De Russen zijn veel te lang overschat. Niet in de laatste plaats door henzelf.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:21 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee? Hij predikt voorzichtigheid. Op zichzelf geen slecht advies. Is het niet gewoon verstandig om de Russen niet te onderschatten?
Dit ligt natuurlijk heel wat genuanceerder. Je zou kunnen zeggen dat we in feite nog altijd in de afwikkeling van WO2 zitten. Dat gaat wel wat slagjes verder en dieper dan Merkel.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hallo Angela Merkel.
Goed uitgepakt he?
Optie 4: Rusland krijgt niet (of slechts deels) wat het wil na onderhandelen, en stopt met verdere aanvallen.quote:Op donderdag 28 april 2022 10:23 schreef zoost het volgende:
Ik zie maar 3 uitkomsten in dit conflict:
1. Rusland krijgt wat het wilt door militair optreden, en stopt met verdere aanvallen.
2. Rusland krijgt wat het wilt na onderhandelen, en stopt met verdere aanvallen.
3. Rusland raakt uitgeput en en stopt met verdere aanvallen.
Overschatten is ook niet wat ik graag zie.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:30 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
De Russen zijn veel te lang overschat. Niet in de laatste plaats door henzelf.
Op dit moment is dat vrijwel onmogelijk.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vriendschap moet ook het doel zijn uiteindelijk. Maar daarvoor zitten nog wel wat (een hele hoop) stappen. Er is nu geen wil voor vriendschap op dit moment. Misschien over een jaar of 10 zou daar naartoe gewerkt kunnen worden.
Als je de russische media nu ziet zou ik ook niet weten hoe Rusland zelf uberhaupt vriendschap zou kunnen sluiten met het westen op dit moment. De media zou dat niet kunnen verkopen.
Klopt, maar als de VS niet thuisgeeft hangt het af van Frankrijk en/of het VK vwb inzet...quote:Op donderdag 28 april 2022 11:22 schreef trein2000 het volgende:
Ah. En als hij aan de Poolse grens staat doen we het weer? En Oost-Berlijn? Ook maar afstaan?
De NATO is ook 'gewoon' een nucleaire alliantie he?
Zoveel macht bij 1 man is niet gezond maar je hebt er wel mee te dealen. Poetin heeft een paar jaar geleden al gezegd dat de Russen als martelaren zullen sterven maar de vijand het zeker niet zal overleven. Deze 'siege'-mentaliteit gecombineerd met een totalitair systeem maakt dat je niet alles rationaal kan berederen vanuit ons perspectief.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:29 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Als Frankrijk, Engeland en Amerika dat ook hebben, blijf je op je stuk staan. Poetin weet heus wel dat Moskou een hele grote radioactieve parkeerplaats wordt als hij begint. De tweede bom valt op Rusland.
Ja. Maar wel met als prijs de totale vernietiging van Rusland en de wereld. En bovendien bestaat die optie anders om ook. Dus die factor kunnen we prima neutraliseren.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:35 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zoveel macht bij 1 man is niet gezond maar je hebt er wel mee te dealen. Poetin heeft een paar jaar geleden al gezegd dat de Russen als martelaren zullen sterven maar de vijand het zeker niet zal overleven. Deze 'siege'-mentaliteit gecombineerd met een totalitair systeem maakt dat je niet alles rationaal kan berederen vanuit ons perspectief.
Hij heeft de macht om Amerika en heel Europa totaal te vernietigen. Hoe vervelend ook, je kan dat feit niet volkomen negeren.
Dat idee is inderdaad ultra failliet.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hallo Angela Merkel.
Goed uitgepakt he?
quote:Op donderdag 28 april 2022 11:20 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar naast het leger verliest Oekraine natuurlijk ook een hoop burgers. Ook burgers die mee zouden kunnen vechten.
Daarnaast zie ik in de dagelijkse update van Oekraine geen +1600 doden? Tussen gisteren en vandaag zit een verschil van 400.Ik kijk hier https://www.minusrus.com/enSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het is natuurlijk niet zeker dat die het bij het rechte eind hebben.
Inderdaad. Wat ik DE overigens wel kwalijk neem is NS2, daar zijn ze zo vaak voor gewaarschuwd…quote:Op donderdag 28 april 2022 11:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat idee is inderdaad ultra failliet.
Ik neem het DE niet superkwalijk, want allicht was het het de moeite waard,
Maar achteraf is de conclusie dat je de oligarchen een paradijselijk bestaan overal op deze planeet gunde, en de gemiddelde rus kon in de stront zakken.
Die +1600 gaat over gewonden, gevangenen en doden samen. De waarden uit die twitter berichten lijken hetzelfde te zijn, alleen zie je hier het totaal aantal personeel (gewonden, doden en gevangenen) staan.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:39 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik kijk hier https://www.minusrus.com/en
Maar het is natuurlijk niet zeker dat die het bij het rechte eind hebben.
Maar het is niet een gegeven dat werkelijk iedereen in RUS daar in mee gaat.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:35 schreef Confetti het volgende:
Hij heeft de macht om Amerika en heel Europa totaal te vernietigen. Hoe vervelend ook, je kan dat feit niet volkomen negeren.
Het kan van alles zijn, deinternationale gemeenschap, een coalitie, een buurland, maar een genocide de-escaleren zonder de agressor op één of andere manier militair te verslaan/te verjagen, is volgens mij een utopie.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een ander leger? De internationale gemeenschap?
[..]
Dit blijft gokken op een redelijk normale pysche bij de tegenstander. Ik denk dat die er nog steeds tot op bepaalde hoogte is en zoals terecht hierboven al opgemerkt zijn we nog ver van daadwerkelijke inzet, maar is het wel iets om rekening mee te houden omdat Rusland duidelijk met een andere hand geleidt wordt dan het Westen en met de psyche die wij gewend zijn.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar het is niet een gegeven dat werkelijk iedereen in RUS daar in mee gaat.
De boris die uiteindelijk op de knop moet drukken, wil s'avonds ook naar zijn gezin. En zeker zoiets als de FSB hebben een zeer rijke cultuur van leiders die over hun houdbaarheids datum zijn afvoeren.
Dan mag jij als boris of FSB'er kiezen: je legt putin om, en jij overleeft het niet, maar je gezin wel, of de mensheid eindigt.
Deze dynamiek hebben denktanks aan beide zijden boeken vol over geschreven. De conclusie is dat MAD MAD blijft en nukes afvuren alleen gaat gebeuren als de ander begint.
Ben jij, in tegenstelling tot De Wijk, wel onafhankelijk?quote:Op donderdag 28 april 2022 11:09 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Daar hebben we de o zo onafhankelijke De Wijk weer. Als het argument van de conventionele legers niet opgaat moeten we maar zwichten voor nucleaire chantage. Waarom is bij Rob de Wijk toch altijd de eindconclusie in het belang van Rusland.
Er wordt wel heel erg veel gejankt en gedreigd door de Russen over iets dat schijnbaar geen groot probleem voor ze isquote:Op donderdag 28 april 2022 12:09 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Dit blijft gokken op een redelijk normale pysche bij de tegenstander. Ik denk dat die er nog steeds tot op bepaalde hoogte is en zoals terecht hierboven al opgemerkt zijn we nog ver van daadwerkelijke inzet, maar is het wel iets om rekening mee te houden omdat Rusland duidelijk met een andere hand geleidt wordt dan het Westen en met de psyche die wij gewend zijn.
Rusland heeft gezegd dat ze kernwapens alleen inzetten bij existentiële dreiging voor Rusland en tegelijk roepen ze nu dat ze scherp zullen reageren als rest van de wereld zich actief gaat inmengen met de situatie in Oekraïne. Ik denk niet dat hij hier alleen op nukes doelt (er zijn nog meer mogelijkheden zoals cyber / afsluiten gas e.d.) maar hij houd het ook expres vaag zodat het westen al een stuk voor de daadwerkelijke 'rode lijn' stopt. Door op deze manier te grommen houd hij de rest van de wereld uit Oekraïne en het is geen toeval dat dit telkens gezegd wordt als er stemmen uit het Westen opkomen om meer te doen (vanuit de VS is er meer retoriek gekomen afgelopen 10 dagen).
Wat wel duidelijk is, is dat dit niet om wapenleveranties gaat. Hierover zegt Rusland dat het onverstandig is omdat het conflict hierdoor verlengd wordt, maar er zijn geen of nauwelijks geen insinuaties dat dit op zich een enorm probleem is voor Rusland. Rusland blijft zeggen dat deze wapens legitieme targets zijn als ze in Oekraïne aankomen - eigenlijk gek dat ze hiervoor waarschuwen als je bedenkt wat ze allemaal al doen in dat land.
Onafhankelijk wel ja. Maar niet onpartijdig, ik heb namelijk een ongelofelijk teringhekel aan reïncarnaties van Hitler.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:11 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ben jij, in tegenstelling tot De Wijk, wel onafhankelijk?
Defineer “het”. Maar ja, we moeten de vrijheid verdedigen. Liever een stad naar de klote dan heel Europa onder het juk van de Bucha-slagers.quote:Stel de bom valt, een stad of paar steden helemaal naar de klote. Is dat het waard?
Ja zou ik ook doen. Maar door de regering niet in combinatie met echte dreigementen naar landen anders dan Oekraïne.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Er wordt wel heel erg veel gejankt en gedreigd door de Russen over iets dat schijnbaar geen groot probleem voor ze is.
Het probleem is dat je die berekening niet echt kan maken op dit moment.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:11 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ben jij, in tegenstelling tot De Wijk, wel onafhankelijk?
Stel de bom valt, een stad of paar steden helemaal naar de klote. Is dat het waard?
Lightning fast is toch wat anders dan al maanden herhalen dat je met kernwapens, bedekt, dreigt, dacht ik?quote:Op donderdag 28 april 2022 11:09 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Daar hebben we de o zo onafhankelijke De Wijk weer. Als het argument van de conventionele legers niet opgaat moeten we maar zwichten voor nucleaire chantage. Waarom is bij Rob de Wijk toch altijd de eindconclusie in het belang van Rusland.
En De Wijk niet?quote:Op donderdag 28 april 2022 12:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onafhankelijk wel ja. Maar niet onpartijdig, ik heb namelijk een ongelofelijk teringhekel aan reïncarnaties van Hitler.
Het? Bijvoorbeeld het tegenovergestelde doen van wat die De Wijk zegt. Als dat als gevolg heeft dat die Russische Hitler zijn gang gaat en een paar bommen dropt. Is dat het waard?quote:[..]
Defineer “het”. Maar ja, we moeten de vrijheid verdedigen. Liever een stad naar de klote dan heel Europa onder het juk van de Bucha-slagers.
In mijn ogen is het grootste risico dat er veel minder structuren zijn dan in de Koude Oorlog die balancerend werken. Die inbalans is overigens gecreëerd door Putin met z'n landjepik, dat was tijdens de Koude Oorlog ondenkbaar in Europa.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het probleem is dat je die berekening niet echt kan maken op dit moment.
Als je 100% zekerheid had dat X doen zorgt dat Y steden kapot gaan dan nee, is het niet waard. Maar Rusland heeft ook geen duidelijke rode lijnen dus stel het is bluf, dan was het achteraf wel waard.
Ik denk ook niet dat er geen tussenstappen zijn tussen nu en een nuke. Daartussen zitten tientallen escalerende stappen die eerst gedaan gaan worden door Rusland.
Het argument dat "Hij doet dat niet want NAVO land" kan dan ook wel in de prullenbak, lijkt mij, als je zwicht zodra Poetin het kernwapen argument van stal haalt. Want waarom zou je dan wel bereid zijn een kernoorlog te accepteren zodra het een NAVO land is? Dat is onlogisch.quote:Op donderdag 28 april 2022 11:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Toch vreemd dat eerst altijd zn argument was dat als je conventioneel niets voorstelde je je bek moest houden. Nu blijkt dat Rusland niets voorstelt moeten we maar zwichten voor chantage. Wat een genuil, echt.
En als hij aan de Poolse grens staat na de volgende spelen dan geven we hem ook maar weer zn zin?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |