Hoe durven ze dit een goed salaris te noemenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Oh wowquote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
in NL geldt: hoe ouder je bent hoe meer je verdiend bij dezelfde baanquote:Op woensdag 17 augustus 2022 23:39 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Wat heeft leeftijd hier trouwens mee te maken, even ervan uitgaand dat je in beide gevallen nooit eerder in zo'n cabine gezeten hebt?
ziek melden verbieden?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 22:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Personeel verbieden om ontslag te nemen
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Hmmm is dat de reden dat machinisten van Arriva massaal overlopen naar NS. Althans in het zuiden. Als die 600 euro meer verdienen dan stap ik gelijk over naar Arriva.quote:Op maandag 29 augustus 2022 18:41 schreef praadje het volgende:
[..]
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.
De machinisten van Arriva verdienen zo'n 600 euro meer per maand ten opzichte van die van de NS kwam daaruit naar voren.
Dit is nog echt ookquote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Ja hallo, dit kan toch niet echt waar zijn? ¤2444 bruto.....quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Dat is een starters salaris. Iemand in opleiding dus, die in schaal 54 begint. En afhankelijk van je leeftijd klopt dit. Iemand van 18 jaar zal die 1574 hebben. Een starter die de 50 is gepasseerd die 2444. Allemaal zonder toeslag. Bovendien is het een functie op mbo n3 niveau.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja hallo, dit kan toch niet echt waar zijn? ¤2444 bruto.....
Ik werk minder uren en heb ¤2000 meer dan de max...
Ja, dan nog te weinig. Beter machinist zijn op goederenvervoer, dat verdient wel primaquote:Op maandag 29 augustus 2022 19:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is een starters salaris. Iemand in opleiding dus, die in schaal 54 begint. En afhankelijk van je leeftijd klopt dit. Iemand van 18 jaar zal die 1574 hebben. Een starter die de 50 is gepasseerd die 2444. Allemaal zonder toeslag. Bovendien is het een functie op mbo n3 niveau.
Begrijp dat er nogal wat Machinisten zelf een goederen transport Loc gekocht hebben en zelfstandig zijn gegaan.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, dan nog te weinig. Beter machinist zijn op goederenvervoer, dat verdient wel prima
Dat zal dan niet in Nederland geweest zijn.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Begrijp dat er nogal wat Machinisten zelf een goederen transport Loc gekocht hebben en zelfstandig zijn gegaan.
Als er een punt is waar ik niet over klaag is het wel het salaris. Uiteraard ik zit in de eindtrede en hoogste schaal. Wat mij dwars zit is de uitholling van het vak, centralisatie van diverse onderdelen en de sociale veiligheid. Dat die doorgroei naar de max. zo lang duurt past in deze tijd inderdaad niet meer.quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, dan nog te weinig. Beter machinist zijn op goederenvervoer, dat verdient wel prima
Nee?quote:Op maandag 29 augustus 2022 19:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zal dan niet in Nederland geweest zijn.
De meeste daarvan zijn dochterondernemingen van (buitenlandse) spoorwegondernemingen en/of van havenbedrijven en dergelijke. Daarnaast zijn ouwe diesellocs helemaal niet toegelaten op de Betouweroute.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee?
Meen daar paar jaar geleden eens een artikel over gelezen te hebben in NRC. Dat was de reden waarom er zoveel (ouwe) diesellocks reden op de Betuwe route
Hier de toegelaten vrachtvervoersbedrijven op het spoor in NL
https://www.nvbs.com/kenn(...)goederenvervoerders/
Daar mag wel 1000 euro boven op.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
Dank je voor je uitleg, herinner me het dan verkeerd, of het is veranderd, want op Wikipedia lees ikquote:Op maandag 29 augustus 2022 20:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De meeste daarvan zijn dochterondernemingen van (buitenlandse) spoorwegondernemingen en/of van havenbedrijven en dergelijke. Daarnaast zijn ouwe diesellocs helemaal niet toegelaten op de Betouweroute.
Je kunt misschien wel een oude locomotief op de kop tikken (succes met daar een lening voor afsluiten trouwens), maar daarmee heb je nog geen licentie. En die krijg je ook echt niet zomaar als zzp-machinist - ik kan me in elk geval niet herinneren dat het gebeurd is in Nederland.
Het is geen wegtransport waar je zomaar vrije rijder kan worden. Dit is echt ingewikkelder.
quote:Na de ingebruikname van de bovenleiding van de Betuweroute in november 2007 reden de elektrische locomotieven die van Kijfhoek naar Duitsland reden op drie verschillende elektrische spanningen, successievelijk 1500 V= in Kijfhoek, 25 kV AC op de Betuweroute, tot aan de opheffing van het "spanningseiland" eerst nog weer 1500 V gelijkspanning tot de grens, en daarna de Duitse 15 kV wisselspanning. Dit vereist een kostbare installatie in de locomotieven. Daarom werd over de Betuweroute nog veel met diesellocomotieven gereden. Die moesten dan wel voor het beveiligingssysteem ERTMS level 2 zijn aangepast.
Nee, wikipedia heeft wel gelijk maar ik reageerde iets te kort door de bocht op je statement over tweedehandsjes. Er zijn op zich wel diesellocs toegelaten, maar die moeten voorzien zijn van ERTMS, een modern veiligheidssysteem dat nogal duur is en waar het gemiddelde NS-diesel-afdankertje echt niet aan voldoet.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dank je voor je uitleg, herinner me het dan verkeerd, of het is veranderd, want op Wikipedia lees ik
[..]
Is dat niet allang het geval?quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, wikipedia heeft wel gelijk maar ik reageerde iets te kort door de bocht op je statement over tweedehandsjes. Er zijn op zich wel diesellocs toegelaten, maar die moeten voorzien zijn van ERTMS, een modern veiligheidssysteem dat nogal duur is en waar het gemiddelde NS-diesel-afdankertje echt niet aan voldoet.
Maar goed, wat ik nog wel zie gebeuren is dat machinisten zich net als leraren of zorgverleners als zzp'er aan gecertificeerde bedrijven gaan verhuren. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt niet bepaald kansloos.
Weet ik eigenlijk niet. Misschien dat @Cherni daar iets zinnigs over kan zeggen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dat niet allang het geval?
Bij goederenvervoer weet ik zeker dat er zppers werken. Er zijn ook speciale uitzendbureaus voor machinisten. Bij NS ken ik niet een zelfstandige machinist.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dat niet allang het geval?
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 20:24 schreef Isane het volgende:
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere:
Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max.
Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikel is van mei 2022
Dat is natuurlijk onmogelijk. Als je starters veel sneller laat doorgroeien heb je al een groot probleem opgelost. Men groeit niet snel genoeg door. Dat past niet meer in deze tijd omdat de opleidingen en werkzaamheden van een machinist lang niet meer hetzelfde zijn als 30 jaar geleden.quote:Op maandag 29 augustus 2022 20:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Daar mag wel 1000 euro boven op.
3343,68 cao 2019 maximale dat een machinist bruto kan halen exclusief onregelmatigheid, vakantiegeld, kerstgeld en nog wat andere vergoedingen afhankelijk van de diensten. Daar was ik wel 17 jaar mee bezig om die eindtrede te bereiken. En die 17 jaar past niet meer in deze tijd. Toen ik op 40 jarige leeftijd begon had ik gigantisch moeten inleveren. De omgeving verklaarde mij voor gekquote:Op maandag 29 augustus 2022 22:06 schreef mir1986 het volgende:
Mensen in de zorg verdienen niet veel meer dan dat hoor. Schaal 40, GGZ, maximaal 3190 excl. vakantiegeld en 13e maand. Heb je gewoon een HBO-functie.
Dat is alleen het startsalaris hé, je groeit uiteindelijk door naar 3300 ofzo?
GGZ duurt het maximaal 12 jaar en dan ben je ook klaar met groeien.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
3343,68 cao 2019 maximale dat een machinist bruto kan halen exclusief onregelmatigheid, vakantiegeld, kerstgeld en nog wat andere vergoedingen afhankelijk van de diensten. Daar was ik wel 17 jaar mee bezig om die eindtrede te bereiken. En die 17 jaar past niet meer in deze tijd. Toen ik op 40 jarige leeftijd begon had ik gigantisch moeten inleveren. De omgeving verklaarde mij voor gek.Maar in mijn geval geheel vrijwillig en nog geen dag spijt van gehad ondanks dat ik het natuurlijk ook niet overal mee eens ben.
Ik weet natuurlijk niet waar men die 12 jaar op baseert. Maar een machinist in deze tijd, daar mag je vanuit gaan dat hij binnen 2 jaar precies dezelfde werkzaamheden verricht dan een machinist die al 40 jaar op de bok zit.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:25 schreef mir1986 het volgende:
[..]
GGZ duurt het maximaal 12 jaar en dan ben je ook klaar met groeien.
quote:Op maandag 29 augustus 2022 21:25 schreef praadje het volgende:
[..]
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist.
De machinisten van Arriva verdienen zo'n 600 euro meer per maand ten opzichte van die van de NS kwam daaruit naar voren.
Excuses, het gaat over het salaris van een conducteurBeetje odd die ¤ 1.600 bruto, want het wettelijk minimumloon was per 1 januari dit jaar al ¤ 1.725SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikel is van mei 2022
En 36 uur is standaard bij de NS dus minder dan dat zou het niet mogen zijn bij fulltime dienstverband.
Die 1725 is vanaf 21 jaar.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje odd die ¤ 1.600 bruto, want het wettelijk minimumloon was per 1 januari dit jaar al ¤ 1.725
En 36 uur is standaard bij de NS dus minder dan dat zou het niet mogen zijn bij fulltime dienstverband.
Dat gaat om 18 jarigen(machinisten). Bij 21 jaren oud heb je als starter een dikke 1900 euro bruto zonder alle toeslagen etc.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje odd die ¤ 1.600 bruto, want het wettelijk minimumloon was per 1 januari dit jaar al ¤ 1.725
En 36 uur is standaard bij de NS dus minder dan dat zou het niet mogen zijn bij fulltime dienstverband.
Ja en ook machinisten. Ik vind dat te jong voor dit soort functies. Maar wie ben ik.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn er serieus conducteurs die jonger zijn?
Hmmm vreemd. Voor een machinist die in 54 start? Ik weet niet waar een conducteur(hc) in start. Dat zou ik moeten navragen.quote:
Wat is daar mis mee?quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn er serieus conducteurs die jonger zijn?
Ik hoop niet dat 18 jarigen zich nu aangevallen voelen. Er is niets mis mee. Maar te jong vanwege onregelmatigheid en je moet erg sterk in je schoenen staan, zeker als conducteur zijnde als 18 jarige. En laat juist in die groep de meeste afvallen na een jaartje. Oké je hebt uitzonderingen.quote:
Niet heel raar dat ze afvallen met zo'n jodenfooi als salaris. Je kunt nog beter vakken gaan vullen.quote:Op maandag 29 augustus 2022 23:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat 18 jarigen zich nu aangevallen voelen. Er is niets mis mee. Maar te jong vanwege onregelmatigheid en je moet erg sterk in je schoenen staan, zeker als conducteur zijnde als 18 jarige. En laat juist in die groep de meeste afvallen na een jaartje. Oké je hebt uitzonderingen.
Ik zou zeggen loop eens in je eentje door de trein in de avonduren en ga maar controleren. De sociale veiligheid wat uiteraard ook een maatschappelijk probleem is, speelt een zeer grote rol. Een conducteur/conductrice zou moeten optreden waar normaal een aantal man politie mensen voor nodig zijn.quote:Op maandag 29 augustus 2022 23:15 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Niet heel raar dat ze afvallen met zo'n jodenfooi als salaris. Je kunt nog beter vakken gaan vullen.
18 jarigen mogen in het leger, bij de politie. Maar conducteur is te zwaar (lol)
quote:Drie nieuwe NS-stakingen aangekondigd, komende vrijdag de eerste
NS-medewerkers gaan mogelijk opnieuw staken. De eerste stakingsdag is aangekondigd voor vrijdag in de regio Noordwest en West, zo melden de vakbonden VVMC, FNV en CNV Vakmensen maandag.
De week daarop is er een staking op dinsdag 13 september in regio's Oost, Zuid en Noord. Donderdag 15 september moet in de regio Midden gestaakt worden.
"Alhoewel de stakingen van 24, 26, 29, 30 en 31 augustus qua actiebereidheid en effect op de dienstregeling en alle andere werkzaamheden bij NS een daverend succes zijn geweest, ligt er nog steeds geen nieuwe cao", licht de FNV toe. "Wij gaan door tot er een goede cao ligt."
Eind vorige maand werd er, verdeeld over twee weken, vijf dagen lang gestaakt door NS-personeel. Dit had grote gevolgen voor treinreizigers. Het leidde daarnaast tot honderden kilometers extra file op de weg.
De NS-medewerkers staken omdat zij een betere cao willen. De NS wil de lonen wel verhogen, maar niet zo veel als het personeel en de vakbonden willen.
Mocht er na deze tweede stakingsgolf nog steeds geen cao liggen, dan volgen er landelijke stakingen, dreigt de FNV.
https://www.nu.nl/economi(...)ijdag-de-eerste.html
Goed nieuws!quote:
De ns vindt hun klanten en hun werknemers blijkbaar niet belangrijkquote:Op maandag 5 september 2022 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
Vrijdag en volgende week opnieuw stakingsdagen. De treinreiziger kan de boom in.
Of stakingen tot er een cao ligt!quote:
Dat is de volgende stap denk ik. Na een aantal landelijke stakingsdagen geen CAO = de boel platgooien tot er een nieuwe CAO ligtquote:Op maandag 5 september 2022 19:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of stakingen tot er een cao ligt!
De arbeiders zijn de baasquote:Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Absoluut. Kunnen het maar beter gehad hebben. Gewoon de hele boel plat tot de NS toegeeft
Staking Midden staat al zo ongeveer gelijk aan landelijk als het om de NS gaat.quote:
Tijd om werknemers uitknijpen te verbiedenquote:Op maandag 5 september 2022 20:11 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd om stakingen in de publieke sector te verbieden.
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.quote:Op maandag 5 september 2022 20:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tijd om werknemers uitknijpen te verbieden
En hoe zou het personeel van de NS dan druk moeten zetten zonder reizigers te treffen?quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Je snapt het hele punt van een staking niet volgens mij.quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Hoe is dat het probleem van de treinreiziger?quote:Op maandag 5 september 2022 20:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe zou het personeel van de NS dan druk moeten zetten zonder reizigers te treffen?
Als er straks geen personeel meer te vinden is heeft de reiziger een groter probleemquote:Op maandag 5 september 2022 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe is dat het probleem van de treinreiziger?
Gaan we weer…quote:
Ik kan met de bus. Twee uur reizen enkele reis ipv 20 minutenquote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Als boer Harms het doet spreekt iedereen er terecht schande van. Nu weet ik dat die een illegaal middel gebruikten, maar volgens mij is dat geen fundamenteel verschil. Je hebt niet het recht om een ander onredelijk tot last te zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit.
Al laat je maar 1 trein per uur rijden, dat is dan toch iets voor mensen die geen ander vervoer hebben.quote:Op maandag 5 september 2022 23:33 schreef maan_man het volgende:
Ik lees dat in Nederland zo'n 18% lid is van een vakbond. Volgens mij zijn in het personenvervoer meer mensen lid van een vakbond, maar hoeveel zijn er dat daadwerkelijk. Kunnen die niet met een hesje op het perron gaan staan, terwijl de rest een substantieel deel van de treinen laat rijden.
Je moet wel een bepaald percentage kunnen garanderen. Anders krijg je verdrukking en onwelwordingen in overvolle treinen.quote:Op maandag 5 september 2022 23:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Al laat je maar 1 trein per uur rijden, dat is dan toch iets voor mensen die geen ander vervoer hebben.
Avond ervoor..hotel? Verblijven bij vrienden of familie?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Iemand je weg laten brengen evt de avond ervoor naar hotel?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Tja jammer voor je. Maar je snapt dat het niet om jou draait toch?quote:Op maandag 5 september 2022 20:40 schreef _Arual_ het volgende:
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap.
Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt.
Waardeloos dit.
Natuurlijk. Maar ik mag toch wel balen als ik zomaar voor een enorm probleem gesteld word? Da’s toch echt mijn allereerste reactie.quote:Op dinsdag 6 september 2022 01:35 schreef Prego het volgende:
[..]
Tja jammer voor je. Maar je snapt dat het niet om jou draait toch?
Tsja, Nederland hè. Om de een of andere reden menen we hier dat iedereen die in de publieke sector werkt het maar uit pure liefdadigheid moet doen. En het dan ook maar vreemd vinden dat we al jaren geen gekken kunnen vinden die het willen (blijven) doen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 10:41 schreef Farenji het volgende:
Ik mis wel een beetje solidariteit met de werkers hier. Ik begrijp dat het kut is als je trein niet rijdt, maar richt die frustratie dan op de NS en niet de stakers. De eisen die ze hebben zijn echt niet onredelijk. En behalve staken hebben ze geen ander drukmiddel dat echt werkt.
Ja, typisch weer, terwijl ze wel de boetes met 8,6% verhogen, want inflatie.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:10 schreef Farenji het volgende:
Het is ook tekenend dat de overheid wel het bedrijfsleven aanspoort om de lonen te verhogen, maar dat ze als grootaandeelhouder van de ns geen poot uitsteekt. Praatjes vullen geen gaatjes.
quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:46 schreef Cherni het volgende:
Er schijnt een akkoord op de plank te liggen waar beide partijen mee kunnen leven. Het is wat vroeg om een conclusie te trekken. Even afwachten dus.
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/quote:Dus komt de vervoerder nu met een nieuw loonbod van 5 procent met terugwerkende kracht per 1 juli dit jaar met een minimum van 150 euro én een eenmalige uitkering van 650 euro. Per 1 januari 2023 wil NS de lonen dan verhogen met 2,5 procent. Het gaat om cao met een looptijd van anderhalf jaar. Eerder lag een verhoging van 8 procent over een periode van tweeënhalf jaar op tafel.
Ook wil de directie nu afspraken maken ‘hoe om te gaan met de onzekerheid van de inflatieontwikkeling’, een opmerkelijke stap in dure tijden. Verder worden in het aanbod de jeugdschalen afgeschaft, een duidelijke wens van de vakbeweging. Daarnaast moet er een deal komen over verhoging van de pensioenpremie en wordt het minimumloon van 14 euro per uur in de cao vastgelegd.
Om de werkdruk aan te pakken, stelt de vervoerder voor het personeel meer zekerheid over verlof geven door twee dagen snipperverlof gegarandeerd toe te kennen. En: ‘We willen graag in gesprek hoe we samen mogelijk maken dat collega’s in de toekomst minder worden belast door onregelmatige diensten, specifiek het werken in de nacht en weekenden’. Ook wordt het recht op onbereikbaarheid opgenomen in de cao.
@Starhopper begint de problemen door elkaar te halen.quote:Op maandag 5 september 2022 19:50 schreef Starhopper het volgende:
geen COA = de boel platgooien tot er een nieuwe COA ligt
Inderdaad. Doordeweeks treffen ze voornamelijk mensen die voor hun werk of studie afhankelijk zijn van het openbaar vervoer dus doe maar tijdens grote festiviteiten in het weekend.quote:Op dinsdag 6 september 2022 07:10 schreef Enawh het volgende:
Als ze ballen hadden moesten ze tijdens Zandvoort doen en niet ervoor en erna.
Dan had je een statement, maar nee ff burgers pesten
quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:50 schreef Kopiko het volgende:
[..]
@:starhopper begint de problemen door elkaar te halen.
Klopt. Wat mij dwars zat is het zakelijke, roosters en sociale veiligheid. De sociale veiligheid zal wel een hot item blijven omdat het ook een maatschappelijk probleem is.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/
Ik heb niet echt een mening over de financiële kant, maar het lijkt me in elk geval wel goed dat ze ook werkdrukgerelateerde issues in de cao opnemen.
Gelukkig wel, de werkdruk en structureel geen verlof op kunnen nemen was ook mijn grootste pijnpunt toen ik nog machinist was. Is echt al jaren zo. Ben wel benieuwd hoe ze dat gegarandeerde snipperverlof vorm gaan geven, er is nog steeds een nijpend tekort aan machinisten en conducteurs.quote:Op dinsdag 6 september 2022 11:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/
Ik heb niet echt een mening over de financiële kant, maar het lijkt me in elk geval wel goed dat ze ook werkdrukgerelateerde issues in de cao opnemen.
Naast het rijden van treinen ben ik ook roosterraar. Ik heb in iedergeval de hoop dat ik voor 2023 daar waar mogelijk sociale roosters kan maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van de werklijnen die je krijgt per standplaats.quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:04 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Gelukkig wel, de werkdruk en structureel geen verlof op kunnen nemen was ook mijn grootste pijnpunt toen ik nog machinist was. Is echt al jaren zo. Ben wel benieuwd hoe ze dat gegarandeerde snipperverlof vorm gaan geven, er is nog steeds een nijpend tekort aan machinisten en conducteurs.
Ik hoor dat net ook pas. Vreemd allemaal. Mogelijk komt er toch nog wel een akkoord. Daarom was ik al wat voorzichtig en dat we het even moeten afwachten. Ik was positief maar dit valt mij wat tegen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 18:34 schreef Janneke141 het volgende:
En ze gaan toch gewoon staken. Fuck die reiziger
Sociale roosters kan al een heel verschil maken. Ik zie nu mensen die net klaar zijn met de opleiding afhaken vanwege het twee van de drie weekeinden werken en het niet krijgen van verlof. Ook al is het een maand van tevoren aangevraagd.quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Naast het rijden van treinen ben ik ook roosterraar. Ik heb in iedergeval de hoop dat ik voor 2023 daar waar mogelijk sociale roosters kan maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van de werklijnen die je krijgt per standplaats.
Het nijpend tekort word opgevangen door minder treinen te laten rijden.
Ongetwijfeld. Merk alleen wel dat de actiebereidheid hoog is. En niet alleen onder rijdend personeel.quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:58 schreef Mortaxx het volgende:
Als ze nu direct de staking cancellen is de onderhandelingspositie weg. Gaat komende dagen heus nog wel over gepraat worden
De actiebereidheid is er dus wel, maar geen greintje creativiteit… waardoor een massa aan mensen die totaal geen invloed hebben op de situatie steeds in de shit terechtkomen. Ik vind dat wel jammer.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:18 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Merk alleen wel dat de actiebereidheid hoog is. En niet alleen onder rijdend personeel.
Voor de mensen die het treft is het vervelend inderdaad. Heb er zelf de vorige keer ook flink last van gehad. Maar ja, als het het enige machtsmiddel is dat ze hebben..quote:Op woensdag 7 september 2022 08:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De actiebereidheid is er dus wel, maar geen greintje creativiteit… waardoor een massa aan mensen die totaal geen invloed hebben op de situatie steeds in de shit terechtkomen. Ik vind dat wel jammer.
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaanquote:De NS laat als de aangekondigde regionale stakingen op het spoor doorgaan op die dagen helemaal geen treinen rijden. Volgens de NS is er geen mogelijkheid om op een verantwoorde, betrouwbare en veilige manier een dienstregeling te rijden. De NS kiest er daarom voor om dan alle treinen te schrappen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |