abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205911545
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die hierin beantwoord worden:

1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoe staat het met de tegenaanval van Oekraïne in de Kherson oblast?
3. Welke troepenbewegingen, acties vinden er plaats?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_205911582
Prima voor elkaar ! Nooit wat gebeurd !
pi_205911591
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 18:45 schreef oheng het volgende:

[..]
Yup, het russische leger stort als een kaartenhuis in elkaar.
Alle chronische russische problemen komen nu bijelkaar.
Het is wel zaak dat Oekraine niet te overmoedig wordt, want er zijn natuurlijk wel degelijk Russische troepen die men kan oproepen.

Wel is het zo dat tactisch het leter van Oekraine het goed doet, en de acties in de buurt van Kharkiv tonen ook exact aan dat men zwakte ziet en dat ook kan uitbuiten.
En aan de Russische troepen die er waren is niet aan te rekenen dat ze de posities verliezen, ze zijn simpelweg met te weinig, en het nu invliegen van extra troepen in bijvoorbeeld klinkt slim, maar geeft al aan dat er veel te weinig zijn en geen Kremlinretoriek kan een goodwill gesture daar goedpraten, maar Izium gaat vallen, het is voor de Russen nu zaak om dat zoveel mogelijk te vertragen en het momentum van Oekraine vooral stop te zetten, want anders is er nog veel meer risico op verlies van gebied.

Ergens eerder was een discussie tussen de lokale strijders en de Russische soldaten, en wat er vooral uit naar voren komt is dat ze bang zijn dat het Oekrainsche leger snel zal doorbreken en ze vrezen de Oekrainische veiligheidsdienst.
En terecht, want de lokale verraders zoals Oekraine ze ziet zullen niet aardig behandeld gaan worden, en de families daarvan ook niet, daar kan je wel zeker van zijn.
Juist de oorlog zal een nog sterkere afkeer van Rusland teweeg brengen dat alles wat daarmee samen heeft gewerkt inderdaad geen prettig leven heeft.

En daar sta je dan als lokale strijder, het vertrouwen in Rusland genomen, en dan bljkt nu dat ze het toch niet waar kunnen maken en zie je mogelijk je toekomst wel verloren gaan.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 9 september 2022 @ 20:35:08 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205911679
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_205911777
quote:
Wehrmachtgoden. _O_ Inderdaad behoorlijk dezelfde frontlijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2022 20:42:32 ]
pi_205911867
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 18:57 schreef Pumatje het volgende:
Jes wij gebruiken dat ook, in RBLI's en ILLU.. Maar niet in een wapensysteem zoals de rus het heeft verwerkt.
De ART verschiet ze (155MM) sowieso als rook... Het grijze gebied begint bij het gebruik van een nabijheidsbuis ipv de schokbuis, zie blz 35 in deze Artillia.

Ik heb in mijn veldartillerie tijd regelmatig WP's op de laadgoot gehad. ;)
pi_205912838
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 20:28 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Het is wel zaak dat Oekraine niet te overmoedig wordt, want er zijn natuurlijk wel degelijk Russische troepen die men kan oproepen.

Wel is het zo dat tactisch het leter van Oekraine het goed doet, en de acties in de buurt van Kharkiv tonen ook exact aan dat men zwakte ziet en dat ook kan uitbuiten.
En aan de Russische troepen die er waren is niet aan te rekenen dat ze de posities verliezen, ze zijn simpelweg met te weinig, en het nu invliegen van extra troepen in bijvoorbeeld klinkt slim, maar geeft al aan dat er veel te weinig zijn en geen Kremlinretoriek kan een goodwill gesture daar goedpraten, maar Izium gaat vallen, het is voor de Russen nu zaak om dat zoveel mogelijk te vertragen en het momentum van Oekraine vooral stop te zetten, want anders is er nog veel meer risico op verlies van gebied.

Ergens eerder was een discussie tussen de lokale strijders en de Russische soldaten, en wat er vooral uit naar voren komt is dat ze bang zijn dat het Oekrainsche leger snel zal doorbreken en ze vrezen de Oekrainische veiligheidsdienst.
En terecht, want de lokale verraders zoals Oekraine ze ziet zullen niet aardig behandeld gaan worden, en de families daarvan ook niet, daar kan je wel zeker van zijn.
Juist de oorlog zal een nog sterkere afkeer van Rusland teweeg brengen dat alles wat daarmee samen heeft gewerkt inderdaad geen prettig leven heeft.

En daar sta je dan als lokale strijder, het vertrouwen in Rusland genomen, en dan bljkt nu dat ze het toch niet waar kunnen maken en zie je mogelijk je toekomst wel verloren gaan.
Ik denk dat er 1 hele belangrijke les is te leren van deze en alle andere spectaculaire acties (Moskwa, Saky, Belgorod, etc, etc): de informatie die Oekraine krijgt is extreem goed.
En lichte infanterie droppen lijkt inderdaad leuk, maar de kwaliteit van de infanterie is totaal niet meer hetzelfde.
Bij Oekrainsche infanterie, is iedere tank of vliegtuig binnen een straal van 5+km hun leven niet meer zeker. Zie deze neergehaalde russische straaljager vanmiddag.
Wat zijn grote delen van de russische infanterie? Dienstplichtigen, SOBR, of extreem slecht uitgeruste "vrijwilligers" uit de LNR en DNR. En het reguliere leger vecht voor geld, wat ze vaak niet krijgen.
Hun luchtlandingstroepen: ook zeer licht bewapende infanterie. Hun marine infanterie: wordt nu ingezet als reguliere infanterie.

Het leger van rusland wordt voor onze ogen ontmanteld. Het enige wat hun leger nog overeind hield was hun artillerie. En daarvan komt het einde in zicht: aanvoerslijnen liggen onder vuur, munitie raakt op (ik heb munitie gezien uit 1965), de lopen zijn versleten, Oekraine krijgt telkens meer en effectievere anti artillerie systemen.

Het is absoluut hopeloos.

En ten slotte: rusland en Oekraine waren inderdaad broedervolken. Dat is nu WEG. rusland is Oekraine voor altijd kwijt. Oekraine zal gezuiverd worden van alles wat russisch is.
pi_205912919
quote:
Peter Wijniga daarnet in Nieuwsuur vond trouwens de slag om Cherson lijken op die van Stalingrad in WOII, namelijk dat ook Cherson voor een ommekeer gaat zorgen in de oorlog
pi_205912967
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 21:57 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Peter Wijniga daarnet in Nieuwsuur vond trouwens de slag om Cherson lijken op die van Stalingrad in WOII, namelijk dat ook Cherson voor een ommekeer gaat zorgen in de oorlog
Stalingrad is een goede vergelijking omdat de Soviets toen ook door flinterdunne (Roemeense) linies braken, omdat iemand zo slim was om het hele 6e leger in te zetten om een stad in te nemen.
pi_205913389
Ah, daar hebben we ze al. Het nieuwe gare 3e Legerkorps wordt naar Kharkiv gestuurd. Ik heb hier een week geleden over bericht. Wat was hun totale training ook alweer? 6 weken?

Wat een reserve.

Er zijn zó ontzettend veel problemen met het russische leger.

Die luchtfietser "Military Summary" heeft ook een nieuwe video gemaakt

Voorspelling: "Steiner counter attack will save us". Ik ga hem nu kijken. :')

edit: ik heb 5 minuten gehaald voordat ik deze randdebiel wegklikte.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 09-09-2022 22:59:32 ]
pi_205913412
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 21:52 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik denk dat er 1 hele belangrijke les is te leren van deze en alle andere spectaculaire acties (Moskwa, Saky, Belgorod, etc, etc): de informatie die Oekraine krijgt is extreem goed.
En lichte infanterie droppen lijkt inderdaad leuk, maar de kwaliteit van de infanterie is totaal niet meer hetzelfde.
Bij Oekrainsche infanterie, is iedere tank of vliegtuig binnen een straal van 5+km hun leven niet meer zeker. Zie deze neergehaalde russische straaljager vanmiddag.
Wat zijn grote delen van de russische infanterie? Dienstplichtigen, SOBR, of extreem slecht uitgeruste "vrijwilligers" uit de LNR en DNR. En het reguliere leger vecht voor geld, wat ze vaak niet krijgen.
Hun luchtlandingstroepen: ook zeer licht bewapende infanterie. Hun marine infanterie: wordt nu ingezet als reguliere infanterie.

Het leger van rusland wordt voor onze ogen ontmanteld. Het enige wat hun leger nog overeind hield was hun artillerie. En daarvan komt het einde in zicht: aanvoerslijnen liggen onder vuur, munitie raakt op (ik heb munitie gezien uit 1965), de lopen zijn versleten, Oekraine krijgt telkens meer en effectievere anti artillerie systemen.

Het is absoluut hopeloos.

En ten slotte: rusland en Oekraine waren inderdaad broedervolken. Dat is nu WEG. rusland is Oekraine voor altijd kwijt. Oekraine zal gezuiverd worden van alles wat russisch is.
Blijft extreem zorgwekkend dat dit regime dus wel kernwapens heeft en niet zo een beetje ook. Want ze zitten er all-in in en gaan dit gewoon zwaar afleggen. Wat leidt en tot verdere radicalisering bij zowel de politieke establishment als normalere Russen. Voortbestaan van de Russische Federatie zoals die is komt ermee in gevaar en daarmee is het mega gevaarlijk dat ze zulke verschrikkelijke wapens hebben.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  vrijdag 9 september 2022 @ 22:37:31 #12
38496 Perrin
pi_205913447
Zou me niks verbazen als Izyum dit weekend al gaat vallen.
twitter
pi_205913464
Ik zou iedereen de volgende podcast aanraden te luisteren van presidentiële adviseur van Zelenski die dagelijks wordt geïnterviewd over de voortgang op het slagveld, direct vertaald naar het Engels. Zeer interessant zijn commentaar op de vorderingen maar ook op Russische claims mbt de oorlog etc.

Listen to Privateer Station: War In Ukraine on Spotify.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_205913476
Interessant om te zien hoever ze gaan doorstoten voor ze pauze nemen.
pi_205913603
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:38 schreef Usert het volgende:
Interessant om te zien hoever ze gaan doorstoten voor ze pauze nemen.
Maakt niet echt meer uit. De front linie is 1500km. Het Oekrainsche leger is op alle vlakken nu groter en beter uitgerust. En wordt met de dag sterker. De russen zitten in 2 (twee! twee!) tactische omsingelingen. Het initiatief ligt volledig bij Oekraine. En de russen zitten diep in vijandelijk gebied, zelfs hun zogenaamd veilige bassisen zoals Sevastopol en Belgorod liggen dagelijks onder vuur. Het moreel is beneden alle peil.

Ik heb moeite om een historische equivalent te bedenken voor de absolute clusterfuck waarin de russen zich hebben weten te manoeuvreren.

En dan nog wat: hoe extreem verkloot moet de russische informatie wel niet zijn in deze tijd van satellieten, dat ze deze Oekrainsche brigades niet tegenover hun dienstplichtigen en SOBR eenheden hadden zien staan.

[ Bericht 9% gewijzigd door oheng op 09-09-2022 23:22:05 ]
pi_205913990
twitter

Wat een bizarre wendingen ineens.
pi_205913993
…”good day, Olga…”
twitter
  vrijdag 9 september 2022 @ 23:28:46 #18
38496 Perrin
pi_205914088
Veel beelden en verhalen ook van kleine groepjes (vluchtende?) Russische soldaten die in hinterlagen lopen.
twitter
  zaterdag 10 september 2022 @ 01:07:39 #19
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205915117
_O_

Hoe ze dit (lijken) te flikken is mij nog onduidelijk, maar er lijkt dus echt een kanttekening te komen. Zo benieuwd hoe dit gaat aflopen B-)
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  zaterdag 10 september 2022 @ 02:10:10 #20
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915371
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 20:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
De ART verschiet ze (155MM) sowieso als rook... Het grijze gebied begint bij het gebruik van een nabijheidsbuis ipv de schokbuis, zie blz 35 in deze Artillia.

Ik heb in mijn veldartillerie tijd regelmatig WP's op de laadgoot gehad. ;)
Ik snap ;).. maar het hele type wapen is anders. zij hebben het direct verwerkt in een wapen. Dat kennen wij niet. Het is in de kern en in principe een totaal ander concept ; fosfor bommen. Wij gebruiken het enkel in RBLI en ILLU. Uiteraard kun je laatstgenoemde overal inknallen. Maar dat is nog altijd geen bom, gewoon een fakkel.
Daar gaat dit over :) en dat bedoelde ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 03:02:59 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 10 september 2022 @ 02:51:27 #21
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915479
Lijkt er toch op dat dat offensief is gekomen. Ik wist het, ik wist het zeker!

[ Bericht 69% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 02:57:17 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 02:55:45 #22
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915483
Benieuwd wat de dag morgen brengt :)

[ Bericht 76% gewijzigd door Pumatje op 10-09-2022 03:29:28 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 03:30:57 #23
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205915527
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 02:51 schreef Pumatje het volgende:
Lijkt er toch op dat dat offensief is gekomen. Ik wist het, ik wist het zeker!
Een vraag die blijft: Was de aanval bij Kherson slechts veinzerij of was dat daadwerkelijk ook een serieuze poging?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 10 september 2022 @ 03:38:02 #24
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205915528
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een vraag die blijft: Was de aanval bij Kherson slechts veinzerij of was dat daadwerkelijk ook een serieuze poging?
Dat is een hele goede vraag.

Overigens, heb jij, of iemand anders, een toegang tot de feed van die Russische talkshow met die kerel in dat rare jasje en die best wel geile Olga.
Ze schijnen daar aardig in paniek te zijn, maar er moeten elke dag wel beelden zijn lijkt me, is een dagelijkse show.
pi_205915554
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:38 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Overigens, heb jij, of iemand anders, een toegang tot de feed van die Russische talkshow met die kerel in dat rare jasje en die best wel geile Olga.
Ze schijnen daar aardig in paniek te zijn, maar er moeten elke dag wel beelden zijn lijkt me, is een dagelijkse show.
Volgens mij verscheen de (mannelijke) presentator gisteren met blauwe plekken in zijn gezicht en toen die ernaar werd gevraagd wilde hij er niet over praten 🤣
pi_205915632
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 02:10 schreef Pumatje het volgende:

Ik snap ;).. maar het hele type wapen is anders. zij hebben het direct verwerkt in een wapen. Dat kennen wij niet. Het is in de kern en in principe een totaal ander concept ; fosfor bommen. Wij gebruiken het enkel in RBLI en ILLU. Uiteraard kun je laatstgenoemde overal inknallen. Maar dat is nog altijd geen bom, gewoon een fakkel.
Daar gaat dit over :) en dat bedoelde ik.
We gaan even offtopic maar dat laatste is dus niet waar. Onze WP granaten zij exacr gelijk aan de WP granaten van de Russen. ILUM is een totaal andere granaat, dat werkt met magnesium aan een chute. Die moet je dus wel met een tijdbuis verschieten.

2e Van links red posphorus (rode rook ipv wit) en de meest rechtse illumination.

[ Bericht 6% gewijzigd door AchJa op 10-09-2022 10:46:48 ]
pi_205915736
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 05:18 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Volgens mij verscheen de (mannelijke) presentator gisteren met blauwe plekken in zijn gezicht en toen die ernaar werd gevraagd wilde hij er niet over praten 🤣
Sommig nieuws is te sappig om niet met de beelden te komen !
pi_205915747
quote:

[..]
Ik denk beide. Kherson is per definitie al een omsingeling, met z'n 3 bruggen die onder vuur liggen. Hoe de russen daarin getrapt zijn is mij echt een raadsel.

De aanval in Kharkiv is ook vrij klein, "een aantal brigades". En het front bij Izium is al maanden aan het degraderen. Zelfde bij Zaporichia.
pi_205915753
quote:

[..]
Ik geloof zelf beide.
Wat men zelf heeft aangegeven is dat men daar niet van plan is echt door te drukken alleen maar de Russen dood te laten bloeden.
De troepen zitten daar vast en er komt in principe geen dreiging meer van uit.
Misschien was de aanval van deze week het hoofddoel, maar Kherson is ook gewoon serieus.
  zaterdag 10 september 2022 @ 08:44:17 #31
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205915845
🔻Kupyanskoye richting

▪️Door de overdracht van reserves naar de Kupyansky-sector van het front, slaagden de RF-strijdkrachten erin om de opmars van de hoofdtroepen van de strijdkrachten van Oekraïne een paar kilometer van de stadsgrenzen te stoppen.

▪️Tegen het einde van de dag vestigden de strijdkrachten van Oekraïne de controle over de dorpen Chkalovskoye, Shevchenko, Borovskoye en controleerden de Chuguev-Kupyansk-snelweg naar Grushevka, waardoor het mogelijk werd om uitrusting en artilleriesystemen over te brengen naar de contactlijn.

▪️Het Oekraïense commando vormt een aanvalsmacht om Kupyansk te bestormen in het gebied van Grushevka en Staroverovka. De RF-strijdkrachten voeren artillerie- en raketbomaanvallen uit op vijandelijke concentratiegebieden.

▪️De strijdkrachten van Oekraïne beschieten de achterste nederzettingen in de bevrijde gebieden. Vooral het dorp Bolshoi Burluk werd zwaar getroffen.

De Oekraïense formaties zullen de reserves van de Russische strijdkrachten in Kupyansk blokkeren en proberen de stad vanuit het noorden te omzeilen met de belangrijkste troepen, oprukkend in de richting van Dvurechensky.

🔻Izyum richting

▪️Vanuit het zuiden van Izyum vallen de strijdkrachten van Oekraïne aan vanuit Vernopolye en Dolina.

▪️Toen ze probeerden op te rukken naar Gorokhovatka, stuitten de mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekraïne op een afwijzing in de buurt van het dorp Yasinovatoe.
▪️De reserves van de Russische strijdkrachten kwamen naar de oostelijke oever van de rivier de Oskol, die pogingen om de rivier over te steken door mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekraïne verhinderde.

Blijkbaar zal het commando van de strijdkrachten van Oekraïne de mobiele eenheden op de westelijke oever van de Oskol versterken met zwaar materieel en proberen verkenningen uit te voeren in de strijd tegen de verdediging van Izyum vanuit de richting van Gorokhovatka.

🔻Balakliya richting

▪️Er zijn niet-geverifieerde berichten dat de oostelijke wijken van Balakliya nog steeds worden vastgehouden door detachementen van de Russische strijdkrachten. In de nabije toekomst mogen we een aanval verwachten van de strijdkrachten van Oekraïne op de dorpen Vesele en Kunye.

In de nabije toekomst zullen de strijdkrachten van Oekraïne proberen de Liman vanuit Raygorodok aan te vallen. Het belangrijkste doel van het Oekraïense commando in het gebied is om het Oskol-reservoir te bereiken en de Russische groep bij Izyum te omsingelen.

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205915919
quote:
Oekraïne zal ondertussen proberen om voor de winter zoveel mogelijk terrein op Rusland terug te veroveren. Vanuit het noorden is de stad Izjoem een logisch doel, zegt Osinga. "Want dat is een belangrijk logistiek punt voor de Russen. De dreiging is nu steeds dat Rusland van daaruit een offensief begint."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)van-oekraine-vandaan

Dit doet mij denken aan de eindfase in de Eerste Wereldoorlog, de slag bij Amiens in 1918 :P
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Amiens
  zaterdag 10 september 2022 @ 09:00:23 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205915941
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 september 2022 08:55 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Dit doet mij denken aan de eindfase in de Eerste Wereldoorlog, de slag bij Amiens in 1918 :P
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Amiens
Tijd voor de volgende Dolchstoßlegende. :@
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205915975
twitter

Lijkt erop dat de Oekraïeners nu ook in het centrum van Kupiansk staan.

Edit: met locatie:
twitter

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2022 09:12:22 ]
pi_205916090
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 03:38 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Post # 17?
pi_205916128
Lol, Oekraine heeft Kupyansk al ingenomen. Een voorbeeld van videobeelden vanuit Kupyansk.
Let op! Er wordt NIET geschoten.
pi_205916213
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:00 schreef oheng het volgende:

[..]
Stalingrad is een goede vergelijking omdat de Soviets toen ook door flinterdunne (Roemeense) linies braken, omdat iemand zo slim was om het hele 6e leger in te zetten om een stad in te nemen.
Lijkt me een vrij debiele vergelijking juist. Stalingrad ging om een gebied dat ongeveer 30 keer zo groot was en omvatte een gigantische Kessel waarin 300.000 Duitsers zaten opgesloten. Dat is hier niet het geval.
pi_205916270
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Lijkt me een vrij debiele vergelijking juist. Stalingrad ging om een gebied dat ongeveer 30 keer zo groot was en omvatte een gigantische Kessel waarin 300.000 Duitsers zaten opgesloten. Dat is hier niet het geval.
Nee, ik bedoel alleen dat je de flanken vrijwel niet verdedigt, omdat je je hele legergroep inzet in een operatie die zulke inzet en risico's niet rechtvaardigt.
Ik zeg niet dat het exact hetzelfde is.

De meeste russische bronnen zijn trouwens afgedwaald in lalaland of zijn gestopt met posten. Alleen Igor Strelkov Girkin zegt nog nuttige dingen:
quote:
Het verlaten van het westelijke deel (ongeveer 2/3 van de stad) van Kupyansk door onze troepen werd bevestigd. Ze zijn al begonnen te praten over het feit dat, zeggen ze, "de juiste tactische beslissing" is "over de waterlijn heen te gaan en daar de verdediging te organiseren".

Ter referentie: in deze tijd van het jaar wordt de rivier de Oskol bijna overal te voet overgestoken in een doorwaadbare plaats en is het helemaal geen serieus obstakel voor terreinvoertuigen op rupsbanden en wielen.

Ik wil u er ook aan herinneren dat de overeenkomstige nederzettingen (bijvoorbeeld Severodonetsk) - gescheiden van het "vasteland" door een uiterwaarden van een rivier - wekenlang hardnekkig verdedigd werden door de strijdkrachten van Oekraïne.

Op het eerste gezicht - de aanhoudende acute operationele crisis op een brede sector van het front, die al is uitgegroeid tot een grote nederlaag. Nu kan onze kant eigenlijk alleen maar praten over hoe de verdere verdieping ervan kan worden gestopt en de escalatie van een operationele nederlaag tot een strategische kan worden voorkomen ... Hoewel het over het algemeen al is ontgroeid. - "Slag om het initiatief" de vijand heeft al gewonnen. Nu moeten we praten over het voorkomen dat de strijdkrachten van Oekraïne grote formaties van onze troepen omsingelen en vernietigen.

En ja, helaas - dit alles werd door mij verwacht.

PS Er worden niet-geverifieerde gegevens ontvangen over aanvallen (en naar verluidt) vijandelijke doorbraken in de richtingen Limansky en Lisichansky.
Donetsk wordt zwaar beschoten.
t.me/strelkovii/3200
195.6K weergaven
10 sep om 09:14

[ Bericht 26% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 10:15:14 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:08:29 #39
38496 Perrin
pi_205916527
Uitstekende samenvatting van de Oekrainse offensieven en hun voorbereiding:
twitter
pi_205916731
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:47 schreef oheng het volgende:

Ik heb moeite om een historische equivalent te bedenken voor de absolute clusterfuck waarin de russen zich hebben weten te manoeuvreren.

Doorbraak bij Sedan?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:38:25 #41
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205916831
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 07:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
We gaan even offtopic maar dat laatste is dus niet waar. Onze WP granaten zij exacr gelijk aan de WP granaten van de Russen. ILUM is een totaal andere granaat, dat werkt met magnesiun aan een chute. Die moet je dus wel met een tijdbuis verschieten.
Aah ik ben niet specifiek geweest..
De russen hebben het niet (alleen) in granaten..maar daadwerkelijk in bommen en raketten. Ik denk dat de verwarring daar onstond. Ze hebben specifieke WP munitie. Dat hebben we niet.. gebruikten de amerikanen nog wel in vietnam dacht ik.
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:39:33 #42
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205916842
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 05:18 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ik dacht al, wat zie ik nu!
pi_205916853
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 22:33 schreef oheng het volgende:
Ah, daar hebben we ze al. Het nieuwe gare 3e Legerkorps wordt naar Kharkiv gestuurd. Ik heb hier een week geleden over bericht. Wat was hun totale training ook alweer? 6 weken?

Wat een reserve.

Er zijn zó ontzettend veel problemen met het russische leger.

Die luchtfietser "Military Summary" heeft ook een nieuwe video gemaakt

Voorspelling: "Steiner counter attack will save us". Ik ga hem nu kijken. :')

edit: ik heb 5 minuten gehaald voordat ik deze randdebiel wegklikte.
Dankzij deze 'randdebiel' wist ik meer dan drie maanden geleden al, dat de Russen bijna geen troepen hadden ten noordoosten van Izjoem, en dat daar verreweg de minste bataljons per te verdedigen kilometers zaten.
Het is knap van de Oekraïners dat ze zolang het geduld konden opbrengen voor dit tegenoffensief. Ik las ergens dat ze dat maar met slechts 9.000 man deden.
  zaterdag 10 september 2022 @ 10:41:48 #44
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205916869
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 08:44 schreef BlaZ het volgende:
🔻Kupyanskoye richting

▪️Door de overdracht van reserves naar de Kupyansky-sector van het front, slaagden de RF-strijdkrachten erin om de opmars van de hoofdtroepen van de strijdkrachten van Oekraïne een paar kilometer van de stadsgrenzen te stoppen.

▪️Tegen het einde van de dag vestigden de strijdkrachten van Oekraïne de controle over de dorpen Chkalovskoye, Shevchenko, Borovskoye en controleerden de Chuguev-Kupyansk-snelweg naar Grushevka, waardoor het mogelijk werd om uitrusting en artilleriesystemen over te brengen naar de contactlijn.

▪️Het Oekraïense commando vormt een aanvalsmacht om Kupyansk te bestormen in het gebied van Grushevka en Staroverovka. De RF-strijdkrachten voeren artillerie- en raketbomaanvallen uit op vijandelijke concentratiegebieden.

▪️De strijdkrachten van Oekraïne beschieten de achterste nederzettingen in de bevrijde gebieden. Vooral het dorp Bolshoi Burluk werd zwaar getroffen.

De Oekraïense formaties zullen de reserves van de Russische strijdkrachten in Kupyansk blokkeren en proberen de stad vanuit het noorden te omzeilen met de belangrijkste troepen, oprukkend in de richting van Dvurechensky.

🔻Izyum richting

▪️Vanuit het zuiden van Izyum vallen de strijdkrachten van Oekraïne aan vanuit Vernopolye en Dolina.

▪️Toen ze probeerden op te rukken naar Gorokhovatka, stuitten de mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekraïne op een afwijzing in de buurt van het dorp Yasinovatoe.
▪️De reserves van de Russische strijdkrachten kwamen naar de oostelijke oever van de rivier de Oskol, die pogingen om de rivier over te steken door mobiele groepen van de strijdkrachten van Oekraïne verhinderde.

Blijkbaar zal het commando van de strijdkrachten van Oekraïne de mobiele eenheden op de westelijke oever van de Oskol versterken met zwaar materieel en proberen verkenningen uit te voeren in de strijd tegen de verdediging van Izyum vanuit de richting van Gorokhovatka.

🔻Balakliya richting

▪️Er zijn niet-geverifieerde berichten dat de oostelijke wijken van Balakliya nog steeds worden vastgehouden door detachementen van de Russische strijdkrachten. In de nabije toekomst mogen we een aanval verwachten van de strijdkrachten van Oekraïne op de dorpen Vesele en Kunye.

In de nabije toekomst zullen de strijdkrachten van Oekraïne proberen de Liman vanuit Raygorodok aan te vallen. Het belangrijkste doel van het Oekraïense commando in het gebied is om het Oskol-reservoir te bereiken en de Russische groep bij Izyum te omsingelen.

[ afbeelding ]
Dit klopte al niet helemaal toen het werd gepost door je. Heb je dit van een russische bron? Gelieve het erbij te zetten.kupyanskoye werd totaal niet verdedigd.
Overige berichten in je text zijn wel zo besluitend, dat kan helemaal niet.

De fog of war laat het niet toe en wat het oekrainsche opperbevel gaat versterken, wel gaat doen, of niet gaat doen is helemaal niet bekend.

Daar komt geen communiqué van uit he ;).
Altijd tricky om het zo resoluut te plaatsen zonder bijsluite.r
pi_205916923
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:38 schreef Pumatje het volgende:

Aah ik ben niet specifiek geweest..
De russen hebben het niet (alleen) in granaten..maar daadwerkelijk in bommen en raketten. Ik denk dat de verwarring daar onstond. Ze hebben specifieke WP munitie. Dat hebben we niet.. gebruikten de amerikanen nog wel in vietnam dacht ik.
Je had het plaatje nog niet gezien gok ik, die heb ik net pas toegevoegd. Maar idd, bommen en raketten met fosfor hebben wij idd niet. Maar wel de 155MMs... Wij gebruiken dat vnl om rookschermen (schokbuis) mee te leggen (ook voor brandstichten) maar het is feitelijk gewoon reguliere WP munitie.
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:02:41 #46
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917120
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je had het plaatje nog niet gezien gok ik, die heb ik net pas toegevoegd. Maar idd, bommen en raketten met fosfor hebben wij idd niet. Maar wel de 155MMs... Wij gebruiken dat vnl om rookschermen (schokbuis) mee te leggen (ook voor brandstichten) maar het is feitelijk gewoon reguliere WP munitie.
Check. Maar dat zijn de wapensystemen waar ik over sprak. Plaatje zag ik idd later. Het gebruik van wp in GRAD raketten. Maar ik lees nu dat dit om thermiet gaat.

https://www.forbes.com/si(...)oviet-napalm-weapon/
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:04:12 #47
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917136
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Tijd voor de volgende Dolchstoßlegende. :@
Ja dit is voer voor coops en shoots.
pi_205917202
Ik hoor geruchten dat Lyman en Izyum ook al gevallen zijn of dat Oekraïne in iedergeval al in die steden zitten? Of is dit te voorbarig. Dan kun je toch wel concluderen dat de Russen een gigantische blunder hebben gemaakt om daar geen verdediging op te zetten.
pi_205917228
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:05 schreef J.B. het volgende:
[ twitter ]

Lijkt erop dat de Oekraïeners nu ook in het centrum van Kupiansk staan.

Edit: met locatie:
[ twitter ]
Julian Röpcke is een prima bron en erg betrouwbaar.
pi_205917231
Izium is al verlaten volgens Rybar.

Halve regimenten zijn gevangen genomen in Balaklaiia alleen al.

Grey Zone heeft een eerlijke post over de echte oorzaak van de vernietigende nederlaag.
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:17:02 #51
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917270
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 09:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
waarom zou een dergelijke vergelijking niet op kunnen gaan? Alsof de aantallen de vergelijking maken.
pi_205917468
De Russen maken schijnbaar steeds dezelfde fout. Dit is de Russen ook overkomen in Palmyra(Syrië) Nadat de stad was ingenomen om dan het hele gebied niet te beschermen en er geen fortificatie op te bouwen kon Isis weer mooi die stad binnen trekken.
pi_205917576
Het blijkt dat de "ingevlogen versterking via Mi-26 helicopters" grotendeels propaganda is.
Dat is precies wat de russen nodig hebben nu: nog meer leugens.

Edit Mi-28 -> Mi-26

[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 10-09-2022 12:10:21 ]
  zaterdag 10 september 2022 @ 11:54:03 #54
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205917589
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Hier zie je een BMP een wateroversteek maken, gebruikmakend van zijn amfibische capaciteit. Ik heb geen ervaring met een BMP, maar als ik al kijk naar hoe diep het apparaat in het water ligt, lijkt het me veel te zwaar beladen. Zodra er een plasje water in het bestuurderscompartiment komt tuimelt het apparaat over..en maak je water. Wat ook gebeurt. Erger nog, het waterschot klapt voordat ze oever bereiken simpelweg naar beneden. Dit lijkt gewoon niet goed vastgezet.

Het russische leger zal na deze kermis al haar eer,trots en prestige zijn verloren.
pi_205917606
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:51 schreef oheng het volgende:
Het blijkt dat de "ingevlogen versterking via Mi-28 helicopters" propaganda is.
Zou me niets verbazen als ze wat heli’s hebben gebruikt om juist wat volk op te pikken.

Vraag me af hoe ver de Oekraïners door stoten. Je moet je hand niet overspelen, maar de Russen rennen nu toch aardig in een massale poging het vege lijf te redden.
pi_205917630
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:02 schreef Pumatje het volgende:

Check. Maar dat zijn de wapensystemen waar ik over sprak. Plaatje zag ik idd later. Het gebruik van wp in GRAD raketten. Maar ik lees nu dat dit om thermiet gaat.

https://www.forbes.com/si(...)oviet-napalm-weapon/
Roger, ja dat hebben wij niet idd.
pi_205917633
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:51 schreef oheng het volgende:
Het blijkt dat de "ingevlogen versterking via Mi-28 helicopters" propaganda is.
Ook wel heel doorzichtig:

twitter

_O- :')
  zaterdag 10 september 2022 @ 12:00:45 #58
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205917658
Denk dat de RF als ze slim zijn soms ook zelf al op de vlucht slaan, straks kom je echt in een kesselring en word je niet eens geholpen meer :')
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_205917674
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:10 schreef Cherni het volgende:
Ik hoor geruchten dat Lyman en Izyum ook al gevallen zijn of dat Oekraïne in iedergeval al in die steden zitten? Of is dit te voorbarig. Dan kun je toch wel concluderen dat de Russen een gigantische blunder hebben gemaakt om daar geen verdediging op te zetten.
Ik heb wel gelezen dat de Oekraïners de rivier Donets zijn overgestoken ten westen van Lyman.
De gigantische blunder is midden april al gemaakt door de Russen door toen geen gedeeltelijke mobilisatie af te kondigen, terwijl al duidelijk was, hoe ontzettend traag de voortgang toen ging in deze regio. Deze regio die nu n een week tijd terugveroverd wordt plus nog een groter stuk erbij, zoals Koepiansk .
  zaterdag 10 september 2022 @ 12:02:06 #61
38496 Perrin
pi_205917676
Sir Lawrence David Freedman, Emeritus Professor of War Studies at King's College London:

quote:
Gradually, then Suddenly

For the past few days we have been witnessing a remarkable Ukrainian offensive in Kharkiv. We have the spectacle of a bedraggled army in retreat - remnants of a smashed-up convoy, abandoned vehicles, positions left in a hurry, with scattered kit and uneaten food, miserable prisoners, and local people cheering on the Ukrainian forces as they drive through their villages. The speed of advance has been impressive, as tens of square kilometres turn into hundreds and then thousands, and from a handful of villages and towns liberated to dozens. Even as I have been writing this post paragraphs keep on getting overtaken by events.

It would of course be premature to pronounce a complete Ukrainian victory in the war because of one successful and unexpected breakthrough. But what has happened over the past few days is of historic importance. This offensive has overturned much of what was confidently assumed about the course of the war. It serves as a reminder that just because the front lines appear static it does not mean that they will stay that way, and that morale and motivation drain away from armies facing defeat, especially when the troops are uncertain about the cause for which they are fighting and have lost confidence in their officers. Who wants to be a martyr when the war is already lost?
pi_205917766
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
MI28's? Het ging toch om MI26's?
Ah shit ik heb misgegokt. Mi-26's idd. Zit op een effin mobiel te kloten.
pi_205917775
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:02 schreef Perrin het volgende:
Sir Lawrence David Freedman, Emeritus Professor of War Studies at King's College London:
[..]

Welke Rus zal straks nog zin hebben in die oorlog?
pi_205917856
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:01 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik heb wel gelezen dat de Oekraïners de rivier Donets zijn overgestoken ten westen van Lyman.
De gigantische blunder is midden april al gemaakt door de Russen door toen geen gedeeltelijke mobilisatie af te kondigen, terwijl al duidelijk was, hoe ontzettend traag de voortgang toen ging in deze regio. Deze regio die nu n een week tijd terugveroverd wordt plus nog een groter stuk erbij, zoals Koepiansk .
Betere term is bevrijd in die situatie. Het was en is Oekraïne. De Russen zullen het hele gebied in Kharkov wel verlaten. In dit tempo kan dat bijna niet anders.
pi_205917894
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:10 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Welke Rus zal straks nog zin hebben in die oorlog?
Inderdaad, veel sterkte met een algemene mobilisatie, die nu nóg onmogelijker (en zinlozer) is geworden.

Als de russen slim zijn, laten ze alles uit handen vallen en trekken ze zich (zonder zware wapens) terug uit de Kherson omsingeling. Die rivier is goed te verdedigen ALS je in goede orde terugtrekt. Het Zaparozhia front moet z.s.m. versterkt worden, een vergelijkbare Oekrainsche doorbraak daar betekent een totale omsingeling van alle troepen rond Kherson, en inname van De Krim.

En aan de andere kant van het front: puur richten op de verdediging van de Donetsk, met een lulverhaal over "verdedigen van het moederland".

Gelukkig luistert niemand naar mij :D
pi_205917907
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 11:54 schreef Pumatje het volgende:

Hier zie je een BMP een wateroversteek maken, gebruikmakend van zijn amfibische capaciteit. Ik heb geen ervaring met een BMP, maar als ik al kijk naar hoe diep het apparaat in het water ligt, lijkt het me veel te zwaar beladen. Zodra er een plasje water in het bestuurderscompartiment komt tuimelt het apparaat over..en maak je water. Wat ook gebeurt. Erger nog, het waterschot klapt voordat ze oever bereiken simpelweg naar beneden. Dit lijkt gewoon niet goed vastgezet.

Het russische leger zal na deze kermis al haar eer,trots en prestige zijn verloren.
Die lui die erin zitten zijn verdronken?
pi_205917920
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Die lui die erin zitten zijn verdronken?
BMP's horen vol troepen te zitten gedurende de oversteek, omdat de motor voorin zit. Weet dit niet zeker.
pi_205917960
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:23 schreef oheng het volgende:

[..]
Inderdaad, veel sterkte met een algemene mobilisatie, die nu nóg onmogelijker (en zinlozer) is geworden.

Als de russen slim zijn, laten ze alles uit handen vallen en trekken ze zich (zonder zware wapens) terug uit de Kherson omsingeling. Die rivier is goed te verdedigen ALS je in goede orde terugtrekt. Het Zaparozhia front moet z.s.m. versterkt worden, een vergelijkbare Oekrainsche doorbraak daar betekent een totale omsingeling van alle troepen rond Kherson, en inname van De Krim.

En aan de andere kant van het front: puur richten op de verdediging van de Donetsk, met een lulverhaal over "verdedigen van het moederland".

Mogelijk zal dat gaan gebeuren. Weg uit Kharkov en daarmee die btg elders gebuiken en de frontlinie zo klein mogelijk te maken. Tenminste als er btg's in Kharkov aanwezig zijn want dat lijkt er helemaal niet op.
pi_205917989
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:25 schreef oheng het volgende:

[..]
BMP's horen vol troepen te zitten gedurende de oversteek, omdat de motor voorin zit. Weet dit niet zeker.
Dat is geen antwoord op de vraag :+

Maar ik zou denken dat je snel eruit kan mocht er water in komen maar je ziet dat die probeert de klep open te maken maar dat het niet lukt.
pi_205917998
Izium en Lyman schijnen ook al ingenomen te zijn meldt "War in Ukraine".
pi_205918002
quote:

Dat ding was bij de bouw al voornamelijk theoretisch gezien amfibisch. Als je daadwerkelijk wilde oversteken had je een hele lange voorbereiding nodig om hem waterdicht te maken. Ondertussen is dat voertuig 30 jaar oud en bijna een jaar afgeracht aan het front.
pi_205918007
quote:

Mijn god wat een gepruts... En lijkt ook totaal niet evenredig beladen...

Het zou wel goed lesmateriaal voor de YPR zijn geweest: "Dit gebeurt er als je de boeggolfkeerplaat niet goed vastzet of vergeet"... _O-
pi_205918077
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:23 schreef oheng het volgende:

[..]

Ik bedoel dit iets breder. Thuis krijgen ze ook de deksel op de neus. Op tv kunnen ze ook nergens meer om heen.

Ik zou me meer druk maken over geordend het land uit komen en de Krim beschermen.

Natuurlijk zullen ze gebieden nog wel een tijd vast kunnen houden, maar winnen geloof ik niet meer in.
pi_205918094
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het zou wel goed lesmateriaal voor de YPR zijn geweest: "Dit gebeurt er als je de boeggolfkeerplaat niet goed vastzet of vergeet"... _O-
Je hebt of ballen van staal of bent wanhopig als je met een naar Russische maatstaven onderhouden BMP een rivier gaat oversteken :P
  zaterdag 10 september 2022 @ 12:48:13 #75
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205918210
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:39 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Je hebt of ballen van staal of bent wanhopig als je met een naar Russische maatstaven onderhouden BMP een rivier gaat oversteken :P
Daarom hebben ze ook zoveel stuks, bij elke movement verliezen ze wat.
Vladimir Putin
pi_205918216
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bijna wel ! Doet me denken aan een top gear projectje.

En ach ze vluchten toch al massaal met het achterlaten van het materieel. Dan kun je beter nog even rap een riviertje meepakken.
pi_205918345
Als we het toch over BMP's hebben: Holy shit ze hebben ERA op een BMP gehangen. Bepantsering is wat, een paar centimeter aluminium??

Ook zoiets: de internationale oefeningen in Vostok-2022 zijn afgerond. De legers van 31 landen hebben deelgenomen, inclusief "duizenden" russische soldaten.
Je bent in oorlog man, wat doe je. :')
pi_205918381
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:40 schreef Idisrom het volgende:

Dankzij deze 'randdebiel' wist ik meer dan drie maanden geleden al, dat de Russen bijna geen troepen hadden ten noordoosten van Izjoem, en dat daar verreweg de minste bataljons per te verdedigen kilometers zaten.
Het is knap van de Oekraïners dat ze zolang het geduld konden opbrengen voor dit tegenoffensief. Ik las ergens dat ze dat maar met slechts 9.000 man deden.
Yup. Osinga doet net alsof het van kort geleden is maar het is al een tijdje het geval.

quote:
Bij dit nieuwere offensief in het noordoosten past Oekraïne een andere strategie toe: een diepe aanval op een smal front. "Vanwege de focus op het zuiden had Rusland in het Noorden nog slechts een dunne verdedigingslijn", zegt Osinga. "Oekraïne heeft dat herkend en daarop ingespeeld."
pi_205918398
Is het zwakke Russische leger al verslagen ofniet? Want die stelden niks voor toch?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 12:59:33 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205918402
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:56 schreef oheng het volgende:
Als we het toch over BMP's hebben: Holy shit ze hebben ERA op een BMP gehangen. Bepantsering is wat, een paar centimeter aluminium??
Deden wij ook met de YPR
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205918491
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
Deden wij ook met de YPR
Ja, maar die heeft extra bepantsering. BMP-2 is maximaal 33mm aluminium.

Is it safe?
pi_205918618
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Yup. Osinga doet net alsof het van kort geleden is maar het is al een tijdje het geval.
[..]
Ik denk serieus dat mensen die de hele dag op twitter en Telegram zitten en daar beide kanten bekijken (en een goede afweging maken wat echt/niet echt is) er meer verstand van hebben dan de hoogleraren en generaals die het vanaf een afstandje bekijken.
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 13:19:27 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205918748
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:05 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar die heeft extra bepantsering. BMP-2 is maximaal 33mm aluminium.

Is it safe?
Safer dan geraakt worden zonder die blokken lijkt me
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:19:54 #85
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205918760
Boy this is escalating quickly. Dadelijk weer een slag bij Lysychansk en Sievierodonetsk..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 13:20:03 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205918763
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:11 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik denk serieus dat mensen die de hele dag op twitter en Telegram zitten en daar beide kanten bekijken (en een goede afweging maken wat echt/niet echt is) er meer verstand van hebben dan de hoogleraren en generaals die het vanaf een afstandje bekijken.
Lol
pi_205918771
De grote vraag is: wat is de eerstvolgende (niet-doorwaadbare lol) rivier waarachter de russen zich kunnen verschuilen?

Door het opgeven van Lyman hebben de russen de kans om zich achter de Oskil rivier te verschansen compleet verknald.
pi_205918872
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:20 schreef sp3c het volgende:

[..]
Lol
Ja klinkt anders dan ik het bedoel :+

Maar al die analisten (in ieder geval degene die op tv komen) die lopen allemaal achter de feiten aan. Alsof ze 1x per dag de krant lezen en dan dat als uitgangspunt nemen.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:28:05 #89
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205918898
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:20 schreef oheng het volgende:
De grote vraag is: wat is de eerstvolgende (niet-doorwaadbare lol) rivier waarachter de russen zich kunnen verschuilen?

Door het opgeven van Lyman hebben de russen de kans om zich achter de Oskil rivier te verschansen compleet verknald.
Die tussen Lysychansk en Sievierdodonetsk. De meeste dorpen liggen aan de oostkant van die rivier, dus dat is gunstig voor de Russen.

NB: laatste bericht is dat de Russen Svatove ook verlaten hebben. Als dat waar is dan is UA al bijna bij die rivier. De grote vraag is: is dit strategische terugtrekking of een regelrechte rout.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205918934
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 12:19 schreef Cherni het volgende:

[..]
Betere term is bevrijd in die situatie. Het was en is Oekraïne. De Russen zullen het hele gebied in Kharkov wel verlaten. In dit tempo kan dat bijna niet anders.
Dat Koepjansk weer in Oekraïense handen zou komen, is voor mij niet de verrassing. Wel op de manier waarop.
Ik dacht tot vorige week nog, dat de oblasten Kherson ten westen van de Dnjepr tezamen met de resterende oblast Kharkiv zouden worden geruild met het restant van de oblast Donetsk. (En daarna leven ze nog lang en gelukkig naast elkaar)
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:30:10 #91
38496 Perrin
pi_205918940
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:11 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er is wel een vrij groot verschil tussen wetenschap van operationele gebeurtenissen en strategisch begrip van het slagveld en de oorlog.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:31:22 #92
38496 Perrin
pi_205918960
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:28 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Die tussen Lysychansk en Sievierdodonetsk. De meeste dorpen liggen aan de oostkant van die rivier, dus dat is gunstig voor de Russen.

NB: laatste bericht is dat de Russen Svatove ook verlaten hebben. Als dat waar is dan is UA al bijna bij die rivier. De grote vraag is: is dit strategische terugtrekking of een regelrechte rout.
Het lijkt op het tweede. Waar is de Russische luchtmacht om het offensief te hinderen en de Russische terugtrekking te ondersteunen?
pi_205918971
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:28 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja, ik hoop het ook. En dan komt Lychichansk weer in Oekrainsche handen. Zullen de russen leuk vinden.
pi_205919029
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het lijkt op het tweede. Waar is de Russische luchtmacht om het offensief te hinderen en de Russische terugtrekking te ondersteunen?
De russische luchtmacht kan geen close air support geven vanwege de aanwwezigheid van o.a. MANPADS.

Die doet dus feitelijk de hele oorlog al voor spek en bonen mee.
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:36:34 #95
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205919038
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Oekraïnse Chairforce moet nu ook wel kansen krijgen. Luchtafweer is een dingetje als je tactiek "er tussenuit peren" is. Je zou bijna de A10 gaan missen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_205919061
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:40 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Oekraine heeft vooral gewacht op het juiste moment. Het aanvallen van de aanvoerlijnen, munitidepots waren dan ook geen niemandalletjes. Niet in de Kherson of de Krim, niet in de Donetsk en Kharkiv regio.
Met het beschikbaar komen van troepen getrained in het UK heb je ook de juiste aantallen om door te stoten.

Gelukkig zijn er ook wel rationele Russen, waar in de talkshow met Olga nog wel wordt gedaan of het onbenullig is, wordt door ee militaire analist aangegeven dat het wel degelijk belangrijk is als Oekrainie tactische knooppunten in handen krijgt.
In de andere talkshow eindigt de mafklapper met dat onder Stalin negatieve segementen uit de weg worden geruimd. Wat hij dus eigenlijk zegt is dat je niet de waarheid mag zeggen, want de opmerking dat je na een half jaar oorlog ook wel wat resultaten mag verachten is natuurlijk een heel terechte.

De vraag is nu wat Rusland kan doe, dit verlies kan de Kremlin al niet meer verborgen houden en met een Kherson front die ook nog onder druk staat, met gigantische aantallen eenheden en materieel wat men daar kan verliezen omdat de bruggen over niet meer kan dreigt er een enorm fiasco.
En onderhandelingen, Rusland begrijpt ook dat Oekraine geen water bij de wijn gaat doen.

Als de Westerse steun zo blijft zou het zomaar kunnen dat Rusland meer gebied gaat verliezen dan het had, en daarna een Oekarine wat zich gewoon bij de NATO kan gaan aansluiten, want voor het voortbestaan in de toekomst is dat wel zeker.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205919077
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:29 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat Koepjansk weer in Oekraïense handen zou komen, is voor mij niet de verrassing. Wel op de manier waarop.
Ik dacht tot vorige week nog, dat de oblasten Kherson ten westen van de Dnjepr tezamen met de resterende oblast Kharkiv zouden worden geruild met het restant van de oblast Donetsk. (En daarna leven ze nog lang en gelukkig naast elkaar)
Dit gaat natuurlijk niet gebeuren. Nu Oekraïne deze vorderingen maakt zullen ze doorgaan. Uiteraard de strijd om de Donbass zal zeer slopend worden als de Russen het bij de Donbass laten.
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 13:40:15 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205919083
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:36 schreef oheng het volgende:

[..]
De russische luchtmacht kan geen close air support geven vanwege de aanwwezigheid van o.a. MANPADS.

Dit lijkt me wel een moment om risico's te nemen
pi_205919123
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:36 schreef oheng het volgende:

[..]

Is een luchtmacht zo makkelijk op afstand te houden?
  zaterdag 10 september 2022 @ 13:49:29 #100
38496 Perrin
pi_205919230
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 13:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dit lijkt me wel een moment om risico's te nemen
Nou inderdaad. Als er iets is dat zo'n offensief in kan dammen is het wel luchtmacht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')