abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:30:49 #1
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783746
Niet mijn OP

De laatste tijd is er discussie over een eventuele fusie tussen de PvdA en Groenlinks. Nou willen beide partijen er nog niet aan maar zoiets kost tijd. In het verleden zijn er ook vaak genoeg partijen gefuseerd.
https://www.volkskrant.nl(...)-van-komen~bb7b9802/

Persoonlijk denk ik dat het een slim idee is. Qua standpunten zijn de partijen nauwelijks verschillend nog van elkaar. Ook zijn ze qua grootte onderhand wel aan elkaar gewaagd. En het zou de versplintering al weer wat terugdringen. Bovendien is men samen machtiger. Niet alleen in aantal zetels maar ook in het netwerk in de samenleving dat ze hebben. Het beste kan het beginnen met gezamenlijke lijsten. En in een later stadium een fusie van de organisatie.

Al zijn er ook een paar moeilijke punten. Groenlinksers blijven toch graag maagdelijk in de oppositie waar PvdA'ers als het even kan de regering in willen. Dus de idealisten en realisten kunnen botsen. Ook zijn beide partijen lid van een verschillende Eurofractie. Dus daar zal waarschijnlijk Groenlinks aan het kortste end trekken. Met als risico dat een nieuwe "Groene" partij ontstaat.

Wat denken jullie. Gaat dit er binnen nu en een paar jaar van komen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:31:08 #2
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783792
quote:
Ah, iemand die niet weg loopt voor het feit dat opa's en oma's van landgenoten van ons nog in slavernij leefden. Wat verschrikkelijk he? Dat je zo met je neus op feiten wordt gedrukt. Die niet wegloopt van het racisme dat er nog dagelijks is, bijvoorbeeld bij het zoeken van een baan.

Nee, je hebt me overtuigd, we moeten geen politici hebben die zich aan feiten houden en die zich bezighouden met de misstanden in de maatschappij. De maatschappij zou er wel eens mooier van kunnen worden, verschrikkelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204783811
Tsja laten we wel wezen. Het is natuurlijk wel uit armoede dat ze dit doen.
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:36:02 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783813
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, iemand die niet weg loopt voor het feit dat opa's en oma's van landgenoten van ons nog in slavernij leefden. Wat verschrikkelijk he? Dat je zo met je neus op feiten wordt gedrukt. Die niet wegloopt van het racisme dat er nog dagelijks is, bijvoorbeeld bij het zoeken van een baan.

Nee, je hebt me overtuigd, we moeten geen politici hebben die zich aan feiten houden en die zich bezighouden met de misstanden in de maatschappij. De maatschappij zou er wel eens mooier van kunnen worden, verschrikkelijk.
Uhm, nee, inderdaad... ik ben niet opgevoed met het idee dat iemand minder is vanwege diens huidskleur. Opvoeding en zo.

En gezien de geschiedenis van Nederland is het gros zo opgevoed.

Maar als ik het goed begrijp moeten we zwarte medelanders vooral blijven zien als nazaten van slaven? Want anders is het te confronterend? Of wat is je punt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204783843
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uhm, nee, inderdaad... ik ben niet opgevoed met het idee dat iemand minder is vanwege diens huidskleur. Opvoeding en zo.

En gezien de geschiedenis van Nederland is het gros zo opgevoed.
Nee, zo zijn de meeste mensen niet opgevoed. Maar we zien wel dat mensen met een andere achtergrond op dagelijkse basis last hebben van racisme.

Het gros van de Nederlanders is ook niet opgevoed met het dumpen van drugsafval in de natuur. Doen we dus ook maar niks aan, Nederlanders doen dat immers niet? Het gros van de Nederlanders zal ook nooit iemand vermoorden, waarom zouden we ons daar dan nog mee bezig houden? We zijn toch netjes opgevoed?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  User die altijd boos en kwaad is 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:39:00 #7
491163 Viesdik
pi_204783846
Deze partijen zouden verboden moeten worden.
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:39:52 #8
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783857
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, zo zijn de meeste mensen niet opgevoed. Maar we zien wel dat mensen met een andere achtergrond op dagelijkse basis last hebben van racisme.

Het gros van de Nederlanders is ook niet opgevoed met het dumpen van drugsafval in de natuur. Doen we dus ook maar niks aan, Nederlanders doen dat immers niet? Het gros van de Nederlanders zal ook nooit iemand vermoorden, waarom zouden we ons daar dan nog mee bezig houden? We zijn toch netjes opgevoed?
Zien we dat ja? En om welke achtergrond hebben we het dan precies? Ras? Geslacht? Seksuele voorkeur? Gezondheid? Religie?

Welke groep is het meest zielig?

Overigens, hoop niet dat je zeven vinkjes hebt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204783888
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zien we dat ja? En om welke achtergrond hebben we het dan precies? Ras? Geslacht? Seksuele voorkeur? Gezondheid? Religie?

Welke groep is het meest zielig?
Waarom zou je dat willen meten en niet tegen elk onrecht strijden?

Tegen onrecht strijden, dat past bij de PvdA en het past inderdaad ook bij GL. De toespraak uit Vlaardingen had zo bij de oprichting van de PvdA uitgesproken kunnen worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:47:40 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783958
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zou je dat willen meten en niet tegen elk onrecht strijden?

Tegen onrecht strijden, dat past bij de PvdA en het past inderdaad ook bij GL. De toespraak uit Vlaardingen had zo bij de oprichting van de PvdA uitgesproken kunnen worden.
Overigens, mijn bloedeigen witte opa heeft als veteraan zijn bakkie ellende wel gehad. Zullen we 'm even vertellen over witte privilege en zo? En dat hij moet beseffen dat donkere mensen het ook heel vervelend hebben?

Dit hele woke circus heeft niets met strijden tegen onrecht te maken; het is zelfs inherent een discriminatoir systeem dat tracht alle problemen van de wereld heel ahistorisch en onwetenschappelijk neer te leggen bij een groep mensen op basis van (tromgeroffel): RAS.

Misschien eens de eigen geschiedenis van het Nederlandse volk bestuderen. Tot begin 20e eeuw was het kommer en kwel, ellende en ploeteren voor het gros van onze voorouders. Ga mij svp niet vertellen dat we retroactief even moeten gaan melden dat zij het allemaal zo makkelijk hadden. Maar goed, dat is de eigen historie, over het eigen land en het eigen volk. Dat scoort wat minder met het deugen. Vandaar ook dat woke partijen als GL, D66 en PvdA totaal geen binding (meer) hebben met de gewone Jan boerenlul Modaal, die naast de zegeningen van het neoliberalisme thans ook nog even op frequente cursus 'diversiteit' mag om minder toxisch, minder geprivilegieerd en meer bewust te worden van hoe erg anderen het hebben.

Complete wereldvreemdheid. En weet je wat het ergste is, Hanca, met dat haast dogmatische gedram werkt het zelfs averechts.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204784159
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:39 schreef Viesdik het volgende:
Deze partijen zouden verboden moeten worden.
Op basis waarvan precies?
pi_204784272
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Overigens, mijn bloedeigen witte opa heeft als veteraan zijn bakkie ellende wel gehad. Zullen we 'm even vertellen over witte privilege en zo? En dat hij moet beseffen dat donkere mensen het ook heel vervelend hebben?

Dit hele woke circus heeft niets met strijden tegen onrecht te maken; het is zelfs inherent een discriminatoir systeem dat tracht alle problemen van de wereld heel ahistorisch en onwetenschappelijk neer te leggen bij een groep mensen op basis van (tromgeroffel): RAS.

Misschien eens de eigen geschiedenis van het Nederlandse volk bestuderen. Tot begin 20e eeuw was het kommer en kwel, ellende en ploeteren voor het gros van onze voorouders. Ga mij svp niet vertellen dat we retroactief even moeten gaan melden dat zij het allemaal zo makkelijk hadden. Maar goed, dat is de eigen historie, over het eigen land en het eigen volk. Dat scoort wat minder met het deugen. Vandaar ook dat woke partijen als GL, D66 en PvdA totaal geen binding (meer) hebben met de gewone Jan boerenlul Modaal, die naast de zegeningen van het neoliberalisme thans ook nog even op frequente cursus 'diversiteit' mag om minder toxisch, minder geprivilegieerd en meer bewust te worden van hoe erg anderen het hebben.

Complete wereldvreemdheid. En weet je wat het ergste is, Hanca, met dat haast dogmatische gedram werkt het zelfs averechts.
Er is toch helemaal niemand die zegt dat alle witte mensen het makkelijk hebben gehad? Dat onrecht speciaal bewaard is voor mensen met een andere huidskleur?

Lees anders je eigen bron even:
quote:
“White privilege is zo’n onzin. Ik kan er toch niks aan doen dat ik wit ben? Ik heb het toch ook moeilijk gehad? Ik kom uit een gezin waar nooit geld was, waarom heb ik dan privilege?” Opmerkingen zoals deze zijn ook veel te vinden. Waar zo’n opmerking vandaan komt is best te plaatsen: je hebt het zelf moeilijk gehad en iemand zegt dat jij juist een voordeel hebt. Alleen, wit privilege betekent niet dat je automatisch een makkelijk leven hebt en niemand zegt dat ook. Het betekent dat dingen niet nog moeilijker zijn geworden door je huidskleur.
Zegt hij hier dat alle witte mensen het makkelijk hebben gehad? Nee, absoluut niet.

Met deze hele post van jou, bewijs je dat dit GL raadslid het volkomen bij het rechte eind heeft. Helemaal.


Maar goed, tegen andermans onrecht strijden is natuurlijk verkeerd. Stel je voor dat die ander het makkelijker krijgt. Dat is nog eens eng.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 22:25:29 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204784370
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is toch helemaal niemand die zegt dat alle witte mensen het makkelijk hebben gehad? Dat onrecht speciaal bewaard is voor mensen met een andere huidskleur?

Lees anders je eigen bron even:
[..]
Zegt hij hier dat alle witte mensen het makkelijk hebben gehad? Nee, absoluut niet.

Met deze hele post van jou, bewijs je dat dit GL raadslid het volkomen bij het rechte eind heeft. Helemaal.

Maar goed, tegen andermans onrecht strijden is natuurlijk verkeerd. Stel je voor dat die ander het makkelijker krijgt. Dat is nog eens eng.
Ja, ik ken die post wel hoor... ik had diezelfde newspeak al gelezen op OneWorld en, daarvoor, op allerlei Amerikaanse websites die heel hard proberen om 'witte privilege' als iets abstracts af te schilderen om de scherpe kantjes wat bij te slijpen.

De kern is: je hebt een bepaalde huidskleur. Die huidskleur brengt onherroepelijk, gepredestineerd en onveranderlijk privileges met zich mee (waar dit op is gebaseerd? Ik wacht nog op smacht op daadwerkelijk wetenschappelijke studies). Daar moet je je 'bewust van worden'. Met als doel? Ja... het doel...

Wat is het doel precies?

Het doel is jan en alleman een schuldgevoel aanpraten voor zaken waar zij in historisch opzicht totaal geen en in individueel opzicht verre van volledig (als in voor een ieder geldend) ook maar enige invloed op hebben gehad. Laat staan dat complexe maatschappelijke problemen teruggevoerd kunnen worden tot: Tja, je velletje... Of sorry, je vinkje. En dat dat allemaal maar verdwijnt als vooral de geprivilegieerden zich 'bewust' worden.

Het is bullshit. Totaal onwetenschappelijke rommel. En vooral: indruisend tegen de ware gedachten van Martin Luther King, die thans door hele volksstammen als boegbeeld van een intens discriminatoir wereldbeeld wordt misbruikt.

Vraagje aan jou: wat vind je van 'positieve discriminatie' op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt?

Enne andermans onrecht? Ik wind me al jaren op over onrecht... vooral aangaande het lot van hen aan de onderkant van de samenleving. Daarbij kijk ik echter niet naar welk kleurtje die mensen hebben. Want daar gaat het ook totaal niet om.

Saillant detail: wat die privilege-roepers doen, is PRECIES hetzelfde wat al die voorstanders van negerslavernij en apartheid deden: onherroepelijke en vaststaande eigenschappen toekennen aan individuen op basis van kleur en onderbouwd met nooit te bewijzen 'verhalen'. Zij deden dat met de bijbel en de vloek van Noach, de wokies doen het met Gloria Wekker's boekenkast en de erfzonde der witmannen. Wat dat betreft lijkt het inderdaad wel een nieuwe kerk met eigen geboden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204784414
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vraagje aan jou: wat vind je van 'positieve discriminatie' op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt?
Zou niet nodig moeten zijn. Bij vrouwen waar het vaak wordt ingezet lijkt het me ook niet nodig, de onderbedeling van vrouwen in hoge functies lijkt me door de vrije keus die veel vrouwen maken om niet fulltime te werken.


quote:
Enne andermans onrecht? Ik wind me al jaren op over onrecht... vooral aangaande het lot van hen aan de onderkant van de samenleving. Daarbij kijk ik echter niet naar welk kleurtje die mensen hebben. Want daar gaat het ook totaal niet om.
En het onrecht waarbij het wel draait om huidskleur, achternaam, geaardheid e.d. negeer je dan maar, omdat dat je slecht uit komt? Waarom zo selectief negatief doen over onrecht, in plaats van strijden tegen al het onrecht, inclusief het in Nederland zeker aanwezige racisme?


Het doel is nooit om mensen een schuldgevoel aan te praten. Het doel is racisme en ander onrecht uit bannen en de werkelijk schuldigen daaraan te veranderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 22:30:48 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204784422
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou niet nodig moeten zijn. Bij vrouwen lijkt het me ook niet nodig, de onderbedeling van vrouwen lijkt me door de vrije keus die veel vrouwen maken om niet fulltime te werken.
[..]
En het onrecht waarbij het wel draait om huidskleur, achternaam, geaardheid e.d. negeer je dan maar, omdat dat je slecht uit komt? Waarom zo selectief negatief doen over onrecht, in plaats van strijden tegen al het onrecht, inclusief het in Nederland zeker aanwezige racisme?
Positieve discriminatie is dus nodig? Apart.

Uhm... ik ben niet degene die mijn strijd moet verpakken met termen als 'witte dit', 'gele dat', 'zwarte zus' en 'paarse zo'.

Enne, je gaat racisme uitbannen door elke blanke boerenlul dag in dag uit om de oren te slaan met kolonialisme, slavernij, diversiteit, inclusie? Let op mijn woorden: die drijf je alleen maar verder weg. En niet eens onterecht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204784449
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Positieve discriminatie is dus nodig? Apart.

Uhm... ik ben niet degene die mijn strijd moet verpakken met termen als 'witte dit', 'gele dat', 'zwarte zus' en 'paarse zo'.
Ga je nou ontkennen dat er racisme is in Nederland? Dat mensen met een andere achternaam of huidskleur het lastiger hebben? Echt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 22:35:36 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204784474
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga je nou ontkennen dat er racisme is in Nederland? Dat mensen met een andere achternaam of huidskleur het lastiger hebben? Echt?
Psychiatrische patiënten hebben het ook lastiger.
Mensen zonder geld hebben het ook lastiger.
Mensen met chronische ziekte hebben het ook lastiger.
Mensen in hopeloze huwelijken hebben het ook lastiger.
Mensen die leven in eenzaamheid hebben het ook lastiger.

Dat blindstaren op ras en kleur de hele tijd... Woke ten voeten uit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 17 mei 2022 @ 22:35:38 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204784475
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga je nou ontkennen dat er racisme is in Nederland? Dat mensen met een andere achternaam of huidskleur het lastiger hebben? Echt?
Laten we dat maar eens op gaan lossen met racisme.

Aldus GroenLinks.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 22:35:56 #19
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_204784478
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga je nou ontkennen dat er racisme is in Nederland? Dat mensen met een andere achternaam of huidskleur het lastiger hebben? Echt?
De strijd tegen "racisme" is tegenwoordig "protesteren tegen een kinderheld". Het signaal daarvan is duidelijk: zelfs degenen die zich er het meest tegen af willen zetten vinden dat racisme niet meer echt een probleem is in Nederland.
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 22:38:26 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204784502
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:35 schreef beantherio het volgende:

[..]
De strijd tegen "racisme" is tegenwoordig "protesteren tegen een kinderheld". Het signaal daarvan is duidelijk: zelfs degenen die zich er het meest tegen af willen zetten vinden dat racisme niet meer echt een probleem is in Nederland.
Nederland heeft nu eenmaal geen Ku Klux Klan verleden. Dus richten de wokies zich op... proest, Zwarte Piet. Of een straatnaambordje. Of een bonk steen (monument).

Och wat is Nederland toch een afgrijselijk racistisch land...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 17 mei 2022 @ 22:38:56 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204784506
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:35 schreef beantherio het volgende:

[..]
De strijd tegen "racisme" is tegenwoordig "protesteren tegen een kinderheld". Het signaal daarvan is duidelijk: zelfs degenen die zich er het meest tegen af willen zetten vinden dat racisme niet meer echt een probleem is in Nederland.
Het probleem met dat feest is dat piet verplicht zwart moet zijn en de sint wit.

Voor mij ook een non issue verder, maar ik snap dat dat niet lekker ligt in de moderne samenleving.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 22:45:25 #22
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_204784561
Ik vind dit plan trouwens niet zo verstandig. Het ontkent namelijk dat er veel verschillende bloedgroepen bestaan binnen de linkse politiek. En als je die allemaal bij elkaar probeert te pakken in een partij dan ga je ongetwijfeld mensen kwijt raken. Als voormalig links stemmer (en tegenwoordig meer gematigd denker) vind ik linkse politiek zich al veel te veel terug trekken naar de veilige linkse standpunten en daar win je geen kiezers buiten je vaste kern mee.
pi_204784594
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:45 schreef beantherio het volgende:
Ik vind dit plan trouwens niet zo verstandig. Het ontkent namelijk dat er veel verschillende bloedgroepen bestaan binnen de linkse politiek. En als je die allemaal bij elkaar probeert te pakken in een partij dan ga je ongetwijfeld mensen kwijt raken. Als voormalig links stemmer (en tegenwoordig meer gematigd denker) vind ik linkse politiek zich al veel te veel terug trekken naar de veilige linkse standpunten en daar win je geen kiezers buiten je vaste kern mee.
Maar de meerderheid van Nederland is nou eenmaal rechts, al zeker sinds de jaren 80 maar volgens mij altijd al. Wil je dan een linkse partij met invloed zijn, dan moet je die partijen niet teveel laten versplinteren. Dan ben je altijd de minderheid of de partij met nadeel in een coalitie. Omdat de rechterkant altijd kan wijzen naar die rechtse meerderheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204786104
Ben benieuwd wat de leden besluiten. Zou wel jammer zijn van de sociaal democratie in Nederland maar aan de andere kant heeft de PvdA die weg al wel enige tijd geleden verlaten.
pi_204786177
Blanken hebben de slavernij afgeschaft, niet ingevoerd.
  woensdag 18 mei 2022 @ 12:39:49 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204788018
Tja in principe is er nauwelijks verschil tussen beide partijen. Dus het zou goed helpen tegen versplintering. Hooguit wat stijl en cultuurverschillen. Maar dat hadden fusiepartijen in het verleden ook.
  woensdag 18 mei 2022 @ 12:45:40 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204788064
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zien we dat ja? En om welke achtergrond hebben we het dan precies? Ras? Geslacht? Seksuele voorkeur? Gezondheid? Religie?

Welke groep is het meest zielig?

Overigens, hoop niet dat je zeven vinkjes hebt?
De PvdA is al het hele bestaan een partij die opkomt voor mensen die het moeilijker hebben dan anderen dus het is nogal vreemd hier te gaan foeteren dat ze dat zouden doen.

Maar kennelijk is opkomen voor andere groepen dan enkel jouw stereotype arbeider "woke" ofzo. Kennelijk hebben die een soort monopolie op zielig zijn.
pi_204788284
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar de meerderheid van Nederland is nou eenmaal rechts, al zeker sinds de jaren 80 maar volgens mij altijd al. Wil je dan een linkse partij met invloed zijn, dan moet je die partijen niet teveel laten versplinteren. Dan ben je altijd de minderheid of de partij met nadeel in een coalitie. Omdat de rechterkant altijd kan wijzen naar die rechtse meerderheid.
Als je mensen rechts van het midden wil overhalen om links te stemmen moet je vooral niet fuseren. Er valt op centrum-rechts heel veel te halen, die mensen jaag je allemaal weg met GL.
pi_204788301
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, iemand die niet weg loopt voor het feit dat opa's en oma's van landgenoten van ons nog in slavernij leefden. Wat verschrikkelijk he? Dat je zo met je neus op feiten wordt gedrukt. Die niet wegloopt van het racisme dat er nog dagelijks is, bijvoorbeeld bij het zoeken van een baan.

Nee, je hebt me overtuigd, we moeten geen politici hebben die zich aan feiten houden en die zich bezighouden met de misstanden in de maatschappij. De maatschappij zou er wel eens mooier van kunnen worden, verschrikkelijk.
Dit slaat nergens op natuurlijk. 'Woke' is een hele slechte term maar er bestaat aan de linkerkant absoluut een ideologische stroming die grof kunt aanduiden met die term.
pi_204788336
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Als je mensen rechts van het midden wil overhalen om links te stemmen moet je vooral niet fuseren. Er valt op centrum-rechts heel veel te halen, die mensen jaag je allemaal weg met GL.
In feite zijn die mensen helemaal niet te halen, overstap van conservatiefrechts naar progressieflinks gebeurt zelden. Eigenlijk alleen D66 stemmers zijn echt te halen en wat pure Ruttestemmers die vooral op een poppetje stemmen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204788346
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit slaat nergens op natuurlijk. 'Woke' is een hele slechte term maar er bestaat aan de linkerkant absoluut een ideologische stroming die grof kunt aanduiden met die term.
Heb je ook gelezen waar het een reactie op is? Er was commentaar op een speech met exact de strekking die ik noem in die post.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204788362
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
In feite zijn die mensen helemaal niet te halen, overstap van comservatiefrechts naar progressieflinks gebeurt zelden. Eigenlijk alleen D66 stemmers zijn echt te halen en wat pure Ruttestemmers die vooral op een poppetje stemmen.
Nee hoor. Er is een grote groep die alleen VVD stemt omdat er op centrumrechts verder geen optie is. Als de PvdA zich opstelt als centrumlinks en specifiek de gebreken van de VVD aanvalt valt daar zeker veel te halen.
pi_204788391
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je ook gelezen waar het een reactie op is? Er was commentaar op een speech met exact de strekking die ik noem in die post.
Nee dat heb je dus verkeerd, die speech staat juist exact bol van de ideologische termen en ideeën die zeer specifiek zijn aan 'woke'-gedachtengang. Net doen alsof dat hetzelfde is als strijden tegen racisme is de kop in het zand steken. Strijden tegen racisme kan ook zonder ideologie, dat is het verschil hier.
pi_204788419
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee dat heb je dus verkeerd, die speech staat juist exact bol van de ideologische termen en ideeën die zeer specifiek zijn aan 'woke'-gedachtengang. Net doen alsof dat hetzelfde is als strijden tegen racisme is de kop in het zand steken. Strijden tegen racisme kan ook zonder ideologie, dat is het verschil hier.
Jij steekt vooral je kop in het zand dus. Dat er hier mensen zijn wiens opa en oma nog slaaf waren is gewoon een feit en dus is het ook dichtbij voor die mensen. Dat af doen als 'woke' (en dan negatief bedoeld, eigenlijk gek voor zo'n positieve term, ik blijf woke dus ook maar als compliment zien, net als deugen) is gewoon te gek voor woorden en ik denk geboren uit angst.

Maar goed, bedankt dat je mij woke noemt, dat doet me goed.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204788580
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Psychiatrische patiënten hebben het ook lastiger.
Mensen zonder geld hebben het ook lastiger.
Mensen met chronische ziekte hebben het ook lastiger.
Mensen in hopeloze huwelijken hebben het ook lastiger.
Mensen die leven in eenzaamheid hebben het ook lastiger.

Dat blindstaren op ras en kleur de hele tijd... Woke ten voeten uit.
En wat te denken van oude mensen met katholieke opa’s en oma’s. Die onderdrukt zijn door de Nederlandse staat (verscheidene hedendaagse groepen kunnen nog heel wat leren van de katholieke emancipatiebeweging). Wat te denken van Indo’s in Nederland die al 70+ wachten op opeenvolgende regeringen voor het oplossen van de Indische kwestie?

Maar uiteindelijk heb je zoveel variabelen dat je op het individu uitkomt. Lijkt mij veel beter. Laat iedereen gewoon zijn/haar unieke zelf zijn ipv ze in hokjes te proppen om te pamperen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2022 13:49:15 ]
pi_204789441
Het individu is de kleinste minderheid.

Voor op een tegeltje.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 18 mei 2022 @ 15:31:17 #37
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_204789525
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij steekt vooral je kop in het zand dus. Dat er hier mensen zijn wiens opa en oma nog slaaf waren is gewoon een feit en dus is het ook dichtbij voor die mensen. Dat af doen als 'woke' (en dan negatief bedoeld, eigenlijk gek voor zo'n positieve term, ik blijf woke dus ook maar als compliment zien, net als deugen) is gewoon te gek voor woorden en ik denk geboren uit angst.

Maar goed, bedankt dat je mij woke noemt, dat doet me goed.
Zo dachten mensen bij de NSB ook B-).

Woke is vergif. Woke pretendeert op te komen voor *vul jankgroep in* maar heeft maar 1 doel, een uniforme, gehoorzame, zwijgzame bevolking waar geen plek is voor andersdenkenden. Gewoon communisme in een "hip" jasje.

Zie bijv BLM, zelfverklaarde getrainde Marxisten die zich over de rug van hun eigen zwarte bevolking verrijkt heeft en kapitalen heeft weggesluisd naar schimmige individuen en enorme villas:



Dus ik zou mezelf nooit en te nimmer woke noemen. Let wel, ik heb geen enkel probleem met oprechte goede doelen, legitieme projecten tegen racisme of homohaat ofzo.

Maar woke is heel wat anders, dat is een ideologie met hele enge gedachtes als bijv Critical Race Theory en support voor Minor Attracted People (pedo's dus).

Ik zou er HEEL erg ver weg van blijven als je gesteld bent op je haar :7.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 18 mei 2022 @ 15:51:58 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204789772
"Woke" is vooral het nieuwe stopwoordje van extreemrechtse users die het te pas en te onpas gebruiken om de tegenstanders tot een soort gevaarlijk spook te maken.
pi_204789911
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij steekt vooral je kop in het zand dus. Dat er hier mensen zijn wiens opa en oma nog slaaf waren is gewoon een feit en dus is het ook dichtbij voor die mensen. Dat af doen als 'woke' (en dan negatief bedoeld, eigenlijk gek voor zo'n positieve term, ik blijf woke dus ook maar als compliment zien, net als deugen) is gewoon te gek voor woorden en ik denk geboren uit angst.

Maar goed, bedankt dat je mij woke noemt, dat doet me goed.
Je leest gewoon niet wat ik zeg. Ook prima, maar reageer dan niet meer in het vervolg :)
pi_204789916
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 15:51 schreef Hexagon het volgende:
"Woke" is vooral het nieuwe stopwoordje van extreemrechtse users die het te pas en te onpas gebruiken om de tegenstanders tot een soort gevaarlijk spook te maken.
Onzin, maar het is sowieso een slecht term.
pi_204789942
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 16:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je leest gewoon niet wat ik zeg. Ook prima, maar reageer dan niet meer in het vervolg :)
Ik lees prima dat je hier onzin uitbraakt over een ideologie e.d. Dat hele 'woke' inclusief onzin als Critical Race Theorie is verzonnen door extreem-rechtse Trumpstemmers. Mensen die garen spinnen bij het opkloppen van onbestaande problemen, zoals Fortuyn, Wilders en Baudet dat in Nederland doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 16:10:06 #42
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204790012
Kunnen we gewoon allemaal on topic blijven en niet op de man spelen? Dank
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204790040
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 16:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik lees prima dat je hier onzin uitbraakt over een ideologie e.d. Dat hele 'woke' inclusief onzin als Critical Race Theorie is verzonnen door extreem-rechtse Trumpstemmers. Mensen die garen spinnen bij het opkloppen van onbestaande problemen, zoals Fortuyn, Wilders en Baudet dat in Nederland doen.
Dit is pure onzin en vergelijkbaar met net doen alsof racisme en discriminatie helemaal niet bestaat.
  woensdag 18 mei 2022 @ 17:17:54 #44
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_204790668
Persoonlijk zou ik dit een goed idee vinden. Om vervolgens de nieuwe fusiepartij op te doeken.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 17:28:07 #45
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204790749
Ook wel een dingetje, hoe moet dit dan gaan heten? Partij van de Groene Arbeid? Rood Links? Groen Rood Appel? ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204790803
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:28 schreef Tijger_m het volgende:
Ook wel een dingetje, hoe moet dit dan gaan heten? Partij van de Groene Arbeid? Rood Links? Groen Rood Appel? ;)
Wellicht zit hier wat tussen: https://www.trouw.nl/nieu(...)rkiezingen~b38579fb/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 17:38:51 #47
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204790819
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wellicht zit hier wat tussen: https://www.trouw.nl/nieu(...)rkiezingen~b38579fb/
Ja, maar da's dan een afscheiding van de PvdA, dat is toch net even anders, denk ik :)

Mischien zit daar een leuke opdracht in voor een marketing buro, heh
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204790885
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:28 schreef Tijger_m het volgende:
Ook wel een dingetje, hoe moet dit dan gaan heten? Partij van de Groene Arbeid? Rood Links? Groen Rood Appel? ;)
Groen + Rood = Bruin

Dus de nieuwe naam wordt BruinLinks.

:)
pi_204790938
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, maar da's dan een afscheiding van de PvdA, dat is toch net even anders, denk ik :)

Mischien zit daar een leuke opdracht in voor een marketing buro, heh
Onze kerk heeft daar wel een tip in. De GKv en de NGK gaan samen en gaan gewoon NGK heten... heeft twee jaar onderzoek gekost om dat te verzinnen :P
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 18:19:51 #50
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204791102
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Groen + Rood = Bruin

Dus de nieuwe naam wordt BruinLinks.

:)
Die hebben we al.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:23:31 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204791868
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De PvdA is al het hele bestaan een partij die opkomt voor mensen die het moeilijker hebben dan anderen dus het is nogal vreemd hier te gaan foeteren dat ze dat zouden doen.

Maar kennelijk is opkomen voor andere groepen dan enkel jouw stereotype arbeider "woke" ofzo. Kennelijk hebben die een soort monopolie op zielig zijn.
Integendeel, ik kom op voor mensen die het moeilijk hebben, punt. Daar laat ik verder een nadruk op iets als ras achterwege.

Dat is meer iets voor onze wokies. Zie Hanca, meteen een heel verhaal over de opa's en oma's van zwarte Nederlanders... En daar moeten we bewust van worden of zo, dat ze dat bij zich dragen.

Moet ik als nazaat van een man met een gigantisch oorlogstrauma nu bij de Duitsers uit gaan leggen dat ik enorm lijd onder zijn leed (hoezo?), en dat dat ook op school behandeld moet worden, dat Duitsers verantwoordelijkheid zijn voor het leed van mijn opa en derhalve ook mijn leed (hoezo?)

En zo zijn er miljoenen mensen met opa's en oma's die allemaal wat mee hebben gemaakt. Maar bij ZWARTE Nederlanders moeten we extra sensitief en gevoelig en bewust zijn, want daar was het allemaal veel erger.

Stellen dat je slavernij en racisme verwerpelijk vind is niet meer genoeg; je moet er continu mee doodgegooid worden dat er ooit iets als slavernij en kolonialisme is geweest; je moet alles van straatnamen en koetsen tot monumenten en kinderhelden cancelen omdat dat weleens kwetsend kan zijn; andersom mag je ook weer niet met dreadlocks rondlopen of Hip Hop luisteren, want dat is dan weer cultural appropriation. Nee, niet verzonnen, ook daar schuimbekken ze over op die site van Hanca: https://www.oneworld.nl/l(...)rmen-hogg-term-2017/

Dat blindstaren op RAS is wat Woke Woke maakt; in de Nederlandse context al helemaal achterlijk, maar, als ik zo om me heen kijk, stoot het ook steeds meer mensen af dan dat het 'bewustwording' creëert. En terecht.

[ Bericht 3% gewijzigd door EttovanBelgie op 18-05-2022 19:31:15 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:27:08 #52
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204791931
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij steekt vooral je kop in het zand dus. Dat er hier mensen zijn wiens opa en oma nog slaaf waren is gewoon een feit en dus is het ook dichtbij voor die mensen. Dat af doen als 'woke' (en dan negatief bedoeld, eigenlijk gek voor zo'n positieve term, ik blijf woke dus ook maar als compliment zien, net als deugen) is gewoon te gek voor woorden en ik denk geboren uit angst.

Maar goed, bedankt dat je mij woke noemt, dat doet me goed.
Ja, zo staat de Tweede Wereldoorlog en de Duitse bezetting ook nog heel dicht bij mij, want mijn opa zit thans met een oorlogstrauma.

Dat is ZIJN leed, waar ik enkel naar kan luisteren en hopelijk enige vertroosting kan bieden. Het is niet MIJN leed en ik kan er ook geen 'zieligheidsprivileges' aan gaan lopen koppelen.

Verder: angst waarvoor?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:31:30 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204791993
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

Stellen dat je slavernij en racisme verwerpelijk vind is niet meer genoeg; je moet er continu mee doodgegooid worden dat er ooit iets als slavernij en kolonialisme is geweest; je moet alles van straatnamen en koetsen tot monumenten en kinderhelden cancelen omdat dat weleens kwetsend kan zijn; andersom mag je ook weer niet met dreadlocks rondlopen of Hip Hop luisteren, want dat is dan weer cultural appropriation.
Welke politici zeggen precies dat jij dat moet of niet mag? Want je bent gewoon extreemrechtse propaganda aan het verspreiden.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:32:12 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792003
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welke politici zeggen precies dat jij dat moet of niet mag? Want je bent gewoon extreemrechtse propaganda aan het verspreiden.
Wat de **** is er extreemrechts aan die post? _O-
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792009
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Want je bent gewoon extreemrechtse propaganda aan het verspreiden.
Kap toch eens met dit soort onzin. Ik ben het bijna nooit met Etto eens maar wat hij hier zegt is gewoon waar.
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:33:37 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792023
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat de **** is er extreemrechts aan die post? _O-
Het waanbeeld verspreiden dat ons land geheel bedreigd wordt door zogenaamde "woke"-agenten van wie jij van alles moet en veel niet mag komt direct uit hun propagandakoker. _O-
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:36:25 #57
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792063
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het waanbeeld verspreiden dat ons land geheel bedreigd wordt door zogenaamde "woke"-agenten van wie jij van alles moet en veel niet mag komt direct uit hun propagandakoker. _O-
Wat vooral ook heel woke is, is iedereen die niet meedeint op de golven van deze nieuwe achterlijke vorm van discriminatoir denken, extreem-rechts noemen. Wat op zichzelf bijzonder grappig is.

Ook dat hebben jullie goed afgekeken van jullie voorgangers, alleen noemden die wanneer het allemaal wat ingewikkeld werd hun opponenten communisten, socialisten en rasverraders.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792077
Maar nog steeds geen enkel concreet verschil tussen PvdA en Gl dus, het blijft bij dat gejammer over een term met een zelfverzonnen definitie waarbij de echte definitie vooral genegeerd wordt.

Helaas zullen we ook nooit een concreet antwoord krijgen an de rechtse conservatieven die doen alsof de progressieve linkse PvdA hen na aan net hart gaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:38:54 #59
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792094
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:37 schreef Hanca het volgende:
Maar nog steeds geen enkel concreet verschil tussen PvdA en Gl dus, het blijft bij dat gejammer over een term met een zelfverzonnen definitie waarbij de echte definitie vooral genegeerd wordt.

Helaas zullen we ook nooit een concreet antwoord krijgen an de rechtse conservatieven die doen alsof de progressieve linkse PvdA hen na aan net hart gaat.
Ik rechts en conservatief... dan heb je het écht niet begrepen.

En de echte definitie van woke? Daarvoor verwijs ik de lezer naar mijn uit de primaire bronnen getrokken posts. Graag gedaan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:43:31 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792147
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat vooral ook heel woke is, is iedereen die niet meedeint op de golven van deze nieuwe achterlijke vorm van discriminatoir denken, extreem-rechts noemen. Wat op zichzelf bijzonder grappig is.

Ook dat hebben jullie goed afgekeken van jullie voorgangers, alleen noemden die wanneer het allemaal wat ingewikkeld werd hun opponenten communisten, socialisten en rasverraders.
Nee hoor, ik noem je geen extreemrechts. Je verspreid alleen hun propaganda.

Maar welke "woke"-macht komt jou precies verbieden dreadlocks te dragen?
pi_204792157
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik rechts en conservatief... dan heb je het écht niet begrepen.

En de echte definitie van woke? Daarvoor verwijs ik de lezer naar mijn uit de primaire bronnen getrokken posts. Graag gedaan.
Ik verwijs naar de geschiedenis van het woord en naar de definities in woordenboeken en encyclopedieën. Woke is gewoon een positieve term over het opkomen voor de zwakken, van oorsprong de mensen met een andere huidskleur.


En ja, je komt in dit topic rechtsconservatief over. Kan ik ook weinig aan doen, jij praat allemaal rechtsconservatieve talkingpoints na.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:46:36 #62
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792183
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik verwijs naar de geschiedenis van het woord en naar de definities in woordenboeken en encyclopedieën. Woke is gewoon een positieve term over het opkomen voor de zwakken, van oorsprong de mensen met een andere huidskleur.
Interessant.

Vallen daar ook de nazaten van katholieke Nederlanders onder, die tot 1853 tweederangsburgers waren?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792219
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Interessant.

Vallen daar ook de nazaten van katholieke Nederlanders onder, die tot 1853 tweederangsburgers waren?
Als die daar nu nog last van hebben, zoals mensen met een andere huidskleur wel op dagelijkse basis last hebben van racisme die mede komt door de geschiedenis, ja natuurlijk. De meeste progressieve mensen komen dan ook net zo goed op voor hier gediscrimineerde moslims of mensen met een andere huidskleur als voor christenen die worden gediscrimineerd in het Midden Oosten. Het is niet alsof ook maar 1 progressieve stroming ooit heeft beweerd dat slechts 1 groep zielig kan zijn, oid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:49:34 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792224
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Interessant.

Vallen daar ook de nazaten van katholieke Nederlanders onder, die tot 1853 tweederangsburgers waren?
Richt er een belangenvereniging voor op in plaats van je tekort gedaan te voelen vanwege een andere groep.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:50:06 #65
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792227
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik verwijs naar de geschiedenis van het woord en naar de definities in woordenboeken en encyclopedieën. Woke is gewoon een positieve term over het opkomen voor de zwakken, van oorsprong de mensen met een andere huidskleur.

En ja, je komt in dit topic rechtsconservatief over. Kan ik ook weinig aan doen, jij praat allemaal rechtsconservatieve talkingpoints na.
Rechts = kleine overheid en ruim baan voor de vrije markt
Conservatisme = behoudend

Me dunkt dat we rechts meteen kunnen schrappen, aangezien ik al jaren fulmineer tegen decentralisering en doorgeslagen kapitalisme.

Conservatief? Dat ik juist veel problemen heb met bijvoorbeeld de islam en orthodox christendom is omdat ik verre van conservatief ben. Alleen ben ik in die zin ook echt progressief, niet 'deugen-voor-de-bühne-ach-die-arme-negertjes'-progressief. En ik hecht waarde aan mooie tradities en volksgebruiken, maar zeg ook 'doei' tegen een paus die nog steeds tegen homo's tekeer gaat.

Dus ik ben benieuwd wat mij in deze 'rechtsconservatief' maakt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:51:04 #66
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792243
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Richt er een belangenvereniging voor op in plaats van je tekort gedaan te voelen vanwege een andere groep.
Het was sarcasme, Hex... ik heb namelijk wel wat beters te doen dan te zwelgen in wat voor mogelijk leed mijn voorouders allemaal door jan en alleman is aangedaan en hoe ik daar jaren, decennia, eeuwen later nog enorm veel last van heb...

Leven, bijvoorbeeld.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792246
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee hoor, ik noem je geen extreemrechts. Je verspreid alleen hun propaganda.

Maar welke "woke"-macht komt jou precies verbieden dreadlocks te dragen?
https://thenewsglory.com/(...)k-resistance-symbol/


Deze woke mensen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_204792256
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik verwijs naar de geschiedenis van het woord en naar de definities in woordenboeken en encyclopedieën. Woke is gewoon een positieve term over het opkomen voor de zwakken, van oorsprong de mensen met een andere huidskleur.
Nee, dat is het niet. Of denk je dat Fortuyn de term 'witte privilege' uitgevonden heeft?
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:52:03 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792260
quote:
Ik had het over mensen met macht.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:52:09 #70
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792262
quote:
Heel progressief en goed tegen onderdrukking en dergelijke.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792263
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Rechts = kleine overheid en ruim baan voor de vrije markt
Conservatisme = behoudend

Me dunkt dat we rechts meteen kunnen schrappen, aangezien ik al jaren fulmineer tegen decentralisering en doorgeslagen kapitalisme.

Conservatief? Dat ik juist veel problemen heb met bijvoorbeeld de islam en orthodox christendom is omdat ik verre van conservatief ben. Alleen ben ik in die zin ook echt progressief, niet 'deugen-voor-de-bühne-ach-die-arme-negertjes'-progressief. En ik hecht waarde aan mooie tradities en volksgebruiken, maar zeg ook 'doei' tegen een paus die nog steeds tegen homo's tekeer gaat.

Dus ik ben benieuwd wat mij in deze 'rechtsconservatief' maakt.
Met name dat je allerlei rechtse onzin over woke en anti-islam nonsens die verzonnen is door rechtse politici om er politieke munt uit te slaan na praat.

Maar goed, ik ken je verder natuurlijk niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:52:59 #72
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792271
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik had het over mensen met macht.
Oh dat scheelt... Het is pas erg als mensen met macht racistisch zijn.

Dat scheelt: die hebben we in NL niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:52:59 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792272
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het was sarcasme, Hex... ik heb namelijk wel wat beters te doen dan te zwelgen in wat voor mogelijk leed mijn voorouders allemaal door jan en alleman is aangedaan en hoe ik daar jaren, decennia, eeuwen later nog enorm veel last van heb...

Leven, bijvoorbeeld.
Nouja jij bent ook niet aan het leven maar in het zwelgen in al het leed dat allerlei onzichtbare woke-agenten jou aandoen en waardoor je van je eigen waandenkbeelden ineens van alles niet mag.
pi_204792281
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik had het over mensen met macht.
Alle mensen hebben enige macht.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_204792286
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het was sarcasme, Hex... ik heb namelijk wel wat beters te doen dan te zwelgen in wat voor mogelijk leed mijn voorouders allemaal door jan en alleman is aangedaan en hoe ik daar jaren, decennia, eeuwen later nog enorm veel last van heb...

Leven, bijvoorbeeld.
Alleen als je nog steeds als minderwaardig wordt neergezet door je huidskleur, zoals ook in Nederland gewoon dagelijkse praktijk is, is het erg lastig los te komen van de ellende die je opa en oma nog mee hebben gemaakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:54:06 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792291
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh dat scheelt... Het is pas erg als mensen met macht racistisch zijn.

Dat scheelt: die hebben we in NL niet.
Mensen met macht die jou verbieden dreadlocks te dragen. Vertel op, wie zijn dat.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:54:35 #77
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792296
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja jij bent ook niet aan het leven maar in het zwelgen in al het leed dat allerlei onzichtbare woke-agenten jou aandoen en waardoor je van je eigen waandenkbeelden ineens van alles niet mag.
Bij mijn leven hoort ook het aan de kaak stellen van daadwerkelijke hypocrisie en onrechtvaardigheid. En als er iets hypocriet en onrechtvaardig is, is het wel die woke-debiliteit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:56:00 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792324
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Bij mijn leven hoort ook het aan de kaak stellen van daadwerkelijke hypocrisie en onrechtvaardigheid. En als er iets hypocriet en onrechtvaardig is, is het wel die woke-debiliteit.
Dus jij mag wel jouw ongenoegen aan de kaak stellen en mensen die moeilijkheden hebben door hun ras niet?
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:56:36 #79
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792336
Maar goed, ik ken je verder natuurlijk niet.
[/quote]
Want de islam en orthodox christendom heeft een schitterend track record waar het vrouwen- en homorechten betreft? Dat is nonsens?

Misschien je wat drukker maken over die haatbaarden die vrouwen in tig lagen textiel verpakken en homo's executeren dan een Renée Gijp die een pruik opdoet.

Ergens blijft dat echter steeds een stap te ver voor onze woke warriors.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:58:00 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792357
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus jij mag wel jouw ongenoegen aan de kaak stellen en mensen die moeilijkheden hebben door hun ras niet?
Van mijn part richten ze er een hele beweging om heen. Of wacht, die is er al (Bij1).
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792364
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maar goed, ik ken je verder natuurlijk niet.
Want de islam en orthodox christendom heeft een schitterend track record waar het vrouwen- en homorechten betreft? Dat is nonsens?

Misschien je wat drukker maken over die haatbaarden die vrouwen in tig lagen textiel verpakken en homo's executeren dan een Renée Gijp die een pruik opdoet.

Ergens blijft dat echter steeds een stap te ver voor onze woke warriors.
Nee, hoor. Er zijn tientallen imams verbannen uit Nederland, die mogen hier niet meer naar binnen. Ik ken geen enkel geval van mensen die verbannen zijn omdat ze een pruik op deden (of anderszins negatief waren of LHBTI oid).

Weer feiten negeren en dingen verzinnen, dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 19:59:12 #82
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792378
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mensen met macht die jou verbieden dreadlocks te dragen. Vertel op, wie zijn dat.
Het is dus pas een probleem wanneer mensen met macht dat doen.

Vertel op: welke machtshebbers in Nederland benadelen mensen op basis van huidskleur?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:01:16 #83
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792407
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want de islam en orthodox christendom heeft een schitterend track record waar het vrouwen- en homorechten betreft? Dat is nonsens?

Misschien je wat drukker maken over die haatbaarden die vrouwen in tig lagen textiel verpakken en homo's executeren dan een Renée Gijp die een pruik opdoet.

Ergens blijft dat echter steeds een stap te ver voor onze woke warriors.
Nee, hoor. Er zijn tientallen imams verbannen uit Nederland, die mogen hier niet meer naar binnen. Ik ken geen enkel geval van mensen die verbannen zijn omdat ze een pruik op deden (of anderszins negatief waren of LHBTI oid).
[/quote]
... die het vervolgens gooien op 'racisme' en 'discriminatie'.

Punt is dat heel woke Nederland wel schande spreekt van een Gijp met een pruik op, maar kennelijk wat minder bezwaar heeft tegen de homohaat en het antisemitisme in bepaalde kringen in Nederland.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:02:43 #84
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792422
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want de islam en orthodox christendom heeft een schitterend track record waar het vrouwen- en homorechten betreft? Dat is nonsens?

Misschien je wat drukker maken over die haatbaarden die vrouwen in tig lagen textiel verpakken en homo's executeren dan een Renée Gijp die een pruik opdoet.

Ergens blijft dat echter steeds een stap te ver voor onze woke warriors.
Nee, hoor. Er zijn tientallen imams verbannen uit Nederland, die mogen hier niet meer naar binnen. Ik ken geen enkel geval van mensen die verbannen zijn omdat ze een pruik op deden (of anderszins negatief waren of LHBTI oid).

Weer feiten negeren en dingen verzinnen, dus.
[/quote]
Verzinnen?

De islam is uitermate progressief? Staat welwillend tegenover homoseksualiteit? Vrouwenrechten?

In welk universum is dat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792446
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, hoor. Er zijn tientallen imams verbannen uit Nederland, die mogen hier niet meer naar binnen. Ik ken geen enkel geval van mensen die verbannen zijn omdat ze een pruik op deden (of anderszins negatief waren of LHBTI oid).
... die het vervolgens gooien op 'racisme' en 'discriminatie'.

Punt is dat heel woke Nederland wel schande spreekt van een Gijp met een pruik op, maar kennelijk wat minder bezwaar heeft tegen de homohaat en het antisemitisme in bepaalde kringen in Nederland.
Heel jouw 'woke-Nederland' sprak schande van de haatimams. GL, PvdA en D66 stonden vooraan. Jouw punt is dus weer eens een leugen. Dat die partijen het conservatieve deel van de islam zo zouden omarmen is een leugen. Wat ze niet doen is alle moslims over één kam scheren en negatief praten over ze allemaal, want zij beseffen wel dat het grotendeels gewoon vreedzame mensen zijn die geen enkel probleem hebben met LHBTI (of in elk geval niet meer dan een gemiddelde katholiek). Dat is nou het onderscheid tussen conservatief rechts denken en progressief links denken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 20:05:09 #86
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792449
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is dus pas een probleem wanneer mensen met macht dat doen.
Het lijkt me vrij ondoenlijk om te eisen dat iedere willekeurige sterveling het goedkeurt dat jij dreadlocks draagt. Maar er bestaat geen groot systematisch idee achter dat het jou onmogelijk maakt.

quote:
Vertel op: welke machtshebbers in Nederland benadelen mensen op basis van huidskleur?
Bepaalde werkgevers bijvoorbeeld. Maar ook bepaalde politici zoals Geert Wilders, die soms ook macht bezitten.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:06:01 #87
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792460
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen als je nog steeds als minderwaardig wordt neergezet door je huidskleur, zoals ook in Nederland gewoon dagelijkse praktijk is, is het erg lastig los te komen van de ellende die je opa en oma nog mee hebben gemaakt.
Toch wel bijzonder deze... dat is dagelijkse praktijk ja, dat je in Nederland neergezet wordt als minderwaardig wegens je huidskleur?

Welke bronnen hebben we hiervoor?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:07:28 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792478
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het lijkt me vrij ondoenlijk om te eisen dat iedere willekeurige sterveling het goedkeurt dat jij dreadlocks draagt. Maar er bestaat geen groot systematisch idee achter dat het jou onmogelijk maakt.
[..]
Bepaalde werkgevers bijvoorbeeld. Maar ook bepaalde politici zoals Geert Wilders, die soms ook macht bezitten.
Juist, en die werkgevers doen dat natuurlijk t.a.t. puur op basis van racistische motieven.

Verder: geef eens een voorbeeld van Wilders' racisme en hoe deze in de praktijk heeft uitgepakt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 20:07:51 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792484
HowardRoark heeft het account van Etto gekaapt denk ik :D
pi_204792486
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Toch wel bijzonder deze... dat is dagelijkse praktijk ja, dat je in Nederland neergezet wordt als minderwaardig wegens je huidskleur?

Welke bronnen hebben we hiervoor?
Onder andere dit onderzoek en deze programma's van de EO: https://nieuwlicht.eo.nl/(...)nt-alledaags-racisme

Racisme, mensen negatief beoordelen op hun huidskleur, is in Nederland nog steeds een groot dagelijks probleem.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:08:48 #91
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792498
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:07 schreef Hexagon het volgende:
HowardRoark heeft het account van Etto gekaapt denk ik :D
Nee, @HowardRoark en ik verschillen veel van mening, zeker wat betreft de rol van de overheid en de geschiedenis van de VS, maar wat woke betreft zitten we inderdaad op één lijn. Volkomen. En dat vind ik ook verre van erg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792500
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Verder: geef eens een voorbeeld van Wilders' racisme en hoe deze in de praktijk heeft uitgepakt?
Geef eens 1 zin van Wilders die niet racistisch is. Je praat hier over een veroordeelde haatzaaier, niks anders dan de verbannen haatimams.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 20:10:50 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792532
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Juist, en die werkgevers doen dat natuurlijk t.a.t. puur op basis van racistische motieven.

Verder: geef eens een voorbeeld van Wilders' racisme en hoe deze in de praktijk heeft uitgepakt?
Nou volgens Geert Wilders is iedere niet westerse vluchteling zonder uitzondering een uitvreter, terrorist, profiteur, verkrachter en nog meer van dat. Dat zorgt dat het beleid rondom vluchteligen steeds wordt gegijzeld en het maar niet fatsoenlijk kan worden geregeld.
pi_204792536
Volgens mij gaat het beetje weg van het onderwerp. Feit is dat GL zich flink heeft onderworpen aan woke geneuzel, waar de PvdA ver weg van moet blijven.
pi_204792562
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:10 schreef MoreDakka het volgende:
Volgens mij gaat het beetje weg van het onderwerp. Feit is dat GL zich flink heeft onderworpen aan woke geneuzel, waar de PvdA ver weg van moet blijven.
En daar gaat het dus om. Niemand heeft ook maar 1 concreet voorbeeld van iets ergs wat GL uit draagt waar de PvdA weg van moet blijven.

Ja, 1 toespraak van een GL raadslid dat erkent dat slavernij kort geleden is en dat racisme hier dagelijkse praktijk is. Lijkt me een toespraak die iedere PVdAer zou kunnen houden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:13:07 #96
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204792568
Nogmaals, blijf on topic aub
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204792598
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geef eens 1 zin van Wilders die niet racistisch is. Je praat hier over een veroordeelde haatzaaier, niks anders dan de verbannen haatimams.
Lol, je wil serieus Wilders, die veroordeeld is voor groepsbelediging na een langslepend politiek proces, op 1 lijn stellen met imams die het land zijn uitgezet omdat ze oa opriepen tot het doden van homoseksuelen, het plegen van aanslagen enzovoort? Bijzonder.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:15:30 #98
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792604
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onder andere dit onderzoek en deze programma's van de EO: https://nieuwlicht.eo.nl/(...)nt-alledaags-racisme

Racisme, mensen negatief beoordelen op hun huidskleur, is in Nederland nog steeds een groot dagelijks probleem.
Ik lees daar niets over dat 'Nederland' mensen van een andere kleur 'minderwaardig' vindt; ik lees voorbeelden.

Verder: als Nederland zo'n door- en door racistisch land is, waar inderdaad nog dagelijks (!) sprake is van het 'minderwaardig behandelen' van mensen op basis van kleur... waarom uit zich dat zo ontiegelijk slecht - niet al jaren of decennia, maar eeuwen - in de verkiezingen? Hex zei al dat machthebbers dergelijk beleid kunnen realiseren... Noem mij eens één racistische partij in Nederland die ooit enige vorm van zeggenschap heeft gehad?

Als je zegt: mensen stemmen dat liever niet maar ZIJN het wel (wat weer zo'n weergaloze deducering is vanuit de woke hoek, hoe dan ook ben je een racist) en ook nog eens zeer frequent - dagelijks zelfs - dan dienen wij dus aan te nemen dat deze mensen, voor wie het dagelijks bestaan bestaat uit een obsessie met ras, juist dat stukje even buiten het stemhokje laten, terwijl met politiek mandaat hun grootste wens (kennelijk: mensen minderwaardig behandelen op basis van kleur) veel sneller gerealiseerd kan worden.

Leg uit...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:16:02 #99
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792616
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou volgens Geert Wilders is iedere niet westerse vluchteling zonder uitzondering een uitvreter, terrorist, profiteur, verkrachter en nog meer van dat. Dat zorgt dat het beleid rondom vluchteligen steeds wordt gegijzeld en het maar niet fatsoenlijk kan worden geregeld.
Bron?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:16:38 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792631
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daar gaat het dus om. Niemand heeft ook maar 1 concreet voorbeeld van iets ergs wat GL uit draagt waar de PvdA weg van moet blijven.

Ja, 1 toespraak van een GL raadslid dat erkent dat slavernij kort geleden is en dat racisme hier dagelijkse praktijk is. Lijkt me een toespraak die iedere PVdAer zou kunnen houden.
Ik heb er tigtig gegeven, waarvan alle te herleiden zijn tot de ziekte die woke heet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792632
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Lol, je wil serieus Wilders, die veroordeeld is voor groepsbelediging na een langslepend politiek proces, op 1 lijn stellen met imams die het land zijn uitgezet omdat ze oa opriepen tot het doden van homoseksuelen, het plegen van aanslagen enzovoort? Bijzonder.
Voor beide bestaat hun leven en hun manier om aan geld en invloed te komen uit het zaaien van haat in de samenleving door middel van leugens. Ja, ik zie vooral overeenkomsten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204792665
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik lees daar niets over dat 'Nederland' mensen van een andere kleur 'minderwaardig' vindt; ik lees voorbeelden.
Je leest voorbeelden van Surinaamse mensen die het op dagelijkse basis meemaken, maar jij gaat het weer lopen ontkennen. Vermoeiend.


Maar nogmaals: ik zie nog steeds geen verschil tussen GL en PvdA gedachtegoed hierin.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:19:16 #103
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792688
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Lol, je wil serieus Wilders, die veroordeeld is voor groepsbelediging na een langslepend politiek proces, op 1 lijn stellen met imams die het land zijn uitgezet omdat ze oa opriepen tot het doden van homoseksuelen, het plegen van aanslagen enzovoort? Bijzonder.
En daarom moet PvdA ver weg blijven van de cultuur-relativisten van Klaver.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792714
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:10 schreef MoreDakka het volgende:
Volgens mij gaat het beetje weg van het onderwerp. Feit is dat GL zich flink heeft onderworpen aan woke geneuzel, waar de PvdA ver weg van moet blijven.
De PvdA is daar toch ook al mee bezig. Met als voorbeeld de huidige partijleider Kuiken die als kamerlid een verhaal hield over witte billen;


Vreemd genoeg doet ze dan wel weer denigrerend een Surinaams accent na;


Hoe dan ook, het worden voor de PvdA interessante tijden met Kuiken aan het roer. En ik ben benieuwd of het uiteindelijk tot een fusie komt.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:20:50 #105
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792721
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je leest voorbeelden van Surinaamse mensen die het op dagelijkse basis meemaken, maar jij gaat het weer lopen ontkennen. Vermoeiend.

Maar nogmaals: ik zie nog steeds geen verschil tussen GL en PvdA gedachtegoed hierin.
Vrouwen maken ook dagelijks dat soort ellende mee.
Homoseksuelen ook
Arme mensen, idem (die helemaal, die hebben namelijk ook nog eens het geluk naast een beschimping geen vreten te hebben)
Mensen met lichamelijke beperkingen, nog een.

Nee, ras ras ras... daar moeten we het over hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 20:21:05 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204792732
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En daarom moet PvdA ver weg blijven van de cultuur-relativisten van Klaver.
Ah, daar komt de aap uit de mouw. Je wil dat PvdA anti-islam zou worden. Nou, dat zijn ze nooit geweest en zullen ze ook nooit worden, het past namelijk helemaal niet bij het ideaal dat de PvdA al vanaf de oprichting na streeft om mensen op basis van geloof over één kam te scheren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204792753
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vrouwen maken ook dagelijks dat soort ellende mee.
Homoseksuelen ook
Arme mensen, idem (die helemaal, die hebben namelijk ook nog eens het geluk naast een beschimping geen vreten te hebben)
Mensen met lichamelijke beperkingen, nog een.

Nee, ras ras ras... daar moeten we het over hebben.
En die groepen komen partijen als GL en PvdA, maar ook D66, CU, SP op dagelijkse basis voor op. Het ene sluit het ander niet uit. Ik zou zelfs zeggen: als je voor homo's of armen op komt, moet je altijd ook voor andere minderheidsgroepen die het lastig hebben op komen. Zoals PvdA en GL dus doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:24:17 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792775
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, daar komt de aap uit de mouw. Je wil dat PvdA anti-islam zou worden. Nou, dat zijn ze nooit geweest en zullen ze ook nooit worden, het past namelijk helemaal niet bij het ideaal dat de PvdA al vanaf de oprichting na streeft om mensen op basis van geloof over één kam te scheren.
Niet anti-islam, maar zeker ook niet pro.

Het over één kam scheren van blanke Nederlanders is dan weer een minder groot probleem, toch Hanca?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792789
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet anti-islam, maar zeker ook niet pro.

Het over één kam scheren van blanke Nederlanders is dan weer een minder groot probleem, toch Hanca?
Ik zie niet wie alle blanke Nederlanders over 1 kam scheert. Ik in elk geval niet en ik ken ook geen GL of PvdA politici die dat doen.

En GL is niet pro-islam, ik heb ze nog nooit horen preken om mensen tot de islam te bekeren. Ze zien alleen het zijn van moslim geen enkele reden om iemand te wantrouwen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:25:42 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792796
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
En die groepen komen partijen als GL en PvdA, maar ook D66, CU, SP op dagelijkse basis voor op. Het ene sluit het ander niet uit. Ik zou zelfs zeggen: als je voor homo's of armen op komt, moet je altijd ook voor andere minderheidsgroepen die het lastig hebben op komen. Zoals PvdA en GL dus doen.
En waar zijn al die politieke en media campagnes over mensen die leven in armoede? Over chronisch zieken? Psychiatrisch patiënten? Of, om maar wat te noemen, MANNEN die slachtoffer zijn van seksueel misbruik?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:26:44 #112
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792810
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie niet wie alle blanke Nederlanders over 1 kam scheert. Ik in elk geval niet en ik ken ook geen GL of PvdA politici die dat doen.
Ik lees net dat Nederland een intens racistisch land is waar dagelijks mensen op basis van kleur minderwaardig worden genoemd en behandeld.

Ook las ik iets over opa's en oma's en dat dat 'angst' zou oproepen. Die vraag stond nog open; angst waarvoor?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792828
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En waar zijn al die politieke en media campagnes over mensen die leven in armoede? Over chronisch zieken? Psychiatrisch patiënten? Of, om maar wat te noemen, MANNEN die slachtoffer zijn van seksueel misbruik?
In de Tweede Kamer. Zeer regelmatig. Zelfs die laatste groep komt tegenwoordig altijd langs als het gaat over seksueel geweld.

Ik zie ook geen politieke mediacampagnes over mensen met een andere huidskleur, trouwens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:30:00 #114
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204792864
Toch grappig dat de enigen die hier posten over deze fusie de personen zijn die niet op deze partijen stemmen.

Is dit politisplaining?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:30:14 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792865
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de Tweede Kamer. Zeer regelmatig. Zelfs die laatste groep komt tegenwoordig altijd langs als het gaat over seksueel geweld.

Ik zie ook geen politieke mediacampagnes over mensen met een andere huidskleur, trouwens.
Volgens jou mag de nadruk op ras nog wel tandje meer?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792871
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik lees net dat Nederland een intens racistisch land is waar dagelijks mensen op basis van kleur minderwaardig worden genoemd en behandeld.

Ook las ik iets over opa's en oma's en dat dat 'angst' zou oproepen. Die vraag stond nog open; angst waarvoor?
Ik zeg dat in Nederland op dagelijkse basis mensen met een donkere huidskleur racistisch bejegend worden, ik zeg nergens dat alle of zelfs maar de meerderheid van de Nederlanders dat zou doen. Dat is de pest, als 1 op de 10.000 Nederlanders dat doet, heb je er als Nederlanders met een andere huidskleur al op dagelijkse basis last van. Terwijl de grote groep denkt 'maar wij doen toch niks?'.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:31:03 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792878
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:30 schreef Tijger_m het volgende:
Toch grappig dat de enigen die hier posten over deze fusie de personen zijn die niet op deze partijen stemmen.

Is dit politisplaining?
Ex-PvdA'er hier, die de hoop had dat de PvdA na het debacle van afgelopen jaren weer terug zou gaan naar haar roots.

Zit er niet in, wordt gewoon weer een woke club progressieve bla bla als ik Darkwings bijdrage zo zie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:31:37 #118
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792891
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zeg dat in Nederland op dagelijkse basis mensen met een donkere huidskleur racistisch bejegend worden, ik zeg nergens dat alle of zelfs maar de meerderheid van de Nederlanders dat zou doen. Dat is de pest, als 1 op de 10.000 Nederlanders dat doet, heb je er als Nederlanders met een andere huidskleur al op dagelijkse basis last van. Terwijl de grote groep denkt 'maar wij doen toch niks?'.
Ah! Mooi!

En wat zouden wij daar aan MOETEN doen, Hanca?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792897
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Volgens jou mag de nadruk op ras nog wel tandje meer?
Het besef van discriminatie op basis van ras, geloof, seksualiteit of handicap mag in de breedste zin inderdaad veel meer aandacht voor zijn. Want het komt nog veel te veel voor in Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:32:26 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792908
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het besef van discriminatie op basis van ras, geloof, seksualiteit of handicap mag in de breedste zin inderdaad veel meer aandacht voor zijn. Want het komt nog veel te veel voor in Nederland.
Juist ja.

En hoe gaat die aandacht er uit zien. Doe eens wat voorstellen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:32:31 #121
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204792909
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ex-PvdA'er hier, die de hoop had dat de PvdA na het debacle van afgelopen jaren weer terug zou gaan naar haar roots.

Zit er niet in, wordt gewoon weer een woke club progressieve bla bla.
Die roots zijn al heel lang verdwenenen net als de arbeider die verlicht moest worden. Andere tijden, andere politiek.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204792913
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ah! Mooi!

En wat zouden wij daar aan MOETEN doen, Hanca?
Mensen laten beseffen dat het niet kan en vooral ook mee leven met de mensen die er op dagelijkse basis last van hebben, ipv ze uitlachen en woke noemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:33:08 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792916
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Die roots zijn al heel lang verdwenenen net als de arbeider die verlicht moest worden. Andere tijden, andere politiek.
Inderdaad, we gaan gewoon weer terug naar de 19e eeuw.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:33:37 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792922
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen laten beseffen dat het niet kan en vooral ook mee leven met de mensen die er op dagelijkse basis last van hebben, ipv ze uitlachen en woke noemen.
Ja, en dan, wat hebben we aan dat 'besef'?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:33:52 #125
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204792929
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Inderdaad, we gaan gewoon weer terug naar de 19e eeuw.
Nee, dat gaan we niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:34:18 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792937
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, dat gaan we niet.
Als je Jan Modaal bent wel hoor; lekker jobhoppen tot je 88e.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204792945
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, en dan, wat hebben we aan dat 'besef'?
Het besef dat je mensen niet mag discrimineren? Daar heeft de samenleving breed heel veel aan, ik hoop dat je dat toch wel snapt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:35:41 #128
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204792960
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Als je Jan Modaal bent wel hoor; lekker jobhoppen tot je 88e.
Welnee, je overdrijft en in de 19e eeuw had je niks te jobhoppen. Dan deed je wat je gezegd werd.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:36:52 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204792981
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het besef dat je mensen niet mag discrimineren? Daar heeft de samenleving breed heel veel aan, ik hoop dat je dat toch wel snapt.
Hm-hm. En hoe denk je dat precies te gaan realiseren?

In de kleuterklas vast de kindertjes over witte privilege vertellen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204793021
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daar gaat het dus om. Niemand heeft ook maar 1 concreet voorbeeld van iets ergs wat GL uit draagt waar de PvdA weg van moet blijven.
Genoeg voorbeelden gegeven. Nogmaals, wie heeft de term 'witte privilege' uitgevonden? Fortuyn? Trump?
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:39:36 #131
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204793024
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hm-hm. En hoe denk je dat precies te gaan realiseren?

In de kleuterklas vast de kindertjes over witte privilege vertellen?
Nee, over acceptatie van andere rassen echter wel. Maar jij probeert alles belachelijk te maken omdat jou bepaalde zaken niet bevallen, zo lijkt het. Geen fijne discussie methode.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204793031
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hm-hm. En hoe denk je dat precies te gaan realiseren?

In de kleuterklas vast de kindertjes over witte privilege vertellen?
In de kleuterklas al leren dat je geen onderscheid maakt op basis van uiterlijk (seksualiteit of geloof e.d. lijkt me voor iets later dan de kleuterklas) lijkt me een logische basis, maar volgens mij doen we dat al (mijn school vroeger iig wel en die van mijn kinderen ook) en blijkbaar is dat niet voldoende, want nog steeds is discriminatie een groot probleem.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204793067
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Genoeg voorbeelden gegeven. Nogmaals, wie heeft de term 'witte privilege' uitgevonden? Fortuyn? Trump?
Dat is een term die geplakt is op een reëel probleem: als je niet wit bent, ben je met een achterstand geboren.

quote:
“White privilege is zo’n onzin. Ik kan er toch niks aan doen dat ik wit ben? Ik heb het toch ook moeilijk gehad? Ik kom uit een gezin waar nooit geld was, waarom heb ik dan privilege?” Opmerkingen zoals deze zijn ook veel te vinden. Waar zo’n opmerking vandaan komt is best te plaatsen: je hebt het zelf moeilijk gehad en iemand zegt dat jij juist een voordeel hebt. Alleen, wit privilege betekent niet dat je automatisch een makkelijk leven hebt en niemand zegt dat ook. Het betekent dat dingen niet nog moeilijker zijn geworden door je huidskleur. Ik ben bijvoorbeeld begonnen op vmbo kader. Het was voor mij niet makkelijk om uiteindelijk af te studeren aan de universiteit. Maar ik weet dat het nog moeilijker geweest was, als ik niet wit was.
Een reëel en in Nederland zeker ook bestaand probleem, waar het PvdA gelukkig net als GL al jaren tegen vecht (weer geen verschil tussen beide partijen, dus).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204793100
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een term die geplakt is op een reëel probleem: als je niet wit bent, ben je met een achterstand geboren.
[..]

Leuk geprobeerd maar nee. Bovendien geen antwoord op de vraag.

Daarnaast zijn mensen niet wit. Je vraagt je zeker ook niet af waar de push vandaan komt om blank niet meer te gebruiken?
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:46:15 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793110
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, over acceptatie van andere rassen echter wel. Maar jij probeert alles belachelijk te maken omdat jou bepaalde zaken niet bevallen, zo lijkt het. Geen fijne discussie methode.
In welk onderwijs in Nederland is de afgelopen 75 jaar iets anders geleerd?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:46:58 #136
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793121
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de kleuterklas al leren dat je geen onderscheid maakt op basis van uiterlijk (seksualiteit of geloof e.d. lijkt me voor iets later dan de kleuterklas) lijkt me een logische basis, maar volgens mij doen we dat al (mijn school vroeger iig wel en die van mijn kinderen ook) en blijkbaar is dat niet voldoende, want nog steeds is discriminatie een groot probleem.
Ja precies, dat doen we al.

Wat moeten we dus verder doen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:48:42 #137
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793146
"Met een achterstand geboren"...

FFS...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204793153
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een term die geplakt is op een reëel probleem: als je niet wit bent, ben je met een achterstand geboren.
Klinkt mij ontzettend racistisch in de oren, zo’n uitspraak. Bovendien ken ik genoeg niet blanken binnen en buiten de familie die niet met achterstand zijn geboren en vanuit mijn tijd als leerkracht primair onderwijs ken ik genoeg blanken die wel met achterstand zijn geboren. Alhoewel dat geen term is die ik zelf zou gebruiken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2022 20:49:48 ]
pi_204793181
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja precies, dat doen we al.

Wat moeten we dus verder doen?
Ja, hoe doet de overheid zoiets. Via gerichte campagnes, meestal.

Ik hoop in elk geval dat jij of eventuele meelezers hier nu in elk geval beter beseffen dat mensen die zeggen last te hebben van discriminatie niet 'woke' zijn, maar dat het een reëel probleem is. Ook als wij 'gewone' Nederlanders er niks van merken (al is dat laatste ook niet helemaal waar, ik ben ooit weggepest bij een bedrijf omdat ik mijn trouwkaart met bijbeltekst aan mijn eigen prikbord dat geen klant ooit zag had gehangen, discriminatie komt voor op vele gronden helaas).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:52:59 #140
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793194
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, hoe doet de overheid zoiets. Via gerichte campagnes, meestal.

Ik hoop in elk geval dat jij of eventuele meelezers hier nu in elk geval beter beseffen dat mensen die zeggen last te hebben van discriminatie niet 'woke' zijn, maar dat het een reëel probleem is. Ook als wij 'gewone' Nederlanders er niks van merken (al is dat laatste ook niet helemaal waar, ik ben ooit weggepest bij een bedrijf omdat ik mijn trouwkaart met bijbeltekst aan mijn eigen prikbord dat geen klant ooit zag had gehangen, discriminatie komt voor op vele gronden helaas).
Hm, zoals een hele hoop Nederlanders niets van mijn lasten merken, of van mijn buurman, of Henk zes dorpen verderop? Hoe ver gaan we dit doortrekken met 'campagnes'?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204793202
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:49 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Klinkt mij ontzettend racistisch in de oren, zo’n uitspraak. Bovendien ken ik genoeg niet blanken binnen en buiten de familie die niet met achterstand zijn geboren en vanuit mijn tijd als leerkracht primair onderwijs ken ik genoeg blanken die wel met achterstand zijn geboren. Alhoewel dat geen term is die ik zelf zou gebruiken.
Zoals je in mijn quote kunt lezen mis je het punt. Die blanken die nu een achterstand hebben, zouden nog meer op achterstand staan als ze een andere huidskleur hadden. Dat is gewoon bewezen onderzocht. Het is dus niet zo dat een blanke niet met een achterstand kan beginnen, maar hij of zij krijgt er niet de extra achterstand van de verkeerde huidskleur bij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204793212
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals je in mijn quote kunt lezen mis je het punt. Die blanken die nu een achterstand hebben, zouden nog meer op achterstand staan als ze een andere huidskleur hadden. Dat is gewoon bewezen onderzocht.
Dit geloof je toch zelf niet?

Anyway, 'woke' betekent dat je dit soort onzin serieus neemt.
pi_204793216
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hm, zoals een hele hoop Nederlanders niets van mijn lasten merken, of van mijn buurman, of Henk zes dorpen verderop? Hoe ver gaan we dit doortrekken met 'campagnes'?
Je doet weer badinerend over discriminatie. Ik ben daar wel klaar mee. Als je discriminatie gaat ontkennen of bagatelliseren ben je gewoon af. En over de fusie van GL en PvdA, die hier beide vanaf oprichting al exact hetzelfde in staan, gaat dit helemaal niet meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:56:53 #144
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793234
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals je in mijn quote kunt lezen mis je het punt. Die blanken die nu een achterstand hebben, zouden nog meer op achterstand staan als ze een andere huidskleur hadden. Dat is gewoon bewezen onderzocht. Het is dus niet zo dat een blanke niet met een achterstand kan beginnen, maar hij of zij krijgt er niet de extra achterstand van de verkeerde huidskleur bij.
Onderzocht door Gloria Wekker cum suis?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 20:56:53 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204793235
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ex-PvdA'er hier, die de hoop had dat de PvdA na het debacle van afgelopen jaren weer terug zou gaan naar haar roots.

Welke roots precies? Wanneer was de PvdA precies een "anti woke" partij?
pi_204793241
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit geloof je toch zelf niet?

Anyway, 'woke' betekent dat je dit soort onzin serieus neemt.
Het is bewezen, is dus niet echt sprake van wel of niet geloven. Ik kies ook niet om wel of niet te geloven dat water nat is.

Geloven doe ik in wat anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204793249
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals je in mijn quote kunt lezen mis je het punt. Die blanken die nu een achterstand hebben, zouden nog meer op achterstand staan als ze een andere huidskleur hadden. Dat is gewoon bewezen onderzocht. Het is dus niet zo dat een blanke niet met een achterstand kan beginnen, maar hij of zij krijgt er niet de extra achterstand van de verkeerde huidskleur bij.
Ben benieuwd naar zo’n onderzoek.

Dit hele woke gezeik waar mensen tegen hun wil in hokjes worden gepropt heeft er iig voor gezorgd dat ik en vele andere Indo’s die zich altijd geaccepteerd Nederlander hebben gevoeld en nooit last hebben gehad van discriminatie zich hier een stuk minder thuis voelen.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:58:11 #148
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793256
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je doet weer badinerend over discriminatie. Ik ben daar wel klaar mee. Als je discriminatie gaat ontkennen of bagatelliseren ben je gewoon af. En over de fusie van GL en PvdA, die hier beide vanaf oprichting al exact hetzelfde in staan, gaat dit helemaal niet meer.
Ík doe badinerend over discriminatie?

Ik koppel het juist los van dat automatisch-rassen-riedeltje van de woke-brigade. Er is ontiegelijk veel leed bij ontiegelijk veel mensen, zwart, blank, geel, rood... Focus je op het leed i.p.v. die verdomde kleur.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 20:58:23 #149
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793258
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welke roots precies? Wanneer was de PvdA precies een "anti woke" partij?
Drees.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:59:47 #150
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204793279
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ík doe badinerend over discriminatie?

Ik koppel het juist los van dat automatisch-rassen-riedeltje van de woke-brigade. Er is ontiegelijk veel leed bij ontiegelijk veel mensen, zwart, blank, geel, rood... Focus je op het leed i.p.v. die verdomde kleur.
En als het leed veroorzaakt wordt door de kleur dan telt het ineens niet meer?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 21:00:26 #151
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793288
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En als het leed veroorzaakt wordt door de kleur dan telt het ineens niet meer?
Hoe kom je tot die slotsom?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 21:00:53 #152
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204793297
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Drees.
Drees...die man was al geschiedenis toen ik geboren werd en ik ben 57 en dat moet dan de leidraad zijn voor de PvdA in 2022? Schei uit, zeg.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204793302
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is bewezen
_O-

Nee, hier sla je de plank echt volledig mis.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:01:23 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204793307
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Die roots zijn al heel lang verdwenenen net als de arbeider die verlicht moest worden. Andere tijden, andere politiek.
Etto lijkt een soort idee te hebben van de "arbeider" uit de videoclips van Bruce Springsteen waarvoor de PvdA toch net wat meer moet opkomen dan voor iemand anders die hulp nodig heeft.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 21:02:15 #155
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204793323
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoe kom je tot die slotsom?
Sorry? Welke slotsom?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204793338
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Etto lijkt een soort idee te hebben van de "arbeider" uit de videoclips van Bruce Springsteen waarvoor de PvdA toch net wat meer moet opkomen dan voor iemand anders die hulp nodig heeft.
Als er al zoiets iets als een groep arbeiders dan stemmen die PVV/FvD.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 21:03:26 #157
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204793345
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Etto lijkt een soort idee te hebben van de "arbeider" uit de videoclips van Bruce Springsteen waarvoor de PvdA toch net wat meer moet opkomen dan voor iemand anders die hulp nodig heeft.
En die arbeider is tegenwoordig vaker wel dan niet allochtoon, volgens mij, tenzij de definitie van arbeider sterk veranderd is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:05:06 #158
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204793366
Ik vind het maar een rare fusie en ergens ook zonde van de PvdA. Want het zal wel neerkomen op de teloorgang van de sociaaldemocratie. Terwijl wonen, een fatsoenlijk (minimum) loon voor het werk waar onze samenleving op leunt en kapitaal belasten nu zo vreselijk relevant zijn en met de huidige crises alleen maar relevanter worden.

Maar goed, die thema's werden al een tijdje overschaduwd voor de thema's waar GroenLinks furore mee maakt; milieu, diversiteit, immigratie. Dom genoeg zijn ze binnen de PvdA daar de concurrentie mee aangegaan, gedecimeerd en dan nu geforceerd samen. Blijft de SP over en die gaan dat gat echt niet dichtlopen.

Ik hoopte stiekem op een revival van de PvdA... maar het lijkt wel alsof ze hun best doen om niet de juiste knoppen in te drukken. Terwijl over de grenzen heel duidelijk blijkt dat de Sociaaldemocratie wel degelijk toekomst heeft.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:05:20 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204793368
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Drees.
Ik schat dat je niet zo oud bent dat bewust meegemaakt te hebben.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:06:23 #160
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204793383
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Als er al zoiets iets als een groep arbeiders dan stemmen die PVV/FvD.
Prima, dan moeten ze daar maar verhaal gaan halen als ze ontevreden zijn.
pi_204793400
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Prima, dan moeten ze daar maar verhaal gaan halen als ze ontevreden zijn.
Of je kunt natuurlijk als partij proberen die mensen terug te halen.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:09:24 #162
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204793424
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Of je kunt natuurlijk als partij proberen die mensen terug te halen.
Er is al een PVV, dus een 2.0 variant hebben we niet nodig.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 21:09:42 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793428
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Sorry? Welke slotsom?
Dat leed bij mij niet zou tellen wanneer het met kleur van doen heeft?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204793444
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Er is al een PVV, dus een 2.0 variant hebben we niet nodig.
Dat is niet wat ik zeg.
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 21:12:02 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793459
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Etto lijkt een soort idee te hebben van de "arbeider" uit de videoclips van Bruce Springsteen waarvoor de PvdA toch net wat meer moet opkomen dan voor iemand anders die hulp nodig heeft.
Daarvoor hoef ik niet naar videoclips te kijken, kan gewoon in de eigen stad blijven om arbeiders te zien. Ik snap dat voor D'66'ers dat haast exoten zijn (vreemd, dan zouden ze automatisch door schieten naar de de hogere regionen van het D66 deugklassement), maar ze zijn er nog hoor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 21:12:53 #166
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793478
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik schat dat je niet zo oud bent dat bewust meegemaakt te hebben.
Ik denk dat men Martin Luther King ook niet echt bewust meer meegemaakt heeft he?

Of laat staan dat men ooit heeft gevoeld hoe een zwarte in Mississippi leefde, maar goed.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 mei 2022 @ 21:13:22 #167
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204793481
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En die arbeider is tegenwoordig vaker wel dan niet allochtoon, volgens mij, tenzij de definitie van arbeider sterk veranderd is.
Wat maakt dat uit?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:17:33 #168
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_204793529
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En die arbeider is tegenwoordig vaker wel dan niet allochtoon, volgens mij, tenzij de definitie van arbeider sterk veranderd is.
Iedereen in loondienst die minder dan een ton/jaar verdient is een arbeider.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 21:18:29 #169
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204793542
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:17 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Iedereen in loondienst die minder dan een ton/jaar verdient is een arbeider.
Dat is een definitie maar ik denk dat een heel groot deel van die groep zich daar niet in herkent.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:18:31 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204793543
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:17 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Iedereen in loondienst die minder dan een ton/jaar verdient is een arbeider.
Al denk ik dat als je op een station gaat staan in de spits en roept "Arbeiders luister...", dan niemand gaat reageren.
pi_204793614
De specifieke term is minder belangrijk dan de doelgroep.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:36:16 #172
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_204793747
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar de meerderheid van Nederland is nou eenmaal rechts, al zeker sinds de jaren 80 maar volgens mij altijd al. Wil je dan een linkse partij met invloed zijn, dan moet je die partijen niet teveel laten versplinteren. Dan ben je altijd de minderheid of de partij met nadeel in een coalitie. Omdat de rechterkant altijd kan wijzen naar die rechtse meerderheid.
Ik denk niet dat Nederland uitgesproken rechts is, wel liberaal. De linkerhelft van politieke spectrum is alleen vrij evenredig versplinterd en D66 pakt ook wel wat stemmen weg van linkse partijen. Ik denk daarom ook dat een fusie van GroenLinks en de PvdA best nog wel eens goed zou kunnen uitpakken. Mits ze natuurlijk ook met een sterke leider kunnen komen.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:07 schreef Hexagon het volgende:
HowardRoark heeft het account van Etto gekaapt denk ik :D
Haha, niet eens, maar @EttovanBelgie weet zich hier te onderscheiden met uitstekende posts.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een term die geplakt is op een reëel probleem: als je niet wit bent, ben je met een achterstand geboren.
[..]
Een reëel en in Nederland zeker ook bestaand probleem, waar het PvdA gelukkig net als GL al jaren tegen vecht (weer geen verschil tussen beide partijen, dus).
Haha, dit geloof je toch zeker niet echt? Ik heb geen idee waar jij in Nederland woont, maar er zijn in de Randstad meer dan genoeg mensen van kleur met een uitstekende komaf, waar sommige blanke Nederlanders in de meeste verpauperde wijken wonen. Ga die mensen maar uitleggen over hun zogenaamde raciale voorsprong.

Sociale klasse heeft een invloed, huidskleur niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:54:30 #173
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204794035
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Al denk ik dat als je op een station gaat staan in de spits en roept "Arbeiders luister...", dan niemand gaat reageren.
De Arbeiders van vroeger die hebben cursussen van het bedrijf gevolgd en zijn nu technisch geschoolde veelverdieners of ZZP zwart verdienende klusbedrijven
De echte arbeiders van nu dat zijn nog de onderbetaalde ambtenaren en het te oude winkelpersoneel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_204804242
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Psychiatrische patiënten hebben het ook lastiger.
Mensen zonder geld hebben het ook lastiger.
Mensen met chronische ziekte hebben het ook lastiger.
Mensen in hopeloze huwelijken hebben het ook lastiger.
Mensen die leven in eenzaamheid hebben het ook lastiger.

Dat blindstaren op ras en kleur de hele tijd... Woke ten voeten uit.
Klassiek linkse partij oprichten met strenge maar rechtvaardig asielbeleid en kappen met dat woke gebeuren. Mijn voorouders zijn nooit uit Brabant gegaan en zijn tot 1850 als een wingewest behandeld. Dus mij praat je dat herstel betalingen circus niet aan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_204804411
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Interessant.

Vallen daar ook de nazaten van katholieke Nederlanders onder, die tot 1853 tweederangsburgers waren?
Ah dit is dus al langs gekomen.
Puntje dat NL ook een soort van Europese koloniën had wordt nogal eens vergeten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 19 mei 2022 @ 21:25:29 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204804742
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klassiek linkse partij oprichten met strenge maar rechtvaardig asielbeleid en kappen met dat woke gebeuren. Mijn voorouders zijn nooit uit Brabant gegaan en zijn tot 1850 als een wingewest behandeld. Dus mij praat je dat herstel betalingen circus niet aan.
Welke Groenlinkser wil precies herstelbestalingen?
pi_204804891
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 21:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welke Groenlinkser wil precies herstelbestalingen?
Het hangt in diezelfde groep. Maar ik gok geen want dat is politieke zelfmoord.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 19 mei 2022 @ 21:39:42 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204804918
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 21:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het hangt in diezelfde groep. Maar ik gok geen want dat is politieke zelfmoord.
Dus niemand zegt het maar je denkt het wel te weten namens hen?
pi_204805194
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 21:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het hangt in diezelfde groep. Maar ik gok geen want dat is politieke zelfmoord.
Dus jij verzint dat GL dat wil en wordt vervolgens boos op GL omdat ze dat zouden willen? Boos op je eigen gedachtespinsel, werkt dat een beetje?


En dat zeer (zelfs extreem) strenge asielbeleid hebben we al. Was het maar rechtvaardig, dan zouden we minder mensen terug sturen richting martelingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204805384
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 22:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dus jij verzint dat GL dat wil en wordt vervolgens boos op GL omdat ze dat zouden willen? Boos op je eigen gedachtespinsel, werkt dat een beetje?


En dat zeer (zelfs extreem) strenge asielbeleid hebben we al. Was het maar rechtvaardig, dan zouden we minder mensen terug sturen richting martelingen.
Over verzinnen gesproken. Waar precies heb ik dat gezegd?

Daarom moet het ook rechtvaardiger worden. Ik ben geen buitenlanders raus type.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 20 mei 2022 @ 12:41:35 #181
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204809242
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 22:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dus jij verzint dat GL dat wil en wordt vervolgens boos op GL omdat ze dat zouden willen? Boos op je eigen gedachtespinsel, werkt dat een beetje?

En dat zeer (zelfs extreem) strenge asielbeleid hebben we al. Was het maar rechtvaardig, dan zouden we minder mensen terug sturen richting martelingen.
Ik vind niets rechtvaardigs aan ons asielbeleid. Die mensen zouden niet uitzichtloos moeten hangen in AZC's. Economische migranten hadden hier in de eerste plaats helemaal niet moeten komen wetende dat ze hier geen toekomst hebben, en voor zover ze dat eerste punt gemist zouden hebben en zich toch melden moeten ze als de bliksem weer terug. Op die manier blijft er voldoende ruimte voor mensen die echt op de vlucht zijn.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 20 mei 2022 @ 17:48:45 #182
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204812496
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Interessant.

Vallen daar ook de nazaten van katholieke Nederlanders onder, die tot 1853 tweederangsburgers waren?
katholieken hebben ook zichzelf onderdrukt.
quote:
Kerken in Wit-Rusland en Polen minst tolerant

Brouwer wijst in de krant op onder meer de scherpe kritiek van de Duitsers toen het Vaticaan onlangs nog eens bevestigde dat het huwelijk alleen voor man en vrouw is. Vanuit de Nederlandse Katholieke Kerk kwam er bijna geen kritiek.

De Nederlandse Katholieke Kerk staat in de Europese ranglijst op plek dertig, in de onderste helft. Frankrijk, Italië en België staan hoger en ook in de Katholieke Kerk in Ierland, Roemenië en Hongarije is de positie van lhbti'ers beter. In Europa scoort de Katholieke Kerk in Wit-Rusland en Polen het slechtst op het gebied van lhbti-acceptatie.

Volgens universitair docent Brouwer doen katholieke kerken het sowieso slechter dan protestantse bij het accepteren van lhbti'ers. In Trouw zegt hij dat dat waarschijnlijk komt doordat er in protestantse kerken meer vrijheid is om een eigen lijn te kiezen. In de katholieke kerk is de leer dwingender.

https://nos.nl/artikel/23(...)opese-regenboogindex

[ Bericht 51% gewijzigd door zakjapannertje op 20-05-2022 17:59:40 ]
pi_204812587
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:41 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik vind niets rechtvaardigs aan ons asielbeleid.
Het is vooral onrechtvaardig tegenover de vluchtelingen die zich wel aan de regels houden, en het - met een beetje geluk - met een fooi van ons moeten doen in een tentenkamp of erger in de regio, terwijl wij het gros van de asielzoekers levenslang op een bijstandsuitkering zetten. Want die warme gevoelens die dat opleveren, mogen wat kosten. Fuck die arme sloebers in de tentenkampen. Dat is een vervanmnbedshow.

Het lijkt me eerlijker om in de regio te helpen, zodat er geen reden is om hier naar toe te komen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Lyrebird op 20-05-2022 18:07:33 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 20 mei 2022 @ 18:35:23 #184
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204812850
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 18:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Het is vooral onrechtvaardig tegenover de vluchtelingen die zich wel aan de regels houden, en het - met een beetje geluk - met een fooi van ons moeten doen in een tentenkamp of erger in de regio, terwijl wij het gros van de asielzoekers levenslang op een bijstandsuitkering zetten. Want die warme gevoelens die dat opleveren, mogen wat kosten. Fuck die arme sloebers in de tentenkampen. Dat is een vervanmnbedshow.

Het lijkt me eerlijker om in de regio te helpen, zodat er geen reden is om hier naar toe te komen.
Helemaal mee eens. En dan in Europees verband aanpakken.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204813033
quote:
15s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 17:48 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
katholieken hebben ook zichzelf onderdrukt.

Misschien moet je je eens inlezen hoe katholieken gediscrimineerd werden in Nederland tot 1853. Citeer daar maar wat werk uit.
  Moderator vrijdag 20 mei 2022 @ 19:15:25 #186
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204813277
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 18:49 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Misschien moet je je eens inlezen hoe katholieken gediscrimineerd werden in Nederland tot 1853. Citeer daar maar wat werk uit.
Na 1000 jaar lang alle niet-katholieken gediscrimineerd, gemarteld, verbrand en vermoord te hebben :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204813292
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 19:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Na 1000 jaar lang alle niet-katholieken gediscrimineerd, gemarteld, verbrand en vermoord te hebben :P
Dan moet je toch voldoende geleerd hebben hoe je het niet wil. Beetje jammer dan om exact hetzelfde te doen.
  zaterdag 21 mei 2022 @ 00:36:57 #188
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204816778
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 18:49 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Misschien moet je je eens inlezen hoe katholieken gediscrimineerd werden in Nederland tot 1853. Citeer daar maar wat werk uit.
Een Belgische oudoom van mij, katholiek aangetrouwd, mocht pas alleen trouwen als zijn jongere zussen dat ook gingen doen. :P
  zaterdag 21 mei 2022 @ 01:13:50 #189
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204816930
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 18:49 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Misschien moet je je eens inlezen hoe katholieken gediscrimineerd werden in Nederland tot 1853. Citeer daar maar wat werk uit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal_van_Amsterdam Kwam ook door de Belgische Opstand trouwens.
pi_204822284
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:10 schreef MoreDakka het volgende:
Volgens mij gaat het beetje weg van het onderwerp. Feit is dat GL zich flink heeft onderworpen aan woke geneuzel, waar de PvdA ver weg van moet blijven.
Is GL tegenwoordig ook zo 'woke'dan? Ik dacht altijd dat dat wat meer was voorbehouden aan Bij1 en DENK.
Incelfrikandel
pi_204822356
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 18:16 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Is GL tegenwoordig ook zo 'woke'dan? Ik dacht altijd dat dat wat meer was voorbehouden aan Bij1 en DENK.
Minder expliciet maar vooral Klaver bezigt vaak dat soort taal ja.
pi_204822528
Ik heb er lang over nagedacht en was in het begin er niet zo voor maar deze 2 partijen liggen erg dicht bij elkaar en zouden inderdaad beter kunnen gaan fuseren om als een groter links front samen te werken.

Het hier veel besproken issue woke snap ik wel een beetje, ik begrijp volledig dat er veel aan gedaan wordt om racisme en discriminatie uit te bannen, daar ben ik ook een groot voorstander van.
Het schiet alleen soms wat uit overdreven uit de bocht met de positieve discriminatie wat averechts kan gaan werken en dat zal toch ook niet de bedoeling zijn lijkt me.
Bewegingen als BLM en KZOP werken bij sommige mensen als een rode lap bij een stier, kleine dingen zoals eerder aangehaald zoals veranderingen van straatnamen etc, niet iedereen kan dat waarderen(ik ben er ook geen fan van eerlijk gezegd), als je daar tegen in gaan krijg je direct te horen dat je een racist bent en dat vind ik een erg kwalijke zaak als linkse stemmer, de toon in deze discussies is compromisloos en harteloos, en dan heb ik de neiging om ook mijn hakken in het zand te gaan zetten( wat dan ook vaak gebeurd)
pi_204828311
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 18:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Minder expliciet maar vooral Klaver bezigt vaak dat soort taal ja.
En waar blijkt dat uit?
Incelfrikandel
pi_204829482
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 12:18 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
En waar blijkt dat uit?
Hij bezigt de taal.
pi_204830299
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 14:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hij bezigt de taal.
Dat kan. Ik volg die partij niet. Woke heeft niet echt een heldere definitie, maar als ik naar de partij kijk die zich echt zo noemt(Bij1), zie ik een sterke antikapitalistische houding, het (deels) willen ontmantelen van leger en politie en de wil daar continue de confrontatie over aan te gaan en dus niet samen te werken. Ik kan het gemist hebben maar ik zie dat niet zo terug in GroenLinks. Ik heb eigenlijk vooral de indruk dat die hoek een hekel aan de partij heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door Frikandelbroodje op 22-05-2022 15:41:24 ]
Incelfrikandel
pi_204838759
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daarvoor hoef ik niet naar videoclips te kijken, kan gewoon in de eigen stad blijven om arbeiders te zien. Ik snap dat voor D'66'ers dat haast exoten zijn (vreemd, dan zouden ze automatisch door schieten naar de de hogere regionen van het D66 deugklassement), maar ze zijn er nog hoor.
Je ziet inderdaad steeds vaker dat mensen minder omgang en begrip hebben met mensen uit andere sociale milieus. Het is een symptoom van de verminderde sociale mobiliteit.

Eigenlijk is er weer een grote behoefte aan de emancipatie voor werknemers. We hebben ons wijsgemaakt dat de professional en ondernemer een hogere status verdienen, maar het land dreigt vast te lopen omdat essentieel werk niet voldoende beloont wordt of status geeft.

Daar zit ook mijn bezwaar tegen de fusie. Groen-links is een partij voor en door hoog opgeleide jongeren die zich bezighouden met grote grensoverschrijdende problematiek maar daarmee ook abstract en idealistisch opstellen. Gelijkheid, waar de PvdA van oudsher naar streefde, is maar een van de vele onderwerpen voor GL, en gezien de achtergrond van de leden en kiezers ook niet de eerste prioriteit.

De PvdA had een brede, diverse aanhang maar na de derde weg is de partij eigenlijk haar focus verloren. Ze zit nu in de vijver van de andere linkse partijen te vissen, in plaats van de centrumkiezer aan te spreken, die nu eigenlijk alleen maar rechtse opties heeft. Ik denk dat een fusie alleen maar leidt tot consolidatie op links maar niet tot groei.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 mei 2022 @ 13:46:37 #197
408813 crew  trein2000
pi_204838781
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 13:43 schreef Mezano02 het volgende:

[..]
Je ziet inderdaad steeds vaker dat mensen minder omgang en begrip hebben met mensen uit andere sociale milieus. Het is een symptoom van de verminderde sociale mobiliteit.

Eigenlijk is er weer een grote behoefte aan de emancipatie voor werknemers. We hebben ons wijsgemaakt dat de professional en ondernemer een hogere status verdienen, maar het land dreigt vast te lopen omdat essentieel werk niet voldoende beloont wordt of status geeft.

Daar zit ook mijn bezwaar tegen de fusie. Groen-links is een partij voor en door hoog opgeleide jongeren die zich bezighouden met grote grensoverschrijdende problematiek maar daarmee ook abstract en idealistisch opstellen. Gelijkheid, waar de PvdA van oudsher naar streefde, is maar een van de vele onderwerpen voor GL, en gezien de achtergrond van de leden en kiezers ook niet de eerste prioriteit.

De PvdA had een brede, diverse aanhang maar na de derde weg is de partij eigenlijk haar focus verloren. Ze zit nu in de vijver van de andere linkse partijen te vissen, in plaats van de centrumkiezer aan te spreken, die nu eigenlijk alleen maar rechtse opties heeft. Ik denk dat een fusie alleen maar leidt tot consolidatie op links maar niet tot groei.
Van A tot Z eens met deze analyse.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204838970
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 13:43 schreef Mezano02 het volgende:

[..]
Je ziet inderdaad steeds vaker dat mensen minder omgang en begrip hebben met mensen uit andere sociale milieus. Het is een symptoom van de verminderde sociale mobiliteit.

Eigenlijk is er weer een grote behoefte aan de emancipatie voor werknemers. We hebben ons wijsgemaakt dat de professional en ondernemer een hogere status verdienen, maar het land dreigt vast te lopen omdat essentieel werk niet voldoende beloont wordt of status geeft.

Daar zit ook mijn bezwaar tegen de fusie. Groen-links is een partij voor en door hoog opgeleide jongeren die zich bezighouden met grote grensoverschrijdende problematiek maar daarmee ook abstract en idealistisch opstellen. Gelijkheid, waar de PvdA van oudsher naar streefde, is maar een van de vele onderwerpen voor GL, en gezien de achtergrond van de leden en kiezers ook niet de eerste prioriteit.

De PvdA had een brede, diverse aanhang maar na de derde weg is de partij eigenlijk haar focus verloren. Ze zit nu in de vijver van de andere linkse partijen te vissen, in plaats van de centrumkiezer aan te spreken, die nu eigenlijk alleen maar rechtse opties heeft. Ik denk dat een fusie alleen maar leidt tot consolidatie op links maar niet tot groei.
Het doel lijkt me ook niet de groei van links. Zoals hier al omstandig is uitgelegd, zitten links+d66 samen al bijna 50 jaar rond de 63 zetels. Daar valt niet echt aan te tornen, zo lijkt het. Het is dus ook niet zo dat PvdA kiezers naar rechts zijn gegaan, rechts heeft gewoon altijd een meerderheid gehad. Het doel lijkt me dus vooral weer een grote linkse partij hebben die wat kan in een regering en misschien de premier kan leveren.

Ik ben er van overtuigd dat PvdA dat ook nog steeds alleen kan. Zie Samson die bijna premier werd, zie de overwinning van Timmermans. Maar met GL samen is het wel makkelijker. En er is eigenlijk gezien de standpunten geen reden om niet samen te gaan.

Dat ze oorspronkelijk uit andere milieus komen klopt. Maar dat kwamen de partijen die samen GL maakten ook, net als de partijen die CDA op hebben gericht. En dicht bij mij thuis: ik weet hoe enorm verschillend de achterban van RPF en GPV waren voor oprichting van de CU. Toch werkten al die samenvoegingen prima. En nee, de oorspronkelijke achterban werd nooit vergeten. GL komt toch ook heel veel op voor de MBOer, in elk debat dat daar over gaat. GL wil ook een verhoging van het minimumloon, terwijl de traditionele GL stemmer geen minimumloon zal verdienen. Het is ook niet zo dat linkse mensen alleen op komen voor zichzelf en types zoals zichzelf, juist niet. En dus kan een kosmopolitische wereldburger die GL stemt juist heel goed op komen voor de monteur die nooit Nederland uit komt, de traditionele PvdA achterban.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204839787
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het doel lijkt me ook niet de groei van links. Zoals hier al omstandig is uitgelegd, zitten links+d66 samen al bijna 50 jaar rond de 63 zetels. Daar valt niet echt aan te tornen, zo lijkt het. Het is dus ook niet zo dat PvdA kiezers naar rechts zijn gegaan, rechts heeft gewoon altijd een meerderheid gehad. Het doel lijkt me dus vooral weer een grote linkse partij hebben die wat kan in een regering en misschien de premier kan leveren.

Ik ben er van overtuigd dat PvdA dat ook nog steeds alleen kan. Zie Samson die bijna premier werd, zie de overwinning van Timmermans. Maar met GL samen is het wel makkelijker. En er is eigenlijk gezien de standpunten geen reden om niet samen te gaan.

Dat ze oorspronkelijk uit andere milieus komen klopt. Maar dat kwamen de partijen die samen GL maakten ook, net als de partijen die CDA op hebben gericht. En dicht bij mij thuis: ik weet hoe enorm verschillend de achterban van RPF en GPV waren voor oprichting van de CU. Toch werkten al die samenvoegingen prima. En nee, de oorspronkelijke achterban werd nooit vergeten. GL komt toch ook heel veel op voor de MBOer, in elk debat dat daar over gaat. GL wil ook een verhoging van het minimumloon, terwijl de traditionele GL stemmer geen minimumloon zal verdienen. Het is ook niet zo dat linkse mensen alleen op komen voor zichzelf en types zoals zichzelf, juist niet. En dus kan een kosmopolitische wereldburger die GL stemt juist heel goed op komen voor de monteur die nooit Nederland uit komt, de traditionele PvdA achterban.
Ik ben het eens dat een partij die regeringsdeelname nastreeft het doel van de PvdA moet zijn. Ik deel echter niet de mening dat het makkelijker zal zijn voor een fusiepartij. Het gaat ook niet zozeer om het stemgedrag van de twee partijen, die inmiddels ongetwijfeld grote overeenkomsten vertoont, maar om de prioriteiten. Welke concessies is een fusiepartij bereid om te doen in onderhandelingen voor regeringsdeelname? Verschillen die van de PvdA en GL als zelfstandige partijen? Ik ben er niet gerust op dat voorbeeld de belangen van economisch kwetsbaren uitgeruild kunnen worden tegen milieumaatregelen. Bovendien is dit een fusie tussen een bestuurderspartij en een oppositiepartij, twee tegengestelde vormen van politiek bedrijven.

Ik ben er niet zeker van of links en rechts wel zo onveranderlijk zijn. In de hoogtijdagen van de PvdA en het CDA als brede volkspartijen hadden beiden een rechter- en linker vleugel die redelijk overlapten en waar met name de liberale partijen flink last hadden van strategisch stemgedrag. De tegelstelling was ook meer confessioneel tegen seculier dan links/rechts, en dan is het lastig om op basis van partijen te bepalen hoe de verhouding links rechts was. Ik denk niet dat Nederland in de jaren 60, en 70, met een veel jongere bevolking, net zo conservatief en rechts was als nu.

Wel zouden PvdA en ook CDA flink kunnen profiteren van een kiesdrempel. Daarmee worden de flanken minder kwetsbaar en kan het focus terug richten centrumpolitiek.
pi_204839804
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 16:08 schreef Mezano02 het volgende:

[..]

Wel zouden PvdA en ook CDA flink kunnen profiteren van een kiesdrempel. Daarmee worden de flanken minder kwetsbaar en kan het focus terug richten centrumpolitiek.
Juist andersom: dan zitten de Bij1 types ook bij de PvdA en kun je helemaal geen concessies meer doen om te regeren, omdat een concessie naar een ander deel van je eigen achterban moeilijker uit te leggen is dan een concessie naar een andere partij.


En we hebben het hier uitgezocht:

quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2022 14:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin dus.

In 1986 64 zetels voor links+D66
In 1989 67
In 1994 68
In 1998 75 (het hoogtepunt van Kok)
In 2002 49 (het dieptepunt, de Fortuynverkiezing)
In 2003 65 (ze zijn na een jaar al weer op niveau)
In 2006 70
In 2010 67
In 2012 71
In 2017 64
In 2021 63

Links/progressief is behoorlijk stabiel.

Dat allochtonen massaal PvdA links zouden laten liggen en GL en D66 stemmen geloof je zelf ook niet.
Sinds 1986 (vooruit, dat zijn 40 jaar, geen 50) is links gewoon behoorlijk stabiel.


En ik heb niet het idee dat de prioriteiten nu bij GL en PvdA meer verschillen dan bij de partijen die ooit CDA of GL vormden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 27 mei 2022 @ 11:06:24 #201
862 Arcee
Look closer
pi_204879228
quote:
1 fractie in de Eerste Kamer terwijl je in de Tweede Kamer wel door wil gaan met 2 fracties slaat ook nergens op, natuurlijk. Je doet het goed of je doet het niet. Wat mij betreft doen ze het goed (gewoon fuseren), maar dat halve werk waardoor je na de verkiezingen weer 2 fracties in de Tweede Kamer hebt, maar wel 1 Eerste Kamer fractie gaat gewoon niet. Stel dat je dan weer een uitslag krijgt als bij Rutte II (misschien omgekeerd, PvdA groter dan VVD), wat doe je dan met het aanhangsel GL? Het lijkt nu onwaarschijnlijk in de peilingen, maar een paar weken voor de verkiezingen in 2012 was het ook onwaarschijnlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204941154
Dwars (jongeren GL) is voor
- samenwerking in de Eerste Kamer (502 voor, 186 tegen, 24 onthoudingen)
- een gezamelijke lijst voor de Eerste Kamer (415 voor, 260 tegen, 36 onthoudingen)
- een gezamelijke fractie in de Tweede Kamer (426 voor, 245 tegen, 38 onthoudingen)
- fusie tussen de twee partijen (396 voor, 249 tegen, 62 onthoudingen)

https://dwars.org/uitslag(...)linkse-samenwerking/


Voor fusie met de SP lopen ze niet warm:

Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204941264
Ik ben PvdA lid, en persoonlijk begrijp ik echt niet dat mensen zo voor die volledige fusieplannen kunnen zijn. :')

Volgens mij is het echt niet zo simpel dat je het kiezerspotentieel van beide partijen dan bij elkaar kunt optellen.

Integendeel, dit kan onder aan de streep het linkse blok weleens verkleinen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tomatenboer op 02-06-2022 12:24:22 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_204941305
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben PvdA lid, en persoonlijk begrijp ik echt niet dat mensen zo voor die volledige fusieplannen kunnen zijn. :')

Volgens mij is het echt niet zo simpel dat je het kiezerspotentieel van beide partijen dan bij elkaar kunt optellen.

Integendeel, dit kan onder aan de streep het linkse blok weleens kunnen verkleinen.
Het 'linkse blok' verkleinen lijkt me niet. Er zou wel een kleine snipper af kunnen gaan en zelfstandig door gaan. En misschien dat er wat PvdA stemmers naar de SP gaan en GL stemmers naar PvdD. Maar mensen die tegen de fusie zijn, dat zijn niet mensen die dan plots rechts gaan stemmen, lijkt me.

En het grootste voordeel is: de kans om de premier te leveren wordt groter. Er is nu 1 grote serieuze rechtse partij (VVD kiezers kunnen nergens anders heen) en er zijn heel veel linkse partijen (PvdA kiezers kunnen naar veel andere opties). Op die manier blijft VVD altijd de grootste. Wil je de macht van de VVD breken, dan moet je wat tegen de versnippering op links doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204942221
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het 'linkse blok' verkleinen lijkt me niet. Er zou wel een kleine snipper af kunnen gaan en zelfstandig door gaan. En misschien dat er wat PvdA stemmers naar de SP gaan en GL stemmers naar PvdD. Maar mensen die tegen de fusie zijn, dat zijn niet mensen die dan plots rechts gaan stemmen, lijkt me.
Zowel PvdA als GroenLinks trokken weleens kiezers weg bij D66 om verschillende redenen. Het risico bestaat dat die groep nu wegblijft.

De PvdA wist ook weleens kiezers van ChristenUnie, CDA en zelfs enkele gematigde VVD-ers aan te spreken, grote kans dat die zich laten afschrikken door een fusie met de "extremisten" van GroenLinks (zo worden die toch vaak weggezet merk ik als mensen ter rechterzijde van het midden spreek).

Dus ja, het risico bestaat wel degelijk dat het linkse blok wordt verzwakt.

quote:
En het grootste voordeel is: de kans om de premier te leveren wordt groter. Er is nu 1 grote serieuze rechtse partij (VVD kiezers kunnen nergens anders heen) en er zijn heel veel linkse partijen (PvdA kiezers kunnen naar veel andere opties). Op die manier blijft VVD altijd de grootste. Wil je de macht van de VVD breken, dan moet je wat tegen de versnippering op links doen.
Ik vind links helemaal niet zo versnipperd. Zeker niet meer dan ter rechterzijde bijvoorbeeld waar het spectrum loopt van D66 naar CDA, VVD, SGP, PVV, Forum voor Democratie en tot op zekere hoogte ook nog de SGP (soms ook aantrekkelijk voor rechtse conservatievelingen schijnbaar).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_204942389
D66 zit niet aan de rechterkant van het spectrum.
pi_204942477
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:27 schreef MoreDakka het volgende:
D66 zit niet aan de rechterkant van het spectrum.
Sociaal en economisch gezien wel.

Alleen op cultureel en humaan vlak (mensenrechten, immigratie en dergelijke) is D66 inderdaad "links" te noemen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_204942480
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zowel PvdA als GroenLinks trokken weleens kiezers weg bij D66 om verschillende redenen. Het risico bestaat dat die groep nu wegblijft.

De PvdA wist ook weleens kiezers van ChristenUnie, CDA en zelfs enkele gematigde VVD-ers aan te spreken, grote kans dat die zich laten afschrikken door een fusie met de "extremisten" van GroenLinks (zo worden die toch vaak weggezet merk ik als mensen ter rechterzijde van het midden spreek).

Dus ja, het risico bestaat wel degelijk dat het linkse blok wordt verzwakt.
[..]
Ik vind links helemaal niet zo versnipperd. Zeker niet meer dan ter rechterzijde bijvoorbeeld waar het spectrum loopt van D66 naar CDA, VVD, SGP, PVV, Forum voor Democratie en tot op zekere hoogte ook nog de SGP (soms ook aantrekkelijk voor rechtse conservatievelingen schijnbaar).
Maar iedereen die echt rechts is, niet reformatorisch en niet racistisch, heeft eigenlijk alleen de VVD, het CDA en soms D66 (die onder Pechtold behoorlijk rechts waren, maar nu al weer redelijk centraal zitten) als opties. CDA ligt momenteel op de grond, de vraag is of die weer op kunnen staan landelijk.

Voor serieuze linkse mensen die invloed willen zijn PvdA en GL de logische opties, maar uitwijken naar SP, PvdD en D66 doen ze ook vaak genoeg. Onder andere omdat linkse mensen vaak net wat idealistischer zijn en dus compromissen die fout lopen minder makkelijk over het hoofd zien.

En ja, ik geloof ook dat PvdA met een hele goede lijsttrekker (en VVD met een mindere) nog wel eens verkiezingen kan winnen. Maar structureel net zo groot worden is denk ik toch echt lastig zolang links zo versplinterd is. En dan is beginnen met samenvoegen tussen twee partijen met exact dezelfde standpunten een hele logische stap om daar wat aan te doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204942605
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:36 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Sociaal en economisch gezien wel.

Alleen op cultureel en humaan vlak (mensenrechten, immigratie en dergelijke) is D66 inderdaad "links" te noemen.
Incorrect. Zowel onder Jetten als Kaag is D66 links van het midden op elk punt.
pi_204943954
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 14:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Incorrect. Zowel onder Jetten als Kaag is D66 links van het midden op elk punt.
Dat is ook maar net wie je het vraagt. Denk dat als je deze uitspraak op een congres van PvdA/GL - laat staan alles links daarvan - doet je vierkant wordt uitgelachen
pi_204944311
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 18:16 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Dat is ook maar net wie je het vraagt. Denk dat als je deze uitspraak op een congres van PvdA/GL - laat staan alles links daarvan - doet je vierkant wordt uitgelachen
Dat zal best, die lui hebben sowieso geen idee waar ze het over hebben
pi_204944395
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 18:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zal best, die lui hebben sowieso geen idee waar ze het over hebben
Enkel De Grote MoreDakka weet waar hij het over heeft natuurlijk
pi_204944622
Deelnemers van een GL/PvdA congres zijn natuurlijk niet heel objectief over wat links en rechts is en waar D66 invalt. Dat is hetzelfde als vragen op een FvD congres of het CDA links of rechts is. Die lui vinden zelfs de VVD links volgens mij.
  donderdag 2 juni 2022 @ 21:04:23 #215
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204945699
Het probleem is juist dat men op links D66 wat linkser inschat dan ze in werkelijkheid in economisch opzicht zijn, vandaar dat er veel potentiele PvdA/GL-stemmers de afgelopen verkiezingen D66 stemden (uit overtuiging dat Kaag hen het beste vertegenwoordigde, niet eens zozeer omdat men dacht dat Kaag de beste kans was op een two horse race met Rutte). In cultureel opzicht is D66 natuurlijk wel links.
We have always been at war with Eastasia.
pi_204945821
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 21:04 schreef -XOR- het volgende:
Het probleem is juist dat men op links D66 wat linkser inschat dan ze in werkelijkheid in economisch opzicht zijn, vandaar dat er veel potentiele PvdA/GL-stemmers de afgelopen verkiezingen D66 stemden (uit overtuiging dat Kaag hen het beste vertegenwoordigde, niet eens zozeer omdat men dacht dat Kaag de beste kans was op een two horse race met Rutte). In cultureel opzicht is D66 natuurlijk wel links.
Ja, dat klopt denk ik wel. Terwijl deze formatie D66 zich bijvoorbeeld harder aan VVD vast heeft geklampt dan aan PvdA en/of GL. Ze hebben nooit iets gezegd als 'zonder linkse partner, zijn wij ook echt weg'. De VVD was natuurlijk onmisbaar voor een meerderheid, maar dat toch iets meer uitspelen had wel gekund. Maar ze hadden het steeds over 'zo progressief mogelijk'. Ze zochten dus een progressieve partner, nooit een linkse partner.

En eigenlijk zouden PvdA en GL dat wat meer moeten benadrukken. D66 is misschien niet meer zo rechts als onder Pechtold, maar ook zeker niet links.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204945996
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 21:04 schreef -XOR- het volgende:
Het probleem is juist dat men op links D66 wat linkser inschat dan ze in werkelijkheid in economisch opzicht zijn, vandaar dat er veel potentiele PvdA/GL-stemmers de afgelopen verkiezingen D66 stemden (uit overtuiging dat Kaag hen het beste vertegenwoordigde, niet eens zozeer omdat men dacht dat Kaag de beste kans was op een two horse race met Rutte). In cultureel opzicht is D66 natuurlijk wel links.
Zeker een probleem wat PvdA en GL makkelijk kunnen aanpakken door vaker en steviger afstand te nemen van D66. Maar GroenLinks zette zelfs Sigrid op een verkiezingsposter.
  vrijdag 3 juni 2022 @ 08:31:10 #218
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204948246
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 16:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist andersom: dan zitten de Bij1 types ook bij de PvdA en kun je helemaal geen concessies meer doen om te regeren, omdat een concessie naar een ander deel van je eigen achterban moeilijker uit te leggen is dan een concessie naar een andere partij.

En we hebben het hier uitgezocht:
[..]
Sinds 1986 (vooruit, dat zijn 40 jaar, geen 50) is links gewoon behoorlijk stabiel.

En ik heb niet het idee dat de prioriteiten nu bij GL en PvdA meer verschillen dan bij de partijen die ooit CDA of GL vormden.
Je rekt het begrip links wel behoorlijk op door D66 mee te nemen. D66 is progressief, maar economisch gezien behoorlijk vergelijkbaar met de VVD.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204948312
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 08:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Je rekt het begrip links wel behoorlijk op door D66 mee te nemen. D66 is progressief, maar economisch gezien behoorlijk vergelijkbaar met de VVD.
Wat een onzin zeg. Dat de VVD tegenwoordig ook graag met geld smijt maakt D66 niet ineens rechts.
pi_204948327
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 08:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Je rekt het begrip links wel behoorlijk op door D66 mee te nemen. D66 is progressief, maar economisch gezien behoorlijk vergelijkbaar met de VVD.
Ik zeg dan ook links+D66, omdat linkse kiezers gewoon makkelijk naar D66 overstappen. Toen D66 naar bijna 0 ging, was links+D66 nog steeds even groot. Die D66 kiezers waren dus naar links gegaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 3 juni 2022 @ 08:46:33 #221
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204948379
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 08:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat een onzin zeg. Dat de VVD tegenwoordig ook graag met geld smijt maakt D66 niet ineens rechts.
D66 is economisch rechts, het zijn liberalen. Daar is helemaal niets controversieels aan?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204948527
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 08:46 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
D66 is economisch rechts, het zijn liberalen. Daar is helemaal niets controversieels aan?
Er is niets liberaal aan D66. Geen idee hoe je daar bij komt. Economisch rechts houdt in dat overheidsbemoeienis en uitgaven zeer beperkt worden, D66 staat daar pal tegenover.

Nederland heeft eigenlijk geen liberale partij meer.
pi_204948553
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 09:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er is niets liberaal aan D66. Geen idee hoe je daar bij komt.
https://d66.nl/sociaal-liberalisme/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 3 juni 2022 @ 11:59:44 #224
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204949810
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 09:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er is niets liberaal aan D66. Geen idee hoe je daar bij komt. Economisch rechts houdt in dat overheidsbemoeienis en uitgaven zeer beperkt worden, D66 staat daar pal tegenover.

Nederland heeft eigenlijk geen liberale partij meer.
Het liberalisme kent ook varianten van meer individualistisch tot meer sociaal. Zie ook de link van Hanca. Echt liberaal is eerder een persoonlijke opvatting dan een filosofische..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204949884
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 09:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er is niets liberaal aan D66. Geen idee hoe je daar bij komt. Economisch rechts houdt in dat overheidsbemoeienis en uitgaven zeer beperkt worden, D66 staat daar pal tegenover.

Nederland heeft eigenlijk geen liberale partij meer.
D66 is wel degelijk voor een kleinere, efficiëntere, overheid, minder belastingen, minder (publieke) uitgaven aan zorg (althans dat waren ze wel heel lang), en flexibelere voorwaarden voor het bedrijfsleven.

Daarnaast is D66 zo ongeveer de meest liberale partij van Nederland als het gaat om drugsgebruik, euthanasie, abortus, lhbti-rechten en zo vergeet ik ongetwijfeld nog wat zaken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_204952533
Leuk en aardig maar allemaal lege statements. Economisch stemt en gedraagt D66 zich puur als een linkse partij onder zowel Kaag als Jetten. Mensen die dat ontkennen doen dat vanuit ideologische overwegingen.
pi_204953267
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 08:46 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
D66 is economisch rechts, het zijn liberalen. Daar is helemaal niets controversieels aan?
D66 staat voor persoonlijke vrijheden maar wil voor de rest aan mensen opleggen hoe ze moeten leven. Economisch gezien heb ik de partij nog niet op een liberaal standpunt kunnen betrappen, maar ik kan het mishebben. Zijn ze voor lagere belastingen, een kleinere overheid en minder red tape?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Beste debater 2022 zaterdag 4 juni 2022 @ 11:19:11 #228
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204959352
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 17:10 schreef MoreDakka het volgende:
Leuk en aardig maar allemaal lege statements. Economisch stemt en gedraagt D66 zich puur als een linkse partij onder zowel Kaag als Jetten. Mensen die dat ontkennen doen dat vanuit ideologische overwegingen.
Wat is er precies links aan arbeidsmarktflexibilisering?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 4 juni 2022 @ 11:20:22 #229
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204959361
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 09:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er is niets liberaal aan D66. Geen idee hoe je daar bij komt. Economisch rechts houdt in dat overheidsbemoeienis en uitgaven zeer beperkt worden, D66 staat daar pal tegenover.

Nederland heeft eigenlijk geen liberale partij meer.
Het staat ook voor een grote rol voor de vrije markt; ofwel: D66. Die hele verneukerij van de arbeidsmarkt hebben we aan de hersenscheten van D66, in tandem met de VVD, te danken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 4 juni 2022 @ 11:53:19 #230
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204959678
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 18:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
D66 staat voor persoonlijke vrijheden maar wil voor de rest aan mensen opleggen hoe ze moeten leven. Economisch gezien heb ik de partij nog niet op een liberaal standpunt kunnen betrappen, maar ik kan het mishebben. Zijn ze voor lagere belastingen, een kleinere overheid en minder red tape?
Zodoende het predicaat sociaal-liberaal. Ze zoeken oplossingen in de basis bij het individu en/of de markt. Pas daarna kijken ze verder. Minder red-tape zeker, maar eerder vanuit pragmatisme dan overtuiging. En van die eerste twee maken ze geen speerpunten maar ze pleiten ook niet voor het tegenovergestelde. Dus hard-core (neo) liberalen kun je ze zeker niet noemen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204959958
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben PvdA lid, en persoonlijk begrijp ik echt niet dat mensen zo voor die volledige fusieplannen kunnen zijn. :')

Volgens mij is het echt niet zo simpel dat je het kiezerspotentieel van beide partijen dan bij elkaar kunt optellen.

Integendeel, dit kan onder aan de streep het linkse blok weleens verkleinen.
Dat zou best wel eens kunnen ja. Alleen het linkse blok presteert niet echt wat momenteel. Het zou zomaar eens kunnen dat één linkse partij met 30 zetels meer voor elkaar krijgt dat twee linkse partijen met respectievelijk 16 en 17 zetels.

Ik zou het als D66 stemmer toejuichen. Het had denk ik de afgelopen ronde het CDA buitenspel kunnen zetten. En als er een kans is een C* partij buiten spel te zetten ben ik eigenlijk altijd voor.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_204960961
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 11:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het staat ook voor een grote rol voor de vrije markt; ofwel: D66. Die hele verneukerij van de arbeidsmarkt hebben we aan de hersenscheten van D66, in tandem met de VVD, te danken.
Laten we hopen dat een fusie van PvdA en GL een partij als D66 decimeert. Beter voor de arbeider, maar de tijd dat PvdA er voor de arbeider was is wel definitief voorbij, zeker als het fuseert met GL.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 15:45:25 #233
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204961040
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 15:29 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Laten we hopen dat een fusie van PvdA en GL een partij als D66 decimeert. Beter voor de arbeider, maar de tijd dat PvdA er voor de arbeider was is wel definitief voorbij, zeker als het fuseert met GL.
Welke partij is nu precies voor de "arbeider" dan?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204961076
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 15:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Welke partij is nu precies voor de "arbeider" dan?
Goede vraag. Veruit de meeste partijen niet heb ik het idee. De SP, PVV schieten me te binnen.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 16:08:20 #235
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204961177
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 15:51 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Goede vraag. Veruit de meeste partijen niet heb ik het idee. De SP, PVV schieten me te binnen.
Mij ook wel. PVV heeft dat in de praktijk echter flink af laten weten. En SP is helaas verliefd op de oppositie plek.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 16:10:18 #236
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204961188
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 15:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Welke partij is nu precies voor de "arbeider" dan?
Mischien is een betere vraag wie zich nog identificeert met de benaming arbeider, ik denk dat het overgrote deel van de Nederlandse werknemers zich daarin niet gaat herkennen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 16:51:24 #237
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204961574
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 15:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Welke partij is nu precies voor de "arbeider" dan?
Ik denk DENK. Daar kan je al vanaf ¤12,- lid worden van de partij :P
pi_204961862
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 16:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mischien is een betere vraag wie zich nog identificeert met de benaming arbeider, ik denk dat het overgrote deel van de Nederlandse werknemers zich daarin niet gaat herkennen.
Of ze zich daarin wel of niet herkennen maakt onder de streep natuurlijk geen drol uit. Ze zijn het namelijk gewoon. Ook de IT’er en manager in loondienst.
  Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 17:25:19 #239
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204961884
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:23 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Of ze zich daarin wel of niet herkennen maakt onder de streep natuurlijk geen drol uit. Ze zijn het namelijk gewoon. Ook de IT’er en manager in loondienst.
Ok, nou ga jij die mensen dat maar vertellen dan, ik wens je veel succes want zelf zien zij zich niet als arbeiders.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204961981
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, nou ga jij die mensen dat maar vertellen dan, ik wens je veel succes want zelf zien zij zich niet als arbeiders.
Waarom zou ik?
pi_204962032
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, nou ga jij die mensen dat maar vertellen dan, ik wens je veel succes want zelf zien zij zich niet als arbeiders.
Ik vind dat een beetje een semantische discussie.

Veel mensen, vaak slecht betaalden, werken aan de "onderkant" van de arbeidsmarkt. Veelal tegen slechte arbeidsvoorwaarden, van flexcontract tot flexcontract, weinig verbetering in inkomen en weinig regie over hun eigen werk.

Deze groep ziet heus wel dat zij baat hebben bij verbetering van hun positie.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 18:05:57 #242
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204962234
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:39 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind dat een beetje een semantische discussie.

Veel mensen, vaak slecht betaalden, werken aan de "onderkant" van de arbeidsmarkt. Veelal tegen slechte arbeidsvoorwaarden, van flexcontract tot flexcontract, weinig verbetering in inkomen en weinig regie over hun eigen werk.

Deze groep ziet heus wel dat zij baat hebben bij verbetering van hun positie.
Ten eerste, context is relevant, als je stelt dat een IT manager een arbeider is dan zeg ik "Veel succes om die aan te spreken als jij je partij als arbeiderspartij afficheert want die persoon ziet zich niet als arbeider".

Het deel van de beroepsbevolking wat jij aanroert valt wel onder die definitie en zal zixhzelf vermoedelijk ook als arbeider zien.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 18:51:58 #243
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204962639
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 11:51 schreef Hanca het volgende:
Dwars (jongeren GL) is voor
- samenwerking in de Eerste Kamer (502 voor, 186 tegen, 24 onthoudingen)
- een gezamelijke lijst voor de Eerste Kamer (415 voor, 260 tegen, 36 onthoudingen)
- een gezamelijke fractie in de Tweede Kamer (426 voor, 245 tegen, 38 onthoudingen)
- fusie tussen de twee partijen (396 voor, 249 tegen, 62 onthoudingen)

https://dwars.org/uitslag(...)linkse-samenwerking/

Voor fusie met de SP lopen ze niet warm:

[ afbeelding ]
Interessante staatjes trouwens. Een fusie van GL met PvdD en/of BIJ1 lijkt mij veel meer voor de hand liggen dan een fusie met de PvdA in alle eerlijkheid.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator zaterdag 4 juni 2022 @ 19:17:38 #244
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204962848
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:51 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Interessante staatjes trouwens. Een fusie van GL met PvdD en/of BIJ1 lijkt mij veel meer voor de hand liggen dan een fusie met de PvdA in alle eerlijkheid.
Als ze nu gewoon eens allemaal fuseren en er een brede kerk op Links van maken dan wordt het mischien nog wat.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 4 juni 2022 @ 19:50:42 #245
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204963101
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 19:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als ze nu gewoon eens allemaal fuseren en er een brede kerk op Links van maken dan wordt het mischien nog wat.
Alsjeblieft niet; laat woke linkse partijen als GroenLinks, Bij1 en Pvda zichzelf gewoon omvormen tot Partij van de Woke, dan kunnen we met echt linkse partijen als de SP verder.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204963189
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ten eerste, context is relevant, als je stelt dat een IT manager een arbeider is dan zeg ik "Veel succes om die aan te spreken als jij je partij als arbeiderspartij afficheert want die persoon ziet zich niet als arbeider".

Het deel van de beroepsbevolking wat jij aanroert valt wel onder die definitie en zal zixhzelf vermoedelijk ook als arbeider zien.
De genoemde it-manager zal zich misschien niet aangesproken voelen, maar zou zich ook moeten beseffen dat ook hij risico loopt met de toenemende flexibilisering, inhuren van arbeidsmigranten, uitbesteden van werkzaamheden, en dat lonen laag houden zijn uitwerking heeft op het hele loongebouw uiteindelijk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 4 juni 2022 @ 20:12:00 #247
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204963281
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Alsjeblieft niet; laat woke linkse partijen als GroenLinks, Bij1 en Pvda zichzelf gewoon omvormen tot Partij van de Woke, dan kunnen we met echt linkse partijen als de SP verder.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 20:34:12 #248
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_204963490
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:39 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind dat een beetje een semantische discussie.

Veel mensen, vaak slecht betaalden, werken aan de "onderkant" van de arbeidsmarkt. Veelal tegen slechte arbeidsvoorwaarden, van flexcontract tot flexcontract, weinig verbetering in inkomen en weinig regie over hun eigen werk.

Deze groep ziet heus wel dat zij baat hebben bij verbetering van hun positie.
Zien ze dat? Ze stemmen nog steeds teveel op VVD in de hoop op beter.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 20:36:47 #249
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_204963516
Wat betreft PvdA-leiderschap zegt Timmermans niet te willen, al hoort ook dat bij het spel. De fusie tussen PvdA en GroenLinks wil hij wel.
pi_204963948
Ik kan me ook niet voorstellen dat GroenLinksers onder leiding van zo’n PvdA’er der PvdA’ers verder zouden willen.
  zondag 5 juni 2022 @ 00:20:10 #251
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204966149
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 19:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als ze nu gewoon eens allemaal fuseren en er een brede kerk op Links van maken dan wordt het mischien nog wat.
Op een partij waar leden van GroenLinks en BIJ1 in zitten ga ik niet stemmen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator zondag 5 juni 2022 @ 01:17:28 #252
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204966401
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 20:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
De genoemde it-manager zal zich misschien niet aangesproken voelen, maar zou zich ook moeten beseffen dat ook hij risico loopt met de toenemende flexibilisering, inhuren van arbeidsmigranten, uitbesteden van werkzaamheden, en dat lonen laag houden zijn uitwerking heeft op het hele loongebouw uiteindelijk.
Ik ben het niet met je oneens maar zoals gezegd, ga die mensen maar eens overtuigen dat ze zich aan moeten sluiten, om het even zo uit te drukken, bij een partij die zich afficheert als een arbeiderspartij. Ik denk niet dat je dat gaat lukken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204966421
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klassiek linkse partij oprichten met strenge maar rechtvaardig asielbeleid en kappen met dat woke gebeuren.
Een rechtvaardig asielbeleid impliceert dat je ook mensen moet gaan uitzetten.

En dat zal een linkse partij nóóit doen. Ze zullen hooguit zeggen: u moet weg. Waarna deze mensen illegaal toch blijven. En dan na 5 jaar: okay, u bent nu geworteld, u mag toch blijven.

M.a.w. er zal door links niets worden veranderd aan het asielprobleem. Nooit.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 6 juni 2022 @ 18:09:53 #254
408813 crew  trein2000
pi_204978484
twitter

Waar is Klaver mee bezig?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 6 juni 2022 @ 18:13:07 #255
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204978506
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 01:24 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Een rechtvaardig asielbeleid impliceert dat je ook mensen moet gaan uitzetten.

En dat zal een linkse partij nóóit doen. Ze zullen hooguit zeggen: u moet weg. Waarna deze mensen illegaal toch blijven. En dan na 5 jaar: okay, u bent nu geworteld, u mag toch blijven.

M.a.w. er zal door links niets worden veranderd aan het asielprobleem. Nooit.
Je bent Cohen in paars 2 vergeten?
We have always been at war with Eastasia.
pi_204978766
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 18:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je bent Cohen in paars 2 vergeten?
Ja, wat hij heeft niet gedaan?
  Moderator maandag 6 juni 2022 @ 19:09:57 #257
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204979057
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 01:24 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Een rechtvaardig asielbeleid impliceert dat je ook mensen moet gaan uitzetten.

En dat zal een linkse partij nóóit doen. Ze zullen hooguit zeggen: u moet weg. Waarna deze mensen illegaal toch blijven. En dan na 5 jaar: okay, u bent nu geworteld, u mag toch blijven.

M.a.w. er zal door links niets worden veranderd aan het asielprobleem. Nooit.
Grappig en rechtse partijen doen dat wel want ik kan daar geen bewijs voor vinden na alle rechtse kabinetten van de afgelopen 30 jaar.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204979145
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 19:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Grappig en rechtse partijen doen dat wel want ik kan daar geen bewijs voor vinden na alle rechtse kabinetten van de afgelopen 30 jaar.
Daar heb je gelijk in. De (voorheen) rechtse partijen als CDA en VVD zetten ook geen illegalen uit. Die kun je derhalve op dit onderwerp niet meer als rechts betitelen.
  maandag 6 juni 2022 @ 21:24:34 #259
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204980358
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 19:21 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Daar heb je gelijk in. De (voorheen) rechtse partijen als CDA en VVD zetten ook geen illegalen uit. Die kun je derhalve op dit onderwerp niet meer als rechts betitelen.
Misschien is de NVU wel bereid om dit te doen?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 6 juni 2022 @ 21:30:59 #260
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204980417
Economisch 'rechtse' partijen hebben juist enorm veel baat bij immigratie. Met goedkope arbeidskrachten breng je de economische groei van BV Nederland nog een procentje omhoog. Dat de hele samenleving uitgehold wordt doet er niet toe.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 6 juni 2022 @ 23:03:47 #261
408813 crew  trein2000
pi_204981317
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 21:30 schreef BasEnAad het volgende:
Economisch 'rechtse' partijen hebben juist enorm veel baat bij immigratie. Met goedkope arbeidskrachten breng je de economische groei van BV Nederland nog een procentje omhoog. Dat de hele samenleving uitgehold wordt doet er niet toe.
Wat radicaal-rechts heet is economisch dan ook vaak helemaal niet zo rechts. Dat zie je bij de PVV het duidelijkst, maar JA en FvD kunnen er ook wel wat van.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator maandag 6 juni 2022 @ 23:05:54 #262
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204981337
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 23:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat radicaal-rechts heet is economisch dan ook vaak helemaal niet zo rechts. Dat zie je bij de PVV het duidelijkst, maar JA en FvD kunnen er ook wel wat van.
Links zijn ze ook niet want in Nederland is links over het algemeen nog wel in staat om een doortimmerde begroting aan te leveren en hun plannen te bekostigen. Of je het met hun keuzes daarin eens bent of niet, meestal klopt het. Dat ontbreekt bij de populisten nogal.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 6 juni 2022 @ 23:06:48 #263
408813 crew  trein2000
pi_204981343
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 23:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Links zijn ze ook niet want in Nederland is links over het algemeen nog wel in staat om een doortimmerde begroting aan te leveren en hun plannen te bekostigen. Of je het met hun keuzes daarin eens bent of niet, meestal klopt het. Dat ontbreekt bij de populisten nogal.
Ik heb ze ook niet links genoemd toch? ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204982262
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 23:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat radicaal-rechts heet is economisch dan ook vaak helemaal niet zo rechts. Dat zie je bij de PVV het duidelijkst, maar JA en FvD kunnen er ook wel wat van.
Economisch zwabberen ze enorm. Vaak lijkt stemmen tegen het kabinet belangrijker dan de inhoud. Maar als het er een keer toe doet en de VVD heeft een economische motie die niet wordt gesteund door D66 en CU, stemt zeker de PVV maar ook JA21 gewoon met de VVD mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204983665
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 23:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat radicaal-rechts heet is economisch dan ook vaak helemaal niet zo rechts. Dat zie je bij de PVV het duidelijkst, maar JA en FvD kunnen er ook wel wat van.
Alleen stemt de PVV ook in sociaal-economische kwesties gewoon voor 75% met de VVD mee.

Alleen op het gebied van zorg kwesties vaart de PVV wel een eigen koers die meer op de SP lijkt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_204984154
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 11:24 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Alleen stemt de PVV ook in sociaal-economische kwesties gewoon voor 75% met de VVD mee.

Alleen op het gebied van zorg kwesties vaart de PVV wel een eigen koers die meer op de SP lijkt.
Ja, de conclusie is misschien wel: Wilders is economisch rechts, Agema is veel linkser. En Agema is buiten Wilders de enige die autonoom mag beslissen binnen de PVV, die invloed heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205002358
Er lijkt een meerderheid bij beide partijen voor 1 Eerste Kamerfractie:

https://eenvandaag.avrotr(...)s-bij-eigen-kiezers/

Maar niet meer voor een fusie. En dat snap ik dus niet. Als je in de Eerste Kamer samen gaat, moet je mijns inziens ook de komende verkiezingen in de Tweede Kamer samen gaan. Anders maak je een uitslag zoals bij Rutte 2 wel heel complex. Dan moet PvdA wel GL er bij nemen om een eerste kamerfractie te hebben, maar dan wil VVD ook een bevriende partij er bij. En zo'n uitslag is helemaal niet zo heel onwaarschijnlijk: PvdA die links leeg eet met een goede lijsttrekker en CDA dat leeg loopt naar de VVD.
En als je in eerste en tweede kamer samen bent, ben je toch gefuseerd?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 9 juni 2022 @ 11:11:47 #268
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_205003035


Aboutaleb is duidelijk de breedst gedragen potentiële leider. Ik zie het hem echter niet doen.
pi_205003048
Staat Gijs van Dijk daar nou tussen?
pi_205003225
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 11:13 schreef Raw85 het volgende:
Staat Gijs van Dijk daar nou tussen?
Nee, daar staat Bram van Ojik. Vind ik wel een vergezochte kandidaat, trouwens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 9 juni 2022 @ 21:55:01 #271
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205008753
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 11:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, daar staat Bram van Ojik. Vind ik wel een vergezochte kandidaat, trouwens.
Hij heeft als denker mijn sympathie maar is te zachtaardig, intellectueel en bedachtzaam om zo'n partij te leiden.

Bas Eickhout zou ik ook nog een geschikte kandidaat vinden.

[ Bericht 3% gewijzigd door -XOR- op 09-06-2022 22:15:12 ]
We have always been at war with Eastasia.
pi_205009155
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 21:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hij heeft als denker mijn sympathie maar is te zachtaardig, intellectueel en bedachtzaam om zo'n partij te leiden.

Bas Eickhout zou ik ook nog een geschikte kandidaat vinden.
Ik vind vooral een al lang vertrokken partijleider een rare optie. Net als Halsema, eigenlijk. Maar ze wilden tegenover Timmermans en Aboutaleb natuurlijk ook wat GL kandidaten zetten. In de fractie zijn ook niet echt kandidaten. Ik dacht idd ook eerder aan Eickhout dan die twee, al heeft Eickhout wel echt heel erg een GL profiel als klimaatwetenschapper.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 10 juni 2022 @ 16:06:37 #273
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_205014126
quote:
Melkert pleit ervoor om de samenwerking breder op links te zoeken, ook met D66 en de SP. Richting de volgende Tweede Kamerverkiezingen zouden in elk geval deze vier partijen een ‘preformatieakkoord’ moeten vormen. Ze voeren dan afzonderlijk campagne, maar beloven dat ze onder leiding van de grootste (centrum)linkse partij na de verkiezingen een zo progressief mogelijke coalitie zullen proberen te vormen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)oe-het-niet-a4132743

In de gemeente Rotterdam zijn PvdA en GroenLinks samen ook niet groter dan de grootste partij nu, Leefbaar Rotterdam, wel met D66 en SP erbij.
https://indebuurt.nl/rott(...)otste-partij~226317/
pi_205014313
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 16:06 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)oe-het-niet-a4132743

In de gemeente Rotterdam zijn PvdA en GroenLinks samen ook niet groter dan de grootste partij nu, Leefbaar Rotterdam, wel met D66 en SP erbij.
https://indebuurt.nl/rott(...)otste-partij~226317/
Dit vind ik echt een slecht idee. Als VVD dan de grootste is, dwing je ze naar rechts. Want die gaan nooit alle 4 accepteren. Maar D66, die veel dichter bij VVD staan dan bij SP, gaan hier toch nooit aan mee doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205020760
PvdA voor samenvoegen Eerste Kamerfracties

https://nos.nl/artikel/24(...)inks-in-eerste-kamer

Leek mij een grotere drempel dan GL, dus het zal wel gaan gebeuren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205020857
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 12:59 schreef Hanca het volgende:
PvdA voor samenvoegen Eerste Kamerfracties

https://nos.nl/artikel/24(...)inks-in-eerste-kamer

Leek mij een grotere drempel dan GL, dus het zal wel gaan gebeuren.
twitter
pi_205020975
Het spreekwoordelijke einde van de Sociaal Democratie.
pi_205021031
De enige manier denk ik om weer een redelijke grote linkse partij tegenover de VVD neer te zetten
  FOK!fotograaf zaterdag 11 juni 2022 @ 14:49:13 #279
842 Zorro
Z
pi_205021552
Geen zin om alles door te lezen, maar belachelijk dat dit kan. Wil je samen, prima. Maar ga dan samen. Zoals het CDA uit andere partijen ontstaan is, en Groen Links zelf ook. Maar dit halfslachtige gedoe is net zo belachelijk als lijstverbindingen met verkiezingen. Wel de lusten niet de lasten.

Ga toch weg.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zaterdag 11 juni 2022 @ 15:28:19 #280
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205021734
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 13:28 schreef Cupfighter het volgende:
De enige manier denk ik om weer een redelijke grote linkse partij
Bij de volgende verkiezingen wordt die partij minimaal gehalveerd. :)
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205022134
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 15:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Bij de volgende verkiezingen wordt die partij minimaal gehalveerd. :)
Ik weet het niet, met de 9 a 10 zeten die beide partijen nu hebben schieten ze ook weinig op, daar kunnen ze ook niks mee, stel dat er nu 15 of 16 worden dan kun je meer, gaat het jou kant op dan hebben ze er 5 en dan is het gebeurd en is de kans groot dat die stemmen naar de SP of zo gegaan zijn
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:32:47 #282
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205023583
Joop den Uyl zou zich in zijn graf omdraaien
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:33:26 #283
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205023585
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 15:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Bij de volgende verkiezingen wordt die partij minimaal gehalveerd. :)
De PVDA stemmers willen niet samen met elitair Groen Links
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:35:06 #284
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205023593
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
Joop den Uyl zou zich in zijn graf omdraaien
Neuh, Den Uyl was van de linkerflank van de PvdA.
We have always been at war with Eastasia.
pi_205023596
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
Joop den Uyl zou zich in zijn graf omdraaien
En welke aspecten uit zijn rede zijn wat jou betreft van toepassing op dit topic over de linkse samenwerking? Mij ontgaat je punt namelijk
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:37:57 #286
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205023606
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh, Den Uyl was van de linkerflank van de PvdA.
Den Uyl was niet elitair
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:39:14 #287
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205023616
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:35 schreef Raw85 het volgende:

[..]
En welke aspecten uit zijn rede zijn wat jou betreft van toepassing op dit topic over de linkse samenwerking? Mij ontgaat je punt namelijk
Den Uyl is voor de arbeider , en voor woningbouw voor die arbeider

groenlinks is elitair , zonnepanelen partij en windmolens bij arbeiders om de hoek
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:49:50 #288
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205023674
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh, Den Uyl was van de linkerflank van de PvdA.
Drees draait zich wel om in zijn graf.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:53:25 #289
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205023692
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:49 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Drees draait zich wel om in zijn graf.
Had die niet bij leven zijn PvdA lidmaatschap al verruild voor dat van DS70?
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator zaterdag 11 juni 2022 @ 18:55:13 #290
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205023701
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Had die niet bij leven zijn PvdA lidmaatschap al verruild voor dat van DS70?
Klopt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 11 juni 2022 @ 18:56:44 #291
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205023710
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De PVDA stemmers willen niet samen met elitair Groen Links
PvdA stemmers hebben daar geen zak over te vertellen. PvdA leden wel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:56:54 #292
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205023713
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:53 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Had die niet bij leven zijn PvdA lidmaatschap al verruild voor dat van DS70?
Dat klopt, maar leden/sympathisanten van deze afsplitsing van de PvdA gaan nooit op deze fusiepartij stemmen.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 18:57:39 #293
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205023718
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
PvdA stemmers hebben daar geen zak over te vertellen. PvdA leden wel.
ik zou nooit meer pvda stemmen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 11 juni 2022 @ 19:01:01 #294
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205023737
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:56 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Dat klopt, maar leden/sympathisanten van deze afsplitsing van de PvdA gaan nooit op deze fusiepartij stemmen.
Daarvan zijn er niet zoveel. De echte klassieke PvdA'ers vinden dit juist wel mooi. Lekker de rechtsen het bloed onder de nagels vandaan halen.
We have always been at war with Eastasia.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 19:02:04 #295
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_205023744
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 18:56 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Dat klopt, maar leden/sympathisanten van deze afsplitsing van de PvdA gaan nooit op deze fusiepartij stemmen.
Zo gek veel oud-DS70—leden zullen er niet meer in leven zijn.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 19:04:03 #296
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205023751
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 19:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Daarvan zijn er niet zoveel. De echte klassieke PvdA'ers vinden dit juist wel mooi. Lekker de rechtsen het bloed onder de nagels vandaan halen.
Het is de vraag of er nog zoveel echte klassieke PvdA’ers zijn. In de arbeiderswijken zijn ze massaal naar SP/PVV verdreven.
pi_205023770
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 19:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Daarvan zijn er niet zoveel. De echte klassieke PvdA'ers vinden dit juist wel mooi. Lekker de rechtsen het bloed onder de nagels vandaan halen.
Je laatste zin lijkt me ietwat voorbarig. Ik ben gematigd rechts maar vind de PvdA en GL prima partijen. Wat mij betreft had de VVD ook wat minder moeilijk gedaan in de formatie en gewoon met die twee onderhandeld, maar goed, de door de VVD gehanteerde tactiek heeft wel gewerkt. Ik kan me niet voorstellen dat een sterke PvdA/GL/fusiepartij mij het bloed onder de nagels vandaan zou halen, integendeel: misschien is één sterke concurrent ook voor de VVD juist wel een ideale situatie.

Daarbij is het natuurlijk nog maar afwachten hoeveel zetels zo’n samenwerking nou daadwerkelijk op gaat leveren.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 19:10:58 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205023790
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 19:04 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Het is de vraag of er nog zoveel echte klassieke PvdA’ers zijn. In de arbeiderswijken zijn ze massaal naar SP/PVV verdreven.
Het is een misvatting dat de klassieke PvdA'er een ongeschoolde arbeider zou zijn. De partij heeft altijd al een diverse kiezersgeografie gehad: aan de ene kant een relatief klein gedeelte van 'de arbeiders', en aan de andere kant de intelligentsia (ambtenaren, docenten, kunstenaars, schrijvers, wetenschappers) die altijd al het invloedrijkst zijn geweest binnen de partij en het talrijkst onder het electoraat. Ook stemden de meeste jongeren PvdA (waaronder in de jaren 60 de hippies en in de jaren 80 de wat minder radicale punkers), die zijn juist overgestapt naar GroenLinks.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 juni 2022 @ 19:11:25 #299
408813 crew  trein2000
pi_205023792
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 19:07 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Je laatste zin lijkt me ietwat voorbarig. Ik ben gematigd rechts maar vind de PvdA en GL prima partijen. Wat mij betreft had de VVD ook wat minder moeilijk gedaan in de formatie en gewoon met die twee onderhandeld, maar goed, de door de VVD gehanteerde tactiek heeft wel gewerkt. Ik kan me niet voorstellen dat een sterke PvdA/GL/fusiepartij mij het bloed onder de nagels vandaan zou halen, integendeel: misschien is één sterke concurrent ook voor de VVD juist wel een ideale situatie.

Daarbij is het natuurlijk nog maar afwachten hoeveel zetels zo’n samenwerking nou daadwerkelijk op gaat leveren.
In een worst-case heb je straks geen twee maar drie partijen. Een fusiepartij en van beide kampen een tegenpartij. Zeker bij de PvdA zie ik zoiets wel gebeuren.

Ik ben ook niet tegen een fusie, maar ik vraag me wel echt af of ze de hele doelgroep kunnen aanspreken die ze nu aanspreken. De bakfietsmoeder uit Amsterdam is echt wat anders dan de oudere gepensioneerde arbeider. Gewoon maar even de som der delen nemen als een soort ondergrens is mij te kort door de bocht.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 11 juni 2022 @ 19:24:59 #300
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_205023867
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 19:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
In een worst-case heb je straks geen twee maar drie partijen. Een fusiepartij en van beide kampen een tegenpartij. Zeker bij de PvdA zie ik zoiets wel gebeuren.
Ik zie het niet echt gebeuren. Met wat voor programma zouden die voortzettingen dan moeten komen? PvdA en GroenLinks schurken nu al heel dicht tegen elkaar aan. En zelfs als je 10% van het huidige PvdA-electoraat meekrijgt, ga je naar 1 hooguit 2 zetels in de Kamer.

Heel veel partijfusies hebben we natuurlijk niet gehad in Nederland, maar de enige twee afsplitsingen na een fusie met enig succes zijn de RPF en de NCPN geweest. Voor beide geldt dat dit groepen zijn die al voor de fusie fundamentele kritiek op de koers van ARP resp. CPN hadden, en zich zonder fusie ook wel losgemaakt zouden hebben.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 19:34:37 #301
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_205023930
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 19:24 schreef freako het volgende:

[..]
Ik zie het niet echt gebeuren. Met wat voor programma zouden die voortzettingen dan moeten komen? PvdA en GroenLinks schurken nu al heel dicht tegen elkaar aan. En zelfs als je 10% van het huidige PvdA-electoraat meekrijgt, ga je naar 1 hooguit 2 zetels in de Kamer.

Heel veel partijfusies hebben we natuurlijk niet gehad in Nederland, maar de enige twee afsplitsingen na een fusie met enig succes zijn de RPF en de NCPN geweest. Voor beide geldt dat dit groepen zijn die al voor de fusie fundamentele kritiek op de koers van ARP resp. CPN hadden, en zich zonder fusie ook wel losgemaakt zouden hebben.
De VVD kwam natuurlijk min of meer voort uit de PvdA.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')