Maar wel voor een vorige portefeuille. Een minister heeft ook het grondwettelijke recht om bij een debat te zitten en daar het woord te voeren. Het blijft staatsrechtelijk gegoochel, maar ik vind het allemaal niet zo schokkend.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wiebes is zelf opgestapt, de kamer heeft hem nooit in een debat er over gesproken. Zelf opstappen mag natuurlijk altijd.
Afkeuring tegen de hele huidige regering vanwege een kleine deal uit het vorige kabinet? Dan ben je ook de weg helemaal kwijt.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Die van wantrouwen gaat het niet halen. Dan maar afkeuring. Of zo. Denk ik.
Tegen de hele regering. En het gevoerde beleid.
Niet perse. Afkeuring gaat meer over het beleid. Van de minister of de regering.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:29 schreef Vallon het volgende:
Wantrouwen is idd aan de minister of dat die vindt dat die verder kan, afkeuring is meer een dikke foei.
Mag je de 3 zetels van JA nog bij tellen, bijna de gehele oppositie dus. Er waren tijden dat de dienstauto dan gewoon doorreed naar Noordeinde.quote:
Onkunde hè. Basale elementaire kennis van de werking van ons parlement ontbreekt bij BBB.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Afkeuring tegen de hele huidige regering vanwege een kleine deal uit het vorige kabinet? Dan ben je ook de weg helemaal kwijt.
(Ja, ik ben inmiddels afgehaakt)
Kan allebei. Het onderscheid wantrouwen/afkeuring is staatsrechtelijk ook niet zo zwart-wit. De minister kan een MvA opvatten als MvW bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet perse. Afkeuring gaat meer over het beleid. Van de minister of de regering.
Wantrouwen over de persoon.
Yep, het blijft in alle opzichten Staatsrechtelijk krom met welke U-bocht dit hier verloopt.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Afkeuring tegen de hele huidige regering vanwege een kleine deal uit het vorige kabinet? Dan ben je ook de weg helemaal kwijt.
Dat bedoel ik ook. Personen doen er sws niet toe.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet perse. Afkeuring gaat meer over het beleid. Van de minister of de regering.
Wantrouwen over de persoon.
Ah, BBB. Ik dacht dat het Den Haan was. Nee, van Van der Plas kun je zulke wonderlijke onmogelijkheden inderdaad verwachten.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Onkunde hè. Basale elementaire kennis van de werking van ons parlement ontbreekt bij BBB.
Nouja, het is natuurlijk ook een beetje krom. Je hebt een kabinet gehad dat afgetreden is om de toeslagenaffaire, met dezelfde mensen nog meer dan een jaar verder is gegaan maar dan als demissionair kabinet. Na de verkiezingen is effectief hetzelfde kabinet teruggekomen, met mensen op andere posities.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
(Ja, ik ben inmiddels afgehaakt)
Tegenwoordig is het meer dan genoeg.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:35 schreef trein2000 het volgende:
Dan heeft hij alleen nog steun van de coalitie, SGP en wat eenpitters? Dat is wel heel mager hoor.
Ja. En dan moeten we nog een paar jaar met al deze mensen in de kamer. Geeft weinig vertrouwen dat de regering de eindstreep gaat halen.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:35 schreef trein2000 het volgende:
Dan heeft hij alleen nog steun van de coalitie, SGP en wat eenpitters? Dat is wel heel mager hoor.
Er klopt sowieso politiek niks van, inderdaad. Maar je kunt deze deal ook onmogelijk 'beleid' noemen en al helemaal niet beleid van het hele kabinet. Afkeuring tegen het hele kabinet zou ook zonder verkiezingen er tussen gewoon absurd zijn.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk ook een beetje krom. Je hebt een kabinet gehad dat afgetreden is om de toeslagenaffaire, met dezelfde mensen nog meer dan een jaar verder is gegaan maar dan als demissionair kabinet. Na de verkiezingen is effectief hetzelfde kabinet teruggekomen, met mensen op andere posities.
Het zal puur politiek bekeken niet kloppen, maar een groot deel van de bevolking zal er (gok ik) ook naar kijken zoals BBB.
Ja, dat is een probleem. Al denk ik dat de regering sowieso dit keer de eindstreep niet haalt. Al zullen ook weinig partijen zin hebben in onderhandelen tijdens de huidige financiële problemen, dus het kabinet laten vallen zolang de inflatie zo hoog is, is ook voor velen geen optie.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En dan moeten we nog een paar jaar met al deze mensen in de kamer. Geeft weinig vertrouwen dat de regering de eindstreep gaat halen.
Een groot deel van de bevolking (het grootste deel) heeft voor deze coalitie gestemd. Op precies dezelfde partijen.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk ook een beetje krom. Je hebt een kabinet gehad dat afgetreden is om de toeslagenaffaire, met dezelfde mensen nog meer dan een jaar verder is gegaan maar dan als demissionair kabinet. Na de verkiezingen is effectief hetzelfde kabinet teruggekomen, met mensen op andere posities.
Het zal puur politiek bekeken niet kloppen, maar een groot deel van de bevolking zal er (gok ik) ook naar kijken zoals BBB.
Ik weet het niet. Dat de coalitie hem nu alsnog de hand boven het hoofd houdt en zegt dat de kamer naar hun mening voldoende/tijdig geïnformeerd is kun je de hele coalitie wel aanrekenen denk ik.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er klopt sowieso politiek niks van, inderdaad. Maar je kunt deze deal ook onmogelijk 'beleid' noemen en al helemaal niet beleid van het hele kabinet. Afkeuring tegen het hele kabinet zou ook zonder verkiezingen er tussen gewoon absurd zijn.
Idd.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is een probleem. Al denk ik dat de regering sowieso dit keer de eindstreep niet haalt. Al zullen ook weinig partijen zin hebben in onderhandelen tijdens de huidige financiële problemen, dus het kabinet laten vallen zolang de inflatie zo hoog is, is ook voor velen geen optie.
Tja, diezelfde partijen hebben allemaal de belofte gedaan dat er meer transparantie, openheid, eigenaarschap en dergelijken zou komen.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Een groot deel van de bevolking (het grootste deel) heeft voor deze coalitie gestemd. Op precies dezelfde partijen.
Dus dan is het niet zo vreemd dat we hetzelfde terug krijgen. Toch?
Je kunt geen motie van afkeuring indienen tegen een coalitie, dat zijn kamerleden. Dat is staatsrechtelijk nog grotere nonsens.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Dat de coalitie hem nu alsnog de hand boven het hoofd houdt en zegt dat de kamer naar hun mening voldoende/tijdig geïnformeerd is kun je de hele coalitie wel aanrekenen denk ik.
Op het moment dat de Jonge dit deed zonder medeweten van Rutte (die volgens de 'insiders' tijdens de coronacrisis echt een micro-manager was) had/heeft Rutte zijn ministers niet onder controle. Als hij dit deed met medeweten heeft Rutte dus ook gelogen. Beide zijn wat mij betreft problematisch.
Hij kan goed om de zaken heenlullen en da's een talent dat je goed kan gebruiken in zo'n positiequote:Op donderdag 7 april 2022 21:44 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat De Jonge het einde van het jaar niet haalt als minister. Beter was hij nu weggegaan. Kerel is een blok aan je been. En waarom je hem er per se bij moet houden is me ook een raadsel.
Het CDA wil hem kosten wat het kost behouden, soortgelijk geval als Rutte. En hij wil zelf volgens mij ook niet weg. Enige wat overblijft voor coalitiepartners: slikken of stikken. En dan slikken ze maar.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:44 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat De Jonge het einde van het jaar niet haalt als minister. Beter was hij nu weggegaan. Kerel is een blok aan je been. En waarom je hem er per se bij moet houden is me ook een raadsel.
Ja maar daar trapt helemaal niemand in. Harry Mens misschien.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Hij kan goed om de zaken heenlullen en da's een talent dat je goed kan gebruiken in zo'n positie
Hij had niet de makkelijke escape van Kaag: vrolijk vertrekken, 'verantwoordelijkheid nemen', met de zekerheid binnen een paar maanden weer minister te zijn en tussendoor lekker in de kamer gaan zitten, natuurlijk. Kwam haar goed uit: het rapport kwam half december, had ze zich toen moeten verantwoorden zat ze nu niet op Financiën, denk ik.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:44 schreef Hexagon het volgende:
Dat kan nog uit het doosje klappen en backfire geven als de oppositie die straks aan gaat aankaarten.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:40 schreef chratnox het volgende:
Ik weet het niet. Dat de coalitie hem nu alsnog de hand boven het hoofd houdt en zegt dat de kamer naar hun mening voldoende/tijdig geïnformeerd is kun je de hele coalitie wel aanrekenen denk ik.
Op het moment dat de Jonge dit deed zonder medeweten van Rutte (die volgens de 'insiders' tijdens de coronacrisis echt een micro-manager was) had/heeft Rutte zijn ministers niet onder controle. Als hij dit deed met medeweten heeft Rutte dus ook gelogen. Beide zijn wat mij betreft problematisch.
Van de partners begrijp ik dat wel. Die willen geen crisis en zien ook wel voordelen in een zwaargewond dier in hun kabinet waar de aasgieren mee bezig blijven. Maar fraai is het ook niet.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:46 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Het CDA wil hem kosten wat het kost behouden, soortgelijk geval als Rutte. En hij wil zelf volgens mij ook niet weg. Enige wat overblijft voor coalitiepartners: slikken of stikken. En dan slikken ze maar.
In haar eerste debat? Ze is op haar nummer gezet en weet het nu echt wel.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:48 schreef trein2000 het volgende:
Ik had overigens een motie van treurnis ingediend tegen die Helder. Kom nou zeg, met dr selectie door De Jonge,
Helder.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:48 schreef trein2000 het volgende:
Ik had overigens een motie van treurnis ingediend tegen die Helder. Kom nou zeg, met dr selectie door De Jonge,
En een motie van ongeschiktheid tegen Joba van den Berg.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:48 schreef trein2000 het volgende:
quote:
Nee. Ik snap wel iets van staatsrecht. In tegenstelling tot sommige coalitiekamerleden.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
En een motie van ongeschiktheid tegen Joba van den Berg.
Waarom? Die heeft precies volgens haar opdracht gehandeld. Dat die opdracht van geen kant klopte, dat kun je haar niet aanrekenenquote:Op donderdag 7 april 2022 21:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
En een motie van ongeschiktheid tegen Joba van den Berg.
Je wil toch niet zeggen dat een MP van elke minister tot in detail moet weten met wie hij aan het overleggen is en via wie dat is gegaan?quote:Op donderdag 7 april 2022 21:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zou voor hem einde politiek Den Haag betekenen ja. Maar hij vind wel weer een andere baan. Ik zie niet echt hoe hij nog glans terug gaat krijgen. Het is aangeschoten wild.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij had niet de makkelijke escape van Kaag: vrolijk vertrekken, 'verantwoordelijkheid nemen', met de zekerheid binnen een paar maanden weer minister te zijn en tussendoor lekker in de kamer gaan zitten, natuurlijk. Kwam haar goed uit: het rapport kwam half december, had ze zich toen moeten verantwoorden zat ze nu niet op Financiën, denk ik.
Zelf opstappen als je denkt dat je echt beterschap kunt tonen is helemaal niet zo makkelijk om te doen.
Ms ook handig om Deloitte door dat andere bureau te laten toetsen.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:52 schreef trein2000 het volgende:
Er is nog steeds geen bureau? Maar er zit helemaal geen vertragingstactiek achter hoor.
CDA wil hem blijkbaar aan boord houden. VVD zal hem misschien ook wel dankbaar zijn dat hij vliegen heeft afgevangen tijdens de pandemie.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:44 schreef Hexagon het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |