abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205399882
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:35 schreef gcjoel het volgende:

[..]
ORV hoef je niet te verpanden, dus je kan hem gewoon afsluiten voor een gewenst bedrag en je partner krijgt dat dan gewoon bij eventueel overlijden. (wel opletten dat de partner de polis sluit op jouw leven)
Partner krijgt bij huidige ORV 50% van de hypotheeklast zeg maar. Maar het is VEEL interessanter om een ORV te nemen voor inkomstenverlies. Waar kan ik die afsluiten?

Of partner krijgt 400 euro (50% hypotheek)

Of partner krijgt mijn inkomen voor 50-100% (6K). Dan wil ik liever de laatste optie.
pi_205399887
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe zit het met je eigen pensioenfonds??
Wij hebben geen pensioenfonds. Regelen we zelf via een toekomstregeling via o.a. Brand New Day. Is ook veel interessanter, want je gemiddelde opbrengt is veel hoger dan een random fonds.
  woensdag 20 juli 2022 @ 13:49:54 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205399888
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:35 schreef gcjoel het volgende:

[..]
ORV hoef je niet te verpanden, dus je kan hem gewoon afsluiten voor een gewenst bedrag en je partner krijgt dat dan gewoon bij eventueel overlijden. (wel opletten dat de partner de polis sluit op jouw leven)
Dat ligt meestal aan de LTV en/of het inkomen van de partner, of een ORV wel of niet verpand moet worden, als in: dat de hypotheekbank dat eist.

Als de hypotheekbank verpanding van een ORV eist omdat je de hypotheek anders niet krijgt zul je wel moeten verpanden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205399891
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dit noemen ze een nabestaanden pensioen.
Klopt, maar ik vernam dat dit ook via een ORV in te regelen is?
pi_205399950
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat ligt meestal aan de LTV en/of het inkomen van de partner, of een ORV wel of niet verpand moet worden, als in: dat de hypotheekbank dat eist.

Als de hypotheekbank verpanding van een ORV eist omdat je de hypotheek anders niet krijgt zul je wel moeten verpanden.
Klopt ja. Er zijn behoorlijk wat aanbieders die een ORV vereisen. Of die van ons dat eist geen idee, maar ik wil het netjes achterlaten mocht het ooit zover zijn. Mijn vrouw haar salaris is nog geen 20% van mijn salaris zeg maar.
  woensdag 20 juli 2022 @ 13:57:54 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205399966
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:56 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Klopt ja. Er zijn behoorlijk wat aanbieders die een ORV vereisen. Of die van ons dat eist geen idee, maar ik wil het netjes achterlaten mocht het ooit zover zijn. Mijn vrouw haar salaris is nog geen 20% van mijn salaris zeg maar.
Zorg dat je een goed pensioen en een ANW-hiaat pensioen hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205399991
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarom zou je een ANW-hiaat nemen? Mijn vrouw heeft zelf al een pensioen opgebouwd. Wil enkel dat een groot deel van mijn salaris (zeg even 60% minimaal) naar haar gaat. Dan heb ik toch geen ANW nodig of vergis ik mij?
pi_205400002
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Pensioen zijn we natuurlijk aan het opbouwen, maar ik dacht misschien kan ik wat via een ORV regelen extra zeg maar.
  woensdag 20 juli 2022 @ 14:04:32 #109
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205400062
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:59 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Waarom zou je een ANW-hiaat nemen? Mijn vrouw heeft zelf al een pensioen opgebouwd. Wil enkel dat een groot deel van mijn salaris (zeg even 60% minimaal) naar haar gaat. Dan heb ik toch geen ANW nodig of vergis ik mij?
Zoiets?:
https://www.taf.nl/verzek(...)kunnen%20doorbetalen.
pi_205400123
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:49 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wij hebben geen pensioenfonds. Regelen we zelf via een toekomstregeling via o.a. Brand New Day. Is ook veel interessanter, want je gemiddelde opbrengt is veel hoger dan een random fonds.
Klopt. Maar je hebt dus eigenlijk geen nabestaandenpensioenvoorziening.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 juli 2022 @ 14:10:44 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205400138
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:59 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Omdat dat gewoon een maandelijks extra stuk inkomen is tot haar pensioendatum, hoe hoog dat is is weer afhankelijk van je pensioenverzekeraar.

Bij de huidige pensioenverzekeraar van mijn man is dat vrij goed, maar het (nabestaanden)pensioen is bij zijn werkgever niet heel best, bij zijn toekomstige werkgever is de ANW-Hiaat verzekering niet zo riant (maar nog steeds voldoende voor de resterende hypotheek), maar het (nabestaanden)pensioen zelf stukken beter.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205400248
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt. Maar je hebt dus eigenlijk geen nabestaandenpensioenvoorziening.
Volgens mij kan ik dit wel via Brand New Day inregelen. Ik ga daar eens even voor bellen.
pi_205400258
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:18 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Volgens mij kan ik dit wel via Brand New Day inregelen. Ik ga daar eens even voor bellen.
Goed idee. Ik heb een pensioenvoorziening (2 bij nader inzien), en die renderen als een tierelier.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 juli 2022 @ 14:20:11 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205400261
De sociale verhuurders lopen tegen het probleem aan dat nieuwe huizen te duur worden om te bouwen:

https://www.gld.nl/nieuws(...)r-zeggen-verhuurders
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205400614
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:20 schreef Leandra het volgende:
De sociale verhuurders lopen tegen het probleem aan dat nieuwe huizen te duur worden om te bouwen:

Hoe onverwacht
  woensdag 20 juli 2022 @ 15:28:22 #116
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205400913
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:20 schreef Leandra het volgende:

Maar hoezo te duur?

De wijk hier is uit 1906 - 1930. Daar beuren ze al letterlijk bijna 100 jaar huur van.

Voor een organisatie zonder winstoogmerk (woningbouw mag geen winst maken toch?) lijkt het me dat een woning nooit 'te duur' kan zijn. De terugverdientijd is hooguit wat langer.
Dum de dum
pi_205401078
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 15:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Maar hoezo te duur?

De wijk hier is uit 1906 - 1930. Daar beuren ze al letterlijk bijna 100 jaar huur van.

Voor een organisatie zonder winstoogmerk (woningbouw mag geen winst maken toch?) lijkt het me dat een woning nooit 'te duur' kan zijn. De terugverdientijd is hooguit wat langer.
Ik heb in een wijk gewoond met huizen uit 1915 en die betaalden tot 700 huur (ik had een koopwoning btw). Stel dat ze op 70 gulden/maand zijn begonnen, dan hebben die huizen in die 100 jaar iets van 2 ton opgeleverd. Terwijl ze voor 20.000 gulden zijn neergezet.

Maar goed, de managers moeten ook Maserati kunnen rijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-07-2022 09:06:11 ]
  woensdag 20 juli 2022 @ 16:26:43 #118
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205401792
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 15:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb in een wijk gewoond met huizen uit 2015 en die betaalden tot 700 huur (ik had een koopwoning btw). Stel dat ze op 70 gulden/maand zijn begonnen, dan hebben die huizen in die 100 jaar iets van 2 ton opgeleverd. Terwijl ze voor 20.000 gulden zijn neergezet.

Maar goed, de managers moeten ook MAsserti kunnen rijden.
Ja, haal er een fraudezaak bij...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 20 juli 2022 @ 16:27:41 #119
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205401807
quote:
88s.gif Op woensdag 20 juli 2022 11:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Vaarwel spaargeld ;(
Niet zo droevig.
Huilen dan.
pi_205417381
Ook maar eens mengen in dit topic. Vriendin en ik zijn aan het rondkijken naar iets om samen te gaan wonen. Van de week een vrijblijvend gesprek gehad met een hypotheekadviseur en een indicatie van een max gekregen, dus we kunnen wat gerichter gaan zoeken.

En ik heb gelijk een vraag over de hypotheekadviseur. Ergens heb ik het idee dat het prima zonder kan. Ik werk in een Finance-functie, dus heb wel gevoel voor cijfertjes en wat kan er mis gaan met een hypotheek uitrekenen niet waar? Mijn vriendin is echter zzp'er in de zorg en heeft zich sinds 1 januari dit jaar ingekocht in een maatschap. De hypotheekadviseur waar we geweest zijn is ook haar boekhouder, dus dat is makkelijk. Die heeft gezegd dat mijn vriendin een zogeheten "explain case" is voor een bank, zeker ook omdat haar situatie dit jaar flink veranderd is sinds dat ze in de maatschap zit.

Goed, de hamvraag dus. Zouden jullie een hypotheekadviseur aanraden vanwege mijn vriendin of zou het ook in dit geval zelf te doen zijn als je een beetje gevoel voor cijfertjes hebt?
  Moderator donderdag 21 juli 2022 @ 21:58:17 #121
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205417574
Zo'n adviseur heeft wat directere lijntjes met hypotheekverstrekkers sommige hypotheek verstrekkers werken zelfs alleen maar via dat soort adviseurs.

Denk dat het daarvoor het handigste is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205417603
Ik denk dat je met 'wat gevoel voor cijfertjes' en een boel tijd een heel end komt, maar dat een hypotheekadviseur toch wel een van meerwaarde kan zijn, en een boel tijd kan schelen. Maar uiteindelijk adviseren ze, en nemen jullie de beslissing, dus zul je toch altijd ook zelf het eea uit willen zoeken.
  donderdag 21 juli 2022 @ 22:05:32 #123
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_205417665
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 21:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Ook maar eens mengen in dit topic. Vriendin en ik zijn aan het rondkijken naar iets om samen te gaan wonen. Van de week een vrijblijvend gesprek gehad met een hypotheekadviseur en een indicatie van een max gekregen, dus we kunnen wat gerichter gaan zoeken.

En ik heb gelijk een vraag over de hypotheekadviseur. Ergens heb ik het idee dat het prima zonder kan. Ik werk in een Finance-functie, dus heb wel gevoel voor cijfertjes en wat kan er mis gaan met een hypotheek uitrekenen niet waar? Mijn vriendin is echter zzp'er in de zorg en heeft zich sinds 1 januari dit jaar ingekocht in een maatschap. De hypotheekadviseur waar we geweest zijn is ook haar boekhouder, dus dat is makkelijk. Die heeft gezegd dat mijn vriendin een zogeheten "explain case" is voor een bank, zeker ook omdat haar situatie dit jaar flink veranderd is sinds dat ze in de maatschap zit.

Goed, de hamvraag dus. Zouden jullie een hypotheekadviseur aanraden vanwege mijn vriendin of zou het ook in dit geval zelf te doen zijn als je een beetje gevoel voor cijfertjes hebt?
De kosten voor een hypotheekadviseur zijn fiscaal aftrekbaar. Dus hou er rekening mee dat zijn kosten met ongeveer 40% korting is. Scheelt weer. :*

En als een hypotheekadviseur net door zijn kennis 0,1% minder hypotheekrente kan regelen, verdien je het al 10x dubbel terug over het langere termijn. Daarom zou ik het altijd via een hypotheekadviseur doen. En dan ben ik zelf belastingadviseur :)
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_205417668
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 15:28 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Maar hoezo te duur?

Woningen moeten natuurlijk ook een of meer keer gerenoveerd worden, er is onderhoud etc. Dat pakken ze in het VK toch anders aan, daar moet in elke nieuwbouwwijk een deel sociale woningen zijn. Dus niet hele sociale wijken, maar een rijtje in een wijk. Een deel van de kosten wordt dan gedragen door de commerciele woningen.
pi_205418419
quote:
88s.gif Op donderdag 21 juli 2022 21:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Zo'n adviseur heeft wat directere lijntjes met hypotheekverstrekkers sommige hypotheek verstrekkers werken zelfs alleen maar via dat soort adviseurs.

Denk dat het daarvoor het handigste is.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 22:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik denk dat je met 'wat gevoel voor cijfertjes' en een boel tijd een heel end komt, maar dat een hypotheekadviseur toch wel een van meerwaarde kan zijn, en een boel tijd kan schelen. Maar uiteindelijk adviseren ze, en nemen jullie de beslissing, dus zul je toch altijd ook zelf het eea uit willen zoeken.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 22:05 schreef satecl het volgende:

[..]
De kosten voor een hypotheekadviseur zijn fiscaal aftrekbaar. Dus hou er rekening mee dat zijn kosten met ongeveer 40% korting is. Scheelt weer. :*

En als een hypotheekadviseur net door zijn kennis 0,1% minder hypotheekrente kan regelen, verdien je het al 10x dubbel terug over het langere termijn. Daarom zou ik het altijd via een hypotheekadviseur doen. En dan ben ik zelf belastingadviseur :)
Check, dat klinkt allemaal logisch. Denk dat ik als we beiden een huis-tuin-en-keuken-loondienstbaan hadden gehad zoals ik nu ik wel zelf was gaan kijken, maar nu wordt het toch wel ingewikkeld. En dat de adviseur ook de boekhouder van m'n vriendin is, is misschien wel makkelijk. Die kent de complete financiële situatie van m'n vriendin en haar zakelijke rekening al en sinds vorige week ook mijn inkomen uit loondienst, dus daar valt weinig meer uit te leggen. Niet dat we volgende week al een huis kopen maar nu het budget een stuk helderder voor ons is kunnen we toch wat serieuzer zoeken.
Eindelijk weg uit mijn sociale huurflatje van 55m2 zou wel genot zijn natuurlijk :7
pi_205429740
Heeft iemand enig idee... Stel ik verander morgen van baan en ga bij een detacheeringsbureau aan de slag, kan ik dan een paar weken later bij een hypotheekadviseur aankloppen voor een hypotheek?

Ik verwacht een hypotheek van maximaal zo'n ¤125.000 en dat met het salaris ik het dubbele zou krijgen (in vast dienst verband etc).
pi_205430169
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 10:14 schreef Anton91 het volgende:
Heeft iemand enig idee... Stel ik verander morgen van baan en ga bij een detacheeringsbureau aan de slag, kan ik dan een paar weken later bij een hypotheekadviseur aankloppen voor een hypotheek?

Ik verwacht een hypotheek van maximaal zo'n ¤125.000 en dat met het salaris ik het dubbele zou krijgen (in vast dienst verband etc).
Je moet iig door je proeftijd heen zijn, tijdens je proeftijd krijg je geen hypotheek. Vervolgens is het afhankelijk van je contract of/hoe makkelijk je een hypotheek kan krijgen. Vast contract is sowieso geen probleem, tijdelijk contract wil je idealiter een intentieverklaring bij hebben dat het volgende contract wel vast wordt, bij 0 uren of uitzend-achtig constructies pakken ze vaak het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, dus dan is het daar afhankelijk van.
pi_205430284
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 10:14 schreef Anton91 het volgende:

Ja dat kan. Heb ik in 2012 ook gedaan, ik zat toen in het eerste jaar van de detachering (en gelijk het laatste :X ).
pi_205431791
quote:

[..]
Ik heb in een wijk gewoond met huizen uit 1915 en die betaalden tot 700 huur (ik had een koopwoning btw). Stel dat ze op 70 gulden/maand zijn begonnen, dan hebben die huizen in die 100 jaar iets van 2 ton opgeleverd. Terwijl ze voor 20.000 gulden zijn neergezet.

Zoek op Vestia Erik Staal, en een paar anderen. Hebben flinke zakken gevuld met overheidsgeld voor woningbouw.
Interessant he ?
pi_205433963
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 11:10 schreef Bami het volgende:

[..]
Je moet iig door je proeftijd heen zijn, tijdens je proeftijd krijg je geen hypotheek. Vervolgens is het afhankelijk van je contract of/hoe makkelijk je een hypotheek kan krijgen. Vast contract is sowieso geen probleem, tijdelijk contract wil je idealiter een intentieverklaring bij hebben dat het volgende contract wel vast wordt, bij 0 uren of uitzend-achtig constructies pakken ze vaak het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, dus dan is het daar afhankelijk van.
Niet helemaal waar. Bij mijn vorige woning had ik een intentieverklaring en zat ik nog in mijn proeftijd ( aanbieder HypoTrust ). Nu heb ik een contract zonder proeftijd ( ook niet geheel gebruikelijk hoorde ik ) en ook dat is geen probleem.
pi_205434253
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:58 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Niet helemaal waar. Bij mijn vorige woning had ik een intentieverklaring en zat ik nog in mijn proeftijd ( aanbieder HypoTrust ). Nu heb ik een contract zonder proeftijd ( ook niet geheel gebruikelijk hoorde ik ) en ook dat is geen probleem.
En ze wisten dat je nog in je proeftijd zat? Dat is niet conform hoe hypotrust (en vrijwel elke andere geldverstrekker) het normaliter doet, dus dan heb je denk ik geluk gehad.

Contract zonder proeftijd is nogal wiedes dat ze daar geen probleem mee hebben. :D
pi_205434366
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 11:10 schreef Bami het volgende:

[..]
Waarom zou er een proeftijd zijn? Of eigenlijk waarom zou hij een proeftijd accepteren?
Iedereen die bij ons wordt aangenomen krijgt geen proeftijd want anders zegt die persoon gewoon nee
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205434514
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom zou er een proeftijd zijn? Of eigenlijk waarom zou hij een proeftijd accepteren?
Iedereen die bij ons wordt aangenomen krijgt geen proeftijd want anders zegt die persoon gewoon nee
Niet iedereen werkt bij jou en niet iedereen werkt in een branche waar men zo wanhopig is dat ze alles slikken om mensen te kunnen aantrekken. ;)
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_205434535
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:51 schreef Kiid het volgende:

[..]
Niet iedereen werkt bij jou en niet iedereen werkt in een branche waar men zo wanhopig is dat ze alles slikken om mensen te kunnen aantrekken. ;)
Welke branche bedoel je dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205439084
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:24 schreef Bami het volgende:

[..]
En ze wisten dat je nog in je proeftijd zat? Dat is niet conform hoe hypotrust (en vrijwel elke andere geldverstrekker) het normaliter doet, dus dan heb je denk ik geluk gehad.

Contract zonder proeftijd is nogal wiedes dat ze daar geen probleem mee hebben. :D
Ja, want dat kunnen ze zien aan loonstrook icm intentieverklaring etc.
pi_205439543
quote:
9s.gif Op zondag 24 juli 2022 00:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ja, want dat kunnen ze zien aan loonstrook icm intentieverklaring etc.
Laat ik het erop houden dat werkgeversverklaringen lang niet altijd correct ingevuld worden. ;) En op loonstroken staat het meestal niet.
pi_205442431
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 01:16 schreef Bami het volgende:

[..]
Laat ik het erop houden dat werkgeversverklaringen lang niet altijd correct ingevuld worden. ;) En op loonstroken staat het meestal niet.
Op mijn loonstrook staat gewoon in dienst per: bij jou niet?
  zondag 24 juli 2022 @ 14:48:59 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205442889
quote:
9s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:10 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Op mijn loonstrook staat gewoon in dienst per: bij jou niet?
En daar staat gewoon de eerste dag dat je komt werken, daar verandert een proeftijd niets aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205442894
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 14:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
En daar staat gewoon de eerste dag dat je komt werken, daar verandert een proeftijd niets aan.
Ook dat klopt.
pi_205446319
Dat dus. Zegt exact niks over of je een proeftijd hebt. :D
  maandag 25 juli 2022 @ 00:55:15 #141
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205450946
Vaak zat meegemaakt dat het eerste jaarcontract de proeftijd was, of vast contract met 1-2 maand proeftijd.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205461544
quote:

[..]

Vergeet het onderhoud van die woningen niet, stukje overhead aan administratie. Risico op wanbetalers die en teringzooi achterlaten moet ook gedekt worden.

Ow...en door die waardestijging worden je verzekeringen en belastingen ook hoger. Als je pech hebt zit er een huurder in vanaf het begin tegen een lage huur prijs maar ondertussen moet je wel verzekeren en belasting betalen tegenover de huidige WOZ waarde....daar gaat je marge ;)

Tis niet allemaal zo zwart/wit.
pi_205462948
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:02 schreef descon het volgende:

Vergeet het onderhoud van die woningen niet, stukje overhead aan administratie. Risico op wanbetalers die en teringzooi achterlaten moet ook gedekt worden.

Ow...en door die waardestijging worden je verzekeringen en belastingen ook hoger. Als je pech hebt zit er een huurder in vanaf het begin tegen een lage huur prijs maar ondertussen moet je wel verzekeren en belasting betalen tegenover de huidige WOZ waarde....daar gaat je marge ;)

Als eigen huis bewoner, weet ik precies wat onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie (?) allemaal kosten. Dat haalt het niet bij 700 huur voor een hok met 70m2 BVO op 130m2 grond.

De winst uit verhuur vloeit ergens anders in....
pi_205464207
Jammer dat eigen huis en verhuren niet helemaal 1 op 1 te vergelijken is.
Voor een heb je met je eigen huis geen VRH, met een verhuurd huis wel.
Verhuurde huizen hebben meer dan eens een nieuwe keuken, badkamer etc nodig.
Nog maar te zwijgen over het feit dat je behoorlijk duurder uit bent in de financiering.

En dat de overheid in breedste zin nogal meekijkt bij verhuurders, veel mensen nemen aan dat de huur zoveel winst oplevert.... maar dat is niet zo... de winst zit (met name) in de waarde stijging van woning en de hefboom die wordt toegepast op de woning.
pi_205468224
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Als eigen huis bewoner, weet ik precies wat onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie (?) allemaal kosten. Dat haalt het niet bij 700 huur voor een hok met 70m2 BVO op 130m2 grond.

De winst uit verhuur vloeit ergens anders in....
Jouw onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie zijn geheel niet hetzelfde als voor een commerciële verhuurder. Je hebt gewoon geen idee
pi_205468930
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 00:55 schreef investeerdertje het volgende:
Jouw onderhoud, verzekeringen, belastingen en administratie zijn geheel niet hetzelfde als voor een commerciële verhuurder. Je hebt gewoon geen idee
Ik heb het idee dat een particuliere woningbezitter, relatief meer betaalt aan onderhoud en verzekeringen voor z'n eigen huis dan een WBV. Iets met grote aantallen.
  woensdag 27 juli 2022 @ 09:19:08 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205469118
Dan nog maakt het niets uit, dat een sociale huurwoning zich in 100 jaar al 3 keer terugverdiend heeft boeit niet, wat kun je met dat feit?

Als ze nieuw bouwen moeten ze nog steeds de boel kunnen aflossen in X jaar en dat moet gedekt zijn door de huur.
Als dat niet lukt dan is het voor een woningstichting als sociale huurwoning te duur.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205469220
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2022 09:19 schreef Leandra het volgende:
Als ze nieuw bouwen moeten ze nog steeds de boel kunnen aflossen in X jaar en dat moet gedekt zijn door de huur.
Als dat niet lukt dan is het voor een woningstichting als sociale huurwoning te duur.
Nieuwbouw sociale huur wordt gefinancierd vanuit super goedkope leningen (met bankgarantie) en subsidies resp. goedkope grond betaald uit naastgelegen koopwoningen.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 27-07-2022 09:46:31 ]
  woensdag 27 juli 2022 @ 10:29:50 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205469606
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 09:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Nieuwbouw sociale huur wordt gefinancierd vanuit super goedkope leningen (met bankgarantie) en subsidies resp. goedkope grond betaald uit naastgelegen koopwoningen.
Ja en? Dat sluit uit dat het met de huidige bouwprijzen te duur kan worden?

Overigens is het nog maar de vraag of de grond goedkoper is door de grond uit de omliggende koopwoningen duurder te maken.
Dat kan alleen als de gemeente die grond goedkoper verkoopt of de projectontwikkelaar dat toepast, maar die hoeft dat niet te doen natuurlijk.

Hier pas al een project waar de sociale huurwoningen niet door de lokale sociale verhuurder gekocht werden, want te duur.

Dus ergens moet er beperkt gaan worden voor sociale huur niewbouw, en m² is dan de makkelijkste manier.

Geen woningen van 120 m² meer, maar weer terug naar 80 m² voor sociale huurwoningen, en meer hoogbouw.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205509845
Hoe gaat het met de verkoopmarkt van de woningen? Ik ben benieuwd naar recente ervaringen. Zijn er hier nog mensen die recentelijk hun huis hebben verkocht? Hoe verliep dat, hoe lang te koop gestaan, hoeveel bezichtigingen, biedingen gekregen?
pi_205509954
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 12:17 schreef Janine12345 het volgende:
Hoe gaat het met de verkoopmarkt van de woningen? Ik ben benieuwd naar recente ervaringen. Zijn er hier nog mensen die recentelijk hun huis hebben verkocht? Hoe verliep dat, hoe lang te koop gestaan, hoeveel bezichtigingen, biedingen gekregen?
In het apartementencomplex van mijn ouder stond er een een poosje te koop voor 569k, later voor 519k en toen snel verkocht. Nichtje heeft recent een huis gekocht in Noord-Holland. Vraagprijs geboden, in eerste instantie kregen ze het niet, maar de eerste keus kreeg financiering niet rond, dus kregen zij de mogelijkheid het te kopen. Volgens mij ergens tussen de 400-500k.
pi_205510445
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 12:17 schreef Janine12345 het volgende:
Die lijkt flink af te koelen. Woningen staan langer te koop en er wordt steeds minder vaak overboden.
pi_205510494
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 13:31 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Die lijkt flink af te koelen. Woningen staan langer te koop en er wordt steeds minder vaak overboden.
Wat ik hier van de makelaar hoorde gaat het vooral minder met woningen die niet instapklaar zijn (waar nog wat aan moet gebeuren).

Instapklare woningen gaan nog steeds rap.
pi_205512224
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 13:38 schreef descon het volgende:

[..]
Wat ik hier van de makelaar hoorde gaat het vooral minder met woningen die niet instapklaar zijn (waar nog wat aan moet gebeuren).

Klopt, op zich ook logisch dat de populaire woningen nog altijd sneller gaan imho
  zondag 31 juli 2022 @ 18:16:24 #155
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205514877
Niet instapklaar = er moeten euros tegenaan.

Hier vliegen de rijtjeswoningen nog wel, maar het 5+ segment staat toch wel flink langer op funda heb ik het idee
Dum de dum
pi_205514882
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:16 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet instapklaar = er moeten euros tegenaan.

Hier vliegen de rijtjeswoningen nog wel, maar het 5+ segment staat toch wel flink langer op funda heb ik het idee
Hier is het 5+ segment, de rijtjeswoningen.
  zondag 31 juli 2022 @ 18:21:36 #157
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205514917
E.e.a. zal ook wel per regio verschillen, en ik kan me voorstellen dat de vakantieperiode ook een rol speelt.
Huilen dan.
  zondag 31 juli 2022 @ 18:47:07 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205515183
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 15:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Klopt, op zich ook logisch dat de populaire woningen nog altijd sneller gaan imho
Ik denk dat de taxaties voor woningverbetering ook wat conservatiever zijn, nu de rente hoger is en de huizenprijzen stagneren of wellicht zelfs dalen, dus een hogere hypotheek vanwege een verbouwing wordt ook moeilijker, en er lijkt een enorme groep te zijn die vrijwel niets zelf kan of wil doen, dus dan moet het huis al picture perfect zijn, want een extra verbouwing kan er een stuk minder makkelijk van af dan een jaar geleden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zondag 31 juli 2022 @ 19:00:10 #159
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205515334
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 18:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat de taxaties voor woningverbetering ook wat conservatiever zijn, nu de rente hoger is en de huizenprijzen stagneren of wellicht zelfs dalen, dus een hogere hypotheek vanwege een verbouwing wordt ook moeilijker, en er lijkt een enorme groep te zijn die vrijwel niets zelf kan of wil doen, dus dan moet het huis al picture perfect zijn, want een extra verbouwing kan er een stuk minder makkelijk van af dan een jaar geleden.
Ja, dat laatste klopt natuurlijk, maar ja, dat hangt ook af van je definitie van picture perfect, want in mijn ogen is geen enkel huis (in de prijsklasse waar ik in kan kopen) picture perfect. Ik vind altijd wel iets te mekkeren als ik in een huis binnen kom (maar ik ben dan volgens mijn sociale omgeving wel érg precies).
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 31 juli 2022 @ 19:03:57 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205515386
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat laatste klopt natuurlijk, maar ja, dat hangt ook af van je definitie van picture perfect, want in mijn ogen is geen enkel huis (in de prijsklasse waar ik in kan kopen) picture perfect. Ik vind altijd wel iets te mekkeren als ik in een huis binnen kom (maar ik ben dan volgens mijn sociale omgeving wel érg precies).
Dat kan zijn, maar als het betekent dat er gelijk een nieuwe keuken en badkamer in moet, en dat er een uitbouw moet komen dan zal de gemiddelde starter dat nu niet meer kunnen regelen, tenzij heel handig en/of veel spaargeld.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 31 juli 2022 @ 19:05:37 #161
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205515401
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Welk huis is dat wel? En wat heeft de prijsklasse met picture perfect te maken?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 31 juli 2022 @ 19:07:19 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205515421
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:05 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Welk huis is dat wel? En wat heeft de prijsklasse met picture perfect te maken?
Ik schat dat je onder de 500K een grotere kans op een bouwval hebt dan boven een miljoen.
Ook die zijn er uiteraard, maar veel minder.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 31 juli 2022 @ 19:09:48 #163
40566 Ericr
Livewrong
pi_205515444
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik schat dat je onder de 500K een grotere kans op een bouwval hebt dan boven een miljoen.
Ook die zijn er uiteraard, maar veel minder.
Moet je alleen niet van Ronnie van de Putte kopen.
  zondag 31 juli 2022 @ 19:19:55 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205515606
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 19:09 schreef Ericr het volgende:

[..]
Moet je alleen niet van Ronnie van de Putte kopen.
Dan weet je dat je een bouwval koopt :X
Wat een intense hufterigheid is de M.O. van die kerel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205526770
Ik zie dat de huizen in onze buurt nog steeds binnen 2 weken verkopen en zie daar geen verschil tussen opknapper en instapklaar. Over een paar weken horen we wel wat de makelaar er van denkt als we met hem gaan praten over het voorbereiden van de verkoop van ons huis.
Het huis van onze nieuwe buren in een ander deel van de regio is onlangs ook binnen 2 weken verkocht.
pi_205532131
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2022 13:38 schreef descon het volgende:

[..]

Ik heb een gezellig,leuke,warm,droog,knusse 'niet-instapklaar' appartement en ik ben heel blij er mee.
Komende jaren kan best dat ik ga verkopen en ik ga echt niks doen en/of geld uitgeven om het 'instapklaar/picture perfect' te maken. Kan ik net zo goed X amount onder de marktwaarde vragen als dat nodig is.
Heb ik ook zo gedaan toen ik mn laatste woning verkocht in 2003 en die wel snel weg voor boven de vraagprijs gegaan is.
Er zijn ook zeker verhaaltjes over 'instapklaar' woningen waar de kopers toch alles gesloopt en helemaal verbouwt hebben..... dus 'instapklaar/VT wonen/picture perfect' maakt niet erg veel uit .imo.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_205532712
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 20:21 schreef Tingo het volgende:

Er zijn ook zeker verhaaltjes over 'instapklaar' woningen waar de kopers toch alles gesloopt en helemaal verbouwt hebben..... dus 'instapklaar/VT wonen/picture perfect' maakt niet erg veel uit .imo.
De gemiddelde geflipte woning zou ik ook vrijwel direct weer leegslopen en verbouwen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205532804
In Apeldoorn hebben ze trouwens stuk of 34 fase 2 (totaal 6 fases volgens mij) sociale huurwoningen via OnsHuis recent opgeleverd.

Huurprijs 633,25 of 679 (naar inkomen)
Wat krijg je?
Woning 115 m2 (hoekhuizen zijn koop 299K met anti specu van 10 jaar volgens mij)
zonnepanelen (7 stuks in de kale huur verwerkt)
Gasloos energieneutraal
Standaard keuken 4 kastjes boven en 4 onder
Wc met zwevend toilet
Badkamer met zwevend toilet en tegels 60x40 cm (wit)
3 slaapkamers + zolder
Tuin compleet met poort etc (15 meter diep)
voortuin 4 meter diep

Het kan gewoon, de woningen kan een huurder kopen over een aantal jaar als het inkomen voldoet.

https://www.onshuisapeldo(...)uwbouw-huu/index.xml
Interessant he ?
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:31:16 #169
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205533496
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:31 schreef namliam het volgende:
Jammer dat eigen huis en verhuren niet helemaal 1 op 1 te vergelijken is.
Voor een heb je met je eigen huis geen VRH, met een verhuurd huis wel.
Verhuurde huizen hebben meer dan eens een nieuwe keuken, badkamer etc nodig.
Nog maar te zwijgen over het feit dat je behoorlijk duurder uit bent in de financiering.

En dat de overheid in breedste zin nogal meekijkt bij verhuurders, veel mensen nemen aan dat de huur zoveel winst oplevert.... maar dat is niet zo... de winst zit (met name) in de waarde stijging van woning en de hefboom die wordt toegepast op de woning.
Toch hebben veel sociale huurwoningen nog een keuken uit 1970 en een betonnen vloer.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205533533
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 20:55 schreef Zwolsboy het volgende:

Het kan gewoon, de woningen kan een huurder kopen over een aantal jaar als het inkomen voldoet.

Tja, dan betaal je je woning 2x: eerst met huren en daarna met kopen.
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:34:41 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205533549
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 20:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
De gemiddelde geflipte woning zou ik ook vrijwel direct weer leegslopen en verbouwen.
Hier idem, vooral omdat flippen vaak vooral cosmetisch is, en ik verduurzaming veel belangrijker vind.
Daarom zou het sowieso tegen mijn gevoel ingaan om een geflipte woning te kopen, want ik zou me kapot ergeren aan al die gemiste kansen qua verduurzaming.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205533551
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 20:55 schreef Zwolsboy het volgende:
In Apeldoorn hebben ze trouwens stuk of 34 fase 2 (totaal 6 fases volgens mij) sociale huurwoningen via OnsHuis recent opgeleverd.

Huurprijs 633,25 of 679 (naar inkomen)
Wat krijg je?
Woning 115 m2 (hoekhuizen zijn koop 299K met anti specu van 10 jaar volgens mij)
zonnepanelen (7 stuks in de kale huur verwerkt)
Gasloos energieneutraal
Standaard keuken 4 kastjes boven en 4 onder
Wc met zwevend toilet
Badkamer met zwevend toilet en tegels 60x40 cm (wit)
3 slaapkamers + zolder
Tuin compleet met poort etc (15 meter diep)
voortuin 4 meter diep

https://www.onshuisapeldo(...)uwbouw-huu/index.xml
1400 gegadigden op 15 woningen. Het kan gewoon :')
blablablabla
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:36:06 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205533563
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je sociale huur mag huren dan is kopen vooralsnog geen optie.
Het is dus geen keuze tussen gelijk kopen of eerst huren, als je dit kunt huren dan kun je niet kopen.

Als de woningen tzt überhaupt al te koop komen voor de zittende huurders, ook dat is niet altijd zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205533580
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar baseer je dat op? als je 3 jaar huurt en je inkomen stijgt en je mag het voor een eerlijke prijs overnemen?
299K of 450K waar je moet vechten van een bestaande bewoner?
Interessant he ?
pi_205533590
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:35 schreef Elan het volgende:

[..]
1400 gegadigden op 15 woningen. Het kan gewoon :')
logisch want het zijn pareltjes van woningen. Dat is voor iedereen interessant, ook voor de mensen die allang een sociale huurwoning hebben
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:39:56 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205533630
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
logisch want het zijn pareltjes van woningen. Dat is voor iedereen interessant, ook voor de mensen die allang een sociale huurwoning hebben
Als je nu in een sociale doorwaaiwoning zit en je inkomen is nog onder de sociale huurgrens dan is dit idd enorm aantrekkelijk, want goed geïsoleerd en hopelijk gasloos.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205533690
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Waar baseer je dat op? als je 3 jaar huurt en je inkomen stijgt en je mag het voor een eerlijke prijs overnemen?
299K of 450K waar je moet vechten van een bestaande bewoner?
Die sociale huurwoninkjes worden zo goedkoop mogelijk gebouwd, door de koopwoningenkopers extra te laten betalen voor de grond.

Stel na 15 jaar gemiddeld 1100 euro / maand (en dat is nog conservatief) heb je 2 ton betaald. Denk dat je dan al boven de gesubsidieerde stichtingskosten zit. Ga je daarna nog een keer 3 ton betalen.
pi_205533698
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ja daarom.
Zou ik ook voor tekenen met m'n koopappartement. Maar met zoveel animo is het natuurlijk niet echt realistisch dat je aan zo'n woning komt.

Beetje het verhaal van die droom vacature op een tropisch eiland waar je wel eens wat van leest in de krant.
blablablabla
pi_205533770
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Die sociale huurwoninkjes worden zo goedkoop mogelijk gebouwd, door de koopwoningenkopers extra te laten betalen voor de grond.

Stel na 15 jaar gemiddeld 1100 euro / maand (en dat is nog conservatief) heb je 2 ton betaald. Denk dat je dan al boven de gesubsidieerde stichtingskosten zit. Ga je daarna nog een keer 3 ton betalen.
Koopwoningen kosten 299K tot 315K en krijg je een flink huis voor, dus niks veel betalen voor de grond.
1100 kosten deze woningen niet, ook niet over 15 jaar... En je weet niet wat de prijzen dan zijn, er zijn zat mensen dat 30 jaar terug huurde en na 15 jaar gingen kopen en daar nog steeds wonen?

De woningen zijn echt niet goedkoop gebouwd hoor, echt kwaliteit in afwerking, een maat van me heeft zon huis gekregen een maand terug. De verdiepingen zijn 4,90 x 9,5 das fors namelijk voor een huurhuis anno nu.

Bij de koop (hoek) huizen hadden ze ook een eis, je moest een huurhuis achterlaten van de regio anders mag je het huis niet kopen, ofwel een doorstroombeleid.
Interessant he ?
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:50:07 #180
40566 Ericr
Livewrong
pi_205533857
quote:

[..]

Het is sociale huur, dat gaat niet naar 1.100 euro. Zelfs al zou je na van loop van tijd scheef gaan wonen zou het vele jaren duren voordat je de maximale huurprijs betaalt. Als je eenmaal scheef gaat wonen en het kan kopen moet je niet blijven huren. Dus no way dat je twee keer betaalt.

Hoe dan ook bespaar je snel met een energie neutrale woning. Dat voordeel moet je ook meenemen in het totaalplaatje.
pi_205533894
Er staat buiten wel zon enorme airco kast in de tuin, das wel een nadeel denk ik haha
En de markt kan er compleet anders uit zien over 5 - 10 jaar
Interessant he ?
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:53:27 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205533905
quote:

[..]

Hoe kom je op 1.100 per maand (gemiddeld?) na 15 jaar?
Dat mag een sociale huurwoning helemaal niet kosten de maximale huurprijs voor een sociale huurwoning is ¤ 763,47

Ik weet niet wat voor wilde plannen qua inflate je in gedachten hebt, maar als er over 15 jaar gemiddeld ¤ 1.100 per maand aan huur betaald moet zijn dan betekent dat dat die woning over 15 jaar ¤ 1.436,53 moet kosten...
Dat is alleen zo als er jaar op jaar een huurverhoging van 4,5% is, en dat is bij sociale huur meestal niet zo, als ze maximale sociale huur al zoveel zouden laten stijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:54:12 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205533913
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:52 schreef Zwolsboy het volgende:
Er staat buiten wel zon enorme airco kast in de tuin, das wel een nadeel denk ik haha
Gelukkig is een gasaansluiting met de huidige gasprijzen geen nadeel haha.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205533914
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:50 schreef Ericr het volgende:

Hoe dan ook bespaar je snel met een energie neutrale woning. Dat voordeel moet je ook meenemen in het totaalplaatje.
Ja, tot het salderen is afgeschaft. Lever je kWh's tegen een negatieve prijs.
pi_205533944
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Gelukkig is een gasaansluiting met de huidige gasprijzen geen nadeel haha.
Klopt, vreemde is een ander complex heeft het in het dak schoorsteen zitten je ziet het niet 123 maar als je goed kijkt zie je er een grote fan in draaien, vraag me af hoe je onderhoud bij zon ding doet...
Interessant he ?
pi_205533967
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:53 schreef Leandra het volgende:

Ik weet niet wat voor wilde plannen qua inflate je in gedachten hebt, maar als er over 15 jaar gemiddeld ¤ 1.100 per maand aan huur betaald moet zijn dan betekent dat dat die woning over 15 jaar ¤ 1.436,53 moet kosten...
4,7%/jaar, heel reëel.
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:57:41 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205533976
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:55 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
Klopt, vreemde is een ander complex heeft het in het dak schoorsteen zitten je ziet het niet 123 maar als je goed kijkt zie je er een grote fan in draaien, vraag me af hoe je onderhoud bij zon ding doet...
Die kan naar beneden zakken.
Dus het onderhoud kan gewoon binnen op zolder gebeuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205533989
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Meen gelezen te hebben dat het niet afgeschaft wordt als je een duurzame woning hebt ofwel je gebruikt het voor de warmte en energie, nog beter wie nog een antieke schijf meter heeft saldeert levenslang, als ik zon jaren 90 huis had had ik de meter nooit laten vervangen.
Interessant he ?
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:00:01 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205534019
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:57 schreef blomke het volgende:

[..]
5%/jaar, heel reëel.
Nou nee, als je de maximale sociale huur de afgelopen 15 jaar gevolgd hebt dan weet je dat een jaarlijkse stijging van de maximale sociale huur van 4,5% helemaal niet reëel is, en zeker geen 15 jaar lang achter elkaar.

Als de sociale huurgrens over 15 jaar ¤ 1.450 is dan is een bijstandsuitkering voor een gezin tegen die tijd ¤ 3.000, ex toeslagen en andere aanvullingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:00:46 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205534027
quote:

[..]
Maar je hebt geen gas van ¤ 2,50 per m³ nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205534041
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:57 schreef blomke het volgende:

[..]
5,1%/jaar, heel reëel.
En toevallig doet OnsHuis niet aan scheefhuurders verhogingen....
Net als eentje in Hengelo, heeft het nooit gedaan.

Waarom past Ons Huis geen inkomensafhankelijke huurverhoging toe?
Ons Huis kan huurders met meer inkomen, meer huurverhoging geven. Zo ontstaat er een betere verhouding tussen het inkomen van een huurder en de huurprijs die hij betaalt. Onderzoek uit 2018 en 2020 toonde aan dat er bij Ons Huis maar weinig huurders zijn die een te lage huur betalen in verhouding tot hun inkomen. Een inkomensafhankelijke huurverhoging vinden we daarom niet nodig.

Ofwel er zijn weinig mensen met een huur van 400 en een hoog inkomen.

Eigenlijk best vreemd, de overheid zou het eerder moeten verplichten voor iedereen.
Bij sociale huurverhoging heeft Welbions in Hengelo een keer 3 jaar lang geen huurverhoging toegepast.

Juist woningcorps met dit soort projecten zijn mild daarin.

Portaal daartegen :( ~O>
Interessant he ?
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:05:06 #192
40566 Ericr
Livewrong
pi_205534070
Sociale huur wordt afgetopt zolang je niet scheef gaat wonen.
quote:

[..]
Rond de 9 cent zoals het er nu naar uitziet. Die redelijke vergoeding wordt gemaximaliseerd maar niet negatief. Of je moet een contract hebben wat daarin voorziet maar dat soort dynamische contracten kies je dan zelf voor.
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:11:13 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205534131
In 2007, 15 jaar geleden, was de maximale sociale huur ¤ 621,77.... daar is dus in 15 jaar 22,8% bij gekomen.
Laat er de komende 15 jaar het dubbele percentage(!) bij komen dan zou de maximale sociale huur in 2037 zijn gestegen tot ¤ 1.111,61

Dat maakt de "opbrengst" over die 15 jaar dan dus gemiddeld ¤ 937,54

En dat is als de maximale huur de komende 15 jaar het dubbele zou stijgen van de afgelopen 15 jaar.....
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:13:21 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205534151
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 22:05 schreef Ericr het volgende:
Sociale huur wordt afgetopt zolang je niet scheef gaat wonen.
[..]
Rond de 9 cent zoals het er nu naar uitziet. Die redelijke vergoeding wordt gemaximaliseerd maar niet negatief. Of je moet een contract hebben wat daarin voorziet maar dat soort dynamische contracten kies je dan zelf voor.
Zodra ze door een scheefwoner door de liberalisatiegrens gaan is de woning geen sociale huurwoning meer, woningstichtingen die hun woningvoorraad op peil moeten houden verhogen daardoor niet boven de liberalisatiegrens, ook niet als je scheefwoner bent :{

Diezelfde zittende huurder kan de woning dan vaak ook niet kopen, want dan hebben ze weer niet genoeg woningvoorraad op locatie X.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205534308
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 22:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zodra ze door een scheefwoner door de liberalisatiegrens gaan is de woning geen sociale huurwoning meer, woningstichtingen die hun woningvoorraad op peil moeten houden verhogen daardoor niet boven de liberalisatiegrens, ook niet als je scheefwoner bent :{

Diezelfde zittende huurder kan de woning dan vaak ook niet kopen, want dan hebben ze weer niet genoeg woningvoorraad op locatie X.
Huh volgens mij blijft een sociale huurwoning altijd een sociale huurwoning, (ingang contract) ook al zit je boven de grens van 760 nog wat, door verhogingen.
Ik ken mensen die bijna 800 betalen en nooit de extra verhoging had, als je huur bijv 5 jaar terug 699 was dan zit je nu over de grens van 760
Interessant he ?
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:40:43 #196
40566 Ericr
Livewrong
pi_205534422
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 22:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh zeker wel. Er zijn prestatieafspraken met gemeentes om een kernvoorraad aan te houden maar er is nog genoeg ruimte om een deel van die voorraad voorbij de liberalisatiegrens te duwen. Wat de woning zoals Zwolsboy aangeeft nog steeds sociale verhuur maakt, alleen niet vallend binnen de kernvoorraad. Sociale huur wordt bepaald door de aanvangshuur, als deze bij aanvang onder de liberalisatiegrens ligt blijft deze woning sociaal zolang dezelfde huurder er in zit.

Heb aardig wat jaartjes gerapporteerd over de kernvoorraad. Ook in de jaren dat grootschalig de inkomensafhankelijke huurverhoging werd toegepast was het geen issue om die kernvoorraad te behouden. Daarnaast hebben de meeste gemeentes ook clausules om een deel van het duurdere segment toch mee te laten tellen omdat bij mutatie de huurprijs meestal weer terugvalt onder de liberalisatiegrens. Alleen bij strategische aanpassingen in de voorraad verschuift soms een deel van sociaal naar vrije sector. Maar dat gebeurt minder en minder omdat DAEB (sociaal) activiteiten strikt gescheiden worden van niet DAEB. Aanpassingen op de voorraad hebben grote administratieve gevolgen met alle kosten van dien.
  Moderator dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:06:51 #197
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205534682
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:52 schreef Zwolsboy het volgende:
En de markt kan er compleet anders uit zien over 5 - 10 jaar
Ding is zo groot als een koelkast, en hij kan ook gewoon binnen staan. Ik zie, binnen of buiten, geen nadeel daar aan. Moet je 'm binnen natuurlijk niet pontificaal in de woonkamer hebben staan, maar dat gebeurt nooit.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 3 augustus 2022 @ 06:18:04 #198
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205535317
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja daarom.
Zou ik ook voor tekenen met m'n koopappartement. Maar met zoveel animo is het natuurlijk niet echt realistisch dat je aan zo'n woning komt.

Beetje het verhaal van die droom vacature op een tropisch eiland waar je wel eens wat van leest in de krant.
Vriend van mij heeft zo’n nieuwbouw woning gekocht pas geleden, en die waren nog niet zo heel lang aan t zoeken, wel alleenstaande moeder met 2 kinderen die eerst ook gewoon een woning hadden. In die straat wonen ook met name alleenstaande ouders met kinderen.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205535589
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:31 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Toch hebben veel sociale huurwoningen nog een keuken uit 1970 en een betonnen vloer.
En hoeveel sociale huurwoningen heb je een steekproef genomen?

Tja de meeste huizen hebben een betonnen vloer, of een houten vloer.
Zal meestal een bewoner zorg voor moeten dragen dat er vloerbedekking of iets dergelijks komt

Bovendien kan een huurder om een nieuwe keuken vragen bij veel woningbouw, moet men alleen wel de handjes uit de mouwen steken en van den deriere af komen.
Maar alles moet voor iedereen geregeld worden...

Geef wel meteen toe, de keukens in sociale huur woningen stellen meestal niet veel voor en lijken al snel alsof ze uit het jaar kruik komen.
In werkelijkheid valt dat nogal mee.
pi_205536045
Een keuken wordt meestal na 15-20 jaar vervangen. Groot en planmatig onderhoud was 20-30 jaar terug misschien een ondergeschoven kindje bij sommige corporaties maar in die tijd stonden veel oude complexen op de lijst om gesloopt te worden. Toen de klad kwam in het bouwen van woningen is de focus gelegd op behouden van bezit waar mogelijk. Dat houdt ook in onderhouden en renoveren van dat bezit.

Een beetje corporatie (tienduizendend eenheden) geeft jaarlijks tientallen miljoenen uit aan onderhoud. Een groot deel daarvan is planmatig en groot onderhoud om te voorkomen dat je verkrotting krijgt. Niet gezegd dat er geen slechte wooncomplexen meer zijn maar dat is meestal bij corporaties met budget issues of een bewuste keuze omdat een complex binnen enkele jaren plat gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')