maar de stront is verdubbeld , men kan meer melk produceren met minder koeien en dus minder grondgebonden land nodigquote:
Dat doen we al.quote:Op zondag 12 juni 2022 11:27 schreef Enchanter het volgende:
[..]
En dan gaan we maar zuivel en vlees importeren ?
Het enige vlees wat ik bij de supermarkt haal is gehakt om gehaktballen te maken , de rest koop ik gewoon bij de slagerquote:Op zondag 12 juni 2022 11:30 schreef gniffie het volgende:
[..]
Vlees doen we al. Bij de appie ligt er vaak buitenlands vlees
In mijn herinnering gebruikten we in de jaren 80 de grond ook al intensief waarbij de drijfgier massaal over de velden gespoten werd. vanaf de jaren 50 heeft men veel aan ruilverkaveling gedaan en daarmee is volgens mij juist de intensievitiet van het grondgebruik veranderd.quote:Op zondag 12 juni 2022 11:47 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Jazeker door een enorme schaalvergroting zijn er minder boerenbedrijven en de grond is men veel intensiever gaan gebruiken, dit laatste levert ook vervelende problemen op zoals erosie, verdichting en uitputting.
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/nederland-grootste-vleesexporteur-van-de-euquote:Hoeveel vlees wordt er geëxporteerd?
In 2020 werd 3,6 miljard kilogram vlees geëxporteerd. Nederland is al decennia een grote vleesexporteur. Zo was Nederland al in 2000 de grootste exporteur van de EU, met een export van 2,4 miljard kilogram vlees.
voornamelijk varkensvlees naar Italie , hier vetmesten en de stront laten en italie maakt er hele dure parma ham vanquote:Op zondag 12 juni 2022 11:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/nederland-grootste-vleesexporteur-van-de-eu
quote:Op zondag 12 juni 2022 11:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/nederland-grootste-vleesexporteur-van-de-eu
https://www.nporadio1.nl/(...)ceren-de-boeren-echtquote:Nederlandse boeren verkopen veel varkensvlees aan onze buurlanden, terwijl we ook ongeveer de helft van het varkensvlees dat we eten – vooral in de vorm van bewerkt vlees – uit het buitenland halen. "Dat is de logica van handel", zegt de onderzoeker.
Daarom zeg ik al jaren: we moeten als klein Nederland niet willen proberen de vlees- en zuivelschuur van de wereld te zijn.quote:Op zondag 12 juni 2022 11:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)ceren-de-boeren-echt
Als je de helft van je productie exporteert maar aan de andere kant de helft importeert om aan de binnenlandse vraag te voldoen dan schiet je daar netto niet zo heel veel mee op natuurlijk...quote:Op zondag 12 juni 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarom zeg ik al jaren: we moeten als klein Nederland niet willen proberen de vlees- en zuivelschuur van de wereld te zijn.
De natuur en leefbaarheid in ons eigen land staat voorop, je kijkt dan naar wat mogelijk is binnen die grenzen.
Minder vee, minder mest, minder stank, minder stikstof, minder problemen.
Overigens zou ik me hier niet heel druk om maken, behalve de koffie zal er weinig voor mij veranderen... Aardappelen, groente en zuivel.quote:Fruit, koffie en chocola
Eerst maar een blik op ons bord: wat ligt daar nog op in geval van 'autarkie', oftewel een land zonder import of export? Berkhout: "Alles wat we importeren en niet zelf kunnen verbouwen, valt weg. Olijven, citroenen, bananen, allerlei andere soorten fruit, koffie en thee. Chocola zal voor veel mensen een groot gemis zijn. Pasta niet te vergeten. Witbrood. Al hoeven we niet zonder brood te leven."
Dat laatste heeft volgens de landbouweconoom te maken met het soort tarwe dat in Nederland verbouwd kan worden. "Ons graan is heel geschikt als voer voor kippen en vee. Maar Nederland heeft weinig zonuren, waardoor onze tarwe een laag eiwitgehalte heeft. Het is daardoor niet geschikt voor pasta. Ook brood kun je er niet goed van bakken. Rogge kunnen we wel verbouwen. Vroeger at de goegemeente roggebrood, dus dat is een optie."
Vlees en zuivel genoeg
Aan vlees en zuivel zullen we niet snel gebrek hebben. Kippen (vlees, eieren) kunnen leven van ons graan. De Nederlandse graslanden zijn geschikt voor koeien (vlees, melk, kaas) en schapen (vlees, kaas).
Een gezond, voedzaam en gevarieerd dieet blijft mogelijk, zegt Berkhout. Dat was ook de conclusie van het rapport 'Voedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden' uit 2013. De onderzoekers keken naar drie scenario's: een karig menu, het huidige menu en een voedzaam gezond menu. "Alle drie de scenario's waren mogelijk. We kunnen dus genoeg voedsel produceren, en het menu kan voedzaam en gevarieerd zijn."
Geen varkensvlees, wel peulvruchten
Dit rapport spreekt van 'een overvloed aan aardappelen'. Ook peulvruchten zullen ruim voorradig blijven. Maar we zullen zonder varkensvlees moeten leren leven. Het autarkie-model gaat namelijk uit van de meest efficiënte inzet van grond. De productie van varkensvlees neemt meer ruimte in en vraagt meer voer, waardoor Nederland de voorkeur zal geven aan kippen, koeien en schapen.
Minder mensen, minder consumptie, meer natuur. Is ook mogelijk binnen die grenzen maar nee hoeveel blokkendozen gevuld met arbeidsmigranten moeten er nog bij komen. Alleen al 200.000 Polen in 18 jaar erbij gekregen.quote:Op zondag 12 juni 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarom zeg ik al jaren: we moeten als klein Nederland niet willen proberen de vlees- en zuivelschuur van de wereld te zijn.
De natuur en leefbaarheid in ons eigen land staat voorop, je kijkt dan naar wat mogelijk is binnen die grenzen.
Minder vee, minder mest, minder stank, minder stikstof, minder problemen.
Het is wat het is , hoe het komt is het gekomen, maar nu hebben we 1 miljoen woningen nodigquote:Op zondag 12 juni 2022 12:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Minder mensen, minder consumptie, meer natuur. Is ook mogelijk binnen die grenzen maar nee hoeveel blokkendozen gevuld met arbeidsmigranten moeten er nog bij komen. Alleen al 200.000 Polen in 18 jaar erbij gekregen.
Waarom zou je het wel doen als je nu al weet dat het technisch niet uitvoerbaar is? Als het congres een motie aanneemt om de zwaartekracht in Nederland te halveren ga je toch ook niet eerst twee jaar lang onderzoeken doen naar of dat kan?quote:Op zondag 12 juni 2022 10:01 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Waarom zou je je als politicus iets aantrekken van wat je directe achterban, laat staan het klootjesvolk in rest van het achterland van Den Haag, er van vindt?
Hoezo?quote:Op zondag 12 juni 2022 12:23 schreef Tocadisco het volgende:
Waarom zou je het wel doen als je nu al weet dat het technisch niet uitvoerbaar is? Als het congres een motie aanneemt om de zwaartekracht in Nederland te halveren ga je toch ook niet eerst twee jaar lang onderzoeken doen naar of dat kan?
Omdat die innovatieve technieken waar ze zich blind op staren of niet bestaan of bij lange na niet voor voldoende reductie zorgen om inkrimping te voorkomen.quote:
Zeker wel, aangezien je dan niet de stikstofproblematiek hebt.quote:Op zondag 12 juni 2022 12:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je de helft van je productie exporteert maar aan de andere kant de helft importeert om aan de binnenlandse vraag te voldoen dan schiet je daar netto niet zo heel veel mee op natuurlijk...
Dat is waar. Daartegenover staat dat "gehoorzamen aan de wet van de zwaartekracht" geen politieke keuze is.quote:Op zondag 12 juni 2022 12:23 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarom zou je het wel doen als je nu al weet dat het technisch niet uitvoerbaar is? Als het congres een motie aanneemt om de zwaartekracht in Nederland te halveren ga je toch ook niet eerst twee jaar lang onderzoeken doen naar of dat kan?
als je dit wilt dan kan je de gehele 2de kamer wel opdoeken, want op deze manier wordt dagelijks gedebatteerd.quote:Op zondag 12 juni 2022 12:23 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
ik denk als ze dan toch de huursubsidie mogen houden , dat men daar wel voor te porren is,quote:Op zondag 12 juni 2022 12:22 schreef Basp1 het volgende:
Cynische mode aan
In de race naar de bodem stoppen we arbeidsmigranten ook met minimaal 2 onbekenden op een kamer waarom zullen we niet de alleenstaande sociale huurders ook bij elkaar zetten, om het woning probleem op te lossen.
Ja okee als je andersom redeneert dan heb je een punt. Ik wil juist minder afhankelijkheid van het buitenland.quote:Op zondag 12 juni 2022 12:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zeker wel, aangezien je dan niet de stikstofproblematiek hebt.
Daar ging het topic over.
Nederland kan sowieso niet zonder import.
Als er boeren stoppen, zal de export iets omlaag gaan.
Nee dat geld hebben we nodig, en niets porren gewoon verplicht ophokken die alleenstaande aow'ers, net zoals we boeren gaan uitkopen.quote:Op zondag 12 juni 2022 12:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk als ze dan toch de huursubsidie mogen houden , dat men daar wel voor te porren is,
Veel AOW ers die huren zouden ook graag samen willen wonen , echter financieel kost dat 350 euro pp AOW en 300 Huursubside PP
Ik zou nooit samen gaan wonen, met niemand en ik ben al 69 jaarquote:Op zondag 12 juni 2022 13:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee dat geld hebben we nodig, en niets porren gewoon verplicht ophokken die alleenstaande aow'ers, net zoals we boeren gaan uitkopen.
Maar de woningbouw iets omhoogquote:Op zondag 12 juni 2022 12:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er boeren stoppen, zal de export iets omlaag gaan.
Aan de milieunormen voldoen is dat ook niet (meer), dat is gewoon een keiharde juridische werkelijkheid.quote:Op zondag 12 juni 2022 12:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat is waar. Daartegenover staat dat "gehoorzamen aan de wet van de zwaartekracht" geen politieke keuze is.
Geloof je graag, maar laten we een normaal traject voor de boeren openen op basis van vrijwilligheid.quote:Op zondag 12 juni 2022 07:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist
Er is geen probleem
Het is een gecreerd probleem door de absurd lage normen in Nederland en de creatie van veel van de natura 2000 gebieden
En Mark Rutte die waait met ALLE winden mee zolang ie maar premier kan blijven , die maakt het verder geen zak uit allemaal ,die heeft allleen een hekel aan lastige vragen van Omtzigt
https://www.telegraaf.nl/(...)rutte-zit-er-te-lang
Hier een tube over wat de beste stikstof is voor de tuin , ook stront is beter dan stikstof korrels
stikstofkorrels die spoelen snel uit
Als er teveel stikstof in de grond zit dan ploegt de melkveeboer het weiland om en zaait de melkveeboer een jaartje voermais
Bodem monsters wijzen dat uit
Ik ben wel van mening dat er veel teveel weiland is en veel te weinig loofbossen, notebomen , fruitbomen , kastanjebomen, lekker alles door elkaar
Mag best wel 30% weiland weg en meer recreatie , ebike snelwegen, kampeer boeren en ook veel meer woningbouw
Loofbomen zijn de redding vande aarde ook Palmolie bomen en Bananenbomen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |