abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 april 2022 @ 12:45:14 #176
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204544287
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:25 schreef luxerobots het volgende:
We hebben nog wel wat spullen die al jaren in de verkoop staan, bijvoorbeeld 500 YPR-765 APC's en 13 FH-70 houwitsers. Die kunnen zo naar Oekraïne.

Deze dingen dus:
Dat was initieel dan ook mijn gok dat ze deze zooi gingen sturen.
pi_204544370
Nog een bommetje in Moldavië:

quote:
Lokale autoriteiten Transnistrië melden nog een explosie, nu bij militaire locatie
Er is een derde explosie geweest in Transnistrië, een zelfverklaarde pro-Russische republiek in het oosten van Moldavië die grenst aan Oekraïne. Lokale autoriteiten meldden vanochtend vroeg ook al twee explosies, waarbij twee krachtige radiozendmasten werden verwoest. Niemand raakte gewond.

Nu zou het gaan om een explosie bij een militaire locatie in de buurt van Tiraspol, de stad waar gisteren explosies waren bij het ministerie van Staatsveiligheid. De veiligheidsraad van Transnistrië spreekt van een 'terroristische aanval', schrijft het Russische staatspersbureau Tass. Volgens lokale media hebben de autoriteiten verschillende controleposten opgetuigd.

Transnistrië grenst aan het zuiden van Oekraïne. De Oekraïense regering is bang dat Rusland vandaaruit mogelijk een nieuw offensief begint. Er zijn Russische militairen gestationeerd, maar de afvallige regio wordt door vrijwel geen land erkend als staat.

https://nos.nl/liveblog/2(...)en-op-naar-zaporizja
pi_204544378
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:26 schreef pvdplanet het volgende:
Goed nieuws

[ afbeelding ]
Wacht even. Dat ene telefoontje wat een paar weken geleden openbaar werd gemaakt, net die vent van dat telefoontje is levend opgepakt?

Zoiets zie je toch niet aankomen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2022 12:56:18 ]
pi_204544380
:') :')

twitter
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 26 april 2022 @ 12:56:36 #180
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_204544394
twitter
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_204544397
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:55 schreef raptorix het volgende:

[ twitter ]
Wat zou jij doen?
pi_204544487
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Wat zou jij doen?
Biertje erbij opentrekken tuurlijk :)
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:05:41 #183
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_204544491
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:55 schreef raptorix het volgende:

[ twitter ]
Dit is 1000km ten noordoosten van moskou. Wat is je punt?
pi_204544494
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:05 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Dit is 1000km ten noordoosten van moskou. Wat is je punt?
Moet ik dat nou weten, het werd door een oorlogsaccount getweet.
pi_204544499
pi_204544558
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Biertje erbij opentrekken tuurlijk :)
Ik ben het natuurlijk met je eens dat het er compleet mesjogge uitziet hoe stoïcijns ze erbij zitten terwijl de boel affikt. Maar als je niks kan doen, kan je niks doen.

Beter dit dan massaal gaan filmen.

Of oh wacht. Doel je daar op, dat ze vergeten om te filmen!? :D
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:15:51 #187
117098 Hathor
Effe niet
pi_204544561
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:26 schreef pvdplanet het volgende:
Goed nieuws

[ afbeelding ]
In vind dit eigenlijk wel een mooi verhaal, eerst dat getapte telefoongesprek en vervolgens levend in handen vallen van de Oekrainers. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan nu.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:19:03 #188
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_204544584
Kajsa heeft gewoon even op de Wikipedia van de landmacht gekeken en de grootste knots aangewezen die ze kon vinden. Dat er nog allerlei randzaken nodig zijn is toch niet haar probleem? :') ;)
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_204544607
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:24 schreef AchJa het volgende:
Plan voor weggeven houwitsers wekt onvrede binnen landmacht

UTRECHT - Er is onvrede binnen de Koninklijke Landmacht over het weggeven van pantserhouwitser kanonnen aan Oekraïne. Minister Kajsa Ollongren (Defensie) laat onderzoeken of ons land in samenwerking met Duitsland deze zware wapens kan afstaan.

Voorzitter Niels van Woensel van de Nederlandse Officieren Vereniging (NOV) signaleert frustraties bij zijn achterban omdat de stuks geschut ook hard nodig zijn om de vuurkracht van ons leger snel te vergroten. Minister Ollongren heeft formeel nog geen besluit genomen over het plan, ze beschikt nog niet over het militaire advies waarin staat wat de gevolgen van de donatie zouden zijn. Dat is nog niet klaar, zo bevestigt een woordvoerder van het departement.

Duitse makelij

De landmacht heeft 24 inzetbare pantserhouwitsers van het type Panzerhaubsitze 2000 (PZH 2000); geavanceerde stuks geschut van Duitse makelij. Er staan er nog 29 in depot. Die zijn van een oudere, technisch minder hoogwaardige versie. De kanonnen – stuksprijs in 2002 ruim zeven miljoen euro – kwamen er direct na aflevering terecht omdat er geen geld, personeel en behoefte was om ze operationeel in te zetten.

Volgens Van Woensel is het de bedoeling met het extra geld voor Defensie dat er deze kabinetsperiode is snel extra PZH 2000’s klaar voor inzet te maken. Het zou gaan om twaalf stuks geschut die in 2023 operationeel zouden moeten zijn bij 13 en 43 Gemechaniseerde Brigade. De uitvoering van dat plan lijkt nu onder druk komen te staan.

Goed middel

„Ik begrijp dat Oekraïne moet worden gesteund, maar tegelijkertijd wordt er van ons verwacht dat we onze krijgsmacht op orde krijgen en deze pantserhouwitsers zijn daar een goed middel voor”, zegt de NOV-voorzitter.

Hij krijgt bijval van luitenant-generaal b.d. Ton van Loon. De artillerist beziet het beoogde weggeven van stuks geschut met gemengde emoties. „Aan de ene kant is het goed om Oekraïne te helpen. Zeker met een wapensysteem als dit, dat misschien wel het best beschikbare is”, zegt de oud-topmilitair. „Maar het is niet zo dat we als Nederland zelf erg ruim in onze spullen zitten. Als je dit wil doen, zou je er meteen een goed verhaal bij moeten hebben over hoe je de Nederlandse vuursteun gaat versterken. Kopen we dan nieuwe pantserhouwitsers terug, of een ander systeem?” De interne frustraties zitten ’m volgens bronnen binnen de landmacht niet alleen in het feit dat onze volgens NAVO te kleine artillerie ook nog wapens gaat kwijtraken. Defensie wil niet zeggen hoeveel, maar volgens ingewijden gaat het om een handvol.

Grote beurt

De pijn zit eveneens in het feit dat het per kanon een maand duurt om ze een grote beurt te geven. Vervolgens moeten ze worden ingeschoten.

Het personeel dat dit gaat doen, kan niet tegelijkertijd werken aan capaciteitsuitbreiding in eigen land. Daarnaast maken betrokkenen zich zorgen over het in Russische handen vallen van de geavanceerde pantserhouwitsers. „Als dat gebeurt, liggen ze een paar dagen later in stukken in Rusland en kunnen de Russen ze namaken”, aldus een betrokkene.

Vakbondsvoorman Van Woensel signaleert dat de minister nu vooral de oren naar Oekraïne lijkt te laten hangen. Hij roept haar op ook oog te houden voor het binnenlandse belang.

Belangenafweging

„Je mag verwachten dat Den Haag een bredere belangenafweging maakt. Zoals dat ook gebeurt in Duitsland. Daar is de bondskanselier terughoudend met het weggeven van zware wapens omdat ze net als ons land er weinig van hebben.”

Van Woensel vervolgt: „Bij zo’n afweging moet je ook betrekken dat dit wapens zijn waarvoor een training van maanden nodig is. Oekraïne vraagt nu alles te sturen wat er is, logisch vanuit hun perspectief, maar wat hebben ze in realiteit aan deze stukken? En hoe verstandig ben je als Nederland bezig geweest als zo’n artilleriestuk binnen een dag wordt uitgeschakeld?”

Telegraaf
Voordat we die spullen geven moeten we eeest die Oekraïnse troepen een maand lang trainen.
pi_204544617
quote:
Het installeren en testen van de raketten voor dat wapensysteem duurt normaal jaren.
Zegt de Kruif. Jaren noh
Vakman pur sang
pi_204544625
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:15 schreef Hathor het volgende:

[..]
In vind dit eigenlijk wel een mooi verhaal, eerst dat getapte telefoongesprek en vervolgens levend in handen vallen van de Oekrainers. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan nu.
Een plaatje met tekst zo maar geloven zonder enige vorm van bron of iets waaraan je het kan toetsen.

Bijzonder..
  Moderator dinsdag 26 april 2022 @ 13:28:45 #192
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_204544640
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Een plaatje met tekst zo maar geloven zonder enige vorm van bron of iets waaraan je het kan toetsen.

Bijzonder..
Beetje onder een steen geleefd de afgelopen weken?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:30:27 #193
117098 Hathor
Effe niet
pi_204544652
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Bijzonder..
Tsja het kan zomaar verzonnen zijn natuurlijk, maar ik hoop gewoon stiekem toch dat ze die ork te pakken hebben.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:33:33 #194
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204544674
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:22 schreef polderturk het volgende:
Voordat we die spullen geven moeten we eeest die Oekraïnse troepen een maand lang trainen.
Me dunkt dat we die "we hebben ze in no time opgeleid" discussie nu toch wel een beetje platgeslagen is? En dat ik niet uit mijn nek liep te lullen een aantal delen geleden?
pi_204544718
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Me dunkt dat we die "we hebben ze in no time opgeleid" discussie nu toch wel een beetje platgeslagen is? En dat ik niet uit mijn nek liep te lullen een aantal delen geleden?
Ik kan me ook zo voorstellen dat die dingen met een Westers alfabet werken, stel je eens voor dat jij in 1 keer met Cyrilische meuk moet werken :+
pi_204544790
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:21 schreef AchJa het volgende:
Nederland levert wapens aan Oekraïne die het zelf niet kan missen

Yup, we hebben ze zelf nodig.

Maar niemand kan me uitleggen waarvoor, precies.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:46:02 #197
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204544794
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:37 schreef raptorix het volgende:

Ik kan me ook zo voorstellen dat die dingen met een Westers alfabet werken, stel je eens voor dat jij in 1 keer met Cyrilische meuk moet werken :+
Zelfs Duits - Nederlands is een probleem... In de Cheetah menu's: "Bedienungsablauf" was vertaald naar "Bedieningsafloop"... :') _O-
pi_204544796
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:24 schreef AchJa het volgende:
„Aan de ene kant is het goed om Oekraïne te helpen. Zeker met een wapensysteem als dit, dat misschien wel het best beschikbare is”, zegt de oud-topmilitair. „Maar het is niet zo dat we als Nederland zelf erg ruim in onze spullen zitten. Als je dit wil doen, zou je er meteen een goed verhaal bij moeten hebben over hoe je de Nederlandse vuursteun gaat versterken. Kopen we dan nieuwe pantserhouwitsers terug, of een ander systeem?” De interne frustraties zitten ’m volgens bronnen binnen de landmacht niet alleen in het feit dat onze volgens NAVO te kleine artillerie ook nog wapens gaat kwijtraken. Defensie wil niet zeggen hoeveel, maar volgens ingewijden gaat het om een handvol.
Volkomen terechte kritiek lijkt me. Oost-Europese landen doen dit beter door gelijk vervanging te regelen als hun (Sovjet) spul naar Oekraine gaat.

Ik wist niks van die PzH2000 maar dacht wel dat we daar veel van hadden toen aangekondigd werd dat ze gestuurd werden. Hebben we maar een handjevol... Ik snap wel dat het leger er niet zo blij mee is.
  dinsdag 26 april 2022 @ 13:49:23 #199
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_204544818
Dus defensie koopt 29 houwitsers (totale order 57 stuks) voor ruim 200.000.000 euro, maar ze verdwijnen direct in de mottenballen omdat ze er geen personeel voor hebben. En nu opeens gaan we halsoverkop 12 zwaar verouderde houwitsers in gebruik nemen, je verzint het toch niet. Heb al eerder uiteengezet waarom ik mijn twijfels heb bij defensie als organisatie en dat extra geld niet de oplossing is voor hetgeen er speelt bij defensie. Eerst defensie aanpakken en vervolgens de broodnodige centjes die kant op.
pi_204544847
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
Yup, we hebben ze zelf nodig.

Maar niemand kan me uitleggen waarvoor, precies.
Voor als de Russen doorstoten naar Twente natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')