abonnement Unibet Coolblue
pi_205911545
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekrane te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die hierin beantwoord worden:

1. Waar in Oekrane bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoe staat het met de tegenaanval van Oekrane in de Kherson oblast?
3. Welke troepenbewegingen, acties vinden er plaats?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch gepdate:



Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_205911582
Prima voor elkaar ! Nooit wat gebeurd !
pi_205911591
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 18:45 schreef oheng het volgende:

[..]
Yup, het russische leger stort als een kaartenhuis in elkaar.
Alle chronische russische problemen komen nu bijelkaar.
Het is wel zaak dat Oekraine niet te overmoedig wordt, want er zijn natuurlijk wel degelijk Russische troepen die men kan oproepen.

Wel is het zo dat tactisch het leter van Oekraine het goed doet, en de acties in de buurt van Kharkiv tonen ook exact aan dat men zwakte ziet en dat ook kan uitbuiten.
En aan de Russische troepen die er waren is niet aan te rekenen dat ze de posities verliezen, ze zijn simpelweg met te weinig, en het nu invliegen van extra troepen in bijvoorbeeld klinkt slim, maar geeft al aan dat er veel te weinig zijn en geen Kremlinretoriek kan een goodwill gesture daar goedpraten, maar Izium gaat vallen, het is voor de Russen nu zaak om dat zoveel mogelijk te vertragen en het momentum van Oekraine vooral stop te zetten, want anders is er nog veel meer risico op verlies van gebied.

Ergens eerder was een discussie tussen de lokale strijders en de Russische soldaten, en wat er vooral uit naar voren komt is dat ze bang zijn dat het Oekrainsche leger snel zal doorbreken en ze vrezen de Oekrainische veiligheidsdienst.
En terecht, want de lokale verraders zoals Oekraine ze ziet zullen niet aardig behandeld gaan worden, en de families daarvan ook niet, daar kan je wel zeker van zijn.
Juist de oorlog zal een nog sterkere afkeer van Rusland teweeg brengen dat alles wat daarmee samen heeft gewerkt inderdaad geen prettig leven heeft.

En daar sta je dan als lokale strijder, het vertrouwen in Rusland genomen, en dan bljkt nu dat ze het toch niet waar kunnen maken en zie je mogelijk je toekomst wel verloren gaan.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 9 september 2022 @ 20:35:08 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205911679
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205911777
quote:
Wehrmachtgoden. _O_ Inderdaad behoorlijk dezelfde frontlijn.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205911867
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 18:57 schreef Pumatje het volgende:
Jes wij gebruiken dat ook, in RBLI's en ILLU.. Maar niet in een wapensysteem zoals de rus het heeft verwerkt.
De ART verschiet ze (155MM) sowieso als rook... Het grijze gebied begint bij het gebruik van een nabijheidsbuis ipv de schokbuis, zie blz 35 in deze Artillia.

Ik heb in mijn veldartillerie tijd regelmatig WP's op de laadgoot gehad. ;)
pi_205912838
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 20:28 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Het is wel zaak dat Oekraine niet te overmoedig wordt, want er zijn natuurlijk wel degelijk Russische troepen die men kan oproepen.

Wel is het zo dat tactisch het leter van Oekraine het goed doet, en de acties in de buurt van Kharkiv tonen ook exact aan dat men zwakte ziet en dat ook kan uitbuiten.
En aan de Russische troepen die er waren is niet aan te rekenen dat ze de posities verliezen, ze zijn simpelweg met te weinig, en het nu invliegen van extra troepen in bijvoorbeeld klinkt slim, maar geeft al aan dat er veel te weinig zijn en geen Kremlinretoriek kan een goodwill gesture daar goedpraten, maar Izium gaat vallen, het is voor de Russen nu zaak om dat zoveel mogelijk te vertragen en het momentum van Oekraine vooral stop te zetten, want anders is er nog veel meer risico op verlies van gebied.

Ergens eerder was een discussie tussen de lokale strijders en de Russische soldaten, en wat er vooral uit naar voren komt is dat ze bang zijn dat het Oekrainsche leger snel zal doorbreken en ze vrezen de Oekrainische veiligheidsdienst.
En terecht, want de lokale verraders zoals Oekraine ze ziet zullen niet aardig behandeld gaan worden, en de families daarvan ook niet, daar kan je wel zeker van zijn.
Juist de oorlog zal een nog sterkere afkeer van Rusland teweeg brengen dat alles wat daarmee samen heeft gewerkt inderdaad geen prettig leven heeft.

En daar sta je dan als lokale strijder, het vertrouwen in Rusland genomen, en dan bljkt nu dat ze het toch niet waar kunnen maken en zie je mogelijk je toekomst wel verloren gaan.
Ik denk dat er 1 hele belangrijke les is te leren van deze en alle andere spectaculaire acties (Moskwa, Saky, Belgorod, etc, etc): de informatie die Oekraine krijgt is extreem goed.
En lichte infanterie droppen lijkt inderdaad leuk, maar de kwaliteit van de infanterie is totaal niet meer hetzelfde.
Bij Oekrainsche infanterie, is iedere tank of vliegtuig binnen een straal van 5+km hun leven niet meer zeker. Zie deze neergehaalde russische straaljager vanmiddag.
Wat zijn grote delen van de russische infanterie? Dienstplichtigen, SOBR, of extreem slecht uitgeruste "vrijwilligers" uit de LNR en DNR. En het reguliere leger vecht voor geld, wat ze vaak niet krijgen.
Hun luchtlandingstroepen: ook zeer licht bewapende infanterie. Hun marine infanterie: wordt nu ingezet als reguliere infanterie.

Het leger van rusland wordt voor onze ogen ontmanteld. Het enige wat hun leger nog overeind hield was hun artillerie. En daarvan komt het einde in zicht: aanvoerslijnen liggen onder vuur, munitie raakt op (ik heb munitie gezien uit 1965), de lopen zijn versleten, Oekraine krijgt telkens meer en effectievere anti artillerie systemen.

Het is absoluut hopeloos.

En ten slotte: rusland en Oekraine waren inderdaad broedervolken. Dat is nu WEG. rusland is Oekraine voor altijd kwijt. Oekraine zal gezuiverd worden van alles wat russisch is.
pi_205912919
quote:
Peter Wijniga daarnet in Nieuwsuur vond trouwens de slag om Cherson lijken op die van Stalingrad in WOII, namelijk dat ook Cherson voor een ommekeer gaat zorgen in de oorlog
pi_205912967
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 21:57 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Peter Wijniga daarnet in Nieuwsuur vond trouwens de slag om Cherson lijken op die van Stalingrad in WOII, namelijk dat ook Cherson voor een ommekeer gaat zorgen in de oorlog
Stalingrad is een goede vergelijking omdat de Soviets toen ook door flinterdunne (Roemeense) linies braken, omdat iemand zo slim was om het hele 6e leger in te zetten om een stad in te nemen.
pi_205913389
Ah, daar hebben we ze al. Het nieuwe gare 3e Legerkorps wordt naar Kharkiv gestuurd. Ik heb hier een week geleden over bericht. Wat was hun totale training ook alweer? 6 weken?

Wat een reserve.

Er zijn z ontzettend veel problemen met het russische leger.

Die luchtfietser "Military Summary" heeft ook een nieuwe video gemaakt

Voorspelling: "Steiner counter attack will save us". Ik ga hem nu kijken. :')

edit: ik heb 5 minuten gehaald voordat ik deze randdebiel wegklikte.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 09-09-2022 22:59:32 ]
pi_205913412
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 21:52 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik denk dat er 1 hele belangrijke les is te leren van deze en alle andere spectaculaire acties (Moskwa, Saky, Belgorod, etc, etc): de informatie die Oekraine krijgt is extreem goed.
En lichte infanterie droppen lijkt inderdaad leuk, maar de kwaliteit van de infanterie is totaal niet meer hetzelfde.
Bij Oekrainsche infanterie, is iedere tank of vliegtuig binnen een straal van 5+km hun leven niet meer zeker. Zie deze neergehaalde russische straaljager vanmiddag.
Wat zijn grote delen van de russische infanterie? Dienstplichtigen, SOBR, of extreem slecht uitgeruste "vrijwilligers" uit de LNR en DNR. En het reguliere leger vecht voor geld, wat ze vaak niet krijgen.
Hun luchtlandingstroepen: ook zeer licht bewapende infanterie. Hun marine infanterie: wordt nu ingezet als reguliere infanterie.

Het leger van rusland wordt voor onze ogen ontmanteld. Het enige wat hun leger nog overeind hield was hun artillerie. En daarvan komt het einde in zicht: aanvoerslijnen liggen onder vuur, munitie raakt op (ik heb munitie gezien uit 1965), de lopen zijn versleten, Oekraine krijgt telkens meer en effectievere anti artillerie systemen.

Het is absoluut hopeloos.

En ten slotte: rusland en Oekraine waren inderdaad broedervolken. Dat is nu WEG. rusland is Oekraine voor altijd kwijt. Oekraine zal gezuiverd worden van alles wat russisch is.
Blijft extreem zorgwekkend dat dit regime dus wel kernwapens heeft en niet zo een beetje ook. Want ze zitten er all-in in en gaan dit gewoon zwaar afleggen. Wat leidt en tot verdere radicalisering bij zowel de politieke establishment als normalere Russen. Voortbestaan van de Russische Federatie zoals die is komt ermee in gevaar en daarmee is het mega gevaarlijk dat ze zulke verschrikkelijke wapens hebben.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  vrijdag 9 september 2022 @ 22:37:31 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205913447
Zou me niks verbazen als Izyum dit weekend al gaat vallen.
twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205913464
Ik zou iedereen de volgende podcast aanraden te luisteren van presidentile adviseur van Zelenski die dagelijks wordt genterviewd over de voortgang op het slagveld, direct vertaald naar het Engels. Zeer interessant zijn commentaar op de vorderingen maar ook op Russische claims mbt de oorlog etc.

Listen to Privateer Station: War In Ukraine on Spotify.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_205913476
Interessant om te zien hoever ze gaan doorstoten voor ze pauze nemen.
pi_205913603
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:38 schreef Usert het volgende:
Interessant om te zien hoever ze gaan doorstoten voor ze pauze nemen.
Maakt niet echt meer uit. De front linie is 1500km. Het Oekrainsche leger is op alle vlakken nu groter en beter uitgerust. En wordt met de dag sterker. De russen zitten in 2 (twee! twee!) tactische omsingelingen. Het initiatief ligt volledig bij Oekraine. En de russen zitten diep in vijandelijk gebied, zelfs hun zogenaamd veilige bassisen zoals Sevastopol en Belgorod liggen dagelijks onder vuur. Het moreel is beneden alle peil.

Ik heb moeite om een historische equivalent te bedenken voor de absolute clusterfuck waarin de russen zich hebben weten te manoeuvreren.

En dan nog wat: hoe extreem verkloot moet de russische informatie wel niet zijn in deze tijd van satellieten, dat ze deze Oekrainsche brigades niet tegenover hun dienstplichtigen en SOBR eenheden hadden zien staan.

[ Bericht 9% gewijzigd door oheng op 09-09-2022 23:22:05 ]
pi_205913990
twitter


Wat een bizarre wendingen ineens.
pi_205913993
…”good day, Olga…”
twitter
  vrijdag 9 september 2022 @ 23:28:46 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205914088
Veel beelden en verhalen ook van kleine groepjes (vluchtende?) Russische soldaten die in hinterlagen lopen.
twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205915117
_O_

Hoe ze dit (lijken) te flikken is mij nog onduidelijk, maar er lijkt dus echt een kanttekening te komen. Zo benieuwd hoe dit gaat aflopen B-)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 10 september 2022 @ 02:10:10 #20
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915371
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 20:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
De ART verschiet ze (155MM) sowieso als rook... Het grijze gebied begint bij het gebruik van een nabijheidsbuis ipv de schokbuis, zie blz 35 in deze Artillia.

Ik heb in mijn veldartillerie tijd regelmatig WP's op de laadgoot gehad. ;)
Ik snap ;).. maar het hele type wapen is anders. zij hebben het direct verwerkt in een wapen. Dat kennen wij niet. Het is in de kern en in principe een totaal ander concept ; fosfor bommen. Wij gebruiken het enkel in RBLI en ILLU. Uiteraard kun je laatstgenoemde overal inknallen. Maar dat is nog altijd geen bom, gewoon een fakkel.
Daar gaat dit over :) en dat bedoelde ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 03:02:59 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 02:51:27 #21
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915479
Lijkt er toch op dat dat offensief is gekomen. Ik wist het, ik wist het zeker!

[ Bericht 69% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 02:57:17 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 02:55:45 #22
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915483
Benieuwd wat de dag morgen brengt :)

[ Bericht 76% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 03:29:28 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 03:30:57 #23
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205915527
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 02:51 schreef Pumatje het volgende:
Lijkt er toch op dat dat offensief is gekomen. Ik wist het, ik wist het zeker!
Een vraag die blijft: Was de aanval bij Kherson slechts veinzerij of was dat daadwerkelijk ook een serieuze poging?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 10 september 2022 @ 03:38:02 #24
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915528
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een vraag die blijft: Was de aanval bij Kherson slechts veinzerij of was dat daadwerkelijk ook een serieuze poging?
Dat is een hele goede vraag.

Overigens, heb jij, of iemand anders, een toegang tot de feed van die Russische talkshow met die kerel in dat rare jasje en die best wel geile Olga.
Ze schijnen daar aardig in paniek te zijn, maar er moeten elke dag wel beelden zijn lijkt me, is een dagelijkse show.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205915554
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:38 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dat is een hele goede vraag.

Overigens, heb jij, of iemand anders, een toegang tot de feed van die Russische talkshow met die kerel in dat rare jasje en die best wel geile Olga.
Ze schijnen daar aardig in paniek te zijn, maar er moeten elke dag wel beelden zijn lijkt me, is een dagelijkse show.
Volgens mij verscheen de (mannelijke) presentator gisteren met blauwe plekken in zijn gezicht en toen die ernaar werd gevraagd wilde hij er niet over praten 🤣
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_205915632
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 02:10 schreef Pumatje het volgende:

Ik snap ;).. maar het hele type wapen is anders. zij hebben het direct verwerkt in een wapen. Dat kennen wij niet. Het is in de kern en in principe een totaal ander concept ; fosfor bommen. Wij gebruiken het enkel in RBLI en ILLU. Uiteraard kun je laatstgenoemde overal inknallen. Maar dat is nog altijd geen bom, gewoon een fakkel.
Daar gaat dit over :) en dat bedoelde ik.
We gaan even offtopic maar dat laatste is dus niet waar. Onze WP granaten zij exacr gelijk aan de WP granaten van de Russen. ILUM is een totaal andere granaat, dat werkt met magnesium aan een chute. Die moet je dus wel met een tijdbuis verschieten.



2e Van links red posphorus (rode rook ipv wit) en de meest rechtse illumination.

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 10-09-2022 10:46:48 ]
pi_205915736
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 05:18 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Volgens mij verscheen de (mannelijke) presentator gisteren met blauwe plekken in zijn gezicht en toen die ernaar werd gevraagd wilde hij er niet over praten 🤣
Sommig nieuws is te sappig om niet met de beelden te komen !
pi_205915747
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een vraag die blijft: Was de aanval bij Kherson slechts veinzerij of was dat daadwerkelijk ook een serieuze poging?
Ik denk beide. Kherson is per definitie al een omsingeling, met z'n 3 bruggen die onder vuur liggen. Hoe de russen daarin getrapt zijn is mij echt een raadsel.

De aanval in Kharkiv is ook vrij klein, "een aantal brigades". En het front bij Izium is al maanden aan het degraderen. Zelfde bij Zaporichia.
pi_205915753
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een vraag die blijft: Was de aanval bij Kherson slechts veinzerij of was dat daadwerkelijk ook een serieuze poging?
Ik geloof zelf beide.
Wat men zelf heeft aangegeven is dat men daar niet van plan is echt door te drukken alleen maar de Russen dood te laten bloeden.
De troepen zitten daar vast en er komt in principe geen dreiging meer van uit.
Misschien was de aanval van deze week het hoofddoel, maar Kherson is ook gewoon serieus.
  zaterdag 10 september 2022 @ 08:44:17 #31
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205915845
🔻Kupyanskoye richting

▪️Door de overdracht van reserves naar de Kupyansky-sector van het front, slaagden de RF-strijdkrachten erin om de opmars van de hoofdtroepen van de strijdkrachten van Oekrane een paar kilometer van de stadsgrenzen te stoppen.

▪️Tegen het einde van de dag vestigden de strijdkrachten van Oekrane de controle over de dorpen Chkalovskoye, Shevchenko, Borovskoye en controleerden de Chuguev-Kupyansk-snelweg naar Grushevka, waardoor het mogelijk werd om uitrusting en artilleriesystemen over te brengen naar de contactlijn.

▪️Het Oekraense commando vormt een aanvalsmacht om Kupyansk te bestormen in het gebied van Grushevka en Staroverovka. De RF-strijdkrachten voeren artillerie- en raketbomaanvallen uit op vijandelijke concentratiegebieden.

▪️De strijdkrachten van Oekrane beschieten de achterste nederzettingen in de bevrijde gebieden. Vooral het dorp Bolshoi Burluk werd zwaar getroffen.

De Oekraense formaties zullen de reserves van de Russische strijdkrachten in Kupyansk blokkeren en proberen de stad vanuit het noorden te omzeilen met de belangrijkste troepen, oprukkend in de richting van Dvurechensky.

🔻Izyum richting

▪️Vanuit het zuiden van Izyum vallen de strijdkrachten van Oekrane aan vanuit Vernopolye en Dolina.

▪️Toen ze probeerden op te rukken naar Gorokhovatka, stuitten de mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekrane op een afwijzing in de buurt van het dorp Yasinovatoe.
▪️De reserves van de Russische strijdkrachten kwamen naar de oostelijke oever van de rivier de Oskol, die pogingen om de rivier over te steken door mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekrane verhinderde.

Blijkbaar zal het commando van de strijdkrachten van Oekrane de mobiele eenheden op de westelijke oever van de Oskol versterken met zwaar materieel en proberen verkenningen uit te voeren in de strijd tegen de verdediging van Izyum vanuit de richting van Gorokhovatka.

🔻Balakliya richting

▪️Er zijn niet-geverifieerde berichten dat de oostelijke wijken van Balakliya nog steeds worden vastgehouden door detachementen van de Russische strijdkrachten. In de nabije toekomst mogen we een aanval verwachten van de strijdkrachten van Oekrane op de dorpen Vesele en Kunye.

In de nabije toekomst zullen de strijdkrachten van Oekrane proberen de Liman vanuit Raygorodok aan te vallen. Het belangrijkste doel van het Oekraense commando in het gebied is om het Oskol-reservoir te bereiken en de Russische groep bij Izyum te omsingelen.

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205915919
quote:
Oekrane zal ondertussen proberen om voor de winter zoveel mogelijk terrein op Rusland terug te veroveren. Vanuit het noorden is de stad Izjoem een logisch doel, zegt Osinga. "Want dat is een belangrijk logistiek punt voor de Russen. De dreiging is nu steeds dat Rusland van daaruit een offensief begint."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)van-oekraine-vandaan

Dit doet mij denken aan de eindfase in de Eerste Wereldoorlog, de slag bij Amiens in 1918 :P
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Amiens
  zaterdag 10 september 2022 @ 09:00:23 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205915941
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 september 2022 08:55 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)van-oekraine-vandaan

Dit doet mij denken aan de eindfase in de Eerste Wereldoorlog, de slag bij Amiens in 1918 :P
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Amiens
Tijd voor de volgende Dolchstolegende. :@
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205915975
twitter


Lijkt erop dat de Oekraeners nu ook in het centrum van Kupiansk staan.

Edit: met locatie:
twitter


[ Bericht 17% gewijzigd door J.B. op 10-09-2022 09:12:22 ]
pi_205916090
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:38 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dat is een hele goede vraag.

Overigens, heb jij, of iemand anders, een toegang tot de feed van die Russische talkshow met die kerel in dat rare jasje en die best wel geile Olga.
Ze schijnen daar aardig in paniek te zijn, maar er moeten elke dag wel beelden zijn lijkt me, is een dagelijkse show.
Post # 17?
pi_205916128
Lol, Oekraine heeft Kupyansk al ingenomen. Een voorbeeld van videobeelden vanuit Kupyansk.
Let op! Er wordt NIET geschoten.
pi_205916213
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:00 schreef oheng het volgende:

[..]
Stalingrad is een goede vergelijking omdat de Soviets toen ook door flinterdunne (Roemeense) linies braken, omdat iemand zo slim was om het hele 6e leger in te zetten om een stad in te nemen.
Lijkt me een vrij debiele vergelijking juist. Stalingrad ging om een gebied dat ongeveer 30 keer zo groot was en omvatte een gigantische Kessel waarin 300.000 Duitsers zaten opgesloten. Dat is hier niet het geval.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205916270
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Lijkt me een vrij debiele vergelijking juist. Stalingrad ging om een gebied dat ongeveer 30 keer zo groot was en omvatte een gigantische Kessel waarin 300.000 Duitsers zaten opgesloten. Dat is hier niet het geval.
Nee, ik bedoel alleen dat je de flanken vrijwel niet verdedigt, omdat je je hele legergroep inzet in een operatie die zulke inzet en risico's niet rechtvaardigt.
Ik zeg niet dat het exact hetzelfde is.

De meeste russische bronnen zijn trouwens afgedwaald in lalaland of zijn gestopt met posten. Alleen Igor Strelkov Girkin zegt nog nuttige dingen:
quote:
Het verlaten van het westelijke deel (ongeveer 2/3 van de stad) van Kupyansk door onze troepen werd bevestigd. Ze zijn al begonnen te praten over het feit dat, zeggen ze, "de juiste tactische beslissing" is "over de waterlijn heen te gaan en daar de verdediging te organiseren".

Ter referentie: in deze tijd van het jaar wordt de rivier de Oskol bijna overal te voet overgestoken in een doorwaadbare plaats en is het helemaal geen serieus obstakel voor terreinvoertuigen op rupsbanden en wielen.

Ik wil u er ook aan herinneren dat de overeenkomstige nederzettingen (bijvoorbeeld Severodonetsk) - gescheiden van het "vasteland" door een uiterwaarden van een rivier - wekenlang hardnekkig verdedigd werden door de strijdkrachten van Oekrane.

Op het eerste gezicht - de aanhoudende acute operationele crisis op een brede sector van het front, die al is uitgegroeid tot een grote nederlaag. Nu kan onze kant eigenlijk alleen maar praten over hoe de verdere verdieping ervan kan worden gestopt en de escalatie van een operationele nederlaag tot een strategische kan worden voorkomen ... Hoewel het over het algemeen al is ontgroeid. - "Slag om het initiatief" de vijand heeft al gewonnen. Nu moeten we praten over het voorkomen dat de strijdkrachten van Oekrane grote formaties van onze troepen omsingelen en vernietigen.

En ja, helaas - dit alles werd door mij verwacht.

PS Er worden niet-geverifieerde gegevens ontvangen over aanvallen (en naar verluidt) vijandelijke doorbraken in de richtingen Limansky en Lisichansky.
Donetsk wordt zwaar beschoten.
t.me/strelkovii/3200
195.6K weergaven
10 sep om 09:14


[ Bericht 26% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 10:15:14 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:08:29 #39
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205916527
Uitstekende samenvatting van de Oekrainse offensieven en hun voorbereiding:
twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205916731
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:47 schreef oheng het volgende:

Ik heb moeite om een historische equivalent te bedenken voor de absolute clusterfuck waarin de russen zich hebben weten te manoeuvreren.

Doorbraak bij Sedan?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:38:25 #41
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205916831
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 07:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
We gaan even offtopic maar dat laatste is dus niet waar. Onze WP granaten zij exacr gelijk aan de WP granaten van de Russen. ILUM is een totaal andere granaat, dat werkt met magnesiun aan een chute. Die moet je dus wel met een tijdbuis verschieten.
Aah ik ben niet specifiek geweest..
De russen hebben het niet (alleen) in granaten..maar daadwerkelijk in bommen en raketten. Ik denk dat de verwarring daar onstond. Ze hebben specifieke WP munitie. Dat hebben we niet.. gebruikten de amerikanen nog wel in vietnam dacht ik.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:39:33 #42
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205916842
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 05:18 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Volgens mij verscheen de (mannelijke) presentator gisteren met blauwe plekken in zijn gezicht en toen die ernaar werd gevraagd wilde hij er niet over praten 🤣
Ik dacht al, wat zie ik nu!
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205916853
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:33 schreef oheng het volgende:
Ah, daar hebben we ze al. Het nieuwe gare 3e Legerkorps wordt naar Kharkiv gestuurd. Ik heb hier een week geleden over bericht. Wat was hun totale training ook alweer? 6 weken?

Wat een reserve.

Er zijn z ontzettend veel problemen met het russische leger.

Die luchtfietser "Military Summary" heeft ook een nieuwe video gemaakt

Voorspelling: "Steiner counter attack will save us". Ik ga hem nu kijken. :')

edit: ik heb 5 minuten gehaald voordat ik deze randdebiel wegklikte.
Dankzij deze 'randdebiel' wist ik meer dan drie maanden geleden al, dat de Russen bijna geen troepen hadden ten noordoosten van Izjoem, en dat daar verreweg de minste bataljons per te verdedigen kilometers zaten.
Het is knap van de Oekraners dat ze zolang het geduld konden opbrengen voor dit tegenoffensief. Ik las ergens dat ze dat maar met slechts 9.000 man deden.
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:41:48 #44
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205916869
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 08:44 schreef BlaZ het volgende:
🔻Kupyanskoye richting

▪️Door de overdracht van reserves naar de Kupyansky-sector van het front, slaagden de RF-strijdkrachten erin om de opmars van de hoofdtroepen van de strijdkrachten van Oekrane een paar kilometer van de stadsgrenzen te stoppen.

▪️Tegen het einde van de dag vestigden de strijdkrachten van Oekrane de controle over de dorpen Chkalovskoye, Shevchenko, Borovskoye en controleerden de Chuguev-Kupyansk-snelweg naar Grushevka, waardoor het mogelijk werd om uitrusting en artilleriesystemen over te brengen naar de contactlijn.

▪️Het Oekraense commando vormt een aanvalsmacht om Kupyansk te bestormen in het gebied van Grushevka en Staroverovka. De RF-strijdkrachten voeren artillerie- en raketbomaanvallen uit op vijandelijke concentratiegebieden.

▪️De strijdkrachten van Oekrane beschieten de achterste nederzettingen in de bevrijde gebieden. Vooral het dorp Bolshoi Burluk werd zwaar getroffen.

De Oekraense formaties zullen de reserves van de Russische strijdkrachten in Kupyansk blokkeren en proberen de stad vanuit het noorden te omzeilen met de belangrijkste troepen, oprukkend in de richting van Dvurechensky.

🔻Izyum richting

▪️Vanuit het zuiden van Izyum vallen de strijdkrachten van Oekrane aan vanuit Vernopolye en Dolina.

▪️Toen ze probeerden op te rukken naar Gorokhovatka, stuitten de mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekrane op een afwijzing in de buurt van het dorp Yasinovatoe.
▪️De reserves van de Russische strijdkrachten kwamen naar de oostelijke oever van de rivier de Oskol, die pogingen om de rivier over te steken door mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekrane verhinderde.

Blijkbaar zal het commando van de strijdkrachten van Oekrane de mobiele eenheden op de westelijke oever van de Oskol versterken met zwaar materieel en proberen verkenningen uit te voeren in de strijd tegen de verdediging van Izyum vanuit de richting van Gorokhovatka.

🔻Balakliya richting

▪️Er zijn niet-geverifieerde berichten dat de oostelijke wijken van Balakliya nog steeds worden vastgehouden door detachementen van de Russische strijdkrachten. In de nabije toekomst mogen we een aanval verwachten van de strijdkrachten van Oekrane op de dorpen Vesele en Kunye.

In de nabije toekomst zullen de strijdkrachten van Oekrane proberen de Liman vanuit Raygorodok aan te vallen. Het belangrijkste doel van het Oekraense commando in het gebied is om het Oskol-reservoir te bereiken en de Russische groep bij Izyum te omsingelen.

[ afbeelding ]
Dit klopte al niet helemaal toen het werd gepost door je. Heb je dit van een russische bron? Gelieve het erbij te zetten.kupyanskoye werd totaal niet verdedigd.
Overige berichten in je text zijn wel zo besluitend, dat kan helemaal niet.

De fog of war laat het niet toe en wat het oekrainsche opperbevel gaat versterken, wel gaat doen, of niet gaat doen is helemaal niet bekend.

Daar komt geen communiqu van uit he ;).
Altijd tricky om het zo resoluut te plaatsen zonder bijsluite.r
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205916923
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:38 schreef Pumatje het volgende:

Aah ik ben niet specifiek geweest..
De russen hebben het niet (alleen) in granaten..maar daadwerkelijk in bommen en raketten. Ik denk dat de verwarring daar onstond. Ze hebben specifieke WP munitie. Dat hebben we niet.. gebruikten de amerikanen nog wel in vietnam dacht ik.
Je had het plaatje nog niet gezien gok ik, die heb ik net pas toegevoegd. Maar idd, bommen en raketten met fosfor hebben wij idd niet. Maar wel de 155MMs... Wij gebruiken dat vnl om rookschermen (schokbuis) mee te leggen (ook voor brandstichten) maar het is feitelijk gewoon reguliere WP munitie.
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:02:41 #46
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917120
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je had het plaatje nog niet gezien gok ik, die heb ik net pas toegevoegd. Maar idd, bommen en raketten met fosfor hebben wij idd niet. Maar wel de 155MMs... Wij gebruiken dat vnl om rookschermen (schokbuis) mee te leggen (ook voor brandstichten) maar het is feitelijk gewoon reguliere WP munitie.
Check. Maar dat zijn de wapensystemen waar ik over sprak. Plaatje zag ik idd later. Het gebruik van wp in GRAD raketten. Maar ik lees nu dat dit om thermiet gaat.

https://www.forbes.com/si(...)oviet-napalm-weapon/
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:04:12 #47
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917136
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Tijd voor de volgende Dolchstolegende. :@
Ja dit is voer voor coops en shoots.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205917202
Ik hoor geruchten dat Lyman en Izyum ook al gevallen zijn of dat Oekrane in iedergeval al in die steden zitten? Of is dit te voorbarig. Dan kun je toch wel concluderen dat de Russen een gigantische blunder hebben gemaakt om daar geen verdediging op te zetten.
pi_205917228
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:05 schreef J.B. het volgende:
[ twitter ]

Lijkt erop dat de Oekraeners nu ook in het centrum van Kupiansk staan.

Edit: met locatie:
[ twitter ]
Julian Rpcke is een prima bron en erg betrouwbaar.
pi_205917231
Izium is al verlaten volgens Rybar.

Halve regimenten zijn gevangen genomen in Balaklaiia alleen al.

Grey Zone heeft een eerlijke post over de echte oorzaak van de vernietigende nederlaag.
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:17:02 #51
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917270
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Lijkt me een vrij debiele vergelijking juist. Stalingrad ging om een gebied dat ongeveer 30 keer zo groot was en omvatte een gigantische Kessel waarin 300.000 Duitsers zaten opgesloten. Dat is hier niet het geval.
waarom zou een dergelijke vergelijking niet op kunnen gaan? Alsof de aantallen de vergelijking maken.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205917468
De Russen maken schijnbaar steeds dezelfde fout. Dit is de Russen ook overkomen in Palmyra(Syri) Nadat de stad was ingenomen om dan het hele gebied niet te beschermen en er geen fortificatie op te bouwen kon Isis weer mooi die stad binnen trekken.
pi_205917576
Het blijkt dat de "ingevlogen versterking via Mi-26 helicopters" grotendeels propaganda is.
Dat is precies wat de russen nodig hebben nu: nog meer leugens.

Edit Mi-28 -> Mi-26

[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 12:10:21 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:54:03 #54
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917589
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Hier zie je een BMP een wateroversteek maken, gebruikmakend van zijn amfibische capaciteit. Ik heb geen ervaring met een BMP, maar als ik al kijk naar hoe diep het apparaat in het water ligt, lijkt het me veel te zwaar beladen. Zodra er een plasje water in het bestuurderscompartiment komt tuimelt het apparaat over..en maak je water. Wat ook gebeurt. Erger nog, het waterschot klapt voordat ze oever bereiken simpelweg naar beneden. Dit lijkt gewoon niet goed vastgezet.

Het russische leger zal na deze kermis al haar eer,trots en prestige zijn verloren.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205917606
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:51 schreef oheng het volgende:
Het blijkt dat de "ingevlogen versterking via Mi-28 helicopters" propaganda is.
Dat is precies wat de russen nodig hebben nu: nog meer leugens.
Zou me niets verbazen als ze wat heli’s hebben gebruikt om juist wat volk op te pikken.

Vraag me af hoe ver de Oekraners door stoten. Je moet je hand niet overspelen, maar de Russen rennen nu toch aardig in een massale poging het vege lijf te redden.
pi_205917630
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:02 schreef Pumatje het volgende:

Check. Maar dat zijn de wapensystemen waar ik over sprak. Plaatje zag ik idd later. Het gebruik van wp in GRAD raketten. Maar ik lees nu dat dit om thermiet gaat.

https://www.forbes.com/si(...)oviet-napalm-weapon/
Roger, ja dat hebben wij niet idd.
pi_205917633
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:51 schreef oheng het volgende:
Het blijkt dat de "ingevlogen versterking via Mi-28 helicopters" propaganda is.
Dat is precies wat de russen nodig hebben nu: nog meer leugens.
Ook wel heel doorzichtig:

twitter


_O- :')
pi_205917658
Denk dat de RF als ze slim zijn soms ook zelf al op de vlucht slaan, straks kom je echt in een kesselring en word je niet eens geholpen meer :')
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205917674
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:10 schreef Cherni het volgende:
Ik hoor geruchten dat Lyman en Izyum ook al gevallen zijn of dat Oekrane in iedergeval al in die steden zitten? Of is dit te voorbarig. Dan kun je toch wel concluderen dat de Russen een gigantische blunder hebben gemaakt om daar geen verdediging op te zetten.
Ik heb wel gelezen dat de Oekraners de rivier Donets zijn overgestoken ten westen van Lyman.
De gigantische blunder is midden april al gemaakt door de Russen door toen geen gedeeltelijke mobilisatie af te kondigen, terwijl al duidelijk was, hoe ontzettend traag de voortgang toen ging in deze regio. Deze regio die nu n een week tijd terugveroverd wordt plus nog een groter stuk erbij, zoals Koepiansk .
  zaterdag 10 september 2022 @ 12:02:06 #61
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205917676
Sir Lawrence David Freedman, Emeritus Professor of War Studies at King's College London:

quote:
Gradually, then Suddenly

For the past few days we have been witnessing a remarkable Ukrainian offensive in Kharkiv. We have the spectacle of a bedraggled army in retreat - remnants of a smashed-up convoy, abandoned vehicles, positions left in a hurry, with scattered kit and uneaten food, miserable prisoners, and local people cheering on the Ukrainian forces as they drive through their villages. The speed of advance has been impressive, as tens of square kilometres turn into hundreds and then thousands, and from a handful of villages and towns liberated to dozens. Even as I have been writing this post paragraphs keep on getting overtaken by events.

It would of course be premature to pronounce a complete Ukrainian victory in the war because of one successful and unexpected breakthrough. But what has happened over the past few days is of historic importance. This offensive has overturned much of what was confidently assumed about the course of the war. It serves as a reminder that just because the front lines appear static it does not mean that they will stay that way, and that morale and motivation drain away from armies facing defeat, especially when the troops are uncertain about the cause for which they are fighting and have lost confidence in their officers. Who wants to be a martyr when the war is already lost?
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205917766
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
MI28's? Het ging toch om MI26's?
Ah shit ik heb misgegokt. Mi-26's idd. Zit op een effin mobiel te kloten.
pi_205917775
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:02 schreef Perrin het volgende:
Sir Lawrence David Freedman, Emeritus Professor of War Studies at King's College London:
[..]

Welke Rus zal straks nog zin hebben in die oorlog?
pi_205917856
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik heb wel gelezen dat de Oekraners de rivier Donets zijn overgestoken ten westen van Lyman.
De gigantische blunder is midden april al gemaakt door de Russen door toen geen gedeeltelijke mobilisatie af te kondigen, terwijl al duidelijk was, hoe ontzettend traag de voortgang toen ging in deze regio. Deze regio die nu n een week tijd terugveroverd wordt plus nog een groter stuk erbij, zoals Koepiansk .
Betere term is bevrijd in die situatie. Het was en is Oekrane. De Russen zullen het hele gebied in Kharkov wel verlaten. In dit tempo kan dat bijna niet anders.
pi_205917894
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:10 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Welke Rus zal straks nog zin hebben in die oorlog?
Inderdaad, veel sterkte met een algemene mobilisatie, die nu ng onmogelijker (en zinlozer) is geworden.

Als de russen slim zijn, laten ze alles uit handen vallen en trekken ze zich (zonder zware wapens) terug uit de Kherson omsingeling. Die rivier is goed te verdedigen ALS je in goede orde terugtrekt. Het Zaparozhia front moet z.s.m. versterkt worden, een vergelijkbare Oekrainsche doorbraak daar betekent een totale omsingeling van alle troepen rond Kherson, en inname van De Krim.

En aan de andere kant van het front: puur richten op de verdediging van de Donetsk, met een lulverhaal over "verdedigen van het moederland".

Gelukkig luistert niemand naar mij :D
pi_205917907
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:54 schreef Pumatje het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Hier zie je een BMP een wateroversteek maken, gebruikmakend van zijn amfibische capaciteit. Ik heb geen ervaring met een BMP, maar als ik al kijk naar hoe diep het apparaat in het water ligt, lijkt het me veel te zwaar beladen. Zodra er een plasje water in het bestuurderscompartiment komt tuimelt het apparaat over..en maak je water. Wat ook gebeurt. Erger nog, het waterschot klapt voordat ze oever bereiken simpelweg naar beneden. Dit lijkt gewoon niet goed vastgezet.

Het russische leger zal na deze kermis al haar eer,trots en prestige zijn verloren.
Die lui die erin zitten zijn verdronken?
pi_205917920
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Die lui die erin zitten zijn verdronken?
BMP's horen vol troepen te zitten gedurende de oversteek, omdat de motor voorin zit. Weet dit niet zeker.
pi_205917960
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:23 schreef oheng het volgende:

[..]
Inderdaad, veel sterkte met een algemene mobilisatie, die nu ng onmogelijker (en zinlozer) is geworden.

Als de russen slim zijn, laten ze alles uit handen vallen en trekken ze zich (zonder zware wapens) terug uit de Kherson omsingeling. Die rivier is goed te verdedigen ALS je in goede orde terugtrekt. Het Zaparozhia front moet z.s.m. versterkt worden, een vergelijkbare Oekrainsche doorbraak daar betekent een totale omsingeling van alle troepen rond Kherson, en inname van De Krim.

En aan de andere kant van het front: puur richten op de verdediging van de Donetsk, met een lulverhaal over "verdedigen van het moederland".

Gelukkig luistert niemand naar mij :D
Mogelijk zal dat gaan gebeuren. Weg uit Kharkov en daarmee die btg elders gebuiken en de frontlinie zo klein mogelijk te maken. Tenminste als er btg's in Kharkov aanwezig zijn want dat lijkt er helemaal niet op.
pi_205917989
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:25 schreef oheng het volgende:

[..]
BMP's horen vol troepen te zitten gedurende de oversteek, omdat de motor voorin zit. Weet dit niet zeker.
Dat is geen antwoord op de vraag :+

Maar ik zou denken dat je snel eruit kan mocht er water in komen maar je ziet dat die probeert de klep open te maken maar dat het niet lukt.
pi_205917998
Izium en Lyman schijnen ook al ingenomen te zijn meldt "War in Ukraine".
pi_205918002
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:54 schreef Pumatje het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Hier zie je een BMP een wateroversteek maken, gebruikmakend van zijn amfibische capaciteit. Ik heb geen ervaring met een BMP, maar als ik al kijk naar hoe diep het apparaat in het water ligt, lijkt het me veel te zwaar beladen. Zodra er een plasje water in het bestuurderscompartiment komt tuimelt het apparaat over..en maak je water. Wat ook gebeurt. Erger nog, het waterschot klapt voordat ze oever bereiken simpelweg naar beneden. Dit lijkt gewoon niet goed vastgezet.

Het russische leger zal na deze kermis al haar eer,trots en prestige zijn verloren.
Dat ding was bij de bouw al voornamelijk theoretisch gezien amfibisch. Als je daadwerkelijk wilde oversteken had je een hele lange voorbereiding nodig om hem waterdicht te maken. Ondertussen is dat voertuig 30 jaar oud en bijna een jaar afgeracht aan het front.
pi_205918007
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:54 schreef Pumatje het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Hier zie je een BMP een wateroversteek maken, gebruikmakend van zijn amfibische capaciteit. Ik heb geen ervaring met een BMP, maar als ik al kijk naar hoe diep het apparaat in het water ligt, lijkt het me veel te zwaar beladen. Zodra er een plasje water in het bestuurderscompartiment komt tuimelt het apparaat over..en maak je water. Wat ook gebeurt. Erger nog, het waterschot klapt voordat ze oever bereiken simpelweg naar beneden. Dit lijkt gewoon niet goed vastgezet.

Het russische leger zal na deze kermis al haar eer,trots en prestige zijn verloren.
Mijn god wat een gepruts... En lijkt ook totaal niet evenredig beladen...

Het zou wel goed lesmateriaal voor de YPR zijn geweest: "Dit gebeurt er als je de boeggolfkeerplaat niet goed vastzet of vergeet"... _O-
pi_205918077
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:23 schreef oheng het volgende:

[..]
Inderdaad, veel sterkte met een algemene mobilisatie, die nu ng onmogelijker (en zinlozer) is geworden.

Als de russen slim zijn, laten ze alles uit handen vallen en trekken ze zich (zonder zware wapens) terug uit de Kherson omsingeling. Die rivier is goed te verdedigen ALS je in goede orde terugtrekt. Het Zaparozhia front moet z.s.m. versterkt worden, een vergelijkbare Oekrainsche doorbraak daar betekent een totale omsingeling van alle troepen rond Kherson, en inname van De Krim.

En aan de andere kant van het front: puur richten op de verdediging van de Donetsk, met een lulverhaal over "verdedigen van het moederland".

Gelukkig luistert niemand naar mij :D
Ik bedoel dit iets breder. Thuis krijgen ze ook de deksel op de neus. Op tv kunnen ze ook nergens meer om heen.

Ik zou me meer druk maken over geordend het land uit komen en de Krim beschermen.

Natuurlijk zullen ze gebieden nog wel een tijd vast kunnen houden, maar winnen geloof ik niet meer in.
pi_205918094
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mijn god wat een gepruts... En lijkt ook totaal niet evenredig beladen...

Het zou wel goed lesmateriaal voor de YPR zijn geweest: "Dit gebeurt er als je de boeggolfkeerplaat niet goed vastzet of vergeet"... _O-
Je hebt of ballen van staal of bent wanhopig als je met een naar Russische maatstaven onderhouden BMP een rivier gaat oversteken :P
pi_205918210
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:39 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Je hebt of ballen van staal of bent wanhopig als je met een naar Russische maatstaven onderhouden BMP een rivier gaat oversteken :P
Daarom hebben ze ook zoveel stuks, bij elke movement verliezen ze wat.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205918216
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mijn god wat een gepruts... En lijkt ook totaal niet evenredig beladen...

Het zou wel goed lesmateriaal voor de YPR zijn geweest: "Dit gebeurt er als je de boeggolfkeerplaat niet goed vastzet of vergeet"... _O-
Bijna wel ! Doet me denken aan een top gear projectje.

En ach ze vluchten toch al massaal met het achterlaten van het materieel. Dan kun je beter nog even rap een riviertje meepakken.
pi_205918345
Als we het toch over BMP's hebben: Holy shit ze hebben ERA op een BMP gehangen. Bepantsering is wat, een paar centimeter aluminium??

Ook zoiets: de internationale oefeningen in Vostok-2022 zijn afgerond. De legers van 31 landen hebben deelgenomen, inclusief "duizenden" russische soldaten.
Je bent in oorlog man, wat doe je. :')
pi_205918381
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:40 schreef Idisrom het volgende:

Dankzij deze 'randdebiel' wist ik meer dan drie maanden geleden al, dat de Russen bijna geen troepen hadden ten noordoosten van Izjoem, en dat daar verreweg de minste bataljons per te verdedigen kilometers zaten.
Het is knap van de Oekraners dat ze zolang het geduld konden opbrengen voor dit tegenoffensief. Ik las ergens dat ze dat maar met slechts 9.000 man deden.
Yup. Osinga doet net alsof het van kort geleden is maar het is al een tijdje het geval.

quote:
Bij dit nieuwere offensief in het noordoosten past Oekrane een andere strategie toe: een diepe aanval op een smal front. "Vanwege de focus op het zuiden had Rusland in het Noorden nog slechts een dunne verdedigingslijn", zegt Osinga. "Oekrane heeft dat herkend en daarop ingespeeld."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)van-oekraine-vandaan
pi_205918398
Is het zwakke Russische leger al verslagen ofniet? Want die stelden niks voor toch?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 12:59:33 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205918402
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:56 schreef oheng het volgende:
Als we het toch over BMP's hebben: Holy shit ze hebben ERA op een BMP gehangen. Bepantsering is wat, een paar centimeter aluminium??
Deden wij ook met de YPR
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205918491
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
Deden wij ook met de YPR
Ja, maar die heeft extra bepantsering. BMP-2 is maximaal 33mm aluminium.

Is it safe?
pi_205918618
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Yup. Osinga doet net alsof het van kort geleden is maar het is al een tijdje het geval.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)van-oekraine-vandaan
Ik denk serieus dat mensen die de hele dag op twitter en Telegram zitten en daar beide kanten bekijken (en een goede afweging maken wat echt/niet echt is) er meer verstand van hebben dan de hoogleraren en generaals die het vanaf een afstandje bekijken.
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 13:19:27 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205918748
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:05 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar die heeft extra bepantsering. BMP-2 is maximaal 33mm aluminium.

Is it safe?
Safer dan geraakt worden zonder die blokken lijkt me
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:19:54 #85
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205918760
Boy this is escalating quickly. Dadelijk weer een slag bij Lysychansk en Sievierodonetsk..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 13:20:03 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205918763
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:11 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik denk serieus dat mensen die de hele dag op twitter en Telegram zitten en daar beide kanten bekijken (en een goede afweging maken wat echt/niet echt is) er meer verstand van hebben dan de hoogleraren en generaals die het vanaf een afstandje bekijken.
Lol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205918771
De grote vraag is: wat is de eerstvolgende (niet-doorwaadbare lol) rivier waarachter de russen zich kunnen verschuilen?

Door het opgeven van Lyman hebben de russen de kans om zich achter de Oskil rivier te verschansen compleet verknald.
pi_205918872
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:20 schreef sp3c het volgende:

[..]
Lol
Ja klinkt anders dan ik het bedoel :+

Maar al die analisten (in ieder geval degene die op tv komen) die lopen allemaal achter de feiten aan. Alsof ze 1x per dag de krant lezen en dan dat als uitgangspunt nemen.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:28:05 #89
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205918898
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:20 schreef oheng het volgende:
De grote vraag is: wat is de eerstvolgende (niet-doorwaadbare lol) rivier waarachter de russen zich kunnen verschuilen?

Door het opgeven van Lyman hebben de russen de kans om zich achter de Oskil rivier te verschansen compleet verknald.
Die tussen Lysychansk en Sievierdodonetsk. De meeste dorpen liggen aan de oostkant van die rivier, dus dat is gunstig voor de Russen.

NB: laatste bericht is dat de Russen Svatove ook verlaten hebben. Als dat waar is dan is UA al bijna bij die rivier. De grote vraag is: is dit strategische terugtrekking of een regelrechte rout.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205918934
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:19 schreef Cherni het volgende:

[..]
Betere term is bevrijd in die situatie. Het was en is Oekrane. De Russen zullen het hele gebied in Kharkov wel verlaten. In dit tempo kan dat bijna niet anders.
Dat Koepjansk weer in Oekraense handen zou komen, is voor mij niet de verrassing. Wel op de manier waarop.
Ik dacht tot vorige week nog, dat de oblasten Kherson ten westen van de Dnjepr tezamen met de resterende oblast Kharkiv zouden worden geruild met het restant van de oblast Donetsk. (En daarna leven ze nog lang en gelukkig naast elkaar)
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:30:10 #91
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205918940
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:11 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik denk serieus dat mensen die de hele dag op twitter en Telegram zitten en daar beide kanten bekijken (en een goede afweging maken wat echt/niet echt is) er meer verstand van hebben dan de hoogleraren en generaals die het vanaf een afstandje bekijken.
Er is wel een vrij groot verschil tussen wetenschap van operationele gebeurtenissen en strategisch begrip van het slagveld en de oorlog.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:31:22 #92
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205918960
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:28 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Die tussen Lysychansk en Sievierdodonetsk. De meeste dorpen liggen aan de oostkant van die rivier, dus dat is gunstig voor de Russen.

NB: laatste bericht is dat de Russen Svatove ook verlaten hebben. Als dat waar is dan is UA al bijna bij die rivier. De grote vraag is: is dit strategische terugtrekking of een regelrechte rout.
Het lijkt op het tweede. Waar is de Russische luchtmacht om het offensief te hinderen en de Russische terugtrekking te ondersteunen?
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205918971
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:28 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Die tussen Lysychansk en Sievierdodonetsk. De meeste dorpen liggen aan de oostkant van die rivier, dus dat is gunstig voor de Russen.
Ja, ik hoop het ook. En dan komt Lychichansk weer in Oekrainsche handen. Zullen de russen leuk vinden.
pi_205919029
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het lijkt op het tweede. Waar is de Russische luchtmacht om het offensief te hinderen en de Russische terugtrekking te ondersteunen?
De russische luchtmacht kan geen close air support geven vanwege de aanwwezigheid van o.a. MANPADS.

Die doet dus feitelijk de hele oorlog al voor spek en bonen mee.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:36:34 #95
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205919038
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het lijkt op het tweede. Waar is de Russische luchtmacht om het offensief te hinderen en de Russische terugtrekking te ondersteunen?
Oekranse Chairforce moet nu ook wel kansen krijgen. Luchtafweer is een dingetje als je tactiek "er tussenuit peren" is. Je zou bijna de A10 gaan missen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205919061
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:40 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dankzij deze 'randdebiel' wist ik meer dan drie maanden geleden al, dat de Russen bijna geen troepen hadden ten noordoosten van Izjoem, en dat daar verreweg de minste bataljons per te verdedigen kilometers zaten.
Het is knap van de Oekraners dat ze zolang het geduld konden opbrengen voor dit tegenoffensief. Ik las ergens dat ze dat maar met slechts 9.000 man deden.
Oekraine heeft vooral gewacht op het juiste moment. Het aanvallen van de aanvoerlijnen, munitidepots waren dan ook geen niemandalletjes. Niet in de Kherson of de Krim, niet in de Donetsk en Kharkiv regio.
Met het beschikbaar komen van troepen getrained in het UK heb je ook de juiste aantallen om door te stoten.

Gelukkig zijn er ook wel rationele Russen, waar in de talkshow met Olga nog wel wordt gedaan of het onbenullig is, wordt door ee militaire analist aangegeven dat het wel degelijk belangrijk is als Oekrainie tactische knooppunten in handen krijgt.
In de andere talkshow eindigt de mafklapper met dat onder Stalin negatieve segementen uit de weg worden geruimd. Wat hij dus eigenlijk zegt is dat je niet de waarheid mag zeggen, want de opmerking dat je na een half jaar oorlog ook wel wat resultaten mag verachten is natuurlijk een heel terechte.

De vraag is nu wat Rusland kan doe, dit verlies kan de Kremlin al niet meer verborgen houden en met een Kherson front die ook nog onder druk staat, met gigantische aantallen eenheden en materieel wat men daar kan verliezen omdat de bruggen over niet meer kan dreigt er een enorm fiasco.
En onderhandelingen, Rusland begrijpt ook dat Oekraine geen water bij de wijn gaat doen.

Als de Westerse steun zo blijft zou het zomaar kunnen dat Rusland meer gebied gaat verliezen dan het had, en daarna een Oekarine wat zich gewoon bij de NATO kan gaan aansluiten, want voor het voortbestaan in de toekomst is dat wel zeker.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205919077
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:29 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat Koepjansk weer in Oekraense handen zou komen, is voor mij niet de verrassing. Wel op de manier waarop.
Ik dacht tot vorige week nog, dat de oblasten Kherson ten westen van de Dnjepr tezamen met de resterende oblast Kharkiv zouden worden geruild met het restant van de oblast Donetsk. (En daarna leven ze nog lang en gelukkig naast elkaar)
Dit gaat natuurlijk niet gebeuren. Nu Oekrane deze vorderingen maakt zullen ze doorgaan. Uiteraard de strijd om de Donbass zal zeer slopend worden als de Russen het bij de Donbass laten.
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 13:40:15 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205919083
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:36 schreef oheng het volgende:

[..]
De russische luchtmacht kan geen close air support geven vanwege de aanwwezigheid van o.a. MANPADS.

Die doet dus feitelijk de hele oorlog al voor spek en bonen mee.
Dit lijkt me wel een moment om risico's te nemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205919123
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:36 schreef oheng het volgende:

[..]
De russische luchtmacht kan geen close air support geven vanwege de aanwwezigheid van o.a. MANPADS.

Die doet dus feitelijk de hele oorlog al voor spek en bonen mee.
Is een luchtmacht zo makkelijk op afstand te houden?
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:49:29 #100
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205919230
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dit lijkt me wel een moment om risico's te nemen
Nou inderdaad. Als er iets is dat zo'n offensief in kan dammen is het wel luchtmacht.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 13:50:32 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205919249
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:42 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Is een luchtmacht zo makkelijk op afstand te houden?
Niet met MANPADS

Het is een groot raadsel waarom ze niet een grotere rol spelen hier
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:50:49 #102
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205919253
Lyman ook al in UA handen volgens de geruchtenmolen.

Vol gas naar Starobilsk en dan Sievierodonetsk vanuit het noorden innemen _O-
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:54:37 #103
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205919304
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dit lijkt me wel een moment om risico's te nemen
Voor Rusland of Oekraine?

Rusland kan echt niet zonder meer vliegtuigen opofferen, want officiele cijfers ten spijt, Rusland is al wat materieel kwijtgeraakt, en je wil ook wat achter de hand houden, want Oekraine heeft al diverse aanvallen in Rusland uitgevoerd, als je je luchtmacht nu 'opoffert' voor de oorlog in Oekraine heb je ze niet beschikbaar voor eigen terrein waar je wel in het voordeel bent.

Want Oekraine zal wel op nog meer plekken in Rusland willen toeslaan om de logistiek te ontregelen, als men laag vliegt dan is luchtafweer alleen niet genoeg en moet men dus ook met vliegtuigen het luchtruim kunnen verdedigen, en dat werkt wat minder goed als de eerste beschikbare vliegtuigen verder van je front liggen, want je kan niet zomaar vliegtuigen uit andere regio's wegtrekken, sterker nog, met aanstaande uitbreiding van de directe grens met NATO bij Finland moet men juist meer regio's beschermen dan eerst.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205919779
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:50 schreef sp3c het volgende:
Niet met MANPADS
Helaas paywalled, dus we zullen het nooit weten.
twitter
  zaterdag 10 september 2022 @ 14:43:45 #105
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205919827
Wie had hier nu die podcast met een veiligheidsadviseur van zelensky?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 14:44:21 #106
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205919834
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 14:39 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Helaas paywalled, dus we zullen het nooit weten.
[ twitter ]
Met manpads krijg je een luchtmacht niet op de knieeen. Er worden relatief veel air to air kills gemaakt. Maar er zijn talloze luchtddoelsystemen actief. Soviet/oekrainsch en westers.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 15:16:11 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 14:58:21 #107
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205919976
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mijn god wat een gepruts... En lijkt ook totaal niet evenredig beladen...

Het zou wel goed lesmateriaal voor de YPR zijn geweest: "Dit gebeurt er als je de boeggolfkeerplaat niet goed vastzet of vergeet"... _O-
Ik vind het toch een goede poging, ze komen over de helft.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 10 september 2022 @ 15:00:18 #108
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205919999
Hoe zou het in BNW gaan? ;(
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205920147
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 14:39 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Helaas paywalled, dus we zullen het nooit weten.
[ twitter ]
Die anti radiaton zijn toch de harms tegen de luchtdefensie? Heb niet veel gezien van de Oekrane luchtmacht bij dit offensief maar ik zal vast wat missen.
pi_205920209
We weten dat de Russen bij Zaporarija (of hoe je het schrijft) ook dunbezaaid zijn. Mochten de oekrsiners daar eenzelfde offensief kunnen beginnen heb je kans dat het hele Russische leger instort.
  zaterdag 10 september 2022 @ 15:23:48 #111
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205920223
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:56 schreef oheng het volgende:
Als we het toch over BMP's hebben: Holy shit ze hebben ERA op een BMP gehangen. Bepantsering is wat, een paar centimeter aluminium??

Ook zoiets: de internationale oefeningen in Vostok-2022 zijn afgerond. De legers van 31 landen hebben deelgenomen, inclusief "duizenden" russische soldaten.
Je bent in oorlog man, wat doe je. :')
Dat hebben wij ook gedaan bij onze eigen YPR'S in afghanistan hoor. ;)

En die zijn ook van aluminium. Werkt prima, zijn meerdere RPG-7/9's ingeklapt zonder NL verliezen in bloed (in ypr)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 15:27:49 #112
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205920266
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Mijn god wat een gepruts... En lijkt ook totaal niet evenredig beladen...

Het zou wel goed lesmateriaal voor de YPR zijn geweest: "Dit gebeurt er als je de boeggolfkeerplaat niet goed vastzet of vergeet"... _O-
Ja daarom zijn we er ook maar mee opgehouden :p. Maar dit is echt wel weer van een andere planeet allemaal. De russen zijn amateurs. Echt..kan er niks anders meer van maken.

Begrijp dat heel veel ruzie aan het ontstaan is tussen eenheden. Gehele oorlog zijn er ook al berichten van Russische eenheden die elkaar onder vuur nemen, FSB medewerkers die her en der worden omgelegd, en met name veel problemen tussen rus en DPR/LPR.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 15:29:09 #113
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205920282
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:16 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Die anti radiaton zijn toch de harms tegen de luchtdefensie? Heb niet veel gezien van de Oekrane luchtmacht bij dit offensief maar ik zal vast wat missen.
Harms zijn anti radiatie missiles. Specifiek richting anti luchtsystemen die een radar signatuur hebben. Zijn ook best slim.
Als radar wordt uitgezet pakken ze laattlst bekende locatie. En je kunt ze in principe afvuren zonder dat je een 'lock on target' hebt. Zoeken het zelf wel uit.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205920438
Oh mensen…gaat het echt gebeuren?
Er komen allerlei positieve tweets binnen.
Volgens Derk Sauer wappert de UA vlag zelfs in Mariopul…🇺🇦
pi_205920475
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:23 schreef Pumatje het volgende:

Dat hebben wij ook gedaan bij onze eigen YPR'S in afghanistan hoor. ;)

En die zijn ook van aluminium. Werkt prima, zijn meerdere RPG-7/9's ingeklapt zonder NL verliezen in bloed (in ypr)
Wel een chauffeur zijn benen kwijt door een RPG hit in de YPR in Deh Rawood voor zover ik mij kan herinneren.

Edit:

quote:
Nederlandse militair gewond geraakt

De YPR-chauffeur, met een konvooi onderweg naar de Nederlandse basis in Deh Rawod, is door granaatscherven aan zijn onderbeen gewond geraakt. Zijn pantserrupsvoertuig werd in de motor getroffen door een antitankgranaat. Nederlandse militairen vuurden terug en hebben daarbij slachtoffers gemaakt.


[ Bericht 14% gewijzigd door AchJa op 10-09-2022 16:23:32 ]
pi_205920562
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:28 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Die tussen Lysychansk en Sievierdodonetsk. De meeste dorpen liggen aan de oostkant van die rivier, dus dat is gunstig voor de Russen.

NB: laatste bericht is dat de Russen Svatove ook verlaten hebben. Als dat waar is dan is UA al bijna bij die rivier. De grote vraag is: is dit strategische terugtrekking of een regelrechte rout.
Dat Svatove ook al opgegeven is, is waarschijnlijk gebaseerd op dit interview, waarin gesproken wordt over Kupyansk. Maar het maakt niet heel veel uit hoor: de bevoorrading kwam via Kupyansk, dus dit hele gebied is toch hopeloos verloren.

Na deze nederlaag kunnen we wel aannemen dat Oekraine meer zware wapens heeft dan rusland. Er zijn alleen in Izium al ongeveer 50 tanks buitgemaakt.

En russische air support is niet mogelijk: De Oekrainers hebben hun artillerie meegenomen, dus je mag aannemen dat een paar van de vele mobiele AA systemen ook mee zijn.

Er zijn wel geruchten dat het Oekrainse leger weer in de buurt van Lysychansk is, en dat er gevechten zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 16:12:04 ]
pi_205920810
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:29 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Harms zijn anti radiatie missiles. Specifiek richting anti luchtsystemen die een radar signatuur hebben. Zijn ook best slim.
Als radar wordt uitgezet pakken ze laattlst bekende locatie. En je kunt ze in principe afvuren zonder dat je een 'lock on target' hebt. Zoeken het zelf wel uit.
Ja inderdaad. Maar dat is dus voordelig voor de Oekrainse luchtmacht maar die heeft volgens mij maar een beperkte (geen?) rol in dit offensief. Vind het raar dan dat het genoemd wordt als n van de redenen waarom dit offensief nu zo goed gaat :+
pi_205921156
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:58 schreef oheng het volgende:
Dat Svatove ook al opgegeven is, is waarschijnlijk gebaseerd op dit interview, waarin gesproken wordt over Kupyansk. Maar het maakt niet heel veel uit hoor: de bevoorrading kwam via Kupyansk, dus dit hele gebied is toch hopeloos verloren.

Na deze nederlaag kunnen we wel aannemen dat Oekraine meer zware wapens heeft dan rusland. Er zijn alleen in Izium al ongeveer 50 tanks buitgemaakt.

En russische air support is niet mogelijk: De Oekrainers hebben hun artillerie meegenomen, dus je mag aannemen dat een paar van de vele mobiele AA systemen ook mee zijn.

Er zijn wel geruchten dat het Oekrainse leger weer in de buurt van Lysychansk is, en dat er gevechten zijn.
CAS hoeft niet per definitie op lage hoogte uitgevoerd te worden, dat kan ook op medium level dus boven het plafond van de MANPAD systemen.
pi_205921369
Op RIA kondigt het russische ministerie van defensie aan dat de "hergroepering van troepen aangekondigd in de gebieden Balakliya en Izyum"
In de (zwaar gemodereerde) comment sectie zijn ze een beetje boos.

Oftewel: te trekken zich terug naar De Donbass, dus achter de rivier bij Severodonetsk. Dit kan ook de reden zijn dat Oekraine snel Lysychansk wil innemen, misschien zelfs wel Severodonetsk zelf?

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 17:11:19 ]
pi_205921402
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 14:39 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Helaas paywalled, dus we zullen het nooit weten.
[ twitter ]
welke muur? Even kwoot

quote:
ON SEPTEMBER 6TH Ukraine’s army launched a surprise offensive in the country’s north-eastern Kharkiv province. It has met with spectacular success. In the space of a week, boasted Volodymyr Zelensky, the president, on September 8th, his armies had liberated 1,000 square kilometres (386 square miles) of territory from Russia. Remarkably, the bulk of that has come not from a long-advertised push in the southern Kherson region, which began on August 29th, but from the smaller armoured thrust south-east of Kharkiv city.

The yellow and blue flag of Ukraine is now flying in several liberated towns and villages. Video footage from the Kharkiv region showed local residents cheering Ukrainian convoys and soldiers. Fighting is now under way for Kupyansk, a major logistics hub for the Russian war effort, which just four days ago was around 60km behind the frontlines. Thousands of Russian troops may soon be trapped between the advancing Ukrainians and the Oksil river to their rear. Pro-Russian military bloggers and analysts are furious at the collapse of their country’s defences and the apparent disarray in Russia’s command.

The Kharkiv offensive is the most significant shift in Ukraine’s favour since the end of March, when Russia’s army, mauled and bogged down in the suburbs of Kyiv, retreated from the entire region around the capital in what it described as a “goodwill gesture”. Coincidentally, the latest offensive is being run by General Oleksandr Syrsky, who also organised Kyiv’s defence in February and March. He appears to have spotted a weak point in Russian lines near the city of Balakliya, which had been in Russian hands since March 2nd.

Balakliya was quickly encircled, allowing the Ukrainians to move farther east to cut Russian forces in two at the Oskil river, pinning a southern contingent against the river itself. Three small bridges connect the west bank with the east, but they fall well within the range of Ukrainian artillery. It appears Russia had redeployed a significant proportion of its elite troops to guard against Ukrainian counter-offensives in the Kherson region. “War is the art of deception,” says one source in the Ukrainian armed forces. “We deceived them good.” What is less clear is why Russian forces failed to anticipate the danger, and why they have been unable to use air power and rocket artillery to staunch the attacks.

The Kharkiv offensive did not come out of the blue. A Ukrainian soldier who took part in the initial attack says that columns of Russian troops left the area following intense artillery barrages on September 4th and 5th. “They moved even before we started fighting,” he says. “They must have known we were about to attack, but the idiots seemed to have no idea what they could lose. They didn’t understand it was important.” Ukraine began the ground offensive on September 6th, initially taking satellite towns around Balakliya. The following day, the town itself was surrounded. After two days of street fighting a group of Ukrainian soldiers raised their flag above the town hall. A local source says that some of the occupying Russians changed into civilian clothes and escaped on bicycles and stolen cars.

The Balakliya encirclement was only the beginning of Russia’s problems. In parallel, Ukrainian forces were advancing eastwards through Volokhiv Yar, Shevchenkove and finally towards Kupyansk, a key rail hub for supplying Russian forces to the south. By September 8th, fighting for that town had begun. A photograph circulated one day later showed soldiers posing next to a sign on its southern edge. Pro-Russian military commentators were stunned, accusing the country’s high command of treason.

Igor “Strelkov” Girkin, a former officer of the FSB, Russia’s security service, who led Russian-backed troops in the first battle of the Russia-Ukraine war in 2014, confirmed that Ukrainian units were conducting raids deep inside Russian-held territory, “disorienting” troops there. “Alles kaput” (“All is destroyed”), he wrote on social media. Other social-media channels frequented by Russian analysts suggest that a race is now on to send in reserves to stop the situation from deteriorating further. Russia’s army published footage of guns and vehicles rolling towards the front lines.

A Ukrainian military intelligence source says that the success of the offensive was contingent on American-supplied HARM anti-radiation missiles, which home in on the emissions of Russian air-defence radar and other equipment. It also relied on surface-to-air systems that threatened Russian aircraft: Ukrainian sources single out Germany’s Gepard, a set of anti-aircraft guns on tracks. This threat left Russia reluctant to deploy air power; when it did, it suffered losses. Unconfirmed reports suggest that at least one Russian fighter jet and two helicopters were downed during Ukraine’s operation. Russian aircraft have reportedly struggled to distinguish between Russian and Ukrainian units in the pell-mell of fighting, with frontlines shifting rapidly.

“They are blind, and we see everything,” claims the Ukrainian official. Whether the counter-offensive ultimately succeeds will now be down to speed, he argues. If Ukraine can secure its new positions by the Oskil river before Russian reinforcements arrive, Izyum to the south would be in its sights. There have been reports that the Ukrainian army has also conducted attacks south of Izyum, in a possible attempt to envelop the city. Capturing it, or threatening Russian operations there, would drive a hole through Russian military logistics in the Luhansk region; they could take several weeks to rebuild. It would also enable Ukraine to reclaim towns that Russia captured after agonisingly long and bloody battles over the summer.

Ukraine’s leaders have long sought a turning-point in the war: an operation that would demonstrate to Western backers that Ukraine can win it, if provided with the right weapons. This week General Valery Zaluzhny, Ukraine’s commander-in-chief, made his first public statement of the conflict on that subject. Success was “directly and exclusively dependent on the resources available to Ukraine”, he wrote in an essay for Ukrinform, a state news agency. The offensive in Kherson has had mixed results. Casualties are very heavy, according to an informed official, and progress has been relatively slow. But the news from Kharkiv will go some way to stiffening Western resolve.

On September 8th, during a meeting of defence ministers at Ramstein air base in Germany, news of the Balakliya breakthrough was met with applause. Speaking in Prague the next day Lloyd Austin, America’s defence secretary, described the Kherson and Kharkiv offensives as “very, very encouraging”. Some see them as pivotal. “After seven months of vicious and desperate fighting, future historians may see this as an important turning-point,” says Mick Ryan, a retired Australian general who tracks the conflict. “The strategic initiative in this war may have shifted to the Ukrainians in the last few days.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_205922259
Je kan het je toch niet voorstellen dat Rusland zo hard faalt.
  zaterdag 10 september 2022 @ 17:40:20 #122
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205922268
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:46 schreef AnneX het volgende:
Oh mensen…gaat het echt gebeuren?
Er komen allerlei positieve tweets binnen.
Volgens Derk Sauer wappert de UA vlag zelfs in Mariopul…🇺🇦
Men heeft het over een volledige terugtrekking / redeployment, kortom de gebieden ten noorden van Shevshenkove zullen spoedig ook in Oekranse handen zijn, dat is een fors gebied.

In hoeverre het om overgave /terugtrekking gaat lijkt me nog niet duidelijk.
Bij Balaklia zijn er troepen omsingeld, weet iemand wat er bij Izium gebeurt is?

[ Bericht 18% gewijzigd door BlaZ op 10-09-2022 18:03:26 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 10 september 2022 @ 17:41:58 #123
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205922284
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:41 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dit klopte al niet helemaal toen het werd gepost door je. Heb je dit van een russische bron? Gelieve het erbij te zetten.kupyanskoye werd totaal niet verdedigd.
Overige berichten in je text zijn wel zo besluitend, dat kan helemaal niet.

De fog of war laat het niet toe en wat het oekrainsche opperbevel gaat versterken, wel gaat doen, of niet gaat doen is helemaal niet bekend.

Daar komt geen communiqu van uit he ;).
Altijd tricky om het zo resoluut te plaatsen zonder bijsluite.r
Dit was de kaart van 09.09, but 10.09 ziet er weer heel anders uit. Zelfde bron die de terugtrekking uit Izium aankondigde. Zoals defence politics asia al meldde "yesterday's new is aging terribly".

De nieuwere, op het moment van publicatie waarschijnlijk al verouderd.


[ Bericht 6% gewijzigd door BlaZ op 10-09-2022 18:23:31 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205922751
Volgens geruchten staan ze al aan de poorten van Severodonetsk (edit: de oblast) te rammelen. Dit wordt ronduit belachelijk.
En er zijn ook geruchten van beide kanten dat het vliegveld van Donetsk ook al is ingenomen.



[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 18:26:16 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 18:22:11 #125
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205922812
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 18:17 schreef oheng het volgende:
Volgens geruchten staan ze al aan de poorten van Severodonetsk te rammelen. Dit wordt ronduit belachelijk.
En er zijn okk geruchten van beide kanten dat het vliegveld van Donetsk ook al is ingenomen.

n uur geleden

quote:
Oekraense militairen bevinden zich aan de rand van Lysychansk, - hoofd van de regionale administratie Haidai
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205922826
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 18:22 schreef BlaZ het volgende:

[..]
n uur geleden
[..]

Ja, dit is denk ik Severodonetsk Oblast, niet de stad zelf.
pi_205922936
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 18:23 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, dit is denk ik Severodonetsk Oblast, niet de stad zelf.
Oblast Sjeverodonetsk bestaat niet, zal de rayon Sjeverodonetsk in de oblast Luhansk zijn.
pi_205923033
Allemachtig, gaan ze gewoon alles terugveroveren?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205923581
Dolle Zaterdag in de Oekrane zo lijkt het
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zaterdag 10 september 2022 @ 19:51:42 #130
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205924267
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 18:38 schreef phpmystyle het volgende:
Allemachtig, gaan ze gewoon alles terugveroveren?
Dat was vanaf het begin de bedoeling, ik snap je verrassing niet. :+
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205924393
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 18:38 schreef phpmystyle het volgende:
Allemachtig, gaan ze gewoon alles terugveroveren?
Tot De Donbass wel, ja.
De tientallen problemen die de russen hadden, zijn nu echter versterkt. Dingen zoals moreel: waarom vechten als gebieden met duizenden vierkanten kilometers tegelijk prijs worden gegeven?
Rusland heeft vrijwel alleen maar nederlagen geleden.
Het Oekrainsche leger is nu beter bewapend met zware wapens dan de russen, en ze hebben meer en betere soldaten. En er komen nog meer aan.
Een flink gedeelte van het russische leger zit in een omsingeling.
Etc, etc, etc

De eenheden die nu verslagen zijn moeten opnieuw uitgerust worden. Bijvoorbeeld het Zaporichia front ziet er nu heel erg kwetsbaar uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 21:13:56 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 20:10:28 #132
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205924526
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 september 2022 17:39 schreef Document1 het volgende:
Je kan het je toch niet voorstellen dat Rusland zo hard faalt.
Oekraine wordt natuurljk door de VS en het VK goed geholpen. Maar het moge wel duidelijk zijn dat de westerse tacktieken wel zijn vruchten beginnen af te werpen.
En ook niet onverdienstelijk van Oekraine zelf, die hebben de opmars weten te stoppen, en Rusland ljkt met open ogen in een val te zijn gelopen door het groots aangekondigde offensief bij Kherson proberen te voorkomen door het sturen van veel troepen.
En uiteraard, door die aantallen is Rusland daar geen walk over, maar door de bruggen te vernietigen kunnen die troppen niet optimaal ingezet worden.

En de aanvallen bij Kherson gaan wel door, en ook nu in de Kharkov regio blijken de vernietiging van zoveel munitiedepots en andere logistieke punten wel een voorbereiding te zijn geweest op wat er nu gebeurd.

En ik begrijp dat de Kremlinretoriek is dat men zich tactisch terugtrekt om de doelen in de Donbass te bereiken, maar vergeet niet dat ze eerder al tactisisch hebben teruggetrokken rond Kyiv voor ditzelfde doel, ze ook Karkiv hebben proberen in te nemen en dat men nu opeens het doel enkel heeft van de Donbass terwijl men heeft gewaarschuwd bij het weigen van onderhandelen door Oekraine dat de doelen groter zouden worden.
Maar gelukkig geloven de Russen zelf natuurlijk ook niet in de Kremlinretoriek dat je het belangrijkste spoorknooppunt opgeeft alsmede je hoofdkwartier in Izium als tactische terugtrekking.
Als nu ook nog andere met veel moeite, lees heel veel slachtoffers, net veroverde gebieden verloren worden dan zal er wel wat personele wisselingen gaan plaatsvinden.

Het feit dat nu de eenheden die het Donbass offensief moesten verstrerken nu worden verdeeld over voorkoming nog meer verliezen rond Kharkiv, verstrerking rond de Krim en Kherson en wat er over blijft voor de Donbass is wel duidelijk dat dit geen versterking is maar broodnodige eenheden voor lijfsbehoud.
Als dan Kherson valt met al dat materieel is de schade niet te overzien en krijg je het domino effect van snel terugtrekkende Russische troepen met het acherlaten van veel zware wapens.
Dat in combinatie met de al vernietigde opslagplaatsen en constant aangevallen logistieke lijnen gaat een klap zijn die Rusland de komende maanden niet te boven kan komen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205924561
Geografische context voor wie het duizelt wat betreft de namen van nederzettingen, gehuchten en steden
twitter
  zaterdag 10 september 2022 @ 20:35:43 #135
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205924910
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:10 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Oekraine wordt natuurljk door de VS en het VK goed geholpen. Maar het moge wel duidelijk zijn dat de westerse tacktieken wel zijn vruchten beginnen af te werpen.
En ook niet onverdienstelijk van Oekraine zelf, die hebben de opmars weten te stoppen, en Rusland ljkt met open ogen in een val te zijn gelopen door het groots aangekondigde offensief bij Kherson proberen te voorkomen door het sturen van veel troepen.
En uiteraard, door die aantallen is Rusland daar geen walk over, maar door de bruggen te vernietigen kunnen die troppen niet optimaal ingezet worden.

En de aanvallen bij Kherson gaan wel door, en ook nu in de Kharkov regio blijken de vernietiging van zoveel munitiedepots en andere logistieke punten wel een voorbereiding te zijn geweest op wat er nu gebeurd.

En ik begrijp dat de Kremlinretoriek is dat men zich tactisch terugtrekt om de doelen in de Donbass te bereiken, maar vergeet niet dat ze eerder al tactisisch hebben teruggetrokken rond Kyiv voor ditzelfde doel, ze ook Karkiv hebben proberen in te nemen en dat men nu opeens het doel enkel heeft van de Donbass terwijl men heeft gewaarschuwd bij het weigen van onderhandelen door Oekraine dat de doelen groter zouden worden.
Maar gelukkig geloven de Russen zelf natuurlijk ook niet in de Kremlinretoriek dat je het belangrijkste spoorknooppunt opgeeft alsmede je hoofdkwartier in Izium als tactische terugtrekking.
Als nu ook nog andere met veel moeite, lees heel veel slachtoffers, net veroverde gebieden verloren worden dan zal er wel wat personele wisselingen gaan plaatsvinden.

Het feit dat nu de eenheden die het Donbass offensief moesten verstrerken nu worden verdeeld over voorkoming nog meer verliezen rond Kharkiv, verstrerking rond de Krim en Kherson en wat er over blijft voor de Donbass is wel duidelijk dat dit geen versterking is maar broodnodige eenheden voor lijfsbehoud.
Als dan Kherson valt met al dat materieel is de schade niet te overzien en krijg je het domino effect van snel terugtrekkende Russische troepen met het acherlaten van veel zware wapens.
Dat in combinatie met de al vernietigde opslagplaatsen en constant aangevallen logistieke lijnen gaat een klap zijn die Rusland de komende maanden niet te boven kan komen.
De Russen proberen het verhaal uiteraard positief te houden, de werkelijkheid is dat het front bij Balaklia

Een vraag die wel overblijft, is het een bewuste keuze van Rusland om Kherson tegen alle kosten te willen behouden en daarom risico op andere fronten te lopen of dit een gebrek aan troepen of een blunder?
Qua positie is het namelijk wel het geval dat als je Kherson kwijtraakt het niet terug te veroveren is terwijl Kupiansk in principe in de toekomst wel terug te veroveren is.

Is er overigens al nieuws uit Svatove?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205924994
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:13 schreef AnneX het volgende:
Geografische context voor wie het duizelt wat betreft de namen van nederzettingen, gehuchten en steden
[ twitter ]
Als ik er zo naar kijk valt het me dan toch stiekem nog wat tegen, zeker gezien het daar niet zo dicht bevolkt is. Maargoed het gaat de goede kant op.
  zaterdag 10 september 2022 @ 20:49:45 #137
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205925078
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:43 schreef Usert het volgende:

[..]
Als ik er zo naar kijk valt het me dan toch stiekem nog wat tegen, zeker gezien het daar niet zo dicht bevolkt is. Maargoed het gaat de goede kant op.
Het gebied dat veroverd is, is ook wel wat groter dan daar aangegeven. De vraag wat mij betreft is met name of Svatove ingenomen gaat worden.
Starobilsk zal men niet aandurven aangezien de kans op tegenaanvallen uit meerdere richtingen te groot is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 10 september 2022 @ 20:50:42 #138
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205925087
https://funker530.com/vid(...)-collides-with-tree/


Dit is gewoon een soort van Seinfeld aflevering aan het worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 20:56:07 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 20:57:18 #139
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205925206
Wordt de Oekraense uitbraak zo langzamerhand niet te kwetsbaar? Het is natuurlijk geen nadeel dat de Russische tegenstander erg dun uitgesmeerd over het gebied lijkt.

“The enemy probe you are ignoring is actually the spearhead of their counterattack”. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 10 september 2022 @ 20:58:11 #140
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205925219


[ Bericht 100% gewijzigd door Hyperdude op 10-09-2022 20:58:25 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205925357
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De Russen proberen het verhaal uiteraard positief te houden, de werkelijkheid is dat het front bij Balaklia

Een vraag die wel overblijft, is het een bewuste keuze van Rusland om Kherson tegen alle kosten te willen behouden en daarom risico op andere fronten te lopen of dit een gebrek aan troepen of een blunder?
Qua positie is het namelijk wel het geval dat als je Kherson kwijtraakt het niet terug te veroveren is terwijl Kupiansk in principe in de toekomst wel terug te veroveren is.

Is er overigens al nieuws uit Svatove?
Een inlichtingendienst die faalt en planning. Met circa 200.000 tot 300.000 man deze operatie beginnen is onhaalbaar als het doel Oekrane te bezetten zou zijn. Ik hoor verhalen dat er zelfs meer dan 100.000 troepen van Oekrane dit offensief hebben ingezet. Of dat dan waar is weet ik niet.
  zaterdag 10 september 2022 @ 21:16:24 #142
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205925535
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:06 schreef Cherni het volgende:

[..]
Een inlichtingendienst die faalt en planning. Met circa 200.000 tot 300.000 man deze operatie beginnen is onhaalbaar als het doel Oekrane te bezetten zou zijn. Ik hoor verhalen dat er zelfs meer dan 100.000 troepen van Oekrane dit offensief hebben ingezet. Of dat dan waar is weet ik niet.
Ik kwam cijfers van 9.000 in eerste instantie en later 14.000 voor het offensief bij Kharkiv. Het cijfer 40.000 werd genoemd bij het Khersonoffensief.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205925626
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik kwam cijfers van 9.000 in eerste instantie en later 14.000 voor het offensief bij Kharkiv. Het cijfer 40.000 werd genoemd bij het Khersonoffensief.
Daarom neem het met een grote korrel zout. Mogelijk bedoeld men het gehele offensief incluis Kherson. Maar ok het loopt prima en dat is het belangrijkste.
pi_205925771
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een vraag die wel overblijft, is het een bewuste keuze van Rusland om Kherson tegen alle kosten te willen behouden en daarom risico op andere fronten te lopen of dit een gebrek aan troepen of een blunder?
Qua positie is het namelijk wel het geval dat als je Kherson kwijtraakt het niet terug te veroveren is terwijl Kupiansk in principe in de toekomst wel terug te veroveren is.
Ik denk dat dit een typisch dictator dingetje is: politieke doelen boven militaire doelen stellen.

Militair gezien was Kherson natuurlijk idioterie (zoals de concensus hier ook was IIRC), de 3 bruggen bij Kherson lagen alledrie binnen bereik van GPS geleide artillerie.
Enige wat ze hadden kunnen doen was het bruggehoofd verdiepen. Maar de progressie langs het hele front werd toen al gemeten in meters.

Ah, wat zal het moreel lekker hoog zijn in de Kherson omsingeling. Als een soort blindedarm hangen ze aan het instortende front.
  zaterdag 10 september 2022 @ 21:31:04 #145
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205925840
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De Russen proberen het verhaal uiteraard positief te houden, de werkelijkheid is dat het front bij Balaklia

Een vraag die wel overblijft, is het een bewuste keuze van Rusland om Kherson tegen alle kosten te willen behouden en daarom risico op andere fronten te lopen of dit een gebrek aan troepen of een blunder?
Qua positie is het namelijk wel het geval dat als je Kherson kwijtraakt het niet terug te veroveren is terwijl Kupiansk in principe in de toekomst wel terug te veroveren is.

Is er overigens al nieuws uit Svatove?
Het doel van Rusland is om de Kherson regio te behouden, juist omdat de Kherson regio noodzakelijk is voor bijvoorbeeld water naar de Krim en alleen vanuit Kherson kan men succesvol Odessa aanvallen.
Dus er is en was Rusland wel wat aan gelegen om het te behouden.

De verplaatsing van de troepen an sich was niet eens zo slecht als men met die troepen ook nog een offensief wilde lanceren.
Het probleem is echter dat Oekraine de troepenopbouw liet gebeuren, en pas daarna actief de bruggen heeft vernietigd, en daarna met acties achter de linies en zelfs op de Krim commandocentra, luchtmachtbassisen en logistieke centra uitschakelden, die zorgden al direct ervoor dat de aanvallende aspiraties niet meer konden, terugtrekken ook niet meer kan, althans niet met al het materieel, en men nu onder druk komt te staan ondanks de vele troepen.

Rusland heeft vertrouwen gehad dat men de bruggen kon verdedigen of alternatieven had, maar het blijkt nu toch wel een tactische blunder.
Het offensief bij Kharkiv komt ook niet voor niets, ook daar zijn zoals vermeld eerdere acties geweest op logistieke knooppunten en heeft Rusland het minimale aantal troepen daar gehad omdat men nog steeds aanvallende aspiraties heeft in de Donbass, immers daar is deze oorlog om te doen, die Kharkiv regio zou wel een mooie bonus zijn maar is niet het speerpunt en kan ook later inderdaad nog wel weer veroverd worden.

Het probleem voor Rusland is nu echt een ineenstortend front, al de Kremlinretoriek ten spijt, het kan echt niet zo zijn dat het Russische leger met de staart tussen de benen zwarende wapens achterlatend moet vluchten maar dat is wel wat nu gebeurd en dat heeft een domino effect, want als je weet dat in de plaats naast jouw de troepen gevlucht zijn, dan wil je dat zelf ook omdat jij anders de nog niet aangetaste aanvalskracht op je dak krijgt, dan liever dat de plaats na jouw dat maar opvangt, maar die denken daar net zo over.

Het is natuurlijk ook niet zo dat ze nu in n keer alles terugveroveren, maar grote gebieden met minimale concentraties wel, al is het echt bijzonder dat het spoorknooppunt waar je al je logistiek in het oosten van moet hebben zo gemakkelijk laat innemen...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205925959
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 19:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dat was vanaf het begin de bedoeling, ik snap je verrassing niet. :+
Experts hebben heel lang iets anders verteld, kon niet, niet realistisch, escalerend, etc etc.

Wellicht wat of topic, maar ik heb het gevoel dat sommigen zichzelf te snel expert noemen, ook in andere discussies..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205925977
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:01 schreef oheng het volgende:

[..]
Tot De Donbass wel, ja.
De tientallen problemen die de russen hadden, zijn nu echter versterkt. Dingen zoals moreel: waarom vechten als gebieden met duizenden vierkanten kilometers tegelijk prijs worden gegeven?
Rusland heeft vrijwel alleen maar nederlagen geleden.
Het Oekrainsche leger is nu beter bewapend met zware wapens dan de russen, en ze hebben meer en betere soldaten. En er komen nog meer aan.
Een flink gedeelte van het russische leger zit in een omsingeling.
Etc, etc, etc

De eenheden die nu verslagen zijn moeten opnieuw uitgerust worden. Bijvoorbeeld het Zaporichia front ziet er nu heel erg kwetsbaar uit.
Die betere bewapening hadden ze al dacht ik vanaf medio april, en er worden inderdaad in UK en Polen soldaten getraind, maar geen honderdduizend toch waarmee je zoveel impact maakt?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205926029
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:43 schreef Usert het volgende:

[..]
Als ik er zo naar kijk valt het me dan toch stiekem nog wat tegen, zeker gezien het daar niet zo dicht bevolkt is. Maargoed het gaat de goede kant op.
Als deze opmars de Russen belemmert de spoorwegen in de Donbass optimaal te gebruiken is het een grote overwinning. Oekrane heeft dat afgekeken van het NS-personeel.
pi_205926039
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:50 schreef Pumatje het volgende:
https://funker530.com/vid(...)-collides-with-tree/

Dit is gewoon een soort van Seinfeld aflevering aan het worden.
Wat zien we hier? Een hard rijdende tank die per abuis soldaten verliest? Normaliter heeft een tank toch niet zoveel/geen soldaten bij zich?

Is dit geen fun video ofzo ? :')
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 10 september 2022 @ 21:50:45 #150
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205926197
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:31 schreef ozzietukker het volgende:

Het is natuurlijk ook niet zo dat ze nu in n keer alles terugveroveren, maar grote gebieden met minimale concentraties wel, al is het echt bijzonder dat het spoorknooppunt waar je al je logistiek in het oosten van moet hebben zo gemakkelijk laat innemen...
Het is me niet geheel duidelijk waar dit verhaal vandaan komt, maar kloppen doet het niet. Kupiansk is een spoorknoopunt voor het omliggende gebied maar niet voor de donbas regio, dat gaat waarschijnlijk via Slachti of Rostov.

Hier is het goed te zien:
https://www.openstreetmap.org/#map=8/48.666/39.672
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205926215
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 20:50 schreef Pumatje het volgende:
https://funker530.com/vid(...)-collides-with-tree/

Dit is gewoon een soort van Seinfeld aflevering aan het worden.
Echt bijzonder dit op alle fronten ongekende gepruts van de Russen... Ik dacht dat ze na het Kyiv debacle wel iets geleerd zouden hebben...

Anyway maar goed ook, nu maar kijken tot hoever en hoe snel Oekraine kan voordat de logistiek het niet meer trekt.
pi_205926525
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die betere bewapening hadden ze al dacht ik vanaf medio april, en er worden inderdaad in UK en Polen soldaten getraind, maar geen honderdduizend toch waarmee je zoveel impact maakt?
Oekraine miste nu vooral tanks. Maar dat probleem is nu opgelost. Het schijnt ook dat ze een russisch konvooi hebben weten te bemachtigen. En 50-60 tanks alleen in zelf Izium al.

En er zijn duizenden getraind in het buitenland, vooral in specialistische wapens. Maar. Er zijn ook meerdere mobilisatie rondes geweest in Oekraine zelf... En anders dan bij de russen, met hun dienstplichtigen en hun paar weekjes training (zie 3e Legerkorps), heeft Oekriaine hun verse battalions en brigades veelal in reserve gehouden.
Ik heb hier ook video's gepost waarin ze aan het trainen waren in Nederlandse YPR-765's. De russen flikkerden hun nieuwe troepen rechtstreeks in de strijd, en hield ze in de strijd.
pi_205926815
Niet t vroeg juichen h! 🙃
twitter
pi_205926849
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is me niet geheel duidelijk waar dit verhaal vandaan komt, maar kloppen doet het niet. Kupiansk is een spoorknoopunt voor het omliggende gebied maar niet voor de donbas regio, dat gaat waarschijnlijk via Slachti of Rostov.

Hier is het goed te zien:
https://www.openstreetmap.org/#map=8/48.666/39.672
Nou, je vraagt je af of de meeste voorraden niet uit de omgeving van Moskou en St. Petersburg komen. En dan via Belgorod, Oekraine binnenkomen. Dat zou ook verklaren waarom je meer sabotage uit Belgorod hoort, dan uit Rostov. Ik kan me niet 1 sabotage actie uit Rostov herinneren, misschien Volgograd wel.
Maar goed, we weten het niet zonder een overzicht van het treinverkeer, en waar de voorraden vandaan moeten komen..

Hier een kaart van het russische treinnetwerk. Kupyansk zou makkelijk te omzeilen moeten zijn.
  zaterdag 10 september 2022 @ 22:29:15 #155
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205926962
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:22 schreef oheng het volgende:

[..]
Nou, je vraagt je af of de meeste voorraden niet uit de omgeving van Moskou en St. Petersburg komen. En dan via Belgorod, Oekraine binnenkomen. Dat zou ook verklaren waarom je meer sabotage uit Belgorod hoort, dan uit Rostov. Ik kan me niet 1 sabotage actie uit Rostov herinneren, misschien Volgograd wel.
Maar goed, we weten het niet zonder een overzicht van het treinverkeer, en waar de voorraden vandaan moeten komen..

Hier een kaart van het russische treinnetwerk. Kupyansk zou makkelijk te omzeilen moeten zijn.
Er is echter geen spoorlijn van Kupiansk naar Donetsk of Luhansk die niet door Oekrans gebied ging. De kaart van openstreetmap is duidelijk wat dat betreft.

We zijn het eens zie ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door BlaZ op 10-09-2022 22:34:16 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205927083
Achteraf gezien was die actie dat oekrainers de rivier overstaken en gewoon een dorp in konden wandelen zonder aangevallen te worden een teken aan de wand en een subliem staaltje verkennen. Het was op een andere plek maar het bewees wel dat de Russen geen idee hebben van wat er aan de hand was op het slagveld en dat het zo dun bemand was.
pi_205927097
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Er is echter geen spoorlijn van Kupiansk naar Donetsk of Luhansk die niet door Oekrans gebied ging. De kaart van openstreetmap is duidelijk wat dat betreft.

We zijn het eens zie ik.
Er gaat vanuit Kupyansk een spoorlijn naat Svatove, en dan verder tussen Lysychansk en Severodonetsk naar de Donbass. Die zal dus eventuele voorraden uit Moskou/St. Petersburg kunnen vervoeren. Check LiveUAmap maar, beginnend in Kupyansk.

Wel een heerlijk single point of failure voor sabotage acties.

Edit: Haalden ze niet vooral de munitiedepots in het verre oosten leeg? Ik weet het niet meer.

[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 23:06:58 ]
pi_205927159
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:37 schreef BEFEM het volgende:
Achteraf gezien was die actie dat oekrainers de rivier overstaken en gewoon een dorp in konden wandelen zonder aangevallen te worden een teken aan de wand en een subliem staaltje verkennen. Het was op een andere plek maar het bewees wel dat de Russen geen idee hebben van wat er aan de hand was op het slagveld en dat het zo dun bemand was.
We weten niet hoe groot die aanval was. En bovendien kan het ook bedoeld zijn om ng meer troepen weg te trekken. Want Oekraine heeft dankzij het westen uitstekende informatie over wie, wat, waar. Ik denk dat met op de satellietbeelden ook wel zag dat het wel hl erg rustig werd.
  zaterdag 10 september 2022 @ 22:48:38 #159
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927239
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wel een chauffeur zijn benen kwijt door een RPG hit in de YPR in Deh Rawood voor zover ik mij kan herinneren.

Edit:
[..]

Ja oke, die telde ik dan even niet mee, zoals je al edite was die gewond maar niet verminkt. de YPR heeft daar wonderbaarlijk gepresteerd n.m.m. Niet vooruit te trappen maar bracht iedereen thuis.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205927338
Met terugtrekken hebben de Russen ook Napoleon verslagen. Wellicht dat ze dat nu nog eens proberen
pi_205927341
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:43 schreef oheng het volgende:

[..]
We weten niet hoe groot die aanval was. En bovendien kan het ook bedoeld zijn om ng meer troepen weg te trekken. Want Oekraine heeft dankzij het westen uitstekende informatie over wie, wat, waar. Ik denk dat met op de satellietbeelden ook wel zag dat het wel hl erg rustig werd.
Dat was geen aanval, gewoon 10 lui in een bootje die overstaken, een rondje liepen en in de gaten hadden dat er niemand was en weer terug gingen de rivier over.

Ze hebben vast gedacht dat als het daar zo makkelijk ging dat ze snel een grote aanval op touw konden zetten.
  zaterdag 10 september 2022 @ 22:55:22 #162
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927385
Overigens zie ik enorm veel beelden voorbij komen met onze YPR's. Ze maken enorm veel gebruik van die apparaten en dat vervult me echt met trots. Ik vond de YPR altijd maar een hoop troep, maar blijkbaar dient hij een fantastisch doel en zit het apparaat goed in elkaar.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

[ Bericht 18% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 23:14:09 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205927431
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:53 schreef zoost het volgende:
Met terugtrekken hebben de Russen ook Napoleon verslagen. Wellicht dat ze dat nu nog eens proberen
Napoleon werd pas bij Leipzig echt verslagen
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:46 #164
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927528
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 15:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wel een chauffeur zijn benen kwijt door een RPG hit in de YPR in Deh Rawood voor zover ik mij kan herinneren.

Edit:
[..]

Ja oke, die telde ik dan even niet mee, zoals je al edite was die gewond maar niet verminkt. de YPR heeft daar wonderbaarlijk gepresteerd n.m.m. Niet vooruit te trappen maar bracht iedereen thuis.
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat zien we hier? Een hard rijdende tank die per abuis soldaten verliest? Normaliter heeft een tank toch niet zoveel/geen soldaten bij zich?

Is dit geen fun video ofzo ? :')
Nee, dit is een video waarbij de Russen gewoon Russen zijn. Ze rijden voorbij een Oekrainer die daar simpelweg ze staat op te wachten met z'n geweer en de Russen op de tanks heeft beschoten in hun rug. Die vallen eraf, blijkbaar breekt er paniek uit en rijdt de bestuurder tegen een boom.

Geen idee hoe, maar ze gedragen zich al sinds het begin van de inval als minions.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:08:25 #165
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927639
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:56 schreef oheng het volgende:
Als we het toch over BMP's hebben: Holy shit ze hebben ERA op een BMP gehangen. Bepantsering is wat, een paar centimeter aluminium??

Ook zoiets: de internationale oefeningen in Vostok-2022 zijn afgerond. De legers van 31 landen hebben deelgenomen, inclusief "duizenden" russische soldaten.
Je bent in oorlog man, wat doe je. :')
Iets in mij zegt dat die oefening door de Russen minimaal werd bijgewoond en dat alle deelnemende aantallen RUS soldaten zijn verzonnen. Er zijn inmiddels wel zo veel Russische militairen gedood en verwond dat ik ze niet in staat zie met die aantallen deel te nemen.

Nu het iets officieler is durf ik het ook wat harder te maken. er zijn 45.000 Russen omgekomen, x 3 = 150.000. Dat zijn de gewonden. Het Russische leger is de facto kapot.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:09:07 #166
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927655
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:05 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar die heeft extra bepantsering. BMP-2 is maximaal 33mm aluminium.

Is it safe?
Onze YPR's hadden ook aluminium bepantsering, met piepschuim, zodat ze blijven drijven.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:15:47 #167
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927785
Oh bummer.. volgens de Concierge van het russische leger was de terugtrekking afgelopen dagen een blijk van goede wil

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

:')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:18:18 #168
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927850
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:22:13 #169
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205927924
Alle verraders in grensregio Oekraine vluchten naar Rusland. Files op de wegen.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205928085
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:02 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ja oke, die telde ik dan even niet mee, zoals je al edite was die gewond maar niet verminkt. de YPR heeft daar wonderbaarlijk gepresteerd n.m.m. Niet vooruit te trappen maar bracht iedereen thuis.
[..]
Nee, dit is een video waarbij de Russen gewoon Russen zijn. Ze rijden voorbij een Oekrainer die daar simpelweg ze staat op te wachten met z'n geweer en de Russen op de tanks heeft beschoten in hun rug. Die vallen eraf, blijkbaar breekt er paniek uit en rijdt de bestuurder tegen een boom.

Geen idee hoe, maar ze gedragen zich al sinds het begin van de inval als minions.
_O- _O- _O-
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205928196
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:15 schreef Pumatje het volgende:
Oh bummer.. volgens de Concierge van het russische leger was de terugtrekking afgelopen dagen een blijk van goede wil

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

:')
Je hebt de verkeerde link gepost. Dit is de juiste, met de reactie van Zelensky erbij.
pi_205928208
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:55 schreef Pumatje het volgende:
Overigens zie ik enorm veel beelden voorbij komen met onze YPR's. Ze maken enorm veel gebruik van die apparaten en dat vervult me echt met trots. Ik vond de YPR altijd maar een hoop troep, maar blijkbaar dient hij een fantastisch doel en zit het apparaat goed in elkaar.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share
Haha zijn wel lelijke dingen, beter hadden wij CV90´s gestuurd mjah, daar hebben we er niet zoveel van :')

Wat kan je met zo'n YPR? Infanterie vervoeren en voor de rest dat mitrailleur wat je - zoals het lijkt - van de buitenkant moet bedienen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:41:58 #173
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928360
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Oekraine miste nu vooral tanks. Maar dat probleem is nu opgelost. Het schijnt ook dat ze een russisch konvooi hebben weten te bemachtigen. En 50-60 tanks alleen in zelf Izium al.

En er zijn duizenden getraind in het buitenland, vooral in specialistische wapens. Maar. Er zijn ook meerdere mobilisatie rondes geweest in Oekraine zelf... En anders dan bij de russen, met hun dienstplichtigen en hun paar weekjes training (zie 3e Legerkorps), heeft Oekriaine hun verse battalions en brigades veelal in reserve gehouden.
Ik heb hier ook video's gepost waarin ze aan het trainen waren in Nederlandse YPR-765's. De russen flikkerden hun nieuwe troepen rechtstreeks in de strijd, en hield ze in de strijd.
De oekrainers die nu in GB worden getraind zijn nog niet klaar. Enkele contignenten wellicht, maar de hoofdmoot is er nog bezig.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Daarnaast zie ik met name onze YPR's in actie, niet in training :p

[ Bericht 9% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 23:57:32 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205928383
|Moeten die UA soldaten niet oppassen met al die gevonden Russische voertuigen? Ik zie ze daar doodleuk in rijden en spullen eruit gooien, maar kunnen daar geen boobytraps in verborgen zitten? Je geeft als Rus toch niet je spullen werkend weg, zelfs niet als je vlucht toch?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205928417
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:53 schreef zoost het volgende:
Met terugtrekken hebben de Russen ook Napoleon verslagen. Wellicht dat ze dat nu nog eens proberen
In deze oorlog waren ze vaker de Fransen dan de Russen..
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:46:12 #176
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928436
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:34 schreef oheng het volgende:

[..]
Je hebt de verkeerde link gepost. Dit is de juiste, met de reactie van Zelensky erbij.
goud dit
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:47:54 #177
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928468
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha zijn wel lelijke dingen, beter hadden wij CV90´s gestuurd mjah, daar hebben we er niet zoveel van :')

Wat kan je met zo'n YPR? Infanterie vervoeren en voor de rest dat mitrailleur wat je - zoals het lijkt - van de buitenkant moet bedienen?
YPR lelijk vindt je? Vind ik wel meevallen. Wel wat hoog maar klassiek vormgegeven. De CV90's hebben we inderdaad niet al te veel 175 stuks ongeveer. Maar qua YPR's hadden we een probleem omdat de meeste waren verkocht aan Jordanie/egypte, etc. Wat er nog stond is allemaal opgestuurd naar Oekraine, dat is nog ongoing. Er is zelfs gekeken of contracten ontbonden konden worden om het op te sturen naar Oekraine.

NL heeft gedurende de gehele oorlog alles op alles gezet om het Oekrainse leger te voorzien van alles wat het nodig heeft. Na de oorlog kan ik hier misschien wat meer over vertellen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:47:55 #178
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205928469
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:42 schreef phpmystyle het volgende:
|Moeten die UA soldaten niet oppassen met al die gevonden Russische voertuigen? Ik zie ze daar doodleuk in rijden en spullen eruit gooien, maar kunnen daar geen boobytraps in verborgen zitten? Je geeft als Rus toch niet je spullen werkend weg, zelfs niet als je vlucht toch?
Ik vrees dat de Russen echt zo dom zijn. Wat al sinds de oudheid gebruikelijk was hebben ze nog niet eens onder de knie.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:48:11 #179
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928471
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:42 schreef phpmystyle het volgende:
|Moeten die UA soldaten niet oppassen met al die gevonden Russische voertuigen? Ik zie ze daar doodleuk in rijden en spullen eruit gooien, maar kunnen daar geen boobytraps in verborgen zitten? Je geeft als Rus toch niet je spullen werkend weg, zelfs niet als je vlucht toch?
Dat zie je goed en daar kijken ze ook goed naar.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205928476
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:42 schreef phpmystyle het volgende:
|Moeten die UA soldaten niet oppassen met al die gevonden Russische voertuigen? Ik zie ze daar doodleuk in rijden en spullen eruit gooien, maar kunnen daar geen boobytraps in verborgen zitten? Je geeft als Rus toch niet je spullen werkend weg, zelfs niet als je vlucht toch?
Goede boobytraps installeren, zonder jezelf op te blazen, kost tijd.
Tijd die ze niet hadden gezien het hoge tempo waarin alles gaat.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 10 september 2022 @ 23:58:50 #181
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928596
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Goede boobytraps installeren, zonder jezelf op te blazen, kost tijd.
Tijd die ze niet hadden gezien het hoge tempo waarin alles gaat.
Dit klopt ook wel, maar hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Met een handgranaat of AP mijn heb je dat binnen een paar minuten geregeld.

Bij ons was de regel; bij eventuele aftocht pleur je 2 granaten in de toren en een brandgranaat op de radio.. Het is dan wel klaar want alles is onbruikbaar. Gebeurde met name in afghanistan en achter te laten vtgen ivm crypto.

Maar aangezien de russen alles deden via mobieltjes en walky talkies vraag ik me uberhaubt af of overal wel een digitale radio in zat.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205928622
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205928636
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]
YPR lelijk vindt je? Vind ik wel meevallen. Wel wat hoog maar klassiek vormgegeven. De CV90's hebben we inderdaad niet al te veel 175 stuks ongeveer. Maar qua YPR's hadden we een probleem omdat de meeste waren verkocht aan Jordanie/egypte, etc. Wat er nog stond is allemaal opgestuurd naar Oekraine, dat is nog ongoing. Er is zelfs gekeken of contracten ontbonden konden worden om het op te sturen naar Oekraine.

NL heeft gedurende de gehele oorlog alles op alles gezet om het Oekrainse leger te voorzien van alles wat het nodig heeft. Na de oorlog kan ik hier misschien wat meer over vertellen.
Aah top :)

Ben oprecht benieuwd naar het handelen achter de schermen :)
Hoeveelhadden wij er gestuurd dan?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205928667
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:48 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dat zie je goed en daar kijken ze ook goed naar.
Hmm,. ziet er allemaal wat nonchalant uit. Mjah, het zijn ook maar korte filmpjes.

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Goede boobytraps installeren, zonder jezelf op te blazen, kost tijd.
Tijd die ze niet hadden gezien het hoge tempo waarin alles gaat.
Iets verstoppen onder de stoel of gaspedaal hoeft toch geen uren te duren?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 00:04:56 #185
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928685
quote:
Moeilijk te zeggen. Gek genoeg zag ik het duitse balkenkruis op duitse PZH2000'S in ukr. Deze hebben dat niet, dus de kans is aardig groot dat dit Nederlandse exemplaren zijn. Maar onmogelijk vanaf mijn plek vast te stellen nu.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 00:06:02 #186
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928700
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Aah top :)

Ben oprecht benieuwd naar het handelen achter de schermen :)
Hoeveelhadden wij er gestuurd dan?
Ik kan en mag niets zeggen over aantallen of inhoudelijke kwalitatieve informatie. After the war.

:)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205928707
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:41 schreef Pumatje het volgende:

[..]
De oekrainers die nu in GB worden getraind zijn nog niet klaar. Enkele contignenten wellicht, maar de hoofdmoot is er nog bezig.

Daarnaast zie ik met name onze YPR's in actie, niet in training :p
Er zijn nu nog 4250 in training in GB, aangezien hun training met 2 of 6 weken verlengd is.
Bovendien waren er al eerder 4000 specialisten getraind voor bijv. Brimstone, Javelin, etc.

En er zijn wel trainingen met YPR-765's te zien. Hier een voorbeeld. Ik geloof dat met name de achter uitgang gewaardeerd werd. Hier nog een voorbeeld van een training, zonder geluid. Nog eentje, weet niet zeker of dit training is.

En de YPR-765 heeft volgens mij extra staalplaten, in tegenstelling tot de BMP-2. Maar dat zul jij beter weten.
pi_205928718
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:04 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Moeilijk te zeggen. Gek genoeg zag ik het duitse balkenkruis op duitse PZH2000'S in ukr. Deze hebben dat niet, dus de kans is aardig groot dat dit Nederlandse exemplaren zijn. Maar onmogelijk vanaf mijn plek vast te stellen nu.
Haha, wel mooi om te zien dat deze voertuigen dus belangrijk zijn en ook worden ingezet op plaatsen om doorbraken te forceren.

Had ook gezien dat sommige phzs op de nummerplaat "welcome to ukraine bitch" stond.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205928726
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 00:06 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik kan en mag niets zeggen over aantallen of inhoudelijke kwalitatieve informatie. After the war.

:)
Check. Snap ik.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 00:09:18 #190
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928757
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha zijn wel lelijke dingen, beter hadden wij CV90´s gestuurd mjah, daar hebben we er niet zoveel van :')

Wat kan je met zo'n YPR? Infanterie vervoeren en voor de rest dat mitrailleur wat je - zoals het lijkt - van de buitenkant moet bedienen?
En wat je ermee kan.. dat ligt aan het doel. Het biedt je bescherming tot en met 7.62mm. Front wellicht .50 en kleine kanon kalibers (20mm) maar dat zou ik niet durven testen.

Ypr's rijden als een botsauto. Ik weet nog dat ik zonder enige ervaring een keer achter de sticks kroop en reed alsof ik nooit iets anders had gedaan. Hij is wenbaar en betrouwbaar.

Je hebt er een goede taxi aan en de oekrainers zetten ze in aannhet front. Eigelijk niet de bedoeling maar ze doen het.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205928784
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:09 schreef Pumatje het volgende:

[..]
En wat je ermee kan.. dat ligt aan het doel. Het biedt je bescherming tot en met 7.62mm. Front wellicht .50 en kleine kanon kalibers (20mm) maar dat zou ik niet durven testen.

Ypr's rijden als een botsauto. Ik weet nog dat ik zonder enige ervaring een keer achter de sticks kroop en reed alsof ik nooit iets anders had gedaan. Hij is wenbaar en betrouwbaar.

Je hebt er een goede taxi aan en de oekrainers zetten ze in aannhet front. Eigelijk niet de bedoeling maar ze doen het.
Biedt dus enige bescherming, maar granaten of at's is het dus klaar..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205928807
@Pumatje

Andere vraag die je wellicht wel kan/mag beantwoorden: hoe gaat Nederland haar voertuigen en andere militaire zooi vervangen nu bepaalde zaken aan UA geschonken zijn (denk aan PHZ)? Worden die vervangen? En hoe worden de miljarden besteed die vrijgemaakt worden voor defensie op materieel gebied? Ik had al gelezen over 6 ( :') ) extra jsf's, maar mijn gevoel zegt dat er dan ook nog wel wat geld overblijft voor bijvoorbeeld tanks, artillerie (mars) en andere zware middelen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 00:14:05 #193
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928820
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn nu nog 4250 in training in GB, aangezien hun training met 2 of 6 weken verlengd is.
Bovendien waren er al eerder 4000 specialisten getraind voor bijv. Brimstone, Javelin, etc.

En er zijn wel trainingen met YPR-765's te zien. Hier een voorbeeld. Ik geloof dat met name de achter uitgang gewaardeerd werd. Hier nog een voorbeeld van een training, zonder geluid. Nog eentje, weet niet zeker of dit training is.

En de YPR-765 heeft volgens mij extra staalplaten, in tegenstelling tot de BMP-2. Maar dat zul jij beter weten.
Ik ken de BMP niet zo goed. De YPR heb ik maar relatief kort op gezeten en was nooit echt 'mijn' voertuig. Ik weet wel dat het pantser een grap was, enkel de voorzijde boodt je iets. Maar door de boeggolfplaat lijkt het meer dan het is.

Over het aantal Oekrainers in training is lastig wat te zeggen..dat varieert aangezien er steeds nieuwe rotaties zijn.

Nederland traint ook daar haar oekrainse contignent, door NL instructeurs en NL uitrusting voor de oekrainers. Verder kan ik er niet veel over kwijt. Bedankt voor de videos. Kende ik niet.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 00:15:35 #194
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928841
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha, wel mooi om te zien dat deze voertuigen dus belangrijk zijn en ook worden ingezet op plaatsen om doorbraken te forceren.

Had ook gezien dat sommige phzs op de nummerplaat "welcome to ukraine bitch" stond.
Het is fanfastisch om te zien inderdaad. Ik ben benieuwd na de oorlog, dan krijgen we nog meer info. Maar nu al is er heel veel contact tussen het 'oosten' ..en ons ;).
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 00:16:24 #195
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205928853
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:09 schreef Pumatje het volgende:
Eigelijk niet de bedoeling maar ze doen het.
Ze gebruiken alles dat rijdt, ook burgervoertuigen zonder luxe pantser.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 11 september 2022 @ 00:16:41 #196
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928857
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:10 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Biedt dus enige bescherming, maar granaten of at's is het dus klaar..
Een AT en het is klaar. Op die modellen athans.. wij hadden in Afghanistan extra pantser. Maar dat hebben deze niet. De YPR moet ook nog wel tegen granaatsplinters (artillerie) beschermen maar dat zou ik niet willen testen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 00:19:11 #197
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928890
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:13 schreef phpmystyle het volgende:
@:Pumatje

Andere vraag die je wellicht wel kan/mag beantwoorden: hoe gaat Nederland haar voertuigen en andere militaire zooi vervangen nu bepaalde zaken aan UA geschonken zijn (denk aan PHZ)? Worden die vervangen? En hoe worden de miljarden besteed die vrijgemaakt worden voor defensie op materieel gebied? Ik had al gelezen over 6 ( :') ) extra jsf's, maar mijn gevoel zegt dat er dan ook nog wel wat geld overblijft voor bijvoorbeeld tanks, artillerie (mars) en andere zware middelen.
Dit speelt nu ook. Het is niet helemaal duidelijk hoe deze worden vervangen. Je raakt direct een gevoelig onderwerp waar ik ook weer niet teveel over kan vertellen. Maar wat weggeven is wordt beschouwd als onze log. Reserve.

Hoe de landmacht er uit komt te zien wordt beschreven in de toekomstige visie. Wat zeker is dat we naar een Heavy brigade en medium brigade gaan en die zijn gebonden aan navo eisen, dus hoeveel staal en welke capaciteiten.

Honderd procent zeker is de raket artillerie a la HIMARS. 16 stuks ongeveer kun je vanuit gaan.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 00:20:00 #198
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928898
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ze gebruiken alles dat rijdt, ook burgervoertuigen zonder luxe pantser.
Niet aan front en op front ;). Ypr is zo mobiel..en biedt enige bescherming. Een busje loopt ook meteen vast buiten de weg.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205928916
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:19 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dit speelt nu ook. Het is niet helemaal duidelijk hoe deze worden vervangen. Je raakt direct een gevoelig onderwerp waar ik ook weer niet teveel over kan vertellen. Maar wat weggeven is wordt beschouwd als onze log. Reserve.

Hoe de landmacht er uit komt te zien wordt beschreven in de toekomstige visie. Wat zeker is dat we naar een Heavy brigade en medium brigade gaan en die zijn gebonden aan navo eisen, dus hoeveel staal en welke capaciteiten.

Honderd procent zeker is de raket artillerie a la HIMARS. 16 stuks ongeveer kun je vanuit gaan.
Zet 16 stuks HIMARSEN zoden aan de dijk als we ooit onszelf moeten beschermen voor een instabiel DE, BE, of FR?

Wat houdt een Heavy en Medium brigade in?

Denk dat die PHZ's daar wel blijven indien ze niet totaal versleten zijn, ook als de Russen weg zijn uit Oost Ukraine heb je denk ik nog steeds adequate defensiemiddelen nodig om de deur goed dicht te houden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 00:24:54 #200
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205928967
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zet 16 stuks HIMARSEN zoden aan de dijk als we ooit onszelf moeten beschermen voor een instabiel DE, BE, of FR?

Wat houdt een Heavy en Medium brigade in?

Denk dat die PHZ's daar wel blijven indien ze niet totaal versleten zijn, ook als de Russen weg zijn uit Oost Ukraine heb je denk ik nog steeds adequate defensiemiddelen nodig om de deur goed dicht te houden.
Ja n.m.m wel. Dat zijn toch echt wel een aantal systemen waar ook Oekraine nu mee heeft kunnen huishouden. Wij werken in NATO verband dus deze systemen moeten met name onze BTG's kunnen ondersteunen, naast de conventionele NL artillerie (PZH2000). Dan zijn 16 systemen ruim voldoende.

Er komt meer aan, dat kan ik je verzekeren. Maar het is wel afhankelijk of deze regering valt of niet.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 00:32:26 #201
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205929048
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:21 schreef phpmystyle het volgende:
Zet 16 stuks HIMARSEN zoden aan de dijk als we ooit onszelf moeten beschermen voor een instabiel DE, BE, of FR?
Voor Ukraine is het een game changer, :P
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205929120
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ja n.m.m wel. Dat zijn toch echt wel een aantal systemen waar ook Oekraine nu mee heeft kunnen huishouden. Wij werken in NATO verband dus deze systemen moeten met name onze BTG's kunnen ondersteunen, naast de conventionele NL artillerie (PZH2000). Dan zijn 16 systemen ruim voldoende.

Er komt meer aan, dat kan ik je verzekeren. Maar het is wel afhankelijk of deze regering valt of niet.
Mooi om te lezen dat Nederland zich eindelijk herpakt met gewoon gewoon rouwe kanonnen en niet alleen maar inzet op dure killerdroners en andere veel te dure hightech hardware. Maar goed, er is nog veel herstelwerk te verrichten na de verkoop van de PRTLS, Leopards, CV90's en andere zaken die ik niet ken.

Hopelijk is het geen politiek momentum maar een langjarige defensievisie.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205929128
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Voor Ukraine is het een game changer, :P
Ja omdat de Russen blijkbaar hardware missen met een dergelijke lange dracht, maar als wij onverhoopt in conflict raken met landen dichterbij hebben wij ook te maken met dezelfde hardware.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 00:48:23 #204
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205929210
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mooi om te lezen dat Nederland zich eindelijk herpakt met gewoon gewoon rouwe kanonnen en niet alleen maar inzet op dure killerdroners en andere veel te dure hightech hardware. Maar goed, er is nog veel herstelwerk te verrichten na de verkoop van de PRTLS, Leopards, CV90's en andere zaken die ik niet ken.

Hopelijk is het geen politiek momentum maar een langjarige defensievisie.
de verkoop van de tanks was wel de doodsteek voor de KL.
De KL is naar mijn mening pas weer een landmacht als het tankwapen terug is in de bewapening. de huidige constructie (18 leasetanks) is niet voldoende. Daar gaan nu veel geruchten over in de rondte.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205929231
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:48 schreef Pumatje het volgende:

[..]
de verkoop van de tanks was wel de doodsteek voor de KL.
De KL is naar mijn mening pas weer een landmacht als het tankwapen terug is in de bewapening. de huidige constructie (18 leasetanks) is niet voldoende. Daar gaan nu veel geruchten over in de rondte.
Ja, wat heb je aan 18 geleasde tanks wanneer je niet eens zelf mag bepalen wanneer je die inzet? En ook in kwantitatief opzicht een lachertje. Wat zou volgens jou een redelijke hoeveelheid tanks zijn om ook nog effectief te kunnen zijn?

Wat ik mij wel eens afvraag is of wij niet het allemaal te duur kopen, die verkochte tanks kwamen van de Duitsers, net zoals de PHZ's, is de prijs kwaliteitsverhouding wel in orde? Ongetwijfeld is het goed materiaal, maar iets zegt me dat het ook de hoofdprijs is, net zoals de jsf's..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 00:55:32 #206
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205929256
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 00:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja, wat heb je aan 18 geleasde tanks wanneer je niet eens zelf mag bepalen wanneer je die inzet? En ook in kwantitatief opzicht een lachertje. Wat zou volgens jou een redelijke hoeveelheid tanks zijn om ook nog effectief te kunnen zijn?

Wat ik mij wel eens afvraag is of wij niet het allemaal te duur kopen, die verkochte tanks kwamen van de Duitsers, net zoals de PHZ's, is de prijs kwaliteitsverhouding wel in orde? Ongetwijfeld is het goed materiaal, maar iets zegt me dat het ook de hoofdprijs is, net zoals de jsf's..
We gaan daar zelf over en kunnen ze onafhankelijk van de Duitsers inzetten. Dat is het probleem niet.

punt 2. de hoofdprijs betalen, dat is niet echt het geval hoor, ook betreft F-35's hebben we een hele goede deal, met name omdat NL een relatief heel groot aandeel heeft in de instandhouding van dat apparaat voor alle gebruikers in de wereld. Wij hebben in NL het motoren revisie en herstel centrum, een F-35 warenhuis, en nog veel meer productie fasciliteiten en bedrijven die onderdelen maken voor het apparaat. De kostprijs op zichzelf valt ook mee. Er is veel onduidelijkheid over de kosten omdat elk land een andere berekening maakt, een ander kostenplaatje presenteert (omdat achterban en uitleggen naar belastingbetaler) en een vlieguur anders rekent ( de een rekent er landingsbanen en loon voor onderhoudspersoneel bij bijvoorbeeld, en de ander niet. )
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205929363
Kan iemand me uitleggen waarom ze niet juist op het aanvallen van de Krim in zetten? Dat moet je toch ook kunnen isoleren? En daar is militair toch meer te halen of zie ik dat verkeerd? Dit is natuurlijk leuk tig Km2 veroveren... maar de Russische basis op de Krim vernietigen lijkt me relevanter toch?
I'm right and you know it
  zondag 11 september 2022 @ 01:19:19 #208
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205929417
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 01:10 schreef Aezeal het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom ze niet juist op het aanvallen van de Krim in zetten? Dat moet je toch ook kunnen isoleren? En daar is militair toch meer te halen of zie ik dat verkeerd? Dit is natuurlijk leuk tig Km2 veroveren... maar de Russische basis op de Krim vernietigen lijkt me relevanter toch?
Dat is exact wat de Russen hadden verwacht, en daarom is precies dat niet gebeurt. Het is geniaal werk van de Oekrainers geweest om precies dat te doen, wat de Russen niet hadden verwacht. Je moet begrijpen dat de Krim een enorm lastig te veroveren schiereiland is doordat er een nauwe corridor is die de toegang geeft. Dat is te gemakkelijk te verdedigen en kost dus veel bloed en staal.

In de afgelopen weken hebben de Oekrainers de vermoedens en verwachting dat juist dr een offensief zou plaatsvinden versterkt. Herinner je je de oproepen nog van de Oekrainse overheid nog aan de bewoners van Kherson ; blijf binnen, er komt een offensief aan. pas op etc. ? Dat moest dus iedereen laten denken dat daar ook het zwaartepunt zou komen, met als gevolg dat de Russen hun beste eenheden daar naar toe hebben verplaatst.

In de tussentijd gingen de Oekrainers voor het andere gedeelte, bij Kharkov, en dat vormde nu blijkbaar achteraf een 'makkelijkere' prooi. De Krim komt hierna wel, wanneer het Russische leger totaal is ingestort, wat het nu aan het doen is, en dat vormt dan een veel makkelijkere kluif dan zeg, een dag of twee geleden.

Het Oekrainse leger is het 'beste' leger ter wereld inmiddels. Een miljoen man sterk, moreel skyhigh en ervaring waar niemand meer aan kan tippen, afgezien van de assets die de Amerikanen hebben en leveren natuurlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pumatje op 11-09-2022 01:26:50 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 01:21:48 #209
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205929434
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Echt bijzonder dit op alle fronten ongekende gepruts van de Russen... Ik dacht dat ze na het Kyiv debacle wel iets geleerd zouden hebben...

Anyway maar goed ook, nu maar kijken tot hoever en hoe snel Oekraine kan voordat de logistiek het niet meer trekt.
Jep, helemaal eens.
Ik denk dat de ineenstorting van meerdere fronten van de RUS dichtbij is. Maar dat inderdaad logistiek van de Oekrainers nu de beperkende factor wordt. ik vermoed dat de Russen die nu het nieuws mee volgen in regio Kherson en Krim redelijk paniekeren.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205929483
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 01:21 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Jep, helemaal eens.
Ik denk dat de ineenstorting van meerdere fronten van de RUS dichtbij is. Maar dat inderdaad logistiek van de Oekrainers nu de beperkende factor wordt. ik vermoed dat de Russen die nu het nieuws mee volgen in regio Kherson en Krim redelijk paniekeren.
Ik denk dat ze zich terugtrekken naar het zuiden. Ook terug uit Kherson misschien.
Dan zien verbinding met de Krim te houden, na de winter verder zien.

Compleet de Russen aan het rennen krijgen zou wel sterk zijn. Misschien een terugtrekking van hogerhand misschien?
  zondag 11 september 2022 @ 01:43:44 #211
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205929511
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 01:21 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Jep, helemaal eens.
Ik denk dat de ineenstorting van meerdere fronten van de RUS dichtbij is. Maar dat inderdaad logistiek van de Oekrainers nu de beperkende factor wordt. ik vermoed dat de Russen die nu het nieuws mee volgen in regio Kherson en Krim redelijk paniekeren.
Ze hoeven niet helemaal door te stoten naar de Russische grens. Ze kunnen 80 km van de grens wegblijven en de restanten van het Rode Leger voor de grens de winter door bombarderen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 11 september 2022 @ 01:45:09 #212
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205929515
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 01:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ze hoeven niet helemaal door te stoten naar de Russische grens. Ze kunnen 80 km van de grens wegblijven en de restanten van het Rode Leger voor de grens de winter door bombarderen.
Ik volg je niet.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 01:47:19 #213
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205929524
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 01:34 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik denk dat ze zich terugtrekken naar het zuiden. Ook terug uit Kherson misschien.
Dan zien verbinding met de Krim te houden, na de winter verder zien.

Compleet de Russen aan het rennen krijgen zou wel sterk zijn. Misschien een terugtrekking van hogerhand misschien?
Indien allerlei Russische eenheden op de krim hun cohesie verliezen valt het snel in elkaar. Ik zie de Oekrainers niet een harde linie van de Russen bestormen op de Krim. Dat wordt een bloedbad.

Ze zullen het gebrek aan logistiek en vooruitzichten hun werk laten doen. Er is wel zoveel aan de hand in het Russische leger inmiddels dat we maar moeten zien of er uberhaubt genoeg cohesie over blijft dat eenheden doen wat commandanten willen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 01:47:44 #214
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205929525
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 01:45 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik volg je niet.
ivm logistiek: Ze hoeven niet helemaal naar de Russische grens. Ze moeten zorgen dat ze alle Russische troepen in Ukraine onder bereik van lange afstand artillerie krijgen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205929535
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 01:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Indien allerlei Russische eenheden op de krim hun cohesie verliezen valt het snel in elkaar. Ik zie de Oekrainers niet een harde linie van de Russen bestormen op de Krim. Dat wordt een bloedbad.

Ze zullen het gebrek aan logistiek en vooruitzichten hun werk laten doen. Er is wel zoveel aan de hand in het Russische leger inmiddels dat we maar moeten zien of er uberhaubt genoeg cohesie over blijft dat eenheden doen wat commandanten willen.
Lange termijn geloof ik dat ook wel ja.

Zie alleen de Oekraners nu niet de hele zaak oprollen.

De Russen zullen ergens een lijn trekken mag ik toch aannemen.
Ik kan het mishebben, en dan drinken we binnenkort die Duvel. :)
pi_205929704
Onderstaande is ook oorlog voeren…lees ook de transcripts.
twitter
  zondag 11 september 2022 @ 09:21:31 #217
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205930358
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 09:18 schreef Rode_Wijn het volgende:
Nu wil ik niet te veel Robski de Wijk uithangen. Maar dat dit offensief heel goed lijkt te slagen is mogelijk ook iets van dat spreekwoord met een zwaluw en de zomer. Wat ik naast het succes zie is dat Oekraine zich kwetsbaar maakt in de punt vd aanval en mogelijk te lang doorloopt zodat de consolidatielijnen te dun worden. Ook passeren ze 2 grotere waterpartijen waardoor ze in een fuik worden gedwongen. Als het consolidatielijntje wordt doorgeknipt zit men als dat andere spreekwoord over de rat en een val. Iemand met verstand van zaken die hierop kan reflecteren?
Crosspost uit nws topic aangezien dit beter past in dit topic
pi_205930992
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 09:21 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Crosspost uit nws topic aangezien dit beter past in dit topic
Dat lijkt mij niet. De Russen hebben te weinig troepen om het te redden. Het is een verloren zaak voor de Russen. Uiteraard kunnen ze het nog lang volhouden en kan deze ellende nog lang doorgaan. Maar Oekrane heeft onuitputtelijke manschappen en westerse hulp. Dit in kort samengevat.
  zondag 11 september 2022 @ 10:35:52 #219
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205931094
Rob de wijk heeft i.m.o totaal afgefaan. Al vroeg in het conflict. Kan een tactische militaire situatie absoluut niet duiden. Boekestijn is een stuk symphatieker maar heeft ook geen kennispositie. De dynamiek tussen die twee is waardeloos voor een podcast aangezien boekestijn steeds komt met 'moet je nu eens kijken wat ik op de internets heb gevonden' en Rob de Wijk dan als een schoolleraar duits iets moet gaan vinden van een frans vraagstuk.

Internationale Politieke vraagstukken is wat anders dan militair operationeel, tactisch en strategisch. Ben na dag 112 afgehaakt.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 10:39:19 #220
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205931134
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 09:21 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Crosspost uit nws topic aangezien dit beter past in dit topic
Nee dat denk ik niet, geen moreel, cohesie, instandhouding en ondersteuning en er zijn inmiddels zoveel russische doden en gewonden dat je vrijwel kunt aannemen dat het hele russsiche beroepsleger van 23 februari 2021 niet meer bestaat.

Wat de russen nu hebben zijn flarden van eenheden, cie's van bataljons, bataljons van Brigades, overblijfselen van BTG's, losse ondersteunings eenehden zonder hoofdeenheid.

Om hier weer een effectieve fighting force van te maken ben je maanden bezig met hergroeperen. Dat gaan ze vast doen, maar dat gaat ze heel veel land kosten. Grote kans dat ze 1+1=2 doen en kherson opgeven voor tijd. Consolideren op de Krim.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 september 2022 @ 10:39:23 #221
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205931136
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 10:27 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat lijkt mij niet. De Russen hebben te weinig troepen om het te redden. Het is een verloren zaak voor de Russen. Uiteraard kunnen ze het nog lang volhouden en kan deze ellende nog lang doorgaan. Maar Oekrane heeft onuitputtelijke manschappen en westerse hulp. Dit in kort samengevat.
Oekrane heeft iets anders dat de Russische troepen niet hebben, namelijk de motivatie en de wil om ervoor te vechten.
De Russische troepen zijn stuk voor stuk bezig een oorlog uit te vechten die de hunne niet is en de enige motivaitie die ze zouden kunnen hebben is dat hen bij weigering vervelende consequenties te wachten staan.
Kort gezegd: De Russen vechten omdat ze moeten vechten. De Oekraners vechten omdat ze willen.

Motivatie blijkt in de huidige slag weer eens het belangrijkste wapen dat je kunt meenemen, als die ontbreekt gaat welke steun en welke bewapening dan ook niets helpen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205931142
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Pumatje het volgende:
.

Internationale Politieke vraagstukken is wat anders dan militair operationeel, tactisch en strategisch.
Dit is de kern van waarom Van Wijk er niets van snapt. Hij is even goed militair expert als ik atoomgeleerde ben.
  zondag 11 september 2022 @ 10:40:04 #223
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205931145
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Pumatje het volgende:
Rob de wijk heeft i.m.o totaal afgefaan. Al vroeg in het conflict. Kan een tactische militaire situatie absoluut niet duiden. Boekestijn is een stuk symphatieker maar heeft ook geen kennispositie. De dynamiek tussen die twee is waardeloos voor een podcast aangezien boekestijn steeds komt met 'moet je nu eens kijken wat ik op de internets heb gevonden' en Rob de Wijk dan als een schoolleraar duits iets moet gaan vinden van een frans vraagstuk.

Internationale Politieke vraagstukken is wat anders dan militair operationeel, tactisch en strategisch. Ben na dag 112 afgehaakt.
Rob is duidelijk defaitistisch bezig (geweest) aan westerse zijde. Met als hoogtepunt het betitelen van de agressieve expansieoorlog als 'militaire interventie'. Ik heb geen bewijs maar dat soort taal doet toch echt Kremlinaesk aan
  zondag 11 september 2022 @ 10:45:07 #224
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205931215
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 09:21 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Crosspost uit nws topic aangezien dit beter past in dit topic
Nee dat denk ik niet, geen moreel, cohesie, instandhouding en ondersteuning en er zijn inmiddels zoveel russische doden en gewonden dat je vrijwel kunt aannemen dat het hele russsiche beroepsleger van 23 februari 2021 niet meer bestaat.

Wat de russen nu hebben zijn flarden van eenheden, cie's van bataljons, bataljons van Brigades, overblijfselen van BTG's, losse ondersteunings eenehden zonder hoofdeenheid.

Om hier weer een effectieve fighting force van te maken ben je maanden bezig met hergroeperen. Dat gaan ze vast doen, maar dat gaat ze heel veel land kosten. Grote kans dat ze 1+1=2 doen en kherson opgeven voor tijd. Consolideren op de Krim.

[ Bericht 35% gewijzigd door Pumatje op 11-09-2022 10:54:27 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 10:46:45 #225
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205931234
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 10:27 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat lijkt mij niet. De Russen hebben te weinig troepen om het te redden. Het is een verloren zaak voor de Russen. Uiteraard kunnen ze het nog lang volhouden en kan deze ellende nog lang doorgaan. Maar Oekrane heeft onuitputtelijke manschappen en westerse hulp. Dit in kort samengevat.
Dat ligt het meest voor de hand inderdaad. Volgende vraag is dan waar trekken de russen een nieuwe verdedigingslijn? Von Clausewitz in Moskou?
  zondag 11 september 2022 @ 10:54:34 #226
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205931297
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 10:40 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Rob is duidelijk defaitistisch bezig (geweest) aan westerse zijde. Met als hoogtepunt het betitelen van de agressieve expansieoorlog als 'militaire interventie'. Ik heb geen bewijs maar dat soort taal doet toch echt Kremlinaesk aan
Terwijl wij, en veel anderen vanaf dag 60 al doorhadden dat de situatie heel anders in elkaar stak.

En dan kwam hij weer met ; ja maar de russen hebben wel een gebied van de grootte van groot britannie bezet; tjonge hey!

Dat dat totaal irrelevant is doordat de Oekrainers tijd kopen voor land en de russen land vooe bloed en staal ontgaat hem dan totaal. Dat is nu eenmaal de tactiek geweest, die kenden wij hier als o.a ook een vertragende gevecht, verdediging in de diepte. Het ging alleen echt heel fout bij Kherson.

Nadat de russen bij kiev moesten terugtrekken zag ik het wel definitief omkeren.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 11:11:34 #227
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205931459
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 10:39 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Dit is de kern van waarom Van Wijk er niets van snapt. Hij is even goed militair expert als ik atoomgeleerde ben.
Inderdaad dit ja.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205931670
Ik moet nu denken aan het rampjaar 1672, toen ook uiteindelijke zo'n grote herovering vanuit een hopeloze toestand kwam.
pi_205931708
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 01:10 schreef Aezeal het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom ze niet juist op het aanvallen van de Krim in zetten? Dat moet je toch ook kunnen isoleren? En daar is militair toch meer te halen of zie ik dat verkeerd? Dit is natuurlijk leuk tig Km2 veroveren... maar de Russische basis op de Krim vernietigen lijkt me relevanter toch?
Charkov/Kharkiv is veel belangrijker als Oekraens gebied. Dat is hetzelfde wat Noord-Brabant voor Nederland is.
pi_205931962
Er zijn tientallen problemen met het russische leger, die in vorige topics zijn benoemd en aangetoond. Een onvolledige opsomming:


- Motivatie
- Moreel
- Gebrek/afwezigheid aan training
- Logistiek (treinen, losse kisten, etc)
- Afwezigheid van NCO's
- Onderhoud van materieel
- Taktiek
- Strategie
- Onnauwkeurige artillerie vreet ammo en lopen
- De tegenstander heeft GPS artillerie
- Informatievoorziening naar soldaten
- Informatievoorziening naar legerleiding
- Informatievoorziening naar politieke leiding
- Informatievoorziening naar burgers
- Corruptie overal
- Geen luchtoverwicht
- Dienstplichtigen
- Soldaten moeten hun veelal eigen uitrusting kopen
- Terreur cultuur (hazing)
- Te weinig infanterie
- Materieel uit de soviet tijd
- Vijandelijke bevolking
- Geen militaire politie (of NCO's) die soldaten in toom houdt
- Verlies van Slag om Kyiv, Zwarte Zee Slag
- Geen basis is veilig (Belgorod, Saky vliegveld, Sevastopol)
- Kherson is een tactische omsingeling
- Etc, etc, etc

Terwijl Oekraine nonstop wordt bevoorraad door de grootste economien. En rusland is de een van de grootste "wapensleveranciers".
Oekrainsche training en informatievoorziening door de beste legers.

Het is rusland versus 50+ landen.

Wie welk dorpje/stadje bezit, en waar de linies precies lopen is vrijwel irrelevant geworden. Deze oorlog is al verloren sinds begin maart.
pi_205932098
En sinds 2014 een continu roulatie en training van UK troepen aan de grens in het Oosten.
pi_205932146
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:59 schreef oheng het volgende:
Er zijn tientallen problemen met het russische leger, die in vorige topics zijn benoemd en aangetoond. Een onvolledige opsomming:

- Motivatie
- Moreel
- Gebrek/afwezigheid aan training
- Logistiek (treinen, losse kisten, etc)
- Afwezigheid van NCO's
- Onderhoud van materieel
- Taktiek
- Strategie
- Onnauwkeurige artillerie vreet ammo en lopen
- De tegenstander heeft GPS artillerie
- Informatievoorziening naar soldaten
- Informatievoorziening naar legerleiding
- Informatievoorziening naar politieke leiding
- Informatievoorziening naar burgers
- Corruptie overal
- Geen luchtoverwicht
- Dienstplichtigen
- Soldaten moeten hun veelal eigen uitrusting kopen
- Terreur cultuur (hazing)
- Te weinig infanterie
- Materieel uit de soviet tijd
- Vijandelijke bevolking
- Geen militaire politie (of NCO's) die soldaten in toom houdt
- Verlies van Slag om Kyiv, Zwarte Zee Slag
- Geen basis is veilig (Belgorod, Saky vliegveld, Sevastopol)
- Kherson is een tactische omsingeling
- Etc, etc, etc

Terwijl Oekraine nonstop wordt bevoorraad door de grootste economien. En rusland is de een van de grootste "wapensleveranciers".
Oekrainsche training en informatievoorziening door de beste legers.

Het is rusland versus 50+ landen.

Wie welk dorpje/stadje bezit, en waar de linies precies lopen is vrijwel irrelevant geworden. Deze oorlog is al verloren sinds begin maart.
Ja maar de russen hebben een voordeel: kwantiteit

Dat moeten we niet vergeten.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 12:21:10 #233
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205932196
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja maar de russen hebben een voordeel: kwantiteit

Dat moeten we niet vergeten.
Ik zie veel ellende en problemen niet als iets positiefs :P
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205932286
quote:
een van de reacties

quote:
I am worried now! Will the russians have enough tanks for the parade next year?
_O- _O-
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205932360
Kan iemand beschrijven wat je op onderstaande video ziet? Heel reddit staat vol met filmpjes van verlaten voertuigen die soms nog prima in orde lijken.

Ik kan er geen chocola van maken, ik zie feitelijk gewoon nog tamelijk onbeschadigde tanks en voertuigen, spullen (eten, administratie, soms munitie) dat in goede staat lijkt ligt buiten het voertuig. Als je vlucht kun je toch sneller vluchten met een voertuig dan ter been?

https://www.reddit.com/r/(...)f_the_25th_airborne/
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 september 2022 @ 12:42:05 #237
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205932379
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja maar de russen hebben een voordeel: kwantiteit

Dat moeten we niet vergeten.
Die kwantiteit hadden ze ook in bijvoorbeeld Afghanistan. Daar werden ze er met kwantiteit en al uitgesodesteenstraald.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205932448
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
Kan iemand beschrijven wat je op onderstaande video ziet? Heel reddit staat vol met filmpjes van verlaten voertuigen die soms nog prima in orde lijken.

Ik kan er geen chocola van maken, ik zie feitelijk gewoon nog tamelijk onbeschadigde tanks en voertuigen, spullen (eten, administratie, soms munitie) dat in goede staat lijkt ligt buiten het voertuig. Als je vlucht kun je toch sneller vluchten met een voertuig dan ter been?

https://www.reddit.com/r/(...)f_the_25th_airborne/
Je vraagt je haast af of de gebruikers van die voertuigen niet hun burgerkloffie ook bij hadden, zich razendsnel omgekleed hebben en zo weggewandeld zijn om vooral niet op te vallen bij boze Oekraners
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zondag 11 september 2022 @ 12:57:09 #239
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_205932494
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 12:50 schreef Sabata het volgende:

[..]
Je vraagt je haast af of de gebruikers van die voertuigen niet hun burgerkloffie ook bij hadden, zich razendsnel omgekleed hebben en zo weggewandeld zijn om vooral niet op te vallen bij boze Oekraners
Tuurlijk, ze hadden toch ook hun gala uniform mee voor de overwinningsparade in Kiyv? De Russen waren op alles voorbereid. Winst en verlies.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 13:11:26 #240
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205932659
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
Kan iemand beschrijven wat je op onderstaande video ziet? Heel reddit staat vol met filmpjes van verlaten voertuigen die soms nog prima in orde lijken.

Ik kan er geen chocola van maken, ik zie feitelijk gewoon nog tamelijk onbeschadigde tanks en voertuigen, spullen (eten, administratie, soms munitie) dat in goede staat lijkt ligt buiten het voertuig. Als je vlucht kun je toch sneller vluchten met een voertuig dan ter been?

https://www.reddit.com/r/(...)f_the_25th_airborne/
Benzine op gok ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205932795
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja maar de russen hebben een voordeel: kwantiteit

Dat moeten we niet vergeten.
rusland heeft te weinig infanterie. En Oekraine kan beschikken over de evonomische kracht van 50+ landen.
En een algemene russische mobilisatie is te laat, en is nu meer dan ooit politieke zelfmoord geworden.
pi_205932819
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:22 schreef Pumatje het volgende:
Alle verraders in grensregio Oekraine vluchten naar Rusland. Files op de wegen.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share
Zie ook een groot verschil toen met vluchtende Oekraners. Waar bij Oekraine het voornamelijk vrouwen en kinderen waren, vluchten hier ook de mannen.
pi_205933110
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 11:59 schreef oheng het volgende:
Er zijn tientallen problemen met het russische leger, die in vorige topics zijn benoemd en aangetoond. Een onvolledige opsomming:


- Motivatie
- Moreel
- Gebrek/afwezigheid aan training
- Logistiek (treinen, losse kisten, etc)
- Afwezigheid van NCO's
- Onderhoud van materieel
- Taktiek
- Strategie
- Onnauwkeurige artillerie vreet ammo en lopen
- De tegenstander heeft GPS artillerie
- Informatievoorziening naar soldaten
- Informatievoorziening naar legerleiding
- Informatievoorziening naar politieke leiding
- Informatievoorziening naar burgers
- Corruptie overal
- Geen luchtoverwicht
- Dienstplichtigen
- Soldaten moeten hun veelal eigen uitrusting kopen
- Terreur cultuur (hazing)
- Te weinig infanterie
- Materieel uit de soviet tijd
- Vijandelijke bevolking
- Geen militaire politie (of NCO's) die soldaten in toom houdt
- Verlies van Slag om Kyiv, Zwarte Zee Slag
- Geen basis is veilig (Belgorod, Saky vliegveld, Sevastopol)
- Kherson is een tactische omsingeling
- Etc, etc, etc

Terwijl Oekraine nonstop wordt bevoorraad door de grootste economien. En rusland is de een van de grootste "wapensleveranciers".
Oekrainsche training en informatievoorziening door de beste legers.

Het is rusland versus 50+ landen.

Wie welk dorpje/stadje bezit, en waar de linies precies lopen is vrijwel irrelevant geworden. Deze oorlog is al verloren sinds begin maart.
De Russen hebben hun tweede kans om te "winnen" gewoon verprutst, dat is nu sinds een week wel definitief.

Op 24 februari hadden ze een plan, zelfs met een stukje verrassing erin door binnen te vallen via Belarus. Na de eerste opmars bleek een grote fout gemaakt te zijn door in te zetten op verovering op verschillende fronten. De Russen hebben dit na een paar maand gerepareerd door terug te trekken uit Kiev.

Daarna hebben ze een tweede kans gehad, fase 2, tactiek totaal niet verrassend, met zoveel mogelijk staal en artillerie inbeuken op een klein stukje Oekrane, min of meer de Syri-tactiek.


Na de verovering van dat kleine stukje waren ze in het offensief uitgespeeld, ze zijn vervolgens mee gegaan in het volgen van de Oekraense troepen bewegingen en hebben de keuze gemaakt om alles op alles te zetten om Kherson te verdedigen. Nu blijkt dat wederom een blunder van jewelste te zijn.

Dus in mijn optiek heeft Rusland daar de oorlog verloren, naast uiteraard de slechte voorbereiding en uitrusting, maar ik denk dat dit wat minder naar de oppervlakte was gekomen als ze tactisch en strategisch deze bovenstaande blunders niet hadden gemaakt.

Beetje de vraag omkeren die hier continu wordt gesteld, het is ook interessant om te zien of Rusland ook had kunnen winnen.
pi_205933134
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:23 schreef oheng het volgende:

[..]
rusland heeft te weinig infanterie. En Oekraine kan beschikken over de evonomische kracht van 50+ landen.
En een algemene russische mobilisatie is te laat, en is nu meer dan ooit politieke zelfmoord geworden.
En, mochten de Russen de boel weer om weten te draaien, zullen ze ook andere tactieken moeten verzinnen om voortgang te kunnen boeken.
pi_205933160
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:26 schreef YellowBlacks het volgende:

[..]
Zie ook een groot verschil toen met vluchtende Oekraners. Waar bij Oekraine het voornamelijk vrouwen en kinderen waren, vluchten hier ook de mannen.
Haha, alsof Rusland deze landverraders met open armen gaat opvangen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205933208
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 14:00 schreef phpmystyle het volgende:
Haha, alsof Rusland deze landverraders met open armen gaat opvangen.
twitter
pi_205933643
Verkeerde topic
pi_205934281
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:58 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
En, mochten de Russen de boel weer om weten te draaien, zullen ze ook andere tactieken moeten verzinnen om voortgang te kunnen boeken.
Ja aan de achterkant de Bom neergooien.
  zondag 11 september 2022 @ 15:26:49 #249
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205934651
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2022 06:29 schreef AnneX het volgende:
Onderstaande is ook oorlog voeren…lees ook de transcripts.
[ twitter ]
Ik kan nietnop twitter. Software probleem kun je de conclusie ff geven op fok.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 15:37:36 #250
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205934857
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:56 schreef THEALPHA het volgende:

[..]
De Russen hebben hun tweede kans om te "winnen" gewoon verprutst, dat is nu sinds een week wel definitief.

Op 24 februari hadden ze een plan, zelfs met een stukje verrassing erin door binnen te vallen via Belarus. Na de eerste opmars bleek een grote fout gemaakt te zijn door in te zetten op verovering op verschillende fronten. De Russen hebben dit na een paar maand gerepareerd door terug te trekken uit Kiev.

Daarna hebben ze een tweede kans gehad, fase 2, tactiek totaal niet verrassend, met zoveel mogelijk staal en artillerie inbeuken op een klein stukje Oekrane, min of meer de Syri-tactiek.


Na de verovering van dat kleine stukje waren ze in het offensief uitgespeeld, ze zijn vervolgens mee gegaan in het volgen van de Oekraense troepen bewegingen en hebben de keuze gemaakt om alles op alles te zetten om Kherson te verdedigen. Nu blijkt dat wederom een blunder van jewelste te zijn.

Dus in mijn optiek heeft Rusland daar de oorlog verloren, naast uiteraard de slechte voorbereiding en uitrusting, maar ik denk dat dit wat minder naar de oppervlakte was gekomen als ze tactisch en strategisch deze bovenstaande blunders niet hadden gemaakt.

Beetje de vraag omkeren die hier continu wordt gesteld, het is ook interessant om te zien of Rusland ook had kunnen winnen.
Verkeerde analyse.

De oorlog is verloren door gebrekkige en onrealistische planning door hun HJ4 EN 5.

1. Geen goede terrein, weer en vijand analyse, en rationele besluitvorming.

2. Geen enkele coordinatie en oefening eigen eenheden vooraf.

Die 2 zaken hebben geleid tot waar ze nu staan. Of het nu amerikaanse of de russische eenheden waren geweest. Die 2 oorzaken zijn het meest belangrijke.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205936540
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:37 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Verkeerde analyse.

De oorlog is verloren door gebrekkige en onrealistische planning door hun HJ4 EN 5.

1. Geen goede terrein, weer en vijand analyse, en rationele besluitvorming.

2. Geen enkele coordinatie en oefening eigen eenheden vooraf.

Die 2 zaken hebben geleid tot waar ze nu staan. Of het nu amerikaanse of de russische eenheden waren geweest. Die 2 oorzaken zijn het meest belangrijke.
Het beroepsleger is toch een geoefend leger?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205936926
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 16:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het beroepsleger is toch een geoefend leger?
Training heeft weinig zin, als het verkeerde/verouderde taktieken aanleert. En grote delen van het russische leger heeft slechts een paar weken/maandjes training. Zie het 1e, 2e, en 3e Legerkorps als berucht voorbeeld. Of de dienstplichtigen.
Verder zijn ze uitgerust met stokoud (geupgrade) soviet materiaal.
pi_205937179
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 16:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het beroepsleger is toch een geoefend leger?
Niet per definitie. Een beroepsleger is een leger dat draait op vrijwilligers die een carriere als soldaat kiezen en heeft dus geen dienstplicht.
pi_205937262
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:37 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Verkeerde analyse.

De oorlog is verloren door gebrekkige en onrealistische planning door hun HJ4 EN 5.

1. Geen goede terrein, weer en vijand analyse, en rationele besluitvorming.

2. Geen enkele coordinatie en oefening eigen eenheden vooraf.

Die 2 zaken hebben geleid tot waar ze nu staan. Of het nu amerikaanse of de russische eenheden waren geweest. Die 2 oorzaken zijn het meest belangrijke.
Het hele gedoe begon natuurlijk met een oefening. ;)

Verouderd leger/handelen lijkt mij ook een groot punt. Met preciezere wapens en betere tactieken was het vast anders gelopen.
pi_205937916
Het gaat niet zo lekker in Moskou.
Putin zegt ontmoeting af met generaals. |:(
( bang voor coup, denk ik dan.)
pi_205937983
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:26 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik kan nietnop twitter. Software probleem kun je de conclusie ff geven op fok.
𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗿𝗲𝗮𝗹: Ukrainian security service (#SBU) sent out mass-text messages to Russian soldiers located inside #Ukraine, with a phone number they can call to surrender. Audio recording of one such call.
Transcript in spoiler.
Quote:” "You won't be cutting off our balls?"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205938001
Jezus, als ik al die filmpjes zie met verlaten combat vehicles en tanks dan hoeft het Westen UA niet eens meer te bewapenen..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 11 september 2022 @ 18:18:51 #258
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205938078
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:37 schreef Pumatje het volgende:

Verkeerde analyse.

De oorlog is verloren door gebrekkige en onrealistische planning door hun HJ4 EN 5.

1. Geen goede terrein, weer en vijand analyse, en rationele besluitvorming.

2. Geen enkele coordinatie en oefening eigen eenheden vooraf.

Die 2 zaken hebben geleid tot waar ze nu staan. Of het nu amerikaanse of de russische eenheden waren geweest. Die 2 oorzaken zijn het meest belangrijke.
Dit, niks meer niks minder.
pi_205938163
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
Jezus, als ik al die filmpjes zie met verlaten combat vehicles en tanks dan hoeft het Westen UA niet eens meer te bewapenen..
Moah, ik denk dat Oekraine liever NATO wapens heeft dan de semi-soviet wapens van de russen. Het blijkt dat NATO munitie makkelijker te verkrijgen is dan soviet munitie. En het NATO spul is ook beter. En compatible.

Maar niet verkeerd hoor. En in Kherson gaat exact hetzelfde gebeuren, mogelijk op grotere schaal.

En zijn russische geruchten dat Oekraine een 3e offensief start richting Mariupol (troepenopbouw bij Vuhledar). De paranoia slaat flink toe. Moreel is op een dieptepunt geraakt.
Als Oekraine de Zee van Azov bereikt, is de nederlaag van het russische leger (en marine) compleet.
pi_205938301
‘Poetin wil zijn generaals niet zien,’ meldt @MoscowTimes.Ru "Poetin annuleerde een ontmoeting met de generaals na de grootste nederlaag sinds het begin van de oorlog. Vladimir Poetin, die sinds het begin van de oorlog in Oekrane twee keer van commando is veranderd”
pi_205938543
Oh, en: niks onklaar gemaakt ook he? Ze stappen uit hun tank of SPG, en lopen gewoon weg.

Hoe kunnen we dit nou nog een leger noemen. Ik kan echt boos worden om dit soort dingen worden, maar gelukkig zijn het de russen, dus word ik er blij van.

De vliegtuigen van de russen flikkeren ook met bosjes uit de lucht. Tot dusver de luchtdekking.

En de copium in de russische media is niet te harden. Hier een artikel van RIA.
pi_205939200
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 18:51 schreef oheng het volgende:
Oh, en: niks onklaar gemaakt ook he? Ze stappen uit hun tank of SPG, en lopen gewoon weg.

Hoe kunnen we dit nou nog een leger noemen. Ik kan echt boos worden om dit soort dingen worden, maar gelukkig zijn het de russen, dus word ik er blij van.

De vliegtuigen van de russen flikkeren ook met bosjes uit de lucht. Tot dusver de luchtdekking.

En de copium in de russische media is niet te harden. Hier een artikel van RIA.
Dit zijn toch leugens 1e klas…? 8)7
  zondag 11 september 2022 @ 20:03:39 #263
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205939809
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:37 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Verkeerde analyse.

De oorlog is verloren door gebrekkige en onrealistische planning door hun HJ4 EN 5.

1. Geen goede terrein, weer en vijand analyse, en rationele besluitvorming.

2. Geen enkele coordinatie en oefening eigen eenheden vooraf.

Die 2 zaken hebben geleid tot waar ze nu staan. Of het nu amerikaanse of de russische eenheden waren geweest. Die 2 oorzaken zijn het meest belangrijke.
Het is met name de vijandanalyse die hier verkeerd is gegaan. Als Rusland dit had willen winnen had het beter direct in 2014 kunnen doorpakken. In principe is de vijand hier een periode van acht jaar voorbereidingstijd gegeven. Oekrane heeft daar goed gebruik van gemaakt.

Een derde punt wat ik zou willen toevoegen is de gebruikte strategie. Ik denk dat beperktere doelen zoals Pavlohrad, Poltava, Kharkiv wel degelijk haalbaar zouden zijn geweest. Het probleem met het offensief bij Kiev is dat de frontlinie in de Donbas er niet door ontlast werd.

Dit is wel interessant om nu terug te lezen, een analyse van voor de oorlog:
https://www.csis.org/analysis/russias-possible-invasion-ukraine
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 11 september 2022 @ 20:36:24 #264
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205940638
Het zal wel niet actueel (meer) zijn, maar hey: toch leuk om er wat kaartjes bij te hebben. Charkiv (20 punten voor degene die het Azov Bataljon vindt op de kaart):

Kherson:

NB: Ik zie nu dat die kaart van Kherson echt heel oud is. Maar iets nieuwers vind ik niet..

[ Bericht 16% gewijzigd door AgLarrr op 11-09-2022 20:42:54 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 11 september 2022 @ 20:46:42 #265
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205940888
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:36 schreef AgLarrr het volgende:
Het zal wel niet actueel (meer) zijn, maar hey: toch leuk om er wat kaartjes bij te hebben. Charkiv:
[ afbeelding ]
Kherson:
[ afbeelding ]
Dat zou moeten kloppen ongeveer. De frontlinie ligt aan de Oskil rivier. De Russen hebben zich ook teruggetrokken uit de posities ten noorden van Kharkiv.

Bij Lyman is het nog wat onduidelijk gezien de terugtrekking uit Izium. Lyman lijkt nog in Russische handen te zijn terwijl er wel een Oekrans bruggehoofd vlakbij de stad gevormd is.

Sviatohirsk is wel ingenomen overigens, dat staat op dat kaartje nog als Russisch bezit.

Er zou een poging zijn geweest om bij Senkove de rivier over te steken echter die is afgeslagen. Al met al denk ik dat de Oekraners zo'n 5000km2 heroverd hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205940897
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:36 schreef AgLarrr het volgende:
Het zal wel niet actueel (meer) zijn, maar hey: toch leuk om er wat kaartjes bij te hebben. Charkiv (20 punten voor degene die het Azov Bataljon vindt op de kaart):
[ afbeelding ]
Kherson:
[ afbeelding ]
NB: Ik zie nu dat die kaart van Kherson echt heel oud is. Maar iets nieuwers vind ik niet..
https://militaryland.net/maps/deployment-map/
  zondag 11 september 2022 @ 20:49:46 #267
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205940941
quote:
Deze kaart is verouderd, de Oekraners hebben veel meer gebieden heroverd.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205941276
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:49 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Deze kaart is verouderd, de Oekraners hebben veel meer gebieden heroverd.
Ja volgens mij zijn ze later met updaten. Maar dacht dat het hem ook om de troepen ging. ;)
pi_205941331
Maar eigenlijk zeg je dat ik hetzelfde doe? :s)
pi_205941334
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:36 schreef AgLarrr het volgende:
Het zal wel niet actueel (meer) zijn, maar hey: toch leuk om er wat kaartjes bij te hebben. Charkiv (20 punten voor degene die het Azov Bataljon vindt op de kaart):
Heh, ik dacht dat die op het Zaporizhia front zaten. Ik zie dat ze maar een redelijk beperkte rol hadden.
Best nog veel russische troepen. Zullen wel flink uitgedund zijn nog voordat dit offensief begon.
  zondag 11 september 2022 @ 21:16:06 #271
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205941345
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
... Al met al denk ik dat de Oekraners zo'n 5000km2 heroverd hebben.
Das net zo groot als Gelderland, maar dan bevolkt met 90% babushka's. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205941358
Wat is de volgende stap van Rusland / Putin? Krijgen we nu een algehele mobilisatie en oorlog verklaring?
pi_205941369
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:37 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Verkeerde analyse.

De oorlog is verloren door gebrekkige en onrealistische planning door hun HJ4 EN 5.

1. Geen goede terrein, weer en vijand analyse, en rationele besluitvorming.

2. Geen enkele coordinatie en oefening eigen eenheden vooraf.

Die 2 zaken hebben geleid tot waar ze nu staan. Of het nu amerikaanse of de russische eenheden waren geweest. Die 2 oorzaken zijn het meest belangrijke.
Uiteraard heb je ook gelijk. Maar denk je dat de Russen zelfs met deze waardeloze voorbereiding niet veel verder hadden kunnen zijn dan nu? Vergeet die collonne van 60km bin Kiev niet en belangrijker, bij de start van de oorlog waren de verhoudingen enorm veel meer in het voordeel van de Russen.
pi_205941384
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:18 schreef THEALPHA het volgende:

[..]
Uiteraard heb je ook gelijk. Maar denk je dat de Russen zelfs met deze waardeloze voorbereiding niet veel verder hadden kunnen zijn dan nu? Vergeet die collonne van 60km bin Kiev niet en belangrijker, bij de start van de oorlog waren de verhoudingen enorm veel meer in het voordeel van de Russen.De hulp vanuit het westen was er toen nog niet bijvoorbeeld.
pi_205941390
Dubbel
  zondag 11 september 2022 @ 21:21:59 #276
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205941415
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:15 schreef Nebelwerfer het volgende:
Maar eigenlijk zeg je dat ik hetzelfde doe? :s)
Nee hoor, meer bronnen is prima, alleen dit is wel heel duidelijk verouderd. De troepen kloppen geloof ik ook niet helemaal. Het was juist het 1e guards tankleger dat gedeeltelijk in Kherson actief is nu.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 11 september 2022 @ 21:25:18 #277
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205941469
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:26 schreef YellowBlacks het volgende:

[..]
Zie ook een groot verschil toen met vluchtende Oekraners. Waar bij Oekraine het voornamelijk vrouwen en kinderen waren, vluchten hier ook de mannen.
Maar ze vluchten dan ook niet zonder reden, want de Oekrainsche veiligheidsdienst wil nogal fel optreden tegen dit soort landverraders.
Want een soort zuivering gaat wel gebeuren, dus als je weet dat je fout zit kan je maar beter gaan.

Dat lijkt trouwens niet netjes, aan de andere kant, die landverraders hebben veel schade berokkend, en daar hoort een straf bij.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205941487
De russische staatsmedia kondigt een belangrijke Oekrainsche nederlaag aan.

OMG hilarisch :D :D :D
pi_205941516
Maar waar zijn die 10/20k Russen van Izium nu precies heen? Zijn die allemaal gevlucht zonder al te veel schade?

Ik denk sowieso dat het er stiekem veel minder waren, maar dan alsnog.
pi_205941664
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:21 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee hoor, meer bronnen is prima, alleen dit is wel heel duidelijk verouderd. De troepen kloppen geloof ik ook niet helemaal. Het was juist het 1e guards tankleger dat gedeeltelijk in Kherson actief is nu.
Als je op een unit klikt staat er volgens mij wanneer deze unit voor het laatste is up gedate.
Al met al ook op zoek naar een kaart die up to date blijft zonder filmpjes te hoeven kijken. ;)
  zondag 11 september 2022 @ 21:53:28 #281
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205941803
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:25 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Maar ze vluchten dan ook niet zonder reden, want de Oekrainsche veiligheidsdienst wil nogal fel optreden tegen dit soort landverraders.
Want een soort zuivering gaat wel gebeuren, dus als je weet dat je fout zit kan je maar beter gaan.

Dat lijkt trouwens niet netjes, aan de andere kant, die landverraders hebben veel schade berokkend, en daar hoort een straf bij.
Het hoort er een beetje bij h. Als de Russen gebieden veroveren doen ze hetzelfde met pro-Oekraners. Je moet in principe maar net geluk hebben dat je je bij de winnende partij aansluit.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205941852
quote:
11s.gif Op zondag 11 september 2022 21:29 schreef BEFEM het volgende:
Maar waar zijn die 10/20k Russen van Izium nu precies heen? Zijn die allemaal gevlucht zonder al te veel schade?

Ik denk sowieso dat het er stiekem veel minder waren, maar dan alsnog.
Als je deze drone video van Suchomimus bekijkt, dan zie je beelden van 30+ vrachtwagens die de Oksil rivier overtrekken. Waarschijnlijk vol met soldaten, want russen gaan echt geen kisten met munitie of eten redden. Als je uitgaat van 10 soldaten per vrachtwagen, dan zijn dit er alleen al 300+ soldaten die in een kwartier ontsnappen.

Ik heb het hier al vaker gezegd: omsingelingen zijn vrijwel onmogelijk in deze oorlog, omdat de linies te breed zijn. Alleen van Balaklaiia had ik meer verwacht.
pi_205941886
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:25 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Maar ze vluchten dan ook niet zonder reden, want de Oekrainsche veiligheidsdienst wil nogal fel optreden tegen dit soort landverraders.
Want een soort zuivering gaat wel gebeuren, dus als je weet dat je fout zit kan je maar beter gaan.

Dat lijkt trouwens niet netjes, aan de andere kant, die landverraders hebben veel schade berokkend, en daar hoort een straf bij.
Het is juist goed dat alle Pro russische figuren Oekraine verlaten en naar rusland gaan.

Anders blijft dit conflict maar doorsudderen. Oekraine en rusland moeten gescheiden worden, politiek, sociaal, economisch, en cultureel.

Een scheiding doet pijn helaas.
pi_205942021
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:57 schreef oheng het volgende:

[..]
Als je deze drone video van Suchomimus bekijkt, dan zie je beelden van 30+ vrachtwagens die de Oksil rivier overtrekken. Waarschijnlijk vol met soldaten, want russen gaan echt geen kisten met munitie of eten redden. Als je uitgaat van 10 soldaten per vrachtwagen, dan zijn dit er alleen al 300+ soldaten die in een kwartier ontsnappen.

Ik heb het hier al vaker gezegd: omsingelingen zijn vrijwel onmogelijk in deze oorlog, omdat de linies te breed zijn. Alleen van Balaklaiia had ik meer verwacht.
Maar als het over 10/20k gaat dan red je het niet met kolonnes van 30 vrachtwagens.
pi_205942373
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 22:08 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar als het over 10/20k gaat dan red je het niet met kolonnes van 30 vrachtwagens.
Nee, maar de waterstanden zijn overal erg laag, dus lopen/waden kan ook. En ze hadden het hele gebied tussen de stad Oskil en Sviatohirsk als corridoor, die is 14km breed. Deze brug was maar 1 mogelijkheid.

En ik zei het gisteren of eergisterochtend al toen ze..... Kupyansk (?) innamen: er waren helemaal geen schoten in die stad. Die stad was al verlaten. De russen waren er s'nachts vandoor gegaan. In die 12 donkere uren kun je heel erg veel troepen wegsluizen.

Het is wel zo dat Lyman ingesloten had moeten worden, en dan gepasseerd. Dan hadden ze veel meer buit kunnen maken.


Overigens, deze russische youtuber (die ik al tijden volg) laat mooi zien wat de russen te zien krijgen, en waarom rusland geen algemene mobilisatie kan doen. De russen kunnen niet anders dan de bevolking voorliegen.

[ Bericht 9% gewijzigd door oheng op 11-09-2022 22:50:15 ]
pi_205942466
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 22:08 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar als het over 10/20k gaat dan red je het niet met kolonnes van 30 vrachtwagens.
Dit was een colonne van 100+ voertuigen zie ik nu. Dus laten we zeggen 1000 man.
  zondag 11 september 2022 @ 22:46:03 #287
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205942508
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:48 schreef Pumatje het volgende:
Ja oke, die telde ik dan even niet mee, zoals je al edite was die gewond maar niet verminkt. de YPR heeft daar wonderbaarlijk gepresteerd n.m.m. Niet vooruit te trappen maar bracht iedereen thuis.
Ik zei benen maar moet been zijn...

quote:
Soldaat moet door Uruzgan been missen

De soldaat die twee weken geleden gewond raakte bij een vuurgevecht in Uruzgan, heeft zijn been verloren. Chirurgen van het Militair Hospitaal in Utrecht hebben zijn rechteronderbeen geamputeerd....
En ik weet niet hoe je er precies bij komt dat de YPR daar prima heeft gepresteerd, ja het 25MM kanon daar scheet de Taliban peuken van want dat was een accuraat en goed stukje vuurkracht maar vwb bepantsering en de minimale bescherming tegen IED's vond iedereen het maar matig en gingen we veel liever met de Buma op pad...

Drie militairen gewond in Uruzgan
Vijf Nederlanders gewond door aanslag in Uruzgan
Een dode en vijf gewonden bij aanslag in Uruzgan

Je kunt je de beelden van die half in de fik staande YPR toch nog wel voor de geest halen? Die waar volgens mij Jos ten Brinke bij om het leven gekomen is.

[ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 11-09-2022 22:55:09 ]
  zondag 11 september 2022 @ 22:50:37 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205942550
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 00:09 schreef Pumatje het volgende:
En wat je ermee kan.. dat ligt aan het doel. Het biedt je bescherming tot en met 7.62mm. Front wellicht .50 en kleine kanon kalibers (20mm) maar dat zou ik niet durven testen.
7.62 AP (zwarte punt) gaat er dwars doorheen.
  zondag 11 september 2022 @ 22:56:37 #289
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205942607
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 22:33 schreef oheng het volgende:

[..]
Nee, maar de waterstanden zijn overal erg laag, dus lopen/waden kan ook. En ze hadden het hele gebied tussen de stad Oskil en Sviatohirsk als corridoor, die is 14km breed. Deze brug was maar 1 mogelijkheid.

En ik zei het gisteren of eergisterochtend al toen ze..... Kupyansk (?) innamen: er waren helemaal geen schoten in die stad. Die stad was al verlaten. De russen waren er s'nachts vandoor gegaan. In die 12 donkere uren kun je heel erg veel troepen wegsluizen.

Het is wel zo dat Lyman ingesloten had moeten worden, en dan gepasseerd. Dan hadden ze veel meer buit kunnen maken.

Overigens, deze russische youtuber (die ik al tijden volg) laat mooi zien wat de russen te zien krijgen, en waarom rusland geen algemene mobilisatie kan doen. De russen kunnen niet anders dan de bevolking voorliegen.
Lyman lijkt ook niet ingenomen te zijn, vandaar dat de aftocht uiteindelijk toch niet zo'n probleem was. Het is ook te benoemen dat het vanuit Izium slechts 6km was tot de rivier, dat is prima te voet af te leggen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 11 september 2022 @ 22:58:09 #290
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205942630
quote:
7s.gif Op zondag 11 september 2022 16:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het beroepsleger is toch een geoefend leger?
Voordat ik op uitzending ging..oefende ik in coordinatie en afstemming met eenheden daar langer dan de uitzending zelf duurde.

Als voorbeeld..zij wisten niet eens wat ze gingen doen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 23:07:00 #291
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205942698
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:18 schreef THEALPHA het volgende:

[..]
Uiteraard heb je ook gelijk. Maar denk je dat de Russen zelfs met deze waardeloze voorbereiding niet veel verder hadden kunnen zijn dan nu? Vergeet die collonne van 60km bin Kiev niet en belangrijker, bij de start van de oorlog waren de verhoudingen enorm veel meer in het voordeel van de Russen.
Die colonnen is een resultaat daarvan. Alles vloeit daaruit voort :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 23:10:40 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205942729
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 22:58 schreef Pumatje het volgende:
Voordat ik op uitzending ging..oefende ik in coordinatie en afstemming met eenheden daar langer dan de uitzending zelf duurde.
De beruchte "Uitzending voor de uitzending"... _O-
  zondag 11 september 2022 @ 23:20:01 #293
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205942797
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:46 schreef BlaZ het volgende:
Er zou een poging zijn geweest om bij Senkove de rivier over te steken echter die is afgeslagen. Al met al denk ik dat de Oekraners zo'n 5000km2 heroverd hebben.
3000Km2 volgens de laatste berichten:

quote:
Oekraense leger herovert in elf dagen 3000 vierkante kilometer grondgebied

Oekraense militairen hebben deze maand tot dusver 3000 vierkante kilometer grondgebied heroverd op de Russen, meldt de Oekraense legertop. De afgelopen dagen werd in de regio Charkov het belangrijke spoor- en wegenknooppunt Koepjansk heroverd en Russische eenheden hebben zich teruggetrokken uit de stad Izjoem. Oekraense troepen hebben de stad inmiddels bereikt.
Ongeveer half Friesland of een gebied van 55X55Km...
  zondag 11 september 2022 @ 23:27:41 #294
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205942840
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:53 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het hoort er een beetje bij h. Als de Russen gebieden veroveren doen ze hetzelfde met pro-Oekraners. Je moet in principe maar net geluk hebben dat je je bij de winnende partij aansluit.
Hoort erbij? De oekrainers verdedigen hun land..de russen vallen dat van een ander binnen.

Absoluut niet hetzelfde
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 23:29:01 #295
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205942850
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 23:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
3000Km2 volgens de laatste berichten:
[..]
Ongeveer half Friesland of een gebied van 55X55Km...
Alles ten westen van de Oskil rivier. Het gaat dan eerder om 135x55km + de gebieden ten noorden van Kharkiv die ook verlaten zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 11 september 2022 @ 23:29:07 #296
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205942851
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 22:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik zei benen maar moet been zijn...
[..]
En ik weet niet hoe je er precies bij komt dat de YPR daar prima heeft gepresteerd, ja het 25MM kanon daar scheet de Taliban peuken van want dat was een accuraat en goed stukje vuurkracht maar vwb bepantsering en de minimale bescherming tegen IED's vond iedereen het maar matig en gingen we veel liever met de Buma op pad...

Drie militairen gewond in Uruzgan
Vijf Nederlanders gewond door aanslag in Uruzgan
Een dode en vijf gewonden bij aanslag in Uruzgan

Je kunt je de beelden van die half in de fik staande YPR toch nog wel voor de geest halen? Die waar volgens mij Jos ten Brinke bij om het leven gekomen is.
De ypr heeft nogal wat moeten incasseren daar. Ik heb de informatiebuit 1e hand van de ervaringen van 42 blj. De ypr was er niet voor gemaakt en deed het goed. Een afbrandende ypr mag als iedereen dat overleeft.

Met alle jaren en alle yprs die er zijn inezet en de dasrbij opgetelde verliezen in bloed is de conclusie echt dat de YPR goed heeft gepresteerd. Ook mijn conclusie.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 23:29:50 #297
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205942861
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 21:26 schreef oheng het volgende:
De russische staatsmedia kondigt een belangrijke Oekrainsche nederlaag aan.

OMG hilarisch :D :D :D
https://ria-ru.translate.(...)tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl

Russische interactieve kaart.

De bullshit die ze daar gevoerd wordt is van een andere planeet.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 23:32:47 #298
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205942879
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 22:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
7.62 AP (zwarte punt) gaat er dwars doorheen.
Dat wilde ik er nog bij typen..maar weet niet hoe relevant dat is hier ;).
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 23:33:45 #299
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205942886
quote:
10s.gif Op zondag 11 september 2022 23:10 schreef AchJa het volgende:

[..]
De beruchte "Uitzending voor de uitzending"... _O-
Meest frustrerende gedeelte van de uitzending :p
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 11 september 2022 @ 23:38:38 #300
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205942923
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 23:27 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Hoort erbij? De oekrainers verdedigen hun land..de russen vallen dat van een ander binnen.

Absoluut niet hetzelfde
Het hoort erbij in dit soort ethnisch getinte oorlogen inderdaad. Aanvaller of verdediger is niet zo relevant, de winner bepaald welke bevolkingsgroep een stukje opschuift.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 11 september 2022 @ 23:44:02 #301
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205942960
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 23:29 schreef Pumatje het volgende:

[..]
https://ria-ru.translate.(...)tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl

Russische interactieve kaart.

De bullshit die ze daar gevoerd wordt is van een andere planeet.
De frontlinie klopt wel redelijk zo op het eerste gezicht. Het leuke aan deze kaart is dat sommige plaatsnamen vertaald zijn. Ten westen van Mariinka zien we bijvoorbeeld Mijnwerker _O-

Izium = Rozijn

De traditie qua benoemen van plaatsnamen is net wat anders.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')