abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 september 2022 @ 10:03:49 #201
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205903409
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 09:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Je moet dat volk natuurlijk ook niet te goed trainen als westen zijnde.

Mijn eigen (first person shooter) ervaring verteld mij trouwens dat je in het allerheetst van de strijd de per ongeluk geselecteerde rocket launcher gewoon afvuurt ! :Y *)
Ik denk dat de Oekrainers ons straks gaan opleiden i.p.v. andersom ;).
Ze beschikken over informatie waar wij niet over beschikken. Wat gechargeerd maar ik weet zeker dat de NAVO landen handenwrijvend vooruitkijken naar een schat van informatie.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205903516
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:03 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik denk dat de Oekrainers ons straks gaan opleiden i.p.v. andersom ;).
Ze beschikken over informatie waar wij niet over beschikken. Wat gechargeerd maar ik weet zeker dat de NAVO landen handenwrijvend vooruitkijken naar een schat van informatie.

Ik weet zeker dat zij ervaring oplopen die jullie nooit hebben opgelopen. En dat is ergens wel fijn ook.

Heeft @AchJa trouwens al schromelijk toegegeven dat ie mis zat met die aanval op dat vliegveld? O-) Alle respect wel !!
pi_205903528
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 09:32 schreef Pumatje het volgende:
nt surveillance by Ukrainian forces.

Waarmee worden die granaten afgevuurd? zijn dat die zogenoemde mobiele howitsers zoals de Ceasers of Phz2000?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 10:18:15 #204
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205903539
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:15 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

Heeft @:achja trouwens al schromelijk toegegeven dat ie mis zat met die aanval op dat vliegveld? O-) Alle respect wel !!
:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205903729
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:18 schreef sp3c het volgende:

[..]
:')
Ja flauw, maar de serieuze ondertoon is dat wij met zijn allen toch eigenlijk maar weinig echt weten over het gebeuren daar.
  vrijdag 9 september 2022 @ 10:40:32 #206
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205903741
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waarmee worden die granaten afgevuurd? zijn dat die zogenoemde mobiele howitsers zoals de Ceasers of Phz2000?
Dat is niet te zeggen, ik weet niet exact waar het is en in welk bereik van oekrainsche troepen het filmpje is opgenomen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 10:47:19 #207
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205903789
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:15 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik weet zeker dat zij ervaring oplopen die jullie nooit hebben opgelopen. En dat is ergens wel fijn ook.

Heeft @:achja trouwens al schromelijk toegegeven dat ie mis zat met die aanval op dat vliegveld? O-) Alle respect wel !!
Zeker fijn. En achja is meer ervaren dan wie ik hier op het forum ken die in dienst heeft gezeten. Ik hield er a 10 jaar mee op, hij blijft ergens de energie vandaan halen. Moet je ook respecteren. ;)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 10:58:31 #208
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205903915
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Zeker fijn. En achja is meer ervaren dan wie ik hier op het forum ken die in dienst heeft gezeten. Ik hield er a 10 jaar mee op, hij blijft ergens de energie vandaan halen. Moet je ook respecteren. ;)
Idd, die ouwe ijzervreter.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 9 september 2022 @ 10:58:52 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205903920
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:15 schreef Nebelwerfer het volgende:

Heeft @:achja trouwens al schromelijk toegegeven dat ie mis zat met die aanval op dat vliegveld? O-) Alle respect wel !!
Ik blijf nog steeds bij mijn verhaal hoor. Het is gewoon slim van Oekraine om nu dit verhaal de wereld in te helpen. Is gewoon misleiding en dwingt de Russen tot nog verdere aanpassing van hun gedrag. Of ze moeten het er maar op gaan gokken maar ze zitten helemaal niet meer in de positie om die gok te nemen.

Het is initieel ook gewoon zo gecommuniceerd:

quote:
KYIV, Ukraine — A powerful attack on a Russian air base in occupied Crimea was the work of Ukrainian special forces, a Ukrainian government official told The Washington Post on Wednesday, suggesting an increasingly important role for covert forces operating deep behind enemy lines as the country expands efforts to expel Russian troops.
https://www.washingtonpos(...)-crimea-beach-blast/

Ergo, twee "officiele" verklaringen, welke iemands voorkeur heeft is dus aan de lezer zelf.

[ Bericht 16% gewijzigd door AchJa op 09-09-2022 11:21:07 ]
pi_205903954
edit: was al gezegd.
pi_205904035
Het lijkt erop dat Oekraine gaat voor de veiligere prijs: Izium. En niet Kupyansk.
russische bronnen geven ook aan dat Izium afgesneden is van Kupyansk: Senkove is ingenomen. Er zijn nog wel 3 bruggen op 15km van de Oekrainsche linies, en het grootste probleem is dat 1 van die bruggen een dam is, dus vernietiging is geen optie. Hier satelietbeelden van deze dam.
Oekraine zal nu waarschijnlijk van de andere kant (via Sviatohirsk of Lyman) de omsingeling van Izium compleet moeten maken, door contact te maken met de speerpunt in Senkove.

Het is een speciale gave dat je je halve leger in 2 aparte omsingelingen weet te krijgen.
Oja er is ook nog een luitenant generaal buitgemaakt dit is de commandant van de "West" groep.

Ten slotte weer een mooi overzicht van "War in Ukraine:


[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 09-09-2022 11:32:31 ]
pi_205904040
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 09:45 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik denk dat de Russen zo'n focus op de verdediging van Kherson hebben gezet, dat ze eenheden en middelen en dus aandacht hebben onttrokken aan deze sectoren.

De oekrainers maken hier aardige progressie.
Inderdaad. Met de troepen die de Russen tot hun beschikking hebben zullen ze keuzes moeten maken. Circa 300.000 troepen gemiddeld kun je die frontlijn van Kharkov tot Cherson niet blijven behouden. Zeker niet als Oekraïne veel meer mankracht op de been kan brengen.
pi_205904062
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Zeker fijn. En achja is meer ervaren dan wie ik hier op het forum ken die in dienst heeft gezeten. Ik hield er a 10 jaar mee op, hij blijft ergens de energie vandaan halen. Moet je ook respecteren. ;)
Gelukkig heb ik alleen mijn dienstplicht hoeven te vervullen op een L2 verbeterde versie in Hohne destijds. Ik heb er nog een leuke maat die in Gemert woont aan overgehouden waar ik nog regelmatig contact mee heb.
pi_205904064
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:11 schreef Cherni het volgende:

[..]
Inderdaad. Met de troepen die de Russen tot hun beschikking hebben zullen ze keuzes moeten maken. Circa 300.000 troepen gemiddeld kun je die frontlijn van Kharkov tot Cherson niet blijven behouden. Zeker niet als Oekraïne veel meer mankracht op de been kan brengen.
Nee, daarom heeft rusland ook "een Stalingradje gedaan".
pi_205904235
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Zeker fijn. En achja is meer ervaren dan wie ik hier op het forum ken die in dienst heeft gezeten. Ik hield er a 10 jaar mee op, hij blijft ergens de energie vandaan halen. Moet je ook respecteren. ;)
Ik meen die alle respect ook zeer zeker. Wat betreft kennis van zaken zal ik ook niet twijfelen aan jullie.

Denk wel dat zaken af en toe iets minder stellig mogen en dat geldt denk ik voor iedereen hier. :)
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 11:32:44 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205904260
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik blijf nog steeds bij mijn verhaal hoor. Het is gewoon slim van Oekraine om nu dit verhaal de wereld in te helpen. Is gewoon misleiding en dwingt de Russen tot nog verdere aanpassing van hun gedrag. Of ze moeten het er maar op gaan gokken maar ze zitten helemaal niet meer in de positie om die gok te nemen.

Het is initieel ook gewoon zo gecommuniceerd:
[..]
https://www.washingtonpos(...)-crimea-beach-blast/

Ergo, twee "officiele" verklaringen, welke iemands voorkeur heeft is dus aan de lezer zelf.
Net als met die kruiser die ze met raketten zouden hebben laten zinken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205904266
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik blijf nog steeds bij mijn verhaal hoor. Het is gewoon slim van Oekraine om nu dit verhaal de wereld in te helpen. Is gewoon misleiding en dwingt de Russen tot nog verdere aanpassing van hun gedrag. Of ze moeten het er maar op gaan gokken maar ze zitten helemaal niet meer in de positie om die gok te nemen.

Het is initieel ook gewoon zo gecommuniceerd:
[..]
https://www.washingtonpos(...)-crimea-beach-blast/

Ergo, twee "officiele" verklaringen, welke iemands voorkeur heeft is dus aan de lezer zelf.
Zullen de Russen ondertussen niet weten wat hen geraakt heeft dan?

Ik neem aan dat men onderzoek doet naar hetgeen ze uit het niets op hun bolletje hebben gekregen.

En nogmaals alle respect hoor.
Neem je opmerkingen doorgaans ter harte aan. Je spreekt naar ervaring en straalt dit ook uit.
pi_205904286
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:40 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dat is niet te zeggen, ik weet niet exact waar het is en in welk bereik van oekrainsche troepen het filmpje is opgenomen.
Ah check, jammer.
Andere vraag: je ziet op het filmpje (vaag althans) dat er meerdere gewonden soldaten zijn, betekent dit het om een clusterkop gaat of gewoon een target schot met explosie?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 9 september 2022 @ 11:37:29 #219
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205904325
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:10 schreef oheng het volgende:
Het lijkt erop dat Oekraine gaat voor de veiligere prijs: Izium. En niet Kupyansk.
russische bronnen geven ook aan dat Izium afgesneden is van Kupyansk: Senkove is ingenomen. Er zijn nog wel 3 bruggen op 15km van de Oekrainsche linies, en het grootste probleem is dat 1 van die bruggen een dam is, dus vernietiging is geen optie. Hier satelietbeelden van deze dam.
Oekraine zal nu waarschijnlijk van de andere kant (via Sviatohirsk of Lyman) de omsingeling van Izium compleet moeten maken, door contact te maken met de speerpunt in Senkove.

Het is een speciale gave dat je je halve leger in 2 aparte omsingelingen weet te krijgen.
Oja er is ook nog een luitenant generaal buitgemaakt dit is de commandant van de "West" groep.

Ten slotte weer een mooi overzicht van "War in Ukraine:
Gaan de troepen van dat noordelijke front dan meteen als hamer dienen op het aambeeld van het bestaande front ten zuiden van Izyum? Of wordt het een omsingeling met de langere adem?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205904340
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ah check, jammer.
Andere vraag: je ziet op het filmpje (vaag althans) dat er meerdere gewonden soldaten zijn, betekent dit het om een clusterkop gaat of gewoon een target schot met explosie?
Youtuber Suchomimus heeft er een mooie video over gemaakt:

  vrijdag 9 september 2022 @ 11:39:01 #221
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205904350
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:32 schreef sp3c het volgende:

[..]
Net als met die kruiser die ze met raketten zouden hebben laten zinken
Dat hebben ze ook gedaan. Daar zijn echt genoeg analyses over uitgevoerd. De beelden spreken al voor zich.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pumatje op 09-09-2022 11:46:55 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 11:40:19 #222
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205904377
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ah check, jammer.
Andere vraag: je ziet op het filmpje (vaag althans) dat er meerdere gewonden soldaten zijn, betekent dit het om een clusterkop gaat of gewoon een target schot met explosie?
Scherven van een artillerie granaat penetreren alles, en de blast zorgt voor overdruk waardoor je oren, hersenen en organen niet meer functioneren naar behoren. Blast is dodelijk.

Een artillerie projectiel van een 155mm stuk is dodelijk in straal van zeg 150 meter. Gevaarlijk tot 300 meter. Reken maar uit ;).

Gezien de gehoorschade denk ik dat dit om 155mm gaat. Maar dat is een aanname op basis van de situatie. Ze gebruiken geen himars bv om een ponton brug te bestoken. De oekrainers hebben duidelijk de ponton onder waarneming gehad, en gewacht tot russen eroverheen staken.

Oekrainers hebben overduidelijk het initiatief te pakken in veel sectoren.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 11:47:17 #223
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205904489
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:39 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dat hebben ze ook gedaan. Daar zijn echt genoeg analyses over uitgevoerd. Echt heeel veel. En de beelden spreken al voor zich.
Welke beelden?

Er waren (schijnbaar) drones in de lucht maar de impact zien we nergens

Ik geloof er niet zo in hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 9 september 2022 @ 11:52:32 #224
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205904566
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:38 schreef oheng het volgende:

[..]
Youtuber Suchomimus heeft er een mooie video over gemaakt:

Ik vind z'n conclusies bagger. Het is een wanhopige operatie en veerponten zijn niet bedoelt om materiaal mee te verplaatsen op vaste basis voor langere periode.

Het is wanhoop en gebrek aan tactisch inzicht wat de russen portretteren gedurende de hele 'speciale militaire operatie' .

Het 'onzinkbare eiland' is niets meer dan een heerlijke plek voor concentratie van russisch materieel wat een fantastisch doelwit vormt voor oekrainse artillerie en Himars terwijl ze wachten op de oversteek. Daarnaast duurt het nu ee halve dag om enkele vrachtwagens over te brengen i.p.v 5 minuten om de brug over te rijden. Geen succes en niks 'slims' aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pumatje op 09-09-2022 11:59:25 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205904577
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Gaan de troepen van dat noordelijke front dan meteen als hamer dienen op het aambeeld van het bestaande front ten zuiden van Izyum? Of wordt het een omsingeling met de langere adem?
Weet ik niet.

Ik weet alleen dat een hoop russen het erover hebben dat de redding van Izium de brug bij Oskil is. Maar die ligt 15km van het front af.

We hebben het er hier vaker over gehad: het gebied rond Izium is al máánden langzaam aan het krimpen. Dus de gevechtskracht of gevechtslust of moreel van de troepen in Izium is volgens mij vrjiwel niet meer aanwezig.
De enige redding voor de russen zal zijn een of andere reddingsgroep die vanuit het noorden dwars door de linies weet te breken, op magische wijze. Maar ook hier zal rusland weer tegen hetzelfde probleem aanlopen: de massale aanwezigheid van geavanceerde wapens. Een compleet gebrek aan troepen. Het verzwakken van andere linies, wat weer aanvallen uitlokt.
  vrijdag 9 september 2022 @ 11:54:08 #226
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205904600
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:47 schreef sp3c het volgende:

[..]
Welke beelden?

Er waren (schijnbaar) drones in de lucht maar de impact zien we nergens

Ik geloof er niet zo in hoor
De kruiser is gefotografeerd terwijl hij werd omringd met sleepboten. De locatie is binnen bereik van de anti scheeps raketten en dat zijn de enige systemen die een dergelijke boot op deze manier, met getoonde schade uiteindelijk kunnen laten zinken.

Penetraties net boven waterlijn en in de superstructure komen totaal overheen met gedrag van anti scheepsraketten. Interne ontploffingen hadden een heel andere soort schade en uitwerking gegeven. Daarnaast klopte er geen fluit van de gehele russische uitleg.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pumatje op 09-09-2022 12:00:57 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 12:00:08 #227
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205904682
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:54 schreef Pumatje het volgende:

[..]
De kruiser is gefotografeerd terwijl hij werd omringd met sleepboten. De locatie is binnen bereik van de anti scheeps raketten en dat zijn de enige systemen die een dergelijke boot op deze manier, met getoonde schade uiteindelijk kunnen laten zinken.
Of het Russische verhaal klopt en er is wat munitie (van een van de Ak's) in de brand gevlogen

Juist aan de hand van die foto lijkt me dat een stuk voor de hand liggende tbh

Zal hem er eens bij zoeken als ik tijd heb
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205904707
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:52 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik vind z'n conclusies bagger.
Het 'onzinkbare eiland' is niets meer dan een heerlijke plek voor concentratie van russisch materieel wat een fantastisch doelwit vormt voor oekrainse artillerie en Himars terwijl ze wachten op de oversteek.
Oh ja, natuurlijk, dat is inderdaad vreemd. Met een oversteek heb je bloedhaast, iedere seconde telt. Dan ga je niet lekker chillen in het midden. Bovendien maakt het nog makkelijker om de pontons zelf te raken, immers: die zijn 2 keer zo lang bezig met in- en uitladen. Wat een bizarre tactiek van de russen.

Naja ik vind zijn geolocatie skills altijd indrukwekkend.
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:02:25 #229
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205904724
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:00 schreef sp3c het volgende:

[..]
Of het Russische verhaal klopt en er is wat munitie (van een van de Ak's) in de brand gevlogen

Juist aan de hand van die foto lijkt me dat een stuk voor de hand liggende tbh

Zal hem er eens bij zoeken als ik tijd heb
Een eenzijdige explosie van de AK munitie opslag, daar gaat deze boot niet van onder. Het is net zoiets als de krim luchtmacht basis.

Roken is gevaarlijker voor de russische strijdkrachten dan de acties van Oekraine als je de russen moet geloven.

Het hoge aantal doden en het snel watermakende schip geeft ook aan dat het een onverwachte en gigantische klap is geweest die maximale schade moest toebrengen c.q; een vijandelijk wapensysteem.

Munitie opslagen zijn juist zo ontworpen om bij ontploffing geen maximale uitwerking te hebbben. En munitie detoneert echt niet zomaar. Ook niet als je er een peukje bij gooit.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:09:07 #230
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205904809
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:01 schreef oheng het volgende:

[..]
Oh ja, natuurlijk, dat is inderdaad vreemd. Met een oversteek heb je bloedhaast, iedere seconde telt. Dan ga je niet lekker chillen in het midden. Bovendien maakt het nog makkelijker om de pontons zelf te raken, immers: die zijn 2 keer zo lang bezig met in- en uitladen. Wat een bizarre tactiek van de russen.

Naja ik vind zijn geolocatie skills altijd indrukwekkend.
Zeker, maar dit is weer zo'n typisch geval van mensen zonder militaire ervaring (denk ik). Zn geolocatie skills zijn inderdaad impressive. Snel gedaan!

Stilstaan = doodgaan.

Dat is echt een regel.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 12:15:21 #231
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205904896
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:02 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Een eenzijdige explosie van de AK munitie opslag, daar gaat deze boot niet van onder. Het is net zoiets als de krim luchtmacht basis.

Roken is gevaarlijker voor de russische strijdkrachten dan de acties van Oekraine als je de russen moet geloven.

Het hoge aantal doden en het snel watermakende schip geeft ook aan dat het een onverwachte en gigantische klap is geweest die maximale schade moest toebrengen c.q; een vijandelijk wapensysteem.

Munitie opslagen zijn juist zo ontworpen om bij ontploffing geen maximale uitwerking te hebbben. En munitie detoneert echt niet zomaar. Ook niet als je er een peukje bij gooit.
Deze zou ook niet moeten zinken door twee harpoonachtigen maar dattie gezonken is is eigenlijk het enige wat we zeker weten hier

Een mortier mag ook niet zomaar ontploffen, toch zijn we er twee militairen aan kwijtgeraakt in Mali

Over sigaretten heb ik het verder niet gehad lijkt me idd niet mogelijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:15:51 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205904903
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:33 schreef Nebelwerfer het volgende:

Zullen de Russen ondertussen niet weten wat hen geraakt heeft dan?

Ik neem aan dat men onderzoek doet naar hetgeen ze uit het niets op hun bolletje hebben gekregen.
Als ze scherven/sporen van een ATACMS oid hadden gevonden zou dat naw ruim uitgemeten worden in het nieuws door de Russen. Je basis op laten blazen door infiltranten levert een stuk meer gezichtsverlies op en trekt ook een zwaardere wissel op je personeel en middelen. En dan heb je alles een beetje ingeregeld en dan ga je verspreiden dat het raketten waren en mogen de Russen weer terug naar de tekentafel plus dat ze in het oosten relatief veilig waren voor SF acties maar met raketten wordt dat weer anders...

Maar goed, zoals ik al zei gaan er nu twee "officiele" verhalen rond en welke versie men wil geloven is persoonlijk. Ik blijf iig bij mijn eerdere verhaal en wil de discussie die liep eigenlijk ook helemaal niet meer opnieuw doen. ;)

quote:
En nogmaals alle respect hoor.
Neem je opmerkingen doorgaans ter harte aan. Je spreekt naar ervaring en straalt dit ook uit.
Thanks.
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:18:13 #233
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205904930
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
Denk wel dat zaken af en toe iets minder stellig mogen en dat geldt denk ik voor iedereen hier. :)
Och, soms gaat een discussie gewoon die kant op. Is nmm niet heel erg, een beetje standvastigheid kan ik wel waarderen.
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:22:01 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205904979
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 11:52 schreef Pumatje het volgende:

Ik vind z'n conclusies bagger. Het is een wanhopige operatie en veerponten zijn niet bedoelt om materiaal mee te verplaatsen op vaste basis voor langere periode.

Het is wanhoop en gebrek aan tactisch inzicht wat de russen portretteren gedurende de hele 'speciale militaire operatie' .

Het 'onzinkbare eiland' is niets meer dan een heerlijke plek voor concentratie van russisch materieel wat een fantastisch doelwit vormt voor oekrainse artillerie en Himars terwijl ze wachten op de oversteek. Daarnaast duurt het nu ee halve dag om enkele vrachtwagens over te brengen i.p.v 5 minuten om de brug over te rijden. Geen succes en niks 'slims' aan.
Die eerdere brugslag/rivieroversteek van ze was ook al uitgelopen op een drama... Jij heb wsl ook de nodige brugslagen/oversteken meegemaakt om te weten hoe complex zoiets is... De lua was er altijd bij om de boel van een paraplu te voorzien en de verkenners hadden de overkant al gesweeped...
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:24:23 #235
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905028
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:15 schreef sp3c het volgende:

[..]
Deze zou ook niet moeten zinken door twee harpoonachtigen maar dattie gezonken is is eigenlijk het enige wat we zeker weten hier

Een mortier mag ook niet zomaar ontploffen, toch zijn we er twee militairen aan kwijtgeraakt in Mali

Over sigaretten heb ik het verder niet gehad lijkt me idd niet mogelijk
Nou.. als je slecht met munitie omgaat en het is kwalitatief niet al te best spul wordt de kans steeds groter dat het onstabiel wordt. Dan zijn er nog steeds handelingen nodig om het te laten ontploffen. En een mortier granaat is echt iets anders dan een patroon t.b.v. AK munitie (ciws). Die vuurt hoogstens niet af.

En jawel, anti scheeps raketten zijn juist ontworpen om dat te doen. En russische wapensystemen, met name hun vloot, is gewoon oude troep die niet al te best in elkaar steekt en is ontworpen.

Maar we gaan vanzelf meer beelden zien na de oorlog ;) . Dan weten we het pas echt zeker. Daar heb je gelijk in.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pumatje op 09-09-2022 12:33:15 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:28:18 #236
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905096
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die eerdere brugslag/rivieroversteek van ze was ook al uitgelopen op een drama... Jij heb wsl ook de nodige brugslagen/oversteken meegemaakt om te weten hoe complex zoiets is... De lua was er altijd bij om de boel van een paraplu te voorzien en de verkenners hadden de overkant al gesweeped...
Totale ramp was dat. Ga nog liever diepwaden. De grote oefeningen legden wel bloot hoe kwetsbaar je bent als je met geneuzel bezig moet houden als oversteken idd.

We gingen een keer met 42 blj met civiele pontjes in Zuid limburg spelen. Sta je daar met je batqljon verzameld aan twee oevers..uren.

Dodelijk en hachelijk en dat was notabene ingeregelde infra (vaste grote veerpont). Laat staan moeilijke pontonbruggen of militair tactische veren. Dat duurde nog langer. En als je dan binnen bereik van artillerie ligt is er iemand heel erg aan het falen geweest.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 12:31:06 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205905142
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Jawel.. als je slecht met munitie omgaat en het is kwalitatief niet al te best spul wordt de kans steeds groter dat het onstabiel wordt. Dan zijn er nog steeds handelingen nodig om het te laten ontploffen. En een mortier granaat is echt iets anders dan een patroon t.b.v. AK munitie (ciws).

En jawel, anti scheeps raketten zijn juist ontworpen om dat te doen. En russische wapensystemen, met name hun vloot, is gewoon oude troep die niet al te best in elkaar steekt en is ontworpen.

Maar we gaan vanzelf meer beelden zien na de oorlog ;) . Dan weten we het pas echt zeker. Daar heb je gelijk in.
Neptune is in principe ook een Russisch wapensysteem he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:34:59 #238
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905214
quote:
88s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:31 schreef sp3c het volgende:

[..]
Neptune is in principe ook een Russisch wapensysteem he
Klopt. Verbeterd door de Oekrainers dacht ik. Ik ben ook echt benieuwd naar de beelden, nog even wachten maar ik denk dat de Oekrainers vanzelf de locatie van de boot gaan bezoeken om er het een en ander vanaf te halen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205905275
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Nou.. als je slecht met munitie omgaat en het is kwalitatief niet al te best spul wordt de kans steeds groter dat het onstabiel wordt. Dan zijn er nog steeds handelingen nodig om het te laten ontploffen. En een mortier granaat is echt iets anders dan een patroon t.b.v. AK munitie (ciws). Die vuurt hoogstens niet af.

En jawel, anti scheeps raketten zijn juist ontworpen om dat te doen. En russische wapensystemen, met name hun vloot, is gewoon oude troep die niet al te best in elkaar steekt en is ontworpen.

Maar we gaan vanzelf meer beelden zien na de oorlog ;) . Dan weten we het pas echt zeker. Daar heb je gelijk in.
Er zijn foto's waarin grote (12" ofzo) granaten gewoon in de gangen stonden opgesteld van een russisch marine schip, mogelijk zelfs de Moskva. Kan de foto's helaas niet meer vinden.

Schijnt dat een binnenvaartschip bij Kherson tot zinken is gebracht die gebruikt werd voor de overtocht.

Ongelofelijk, de russen hadden geen enkele reserves, zelfs niet om een opmars 1 dagje te vertragen.. Oekrainsche troepen staan nu al aan de rand van Kupyansk.

[ Bericht 1% gewijzigd door oheng op 09-09-2022 12:46:00 ]
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:45:10 #240
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905384
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:38 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn foto's waarin grote (12" ofzo) granaten gewoon in de gangen stonden opgesteld van een russisch marine schip, mogelijk zelfs de Moskva. Kan de foto's helaas niet meer vinden.

Schijnt dat een binnenvaartschip bij Kherson tot zinken is gebracht die gebruikt werd voor de overtocht.

Ongelofelijk, de russen hadden geen enkele reserves, zelfs niet om een opmars 1 dag te vertragen.. Oekrainsche troepen staan aan de rand van Kupyansk.
Dan nog, maakt dat niet deze schade. De wanden zijn aardig dik. Een ontploffing zoekt weg van minste weerstand en gaat dan niet door een wand pantserstaal heen. Een wapensysteem wat ervoor gemaakt is om erop te klappen en te penetreren wel.

:)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator vrijdag 9 september 2022 @ 12:47:23 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205905415
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:38 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn foto's waarin grote (12" ofzo) granaten gewoon in de gangen stonden opgesteld van een russisch marine schip, mogelijk zelfs de Moskva. Kan de foto's helaas niet meer vinden.

dat zal niet helpen maar wat vreemder is is dat de belangrijkste luiken bij de s300 allemaal dicht zijn
ook beide OSA's zitten netjes in hun hok naast de hangaar
dat is toch vreemd als de drones en de raketten je om de oren vliegen, logische antwoord is dat de stroom is uitgevallen door de raketten wat niet ongebruikelijk is maar de hangar staat wagenwijd open en de helikopters zijn weg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205905563
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als ze scherven/sporen van een ATACMS oid hadden gevonden zou dat naw ruim uitgemeten worden in het nieuws door de Russen. Je basis op laten blazen door infiltranten levert een stuk meer gezichtsverlies op en trekt ook een zwaardere wissel op je personeel en middelen. En dan heb je alles een beetje ingeregeld en dan ga je verspreiden dat het raketten waren en mogen de Russen weer terug naar de tekentafel plus dat ze in het oosten relatief veilig waren voor SF acties maar met raketten wordt dat weer anders...

Maar goed, zoals ik al zei gaan er nu twee "officiele" verhalen rond en welke versie men wil geloven is persoonlijk. Ik blijf iig bij mijn eerdere verhaal en wil de discussie die liep eigenlijk ook helemaal niet meer opnieuw doen. ;)
[..]
Thanks.
Nee joh, verschil van mening mag er zijn alleen heeft een discussie weinig zin als dit een welles nietes gebeuren wordt.
Mooi laten rusten.
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:55:53 #243
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905566
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

Russen en Seperatisten ruziën over het feit dat ze de Russen zien terugtrekken met autos, waardevolle spullen en zooi uit Oekraine.

Weigeren te vechten. Laten we hopen dat een geheel russisch front instort.


Poolse show. Die de NEDERLANDSE YPR765 bespreekt! 4:40

[ Bericht 20% gewijzigd door Pumatje op 09-09-2022 13:02:42 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:57:11 #244
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905581
quote:
88s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:47 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat zal niet helpen maar wat vreemder is is dat de belangrijkste luiken bij de s300 allemaal dicht zijn
ook beide OSA's zitten netjes in hun hok naast de hangaar
dat is toch vreemd als de drones en de raketten je om de oren vliegen, logische antwoord is dat de stroom is uitgevallen door de raketten wat niet ongebruikelijk is maar de hangar staat wagenwijd open en de helikopters zijn weg
De deuren zijn w.s opengezet om alle rook uit het schip te laten trekken. Ik heb eens een fantastische analyse gezien die elk detail beschreef. De missende heli is, denk ik gevlogen ;).
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 12:57:21 #245
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205905589
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:28 schreef Pumatje het volgende:

Totale ramp was dat. Ga nog liever diepwaden. De grote oefeningen legden wel bloot hoe kwetsbaar je bent als je met geneuzel bezig moet houden als oversteken idd.

We gingen een keer met 42 blj met civiele pontjes in Zuid limburg spelen. Sta je daar met je batqljon verzameld aan twee oevers..uren.

Dodelijk en hachelijk en dat was notabene ingeregelde infra (vaste grote veerpont). Laat staan moeilijke pontonbruggen of militair tactische veren. Dat duurde nog langer. En als je dan binnen bereik van artillerie ligt is er iemand heel erg aan het falen geweest.

pi_205905746
Ik lees vanalles over typen raketten ed en bedenk me dat ik nog een vraag heb wat dat betreft.

Er werd hier vd week iets gepost over mijnwerpende raketten ofzo. Deed mij doen afvragen of Oekraïne deze wel mag gebruiken.

Valt dit niet onder clusterbommen? De VS is niet akkoord over dit type wapen, maar of dit ook voor Oekraïne geldt?
  vrijdag 9 september 2022 @ 13:10:40 #247
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905785
quote:
Mooie beelden. En
dat gaat allemaal goed als je niet wordt lastiggevallen door vijandelijke artilleriebeschietingen. Laatste oversteek die we hebben gedaan was de maas.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 9 september 2022 @ 13:11:42 #248
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205905798
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 13:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik lees vanalles over typen raketten ed en bedenk me dat ik nog een vraag heb wat dat betreft.

Er werd hier vd week iets gepost over mijnwerpende raketten ofzo. Deed mij doen afvragen of Oekraïne deze wel mag gebruiken.

Valt dit niet onder clusterbommen? De VS is niet akkoord over dit type wapen, maar of dit ook voor Oekraïne geldt?
Ja dat mag eigelijk niet nee. Maar volgens mij heeft oekraine dat verdrag ook nooit getekend, zoals je zelf stelt. Russen schijnen dat wel veel meer in te zetten, net als andere verboden wapens zoals phosphor munitie.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205905839
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 13:11 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ja dat mag eigelijk niet nee. Maar volgens mij heeft oekraine dat verdrag ook nooit getekend, zoals je zelf stelt. Russen schijnen dat wel veel meer in te zetten, net als andere verboden wapens zoals phosphor munitie.
Tja niet ondertekend maakt ze natuurlijk niet verboden.
Ik zou er wel mee oppassen. Tuurlijk leuk om de boel achten vijandelijke linies te bevuilen, maar dat gebied wil je eerdaags zelf hebben en nog later je kinderen hebben rondlopen.
  vrijdag 9 september 2022 @ 13:26:39 #250
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205906011
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 13:14 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Tja niet ondertekend maakt ze natuurlijk niet verboden.
Ik zou er wel mee oppassen. Tuurlijk leuk om de boel achten vijandelijke linies te bevuilen, maar dat gebied wil je eerdaags zelf hebben en nog later je kinderen hebben rondlopen.
Exact, maar de inzet van oekraine met dat systeem schijnt mee te vallen, het zijn met name de Russen die het gebruiken. Ook logisch, het is een mega verstorend systeem wat jarenlang in het gebied voor problemen zorgt.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')