Bron.quote:Vanaf woensdag 24 augustus wordt er gestaakt op het spoor, laat vakbond FNV Spoor weten. De staking zal vijf dagen duren. Elke dag wordt in een andere regio het werk neergelegd.
De aftrap vindt woensdag 24 augustus plaats in de regio Noord. Vrijdag 26 augustus is het de beurt aan regio West. Gevolgd door Noordwest op maandag, Midden op dinsdag en Oost en Zuid op woensdag.
NS zegt de impact van de aangekondigde acties nog niet te kunnen inschatten. "We moeten nog van de bonden horen wat hun plannen zijn", zegt een woordvoerder. "We rijden een landelijk net. Als iets in een regio begint, is het de vraag hoe dat doorwerkt op de rest."
Vorige week ging de NS niet akkoord met de cao-eisen van de vakbonden, waarna stakingen op het spoor werden aangekondigd. De bonden eisen onder meer een hoger salaris en efficiëntere roosters voor de werknemers.
Als de NS na de stakingen van aankomende week niet aan de eisen van de bonden voldoet, volgen er over twee weken landelijke stakingen, waarschuwt FNV Spoor.
Volgens NS komen de eisen van de bonden neer op een loonsverhoging van 20 procent. "De eisen van de vakbonden zijn in de uitvoering ook niet altijd maakbaar." Zodra NS inzicht in de impact van de acties op de reizigers heeft, zal het bedrijf ze informeren.
Hoewel de FNV het vervelend vindt dat reizigers door de acties geraakt zullen worden, zegt de vakbond dat de stakingen uiteindelijk ook in het belang van de reizigers zijn. "We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Treinen vallen daardoor uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren", benadrukt een woordvoerder.
Staken is een recht.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Dat kunnen we veranderen. Bovendien is dat recht verre van absoluut.quote:
Personeel zoals conducteurs krijgen onder andere steeds meer te maken met geweld. Dus terecht.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Niet helemaal, voor kritische beroepen is er een uitzondering.quote:
Maar goed, dan manifesteert de onvrede zich doordat er verder geen hond meer wil werken. Dan heb ik eigenlijk liever dat ze eens een keer staken, dat is eenvoudiger op te lossen dan dat je met allerlei problemen te maken krijgt door een tekort aan personeel.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:57 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Niet helemaal, voor kritische beroepen is er een uitzondering.
Het is een van de weinige pressiemiddelen die werknemers hebben tegenover werkgevers hebben. Lijkt me niet wenselijk dat te veranderen. Dan is de machtsverhouding helemaal zoek.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kunnen we veranderen. Bovendien is dat recht verre van absoluut.
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het is een van de weinige pressiemiddelen die werknemers hebben tegenover werkgevers hebben. Lijkt me niet wenselijk dat te veranderen. Dan is de machtsverhouding helemaal zoek.
Als het belangrijke publieke dienstverlening is, waarom is de ns dan geen publiek bedrijf?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
Jij bent ook niet helemaal objectief omtrent dit onderwerp natuurlijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
We leven echter wel in de tijden van enorme persoonstekorten en kosten die uit voor de gewone burger uit de pan rijzen. Als je de staking zou verbieden is de kans aanwezig dat personeel massaal gaat weglopen en dan kan de NS zijn diensten helemaal niet meer op een normale manier verlenen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
bij onredelijke eisen heb je gelijk, maar dat speelt nu bij lange na niet.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
defensie mag niet staken dus het is geen absoluut rechtquote:
Ik heb gewoon de beschikking over een rijbewijs en een auto hoorquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:27 schreef damsco het volgende:
[..]
Jij bent ook niet helemaal objectief omtrent dit onderwerp natuurlijk.
Dat is het natuurlijk wel, de staat is 100% aandeelhouder.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als het belangrijke publieke dienstverlening is, waarom is de ns dan geen publiek bedrijf?
omdat ze dus zo belangrijk zijn zou de werkgever er alles aan moeten doen om ze tevreden te houden.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
20% loonsverhoging kan geen werkgever zich veroorloven.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
omdat ze dus zo belangrijk zijn zou de werkgever er alles aan moeten doen om ze tevreden te houden.
jawel hoor dat kan prima, dan gaan de klanten gewoon meer betalen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
20% loonsverhoging kan geen werkgever zich veroorloven.
Dat mag niet zomaar.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
jawel hoor dat kan prima, dan gaan de klanten gewoon meer betalen.
Welke onredelijke eisen?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Ik moest m gewoon even makenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb gewoon de beschikking over een rijbewijs en een auto hoor
dan moet dat veranderenquote:
dat is toch niet onredelijk? Het zal wel weer gaan over een periode van 2 of 3 jaar, en met 3 jaar is dat net de inflatiecorrectie. De prijzen mogen ook omhoog met de inflatie, dus dan kunnen de lonen daar ook mee omhoog.quote:
Goedemiddag, u spreekt met het ongebruikelijke samenwerkingsverband van de ANWB, GreenPeace en de BOVAG. Wij zijn hier tegen.quote:
dat maakt toch niet uit, je kan niet iedereen tevreden houden.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Goedemiddag, u spreekt met het ongebruikelijke samenwerkingsverband van de ANWB, GreenPeace en de BOVAG. Wij zijn hier tegen.
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
20% loonsverhoging kan geen werkgever zich veroorloven.
ja en? kunnen alleen dingen veranderen waar de NS over gaat? Dat wordt wat in NL als dat zo is.quote:
Meer geld kan natuurlijk, moet zelfs. Maar 20% is het andere uiterste. De inflatie is 8-11%.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.
die 20% zal waarschijnlijk gaan over meer dan 1 jaar, dus het kan echt prima.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Meer geld kan natuurlijk, moet zelfs. Maar 20% is het andere uiterste. De inflatie is 8-11%.
Je snapt hem niet? Daar gaan prikkels van uit die je helemaal niet wil. Qua milieu, klimaat, bereikbaarheid etc.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat maakt toch niet uit, je kan niet iedereen tevreden houden.
De oplossing die je aandraagt is er niet een waar de NS iets mee kan dus.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en? kunnen alleen dingen veranderen waar de NS over gaat? Dat wordt wat in NL als dat zo is.
klopt dat moet denk ik de aandeelhouder dan doen. Daar is niks mis meequote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:39 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De oplossing die je aandraagt is er niet een waar de NS iets mee kan dus.
die verbanden zie ik nietquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je snapt hem niet? Daar gaan prikkels van uit die je helemaal niet wil. Qua milieu, klimaat, bereikbaarheid etc.
Ja leuk bedacht van NS. Maar die 20% gaat niet om de loonsverhoging. Dat is het totaal pakket dat het NS zou gaan kosten incluis andere regelingen die men wil versoberen. En uiteraard kosten om de sociale veiligheid te garanderen.quote:
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?quote:
misschien wel, dat mogen ze zelf wetenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?
NS maakte in 2021 500 miljoen winst volgens hun jaarverslag. Als ze 20% meer loonkosten zou hebben, kost dat ze 444 miljoen extra. Kortom, dan maken ze nog steeds winst.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:38 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan?
Dat geeft milieubelasting en nog veel meer negatieve gevolgen. Dat is niet in het algemeen belang, dat de overheid moet behartigen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
misschien wel, dat mogen ze zelf weten
dan doen ze dat toch... dat scheelt weer dan kan de NS dat niet als argument gebruikenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat geeft milieubelasting en nog veel meer negatieve gevolgen. Dat is niet in het algemeen belang, dat de overheid moet behartigen.
precies, dus ze moeten de eisen wel inwilligenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:43 schreef Sebbeszweet het volgende:
De brandweer gaat toch ook niet stoppen met blussen? De NS kan dit niet maken, is een essentiële levensader
Nee kan ook op een andere manier door bijvoorbeeld het hoofdkantoor te bezetten ofzoquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, dus ze moeten de eisen wel inwilligen
Met het oog op de toekomst kun je je winst wel beter uitgeven dan alleen aan vermeerderde loonkosten. En NS biedt ook wel een behoorlijke loonsprong.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
NS maakte in 2021 500 miljoen winst volgens hun jaarverslag. Als ze 20% meer loonkosten zou hebben, kost dat ze 444 miljoen extra. Kortom, dan maken ze nog steeds winst.
Daar is het personeel het blijkbaar niet mee eens, hequote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:54 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Met het oog op de toekomst kun je je winst wel beter uitgeven dan alleen aan vermeerderde loonkosten. En NS biedt ook wel een behoorlijke loonsprong.
Niet controleren is geen actie meer, dat doen ze toch al amper.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:48 schreef Aratanax het volgende:
Het is buitengewoon onsympathiek om direct over te gaan tot zulke ingrijpende stakingen zonder eerst publieksvriendelijke acties (bijv. niet controleren) te proberen.
En voordat iemand zegt dat dat juridisch niet mogelijk is: ik heb even een onderzoekje gedaan en dat is door de FNV bedacht nepnieuws. Het is uitdrukkelijk wel mogelijk, maar het kan leiden tot (gedeeltelijke) inhouding van loon. Maar dat geldt voor een volledige staking natuurlijk ook.
Een treinkaartje hoeft natuurlijk niet 20% duurder te worden om het personeel een loonsverhoging van 20% te gunnen. De personeelskosten maken in het geval van NS slechts 35% uit van de totale bedrijfskosten.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?
Nee, daar heb je een punt. Maar het is wel een grote schande dat de FNV bewust nepnieuws verspreidt ter beïnvloeding van de publieke opinie.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:57 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Niet controleren is geen actie meer, dat doen ze toch al amper.
Ik vind wel bizar dat ze gaan staken, wat mij betreft komen ze nu op de lijst met de terreurboeren.
Staakten er maar meer mensen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Die 20% is gewoon het totale plaatje. Het is niet die loonsverhoging alleen per medewerker. In die eis is het schrappen van jeugdlonen(een terechte eis) ook verwerkt incluis de 14euro minimumloon, arbeidstijden, ouderen regeling etc. om wat voorbeelden te benoemen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een treinkaartje hoeft natuurlijk niet 20% duurder te worden om het personeel een loonsverhoging van 20% te gunnen. De personeelskosten maken in het geval van NS slechts 35% uit van de totale bedrijfskosten.
Waarom zou een betrekkelijk klein clubje het recht hebben personeel uit te knijpen?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
Wat kunnen ze dan anders doen om dat toenemende geweld te stoppen?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Niet controleren bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Wat kunnen ze dan anders doen om dat toenemende geweld te stoppen?
Meen je dat nou?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet controleren bijvoorbeeld.
Ja hoor. Stuk publieksvriendelijker en een groot deel van de ellende komt toch daar vandaan. Als jij gewoon fluit, de deuren sluit en in je kantoortje gaat zitten heb je van agressie geen last.quote:
Precies. Niet controleren dus. Of laat je unifomjasje bedrukken met iets ludieks. Of bezet de parkeerplaats. Zo veel te verzinnen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er zijn veel meer manieren van actievoeren, bedenk eens wat publieksvriendelijk en directievijandigs.
In mijn vorige woonplaats waren postbodes boos dat ze geen korte broek aanmochten. Ik zei tegen ze, draag dan allemaal een korte rok, dan laat je lekker een dikke vinger zien. Maar nee, dat vonden ze weer niets. Bekrompen figuren.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies. Niet controleren dus. Of laat je unifomjasje bedrukken met iets ludieks. Of bezet de parkeerplaats. Zo veel te verzinnen.
Ik denk dat er dan wel meer mensen met de trein gaan, ja.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja hoor. Stuk publieksvriendelijker en een groot deel van de ellende komt toch daar vandaan. Als jij gewoon fluit, de deuren sluit en in je kantoortje gaat zitten heb je van agressie geen last.
'quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:57 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Niet controleren is geen actie meer, dat doen ze toch al amper.
Ik vind wel bizar dat ze gaan staken, wat mij betreft komen ze nu op de lijst met de terreurboeren.
NSert hier... Als het aan mij ligt blijf ik het liefste ook de gehele dienstregeling rijden, maar gooien we overal alle poorten open, controleren we niet meer en schrijven we de abonnementen niet meer af. Het publiek 'profiteert' ervan dus zal je eerder achter je krijgen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet controleren bijvoorbeeld.
@Aratanax kom er maar in. Heb je toevallig de ecli/het linkje bij de hand?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:22 schreef WesCAddle het volgende:
[..]
NSert hier... Als het aan mij ligt blijf ik het liefste ook de gehele dienstregeling rijden, maar gooien we overal alle poorten open, controleren we niet meer en schrijven we de abonnementen niet meer af. Het publiek 'profiteert' ervan dus zal je eerder achter je krijgen.
Helaas, wat ik begreep, zijn dergelijke acties verboden door een rechter en zal er qua acties ook niet heel veel qua alternatief te kiezen zijn. Spijtig, want naar mijn mening is dit nergens voor nodig als de NS wat serieuzer de onderhandelingen was ingegaan.
Overigens, de 20% waar je aan refereerde: Ik heb behoorlijk wat correspondentie van de vakbonden langs zien komen de afgelopen weken/maanden, maar ik heb werkelijk nergens gehoord dat 'we' er 20% bij wilden totdat dit vanuit de NS zelf werd geopperd. Als er daadwerkelijk 20% werd gevraagd ga ik er vanuit dat dit een reactie was op het lage bod vanuit de NS in de hoop ergens in het midden uit te komen.
Feit is wel dat er iets moet veranderen: personeel wordt door de huidige gang van zaken de deur uitgejaagd terwijl het personeelstekort alleen maar groter wordt. Als ze al niet langdurig ziek thuiszitten vanwege allerlei fysieke en mentale ongemakken.
Dit is door de FNV verspreid nepnieuws. Dergelijke acties zijn NIET verboden. Wel kan je loon worden ingehouden.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:22 schreef WesCAddle het volgende:
[..]
Helaas, wat ik begreep, zijn dergelijke acties verboden door een rechter en zal er qua acties ook niet heel veel qua alternatief te kiezen zijn. Spijtig, want naar mijn mening is dit nergens voor nodig als de NS wat serieuzer de onderhandelingen was ingegaan.
O.a. ECLI:NL:GHAMS:2016:96. Dit heeft de FNV vertaald naar 'strafbaar' en 'diefstal'. Kletskoek.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
@:Aratanax kom er maar in. Heb je toevallig de ecli/het linkje bij de hand?
Ja, had het op een aantal nieuwssites gelegen, maar ik heb geen idee of dit via de FNV komt of vanuit een andere bron. Wat mij betreft, zoals ik net al zei, blijf ik het liefste rijden maar houden we het, mits mogelijk, bij publieksvriendelijke acties. Ben dan wel benieuwd hoe dat inhouden van loon werkt, of beter gezegd hoe er 'gecontroleerd' gaat worden dat iemand bijvoorbeeld geen kaartje schrijft waar hij of zij dat normaal wél had gedaan en hoeveel het deze collega dan 'kost'.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:28 schreef Aratanax het volgende:
[..]
Dit is door de FNV verspreid nepnieuws. Dergelijke acties zijn NIET verboden. Wel kan je loon worden ingehouden.
Ja dat terwijl het gewoon onnodig is.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 18:01 schreef rutger05 het volgende:
Erg jammer voor al die reizigers die afhankelijk zijn van de trein en die door deze stakingen gedupeerd worden.
Het komt vanuit de FNV.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:41 schreef WesCAddle het volgende:
[..]
Ja, had het op een aantal nieuwssites gelegen, maar ik heb geen idee of dit via de FNV komt of vanuit een andere bron.
https://beuningen.nieuws.(...)-verloopt-succesvol/quote:Maar dat is dus niet mogelijk, zegt Ron Sinnige van FNV. 'Het is simpel. We hebben in het verleden vaker publieksvriendelijke acties gehouden, door bijvoorbeeld gratis reizen aan te bieden. Maar dat is strafbaar. De rechter oordeelt dan dat buschauffeurs schuldig zijn aan diefstal. Die chauffeurs zijn destijds ook zwaar beboet.'
Tweemaal schaamteloos nepnieuws. Schandalig.quote:FNV wil het liefst gratis reizen bieden. Maar na een staking in 2008 heeft de rechter geoordeeld dat dat diefstal is. Chauffeurs moesten als boete een groot deel van hun salaris inleveren. Verhoef: ‘Die weg is dus helaas afgesloten, dankzij de rechtszaak die werkgevers aanspanden. We begrijpen heel goed dat dit ongelofelijk rot is voor de reizigers. Maar voor ons is er nu geen andere keus. Op termijn is beter streekvervoer ook écht voor iedereen beter. Ook en vooral voor de reizigers die er gebruik van maken. We hopen dus op begrip van de mensen.’
Dit zijn inderdaad ingewikkelde vragen. Hangt af van de omstandigheden, voert te ver om een volledige uiteenzetting te geven van het juridisch kader.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:41 schreef WesCAddle het volgende:
[..]
Wat mij betreft, zoals ik net al zei, blijf ik het liefste rijden maar houden we het, mits mogelijk, bij publieksvriendelijke acties. Ben dan wel benieuwd hoe dat inhouden van loon werkt, of beter gezegd hoe er 'gecontroleerd' gaat worden dat iemand bijvoorbeeld geen kaartje schrijft waar hij of zij dat normaal wél had gedaan en hoeveel het deze collega dan 'kost'.
Als trein ben jij natuurlijk niet helemaal objectief in deze casus.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Ja of de treinen wel laten rijden, maar dan alleen heel langzaam zodat mensen 3x zo lang onderweg zijn.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:46 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Nee kan ook op een andere manier door bijvoorbeeld het hoofdkantoor te bezetten ofzo
“Boete” euhm nee. Korting op het salaris. Ik heb nieuws voor de fnv: bij een algehele staking mag zelfs het gehele loon voor die dag ingehouden worden.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 18:23 schreef Aratanax het volgende:
[..]
Het komt vanuit de FNV.
https://www.gld.nl/nieuws(...)s-niet-gratis-reizen
[..]
https://beuningen.nieuws.(...)-verloopt-succesvol/
[..]
Tweemaal schaamteloos nepnieuws. Schandalig.
[..]
Dit zijn inderdaad ingewikkelde vragen. Hangt af van de omstandigheden, voert te ver om een volledige uiteenzetting te geven van het juridisch kader.
Ik weet nog dat de NS hun personeel kerstsokken als kerstcadeau durfde te aan te smeren. Ik ben geneigd achter het personeel te staan.quote:
De directeuren kunnen best iets van hun salarissen inleveren.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:38 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan?
Corrigeer me als ik het fout zeg, maar volgens mij kwamen de Happy Socks niet van de NS, maar vanuit de FNV (zit zelf bij de VVMC, dus heb ze zelf niet ontvangen). Kerstcadeau van de NS was een doos Merci chocolaatjes en 2 eerste klasse kaartjes waarvan het de bedoeling was dat wij deze zouden weggeven. Tsja...quote:Op woensdag 17 augustus 2022 18:55 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik weet nog dat de NS hun personeel kerstsokken als kerstcadeau durfde te aan te smeren. Ik ben geneigd achter het personeel te staan.
Dan heb ik het verkeerd maar was het niet veel beter.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 19:12 schreef WesCAddle het volgende:
[..]
Corrigeer me als ik het fout zeg, maar volgens mij kwamen de Happy Socks niet van de NS, maar vanuit de FNV (zit zelf bij de VVMC, dus heb ze zelf niet ontvangen). Kerstcadeau van de NS was een doos Merci chocolaatjes en 2 eerste klasse kaartjes waarvan het de bedoeling was dat wij deze zouden weggeven. Tsja...
100 euro loonsverhoging geëist. 100 gedeeld door 5 = 20, dus als 100 euro verhoging 20 procent is, dan is het loon volgens NS kennelijk 500 euro bruto.quote:
Als ze zo belangrijk zijn is het tijd eens een fatsoenlijke loonsverhoging te geven mafklapperquote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Mafklapper nog wel…quote:Op woensdag 17 augustus 2022 21:41 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als ze zo belangrijk zijn is het tijd eens een fatsoenlijke loonsverhoging te geven mafklapper
Ja ze proberen dat sfeertje te creëren waarin je oncollegiaal bent als je niet meedoet aan de staking. Walgelijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 18:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
“Boete” euhm nee. Korting op het salaris. Ik heb nieuws voor de fnv: bij een algehele staking mag zelfs het gehele loon voor die dag ingehouden worden.
Heb je gelezen wat ze nog trachtten aan te voeren die gekken? “Ja u mag niet alleen stakenden korten, maar moet iedereen korten”. Mafklappers
Personeel verbieden om ontslag te nemenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 22:35 schreef Tocadisco het volgende:
Maare... Als we er nou inderdaad hard in gaan en deze staking verbieden wat is dan de volgende stap? Want het personeelstekort op het spoor los je daar immers echt niet mee op (als je het tegendeel er al niet mee bereikt).
Het probleem bij jongeren of oudere starters. Ik sta inmiddels op de eindtrede en dan hoor je mij niet klagen. De weg naar de eindtrede duurt veel te lang en past niet meer in deze tijd.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Wat heeft leeftijd hier trouwens mee te maken, even ervan uitgaand dat je in beide gevallen nooit eerder in zo'n cabine gezeten hebt?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Een ouder iemand(starter) komt in een iets hogere trede te staan maar wel in dezelfde schaal. Dat scheelt overigens niet heel veel. Een 18 jarige valt natuurlijk in de jeugdschalen. Waar je vroeger minimaal 21 jaar moest zijn om zelfstandig op de vrije baan te rijden is dat nu 18 jaar. En juist daar ben ik tegen. Het is ook in mijn belang dat jongeren sneller een hoger loon hebben en het vak interessant blijft. Anders krijg je straks niemand meer voor dit werk waardoor ouderen dat ook gaan merken.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 23:39 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Wat heeft leeftijd hier trouwens mee te maken, even ervan uitgaand dat je in beide gevallen nooit eerder in zo'n cabine gezeten hebt?
En dat heeft niets met de staking in midden-Nederland te maken, maar met de NS-directie die preventief geen enkele trein vertraging wil laten oplopen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 17:04 schreef Elan het volgende:
Morgen dus nergens treinen behalve wat van en naar Schiphol en en overmorgen is het Zuiden aan de beurt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe durven ze dit een goed salaris te noemen staak nog maar wat langer.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Oh wowquote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
in NL geldt: hoe ouder je bent hoe meer je verdiend bij dezelfde baanquote:Op woensdag 17 augustus 2022 23:39 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Wat heeft leeftijd hier trouwens mee te maken, even ervan uitgaand dat je in beide gevallen nooit eerder in zo'n cabine gezeten hebt?
ziek melden verbieden?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 22:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Personeel verbieden om ontslag te nemen
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Hmmm is dat de reden dat machinisten van Arriva massaal overlopen naar NS. Althans in het zuiden. Als die 600 euro meer verdienen dan stap ik gelijk over naar Arriva. Hoef ik gelijk niet meer te pendelen van Maastricht naar Eindhoven voor mijn werk.quote:Op maandag 29 augustus 2022 18:41 schreef praadje het volgende:
[..]
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.
De machinisten van Arriva verdienen zo'n 600 euro meer per maand ten opzichte van die van de NS kwam daaruit naar voren.
Dit is nog echt ookquote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Ja hallo, dit kan toch niet echt waar zijn? ¤2444 bruto.....quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Dat is een starters salaris. Iemand in opleiding dus, die in schaal 54 begint. En afhankelijk van je leeftijd klopt dit. Iemand van 18 jaar zal die 1574 hebben. Een starter die de 50 is gepasseerd die 2444. Allemaal zonder toeslag. Bovendien is het een functie op mbo n3 niveau.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja hallo, dit kan toch niet echt waar zijn? ¤2444 bruto.....
Ik werk minder uren en heb ¤2000 meer dan de max...
Ja, dan nog te weinig. Beter machinist zijn op goederenvervoer, dat verdient wel primaquote:Op maandag 29 augustus 2022 19:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is een starters salaris. Iemand in opleiding dus, die in schaal 54 begint. En afhankelijk van je leeftijd klopt dit. Iemand van 18 jaar zal die 1574 hebben. Een starter die de 50 is gepasseerd die 2444. Allemaal zonder toeslag. Bovendien is het een functie op mbo n3 niveau.
Begrijp dat er nogal wat Machinisten zelf een goederen transport Loc gekocht hebben en zelfstandig zijn gegaan.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, dan nog te weinig. Beter machinist zijn op goederenvervoer, dat verdient wel prima
Dat zal dan niet in Nederland geweest zijn.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Begrijp dat er nogal wat Machinisten zelf een goederen transport Loc gekocht hebben en zelfstandig zijn gegaan.
Als er een punt is waar ik niet over klaag is het wel het salaris. Uiteraard ik zit in de eindtrede en hoogste schaal. Wat mij dwars zit is de uitholling van het vak, centralisatie van diverse onderdelen en de sociale veiligheid. Dat die doorgroei naar de max. zo lang duurt past in deze tijd inderdaad niet meer.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, dan nog te weinig. Beter machinist zijn op goederenvervoer, dat verdient wel prima
Nee?quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zal dan niet in Nederland geweest zijn.
De meeste daarvan zijn dochterondernemingen van (buitenlandse) spoorwegondernemingen en/of van havenbedrijven en dergelijke. Daarnaast zijn ouwe diesellocs helemaal niet toegelaten op de Betouweroute.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee?
Meen daar paar jaar geleden eens een artikel over gelezen te hebben in NRC. Dat was de reden waarom er zoveel (ouwe) diesellocks reden op de Betuwe route
Hier de toegelaten vrachtvervoersbedrijven op het spoor in NL
https://www.nvbs.com/kenn(...)goederenvervoerders/
Daar mag wel 1000 euro boven op.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Dank je voor je uitleg, herinner me het dan verkeerd, of het is veranderd, want op Wikipedia lees ikquote:Op maandag 29 augustus 2022 20:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De meeste daarvan zijn dochterondernemingen van (buitenlandse) spoorwegondernemingen en/of van havenbedrijven en dergelijke. Daarnaast zijn ouwe diesellocs helemaal niet toegelaten op de Betouweroute.
Je kunt misschien wel een oude locomotief op de kop tikken (succes met daar een lening voor afsluiten trouwens), maar daarmee heb je nog geen licentie. En die krijg je ook echt niet zomaar als zzp-machinist - ik kan me in elk geval niet herinneren dat het gebeurd is in Nederland.
Het is geen wegtransport waar je zomaar vrije rijder kan worden. Dit is echt ingewikkelder.
quote:Na de ingebruikname van de bovenleiding van de Betuweroute in november 2007 reden de elektrische locomotieven die van Kijfhoek naar Duitsland reden op drie verschillende elektrische spanningen, successievelijk 1500 V= in Kijfhoek, 25 kV AC op de Betuweroute, tot aan de opheffing van het "spanningseiland" eerst nog weer 1500 V gelijkspanning tot de grens, en daarna de Duitse 15 kV wisselspanning. Dit vereist een kostbare installatie in de locomotieven. Daarom werd over de Betuweroute nog veel met diesellocomotieven gereden. Die moesten dan wel voor het beveiligingssysteem ERTMS level 2 zijn aangepast.
Nee, wikipedia heeft wel gelijk maar ik reageerde iets te kort door de bocht op je statement over tweedehandsjes. Er zijn op zich wel diesellocs toegelaten, maar die moeten voorzien zijn van ERTMS, een modern veiligheidssysteem dat nogal duur is en waar het gemiddelde NS-diesel-afdankertje echt niet aan voldoet.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je voor je uitleg, herinner me het dan verkeerd, of het is veranderd, want op Wikipedia lees ik
[..]
Is dat niet allang het geval?quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, wikipedia heeft wel gelijk maar ik reageerde iets te kort door de bocht op je statement over tweedehandsjes. Er zijn op zich wel diesellocs toegelaten, maar die moeten voorzien zijn van ERTMS, een modern veiligheidssysteem dat nogal duur is en waar het gemiddelde NS-diesel-afdankertje echt niet aan voldoet.
Maar goed, wat ik nog wel zie gebeuren is dat machinisten zich net als leraren of zorgverleners als zzp'er aan gecertificeerde bedrijven gaan verhuren. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt niet bepaald kansloos.
Weet ik eigenlijk niet. Misschien dat @Cherni daar iets zinnigs over kan zeggen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dat niet allang het geval?
Bij goederenvervoer weet ik zeker dat er zppers werken. Er zijn ook speciale uitzendbureaus voor machinisten. Bij NS ken ik niet een zelfstandige machinist.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dat niet allang het geval?
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikel is van mei 2022
Dat is natuurlijk onmogelijk. Als je starters veel sneller laat doorgroeien heb je al een groot probleem opgelost. Men groeit niet snel genoeg door. Dat past niet meer in deze tijd omdat de opleidingen en werkzaamheden van een machinist lang niet meer hetzelfde zijn als 30 jaar geleden.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Daar mag wel 1000 euro boven op.
3343,68 cao 2019 maximale dat een machinist bruto kan halen exclusief onregelmatigheid, vakantiegeld, kerstgeld en nog wat andere vergoedingen afhankelijk van de diensten. Daar was ik wel 17 jaar mee bezig om die eindtrede te bereiken. En die 17 jaar past niet meer in deze tijd. Toen ik op 40 jarige leeftijd begon had ik gigantisch moeten inleveren. De omgeving verklaarde mij voor gek .Maar in mijn geval geheel vrijwillig en nog geen dag spijt van gehad ondanks dat ik het natuurlijk ook niet overal mee eens ben.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:06 schreef mir1986 het volgende:
Mensen in de zorg verdienen niet veel meer dan dat hoor. Schaal 40, GGZ, maximaal 3190 excl. vakantiegeld en 13e maand. Heb je gewoon een HBO-functie.
Dat is alleen het startsalaris hé, je groeit uiteindelijk door naar 3300 ofzo?
GGZ duurt het maximaal 12 jaar en dan ben je ook klaar met groeien.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
3343,68 cao 2019 maximale dat een machinist bruto kan halen exclusief onregelmatigheid, vakantiegeld, kerstgeld en nog wat andere vergoedingen afhankelijk van de diensten. Daar was ik wel 17 jaar mee bezig om die eindtrede te bereiken. En die 17 jaar past niet meer in deze tijd. Toen ik op 40 jarige leeftijd begon had ik gigantisch moeten inleveren. De omgeving verklaarde mij voor gek .Maar in mijn geval geheel vrijwillig en nog geen dag spijt van gehad ondanks dat ik het natuurlijk ook niet overal mee eens ben.
Ik weet natuurlijk niet waar men die 12 jaar op baseert. Maar een machinist in deze tijd, daar mag je vanuit gaan dat hij binnen 2 jaar precies dezelfde werkzaamheden verricht dan een machinist die al 40 jaar op de bok zit.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:25 schreef mir1986 het volgende:
[..]
GGZ duurt het maximaal 12 jaar en dan ben je ook klaar met groeien.
quote:Op maandag 29 augustus 2022 21:25 schreef praadje het volgende:
[..]
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.
De machinisten van Arriva verdienen zo'n 600 euro meer per maand ten opzichte van die van de NS kwam daaruit naar voren.
Excuses, het gaat over het salaris van een conducteurBeetje odd die ¤ 1.600 bruto, want het wettelijk minimumloon was per 1 januari dit jaar al ¤ 1.725SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikel is van mei 2022
En 36 uur is standaard bij de NS dus minder dan dat zou het niet mogen zijn bij fulltime dienstverband.
Die 1725 is vanaf 21 jaar.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje odd die ¤ 1.600 bruto, want het wettelijk minimumloon was per 1 januari dit jaar al ¤ 1.725
En 36 uur is standaard bij de NS dus minder dan dat zou het niet mogen zijn bij fulltime dienstverband.
Dat gaat om 18 jarigen(machinisten). Bij 21 jaren oud heb je als starter een dikke 1900 euro bruto zonder alle toeslagen etc.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje odd die ¤ 1.600 bruto, want het wettelijk minimumloon was per 1 januari dit jaar al ¤ 1.725
En 36 uur is standaard bij de NS dus minder dan dat zou het niet mogen zijn bij fulltime dienstverband.
Ja en ook machinisten. Ik vind dat te jong voor dit soort functies. Maar wie ben ik.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn er serieus conducteurs die jonger zijn?
Hmmm vreemd. Voor een machinist die in 54 start? Ik weet niet waar een conducteur(hc) in start. Dat zou ik moeten navragen.quote:
Wat is daar mis mee?quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn er serieus conducteurs die jonger zijn?
Ik hoop niet dat 18 jarigen zich nu aangevallen voelen. Er is niets mis mee. Maar te jong vanwege onregelmatigheid en je moet erg sterk in je schoenen staan, zeker als conducteur zijnde als 18 jarige. En laat juist in die groep de meeste afvallen na een jaartje. Oké je hebt uitzonderingen.quote:
Niet heel raar dat ze afvallen met zo'n jodenfooi als salaris. Je kunt nog beter vakken gaan vullen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 23:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat 18 jarigen zich nu aangevallen voelen. Er is niets mis mee. Maar te jong vanwege onregelmatigheid en je moet erg sterk in je schoenen staan, zeker als conducteur zijnde als 18 jarige. En laat juist in die groep de meeste afvallen na een jaartje. Oké je hebt uitzonderingen.
Ik zou zeggen loop eens in je eentje door de trein in de avonduren en ga maar controleren. De sociale veiligheid wat uiteraard ook een maatschappelijk probleem is, speelt een zeer grote rol. Een conducteur/conductrice zou moeten optreden waar normaal een aantal man politie mensen voor nodig zijn.quote:Op maandag 29 augustus 2022 23:15 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Niet heel raar dat ze afvallen met zo'n jodenfooi als salaris. Je kunt nog beter vakken gaan vullen.
18 jarigen mogen in het leger, bij de politie. Maar conducteur is te zwaar (lol)
quote:Drie nieuwe NS-stakingen aangekondigd, komende vrijdag de eerste
NS-medewerkers gaan mogelijk opnieuw staken. De eerste stakingsdag is aangekondigd voor vrijdag in de regio Noordwest en West, zo melden de vakbonden VVMC, FNV en CNV Vakmensen maandag.
De week daarop is er een staking op dinsdag 13 september in regio's Oost, Zuid en Noord. Donderdag 15 september moet in de regio Midden gestaakt worden.
"Alhoewel de stakingen van 24, 26, 29, 30 en 31 augustus qua actiebereidheid en effect op de dienstregeling en alle andere werkzaamheden bij NS een daverend succes zijn geweest, ligt er nog steeds geen nieuwe cao", licht de FNV toe. "Wij gaan door tot er een goede cao ligt."
Eind vorige maand werd er, verdeeld over twee weken, vijf dagen lang gestaakt door NS-personeel. Dit had grote gevolgen voor treinreizigers. Het leidde daarnaast tot honderden kilometers extra file op de weg.
De NS-medewerkers staken omdat zij een betere cao willen. De NS wil de lonen wel verhogen, maar niet zo veel als het personeel en de vakbonden willen.
Mocht er na deze tweede stakingsgolf nog steeds geen cao liggen, dan volgen er landelijke stakingen, dreigt de FNV.
https://www.nu.nl/economi(...)ijdag-de-eerste.html
Goed nieuws!quote:
De ns vindt hun klanten en hun werknemers blijkbaar niet belangrijkquote:Op maandag 5 september 2022 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
Vrijdag en volgende week opnieuw stakingsdagen. De treinreiziger kan de boom in.
Op naar landelijke stakingenquote:
Of stakingen tot er een cao ligt!quote:
Dat is de volgende stap denk ik. Na een aantal landelijke stakingsdagen geen CAO = de boel platgooien tot er een nieuwe CAO ligtquote:Op maandag 5 september 2022 19:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of stakingen tot er een cao ligt!
Absoluut. Kunnen het maar beter gehad hebben. Gewoon de hele boel plat tot de NS toegeeftquote:
De arbeiders zijn de baasquote:Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Absoluut. Kunnen het maar beter gehad hebben. Gewoon de hele boel plat tot de NS toegeeft
Staking Midden staat al zo ongeveer gelijk aan landelijk als het om de NS gaat.quote:
Tijd om werknemers uitknijpen te verbiedenquote:Op maandag 5 september 2022 20:11 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd om stakingen in de publieke sector te verbieden.
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.quote:Op maandag 5 september 2022 20:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tijd om werknemers uitknijpen te verbieden
En hoe zou het personeel van de NS dan druk moeten zetten zonder reizigers te treffen?quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Je snapt het hele punt van een staking niet volgens mij.quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Hoe is dat het probleem van de treinreiziger?quote:Op maandag 5 september 2022 20:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe zou het personeel van de NS dan druk moeten zetten zonder reizigers te treffen?
Als er straks geen personeel meer te vinden is heeft de reiziger een groter probleemquote:Op maandag 5 september 2022 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe is dat het probleem van de treinreiziger?
Gaan we weer…quote:
Ik kan met de bus. Twee uur reizen enkele reis ipv 20 minutenquote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Als boer Harms het doet spreekt iedereen er terecht schande van. Nu weet ik dat die een illegaal middel gebruikten, maar volgens mij is dat geen fundamenteel verschil. Je hebt niet het recht om een ander onredelijk tot last te zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Al laat je maar 1 trein per uur rijden, dat is dan toch iets voor mensen die geen ander vervoer hebben.quote:Op maandag 5 september 2022 23:33 schreef maan_man het volgende:
Ik lees dat in Nederland zo'n 18% lid is van een vakbond. Volgens mij zijn in het personenvervoer meer mensen lid van een vakbond, maar hoeveel zijn er dat daadwerkelijk. Kunnen die niet met een hesje op het perron gaan staan, terwijl de rest een substantieel deel van de treinen laat rijden.
Je moet wel een bepaald percentage kunnen garanderen. Anders krijg je verdrukking en onwelwordingen in overvolle treinen.quote:Op maandag 5 september 2022 23:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Al laat je maar 1 trein per uur rijden, dat is dan toch iets voor mensen die geen ander vervoer hebben.
Avond ervoor..hotel? Verblijven bij vrienden of familie?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Iemand je weg laten brengen evt de avond ervoor naar hotel?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Tja jammer voor je. Maar je snapt dat het niet om jou draait toch?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Natuurlijk. Maar ik mag toch wel balen als ik zomaar voor een enorm probleem gesteld word? Da’s toch echt mijn allereerste reactie.quote:Op dinsdag 6 september 2022 01:35 schreef Prego het volgende:
[..]
Tja jammer voor je. Maar je snapt dat het niet om jou draait toch?
Tsja, Nederland hè. Om de een of andere reden menen we hier dat iedereen die in de publieke sector werkt het maar uit pure liefdadigheid moet doen. En het dan ook maar vreemd vinden dat we al jaren geen gekken kunnen vinden die het willen (blijven) doen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 10:41 schreef Farenji het volgende:
Ik mis wel een beetje solidariteit met de werkers hier. Ik begrijp dat het kut is als je trein niet rijdt, maar richt die frustratie dan op de NS en niet de stakers. De eisen die ze hebben zijn echt niet onredelijk. En behalve staken hebben ze geen ander drukmiddel dat echt werkt.
Ja, typisch weer, terwijl ze wel de boetes met 8,6% verhogen, want inflatie.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:10 schreef Farenji het volgende:
Het is ook tekenend dat de overheid wel het bedrijfsleven aanspoort om de lonen te verhogen, maar dat ze als grootaandeelhouder van de ns geen poot uitsteekt. Praatjes vullen geen gaatjes.
quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:46 schreef Cherni het volgende:
Er schijnt een akkoord op de plank te liggen waar beide partijen mee kunnen leven. Het is wat vroeg om een conclusie te trekken. Even afwachten dus.
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/quote:Dus komt de vervoerder nu met een nieuw loonbod van 5 procent met terugwerkende kracht per 1 juli dit jaar met een minimum van 150 euro én een eenmalige uitkering van 650 euro. Per 1 januari 2023 wil NS de lonen dan verhogen met 2,5 procent. Het gaat om cao met een looptijd van anderhalf jaar. Eerder lag een verhoging van 8 procent over een periode van tweeënhalf jaar op tafel.
Ook wil de directie nu afspraken maken ‘hoe om te gaan met de onzekerheid van de inflatieontwikkeling’, een opmerkelijke stap in dure tijden. Verder worden in het aanbod de jeugdschalen afgeschaft, een duidelijke wens van de vakbeweging. Daarnaast moet er een deal komen over verhoging van de pensioenpremie en wordt het minimumloon van 14 euro per uur in de cao vastgelegd.
Om de werkdruk aan te pakken, stelt de vervoerder voor het personeel meer zekerheid over verlof geven door twee dagen snipperverlof gegarandeerd toe te kennen. En: ‘We willen graag in gesprek hoe we samen mogelijk maken dat collega’s in de toekomst minder worden belast door onregelmatige diensten, specifiek het werken in de nacht en weekenden’. Ook wordt het recht op onbereikbaarheid opgenomen in de cao.
@Starhopper begint de problemen door elkaar te halen.quote:Op maandag 5 september 2022 19:50 schreef Starhopper het volgende:
geen COA = de boel platgooien tot er een nieuwe COA ligt
Inderdaad. Doordeweeks treffen ze voornamelijk mensen die voor hun werk of studie afhankelijk zijn van het openbaar vervoer dus doe maar tijdens grote festiviteiten in het weekend.quote:Op dinsdag 6 september 2022 07:10 schreef Enawh het volgende:
Als ze ballen hadden moesten ze tijdens Zandvoort doen en niet ervoor en erna.
Dan had je een statement, maar nee ff burgers pesten
quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:50 schreef Kopiko het volgende:
[..]
@:starhopper begint de problemen door elkaar te halen.
Klopt. Wat mij dwars zat is het zakelijke, roosters en sociale veiligheid. De sociale veiligheid zal wel een hot item blijven omdat het ook een maatschappelijk probleem is.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/
Ik heb niet echt een mening over de financiële kant, maar het lijkt me in elk geval wel goed dat ze ook werkdrukgerelateerde issues in de cao opnemen.
Gelukkig wel, de werkdruk en structureel geen verlof op kunnen nemen was ook mijn grootste pijnpunt toen ik nog machinist was. Is echt al jaren zo. Ben wel benieuwd hoe ze dat gegarandeerde snipperverlof vorm gaan geven, er is nog steeds een nijpend tekort aan machinisten en conducteurs.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/
Ik heb niet echt een mening over de financiële kant, maar het lijkt me in elk geval wel goed dat ze ook werkdrukgerelateerde issues in de cao opnemen.
Naast het rijden van treinen ben ik ook roosterraar. Ik heb in iedergeval de hoop dat ik voor 2023 daar waar mogelijk sociale roosters kan maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van de werklijnen die je krijgt per standplaats.quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:04 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Gelukkig wel, de werkdruk en structureel geen verlof op kunnen nemen was ook mijn grootste pijnpunt toen ik nog machinist was. Is echt al jaren zo. Ben wel benieuwd hoe ze dat gegarandeerde snipperverlof vorm gaan geven, er is nog steeds een nijpend tekort aan machinisten en conducteurs.
Ik hoor dat net ook pas. Vreemd allemaal. Mogelijk komt er toch nog wel een akkoord. Daarom was ik al wat voorzichtig en dat we het even moeten afwachten. Ik was positief maar dit valt mij wat tegen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 18:34 schreef Janneke141 het volgende:
En ze gaan toch gewoon staken. Fuck die reiziger
Sociale roosters kan al een heel verschil maken. Ik zie nu mensen die net klaar zijn met de opleiding afhaken vanwege het twee van de drie weekeinden werken en het niet krijgen van verlof. Ook al is het een maand van tevoren aangevraagd.quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Naast het rijden van treinen ben ik ook roosterraar. Ik heb in iedergeval de hoop dat ik voor 2023 daar waar mogelijk sociale roosters kan maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van de werklijnen die je krijgt per standplaats.
Het nijpend tekort word opgevangen door minder treinen te laten rijden.
Ongetwijfeld. Merk alleen wel dat de actiebereidheid hoog is. En niet alleen onder rijdend personeel.quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:58 schreef Mortaxx het volgende:
Als ze nu direct de staking cancellen is de onderhandelingspositie weg. Gaat komende dagen heus nog wel over gepraat worden
De actiebereidheid is er dus wel, maar geen greintje creativiteit… waardoor een massa aan mensen die totaal geen invloed hebben op de situatie steeds in de shit terechtkomen. Ik vind dat wel jammer.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:18 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Merk alleen wel dat de actiebereidheid hoog is. En niet alleen onder rijdend personeel.
Voor de mensen die het treft is het vervelend inderdaad. Heb er zelf de vorige keer ook flink last van gehad. Maar ja, als het het enige machtsmiddel is dat ze hebben..quote:Op woensdag 7 september 2022 08:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De actiebereidheid is er dus wel, maar geen greintje creativiteit… waardoor een massa aan mensen die totaal geen invloed hebben op de situatie steeds in de shit terechtkomen. Ik vind dat wel jammer.
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaanquote:De NS laat als de aangekondigde regionale stakingen op het spoor doorgaan op die dagen helemaal geen treinen rijden. Volgens de NS is er geen mogelijkheid om op een verantwoorde, betrouwbare en veilige manier een dienstregeling te rijden. De NS kiest er daarom voor om dan alle treinen te schrappen.
quote:Op woensdag 7 september 2022 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaan
Man, man, man
En dan maar hopen dat die wegwerkers geen enorme loonsverhoging eisen als ze merken dat de vraag naar hen enorm toeneemt ?quote:Op woensdag 7 september 2022 14:52 schreef EinarBoe het volgende:
Treurig. Dan maar nieuwe snelwegen aanleggen.
Als je ze niet aanlegt, kun je in ieder geval nog de al bestaande snelwegen gebruiken. Die vlieger gaat bij de trein niet op - als de conducteurs niet willen rijden, liggen de sporen er voor niets en heeft iedereen pech gehad.quote:Op woensdag 7 september 2022 15:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat die wegwerkers geen enorme loonsverhoging eisen als ze merken dat de vraag naar hen enorm toeneemt ?
Boete geven wegens contractbreuk.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaan
Man, man, man
OV hoort dan ook gewoon zonder winstoogmerk te opereren. Maarja, (semi-)privatisering dankzij de neo-liberalen.quote:Op woensdag 7 september 2022 19:48 schreef Nielsch het volgende:
Echt fucking kinderachtig van die vakbonden dat ze ondanks dat er weer gesprekken zijn alsnog gaan staken. Ze willen echt het onderste uit de kan van een verliesleidend bedrijf dat enkel op de been blijft door de belastingbetaler. Te zot voor woorden.
ik vind een verhoging met absolute euro's voor iedereen wel een echte verbetering dan het ouderwetse systeem met percentages. Ik zou hier wel voor stemmen.quote:Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Cherni het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stakingen-opgeschort
Zou het dan eindelijk lukken. Ik kan niet voor elk lid spreken maar dit is toch een mooi pakket.
Ik ben hiermee zeer tevreden. Voor de laagste schalen is dit uniek.quote:Op zondag 11 september 2022 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind een verhoging met absolute euro's voor iedereen wel een echte verbetering dan het ouderwetse systeem met percentages. Ik zou hier wel voor stemmen.
Het maakt iig dat er niet meer gestaakt zal worden verwacht ik. Als je over dit soort voorstellen in gesprek bent, lijkt me dat een beetje ongepast. Blijkbaar is er bereidheid. Positief dus.quote:Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Cherni het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stakingen-opgeschort
Zou het dan eindelijk lukken. Ik kan niet voor elk lid spreken maar dit is toch een mooi pakket.
Dat lijkt mij ook, zeker mooi hoe ze die 5% geregeld hebben als 5% van het loon minder dan ¤ 185 is, dat geldt voor alle inkomens onder de ¤ 3.700 en dat is best een flink bedrag voor zo'n grens.quote:Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Cherni het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stakingen-opgeschort
Zou het dan eindelijk lukken. Ik kan niet voor elk lid spreken maar dit is toch een mooi pakket.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |