Niet alleen dat, maar het slaat ook nergens op, om te stellen dat omdat we dan niet voor dat gestemd hebben, dat zich blijkbaar vertaalt naar dat we hun ook niet willen helpen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 08:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat referendum ging eigenlijk ook helemaal niet meer over Oekrane. Jantje Roos en GS hadden dat referendum eigenlijk zo gekaapt dat het ging over Rutte's populariteit ipv Oekrane.
Mooie poster:quote:Op maandag 25 april 2022 22:44 schreef ExTec het volgende:
Gratis game mensen
Ziet er nog best leuk uit ook.
https://ukrainian.itch.io/ukrainian-farmy
Ik vind het wel creatieve incompetentie van de FSB agenten die het “plot” hebben opgerold. Hoe voldoen we letterlijk aan de orders, maar laten we toch alles in de soep lopen. Volgens mij is dat ook een Russische specialiteit.quote:
In Rusland volg je orders op en dat hebben ze letterlijk gedaan. Tot op de laatste letter.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:24 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik vind het wel creatieve incompetentie van de FSB agenten die het “plot” hebben opgerold. Hoe voldoen we letterlijk aan de orders, maar laten we toch alles in de soep lopen. Volgens mij is dat ook een Russische specialiteit.
Omdat het een los staat van het ander?quote:Op dinsdag 26 april 2022 00:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Interessant artikel. Toch een 'maar', zoals in een eerder topic ook al aangegeven, als ik dit lees:
[..]
Ik vind het opportunisme van onze regering echt tenenkrommend. Van een referendum waarin door de kiezer tegen een associatieverdrag met Oekrane wordt gestemd tot een Rutte die recent een versnelde toetreding van Oekrane tot de EU blokkeert, naar dit. Nogmaals, als dit een gezamenlijke NAVO-effort is waarbinnen gewoon wordt gekeken wie wat kan leveren om elkaar te complementeren, dan is het niet zo vreemd.
Echter wordt steevast Nederland genoemd als land dat hiermee veel verder gaat dan de andere NAVO-partners (inclusief de VS dus) en lijkt het dus vooral een Nederlands besluit te zijn. De details over aantallen en leveringen worden vanaf nu ook geheim gehouden. Op basis waarvan wordt er hier besloten dat we veel verder moeten gaan dan anderen?
Ja, en vergeet de rest niet: er is ook geen correctie, geen leermoment, want naar boven roepen we "JA BAAS, ALLES IS GOED GEGAAN!".quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In Rusland volg je orders op en dat hebben ze letterlijk gedaan. Tot op de laatste letter.
Dat zei ik een week geleden al. Op de achtergrond vult Duitsland de voorraden van Europese landen aan.quote:Op dinsdag 26 april 2022 08:13 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Opportunisme nog wel.
- Is het opportunistisch om de verkrachter van je buurvrouw af te schoppen?
- Is het opportunistisch om je overbuurman te helpen wanneer hij aangevallen wordt?
What the fuck heeft het referendum van jaren geleden te maken met wat voor hulp nu gegeven wordt?
Wat heel interessant lijkt in het stuk, het zou lachen zijn wanneer dat waar is, is dat we wellicht een doorgeefluik voor Duitsland zijn. Wij geven onze houwitsers aan Oekrane, Duitsland geeft ons exemplaren uit zijn surplus. Dat is pas 3D schaken om zeikerige Putain fans buiten spel te zetten.
Ook wel interessant natuurlijk is dat waar Rutte c.s. vaak beschuldigd worden van wegkijken en gebrek aan betrokkenheid, dat nu best lastig is wanneer het over Oekrane gaat. Goed bezig Mark! Nederland Gidsland!
Tja, als Rusland meer landen gaat aanvallen dan krijgt hij ook meer oorlog. Als Rusland stopt met andere landen aanvallen hebben we minder oorlog.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:34 schreef Aether het volgende:
Lavrov: Derde Wereldoorlog reel gevaar
https://nos.nl/l/2426561
Er is een reel gevaar dat er een Derde Wereldoorlog komt. Dat heeft de Russische minister Lavrov van Buitenlandse Zaken tegen Russische staatsmedia gezegd. Daar zet hij wel tegenover dat hij een dergelijke oorlog ontoelaatbaar vindt.
"Het gevaar is serieus, het is echt, je kunt het niet onderschatten", zei Lavrov over de kans op een nieuwe wereldoorlog. Hij zegt dat Rusland en Oekrane er hoe dan ook uit zullen komen, maar dat de inhoud van dat akkoord afhangt van de militaire situatie.
Volgens Lavrov doet Oekrane alleen maar alsof het wil onderhandelen. "Welwillendheid heeft beperkingen. Als het niet wederzijds is, helpt dat het onderhandelingsproces niet", stelt Lavrov. De Oekraense president Zelensky is volgens de minister een goede acteur. "Maar als je je goed richt op wat hij zegt, spreekt hij zichzelf duizenden keren tegen."
Geen probleem, hij "ontkent" het niet, dus er is niks aan de hand.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:34 schreef Aether het volgende:
Er is een reel gevaar dat er een Derde Wereldoorlog komt. Dat heeft de Russische minister Lavrov van Buitenlandse Zaken tegen Russische staatsmedia gezegd. Daar zet hij wel tegenover dat hij een dergelijke oorlog ontoelaatbaar vindt.
"Het gevaar is serieus, het is echt, je kunt het niet onderschatten", zei Lavrov over de kans op een nieuwe wereldoorlog. Hij zegt dat Rusland en Oekrane er hoe dan ook uit zullen komen, maar dat de inhoud van dat akkoord afhangt van de militaire situatie.
Volgens Lavrov doet Oekrane alleen maar alsof het wil onderhandelen. "Welwillendheid heeft beperkingen. Als het niet wederzijds is, helpt dat het onderhandelingsproces niet", stelt Lavrov. De Oekraense president Zelensky is volgens de minister een goede acteur. "Maar als je je goed richt op wat hij zegt, spreekt hij zichzelf duizenden keren tegen."
Sommigen van ons vinden dat RUS amper vooruitgang boekt, ook nieuwswaardig, maar je samenvatting is correctquote:Op dinsdag 26 april 2022 09:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Conclusie is dus na alweer een weekje Donbass-vechten: Rusland heeft ook te weinig troepen om een beslissing in de Donbass te forceren, heeft de Azovstal-regio nog steeds niet uitgerookt en weinig verder weinig nieuws van het front?
Nou, die heeft ook een cursus onderhandelen bij NIMA-A gevolgd.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:34 schreef Aether het volgende:
Ja die man heeft nog nooit de waarheid gesproken.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:44 schreef nixxx het volgende:
"Maar als je je goed richt op wat hij zegt, spreekt hij zichzelf duizenden keren tegen."
Hoe krijgt juist Lavrov dat uit zijn mond!
Erg vreemd dat je met een kernoolrog moet dreigen als je Speciale Militaire Operatie precies volgens plan verloopt.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:34 schreef Aether het volgende:
Dat is een ding daarnaast is de werkdruk in dat leger ongezond. En denk dat dit niet veranderd is.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In Rusland volg je orders op en dat hebben ze letterlijk gedaan. Tot op de laatste letter.
Ik vond het echt een verkrachting van de democratie dat hele referendum. En dan afvragen waarom de politiek besluit referenda dan helemaal afschaft (keur ik btw niet goed).quote:Op dinsdag 26 april 2022 08:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat referendum ging eigenlijk ook helemaal niet meer over Oekrane. Jantje Roos en GS hadden dat referendum eigenlijk zo gekaapt dat het ging over Rutte's populariteit ipv Oekrane.
Verder staat er nog als handtekening in tekst "onleesbare handtekening". De opdracht wquote:Op maandag 25 april 2022 20:58 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ik kan geen ander scenario bedenken waarom The Sims 3 daar zou liggen.
Terwijl meerdere simkaarten en paspoorten enzo het verdacht maken.
Russische logica...probeer het maar niet te begrijpen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:44 schreef nixxx het volgende:
"Maar als je je goed richt op wat hij zegt, spreekt hij zichzelf duizenden keren tegen."
Je zou denken dat zulke elementaire logica zelfs in Rusland begrepen wordt maar helaas.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:38 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Tja, als Rusland meer landen gaat aanvallen dan krijgt hij ook meer oorlog. Als Rusland stopt met andere landen aanvallen hebben we minder oorlog.
Dat is dan ook de meeste verstandige koers voor je gezondheid en lange termijn perspectief, natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en vergeet de rest niet: er is ook geen correctie, geen leermoment, want naar boven roepen we "JA BAAS, ALLES IS GOED GEGAAN!".
Goed gekeken naar die muppet van Sadam? Enfin, verdiende photoshop voor Lavrov nuquote:Op dinsdag 26 april 2022 09:44 schreef nixxx het volgende:
quote:The Sims of een simkaart? Russen blunderen met propagandavideo
Een video van de Russische veiligheidsdienst waarin te zien zou zijn hoe Oekraense spionnen worden opgepakt, zorgt voor hilariteit op sociale media. Experts melden dat het om een in scne gezette video gaat. De belangrijkste aanwijzing? Tussen de gevonden wapens en nazivlaggen ligt het videospel The Sims. "Ik denk oprecht dat dit is verward met een simkaart", schrijft Bellingcat-oprichter Eliot Higgins.
Op de Russische staatstelevisie zei president Vladimir Poetin gisteren dat de veiligheidsdienst FSB onlangs een moordpoging op de prominente televisiejournalist Vladimir Solovjov heeft verijdeld.
Poetin: dit is terreur
"Vanochtend heeft de Federale Veiligheidsdienst de activiteiten beindigd van een terroristische groepering die van plan was een beroemde Russische tv-journalist aan te vallen en te vermoorden", zei Poetin. "Ze zijn overgegaan op terreur, op het voorbereiden van het vermoorden van onze journalisten."
Niet veel later verscheen er een video van Rusland waarin de arrestatie van de Oekraense neonazi's en spionnen te zien zou zijn. BBC-journalist Francis Scarr bekeek deze video en zag iets opvallends. Tussen de gevonden voorwerpen zoals nazivlaggen, Oekraense paspoorten en afbeeldingen van Hitler, lagen ook drie hoesjes van het wereldberoemde videospel The Sims:
Even later tweet Scarr: "Wie had verwacht dat ze de Sims zo leuk zouden vinden?" Op sociale media wordt er vol hilariteit op de video gereageerd.
Reactie Bellingcat-oprichter
De oprichter van het kritische onderzoekscollectief Bellingcat, Eliot Higgins, reageert ook serieus op de beelden die door de Russische autoriteiten zijn vrijgegeven.
Hij gaat ervan uit dat 'een medewerker van de Federale Veiligheidsdienst de opdracht heeft gekregen om drie simkaartjes tussen de gevonden spullen te leggen'. De medewerker zou dit vervolgens hebben verward met het videospel The Sims.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)eonazi-simkaart-sims
Misschien is het vooral een gebaar voor de buhne. Dat Nederland wel goede sier wil maken met zijn medelevendheid ondanks dat ze Oekraine niet even snel in de EU willen hebben.quote:
Op zich kan Nederland deze wapens wel missen. Probleem is meer kan het leger van Oekrane ze bedienen.quote:
En lsd en mdma. Dus nazi's zijn ook nog eens junks. Dat het beide niet bepaald verslavende drugs zijn zal het grote publiek toch wel niet snappen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 10:58 schreef Tengano het volgende:
Ik zie trouwens dat er bij die 'nazifoto' ook nog een pruik bij ligt.
Zou dat nog een verwijzing/insinuatie zijn dat die nazi gay zijn oid.
Het is wel het meesterstuk Sims 3, he? DE bijbel voor saboteurs en spionnenquote:Op dinsdag 26 april 2022 10:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik begrijp de verwarring wel, in De Sims terroriseerde ik ook altijd de buren.
Oekraine heeft die tools zelf, volgens mij, en ze zijn gewend om met hun eigen tools te werken op dat gebied dus dat lijkt mij niet zo'n issue.quote:
Klopt. De nazi gebruikte drugs om hun soldaten te stimuleren. Daarover is de laatste tijd steeds meer bekend geworden.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En lsd en mdma. Dus nazi's zijn ook nog eens junks. Dat het beide niet bepaald verslavende drugs zijn zal het grote publiek toch wel niet snappen.
Nog verder stigmatiseren dus. Walgelijk ook.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En lsd en mdma. Dus nazi's zijn ook nog eens junks. Dat het beide niet bepaald verslavende drugs zijn zal het grote publiek toch wel niet snappen.
Transnistri is echt zo'n Donald Duck naam. Waar ie heen rent als ie weer in de shit zit.quote:Op dinsdag 26 april 2022 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
Het rommelt een beetje door in Transnistri:
[ twitter ]
Eerst zien dan gelovenquote:Op dinsdag 26 april 2022 11:01 schreef J.B. het volgende:
Rstungsindustrie - Rheinmetall will Ukraine auch neuere Kampfpanzer liefern – Bundesregierung erlaubt „Gepard“-Export -
https://www.handelsblatt.(...)export/28278782.html
Duitsland gaat nu dan toch wat zware wapens leveren, Gepard luchtafweergeschut (Nederlandse Cheetah PRTL) wordt aan Oekrane geleverd. Wel nogal oud spul. Een precies getal wordt niet vermeld, maar Krauss-Maffei zou er rond de 50 hebben.
Tevens heeft Rheinmetall aan de Duitse regering aangeboden om 110 tanks, die blijkbaar op de plank liggen (88 Leopard 1, 20 Leopard 2, en nog twee onvermelde anderen), naar Oekrane te sturen. Daar is echter (nog) geen toestemming voor, het streven van de Duitse regering lijkt voornamelijk te zijn om andere landen zware wapens te laten sturen die Duitsland dan aanvult.
Duidelijk is mede door de mij voor wat verrassende inzet van wat westerse bedrijven dat het ondermijnen van de communicatie van Oekrane niet gelukt is. Terwijl de Russen het met prepaid telefoon moeten doen. Als ik het goed begrepen heb.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oekraine heeft die tools zelf, volgens mij, en ze zijn gewend om met hun eigen tools te werken op dat gebied dus dat lijkt mij niet zo'n issue.
Verder zal Oekraine vermoedelijk niet zomaar onze radio's en encryptie daarvan kunnen gebruiken op hun netwerk, zo gek is dat dus niet.
Ik kan mij een onafhankelijk onderzoek herinneren waaruit bleek dat veel tegen stemmers zeer goed genformeerd waren.quote:Op dinsdag 26 april 2022 08:21 schreef MatthijsDJ het volgende:
Stop nou eens met die claim over dat referendum. Die opkomst was veel te laag om het serieus te nemen. Daarnaast wat het wel duidelijk dat de tegenstemmers zich bang hadden laten maken door Jan Roos en Co. Ik durf te stellen dat 90% van de nee-stemmers zich niet verdiept hebben in het verdrag..
Dat lijkt mij eigenlijk heel logisch, oudere mensen zullen ook minder vaardig zijn met buitenlandse talen en meer hun nieuws uit Rusland zelf halen waar het beeld monolitisch is omdat het van de overheid komt die een boodschap heeft.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:19 schreef Momo het volgende:
Oudere mensen lijken wel voor dat nazi verhaal te vallen, jongeren lijken over het algemeen meer kritisch.
Het land bestaat dan ook niet, alleen een handjevol apenlanden erkent het.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Transnistri is echt zo'n Donald Duck naam. Waar ie heen rent als ie weer in de shit zit.
Wederom irrelevant neo-nazi geneuzel uit 2019. Wat heeft dat te maken met de oorlog in Oekraine in 2022?quote:Op maandag 25 april 2022 20:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Interessante draad hiervan door Bellingcat. (Voor wie het interessant vind natuurlijk)
[ twitter ]
[ twitter ]
Mevrouw Semenyaka is een pittig ding denk ik.![]()
Verrassend, not.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:19 schreef Momo het volgende:
Oudere mensen lijken wel voor dat nazi verhaal te vallen, jongeren lijken over het algemeen meer kritisch.
En wat Transnistri betreft, dat land bestaat niet eeeeeeechtquote:Op dinsdag 26 april 2022 11:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het land bestaat dan ook niet, alleen een handjevol apenlanden erkent het.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
jA mAaR hEt ZiJn NaZi'S!1!quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:26 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wederom irrelevant neo-nazi geneuzel uit 2019. Wat heeft dat te maken met de oorlog in Oekraine in 2022?
Grappig dat de meest rechtse politici en nazi's in zo'n beetje de hele EU aan de kant van Rusland staan. Je zou bijna denken dat er iets niet klopt aan dat verhaalquote:
Ja zou denken dat de mensen die afgelopen twee manden zo tekeer gingen over nazi's in Oekrane zich ook erg druk zouden hebben gemaakt over Le Pen (of over een Baudet hier in Nederland), maar toch bleef het angstvallig stil in die hoek over haar. Heel erg vreemd allemaal.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Grappig dat de meest rechtse politici en nazi's in zo'n beetje de hele EU aan de kant van Rusland staan. Je zou bijna denken dat er iets niet klopt aan dat verhaal
Ik snap sowieso niet dat mensen echt denken dat Rusland Oekrane is binnengevallen vanwege wat nazi's.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Grappig dat de meest rechtse politici en nazi's in zo'n beetje de hele EU aan de kant van Rusland staan. Je zou bijna denken dat er iets niet klopt aan dat verhaal
Zalig zijn de simpelen van geest om in de tijdgeest van Pasen en Pinksteren te blijven?quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet dat mensen echt denken dat Rusland Oekrane is binnengevallen vanwege wat nazi's.
Dat heeft enorm veel te maken en is ook nog eens enorm interessant.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:26 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wederom irrelevant neo-nazi geneuzel uit 2019. Wat heeft dat te maken met de oorlog in Oekraine in 2022?
Dat is ook niemand hier.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet dat mensen echt denken dat Rusland Oekrane is binnengevallen vanwege wat nazi's.
Nee, dat vind je niet. Het is gewoon weer een 'omg Oekraine zit vol neo-nazi's' tweet (ook al is op de inhoud van de tweet niets af te dingen, want onderzoeksjournalistiek Bellington). En als reden voor het plaatsen verzin je er gewoon wat bij. Uhhh, troepenopbouw is interessantquote:Op dinsdag 26 april 2022 12:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat heeft enorm veel te maken en is ook nog eens enorm interessant.
Tenminste vind ik.
Hoe de troepenopbouw tot stand is gekomen, hoe ze getraind werden enz.
Wellicht doel je op Lospedrosa? Die heeft ook al aangegeven dat de Russen Oekraine niet zijn binnengevallen om de neo-nazi's.quote:
Nee ik bedoelde jouw usernamequote:Op dinsdag 26 april 2022 12:10 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wellicht doel je op Lospedrosa? Die heeft ook al aangegeven dat de Russen Oekraine niet zijn binnengevallen om de neo-nazi's.
Je zou ze bijna wapens en manschappen gaan leveren uit medelijden. Het is maar een regionaal conflictje net over de grens he.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Conclusie is dus na alweer een weekje Donbass-vechten: Rusland heeft ook te weinig troepen om een beslissing in de Donbass te forceren, heeft de Azovstal-regio nog steeds niet uitgerookt en weinig verder weinig nieuws van het front?
Ik merk dat ik de updates steeds minder volg.
Mensen die niet geloven dat Oekraine volledig uit nazi's bestaatquote:Op dinsdag 26 april 2022 11:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Misschien komen ze er dan (grond)wettelijk mee weg?quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:01 schreef J.B. het volgende:
Rstungsindustrie - Rheinmetall will Ukraine auch neuere Kampfpanzer liefern – Bundesregierung erlaubt „Gepard“-Export -
Duitsland gaat nu dan toch wat zware wapens leveren, Gepard luchtafweergeschut (Nederlandse Cheetah PRTL) wordt aan Oekrane geleverd. Wel nogal oud spul. Een precies getal wordt niet vermeld, maar Krauss-Maffei zou er rond de 50 hebben.
Tevens heeft Rheinmetall aan de Duitse regering aangeboden om 110 tanks, die blijkbaar op de plank liggen (88 Leopard 1, 20 Leopard 2, en nog twee onvermelde anderen), naar Oekrane te sturen. Daar is echter (nog) geen toestemming voor, het streven van de Duitse regering lijkt voornamelijk te zijn om andere landen zware wapens te laten sturen die Duitsland dan aanvult.
We hebben nog wel wat spullen die al jaren in de verkoop staan, bijvoorbeeld 500 YPR-765 APC's en 13 FH-70 houwitsers. Die kunnen zo naar Oekrane.quote:Op dinsdag 26 april 2022 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Omdat het een los staat van het ander?
Oekrane heeft NU militaire hulp nodig en veel oude zooi hebben wij niet meer wat we kunnen sturen dus sturen we moderne wapensystemen.
https://www.oryxspioenkop(...)s-deliveries-to.htmlquote:Most of these are currently stored in a number of military depots awaiting a possible foreign buyer. This includes up to 500 YPR-765 APCs and AFVs, and thirteen 155mm FH-70 towed howitzers. [6] The latter have been in storage since 2001, and are unlikely to ever find a buyer. Similarly, any future revenues gained from a YPR-765 sale will likely yield little more than the costs of storing them (with the type not seeing active service since 2012), thus paving the way for their transfer to Ukraine free of charge.
Ik niet. Maar je hebt vast een link/bron?quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:17 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik kan mij een onafhankelijk onderzoek herinneren waaruit bleek dat veel tegen stemmers zeer goed genformeerd waren.
Geloof er geen reet van, die kanonnen zijn van Oerlikon Contraves (Zwitsers dus) en daar was wat mee.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:01 schreef J.B. het volgende:
Dat was initieel dan ook mijn gok dat ze deze zooi gingen sturen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 12:25 schreef luxerobots het volgende:
We hebben nog wel wat spullen die al jaren in de verkoop staan, bijvoorbeeld 500 YPR-765 APC's en 13 FH-70 houwitsers. Die kunnen zo naar Oekrane.
Deze dingen dus:
quote:Lokale autoriteiten Transnistri melden nog een explosie, nu bij militaire locatie
Er is een derde explosie geweest in Transnistri, een zelfverklaarde pro-Russische republiek in het oosten van Moldavi die grenst aan Oekrane. Lokale autoriteiten meldden vanochtend vroeg ook al twee explosies, waarbij twee krachtige radiozendmasten werden verwoest. Niemand raakte gewond.
Nu zou het gaan om een explosie bij een militaire locatie in de buurt van Tiraspol, de stad waar gisteren explosies waren bij het ministerie van Staatsveiligheid. De veiligheidsraad van Transnistri spreekt van een 'terroristische aanval', schrijft het Russische staatspersbureau Tass. Volgens lokale media hebben de autoriteiten verschillende controleposten opgetuigd.
Transnistri grenst aan het zuiden van Oekrane. De Oekraense regering is bang dat Rusland vandaaruit mogelijk een nieuw offensief begint. Er zijn Russische militairen gestationeerd, maar de afvallige regio wordt door vrijwel geen land erkend als staat.
https://nos.nl/liveblog/2(...)en-op-naar-zaporizja
Wacht even. Dat ene telefoontje wat een paar weken geleden openbaar werd gemaakt, net die vent van dat telefoontje is levend opgepakt?quote:
Moet ik dat nou weten, het werd door een oorlogsaccount getweet.quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:05 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit is 1000km ten noordoosten van moskou. Wat is je punt?
Ik ben het natuurlijk met je eens dat het er compleet mesjogge uitziet hoe stocijns ze erbij zitten terwijl de boel affikt. Maar als je niks kan doen, kan je niks doen.quote:
In vind dit eigenlijk wel een mooi verhaal, eerst dat getapte telefoongesprek en vervolgens levend in handen vallen van de Oekrainers. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan nu.quote:
Voordat we die spullen geven moeten we eeest die Oekranse troepen een maand lang trainen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 12:24 schreef AchJa het volgende:
Plan voor weggeven houwitsers wekt onvrede binnen landmacht
UTRECHT - Er is onvrede binnen de Koninklijke Landmacht over het weggeven van pantserhouwitser kanonnen aan Oekrane. Minister Kajsa Ollongren (Defensie) laat onderzoeken of ons land in samenwerking met Duitsland deze zware wapens kan afstaan.
Voorzitter Niels van Woensel van de Nederlandse Officieren Vereniging (NOV) signaleert frustraties bij zijn achterban omdat de stuks geschut ook hard nodig zijn om de vuurkracht van ons leger snel te vergroten. Minister Ollongren heeft formeel nog geen besluit genomen over het plan, ze beschikt nog niet over het militaire advies waarin staat wat de gevolgen van de donatie zouden zijn. Dat is nog niet klaar, zo bevestigt een woordvoerder van het departement.
Duitse makelij
De landmacht heeft 24 inzetbare pantserhouwitsers van het type Panzerhaubsitze 2000 (PZH 2000); geavanceerde stuks geschut van Duitse makelij. Er staan er nog 29 in depot. Die zijn van een oudere, technisch minder hoogwaardige versie. De kanonnen – stuksprijs in 2002 ruim zeven miljoen euro – kwamen er direct na aflevering terecht omdat er geen geld, personeel en behoefte was om ze operationeel in te zetten.
Volgens Van Woensel is het de bedoeling met het extra geld voor Defensie dat er deze kabinetsperiode is snel extra PZH 2000’s klaar voor inzet te maken. Het zou gaan om twaalf stuks geschut die in 2023 operationeel zouden moeten zijn bij 13 en 43 Gemechaniseerde Brigade. De uitvoering van dat plan lijkt nu onder druk komen te staan.
Goed middel
„Ik begrijp dat Oekrane moet worden gesteund, maar tegelijkertijd wordt er van ons verwacht dat we onze krijgsmacht op orde krijgen en deze pantserhouwitsers zijn daar een goed middel voor”, zegt de NOV-voorzitter.
Hij krijgt bijval van luitenant-generaal b.d. Ton van Loon. De artillerist beziet het beoogde weggeven van stuks geschut met gemengde emoties. „Aan de ene kant is het goed om Oekrane te helpen. Zeker met een wapensysteem als dit, dat misschien wel het best beschikbare is”, zegt de oud-topmilitair. „Maar het is niet zo dat we als Nederland zelf erg ruim in onze spullen zitten. Als je dit wil doen, zou je er meteen een goed verhaal bij moeten hebben over hoe je de Nederlandse vuursteun gaat versterken. Kopen we dan nieuwe pantserhouwitsers terug, of een ander systeem?” De interne frustraties zitten ’m volgens bronnen binnen de landmacht niet alleen in het feit dat onze volgens NAVO te kleine artillerie ook nog wapens gaat kwijtraken. Defensie wil niet zeggen hoeveel, maar volgens ingewijden gaat het om een handvol.
Grote beurt
De pijn zit eveneens in het feit dat het per kanon een maand duurt om ze een grote beurt te geven. Vervolgens moeten ze worden ingeschoten.
Het personeel dat dit gaat doen, kan niet tegelijkertijd werken aan capaciteitsuitbreiding in eigen land. Daarnaast maken betrokkenen zich zorgen over het in Russische handen vallen van de geavanceerde pantserhouwitsers. „Als dat gebeurt, liggen ze een paar dagen later in stukken in Rusland en kunnen de Russen ze namaken”, aldus een betrokkene.
Vakbondsvoorman Van Woensel signaleert dat de minister nu vooral de oren naar Oekrane lijkt te laten hangen. Hij roept haar op ook oog te houden voor het binnenlandse belang.
Belangenafweging
„Je mag verwachten dat Den Haag een bredere belangenafweging maakt. Zoals dat ook gebeurt in Duitsland. Daar is de bondskanselier terughoudend met het weggeven van zware wapens omdat ze net als ons land er weinig van hebben.”
Van Woensel vervolgt: „Bij zo’n afweging moet je ook betrekken dat dit wapens zijn waarvoor een training van maanden nodig is. Oekrane vraagt nu alles te sturen wat er is, logisch vanuit hun perspectief, maar wat hebben ze in realiteit aan deze stukken? En hoe verstandig ben je als Nederland bezig geweest als zo’n artilleriestuk binnen een dag wordt uitgeschakeld?”
Telegraaf
Het installeren en testen van de raketten voor dat wapensysteem duurt normaal jaren.quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:07 schreef raptorix het volgende:
Cruyff nu Live:
https://nos.nl/livestream(...)e-oorlog-in-oekraine
Een plaatje met tekst zo maar geloven zonder enige vorm van bron of iets waaraan je het kan toetsen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
In vind dit eigenlijk wel een mooi verhaal, eerst dat getapte telefoongesprek en vervolgens levend in handen vallen van de Oekrainers. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan nu.
Beetje onder een steen geleefd de afgelopen weken?quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:25 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Een plaatje met tekst zo maar geloven zonder enige vorm van bron of iets waaraan je het kan toetsen.
Bijzonder..
Tsja het kan zomaar verzonnen zijn natuurlijk, maar ik hoop gewoon stiekem toch dat ze die ork te pakken hebben.quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:25 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Een plaatje met tekst zo maar geloven zonder enige vorm van bron of iets waaraan je het kan toetsen.
Bijzonder..
Me dunkt dat we die "we hebben ze in no time opgeleid" discussie nu toch wel een beetje platgeslagen is? En dat ik niet uit mijn nek liep te lullen een aantal delen geleden?quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:22 schreef polderturk het volgende:
Voordat we die spullen geven moeten we eeest die Oekranse troepen een maand lang trainen.
Ik kan me ook zo voorstellen dat die dingen met een Westers alfabet werken, stel je eens voor dat jij in 1 keer met Cyrilische meuk moet werkenquote:Op dinsdag 26 april 2022 13:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Me dunkt dat we die "we hebben ze in no time opgeleid" discussie nu toch wel een beetje platgeslagen is? En dat ik niet uit mijn nek liep te lullen een aantal delen geleden?
Yup, we hebben ze zelf nodig.quote:Op dinsdag 26 april 2022 12:21 schreef AchJa het volgende:
Nederland levert wapens aan Oekrane die het zelf niet kan missen
Zelfs Duits - Nederlands is een probleem... In de Cheetah menu's: "Bedienungsablauf" was vertaald naar "Bedieningsafloop"...quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:37 schreef raptorix het volgende:
Ik kan me ook zo voorstellen dat die dingen met een Westers alfabet werken, stel je eens voor dat jij in 1 keer met Cyrilische meuk moet werken
Volkomen terechte kritiek lijkt me. Oost-Europese landen doen dit beter door gelijk vervanging te regelen als hun (Sovjet) spul naar Oekraine gaat.quote:Op dinsdag 26 april 2022 12:24 schreef AchJa het volgende:
„Aan de ene kant is het goed om Oekrane te helpen. Zeker met een wapensysteem als dit, dat misschien wel het best beschikbare is”, zegt de oud-topmilitair. „Maar het is niet zo dat we als Nederland zelf erg ruim in onze spullen zitten. Als je dit wil doen, zou je er meteen een goed verhaal bij moeten hebben over hoe je de Nederlandse vuursteun gaat versterken. Kopen we dan nieuwe pantserhouwitsers terug, of een ander systeem?” De interne frustraties zitten ’m volgens bronnen binnen de landmacht niet alleen in het feit dat onze volgens NAVO te kleine artillerie ook nog wapens gaat kwijtraken. Defensie wil niet zeggen hoeveel, maar volgens ingewijden gaat het om een handvol.
Voor als de Russen doorstoten naar Twente natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 april 2022 13:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Yup, we hebben ze zelf nodig.
Maar niemand kan me uitleggen waarvoor, precies.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |