Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Tsja, als het carnaval maar niet in gevaar komt dan vinden ze het in Limburg wel best.quote:
Die afhankelijkheid is er altijdquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Die afhankelijkheid werkt twee kanten op, als je je goederen niet meer kwijt kunt ben je net zo goed fucked.
quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:13 schreef HSG het volgende:
Het westen wilde Oekraïne gebruiken voor als springplank om Rusland in de toekomst binnen te vallen dus Rusland verdedigd zich om die reden.
80 jaar geleden (1941) hebben jullie dat ook geprobeerd maar nu hebben de Russen die vieze spelletjes van het westen van te voren door.
De kosten liggen aanzienlijk hoger om verschillende redenen die niet per se bijdragen aan een sterker geheel in het geval van direct conflict. Dat terzijde zou de VS wel superieur zijn:quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:23 schreef Hathor het volgende:
Wel eens het militaire budget van de VS vergeleken met dat van China?
Diep triest, de wereld staat in brand maar niemand hoeft bang te zijn dat Carnaval niet doorgaat.quote:
Jij en Limburg zijn onze sterke rots in deze brandingquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:26 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hierbij een officiële oproep tot vrede.
Was getekend, Chevy
quote:
Vrede is een illusie. Groetjes.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:26 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hierbij een officiële oproep tot vrede.
Was getekend, Chevy
Is dit serieus?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:13 schreef HSG het volgende:
Het westen wilde Oekraïne gebruiken voor als springplank om Rusland in de toekomst binnen te vallen dus Rusland verdedigd zich om die reden.
80 jaar geleden (1941) hebben jullie dat ook geprobeerd maar nu hebben de Russen die vieze spelletjes van het westen van te voren door.
geforceerde woordgrappen zijn echt zo kut.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Salina het volgende:
Dit gaat wel uit de hand escaleren hé.
Kunnen we die gast niet gewoon even de put in gooien?
Ik heb duidelijk geen stalin zenuwen om weer een oorlog mee te moeken maken.
Als de economie klapt moeten we straks massaal gaan lenin.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Salina het volgende:
quote:
En als je nü niet ophoudt dan stuur ik je naar je kamer!quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:24 schreef Tengano het volgende:
Ik denk dat wij als FOK! ook een statement aan Puttin moeten afgeven waar hij van zal sidderen
ventjes zijn 12 ofzo?quote:
Wist je dat Lenin nog in goede staat 'in leven' wordt gehouden?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als de economie klapt moeten we straks massaal gaan lenin.
Doe maarquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Salina het volgende:
DAquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Salina het volgende:
Triest? Wat heeft carnaval met Oekraïne te maken? Vier lekker een feestje, waarom zou het leven hier niet door moeten gaan? Vier juist vooral carnaval.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:27 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Diep triest, de wereld staat in brand maar niemand hoeft bang te zijn dat Carnaval niet doorgaat.
Met wie? Medvedev.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als de economie klapt moeten we straks massaal gaan lenin.
Die emblemen zijn er net opgeplakt man.quote:
Zeker.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Triest? Wat heeft carnaval met Oekraïne te maken? Vier lekker een feestje, waarom zou het leven hier niet door moeten gaan? Vier juist vooral carnaval.
Denk dat het tegen zondag wel gespeeld is.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me af hoe snel Rusland Kiev in handen heeft. Twee weken?
Met dit tempo..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef Discombobulate het volgende:
Ik hoop het eerlijk gezegd. Hoe sneller hoe beter.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Denk dat het tegen zondag wel gespeeld is.
zijn indrukwekkender als ze met 100.000+ zijnquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef xminator het volgende:
[..]
Dit zijn de ventjes waar europa bang voor is.
Is een prestige stukje en laten zien dat je gruwelijk overwicht hebt. Zal dus de bedoeling te zijn om heeeeel snel alles in handen te hebben.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef Discombobulate het volgende:
Nee. Die zijn bang voor de tank waar deze ventjes in rijden. En voor de nukes die de baas van deze ventjes heeftquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef xminator het volgende:
[..]
Dit zijn de ventjes waar europa bang voor is.
Want?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik hoop het eerlijk gezegd. Hoe sneller hoe beter.
Ik verbied geen feestjes hoor. Maar dit is een heel beroerde kop.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Triest? Wat heeft carnaval met Oekraïne te maken? Vier lekker een feestje, waarom zou het leven hier niet door moeten gaan? Vier juist vooral carnaval.
hoe langer het duurt hoe meer dodenquote:
En wederom fake news, hou maar effe op met het posten van random tweets, want het is allemaal bedrog.quote:
Ik geef ze best een goeie kans eigenlijk, maar dan op lange termijn.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
Op Telegram beelden van opgeblazen Russische APC en soldaten, de Oekraïners hebben dus nog niet opgegeven.
Hi ha hoquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:33 schreef Boezeidekoe het volgende:
Nouja zeg, bel net het reisbureau om een weekendje Kiev te boeken, wordt de telefoon er ouderwets opgegooid!
Dan maar naar Moskou
Afhankelijk is relatief. Die producten kunnen in principe ook gewoon in Europa geproduceerd worden. Het is alleen duurder. De financiële gevolgen voor China zouden vele malen groter zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:26 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Die afhankelijkheid is er altijdOf heb jij geen pc, tv, kleding etc nodig?
@:Hathor onder Supermacht verstaan we niet alleen het financiele plaatje van het leger. Daar komt wel meer bij kijken
Ja, onhandig, oké.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:33 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ik verbied geen feestjes hoor. Maar dit is een heel beroerde kop.
hedde RED of die hard wel eens gezien? Die zijn ook geen 12 mee hequote:Op donderdag 24 februari 2022 12:29 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Je gaat geen AOW-ers naar het front sturen toch?
Gewoon lekker jonkies laten vechten.
Niks mis met aanwas van goedkope arbeidskrachten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:34 schreef hollandia02 het volgende:
Jaaa Oekraïnse vluchtelingen woohoo
Die fabrieken heb je niet in een paar maanden gebouwd he.. en je moet de grondstoffen ook nog ergens vandaan halen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Afhankelijk is relatief. Die producten kunnen in principe ook gewoon in Europa geproduceerd worden. Het is alleen duurder. De financiële gevolgen voor China zouden vele malen groter zijn.
Ben best bereid 150 euro meer uit te geven aan een tv die hier gemaakt is boven een chinese. Die incidentiele uitgave..quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Afhankelijk is relatief. Die producten kunnen in principe ook gewoon in Europa geproduceerd worden. Het is alleen duurder. De financiële gevolgen voor China zouden vele malen groter zijn.
Putinjugend?quote:
Helaas bestaat het merendeel van de grootste wereldleiders uit totale gekken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Je merkt nu wel welke politici echt totaal gestoord zijn he? Net zoals met de corona eigenlijk.
Het idee is dan dat als Rusland in Kiev is de hele toestand achter de rug is? Is dat niet wat naief?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoe langer het duurt hoe meer doden
Ja dat was bij Thierry inderdaad nog niet duidelijk.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Je merkt nu wel welke politici echt totaal gestoord zijn he? Net zoals met de corona eigenlijk.
Volkomen normale man.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja dat was bij Thierry inderdaad nog niet duidelijk.
Dan begint het pas echt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het idee is dan dat als Rusland in Kiev is de hele toestand achter de rug is? Is dat niet wat naief?
Ook een stukje desinformatie, kan mij niet voorstelen dat je als soldaat zo eble-ematisch gaat vechten.quote:
moet ukraine wel even een verzoek indienen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef SpecialK het volgende:
Ik hoop dat Oekraine het vol houdt om Rusland flink pijn te doen. En ik hoop dat de internationale gemeenschap snel ondersteuning aan ze biedt.
waarom zouden ze er blijven?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het idee is dan dat als Rusland in Kiev is de hele toestand achter de rug is? Is dat niet wat naief?
Eh ja, maar dat weten we toch al een paar uur?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef Alloch87 het volgende:
Als het echt zo is dat Rusland met grondtroepen Charkov binnen is gevallen, hit de shit de fan dan niet echt heel erg?
Die stad ligt toch buiten de Donbas? Dat zou dan toch betekenen dat Rusland zich niet alleen focust op de Donbas, maar geheel Ukraine?
Dat voorspelde de VS al weken.. de shit zou pas echt de fan hitten als er bommen landen in bijv. Polen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef Alloch87 het volgende:
Als het echt zo is dat Rusland met grondtroepen Charkov binnen is gevallen, hit de shit de fan dan niet echt heel erg?
Die stad ligt toch buiten de Donbas? Dat zou dan toch betekenen dat Rusland zich niet alleen focust op de Donbas, maar geheel Ukraine?
Uhm ja?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:23 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat durf je na de ontwikkelingen van afgelopen nacht gewoon te zeggen? Zoals Baudet al aangaf; Het morele gelijk gaat hierin niet helpen. Nu een keer koppie koppie gebruiken
Al wakker, Putin heeft gezegd dat het om geheel ukraine gaat.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef Alloch87 het volgende:
Pssst, er zijn ook mensen die werken. Die niet de gehele dag als een autist achter Fok zitten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:37 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Eh ja, maar dat weten we toch al een paar uur?
Ze vallen Kiev al aan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:36 schreef Alloch87 het volgende:
Zijn er ook geen 2 of 3 ofso.quote:
Eerder twee dagen. Het Pentagon had van tevoren al berekend dat Rusland maar zo'n drie dagen nodig zou hebben om het land over te nemen. Ze zijn wat langzamer begonnen, maar MichaelScott heeft een redelijke inschatting met zondag.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:31 schreef Discombobulate het volgende:
Wat is jouw definitie van 'massaslachting'?quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jij verzint je eigen definitie van massaslachting en dan is het inderdaad geen massaslachting. Jezus man wat een triestigheid.
Ja.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:38 schreef TLC het volgende:
Zit Putin zich nu af te trekken voor de tv met al die oorlogsbeelden ?
Nah, vast niet. Zoveel hebben we niet ingemeen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:38 schreef TLC het volgende:
Zit Putin zich nu af te trekken voor de tv met al die oorlogsbeelden ?
Dat denk ik ook, maar dan vallen die doden toch ook alsnog? Ik zie niet in waarom het "hoe sneller hoe beter" zou zijn dat Rusland in Kiev is, eigenlijk.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan begint het pas echt.
Oftewel niemand heeft daar enige baat bij. Chinezen al helemaal niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:35 schreef falling_away het volgende:
[..]
Die fabrieken heb je niet in een paar maanden gebouwd he.. en je moet de grondstoffen ook nog ergens vandaan halen.
Omdat elk regime dat ze er installeren het land niet onder controle kan houden zonder Russische steun? Ze hebben al twee revoluties gehad in een tijd dat ze behoorlijk meer pro-Russisch waren dan nu, dan is het nogal naïef om te denken dat de Oekraïners zich nu wel even neer zullen leggen bij de marionet die Poetin daar plaatst.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom zouden ze er blijven?
Georgie ging niet heel anders volgens mij
Ik denk dat Rusland (mits de mensen redelijk goed behandeld worden) de boel best aardig onder controle kan houden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Eerder twee dagen. Het Pentagon had van tevoren al berekend dat Rusland maar zo'n drie dagen nodig zou hebben om het land over te nemen. Ze zijn wat langzamer begonnen, maar MichaelScott heeft een redelijke inschatting met zondag.
De aftermath is waar het echt om gaat. Rusland moet een land van 40 miljoen mensen zonder enige steun onder de bevolking in bedwang houden, terwijl hun eigen economie de vernieling in geholpen wordt. Dat gaan ze niet volhouden, als Europa tenminste de sancties door kan zetten en niet na zondag zoiets heeft van okay het is gedaan precies, nu alle handel weer openzetten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat snap ik. Maar ik dacht dat je dit bracht alsof het nieuws was. Dus ik vroeg mij af wat dan het nieuws was.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:38 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Pssst, er zijn ook mensen die werken. Die niet de gehele dag als een autist achter Fok zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |