Partner krijgt bij huidige ORV 50% van de hypotheeklast zeg maar. Maar het is VEEL interessanter om een ORV te nemen voor inkomstenverlies. Waar kan ik die afsluiten?quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:35 schreef gcjoel het volgende:
[..]
ORV hoef je niet te verpanden, dus je kan hem gewoon afsluiten voor een gewenst bedrag en je partner krijgt dat dan gewoon bij eventueel overlijden. (wel opletten dat de partner de polis sluit op jouw leven)
Wij hebben geen pensioenfonds. Regelen we zelf via een toekomstregeling via o.a. Brand New Day. Is ook veel interessanter, want je gemiddelde opbrengt is veel hoger dan een random fonds.quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het met je eigen pensioenfonds??
Dat ligt meestal aan de LTV en/of het inkomen van de partner, of een ORV wel of niet verpand moet worden, als in: dat de hypotheekbank dat eist.quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:35 schreef gcjoel het volgende:
[..]
ORV hoef je niet te verpanden, dus je kan hem gewoon afsluiten voor een gewenst bedrag en je partner krijgt dat dan gewoon bij eventueel overlijden. (wel opletten dat de partner de polis sluit op jouw leven)
Klopt, maar ik vernam dat dit ook via een ORV in te regelen is?quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit noemen ze een nabestaanden pensioen.
Klopt ja. Er zijn behoorlijk wat aanbieders die een ORV vereisen. Of die van ons dat eist geen idee, maar ik wil het netjes achterlaten mocht het ooit zover zijn. Mijn vrouw haar salaris is nog geen 20% van mijn salaris zeg maar.quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat ligt meestal aan de LTV en/of het inkomen van de partner, of een ORV wel of niet verpand moet worden, als in: dat de hypotheekbank dat eist.
Als de hypotheekbank verpanding van een ORV eist omdat je de hypotheek anders niet krijgt zul je wel moeten verpanden.
Zorg dat je een goed pensioen en een ANW-hiaat pensioen hebt.quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:56 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Klopt ja. Er zijn behoorlijk wat aanbieders die een ORV vereisen. Of die van ons dat eist geen idee, maar ik wil het netjes achterlaten mocht het ooit zover zijn. Mijn vrouw haar salaris is nog geen 20% van mijn salaris zeg maar.
Waarom zou je een ANW-hiaat nemen? Mijn vrouw heeft zelf al een pensioen opgebouwd. Wil enkel dat een groot deel van mijn salaris (zeg even 60% minimaal) naar haar gaat. Dan heb ik toch geen ANW nodig of vergis ik mij?quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zorg dat je een goed pensioen en een ANW-hiaat pensioen hebt.
Pensioen zijn we natuurlijk aan het opbouwen, maar ik dacht misschien kan ik wat via een ORV regelen extra zeg maar.quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zorg dat je een goed pensioen en een ANW-hiaat pensioen hebt.
Zoiets?:quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:59 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Waarom zou je een ANW-hiaat nemen? Mijn vrouw heeft zelf al een pensioen opgebouwd. Wil enkel dat een groot deel van mijn salaris (zeg even 60% minimaal) naar haar gaat. Dan heb ik toch geen ANW nodig of vergis ik mij?
Klopt. Maar je hebt dus eigenlijk geen nabestaandenpensioenvoorziening.quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:49 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Wij hebben geen pensioenfonds. Regelen we zelf via een toekomstregeling via o.a. Brand New Day. Is ook veel interessanter, want je gemiddelde opbrengt is veel hoger dan een random fonds.
Omdat dat gewoon een maandelijks extra stuk inkomen is tot haar pensioendatum, hoe hoog dat is is weer afhankelijk van je pensioenverzekeraar.quote:Op woensdag 20 juli 2022 13:59 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Waarom zou je een ANW-hiaat nemen? Mijn vrouw heeft zelf al een pensioen opgebouwd. Wil enkel dat een groot deel van mijn salaris (zeg even 60% minimaal) naar haar gaat. Dan heb ik toch geen ANW nodig of vergis ik mij?
Volgens mij kan ik dit wel via Brand New Day inregelen. Ik ga daar eens even voor bellen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 14:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt. Maar je hebt dus eigenlijk geen nabestaandenpensioenvoorziening.
Goed idee. Ik heb een pensioenvoorziening (2 bij nader inzien), en die renderen als een tierelier.quote:Op woensdag 20 juli 2022 14:18 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Volgens mij kan ik dit wel via Brand New Day inregelen. Ik ga daar eens even voor bellen.
Hoe onverwachtquote:Op woensdag 20 juli 2022 14:20 schreef Leandra het volgende:
De sociale verhuurders lopen tegen het probleem aan dat nieuwe huizen te duur worden om te bouwen:
https://www.gld.nl/nieuws(...)r-zeggen-verhuurders
Maar hoezo te duur?quote:Op woensdag 20 juli 2022 14:20 schreef Leandra het volgende:
De sociale verhuurders lopen tegen het probleem aan dat nieuwe huizen te duur worden om te bouwen:
https://www.gld.nl/nieuws(...)r-zeggen-verhuurders
Ik heb in een wijk gewoond met huizen uit 1915 en die betaalden tot 700 huur (ik had een koopwoning btw). Stel dat ze op 70 gulden/maand zijn begonnen, dan hebben die huizen in die 100 jaar iets van 2 ton opgeleverd. Terwijl ze voor 20.000 gulden zijn neergezet.quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Maar hoezo te duur?
De wijk hier is uit 1906 - 1930. Daar beuren ze al letterlijk bijna 100 jaar huur van.
Voor een organisatie zonder winstoogmerk (woningbouw mag geen winst maken toch?) lijkt het me dat een woning nooit 'te duur' kan zijn. De terugverdientijd is hooguit wat langer.
Ja, haal er een fraudezaak bij...quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb in een wijk gewoond met huizen uit 2015 en die betaalden tot 700 huur (ik had een koopwoning btw). Stel dat ze op 70 gulden/maand zijn begonnen, dan hebben die huizen in die 100 jaar iets van 2 ton opgeleverd. Terwijl ze voor 20.000 gulden zijn neergezet.
Maar goed, de managers moeten ook MAsserti kunnen rijden.
De kosten voor een hypotheekadviseur zijn fiscaal aftrekbaar. Dus hou er rekening mee dat zijn kosten met ongeveer 40% korting is. Scheelt weer.quote:Op donderdag 21 juli 2022 21:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Ook maar eens mengen in dit topic. Vriendin en ik zijn aan het rondkijken naar iets om samen te gaan wonen. Van de week een vrijblijvend gesprek gehad met een hypotheekadviseur en een indicatie van een max gekregen, dus we kunnen wat gerichter gaan zoeken.
En ik heb gelijk een vraag over de hypotheekadviseur. Ergens heb ik het idee dat het prima zonder kan. Ik werk in een Finance-functie, dus heb wel gevoel voor cijfertjes en wat kan er mis gaan met een hypotheek uitrekenen niet waar? Mijn vriendin is echter zzp'er in de zorg en heeft zich sinds 1 januari dit jaar ingekocht in een maatschap. De hypotheekadviseur waar we geweest zijn is ook haar boekhouder, dus dat is makkelijk. Die heeft gezegd dat mijn vriendin een zogeheten "explain case" is voor een bank, zeker ook omdat haar situatie dit jaar flink veranderd is sinds dat ze in de maatschap zit.
Goed, de hamvraag dus. Zouden jullie een hypotheekadviseur aanraden vanwege mijn vriendin of zou het ook in dit geval zelf te doen zijn als je een beetje gevoel voor cijfertjes hebt?
Woningen moeten natuurlijk ook een of meer keer gerenoveerd worden, er is onderhoud etc. Dat pakken ze in het VK toch anders aan, daar moet in elke nieuwbouwwijk een deel sociale woningen zijn. Dus niet hele sociale wijken, maar een rijtje in een wijk. Een deel van de kosten wordt dan gedragen door de commerciele woningen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:28 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Maar hoezo te duur?
De wijk hier is uit 1906 - 1930. Daar beuren ze al letterlijk bijna 100 jaar huur van.
Voor een organisatie zonder winstoogmerk (woningbouw mag geen winst maken toch?) lijkt het me dat een woning nooit 'te duur' kan zijn. De terugverdientijd is hooguit wat langer.
quote:Op donderdag 21 juli 2022 21:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Zo'n adviseur heeft wat directere lijntjes met hypotheekverstrekkers sommige hypotheek verstrekkers werken zelfs alleen maar via dat soort adviseurs.
Denk dat het daarvoor het handigste is.
quote:Op donderdag 21 juli 2022 22:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik denk dat je met 'wat gevoel voor cijfertjes' en een boel tijd een heel end komt, maar dat een hypotheekadviseur toch wel een van meerwaarde kan zijn, en een boel tijd kan schelen. Maar uiteindelijk adviseren ze, en nemen jullie de beslissing, dus zul je toch altijd ook zelf het eea uit willen zoeken.
Check, dat klinkt allemaal logisch. Denk dat ik als we beiden een huis-tuin-en-keuken-loondienstbaan hadden gehad zoals ik nu ik wel zelf was gaan kijken, maar nu wordt het toch wel ingewikkeld. En dat de adviseur ook de boekhouder van m'n vriendin is, is misschien wel makkelijk. Die kent de complete financiële situatie van m'n vriendin en haar zakelijke rekening al en sinds vorige week ook mijn inkomen uit loondienst, dus daar valt weinig meer uit te leggen. Niet dat we volgende week al een huis kopen maar nu het budget een stuk helderder voor ons is kunnen we toch wat serieuzer zoeken.quote:Op donderdag 21 juli 2022 22:05 schreef satecl het volgende:
[..]
De kosten voor een hypotheekadviseur zijn fiscaal aftrekbaar. Dus hou er rekening mee dat zijn kosten met ongeveer 40% korting is. Scheelt weer.![]()
En als een hypotheekadviseur net door zijn kennis 0,1% minder hypotheekrente kan regelen, verdien je het al 10x dubbel terug over het langere termijn. Daarom zou ik het altijd via een hypotheekadviseur doen. En dan ben ik zelf belastingadviseur
Je moet iig door je proeftijd heen zijn, tijdens je proeftijd krijg je geen hypotheek. Vervolgens is het afhankelijk van je contract of/hoe makkelijk je een hypotheek kan krijgen. Vast contract is sowieso geen probleem, tijdelijk contract wil je idealiter een intentieverklaring bij hebben dat het volgende contract wel vast wordt, bij 0 uren of uitzend-achtig constructies pakken ze vaak het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, dus dan is het daar afhankelijk van.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 10:14 schreef Anton91 het volgende:
Heeft iemand enig idee... Stel ik verander morgen van baan en ga bij een detacheeringsbureau aan de slag, kan ik dan een paar weken later bij een hypotheekadviseur aankloppen voor een hypotheek?
Ik verwacht een hypotheek van maximaal zo'n ¤125.000 en dat met het salaris ik het dubbele zou krijgen (in vast dienst verband etc).
Ja dat kan. Heb ik in 2012 ook gedaan, ik zat toen in het eerste jaar van de detachering (en gelijk het laatstequote:Op zaterdag 23 juli 2022 10:14 schreef Anton91 het volgende:
Heeft iemand enig idee... Stel ik verander morgen van baan en ga bij een detacheeringsbureau aan de slag, kan ik dan een paar weken later bij een hypotheekadviseur aankloppen voor een hypotheek?
Ik verwacht een hypotheek van maximaal zo'n ¤125.000 en dat met het salaris ik het dubbele zou krijgen (in vast dienst verband etc).
Zoek op Vestia Erik Staal, en een paar anderen. Hebben flinke zakken gevuld met overheidsgeld voor woningbouw.quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb in een wijk gewoond met huizen uit 1915 en die betaalden tot 700 huur (ik had een koopwoning btw). Stel dat ze op 70 gulden/maand zijn begonnen, dan hebben die huizen in die 100 jaar iets van 2 ton opgeleverd. Terwijl ze voor 20.000 gulden zijn neergezet.
Maar goed, de managers moeten ook Maserati kunnen rijden.
Niet helemaal waar. Bij mijn vorige woning had ik een intentieverklaring en zat ik nog in mijn proeftijd ( aanbieder HypoTrust ). Nu heb ik een contract zonder proeftijd ( ook niet geheel gebruikelijk hoorde ik ) en ook dat is geen probleem.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 11:10 schreef Bami het volgende:
[..]
Je moet iig door je proeftijd heen zijn, tijdens je proeftijd krijg je geen hypotheek. Vervolgens is het afhankelijk van je contract of/hoe makkelijk je een hypotheek kan krijgen. Vast contract is sowieso geen probleem, tijdelijk contract wil je idealiter een intentieverklaring bij hebben dat het volgende contract wel vast wordt, bij 0 uren of uitzend-achtig constructies pakken ze vaak het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, dus dan is het daar afhankelijk van.
En ze wisten dat je nog in je proeftijd zat? Dat is niet conform hoe hypotrust (en vrijwel elke andere geldverstrekker) het normaliter doet, dus dan heb je denk ik geluk gehad.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 17:58 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Bij mijn vorige woning had ik een intentieverklaring en zat ik nog in mijn proeftijd ( aanbieder HypoTrust ). Nu heb ik een contract zonder proeftijd ( ook niet geheel gebruikelijk hoorde ik ) en ook dat is geen probleem.
Waarom zou er een proeftijd zijn? Of eigenlijk waarom zou hij een proeftijd accepteren?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 11:10 schreef Bami het volgende:
[..]
Je moet iig door je proeftijd heen zijn, tijdens je proeftijd krijg je geen hypotheek. Vervolgens is het afhankelijk van je contract of/hoe makkelijk je een hypotheek kan krijgen. Vast contract is sowieso geen probleem, tijdelijk contract wil je idealiter een intentieverklaring bij hebben dat het volgende contract wel vast wordt, bij 0 uren of uitzend-achtig constructies pakken ze vaak het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, dus dan is het daar afhankelijk van.
Niet iedereen werkt bij jou en niet iedereen werkt in een branche waar men zo wanhopig is dat ze alles slikken om mensen te kunnen aantrekken.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 18:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom zou er een proeftijd zijn? Of eigenlijk waarom zou hij een proeftijd accepteren?
Iedereen die bij ons wordt aangenomen krijgt geen proeftijd want anders zegt die persoon gewoon nee
Welke branche bedoel je dan?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 18:51 schreef Kiid het volgende:
[..]
Niet iedereen werkt bij jou en niet iedereen werkt in een branche waar men zo wanhopig is dat ze alles slikken om mensen te kunnen aantrekken.
Ja, want dat kunnen ze zien aan loonstrook icm intentieverklaring etc.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 18:24 schreef Bami het volgende:
[..]
En ze wisten dat je nog in je proeftijd zat? Dat is niet conform hoe hypotrust (en vrijwel elke andere geldverstrekker) het normaliter doet, dus dan heb je denk ik geluk gehad.
Contract zonder proeftijd is nogal wiedes dat ze daar geen probleem mee hebben.
Laat ik het erop houden dat werkgeversverklaringen lang niet altijd correct ingevuld worden.quote:Op zondag 24 juli 2022 00:16 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ja, want dat kunnen ze zien aan loonstrook icm intentieverklaring etc.
Op mijn loonstrook staat gewoon in dienst per: bij jou niet?quote:Op zondag 24 juli 2022 01:16 schreef Bami het volgende:
[..]
Laat ik het erop houden dat werkgeversverklaringen lang niet altijd correct ingevuld worden.En op loonstroken staat het meestal niet.
En daar staat gewoon de eerste dag dat je komt werken, daar verandert een proeftijd niets aan.quote:Op zondag 24 juli 2022 14:10 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Op mijn loonstrook staat gewoon in dienst per: bij jou niet?
Ook dat klopt.quote:Op zondag 24 juli 2022 14:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
En daar staat gewoon de eerste dag dat je komt werken, daar verandert een proeftijd niets aan.
Vergeet het onderhoud van die woningen niet, stukje overhead aan administratie. Risico op wanbetalers die en teringzooi achterlaten moet ook gedekt worden.quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb in een wijk gewoond met huizen uit 1915 en die betaalden tot 700 huur (ik had een koopwoning btw). Stel dat ze op 70 gulden/maand zijn begonnen, dan hebben die huizen in die 100 jaar iets van 2 ton opgeleverd. Terwijl ze voor 20.000 gulden zijn neergezet.
Maar goed, de managers moeten ook Maserati kunnen rijden.
Als eigen huis bewoner, weet ik precies wat onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie (?) allemaal kosten. Dat haalt het niet bij 700 huur voor een hok met 70m2 BVO op 130m2 grond.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:02 schreef descon het volgende:
Vergeet het onderhoud van die woningen niet, stukje overhead aan administratie. Risico op wanbetalers die en teringzooi achterlaten moet ook gedekt worden.
Ow...en door die waardestijging worden je verzekeringen en belastingen ook hoger. Als je pech hebt zit er een huurder in vanaf het begin tegen een lage huur prijs maar ondertussen moet je wel verzekeren en belasting betalen tegenover de huidige WOZ waarde....daar gaat je marge
Jouw onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie zijn geheel niet hetzelfde als voor een commerciële verhuurder. Je hebt gewoon geen ideequote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Als eigen huis bewoner, weet ik precies wat onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie (?) allemaal kosten. Dat haalt het niet bij 700 huur voor een hok met 70m2 BVO op 130m2 grond.
De winst uit verhuur vloeit ergens anders in....
Ik heb het idee dat een particuliere woningbezitter, relatief meer betaalt aan onderhoud en verzekeringen voor z'n eigen huis dan een WBV. Iets met grote aantallen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 00:55 schreef investeerdertje het volgende:
Jouw onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie zijn geheel niet hetzelfde als voor een commerciële verhuurder. Je hebt gewoon geen idee
Nieuwbouw sociale huur wordt gefinancierd vanuit super goedkope leningen (met bankgarantie) en subsidies resp. goedkope grond betaald uit naastgelegen koopwoningen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:19 schreef Leandra het volgende:
Als ze nieuw bouwen moeten ze nog steeds de boel kunnen aflossen in X jaar en dat moet gedekt zijn door de huur.
Als dat niet lukt dan is het voor een woningstichting als sociale huurwoning te duur.
Ja en? Dat sluit uit dat het met de huidige bouwprijzen te duur kan worden?quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Nieuwbouw sociale huur wordt gefinancierd vanuit super goedkope leningen (met bankgarantie) en subsidies resp. goedkope grond betaald uit naastgelegen koopwoningen.
In het apartementencomplex van mijn ouder stond er een een poosje te koop voor 569k, later voor 519k en toen snel verkocht. Nichtje heeft recent een huis gekocht in Noord-Holland. Vraagprijs geboden, in eerste instantie kregen ze het niet, maar de eerste keus kreeg financiering niet rond, dus kregen zij de mogelijkheid het te kopen. Volgens mij ergens tussen de 400-500k.quote:Op zondag 31 juli 2022 12:17 schreef Janine12345 het volgende:
Hoe gaat het met de verkoopmarkt van de woningen? Ik ben benieuwd naar recente ervaringen. Zijn er hier nog mensen die recentelijk hun huis hebben verkocht? Hoe verliep dat, hoe lang te koop gestaan, hoeveel bezichtigingen, biedingen gekregen?
Die lijkt flink af te koelen. Woningen staan langer te koop en er wordt steeds minder vaak overboden.quote:Op zondag 31 juli 2022 12:17 schreef Janine12345 het volgende:
Hoe gaat het met de verkoopmarkt van de woningen? Ik ben benieuwd naar recente ervaringen. Zijn er hier nog mensen die recentelijk hun huis hebben verkocht? Hoe verliep dat, hoe lang te koop gestaan, hoeveel bezichtigingen, biedingen gekregen?
Wat ik hier van de makelaar hoorde gaat het vooral minder met woningen die niet instapklaar zijn (waar nog wat aan moet gebeuren).quote:Op zondag 31 juli 2022 13:31 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die lijkt flink af te koelen. Woningen staan langer te koop en er wordt steeds minder vaak overboden.
Klopt, op zich ook logisch dat de populaire woningen nog altijd sneller gaan imhoquote:Op zondag 31 juli 2022 13:38 schreef descon het volgende:
[..]
Wat ik hier van de makelaar hoorde gaat het vooral minder met woningen die niet instapklaar zijn (waar nog wat aan moet gebeuren).
Instapklare woningen gaan nog steeds rap.
Hier is het 5+ segment, de rijtjeswoningen.quote:Op zondag 31 juli 2022 18:16 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet instapklaar = er moeten euros tegenaan.
Hier vliegen de rijtjeswoningen nog wel, maar het 5+ segment staat toch wel flink langer op funda heb ik het idee
Ik denk dat de taxaties voor woningverbetering ook wat conservatiever zijn, nu de rente hoger is en de huizenprijzen stagneren of wellicht zelfs dalen, dus een hogere hypotheek vanwege een verbouwing wordt ook moeilijker, en er lijkt een enorme groep te zijn die vrijwel niets zelf kan of wil doen, dus dan moet het huis al picture perfect zijn, want een extra verbouwing kan er een stuk minder makkelijk van af dan een jaar geleden.quote:Op zondag 31 juli 2022 15:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt, op zich ook logisch dat de populaire woningen nog altijd sneller gaan imho
Ja, dat laatste klopt natuurlijk, maar ja, dat hangt ook af van je definitie van picture perfect, want in mijn ogen is geen enkel huis (in de prijsklasse waar ik in kan kopen) picture perfect. Ik vind altijd wel iets te mekkeren als ik in een huis binnen kom (maar ik ben dan volgens mijn sociale omgeving wel érg precies).quote:Op zondag 31 juli 2022 18:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat de taxaties voor woningverbetering ook wat conservatiever zijn, nu de rente hoger is en de huizenprijzen stagneren of wellicht zelfs dalen, dus een hogere hypotheek vanwege een verbouwing wordt ook moeilijker, en er lijkt een enorme groep te zijn die vrijwel niets zelf kan of wil doen, dus dan moet het huis al picture perfect zijn, want een extra verbouwing kan er een stuk minder makkelijk van af dan een jaar geleden.
Dat kan zijn, maar als het betekent dat er gelijk een nieuwe keuken en badkamer in moet, en dat er een uitbouw moet komen dan zal de gemiddelde starter dat nu niet meer kunnen regelen, tenzij heel handig en/of veel spaargeld.quote:Op zondag 31 juli 2022 19:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat laatste klopt natuurlijk, maar ja, dat hangt ook af van je definitie van picture perfect, want in mijn ogen is geen enkel huis (in de prijsklasse waar ik in kan kopen) picture perfect. Ik vind altijd wel iets te mekkeren als ik in een huis binnen kom (maar ik ben dan volgens mijn sociale omgeving wel érg precies).
Welk huis is dat wel? En wat heeft de prijsklasse met picture perfect te maken?quote:Op zondag 31 juli 2022 19:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat laatste klopt natuurlijk, maar ja, dat hangt ook af van je definitie van picture perfect, want in mijn ogen is geen enkel huis (in de prijsklasse waar ik in kan kopen) picture perfect. Ik vind altijd wel iets te mekkeren als ik in een huis binnen kom (maar ik ben dan volgens mijn sociale omgeving wel érg precies).
Ik schat dat je onder de 500K een grotere kans op een bouwval hebt dan boven een miljoen.quote:Op zondag 31 juli 2022 19:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Welk huis is dat wel? En wat heeft de prijsklasse met picture perfect te maken?
Moet je alleen niet van Ronnie van de Putte kopen.quote:Op zondag 31 juli 2022 19:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik schat dat je onder de 500K een grotere kans op een bouwval hebt dan boven een miljoen.
Ook die zijn er uiteraard, maar veel minder.
Dan weet je dat je een bouwval kooptquote:Op zondag 31 juli 2022 19:09 schreef Ericr het volgende:
[..]
Moet je alleen niet van Ronnie van de Putte kopen.
Ik heb een gezellig,leuke,warm,droog,knusse 'niet-instapklaar' appartement en ik ben heel blij er mee.quote:Op zondag 31 juli 2022 13:38 schreef descon het volgende:
[..]
Wat ik hier van de makelaar hoorde gaat het vooral minder met woningen die niet instapklaar zijn (waar nog wat aan moet gebeuren).
Instapklare woningen gaan nog steeds rap.
De gemiddelde geflipte woning zou ik ook vrijwel direct weer leegslopen en verbouwen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 20:21 schreef Tingo het volgende:
Er zijn ook zeker verhaaltjes over 'instapklaar' woningen waar de kopers toch alles gesloopt en helemaal verbouwt hebben..... dus 'instapklaar/VT wonen/picture perfect' maakt niet erg veel uit .imo.
Toch hebben veel sociale huurwoningen nog een keuken uit 1970 en een betonnen vloer.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:31 schreef namliam het volgende:
Jammer dat eigen huis en verhuren niet helemaal 1 op 1 te vergelijken is.
Voor een heb je met je eigen huis geen VRH, met een verhuurd huis wel.
Verhuurde huizen hebben meer dan eens een nieuwe keuken, badkamer etc nodig.
Nog maar te zwijgen over het feit dat je behoorlijk duurder uit bent in de financiering.
En dat de overheid in breedste zin nogal meekijkt bij verhuurders, veel mensen nemen aan dat de huur zoveel winst oplevert.... maar dat is niet zo... de winst zit (met name) in de waarde stijging van woning en de hefboom die wordt toegepast op de woning.
Tja, dan betaal je je woning 2x: eerst met huren en daarna met kopen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 20:55 schreef Zwolsboy het volgende:
Het kan gewoon, de woningen kan een huurder kopen over een aantal jaar als het inkomen voldoet.
Hier idem, vooral omdat flippen vaak vooral cosmetisch is, en ik verduurzaming veel belangrijker vind.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 20:50 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De gemiddelde geflipte woning zou ik ook vrijwel direct weer leegslopen en verbouwen.
1400 gegadigden op 15 woningen. Het kan gewoonquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 20:55 schreef Zwolsboy het volgende:
In Apeldoorn hebben ze trouwens stuk of 34 fase 2 (totaal 6 fases volgens mij) sociale huurwoningen via OnsHuis recent opgeleverd.
Huurprijs 633,25 of 679 (naar inkomen)
Wat krijg je?
Woning 115 m2 (hoekhuizen zijn koop 299K met anti specu van 10 jaar volgens mij)
zonnepanelen (7 stuks in de kale huur verwerkt)
Gasloos energieneutraal
Standaard keuken 4 kastjes boven en 4 onder
Wc met zwevend toilet
Badkamer met zwevend toilet en tegels 60x40 cm (wit)
3 slaapkamers + zolder
Tuin compleet met poort etc (15 meter diep)
voortuin 4 meter diep
Het kan gewoon, de woningen kan een huurder kopen over een aantal jaar als het inkomen voldoet.
https://www.onshuisapeldo(...)uwbouw-huu/index.xml
Als je sociale huur mag huren dan is kopen vooralsnog geen optie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, dan betaal je je woning 2x: eerst met huren en daarna met kopen.
Waar baseer je dat op? als je 3 jaar huurt en je inkomen stijgt en je mag het voor een eerlijke prijs overnemen?quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, dan betaal je je woning 2x: eerst met huren en daarna met kopen.
logisch want het zijn pareltjes van woningen. Dat is voor iedereen interessant, ook voor de mensen die allang een sociale huurwoning hebbenquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:35 schreef Elan het volgende:
[..]
1400 gegadigden op 15 woningen. Het kan gewoon
Als je nu in een sociale doorwaaiwoning zit en je inkomen is nog onder de sociale huurgrens dan is dit idd enorm aantrekkelijk, want goed geïsoleerd en hopelijk gasloos.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
logisch want het zijn pareltjes van woningen. Dat is voor iedereen interessant, ook voor de mensen die allang een sociale huurwoning hebben
Die sociale huurwoninkjes worden zo goedkoop mogelijk gebouwd, door de koopwoningenkopers extra te laten betalen voor de grond.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Waar baseer je dat op? als je 3 jaar huurt en je inkomen stijgt en je mag het voor een eerlijke prijs overnemen?
299K of 450K waar je moet vechten van een bestaande bewoner?
Ja daarom.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
logisch want het zijn pareltjes van woningen. Dat is voor iedereen interessant, ook voor de mensen die allang een sociale huurwoning hebben
Koopwoningen kosten 299K tot 315K en krijg je een flink huis voor, dus niks veel betalen voor de grond.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Die sociale huurwoninkjes worden zo goedkoop mogelijk gebouwd, door de koopwoningenkopers extra te laten betalen voor de grond.
Stel na 15 jaar gemiddeld 1100 euro / maand (en dat is nog conservatief) heb je 2 ton betaald. Denk dat je dan al boven de gesubsidieerde stichtingskosten zit. Ga je daarna nog een keer 3 ton betalen.
Het is sociale huur, dat gaat niet naar 1.100 euro. Zelfs al zou je na van loop van tijd scheef gaan wonen zou het vele jaren duren voordat je de maximale huurprijs betaalt. Als je eenmaal scheef gaat wonen en het kan kopen moet je niet blijven huren. Dus no way dat je twee keer betaalt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Die sociale huurwoninkjes worden zo goedkoop mogelijk gebouwd, door de koopwoningenkopers extra te laten betalen voor de grond.
Stel na 15 jaar gemiddeld 1100 euro / maand (en dat is nog conservatief) heb je 2 ton betaald. Denk dat je dan al boven de gesubsidieerde stichtingskosten zit. Ga je daarna nog een keer 3 ton betalen.
Hoe kom je op 1.100 per maand (gemiddeld?) na 15 jaar?quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Gelukkig is een gasaansluiting met de huidige gasprijzen geen nadeel haha.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:52 schreef Zwolsboy het volgende:
Er staat buiten wel zon enorme airco kast in de tuin, das wel een nadeel denk ik haha
Ja, tot het salderen is afgeschaft. Lever je kWh's tegen een negatieve prijs.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:50 schreef Ericr het volgende:
Hoe dan ook bespaar je snel met een energie neutrale woning. Dat voordeel moet je ook meenemen in het totaalplaatje.
Klopt, vreemde is een ander complex heeft het in het dak schoorsteen zitten je ziet het niet 123 maar als je goed kijkt zie je er een grote fan in draaien, vraag me af hoe je onderhoud bij zon ding doet...quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelukkig is een gasaansluiting met de huidige gasprijzen geen nadeel haha.
4,7%/jaar, heel reëel.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:53 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet wat voor wilde plannen qua inflate je in gedachten hebt, maar als er over 15 jaar gemiddeld ¤ 1.100 per maand aan huur betaald moet zijn dan betekent dat dat die woning over 15 jaar ¤ 1.436,53 moet kosten...
Die kan naar beneden zakken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:55 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Klopt, vreemde is een ander complex heeft het in het dak schoorsteen zitten je ziet het niet 123 maar als je goed kijkt zie je er een grote fan in draaien, vraag me af hoe je onderhoud bij zon ding doet...
Meen gelezen te hebben dat het niet afgeschaft wordt als je een duurzame woning hebt ofwel je gebruikt het voor de warmte en energie, nog beter wie nog een antieke schijf meter heeft saldeert levenslang, als ik zon jaren 90 huis had had ik de meter nooit laten vervangen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, tot het salderen is afgeschaft. Lever je kWh's tegen een negatieve prijs.
Nou nee, als je de maximale sociale huur de afgelopen 15 jaar gevolgd hebt dan weet je dat een jaarlijkse stijging van de maximale sociale huur van 4,5% helemaal niet reëel is, en zeker geen 15 jaar lang achter elkaar.quote:
En toevallig doet OnsHuis niet aan scheefhuurders verhogingen....quote:
Rond de 9 cent zoals het er nu naar uitziet. Die redelijke vergoeding wordt gemaximaliseerd maar niet negatief. Of je moet een contract hebben wat daarin voorziet maar dat soort dynamische contracten kies je dan zelf voor.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, tot het salderen is afgeschaft. Lever je kWh's tegen een negatieve prijs.
Zodra ze door een scheefwoner door de liberalisatiegrens gaan is de woning geen sociale huurwoning meer, woningstichtingen die hun woningvoorraad op peil moeten houden verhogen daardoor niet boven de liberalisatiegrens, ook niet als je scheefwoner bentquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 22:05 schreef Ericr het volgende:
Sociale huur wordt afgetopt zolang je niet scheef gaat wonen.
[..]
Rond de 9 cent zoals het er nu naar uitziet. Die redelijke vergoeding wordt gemaximaliseerd maar niet negatief. Of je moet een contract hebben wat daarin voorziet maar dat soort dynamische contracten kies je dan zelf voor.
Huh volgens mij blijft een sociale huurwoning altijd een sociale huurwoning, (ingang contract) ook al zit je boven de grens van 760 nog wat, door verhogingen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 22:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zodra ze door een scheefwoner door de liberalisatiegrens gaan is de woning geen sociale huurwoning meer, woningstichtingen die hun woningvoorraad op peil moeten houden verhogen daardoor niet boven de liberalisatiegrens, ook niet als je scheefwoner bent
Diezelfde zittende huurder kan de woning dan vaak ook niet kopen, want dan hebben ze weer niet genoeg woningvoorraad op locatie X.
Oh zeker wel. Er zijn prestatieafspraken met gemeentes om een kernvoorraad aan te houden maar er is nog genoeg ruimte om een deel van die voorraad voorbij de liberalisatiegrens te duwen. Wat de woning zoals Zwolsboy aangeeft nog steeds sociale verhuur maakt, alleen niet vallend binnen de kernvoorraad. Sociale huur wordt bepaald door de aanvangshuur, als deze bij aanvang onder de liberalisatiegrens ligt blijft deze woning sociaal zolang dezelfde huurder er in zit.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 22:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zodra ze door een scheefwoner door de liberalisatiegrens gaan is de woning geen sociale huurwoning meer, woningstichtingen die hun woningvoorraad op peil moeten houden verhogen daardoor niet boven de liberalisatiegrens, ook niet als je scheefwoner bent
Ding is zo groot als een koelkast, en hij kan ook gewoon binnen staan. Ik zie, binnen of buiten, geen nadeel daar aan. Moet je 'm binnen natuurlijk niet pontificaal in de woonkamer hebben staan, maar dat gebeurt nooit.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:52 schreef Zwolsboy het volgende:
Er staat buiten wel zon enorme airco kast in de tuin, das wel een nadeel denk ik haha
En de markt kan er compleet anders uit zien over 5 - 10 jaar
Vriend van mij heeft zo’n nieuwbouw woning gekocht pas geleden, en die waren nog niet zo heel lang aan t zoeken, wel alleenstaande moeder met 2 kinderen die eerst ook gewoon een woning hadden. In die straat wonen ook met name alleenstaande ouders met kinderen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja daarom.
Zou ik ook voor tekenen met m'n koopappartement. Maar met zoveel animo is het natuurlijk niet echt realistisch dat je aan zo'n woning komt.
Beetje het verhaal van die droom vacature op een tropisch eiland waar je wel eens wat van leest in de krant.
En hoeveel sociale huurwoningen heb je een steekproef genomen?quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:31 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Toch hebben veel sociale huurwoningen nog een keuken uit 1970 en een betonnen vloer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |