abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204150233
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Als het all-in tarief klopt mist er niets...
[..]
Als je op 20 cent per kWh uitkomt zit je alsnog op ¤50 p/m ipv ¤30. Waarom zou je de energiebelasting e.d. eraf halen? Als je de jaarafrekening krijgt (die jij nooit krijgt) kun je zo berekenen wat onder aan de streep je kWh's gekost hebben.
een all in tarief is er niet in NL...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204150242
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:07 schreef Johannes788 het volgende:
Je vergeet teruggave energiebelasting van dik -¤500…… je berekening klopt voor geen meter
Vorig jaar :

vastrecht 0,2082 Euro per dag (incl BTW) = 76 euro per jaar
transport kosten 0,68 Euro per dag (incl BTW) = 250 euro per jaar
vermindering energiebelasting 1,53 per dag (incl BTW) = 558 euro per jaar

Dus totaal aan niet variabele kosten = 76+250-558 = -230 euro per jaar

Variabele kosten 3000 * 0,25 = 750 per jaar
Totaal 750 - 230 = 520 per jaar / 43 euro per maand

Dus vorig jaar betaalde je al 13 euro per maand te weinig.
advies : pick your battles
pi_204150273
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
een all in tarief is er niet in NL...
Maar die kan je wel berekenen... dat wordt al jaren gedaan door het Nibud bijv. Gemiddeld kostte een kWh zo'n 23 cent in de afgelopen jaren. Nu niet meer uiteraard, maar daar kan je grofweg mee rekenen. Dat het in specifieke gevallen iets anders kan zijn prima, maar 3000 kWh voor 30,- ga je niet halen. Dan moet je naar het gulden tijdperk toe denk ik.
Facts don't care about your feelings
pi_204150278
laat hem maar eens met een overzicht van zijn tarieven komen. Als jij een tussenmeter hebt en je stroom vai een zakelijke grootverbruikersaansluiting krijgt, dan zullen die tarieven ERG aantrekkelijk zijn. Bedrijven die veel verbruiken betalen veel en veel minder dan de gemiddelde consument.

!!
pi_204150290
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:19 schreef Bottomleftone het volgende:
laat hem maar eens met een overzicht van zijn tarieven komen. Als jij een tussenmeter hebt en je stroom vai een zakelijke grootverbruikersaansluiting krijgt, dan zullen die tarieven ERG aantrekkelijk zijn. Bedrijven die veel verbruiken betalen veel en veel minder dan de gemiddelde consument.

!!
Die heb ik hem gevraagd, tot nu toe niks gekregen. Ik denk ook dat hij dit trucje toepast namelijk
pi_204150414
Huisbaas zal wel stoppen met dat doorleveren van energie. Dan mag TS een nieuwe aansluiting aanvragen en het lekker zelf gaan betalen. Dus een paar honderd euro voor de aansluiting en een maandbedrag van rond de zes tientjes als voorschot. En dan blijven volhouden dat de huisbaas pech heeft.
pi_204150514
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:29 schreef qajariaq het volgende:
Huisbaas zal wel stoppen met dat doorleveren van energie. Dan mag TS een nieuwe aansluiting aanvragen en het lekker zelf gaan betalen. Dus een paar honderd euro voor de aansluiting en een maandbedrag van rond de zes tientjes als voorschot. En dan blijven volhouden dat de huisbaas pech heeft.
:p
pi_204150824
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:19 schreef Bottomleftone het volgende:

!!
dat is een hele dure aansluiting voor 5 appartementen....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204150898
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 11:26 schreef Johannes788 het volgende:

[..]
Ja, dat is dus het issue. 3000kwh was vorig jaar 28 euro per maand aan stroom. Nu dus 4 voddige
Vorig jaar was ongeveer ¤0.21 per kWh een vrij normale prijs.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204151091
Paar stroomkachels aanschaffen zou je ook nog kunnen doen ;)
pi_204151507
Nou. Dan betaal je nu niks ook goed ik zou de eindafrekening dan gewoon bij jou neerleggen en dan is het minimaal doei doei met je borg.

Betalen wat je verbruikt is wel zo netjes. Klaploper.
  Moderator zondag 20 maart 2022 @ 13:55:54 #87
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204151535
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:15 schreef Johannes788 het volgende:

[..]
Precies

Nou, mooi dat ik dan toch gelijk heb :).
Het is een klein beetje bijzonder dat je vooral wil geloven wat in jouw straatje past. Wat iemand anders hier al zei, pick your battles, want je kunt deze strijd wellicht winnen, maar de oorlog win je niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204151592
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 11:42 schreef Johannes788 het volgende:

[..]
Zeker, alleen in het contract van me staat niks over bijbetalen stroom. 0.0.
Natuurlijk wel. Verrekenen (op basis van werkelijk verbruik) is inherent aan een voorschot.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_204151634
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:14 schreef Bottomleftone het volgende:
Je contract is heel erg duidelijk, je huisbaas mag 1x per jaar de huur verhogen met een maximum percentage wat de overheid vaststelt. Blijkbaar heeft hij dat 10 jaar onvoldoende gedaan. Zijn probleem, niet de jouwe.

Wil je huisbaas iets anders, moet hij ieder appartement een eigen officiële aansluiting geve moest ik nog denken. Dan kan jij je eigen contract afsluiten en is hij van het risico af.

ps; huurders zijn in NL erg goed beschermd, dus laat je niks wijsmaken!
En een huurverhoging is hetzelfde als het verhogen van een voorschot voor energie?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_204151687
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 13:53 schreef Azula2.0 het volgende:
Nou. Dan betaal je nu niks ook goed ik zou de eindafrekening dan gewoon bij jou neerleggen en dan is het minimaal doei doei met je borg.

Betalen wat je verbruikt is wel zo netjes. Klaploper.
Dat deed de verhuurder tot nu toe niet. Maar zal hij waarschijnlijk vanaf nu dus wel gaan doen.
pi_204151718
Kortom: de verhuurder moet een jaarafrekening opstellen om de werkelijke servicekosten te verrekenen. Dit is nooit gedaan. Verhuurder mag dus nu niet zomaar het voorschot verhogen.

Wel kun je in de toekomst gespecificeerde jaarafrekeningen verwachten, moet je het verschil tussen het voorschot en de werkelijke kosten gewoon bijbetalen en heeft verhuurder hierna de mogelijkheid om het voorschotbedrag te verhogen.

Ik denk dat het voor huurder beter is om nu mee te gaan in het hogere voorschotbedrag, zodat de afrekening aan het einde van het jaar meevalt. Maar je kunt inderdaad op je strepen gaan staan en het hele bedrag aan het einde van het jaar bijbetalen. Geen idee wat je daar mee wint.
pi_204151720
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 13:59 schreef baskick het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Verrekenen (op basis van werkelijk verbruik) is inherent aan een voorschot.
Moet 'ie wel eerst gaan begrijpen wat een voorschot is.
pi_204151867
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 14:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat deed de verhuurder tot nu toe niet. Maar zal hij waarschijnlijk vanaf nu dus wel gaan doen.
Tijd dat de beste man een boekhouder neemt.
  zondag 20 maart 2022 @ 14:17:56 #94
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204151886
Ik verbaas mij meer over dat je voor 400 euro iets kan huren dat daadwerkelijk een appartement heet en geen kamer is van 10 m2.

Overigens niet zo raar dat dit soort prijzen omhoog gaan.
Als ik over mijn eigen situatie kijk: keer per jaar gaat de huur omhoog en soms ook de servicekosten. Want algemene ruimtes moeten ook stroom krijgen/verwarmt worden. Ik krijg dan wel een overzicht van het werkelijke verbruik in de flat qua stroom en warmte.

Dus hij zou je dan het werkelijke verbruik moeten laten zien als je ook werkelijk een voorschot betaald voor de stroom in je appartement zelfs ook nog eens.
pi_204151903
De verhuurder mag het voorschot niet zomaar verhogen omdat hij geen jaarafrekening heeft overlegd. Wat hij wel mag doen (en wat ook hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren) is aan het einde van dit jaar jou wel een afrekening overleggen en jou de rekening laten betalen, met aftrek van het voorschot dat je betaald hebt. Dat is inherent aan het woord voorschot.

De keuze die je hebt is akkoord gaan met het verhogen van het voorschot waardoor je niet alles in één keer hoeft te betalen, of het voorschot zo houden (je goed recht) maar dan komt de rekening dus na afloop van 2022 alsnog.

Voor 2021 heeft hij trouwens nog tot en met juni de tijd om een jaarrekening te overleggen en als daaruit blijkt dat je in 2021 te weinig aan voorschot hebt betaald kan hij de resterende energiekosten over 2021 nog bij jou vorderen. Dus of het verstandig is om de relatie met de verhuurder op spanning te zetten ...?

[ Bericht 1% gewijzigd door PJR op 20-03-2022 15:02:44 ]
pi_204153278
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 14:08 schreef XanderH het volgende:
Kortom: de verhuurder moet een jaarafrekening opstellen om de werkelijke servicekosten te verrekenen. Dit is nooit gedaan. Verhuurder mag dus nu niet zomaar het voorschot verhogen.

Wel kun je in de toekomst gespecificeerde jaarafrekeningen verwachten, moet je het verschil tussen het voorschot en de werkelijke kosten gewoon bijbetalen en heeft verhuurder hierna de mogelijkheid om het voorschotbedrag te verhogen.

Ik denk dat het voor huurder beter is om nu mee te gaan in het hogere voorschotbedrag, zodat de afrekening aan het einde van het jaar meevalt. Maar je kunt inderdaad op je strepen gaan staan en het hele bedrag aan het einde van het jaar bijbetalen. Geen idee wat je daar mee wint.
Precies. Ik lees dat zijn verhuurder nu wel de meterstanden heeft opgenomen. Dus TS kan blijven vasthouden aan die ¤ 30, maar dan volgt over een jaar een gespecificeerde afrekening waaruit blijkt dat het betaalde voorschot veel te laag is geweest en mag TS een kolossale naheffing betalen. Het alternatief is om nu alvast het voorschot te verhogen, zodat het verschil met de afrekening kleiner wordt.

Uiteindelijk is het lood om oud ijzer. Of TS de toegenomen kosten nou vooraf of achteraf betaalt, betalen moet-ie hoe dan ook.
pi_204153409
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 14:16 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Tijd dat de beste man een boekhouder neemt.
Geen idee hoeveel appartementen hij verhuurt, maar voor eentje op zich een kleine moeite om dat even zelf te doen.
pi_204153435
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 15:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Geen idee hoeveel appartementen hij verhuurt, maar voor eentje op zich een kleine moeite om dat even zelf te doen.
Blijkbaar is dat wel teveel moeite :D
pi_204153448
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 15:31 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Blijkbaar is dat wel teveel moeite :D
Ja, het zal 'm geen geld hebben gekost. Of in elk geval niet veel. Tot nu toe dan.
pi_204153605
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 14:08 schreef XanderH het volgende:

Ik zou niks extras betalen aan iemand anders dan je spaarrekening en pas bij de eindrekening bijbetalen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')