
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:04 schreef Montagui het volgende:
In het geval de Russen het hebben gedaan hebben ze, na de oefening, netjes gewacht tot de rust in de Baltische zee is weergekeerd om dan toe te slaan. Zelf vind ik het onderhandelingstechnisch geen slimme zet van de Russen, Met een operationeel Nordstream heb je veel meer invloed op eventuele gesprekken met Europa. Tenzij Rusland zelf die mogelijkheid al helemaal heeft opgegeven. Dan kan je net zo goed de boel maar vernietigen. Je verwacht toch niet dat je er ooit nog iets aan zal hebben. Ik vind dat nogal wat. Het kan dan namelijk ook een begin zijn van hardere confrontaties en ernstige enscalatie.
Daarom is het totaal niet logisch dat de Russen het zouden hebben gedaan.
De Amerikanen hadden zo'n hekel aan die leidingen, omdat ze een geopolitiek machtsmiddel van Poetin waren.
En dan gaat Poetin precies doen wat de Amerikanen willen? :')
pi_206152148
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Vriend, je onzin is gewoon een complot tot je mijn argumentatie van waarom het een complot is onderuit haalt. Je weigert dat te doen, negeert de inhoud en doet daarna weer vrolijk alsof je een groot onrecht is aangedaan. Stap uit die slachtofferrol en verdedig datgeen waar je voor staat met argumenten.
Het is sowieso een complot, wie het ook gedaan heeft.
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:14:01 #213
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206152182
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:46 schreef RetepV het volgende:

[..]
Stop
Met
Complottheorie
Huilen dan.
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:17:08 #214
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_206152224
Allleen de Russen en de Amerikanen weten wie het gedaan heeft.
pi_206152319
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Vriend, je onzin is gewoon een complot tot je mijn argumentatie van waarom het een complot is onderuit haalt.
Zal ik je iets vertellen? Ik probeer al drie dagen objectieve argumenten te bedenken waarom het de VS niet kan zijn. En ik kan niks bedenken behalve: "ze zijn onze vrienden, ze zouden zoiets toch niet doen?". Maar dat is nauwelijks objectief. Ik discussieer er over door in de hoop dat iemand een ander objectief argument vind dat ik nog niet kon bedenken. Maar er komt maar niks. Dus kan de theorie niet afgewezen worden.

En het is echt ont-zet-tend vervelend dat jij en anderen dat proces de hele tijd zit te verstoren. Waarom kun je een open discussie niet gewoon een open discussie laten? In plaats van te reageren met stigmatiseringen en persoonlijke karakteriseringen kun je ook gewoon helemaal niet reageren.

Ook al zijn de onderwerpen van onze discussies volgens jou onzin, ze zijn WEL van best hoog niveau, netjes, overwegend beleefd en onderbouwd. Als moderator zou je daar trots op moeten zijn. Maar het lijkt er op alsof jij gespreksleider wil zijn in plaats van moderator.

Als jouw probleem is dat hier volgens jou alleen maar complottheorieën worden besproken, dan zou ik je aanraden het topic naar OOR te verplaatsen. Want met zo'n topic titel als dit VRAAG je om theorieën en niet om het bespreken van nieuws. Jij bent moderator, jij kan dat zo beslissen en doen, kunnen wij niks tegenin brengen.

En nou hou ik er verder over op. Ik vind het al erg genoeg dat ik dit moet schrijven, ik wil er niet langer over praten.
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:33:59 #216
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206152422
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:23 schreef RetepV het volgende:

[..]
Zal ik je iets vertellen? Ik probeer al drie dagen objectieve argumenten te bedenken waarom het de VS niet kan zijn. En ik kan niks bedenken behalve: "ze zijn onze vrienden, ze zouden zoiets toch niet doen?". Maar dat is nauwelijks objectief.
Prima argument. Waarom zou de VS het voortbestaan van de NAVO op het spel zetten, met alle onvoorspelbare geopolitieke gevolgen, om een gasleiding te slopen die toch al niet in gebruik genomen ging worden?
Huilen dan.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 12:34:42 #217
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206152437
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:23 schreef RetepV het volgende:

[..]
Zal ik je iets vertellen? Ik probeer al drie dagen objectieve argumenten te bedenken waarom het de VS niet kan zijn. En ik kan niks bedenken behalve: "ze zijn onze vrienden, ze zouden zoiets toch niet doen?". Maar dat is nauwelijks objectief. Ik discussieer er over door in de hoop dat iemand een ander objectief argument vind dat ik nog niet kon bedenken. Maar er komt maar niks. Dus kan de theorie niet afgewezen worden.

En het is echt ont-zet-tend vervelend dat jij en anderen dat proces de hele tijd zit te verstoren. Waarom kun je een open discussie niet gewoon een open discussie laten? In plaats van te reageren met stigmatiseringen en persoonlijke karakteriseringen kun je ook gewoon helemaal niet reageren.

Ook al zijn de onderwerpen van onze discussies volgens jou onzin, ze zijn WEL van best hoog niveau, netjes, overwegend beleefd en onderbouwd. Als moderator zou je daar trots op moeten zijn. Maar het lijkt er op alsof jij gespreksleider wil zijn in plaats van moderator.

Als jouw probleem is dat hier volgens jou alleen maar complottheorieën worden besproken, dan zou ik je aanraden het topic naar OOR te verplaatsen. Want met zo'n topic titel als dit VRAAG je om theorieën en niet om het bespreken van nieuws. Jij bent moderator, jij kan dat zo beslissen en doen, kunnen wij niks tegenin brengen.

En nou hou ik er verder over op. Ik vind het al erg genoeg dat ik dit moet schrijven, ik wil er niet langer over praten.
Zo veel tekst weer nul komma nul ingegaan ook wat ik zeg. Is het nou zo lastig om inhoudelijk in te gaan op mijn argumentatie? Ik heb meer dan duidelijk gezegd waarom jouw argumentatie een complottheorie is, en je hebt tot nu toe niets gedaan om mijn argumentatie onderuit te halen.

Er zit een wezenlijk verschil tussen theorieën en complottheorieën, en die tweede categorie heeft hier geen donder te zoeken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 12:39:56 #218
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206152505
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Prima argument. Waarom zou de VS het voortbestaan van de NAVO op het spel zetten, met alle onvoorspelbare geopolitieke gevolgen, om een gasleiding te slopen die toch al niet in gebruik genomen ging worden?
Laat lekker gaan joh. Iemand die niet in staat is om uit te leggen waarom het geen complot zou zijn verdient geen discussie op dat vlak. Het is niet eens advocaat van de duivel spelen, het is heilig overtuigd zijn van dat complot. De hele maatschappij zou eens moeten beginnen met de bewijslast leggen waar ie hoort: bij de wappies. Eerst uitleggen waarom je complottheorie een realistische theorie is, dan pas kunnen we verder op inhoud.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_206152519
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 10:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
En waarom moeten we jouw complottheorie precies serieus nemen? Welk bewijs heb je dat de VS alleen maar kwade wil heeft en het alleen maar om de centen en macht te doen is? Feit is dat de VS en de EU hele belangrijke bondgenoten zijn, dus in de basis mag je er van uit gaan dat het ook echt bondgenoten zijn. Tegelijkertijd roept Rusland al lange tijd dat ze in oorlog zijn met het westen, dus je mag er ook van uit gaan dat Rusland de slechterik is.
Mijn reactie op deze post:

Hoe kom je er bij dat de VS kwade wil zou hebben met het saboteren van de NS1 en NS2? Is een betere stabiliteit in de EU, met alle landen (inclusief Duitsland) de neuzen in dezelfde richting, dan geen goed ding? Het algemeen belang van de geallieerden is er mee gediend, en dat is belangrijker dan het persoonlijk belang van Duitsland. We hangen tegen een wereldoorlog aan, de VS en de EU gebruiken het woord 'geallieerden' al.

Hoe de VS het heeft gedaan doet er niet toe, het resultaat geldt. En het resultaat is dat Duitsland geen keus meer heeft om af te wijken van de mening van de andere belangrijke EU landen.

Ik weet zeker dat (er van uitgaande DAT ze het hebben gedaan, wat niet bewezen is) de VS het liever op een andere manier had bereikt. Maar het resultaat is het enige dat telt.

Duitsland is niet meer door Rusland te verleiden, de macht van Rusland over Duitsland is gebroken. Duitsland zal voortaan zonder reserve volgen wat de VS en de EU willen, want ze hebben niks meer om reserve over te hebben.

Ik plaats daarbij de kanttekening dat één van de pijpleidingen van de NS2 nog schijnt te werken en nog roet in het eten van deze theorie zou kunnen gooien. Maar eerlijk gezegd denk ik dat alleen het voorbeeld al genoeg zal zijn om Duitsland te overtuigen om de mogelijkheid van heropening niet meer in gedachten te houden.

Een eenheid smeed je niet met alleen woorden en goede wil.

[ Bericht 1% gewijzigd door RetepV op 30-09-2022 13:09:56 ]
pi_206152544
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zo veel tekst weer nul komma nul ingegaan ook wat ik zeg
Lees mijn reply op je post, Ik moest eerst 5 minuten zoeken om te begrijpen welke post je bedoelde. En vervolgens 10 minuten gebruiken om een verhaal te typen.

Ik hoop dat ik de juiste post heb gevonden.

En wees zo beleefd om jouw problemen met mij persoonlijk te bespreken en niet in posts met andere mensen. Ik klaag ook niet over jou tegen anderen.
pi_206152629
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Laat lekker gaan joh. Iemand die niet in staat is om uit te leggen waarom het geen complot zou zijn verdient geen discussie op dat vlak. Het is niet eens advocaat van de duivel spelen, het is heilig overtuigd zijn van dat complot. De hele maatschappij zou eens moeten beginnen met de bewijslast leggen waar ie hoort: bij de wappies. Eerst uitleggen waarom je complottheorie een realistische theorie is, dan pas kunnen we verder op inhoud.
Op het moment zijn er nog 0,0 bewijzen dus elke theorie over dit complot om de Nordstream op te blazen is sowieso een complot-theorie.
pi_206152673
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:23 schreef RetepV het volgende:

[..]
Zal ik je iets vertellen? Ik probeer al drie dagen objectieve argumenten te bedenken waarom het de VS niet kan zijn. En ik kan niks bedenken behalve: "ze zijn onze vrienden, ze zouden zoiets toch niet doen?". Maar dat is nauwelijks objectief. Ik discussieer er over door in de hoop dat iemand een ander objectief argument vind dat ik nog niet kon bedenken. Maar er komt maar niks. Dus kan de theorie niet afgewezen worden.

En het is echt ont-zet-tend vervelend dat jij en anderen dat proces de hele tijd zit te verstoren. Waarom kun je een open discussie niet gewoon een open discussie laten? In plaats van te reageren met stigmatiseringen en persoonlijke karakteriseringen kun je ook gewoon helemaal niet reageren.

Ook al zijn de onderwerpen van onze discussies volgens jou onzin, ze zijn WEL van best hoog niveau, netjes, overwegend beleefd en onderbouwd. Als moderator zou je daar trots op moeten zijn. Maar het lijkt er op alsof jij gespreksleider wil zijn in plaats van moderator.

Als jouw probleem is dat hier volgens jou alleen maar complottheorieën worden besproken, dan zou ik je aanraden het topic naar OOR te verplaatsen. Want met zo'n topic titel als dit VRAAG je om theorieën en niet om het bespreken van nieuws. Jij bent moderator, jij kan dat zo beslissen en doen, kunnen wij niks tegenin brengen.

En nou hou ik er verder over op. Ik vind het al erg genoeg dat ik dit moet schrijven, ik wil er niet langer over praten.
Denk aan je hart.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 12:57:15 #223
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206152732
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:49 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Op het moment zijn er nog 0,0 bewijzen dus elke theorie over dit complot om de Nordstream op te blazen is sowieso een complot-theorie.
Zoek anders eens op wat de definitie van een complottheorie is.

Ik zal een korte hint geven: een theorie die veel vergezochter is gegeven bepaalde feiten dan andere opties.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_206152754
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:57 schreef Nattekat het volgende:



Ik zal een korte hint geven: een theorie die veel vergezochter is gegeven bepaalde feiten dan andere opties.
Dat is subjectief dus zegt geen ene fuck.
pi_206152785
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zoek anders eens op wat de definitie van een complottheorie is.

Ik zal een korte hint geven: een theorie die veel vergezochter is gegeven bepaalde feiten dan andere opties.
Zoek anders even op wat een complot is. En bedenk dan dat het nog aan feiten ontbreekt omtrent dit complot. Dan snap je misschien wat er gezegd wordt.
pi_206152825
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik zal een korte hint geven: een theorie die veel vergezochter is gegeven bepaalde feiten dan andere opties.
Dat is een subjectief oordeel, daar is je probleem.
pi_206152900
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zoek anders eens op wat de definitie van een complottheorie is.

Ik zal een korte hint geven: een theorie die veel vergezochter is gegeven bepaalde feiten dan andere opties.
Wat zijn de feiten?

In de 2 Nordstream pijpleidingen zitten 4 lekken.
Er zijn seismische trillingen geobserveerd

That's it.

Door die sesimische trillingen neemt men aan dat het ontploffingen zijn geweest, en neemt men aan dat er sprake is van sabotage. Maar zelfs dat laatste is nog geen feit zonder nader onderzoek.

Verder zijn we niet en kan iedereen zijn eigen (on)geloofwaardige (complot)theorie er op los laten. Aldus de topic titel waar nogal expliciet naar gehint wordt. En door die Amerikaanse uitspraken is het niet raar dat er dan ook theorieen naar voren komen waar de USA niet al te best vanaf komt. De ene (complot)theorie is vooralsnog niet meer waar dan een andere.

Niks mis om ZELF meer waarde te hechten aan de een of andere theorie, maar dat mag een ander ook zonder dat die meteen in de BNW hoek geduwd wordt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 13:28:44 #228
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206153013
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:07 schreef RetepV het volgende:

[..]
Dat is een subjectief oordeel, daar is je probleem.
Ik heb net beargumenteerd waarom het niet subjectief is, dezelfde post waar jij weigert inhoudelijk op in te gaan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 13:29:54 #229
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206153022
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:14 schreef Montagui het volgende:
Wat zijn de feiten?
De VS is een belangrijke bondgenoot, Rusland is de vijand. Welke van de twee is meer waarschijnlijk om iets te doen wat de EU raakt?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_206153048
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De VS is een belangrijke bondgenoot, Rusland is de vijand. Welke van de twee is meer waarschijnlijk om iets te doen wat de EU raakt?
Er is voor de EU weinig veranderd door deze aanval. Er kwam al geen gas meer door die leidingen en dat komt er nog steeds niet. Europese politici hadden de mond vol van zo snel mogelijk van het Russisch gas af, dat is hiermee een stukje versneld.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 13:39:50 #231
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206153106
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Er is voor de EU weinig veranderd door deze aanval. Er kwam al geen gas meer door die leidingen en dat komt er nog steeds niet. Europese politici hadden de mond vol van zo snel mogelijk van het Russisch gas af, dat is hiermee een stukje versneld.
Het raakt de EU, maar meer als een bom in het bos. Zoiets is nog steeds schadelijk voor een bondgenootschap. Op de lange termijn is het idd het goed iets, maar dat maakt de EU zelf een meest waarschijnlijke schuldige, en dat slaat nergens op.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_206153539
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De VS is een belangrijke bondgenoot, Rusland is de vijand. Welke van de twee is meer waarschijnlijk om iets te doen wat de EU raakt?
En ik beargumenteerde dat de VS aand Duitsland al een half jaar aan het vragen was om er eentje voor het team te nemen. Compleet met waarschuwingen dat de VS de pijpleiding op ALLE mogelijke manieren, inclusief geweld, zou beeïndigen, als het dat nodig zou vinden.

Je hebt ook de beelden gezien waar Biden en Scholz een persconferentie gaven en Scholz duidelijk geïrriteerd was, maar toch zijn mond stijf dicht hield. Het was duidelijk dat Biden en Scholz het ergens over oneens waren, maar dat ze niet wilden praten over het wat en waarom. En je hebt ook gezien hoe Biden het gesprek overnam en voor Scholz antwoord gaf. En hoe het gesprek telkens weggehaald werd van het onderwerp Nord Stream.

Daarnaast heb je gezien dat er in de VS gesproken werd over vernietiging van die Nord Stream, en hoe daar om de brein heen gedraaid werd zonder daar een definitief antwoord op werd gegeven.

Het bewijst allemaal niks, daar is iedereen het over eens. Maar het ondersteunt de theorie wel en leid tot meer ‘onderzoek’ van ons om proberen uit te vinden hoe groot dat meningsverschil tussen de VS en Duitsland was, en proberen de hele situatie af te wegen om uit te vinden of Duitsland werkelijk one for the team zou nemen als de VS dit zou doen.

En ik denk dat het dat zou doen omdat Duitsland nooit de gevonden eenheid tussen de VS en de EU tegen Rusland in gevaar zou durven brengen. Duitsland zou gek zijn om dat te doen.

Één ding lijkt zeker: in de VS waren ze niet zeker dat Duitsland die pijpleiding niet toch nog zou heropenen voordat dit conflict tussen de geallieerden (eigen bewoording van de VS en de EU) en Ruslad opgelost zou zijn. Want anders zouden ze daar niet eens gepraat hebben over de mogelijkheid om die pijplijn onbruikbaar te maken. En dat hebben ze wel gedaan.

En haal er maar niet bij dat deze redenering in het straatje van Rusland past. Natuurlijk, elk meningsverschil binnen onze geallieerden, is een voordeel voor Rusland.

Maar dat meningsverschil WAS er al voordat de pijpleidingen werden opgeblazen. Dus we WAREN al in gevaar door die pijpleiding. De voordelen van uitschakelen van die pijpleiding wogen op tegen de nadelen.

Nogmaals, geen enkel direct bewijs dat de VS het heeft gedaan. Maar de motivatie was er en de voordelen wogen op tegen de nadelen. En dus ligt de theorie nog wagenwijd open.
  vrijdag 30 september 2022 @ 14:26:14 #233
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206153654
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:18 schreef RetepV het volgende:
en de voordelen wogen op tegen de nadelen.
:') !

Snap niet dat je dit als een voldongen feit presenteert. Voordelen: geen gas meer door een leiding die toch al niet in gebruik genomen ging worden anytime soon. Nadelen: infrastructuur van NAVO-bondgenoten saboteren met het risico op het uiteenvallen van diezelfde NAVO met alle gevolgen van dien.
Huilen dan.
pi_206153662
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het raakt de EU, maar meer als een bom in het bos. Zoiets is nog steeds schadelijk voor een bondgenootschap. Op de lange termijn is het idd het goed iets, maar dat maakt de EU zelf een meest waarschijnlijke schuldige, en dat slaat nergens op.
Sterker nog, het zouden zelfs politieke facties uit Duitsland zelf kunnen zijn geweest. Of Oekraïne, die door de VS gevraagd is om het als wederdienst te doen.

We zijn in oorlog, dat is in ieder geval iets dat niemand kan ontkennen. De VS en de EU noemen ons sinds een paar weken zelfs ‘de geallieerden’, hoe duidelijker wil je het dan nog hebben? Mijn punt hiermee is dat: alles is geoorloofd in liefde en oorlog.

Ik zal het weer even zeggen: er is geen enkel bewijs dat de VS het heeft gedaan. Het is een theorie, maar wel eentje waarbij de aanwijzingen zich opgestapeld hebben.

Dan wil ik NOG een ding vragen: is het werkelijk zo belangrijk om de dader te achterhalen dat we er zelfs ruzie over moeten maken?
pi_206153692
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
:') !

Snap niet dat je dit als een voldongen feit presenteert. Voordelen: geen gas meer door een leiding die toch al niet in gebruik genomen ging worden anytime soon. Nadelen: infrastructuur van NAVO-bondgenoten saboteren met het risico op het uiteenvallen van diezelfde NAVO met alle gevolgen van dien.
Er zijn veel meer voordelen dan die ene. Ik ga ze niet opnieuw opsommen, sorry.
  vrijdag 30 september 2022 @ 14:30:04 #236
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206153700
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:29 schreef RetepV het volgende:

[..]
Er zijn veel meer voordelen dan die ene. Ik ga ze niet opnieuw opsommen, sorry.
Gelukkig, want door het vaker te herhalen gaat het niet meer hout snijden.
Huilen dan.
pi_206153730
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Gelukkig, want door het vaker te herhalen gaat het niet meer hout snijden.
Het is niks persoonlijks, wil ik er nog even bij zeggen. :)
pi_206153899
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
:') !

Snap niet dat je dit als een voldongen feit presenteert. Voordelen: geen gas meer door een leiding die toch al niet in gebruik genomen ging worden anytime soon.
Je eigen leiding opblazen is zinloos als je ook de kraan kan dichtdraaien.

quote:
Nadelen: infrastructuur van NAVO-bondgenoten saboteren met het risico op het uiteenvallen van diezelfde NAVO met alle gevolgen van dien.
Dan hebben ze een goed moment uitgekozen zeg, bijna de hele maand september waren er grootschalige oefeningen in de Baltische zee met Frankrijk, Letland, Duitsland, Amerika etc

De VS hebben open en bloot gezegd wat er met Nord Stream 2 zou gebeuren als Rusland Oekraïne zou binnenvallen, maar dat is waarschijnlijk puur toeval toch?
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  vrijdag 30 september 2022 @ 14:47:04 #239
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206153915
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:45 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Je eigen leiding opblazen is zinloos als je ook de kraan kan dichtdraaien.
Hmm ja waarom zou Rusland zoiets doen?

- Extra onrust op de gasmarkt.
- Demonstreren hoe kwetsbaar cruciale Europese infrastructuur is als waarschuwing: ze kunnen ook een pijplijn uitschakelen die in gebruik is, infrastructuur voor telecommunicatie, etc.
- Gewoon Rusland being a dickhead.

Daarnaast is Rusland continu bezig met domme shit doen, dus dat het dom zou zijn om die leiding te slopen lijkt me niet echt een heel sterk argument _O- .
quote:
[..]
Dan hebben ze een goed moment uitgekozen zeg, bijna de hele maand september waren er grootschalige oefeningen in de Baltische zee met Frankrijk, Letland, Duitsland, Amerika etc

De VS hebben open en bloot gezegd wat er met Nord Stream 2 zou gebeuren als Rusland Oekraïne zou binnenvallen, maar dat is waarschijnlijk puur toeval toch?
Ja heeft de VS gezegd dat ding op te blazen?
Huilen dan.
pi_206154062
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja heeft de VS gezegd dat ding op te blazen?
Dat zullen ze natuurlijk nooit letterlijk zeggen maar de uitspraken van Biden en Nuland dat er geen Nord Stream 2 meer zou zijn als Rusland Oekraine binnen zou vallen waren zeer duidelijk en to the point, dat heb je vast niet gemist. Geen Nord Stream meer kan op meerdere manieren, opblazen is er één van.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_206154255
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:31 schreef Evenstar het volgende:

[..]
... maar dat was al aan de gang. NS1 werd niet meer echt gebruikt, omdat Rusland aan het knijpen was. NS2 is nooit in gebruik genomen. Duitsland en de EU waren al bezig meer en meer LNG te importeren uit Amerika. Daarom lijkt het mij sterk dat zij juist op zo'n moment zoveel risico zouden nemen door hun bondgenoten te naaien.

Zie ik de VS dit soort fratsen uithalen? Ja, wil dat best geloven. Vind ik het logisch om het nu te doen, terwijl zij eigenlijk al zo goed als alles wat ze wilden bereiken hadden bereikt? Nee, niet echt.

Zelfs de kans dat Duitsland het zelf heeft gedaan schat ik hoger in dat dat de VS dit gedaan zou hebben. Het is gewoon te riskant, terwijl Rusland zo'n herrie loopt te maken.
Ik bedoel ook vooral te verklaren waarom de VS niet echt een fuck lijkt te geven.

Die gaan echt niet zelf gedonder in de NAVO veroorzaken op zo'n cruciaal moment.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_206154397
Kan een expert alhier zeggen of het in de lijn der verwachting ligt dat er zich terugslag kleppen bevinden in de Nordstream pijpleidingen?

Daarmee zou de instroom van zeewater bij schade worden voorkomen nl. BVD.
pi_206154452
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:47 schreef Isdatzo het volgende:
Hmm ja waarom zou Rusland zoiets doen?

- Extra onrust op de gasmarkt.
- Demonstreren hoe kwetsbaar cruciale Europese infrastructuur is als waarschuwing: ze kunnen ook een pijplijn uitschakelen die in gebruik is, infrastructuur voor telecommunicatie, etc.
- Gewoon Rusland being a dickhead.

Om intern in het Kremlin te laten zien wie de sterkste is,
Er is nu geen weg terug om weer centjes uit het westen te krijgen dus moeten we doorgaan.
pi_206154483
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:21 schreef Za het volgende:
Kan een expert alhier zeggen of het in de lijn der verwachting ligt dat er zich terugslag kleppen bevinden in de Nordstream pijpleidingen?

Daarmee zou de instroom van zeewater bij schade worden voorkomen nl. BVD.
Nee geen check-valves (terugslagkleppen), wel block (ball) valves spring to close. Die vallen dicht bij: wegvallen instrument air of hydrauliek, geinitieerde emergency shut down zoals Hi Integrity Pipeline Protection etc.

Voor zover ik heb begrepen zitten die er niet onderweg de route en dat vind ik aardig dom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 30-09-2022 15:41:22 ]
pi_206154488
Los van het feit dat we geen bewijs hebben, mis ik toch nog een wijsvingertje naar Oekraïne.

Oekraïne heeft misschien niet de mogelijkheden om een operatie als deze op te zetten en men kan zichzelf goed in de voet schieten hiermee, maar het is wel het enigste land dat hier 'direct' van profiteert.

De steun (wapens, kleding, munitie) van het Westen zakte namelijk de laatste tijd gedeeltelijk in. Terwijl Oekraïne het juist moet hebben van de steun van het Westen, om Rusland terug te drijven.

De EU en waaronder Nederland. hebben het op dit moment er al over om meer steun te geven aan Oekraïne.
pi_206154548
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:31 schreef GeorgeJ het volgende:
Los van het feit dat we geen bewijs hebben, mis ik toch nog een wijsvingertje naar Oekraïne.

Oekraïne heeft misschien niet de mogelijkheden om een operatie als deze op te zetten
Dus waarom wijzen?
pi_206154580
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 06:19 schreef the-eye het volgende:

Deze oorlog is nooit gegaan om de soevereiniteit van Oekraine of de veiligheid van Europa maar altijd om de belangen Amerika.
Dit.

Het is danook volkomen ongeloofwaardig dat gans Europa bereid was zich in een energie- en economische crisis van dergelijke omvang te storten, voor een paar provincies in een niet NAVO en niet EU land.

Het heeft altijd gedraaid om de VS. Wij waren de schoothonden, stelden geen vragen, lieten ons de gewenste mening dicteren middels bv influencers in de vorm van tv persoonlijkheden, waar niemand ooit kritische vragen heeft gesteld. Either you're with us or you're against us, enzomeer.
pi_206154595
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Om intern in het Kremlin te laten zien wie de sterkste is,
Er is nu geen weg terug om weer centjes uit het westen te krijgen dus moeten we doorgaan.
Waarom wilt Rusland nooit meer centjes uit het westen?
pi_206154604
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:

Nee geen check-valves (terugslagkleppen), wel block (ball) valves spring to close. Die vallen dicht bij: wegvallen instrument air of hydroliek, geinitieerde emergency shut down zoals Hi Integrity Pipeline Protection etc.

Voor zover ik heb begrepen zitten die er niet onderweg de route en dat vind ik aardig dom.
Is daarover gepubliceerd dat die er niet inzitten, waar heb je dit uit opgemaakt?

Wanneer ze er wel zijn, zou het probleem aanzienlijk kleiner zijn dan gedacht, de media kloppen ook graag zaken op.
pi_206154610
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:39 schreef Za het volgende:

[..]
Dit.

Het is danook volkomen ongeloofwaardig dat gans Europa bereid was zich in een energie- en economische crisis van dergelijke omvang te storten, voor een paar provincies in een niet NAVO en niet EU land.

Het heeft altijd gedraaid om de VS. Wij waren de schoothonden, stelden geen vragen, lieten ons de gewenste mening dicteren middels bv influencers in de vorm van tv persoonlijkheden, waar niemand ooit kritische vragen heeft gesteld. Either you're with us or you're against us, enzomeer.
Wat een kortzichtigheid.
pi_206154612
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:41 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Waarom wilt Rusland nooit meer centjes uit het westen?
Door het opblazen van die leiding hebben ze een toekomstig potentieel grote inkomstenbron opgeblazen. Door die daad laat je aan je maatjes zien dat je schijt hebt aan de hele wereld.
pi_206154651
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:42 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Door het opblazen van die leiding hebben ze een toekomstig potentieel grote inkomstenbron opgeblazen. Door die daad laat je aan je maatjes zien dat je schijt hebt aan de hele wereld.
Ja leuk schijt aan de hele wereld maar denk je dat niemand daar elke dag miljarden euro's binnen wilt krijgen? Dat is hetzelfde als een drugshandelaar een pakhuis met cocaine opblaast en dan zegt: ik heb schijt aan de hele wereld. ipv dat spul doorverkopen.
pi_206154693
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:46 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Ja leuk schijt aan de hele wereld maar denk je dat niemand daar elke dag miljarden euro's binnen wilt krijgen? Dat is hetzelfde als een drugshandelaar een pakhuis met cocaine opblaast en dan zegt: ik heb schijt aan de hele wereld. ipv dat spul doorverkopen.
Zolang Poetin er zit en/of Oekraïne niet schadeloos is heeft Rusland geen schijn van kans dat ze nog veel gas verkopen. De inkomsten komen pas weer als er een regering zit die duidelijk afstand neemt van de huidige. Dus voor de huidige machthebbers heeft die pijp echt totaal geen waarde meer. De periode van Duitsland een worst voorhouden was al voorbij want de energie leverantie is anders geregeld. Kost ons wel een hoop maar afnemen van dit regime in Rusland is echt nooit meer aan de orde.

Doorverkopen kan niet want de afstand naar b.v. China is te groot en er zijn in het noorden geen bruikbare havens voor NLG.
pi_206154727
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:50 schreef qajariaq het volgende:

De periode van Duitsland een worst voorhouden was al voorbij want de energie leverantie is anders geregeld. Kost ons wel een hoop maar afnemen van dit regime in Rusland is echt nooit meer aan de orde.
Totdat er zoveel Duits/Europese bedrijven naar het buitenland gaan dat er massawerkloosheid ontstaat, dan ziet de situatie er heel anders uit. Dan is het ineens heel verleidelijk als jij een kraan hebt waar goedkoper gas uit kan komen. Er gaan nu al bedrijven naar de VS en China omdat het niet meer te betalen is in Duitsland.
  vrijdag 30 september 2022 @ 15:56:02 #255
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206154746
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Wat een kortzichtigheid.
Probeer je reacties een beetje beknopt te houden. Het is echt geen doen om steeds hele lappen tekst te moeten doorlezen
pi_206154758
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Doorverkopen kan niet want de afstand naar b.v. China is te groot en er zijn in het noorden geen bruikbare havens voor NLG.
Er wordt sinds 2019 lng gas naar China getransporteerd via de 'power of syberia' pijplijn en China heeft begin dit jaar een 30 jarige deal gesloten voor een nieuwe pijplijn die nog gebouwd moet worden.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_206154990
NOS-Dinsdag 8 februari 2022, 07:39

Aangepast dinsdag 8 februari 2022, 12:28
Wat je moet weten over Nord Stream 2, troef in het Oekraïne-conflict

President Biden heeft nog eens benadrukt dat de gaspijpleiding Nord Stream 2 niet in gebruik genomen wordt als Rusland Oekraïne binnenvalt. "Er zal dan geen Nord Stream 2 meer zijn, we maken daar een einde aan", zei het Amerikaanse staatshoofd in een persconferentie met bondskanselier Olaf Scholz.

Het was een opvallend moment, ook omdat de VS formeel geen zeggenschap hebben over het gasproject. Maar de praktijk ligt anders, liet Biden duidelijk weten na een vraag hoe hij het project wil stoppen aangezien de zeggenschap bij Duitsland ligt.

"Ik verzeker je, dat kunnen wij", luidde het korte antwoord: (weer die video)

Scholz was minder stellig dan Biden over Nord Stream 2, maar beaamde wel dat Duitsland en de VS samen zullen optrekken met sancties als het zover komt en dat alles op tafel ligt. Dat het lot van Nord Stream 2 onzeker is, werd door Scholz ook niet ontkend. En zijn minister van Buitenlandse Zaken Baerbock heeft meerdere keren gezegd dat het beëindigen van het gasproject een optie is.

Washington vreesde eerder dat Rusland Nord Stream 2 zal inzetten als drukmiddel tegen Europa. Maar zolang de leidingen nog niet openstaan, lijkt het Westen het project zelf te gebruiken als troef in de onderhandelingen over Oekraïne. Vijf vragen en antwoorden over de controversiële gasroute.

Wat is Nord Stream 2?
Eerst wat cijfers. Nord Stream 2 bestaat uit twee gaspijpleidingen die ruim 1200 kilometer over de bodem van de Oostzee lopen. Deze liggen parallel aan Nord Stream 1 - de leiding die sinds 2011 in gebruik is. De leidingen beginnen in de buurt van Sint-Petersburg en lopen naar het noordoosten van Duitsland. In totaal moet daarmee 55 miljard kubieke meter gas per jaar geleverd worden. Dat zou genoeg moeten zijn voor 26 miljoen huishoudens, is te lezen op de website van Nord Stream 2.

Het project kost 9.5 miljard euro dat voor de helft gefinancierd wordt door het Russisch staatsbedrijf Gazprom en voor de helft door een aantal westerse bedrijven, waaronder Shell.

Waarom zijn de pijpleidingen aangelegd?
Rusland levert ruim een derde van al het gas in Europa. Momenteel gebeurt dit vooral met leidingen door Oekraïne en in mindere mate met verbindingen via Wit-Rusland. Door Nord Stream 2 wordt Duitsland minder afhankelijk van andere landen; het kan daarmee direct gas afnemen van Rusland. Ook is het een kortere route van en naar de gasvelden in Siberië, waardoor het transport goedkoper en duurzamer is.

Hoe ver zijn ze met Nord Stream 2?
De leidingen liggen. De bouw begon in 2018 en werd afgelopen september afgerond. Alleen maakte de toezichthouder van de Duitse energiemarkt daarna bekend dat de betrokken bedrijven eerst volgens Duits recht georganiseerd moeten worden voordat de leiding in gebruik genomen mag worden.

Om de certificering rond te krijgen is een Duitse dochteronderneming opgericht voor Nord Stream 2. President Poetin benadrukte dat de verbinding klaar is voor gebruik en dat die de druk op de Europese gasmarkt met de huidige torenhoge prijzen kan verlagen. Maar een beslissing over de goedkeuring van de Duitse toezichthouder komt naar verwachting pas na juni dit jaar.

Waarom is het project zo controversieel?
De VS is bang dat Nord Stream 2 Duitsland verder afhankelijk maakt van Moskou. De relatie tussen het Westen en Rusland gaat al jaren achteruit en de vrees is dat het Kremlin de gasleiding kan misbruiken als ergens een conflict escaleert. Europese landen als Polen en de Baltische staten hebben dezelfde zorgen geuit. En ook de Europese Commissie benadrukte voor de bouw al dat het niet een Europees, maar een Duits project is dat Gazprom te veel macht dreigt te geven op de Europese markt.

Duitsland - en ook Nederland - heeft Nord Stream 2 altijd benaderd als een commerciële kwestie. Die zou los moeten staan van het geopolitieke spel met Rusland. Die lijn werd onder voormalig bondskanselier Merkel aangehouden. De nieuwe regering onder Olaf Scholz is kritischer. De huidige crisis aan de grens van Oekraïne heeft al blootgelegd waarom de gasleidingen niet op zichzelf gezien kunnen worden.

Wat betekent Nord Stream 2 voor Oekraïne?
Al van het begin af aan is Oekraïne fel tegenstander geweest van Nord Stream 2. Allereerst om financiële redenen: het land verliest naar schatting meer dan 1 miljard euro per jaar aan doorvoerinkomsten door Nord Stream 2. En misschien nog wel belangrijker: de toch al zwakke geopolitieke positie van Oekraïne wordt verder verzwakt.

De gasleidingen die door het land lopen, kon Kiev altijd goed gebruiken in onderhandelingen. Rusland hoeft zich met Nord Stream 2 minder zorgen te maken dat gasleveringen aan Europa in gevaar komen als Poetin besluit Oekraïne binnen te vallen. Tegelijkertijd vreest Kiev dat Duitsland zich vanwege de gasleveringen meer coulant zal opstellen naar Rusland. Zolang Nord Stream 2 nog niet in gebruik is - en Duitsland dit verder dreigt uit te stellen - lijkt voor nu echter het tegenovergestelde het geval.

https://nos.nl/artikel/24(...)et-oekraine-conflict
pi_206155095
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:57 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Er wordt sinds 2019 lng gas naar China getransporteerd via de 'power of syberia' pijplijn en China heeft begin dit jaar een 30 jarige deal gesloten voor een nieuwe pijplijn die nog gebouwd moet worden.
Ja dat klopt. Maar dat is wel een ander gasveld als die waar wij gas van kregen. In Oost Rusland zit een beperkter gasveld waar ze inderdaad China mee voorzien. De echte bulk van gas zit in het noord Europese deel van Rusland. Omdat de Noordelijke IJszee vrijwel nooit bevaarbaar is kunnen ze dat gas feitelijk alleen maar in Europa verkopen.

Niet om het een of ander maar er is ook een hoop gas in de door Rusland bezette gebieden in Oekraïne. De hele oorlog gaat dus over gas.
pi_206155210
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zolang Poetin er zit en/of Oekraïne niet schadeloos is heeft Rusland geen schijn van kans dat ze nog veel gas verkopen. De inkomsten komen pas weer als er een regering zit die duidelijk afstand neemt van de huidige. Dus voor de huidige machthebbers heeft die pijp echt totaal geen waarde meer. De periode van Duitsland een worst voorhouden was al voorbij want de energie leverantie is anders geregeld. Kost ons wel een hoop maar afnemen van dit regime in Rusland is echt nooit meer aan de orde.

Doorverkopen kan niet want de afstand naar b.v. China is te groot en er zijn in het noorden geen bruikbare havens voor NLG.
Ja, ik vind slechts een +1 onvoldoende voor een dergelijke post in deze zee van kinderbloed onzin dat ik hem ook nog maar even citeer.

Die pijpleiding is sinds 24 februari volledig nutteloos geworden voor inkomsten. Europa werkt aan een oplossing en dat gaat aanzienlijk beter dan Rusland wat werkt aan zijn buitengrenzen en internationale relaties.

Er spelen nog twee zaken die dit versterken: De EU is nu voor iedereen een rijkere én betrouwbaardere handelspartner dan Rusland ooit kan worden. In Rusland is het uitbuiten van mensen wellicht eenvoudiger maar soit. De wereldeconomie hervormt zo h naar een stelsel zonder Rusland, niet naar eentje zonder Europa. Ook voor landen die zuiver in hun eigen belang denken (China en de VS ja, en eventueel Vaticaanstad) is Europa een veel logischer partner dan Rusland. Dat was al zo, en is het nu zeker.

En er ligt ook nog eens een bom onder: een land wat drijft op fossiele energie is binnen nu en 30 jaar failliet. Er zijn andere dictatoriale klotelanden die evengoed de boel proberen te saboteren wereldwijd maar die wel op de toekomst letten, in casu de Golfstaten.

Rusland is economisch klaar. Dat weet Putin ook echt wel. Het lijkt hem alleen geen kloot te interesseren. Met zo'n nucleaire politiestaat kun je veel leukere dingen doen dan legaal herkozen worden. Rutte is nou niet bepaald een strongman he.

Dit was Rusland. Gewoon lekker kloten en neten en overal schijt aan.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_206155341
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 16:42 schreef BlackLining het volgende:

Rusland is economisch klaar. Dat weet Putin ook echt wel. Het lijkt hem alleen geen kloot te interesseren. Met zo'n nucleaire politiestaat kun je veel leukere dingen doen dan legaal herkozen worden. Rutte is nou niet bepaald een strongman he.

Dit was Rusland. Gewoon lekker kloten en neten en overal schijt aan.
Toch heeft de wereld wel een probleem als Rusland redelijk massaal op de vlucht gaat. Een paar maanden terug waren er al een half miljoen mensen vertrokken. De afgelopen maand zal het ook wel heel erg hard zijn gegaan en je hoeft geen orakel te zijn om te zien dat het er nog veel meer worden.
pi_206155387
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zolang Poetin er zit en/of Oekraïne niet schadeloos is heeft Rusland geen schijn van kans dat ze nog veel gas verkopen. De inkomsten komen pas weer als er een regering zit die duidelijk afstand neemt van de huidige. Dus voor de huidige machthebbers heeft die pijp echt totaal geen waarde meer. De periode van Duitsland een worst voorhouden was al voorbij want de energie leverantie is anders geregeld. Kost ons wel een hoop maar afnemen van dit regime in Rusland is echt nooit meer aan de orde.

Doorverkopen kan niet want de afstand naar b.v. China is te groot en er zijn in het noorden geen bruikbare havens voor NLG.
Het zou mooi zijn als we zo principieel waren, maar de feiten zijn helaas anders. We zijn in Europa gas blijven afnemen totdat Rusland zelf besloot ons af te sluiten. Er is krampachtig geprobeerd gas buiten de sancties te houden, Duitsland is zelfs in Roebels gaan betalen. Terwijl de massagraven in Oekraïne ontdekt werden financierden wij Poetin nog vrolijk met gasbaten. Alles wat hij wilde verkopen aan ons kon hij verkopen.

Zouden we dan volgend jaar opeens heel principieel goedkoop Russisch gas weigeren? Ik geloof er niets van. Daarom is het ook maar goed dat die pijplijnen zijn opgeblazen, dan is de keuze voor een deel van de capaciteit alvast vóór ons gemaakt.
pi_206155408
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:02 schreef Heph844 het volgende:
Er is krampachtig geprobeerd gas buiten de sancties te houden, Duitsland is zelfs in Roebels gaan betalen. Terwijl de massagraven in Oekraïne ontdekt werden financierden wij Poetin nog vrolijk met gasbaten. Alles wat hij wilde verkopen aan ons kon hij verkopen.

Zouden we dan volgend jaar opeens heel principieel goedkoop Russisch gas weigeren?
Het ging meer over mogelijkheden om gas te kopen dan over centjes. We (EU) zijn een beetje principieel maar echt kou lijden willen we ook niet.
pi_206155441
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het ging meer over mogelijkheden om gas te kopen dan over centjes. We (EU) zijn een beetje principieel maar echt kou lijden willen we ook niet.
Precies, daarom denk ik ook dat dit niet klopt:
quote:
De inkomsten komen pas weer als er een regering zit die duidelijk afstand neemt van de huidige.
pi_206155473
twitter

"experts"
Gelukkig gelooft niemand in de comments iets van die verhaaltjes van RTL.
pi_206155566
twitter
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206155622
twitter
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:16 schreef weetjewel5 het volgende:
[ twitter ]
"experts"
Gelukkig gelooft niemand in de comments iets van die verhaaltjes van RTL.
quote:
"Daarnaast kan je je afvragen wat Oekraïne met zo'n actie zou opschieten: ze hebben zoveel mogelijk steun uit Europa nodig, en hiermee zouden ze die steun in gevaar brengen."
Lolllll.

Gas gaat door Oekraïne nu, Rusland is opeens van zijn geld afhankelijk van oekraine... Nee nee geen baat voor Ukraïne hè... Duitsland ligt helemaal stil, was nog lief tegen Rusland, vanwege zijn afhankelijkheid aan Rusland... Nee die afhankelijkheid doorknippen naar afhankelijkheid van Oekraine, dat is geen baat voor Oekraine? Nee nee.

Oekraïne had gebrek aan steun van Duitsland, nu hebben ze leverage.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206155639
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:33 schreef ludovico het volgende:
[ twitter ]
[..]
[..]
Lolllll.

Gas gaat door Oekraïne nu, Rusland is opeens van zijn geld afhankelijk van oekraine... Nee nee geen baat voor Ukraïne hè... Duitsland ligt helemaal stil, was nog lief tegen Rusland, vanwege zijn afhankelijkheid aan Rusland... Nee die afhankelijkheid doorknippen naar afhankelijkheid van Oekraine, dat is geen baat voor Oekraine? Nee nee.

Oekraïne had gebrek aan steun van Duitsland, nu hebben ze leverage.
Jij denkt dat Oekraïne het gedaan heeft?
pi_206155724
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:35 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Jij denkt dat Oekraïne het gedaan heeft?
Ik denk dat RTL zijn stagiair moet terugfluiten die roeptoetert dat Ukraine geen baat heeft bij het vernielen van die pijp.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206155772
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:28 schreef ludovico het volgende:
[ twitter ]
Gelukkig maar dat we het geopolitiek genie Willem Middelkoop hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2022 17:52:25 ]
pi_206155813
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Er is voor de EU weinig veranderd door deze aanval. Er kwam al geen gas meer door die leidingen en dat komt er nog steeds niet. Europese politici hadden de mond vol van zo snel mogelijk van het Russisch gas af, dat is hiermee een stukje versneld.
Vergezocht sluit ik ook niet uit dat Europa/Duitsland het zelf kan hebben gedaan.

Want mocht het allemaal mislopen in de winter is er ook geen protest meer mogelijk tegen de sancties/we willen weer gas uit Rusland.

Daarnaast zou zelfs China het als een pluspunt zien als de EU in een recessie raakt.

Eigenlijk hebben alle potentiële daders wel een motief.
pi_206155827
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:52 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Gelukkig maar dat we het geopolitiek genie Willem Middelkoop hebben.
Tjah op Fok hebben we Heph844
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206155930
Heeft Duitsland al wat laten weten?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 30 september 2022 @ 18:43:25 #273
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206156450
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:31 schreef GeorgeJ het volgende:
Los van het feit dat we geen bewijs hebben, mis ik toch nog een wijsvingertje naar Oekraïne.

Oekraïne heeft misschien niet de mogelijkheden om een operatie als deze op te zetten en men kan zichzelf goed in de voet schieten hiermee, maar het is wel het enigste land dat hier 'direct' van profiteert.

De steun (wapens, kleding, munitie) van het Westen zakte namelijk de laatste tijd gedeeltelijk in. Terwijl Oekraïne het juist moet hebben van de steun van het Westen, om Rusland terug te drijven.

De EU en waaronder Nederland. hebben het op dit moment er al over om meer steun te geven aan Oekraïne.
Je zegt het zelf al: kan niet eens.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_206156499
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:33 schreef ludovico het volgende:
[ twitter ]
[..]
[..]
Lolllll.

Gas gaat door Oekraïne nu, Rusland is opeens van zijn geld afhankelijk van oekraine... Nee nee geen baat voor Ukraïne hè... Duitsland ligt helemaal stil, was nog lief tegen Rusland, vanwege zijn afhankelijkheid aan Rusland... Nee die afhankelijkheid doorknippen naar afhankelijkheid van Oekraine, dat is geen baat voor Oekraine? Nee nee.

Oekraïne had gebrek aan steun van Duitsland, nu hebben ze leverage.
Rusland bepaalt of Oekraïne gas mag doorleveren en Rusland heeft een dag na NS1/2 ontploffingen al Oekraïne gedreigd met afsluiten. Dus in welke wereld is Oekraïne hier aan de winnende hand?
  vrijdag 30 september 2022 @ 18:59:57 #275
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206156666
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:09 schreef weetjewel5 het volgende:
Heeft Duitsland al wat laten weten?
Wir haben es nicht benutzt
pi_206157210
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Vergezocht sluit ik ook niet uit dat Europa/Duitsland het zelf kan hebben gedaan.

Want mocht het allemaal mislopen in de winter is er ook geen protest meer mogelijk tegen de sancties/we willen weer gas uit Rusland.

Daarnaast zou zelfs China het als een pluspunt zien als de EU in een recessie raakt.

Eigenlijk hebben alle potentiële daders wel een motief.
Ja, we weten het gewoon niet. En dan gaan we er ook nog eens vanuit dat iedereen rationeel / strategisch handelt, maar bijvoorbeeld die speech van Poetin ging vandaag echt álle kanten op. Van Hiroshima naar de opiumoorlogen naar geslachtsverandering. Die man is aan het doordraaien.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2022 19:54:02 ]
  vrijdag 30 september 2022 @ 20:01:50 #277
498131 Donaldson
'tisjeboydonnie
pi_206157341
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 23:29 schreef Smegma. het volgende:

[..]
Is dit niet erg opzichtig? Kunnen ze zo'n ID-signaal niet uitzetten?
twitter
Zeer stabiel genie.
  vrijdag 30 september 2022 @ 20:05:08 #278
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206157399
quote:
Ik denk dat de Russen de Amerikanen hebben gevraagd om even te controleren of de explosies goed gelukt waren.

Je wilt immers toch graag zeker weten of je echt succes hebt gehad met je terrormissie.
  vrijdag 30 september 2022 @ 20:27:22 #279
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206157673
Waarom Scholtz buttspank kreeg.

twitter
pi_206157699
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:27 schreef Tengano het volgende:
Waarom Scholtz buttspank kreeg.

[ twitter ]
Zou Trump het gedaan hebben?
  vrijdag 30 september 2022 @ 20:34:09 #281
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206157740
En iedereen houdt zijn bek want iedereen weet hoe het zit.

twitter

En ook Ursula von der Leyen speelt het spelletje braaf mee :)

twitter
  vrijdag 30 september 2022 @ 20:41:06 #282
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206157812
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:30 schreef weetjewel5 het volgende:
Zou Trump het gedaan hebben?
Nee hoor. Voor dit soort acties heb je Navy Seals, die houden wel van een beetje actie en hier draaien ze hun hand niet voor om.

Overigens wat een nare sfeer in dit topic vandaag. Zou toch mogelijk moeten zijn om elkaars mening gewoon te respecteren.

Overigens is de VS helemaal geen bad guy hoor (IF, in theory, in theorie) zij dat lijntje opgeblazen hebben. Dit is voor het welzijn van Europa, Oekraine en de VS en alle democratieeen op deze wereld. De VS straft in dit scenario machtswellusteling Poetin die zijn hele land probeert te mobiliseren om hier landje pik te doen. Dat hebben we hier aan deze kant al eens eerder mee gemaakt door iemand met een snor en de VS zit er nou eenmaal niet op te wachten om hier nog een keer de boel schoon te vegen. Immers wij kunnen onze eigen broek niet eens zelf ophouden op dat gebied.

En eigenlijk zou niemand dat moeten willen, tenzij je je liever druk maakt over je gasrekening.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 30-09-2022 20:47:13 ]
pi_206157865
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:41 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee hoor. Voor dit soort acties heb je Navy Seals, die houden wel van een beetje actie en hier draaien ze hun hand niet voor om.

Overigens wat een nare sfeer in dit topic vandaag. Zou toch mogelijk moeten zijn om elkaars mening gewoon te respecteren.

Overigens is de VS helemaal geen bad guy (IF, in theory, in theorie) zij dat lijntje opgeblazen hebben. Dit is voor het welzijn van Europa, Oekraine en de VS en alle democratieeen op deze wereld. De VS straft in dit scenario machtswellusteling Poetin die zijn hele land probeert te mobiliseren om hier landje pik te doen.

En eigenlijk zou niemand dat moeten willen, tenzij je je liever druk maakt over je gasrekening.
Vind de sfeer nog wel meevallen vergeleken met het main Oekraïne topic.
  vrijdag 30 september 2022 @ 20:52:18 #284
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206157937
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:45 schreef weetjewel5 het volgende:
Vind de sfeer nog wel meevallen vergeleken met het main Oekraïne topic.
Ik vind dat de sfeer hier nogal vijandig wordt als je uitlegt waarom de VS weldegelijk een goeie reden had om hier in te grijpen, voor onze eigen bestwil nota bene. Helemaal niet om de VS zwart te maken, maar dit was gewoon een strakke tactische zet.

IF IF IF :)

Maar ik krijg een beetje het idee dat mensen zo'n enorm vijandsbeeld van Poetin gecreeerd hebben, dat er nauwelijks meer mensen zijn die geloven dat er ook nog andere partijen zijn die af en toe aan de touwtjes kunnen trekken.

En we zijn niet voor niets United toch :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 30-09-2022 23:25:48 ]
pi_206158256
Ik geloof niet in VS als dader. Ze hebben inderdaad altijd druk uitgeoefend maar nota bene Biden vorig jaar wilde niet meer doorzetten.

De VS heeft natuurlijk wel gelijk gehad.

Het was ook een mooie deal, leidingen om alle Oost-Europese landen heen, en laat Europese aannemers die lijn maar bouwen. Vergis je niet, dat staal komt uit Europa, alle maritieme bedrijven komen uit Europa, in dat opzicht deed Rusland dat wel slim.
pi_206158432
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:21 schreef Za het volgende:
Kan een expert alhier zeggen of het in de lijn der verwachting ligt dat er zich terugslag kleppen bevinden in de Nordstream pijpleidingen?

Daarmee zou de instroom van zeewater bij schade worden voorkomen nl. BVD.
Kan me niet voorstellen. Leidingen worden met zo min mogelijk poespas op bodem gelegd.

Ik ken terugslagkleppen bij overgang van stalen leidingen naar een flexibele slang (die wordt gebruikt om een tanker te laden). Als de slappe flexibele slang breekt, blijft de olie bijvoorbeeld in de stalen leiding zitten.

Ze worden niet geplaatst om instroom van zout water te verhinderen.
pi_206158629
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:52 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik vind dat de sfeer hier nogal vijandig wordt als je uitlegt waarom de VS weldegelijk een goeie reden had om hier in te grijpen, voor onze eigen bestwil nota bene. Helemaal niet om de VS zwart te maken, maar dit was gewoon een strakke tactische zet.

IF IF IF :)

Maar ik krijg een beetje het idee dat mensen zo'n enorm vijandsbeeld van Poetin gecreeerd hebben, dat er nauwelijks meer mensen zijn die geloven dat er nog andere partijen zijn die af en toe aan de touwtjes trekken.

Maar we zijn niet voor niets United toch :)
Ik ben absoluut geen Poetin-fan of complotwappie, maar in deze kwestie ga ik ervan uit dat het de Amerikanen zijn geweest.

Heb vandaag nog eens die aflevering gezien van Waarde van de Aarde, waarin Twan Huijs o.a. spreekt met de eigenaar van het megaschip dat de NS2 heeft aangelegd, en ook de burgemeester van een klein Duits plaatsje waar het logistieke centrum van de aanleg zat, die beiden onder druk van de VS moesten stoppen met het NS2 project.

De Waarde van de Aarde:
https://www.npostart.nl/waarde-van-de-aarde/28-04-2021/KN_1726211

Relevante fragmenten:
2.00-4.20 Grootste boot van Nederland, de Pioneering Spirit, heeft meegeholpen bij de aanleg van Nord Stream 2. Poetin is zelfs aan boord geweest.
25.30-33.00 Trump verzet zich tegen de aanleg van NS2, Navo zou Europa tegen Rusland moeten beschermen maar de gasdeals met Poetin ondermijnen dit. In het Duitse Sassnitz ligt de logistieke basis voor de aanleg van de pijpleiding. Trump stelde sancties in tegen betrokken bedrijven. Ook de burgemeester kreeg een brief uit Amerika met serieuze sanctiedreigementen (crushing sanctions) dat bedrijven en betrokken personen die meewerken (economisch) vernietigd zullen worden.

De hele dreigbrief is hier te lezen:
https://www.cruz.senate.g(...)rd-stream-2-pipeline

FT: US senators’ letter on Nord Stream 2 sparks outrage in Germany
https://www.ft.com/content/f43fa079-bf7f-4efa-8f72-ae9fd4a5368f

US senators warn of sanctions over Nord Stream 2
https://learngerman.dw.co(...)eam-2-gas/a-54565504
  vrijdag 30 september 2022 @ 22:13:58 #288
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206158741
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:02 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik ben absoluut geen Poetin-fan of complotwappie, maar in deze kwestie ga ik ervan uit dat het de Amerikanen zijn geweest.

Heb vandaag nog eens die aflevering gezien van Waarde van de Aarde, waarin Twan Huijs o.a. spreekt met de eigenaar van het megaschip dat de NS2 heeft aangelegd, en ook de burgemeester van een klein Duits plaatsje waar het logistieke centrum van de aanleg zat, die beiden onder druk van de VS moesten stoppen met het NS2 project.
Ik snap die Amerikanen wel. Dit is waar ze een punt hebben en waar het om gaat:

Navo zou Europa tegen Rusland moeten beschermen maar de gasdeals met Poetin ondermijnen dit.

Maar wij zijn net als eigenwijze kinderen die alles beter denken te weten. Amerika heeft ons bevrijd en is genoodzaakt dat weer te doen als het hier fout gaat. En wij denken dat we alles wel zelf kunnen doen zonder uberhapt een leger te hebben van enige significantie, en volkomen naief allerlei aantrekkelijke deals :9~ met Rusland te sluiten zonder daarvan het risico in te zien :z

En Schulz en het Duitse volk dacht dat we met Rusland wel een aantrekkelijke deal en partner hadden gevonden voor alle problematiek ^O^

Maar owee als Poetin of Rusland ineens aan de knoppen gaat draaien, de gastoevoer stopt, het land op zijn reet ligt omdat we niks meer kunnen en ze wandelen ineens de grens over omdat ze uiteindellijk toch hele andere plannen bleken te hebben..... Wat dan? Dan kunnen we het zelf niet meer oplossen, want we hebben geen energietoevoer meer. En dan kijken we naar Groot Amerika ;( of ie ons alsjublieft weer komt redden :'(

En daar heeft de VS geen zin in. Zo'n situatie wil de VS niet nog een keer laten ontstaan. Dat is de reden dat Nordstream een dolk in de rug van Amerika was en waarom Amerika (IF IF IF) 'zei' "We will bring an end to it." :7

#complot :+

[ Bericht 9% gewijzigd door Tengano op 30-09-2022 22:20:47 ]
  vrijdag 30 september 2022 @ 22:26:08 #289
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206158928
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:02 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Ik ben absoluut geen Poetin-fan of complotwappie, maar in deze kwestie ga ik ervan uit dat het de Amerikanen zijn geweest.

Heb vandaag nog eens die aflevering gezien van Waarde van de Aarde, waarin Twan Huijs o.a. spreekt met de eigenaar van het megaschip dat de NS2 heeft aangelegd, en ook de burgemeester van een klein Duits plaatsje waar het logistieke centrum van de aanleg zat, die beiden onder druk van de VS moesten stoppen met het NS2 project.

De Waarde van de Aarde:
https://www.npostart.nl/waarde-van-de-aarde/28-04-2021/KN_1726211

Relevante fragmenten:
2.00-4.20 Grootste boot van Nederland, de Pioneering Spirit, heeft meegeholpen bij de aanleg van Nord Stream 2. Poetin is zelfs aan boord geweest.
25.30-33.00 Trump verzet zich tegen de aanleg van NS2, Navo zou Europa tegen Rusland moeten beschermen maar de gasdeals met Poetin ondermijnen dit. In het Duitse Sassnitz ligt de logistieke basis voor de aanleg van de pijpleiding. Trump stelde sancties in tegen betrokken bedrijven. Ook de burgemeester kreeg een brief uit Amerika met serieuze sanctiedreigementen (crushing sanctions) dat bedrijven en betrokken personen die meewerken (economisch) vernietigd zullen worden.

De hele dreigbrief is hier te lezen:
https://www.cruz.senate.g(...)rd-stream-2-pipeline

FT: US senators’ letter on Nord Stream 2 sparks outrage in Germany
https://www.ft.com/content/f43fa079-bf7f-4efa-8f72-ae9fd4a5368f

US senators warn of sanctions over Nord Stream 2
https://learngerman.dw.co(...)eam-2-gas/a-54565504
Goeie tip ^O^
Ga ik later op de avond even kijken.
pi_206159128
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Rusland bepaalt of Oekraïne gas mag doorleveren en Rusland heeft een dag na NS1/2 ontploffingen al Oekraïne gedreigd met afsluiten. Dus in welke wereld is Oekraïne hier aan de winnende hand?
Als Rusland zijn gas niet meer door Ukraine laat lopen loopt de export capaciteit helemaal extreem terug. Als ze die op peil willen houden kunnen ze niet langs Oekraine.

Dat is het hele punt, is dat lastig te begrijpen?

Duitsland is niet meer vatbaar voor zijn energie beleid voor matigen om Rusland te vriend te houden. Dat heeft militair gewoon gunstige effecten voor Oekraïne. Maar volgens mij had ik dat al gezegd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206159289
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als Rusland zijn gas niet meer door Ukraine laat lopen loopt de export capaciteit helemaal extreem terug. Als ze die op peil willen houden kunnen ze niet langs Oekraine.

Dat is het hele punt, is dat lastig te begrijpen?
Ja dat is lastig want je praat een beetje raar
En de leidingen in Belarus en Turkije dan, die zijn toch ook in gebruik en lopen verder richting Europa. Verder zal het Rusland toch een worst wezen want al daalt de export met 90%, de inkomsten zijn ook dan nog steeds hoger. Toch?
  vrijdag 30 september 2022 @ 23:31:28 #292
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206159643
Finally Biden addressing Poetin at 12:53

"Mr Poetin, don't misunderstand what I am saying..."


Addressing the pipeline at 13:50 : 'Wordsalad' exactly in line with Ursula von der Leyden.

So we are all on the same page. Poetin did it. He had a motive but we will still investigate it and get to the bottom of it }:|

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 30-09-2022 23:41:13 ]
pi_206159693
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:31 schreef Tengano het volgende:
Finally Biden addressing Poetin at 12:53

"Mr Poetin don't misunderstand what I am saying."


Addressing the pipeline at 13:50 : 'Wordsalad'

Weer $13 billion naar Oekraïne (lees: Amerikaanse wapenfabrikanten).
  vrijdag 30 september 2022 @ 23:38:57 #294
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206159709
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:37 schreef weetjewel5 het volgende:
Weer $13 billion naar Oekraïne (lees: Amerikaanse wapenfabrikanten).
Nou ja, ze zien dat geld ook nooit meer terug he.
pi_206159729
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nou ja, ze zien dat geld ook nooit meer terug he.
De Amerikaanse belastingbetaler bedoel je?
  vrijdag 30 september 2022 @ 23:41:56 #296
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206159735
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nou ja, ze zien dat geld ook nooit meer terug he.
Was het een lening?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 30 september 2022 @ 23:42:35 #297
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206159740
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:41 schreef weetjewel5 het volgende:
De Amerikaanse belastingbetaler bedoel je?
Die zeker niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Topic is bijna vol :)

Ik kan trouwens niks vinden over die vergadering van de verenigde naties. Die zou vandaag zijn. Wanneer is dat dan?
pi_206159860
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:42 schreef Tengano het volgende:

[..]
Die zeker niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Topic is bijna vol :)

Ik kan trouwens niks vinden over die vergadering van de verenigde naties. Die zou vandaag zijn. Wanneer is dat dan?
Had Putin daar gesproken? Zag een filmpje voorbij komen.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:09:15 #299
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206159966
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:35 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Jij denkt dat Oekraïne het gedaan heeft?
Ik denk dat Amerika het heeft gedaan om macht in Oekraïne te krijgen. Omdat Oekraïne hier baat bij heeft konden ze het gebruiken om dingen gedaan te krijgen.
Amerika is altijd bezig met invloed verkrijgen in landen in hun conflict met Rusland. Daar zijn ze al vele malen erg ver in gegaan. Er is geen enkele reden te denken dat dat nu ineens zo anders is. Ze steunen Oekraïne in hun gevecht met vele miljarden aan militaire steun, ze houden zeer direct contact, geven inlichtingen en ga zo maar door. Ze hebben zeer veel baat bij politieke macht en financiële macht in Oekraïne.

Ook waren er grote zorgen over het wegvallen van de sancties onder druk van een eu bevolking die fiks begint te morren over de energie prijzen die door het dak gaan.
Hiermee is dat voor een deel van tafel.

De VS ziet een kans om Rusland op de knieën te krijgen. En ziet ook dat als Rusland het voor elkaar krijgt om hier zonder echte kleerscheuren of zelfs winst (al is het maar een gebied krijgen in ruil voor) de macht van Rusland juist zal vergroten.

Iig heeft Amerika op vele manieren baat bij deze sabotage. Oekraïne ook omdat ze daardoor een druk middel hebben tegen Rusland, maar ook tegen de EU. Ze hebben een enorm strategisch voordeel gekregen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_206160505
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

..Omdat Oekraïne hier baat bij heeft...
Oooh, ik kan je garanderen dat vanaf 24 februari Oekraine helemaal geen baat gehaald heeft bij wat er met hen gebeurt is...


.. En iedere idioot die dat zou suggeren is heel kortzichtig bezig en steunt juist de daders en criminelen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')