Ja, dat is dus het issue. 3000kwh was vorig jaar 28 euro per maand aan stroom. Nu dus 4 voddigequote:Op zondag 20 maart 2022 11:24 schreef Bottomleftone het volgende:
Nee dit mag niet zomaar.
Als ik je contract door lees staat ook niks in over eventuele verhoging stroom en het is een flut contract.
Hij had ook vorig jaar contract kunnen vast zetten had hij zelfs nog winst gehad met jouwn verbruik ts.
Kortom, huurbaas doet huilie onrechtmatig
Ja, welkom in elk ander huishoudenquote:Op zondag 20 maart 2022 11:26 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het issue. 3000kwh was vorig jaar 28 euro per maand aan stroom. Nu dus 4 voddige
Staat toch los van stroom??quote:Op zondag 20 maart 2022 11:26 schreef MeesterPlusser het volgende:
7.2 geeft al aan dat je opdraait voor de kosten, dus je betaalt links om of rechtsom de rekening.
Ja, dat gaat over "Belastingen en andere heffingen". Niet over de energiefactuur.quote:
Nee, 0.0 in het contractquote:Op zondag 20 maart 2022 11:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat gaat over "Belastingen en andere heffingen". Niet over de energiefactuur.
Staat er in het rest van het contract nog wat over het voorschot?
Energie is natuurlijk wel duurder geworden. Dus op zich niet raar dat hij daar wat mee wil, maar het moet natuurlijk wel goed in het contract staan.
Gas, die betaal ik wel zelf is geen tussenmeterquote:Op zondag 20 maart 2022 11:31 schreef Basp1 het volgende:
Wat begrijpt de TS in dit contract niet aan het woordje voorschot?
Hoe verwarmt TS eigenlijk dit object?
Top. Kortom, dan hoef ik niks extra's te betalen. hebben nooit jaarafrekening gehadquote:Op zondag 20 maart 2022 11:33 schreef Bottomleftone het volgende:
[..]
Onzin. Als hij variabel contract had en al half jaar het nieuws in de gaten hield had hij het contract vast kunnen zetten. Daar moet ts niet voor boeten. Tevens geld dit. Ts heeft nooit jaarafrekenint gekregen als ik zo lees.
Dus bye bye verhoging!
[ link | afbeelding ]
Hij heeft pech. Bron: juridisch loket
Dan mag hij na de eindafrekening het voorschot verhogen als daar aanleiding toe bestaat. Als dan blijkt dat dat voorschot veel te laag is, afgezet tegen je verbruik en de energieprijzen, dan mag 'ie het voorschot wel verhogen.quote:
we hebben in 10 jaar tijd nooit een jaarafrekening gehadquote:Op zondag 20 maart 2022 11:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan mag hij na de eindafrekening het voorschot verhogen als daar aanleiding toe bestaat. Als dan blijkt dat dat voorschot veel te laag is, afgezet tegen je verbruik en de energieprijzen, dan mag 'ie het voorschot wel verhogen.
Fikse naheffing op vertoon van de jaarafrekening, kan toch ook?quote:Op zondag 20 maart 2022 11:36 schreef Bucketlist het volgende:
Ik vind het redelijk wat je verhuurder vraagt. Het is niet dat je verhuurder het verschil in zijn zak stopt, stroom is gewoon duurder. Je contract rept over een voorschot, dus het is of nu 30 euro betalen en een fikse naheffing of een reėel bedrag betalen.
Fijne verhuurder danquote:Op zondag 20 maart 2022 11:37 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
we hebben in 10 jaar tijd nooit een jaarafrekening gehad
staat niks over het contract dat als ik meer dan 30 euro verbruik dit moet betalen.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:36 schreef Bucketlist het volgende:
Ik vind het redelijk wat je verhuurder vraagt. Het is niet dat je verhuurder het verschil in zijn zak stopt, stroom is gewoon duurder. Je contract rept over een voorschot, dus het is of nu 30 euro betalen en een fikse naheffing of een reėel bedrag betalen.
Regel 2 of 3 bovenaan heeft men het duidelijk over een voorschot van 30 euro op electriciteitskosten. Dat de verhuurder nog nooit naar je werkelijk verbruik gekeken heeft is een gelukje. Heb je wel je jaarlijkse meterstanden zelf bijgehouden een verhuurder mag tot bijna 3 jaar te weinig voorschot terug vorderen.quote:
Hij heeft altijd gezegd dat stroom in de huurprijs zat, verhuurder heeft het nooit fatsoenlijk uitgelegd. Hij deed het voor alsof het all-in was.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Fijne verhuurder danEn je vraagt daar zelf ook nooit om?
ik heb die niet bijgehouden en verhuurder ook niet.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Regel 2 of 3 bovenaan heeft men het duidelijk over een voorschot van 30 euro op electriciteitskosten. Dat de verhuurder nog nooit naar je werkelijk verbruik gekeken heeft is een gelukje. Heb je wel je jaarlijkse meterstanden zelf bijgehouden een verhuurder mag tot bijna 3 jaar te weinig voorschot terug vorderen.
Het voorschot voor elektriciteit zit in die ¤ 430 ja. Daarvan is ¤ 400 huur en ¤ 30 voorschot. Dat staat duidelijk in het contract.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:38 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Hij heeft altijd gezegd dat stroom in de huurprijs zat, verhuurder heeft het nooit fatsoenlijk uitgelegd. Hij deed het voor alsof het all-in was.
Begrijp je wat een "voorschot" is?quote:Op zondag 20 maart 2022 11:37 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
staat niks over het contract dat als ik meer dan 30 euro verbruik dit moet betalen.
De een-na-bovenste regel van het contract eindigt met "¤ 30 voorschot Elektriciteit".quote:Op zondag 20 maart 2022 11:42 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Zeker, alleen in het contract van me staat niks over bijbetalen stroom. 0.0.
waar staat in het contract dat ik moet bij betalen als ik meer dan dat verbruik?quote:Op zondag 20 maart 2022 11:43 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De een-na-bovenste regel van het contract eindigt met "¤ 30 voorschot Elektriciteit".
Een voorschot betekent per definitie dat het alleen maar een voorschot is en de daadwerkelijke kosten betaald moeten worden.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:43 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
waar staat in het contract dat ik moet bij betalen als ik meer dan dat verbruik?
Nergens. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Is gewoon dreigen wat de verhuurder doet. Niet happen. Tevens doordat hij een tussenmeter heeft geplaatst krijgt hij geen energiebelasting terug maar betaalt hij wel voor maar 1 aansluiting.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:43 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
waar staat in het contract dat ik moet bij betalen als ik meer dan dat verbruik?
Ik ken ook wel voorbeelden (nee, niet ikzelf) van huurders die van de verhuurder kopietjes doorgestuurd krijgen van aanslagen en dat dan moeten betalen.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sinds wanneer betalen huurders de OZB in Nederland?
Dat is sowieso voor rekening verhuurder. (Soms doorberekend in huurprijs, dat wel)
Of ik moet iets niet weten / de site van de Rijksoverheid zit er naast?
Vanaf 1 januari 2006 is de gebruikersbelasting op woningen afgeschaft. Dit betekent dat bij woningen enkel nog de eigenaar in de WOZ-aanslag wordt aangeslagen voor de onroerendezaakbelasting, ook als de woning niet door de eigenaar wordt gebruikt.
Onder 7.2: die 'andere lasten'.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:43 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Heb juridisch loket gebeld en gaven aan dat dit niet mag, aangezien hij nooit met een tussentijdse rekening is gekomen de verhuurder. `Dat is wettelijk verplicht ieder jaar.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:46 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk dat ik vooral zou kijken naar wat wettelijk wel of niet mag. Ik kan niet beoordelen of het wel of niet mag, maar als het wél mag wat je verhuurder doet, dan kunnen 300 users hier roepen dat het niet mag, maar dan mag het wel, en vice versa.
Nou, dan ben je er toch?quote:Op zondag 20 maart 2022 11:47 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Heb juridisch loket gebeld en gaven aan dat dit niet mag, aangezien hij nooit met een tussentijdse rekening is gekomen de verhuurder. `Dat is wettelijk verplicht ieder jaar.
dat gaat hij vanaf nu met de tussentijdse rekening komen en gebeurt de verhoging toch....quote:Op zondag 20 maart 2022 11:47 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Heb juridisch loket gebeld en gaven aan dat dit niet mag, aangezien hij nooit met een tussentijdse rekening is gekomen de verhuurder. `Dat is wettelijk verplicht ieder jaar.
Ik zag het idd.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat gaat duidelijk niet over elektriciteit.
Ja, daar is ook niks mis mee, want dat is dan gebaseerd op de werkelijke situatie. Maar dan zal hij dat wel eerst moeten laten zien.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat gaat hij vanaf nu met de tussentijdse rekening komen en gebeurt de verhoging toch....
Maar is dat niet wat heel makkelijk gesteld?quote:Op zondag 20 maart 2022 11:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, daar is ook niks mis mee, want dat is dan gebaseerd op de werkelijke situatie. Maar dan zal hij dat wel eerst moeten laten zien.
Niet zomaar wat verhogen, omdat hij wat op het nieuws heeft gehoord, maar daar niks fatsoenlijks over afgesproken heeft in het contract.
En blijkbaar al jaren geen eindafrekening overlegt.
Dus hij mag nooit meer een jaarrekening maken dat lijkt me toch heel sterk.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:47 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
ach die verhuurder is waarschijnlijk te lui om voor die paar euro een rekening op te stellen. Hij vond het wel prima zo .Maar nu de kosten met meerdere factoren stijgen wordt die wakker, en dat is zijn goed recht.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:53 schreef BE het volgende:
[..]
Maar is dat niet wat heel makkelijk gesteld?
TS lijkt ook gedacht te hebben: 'ik zeg lekker niks, ik zit wel goed zo'.
Zulke dingen werken altijd twee kanten op. Soms in je voordeel en soms in je nadeel.
Daar heeft hij nu de nadelige gevolgen dan vanquote:Op zondag 20 maart 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ach die verhuurder is waarschijnlijk te lui om voor die paar euro een rekening op te stellen. Hij vond het wel prima zo .Maar nu de kosten met meerdere factoren stijgen wordt die wakker, en dat is zijn goed recht.
klopt, nu moet hij tussentijdse rekeningen opstellen en die verhoging toch doorvoeren daarnaquote:Op zondag 20 maart 2022 11:55 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Daar heeft hij nu de nadelige gevolgen dan van![]()
Ja, dat lijkt hij gedacht te hebben. Normaal als je een voorschot betaalt, krijg/vraag je om de eindafrekening en verreken je het teveel of te weinig betaalde voorschot. Goed, als hij die ¤ 30 betaalt en het 'm verder niet boeit of dat teveel of te weinig is geweest voor de elektriciteit, dan kan dat. Hij is verder niks verplicht zolang de verhuurder niet mekkert.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:53 schreef BE het volgende:
[..]
Maar is dat niet wat heel makkelijk gesteld?
TS lijkt ook gedacht te hebben: 'ik zeg lekker niks, ik zit wel goed zo'.
Zulke dingen werken altijd twee kanten op. Soms in je voordeel en soms in je nadeel.
Hij mag nu het voorschot niet zomaar verhogen, omdat hij niet met een jaarafrekening is gekomen. Hij zal eerst een jaarafrekening moeten overleggen en kan daarna het voorschot aanpassen. Mits die jaarafrekening daar aanleiding toe geeft.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus hij mag nooit meer een jaarrekening maken dat lijkt me toch heel sterk.
Altijd mooi halve verhalen op fok.
Als hij uiteindelijk met een afrekening komt die hoger is dan de betaalde voorschotten, zul je dat verschil toch wel bij moeten betalen. En kan hij daarna alsnog het voorschot verhogen als daar aanleiding toe is.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:55 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Ik ga geen euro extra betalen
zoals het eigenlijk overal gebeurd.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij mag nu het voorschot niet zomaar verhogen, omdat hij niet met een jaarafrekening is gekomen. Hij zal eerst een jaarafrekening moeten overleggen en kan daarna het voorschot aanpassen. Mits die jaarafrekening daar aanleiding toe geeft.
Hij was loslippig en heeft de afgelopen jaren laten schatten. Denk dat hij nu een hoge eindafrekening heeft en daarom opeens moeten dokken. Is niet mijn probleemquote:Op zondag 20 maart 2022 11:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zoals het eigenlijk overal gebeurd.
Een leverancier kan nu ook niet het voorschot verhogen bij klanten, tenzij de gebruiker dit zelf doet.
Dit kan alleen bij de eindrekening en dan is het achteraf gewoon dokken.
dat mag je vindenquote:Op zondag 20 maart 2022 12:03 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Hij was loslippig en heeft de afgelopen jaren laten schatten. Denk dat hij nu een hoge eindafrekening heeft en daarom opeens moeten dokken. Is niet mijn probleem
Je hoeft inderdaad geen euro extra te betalen over de afgelopen 10 jaar. Maar het zou ook best kunnen dat je de laatste 10 jaar minder verbruikte dan je voorschot... dat kon je daardoor ook niet controleren.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:55 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Ik ga geen euro extra betalen
Vorig jaar koste een kWh stroom ongeveer 0,25 Euro (inclusief BTW en allerlei andere belastingen)quote:Op zondag 20 maart 2022 11:19 schreef Johannes788 het volgende:
We betalen nu in de huurprijs 30 euro voorschot en hij heeft in de 10 jaar tijd dat wij hier wonen nog nooit de meterstanden opgevraagd en vroeg dat nu ook opeens. Blijkbaar hebben we een tussenmeter.
Het is een oud bedrijven pand met 5 appartementen aan vast gemaakt. De vraag is of dit volgens het contract wel mag dat hij vanwege de duurdere tarieven nu opeens meer wilt vragen voor stroom. Hij wilt alles wat wij buiten de 30 euro meer vebruik zelf gaan betalen. Ik heb uitgerekend dat we op zo een 3000 kwh zitten per jaar, wat neer zou komen met huidige tarieven van 100 euro per maand meer (!).
Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurd, want de meterstanden zullen worden opgenomen en als daar nu uit blijkt dat de afwijking enorm is dan ben ik benieuwd tegen welk tarief dat achterstallig verwerkt wordt....quote:Op zondag 20 maart 2022 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hoeft inderdaad geen euro extra te betalen over de afgelopen 10 jaar. Maar het zou ook best kunnen dat je de laatste 10 jaar minder verbruikte dan je voorschot... dat kon je daardoor ook niet controleren.
dat is wel een hele simpele berekening waarbij je heel veel factoren niet meeneemt.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:06 schreef wilem254 het volgende:
[..]
Vorig jaar koste een kWh stroom ongeveer 0,25 Euro (inclusief BTW en allerlei andere belastingen)
3000 * 0,25 = 750 Euro per jaar / 62,50 Euro per maand.
Volgens mij betaalde je met 30 euro per maand al veel te weinig
Je vergeet teruggave energiebelasting van dik -¤500…… je berekening klopt voor geen meterquote:Op zondag 20 maart 2022 12:06 schreef wilem254 het volgende:
[..]
Vorig jaar koste een kWh stroom ongeveer 0,25 Euro (inclusief BTW en allerlei andere belastingen)
3000 * 0,25 = 750 Euro per jaar / 62,50 Euro per maand.
Volgens mij betaalde je met 30 euro per maand al veel te weinig
enne de netbeheerkosten.. en nog veel meer.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:07 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Je vergeet teruggave energiebelasting van dik ¤500……
Iddquote:Op zondag 20 maart 2022 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
enne de netbeheerkosten.. en nog veel meer
Onder aan de streep is het niet raar dat je vorig jaar op 25 cent per kWh kan uitkomen hoor... in ieder geval stukken realistischer dan 3000 kWh voor 30 p/m.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is wel een hele simpele berekening waarbij je heel veel factoren niet meeneemt.
Vorig jaar waren tarieven nog 20 eurocent. Toevallig toen voor mijn ouders gekeken.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Onder aan de streep is het niet raar dat je vorig jaar op 25 cent per kWh kan uitkomen hoor... in ieder geval stukken realistischer dan 3000 kWh voor 30 p/m.
Met energiebelasting eraf en netbeheerderskosten erbij zat je vorig jaar op 30 euro met 3000 kwhquote:Op zondag 20 maart 2022 12:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Onder aan de streep is het niet raar dat je vorig jaar op 25 cent per kWh kan uitkomen hoor... in ieder geval stukken realistischer dan 3000 kWh voor 30 p/m.
oh het tarief kan zomaar kloppen, echter er mist echt van alles....quote:Op zondag 20 maart 2022 12:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je weet wat een voorschot is toch?quote:Op zondag 20 maart 2022 11:37 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
staat niks over het contract dat als ik meer dan 30 euro verbruik dit moet betalen.
Preciesquote:Op zondag 20 maart 2022 12:14 schreef Bottomleftone het volgende:
Je contract is heel erg duidelijk, je huisbaas mag 1x per jaar de huur verhogen met een maximum percentage wat de overheid vaststelt. Blijkbaar heeft hij dat 10 jaar onvoldoende gedaan. Zijn probleem, niet de jouwe.
Wil je huisbaas iets anders, moet hij ieder appartement een eigen officiėle aansluiting geve moest ik nog denken. Dan kan jij je eigen contract afsluiten en is hij van het risico af.
ps; huurders zijn in NL erg goed beschermd, dus laat je niks wijsmaken!
klopt Bottomleftone is namelijk een expert en een rechter. Hij heeft gesproken!quote:Op zondag 20 maart 2022 12:15 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Precies
Nou, mooi dat ik dan toch gelijk heb.
Dit ja. Blijkbaar vonden ze het allebei wel gescheten de afgelopen 10 jaar.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hoeft inderdaad geen euro extra te betalen over de afgelopen 10 jaar. Maar het zou ook best kunnen dat je de laatste 10 jaar minder verbruikte dan je voorschot... dat kon je daardoor ook niet controleren.
Als het all-in tarief klopt mist er niets...quote:Op zondag 20 maart 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
oh het tarief kan zomaar kloppen, echter er mist echt van alles....
Als je op 20 cent per kWh uitkomt zit je alsnog op ¤50 p/m ipv ¤30. Waarom zou je de energiebelasting e.d. eraf halen? Als je de jaarafrekening krijgt (die jij nooit krijgt) kun je zo berekenen wat onder aan de streep je kWh's gekost hebben.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:10 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Vorig jaar waren tarieven nog 20 eurocent. Toevallig toen voor mijn ouders gekeken.
een all in tarief is er niet in NL...quote:Op zondag 20 maart 2022 12:16 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als het all-in tarief klopt mist er niets...
[..]
Als je op 20 cent per kWh uitkomt zit je alsnog op ¤50 p/m ipv ¤30. Waarom zou je de energiebelasting e.d. eraf halen? Als je de jaarafrekening krijgt (die jij nooit krijgt) kun je zo berekenen wat onder aan de streep je kWh's gekost hebben.
Vorig jaar :quote:Op zondag 20 maart 2022 12:07 schreef Johannes788 het volgende:
Je vergeet teruggave energiebelasting van dik -¤500…… je berekening klopt voor geen meter
Maar die kan je wel berekenen... dat wordt al jaren gedaan door het Nibud bijv. Gemiddeld kostte een kWh zo'n 23 cent in de afgelopen jaren. Nu niet meer uiteraard, maar daar kan je grofweg mee rekenen. Dat het in specifieke gevallen iets anders kan zijn prima, maar 3000 kWh voor 30,- ga je niet halen. Dan moet je naar het gulden tijdperk toe denk ik.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een all in tarief is er niet in NL...
Die heb ik hem gevraagd, tot nu toe niks gekregen. Ik denk ook dat hij dit trucje toepast namelijkquote:Op zondag 20 maart 2022 12:19 schreef Bottomleftone het volgende:
laat hem maar eens met een overzicht van zijn tarieven komen. Als jij een tussenmeter hebt en je stroom vai een zakelijke grootverbruikersaansluiting krijgt, dan zullen die tarieven ERG aantrekkelijk zijn. Bedrijven die veel verbruiken betalen veel en veel minder dan de gemiddelde consument.
!!
:pquote:Op zondag 20 maart 2022 12:29 schreef qajariaq het volgende:
Huisbaas zal wel stoppen met dat doorleveren van energie. Dan mag TS een nieuwe aansluiting aanvragen en het lekker zelf gaan betalen. Dus een paar honderd euro voor de aansluiting en een maandbedrag van rond de zes tientjes als voorschot. En dan blijven volhouden dat de huisbaas pech heeft.
dat is een hele dure aansluiting voor 5 appartementen....quote:Op zondag 20 maart 2022 12:19 schreef Bottomleftone het volgende:
laat hem maar eens met een overzicht van zijn tarieven komen. Als jij een tussenmeter hebt en je stroom vai een zakelijke grootverbruikersaansluiting krijgt, dan zullen die tarieven ERG aantrekkelijk zijn. Bedrijven die veel verbruiken betalen veel en veel minder dan de gemiddelde consument.
!!
Vorig jaar was ongeveer ¤0.21 per kWh een vrij normale prijs.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:26 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het issue. 3000kwh was vorig jaar 28 euro per maand aan stroom. Nu dus 4 voddige
Het is een klein beetje bijzonder dat je vooral wil geloven wat in jouw straatje past. Wat iemand anders hier al zei, pick your battles, want je kunt deze strijd wellicht winnen, maar de oorlog win je niet.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:15 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Precies
Nou, mooi dat ik dan toch gelijk heb.
Natuurlijk wel. Verrekenen (op basis van werkelijk verbruik) is inherent aan een voorschot.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:42 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Zeker, alleen in het contract van me staat niks over bijbetalen stroom. 0.0.
En een huurverhoging is hetzelfde als het verhogen van een voorschot voor energie?quote:Op zondag 20 maart 2022 12:14 schreef Bottomleftone het volgende:
Je contract is heel erg duidelijk, je huisbaas mag 1x per jaar de huur verhogen met een maximum percentage wat de overheid vaststelt. Blijkbaar heeft hij dat 10 jaar onvoldoende gedaan. Zijn probleem, niet de jouwe.
Wil je huisbaas iets anders, moet hij ieder appartement een eigen officiėle aansluiting geve moest ik nog denken. Dan kan jij je eigen contract afsluiten en is hij van het risico af.
ps; huurders zijn in NL erg goed beschermd, dus laat je niks wijsmaken!
Dat deed de verhuurder tot nu toe niet. Maar zal hij waarschijnlijk vanaf nu dus wel gaan doen.quote:Op zondag 20 maart 2022 13:53 schreef Azula2.0 het volgende:
Nou. Dan betaal je nu niks ook goed ik zou de eindafrekening dan gewoon bij jou neerleggen en dan is het minimaal doei doei met je borg.
Betalen wat je verbruikt is wel zo netjes. Klaploper.
Moet 'ie wel eerst gaan begrijpen wat een voorschot is.quote:Op zondag 20 maart 2022 13:59 schreef baskick het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Verrekenen (op basis van werkelijk verbruik) is inherent aan een voorschot.
Tijd dat de beste man een boekhouder neemt.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat deed de verhuurder tot nu toe niet. Maar zal hij waarschijnlijk vanaf nu dus wel gaan doen.
Precies. Ik lees dat zijn verhuurder nu wel de meterstanden heeft opgenomen. Dus TS kan blijven vasthouden aan die ¤ 30, maar dan volgt over een jaar een gespecificeerde afrekening waaruit blijkt dat het betaalde voorschot veel te laag is geweest en mag TS een kolossale naheffing betalen. Het alternatief is om nu alvast het voorschot te verhogen, zodat het verschil met de afrekening kleiner wordt.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:08 schreef XanderH het volgende:
Kortom: de verhuurder moet een jaarafrekening opstellen om de werkelijke servicekosten te verrekenen. Dit is nooit gedaan. Verhuurder mag dus nu niet zomaar het voorschot verhogen.
Wel kun je in de toekomst gespecificeerde jaarafrekeningen verwachten, moet je het verschil tussen het voorschot en de werkelijke kosten gewoon bijbetalen en heeft verhuurder hierna de mogelijkheid om het voorschotbedrag te verhogen.
Ik denk dat het voor huurder beter is om nu mee te gaan in het hogere voorschotbedrag, zodat de afrekening aan het einde van het jaar meevalt. Maar je kunt inderdaad op je strepen gaan staan en het hele bedrag aan het einde van het jaar bijbetalen. Geen idee wat je daar mee wint.
Geen idee hoeveel appartementen hij verhuurt, maar voor eentje op zich een kleine moeite om dat even zelf te doen.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:16 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Tijd dat de beste man een boekhouder neemt.
Blijkbaar is dat wel teveel moeitequote:Op zondag 20 maart 2022 15:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel appartementen hij verhuurt, maar voor eentje op zich een kleine moeite om dat even zelf te doen.
Ik zou niks extras betalen aan iemand anders dan je spaarrekening en pas bij de eindrekening bijbetalenquote:Op zondag 20 maart 2022 14:08 schreef XanderH het volgende:
Kortom: de verhuurder moet een jaarafrekening opstellen om de werkelijke servicekosten te verrekenen. Dit is nooit gedaan. Verhuurder mag dus nu niet zomaar het voorschot verhogen.
Wel kun je in de toekomst gespecificeerde jaarafrekeningen verwachten, moet je het verschil tussen het voorschot en de werkelijke kosten gewoon bijbetalen en heeft verhuurder hierna de mogelijkheid om het voorschotbedrag te verhogen.
Ik denk dat het voor huurder beter is om nu mee te gaan in het hogere voorschotbedrag, zodat de afrekening aan het einde van het jaar meevalt. Maar je kunt inderdaad op je strepen gaan staan en het hele bedrag aan het einde van het jaar bijbetalen. Geen idee wat je daar mee wint.
Maar de inzet van TS is dat hij helemaal niet meer wil betalen. Niet per maand en niet bij de jaarafrekening.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou niks extras betalen aan iemand anders dan je spaarrekening en pas bij de eindrekening bijbetalen
zijn inzet is aan hemzelf of haarzelf... dat is zijn/haar goed recht.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar de inzet van TS is dat hij helemaal niet meer wil betalen. Niet per maand en niet bij de jaarafrekening.
Uiteraard.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zijn inzet is aan hemzelf of haarzelf... dat is zijn/haar goed recht.
Dan begrijpt hij niet helemaal wat een voorschot is.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar de inzet van TS is dat hij helemaal niet meer wil betalen. Niet per maand en niet bij de jaarafrekening.
Dat weet ik niet, maar TS heeft het over wel 100?! euro per maand. Daar heeft TS geen zin in. Dan ga je mij niet vertellen dat ie geen zin heeft om 100 euro per maand meer te betalen, maar wél zin om 1x 1200 euro meer te betalen bij de jaarafrekening.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan begrijpt hij niet helemaal wat een voorschot is.
Zin of niet, als uit de eindafrekening blijkt dat er 1.200 meer is verbruikt dan die 12 * ¤ 30, dan zal dat toch moeten. Denk niet dat de verhuurder ook dan maar stug geen eindafrekening gaat laten zien.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar TS heeft het over wel 100?! euro per maand. Daar heeft TS geen zin in. Dan ga je mij niet vertellen dat ie geen zin heeft om 100 euro per maand meer te betalen, maar wél zin om 1x 1200 euro meer te betalen bij de jaarafrekening.
En de kans is ook groot dat over voorgaande jaren die 30 euro per maand niet altijd kostendekkend is geweest maar dat de verhuurder niet moeilijk wilde doen om wat voor reden dan ook. Misschien was hij coulant, misschien had hij geen zin om er moeite in te steken, misschien nog wat anders. Maar dat de verhuurder afgelopen jaren zijn recht niet heeft gebruikt om het voorschot aan te passen en eventueel hogere energiekosten door te berekenen wil natuurlijk niet zeggen dat hij dat recht nooit meer mag gebruiken.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ik heb ook geen zin om mijn voorschot te betalenquote:Op zondag 20 maart 2022 15:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar TS heeft het over wel 100?! euro per maand. Daar heeft TS geen zin in. Dan ga je mij niet vertellen dat ie geen zin heeft om 100 euro per maand meer te betalen, maar wél zin om 1x 1200 euro meer te betalen bij de jaarafrekening.
Ja of je begrijpt niet wat ik zeg, of je doet moeilijk om het moeilijk doen.quote:Op zondag 20 maart 2022 16:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb ook geen zin om mijn voorschot te betalen
Ik denk dat hij het punt wil maken dat sommige mensen liever de jaarafrekening betalen en dan tot die tijd het geld zelf houden. Maar het lijkt me overduidelijk dat dat bij TS niet het geval is en dat hij gewoon helemaal niets extra's wil betalen.quote:Op zondag 20 maart 2022 16:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja of je begrijpt niet wat ik zeg, of je doet moeilijk om het moeilijk doen.
Ja, dat is dus exact het punt wat ik ook maak. Sommige mensen doen liever een beetje meer per maand, anderen zeggen dat ze liever de jaarafrekening in 1x betalen, is allemaal prima, maar dat is imho niet hoe TS in de wedstrijd zit.quote:Op zondag 20 maart 2022 16:38 schreef PJR het volgende:
[..]
Ik denk dat hij het punt wil maken dat sommige mensen liever de jaarafrekening betalen en dan tot die tijd het geld zelf houden. Maar het lijkt me overduidelijk dat dat bij TS niet het geval is en dat hij gewoon helemaal niets extra's wil betalen.
Maar TS, als je denkt dat je zo in je recht staat omdat één user in dit topic je gelijk geeft, zou ik maar wat Bitcoin miners in je woning neerzetten. Die dingen vreten elektriciteit en zijn moeilijk kostendekkend te krijgen, maar voor iemand die zoveel elektriciteit kan gebruiken als hij wil en daarbij nooit meer dan 30 euro per maand hoeft te betalen is het natuurlijk makkelijk winst maken. Misschien kan je er wel een hele slaapkamer mee volzetten.
Misschien dat TS het zal snappen als hij het "advies" in mijn vorige post leest. Wellicht kan hij de hele wijk wel voorzien van elektriciteit, hij hoeft er toch niet voor te betalen.quote:Op zondag 20 maart 2022 16:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, het gaat er niet om dat TS niet meer voorschot wil betalen, TS wil gewoon helemaal niet meer betalen, niet per maand en niet in totaal, maar die vogel gaat niet op.
Iedereen die de basisschool heeft afgerond, zou dat m.i. moeten weten.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:08 schreef appreciate het volgende:
[..]
Moet 'ie wel eerst gaan begrijpen wat een voorschot is.
Wat dat betreft is er ook gewoonterecht. Op een gegeven moment heb je daar inderdaad recht op.quote:Op zondag 20 maart 2022 15:55 schreef PJR het volgende:
en nu lijkt te denken dat hij recht heeft op dat voordeel
Waar heb jij het nou weer over? Welke rekening?quote:Op zondag 20 maart 2022 16:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vergeet aub niet die ozb onzin van die rekening af te krijgen.
Dit hoort niet aan de huurder opgelegd te worden.
Beetje apart hoe TS daar aan voorbij gaat, dit is wettelijk domweg verboden.
(In sommige gevallen word of werd het wel bij verhuurder gelegd, maar kon je dit gebruiken voor huurverhoging, anyway, sinds 2006 verboten)
Hahaha.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:23 schreef Bart2002 het volgende:
Wat dat betreft is er ook gewoonterecht. Op een gegeven moment heb je daar inderdaad recht op.
In de huurvoorwaarden wat hij liet zien, 7.1.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:24 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Waar heb jij het nou weer over? Welke rekening?
Je moet eens goed lezen wat er daadwerkelijk bij 7.1 staat. Bijvoorbeeld het deel voor de eerste komma.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
In de huurvoorwaarden wat hij liet zien, 7.1.
De verhuurder zit gewoon de ozb aan de huurder door te berekenen.
Hmm nou dat hoop ik dan maar.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je moet eens goed lezen wat er daadwerkelijk bij 7.1 staat. Bijvoorbeeld het deel voor de eerste komma.
Vervolgens staat - enigszins omslachtig geformuleerd - bij lid a dat het gebruikersdeel van de OZB voor rekening van de huurder komt. Het gebruikersdeel van de OZB is (voor woonruimte althans) echter afgeschaft, dus er valt niks door te berekenen. De huurbaas heeft kennelijk een oud modelcontract gebruikt.
Gewoon een standaard contract, wat ingevuld en klaar is kees. Lamlendige verhuurder, ja.quote:Op zondag 20 maart 2022 19:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Hmm nou dat hoop ik dan maar.
Je zegt het al, ze lijken oude teksten te gebruiken en dergelijke, dus hopelijk gebruiken ze dan wel de juiste regelgeving etc.
in het contract regel 2 of 3 losse kosten post voorschot electriciteit. Dat er nooit afrekeningen geweest zijn maakt het dan toch niet automatisch tot een all in huur?quote:Op maandag 21 maart 2022 09:18 schreef HMS het volgende:
Ik begrijp dat er nooit afrekeningen zijn geweest voor stroom? Dan zit dat in de all-in huur, en dan is de hogere prijs geen reden om de huur aan te passen.
Ja en nee. Het klopt dat ik liever in 1x betaal en het andere punt is dat TS er tich niet aan ontkomt, wat TS ook vindt.quote:Op zondag 20 maart 2022 16:38 schreef PJR het volgende:
[..]
Ik denk dat hij het punt wil maken dat sommige mensen liever de jaarafrekening betalen en dan tot die tijd het geld zelf houden. Maar het lijkt me overduidelijk dat dat bij TS niet het geval is en dat hij gewoon helemaal niets extra's wil betalen.
Maar TS, als je denkt dat je zo in je recht staat omdat één user in dit topic je gelijk geeft, zou ik maar wat Bitcoin miners in je woning neerzetten. Die dingen vreten elektriciteit en zijn moeilijk kostendekkend te krijgen, maar voor iemand die zoveel elektriciteit kan gebruiken als hij wil en daarbij nooit meer dan 30 euro per maand hoeft te betalen is het natuurlijk makkelijk winst maken. Misschien kan je er wel een hele slaapkamer mee volzetten.
Er zijn mensen die dat niveau niet hebben. Je moet van de bassischool af met minimaal groep 6 niveau met 12 jaar en sommigen halen dat al niet. Die gaan naar speciaal onderwijs.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:41 schreef baskick het volgende:
[..]
Iedereen die de basisschool heeft afgerond, zou dat m.i. moeten weten.
Ik heb altijd rond de 50 euro betaald... Nu is het 75, hoe maak ik gebruik van dit gewoonterecht?quote:Op zondag 20 maart 2022 18:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat dat betreft is er ook gewoonterecht. Op een gegeven moment heb je daar inderdaad recht op.
Maar het moet niet zo zijn dat de verhuurder het altijd heeft laten slabakken en daarna ineens aan de bel trekt.
Ja, true. Van iemand die kennelijk zelfstandig kan wonen en overeenkomsten aangaat, verwacht ik niet per se dat 'ie cognitief dermate beperkt is dat het concept voorschot te complex is.quote:Op maandag 21 maart 2022 09:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er zijn mensen die dat niveau niet hebben. Je moet van de bassischool af met minimaal groep 6 niveau met 12 jaar en sommigen halen dat al niet. Die gaan naar speciaal onderwijs.
Maar dįt heb ik niet gezegd.quote:De aanname dat iedereen dus bassischool aankan klopt niet.
Dat zijn weer allerlei aannames. Misschien komt familie elke dag helpen met het huishouden en heeft iemand ander volmacht om contracten namens TS te tekenen?quote:Op maandag 21 maart 2022 11:57 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, true. Van iemand die kennelijk zelfstandig kan wonen en overeenkomsten aangaat, verwacht ik niet per se dat 'ie cognitief dermate beperkt is dat het concept voorschot te complex is.
[..]
Maar dįt heb ik niet gezegd.
Hij heeft altijd gecommuniceerd laatste jaren dat stroom all in is. Nu prijzen duurder worden staat die opeens op de stoepquote:Op maandag 21 maart 2022 12:05 schreef Fe2O3 het volgende:
De bal ligt overigens gewoon bij TS
https://www.juridischloke(...)icekosten%20verjaard.
Heb je je verhuurder al om een eindafrekening van 2020 gevraagd TS? en straks voor 2021?
niet alleen de verhuurder verzaakt hier, ook TS ...
Gezien de huur 400 euro, MOET je sociaal zitten, en kan je dus naar de huurcomissie hiermee.
Trouwens gezien het bedrag, 30e/mnd, zou ik niet teveel ophef maken als je 3000kwH verstookt per jaar.
Ja, wie weet. Uit niets blijkt het. Tot die tijd neem ik inderdaad aan dat het is zoals bij de meerderheid van de volwassenen.quote:Op maandag 21 maart 2022 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zijn weer allerlei aannames. Misschien komt familie elke dag helpen met het huishouden en heeft iemand ander volmacht om contracten namens TS te tekenen?
In jou contract staat toch heel duidelijk voorschot electriteit, dan had je dat contract moeten laten aanpassen.quote:Op maandag 21 maart 2022 12:16 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Hij heeft altijd gecommuniceerd laatste jaren dat stroom all in is. Nu prijzen duurder worden staat die opeens op de stoep
Daar ben ik al 2x de mist in gegaan op fok. IRL merk je dit in 2 seconden, op fok kunnen sommigen dit goed verbergen.quote:Op maandag 21 maart 2022 12:17 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, wie weet. Uit niets blijkt het. Tot die tijd neem ik inderdaad aan dat het is zoals bij de meerderheid van de volwassenen.
Dat all in heb je op schrift? Meetdere malen?quote:Op maandag 21 maart 2022 12:16 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Hij heeft altijd gecommuniceerd laatste jaren dat stroom all in is. Nu prijzen duurder worden staat die opeens op de stoep
Tijd om bitcoin te minen dan!quote:Op maandag 21 maart 2022 12:16 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
In het huurcontract staat wat anders.quote:Op maandag 21 maart 2022 12:16 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Met de huidige energieprijzen begint dat misschien wel te dagen bij z'n huurbaas.quote:Op maandag 21 maart 2022 12:27 schreef Gunner het volgende:
TS heeft geluk dat z'n huurbaas ook niet weet wat een voorschot is.
Zodra huisbaas stopt met elektra te leveren, kan TS gewoon via juridische weg herstel van de stroomlevering eisen. Herstelkosten voor rekening van verhuurder.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:29 schreef qajariaq het volgende:
Huisbaas zal wel stoppen met dat doorleveren van energie. Dan mag TS een nieuwe aansluiting aanvragen en het lekker zelf gaan betalen. Dus een paar honderd euro voor de aansluiting en een maandbedrag van rond de zes tientjes als voorschot. En dan blijven volhouden dat de huisbaas pech heeft.
Voor zover ik weet moet de huurder normaal gesproken gewoon zelf een contract regelen bij een leverancier. De verhuurder zal het inderdaad wel tijdig moeten aangeven zodat huurder een en ander kan regelen. Maar dat is een zaak van dagen ga ik even van uit.quote:Op maandag 21 maart 2022 12:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zodra huisbaas stopt met elektra te leveren, kan TS gewoon via juridische weg herstel van de stroomlevering eisen. Herstelkosten voor rekening van verhuurder.
En de huur van een hotelkamer of vakantiehuisje op kosten van de verhuurder voor de periode waarin er geen elektriciteit gebruikt kan worden door TS. Een huis zonder elektriciteit is namelijk onbewoonbaar (juridisch gezien), en dan is verhuurder verantwoordelijk voor het verzorgen van vervangend onderdak totdat het huis weer bewoonbaar gemaakt is.
Nee, want ik heb een tussenmeter. Dus geen hoofdaansluiting op mijn adres. Al vaker gevraagd aan de huurbaas. Ik kan gewoon stroomcontract afsluiten op mijn adres.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor zover ik weet moet de huurder normaal gesproken gewoon zelf een contract regelen bij een leverancier. De verhuurder zal het inderdaad wel tijdig moeten aangeven zodat huurder een en ander kan regelen. Maar dat is een zaak van dagen ga ik even van uit.
Dat moet die huurder dat wel kunnen regelen. Als de verhuurder de tussenmeter eruit haalt en iedereen gewoon z'n eigen stroom laat regelen, is hij wel van dat gezanik af.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor zover ik weet moet de huurder normaal gesproken gewoon zelf een contract regelen bij een leverancier. De verhuurder zal het inderdaad wel tijdig moeten aangeven zodat huurder een en ander kan regelen. Maar dat is een zaak van dagen ga ik even van uit.
Maar dat is dan ook niet wat ik onder normaal versta. Normaal in de zin van gebruikelijk.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:25 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Nee, want ik heb een tussenmeter. Dus geen hoofdaansluiting op mijn adres. Al vaker gevraagd aan de huurbaas. Ik kan gewoon stroomcontract afsluiten op mijn adres.
Dat dus, dan is TS wel meer geld kwijt per maand maar kennelijk wil hij dat graag.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat moet die huurder dat wel kunnen regelen. Als de verhuurder de tussenmeter eruit haalt en iedereen gewoon z'n eigen stroom laat regelen, is hij wel van dat gezanik af.
Meer geld gaat hij sowieso wel kwijt zijn als de verhuurder hem niet gaat matsen. Die ¤ 30 is een voorschot. Wat hij meer verbruikt, moet hij gewoon betalen. Zo staat het ook duidelijk in het huurcontract.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook niet wat ik onder normaal versta. Normaal in de zin van gebruikelijk.
[..]
Dat dus, dan is TS wel meer geld kwijt per maand maar kennelijk wil hij dat graag.
Waar staat dat in zijn contract dat als hij meer verbruikt dan ¤30 dat hij moet bij betalen? Nergens!quote:Op maandag 21 maart 2022 16:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Meer geld gaat hij sowieso wel kwijt zijn als de verhuurder hem niet gaat matsen. Die ¤ 30 is een voorschot. Wat hij meer verbruikt, moet hij gewoon betalen. Zo staat het ook duidelijk in het huurcontract.
Er staat ¤ 30 voorschot elektriciteit. Je begrijpt wat een voorschot is?quote:Op maandag 21 maart 2022 17:18 schreef Bottomleftone het volgende:
[..]
Waar staat dat in zijn contract dat als hij meer verbruikt dan ¤30 dat hij moet bij betalen? Nergens!
De verhuurder heeft als ik ts hoor nog nooit een eindafrekening gestuurd. En dat contract is een knipsel wat niet eens voor contract door mag. Iemand die zo met huurders om gaat moet je geen cent extra geven. Juridisch loket gaf ts ook al gelijk.quote:Op maandag 21 maart 2022 17:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er staat ¤ 30 voorschot elektriciteit. Je begrijpt wat een voorschot is?
Dat staat niet gelijk aan recht hebben.quote:Op maandag 21 maart 2022 18:09 schreef Bottomleftone het volgende:
Juridisch loket gaf ts ook al gelijk.
Nee, die zeiden helemaal niet dat het voorschot alles is wat hij moet betalen. Als de verhuurder een jaarrekening overlegt, moet TS het verschil gewoon bijpassen als hij meer heeft verbruikt dan die ¤ 30 per maand.quote:Op maandag 21 maart 2022 18:09 schreef Bottomleftone het volgende:
[..]
De verhuurder heeft als ik ts hoor nog nooit een eindafrekening gestuurd. En dat contract is een knipsel wat niet eens voor contract door mag. Iemand die zo met huurders om gaat moet je geen cent extra geven. Juridisch loket gaf ts ook al gelijk.
De verhuurder heeft niks gedaan in 10 jaar. Denk dat TS als hij niet zou betalen boven ¤30 heel sterk staatquote:Op maandag 21 maart 2022 18:13 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat staat niet gelijk aan recht hebben.
Ik bedoel laten we eerlijk zijn... het juridisch loket. Goedbedoeld advies.
En dat kan de verhuurder niet als ik het zo lees, anders had hij die administratie wel bij zich.quote:Op maandag 21 maart 2022 18:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, die zeiden helemaal niet dat het voorschot alles is wat hij moet betalen. Als de verhuurder een jaarrekening overlegt, moet TS het verschil gewoon bijpassen als hij meer heeft verbruikt dan die ¤ 30 per maand.
Mag ik vragen waarom je eigenlijk reageert in dit topic?quote:Op maandag 21 maart 2022 18:09 schreef Bottomleftone het volgende:
[..]
De verhuurder heeft als ik ts hoor nog nooit een eindafrekening gestuurd. En dat contract is een knipsel wat niet eens voor contract door mag. Iemand die zo met huurders om gaat moet je geen cent extra geven. Juridisch loket gaf ts ook al gelijk.
Dat kan de verhuurder straks wel. Daarom is-ie langs geweest om de meterstanden op te nemen.quote:Op maandag 21 maart 2022 18:42 schreef Bottomleftone het volgende:
[..]
En dat kan de verhuurder niet als ik het zo lees, anders had hij die administratie wel bij zich.
Die afrekening komt elk jaar. Wie weet laat 'ie 'm nu zien. Lijkt er namelijk op dat 'ie wel wakker is geworden door alle berichten over stijgende energieprijzen.quote:Op maandag 21 maart 2022 18:42 schreef Bottomleftone het volgende:
[..]
En dat kan de verhuurder niet als ik het zo lees, anders had hij die administratie wel bij zich.
Dat TS nu geen eigen aansluiting bij de netbeheerder heeft was al lang duidelijk in dit topic. Je reactie waarin je uitging van een 'normale' situatie is in dit topic niet relevant.quote:Op maandag 21 maart 2022 16:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook niet wat ik onder normaal versta. Normaal in de zin van gebruikelijk.
[..]
Dat dus, dan is TS wel meer geld kwijt per maand maar kennelijk wil hij dat graag.
Dankje. Dat loop ik inderdaad dus mis jaquote:Op maandag 21 maart 2022 21:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat TS nu geen eigen aansluiting bij de netbeheerder heeft was al lang duidelijk in dit topic. Je reactie waarin je uitging van een 'normale' situatie is in dit topic niet relevant.
Waarschijnlijk is TS met een eigen aansluiting op het elektriciteitsnet aanzienlijk voordeliger uit dan in de huidige situatie met tussenmeter. Ieder huishouden met een eigen aansluiting op het elektriciteitsnet krijgt namelijk van onze lieftallige overheid een cadeautje in de vorm van de 'teruggave energiebelasting'. Die gift bedraagt dit jaar ¤825,- terwijl de kosten voor het hebben van een aansluiting ca ¤250,- zijn.
Wie wel een aansluiting op het elektriciteitsnet heeft, maar geen elektra verbruikt krijgt dus zo'n ¤575 euro aan geld toe.
Zelfs tegen huidige hoge energieprijzen kun je al aardig wat stroom verbruiken voordat je iets moet betalen.
Ik heb even uitgerekend met energie teruggaaf vorig jaar energiebelasting en 20 eurocent per kwh. Kom ik uit op ¤25 per maand. Stel ik had volledig eigen aansluiting.quote:Op maandag 21 maart 2022 21:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat TS nu geen eigen aansluiting bij de netbeheerder heeft was al lang duidelijk in dit topic. Je reactie waarin je uitging van een 'normale' situatie is in dit topic niet relevant.
Waarschijnlijk is TS met een eigen aansluiting op het elektriciteitsnet aanzienlijk voordeliger uit dan in de huidige situatie met tussenmeter. Ieder huishouden met een eigen aansluiting op het elektriciteitsnet krijgt namelijk van onze lieftallige overheid een cadeautje in de vorm van de 'teruggave energiebelasting'. Die gift bedraagt dit jaar ¤825,- terwijl de kosten voor het hebben van een aansluiting ca ¤250,- zijn.
Wie wel een aansluiting op het elektriciteitsnet heeft, maar geen elektra verbruikt krijgt dus zo'n ¤575 euro aan geld toe.
Zelfs tegen huidige hoge energieprijzen kun je al aardig wat stroom verbruiken voordat je iets moet betalen.
Huurbaas betaalt voor 1 grote zakelijke aansluiting verdeelt over 6 appartementen. Nodige besparing dus.quote:
Ja en, jij bent zelf accoord gegaan met je huidige huurcontract waarin duidelijk voorschot electriciteit staat. Dan had je er niet moeten gaan wonen.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:17 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Huurbaas betaalt voor 1 grote zakelijke aansluiting verdeelt over 6 appartementen. Nodige besparing dus.
Hoe hoog is die teruggave normaliter? Rond 300-400 euro toch?quote:Op maandag 21 maart 2022 21:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat hoor ik in juni pas. Hij mag maximaal 3.3% verhogen volgens de wetgeving.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 10:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Ik denk dat je je nogal vergist in wat een zakelijke gedeeld door 6 kost tov een eigen aansluiting. Het 'cadeau' van dit jaar even daargelaten.
Maar waarom zeg je niet gewoon even hoe je huur wordt verhoogd? Daaruit gaat blijken of het all in is of zoals je contract zegt, een voorschot.
Dan kan je daarmee naar de huurcomissie.
Op de 400 euro die 30 euro voorschot electriciteit mag hij gelijk houden zodat jij bij de servicekostenafrekening jaarlijks ook een flinke rekening krijgt.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:03 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Dat hoor ik in juni pas. Hij mag maximaal 3.3% verhogen volgens de wetgeving.
Daar heb jij geen recht op, want je hebt geen zelfstandige aansluiting.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:07 schreef Johannes788 het volgende:
Je vergeet teruggave energiebelasting van dik -¤500…… je berekening klopt voor geen meter
En de netbeheerskosten? Die zijn ook minimaal 15 euro per maand.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:16 schreef Johannes788 het volgende:
Ik heb even uitgerekend met energie teruggaaf vorig jaar energiebelasting en 20 eurocent per kwh. Kom ik uit op ¤25 per maand. Stel ik had volledig eigen aansluiting.
Je woont er nog geen jaar of?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:03 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Dan verhoogt 'ie de huur dan met 3,3% en als 'ie een afrekening heeft, verhoogt 'ie ook het voorschot.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:03 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Dat laatste moet ieder voor zich bepalen. Hoe dan ook, TS heeft de antwoorden die hij heel duidelijk niet wilde horen, en daar zal hij het mee moeten doen terwijl hij wacht tot juni.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 13:10 schreef klipper het volgende:
Er staat duidelijk voorschot.
Een voorschot is niet definitief, de eindafrekening volgt later.
Beter tussentijds aanpassen dan aan het eind enorm veel bijbetalen.
Jawel betaal nu ¤550.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En nog steeds maar 400 euro huur geen verhoging gehad in al die tijd?
En in de tussentijd kan hij in de veronderstelling blijven dat de verhuurder - die TS de afgelopen 10 jaar hoogstwaarschijnlijk een aardig voordeeltje heeft gegund op zijn elektriciteitsverbruik - een gemene uitbuiter is die heel hypocriet aan TS vraagt om voor zijn eigen verbruik te betalen na al 10 jaar coulant geweest te zijn. Want Bottomleftone zegt dat en dat is de enige user waar TS naar lijkt te luisteren.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 13:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat laatste moet ieder voor zich bepalen. Hoe dan ook, TS heeft de antwoorden die hij heel duidelijk niet wilde horen, en daar zal hij het mee moeten doen terwijl hij wacht tot juni.
Dus vorig jaar, hoe is de huur verhoogd ...quote:
Dat kreeg ik ook niet in mijn eerste echte woning.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:37 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
we hebben in 10 jaar tijd nooit een jaarafrekening gehad
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |