abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204646565
'Amerikaans Hooggerechtshof wil federaal abortusrecht afschaffen'
Het Amerikaanse Hooggerechtshof staat op het punt om het landelijk recht op abortus af te schaffen. Het hof wil daartoe twee eerdere uitspraken die dat recht regelen vernietigen. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite Politico op basis van een gelekt document, dat door de site online is gezet.

Een eerste voorstel kreeg volgens Politico een meerderheid van de stemmen. In dat voorstel bekritiseert rechter Samuel Alito de uitspraak in de zaak Roe vs. Wade uit 1973, dat het abortusrecht in de VS regelt. De uitspraak werd in 1992 bekrachtigd in een andere zaak, Planned Parenthood vs. Casey.

"Roe was vanaf het begin af aan afschuwelijk verkeerd", schrijft de rechter in een stuk dat is gedateerd op 10 februari. "Het is tijd om de grondwet in acht te nemen en de abortuskwestie terug te geven aan de volksvertegenwoordigers." Vier andere door Republikeinen benoemde rechters stemden daarmee in, aldus de nieuwssite.

Een definitief besluit van het hof, dat ook bestaat uit drie liberale rechters en een conservatieve voorzitter, wordt binnen twee maanden verwacht.

Staten bepalen regels
De rechters behandelen de abortuswetgeving vanwege een zaak van de staat Mississippi. Die wil sinds 2018 abortus na vijftien weken zwangerschap verbieden, maar verloor een rechtszaak van een abortuskliniek. Ook later verloor de staat een zaak. Begin december kwam de zaak bij het Hooggerechtshof terecht. Mississippi wil dat de uitspraken uit 1973 en 1992 worden vernietigd.

Mocht de uitspraak ook daadwerkelijk worden vernietigd, dan zou dat betekenen dat de abortuswetgeving in de VS weer in handen komt van de staten. Die kunnen dan bepalen hoe de abortuswetgeving eruitziet. Op dit moment mogen staten abortus wel reguleren, zolang het voor vrouwen niet te moeilijk wordt abortus te verkrijgen.

Mocht het hof inderdaad besluiten de bestaande abortusuitspraken te vernietigen, dan zal naar verwachting de helft van de Amerikaanse staten een abortusverbod invoeren, aldus Politico. Het gaat vooral om staten in het zuiden en Midwesten van de Verenigde Staten.

Andere staten hebben daarentegen al ruimhartige abortuswetgeving. De gouverneur van New York zegt in reactie op publicatie van Politico "het recht op abortus altijd te garanderen".

Internationale persbureaus melden dat het Hooggerechtshof niet wil reageren op de berichtgeving van Politico.

https://nos.nl/artikel/24(...)rtusrecht-afschaffen
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204646579
Ik lees maar met een schuin oog mee. Maar waarom precies maken ‘we’ ons hier zo druk om? Het is een ver van ons bed show.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 16:37:31 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204646587
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:35 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik lees maar met een schuin oog mee. Maar waarom precies maken ‘we’ ons hier zo druk om? Het is een ver van ons bed show.
We zijn solidair met degenen die heel veel leed gaan ondervinden van dit soort religekte.
pi_204646594
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
We zijn solidair met degenen die heel veel leed gaan ondervinden van dit soort religekte.
Lol.
pi_204646624
quote:
Amerika is een machtig land dat bewust/onbewust toch veel invloed oefent op andere (Westerse) landen. Zullen ongetwijfeld wat gekkies opstaan met als argument "Kijk, de Amerikanen doen het ook zo, dus waarom wij niet?".

Als deze visie echt genormaliseerd wordt in Amerika, dan zijn wij de buitenbeentjes geworden. Weet niet of je dat moet willen.

Qua culturele ontwikkelingen loopt NL m.i. voor op Amerika, maar als ze nu achteruit gaan hollen dan ontstaat er toch wel een ongemakkelijke kloof.
pi_204646651
quote:
Omdat er denk ik kans is dat heel wat vrouwen en hun partners naar een ander land willen verhuizen vanwege dit recht, en het liefst dan naar een land waar dit wel is opgenomen in het wetboek.
Welk landen in het westen lijken het meest op de Verenigde Staten qua mentaliteit? Drie keer raden, ze beginnen met een N en een B.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfrost op 06-05-2022 17:04:50 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_204646657
quote:
Waarom reageer je überhaupt in dit topic waar maak jij je dan druk om. Net zo'n zinloze constatering. :D

Ik zie de VS als een land wat door de reliegekkies aan het afgeleiden is naar een taliban achtig land aangezien het zich profileert als agent van de wereld lijkt me dat niet wenselijk dat de taliban de wereld agent gaat spelen.

Verder is het natuurlijk leuk om de zichzelf benoemde conservatieven zich in allerlei bochten zien te wringen om de vaak geconstateerde hypocrisie toch maar recht te proberen te lullen.
pi_204646659
quote:
Ik maak me hier niet echt druk om. Vind Amerikaanse politiek interessant en het steeds verder afglijden van de Republikeinse partij van een partij die democratie hoog in het vaandel had naar een autoritaire christenpartij waar de top -vrij voorspelbaar- een coup wilde plegen zowel interessant als zorgelijk met het oog op westerse democratie. Dit past in dat plaatje.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_204646665
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:51 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Omdat er kans is dat heel wat vrouwen en hun partners naar een ander land willen verhuizen vanwege dit recht, en het liefst dan naar een land waar dit wel is opgenomen in het wetboek.
Welk landen in het westen lijken het meest op de Verenigde Staten qua mentaliteit? Drie keer raden, ze beginnen met een N en een B.
De kans dat er mensen hierdoor gaan emigreren is volgens mij nagenoeg 0. Maar ik laat me graag verrassen, heb je een bron voor je veronderstelling?
pi_204646680
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom reageer je überhaupt in dit topic waar maak jij je dan druk om. Net zo'n zinloze constatering. :D
Omdat ik soms uitermate geïnteresseerd ben naar gedrag van mensen. Heb ik meegekregen vanuit een opleiding lang geleden.
pi_204646746
Wat mij blijft frapperen in deze hele zaak is, dat, na het uitlekken, men nogal boos was over dat uitlekken. Je zou toch denken dat de voorstanders van het afschaffen van Roe reuze blij zouden zijn. Dat ze het van de daken af zouden schreeuwen. Campaign ads met als strekking: "Kijk eens wat wij voor jullie voor elkaar hebben gekregen. Roe gaat waarschijnlijk afgeschaft worden! Pro-life heeft gewonnen. Dankzij ons! Daar hebben wij Republikeinen ons jaren voor ingespannen."
Maar nee, het lijkt er eerder op dat men het niet leuk vindt dat het is uitgelekt. Vreemd hoor. Het is toch juist gunstig dat, wanneer je voor elkaar krijgt wat de mensen willen, het ruim voor de midterms bekend wordt? Win je stemmen mee.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:05:03 #12
156258 Metalfrost
dude, what
pi_204646756
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:54 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De kans dat er mensen hierdoor gaan emigreren is volgens mij nagenoeg 0. Maar ik laat me graag verrassen, heb je een bron voor je veronderstelling?
Nee, daarom zei ik ook 'kans'. Een mening. 'Ik denk'.

Tevens fixed. (nee dat stond er niet)
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:06:42 #13
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204646774
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:47 schreef IndoorKite het volgende:

[..]
Amerika is een machtig land dat bewust/onbewust toch veel invloed oefent op andere (Westerse) landen. Zullen ongetwijfeld wat gekkies opstaan met als argument "Kijk, de Amerikanen doen het ook zo, dus waarom wij niet?".

Als deze visie echt genormaliseerd wordt in Amerika, dan zijn wij de buitenbeentjes geworden. Weet niet of je dat moet willen.

Qua culturele ontwikkelingen loopt NL m.i. voor op Amerika, maar als ze nu achteruit gaan hollen dan ontstaat er toch wel een ongemakkelijke kloof.
Op dit vlak heb ik dat nog nooit gehoord. Eerder het tegenovergestelde
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:07:15 #14
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_204646781
Wanneer gaan we ze carpetbomben in naam van de vrijheid?
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:07:32 #15
500074 Rode_Wijn
pi_204646782
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:51 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Omdat er denk ik kans is dat heel wat vrouwen en hun partners naar een ander land willen verhuizen vanwege dit recht, en het liefst dan naar een land waar dit wel is opgenomen in het wetboek.
Ik zou eerder denken aan Engeland.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:10:42 #16
500074 Rode_Wijn
pi_204646811
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:54 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat zal eerder naar een andere staat zijn in de VS. Waar je wel mag aborteren. Oklahoma bijvoorbeeld mag je nog steeds aborteren maar dan moet je er wel heel snel bij zijn. Voor verkrachtingen zou dat opzich voldoende moeten zijn. Maar goed ik denk dan aan staten als NY of CA
pi_204646843
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:07 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ik zou eerder denken aan Engeland.
GB, Canada, Nieuw-Zeeland, Australia. Die komen allemaal eerder dan Nederland of België. Wij staan vrij ver van de Amerikaanse cultuur. Vandaar ook het grote onbegrip in ons kikkerlandje als ze daar weer eens wat anders doen dan wij hopen of willen.

Of zoals een andere staat binnen de VS zoals je al aangeeft.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2022 17:13:32 ]
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:21:55 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204646977
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:12 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
GB, Canada, Nieuw-Zeeland, Australia. Die komen allemaal eerder dan Nederland of België. Wij staan vrij ver van de Amerikaanse cultuur. Vandaar ook het grote onbegrip in ons kikkerlandje als ze daar weer eens wat anders doen dan wij hopen of willen.

Of zoals een andere staat binnen de VS zoals je al aangeeft.
Waar baseer je dat op? Persoonlijk vind ik bv Nederland racistischer dan de VS
pi_204647006
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:06 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Op dit vlak heb ik dat nog nooit gehoord. Eerder het tegenovergestelde
Ja, dat bedoel ik. Wij lopen vooruit dus is het niet raar dat Amerika af en toe ons als voorbeeld gebruikt voor veranderingen. Maar dat is ook logisch als ze ons achterna gaan, nu zijn ze met stappen bezig die verder van ons af lopen ipv dichterbij ons. Als dat echt genormaliseerd wordt in dat land dan vrees ik dat ook onze relaties niet meer zo sterk zullen worden. We zijn/worden vanuit hun perspectief niet "beter" qua cultuur, maar "anders/slechter". Er is een deel van Amerika dat ons nu al demoniseert wegens een stuk van ons beleid betreffende o.a. softdrugs, prostitutie en ja abortie.

Maar goed, dat is onder de aanname dat dit echt volledig genormaliseerd en geaccepteerd wordt in Amerika, en ik hoop echt dat dat nooit gaat gebeuren.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 6 mei 2022 @ 17:25:11 #20
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204647025
quote:

[..]

https://nos.nl/artikel/23(...)traties-voor-de-deur

Die sneue figuren hebben wij hier ook.

twitter
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_204647176
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:37:40 #22
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_204647183
quote:
Het is blijkbaar nogal een issue als een progressief dogma zoals de mogelijkheid tot abortus, niet meer via de federale overheid bij elke Amerikaanse staat wordt opgelegd.
quote:

[..]

Het ligt er aan wat je bedoelt met 'voorlopen' en 'achteruit gaan'. De VS is een uniek land. Culturele trends slaan geregeld over naar andere westerse landen, maar dit soort meer juridische aangelegenheden niet.
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:04 schreef OllieA het volgende:
Wat mij blijft frapperen in deze hele zaak is, dat, na het uitlekken, men nogal boos was over dat uitlekken. Je zou toch denken dat de voorstanders van het afschaffen van Roe reuze blij zouden zijn. Dat ze het van de daken af zouden schreeuwen. Campaign ads met als strekking: "Kijk eens wat wij voor jullie voor elkaar hebben gekregen. Roe gaat waarschijnlijk afgeschaft worden! Pro-life heeft gewonnen. Dankzij ons! Daar hebben wij Republikeinen ons jaren voor ingespannen."
Maar nee, het lijkt er eerder op dat men het niet leuk vindt dat het is uitgelekt. Vreemd hoor. Het is toch juist gunstig dat, wanneer je voor elkaar krijgt wat de mensen willen, het ruim voor de midterms bekend wordt? Win je stemmen mee.
Ik denk dat het in het algemeen, ongeacht de kwestie, het een kwalijke zaak is als er bij zo'n invloedrijk orgaan als het Supreme Court, interne documenten worden gelekt.
quote:
Tja, Seattle, daar kun je dit soort dingen verwachten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_204647225
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is blijkbaar nogal een issue als een progressief dogma zoals de mogelijkheid tot abortus, niet meer via de federale overheid bij elke Amerikaanse staat wordt opgelegd.

Daar komt het denk ik op neer idd.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:48:59 #24
500074 Rode_Wijn
pi_204647281
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:23 schreef IndoorKite het volgende:

[..]
Ja, dat bedoel ik. Wij lopen vooruit dus is het niet raar dat Amerika af en toe ons als voorbeeld gebruikt voor veranderingen. Maar dat is ook logisch als ze ons achterna gaan, nu zijn ze met stappen bezig die verder van ons af lopen ipv dichterbij ons. Als dat echt genormaliseerd wordt in dat land dan vrees ik dat ook onze relaties niet meer zo sterk zullen worden. We zijn/worden vanuit hun perspectief niet "beter" qua cultuur, maar "anders/slechter". Er is een deel van Amerika dat ons nu al demoniseert wegens een stuk van ons beleid betreffende o.a. softdrugs, prostitutie en ja abortie.

Maar goed, dat is onder de aanname dat dit echt volledig genormaliseerd en geaccepteerd wordt in Amerika, en ik hoop echt dat dat nooit gaat gebeuren.
Niet over de hele linie nee. Maar heel negatief ben ik niet over de ontwikkeling in het algemeen. Het gaat natuurlijk niet in 1 lijn vooruit (of dichter naar ons). Deze abortuskwestie zie ik als een stap terug. Maar laten we niet vergeten dat voor kort homohuwelijken verboden waren. Ook in New York en California. Dus dat is weer een stap vooruit.
pi_204647288
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zorg is vooral dat dat ertoe leidt dat abortus in een groot aantal staten (de facto) wordt verboden. Dat vinden wij liberale Nederlanders best schokkend. Vandaar deze discussie.

Verder zal het mij persoonlijk een rotzorg zijn hoe ze hun wetten invullen in de VS. Al verbieden ze het homohuwelijk, het is hun feestje.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_204647295
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:48 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Niet over de hele linie nee. Maar heel negatief ben ik niet over de ontwikkeling in het algemeen. Het gaat natuurlijk niet in 1 lijn vooruit (of dichter naar ons). Deze abortuskwestie zie ik als een stap terug. Maar laten we niet vergeten dat voor kort homohuwelijken verboden waren. Ook in New York en California. Dus dat is weer een stap vooruit.
Nou ja, de vraag is natuurlijk in hoeverre ook zaken als Oberfell v Hodges nog overeind blijven met deze Ayatollah's in het Hooggerechtshof.

Vergeet ook niet dat de hedendaagse Republikeinse partij een absolute obsessie heeft met seksualiteit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_204647303
Net zoals het onderstaande topic blijkbaar bij conservatieven een groot issue is.

BNW / Woke War has begun : Woke/LGBTQ+ activisme

_O-

En dan hebben we BLM reeks nog niet eens genoemd.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 17:54:00 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204647317
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:51 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, de vraag is natuurlijk in hoeverre ook zaken als Oberfell v Hodges nog overeind blijven met deze Ayatollah's in het Hooggerechtshof.

Vergeet ook niet dat de hedendaagse Republikeinse partij een absolute obsessie heeft met seksualiteit.
Vooral omdat die ayatollahs ook precies met dit doel in het SC gestopt zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204647432
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Vooral omdat die ayatollahs ook precies met dit doel in het SC gestopt zijn.
Klopt, ondanks dat rechters in het Hooggerechtshof natuurlijk onafhankelijk tot besluiten kunnen komen, worden ze wel geselecteerd op wat ze vermoedelijk gaan beslissen op basis van resultaten uit het verleden.
Dat betekent doorgaans zaken als abortus en het homohuwelijk terugduwen naar staten en zaken als wapenbezit in zo breed mogelijke zin, het betere anonieme politieke lobbywerk en ga zo maar door verankeren in vermeende grondrechten.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 18:10:20 #30
500074 Rode_Wijn
pi_204647455
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is de vraag inderdaad. Tot hoe ver gaat het.

Wat vooral vreemd is, is dat het hooggerechtshof vooral een politieke rechtbank is. Weeffoutje
pi_204647460
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:10 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Dat is de vraag inderdaad. Tot hoe ver gaat het.

Wat vooral vreemd is, is dat het hooggerechtshof vooral een politieke rechtbank is. Weeffoutje
Hoe bedoel je dat?
pi_204647475
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:51 schreef Basp1 het volgende:
Net zoals het onderstaande topic blijkbaar bij conservatieven een groot issue is.

_O-

Dat topic _O- 8)7 8)7
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 6 mei 2022 @ 18:23:18 #33
500074 Rode_Wijn
pi_204647574
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat?
Een beetje zoals in dit artikel geschetst

https://www.trouw.nl/buit(...)of-weer-op~b6c7c143/
  vrijdag 6 mei 2022 @ 18:30:04 #34
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_204647639
Hier kun je foto zien van foetus na 9 weken
Echt waar gaat dit over als je het dan over moord op een baby hebt.... 8)7
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_204647766
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:23 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Een beetje zoals in dit artikel geschetst

https://www.trouw.nl/buit(...)of-weer-op~b6c7c143/
Ik vind het een wat bijzonder artikel. Maximumtermijnen maken het Hooggerechtshof niet minder "politiek". Het is hooguit zo dat het benoemen van een rechter wat minder zwaarwegend is als iemand daar bijvoorbeeld 6 in plaats van 30 of 40 jaar zit.
Het rap afgenomen vertrouwen heeft in mijn ogen ook vooral te maken met het feit dat het hof de laatste jaren door de Republikeinse benoemingen conservatiever oordeelt dan ooit, terwijl de bevolking lang niet zo conservatief is. Dat is dan weer het gevolg van het feit dat de senaat niet echt een proportionele representatie onder de bevolking kent.

Ook in de interpretatie van het recht heb je verschillende scholen die grosso modo leiden tot wat conservatievere of progressievere conclusies, maar dat is niet zozeer politiek.

Het verschil zit hem in mijn ogen dan ook minder in het feit dat het opeens een politiek instituut zou zijn, maar meer in het feit dat door de politiek de opvattingen binnen het Hooggerechtshof in veel mindere mate stroken met die onder de bevolking in brede zin.
pi_204647915
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 16:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoezo is dit religekte?

Draai het om. Het zou wat zijn als Polen en Hongarije ons ineens op gaan dragen wat moreel juist is. Wees blij dat Amerika een democratie is waarin mensen op diverse manier kunnen leven binnen ruime kaders.

Dat is Amerika, en juist daarvoor zijn mensen vroeger naar de VS vertrokken.
pi_204647953
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:51 schreef Basp1 het volgende:

_O-

Wat een opmerkelijk topic. Intens nerveus worden van iets triviaals als seksuele voorlichting aan kinderen (ik kreeg het in de brugklas al), maar als een zelfverklaarde conservatief een synagoge overhoop schiet hoor je ze niet.
Incelfrikandel
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:10:18 #38
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_204647967
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat topic _O- 8)7 8)7
Ik zou zeggen: meldt je er eens en haal met goede argumenten posts onderuit. Ik denk dat zoiets meer zou toevoegen dat er hier een beetje om giechelen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:30 schreef deedeetee het volgende:
Hier kun je foto zien van foetus na 9 weken
Echt waar gaat dit over als je het dan over moord op een baby hebt.... 8)7
Heb je wel eens een baby gezien van 24 weken uit? Ziet er ook altijd nog apart uit. Sowieso zien pasgeboren kinderen dat natuurlijk vaak. Ik begrijp vanuit dat oogpunt ook niet echt wat je punt hier dan zou zijn.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 18:46 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik vind het een wat bijzonder artikel. Maximumtermijnen maken het Hooggerechtshof niet minder "politiek". Het is hooguit zo dat het benoemen van een rechter wat minder zwaarwegend is als iemand daar bijvoorbeeld 6 in plaats van 30 of 40 jaar zit.
Het rap afgenomen vertrouwen heeft in mijn ogen ook vooral te maken met het feit dat het hof de laatste jaren door de Republikeinse benoemingen conservatiever oordeelt dan ooit, terwijl de bevolking lang niet zo conservatief is. Dat is dan weer het gevolg van het feit dat de senaat niet echt een proportionele representatie onder de bevolking kent.

Ook in de interpretatie van het recht heb je verschillende scholen die grosso modo leiden tot wat conservatievere of progressievere conclusies, maar dat is niet zozeer politiek.

Het verschil zit hem in mijn ogen dan ook minder in het feit dat het opeens een politiek instituut zou zijn, maar meer in het feit dat door de politiek de opvattingen binnen het Hooggerechtshof in veel mindere mate stroken met die onder de bevolking in brede zin.
De bevolking in de VS is lang niet zo conservatief? Dat is een bijzondere claim als we kijken naar bijvoorbeeld de mening over abortus, dat ligt gewoon enorm dicht bij elkaar. Je zou zelfs kunnen zeggen dat die enkel conservatiever is geworden over de laatste jaren.

'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_204647980
quote:

[..]

Als je de EU zou vergelijken met de VS gaan hun juist terug naar de situatie hoe die hier in de EU is mocht Roe vs Wade wegvallen.
pi_204647998
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik zou zeggen: meldt je er eens en haal met goede argumenten posts onderuit. Ik denk dat zoiets meer zou toevoegen dat er hier een beetje om giechelen.
[..]
Heb je wel eens een baby gezien van 24 weken uit? Ziet er ook altijd nog apart uit. Sowieso zien pasgeboren kinderen dat natuurlijk vaak. Ik begrijp vanuit dat oogpunt ook niet echt wat je punt hier dan zou zijn.
[..]
De bevolking in de VS is lang niet zo conservatief? Dat is een bijzondere claim als we kijken naar bijvoorbeeld de mening over abortus, dat ligt gewoon enorm dicht bij elkaar. Je zou zelfs kunnen zeggen dat die enkel conservatiever is geworden over de laatste jaren.

[ afbeelding ]
Je vergat het interessantere grafiekje met bijbehorende nuance:

En met bronvermelding:
https://news.gallup.com/poll/1576/abortion.aspx

Kijk overigens ook even naar de mening over het terugdraaien van Roe v Wade waar letterlijk naar gevraagd wordt.

Overigens ging mijn punt niet specifiek over abortus hoor. Over de hele linie hebben we hier duidelijk een Hooggerechtshof dat een stuk conservatiever oordeelt dan de bevolking als geheel denkt over kwesties.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:33:26 #41
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_204648125
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je vergat het interessantere grafiekje met bijbehorende nuance:

[ afbeelding ]

En met bronvermelding:
https://news.gallup.com/poll/1576/abortion.aspx

Kijk overigens ook even naar de mening over het terugdraaien van Roe v Wade waar letterlijk naar gevraagd wordt.

Overigens ging mijn punt niet specifiek over abortus hoor. Over de hele linie hebben we hier duidelijk een Hooggerechtshof dat een stuk conservatiever oordeelt dan de bevolking als geheel denkt over kwesties.
Dan zit je toch nog altijd met een meerderheid van de bevolking die geen voorstander is van abortus onder alle omstandigheden? Dat zal is sommige gevallen bijvoorbeeld wel zijn bij seksueel misbruik, maar niet een ongeplande zwangerschap. Wat natuurlijk een toegankelijke regeling mbt abortus flink beperkt.

Uiteindelijk zul je een aanzienlijk verschil van mening blijven houden. Daarom is het misschien ook wel goed als het weer per staat kan worden bepaald. In pakweg Utah zullen ze hier heel anders over denken dan in Oregon.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:35:11 #42
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_204648142
Hadden ze t niet over geen abortus meer toestaan na 6 weken.
Toevallig vond ik dit Embryo van 6 weken
Maar er zijn vast wel users te vinden die hier ook al een levensechte baby in menen te zien. :Y
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator vrijdag 6 mei 2022 @ 19:35:35 #43
5428 crew  miss_sly
pi_204648144
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dan zit je toch nog altijd met een meerderheid van de bevolking die geen voorstander is van abortus onder alle omstandigheden? Dat zal is sommige gevallen bijvoorbeeld wel zijn bij seksueel misbruik, maar niet een ongeplande zwangerschap. Wat natuurlijk een toegankelijke regeling mbt abortus flink beperkt.

Uiteindelijk zul je een aanzienlijk verschil van mening blijven houden. Daarom is het misschien ook wel goed als het weer per staat kan worden bepaald. In pakweg Utah zullen ze hier heel anders over denken dan in Oregon.
Dit is bij uitstek iets waar iemand uiteraard best een mening over kan en mag hebben, maar die niet opleggen mag aan een ander. En daar zou wetgeving op gericht moeten zijn. Het zou niet zo moeten zijn dat vrouwen overgeleverd zijn aan de grillen van staat of land.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:40:24 #44
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204648181
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit is bij uitstek iets waar iemand uiteraard best een mening over kan en mag hebben, maar die niet opleggen mag aan een ander. En daar zou wetgeving op gericht moeten zijn. Het zou niet zo moeten zijn dat vrouwen overgeleverd zijn aan de grillen van staat of land.
Laat de vrouwen daar inderdaad zelf over beslissen, willen ze wel de zwangerschap uitdragen bij een ongewenste zwangerschap? Ook hun keuze. Dat soort dingen hoeft de overheid mensen niet op te leggen. Logisch alleen dat op een gegeven moment in de zwangerschap wel een grens wordt getrokken als echt een verder ontwikkeld wezen is. Maar voor die tijd, geef mensen zelf die vrijheid.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:42:47 #45
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  Moderator vrijdag 6 mei 2022 @ 19:47:25 #46
5428 crew  miss_sly
pi_204648250
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:40 schreef Momo het volgende:

[..]
Laat de vrouwen daar inderdaad zelf over beslissen, willen ze wel de zwangerschap uitdragen bij een ongewenste zwangerschap? Ook hun keuze. Dat soort dingen hoeft de overheid mensen niet op te leggen. Logisch alleen dat op een gegeven moment in de zwangerschap wel een grens wordt getrokken als echt een verder ontwikkeld wezen is. Maar voor die tijd, geef mensen zelf die vrijheid.
Dat er een grens komt te liggen op het moment waarbij een kindje dat geboren wordt buiten de baarmoeder kan overleven, vind ik vanzelfsprekend.
Dat zou wat mij betreft bijvoorbeeld kunnen liggen bij het moment waarop bij een gewenste zwangerschap en veel te vroege bevalling de stand van de wetenschap het mogelijk maakt het kindje gezond te laten overleven. Dat is dus met een week of 23/24.

En ook daar kunnen uitzonderingen op zijn als in een later stadium blijkt dat het kindje niet levensvatbaar is na de geboorte.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:47:42 #47
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204648257
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, je hebt ook genoeg gewenste kinderen, die in vervelende omstandigheden of zelfs buitenshuis opgroeien.
Dus? Is dit een willekeurige uitspraak of stiekem toch een argument om het dwingen van mensen hun ongewenste kind op aarde te zetten te verdedigen? Indien het tweede: ik zie dat argument niet.

quote:
Zodra men kennis heeft van de zwangerschap, zul je als ouders de verantwoordelijkheid moeten nemen. Dit was vroeger heel normaal. Tegenwoordig is het van 'ja, maar daar heb ik geen zin in', 'dan is mijn leven voorbij', 'ik wil liever carrière maken'. Je kunt vanuit dat oogpunt abortus dan zien als het moreel verlichte, maar eigenlijk is het een trieste ingreep vanuit egoïsme. Mensen willen wel de lusten (onveilige seks) maar niet de lasten (zwangerschap).
Jij denkt dat hele volksstammen aan het aborteren slaan omdat ze simpelweg geen zin in een kind hebben? Het betreft, zeker in de VS, vooral kansarme mensen die als ze überhaupt al werk hebben van het ene minimumloon kutbaantje naar het andere minimumloon kutbaantje rennen. Of ja, zoiets noem jij natuurlijk "carrière maken". Vaak is papa ook uit beeld verdwenen. Kijk, dan kan je wel vinden dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen maar uiteindelijk is vooral het kind daar de dupe van. Wil je minder abortussen? Dan moet je niet abortus verbieden maar zorgen dat er minder armoede is, meer sociale vangnetten en een betere arbeidspositie voor diegenen aan de onderkant van de samenleving.
Huilen dan.
pi_204648329
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik zie dat de mansplaining nog steeds volop aan de gang is? Fantastisch toch hoe al deze "conservatieve" mannen, en het zijn alleen mannen hier die zgn pro-life zijn volgens mij, voor vrouwen dit soort zaken willen bepalen. Godzijdank zijn we in Nederland ietsjes verder.

Wie problemen heeft met abortus moet er geen ondergaan. Als je religie het niet toestaat dan geen abortus, als je persoonlijke overtuigingen het niet toestaan, geen abortus. Vrouwen zijn wijs genoeg om zelf keuzes te kunnen maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2022 19:55:03 ]
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:55:33 #49
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204648340
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zie dat de mansplaining nog steeds volop aan de gang is? Fantastisch toch hoe al deze "conservatieve" mannen voor vrouwen dit soort zaken willen bepalen. Godzijdank zijn we in Nederland ietsjes verder.

Wie problemen heeft met abortus moet er geen ondergaan. Als je religie het niet toestaat dan geen abortus, als je persoonlijke overtuigingen het niet toestaan, geen abortus. Vrouwen zijn wijs genoeg om zelf keuzes te kunnen maken.
Overigens is het wel opmerkelijk dat het juist diegenen zijn, zowel op Fok! als in de (Amerikaanse) politiek, die doorgaans roepen dat individuele keuzevrijheid een groot goed is en dat de overheid dat vooral zo min mogelijk moet beteugelen nu een groot voorstander zijn van het drastisch inperken van een individuele vrijheid. En wel één waarmee je niemand kwaad doet.
Huilen dan.
  vrijdag 6 mei 2022 @ 19:59:07 #50
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204648374
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:55 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Overigens is het wel opmerkelijk dat het juist diegenen zijn, zowel op Fok! als in de (Amerikaanse) politiek, die doorgaans roepen dat individuele keuzevrijheid een groot goed is en dat de overheid dat vooral zo min mogelijk moet beteugelen nu een groot voorstander zijn van het drastisch inperken van een individuele vrijheid. En wel één waarmee je niemand kwaad doet.
"Niemand mag mij dwingen een vaccin te nemen!"
Ok je wilt dus over je eigen lichaam beslissen, prima! Dan mogen die vrouwen dat toch ook over hun eigen lichaam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')