Of stakingen tot er een cao ligt!quote:
Dat is de volgende stap denk ik. Na een aantal landelijke stakingsdagen geen CAO = de boel platgooien tot er een nieuwe CAO ligtquote:Op maandag 5 september 2022 19:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of stakingen tot er een cao ligt!
Absoluut. Kunnen het maar beter gehad hebben. Gewoon de hele boel plat tot de NS toegeeftquote:
De arbeiders zijn de baasquote:Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Absoluut. Kunnen het maar beter gehad hebben. Gewoon de hele boel plat tot de NS toegeeft
Staking Midden staat al zo ongeveer gelijk aan landelijk als het om de NS gaat.quote:
Tijd om werknemers uitknijpen te verbiedenquote:Op maandag 5 september 2022 20:11 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd om stakingen in de publieke sector te verbieden.
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.quote:Op maandag 5 september 2022 20:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tijd om werknemers uitknijpen te verbieden
En hoe zou het personeel van de NS dan druk moeten zetten zonder reizigers te treffen?quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Je snapt het hele punt van een staking niet volgens mij.quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Hoe is dat het probleem van de treinreiziger?quote:Op maandag 5 september 2022 20:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe zou het personeel van de NS dan druk moeten zetten zonder reizigers te treffen?
Als er straks geen personeel meer te vinden is heeft de reiziger een groter probleemquote:Op maandag 5 september 2022 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe is dat het probleem van de treinreiziger?
Gaan we weer…quote:
Ik kan met de bus. Twee uur reizen enkele reis ipv 20 minutenquote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Als boer Harms het doet spreekt iedereen er terecht schande van. Nu weet ik dat die een illegaal middel gebruikten, maar volgens mij is dat geen fundamenteel verschil. Je hebt niet het recht om een ander onredelijk tot last te zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Al laat je maar 1 trein per uur rijden, dat is dan toch iets voor mensen die geen ander vervoer hebben.quote:Op maandag 5 september 2022 23:33 schreef maan_man het volgende:
Ik lees dat in Nederland zo'n 18% lid is van een vakbond. Volgens mij zijn in het personenvervoer meer mensen lid van een vakbond, maar hoeveel zijn er dat daadwerkelijk. Kunnen die niet met een hesje op het perron gaan staan, terwijl de rest een substantieel deel van de treinen laat rijden.
Je moet wel een bepaald percentage kunnen garanderen. Anders krijg je verdrukking en onwelwordingen in overvolle treinen.quote:Op maandag 5 september 2022 23:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Al laat je maar 1 trein per uur rijden, dat is dan toch iets voor mensen die geen ander vervoer hebben.
Avond ervoor..hotel? Verblijven bij vrienden of familie?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Iemand je weg laten brengen evt de avond ervoor naar hotel?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Tja jammer voor je. Maar je snapt dat het niet om jou draait toch?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Natuurlijk. Maar ik mag toch wel balen als ik zomaar voor een enorm probleem gesteld word? Da’s toch echt mijn allereerste reactie.quote:Op dinsdag 6 september 2022 01:35 schreef Prego het volgende:
[..]
Tja jammer voor je. Maar je snapt dat het niet om jou draait toch?
Tsja, Nederland hè. Om de een of andere reden menen we hier dat iedereen die in de publieke sector werkt het maar uit pure liefdadigheid moet doen. En het dan ook maar vreemd vinden dat we al jaren geen gekken kunnen vinden die het willen (blijven) doen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 10:41 schreef Farenji het volgende:
Ik mis wel een beetje solidariteit met de werkers hier. Ik begrijp dat het kut is als je trein niet rijdt, maar richt die frustratie dan op de NS en niet de stakers. De eisen die ze hebben zijn echt niet onredelijk. En behalve staken hebben ze geen ander drukmiddel dat echt werkt.
Ja, typisch weer, terwijl ze wel de boetes met 8,6% verhogen, want inflatie.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:10 schreef Farenji het volgende:
Het is ook tekenend dat de overheid wel het bedrijfsleven aanspoort om de lonen te verhogen, maar dat ze als grootaandeelhouder van de ns geen poot uitsteekt. Praatjes vullen geen gaatjes.
quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:46 schreef Cherni het volgende:
Er schijnt een akkoord op de plank te liggen waar beide partijen mee kunnen leven. Het is wat vroeg om een conclusie te trekken. Even afwachten dus.
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/quote:Dus komt de vervoerder nu met een nieuw loonbod van 5 procent met terugwerkende kracht per 1 juli dit jaar met een minimum van 150 euro én een eenmalige uitkering van 650 euro. Per 1 januari 2023 wil NS de lonen dan verhogen met 2,5 procent. Het gaat om cao met een looptijd van anderhalf jaar. Eerder lag een verhoging van 8 procent over een periode van tweeënhalf jaar op tafel.
Ook wil de directie nu afspraken maken ‘hoe om te gaan met de onzekerheid van de inflatieontwikkeling’, een opmerkelijke stap in dure tijden. Verder worden in het aanbod de jeugdschalen afgeschaft, een duidelijke wens van de vakbeweging. Daarnaast moet er een deal komen over verhoging van de pensioenpremie en wordt het minimumloon van 14 euro per uur in de cao vastgelegd.
Om de werkdruk aan te pakken, stelt de vervoerder voor het personeel meer zekerheid over verlof geven door twee dagen snipperverlof gegarandeerd toe te kennen. En: ‘We willen graag in gesprek hoe we samen mogelijk maken dat collega’s in de toekomst minder worden belast door onregelmatige diensten, specifiek het werken in de nacht en weekenden’. Ook wordt het recht op onbereikbaarheid opgenomen in de cao.
@Starhopper begint de problemen door elkaar te halen.quote:Op maandag 5 september 2022 19:50 schreef Starhopper het volgende:
geen COA = de boel platgooien tot er een nieuwe COA ligt
Inderdaad. Doordeweeks treffen ze voornamelijk mensen die voor hun werk of studie afhankelijk zijn van het openbaar vervoer dus doe maar tijdens grote festiviteiten in het weekend.quote:Op dinsdag 6 september 2022 07:10 schreef Enawh het volgende:
Als ze ballen hadden moesten ze tijdens Zandvoort doen en niet ervoor en erna.
Dan had je een statement, maar nee ff burgers pesten
quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:50 schreef Kopiko het volgende:
[..]
@:starhopper begint de problemen door elkaar te halen.
Klopt. Wat mij dwars zat is het zakelijke, roosters en sociale veiligheid. De sociale veiligheid zal wel een hot item blijven omdat het ook een maatschappelijk probleem is.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/
Ik heb niet echt een mening over de financiële kant, maar het lijkt me in elk geval wel goed dat ze ook werkdrukgerelateerde issues in de cao opnemen.
Gelukkig wel, de werkdruk en structureel geen verlof op kunnen nemen was ook mijn grootste pijnpunt toen ik nog machinist was. Is echt al jaren zo. Ben wel benieuwd hoe ze dat gegarandeerde snipperverlof vorm gaan geven, er is nog steeds een nijpend tekort aan machinisten en conducteurs.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/
Ik heb niet echt een mening over de financiële kant, maar het lijkt me in elk geval wel goed dat ze ook werkdrukgerelateerde issues in de cao opnemen.
Naast het rijden van treinen ben ik ook roosterraar. Ik heb in iedergeval de hoop dat ik voor 2023 daar waar mogelijk sociale roosters kan maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van de werklijnen die je krijgt per standplaats.quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:04 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Gelukkig wel, de werkdruk en structureel geen verlof op kunnen nemen was ook mijn grootste pijnpunt toen ik nog machinist was. Is echt al jaren zo. Ben wel benieuwd hoe ze dat gegarandeerde snipperverlof vorm gaan geven, er is nog steeds een nijpend tekort aan machinisten en conducteurs.
Ik hoor dat net ook pas. Vreemd allemaal. Mogelijk komt er toch nog wel een akkoord. Daarom was ik al wat voorzichtig en dat we het even moeten afwachten. Ik was positief maar dit valt mij wat tegen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 18:34 schreef Janneke141 het volgende:
En ze gaan toch gewoon staken. Fuck die reiziger
Sociale roosters kan al een heel verschil maken. Ik zie nu mensen die net klaar zijn met de opleiding afhaken vanwege het twee van de drie weekeinden werken en het niet krijgen van verlof. Ook al is het een maand van tevoren aangevraagd.quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Naast het rijden van treinen ben ik ook roosterraar. Ik heb in iedergeval de hoop dat ik voor 2023 daar waar mogelijk sociale roosters kan maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van de werklijnen die je krijgt per standplaats.
Het nijpend tekort word opgevangen door minder treinen te laten rijden.
Ongetwijfeld. Merk alleen wel dat de actiebereidheid hoog is. En niet alleen onder rijdend personeel.quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:58 schreef Mortaxx het volgende:
Als ze nu direct de staking cancellen is de onderhandelingspositie weg. Gaat komende dagen heus nog wel over gepraat worden
De actiebereidheid is er dus wel, maar geen greintje creativiteit… waardoor een massa aan mensen die totaal geen invloed hebben op de situatie steeds in de shit terechtkomen. Ik vind dat wel jammer.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:18 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Merk alleen wel dat de actiebereidheid hoog is. En niet alleen onder rijdend personeel.
Voor de mensen die het treft is het vervelend inderdaad. Heb er zelf de vorige keer ook flink last van gehad. Maar ja, als het het enige machtsmiddel is dat ze hebben..quote:Op woensdag 7 september 2022 08:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De actiebereidheid is er dus wel, maar geen greintje creativiteit… waardoor een massa aan mensen die totaal geen invloed hebben op de situatie steeds in de shit terechtkomen. Ik vind dat wel jammer.
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaanquote:De NS laat als de aangekondigde regionale stakingen op het spoor doorgaan op die dagen helemaal geen treinen rijden. Volgens de NS is er geen mogelijkheid om op een verantwoorde, betrouwbare en veilige manier een dienstregeling te rijden. De NS kiest er daarom voor om dan alle treinen te schrappen.
quote:Op woensdag 7 september 2022 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaan
Man, man, man
En dan maar hopen dat die wegwerkers geen enorme loonsverhoging eisen als ze merken dat de vraag naar hen enorm toeneemt ?quote:Op woensdag 7 september 2022 14:52 schreef EinarBoe het volgende:
Treurig. Dan maar nieuwe snelwegen aanleggen.
Als je ze niet aanlegt, kun je in ieder geval nog de al bestaande snelwegen gebruiken. Die vlieger gaat bij de trein niet op - als de conducteurs niet willen rijden, liggen de sporen er voor niets en heeft iedereen pech gehad.quote:Op woensdag 7 september 2022 15:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat die wegwerkers geen enorme loonsverhoging eisen als ze merken dat de vraag naar hen enorm toeneemt ?
Boete geven wegens contractbreuk.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaan
Man, man, man
OV hoort dan ook gewoon zonder winstoogmerk te opereren. Maarja, (semi-)privatisering dankzij de neo-liberalen.quote:Op woensdag 7 september 2022 19:48 schreef Nielsch het volgende:
Echt fucking kinderachtig van die vakbonden dat ze ondanks dat er weer gesprekken zijn alsnog gaan staken. Ze willen echt het onderste uit de kan van een verliesleidend bedrijf dat enkel op de been blijft door de belastingbetaler. Te zot voor woorden.
ik vind een verhoging met absolute euro's voor iedereen wel een echte verbetering dan het ouderwetse systeem met percentages. Ik zou hier wel voor stemmen.quote:Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Cherni het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stakingen-opgeschort
Zou het dan eindelijk lukken. Ik kan niet voor elk lid spreken maar dit is toch een mooi pakket.
Ik ben hiermee zeer tevreden. Voor de laagste schalen is dit uniek.quote:Op zondag 11 september 2022 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind een verhoging met absolute euro's voor iedereen wel een echte verbetering dan het ouderwetse systeem met percentages. Ik zou hier wel voor stemmen.
Het maakt iig dat er niet meer gestaakt zal worden verwacht ik. Als je over dit soort voorstellen in gesprek bent, lijkt me dat een beetje ongepast. Blijkbaar is er bereidheid. Positief dus.quote:Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Cherni het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stakingen-opgeschort
Zou het dan eindelijk lukken. Ik kan niet voor elk lid spreken maar dit is toch een mooi pakket.
Dat lijkt mij ook, zeker mooi hoe ze die 5% geregeld hebben als 5% van het loon minder dan ¤ 185 is, dat geldt voor alle inkomens onder de ¤ 3.700 en dat is best een flink bedrag voor zo'n grens.quote:Op zondag 11 september 2022 10:35 schreef Cherni het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stakingen-opgeschort
Zou het dan eindelijk lukken. Ik kan niet voor elk lid spreken maar dit is toch een mooi pakket.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |