Goh...quote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
En vliegverkeer is dan ook echt vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer op straat.quote:Op vrijdag 16 september 2022 21:19 schreef Id_do_her het volgende:
In vliegtuigen hebben ze al lang deze optie.
A worthy cause.quote:Op vrijdag 16 september 2022 14:40 schreef nils7 het volgende:
PetrolHeads... die 2 fossielen die alles waar geen bezine in gaat afschiet of zelfs moeite voor doet om in diskrediet te brengen.
Je bent eigenlijk net Joop Braakhekke die Keith Floyd nadeed, in jouw geval Joop Braakhekke die Jeremy Clarkson nadoet.quote:Op zaterdag 17 september 2022 08:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
A worthy cause.![]()
Vraagje: Welke taal probeer je eigenlijk te schrijven? Met samengeknepen ogen lijkt het op Nederlands, maar dat is het niet.
nee we blijven paard en wagen rijdenquote:Op donderdag 15 september 2022 20:05 schreef Bocaj het volgende:
Maar even bij de bron lezen want Volkskrant maar niet achter betaalmuur...
Ook fabrikanten denken nu: die zelfrijdende auto komt er wellicht nooit...
De mensen van Petrolheads zeiden het altijd al... "Autonoom blijft een droom!"...
Als je aan Joop Braakhekke refereeft, opereren wij zeker niet op hetzelfde niveau.quote:Op zaterdag 17 september 2022 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je bent eigenlijk net Joop Braakhekke ...
Bedoelde jij?quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:01 schreef michaelmoore het volgende:
nee we blijven paard en wagen rijden
Godverdomme, man. Interpunctie.quote:Nee, we blijven paard en wagen rijden.
We zijn het eindelijk een keer eens.quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je aan Joop Braakhekke refereeft, opereren wij zeker niet op hetzelfde niveau.
nee dat kan niet , autonoom tesla heeft ogen net als jij, maar dan 20 ogen en verschillende ogen en denkt en reageert 100.000 keer sneller dan jij, maakt alleen andere fouten dan jijquote:Op zaterdag 17 september 2022 09:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Bedoelde jij?
[..]
Godverdomme, man. Interpunctie.
[ afbeelding ]
Zag eergisteren nog een pas-getrouwd stelletje in een koetsje met paarden. Leuk, man. Toch zonde als ze dan worden verpulverd door een 'autonome' Tesla.
De praktijk heeft al aangetoond dat dat wel degelijk kan.quote:
En dat is allemaal niet genoeg om in Rome een kwartiertje rond te rijden zonder brokken te maken.quote:autonoom tesla heeft ogen net als jij, maar dan 20 ogen en denkt en reageert 100.000 keer sneller dan jij
opgelost ?? SD zal nooit perfect zijn , net als jij dat niet bentquote:Op zaterdag 17 september 2022 10:33 schreef SpecialK het volgende:
musk had FSD toch allang opgelost. wat is dit terugkrabbelen nou ineens?
dus alle critici hadden gelijk over hem en zijn overdreven claims en beloftes?
huh?
Het is een ongeluk met Autopilot geactiveerd.quote:
er komt een tijd dat je een leeg voertuig of met al enkele passagiers erin, met je mobiel kunt oproepen , om je naar een positie te brengen,quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is een ongeluk met Autopilot geactiveerd.
Voor de duidelijkheid: Autopilot draait op heel andere software (stack) en is geen FSD.
Autopilot is een adaptieve cruise control met lane assist en wat andere trucjes.
Meer kan het niet en mag het ook niet wegens wetgeving.
Mijn Volvo heeft "Pilot Assist" en "ACC" en kan dus ook zelf volgen en tussen de lijntjes rijden maar als ik ergens bovenop knal omdat ik ondertussen de krant lees, dan ben ik verantwoordelijk, niet de auto.
FSD Bèta wordt ontwikkeld met als doel de bestuurder uiteindelijk te vervangen. Alleen geregistreerde bèta-users met een hoge rijscore (dit wordt geregistreerd voor dit doel) kunnen zich aanmelden.
En ook als je daaraan deelneemt moet je altijd je handen op het stuur houden en ieder moment kunnen ingrijpen, want het is bèta
Momenteel werkt FSD nog niet op autosnelwegen, in dat geval draai je nog op de Autopilot software stack.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat dit samengevoegd wordt.
Doe ermee wat je wil maar weet dat er onderscheid is en dat het nutteloos is om Autopilot ongevallen (waar de bestuurder overigens ook altijd zelf moet kunnen ingrijpen) toe te schrijven aan FSD.
De vraag is alleen of wij dat gaan meemaken voordat we zelf niet meer mogen rijden wegens ouderdom.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er komt een tijd dat je een leeg voertuig of met al enkele passagiers erin, met je mobiel kunt oproepen , om je naar een positie te brengen,
ik misschien niet, omdat ik 70 benquote:Op zaterdag 17 september 2022 13:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De vraag is alleen of wij dat gaan meemaken voordat we zelf niet meer mogen rijden wegens ouderdom.
De opname is van de 80's iig, niet de 70'squote:Op zaterdag 17 september 2022 13:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik misschien niet, omdat ik 70 ben
maar mijn kinderen wel
Het is net zo zeker als dat chriet titulaer in 1970 voorspelde dat de krant via glasvezel naar ons toe zou komen , we op de fiets kunnen telefoneren en we digitaal zouden gaan winkelen in het jaar 2000
Iedereen dacht die man is knettergek , met zijn rare stemmetje
Wat een held was dat hequote:Op zaterdag 17 september 2022 13:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik misschien niet, omdat ik 70 ben
maar mijn kinderen wel
Het is net zo zeker als dat chriet titulaer in 1980 voorspelde dat de krant via glasvezel naar ons toe zou komen , we op de fiets kunnen telefoneren en we digitaal zouden gaan winkelen in het jaar 2000
Iedereen dacht die man is knettergek , met zijn rare stemmetje
Van alles, omdat er plenty mensen zijn die zo'n ding zouden kopen. De eerste fabrikant die er in slaagt om een volledig autonome auto te maken heeft goud in handen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, wat hebben autoleleveranciers hiermee te winnen? Als auto's volledig gerobotiseerd zijn kun je ze veel makkelijker delen met de app. X wordt eerst weggebracht, dan y, etc etc.
het is inderdaad het einde van de automobiel industrie voor veel merkenquote:Op zaterdag 17 september 2022 19:30 schreef phpmystyle het volgende:
Tjah, wat hebben autoleleveranciers hiermee te winnen? Als auto's volledig gerobotiseerd zijn kun je ze veel makkelijker delen met de app. X wordt eerst weggebracht, dan y, etc etc.
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is inderdaad het einde van de automobiel industrie voor veel merken
het eigen bezit van een euto is dan wel echt een luxe als je met je buren een autonome auto kunt delen , die je op komt halen in bij de kroeg, in het midden van de stad op komt halen of naar het vliegveld brengt
een eigen auto is dan meer een last en een kostenpost
ik heb een auto, maar ik gebruik hem wekenlang niet
Overigens gaan nieuwe auto s nu al 30 jaar mee zonder problemen , dus er zullen er wel wat merkenfailliet gaan de komende decennia
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Van alles, omdat er plenty mensen zijn die zo'n ding zouden kopen. De eerste fabrikant die er in slaagt om een volledig autonome auto te maken heeft goud in handen.
Wanneer dat gaat gebeuren, beats me. Hangt volledig af van de ontwikkelingen in AI eigenlijk. Ogen, oren en andere zintuigen kunnen we een auto al geven, nu moet het ding alleen slim genoeg worden om het met al die info beter te kunnen doen dan een menselijke bestuurder.
de eerste koetsen zonder paard ervoor dat was ook ff wennenquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.
Nu ik erover nadenk, bedenk ik mij dat er een uiterste lobby zal zijn om wetgeving in te voeren dat er altijd iemand in de auto moet zitten voor het geval er technisch falen optreedt. Op die manier voorkom je al snel dat mensen auto's gaan delen.
Zou er als fabrikant ook niet zo'n zin in hebben
[..]
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.
De wereldwijde automarkt is al decennia een vechtmarktquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat dus, bezit is dan minder nodig omdat je véél efficiënter zo'n apparaat kunt gebruiken omdat ie zelf weer vertrekt nadat de persoon is afgeleverd en de volgende passagier ophaalt en wegbrengt.
Nu ik erover nadenk, bedenk ik mij dat er een uiterste lobby zal zijn om wetgeving in te voeren dat er altijd iemand in de auto moet zitten voor het geval er technisch falen optreedt. Op die manier voorkom je al snel dat mensen auto's gaan delen.
Zou er als fabrikant ook niet zo'n zin in hebben
[..]
Dat is een eenmalige boost voor je omzet, en daarna wordt het een vechtmarkt omdat er wel de capaciteit in de markt is om auto's te bouwen maar de afzet zal minder worden om bovengenoemde redenen.
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk, omdat er geen massa produktie zal komen van miljoenen autos , wat echt een bestaans voorwaarde isquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De wereldwijde automarkt is al decennia een vechtmarkt.
Het gaat erom om de eerste te zijn, of iig heel snel na de eerste te komen, de fabrikant die dat lukt zal namelijk een enorm voordeel hebben.
Eigen autobezit zal misschien op termijn er onder lijden maar daar zal tegenover staan dat als het delen van auto's echt een grote vlucht neemt het gebruik van auto's goedkoper zal worden per kilometer, en daarmee zal de vraag toenemen. Plus dat mensen die niet willen of kunnen rijden ineens ook weer consument kunnen worden van autogebruik.
Als autofabrikant zeggen "ja, daar gaan we niet in mee hoor" is iig een stupide strategie. Ze kiezen er dan ook niet voor. Van budget tot premium, meer en geavanceerdere rijhulpen zijn de trend en dat zal nog wel even zo blijven.
Wat moet die Turkse SUV in een topic over zelfrijdende auto's?quote:Op zaterdag 17 september 2022 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk
https://www.autovisie.nl/nieuws/togg-naar-nederland/
Die Musk zal er niet voor Jan Doedel bijgehaald zijnquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat moet die Turkse SUV in een topic over zelfrijdende auto's?
Bosch?quote:Op zaterdag 17 september 2022 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die Musk zal er niet voor Jan Doedel bijgehaald zijn
delen van software bijvoorbeeld
erzijn slecht enkele software leveranciers , daar zal Tesla zeker bij horen, Waymo , Baidu en Apple
https://waymo.com/
Massaproductie is niet echt noodzakelijk als je standaard onderdelen in elkaar zet. Je hebt namelijk nauwelijks ontwikkelingskostenquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De TOGG zal vrees ik roemloos ten onder gaan , ondanks de adviezen van Musk, omdat er geen massa produktie zal komen van miljoenen autos , wat echt een bestaans voorwaarde is
https://www.autovisie.nl/nieuws/togg-naar-nederland/
Heel FOK! bedankt je dat je deze overduidelijke informatie nog even wat extra kracht hebt bij gezet.quote:Op zaterdag 17 september 2022 07:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En vliegverkeer is dan ook echt vergelijkbaar met het dagelijkse verkeer op straat.
En daarnaast, als een bepaalde vlucht een instructie krijgt van de verkeersleiding (wijziging hoogte of richting), moeten de vliegers een handmatige invoer doen. De autopilot kan dat niet zelf. Dus, nee, een vliegtuig is niet volledig autonoom.
en polen heeft nu ook eene eigen automerkquote:Op zaterdag 17 september 2022 20:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Massaproductie is niet echt noodzakelijk als je standaard onderdelen in elkaar zet. Je hebt namelijk nauwelijks ontwikkelingskosten
Met de elektrische auto kan iedereen met geld een automerk op de markt brengen, je laat een studio een ontwerp maken, van standaard onderdelen in een Foxconn fabriek in elkaar zetten en je brengt hem op de markt. Je kan alles van begin tot einde uitbesteden.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en polen heeft nu ook eene eigen automerk
https://izera.com/
Gemak. We zijn van nature nogal luiquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Dat is het nu juist, ieder land wil ook een eigen autoindustriequote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met de elektrische auto kan iedereen met geld een automerk op de markt brengen, je laat een studio een ontwerp maken, van standaard onderdelen in een Foxconn fabriek in elkaar zetten en je brengt hem op de markt. Je kan alles van begin tot einde uitbesteden.
zelf rijdend voertuig is een mijlpaal in artificial intellligencequote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Je kunt bedenken dat als zo'n zelfrijdende auto een fout maakt dat dit een gigantisch grote impact zal hebben. waar de meeste ongelukken op 80 km-wegen gebeuren, zullen ongevallen met zelfrijdende auto's op de snelweg plaatsvinden.
een ander probleem is dat de systemen voor zelf rijdende autos ontiegelijk kwetsbaar zijn. zo moet bij het minst geringste deukje alles opnieuw uitgelijnd worden, net als bij autos met rijhulpsystemen (ADAC). Als later iemand denkt dit zelf te kunnen inregelen dan heb je een levensgevaarlijk projectiel op de weg. En gezien de torenhoge kosten die een schadeherstel gaat kosten met rijhulp- of autopilot, is die kans aanwezig dat men zelf aan de klus gaat.
De vraag is echter of VW (of Tesla) een soort Medion van de autoindustrie willen worden, cq überhaupt het besef hebben dat dit hun toekomst is.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is het nu juist, ieder land wil ook een eigen autoindustrie
Terwijl het veel slimmer is om dit uit te besteden aan een VW of een TESLA in Duitsland , die veel en veel goedkoper kunnen produceren , TOGG is overigens afgeleid van de Ford Mustang
Er zijn inderdaad genoeg scenario's te bedenken waarin het fout kan gaan en welke risico's en nadelen er zijn. Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp de fascinatie niet van de zelfrijdende auto. Waarom willen mensen dit zo graag, en pronken er graag mee. Is dat een soort FOMO of totaal gebrek aan interesse in autos?
Je kunt bedenken dat als zo'n zelfrijdende auto een fout maakt dat dit een gigantisch grote impact zal hebben. waar de meeste ongelukken op 80 km-wegen gebeuren, zullen ongevallen met zelfrijdende auto's op de snelweg plaatsvinden.
een ander probleem is dat de systemen voor zelf rijdende autos ontiegelijk kwetsbaar zijn. zo moet bij het minst geringste deukje alles opnieuw uitgelijnd worden, net als bij autos met rijhulpsystemen (ADAC). Als later iemand denkt dit zelf te kunnen inregelen dan heb je een levensgevaarlijk projectiel op de weg. En gezien de torenhoge kosten die een schadeherstel gaat kosten met rijhulp- of autopilot, is die kans aanwezig dat men zelf aan de klus gaat.
en mensen die niet meer mogen rijden als ouderen , alcoholisten of om een andere reden hun rijbewijs zijn kwijtgeraakt kunnen toch naar het werk en opgehaald wordenquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad genoeg scenario's te bedenken waarin het fout kan gaan en welke risico's en nadelen er zijn. Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?
Ik ben er lang niet zeker van dat die rekensom altijd in het voordeel van 100% menselijke bestuurders blijft uitvallen. Integendeel zelfs.
Voor altijd is een lange tijd natuurlijkquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
Ik ben er lang niet zeker van dat die rekensom altijd in het voordeel van 100% menselijke bestuurders blijft uitvallen. Integendeel zelfs.
Zeker, ik verbind er ook geen tijdspad aan. Maar het de OP gaat erover dat de zelfrijdende auto er "wellicht nooit" gaat komen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voor altijd is een lange tijd natuurlijk
Idd. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat het nooit bereikt zal worden overigens. Maar hoe lang het nog gaat duren, no idea.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, ik verbind er ook geen tijdspad aan. Maar het de OP gaat erover dat de zelfrijdende auto er "wellicht nooit" gaat komen.
Alsof jij dat al wist.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:01 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Heel FOK! bedankt je dat je deze overduidelijke informatie nog even wat extra kracht hebt bij gezet.
Die 100% zelfrijdende auto's, zijn dat dan allemaal Dacia's of BMW's?quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:49 schreef Repentless het volgende:
Uiteindelijk zal het (denk ik) toch een simpele kansrekening worden: wanneer is de kans op ongelukken en slachtoffers groter: met 100% mensen (van alle leeftijden, in alle geestelijke/lichamelijke gesteldheden, in alle vormen van voorzichtigheid/alertheid/roekeloosheid, in alle gradaties van verkeersinzicht etc.) achter het stuur, of met 100% zelfrijdende auto's (met eventueel de mogelijkheid tot menselijk ingrijpen)?
Level 4 toch wel hoor.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar ik zit er zo eens wat over te lezen en eigenlijk zitten we dus pas op level 2-3 van autonoom rijden.
https://images.synopsys.c(...)00&ts=1661796884358&$responsive$&fit=constrain&dpr=off[ afbeelding ]
wat een raar antwoord waarin je er soort van expres vanuit gaat dat ik iets niet snap.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
opgelost ?? SD zal nooit perfect zijn , net als jij dat niet bent
het aantal ongelukken zal wel met een factor 100.000 dalen
iets zoals dit is er niet ineens wereldwijdquote:Op zondag 18 september 2022 12:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
wat een raar antwoord waarin je er soort van expres vanuit gaat dat ik iets niet snap.
met FSD oplossen bedoel ik dat voor meeste situaties (modussen zoals vrwchtwagenverkeer, drukke binnensteden, etc..) de computer minder schade en letsel veroorzaakt dan een gemiddelde (doch vaardige) menselijke bestuurder.
Daar zijn we nog zo ver van verwijderd dat het lachwekkend is om jaar na jaar Musk te zien beloven dat het er over een paar maandjes wel is.
Als een kind wat pappa belooft morgen die lego-titanic af te hebben na het in elkaar zetten van 1 reddingbootje.
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.quote:Op zondag 18 september 2022 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
eerst in test gebieden , die zijn er al volop
zeg dat maar tegen elon musk. niet tegen mij.quote:Op zondag 18 september 2022 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iets zoals dit is er niet ineens
Jaja we zijn bekend met je Elon-trauma.quote:Op zondag 18 september 2022 13:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
zeg dat maar tegen elon musk. niet tegen mij.
Dus wachten we op de eerste stad die er officeel mee aan de slag gaat en dan afwachten waarmee de meeste ongelukken gebeurenquote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
China. Volledig vertrouwen in de transparante overheid daar dat ze ook keurig elk incident melden.quote:Op zondag 18 september 2022 13:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus wachten we op de eerste stad die er officeel mee aan de slag gaat en dan afwachten waarmee de meeste ongelukken gebeuren
koetsen zonder paard ervoor was ook een hele stap
er worden miljarden in gepompt, omdat wie de beste en betrouwbaarste software heeft , ook de grootste licentieverkoper zal wordenquote:Op zondag 18 september 2022 13:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
China. Volledig vertrouwen in de transparante overheid daar dat ze ook keurig elk incident melden.
Geen idee. Vanwaar de vraag?quote:Op zondag 18 september 2022 06:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die 100% zelfrijdende auto's, zijn dat dan allemaal Dacia's of BMW's?
automerk is dan niet belangrijk, de software is belangrijkquote:Op zondag 18 september 2022 06:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die 100% zelfrijdende auto's, zijn dat dan allemaal Dacia's of BMW's?
quote:Who needs a car made with heavier-gauge steel and eight airbags (not to mention a body shop) if accidents are so rare?
Who needs a parking spot close to work if your car can drive you there, park itself miles away, only to pick you up later?
Who needs to buy a flight from Boston to Cleveland when you can leave in the evening, sleep much of the way, and arrive in the morning?
Indeed, one of Google s goals is to facilitate car-sharing.
Ik snap ook wel dat het min of meer reclame filmpjes zijn maar met name dat eerste filmpje geeft wel aan hoe gecompliceerd verkeer is. Ik moet nog zien of ik daar zonder te zweten zou kunnen rijden. Als ze het inderdaad in dergelijk verkeer voor elkaar krijgen op level vier of vijf dan wil ik best even applaudisseren.quote:
Muskratquote:Op zondag 18 september 2022 13:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jaja we zijn bekend met je Elon-trauma.
Waymo zit momenteel op level 4.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar ik zit er zo eens wat over te lezen en eigenlijk zitten we dus pas op level 2-3 van autonoom rijden.
https://images.synopsys.c(...)00&ts=1661796884358&$responsive$&fit=constrain&dpr=off[ afbeelding ]
Welke technologie tolereer jij eigenlijk wel in de auto?quote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
Teleporteren?quote:Op maandag 19 september 2022 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De enige reden dat er geen zelfrijdende auto komt is omdat we tegen die tijd veel geavanceerdere vervoersmiddelen hebben. Daarom hebben we nu geen paarden met elektrische ramen.
The Jetsons.quote:
De afgelopen 10 jaar zijn er forse stappen gezet. Op de snelwegen is het al beter dan de mens.quote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
CJS komt mij over dat ie een startmotor nog net wil accepteren, tijdens het rijden in de benzine wil roeren en alles moet analoog zijn.quote:Op maandag 19 september 2022 16:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De afgelopen 10 jaar zijn er forse stappen gezet. Op de snelwegen is het al beter dan de mens.
Ok, daar is het ook voor de technologie behapbaar. Maar toch.
en een reservewiel met extra binnenband, een krik in de auto, die je ook kan gebruiken om de auto aan te slingerenquote:Op maandag 19 september 2022 16:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
CJS komt mij over dat ie een startmotor nog net wil accepteren, tijdens het rijden in de benzine wil roeren en alles moet analoog zijn.
Op de kofferbak buiten of twee stuks achter de voorspatborden voor de treeplankquote:Op maandag 19 september 2022 16:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en een reservewiel met extra binnenband
Ik denk dat het ook wat te maken kan hebben met dat Musk hier veel in investeert. CJS krijgt jeuk van Tesla cs…quote:Op maandag 19 september 2022 16:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
CJS komt mij over dat ie een startmotor nog net wil accepteren, tijdens het rijden in de benzine wil roeren en alles moet analoog zijn.
waar het om gaat bij self driving is interpretatie van gegevens zoals jij dat zelf ook doet , niets meer en niets minder ,quote:Op maandag 19 september 2022 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De enige reden dat er geen zelfrijdende auto komt is omdat we tegen die tijd veel geavanceerdere vervoersmiddelen hebben. Daarom hebben we nu geen paarden met elektrische ramen.
Het zijn juist vrij weinig autofabrikanten die bezig zijn met het "kraken" van autonoom rijden.quote:Op zondag 18 september 2022 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En al 10 jaar en de vooruitgang is vrijwel non-existent. Dus wachten we op het moment dat de auto-fabrikanten zeggen 'Te veel kosten voor veel te weinig. We zijn er klaar mee'.
Bosch maakt geeneens zelf autos, maar is een belangrijke speler, Tesla leunt nogal op Bosch systemenquote:Op maandag 19 september 2022 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn juist vrij weinig autofabrikanten die bezig zijn met het "kraken" van autonoom rijden.
Autofabrikanten beperken zich vooral tot varianten op rij-assistenten met namen als "BlueCruise", "Pilot Assist", "Travel Assist", "Drive Pilot", etc. Dat gaat meestal om adaptieve cruise control, lane assist, borden lezen, parkeerhulp, etc.
De voertuigen hebben meestal ook niet voldoende sensoren, camera's en computer hardware (rekenkracht) om veel meer te kunnen dan dat.
Alleen Tesla heeft standaard sinds 2016 (?) een stuk of 8 camera's aan boord waarmee ook echt iets concreets gedaan kan worden. Tesla heeft daardoor ook honderdduizenden auto's op de weg om hun AI-systemen te kunnen voeden met verkeerssituaties en die situaties duizenden keren te kunnen simuleren en daarmee de AI te trainen.
Kijk je naar bedrijven die zich serieus bezig houden met "autonoom rijden" dan kom je naast Tesla vooral uit op Waymo, Cruise, Uber, Lyft, Aurora, Apple (project "Titan"), Zoox, etc. Niet bepaald je standaard autofabrikant.
https://nos.nl/artikel/24(...)matige-intelligentiequote:Straks fabrikanten aansprakelijk bij schade door kunstmatige intelligentie
Dat is vooral slecht nieuws voor verzekeringsmaatschappijen. Dan heb je als bezitter/gebruiker geen verzekering meer nodig want de merken zijn groot zat dat risico zelf te dragen.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dit gaat niet helpen.
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)matige-intelligentie
Verzekeringsmaatschappijen zorgen er altijd voor dat zij niet de rekening gaan betalen.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:18 schreef qajariaq het volgende:
Dat is vooral slecht nieuws voor verzekeringsmaatschappijen.
verzekering tegen krassen en pech of derden zal altijd blijven, minder schade is meer winstquote:Op woensdag 28 september 2022 16:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is vooral slecht nieuws voor verzekeringsmaatschappijen. Dan heb je als bezitter/gebruiker geen verzekering meer nodig want de merken zijn groot zat dat risico zelf te dragen.
de beste software zal winnen en dan geef ik Apple en Tesla de beste kansenquote:Op maandag 19 september 2022 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn juist vrij weinig autofabrikanten die bezig zijn met het "kraken" van autonoom rijden.
Autofabrikanten beperken zich vooral tot varianten op rij-assistenten met namen als "BlueCruise", "Pilot Assist", "Travel Assist", "Drive Pilot", etc. Dat gaat meestal om adaptieve cruise control, lane assist, borden lezen, parkeerhulp, etc.
De voertuigen hebben meestal ook niet voldoende sensoren, camera's en computer hardware (rekenkracht) om veel meer te kunnen dan dat.
Alleen Tesla heeft standaard sinds 2016 (?) een stuk of 8 camera's aan boord waarmee ook echt iets concreets gedaan kan worden. Tesla heeft daardoor ook honderdduizenden auto's op de weg om hun AI-systemen te kunnen voeden met verkeerssituaties en die situaties duizenden keren te kunnen simuleren en daarmee de AI te trainen.
Kijk je naar bedrijven die zich serieus bezig houden met "autonoom rijden" dan kom je naast Tesla vooral uit op Waymo, Cruise, Uber, Lyft, Aurora, Apple (project "Titan"), Zoox, etc. Niet bepaald je standaard autofabrikant.
We hebben het over aansprakelijkheid. Een autonome auto die iemand doodrijdt wordt dus altijd de schuld van de fabrikant. En terecht, natuurlijk.quote:Op woensdag 28 september 2022 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
verzekering tegen krassen en pech of derden zal altijd blijven,
Dit is zo waar. De meest winstgevende onderdelen van verzekeraars zijn de afdelingen die er op gericht zijn onder claims uit te komen.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Verzekeringsmaatschappijen zorgen er altijd voor dat zij niet de rekening gaan betalen.
er komt een tijd dat je een auto wilt die ook autonoom kan rijden en ook leeg naar je toe kan komen om je op te halen , mocht het zover komenquote:Op woensdag 28 september 2022 21:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We hebben het over aansprakelijkheid. Een autonome auto die iemand doodrijdt wordt dus altijd de schuld van de fabrikant. En terecht, natuurlijk.
En dat zal het voor fabrikanten een klap minder interessant maken. Uberhaupt, trouwens. Een fabrikant verdient niets extra aan een autonome auto. En als de verdiensten en de 'prestige' niet opwegen tegen de potentiele kosten en risico's, is het een zeer aannemelijk verhaal dat ze het uiteindelijk gewoon laten zitten.
Wishfull thinkingquote:Op woensdag 28 september 2022 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
er komt een tijd dat je een auto wilt die ook autonoom kan rijden en ook leeg naar je toe kan komen om je op te halen , mocht het zover komen
Tesla software? Daar ga jij op vertrouwen? Omdat Tesla zo'n uitstekend en betrouwbaar merk is?quote:de beste software zal winnen, ik zie Tesla de software gaan verkopen en je een auto wilt met Tesla software
ik denk niet dat microsoft die SD software heeft, apple wel , waymo en Google ookquote:Op woensdag 28 september 2022 21:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wishfull thinking
[..]
Tesla software? Daar ga jij op vertrouwen? Omdat Tesla zo'n uitstekend en betrouwbaar merk is?![]()
Kies ik nog liever voor Microsoft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |