Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Klopt. Je krijgt bij een investering van 100 euro bij 9% 24 euro rente, maar je mag 25% van je rendement afdragen aan KOM. Totaal niet interessant. Als het project in de problemen komt, lopen de kosten op en mogelijk het rendement naar beneden
Laatste paar termijnen zijn de kosten hoger dan de rente zelfs.
[..] Laatste paar termijnen zijn de kosten hoger dan de rente zelfs.
klopt, al kijk ik zelf naar het totaalbedrag gedurende de lening. Ook een vreemde gedachte van KOM is dat je bij een vervroegde aflossing over alle termijnen de 10 cent betaald ook al is het maar 1 afdracht.
[..] klopt, al kijk ik zelf naar het totaalbedrag gedurende de lening. Ook een vreemde gedachte van KOM is dat je bij een vervroegde aflossing over alle termijnen de 10 cent betaald ook al is het maar 1 afdracht.
KOM zal zich zelf zeker niets te kort doen.
Mogelijk doen te te kort/ te weinig aan slechte betalers.
Op woensdag 9 februari 2022 10:00 schreef obligataire het volgende: Ik heb het eerder gelezen als een toezegging dat hij het uiterste best zal doen om zijn verplichtingen na te komen. We weten hier ook wel dat het niet meer kan zijn, dan dat. De man is een jonge enthousiaste ondernemer
Die nuancering heb ik volgens mij ook wel aangebracht in m'n post. Maar, hier komen ook veel beginnend crowdfunding-investeerders, die zich misschien nog verkijken op investeringen. Trust me, ik heb het begin ook echt wel fouten gemaakt. Van garanties word ik toch een beetje kriebelig, zeker van autoverkopers Geen rendement zonder risico.
Op maandag 7 februari 2022 17:34 schreef Horsemen het volgende: Wijziging in de lening aanvraag Collin project Lano klussenbedrijf [..] Zie verder de pitch
1 februari jl. is de crowdfunding van LANO Klussenbedrijf B.V. live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het initiële streefbedrag van ¤ 705.000,- (inclusief ¤ 140.000,- overbrugging voor de verkoop van de privéwoning). We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. Dit heeft geresulteerd tot de volgende wijzingen:
Er is een investeerder gevonden die het bedrag van ¤ 140.000, wilt verstrekken als overbrugging tot de opbrengst van de verkoop van de privéwoning aan de Binnendijk 203, 8244 AE Lelystad vrij komt;
Het streefbedrag om te funden via Collin Crowdfund wordt hiermee verlaagd tot ¤ 565.000,; De looptijd is 60 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing en een slottermijn van ¤ 435.000,; De eenmalige aflossing van ¤ 140.000,, die uiterlijk op 1 juli 2022 zou plaatsvinden, komt hiermee te vervallen; De LTV bij start bedraagt 81%. Bij de slottermijn bedraagt de LTV 62%. Samengevat wordt de nieuwe opzet als volgt:
Leenbedrag: ¤ 565.000,- Rente: 6,5% Looptijd: 60 maanden, met een slottermijn van ¤ 435.000,- Zekerheden en voorwaarden:
De debiteuren zijn Lano Klussenbedrijf B.V. en Lano Totaal B.V. Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 705.000,- op de bedrijfswoning met grond van ruim 7.000 m2 en bijbehorende loodsen aan de Lisdoddeweg 2, 8251 SM te Dronten, kadastraal bekend als sectie B, nummer 1642 te Dronten, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het onroerend goed heeft een marktwaarde van ¤ 700.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 5 januari 2022. De heer Offermans geeft een persoonlijke borgstelling af voor ¤ 100.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde op basis van de overwaarde het pand aan de Lisdoddeweg 2 te Dronten. De (huidige en toekomstige) roerende zaken van Lano Totaal B.V. en Lano Klussenbedrijf B.V. worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. De (huidige en toekomstige) huurpenningen voortkomend uit de verhuur van de bijbehorende loodsen aan de Lisdoddeweg 2, 8251 SM te Dronten, kadastraal bekend als sectie B, nummer 1642 te Dronten, worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. Men heeft de mogelijkheid om gedurende de laatste 24 maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, vervroegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders. Aanvullend heeft men de mogelijkheid om in de laatste zes maanden van de looptijd, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de lening volledig vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente, als de ondernemer zijn lening via Collin Crowdfund gaat herfinancieren. De investeerders in deze lening krijgen in dat geval een eerste investeringskans in de nieuwe lening. Men heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven. De extra aflossing zal in mindering worden gebracht op de slottermijn.
[..] Die nuancering heb ik volgens mij ook wel aangebracht in m'n post. Maar, hier komen ook veel beginnend crowdfunding-investeerders, die zich misschien nog verkijken op investeringen. Trust me, ik heb het begin ook echt wel fouten gemaakt. Van garanties word ik toch een beetje kriebelig, zeker van autoverkopers Geen rendement zonder risico.
Is uiteraard ook allemaal begrijpelijk.
De autobranche heeft gewoon een slechte naam, en ik kan wel vertellen dat ik totaal anders ben, maar voor jullie blijft het toch altijd een verhaal van zien en dan pas geloven.
Nogmaals is iedereen van harte welkom om eens persoonlijk kennis te komen maken!
Op de relatief hoge slottermijn in combinatie met de leeftijd van de ondernemer, is er niet heel veel op aan te merken. Die slottermijn zou normaal wel afgedekt moeten zijn met de hypotheek op dat pand.
Bij de bank zal meneer niet aan hoeven te kloppen gezien de branche en z'n leeftijd.
Dat klopt wel. Was laatste bij de bank voor een KYC en toen hadden we het er 'n beetje over. Toen noemden ze o.a. de autohandel als 'n branche die ze het liefst helemaal niet zouden doen. En dat ging dan over 'n bankrekening, laat staan voor financiering o.i.d.
Op vrijdag 14 januari 2022 13:11 schreef Buurman_ het volgende: Voor de liefhebber, er staat weer 15k open in schijf 1B Rotterdam Dordtselaan 88 B. Betaling net ook overgemaakt, ging allemaal goed. Geen adresgegevens in moeten vullen zoals de vorige keer.
Ik zie net het betaalschema. Er worden de volledige kosten in het 2e jaar (halfjaar) in rekening gebracht.
Op de relatief hoge slottermijn in combinatie met de leeftijd van de ondernemer, is er niet heel veel op aan te merken. Die slottermijn zou normaal wel afgedekt moeten zijn met de hypotheek op dat pand.
Bij de bank zal meneer niet aan hoeven te kloppen gezien de branche en z'n leeftijd.
Heb hem ook meegepakt door die makelaar van gisteren door te rollen. Niet dat die zo heel slecht is maar denk dat de sauna op een aantal punten beter scoort. Pfff wat een dure tijden bij Collin
[..] Heb hem ook meegepakt door die makelaar van gisteren door te rollen. Niet dat die zo heel slecht is maar denk dat de sauna op een aantal punten beter scoort. Pfff wat een dure tijden bij Collin
Die makelaar heb ik me voor ¤ 500 ingeschreven. Er zit nog geen woonbestemming op dat pand en dat kan best nog wel even duren, maar denk dat dat bij de zekerheid zeg maar de spoiler is, die woonbestemming.
Die Thaise afhaaltoko klinkt ook niet verkeerd. Enige "probleem" is, is dat er over mevrouw amper wat te vinden is. Qua zekerheden echter wel goed afgedekt door de woning van d'r vader.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sinds vorig jaar februari is er een vonnis gekomen. Op basis daarvan hebben wij getracht een betalings regeling overeen te komen die onregelmatig nagekomen werd. Per januari hebben we een nieuwe betalings regeling. Eerst gaan we onze kosten hiervan betalen.
Het gebrek aan concrete informatie: 1.: wat is het bedrag wat is overeengekomen in de betalings regeling 2.: hoeveel maanden is er vorig jaar betaald 3.: hoeveel GvE/Flanderijn kosten worden er ingehouden voordat er iets ten goede van investeerders komt is toch wel een bron van ergernis bij GvE wat mij betreft.
maar de update zonder enige concrete informatie is wel ***VERTROUWELIJK***
- LTV van 100 op bedrijfsmatig onroerend goed - Geen bouwdepot dus in eerste instantie alleen een 1e hypotheek op de bouwkavel (LTV 165) - Geen/nauwelijks eigen inbreng + Flinke aflossing gedurende de looptijd maar dat moet nog maar waargemaakt gaan worden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sinds vorig jaar februari is er een vonnis gekomen. Op basis daarvan hebben wij getracht een betalings regeling overeen te komen die onregelmatig nagekomen werd. Per januari hebben we een nieuwe betalings regeling. Eerst gaan we onze kosten hiervan betalen.
Het gebrek aan concrete informatie: 1.: wat is het bedrag wat is overeengekomen in de betalings regeling 2.: hoeveel maanden is er vorig jaar betaald 3.: hoeveel GvE/Flanderijn kosten worden er ingehouden voordat er iets ten goede van investeerders komt is toch wel een bron van ergernis bij GvE wat mij betreft.
Hele legitieme vragen die m.i. inderdaad in de update hadden moeten staan.
Zit zelf niet in dit project maar zou de vragen zeker aan GvE stellen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 09-02-2022 12:25:04 ]
Op woensdag 9 februari 2022 12:02 schreef ETphonehome het volgende: Het gebrek aan concrete informatie: 1.: wat is het bedrag wat is overeengekomen in de betalings regeling 2.: hoeveel maanden is er vorig jaar betaald 3.: hoeveel GvE/Flanderijn kosten worden er ingehouden voordat er iets ten goede van investeerders komt is toch wel een bron van ergernis bij GvE wat mij betreft.
Het zou een goede zaak zijn als er financieel transparant wordt gehandeld, dus zichtbaar maken welke kosten wanneer aan wie worden betaald en in de voorwaarden volgorde van afhandeling ook benoemen, kan er niemand meer over klagen. Door hierin niet transparant te zijn geef je op z'n minst de kans dat er een indruk ontstaat dat je iets te verberegen hebt als platform. Ik zie in voorstellen voor finale kwijting ook nooit hoeveel het platform er zelf aan over gaat houden, financiele transparantie zou het vertrouwen we positief beinvloeden wat mij betreft.
[..] Het zou een goede zaak zijn als er financieel transparant wordt gehandeld, dus zichtbaar maken welke kosten wanneer aan wie worden betaald en in de voorwaarden volgorde van afhandeling ook benoemen, kan er niemand meer over klagen. Door hierin niet transparant te zijn geef je op z'n minst de kans dat er een indruk ontstaat dat je iets te verberegen hebt als platform. Ik zie in voorstellen voor finale kwijting ook nooit hoeveel het platform er zelf aan over gaat houden, financiele transparantie zou het vertrouwen we positief beinvloeden wat mij betreft.
Dat lijkt me eigenlijk zelfs de basis en noodzaak dat je daar openheid over geeft. Een leuke extra zou bijvoorbeeld zijn dat investeerders kunnen stemmen over bv. het al dan niet akkoord gaan met een regeling, bod tegen finale kwijting e.d.
[..] Dat lijkt me eigenlijk zelfs de basis en noodzaak dat je daar openheid over geeft. Een leuke extra zou bijvoorbeeld zijn dat investeerders kunnen stemmen over bv. het al dan niet akkoord gaan met een regeling, bod tegen finale kwijting e.d.
Er wordt nooit transparant gecommuniceerd over betalingsregelingen, ik vind dat ook een bron van ergernis. Geef gewoon transparant aan wat de (jaarlijkse) kosten van Flanderijn, GVE en eventuele rechtzaak zijn. Maar ik denk dat ze niet willen dat wij dat weten zodat ze alle (jaarlijkse) kosten steeds kunnen voldoen zonder dat de investeerders gaan zeuren.
Sp*rtcentrum De Lo*ds is ook zo'n project, is ook een betalingsregeling vanaf 2018, maar we hebben pas één keer een termijn gekregen. Het zou mij niet verbazen als de jaarlijkse kosten van Flanderijn, GVE hoger zijn dan de betalingsregeling aangezien de termijnbedragen maar ¤814,- zijn.
[..] Er wordt nooit transparant gecommuniceerd over betalingsregelingen, ik vind dat ook een bron van ergernis. Geef gewoon transparant aan wat de (jaarlijkse) kosten van Flanderijn, GVE en eventuele rechtzaak zijn. Maar ik denk dat ze niet willen dat wij dat weten zodat ze alle (jaarlijkse) kosten steeds kunnen voldoen zonder dat de investeerders gaan zeuren.
Sp*rtcentrum De Lo*ds is ook zo'n project, is ook een betalingsregeling vanaf 2018, maar we hebben pas één keer een termijn gekregen. Het zou mij niet verbazen als de jaarlijkse kosten van Flanderijn, GVE hoger zijn dan de betalingsregeling aangezien de termijnbedragen maar ¤814,- zijn.
Ik heb 1x een opgave ontvangen van de kosten voor een ander project.
quote:
De kosten die we tot nu toe via derden hebben gemaakt zijn; • Griffierecht rechtbank ¤ 3.903,00 • Honorarium Advocaat ¤ 3.000,-- • Dagvaarding ¤ 80,42 • Incassokosten ¤ 1.137,40
De kosten die Geldvoorelkaar.nl maakt (los van derden) worden overigens niet meegenomen en/of doorbelast aan geldnemer of investeerders.
De kosten uit updates blijken nu opgelopen naar E 9.500. De ondernemers betalen 250 per maand terug en is een langlopende ORV afgesloten verpand aan het platform. Het is afwachten of er nog iets terugkomt naar de investeerders. Dit kan nog vanaf heden tot en 2059
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 09-02-2022 12:50:42 ]
Ze kunnen bij GVE dan beter een finaal bedrag afspreken als de kosten hoger zijn dan de betalingsregeling, want als Flanderijn al >1000 euro per jaar rekent per traject dan heeft een betalingsregeling van ¤100,- per maand dus geen zin, want dan wordt het een eindeloos project waar alleen Flanderijn beter van wordt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog anderen die hier in zitten? Dit was via CrowdAboutNow. Waar ik eigenlijk al jaren niets meer instop omdat ik niet zo tevreden ben met hen als organisatie.
Op woensdag 9 februari 2022 12:28 schreef Halcon het volgende: Een leuke extra zou bijvoorbeeld zijn dat investeerders kunnen stemmen over bv. het al dan niet akkoord gaan met een regeling, bod tegen finale kwijting e.d.
Dat is bij de (meeste?) platform ook het geval, alleen krijg je daar vaak zoals dat hier wordt genoemd, Koreaanse (or Russische) uitslagen In de situatie zoals afgelopen twee jaar met sluitingen retail/horeca wegens covid maatregelen is er wel een collectieve route zonder stemming bewandeld, in het begin had ik daar wel wat bedenkingen bij maar achteraf gezien is de collectieve aanpak denk ik niet verkeerd geweest.
De platformen leggen bijna altijd (ik kan me zelf geen project waar ik in zit herinneren waar het niet zo was) de voorstellen als "goed voorstel, stem vooral voor" bij de investeerders neer. Hoe met dit soort stemmingen etc. wordt omgegaan staat normaal gesproken in de algemene voorwaarden beschreven.
[..] - LTV van 100 op bedrijfsmatig onroerend goed - Geen bouwdepot dus in eerste instantie alleen een 1e hypotheek op de bouwkavel (LTV 165) - Geen/nauwelijks eigen inbreng + Flinke aflossing gedurende de looptijd maar dat moet nog maar waargemaakt gaan worden.
Ik twijfel…
Idd spannend project in de beginfase. Als unit in een bedrijfsverzamelgebouw in Wageningen, lijkt het mij wel een heel verhandelbaar object.......
[..] Dat zijn volgens mij de franchinehouders van 30ml.
Ja, dit was hun tweede zaak, na hun oorspronkelijke 30ml (ook in de binnenstad van Utrecht). Ik vond het destijds al niet OK tegenover de potentieele investeerders dat zij, als niet starters, deze tweede zaak via Crowdaboutnow wilden financieren.
Nog anderen die hier in zitten? Dit was via CrowdAboutNow. Waar ik eigenlijk al jaren niets meer instop omdat ik niet zo tevreden ben met hen als organisatie.
Gecondoleerd.
Zit niet in deze. CAN is ook wel bekend als Crowdgiving ipv funding.
De projecten hebben een hoog gunbaarheid factor. De projecten waar ik aan mee gedaan heb was het me alleen om de incentive te doen.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
We hebben hier de (stilzwijgende?) afspraak dat we niet in absolute bedragen over onze investeringen praten, maar iets zeggen als: geïnvesteerd voor mijn basisbedrag, twee keer mijn basisbedrag, e.d.
Dit om te voorkomen dat mensen hier beoordeeld gaan worden op de hoeveelheid geld die ze (kunnen) investeren i.p.v. hun inbreng hier, in de vorm van nuttige informatie voor anderen.
[..] We hebben hier de (stilzwijgende?) afspraak dat we niet in absolute bedragen over onze investeringen praten, maar iets zeggen als: geïnvesteerd voor mijn basisbedrag, twee keer mijn basisbedrag, e.d.
Dit om te voorkomen dat mensen hier beoordeeld gaan worden op de hoeveelheid geld die ze (kunnen) investeren i.p.v. hun inbreng hier, in de vorm van nuttige informatie voor anderen.
Ok, duidelijk. Dan doe ik voortaan mee aan die (stilzwijgende) afspraak.
[..] Ja, dit was hun tweede zaak, na hun oorspronkelijke 30ml (ook in de binnenstad van Utrecht). Ik vond het destijds al niet OK tegenover de potentieele investeerders dat zij, als niet starters, deze tweede zaak via Crowdaboutnow wilden financieren.
Blij dat ik niet meegedaan heb...
Zou dit gevolgen kunnen hebben voor het HCN project van een franchise in Tilburg van een paar maanden geleden?
Het lijkt erop dat de oorspronkelijke franchinegevers er in 2020 zijn uitgestapt en er een overname is geweest. De commercieel directeur van capital circle is sindsdien mede eigenaar van de franchiseorganisatie. https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl
Als gewaardeerd investeerder willen u graag attenderen op de volgende investeringskans:
Financiering vastgoed Nijmegen (25328)
Er is een fors woningtekort in Nederland. De heren ***** en ******, beiden ervaren vastgoedondernemers, willen hier wat aan doen. Zij zien veel kansen in de markt en transformeren oude, vervallen panden naar aantrekkelijke en toekomstbestendige woonobjecten.
Nu wenden zij zich tot u. Zij willen de aangevraagde financiering aanwenden als werkkapitaal, zodat zij nieuwe beleggingspanden kunnen aankopen en zo hun vastgoedportefeuille kunnen blijven uitbreiden.
Als zekerheid bieden zij een eerste hypothecaire inschrijving op een reeds getransformeerd vastgoedobject in Nijmegen. Daarnaast is er nog sprake van een negatieve hypotheekverklaring op de naastgelegen woning met een substantiële overwaarde.
Hieronder zetten we voor u de belangrijkste kenmerken van de lening op een rij:
• Kredietbedrag: ¤960.000,- • Leenvorm: Vastgoedlening • Looptijd: 24 maanden • Rente: 5,9% Belangrijkste zekerheden: Eerste hypothecaire inschrijving op ******** 3D en 3F te Nijmegen met een marktwaarde van ¤ 1.200.000,-. Negatieve hypotheekverklaring op het appartement aan de ******** 3E te Nijmegen met een taxatiewaarde van ¤ 580.000,-.
Het lijkt erop dat de oorspronkelijke franchinegevers er in 2020 zijn uitgestapt en er een overname is geweest. De commercieel directeur van capital circle is sindsdien mede eigenaar van de franchiseorganisatie. https://www.linkedin.com/(...)originalSubdomain=nl
Het project 30ml Zadelstraat in Utrecht was volgens mij de eerste. Die is in 2018 begonnen en afgelopen augustus vervroegd afgelost. Dit was een project van Capital C. daarna is het gesloten.
Ik weet nog dat ik blij was met die vervroegde aflossing want de betalingen liepen niet al te best meer.
Er is een fors woningtekort in Nederland. De heren ***** en ******, beiden ervaren vastgoedondernemers, willen hier wat aan doen. Zij zien veel kansen in de markt en transformeren oude, vervallen panden naar aantrekkelijke en toekomstbestendige woonobjecten.
Nu wenden zij zich tot u. Zij willen de aangevraagde financiering aanwenden als werkkapitaal, zodat zij nieuwe beleggingspanden kunnen aankopen en zo hun vastgoedportefeuille kunnen blijven uitbreiden.
Als zekerheid bieden zij een eerste hypothecaire inschrijving op een reeds getransformeerd vastgoedobject in Nijmegen. Daarnaast is er nog sprake van een negatieve hypotheekverklaring op de naastgelegen woning met een substantiële overwaarde.
Hieronder zetten we voor u de belangrijkste kenmerken van de lening op een rij:
• Kredietbedrag: ¤960.000,- • Leenvorm: Vastgoedlening • Looptijd: 24 maanden • Rente: 5,9% Belangrijkste zekerheden: Eerste hypothecaire inschrijving op ******** 3D en 3F te Nijmegen met een marktwaarde van ¤ 1.200.000,-. Negatieve hypotheekverklaring op het appartement aan de ******** 3E te Nijmegen met een taxatiewaarde van ¤ 580.000,-.
Middels onderstaande link kunt u, vanaf 17:00 uur, het project inzien en als eerste investeren:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 9 februari 2022 17:07 schreef Buurman_ het volgende: Verrek inderdaad. Das niet netjes. De kosten worden na de eerste 12 maanden gehalveerd toch?
Ooit heeft sig daar eens een uitspraak over gedaan toen daar door diversen personen bij een ander project opmerkingen over zijn gemaakt. Toen is er een reactie gekomen in de vom van een update bij het project, alleen betaalschema is daar ook nooit op aangepast. Ook is er toen (mondeling?) aangegeven dat ze hier naar zouden gaan kijken om het structureel aan te passen en mogelijk mandelijks kosten in te gaan houden. Alleen is dat denk ik nergens vastgelegd en nu dus afhankelijk hoe goed LK heeft geslapen. Want als ze het maandelijks gaan doen of steeds met de periode rekening gaan houden gaat het sig gewoon geld kosten.
Gevonden: bij Rontgenstraat 35C te Vlaardingen (dec 2020) speelt zo'n dingetje, gaat over periode van 26 maanden en in de 24ste periode wordt gewoon nieuw vol jaar kosten in rekening gebracht volgens het betaalschema. Daar is voor funding van het project al een update voor geklomen nadat er wat gemopper kwam.
quote:
LAATSTE 2 MAANDEN BEHEERVERGOEDING. Voor de laatste twee maanden van dit project, uitgaande van de aangegeven looptijd van 2 jaar en 2 maanden, zal SamenInGeld geen beheervergoeding in rekening brengen!
Ik heb al tijden niks kunnen investeren bij GvE omdat ik telkens te laat ben. En behalve Max en Lenderspender laten crowdfunding platformen me niet toe omdat ik buiten de EU woon.
[..] Ooit heeft sig daar eens een uitspraak over gedaan toen daar door diversen personen bij een ander project opmerkingen over zijn gemaakt. Toen is er een reactie gekomen in de vom van een update bij het project, alleen betaalschema is daar ook nooit op aangepast. Ook is er toen (mondeling?) aangegeven dat ze hier naar zouden gaan kijken om het structureel aan te passen en mogelijk mandelijks kosten in te gaan houden. Alleen is dat denk ik nergens vastgelegd en nu dus afhankelijk hoe goed LK heeft geslapen. Want als ze het maandelijks gaan doen of steeds met de periode rekening gaan houden gaat het sig gewoon geld kosten.
Gevonden: bij Rontgenstraat 35C te Vlaardingen (dec 2020) speelt zo'n dingetje, gaat over periode van 26 maanden en in de 24ste periode wordt gewoon nieuw vol jaar kosten in rekening gebracht volgens het betaalschema. Daar is voor funding van het project al een update voor geklomen nadat er wat gemopper kwam. [..]
Bij het volgende project zijn ook de kosten in het 2e jaar verlaagd vanwege looptijd:
quote:
Met het oog op de kosten voor de investeerder is er voor project Kasteel Bleienbeekstraat 7 D te Maastricht, waarin u heeft geïnvesteerd, een aanpassing gedaan. Omdat het project in het 2e jaar 6 ipv 12 maanden loopt is er voor gekozen om in het 2e jaar de helft van de kosten te rekenen.
Het uitbetalingsschema op de site is aangepast.
Heeft u nog vragen of opmerkingen? Wij horen dat graag van u!
[..] Dat is bij de (meeste?) platform ook het geval, alleen krijg je daar vaak zoals dat hier wordt genoemd, Koreaanse (or Russische) uitslagen In de situatie zoals afgelopen twee jaar met sluitingen retail/horeca wegens covid maatregelen is er wel een collectieve route zonder stemming bewandeld, in het begin had ik daar wel wat bedenkingen bij maar achteraf gezien is de collectieve aanpak denk ik niet verkeerd geweest.
De platformen leggen bijna altijd (ik kan me zelf geen project waar ik in zit herinneren waar het niet zo was) de voorstellen als "goed voorstel, stem vooral voor" bij de investeerders neer. Hoe met dit soort stemmingen etc. wordt omgegaan staat normaal gesproken in de algemene voorwaarden beschreven.
Als er Koreaanse of Russische uitslagen uit komen, dan is dat zo. Da's een beetje het risico natuurlijk als je met heel veel mensen in iets investeert en die mensen blijkbaar allemaal hetzelfde denken op dat punt.
Laten stemmen zou ik in elk geval wel positief vinden. Wel met een objectieve 'pitch' uiteraard. Maar als voor het voorstel meer oplevert dan naar de rechter stappen, executieveilingen opstarten e.d., dan mag dat best gezegd worden.
In een ver verleden Bijzonder Beheer gedaan. Dan was een voorstel van een klant die jaren had lopen klooien vaak ook op het eerste zicht belachelijk, maar interessanter dan loonbeslag leggen (met als gevolg dat 'ie minder uren gaat werken), een tweedehands auto veilen of weet ik wat al niet meer.
[..] Als er Koreaanse of Russische uitslagen uit komen, dan is dat zo. Da's een beetje het risico natuurlijk als je met heel veel mensen in iets investeert en die mensen blijkbaar allemaal hetzelfde denken op dat punt.
Laten stemmen zou ik in elk geval wel positief vinden. Wel met een objectieve 'pitch' uiteraard. Maar als voor het voorstel meer oplevert dan naar de rechter stappen, executieveilingen opstarten e.d., dan mag dat best gezegd worden.
In een ver verleden Bijzonder Beheer gedaan. Dan was een voorstel van een klant die jaren had lopen klooien vaak ook op het eerste zicht belachelijk, maar interessanter dan loonbeslag leggen (met als gevolg dat 'ie minder uren gaat werken), een tweedehands auto veilen of weet ik wat al niet meer.
Het vervelende is alleen dat het platform soms een slecht voorstel met een positieve draai presenteert om van het probleem af te zijn.. Veel investeerders zonder kritische blik (die hier meestal niet meelezen ) gaan dan zonder nadenken akkoord. Zo krijg je bij een slecht voorstel voor investeerder toch een Noord Koreaanse uitslag met akkoord.
[..] Wtf. Bijna een miljoen in no-time geïnvesteerd.
Ik heb al tijden niks kunnen investeren bij GvE omdat ik telkens te laat ben. En behalve Max en Lenderspender laten crowdfunding platformen me niet toe omdat ik buiten de EU woon.
Begint me wat te irriteren.
Straks om 19uur nog een miljoen project. Waardevoorjegeld. Ben echt benieuwd of investeerders deze rente slikken.
quote:
Van dit rentepercentage wordt u niet rijk. Dat is duidelijk. Maar dat hoeft misschien ook niet altijd de drijfveer te zijn. Bij de bank kost sparen u op dit moment geld terwijl uw investering in Eleos zo belangrijk is. Als eerste versterkt het Eleos en stelt het hen in staat om hun waardevolle en mooie werk voor hun cliënten op een hoogwaardige manier te blijven doen. Daarnaast is het ook een testcase.
Als het lukt om op deze manier als investeerders en zorgorganisaties de handen ineen te slaan, opent dat de weg voor meer christelijke (zorg)organisaties om ook op deze manier financieel gesteund te worden door investeerders die willen investeren met hun hart.
Mag ik een beleefd beroep op u doen om dit met elkaar mogelijk te maken en die 1 miljoen euro bij elkaar te brengen. Dat mag met een groot bedrag, en kan ook met een bedrag vanaf 100 euro. Als u maar investeert vanuit uw hart!
[ Bericht 19% gewijzigd door KrekelJapie op 09-02-2022 18:58:27 ]
[..] Het vervelende is alleen dat het platform soms een slecht voorstel met een positieve draai presenteert om van het probleem af te zijn.. Veel investeerders zonder kritische blik (die hier meestal niet meelezen ) gaan dan zonder nadenken akkoord. Zo krijg je bij een slecht voorstel voor investeerder toch een Noord Koreaanse uitslag met akkoord.
Ja, dat is niet netjes uiteraard.
Ook dat wel herkenbaar uit mijn BB-tijd. Voor allerlei dingen moest akkoord gehaald worden bij de directie. Dat deed ik dan meestal. Dan kreeg je ook van die hosanna-voorstellen, zodat de desbetreffende collega van het dossier af was.
[..] Het project 30ml Zadelstraat in Utrecht was volgens mij de eerste. Die is in 2018 begonnen en afgelopen augustus vervroegd afgelost. Dit was een project van Capital C. daarna is het gesloten.
Ik weet nog dat ik blij was met die vervroegde aflossing want de betalingen liepen niet al te best meer.
De eerste 30ml zat in de Mariastraat in Utrecht. In 2017 zijn ze wegens succes verhuisd naar een groter pand aan het Vredenburg. Dat was het eerste crowdfundproject, bij CAN: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/30mlvredenburg Daarna zijn de franchisezaken gekomen, waaronder die aan de Zadelstraat. Zoals je zegt is die inmiddels ook alweer gesloten: https://indebuurt.nl/utre(...)in-de-plaats~179582/
Eleos werkt met verschillende regio’s: regio Noord, regio Midden en regio Zuid. Elke regio wordt aangestuurd door een regiodirecteur. Deze regiodirecteuren vormen samen met de directeur Bedrijfsvoering, concerncontroller, manager de fontein en de raad van bestuur het Centraal Management Team (CMT) van Eleos. Meer informatie over de raad van bestuur en de raad van toezicht vindt u op de website van Eleos.
Een paar aanhalingstekens had het duidelijker gemaakt. "de fontein" (inderdaad: tweemaal een onderkast) is een behandelcentrum van Eleos in Bosch en Duin.
Eleos wilde zelf maar 2% betalen gezien de aanvraag:
quote:
Samengevat wordt hierbij door Eleos een financieringsaanvraag gedaan voor de investeringen in respectievelijk een huurpand in Dordrecht en Hoevelaken met een totale omvang van ¤ 1.000.000 voor de periode van 5 jaar waarbij 50% lineair afgelost wordt, met een slotaflossingstermijn van ¤ 500.000, tegen een rentepercentage (incl. beheerkosten) van 2,0%.
De voorgenomen planning is de financiering uiterlijk ultimo 2021 afgerond te hebben. Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.
Maar dat is/was een vof, dus in beginsel vennoten hoofdelijk aansprakelijk, toch? Dan lijkt me (op basis van wat ik nu lees) het opstellen van een eindbalans, de schade opmaken en zonder faillisement (en eerst even de naam aanpassen zodat je met de oorspronkelijke naam en bijbehorende goodwill verder kunt) gewoon stoppen een wel een erg gemakkelijke uitweg om van je schuldeisers af te komen, dat zou elke ondernemer wel willen. Ik zal vast details missen, maar ik krijg hier wel een beetje vreemd gevoel bij.
Ik zie nu dat de vof met dat kvk nummer ergens rond mei 2017 is opgeheven, dus ha kun je als dat toen niet is geregeld wel vergeten.
[ Bericht 5% gewijzigd door tnhb op 09-02-2022 20:14:12 ]
[..] Maar dat is/was een vof, dus in beginsel vennoten hoofdelijk aansprakelijk, toch? Dan lijkt me (op basis van wat ik nu lees) het opstellen van een eindbalans, de schade opmaken en zonder faillisement (en eerst even de naam aanpassen zodat je met de oorspronkelijke naam en bijbehorende goodwill verder kunt) gewoon stoppen een wel een erg gemakkelijke uitweg om van je schuldeisers af te komen, dat zou elke ondernemer wel willen. Ik zal vast details missen, maar ik krijg hier wel een beetje vreemd gevoel bij.
De CAN pitch uit 2017 heeft het inderdaad over een VOF. Het liquidatiebericht dat hierboven gepost werd heeft het echter over een BV, die bovendien blijkbaar een keer van naam is veranderd. Het indebuurt bericht uit jan. 2021 dat ik hierboven gelinkt heb heeft het bovendien over de twee oprichters als "voormalige eigenaren van 30ml". Er lijken dus nogal wat veranderingen te hebben plaatsgevonden in die paar jaar.
Op woensdag 9 februari 2022 19:57 schreef tnhb het volgende: Ik zie nu dat de vof met dat kvk nummer ergens rond mei 2017 is opgeheven, dus ha kun je als dat toen niet is geregeld wel vergeten.
Dit is wel echt slecht. Dus eerst ga je als VOF geld ophalen via een crowdfundplatform waar je geen enkele zekerheid hoeft te stellen en waarvan je weet dat er bij betalingsproblemen geen enkele actie zal worden ondernomen, en vervolgens verander je twee maanden na de succesvolle crowdfundactie ook nog eens je VOF naar een BV om van je HA af te komen...
edit: bovenstaande is misschien wel wat erg speculatief wat betreft de motivaties voor de handelswijze van de personen in kwestie. Er kunnen natuurlijk ook heel legitieme redenen zijn geweest om de VOF te wijzigen in een BV (zoals bijvoorbeeld het plan om een franchiseorganisatie op te zetten).
[ Bericht 14% gewijzigd door OpDieFiets op 09-02-2022 20:34:49 ]
[..] Dit is wel echt slecht. Dus eerst ga je als VOF geld ophalen via een crowdfundplatform waar je geen enkele zekerheid hoeft te stellen en waarvan je weet dat er bij betalingsproblemen geen enkele actie zal worden ondernomen, en vervolgens verander je twee maanden na de succesvolle crowdfundactie ook nog eens je VOF naar een BV om van je HA af te komen...
Dan blijf je toch gewoon HA als dat contract niet wordt aangepast? Die BV is formeel heel iemand anders, die niks met die overeenkomst te maken heeft. En als de VOF overdraagt aan de BV, dan heeft dat geen derdenwerking.
Tsja, inderdaad, ontdekte ook net de opheffing vof ergens richting mei 2017 (CAN pitch is van feb 2017), dus dat is vrijwel direct na funding geweest lijkt me zo. Zonder extra info is hier eigenlijk niets zinnigs meer over te zeggen, behalve dat het een moeizame route zal zijn om daar nog wat uit te halen. Recente naamswijziging is waarschijnlijk vanwege veiligstellen goodwill/naam, dat zie je helaas bij faillisement en/of opheffing wel vaker en niet elke curator is daar bij een faillisement even alert op. Bij *-reizen speelde dat meen ik ook, maar daar heef curator wel doorgepakt en de merknaam opgeeist.
NB. Overeengekomen is dat binnen ca. 12 maanden uit de verkoopopbrengst van het woonhuis gelegen aan ¤250.000 boetevrij zal worden afgelost, waarna de rente verlaagd zal worden naar 5,25% per jaar.
[..] Lijkt een mooie, er staat allen nergens wat de actuele waarde is van de grond en de woning
Dat mis ik ook. Alleen de boekwaarde staat erbij (1,9 mio). Gezien de vierkante meters waar het om gaat en wat ik over die woning kan vinden, neem ik wel aan dat het ruim meer waard is dan de schuld die nog bij de Rabobank open staat.
Lijkt me tegelijk ook de enige echte zekerheid. Het is ook een aflossingsvrije lening. Debiteuren zijn zo te zien van 1968 en 1969. Dus leeftijd versus looptijd lening valt te overzien.
Hopelijk vertel ik je niets nieuws als ik zeg dat je van CAN helaas helemaal niets hoeft te verwachten in situaties als deze. Zij hebben zelfs expliciet in hun voorwaarden staan dat zij in geval van betalingsproblemen, faillissementen etc., niet actief achter je geld aangaan.
Op woensdag 9 februari 2022 23:23 schreef peterc het volgende: ter info ; onze CCF makelaar heeft ook 2 projecten lopen bij SIG / Leenheerstraat & Ruys de Beerenbroeck
Ik twijfel nog, omdat de looptijd relatief kort is en de lening me wel gedekt lijkt via die 2e hypotheek.
Redenen om het niet te doen zijn de wat lage rente en dat het buiten dat onderpand op vrijwel alle punten een vrij brakke case is.
Dat is voor iedereen natuurlijk een eigen afweging, maar persoonlijk zie ik op iedere regel wel een red-alert staan. Dus om dan voor die lousy 5% een investeringsrisico te lopen...... Daar heb je op SIG al een mooi courant appartementje voor in schijf 1a.
Daarnaast heb ik door ervaringen uit het verleden al een terughoudendheid voor landbouw gerelateerde projecten. Kan wel, maar niet gauw........
[..] Dat is voor iedereen natuurlijk een eigen afweging, maar persoonlijk zie ik op iedere regel wel een red-alert staan. Daarnaast heb ik door ervaringen uit het verleden al een terughoudendheid voor landbouw gerelateerde projecten. Kan wel, maar niet gauw........
Ja.
Het stikt van de red alerts eigenlijk. Landbouw is lastig nu natuurlijk (al ben ik persoonlijk wel meer pro-landbouw dan anti-landbouw), wat ze er precies mee gaan doen is vaag (crediteuren betalen), taxatierapport / waardebepaling van het onderpand ontbreekt, aflossingsvrij... Rente is aan de lage kant.
Enige positieve is eigenlijk dat als het fout gaat, dat er dan in elk geval genoeg zekerheid is om die ¤ 150k terug te halen.
Het lijkt puur ter overbrugging te zijn van een herfinanciering. Zonder herfinanciering kunnen ze dit niet aflossen in 2 jaar.
[..] In de rode molen in Parijs wordt geen meel gemaakt. En die sauna bij Collin is geen standaard sauna.
Nee, het is een privé sauna, zoals er wel meer zijn. Veel mensen vinden een openbare sauna niet heel prettig. Iedereen ziet je dan, je hebt weinig privé-intimiteit met je partner en je kijkt ook aan tegen andere naakte (en soms onsmakelijke) lichamen.
Tsja voor wat het waard is: op de Nieuwe Markt in Nijmegen (NF) wordt er onverbloemd op los gewipt, maar ze voldoen keurig aan hun verplichtingen tot dusver, ondanks corona. En zo niet, woningzoekende studenten genoeg in Nijmegen. Dus het hoeft zeker geen nadeel te zijn voor de investeerders.
Het stikt van de red alerts eigenlijk. Landbouw is lastig nu natuurlijk (al ben ik persoonlijk wel meer pro-landbouw dan anti-landbouw), wat ze er precies mee gaan doen is vaag (crediteuren betalen), taxatierapport / waardebepaling van het onderpand ontbreekt, aflossingsvrij... Rente is aan de lage kant.
Enige positieve is eigenlijk dat als het fout gaat, dat er dan in elk geval genoeg zekerheid is om die ¤ 150k terug te halen.
Het lijkt puur ter overbrugging te zijn van een herfinanciering. Zonder herfinanciering kunnen ze dit niet aflossen in 2 jaar.
Ik draag de agrarische sector ook een bijzonder warm hart toe, maar er in investeren vind ik tricky. Je hebt daar met seizoensinvloeden te maken, wereldmarktprijzen, vergunningen, quota en andere regelgeving, wat het allemaal erg lastig te voorspellen maakt en sowieso voor een buitenstaander moeilijk te doorgronden.
Daarnaast kan ik me weinig voorstelling maken bij het uitwinnen van agrarisch vastgoed. Zelfs al schakelen ze daar een gespecialiseerd bureau voor in, kan het enorm lang duren, de gegadigden zullen niet in de rij staan. Sowieso is de kring van mogelijke kopers erg beperkt.
CCF Jaarverslag CCF 2021 staat online. Geen letterlijke jaarrekening, maar toch de nodige info over de ontwikkelingen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waaronder: - Meer leningen verstrekt, meer investeerders, meer omzet voor CCF in 2021 t.o.v. voorgaande jaren. Dat zagen we hier op het forum denk ik ook wel aankomen o.b.v. de huidige intensiteit van het aantal leningen, etc. - Een vernieuwde app in 2022 - Mogelijk meer onderhandse leningen in 2022 (ik hoop dat we met dank aan Jaco en anderen alsnog de meeste linkjes kunnen bemachtigen) - Mogelijk een institutionele belegger in 2022
Ik kan het waarderen dat ze zo'n rapportage maken, waaruit je onder andere kan lezen over de winstgevendheid. Een winstgevende organisatie als CCF geeft me meer zekerheid over de continuïteit, van het goed blijven administreren en afwikkelen van lopende leningen. Ik hoop wel dat ze met de institutionele belegger niet FNC achterna gaan, die op een gegeven moment helemaal overstapte naar institutionele partijen en de crowd bedankte.
LDH Gisteren is een lening van ¤750.000 gefund (duurde wel ruim een maand). Volgens mij is er niet eerder zo'n groot bedrag gefund via dat platform. Toch een mooie mijlpaal.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toch nog een betaling binnen is enige tijd geleden afgelost.
Inderdaad van onze bekende ondernemer Ilyas. Hij heeft nog een paar andere lopen bij SiG, dus ik vraag me af of die ook binnenkort vervroegd worden afgelost.
Edit: Waar ik trouwens moeite mee heb is hoe traag SiG deze aflossing doorzet. En ook pas vandaag ons informeert. Deze gelden zijn op 21 januari 2022 afgelost. En als investeerder krijg je deze pas 20 dagen later in je wallet, waarbij het al die tijd renteloos is.
[ Bericht 8% gewijzigd door dyna18 op 11-02-2022 10:58:17 ]
[..] Inderdaad van onze bekende ondernemer Ilyas. Hij heeft nog een paar andere lopen bij SiG, dus ik vraag me af of die ook binnenkort vervroegd worden afgelost.
Edit: Waar ik trouwens moeite mee heb is hoe traag SiG deze aflossing doorzet. En ook pas vandaag ons informeert. Deze gelden zijn op 21 januari 2022 afgelost. En als investeerder krijg je deze pas 20 dagen later in je wallet, waarbij het al die tijd renteloos is.
Ik zou ook liever hebben dat het van te voren wordt gecommuniceerd ... maar
quote:
Uw Investering en rente wordt vandaag gestort in uw e-Wallet. Dit is inclusief de boeterente van 1% over het saldo en rente tot en met vandaag.
Op donderdag 10 februari 2022 18:01 schreef dyna18 het volgende: Waar ik trouwens moeite mee heb is hoe traag SiG deze aflossing doorzet. En ook pas vandaag ons informeert. Deze gelden zijn op 21 januari 2022 afgelost. En als investeerder krijg je deze pas 20 dagen later in je wallet, waarbij het al die tijd renteloos is.
Tsja, sig volgt hier helaas ook niet haar zelf opgestelde algemene voorwaarden, maar ik denk dat als je ze daar op gaat wijzen dat je het advies krijgt ergens ander te gaan investeren en ze geen tijd hebben voor dat gezeur. Maar dit staat gewoon in de algemene voorwaarden: (ja ik ben zo'n gek die die ook gewoon leest)
quote:
19.Aankondigen algehele aflossing De Geldnemer is verplicht om ten minste 30 dagen voordat hij de Geldlening in zijn geheel wenst af te lossen, hiervan kennis te geven aan SamenInGeld die op haar beurt de Crowd, de Stichting Investeerders SamenInGeld, de backoffice en alle partijen die betrokken zijn bij de administratie op de hoogte brengt. Als de aflossing plaatsvindt op een datum die ligt na de datum die Geldlener heeft aangekondigd als zijnde de aflossingsdatum, is SamenInGeld gerechtigd om namens de Crowd dagrente in rekening te brengen.
Dus afgezien van het feit dat ze het geld wel erg lang onder zich hebben gehouden (maar dat heeft dit keer mogelijk te maken met de overgang van betaalprovider) horen ze gewoon minimaal 30 dagen van te voren op de hoogte te zijn en dan ook de crowd te informeren (wat ze dus stelselmatig niet doen), die zelfs al eerste in het lijste van partijen die ze moeten informeren maar we zijn de laatste. Ik meen dat ze al eens iets hebben gezegd als: "maar als de aflosdatum aangepast gaat iedereen weer lopen zeuren". Ook dat is geregeld in datzelfde artikel, dagrente, en wer zal niemand ontevreden zijn als er een paar dagen later wordt afgelost met een paar dagen extra rente. Samengevat doet sig dus op dat punt dus niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen.
[..] Tsja, sig volgt hier helaas ook niet haar zelf opgestelde algemene voorwaarden, maar ik denk dat als je ze daar op gaat wijzen dat je het advies krijgt ergens ander te gaan investeren en ze geen tijd hebben voor dat gezeur. Maar dit staat gewoon in de algemene voorwaarden: (ja ik ben zo'n gek die die ook gewoon leest) [..] Dus afgezien van het feit dat ze het geld wel erg lang onder zich hebben gehouden (maar dat heeft dit keer mogelijk te maken met de overgang van betaalprovider) horen ze gewoon minimaal 30 dagen van te voren op de hoogte te zijn en dan ook de crowd te informeren (wat ze dus stelselmatig niet doen), die zelfs al eerste in het lijste van partijen die ze moeten informeren maar we zijn de laatste. Ik meen dat ze al eens iets hebben gezegd als: "maar als de aflosdatum aangepast gaat iedereen weer lopen zeuren". Ook dat is geregeld in datzelfde artikel, dagrente, en wer zal niemand ontevreden zijn als er een paar dagen later wordt afgelost met een paar dagen extra rente. Samengevat doet sig dus op dat punt dus niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen.
Er staat toch alleen een termijn voor de geldnemer? SIG hoeft niet binnen een bepaalde termijn te communiceren. Er staat alleen dat ze moeten communiceren. Dit doen ze ergens na de aflossing.
[..] Er staat toch alleen een termijn voor de geldnemer? SIG hoeft niet binnen een bepaalde termijn te communiceren. Er staat alleen dat ze moeten communiceren. Dit doen ze ergens na de aflossing.
De investeerder staan als eerste in het lijstje van te informeren partijen en die informeren ze als laatste, voor mij is dat niet logisch. Er staat ook nergens een termijn genoemd dat de rente en/of aflossing op de wallet geboekt moet worden, maar als dat langer dan een paar dagen duurt (deze maand bij bepaalde projecten meer dan een week) vinden we dat ook niet normaal. Wat mij betreft kunnen ze in die 30 dagen ze best wel een keer een moment vinden om de investeerders te informeren, maar daar mogen anderen anders over denken. Overigens heb ik al eens de reactie gekregen dat ze vooraf informeren niet handig vonden en er toch niemand naar vroeg en het dus daarom ook maar niet deden.
Dat box 3 projectje bij CCF zit ook alweer vol. Lano zit nog steeds op 94 procent, vooral omdat die eerste aflossing van 140k nu door één investeerder wordt geleend. Verder gaat dat niet snel. Die Snackpunt ook niet, maar dat had iemand hier al verwacht.
[ Bericht 21% gewijzigd door Halcon op 10-02-2022 22:54:22 ]
Nog geen reacties op SiG Boulevard Barnaart 18, ik heb enige terughoudendheid ivm de 22 jarige leeftijd van projecteigenaar en dat het een casino is ipv woonruimte. Twijfel om dit in Schijf 1A mee te nemen
Op vrijdag 11 februari 2022 09:25 schreef loepzuiver2019 het volgende: Nog geen reacties op SiG Boulevard Barnaart 18, ik heb enige terughoudendheid ivm de 22 jarige leeftijd van projecteigenaar en dat het een casino is ipv woonruimte. Twijfel om dit in Schijf 1A mee te nemen
idem / opm obv van de proj op de website van Sem is het een divers gebeuren. (horecapand , bedrijfs / woon buitenland)(diverse BV's en deelnemingen onduidelijk)(zeg gewoon wat je doet en waarin) Ik vind dat het ontbreken van focus en visie van wat je wil. Meer een kansengrijper en snel op brommer , er komt iets voorbij, lijkt wat, is wat, financiering lukt en we doen het. Ook ben ik niet wild van het object zelf.
Het aangekochte vastgoed financieren zij in ruil voor een goed rendement tussen de 6% en 7% met een enorme maandelijkse aflossing. Er ontstaan nu voor mij kansen om te herfinancieren tegen lagere rentes en lagere aflossingen. `
In het voorbeeld van dit object; Boulevard Barnaart 18 te Zandvoort is het niet zo zeer de lagere rente want die is hetzelfde als ik nu betaal maar de lagere aflossing zorgt voor een betere cashflow.
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 11-02-2022 10:25:57 ]
[..] Hopelijk vertel ik je niets nieuws als ik zeg dat je van CAN helaas helemaal niets hoeft te verwachten in situaties als deze. Zij hebben zelfs expliciet in hun voorwaarden staan dat zij in geval van betalingsproblemen, faillissementen etc., niet actief achter je geld aangaan.
Ik lurk hier al een tijdje mee en was ervan op de hoogte dat je niet teveel van ze moet verwachten, maar dat ze helemaal niets deden was wel nieuw voor mij
Het gaat om heel weinig geld want ik deed het eigenlijk vooral om de beloning (die al meer waard was dan de investering), maar toch confronterend dat ze écht niets doen voor hun fee's.
[..] Royaal meegenomen deze. Dat geld komt linksom of rechtsom wel terug🥳
Dat laatste denk ik ook wel. Die toko loopt goed genoeg en haar pa heeft ruim voldoende overwaarde. Enige "probleem" was dat ze het geld niet heeft om die toko over te nemen, maar daar zijn dit soort crowdfundingprojecten juist voor.
Was helaas net te laat.
Snackpunt en Lano staan nog open, maar daar blijf ik vanaf. Die landbouwer bij nader inzien ook maar. Rente is toch wel laag.
Op vrijdag 11 februari 2022 10:07 schreef peterc het volgende: idem / opm obv van de proj op de website van Sem is het een divers gebeuren. (horecapand , bedrijfs / woon buitenland)(diverse BV's en deelnemingen onduidelijk)(zeg gewoon wat je doet en waarin) Ik vind dat het ontbreken van focus en visie van wat je wil. Meer een kansengrijper en snel op brommer , er komt iets voorbij, lijkt wat, is wat, financiering lukt en we doen het. Ook ben ik niet wild van het object zelf.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ons een verhaaltje verteld wordt. Het casino met pand lijkt langere tijd te koop te hebben gestaan en de laatste tijd voor de verkoop was je er blijkbaar niet welkom, ook al waren ze wel gewoon geopend. Op de site van de geldnemer staat het één en ander over het casino, blijkbaar hebben ze gezamenlijk een bv overgenomen met de exploitatie en automatisch daarmee ook het vastgoed. De geldnemer voert in het casino niet de directie, dat doet z'n compagnon (die als ik het goed lees ook Grollo radio samen met Derksen doet). Ze zijn dus als ik het goed begrijp indirect zelf ook de huurder van het pand. Het staat ook zo in de pitch, maar daarvoor moet ik het wel twee keer goes lezen en de verbanden leggen. Voor mij zijn er teveel vaagheden, en als ik iets niet begrijp ga ik er met een boogje omheen.
[..] Ik lurk hier al een tijdje mee en was ervan op de hoogte dat je niet teveel van ze moet verwachten, maar dat ze helemaal niets deden was wel nieuw voor mij
Het gaat om heel weinig geld want ik deed het eigenlijk vooral om de beloning (die al meer waard was dan de investering), maar toch confronterend dat ze écht niets doen voor hun fee's.
Nou ja, in hun voordeel spreekt dat ze hier ook gewoon duidelijk over zijn in hun voorwaarden. Er zijn ook platforms die er volgens hun voorwaarden alles aan zouden moeten doen om jouw geld terug te halen, maar dat structureel verzuimen...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Netjes dat alles betaald is. Maar heel jammer dat het mislukt is.
- Rente 8 procent - Uit de pitch blijkt niet wat we precies hebben aan de persoonlijke borgstelling van de drie ondernemers, van in totaal ¤ 250k. - Die ¤ 250k eigen middelen zijn leningen van drie verschillende bv's. Dit zijn wel bv's die van de ondernemers (of 'n aantal daarvan) zijn. Behalve Ted Arcade, ook zonnenbankcentra. De zonnenbank ligt redelijk onder vuur.
Arcadehallen moeten het tegenwoordig zonder kermisautomaten doen:
De 2e hypotheek zou wel enige waarde moeten hebben [..] Al met al lijkt deze niet onaardig
Denk dat die ¤ 333k wel wat optimistisch in is geschat door Huispedia.
Zag 'm te koop staan voor ¤ 199k. Vermoedelijk zal een van deze ondernemers met z'n vrouw die woning toen gekocht hebben. In 2020 was dat.
Dus nu zal die dan iets meer waard zijn. Maar denk wel dat opbrengst woning -/- verkoopkosten -/- eerste hypotheek minder is dan die ¤ 50k.
Als ze betalen en aflossen, gaat die LTV wel de goede kant op, omdat de huizenprijzen zeker niet zullen dalen. Eerder nog wat stijgen, waardoor dat wel rechtgetrokken wordt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Halcon op 11-02-2022 16:34:17 ]
Als ze betalen en aflossen, gaat die LTV wel de goede kant op, omdat de huizenprijzen zeker niet zullen dalen.
De opmerking "omdat de huizenprijzen zeker niet zullen dalen" daar zou ik mijn geld niet op inzetten. In mijn leven heb ik meermaals een daling van 20 tot 35% meegemaakt.
In deze casus is de taxatie ¤ 213.000, de hypotheek restschuld ¤ 178.000 waardoor er een ruimte is van ¤ 35.000. Echter wel onder de voorwaarden dat; - wanneer de 1e hypotheek opgeëist wordt er veelal ook achterstallige rente en de verkoopkosten betaald moeten worden. Veelal kennen hypotheken een plus van 40% voor deze kosten. - hoe goed is de WOZ waarde, Vondellaan 15 staat voor ¤ 199.000 bij de makelaar - er geen marktcorrectie komt van b.v. minus 15%. Volgens de Telegraaf heeft er in 34 gemeentes een lichte daling van de huizenprijzen plaats gevonden.
De 8% wordt niet zomaar gegeven ofschoon het op dit bedrag voor de ondernemer financieel weinig uitmaakt tov bv 6%.
[..] De opmerking "omdat de huizenprijzen zeker niet zullen dalen" daar zou ik mijn geld niet op inzetten. In mijn leven heb ik meermaals een daling van 20 tot 35% meegemaakt.
In deze casus is de taxatie ¤ 213.000, de hypotheek restschuld ¤ 178.000 waardoor er een ruimte is van ¤ 35.000. Echter wel onder de voorwaarden dat; - wanneer de 1e hypotheek opgeëist wordt er veelal ook achterstallige rente en de verkoopkosten betaald moeten worden. Veelal kennen hypotheken een plus van 40% voor deze kosten. - hoe goed is de WOZ waarde, Vondellaan 15 staat voor ¤ 199.000 bij de makelaar - er geen marktcorrectie komt van b.v. minus 15%. Volgens de Telegraaf heeft er in 34 gemeentes een lichte daling van de huizenprijzen plaats gevonden.
De 8% wordt niet zomaar gegeven ofschoon het op dit bedrag voor de ondernemer financieel weinig uitmaakt tov bv 6%.
Ja, ik heb het ook wel meegemaakt, maar de outlook is nu niet dat ze op hele korte termijn gaan dalen. Er kan natuurlijk altijd ergens wat gebeuren, waardoor dat toch gebeurt, maar dat risico is er altijd. Zonder gekke dingen, stijgen de woningprijzen de komende paar jaar nog wel.
LTV is nu wel onvoldoende inderdaad. Als het meteen fout gaat, dan haal je die 50k er niet uit. Die woning zal nu normaal geen 1e hypotheek + kosten + ¤ 50k waard zijn (er vanuitgaande dat ze niet hebben verbouwd, verbeterd en zo). Als er achterstanden ontstaan in de CCF-lening en bij de eerste hypotheekhouder, dan kom je nog meer tekort. De borgstelling van mevrouw heeft waarschijnlijk enkel als waarde de overwaarde op die woning. Er staat verder niks over of ze salaris heeft. Neem aan dat als ze dingen had om die borgstelling meer waarde te bieden, dan dat er dan wel bij zou hebben gestaan.
Woningwaarde in Oosterhout is met 7,8 procent gestegen. Maar da's de hele stad. Zegt niet altijd iets over een individuele woning. Er staan in elk geval in Oosterhout meer woningen te koop dan het landelijk gemiddelde en de gemiddelde verkooptijd is ook langer.
In die straat is er gewerkt om de straat te versmallen om de snelheid van verkeer te minderen en wateroverlast tegen te gaan.
In dat artikel van de Telegraaf staat een stijging van 0,47 procent voor Oosterhout. Dat gaat over december. De 34 gemeenten met 'n daling zitten vooral in Zuid-Limburg en in het noorden.
[ Bericht 3% gewijzigd door Halcon op 11-02-2022 16:48:17 ]
Ze deden blijkbaar ook iets met kleding: AVM Eelavan Textiel & Fancy.
Eenmanszaak trouwens met één werkzaam persoon. Eigenaar is de 2e ondernemer. Die werkzame persoon zal dan de eerste "ondernemer" uit dat verhaal van CCF zijn.
Wil een van de drie kansen minimaal mee pakken. Echter van geen enkele van de drie echt overtuigd.
Die landbouwer wil tijdelijk overbruggen tot een herfinanciering en dat met een vrij lage rente. Die andere twee hebben wel een behoorlijke rente, maar die viswinkel biedt te weinig zekerheden. De arcadehal is nu vooral 'n hoop leningen.
[ Bericht 42% gewijzigd door Halcon op 11-02-2022 17:12:06 ]
De 2e hypotheek zou wel enige waarde moeten hebben [..] Al met al lijkt deze niet onaardig
Zeker aardig projectje. Ben alleen vaak te laat bij dit soort kleine projectjes als hier geen link gedeeld wordt. Was laatst ook te laat bij het afhaal restaurant van vanmorgen.
Bij die gok toko in Helmond doe ik zeker niet mee.
[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-02-2022 17:58:54 ]
Vandaag wat geld via een creditcard betaling toegevoegd aan mijn maxcrowdfund wallet toegevoegd. Kreeg toch een beetje een opmerkelijke reactie van ze terug:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik snap niet zo goed waarom ze dan de mogelijkheid aanbieden om met creditcard te betalen.
Op vrijdag 11 februari 2022 20:40 schreef jacobme het volgende: Vandaag wat geld via een creditcard betaling toegevoegd aan mijn maxcrowdfund wallet toegevoegd. Kreeg toch een beetje een opmerkelijke reactie van ze terug:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik snap niet zo goed waarom ze dan de mogelijkheid aanbieden om met creditcard te betalen.
Die fee kunnen ze toch ook 'gewoon' doorbelasten aan degene die wil betalen via de cc?
Bij die gok toko in Helmond doe ik zeker niet mee.
Arcadehal. Kansspelautomaten zijn daar niet meer gewenst.
Vandaar ook wel mijn opmerking "ik weet niet wat er binnen staat". Arcadehallen die het voor een flink deel moeten hebben van kansspelautomaten gaan dat toch moeten zien te compenseren.
[..] Die fee kunnen ze toch ook 'gewoon' doorbelasten aan degene die wil betalen via de cc?
Dat mag niet meer vanwege Europese wetgeving: https://www.rtlnieuws.nl/(...)lag-transactiekosten Het zou voor max slimmer zijn om deze betaalmogelijkheid uit te zetten. Heeft CRE bv ook gedaan na invoering van deze wet.
[..] Ik heb nog geen investeringen bij NLinvesteert. kunnen de fok-investeerders mij even bijpraten over het platform, betalingen, moeilijkheden etc ?
ik heb er 1 gehad, welke verlengd is/vertraagde aflossing, maar inmiddels volledig en netjes afgelost. elke betaling op tijd, updates netjes en boeterente netjes. ik zelf overweeg deze nieuwe wel weer mee te nemen.
Op vrijdag 11 februari 2022 20:27 schreef zeeland6 het volgende: Ik heb nog geen investeringen bij NLinvesteert. kunnen de fok-investeerders mij even bijpraten over het platform, betalingen, moeilijkheden etc ?
Voor mij tot nu toe prima platform. Geen defaults (edit: binnen mijn portfolio, zie latere reactie op mijn post), dus afwachten wat recovery doet, maar duidelijke info over de projecten, ziet er kwalitatief iha goed en volledig uit. Betalingen gaan prima (beide kanten op), alleen tegenwoordig wordt e.e.a. gegroepeerd waardoor het iets lastiger terug te vinden is in de betaling wat wat is. Maar staat wel een overzicht van transacties op de website. Overzicht van oude projectpitches heb ik wel eens lastig gevonden, weet niet meer of ik het uiteindelijk kon terugvinden of niet - anders even een kopietje maken als je investeert.
Overigens qua recovery was er laatst wel een project dat intern geherfinancierd zou worden, maar de aanvrager dat toch introk. Toen hebben ze goed achter de aflossing en late betaling aan gezeten (met boeterente) en investeerders goed op de hoogte gehouden. Dat geeft dus wel wat vertrouwen. Ze waren bij NLI duidelijk ook “not pleased” door die late afzegging.
Aantal keer een bedrijfs- of projectupdate gehad (periodiek of als er wat te melden was), ook prima. Vind het alles bij elkaar tot nu toe een erg prettig platform. Voor de goede projecten moet je wel klaar zitten, maar dat gaat voor mij dan ook iha prima.
[ Bericht 1% gewijzigd door TechLight op 14-02-2022 09:57:32 ]
[..] Voor mij tot nu toe prima platform. Geen defaults, dus afwachten wat recovery doet, maar duidelijke info over de projecten, ziet er kwalitatief iha goed en volledig uit.
Nou, Wit mobiliteit noem ik toch wel een default. Na vier betalingen in de problemen gekomen, na 18 maanden is het onderpand uiteindelijk verkocht waarbij alleen de hoofdsom is afgelost zonder de achterstallige 14 maanden rente. Er bleek toen bovendien achteraf dat het geleende bedrag tijdens de geopende pitch is verhoogd zonder de investeerders te informeren.
Pitches zijn ook niet te vinden vanuit je portefeuille overzicht, ik heb niet-openbare projecten waarvan de pitch daardoor geheel niet meer in te zien is.
[ Bericht 15% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 12-02-2022 12:04:12 ]
[..] Dat mag niet meer vanwege Europese wetgeving: https://www.rtlnieuws.nl/(...)lag-transactiekosten Het zou voor max slimmer zijn om deze betaalmogelijkheid uit te zetten. Heeft CRE bv ook gedaan na invoering van deze wet.
Dan zou ik het inderdaad gewoon uitzetten. Je mag niet doorbelasten en zelf betalen ze die toeslag blijkbaar liever niet. Weinig reden dan om aan te zetten.
CCF zal zondag geen nieuwe investeringskansen online zetten neem ik aan? Of is dat wel gebruikelijk?
Ik denk dat dit soort kleinere gokhallen het steeds moeilijker gaan krijgen, o.a. door CRUKS. In Zandvoort is er ook nogal wat concurrentie. Er zijn nog 2 of 3 gokhallen en er is nog een Holland Casino.
Pandje zelf is nu goed verhuurd, maar dat garandeert niks voor de toekomst in dit geval.
[..] Valt me op dat er nog nul fok meldingen zijn bij de investeerders
Dat er geen fokkers bij zijn dat bevreemd me in het geheel niet.
Deze komt alleen maar vol als ze nog een paar investeerders achter de hand hebben, misschien een probeersel van SIG om te kijken of ze kunnen diversificeren. Maar er is voor zo'n tent (imo terecht) geen animo.
Loopt inderdaad minder dan wat we kennen, na 1.5 uur net 10% gefund. Gemiddelde investering ligt ook iets lager, dus of iedereen is toch wat voorzichtiger of de "grotere jongens" lopen hier ook aan voorbij.
Op zaterdag 12 februari 2022 12:07 schreef Halcon het volgende: Pandje zelf is nu goed verhuurd, maar dat garandeert niks voor de toekomst in dit geval.
Ja, wel voor 10 jaar. Voor wat het waard is. Als die goktoko onvoldoende draait of wat dan ook, dan wordt het lastig. En als ze er geen zin meer in hebben ook. De huur bij jezelf incasseren doe je toch wat minder fanatiek dan de huur bij een ander incasseren.
Voor mij al reden genoeg om niet mee te doen, naast dat ik deze business niet wil ondersteunen.
Krijg hier een beetje hetzelfde gevoel bij als bij Torenzicht in Kaatsheuvel waar een bibob onderzoek ook tot weigering van de vergunning leidde en die zaak staat nog steeds te koop zonder veel voortgang. Nu gaat dit om zijn vader maar zoals uit het stuk blijkt worden ook relaties tussen zakenpartners meegenomen in zo'n onderzoek dus kan de zoon hier ook zo maar mee te maken krijgen als ze zakelijk samen op trekken in Mullemeister groep waar naar verwezen wordt.
Bij mijn maandelijks administratierondje zie ik voor het eerst een bedrag>0 staan bij afgeboekt op FNC. Blijkbaar heeft "Elektrotechnicus Machines & Personeel"
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. de handdoek in de ring gegooid, na 25/36 betalingen met een achterstand van een half jaar. Het was ook een lening uit de gevaarlijkste categorie met 19.9% rente. Voor mij was het maar een kleintje uit de begintijd, ik schiet er wel 11 euro bij in. Na nog een vervroegde aflossing heb ik nog 6 projecten over bij FNC, waarvan 1 met een maand achterstand.
[ Bericht 0% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 12-02-2022 14:51:20 ([s]5[/s] 6) ]
Goktent Zandvoort, zie onderstaand funda, gelijksoortig pandje, ik vind 800k veel geld voor een bescheiden eigenlijk gedateerd pand met niet meer fris voorkomen uit 1960 met aardig grond opp met veel helmgras waar je niks mee kan en bovendien ook niet meer op een A1 locatie. Dit soort hutjes hebben naar mijn visie een "gedateerd" bestaan en geen uitstraling en een onderkomen voorkomen (goedkope souvenirs, goktent evt fastfood ) en leveren niet meer een bijdrage aan wat een badplaats als Zandvoort moet worden. Niveau, kwaliteit, duurzaamheid en een beetje mondaine uitstraling en niet een stroom van "rumoerige goedkope fast toeristen met dito winkels, vreettenten en gokhallen.
Omtrent de familieverhoudingen, de activiteiten van Pa & Zoon oordeel ik verder niet. Ik vind dit gewoon geen goed plan (verhuur aan eigen), pand en pitch. Zoals eerder opgemerkt mis ik bij Sem (toekomst)visie en focus, wat wil je nu waarin en waarom en hoe met je participaties / deelnemingen en vastgoed, Meer van een vliegende kraai die altijd iets vangt.
[..] Goktent Zandvoort, zie onderstaand funda, gelijksoortig pandje, ik vind 800k veel geld voor een bescheiden eigenlijk gedateerd pand met niet meer fris voorkomen uit 1960 met aardig grond opp met veel helmgras waar je niks mee kan en bovendien ook niet meer op een A1 locatie. Dit soort hutjes hebben naar mijn visie een "gedateerd" bestaan en geen uitstraling en een onderkomen voorkomen (goedkope souvenirs, goktent evt fastfood ) en leveren niet meer een bijdrage aan wat een badplaats als Zandvoort moet worden. Niveau, kwaliteit, duurzaamheid en een beetje mondaine uitstraling en niet een stroom van "rumoerige goedkope fast toeristen met dito winkels, vreettenten en gokhallen.
Omtrent de familieverhoudingen, de activiteiten van Pa & Zoon oordeel ik verder niet. Ik vind dit gewoon geen goed plan (verhuur aan eigen), pand en pitch. Zoals eerder opgemerkt mis ik bij Sem (toekomst)visie en focus, wat wil je nu waarin en waarom en hoe met je participaties / deelnemingen en vastgoed, Meer van een vliegende kraai die altijd iets vangt.
Qua pand is het niks natuurlijk. Gaat puur om de locatie. Blijkbaar verkoop je daar genoeg souvenirtjes (of ijsjes) om zo'n prijs te kunnen vragen.
Geen idee wat de toekomstplannen van Zandvoort zijn. In België heb je bijvoorbeeld Knokke dat wat exclusiever is en Blankenberge dat wat platter is. Dan ineens radicaal het roer omgooien, weet niet of dat werkt.
Zelf overigens al heel lang niet meer in Zandvoort geweest, dus geen idee wat voor volk daar tegenwoordig komt en wat de gemeente zelf wil in de toekomst.
Over Jackpot Games. Wat gezocht op sites die zich bezig houden met casino's. Tot en met 2019 kwam je daar als niet vaste klant blijkbaar amper binnen. Dat is ook te lezen in reviews van Google en op sommige casino sites. Daarna een nieuwe eigenaar en is het beter geworden.
Aan de foto's te zien is het wel een echt gokhol waar je niet voor de gezelligheid de hele avond gaat zitten.
[ Bericht 0% gewijzigd door Halcon op 12-02-2022 15:40:03 ]
Op zaterdag 12 februari 2022 14:48 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Bij mijn maandelijks administratierondje zie ik voor het eerst een bedrag>0 staan bij afgeboekt op FNC. Blijkbaar heeft "Elektrotechnicus Machines & Personeel"
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. de handdoek in de ring gegooid, na 25/36 betalingen met een achterstand van een half jaar. Het was ook een lening uit de gevaarlijkste categorie met 19.9% rente. Voor mij was het maar een kleintje uit de begintijd, ik schiet er wel 11 euro bij in. Na nog een vervroegde aflossing heb ik nog 6 projecten over bij FNC, waarvan 1 met een maand achterstand.
Showroom Indoor Farmer stond eerst met flinke vertraging staat nu als afgeboekt.
[..] Als ik vuurwerk wil hebben ga ik de grens over aar België daar is het vrij verkrijgbaar.
Gelijk heb je.
Die pitch is eigenlijk ook maar een onvolledig verhaal.
Hoezo heeft hij dat pand voor ¤ 300k minder dan de marktwaarde gekocht? Goed, 225k minder dan de marktwaarde als je van die verhuurde staat uit gaat.
quote:
Mijn huidige portefeuille is gefinancierd door particulieren maar ik wil mijn vastgoedportefeuille uitbreiden. Deze huidige particuliere hypotheekverstrekkers heb ik een zeer goede band mee. Zij geloven in mij en in mijn bedrijf. Het aangekochte vastgoed financieren zij in ruil voor een goed rendement tussen de 6% en 7% met een enorme maandelijkse aflossing. Er ontstaan nu voor mij kansen om te herfinancieren tegen lagere rentes en lagere aflossingen.
In het voorbeeld van dit object; Boulevard Barnaart 18 te Zandvoort is het niet zo zeer de lagere rente want die is hetzelfde als ik nu betaal – maar de lagere aflossing zorgt voor een betere cashflow. Daarnaast zijn wij benieuwd wat SamenInGeld voor ons/ ons bedrijf kan betekenen in de toekomst.
Als die particulieren zo geloven in hem en zijn bedrijf, waarom dan van die hoge aflossingen? De rente is immers hetzelfde maak ik hier op. Het gaat alleen om lagere aflossingen. Dat er meer dan ¤ 100k bovenop moet, vertelt hij er ook niet bij.
Ook ik neem hem zeker niet mee. Al bijzonder dat ze toch al 40% hebben weten op te halen. Het is dus nog niet uitgesloten dat hij uiteindelijk toch nog vol komt maar dat zal dan wel een hele zware dobber worden. Overigens zijn er in het verleden wel vaker Samen In Geld projecten geweest die niet vol kwamen. Soms werd maanden later het bij de 1e aanvraag gemiste bedrag alsnog opgehaald.
Begin januari konden we een tafel reserveren bij restaurant Veera in Eindhoven vanwege de incentive bij dat project. Ik heb daar nooit iets op terug gehoord, iemand anders wel? Zoals ik het lees in de mail zou het automatisch in orde moeten zijn maar een bevestiging had ik wel fijn gevonden.
[..] Ook ik neem hem zeker niet mee. Al bijzonder dat ze toch al 40% hebben weten op te halen. Het is dus nog niet uitgesloten dat hij uiteindelijk toch nog vol komt maar dat zal dan wel een hele zware dobber worden. Overigens zijn er in het verleden wel vaker Samen In Geld projecten geweest die niet vol kwamen. Soms werd maanden later het bij de 1e aanvraag gemiste bedrag alsnog opgehaald.
41% nu, schiet nog niet erg op.
Wat ik eigenlijk niet snap is waarom die 2e schijf zo enorm snel gaat in vergelijking met die 1e schijf. Verschil is 0,25 procentpunt rente, da's geen gigantisch groot verschil, terwijl als ik afga op de koopsom je bij die 2e schijf mogelijk al nattigheid gaat voelen als het (goed) fout gaat.
Wat ik eigenlijk niet snap is waarom die 2e schijf zo enorm snel gaat in vergelijking met die 1e schijf. Verschil is 0,25 procentpunt rente, da's geen gigantisch groot verschil, terwijl als ik afga op de koopsom je bij die 2e schijf mogelijk al nattigheid gaat voelen als het (goed) fout gaat.
Dat vroeg ik mij ook al af, normaliter is schijf 1B niet echt interessant, waarom zou je genoegen nemen met een 2e hypotheek voor slechts een kwartje méér. Misschien waren het de hulptroepen Schijf 2 levert verreweg de meeste cashflow op: na 5 jaar is een kleine 40% van de inleg terug en dat heeft dan ook weer een dempend effect op het risico. Elders zie je ook wel projecten met 7% rente zonder harde zekerheid. Dit gokpaleis draait echt nog wel een tijdje (winstgevend) door anders hadden ze dat pand niet gekocht....en ze tekenen privé mee.
[..] Dat vroeg ik mij ook al af, normaliter is schijf 1B niet echt interessant, waarom zou je genoegen nemen met een 2e hypotheek voor slechts een kwartje méér. Misschien waren het de hulptroepen Schijf 2 levert verreweg de meeste cashflow op: na 5 jaar is een kleine 40% van de inleg terug en dat heeft dan ook weer een dempend effect op het risico. Elders zie je ook wel projecten met 7% rente zonder harde zekerheid. Dit gokpaleis draait echt nog wel een tijdje (winstgevend) door anders hadden ze dat pand niet gekocht.
Ik durfde het eigenlijk niet te vragen. Gezien de snelheid waarmee 1B vol zit en hoe traag 1A gaat, kreeg ik het idee een hele domme vraag te gaan stellen of opmerking te gaan maken.
Voordeel van 1B ten opzichte van 1A zie ik echt niet. Je kunt nergens zien welke bedragen er per investeerder zijn geïnvesteerd in 1B. Ben wel benieuwd. Hulptroepen dan zou het toch om redelijk grote bedragen moeten gaan.
Waarde van privé meetekenen wordt me niet helemaal duidelijk uit de pitch. Geen idee of ze nog ergens panden met overwaarde hebben.
[..]Waarde van privé meetekenen wordt me niet helemaal duidelijk uit de pitch. Geen idee of ze nog ergens panden met overwaarde hebben.
Ik zie het vooral als een teken van sterkte/vertrouwen in de eigen winkel. Vaak sluiten de DGA's de aansprakelijkheid uit en is alleen 1 of meerdere BV's aansprakelijk. Zelfs al kan de deurwaarder alleen een oude breedbeeld tv en de Twingo van de echtgenote ophalen: niemand gaat graag privé failliet want anders dan in Amerika word je hier in Nederland al gauw met de nek aangekeken en wordt het lastig om nog zaken te doen. Ik haak zelf ook meestal af als er sprake is van een faillissement in het verleden.
Gezien de verdubbelling van het gemiddelde geïnvesteerde bedrag sinds gisteren lijkt me dat wel het geval, mogelijk hebben ze nog meer achter de hand om de funding zeker te stellen.
Op zondag 13 februari 2022 13:47 schreef obligataire het volgende: Begin januari konden we een tafel reserveren bij restaurant Veera in Eindhoven vanwege de incentive bij dat project. Ik heb daar nooit iets op terug gehoord, iemand anders wel? Zoals ik het lees in de mail zou het automatisch in orde moeten zijn maar een bevestiging had ik wel fijn gevonden.
Heb op 8-1-2022 email met voucher ontvangen. Opening is gepland 30 maart.
Op zondag 13 februari 2022 13:47 schreef obligataire het volgende: Begin januari konden we een tafel reserveren bij restaurant Veera in Eindhoven vanwege de incentive bij dat project. Ik heb daar nooit iets op terug gehoord, iemand anders wel? Zoals ik het lees in de mail zou het automatisch in orde moeten zijn maar een bevestiging had ik wel fijn gevonden.
Ik heb op 8 januari een mail ontvangen met als titel "Uw incentive bij restaurant Veera!" met een voucher als attachment.
[..] Heb op 8-1-2022 email met voucher ontvangen. Opening is gepland 30 maart.
Ja, die ik heb ik ook gehad. En vervolgens gereageerd met een mij passende datum. Blijkbaar paste dat hun ook , anders hadden ze het wel laten weten denk ik dan maar.
Ondertussen reactie van GvE gekregen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het was een project van 175K, waar nog 34.2% van de hoofdsom openstond op het moment van default. Zo'n 60K dus aan hoofdsom staat er nu nog open dus. Wat ik nu niet begrijp is dat de overeenkomen betalings regeling (5k/maand) dus blijkbaar hoger is als het oorspronkelijke termijnbedrag voor deze lening (3.5k/maand).
[..] Ja, die ik heb ik ook gehad. En vervolgens gereageerd met een mij passende datum. Blijkbaar paste dat hun ook , anders hadden ze het wel laten weten denk ik dan maar.
Ook hier incentive gehad, zie mijn post van ik denk do / vrij een week geleden, toen kwam ik er langs, moet nog wel wat gebeuren daar. maar het kan snel gaan met de afbouw. Kom er nog weleens langs
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het was een project van 175K, waar nog 34.2% van de hoofdsom openstond op het moment van default. Zo'n 60K dus aan hoofdsom staat er nu nog open dus. Wat ik nu niet begrijp is dat de overeenkomen betalings regeling (5k/maand) dus blijkbaar hoger is als het oorspronkelijke termijnbedrag voor deze lening (3.5k/maand).
Voor 5000 per maand ben je spekkoper. Had eerder 500 per maand verwacht.
Excuses voor de onduidelijkheid. Ik doelde op geen defaults in mijn portfolio waardoor ik dat aspect niet kan beoordelen… En dank voor de toevoeging op de pitches, dat wist ik dus niet precies meer zo uit het hoofd
[..] Voor 5000 per maand ben je spekkoper. Had eerder 500 per maand verwacht.
Dat zou je inderdaad denken, met een regeling hoger dan het maandbedrag. Maar er wordt nog nergens gemeld "vanaf nu ontvangt u maandelijks weer de normale termijnbedragen". Wellicht twijfelt GvE of het bedrijf deze regeling vol gaat houden. Elk antwoord roept weer vragen op. We gaan het zien, er lijkt in ieder geval beweging te komen.
Tja die 1.5 miljoen brengt het misschien nu op, maar ik kan je verzekeren dat als de hypotheek rente met 2 % stijgt, dat van dit soort dure huizen een flinke hap uit de verkoop prijzen gaat. Mij zou het niet verbazen als de verkoopprijs dan onder de miljoen zakt.
[..] Tja die 1.5 miljoen brengt het misschien nu op, maar ik kan je verzekeren dat als de hypotheek rente met 2 % stijgt, dat van dit soort dure huizen een flinke hap uit de verkoop prijzen gaat. Mij zou het niet verbazen als de verkoopprijs dan onder de miljoen zakt.
Die 1,5m is de vraagprijs. Van binnen ziet dat huis er trouwens verschrikkelijk uit. Wat grotendeels komt natuurlijk door de kleuren van muren en zo.
Ik vind 1,5m erg veel geld voor wat het is. Als er 1, 2 of misschien wel 3 in de straat te koop staan, verkoop je het ook niet heel erg snel, denk ik.
En eens. Als de rente stijgt, dan worden dit soort hutten natuurlijk krankzinnig duur. Voor nu is er nog wel wat overwaarde.
[..] Tja die 1.5 miljoen brengt het misschien nu op, maar ik kan je verzekeren dat als de hypotheek rente met 2 % stijgt, dat van dit soort dure huizen een flinke hap uit de verkoop prijzen gaat. Mij zou het niet verbazen als de verkoopprijs dan onder de miljoen zakt.
Inderdaad. Je zou bij de overwaarde eerder naar het percentage moeten kijken dan naar het absolute bedrag. De ene ton is de andere niet
Op dinsdag 15 februari 2022 01:44 schreef Gustaf86 het volgende: 4.5%, bij GvE nu een project van 5%... ik zit bij Lenderspender op 3,8% en dat is geautomatiseerd investeren. Dan is de keuze voor mij makkelijk.
kijk eens bij Mintos, ik zit daar op 8.91% netto geautomatiseerd.
Op maandag 14 februari 2022 22:09 schreef Halcon het volgende: 88% ongeveer op basis van de WOZ. Die WOZ is wel van twee jaar geleden. Zal ondertussen nog wel wat gestegen zijn.
Lano ondertussen vol. Snackpunt nog niet.
Snackpunt zal nog wel even duren. Laatste investering 9-2-2022. Dus al 5 dagen GEEN bijdrage.
[..] Snackpunt zal nog wel even duren. Laatste investering 9-2-2022. Dus al 5 dagen GEEN bijdrage.
Mijn observatie is dat zodra een project volgeschreven is bij CCF, het kopje "laatste investeringen" wordt bevroren.
Zo was de Sa*na R*manti*a volgens "laatste investeringen" op 9 februari om 11:28 gefund, maar twee uur later werd hier op het forum gemeld dat er weer een stuk openstond van ¤4.000. Degene die dat heeft volgeboekt wordt dan niet meer onderaan de pitch vermeld.
Wel balen als ondernemer van de snackbar, want de lening was in eerste instantie volgeschreven. Denk je eindelijk je funding rond te hebben, champagne kan open, gaat er opeens een hap uit van zo'n ¤20K van de ¤120K, die opnieuw moet worden gefund.
[ Bericht 2% gewijzigd door djtiesto8 op 15-02-2022 12:11:18 ]
[..] Dat mag niet meer vanwege Europese wetgeving: https://www.rtlnieuws.nl/(...)lag-transactiekosten Het zou voor max slimmer zijn om deze betaalmogelijkheid uit te zetten. Heeft CRE bv ook gedaan na invoering van deze wet.
Gaat ook uitgezet worden. Met ingang van de nieuwe EU-wetgeving gaat ons hele betaalsysteem veranderen omdat we met een Payment Service Provider gaan samenwerken.
[..] Dan zou ik het inderdaad gewoon uitzetten. Je mag niet doorbelasten en zelf betalen ze die toeslag blijkbaar liever niet. Weinig reden dan om aan te zetten.
CCF zal zondag geen nieuwe investeringskansen online zetten neem ik aan? Of is dat wel gebruikelijk?
Helaas kunnen we deze optie niet zomaar uitzetten zolang wij Bunq gebruiken. Vandaar het vriendelijke verzoek om CC betalingen niet te doen.
Ondernemer kan het pand naast hem kopen en verhuren. ¤ 140k lening met een slottermijn van ¤ 98k. Hypotheek op het aan te kopen pand, zou wat overwaarde zijn. Persoonlijke borgstelling van meneer van ¤ 35k. Is nu programmamanager bij de fiscus.
Ik ook. Vond het geen geweldig dossier. Overwaarde valt tegen, denk ik. Maar je moet er maar net op tijd bij zijn. Ben dan zelf toch een beetje aangewezen op investeringskansen die niet meteen vol zitten.
Het uitgebrande Foodmaster Bello betaalt ook nog steeds gewoon door. Die hebben wel een (tijdelijke?) nieuwe verkooplocatie, een soort van vaste kraam.
Kleine overwaarde op een hoop recreatiehutten. Weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar vroeger ging die op de veiling eruit voor een fractie van de zogenaamde taxatiewaarde.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier wil ik wel in investeren maar is een klein project. Zal lastig worden.
Mijn punt had vooral betrekking dat dit een heel specifiek pand is dat waarschijnlijk veel moeilijker te gebruiken is voor andere sectoren dan bv. een kantoorpand, een winkelpand of een standaard bedrijfsunit. Dat had ik graag teruggezien in de rente. De ltv is gebaseerd op de timmerfabriek en als deze er niet meer is ben ik erg nieuwsgierig wat de ltv dan nog is.
[ Bericht 32% gewijzigd door KrekelJapie op 16-02-2022 05:48:54 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met overwaarde op herenhuis Breda
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met overwaarde op herenhuis Breda
Klein meegepakt deze. Ben er niet zo'n fan van. Als het een beetje niet meevalt op de huizenmarkt en met de handel van meneer, dan is die overwaarde zo weg.
Dit pand link1 en link2, pand heeft een kleine 2 jaar te koop gestaan. Er zat een outdoor winkel in die begin 2020 failliet is gegaan. Volgens de makelaar is er al diverse interesse/plannen geweest (https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/kantoor-horeca-bioscoop-wat-komt-er-in-het-voormalige-keijmel-in-breskens~ad1871ff/), maar wel steeds iets anders dan alleen wonen. Gezien de locatie lijkt woonbestemming in beginsel niet vreemd. Die toestemming staat nog niet op papier want de aanvraag moet formele nog wordne gedaan, er zal lijkt me nog wel een woonvergunning trajektje doorlopen moeten worden. Het bestemmingsplan lijkt daar nu nog niet al teveel mogelijkheden voor te bieden, er zou dus mogelijk nog een trajekt aanpassing bestemmingsplan nodig kunnen zijn? Het zou best kunnen dat de gemeente daarin mee wil werken want dat pand willen ze natuurlijk weer wel in gebruik genomen zien worden en op het eerste gezicht lijtk wonen geen vreemde aanvraag daar. Maar de stellige timing over de vergunningsaanvraag "Op dat moment moet de gemeente binnen 8 weken de vergunning verlenen." lijkt me nog wel wat optimistisch. Wel wat onzekerheden dus, maar ja de rente is 7.5 en geen 4.5 zoals bij een ander project, maar ik twijfel echter nog wel wat.
[..] Alleen mondelinge toezegging van gemeente. Niets zwart op wit. Not my cup of tea.
Een ontbindende voorwaarde zou helpen, zowel voor hem als voor investeerders. Wanneer er geen vergunning wordt verstrekt, krijgen investeerders geld terug.
[..] Een ontbindende voorwaarde zou helpen, zowel voor hem als voor investeerders. Wanneer er geen vergunning wordt verstrekt, krijgen investeerders geld terug.
Tot die tijd maakt hij ook wel kosten uiteraard. Als die vergunning binnen was, zou hij ook bij lange na geen 7,5 procent gaan betalen, denk ik.
MAX weer in recordtijd vol met o.a. 1 investering van 70 k op een bedrag van 192,5 k, dan gaat het hard. Voor de kleine CF investeerder jammer dat het kan want zo pissen er natuurlijk heel veel naast de pot. Na 2 keer een foutmelding er toch door gekomen. Saldo op mijn rekening is toegenomen met bedrag dat ik ingelegd heb. Dat zou wel heel makkelijk geld verdienen zijn ;-).
Op woensdag 16 februari 2022 12:11 schreef Aster1X het volgende: MAX weer in recordtijd vol met o.a. 1 investering van 70 k op een bedrag van 192,5 k, dan gaat het hard. Voor de kleine CF investeerder jammer dat het kan want zo pissen er natuurlijk heel veel naast de pot. Na 2 keer een foutmelding er toch door gekomen. Saldo op mijn rekening is toegenomen met bedrag dat ik ingelegd heb. Dat zou wel heel makkelijk geld verdienen zijn ;-).
2 pogingen ondernomen. Foutmelding na invoeren van de code, beide keren. In het logbestand niets terug te vinden. Saldo nog steeds in de wallet, Waar verspil ik keer na keer mijn tijd toch aan?
Op woensdag 16 februari 2022 12:11 schreef Aster1X het volgende: MAX weer in recordtijd vol met o.a. 1 investering van 70 k op een bedrag van 192,5 k, dan gaat het hard. Voor de kleine CF investeerder jammer dat het kan want zo pissen er natuurlijk heel veel naast de pot. Na 2 keer een foutmelding er toch door gekomen. Saldo op mijn rekening is toegenomen met bedrag dat ik ingelegd heb. Dat zou wel heel makkelijk geld verdienen zijn ;-).
Bij ccf direct is er meen ik een maximaal percentage dat een investeerder in een project mag investeren, zoiets zou max ook kunnen gaan doen. En dan bijvoorbeeld na 2 uur die maximaal percentage beperking er afhalen zodat er voldoende "modale" deelnemers een kans hebben gehad maar de groten niet worden uitgesloten maar wel initieel wat afgeremd. Maar mogelijk hebben ze dat idee al in het design van het nieuwe platform meegenomen, zo niet dan zouden ze dat misschien alsnog kunnen overwegen.
[..] Bij ccf direct is er meen ik een maximaal percentage dat een investeerder in een project mag investeren, zoiets zou max ook kunnen gaan doen. En dan bijvoorbeeld na 2 uur die maximaal percentage beperking er afhalen zodat er voldoende "modale" deelnemers een kans hebben gehad maar de groten niet worden uitgesloten maar wel initieel wat afgeremd. Maar mogelijk hebben ze dat idee al in het design van het nieuwe platform meegenomen, zo niet dan zouden ze dat misschien alsnog kunnen overwegen.
Dat vind ik wel een goed idee eigenlijk. Vaak is het toch al snel vol als het 'n fatsoenlijke case is en als iemand dan ineens 1/3e inlegt. Kun je ook heel veel kleinere investeerders een plezier mee doen.
Op woensdag 16 februari 2022 12:11 schreef Aster1X het volgende: Voor de kleine CF investeerder jammer dat het kan want zo pissen er natuurlijk heel veel naast de pot.
In welke van de twee betekenissen die Van Dale kent voor deze uitdrukking bedoel je dit?
quote:
(informeel) naast de pot pissen (a) iets ongeoorloofds doen; (b) overspel plegen
Op woensdag 16 februari 2022 12:18 schreef tnhb het volgende: En dan bijvoorbeeld na 2 uur die maximaal percentage beperking er afhalen zodat er voldoende "modale" deelnemers een kans hebben gehad maar de groten niet worden uitgesloten maar wel initieel wat afgeremd. Maar mogelijk hebben ze dat idee al in het design van het nieuwe platform meegenomen, zo niet dan zouden ze dat misschien alsnog kunnen overwegen.
Sympathiek idee, maar als platform zou ik me niet al te snel branden aan al dat soort constructies. Technisch is het misschien nog niet eens zo ingewikkeld, maar elke toevoeging is een extra risico op foutjes. En Max en SIG bewijzen regelmatig hoe kwetsbaar het allemaal niet is. Wat mij betref geldt: hoe simpeler, hoe beter, ook als ik zelf dan regelmatig naast het net vis.
Natuurlijk, ook een platform heeft belang bij een grote, brede crowd, ook voor als het economisch een keer minder gaat, maar wat mij betreft ligt er niet een soort morele verantwoordelijkheid bij platformen om kleine investeerders een kans te geven. Hun eerste zorg is de projecten vol (blijven) krijgen, en geef ze eens ongelijk als dat met enkele grote investeerders lukt. Scheelt waarschijnlijk ook een hoop administratie, e-mails en ander geneuzel...
Beste investeerder, Bedankt voor uw vraag! Het klopt dat er in de arcadehal onder andere pluche beesten gewonnen kunnen worden. Er zijn allerlei games en behendigheidsspellen in de Arcade te vinden, en deze zijn allemaal geplaatst conform de Nederlandse Wet en regelgeving en wordt gecontroleerd door de kansspelautoriteit. De ondernemers hebben momenteel al een vestiging in Breda, waarbij de alle arcadespellen die er staan voldoen aan de Nederlandse wet en regelgeving. Met vriendelijke groet, Collin Crowdfund
[..] Sympathiek idee, maar als platform zou ik me niet al te snel branden aan al dat soort constructies. Technisch is het misschien nog niet eens zo ingewikkeld, maar elke toevoeging is een extra risico op foutjes. En Max en SIG bewijzen regelmatig hoe kwetsbaar het allemaal niet is. Wat mij betref geldt: hoe simpeler, hoe beter, ook als ik zelf dan regelmatig naast het net vis.
Natuurlijk, ook een platform heeft belang bij een grote, brede crowd, ook voor als het economisch een keer minder gaat, maar wat mij betreft ligt er niet een soort morele verantwoordelijkheid bij platformen om kleine investeerders een kans te geven. Hun eerste zorg is de projecten vol (blijven) krijgen, en geef ze eens ongelijk als dat met enkele grote investeerders lukt. Scheelt waarschijnlijk ook een hoop administratie, e-mails en ander geneuzel...
Technisch is zoiets wel te bouwen. Je zou bijvoorbeeld iemand in kunnen schrijven voor (ik noem maar even iets) ¤ 100k op een crowdfunding van ¤ 500k, waarbij dan bv. de eerste paar uur als de funding volloopt hij uiteindelijk een max. bedrag van x-procent van de totale funding toegewezen krijgt.
Ik ben hier voor, omdat dit soort platformen, vooral bv. CCF, m.i. belang hebben bij een grote, actieve crowd. Als je afhankelijk bent van 'n paar grote investeerders, wordt het kwetsbaarder.
Nu is het vaak ook al snel vol. Als je overdag gewoon op je werk zit en niet kunt CCF-en, dan maak je eigenlijk amper kans. Alleen bij projecten die niet in een paar uur vollopen.
[..] Technisch is zoiets wel te bouwen. Je zou bijvoorbeeld iemand in kunnen schrijven voor (ik noem maar even iets) ¤ 100k op een crowdfunding van ¤ 500k, waarbij dan bv. de eerste paar uur als de funding volloopt hij uiteindelijk een max. bedrag van x-procent van de totale funding toegewezen krijgt.
Dat is niet te combineren met het gegeven dat je bij (o.a.) Collin direct naar de kassa moet......
[..] Dat is niet te combineren met het gegeven dat je bij (o.a.) Collin direct naar de kassa moet......
Als je geld in je account hebt staan, lukt het wel. Sowieso een aanrader, omdat die paar tellen die overboeken kost de kans ook weer vergroot dat je er naast pist bij CCF.
[..] Als je geld in je account hebt staan, lukt het wel. Sowieso een aanrader, omdat die paar tellen die overboeken kost de kans ook weer vergroot dat je er naast pist bij CCF.
Dus Collin moet het teveel betaalde, omdat er minder is toegewezen dan verwacht, weer terugstorten in de wallet?
[..] Dus Collin moet het teveel betaalde, omdat er minder is toegewezen dan verwacht, weer terugstorten in de wallet?
Of ze halen het pas uit de wallet als het definitief is. Tot die tijd is het een reservering. Irritant als er nog projecten lopen, maar meestal loopt dat dan wel weer los op CCF.
Ook allemaal niet ideaal, maar kan me wel voorstellen dat mensen afhaken bij CCF als ze voortdurend misgrijpen.
[..] Of ze halen het pas uit de wallet als het definitief is. Tot die tijd is het een reservering. Irritant als er nog projecten lopen, maar meestal loopt dat dan wel weer los op CCF.
Ahum, mijzelf verplaatsend op de stoel van Collin, kan ik geen enkele reden bedenken om zo'n complex systeem op te willen tuigen. Het loopt allemaal lekker zoals het loopt, toch? Als je al de grootste bent, jaarlijks omzetrecords breekt en allerlei prijzen wint?
[..] Ahum, mijzelf verplaatsend op de stoel van Collin, kan ik geen enkele reden bedenken om zo'n complex systeem op te willen tuigen. Het loopt allemaal lekker zoals het loopt, toch? Als je al de grootste bent, jaarlijks omzetrecords breekt en allerlei prijzen wint?
Je moet dan niet iets heel erg ingrijpends doen waarmee je een groot deel van de omzet riskeert, maar je kunt wel kijken hoe je het je klanten nog beter naar de zin kunt maken. Regeren is ook vooruitzien. Nu hebben ze economisch de wind mee. Dat kan in de toekomst anders gaan en ook dan moet je product bestendig zijn.
Voor een groot deel staat of valt dat ook wel met het aantal projecten en de bedragen die worden gevraagd. Als er maar weinig projecten zijn en voor kleine bedragen, dan zul je al gauw veel mensen teleur moeten stellen.
Van de vier die nu bij kansen staan wil ik Lumado mee pakken voor mijn basisinleg. Dodewaard vind ik niet zo interessant en zal sowieso wel snel vol zitten gezien het relatief lage bedrag. Benschop vind ik de rente te laag. Die Facilibricks vind ik ook niet zo interessant.
486 cafés, 240 lunchrooms, 99 restaurants en 30 discotheken failliet door coronacrisis Door: Henk Hanssen (faillissementsdossier.nl) | 16 februari 2022
De coronacrisis heeft een slagveld aangericht in de horecasector. Honderden ‘traditionele’ zaken zijn failliet gegaan of opgeheven, zo blijkt uit een nieuw rapport van ABN AMRO. Daarvoor in de plaats kwamen afhaalrestaurants, fastfoodtenten en magazijnen voor bezorgers. ‘De crisis heeft hiermee voor een aanzienlijke verandering in het straatbeeld gezorgd,’ aldus de bank.
Rapport ABN AMRO: coronacrisis had dramatische impact op horeca
Eindelijk gaat Nederland volledig van het slot. Maar wie dit weekend popelend voor de deur van zijn favoriete kroeg of club staat, moet niet raar opkijken wanneer er stapels pizzadozen tegen de ramen staan opgetast terwijl de entree wordt geblokkeerd door naar binnen en buiten rennende koeriers. In het net verschenen rapport ‘Stand van de leisure’ schetsen analisten van ABN AMRO de impact die de coronamaatregelen op de horeca- en recreatiesector heeft gehad. De gevolgen zijn dramatisch.
Rapport ABN AMRO: derde lockdown kostte horeca een miljard euro
Alleen al door de derde lockdown die Nederland tussen 19 december en 25 januari tot thuiszitten veroordeelde terwijl in omringende landen de deuren opengingen, liep de horeca een miljard euro aan omzet mis. ‘Om technische redenen komen lang niet alle ondernemers voor compensatie in aanmerking en de compensatie is nooit volledig,’ schrijft de bank. Op basis van gegevens van Locatus, het onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in retailvastgoed, concludeert ABN AMRO dat sinds het begin van de coronacrisis minstens 486 cafés, 240 lunchrooms, 99 restaurants en 30 discotheken hun deuren hebben gesloten.
8 procent minder cafés, 35 procent meer afhaalzaken
Parallel aan de faillissementen van traditionele horecazaken wordt in het rapport een andere ontwikkeling zichtbaar: de opkomst van de snack en de afhaalhap. De data van Locatus laten zien dat er in de afgelopen twee jaar maar liefst 1049 bezorgrestaurants, 194 nieuwe fastfood-locaties en 47 ijssalons zijn bijgekomen. Het totaal aantal cafés liep met acht procent terug, het totaal aantal bezorg- en afhaalrestaurants steeg met 35 procent. De nieuwkomers vestigen zich lang niet altijd op locaties die de failliete ondernemingen achterlaten. Bezorgbedrijven hoeven niet vanuit een duur stadscentrum te opereren.
ABN AMRO: omzet horeca gaat sterk groeien
De bezorgers hebben het tij mee. Volgens ABN AMRO blijft de markt van maaltijdbezorging de komende jaren onstuimig groeien. Ook voor de restaurants en cafés die de crisis hebben overleefd, breken eindelijk zonnige tijden aan. De bank citeert het onafhankelijk kennisplatform Foodservice Instituut Nederland (FSIN) dat uitgaat van een omzet die in 2030 ruim 25 procent boven het pre-coronajaar 2019 ligt. De verwachte groei komt vooral voor rekening van restaurants die hun omzet met bijna 35 procent zien stijgen. Het herstel van het segment dranken (cafés, clubs) wordt tot 2030 op een plus van negen procent geschat.
De data van Locatus laten zien dat er in de afgelopen twee jaar maar liefst 1049 bezorgrestaurants, 194 nieuwe fastfood-locaties en 47 ijssalons zijn bijgekomen.
Daar wordt Nederland gezonder van
Op Thuisbezorgd zie ik ook regelmatig nieuwe namen voorbij komen. Helaas maar weinig restaurants die echt 'n lekkere maaltijd bezorgen. Het is vooral kapsalon, slechte sushi en friet.
Op Thuisbezorgd zie ik ook regelmatig nieuwe namen voorbij komen. Helaas maar weinig restaurants die echt 'n lekkere maaltijd bezorgen. Het is vooral kapsalon, slechte sushi en friet.
Het is een beeld wat je ook bij HCN ziet. Veel kapitaalkrachtige franchiseformules, ondernemers met veel zaken, kapitaal en ervaring. Daar richten zij zich op en dat zie je terug: weinig defaults. Gelukkig ook weinig nachtzaken want die hadden het heel zwaar.
Ik heb in 2020 veel 'voorzieningen' in mijn sheet verwerkt, en verreweg het meeste in 2021 weer teruggeboekt omdat de bedrijven toch wel doorhobbelden. Wat de gevolgen zullen zijn van het wegvallen van de steun moet nog blijken. De belastingschuld mag in 60 termijnen meen ik dus dat is wel te overzien lijkt me.
Zoals ik het lees op de site van de Belastingdienst, mag men tussen 1 oktober 2022 en 1 oktober 2027 het bijzondere uitstel uitgesmeerd betalen d.m.v. een vast maandelijks bedrag. Dat moet te doen zijn zou je zeggen als er geen lockdowns meer komen.
Op woensdag 16 februari 2022 16:46 schreef obligataire het volgende: Zoals ik het lees op de site van de Belastingdienst, mag men tussen 1 oktober 2022 en 1 oktober 2027 het bijzondere uitstel uitgesmeerd betalen d.m.v. een vast maandelijks bedrag. Dat moet te doen zijn zou je zeggen als er geen lockdowns meer komen.
Normaal wel, maar er waren ook voor corona al heel wat café's die het moeilijk hadden. Misschien dat de lockdowns voor een deel daarvan dan wel weer de druppel waren om er maar definitief mee te kappen.
Op woensdag 16 februari 2022 16:46 schreef obligataire het volgende: Zoals ik het lees op de site van de Belastingdienst, mag men tussen 1 oktober 2022 en 1 oktober 2027 het bijzondere uitstel uitgesmeerd betalen d.m.v. een vast maandelijks bedrag. Dat moet te doen zijn zou je zeggen als er geen lockdowns meer komen.
Ik denk dat er nog vele vele horecabedrijven failliet gaan die de afgelopen 2 jaar zonder pandemie failliet hadden moeten gaan. De loonsteun kwam bij hen precies op tijd, nog maar te zwijgen van de loon en omzet steun die, zo voorspel ik, nooit wordt terugbetaald omdat de horecavogel gevlogen is.
[..] Ik denk dat er nog vele vele horecabedrijven failliet gaan die de afgelopen 2 jaar zonder pandemie failliet hadden moeten gaan. De loonsteun kwam bij hen precies op tijd, nog maar te zwijgen van de loon en omzet steun die, zo voorspel ik, nooit wordt terugbetaald omdat de horecavogel gevlogen is.
De ABN-AMRO vergeet ook even dat de koopkracht van consumenten nauwelijks toeneemt, eerder af. Met inflatiecijfers tegen de 8% gaan consumenten als eerste bezuinigen op luxegoederen als maaltijdbezorging en horeca.
Na een korte opleving nu (doordat corona op zijn retour lijkt - geen lockdowns en de lente/zomer eraan komt) kan het zo maar zijn dat de horeca de volgende klap krijgt. Vanaf Q4 en into 2023.
Ziet er wat over gefinancierd uit op het 1e oog allemaal. Geldnemer met teveel hooi op zijn vork? De cijfers van de huurinkomsten wellicht overschat. Ben namelijk wel benieuwd tot wanneer de huurcontracten lopen van de huurders die er wel zitten. Dat bedrijfspand in Dieren lijkt mij nou niet echt een trekpleister voor winkels, niet voor niks leegstand. Hoogstens dat ombouw naar appartementen het pand weer courant kan maken. Maar daar zal geldnemer geen financiële middelen voor hebben.
[..] De ABN-AMRO vergeet ook even dat de koopkracht van consumenten nauwelijks toeneemt, eerder af. Met inflatiecijfers tegen de 8% gaan consumenten als eerste bezuinigen op luxegoederen als maaltijdbezorging en horeca.
Na een korte opleving nu (doordat corona op zijn retour lijkt - geen lockdowns en de lente/zomer eraan komt) kan het zo maar zijn dat de horeca de volgende klap krijgt. Vanaf Q4 en into 2023.
Die 8% zijn we nog niet (mogelijk komen we er nog, maar ik heb geen glazen bol) en de economische krimp uit 2020 is in 2021 al weer meer dan goedgemaakt (Zie DNB). De gemiddelde werknemer heeft financieel vrijwel niets gemerkt van de financiële aanslag die afgelopen twee jaar wel op de zelfstandig ondernemers is gepleegd, want de salarissen werden met steun doorbetaald om banen te behouden. We hielden uiteindelijk flink geld over, dat blijkt in elk geval uit de spaarcijfers van de afgelopen twee jaar (link). Of we dat geld nu alsnog gaan uitgeven weet ik niet, maar we gaan ook niet massaal niets meer uitgeven en allemaal vrijwillig thuis zitten, daar geloof ik voorlopig helemaal niets van.
[..] Die 8% zijn we nog niet (mogelijk komen we er nog, maar ik heb geen glazen bol) en de economische krimp uit 2020 is in 2021 al weer meer dan goedgemaakt (Zie DNB). De gemiddelde werknemer heeft financieel vrijwel niets gemerkt van de financiële aanslag die afgelopen twee jaar wel op de zelfstandig ondernemers is gepleegd, want de salarissen werden met steun doorbetaald om banen te behouden. We hielden uiteindelijk flink geld over, dat blijkt in elk geval uit de spaarcijfers van de afgelopen twee jaar (link). Of we dat geld nu alsnog gaan uitgeven weet ik niet, maar we gaan ook niet massaal niets meer uitgeven en allemaal vrijwillig thuis zitten, daar geloof ik voorlopig helemaal niets van.
Ondanks de hoge inflatie van de laatste tijd loopt die lening van Collin van 4.5% toch wel aardig vol via de innercrowd. https://www.collincrowdfu(...)23b1e4542b5075e68e01 31 investeerders hebben al 100k van de 350k binnen gedragen.
[..] Die 8% zijn we nog niet (mogelijk komen we er nog, maar ik heb geen glazen bol) en de economische krimp uit 2020 is in 2021 al weer meer dan goedgemaakt (Zie DNB). De gemiddelde werknemer heeft financieel vrijwel niets gemerkt van de financiële aanslag die afgelopen twee jaar wel op de zelfstandig ondernemers is gepleegd, want de salarissen werden met steun doorbetaald om banen te behouden. We hielden uiteindelijk flink geld over, dat blijkt in elk geval uit de spaarcijfers van de afgelopen twee jaar (link). Of we dat geld nu alsnog gaan uitgeven weet ik niet, maar we gaan ook niet massaal niets meer uitgeven en allemaal vrijwillig thuis zitten, daar geloof ik voorlopig helemaal niets van.
Dat er meer spaargeld is lijkt me logisch. De geldpersen staan lekker aan. Geld in overvloed.
[..] Ondanks de hoge inflatie van de laatste tijd loopt die lening van Collin van 4.5% toch wel aardig vol via de innercrowd. https://www.collincrowdfu(...)23b1e4542b5075e68e01 31 investeerders hebben al 100k van de 350k binnen gedragen.
[..] Ondanks de hoge inflatie van de laatste tijd loopt die lening van Collin van 4.5% toch wel aardig vol via de innercrowd. https://www.collincrowdfu(...)23b1e4542b5075e68e01 31 investeerders hebben al 100k van de 350k binnen gedragen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is belangen investeerders waarborgen
Het is toch 3,3% tegenover 0,0 op de bank.
Dat houdt de inflatie een heel stuk beter bij.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Tegenover - 0,5 op de bank. Wel kun je met dit soort percentages even goed (defensief) gaan beleggen bij de bank.
Eens, ik gooi het dan ook liever in een ETF. Maar ik mag dan ook nog 30 jaar werken. Voor iemand die tegen het pensioen aan zit kan een project als deze een betere keuze zijn.
Die heeft misschien de horizon niet om een dikke daling op de beurs uit te zitten.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is belangen investeerders waarborgen
[..] wat bedoel je? Dit is een ondernemer die niet alles uitgeeft en wat winsten in panden stopt.
En qua aanbod: nog nooit zoveel op Collin als de laatste weken toch?
Mee eens. Die knaap doet het uitstekend met zijn bedrijf en herinvesteert zijn winst. Er zijn er ook zat die het uitgeven aan wit poeder, alimentatie of de wilde vrouwen (of een combinatie daarvan)
Plus uitstekende balansratio's. Enig nadeel is de geringe aflossing wat ik zo zie.
[..] Mee eens. Die knaap doet het uitstekend met zijn bedrijf en herinvesteert zijn winst. Er zijn er ook zat die het uitgeven aan wit poeder, alimentatie of de wilde vrouwen (of een combinatie daarvan)
Plus uitstekende balansratio's. Enig nadeel is de geringe aflossing wat ik zo zie.
Ben benieuwd wat anderen er slecht aan vinden?
De looptijd in combinatie met 'n relatief hoge laatste termijn staat me niet zo aan. De rente van 6 procent vind ik ook niet echt denderend.
Lees verder niks over dat woonhuis, behalve dan dat er overwaarde zou zijn.
[..] Mee eens. Die knaap doet het uitstekend met zijn bedrijf en herinvesteert zijn winst. Er zijn er ook zat die het uitgeven aan wit poeder, alimentatie of de wilde vrouwen (of een combinatie daarvan)
als de economie maar enigszins tegenzit staan dit soort pandjes het eerst leeg. iets meer dan 1000 euro huur per maand is ook niet over naar huis te schrijven. Hij had al een forse lening, dus dubbel risico. Lange looptijd. Nauwelijks aflossing. Lage rente voor bedrijfs onroerend goed. Hoge kosten. Zoiets.
[..] als de economie maar enigszins tegenzit staan dit soort pandjes het eerst leeg. iets meer dan 1000 euro huur per maand is ook niet over naar huis te schrijven. Hij had al een forse lening, dus dubbel risico. Lange looptijd. Nauwelijks aflossing. Lage rente voor bedrijfs onroerend goed. Hoge kosten. Zoiets.
Misschien zie ik het verkeerd, maar dit soort multifunctionele kleine ruimten zijn m.i. tamelijk courant. Altijd wel iemand voor te vinden. Het is geen oude boerderij in de polder zoals bij Shrek. Gelegen in Duiven vlak aan de A12 en vlakbij Duitsland. Met zijn bedrijfswinst (ná salaris) betaalt hij de kosten van de financieringen moeiteloos ook al zou het een tijdje leeg staan. Die lange looptijd vind ik zelf wel fijn, zie het meer als een deposito. Aflossing zou méér mogen maar er is ruim voldoende dekking door de hypotheek en de borg dus daar lig ik niet wakker van. Vergeleken met die 4,5% van die flapoor van gisteren vind ik 6% nog wel acceptabel mede gezien zijn sterke balans en winstcijfers. De kosten kan hij makkelijk opbrengen uit zijn winst dus dat zie ik ook niet echt als een probleem.
Slecht is een te groot woord. Zover ik kan nagaan hebben die panden de afgelopen jaren met enige regelmaat te koop/te huur gestaan, blijkbaar was er niet al te veel interesse (of waren ze te duur ). Ik ben het met je eens dat dit soort panden normaal gesproken goed en vlot te verhandelen cq. te verhuren zouden moeten zijn en ze lijken me ook goed toegankelijk. Als hij de de winst in het bedrijf wil investeren had hij dat geld ook in het eigen pand kunnen stoppen een maand geleden maar koopt hij er nu een pand bij voor de verhuur. Ik geef toe, het huis van je buren komt vaak maar 1x te koop dus soms moet je handelen , maar dat geeft me ook niet direct een enthousiast gevoel, ik krijg bijna het idee dat het geheel bewust uit elkaar is getrokken. Ze gaan vervolgens uit van een aflosperiode van iets van 25 jaar wat voor bedrijfsmatig vastgoed wel wat aan de lange kant is, bij de bank kreeg ik in het verleden max een 20 jaars termijn. Dat alles bij elkaar maakt me niet direct super enthousiast. Ik sta daarin blijkbaar niet helemaal alleen want normaal zijn dit soort projecten binnen no-time vol. Deze komt ook vast vol maar loopt wel wat minder hard dan de eerste dacht ik, 140k zou voor Collin toch twee keer knipperen zijn en vol?
[..] Tegenover - 0,5 op de bank. Wel kun je met dit soort percentages even goed (defensief) gaan beleggen bij de bank.
Bij bigbank.nl krijg je 0,22% rente bij een saldo tot ¤100k, dat bedrag valt onder het depositogarantiestelsel van Estland. Een opname naar je gekoppelde tegenrekening duurt maximaal drie bankdagen.
[..] Bij bigbank.nl krijg je 0,22% rente bij een saldo tot ¤100k, dat bedrag valt onder het depositogarantiestelsel van Estland. Een opname naar je gekoppelde tegenrekening duurt maximaal drie bankdagen.
En wat heb je aan 0,22% voor max 100k bij een bank in Estland?
Facilibricks is in 7 uur volgeschreven. Minder vlot gaat het met de gokhal in Zandvoort. Die staat nog altijd maar op 50 procent. En dat bla bla vastgoedprojectje op GVE staat nu op 64 procent.
[..] En wat heb je aan 0,22% voor max 100k bij een bank in Estland?
Wil alleen maar aangeven dat je geen genoegen hoeft te nemen met de -0,5% rente die je noemde. En als je niet zit te wachten op een buitenlands depositogarantiestelsel kun je ook kiezen voor 0,05% bij LeasePlan Bank.
[..] Wil alleen maar aangeven dat je geen genoegen hoeft te nemen met de -0,5% rente die je noemde. En als je niet zit te wachten op een buitenlands depositogarantiestelsel kun je ook kiezen voor 0,05% bij LeasePlan Bank.
Die hebben nu een klantenstop liefst ben ik van de negatieve rente af, maar max 100k in Estland dat is m ook niet. Ja, zou alles er kunnen stallen, maar beleg dan liever wat meer bij een NL bank dan dat het is Estland staat.
[..] Die hebben nu een klantenstop liefst ben ik van de negatieve rente af, maar max 100k in Estland dat is m ook niet. Ja, zou alles er kunnen stallen, maar beleg dan liever wat meer bij een NL bank dan dat het is Estland staat.