Mensen die lekker veilig duizenden kilometers verder roepen om te blijven vechten inclusief het riskeren van een kernoorlog zijn de "good guys", maar als je probeert te denken in oplossingen om te voorkomen dat dit jaren gaat duren, tienduizenden doden tot gevolg gaat hebben en eventueel resulteert in een kernoorlog ben je een "bad guy" of zelfs een "NSB-er".quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het rare is dat dat laatste dan als het 'redelijke alternatief' wordt gezien. Nog los van het escaleren tot een mogelijke kernoorlog. Het is bizar om te roepen dat mensen die dit willen vermijden de extremisten izjn.
ff afwachten wat de sancties gaan doen en hoe het russische volk er over 2 weken instaat als alles op de bon is.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:43 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het probleem is dat Putin dat nooit gaat accepteren.
Verwacht echt niks van de Russische bevolking.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:44 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
ff afwachten wat de sancties gaan doen en hoe het russische volk er over 2 weken instaat als alles op de bon is.
Verkeken ja. Misrekening ja. Maar als Rusland langzaam steeds meer gebied inneemt, al dan niet met veel doden en geweld, verandert dat niets aan de situatie in de praktijk waar Poetin naartoe werkt; meer Russisch grondgebied en minder Oekrains. Wat overblijft is een kleiner Oekraine, waarschijnlijk in het zuiden van de zee afgesloten en dus land locked.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:28 schreef la_perle_rouge het volgende:
Poetin heeft een misrekening gemaakt. Hij heeft zich vergist in de weerstand en gevechtsbereidheid van Oekraïne, hij heeft zich vergist in de bereidheid van NAVO en EU tot sancties die henzelf ook schaden en hij heeft zich verkeken op Zelenskyy.
Iedereen die logisch kon nadenken dacht dat Poetin dit nooit zou doen vanwege de kosten voor hemzelf. Maar Poetin kon en kan niet logosch nadenken.
Niks. Het Russische volk gaat echt niks doen. We hebben twee opties:quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:44 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
ff afwachten wat de sancties gaan doen en hoe het russische volk er over 2 weken instaat als alles op de bon is.
ik hoop gewoon dat ze echt eens massaal in opstand komen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:45 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Verwacht echt niks van de Russische bevolking.
Moldavië kan. Finland nee. Gaat niet gebeuren, want dan grijpt de NAVO ook gewoon in.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:46 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niks. Het Russische volk gaat echt niks doen. We hebben twee opties:
- Een legercoup
- Onderhandelingen in Turkije lopen uit op een deal.
Het probleem van die deal is dat Rusland een stuk of gehele invloed wil hebben op Oekraïne. En Rusland stopt niet bij Oekraïne. Ze gaan het zelfde doen bij Finland en Moldavië.
Niet. Vergeet het maar. Het is een oud DDR systeem. De bevolking zit gevangen in een systeem van angst. Het is vragen aan Noord-Korea om tegen hun leiders in opstand te komen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:46 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
ik hoop gewoon dat ze echt eens massaal in opstand komen.
btw wanneer gaat de beurs nu wel open?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)h-niet-open-a4098471
Ik opteer nergens voor een invasie van Rusland, enkel voor interventie in Oekraïne, met als doel de oorlog te stoppen. Daarmee geef je een krachtig signaal af: tot hier en niet verder.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zelfde argument als Putin gebruikt voor deze invasie
Netjes
De enige extremisten in heel dit verhaal zijn de agressors. Dat is waar het om gaat: de tenenkrommende bochten waarin anti-EU/NATO/VN/Westen adepten zich moeten wringen om van licht donker en donker licht te maken. Al dan niet gecamoufleerd met epistels vol over 'realpolitik' en 'de-escalatie'.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het rare is dat dat laatste dan als het 'redelijke alternatief' wordt gezien. Nog los van het escaleren tot een mogelijke kernoorlog. Het is bizar om te roepen dat mensen die dit willen vermijden de extremisten izjn.
Nou ja, het "bad guy" gedeelte zit er wmb vooral in dat men aan de Oekraïners zelf voorbijgaat. ZIJ willen (blijkbaar) strijden (en dat is imo ook niet bepaald onbegrijpelijk).quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:44 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Mensen die lekker veilig duizenden kilometers verder roepen om te blijven vechten inclusief het riskeren van een kernoorlog zijn de "good guys", maar als je probeert te denken in oplossingen om te voorkomen dat dit jaren gaat duren, tienduizenden doden tot gevolg gaat hebben en eventueel resulteert in een kernoorlog ben je een "bad guy" of zelfs een "NSB-er".
Gelukkig zijn er ook aardig wat grijstinten waar sommige users prima over kunnen praten zonder het persoonlijk te maken of zichzelf veel beter te voelen.
Ik denk dat het meevalt. Sowieso zal Putin eerst weer de rust enigszins laten terugkomen, er zal geld gespaard moeten worden, etc. Meteen doorstoten naar die landen is financieel gezien en ook politiek gezien onhaalbaar lijkt me.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:46 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niks. Het Russische volk gaat echt niks doen. We hebben twee opties:
- Een legercoup
- Onderhandelingen in Turkije lopen uit op een deal.
Het probleem van die deal is dat Rusland een stuk of gehele invloed wil hebben op Oekraïne. En Rusland stopt niet bij Oekraïne. Ze gaan het zelfde doen bij Finland en Moldavië.
Daar leek het op iddquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik opteer nergens voor een invasie van Rusland, enkel voor interventie in Oekraïne, met als doel de oorlog te stoppen. Daarmee geef je een krachtig signaal af: tot hier en niet verder.
Maar wellicht drukte ik mij wat ongelukkig uit. Ik pleit dus niet voor het compleet onschadelijk maken van Rusland en China.
Interventie door wie? NAVO? Je bent bereid een nucleaire oorlog aan te gaan hiervoor waarbij talloze Europese steden met deze wapens mogelijk onder handen genomen kunnen worden?quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:48 schreef KoosVogels het volgende:
Ik opteer nergens voor een invasie van Rusland, enkel voor interventie in Oekraïne, met als doel de oorlog te stoppen. Daarmee geef je een krachtig signaal af: tot hier en niet verder.
Maar wellicht drukte ik mij wat ongelukkig uit. Ik pleit dus niet voor het compleet onschadelijk maken van Rusland en China.
Je hebt gewoon mensen die erg vatbaar zijn voor propaganda (Russisch of Oekrains) en mensen die dat niet zijn. M.i. zijn de mensen die vatbaar hiervoor zijn de extremisten. Dat zijn ook vaak juist diegenen die de anderen voor nazi, wappie, extremist uitmaken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:44 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Mensen die lekker veilig duizenden kilometers verder roepen om te blijven vechten inclusief het riskeren van een kernoorlog zijn de "good guys", maar als je probeert te denken in oplossingen om te voorkomen dat dit jaren gaat duren, tienduizenden doden tot gevolg gaat hebben en eventueel resulteert in een kernoorlog ben je een "bad guy" of zelfs een "NSB-er".
Gelukkig zijn er ook aardig wat grijstinten waar sommige users prima over kunnen praten zonder het persoonlijk te maken of zichzelf veel beter te voelen.
Had jij verwacht dat NAVO regeringen wapenleveranties 'out in the open' zouden doen? Ik niet. Had jij verwacht dat neutrale landen zoals Zweden (wapenleveranties en sancties) en Zwitserland (sancties) partij zouden kiezen? Ik niet. Putin heeft 'het westen' verenigd tegen Rusland, dat heeft hij vooral aan zichzelf en in mindere mate aan Zelenskyy te danken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het wil zeggen dat de keuzemogelijkheden van Oekraine beperkt zijn. Zelensky heeft natuurlijk een wanhopig media-offensief gevoerd om de NAVO er bij te trekken maar hoewel emotioneel aangrijpend is hij daar niet in geslaagd.
Het is onderhand lachwekkend dat land.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
Rusland noemt aanval op ziekenhuis Marioepol nepnieuws
Berichten dat Rusland een functionerend ziekenhuis in Marioepol heeft aangevallen zijn nepnieuws. Dit zei een Russische gezant bij de Verenigde Naties, Dmitri Polianski. Het is volgens hem verontrustend dat zelfs de VN dergelijk nepnieuws verspreidt.
De permanente vertegenwoordiger van Rusland bij de VN, Vasili Nebenzja, zei dat rechtsextremistische milities een kraamkliniek hadden ontruimd om vanuit het pand te vuren. De stelling van onder anderen VN-chef António Guterres en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dat er een kinderziekenhuis door Russen is gebombardeerd, is volgens hem volslagen onzin. De lokale autoriteiten hebben gezegd dat bij die aanval drie mensen zijn gedood, inclusief een kind
https://www.hln.be/buiten(...)je-gestart~a5812247/
Alles is bij die Russen nepnieuws
Oekraïne schijnt wel land terug te pakken en Russische milities terug te drijven over de grens.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:45 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Verkeken ja. Misrekening ja. Maar als Rusland langzaam steeds meer gebied inneemt, al dan niet met veel doden en geweld, verandert dat niets aan de situatie in de praktijk waar Poetin naartoe werkt; meer Russisch grondgebied en minder Oekrains. Wat overblijft is een kleiner Oekraine, waarschijnlijk in het zuiden van de zee afgesloten en dus land locked.
De reden dat de NAVO dat niet durft is verdere escalatie waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Je kunt het conflict dan wel willen beperken tot de Oekraine, maar wie zegt dat Rusland dat dan doet?quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hallo Noord-Koreaquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:54 schreef bitterbal het volgende:
Rusland heeft een lijst met westerse bedrijven opgesteld die genationaliseerd zouden kunnen worden. Op die lijst met 59 namen staan onder meer olie- en gasconcern Shell, autoproducenten Volkswagen en Toyota en meubelwarenhuis IKEA, meldt het Russische nieuwsagentschap Izvestia. De reden daarvoor is dat de ondernemingen zich terugtrokken uit het land vanwege de oorlog in Oekraïne, volgens het Kremlin zonder garanties te geven aan consumenten.
De lijst kan nog worden uitgebreid met meer bedrijven, zei Oleg Pavlov van het Openbaar Consumenten Initiatief, dat de lijst samenstelde. Die is al naar de regering gestuurd. Maar als meer bedrijven stoppen met zakendoen in het land en Russische consumenten zonder garanties achterlaten, komen die volgens Pavlov ook op de lijst te staan.
ad
Nouja, ze hebben waarschijnlijk deze tactiek bij de goedgelovige Russen de afgelopen jaren gebruikt en ze denken dat bij de rest van de wereldbevolking ook zo werkt.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het is onderhand lachwekkend dat land.
Maar zijn Biden, Merkel en Rutte die ook niet in de Oekraine durven te stappen dan ook extremisten?quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De enige extremisten in heel dit verhaal zijn de agressors. Dat is waar het om gaat: de tenenkrommende bochten waarin anti-EU/NATO/VN/Westen adepten zich moeten wringen om van licht donker en donker licht te maken. Al dan niet gecamoufleerd met epistels vol over 'realpolitik' en 'de-escalatie'.
Zou al een hoop schelen als dat gewoon werd toegegeven, dat de oorzaak voor de huidige ellende niets te maken heeft met EU, NATO, VN, Biden, Merkel, Rutte en weet ik wie en wat er allemaal al gepresenteerd is als 'ware schuldige', maar enkel en alleen met een dictatoriale machtswellusteling die graag aan landjepik doet.
DAAR ligt de schuld, en alleen daar.
Is dit nu de befaamde Pavlovreactie?quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:54 schreef bitterbal het volgende:
Rusland heeft een lijst met westerse bedrijven opgesteld die genationaliseerd zouden kunnen worden. Op die lijst met 59 namen staan onder meer olie- en gasconcern Shell, autoproducenten Volkswagen en Toyota en meubelwarenhuis IKEA, meldt het Russische nieuwsagentschap Izvestia. De reden daarvoor is dat de ondernemingen zich terugtrokken uit het land vanwege de oorlog in Oekraïne, volgens het Kremlin zonder garanties te geven aan consumenten.
De lijst kan nog worden uitgebreid met meer bedrijven, zei Oleg Pavlov van het Openbaar Consumenten Initiatief, dat de lijst samenstelde. Die is al naar de regering gestuurd. Maar als meer bedrijven stoppen met zakendoen in het land en Russische consumenten zonder garanties achterlaten, komen die volgens Pavlov ook op de lijst te staan.
ad
En wie zegt dat Rusland dat dan niét doet? We weten het gewoon niet, maar dat gaat twéé kanten op.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
De reden dat de NAVO dat niet durft is verdere escalatie waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Je kunt het conflict dan wel willen beperken tot de Oekraine, maar wie zegt dat Rusland dat dan doet?
Die zijn toch heel duidelijk in wie de agressor hier is?quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar zijn Biden, Merkel en Rutte die ook niet in de Oekraine durven te stappen dan ook extremisten?
Er is helemaal geen oorlog? Rusland is Oekraïne niet binnengevallen? Rusland vermoord geen Oekrainse burgers?quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hebt gewoon mensen die erg vatbaar zijn voor propaganda (Russisch of Oekrains) en mensen die dat niet zijn. M.i. zijn de mensen die vatbaar hiervoor zijn de extremisten. Dat zijn ook vaak juist diegenen die de anderen voor nazi, wappie, extremist uitmaken.
Klopt. Het is een dun lijntje waarover gelopen wordt. AT-wapens wel, MIGs niet. Hier moeten we heel zorgvuldig in zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:52 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Had jij verwacht dat NAVO regeringen wapenleveranties 'out in the open' zouden doen? Ik niet. Had jij verwacht dat neutrale landen zoals Zweden (wapenleveranties en sancties) en Zwitserland (sancties) partij zouden kiezen? Ik niet. Putin heeft 'het westen' verenigd tegen Rusland, dat heeft hij vooral aan zichzelf en in mindere mate aan Zelenskyy te danken.
Maar een feit is wel dat ze in Oekraïne de politiek in zijn gegaan. Een eigen politieke partij hebben, aan de verkiezingen hebben meegedaan, en ook nog stemmen hebben gekregen. Ze hebben maar iets van 2% van de stemmen gekregen. Maar bedenk eens: er wonen 40 miljoen mensen in Oekraïne. Laat er zo'n 30 miljoen stemrecht hebben. Dan praat je toch nog over zo'n 600.000 mensen die op ze gestemd hebben. Dat vind ik dan toch nog wel een zorgelijk getal.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
Op politiek gebied niet nee..
Maar wil niet zeggen dat er geen paar duizend nazi aanhangers in het oosten van de Oekraïne zitten..
Zoals ik zei: het is maar één van de excuses.quote:Putin heeft nu een heel land de oorlog verklaard met als excuus dit clubje, wat de afgelopen jaren zich behoorlijk rustig hield.
Laat ik voorop stellen dat ik de wijsheid niet in pacht heb. Ik ben dan ook blij dat het niet aan mij is om dergelijke moeilijke beslissingen te nemen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:51 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Interventie door wie? NAVO? Je bent bereid een nucleaire oorlog aan te gaan hiervoor waarbij talloze Europese steden met deze wapens mogelijk onder handen genomen kunnen worden?
Quod erat demonstrandumquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:57 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Er is helemaal geen oorlog? Rusland is Oekraïne niet binnengevallen? Rusland vermoord geen Oekrainse burgers?
Bizar jongen, blij dat je dat deelt, poeh was ik zomaar in Oekrainse propaganda getrapt!
Leuk voor Rusland, maar dat houdt in dat die bedrijven nooit meer terug komen in dat godvergeten land. Moeten ze dus vooral doen, dat nationaliseren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:54 schreef bitterbal het volgende:
ad
Je weet het inderdaad niet en daarom is het een risico. Kans is klein, gevolgen enorm.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:55 schreef Forbry het volgende:
[..]
En wie zegt dat Rusland dat dan niét doet? We weten het gewoon niet, maar dat gaat twéé kanten op.
Wanneer Duitsland een totalitair regime zou zijn en Nederland zou binnenvallen (hey, waar ken ik dat van), waarbij NL zich goed en langere tijd kon verdedigen waarna onderhandelingen zouden starten... tsja dan is het voor iemand in Spanje makkelijk om te zeggen: och doe wat water bij de de wijn, geef Oost-Nederland aan Duitsland. Maar je hebt hier niet alleen te maken met de levens/doden ten tijde van de oorlog. Je hebt ook te maken met de toekomst van de generaties na jou, ook die in Oost-Nederland. Mensen die wellicht helemaal niet bij zo'n totalitair regime willen horen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hebt gewoon mensen die erg vatbaar zijn voor propaganda (Russisch of Oekrains) en mensen die dat niet zijn. M.i. zijn de mensen die vatbaar hiervoor zijn de extremisten. Dat zijn ook vaak juist diegenen die de anderen voor nazi, wappie, extremist uitmaken.
Nee.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar zijn Biden, Merkel en Rutte die ook niet in de Oekraine durven te stappen dan ook extremisten?
De gevolgen van niét (verder) ingrijpen kunnen ook enorm zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je weet het inderdaad niet en daarom is het een risico. Kans is klein, gevolgen enorm.
quote:
Hey jij roept steeds dat Oekraïne moet gaan onderhandelen over zijn eigen ondergang en vervolgens roep je dat mensen die dat een slecht idee vinden slachtoffers zijn van propaganda.quote:
Eerlijk gezegd wel ... makkelijk roepen nu maar zo onwaarschijnlijk is het allemaal nietquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:52 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Had jij verwacht dat NAVO regeringen wapenleveranties 'out in the open' zouden doen? Ik niet. Had jij verwacht dat neutrale landen zoals Zweden (wapenleveranties en sancties) en Zwitserland (sancties) partij zouden kiezen? Ik niet. Putin heeft 'het westen' verenigd tegen Rusland, dat heeft hij vooral aan zichzelf en in mindere mate aan Zelenskyy te danken.
Het is veel minder risicovol om gewoon die sancties te handhaven totdat Rusland moet toegeven. Dat duurt langer, maar uiteindelijk werkt de tijd wel in ons voordeel.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik de wijsheid niet in pacht heb. Ik ben dan ook blij dat het niet aan mij is om dergelijke moeilijke beslissingen te nemen.
Maar de redenering die ik volg is dat het westen tegen Rusland (en indirect China) moet zeggen: tot hier en niet verder. Ik ben er vrij zeker van dat we vroeg of laat in een gewapend conflict belanden met beide landen. Dan kun je maar beter een krachtig signaal afgeven en laten zien dat het ons menens is. Dat we bereid zijn om in actie te komen als er grenzen worden overschreden.
Ik kan ook een gigantische denkfout maken. Dat is goed mogelijk.
Kamil Galeev had daar wederom een hele goede twitter thread over vannacht.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niet. Vergeet het maar. Het is een oud DDR systeem. De bevolking zit gevangen in een systeem van angst. Het is vragen aan Noord-Korea om tegen hun leiders in opstand te komen.
Het hele 'het Russische volk wilt dit niet' argument is ook onzin.
Onderhandelen is niet hetzelfde als capituleren hé?quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:59 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
[..]
Hey jij roept steeds dat Oekraïne moet gaan onderhandelen over zijn eigen ondergang en vervolgens roep je dat mensen die dat een slecht idee vinden slachtoffers zijn van propaganda.
Ik heb helemaal nergens iets gezegd over afstaan van gebieden. Al lijkt met me waarschijnlijk dat die nep-republiekjes afgescheiden worden. Wat ik zeg is dat de keuze bestaat uit onderhandelen of vechten. Hoe die onderhandelingen er uit gaan zien en wat die eisen zijn is aan beide partijen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wanneer Duitsland een totalitair regime zou zijn en Nederland zou binnenvallen (hey, waar ken ik dat van), waarbij NL zich goed en langere tijd kon verdedigen waarna onderhandelingen zouden starten... tsja dan is het voor iemand in Spanje makkelijk om te zeggen: och doe wat water bij de de wijn, geef Oost-Nederland aan Duitsland. Maar je hebt hier niet alleen te maken met de levens/doden ten tijde van de oorlog. Je hebt ook te maken met de toekomst van de generaties na jou, ook die in Oost-Nederland. Mensen die wellicht helemaal niet bij zo'n totalitair regime willen horen.
Dat heeft niks te maken met vatbaar zijn voor propaganda of extremisme. Het ene land is het andere land binnengevallen. Er is 1 duidelijke agressor. Meer of minder kun je er niet van maken.
Tuurlijk is het hun recht. Ik zeg ook niet dat men Oekraïne moet dwingen om te stoppen met vechten of dat de burgers daar maar meteen de laarzen van Putin moeten gaan likken. Verre van,.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:50 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nou ja, het "bad guy" gedeelte zit er wmb vooral in dat men aan de Oekraïners zelf voorbijgaat. ZIJ willen (blijkbaar) strijden (en dat is imo ook niet bepaald onbegrijpelijk).
Om de wil van de Oekrainers om verzet te plegen te breken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Waarom wordt een kinderziekenhuis aangevallen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |