abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 juni 2022 @ 11:50:15 #201
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205030502
quote:
maar de stront is verdubbeld , men kan meer melk produceren met minder koeien en dus minder grondgebonden land nodig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_205030514
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 11:27 schreef Enchanter het volgende:

[..]
En dan gaan we maar zuivel en vlees importeren ? _O-
Dat doen we al.

We hebben 1,5 miljoen koeien, 12 miljoen varkens en 115 miljoen kippen.
En als varkens (en vaak ook kippen) groot genoeg zijn, worden ze geslacht voor vlees, dus het totale aantal aan "productie" ligt nog hoger.

Hoeveel denk je dat we er nodig hebben om onszelf van vlees en zuivel te voorzien?

Ga je dan kijken in de supermarkten, dan liggen er producten uit Duitsland, Ierland, Spanje, Israël, etc.

Op het moment dat we in Nederland 20% minder vee houden, verandert er echt niet zoveel, behalve dat de stikstofhuishouding weer op orde komt.
  zondag 12 juni 2022 @ 11:52:36 #203
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_205030515
quote:
10s.gif Op zondag 12 juni 2022 11:30 schreef gniffie het volgende:

[..]
Vlees doen we al. Bij de appie ligt er vaak buitenlands vlees
Het enige vlees wat ik bij de supermarkt haal is gehakt om gehaktballen te maken , de rest koop ik gewoon bij de slager
Ik ben inmiddels overleden
pi_205030525
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 11:47 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Jazeker door een enorme schaalvergroting zijn er minder boerenbedrijven en de grond is men veel intensiever gaan gebruiken, dit laatste levert ook vervelende problemen op zoals erosie, verdichting en uitputting.
In mijn herinnering gebruikten we in de jaren 80 de grond ook al intensief waarbij de drijfgier massaal over de velden gespoten werd. vanaf de jaren 50 heeft men veel aan ruilverkaveling gedaan en daarmee is volgens mij juist de intensievitiet van het grondgebruik veranderd.
pi_205030526
quote:
Hoeveel vlees wordt er geëxporteerd?

In 2020 werd 3,6 miljard kilogram vlees geëxporteerd. Nederland is al decennia een grote vleesexporteur. Zo was Nederland al in 2000 de grootste exporteur van de EU, met een export van 2,4 miljard kilogram vlees.
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/nederland-grootste-vleesexporteur-van-de-eu
  zondag 12 juni 2022 @ 11:57:10 #206
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205030532
quote:
voornamelijk varkensvlees naar Italie , hier vetmesten en de stront laten en italie maakt er hele dure parma ham van

we hebben 30% van die ruimte nu zelf nodig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 12 juni 2022 @ 11:59:44 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205030544
quote:
quote:
Nederlandse boeren verkopen veel varkensvlees aan onze buurlanden, terwijl we ook ongeveer de helft van het varkensvlees dat we eten – vooral in de vorm van bewerkt vlees – uit het buitenland halen. "Dat is de logica van handel", zegt de onderzoeker.
https://www.nporadio1.nl/(...)ceren-de-boeren-echt

Ik vind het verder best dat we een rem zetten op dat heen en weer getransporteer maar dat betekent wel dat de Nederlander een eerlijke prijs gaat betalen.
pi_205030561
quote:
Daarom zeg ik al jaren: we moeten als klein Nederland niet willen proberen de vlees- en zuivelschuur van de wereld te zijn.

De natuur en leefbaarheid in ons eigen land staat voorop, je kijkt dan naar wat mogelijk is binnen die grenzen.

Minder vee, minder mest, minder stank, minder stikstof, minder problemen.
  zondag 12 juni 2022 @ 12:05:45 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205030588
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

Daarom zeg ik al jaren: we moeten als klein Nederland niet willen proberen de vlees- en zuivelschuur van de wereld te zijn.

De natuur en leefbaarheid in ons eigen land staat voorop, je kijkt dan naar wat mogelijk is binnen die grenzen.

Als je de helft van je productie exporteert maar aan de andere kant de helft importeert om aan de binnenlandse vraag te voldoen dan schiet je daar netto niet zo heel veel mee op natuurlijk...

Daarbij, als je alles in Nederland houdt om de Nederlanders te voeden is het wel rap afgelopen met al die hipster dieeten en linksomdraaiende hazelaar koffie etc... :')

quote:
Fruit, koffie en chocola

Eerst maar een blik op ons bord: wat ligt daar nog op in geval van 'autarkie', oftewel een land zonder import of export? Berkhout: "Alles wat we importeren en niet zelf kunnen verbouwen, valt weg. Olijven, citroenen, bananen, allerlei andere soorten fruit, koffie en thee. Chocola zal voor veel mensen een groot gemis zijn. Pasta niet te vergeten. Witbrood. Al hoeven we niet zonder brood te leven."

Dat laatste heeft volgens de landbouweconoom te maken met het soort tarwe dat in Nederland verbouwd kan worden. "Ons graan is heel geschikt als voer voor kippen en vee. Maar Nederland heeft weinig zonuren, waardoor onze tarwe een laag eiwitgehalte heeft. Het is daardoor niet geschikt voor pasta. Ook brood kun je er niet goed van bakken. Rogge kunnen we wel verbouwen. Vroeger at de goegemeente roggebrood, dus dat is een optie."

Vlees en zuivel genoeg

Aan vlees en zuivel zullen we niet snel gebrek hebben. Kippen (vlees, eieren) kunnen leven van ons graan. De Nederlandse graslanden zijn geschikt voor koeien (vlees, melk, kaas) en schapen (vlees, kaas).

Een gezond, voedzaam en gevarieerd dieet blijft mogelijk, zegt Berkhout. Dat was ook de conclusie van het rapport 'Voedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden' uit 2013. De onderzoekers keken naar drie scenario's: een karig menu, het huidige menu en een voedzaam gezond menu. "Alle drie de scenario's waren mogelijk. We kunnen dus genoeg voedsel produceren, en het menu kan voedzaam en gevarieerd zijn."

Geen varkensvlees, wel peulvruchten

Dit rapport spreekt van 'een overvloed aan aardappelen'. Ook peulvruchten zullen ruim voorradig blijven. Maar we zullen zonder varkensvlees moeten leren leven. Het autarkie-model gaat namelijk uit van de meest efficiënte inzet van grond. De productie van varkensvlees neemt meer ruimte in en vraagt meer voer, waardoor Nederland de voorkeur zal geven aan kippen, koeien en schapen.
Overigens zou ik me hier niet heel druk om maken, behalve de koffie zal er weinig voor mij veranderen... Aardappelen, groente en zuivel. :Y)

[ Bericht 26% gewijzigd door AchJa op 12-06-2022 12:16:12 ]
pi_205030625
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Minder mensen, minder consumptie, meer natuur. Is ook mogelijk binnen die grenzen maar nee hoeveel blokkendozen gevuld met arbeidsmigranten moeten er nog bij komen. Alleen al 200.000 Polen in 18 jaar erbij gekregen.
  zondag 12 juni 2022 @ 12:13:38 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205030639
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Minder mensen, minder consumptie, meer natuur. Is ook mogelijk binnen die grenzen maar nee hoeveel blokkendozen gevuld met arbeidsmigranten moeten er nog bij komen. Alleen al 200.000 Polen in 18 jaar erbij gekregen.
Het is wat het is , hoe het komt is het gekomen, maar nu hebben we 1 miljoen woningen nodig
bij voorkeur prefab of containerwoningen, dat scheelt stikstofproblemen
https://www.moergestelbv.nl/containerwoning/
pi_205030693
Cynische mode aan

In de race naar de bodem stoppen we arbeidsmigranten ook met minimaal 2 onbekenden op een kamer waarom zullen we niet de alleenstaande sociale huurders ook bij elkaar zetten, om het woning probleem op te lossen.
pi_205030701
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 10:01 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Waarom zou je je als politicus iets aantrekken van wat je directe achterban, laat staan het klootjesvolk in rest van het achterland van Den Haag, er van vindt?

:r
Waarom zou je het wel doen als je nu al weet dat het technisch niet uitvoerbaar is? Als het congres een motie aanneemt om de zwaartekracht in Nederland te halveren ga je toch ook niet eerst twee jaar lang onderzoeken doen naar of dat kan?
  zondag 12 juni 2022 @ 12:24:04 #214
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205030709
quote:
10s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:23 schreef Tocadisco het volgende:

Waarom zou je het wel doen als je nu al weet dat het technisch niet uitvoerbaar is? Als het congres een motie aanneemt om de zwaartekracht in Nederland te halveren ga je toch ook niet eerst twee jaar lang onderzoeken doen naar of dat kan?
Hoezo?
pi_205030793
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoezo?
Omdat die innovatieve technieken waar ze zich blind op staren of niet bestaan of bij lange na niet voor voldoende reductie zorgen om inkrimping te voorkomen.
pi_205030887
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als je de helft van je productie exporteert maar aan de andere kant de helft importeert om aan de binnenlandse vraag te voldoen dan schiet je daar netto niet zo heel veel mee op natuurlijk...
Zeker wel, aangezien je dan niet de stikstofproblematiek hebt.

Daar ging het topic over.

Nederland kan sowieso niet zonder import.

Als er boeren stoppen, zal de export iets omlaag gaan.
  zondag 12 juni 2022 @ 12:44:44 #217
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205030888
quote:

[..]
Dat is waar. Daartegenover staat dat "gehoorzamen aan de wet van de zwaartekracht" geen politieke keuze is.
pi_205030920
quote:

[..]
als je dit wilt dan kan je de gehele 2de kamer wel opdoeken, want op deze manier wordt dagelijks gedebatteerd.

Soms zijn het net een zooi religieuzen bij elkaar. Bewijs accepteren ze niet en hetgeen ze wel willen accepteren bestaat niet, dus dan is het: zie je wel?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 juni 2022 @ 12:48:10 #219
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205030931
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:22 schreef Basp1 het volgende:
Cynische mode aan

In de race naar de bodem stoppen we arbeidsmigranten ook met minimaal 2 onbekenden op een kamer waarom zullen we niet de alleenstaande sociale huurders ook bij elkaar zetten, om het woning probleem op te lossen.
ik denk als ze dan toch de huursubsidie mogen houden , dat men daar wel voor te porren is,
Veel AOW ers die huren zouden ook graag samen willen wonen , echter financieel kost dat 350 euro pp AOW en 300 Huursubside PP
  zondag 12 juni 2022 @ 13:32:12 #220
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205031592
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zeker wel, aangezien je dan niet de stikstofproblematiek hebt.

Daar ging het topic over.

Nederland kan sowieso niet zonder import.

Ja okee als je andersom redeneert dan heb je een punt. Ik wil juist minder afhankelijkheid van het buitenland.
pi_205031616
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik denk als ze dan toch de huursubsidie mogen houden , dat men daar wel voor te porren is,
Veel AOW ers die huren zouden ook graag samen willen wonen , echter financieel kost dat 350 euro pp AOW en 300 Huursubside PP
Nee dat geld hebben we nodig, en niets porren gewoon verplicht ophokken die alleenstaande aow'ers, net zoals we boeren gaan uitkopen. :P
  zondag 12 juni 2022 @ 13:45:40 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205031919
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 13:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee dat geld hebben we nodig, en niets porren gewoon verplicht ophokken die alleenstaande aow'ers, net zoals we boeren gaan uitkopen. :P
Ik zou nooit samen gaan wonen, met niemand en ik ben al 69 jaar
ik heb het geld niet nodig

Maar de pulsevisssers zijn ook hun inkomen kwijt , die moeten ook iets anders gaan doen en die kregen helemaal niks

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 12-06-2022 15:29:26 ]
  zondag 12 juni 2022 @ 13:47:31 #223
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205031956
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

Maar de woningbouw iets omhoog
pi_205033373
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 12:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Dat is waar. Daartegenover staat dat "gehoorzamen aan de wet van de zwaartekracht" geen politieke keuze is.
Aan de milieunormen voldoen is dat ook niet (meer), dat is gewoon een keiharde juridische werkelijkheid.
pi_205033588
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 07:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
juist

Er is geen probleem

Het is een gecreerd probleem door de absurd lage normen in Nederland en de creatie van veel van de natura 2000 gebieden

En Mark Rutte die waait met ALLE winden mee zolang ie maar premier kan blijven , die maakt het verder geen zak uit allemaal ,die heeft allleen een hekel aan lastige vragen van Omtzigt
https://www.telegraaf.nl/(...)rutte-zit-er-te-lang

Hier een tube over wat de beste stikstof is voor de tuin , ook stront is beter dan stikstof korrels
stikstofkorrels die spoelen snel uit

Als er teveel stikstof in de grond zit dan ploegt de melkveeboer het weiland om en zaait de melkveeboer een jaartje voermais
Bodem monsters wijzen dat uit

Ik ben wel van mening dat er veel teveel weiland is en veel te weinig loofbossen, notebomen , fruitbomen , kastanjebomen, lekker alles door elkaar
Mag best wel 30% weiland weg en meer recreatie , ebike snelwegen, kampeer boeren en ook veel meer woningbouw
Loofbomen zijn de redding vande aarde ook Palmolie bomen en Bananenbomen
Geloof je graag, maar laten we een normaal traject voor de boeren openen op basis van vrijwilligheid.

Ben helemaal klaar met die extremisten.

https://www.trouw.nl/duur(...)lp-krijgen~bfbd32ad/

Nog zo een Wappie hoogleraar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')