abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203456359

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_203456507
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 10:39 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Heb de inschrijving verhoogd. Kreeg net bericht dat men Nomads gaat aflossen met alle termijnen ineens.

In hoeverre vind je dat positief? Het zou kunnen dat ze daarvoor 'ons' geld gebruiken (voor een deel).
Of dat ze nu de handen vrij hebben voor deze zaak?
Pecunia non olet
pi_203456624
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
In hoeverre vind je dat positief? Het zou kunnen dat ze daarvoor 'ons' geld gebruiken (voor een deel).
Of dat ze nu de handen vrij hebben voor deze zaak?
Die lening liep toch vanaf ergen begin 2018, dan zou die toch zo ongeveer afgerond zijn ergens de komende maanden? (afgezien van eventueel covid uitstel). Op zich is het denk ik ook een manier om het overzichtelijk te houden, en als ze het geld van de nieuwe lening al voor de aflossing zouden gebruiken, dan is de nieuwe zaak toch met ander geld geld betaald neem ik aan, het zal toch ergens vandaan moeten komen?
pi_203456640
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
In hoeverre vind je dat positief? Het zou kunnen dat ze daarvoor 'ons' geld gebruiken (voor een deel).
Of dat ze nu de handen vrij hebben voor deze zaak?
Men heeft voor de nieuwe zaak al behoorlijk wat eigen geld gebruikt. He tis altijd een goede betaler geweest (met aantal maanden alleen rente bij corona). Men heeft natuurlijk ook eigen geld gebruikt voor deze aflossing en had ook een lagere lening voor Tilburg kunne nemen. De rente is lager en zo bereikt men ook meer investeerders dus meer reclame. en ik heb de aflossing gebruikt voort verhoging. Ik heb mede gezien de beoordelingen alle vertrouwen in deze heren.
pi_203456897
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:22 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Men heeft voor de nieuwe zaak al behoorlijk wat eigen geld gebruikt. He tis altijd een goede betaler geweest (met aantal maanden alleen rente bij corona). Men heeft natuurlijk ook eigen geld gebruikt voor deze aflossing en had ook een lagere lening voor Tilburg kunne nemen. De rente is lager en zo bereikt men ook meer investeerders dus meer reclame. en ik heb de aflossing gebruikt voort verhoging. Ik heb mede gezien de beoordelingen alle vertrouwen in deze heren.
Op zich moet een lening natuurlijk gebruikt worden voor het doel zoals in de pitch vermeld. Een andere bestemming voor de lening zou zelfs frauduleus kunnen zijn afhankelijk van wat ze er mee doen. En het ondermijnt in principe de zekerheden voor de lening als er iets anders/kleiners/goedkopers wordt gekocht dan gesuggereerd.

In dit geval zou het niet echt bezwaarlijk zijn omdat de heren sowieso hoofdelijk aansprakelijk zijn met hun bezit ongeacht in welke van hun zaken het zit, en ik begrijp ook nu dat het maar een restantje is van een 4 jaar oude lening.
Pecunia non olet
pi_203457203
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:38 schreef obligataire het volgende:
Op zich moet een lening natuurlijk gebruikt worden voor het doel zoals in de pitch vermeld.
Daar ben ik het volledig mee eens! Wat ik meer bedoelde is dat ze de aankoop toch ergens mee moeten betalen, dus dat ze het geld ergens moeen hebben. Het is niet zo dat ze geld ophalen maar de bedoelde overname niet doen want ik zag dat de oude eigenaren hebben aangekondigd dat ze er na iets van 8 jaar mee gaan stoppen en het aan de twee nieuwe eigenaren overdragen.
pi_203457252
En het volgende HCN project staat al direct klaar:
https://horecacrowdfunding.nl/projects/annabel-den-haag-wp5qqkp0
  dinsdag 1 februari 2022 @ 14:01:17 #8
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_203458806
TOKO open
pi_203458826
Toko Pandan staat open
pi_203458885
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:01 schreef crowd-fundi het volgende:
TOKO open
Die ging als een speer. Vol!
pi_203458892
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:03 schreef optrandje het volgende:
Toko Pandan staat open
Is nu al de derde keer in korte tijd dat ik het geld over gemaakt heb en vervolgens de melding krijg dat de investering mislukt is want vol. :N
pi_203458972
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:09 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Is nu al de derde keer in korte tijd dat ik het geld over g.emaakt heb en vervolgens de melding krijg dat de investering mislukt is want vol. :N
Advies zet geld van te voren in de wallet. En investeer via app. Scheelt extra verificatie met sms en tijd van overmaken
pi_203458977


[ Bericht 50% gewijzigd door Collin63 op 01-02-2022 14:27:08 ]
pi_203459120
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Advies zet geld van te voren in de wallet. En investeer via app. Scheelt extra verificatie met sms en tijd van overmaken
Dat ga ik doen. Neemt niet weg dat Collin het systeem aan zou moeten passen imo. Als ik met verificatiecode de investering bevestigd heb, kunnen ze er vanuit gaan dat ik ga betalen. Daar zou dus de check moeten zitten en niet pas na de betaling. Scheelt een hoop onnodige tranacties en irritaties.
pi_203459257
Was ook te laat voor Toko Pandan ☹ Nu Lano voor basisbedrag meegenomen. Prima LTV na aflossing van 140K met verkoop privewoning
pi_203459999
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 14:33 schreef Faraday01 het volgende:
Neemt niet weg dat Collin het systeem aan zou moeten passen
Dan had je hem waarschijnlijk ook gemist in dit geval

In de praktijk zijn er ook mensen die het als een vrije toezegging zien. En dan kan CCF een week later de restjes proberen binnen te harken. Wat ook weer voor vertraging en irritaties zorgt. Dan geef ik toch de voorkeur voor de huidige methode.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_203460039
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 15:57 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Dan had je hem waarschijnlijk ook gemist in dit geval

In de praktijk zijn er ook mensen die het als een vrije toezegging zien. En dan kan CCF een week later de restjes proberen binnen te harken. Wat ook weer voor vertraging en irritaties zorgt. Dan geef ik toch de voorkeur voor de huidige methode.
Waarschijnlijk wel inderdaad. Dat is all in the game en verder geen probleem. Wat ik irritant vind is dat ik geld over maak en vervolgens 1 of 2 dagen kan wachten totdat het terug op mijn rekening staat. Dat is makkelijk te voorkomen. Geef iedereen die voor de cut-off zit 5 of 10 minuten om te betalen en zet het daarna weer open voor het deel dat niet binnen die tijd voldaan is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 01-02-2022 16:13:43 ]
pi_203460275
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 16:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat ik irritant vind is dat ik geld over maak en vervolgens 1 of 2 dagen kan wachten totdat het terug op mijn rekening staat. Dat is makkelijk te voorkomen. Geef iedereen die voor de cut-off zit 5 of 10 minuten om te betalen en zet het daarna weer open voor het deel dat niet binnen die tijd voldaan is.
Als je geld overmaak kun je dat beter niet terug halen als het mislukt. Het is geld wat je kan missen om te investeren dus heb je niet nodig. Het is meestal ook niet bekend wanneer je precies kan investeren in een bepaald project.
pi_203460702
Gisteren heb ik nog een update van FnC gekregen van een paar projecten met achterstand. Voor eventueel geïnteresseerden die er ook in zitten hierbij het overzicht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203460743
Deze is boeiend
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan me geen voorstelling bij maken.
pi_203460808
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 16:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Deze is boeiend
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan me geen voorstelling bij maken.
Ik heb ook geen idee.... Verdwenen voorraden???

Het belangrijkste is dat ik wel het idee heb dat "ze" er mee bezig zijn. Het gaat alleen tergend langzaam.
pi_203460830
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 17:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik heb ook geen idee.... Verdwenen voorraden???

Het belangrijkste is dat ik wel het idee heb dat "ze" er mee bezig zijn. Het gaat alleen tergend langzaam.
Of iemand met een zuurstoffles op de kop gemept......kan van alles zijn wat in het wetboek van strafrecht staat.
Pecunia non olet
pi_203460956
Er is gisteren avond een webinar geweest bij Maxcrowdfund.

Heb je de webinar gemist? Kijk deze dan terug wanneer jij wilt. Hierbij het linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203461040
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 17:16 schreef Horsemen het volgende:
Er is gisteren avond een webinar geweest bij Maxcrowdfund.

Heb je de webinar gemist? Kijk deze dan terug wanneer jij wilt. Hierbij het linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik werd vandaag ook gebeld, waarom ik nog NIET had geinvesteerd?, vrij aggresieve telemarketing, wel correct maar ben er niet zo van gecharmeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 01-02-2022 17:56:17 ]
pi_203461044
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 16:55 schreef Horsemen het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor het delen, deze reactie is dan wel weer bijzonder in relatie tot de info die ik eind vorig jaar kreeg (nadat ik m'n bedenkingen voor de zoveelste keer had onderbouwd mbt het veelvuldig in/uit schrijven bij de KvK)

Ik kreeg eind vorig jaar dus deze info:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen dacht ik nog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar nu krijg ik er nog minder vertrouwen in dat het goed gaat komen als ik dit lees, eerst wordt er aangegeven dat er een betalingsregeling is getroffen, maar nu geven ze aan dat ze een betalingsregeling willen gaan treffen, maar die was er drie maanden geleden toch al?
pi_203461064
Met OOP bij SIG is het nog absoluut geen verbetering, na de eerste dag waar de betalingen zeer verspreid en langzaam binnenkwamen, ontbreken er nog vele. Meer dan in voorgaande maanden.
pi_203461110
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 17:24 schreef zeeland6 het volgende:
Met OOP bij SIG is het nog absoluut geen verbetering, na de eerste dag waar de betalingen zeer verspreid en langzaam binnenkwamen, ontbreken er nog vele. Meer dan in voorgaande maanden.
ik mis nog ongeveer 10 %
pi_203461532
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 16:24 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Als je geld overmaak kun je dat beter niet terug halen als het mislukt. Het is geld wat je kan missen om te investeren dus heb je niet nodig. Het is meestal ook niet bekend wanneer je precies kan investeren in een bepaald project.
Niet mee eens.
Het is irritant als je een paar dagen niet over je geld kan beschikken. Of je het geld nou kan missen of niet. je kunt bijvoorbeeld er ook niet mee bij een ander platform investeren.
pi_203461600
Landtong lening 1
Percentage eens: 97.98%
Percentage oneens: 2.02%

Landtong lening 2
Percentage eens: 96.­48%
Percentage oneens: 3.52%
pi_203461625
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 17:06 schreef obligataire het volgende:

[..]
Of iemand met een zuurstoffles op de kop gemept......kan van alles zijn wat in het wetboek van strafrecht staat.
Dan krijg je als platform geen politierapport te zien. Aangifte kan ik nog iets bij voorstellen, maar niet in combinatie met privéomstandigheden waar je vanuit platform wat mee zou kunnen.
pi_203461627
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 18:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Landtong lening 1
Percentage eens: 97.98%
Percentage oneens: 2.02%

Landtong lening 2
Percentage eens: 96.­48%
Percentage oneens: 3.52%
Collin uitslag?
pi_203461667
Vervroegde aflossing IVM


Beste investeerder,

Wij informeren u dat de ondernemer van Camalot Participatie vroegtijdig de huidige lening volledig en inclusief rente heeft afgelost. Wij zullen de resterende termijnen (aflossing + rente) ineens aan u uitkeren.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Mocht u vragen hebben dan vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groet / with kind regards

Koen Ferket
Managing director
pi_203464014
allemachtig dat nieuwe pandje van SIG is rijp voor de sloop.
https://investeren.sameni(...)n-van-riebeecklaan-3
Schijf 1A aanzienlijk groter dan WOZ.
pi_203464284
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 20:44 schreef zeeland6 het volgende:
allemachtig dat nieuwe pandje van SIG is rijp voor de sloop.
https://investeren.sameni(...)n-van-riebeecklaan-3
Schijf 1A aanzienlijk groter dan WOZ.
Ook aangeboden door een beginnend vastgoedbelegger. Ik vind het riskant.
pi_203464609
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 20:44 schreef zeeland6 het volgende:
allemachtig dat nieuwe pandje van SIG is rijp voor de sloop.
https://investeren.sameni(...)n-van-riebeecklaan-3
Schijf 1A aanzienlijk groter dan WOZ.
De kapsalon op de foto ziet er wel heel netjes uit
pi_203464708
Nieuwe WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/project/gymaxess-pakt-door
geen zekerheden. Aan de hand van de foto lijkt het of alles vanuit de huiskamer wordt geregeld binnen het bedrijf.
pi_203464917
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 20:44 schreef zeeland6 het volgende:
allemachtig dat nieuwe pandje van SIG is rijp voor de sloop.
https://investeren.sameni(...)n-van-riebeecklaan-3
Schijf 1A aanzienlijk groter dan WOZ.
Het pand ligt in een mindere buurt van Eindhoven, een buurt met potentie zullen we maar zeggen, die wel een behoorlijke positieve boost heeft gekregen en nog krijgt.
De panden hadden van oorsprong allemaal winkels op de begaande grond maar die worden deels omgezet naar woningen.

Ter indicatie twee panden in dezelfde straat die recent verkocht zijn;
Dit pand ligt iets verder en betreft ook een pand met een kapper op de begaande grond en één appartement;
https://www.funda.nl/koop(...)van-riebeecklaan-78/
Dit pand betreft een voormalige winkel die omgebouwd is tot appartement in hetzelfde rijtje;
https://www.funda.nl/koop(...)n-riebeecklaan-13-a/

De druk op de woningmarkt in Eindhoven is enorm.
Naast de reguliere toestroom trekken bedrijven als ASML, Philips, VDL maar ook de TUe en de Hightech campus iedere maand een paar honderd expats naar de regio.
pi_203466258
Nu bij Npo Op1 Box 3
Bond van belastingbetalers en Jesse Klaver.
pi_203466274
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 21:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De kapsalon op de foto ziet er wel heel netjes uit
Vind ik ook, ik vind de geschatte huuropbrengst nog absurd hoog, maar dat zal aan mijn Belgische referentiekader liggen. Maar ik heb hier toch al panden uit de Randstad langs zien komen die er heel wat erbarmelijker uitzagen. Mij lijkt de WOZ-waarde toch ook echt wel aan de lage kant te liggen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik deze meeneem ;)
  woensdag 2 februari 2022 @ 08:23:56 #41
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203468716
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 20:59 schreef FrenkDeTank het volgende:

[..]
Ook aangeboden door een beginnend vastgoedbelegger. Ik vind het riskant.
Laat deze jonge knul maar spelen. Maar niet van mijn centen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203469653
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 08:23 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Laat deze jonge knul maar spelen. Maar niet van mijn centen.
Ik denk dat de kredietwaardigheid van deze jongen weinig verschilt van die van veel andere SIG-gelukszoekers, afgezien van degenen die als eerste op het feestje waren en daardoor flink vermogen hebben opgebouwd.

Het pand op nummer 9 in die straat is al eerder volledig omgezet in appartementen; daar staan nu vier registraties met een gezamenlijke WOZ van ¤431.000. Dat lijkt ook gebeurd te zijn met 5+5A en 7+7A. Op de Google capture uit 2018 zijn dat nog bedrijfsruimtes, maar sinds 2018 hebben beide twee WOZ-registraties, optellend tot ¤432.000 resp. ¤451.000.

De WOZ-waarde van nummer 3 zal alleen gebaseerd zijn op het woongedeelte; bedrijfsruimtes hebben toch geen WOZ?

De marktwaarde voor 3+3A van ¤440.000 die de pitch vermeldt, ligt dus volledig in lijn met de WOZ-waardes van de buren. Daar kun je een stuk bovenop doen vanwege de marktontwikkelingen en daar kun je een stuk vanaf halen voor de kosten die nodig zijn om de bedrijfsruimte naar een appartement om te zetten.

Een risico is wel dat Ranjeeth bij leegstand van de commerciële ruimte waarschijnlijk ergens geld zal moeten ophalen voor die verbouwing.

[ Bericht 1% gewijzigd door Atlas_ op 02-02-2022 10:20:50 ]
pi_203470290
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 10:08 schreef Atlas_ het volgende:
De WOZ-waarde van nummer 3 zal alleen gebaseerd zijn op het woongedeelte; bedrijfsruimtes hebben toch geen WOZ?
Ook voor bedrijfsruimtes wordt er gewoon een WOZ waarde vastgesteld alleen is die niet openbaar toegankelijk, wat bij woningen wel het geval is. Die niet-woningen staan normaal gesproken wel op de site wozwaardeloket.nl maar dan met melding "Alleen WOZ-waarden van woningen zijn openbaar. Dit pand is niet (meer) of deels in gebruik als woning." Ik ga er dus vanuit dat de door SIG volledig is en de gepresenteerde WOZ waarde voor het hele pand is. Dat zou in het taxatierapport mogelijk ook zichtbaar moeten zijn. Er is dus zover ik kan nagaan formeel (nog?) geen 3A maar mogelijk staat daarover ook meer in het taxatierapport?

Wat me dus stoort is dat er over 3 en 3A wordt gesproken terwijl de BAG administratie 3A (nog?) niet kent en er blijkbaar twee appartementen zijn die beiden hetzelfde huisnummer hebben? (of de kapper heeft geen huisnummer, of is gecombineert met een van de appartementen?). Ik heb dus het gevoel dat we niet het volledige verhaal gepresenteert krijgen en er mogelijk ergens nog wat grijs gebied is.
  woensdag 2 februari 2022 @ 11:17:52 #44
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203470489
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 11:02 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ook voor bedrijfsruimtes wordt er gewoon een WOZ waarde vastgesteld alleen is die niet openbaar toegankelijk, wat bij woningen wel het geval is. Die niet-woningen staan normaal gesproken wel op de site wozwaardeloket.nl maar dan met melding "Alleen WOZ-waarden van woningen zijn openbaar. Dit pand is niet (meer) of deels in gebruik als woning." Ik ga er dus vanuit dat de door SIG volledig is en de gepresenteerde WOZ waarde voor het hele pand is. Dat zou in het taxatierapport mogelijk ook zichtbaar moeten zijn. Er is dus zover ik kan nagaan formeel (nog?) geen 3A maar mogelijk staat daarover ook meer in het taxatierapport?

Wat me dus stoort is dat er over 3 en 3A wordt gesproken terwijl de BAG administratie 3A (nog?) niet kent en er blijkbaar twee appartementen zijn die beiden hetzelfde huisnummer hebben? (of de kapper heeft geen huisnummer, of is gecombineert met een van de appartementen?). Ik heb dus het gevoel dat we niet het volledige verhaal gepresenteert krijgen en er mogelijk ergens nog wat grijs gebied is.
Had 50 tinten grijs niet bij SIG verwacht :)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203470496
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 11:02 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik ga er dus vanuit dat de door SIG volledig is en de gepresenteerde WOZ waarde voor het hele pand is.
Een andere reden waarom ik denk dat de WOZ alleen voor het woongedeelte is, is dat deze WOZ betrekking heeft op een ruimte van 96m2. Nummers 5, 7 en 9 zitten op 184, 192 en 172 m2. Maar de pitch mag zeker duidelijker!
pi_203471162
CCF
Bravo C'est Bon Heemstede (60 mnd / 8,0%).
Heeft zonder corona pauze 60 termijnen afgelost.
pi_203471659
All4funding
quote:
Vanmorgen om 11 uur zou het project St*d**–R*l*x*d voor investeringen open gesteld worden. Ons is gisteren echter gebleken dat de ondernemer ons onvolledig heeft geïnformeerd over zijn financiële situatie. Hierdoor is de gepresenteerde analyse onvolledig en kunnen wij er niet achter staan. Wij gaan in gesprek met de ondernemer en zullen alleen bij een positieve beoordeling het project opnieuw plaatsen. Uiteraard houden wij u hiervan op de hoogte.
pi_203472174
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 12:53 schreef KrekelJapie het volgende:
All4funding
[..]

soort zoekt soort. :G :R
pi_203472430
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 13:35 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
soort zoekt soort. :G :R
Ja en Nee, je zou ook kunnen zeggen
dat er proactief op de juiste wijze gehandeld is.
pi_203472835
Ijssalon voor monkeytown ondernemers
https://www.collincrowdfund.nl/vof-mt-leeuwarden-speelparadijs-2/
2e hypotheek woonhuis
pi_203473001
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 11:18 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Een andere reden waarom ik denk dat de WOZ alleen voor het woongedeelte is, is dat deze WOZ betrekking heeft op een ruimte van 96m2. Nummers 5, 7 en 9 zitten op 184, 192 en 172 m2. Maar de pitch mag zeker duidelijker!
Het zou ook wel héél erg laag zijn als het geheel van woonruimte + kapsalon slechts 176K WOZ zou 'doen'.
Pecunia non olet
  woensdag 2 februari 2022 @ 14:43:08 #52
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203473018
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Ijssalon voor monkeytown ondernemers
https://www.collincrowdfund.nl/vof-mt-leeuwarden-speelparadijs-2/
2e hypotheek woonhuis
Heeft flink negatief eigen vermogen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203473600
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:43 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Heeft flink negatief eigen vermogen.
Ik zie liever hyp 200 taxatie 400
Dan hyp 700 en taxatie 900.

Beetje hik op de markt en de overwaarde is weg....
Pecunia non olet
pi_203473706
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Ijssalon voor monkeytown ondernemers
https://www.collincrowdfund.nl/vof-mt-leeuwarden-speelparadijs-2/
2e hypotheek woonhuis
Lees ik het nou goed dat die 2e hypotheek gedeeld wordt met de eerste collin lening van deze ondernemers? En dat terwijl er bij die 1e lening helemaal geen hypotheek als zekerheid zat? Of ik zie het verkeerd, of ik vind het raar.
pi_203473730
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:28 schreef optrandje het volgende:

[..]
Lees ik het nou goed dat die 2e hypotheek gedeeld wordt met de eerste collin lening van deze ondernemers? En dat terwijl er bij die 1e lening helemaal geen hypotheek als zekerheid zat? Of ik zie het verkeerd, of ik vind het raar.
Zo lees ik het ook, erg bijzonder...
pi_203474015
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zie liever hyp 200 taxatie 400
Dan hyp 700 en taxatie 900.

Beetje hik op de markt en de overwaarde is weg....
En hooguit 20 K liquide hebben en binnen een jaar 64 K moeten betalen schiet natuurlijk ook niet op. Deze mensen zouden tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden ....
Maar goed, Collin vindt het risico 'LAAG' dus zonder ons komt-ie ook wel vol...
pi_203474036
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:28 schreef optrandje het volgende:

[..]
Lees ik het nou goed dat die 2e hypotheek gedeeld wordt met de eerste collin lening van deze ondernemers? En dat terwijl er bij die 1e lening helemaal geen hypotheek als zekerheid zat? Of ik zie het verkeerd, of ik vind het raar.
Nee, zo is het inderdaad. Bijzonder. De investeerders uit de eerste lening worden er m.i. beter van (in ieder geval niet slechter dus dat is wel oké).

De aflossing is naar 0 dus het risico zal de komende periode normaalgesproken afnemen. De rente vergoeding is aardig in overeenstemming met het risico. Persoonlijk denk ik niet dat ik deze ga meenemen.
  woensdag 2 februari 2022 @ 15:53:55 #58
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_203474049
Ik denk dat we KoM binnenkort een keer op TV/Youtube gaan zien :X

twitter
pi_203474093
quote:
10s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:53 schreef boriq het volgende:
Ik denk dat we KoM binnenkort een keer op TV/Youtube gaan zien :X

[ twitter ]
Ojee, daar gaan we.. Volledige beerput open?
pi_203474099
quote:
10s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:53 schreef boriq het volgende:
Ik denk dat we KoM binnenkort een keer op TV/Youtube gaan zien :X

[ twitter ]
Kwestie van slechte reclame kan zoiets wel tellen natuurlijk. Ik heb gelukkig maar 2 projectjes lopen bij KOM (elk voor minimumbedrag) en mij leek het dat voor die 2 projectjes de laatste tijd iets meer opvolging merkbaar was. Niet genoeg om ooit nog een investering te overwegen, maar toch... :)
pi_203474146
Status leningen funding circle
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203474533
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:28 schreef optrandje het volgende:

[..]
Lees ik het nou goed dat die 2e hypotheek gedeeld wordt met de eerste collin lening van deze ondernemers? En dat terwijl er bij die 1e lening helemaal geen hypotheek als zekerheid zat? Of ik zie het verkeerd, of ik vind het raar.
Kan niet kloppen lijkt me, bij de eerste lening is verpanding en ha van toepassing, maar nu is de verpanding blijkbaar exclusief naar de tweede lening gegaan (tenminste, daar staat niets over delen!) en heeft de eerste daar blijkbaar een 2e hypotheek voor in de plaats gekregen? Ik schat in erg slordig opgesteld/geschreven, of is dat weer zo'n actie van CCF waarbij ze creatief met zekerheden omgaan en een zekere vorm van risico nivellering toepassen op alle leningen die bij het platform lopen? Maar ja, Direct lening, vragen stellen is niet aan de orde :N

Ik zit niet in de eerste en ga deze ook voorbij laten gaan, er is als ik het zo snel zie de afgelopen jaren wel veel EV verdwenen. En geen last van Corona is ook wat creatief naar mijn gevoel, ze hebben namelijk op een bepaald moment (op zich heel logisch voor hun business!) bij GVE toch echt 3 maanden uitsel gekregen begin 2021 (maar verder volgens mij wel altijd netjes betaald).

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 02-02-2022 16:37:32 ]
pi_203474627


[ Bericht 38% gewijzigd door Collin63 op 02-02-2022 16:44:34 ]
pi_203474678
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 16:38 schreef Collin63 het volgende:
Willem Haars Collin

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik doe iets verkeerd het project zelf staat er niet op.
De juiste link heb ik reeds eerder gedeeld.
pi_203474710
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 16:42 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
De juiste link heb ik reeds eerder gedeeld.
Oke Jacco, die heb ik dan gemist. Ben hier nog niet zo lang dus is nog even wennen.
pi_203474725
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24824

60k ophalen bij GVE, dat zou toch binnen 1 minuutje volgeschreven moeten zijn?
pi_203474752
quote:
10s.gif Op woensdag 2 februari 2022 15:53 schreef boriq het volgende:
Ik denk dat we KoM binnenkort een keer op TV/Youtube gaan zien :X

[ twitter ]
Ik denk dat wij als bestaande investeerders die nog projecten uit moeten melken, geen medewerking moeten verlenen aan dit verzoek. Kan de situatie voor ons alleen maar slechter maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-02-2022 20:12:45 ]
pi_203474966
Dat schiet niet op!
quote:
Langs deze weg brengen wij u op de hoogte van de status van project 25183 | ISIK REALTY - Aankoop vastgoed. Na publicatie van de pitch is dit project, mede door uw toegezegde investering, volledig gefund.

De geldnemer heeft ons echter schriftelijk geïnformeerd, dat hij bij nader inzien heeft gekozen voor een andere financier. De geldnemer maakt daarom geen gebruik van de lening.​

Dit betekent dat wij helaas genoodzaakt zijn het project op verzoek van de geldnemer terug te trekken.
Is de Nederlander die in New York een juwelier handelaar is.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 02-02-2022 17:54:36 ]
pi_203474975
Dubbel

[ Bericht 98% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-02-2022 18:39:42 ]
pi_203475394
CRE aflossing Braunlage over ca 2 weken. "Geplande" afloop was 3 mei dit jaar, dus niet gek veel vroeger. Storting was vanaf half maart, dus toch bijna 4 jaar rente.
pi_203475936
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 17:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Dat schiet niet op!
[..]
Is de Nederlander die in New York een juwelier handelaar is.
Toevallig liep ik vorige week door de nog te starten projecten en kreeg het idee dat het bij deze wel erg lang duurde voordat er een betaalverzoek kwam, helaas. GVE is in dit geval toch wel een beetje de lachende derde met z'n succesfee.
pi_203476149
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 17:29 schreef lykkefund het volgende:
CRE aflossing Braunlage over ca 2 weken. "Geplande" afloop was 3 mei dit jaar, dus niet gek veel vroeger. Storting was vanaf half maart, dus toch bijna 4 jaar rente.
En Goslar wordt ook afgelost na 4,5 jaar dus de looptijd van 5 jaar niet helemaal volgemaakt. Dit was mijn allereerste bij CRE en ik moet zeggen van mij had hij rustig nog een paar jaartjes mogen doorlopen tegen die 7%.

Ik hoef niet zo nodig mijn geld snel terug, dat snappen die platformen maar niet! :) :)
Pecunia non olet
pi_203476182
Nummer 2 van IVM in korte tijd. Zou men op de een of andere manier vervroegd aflossen stimuleren bij dit gesloten platform voor nieuwe investeringen?


Beste investeerder,

Wij informeren u hierbij dat de ondernemer van VrijplaatsX vroegtijdig de huidige lening volledig en inclusief rente heeft afgelost. Wij zullen de resterende termijnen (aflossing + rente) daarom ineens aan u uitkeren.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Eventuele vragen vernemen wij graag.

Met vriendelijke groet / with kind regards

Koen Ferket
Managing director
pi_203476201
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 17:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Dat schiet niet op!!
Jammer, want deze dat ik voor mijn doen aardig meegepakt.

Ben erg benieuwd naar wat de aanleiding is en naar wat BOOS/Tim Hofman bij KOM gaat aantreffen. Zoiets zou wel eens een stuk effectiever kunnen zijn dan de gemiddelde Flanderijn-incasso of dan het Kifid. En, eerlijk gezegd, heb ik er als niet-KOM-investeerder ook belang bij dat de rotte appels qua platformen kritisch worden benaderd.
pi_203476266
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 18:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Zou men op de een of andere manier vervroegd aflossen stimuleren bij dit gesloten platform voor nieuwe investeringen?
Hier dezelfde mail, logischerwijs. Het zou ook mij niets verbazen als ze er actief beleid op voeren, want ze willen al langer van deze vorm van funding af.
pi_203476962
Dan vraag ik me af of er boeterentes op die IVM leningen van toepassing waren, en of die ook worden betaald.

De betalingen van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
die vrijdag binnen hadden moeten zijn, zijn maandag ontvangen.
pi_203476978
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 18:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nummer 2 van IVM in korte tijd. Zou men op de een of andere manier vervroegd aflossen stimuleren bij dit gesloten platform voor nieuwe investeringen?

Beste investeerder,

Wij informeren u hierbij dat de ondernemer van VrijplaatsX vroegtijdig de huidige lening volledig en inclusief rente heeft afgelost. Wij zullen de resterende termijnen (aflossing + rente) daarom ineens aan u uitkeren.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Eventuele vragen vernemen wij graag.

Met vriendelijke groet / with kind regards

Koen Ferket
Managing director
Ik zit hier ook in. En zo lang het op deze manier gaat: inclusief alle rente vind ik het prima: weer een succesvol afgerond.
Nog 3 te gaan voor mij bij IVM: twee normaal betalende klusseniers, en een ander project met een betalings regeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 02-02-2022 19:37:04 ]
pi_203478087
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2022 19:27 schreef escortmk2 het volgende:
Dan vraag ik me af of er boeterentes op die IVM leningen van toepassing waren, en of die ook worden betaald.
Er wordt betaald inclusief alle rente, dus dan lijkt een boeterente me niet aan de orde.
pi_203478451
Zoals bekend is IVM al een aantal jaar gestopt met het verstrekken van nieuwe crowdfunding leningen. Momenteel lopen er 8 leningen bij IVM waarbij ondernemers voldoen aan de reguliere aflossingsverplichtingen en hebben wij enkele bedrijven in bijzonder beheer.

Dan zouden er nu nog 6 over zijn, ik heb er nog twee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203484682
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 14:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Ijssalon voor monkeytown ondernemers
https://www.collincrowdfund.nl/vof-mt-leeuwarden-speelparadijs-2/
2e hypotheek woonhuis
Iemand een linkje?
Wellicht een investeerder in propositie #1?
pi_203485379
IvM zet er echt gas op om openstaande eindjes weg te werken: Zojuist druppelde de betalingen van Vrijplaats X binnen.
En ook op 1 maand na alle resterende betalingen van klusser Jordi.
pi_203485634
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 11:30 schreef ETphonehome het volgende:
IvM zet er echt gas op om openstaande eindjes weg te werken: Zojuist druppelde de betalingen van Vrijplaats X binnen.
En ook op 1 maand na alle resterende betalingen van klusser Jordi.
Het mailtje is er ook:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203485972
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 11:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Het mailtje is er ook:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mijn administratie is er één maand te weinig betaald.
pi_203486008
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:07 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Volgens mijn administratie is er één maand te weinig betaald.
Same here, April mis ik nog. Zal wel in een volgende batch komen verwacht ik.
pi_203486434
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:25 schreef Tjalala het volgende:
Wvjg, maatschappelijk

Binnenkort actueel
De onderstaande aanvragen zijn in behandeling

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eindelijk beschikbaar:
https://waardevoorjegeld.nl/project/eleos

Gezien de stabiliteit van deze onderneming met een breed aanbod aan hulpverlening achten wij een financiering zonder zekerheden in dit geval zeker acceptabel.
pi_203486443
nieuwe HCN
Salon van Fagel Den Haag deel 2

https://horecacrowdfundin(...)haag-deel-2-89roo395

niet werkende website is slordig (wanneer je info over kamers klikt, foutmelding)

update: er wordt aan gewerkt. ze vonden het ook 'balen'.

[ Bericht 5% gewijzigd door zeeland6 op 03-02-2022 13:53:29 ]
pi_203486517
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:48 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Eindelijk beschikbaar:
https://waardevoorjegeld.nl/project/eleos

Gezien de stabiliteit van deze onderneming met een breed aanbod aan hulpverlening achten wij een financiering zonder zekerheden in dit geval zeker acceptabel.

Dan kunnen ze vast ook wel een hogere rente betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 03-02-2022 15:04:01 ]
pi_203487285
CRE rente (1x jaar) transformatie Breda ontvangen
pi_203488862
SIG Eindhoven open > rg de 50%
pi_203489030
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 11:30 schreef ETphonehome het volgende:
IvM zet er echt gas op om openstaande eindjes weg te werken: Zojuist druppelde de betalingen van Vrijplaats X binnen.
En ook op 1 maand na alle resterende betalingen van klusser Jordi.
ik heb precies 48 termijnen ontvangen.
  donderdag 3 februari 2022 @ 15:54:50 #91
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203489119
K
quote:
12s.gif Op donderdag 3 februari 2022 15:33 schreef peterc het volgende:
SIG Eindhoven open > rg de 50%
Kijk ik daar verkeerd na?

Denk dat die jonge knul wel eens in de val kan vallen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203489274
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 15:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
ik heb precies 48 termijnen ontvangen.
Klopt, er is nog één termijn via een latere batch ontvangen vandaag. Het verwarrende zat hem in dat vóórdat deze laatste batch was ontvangen er een mail is gestuurd waarin stond dat de gehele lening was afgelost terwijl er toen dus nog een betaling moest komen.
pi_203489384
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 15:54 schreef Zeghomaar het volgende:
K
[..]
Kijk ik daar verkeerd na?

Het is geen sprankelend pand, ma ook geen slecht project. In mijn ogen beter dan b.v het project wat laatst uit Hengelo werd aangeboden.

Denk dat die jonge knul wel eens in de val kan vallen.
pi_203489517
Ik hoop niet dat alle projecten van SIG die deze maand nog niet zijn uitbetaald, allemaal vervroegd worden afgelost.
pi_203489601
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 16:06 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Klopt, er is nog één termijn via een latere batch ontvangen vandaag. Het verwarrende zat hem in dat vóórdat deze laatste batch was ontvangen er een mail is gestuurd waarin stond dat de gehele lening was afgelost terwijl er toen dus nog een betaling moest komen.
Ik heb ze allemaal pas vandaag gekregen, je hebt waarschijnlijk een rekening bij ABN. Bank (want daar kwam ook d ebetaling vandaan). Het was geen "instant payment" (want het was een batch betaling) en dan zet ABN deze in hun eigen omgeving tot een bepaalde tijd 's middag automatich door, de rest bewaren ze voor de volgende werkdag, alles wat naar een andere banken moet is er standaard pas de volgende dag als het geen instant payment is.
pi_203489623
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 16:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik hoop niet dat alle projecten van SIG die deze maand nog niet zijn uitbetaald, allemaal vervroegd worden afgelost.
Hoop ik inderdaad niet, aan de andere kant kan ik dan wel sneller voldoen aan de wens van L. :W
Vandaag zijn er weer twee bijgekomen.
pi_203489784
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 12:48 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Eindelijk beschikbaar:
https://waardevoorjegeld.nl/project/eleos

Gezien de stabiliteit van deze onderneming met een breed aanbod aan hulpverlening achten wij een financiering zonder zekerheden in dit geval zeker acceptabel.

2,25 % bruto 🤣😂🤣
pi_203490391
Jij of je bedrijf neemt deel in lening 607730 - Wieden Germany, welke helaas niet door kan gaan. Dit vinden wij uiteraard een erg vervelende situatie. De reden waarom de lening niet door kan gaan, is omdat de verkoper aanvullende voorwaarden heeft gesteld, waarmee de projectontwikkelaar niet akkoord kon gaan. In het belang van onze investeerders hebben wij besloten om een punt achter deze lening te zetten.

Binnen 72 uur ontvang je het investeringsbedrag terug in je account. Op dit moment zijn wij aan het kijken hoe wij onze investeerders tegemoet kunnen komen, gezien de vervelende situatie. Hierover ontvang je later meer informatie.

Bericht van Max CF. project was 1,1 miljoen euro.

Ik verwacht dat de projecten van morgen zo vol zitten.

Ook het project in Den Oever zal waarschijnlijk ook zo vol raken.
  donderdag 3 februari 2022 @ 18:58:16 #99
39955 eXistence
Feel The Power!
pi_203491237
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 18:00 schreef Crowdyfunder het volgende:
Jij of je bedrijf neemt deel in lening 607730 - Wieden Germany, welke helaas niet door kan gaan. Dit vinden wij uiteraard een erg vervelende situatie. De reden waarom de lening niet door kan gaan, is omdat de verkoper aanvullende voorwaarden heeft gesteld, waarmee de projectontwikkelaar niet akkoord kon gaan. In het belang van onze investeerders hebben wij besloten om een punt achter deze lening te zetten.

Binnen 72 uur ontvang je het investeringsbedrag terug in je account. Op dit moment zijn wij aan het kijken hoe wij onze investeerders tegemoet kunnen komen, gezien de vervelende situatie. Hierover ontvang je later meer informatie.

Bericht van Max CF. project was 1,1 miljoen euro.

Ik verwacht dat de projecten van morgen zo vol zitten.

Ook het project in Den Oever zal waarschijnlijk ook zo vol raken.
Was later verlaagd naar 6ton. Maar idd een hoop cash wat weer vrijgevallen is. Zal morgen idd wel snel gaan.
pi_203492217
Op donderdag 3 februari 2022 15:54 schreef Zeghomaar het volgende:

K
[..]
Kijk ik daar verkeerd na?

Het is geen sprankelend pand, ma ook geen slecht project. In mijn ogen beter dan b.v het project wat laatst uit Hengelo werd aangeboden.

Denk dat die jonge knul wel eens in de val kan vallen.


In de buurt toch maar ff langs jan van Riebeeck gereden. geen sprankelend pand, maar een meer dan keurige kapsalon zit er op de BG. De twee etages erboven ogen zo aan de voorzijde niet verkeerd, aan de achterzijde is het wat shabby. Zoals bij zoveel winkelachterstraatjes. Bovenwoning lijkt me best wel ruim en zeker niet zo benepen als veel 50m2 appartementen van tegenwoordig. Zeker in schijf 1A en zelfs met de wetenschap v e starter OG loop je niet veel risico.

Pand & etages zijn op zich best ruim, op sommige panden in het rijtje is nog een dakkapel geplaatst op de zolder etage, kan ook nog. Volgens mij kunststof kozijnen in de hut. Ondanks dat het hier en daar wat "shabby" is of oogt is het gewoon een degelijke bouw uit 1954 (zit aan de zijkant nog een plaquette in de muur van de 1e steenlegging in 1954) door een of andere notabele).

Mocht onze starter OG het onverhoopt niet redden, dan is het mijn inziens zeker een geschikt pand voor een ervarener OG belegger die er een plan voor maakt. Bijv. winkeltje verhuren en bovenwoning updaten en evt splitsen. In basis geen verkeerde hut en de buurt is geen weliswaar Bloemendaal en zal het nooit worden, maar wordt beter, zie ook de nieuwbouw aan de andere zijde van Berckelhof (Toeloop) Ik heb schijf 1A meegenomen. Iedereen is ook ooit een starter ergens in geweest, zelfs ik, *O*

Oh ja en voor de HCN-ers onder ons, ook ff bij Veera de auto in een vak geschoven. Moet op 31mrt22 opengaan vlgs de website, een doorderaamkieken leert dat er nog best wat moet gebeuren aan de interieurbouw , maar goed is nog 2 mnd , maar moet ook nog geoefend worden om maar zo te zeggen. Wordt mijn inziens nogwel door klussen.

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 03-02-2022 19:55:54 ]
pi_203492954
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 18:58 schreef eXistence het volgende:

[..]
Was later verlaagd naar 6ton. Maar idd een hoop cash wat weer vrijgevallen is. Zal morgen idd wel snel gaan.
Maar die liep toch al heel lang niet echt door, ook niet met die gewijzigde propositie? Daar hadden ze naar mijn mening al veel eerder de stekker uit moeten trekken, als ik die niet had geannuleerd dan had m'n geld wel heel lang "vakantie" gehad. Dat is ook direct het gevaar als je vooraf moet betalen en een project loopt niet door, staat je geld zo weken niets te doen. Dat zal bij die twee projecten morgen denk ik niet het geval zijn denk ik.
pi_203493178
quote:
12s.gif Op donderdag 3 februari 2022 19:44 schreef peterc het volgende:
Mocht onze starter OG het onverhoopt niet redden, dan is het mijn inziens zeker een geschikt pand voor een ervarener OG belegger die er een plan voor maakt. Bijv. winkeltje verhuren en bovenwoning updaten en evt splitsen. In basis geen verkeerde hut en de buurt is geen weliswaar Bloemendaal en zal het nooit worden, maar wordt beter, zie ook de nieuwbouw aan de andere zijde van Berckelhof (Toeloop)
En toch loopt íe niet hard door, nog maar op 59% met 71 deelnemers, wel iets hogere gemiddelde inleg.

Het zou zomaar kunnen dat de (ook naar mijn mening) mogelijk verleerde / te lage totale woz waarde (ik heb niet de moeite genomen om sig hierver nog een vraag te gaan stellen) uit de pitch investeerders afschrikt, naast een in eerste instantie wel erg hoge taxatie. Want schijf 1A is al 125% van de opgegeven woz waarde, alleen naar die cijfers gekeken zou ik ook al snel virtueel doorlopen.
pi_203493930
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 20:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
En toch loopt íe niet hard door, nog maar op 59% met 71 deelnemers, wel iets hogere gemiddelde inleg.

Het zou zomaar kunnen dat de (ook naar mijn mening) mogelijk verleerde / te lage totale woz waarde (ik heb niet de moeite genomen om sig hierver nog een vraag te gaan stellen) uit de pitch investeerders afschrikt, naast een in eerste instantie wel erg hoge taxatie. Want schijf 1A is al 125% van de opgegeven woz waarde, alleen naar die cijfers gekeken zou ik ook al snel virtueel doorlopen.
Ik gok dat ze bij de woz waarde alleen de waarde van de kapperszaak of appartement hebben genomen. Ruim 9k overschot per jaar. Of hij heeft zelf een bak met hield meegenomen, of hij heeft nu al een stevige boekwinst.
pi_203496992
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 21:04 schreef Crowdyfunder het volgende:
Ik gok
Als ik moet gokken bij een pitch, zoals hier inderdaad het geval is, dan doe ik per definitie niet mee.
pi_203499514
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 10:38 schreef impact9 het volgende:

[..]
Iemand een linkje?
Wellicht een investeerder in propositie #1?
Ik kan de pitch van de eerste financiering niet openen. Wie weet wat de de geprognostiseerde omzet voor monkeytown was? De omzetgroei die zij in 2022 willen maken tov 2021 kan onmogelijk uit de ijssalon komen. Ze moeten dus vorig jaar flink geraakt zijn door Corona.
pi_203499689
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 10:58 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ik kan de pitch van de eerste financiering niet openen. Wie weet wat de de geprognostiseerde omzet voor monkeytown was? De omzetgroei die zij in 2022 willen maken tov 2021 kan onmogelijk uit de ijssalon komen. Ze moeten dus vorig jaar flink geraakt zijn door Corona.
Oh, is zojuist gefund , never mind.
pi_203499854
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:11 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Oh, is zojuist gefund , never mind.
Toch nog even voor je opgezocht, ik kon de oude pitch bij Collin nog inzien, daaruit komen de 2018 cijfers vandaan de 2017/2016 cijfers komen van GVE lening die inmiddels is afgelost (verwachting was toen 2018/19 een omzet om en nabij de 650k.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203499859
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 10:58 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ik kan de pitch van de eerste financiering niet openen. Wie weet wat de de geprognostiseerde omzet voor monkeytown was? De omzetgroei die zij in 2022 willen maken tov 2021 kan onmogelijk uit de ijssalon komen. Ze moeten dus vorig jaar flink geraakt zijn door Corona.
Is inmiddels open en volledig volgeschreven. Voor de volledigheid toch nog wat info uit vorige pitches:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203500117
Bedankt beiden,
Ik heb m basis meegenomen vanwege gunfactor. Met deze info had ik m wat hoger meegenomen. Helaas te laat, er moest namelijk ook gewerkt worden:-)
pi_203500155
SIG desgevraagd

"Zoals je weet zijn wij overgegaan naar een andere betaaldienstverlener.
Onze projecteigenaren hebben daarom andere instructies gekregen om de betalingen te doen.
Instructies die meerdere keren herhaald zijn en waarvan wij dachten dat deze helder waren.
Helaas blijkt nu toch een aantal betalingen te zijn gedaan aan onze oude betaaldienstverlener en een aantal betalingen zonder de juiste omschrijving ( oude omschrijving met nieuwe betaalrekeningnummer).
Gevolg is dat wij bedragen moeten verplaatsen op het moment dat wij weten waar het staat.
Hier gaan helaas wat dagen overheen voordat alles weer op orde zal zijn."
pi_203500296
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:43 schreef zeeland6 het volgende:
SIG desgevraagd

"Zoals je weet zijn wij overgegaan naar een andere betaaldienstverlener.
Onze projecteigenaren hebben daarom andere instructies gekregen om de betalingen te doen.
Instructies die meerdere keren herhaald zijn en waarvan wij dachten dat deze helder waren.
Helaas blijkt nu toch een aantal betalingen te zijn gedaan aan onze oude betaaldienstverlener en een aantal betalingen zonder de juiste omschrijving ( oude omschrijving met nieuwe betaalrekeningnummer).
Gevolg is dat wij bedragen moeten verplaatsen op het moment dat wij weten waar het staat.
Hier gaan helaas wat dagen overheen voordat alles weer op orde zal zijn."
Samen in Geld denkt wel vaker dat ze duidelijk communiceren. Helaas mankeert hier nog wel eens iets aan :X

Nou ja, als ze dan zorgen dat wij netjes de boeterente krijgen waar we recht op hebben is het voor mij prima. Ik hoop alleen niet dat ze de investeerders weer voor het rommelige verloop laten opdraaien.
pi_203500329
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:56 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Samen in Geld denkt wel vaker dat ze duidelijk communiceren. Helaas mankeert hier nog wel eens iets aan :X

Nou ja, als ze dan zorgen dat wij netjes de boeterente krijgen waar we recht op hebben is het voor mij prima. Ik hoop alleen niet dat ze de investeerders weer voor het rommelige verloop laten opdraaien.
Ik ben al lang blij dat het niet allemaal vervroegde aflossingen zijn :)
pi_203500339
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:43 schreef zeeland6 het volgende:
SIG desgevraagd

"Zoals je weet zijn wij overgegaan naar een andere betaaldienstverlener.
Onze projecteigenaren hebben daarom andere instructies gekregen om de betalingen te doen.
Instructies die meerdere keren herhaald zijn en waarvan wij dachten dat deze helder waren.
Helaas blijkt nu toch een aantal betalingen te zijn gedaan aan onze oude betaaldienstverlener en een aantal betalingen zonder de juiste omschrijving ( oude omschrijving met nieuwe betaalrekeningnummer).
Gevolg is dat wij bedragen moeten verplaatsen op het moment dat wij weten waar het staat.
Hier gaan helaas wat dagen overheen voordat alles weer op orde zal zijn."
Bij het lezen van jouw bericht zit ik mij af te vragen: is het gebruikelijk bij platforms om van de leningnemer te vragen elke maand een bedrag over te maken? Ik had eigenlijk wel verwacht dat het verschuldigde termijnbedrag telkens met een automatische incasso zou worden geïncasseerd. Dit verwondert mij wel een beetje.
pi_203500393
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:43 schreef zeeland6 het volgende:
SIG desgevraagd

"Zoals je weet zijn wij overgegaan naar een andere betaaldienstverlener.
Onze projecteigenaren hebben daarom andere instructies gekregen om de betalingen te doen.
Instructies die meerdere keren herhaald zijn en waarvan wij dachten dat deze helder waren.
Helaas blijkt nu toch een aantal betalingen te zijn gedaan aan onze oude betaaldienstverlener en een aantal betalingen zonder de juiste omschrijving ( oude omschrijving met nieuwe betaalrekeningnummer).
Gevolg is dat wij bedragen moeten verplaatsen op het moment dat wij weten waar het staat.
Hier gaan helaas wat dagen overheen voordat alles weer op orde zal zijn."
Zonder mening- cq oordeelsvorming, viel me inderdaad op dat ik van bepaalde hypo nemers met diverse panden nog geen ontving of later betalingen kreeg. Oa Roermond Lex en Maastricht broers. Wachten ff af.
pi_203500443
Ondertussen bij CrE:

Al wekenlang bijna twee maanden staan er 3 zorg projecten open die maar niet vol lopen, 80,81 en 86%. Volgens mij stond een van deze projecten eerder boven de 90%.
De bodem van wat acceptabel is aan rente lijkt voorlopig toch bereikt te zijn.
Ik ben toch wel benieuwd hoe CrE deze projecten af gaat ronden.
pi_203500458
quote:
12s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:02 schreef peterc het volgende:

[..]
Zonder mening- cq oordeelsvorming, viel me inderdaad op dat ik van bepaalde hypo nemers met diverse panden nog geen ontving of later betalingen kreeg. Oa Roermond Lex en Maastricht broers. Wachten ff af.
Ik heb ook div. leningnemers waarvan het ene bedrag wel is betaald, het andere niet. Dat is wel verwonderlijk.
pi_203500469
Bij Max is 55 minuten vandaag te weinig tijd om een iDeal-betaling te verwerken. Ik vind bankrekening bij Bunq hebben toch al geen pre, maar dat het verwerken van een iDeal-betaling dan ook nog zoveel tijd moet kosten is gewoon raar. Overigens reageert Max op dit forum veel sneller dan per e-mail, want op mijn e-mails van 13 en 21 januari is nog steeds niet gereageerd.
pi_203500490
Bij MAX weer een groot drama.
Website loopt weer vast, reload geeft aan je hebt al geinvesteerd, en uiteindelijk staat deze niet tussen mijn investeringen en nu is deze vol.... }) :(
  vrijdag 4 februari 2022 @ 12:12:42 #119
39955 eXistence
Feel The Power!
pi_203500508
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:11 schreef ron6 het volgende:
Bij MAX weer een groot drama.
Website loopt weer vast, reload geeft aan je hebt al geinvesteerd, en uiteindelijk staat deze niet tussen mijn investeringen en nu is deze vol.... }) :(
Hier ook 'unexpected errors'. Gelukkig in 1 van de 2 kunnen investeren.
pi_203500537
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:11 schreef ron6 het volgende:
Bij MAX weer een groot drama.
Website loopt weer vast, reload geeft aan je hebt al geinvesteerd, en uiteindelijk staat deze niet tussen mijn investeringen en nu is deze vol....
Hier precies hetzelfde. 3 pogingen gedaan op de 2 projecten. Result : none
pi_203500538
Ik was nerveus toen het ene Maxproject vastliep, en heb toen mijn volledige saldo in het andere Maxproject geprobeerd te gooien. Beide investeringen zijn nu gelukt. Terwijl ik daar onvoldoende saldo voor had. :?
pi_203500539
goed voorbereid zijn is het halve werk bij investering in max crowdfund.. klaar zitten met de relevante investment pagina en refreshen zodra die open staat. door gezeik met de eenmalige code ook eentje gemist maar dat is niet heel erg.
pi_203500551
Wel geïnvesteerd bij Max maar geen saldo afgeschreven.....tel uit je winst🤫
pi_203500950
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:06 schreef ETphonehome het volgende:
Ondertussen bij CrE:

Al wekenlang bijna twee maanden staan er 3 zorg projecten open die maar niet vol lopen, 80,81 en 86%. Volgens mij stond een van deze projecten eerder boven de 90%.
De bodem van wat acceptabel is aan rente lijkt voorlopig toch bereikt te zijn.
Ik ben toch wel benieuwd hoe CrE deze projecten af gaat ronden.
De drempelbedragen van deze projecten zijn al lang behaald.
  vrijdag 4 februari 2022 @ 12:46:59 #125
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203500966
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:15 schreef Gustaf86 het volgende:
Ik was nerveus toen het ene Maxproject vastliep, en heb toen mijn volledige saldo in het andere Maxproject geprobeerd te gooien. Beide investeringen zijn nu gelukt. Terwijl ik daar onvoldoende saldo voor had. :?
Eerst kwam ik er niet doorheen bij Max.
Nu heb ik weer tijd, maar ben te laat.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203501721
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:16 schreef Cernydul het volgende:
Wel geïnvesteerd bij Max maar geen saldo afgeschreven.....tel uit je winst🤫
Bij mij speelt dat ook🥴🥳
Pecunia non olet
pi_203501769
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:06 schreef ETphonehome het volgende:
Ondertussen bij CrE:

Al wekenlang bijna twee maanden staan er 3 zorg projecten open die maar niet vol lopen, 80,81 en 86%. Volgens mij stond een van deze projecten eerder boven de 90%.
De bodem van wat acceptabel is aan rente lijkt voorlopig toch bereikt te zijn.
Ik ben toch wel benieuwd hoe CrE deze projecten af gaat ronden.
Projecten zijn al enkele weken in exploitatie, 11 januari is volgens Freek G. de hypotheek akte gepasseerd bij de notaris van in elk geval 1 van de drie projecten (die met de minst lage rente).
pi_203501885
Er staat al een tijd een pand in Kaatsheuvel te koop om de investeerders van Collin terug te betalen, iemand hier daar iets over gehoord?
pi_203501954
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:59 schreef Groepfunder het volgende:
Bij het lezen van jouw bericht zit ik mij af te vragen: is het gebruikelijk bij platforms om van de leningnemer te vragen elke maand een bedrag over te maken? Ik had eigenlijk wel verwacht dat het verschuldigde termijnbedrag telkens met een automatische incasso zou worden geïncasseerd. Dit verwondert mij wel een beetje.
Staat zo ook min of meer in de algemene voorwaarden, ze moeten zelf opdracht geven voor automatisch afschrijving. Op zich heeft dat (technisch) een voordeel tov aan automatische incasso (tenzij zakelijke versie) , een automatische incasso kan namelijk gestorneerd worden en een zelf uitgevoerde (automatische) betaling kun je niet terugdraaien. Op die manier zijn de gelden onvoorwaardelijk ontvangen, iets wat bij automatisch incasso (denk aan het gedrag bij ccf die overigens nooit ingegaan is op mijn suggestie om er zakelijke incasso's van te maken, crowdfundig is in de basis een zakelijke lening) niet het geval is, daar heb je meen ik nog 60 dagen om de incasso te storneren.

quote:
Passage uit AV:
De Geldlener is verplicht alles te betalen in euro’s door middel van een
automatische overschrijving van de verschuldigde bedragen, o.v.v. het juiste
betaalkenmerk op de door SamenInGeld aangegeven IBAN-rekening van een
stichting derdengelden zoals die van de externe betaaldienst partner, of andere
aan te wijzen derde
pi_203502028
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:08 schreef zeeland6 het volgende:
Ik heb ook div. leningnemers waarvan het ene bedrag wel is betaald, het andere niet. Dat is wel verwonderlijk.
Is dat misschien te verklaren omdat bij de nieuwere projecten er een borg wordt ingehouden ter grote van 1 maand bedrag waarbij SIG dus direct kan overgaan tot betaling zonder betalingen uit te voeren die niet direct gedekt zijn ?(zoals een ander platform soms doet)
pi_203502581
Max: voor de 2 investeringen toegezegd.
Eentje bevestiging gekregen in de mail en saldo van de wallet afgegaan.
De ander niet bevestigd en saldo is ook in de wallet blijven staan.
Toch staan beide toezeggingen nu onder Mijn investeringen.....
En in de System Log onder Profiel staan de beide toezeggingen helemaal niet genoemd.
Ben nu benieuwd of er 0, 1 of 2 zijn gelukt.
pi_203502823
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 14:08 schreef iprhba0 het volgende:
Max: voor de 2 investeringen toegezegd.
Eentje bevestiging gekregen in de mail en saldo van de wallet afgegaan.
De ander niet bevestigd en saldo is ook in de wallet blijven staan.
Toch staan beide toezeggingen nu onder Mijn investeringen.....
En in de System Log onder Profiel staan de beide toezeggingen helemaal niet genoemd.
Ben nu benieuwd of er 0, 1 of 2 zijn gelukt.
Bij mij precies hetzelfde wat Max betreft. Beiden staan als investering en een is bevestigd en afgeschreven in Euro en de andere noch bevestiging noch afschrijving en staat wel als investering
Ik ben niet technisch dus weet ik niet wat je bedoelt met systeem Log onder profiel. Hoe je dat kunt inzien of welke betekenis eraan gegeven wordt zegt mij niets. Graag korte uitleg
pi_203502940
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 14:21 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Bij mij precies hetzelfde wat Max betreft. Beiden staan als investering en een is bevestigd en afgeschreven in Euro en de andere noch bevestiging noch afschrijving en staat wel als investering
Ik ben niet technisch dus weet ik niet wat je bedoelt met systeem Log onder profiel. Hoe je dat kunt inzien of welke betekenis eraan gegeven wordt zegt mij niets. Graag korte uitleg
Inloggen op Max Crowdfund
Klik op Mijn Account
Kies links voor de 2de optie: Profiel
Op het scherm dat dan verschijnt: de onderste optie Systeemlog
pi_203503282
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 14:26 schreef iprhba0 het volgende:

[..]
Inloggen op Max Crowdfund
Klik op Mijn Account
Kies links voor de 2de optie: Profiel
Op het scherm dat dan verschijnt: de onderste optie Systeemlog
Bedankt voor de uitleg helemaal duidelijk en er staat maar eenmaal investering gedaan rond 11.06.58 (ned tijd12.06.58) en de andere niet.
pi_203503329
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:06 schreef ETphonehome het volgende:
Ondertussen bij CrE:

Al wekenlang bijna twee maanden staan er 3 zorg projecten open die maar niet vol lopen, 80,81 en 86%.
....
De bodem van wat acceptabel is aan rente lijkt voorlopig toch bereikt te zijn.
....
Gelukkig maar.
pi_203503771
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:37 schreef tnhb het volgende:

[..]
Is dat misschien te verklaren omdat bij de nieuwere projecten er een borg wordt ingehouden ter grote van 1 maand bedrag waarbij SIG dus direct kan overgaan tot betaling zonder betalingen uit te voeren die niet direct gedekt zijn ?(zoals een ander platform soms doet)
beide 2020 projecten van T*rence en L*rissa
Prof. P*elslaan 64 A wel betaald
Fluit*traat 13 B niet betaald
pi_203503811
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:24 schreef tnhb het volgende:

[..]
Projecten zijn al enkele weken in exploitatie, 11 januari is volgens Freek G. de hypotheek akte gepasseerd bij de notaris van in elk geval 1 van de drie projecten (die met de minst lage rente).
Aha, interessant. Elk antwoord roept dan wel weer vragen op: blijkbaar is het geld wat tot nu toe opgehaald is uitgeboekt.
En het restant? Zou dat dan ergens vandaan voorgeschoten zijn, of wordt dit doorgestort zodra er nog iemand inlegt?

Daarnaast negeert Freek G. mijn herhaalde vraag naar de eindbetaling van rente van het project Buitenveldert-Berlage c.v.: zou in eerste instantie met de aflossing betaald worden, daarna meldde hij mij dat het met de December rentebetalingen zou volgen. Nog steeds niet binnen, en op herhaalde vragen blijft het stil.
Blijkbaar heeft CrE geen boodschap aan mensen die navragen waar de rente van de laatste 8 dagen van dit project blijven.
pi_203504174
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 15:17 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Aha, interessant. Elk antwoord roept dan wel weer vragen op: blijkbaar is het geld wat tot nu toe opgehaald is uitgeboekt.
En het restant? Zou dat dan ergens vandaan voorgeschoten zijn, of wordt dit doorgestort zodra er nog iemand inlegt?

Wat er met dat eventuele extra geld gebeurd weet ik niet, is wel interessant. Inschrijven is overigens niet direct betalen bij cre, dus mogelijk zijn ze vergeten het dicht te zetten. Maar (speculatie mode aan) het kan natuurlijk ook best zo zijn dat inschrijving is gedaan voor het maximale totaal bedrag en het toen beschikbare bedrag is overgemaakt. Alles wat later binnenkomt volgt volgt dan ook later met wat contractuele afhandelingen/uitbreidingen. Lijkt me niet handig, maar is denk ik technisch wel mogelijk.
pi_203505190
HCN is bij mij ook weer helemaal bij met betalingen.
Een groot deel heeft de normale termijnen betaald, voor enkele gevallen is een bericht gestuurd dat er zo kort na de heropening alleen nog rente vergoed wordt en daar heb ik begrip voor. Pluim voor HCN!
pi_203505319
quote:
12s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 16:47 schreef escortmk2 het volgende:
HCN is bij mij ook weer helemaal bij met betalingen.
Een groot deel heeft de normale termijnen betaald, voor enkele gevallen is een bericht gestuurd dat er zo kort na de heropening alleen nog rente vergoed wordt en daar heb ik begrip voor. Pluim voor HCN!
En een hele grote pluim voor de horeca zaken die de afgelopen periode gewoon de volledige termijnen hebben kunnen doorbetalen. Die hebben bij mij een streepje (streep) voor bij een eventuele nieuwe financiering _O_
pi_203505533
Box 3 alle bezwaren gegrond verklaard.

https://www.rijksoverheid(...)-in-box-3-procedures
pi_203505736
Nieuwe mini lening met een 2e hypotheek bij Collin:

Sey-Men Food Holland
¤ 30.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/sey-men-food-holland/
pi_203506326
Nieuw project via GvE zonder echte zekerheden:

Project: Overname Fred’s Tabakshop
Leendoel: Overname
Doelbedrag: ¤ 165.000,00
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden
Leenvorm: Annuïtaire lening

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25280
pi_203508082
Komplayt Holding B.V.

Verdwenen bij Collin
pi_203508772
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:29 schreef Faraday01 het volgende:
Er staat al een tijd een pand in Kaatsheuvel te koop om de investeerders van Collin terug te betalen, iemand hier daar iets over gehoord?
Nee, ik vrees dat de kandidaat-kopers nog niet bepaald de deur plat lopen......... :{
Pecunia non olet
pi_203508861
Is er iemand die iets heeft gehoord van CC mbt de extra rente die eigenlijk nog bij de vervroegde aflossing van L*ve S*sh* hoorde? Ik heb hiernaar naar gevraagd en na bijna 2 weken kreeg ik een begripvol mailtje dat het bij IT zou worden nagevraagd. Inmiddels zijn we weer ruim 2 weken verder en heb ik niets gehoord en ben ik zelf maar eens opnieuw op het platform op onderzoek uitgegaan.

En tot mijn verbazing zie ik een bedrag aan beschikbaar saldo staan (beduidend meer dan een ijsje w/ ) , ik moet nog rekenen maar op het eerste gezicht dat zou wel eens heel goed die rente kunnen zijn. Als ik naar de datums kijk lijkt het alsof de automatische opname niet goed is gegaan, maar gezien het volgnummer is deze er dnek ik met terugwerkende kracht ergens in de afgelopen twee weken tussen gezet. (maar niet automatisch opgenomen

Ik meen dat er hier mee medeinvesteerders zijn, mogelijk staat er bij jullie ook een extra bedrag op je te wachten?
pi_203509025
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 21:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee, ik vrees dat de kandidaat-kopers nog niet bepaald de deur plat lopen......... :{
Ik vrees er ook voor. Als dit een verkoop met verlies wordt wat zeker met de oplopende rentelasten best reëel is, moet ik nog zien dat Collin door pakt en ze ook verantwoordelijk gaat houden voor het restant. Dat zou in dit geval zeker moeten want het zaakje ruikt niet fris met bibob procedures en geweigerde vergunningen.
pi_203510362
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:29 schreef Faraday01 het volgende:
Er staat al een tijd een pand in Kaatsheuvel te koop om de investeerders van Collin terug te betalen, iemand hier daar iets over gehoord?
https://hormax.nl/object/hotel-restaurant-het-torenzicht-te-kaatsheuvel/

Een paar weken geleden was dit online nog niet te vinden
pi_203510844
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 21:06 schreef tnhb het volgende:
Is er iemand die iets heeft gehoord van CC mbt de extra rente die eigenlijk nog bij de vervroegde aflossing van L*ve S*sh* hoorde? Ik heb hiernaar naar gevraagd en na bijna 2 weken kreeg ik een begripvol mailtje dat het bij IT zou worden nagevraagd. Inmiddels zijn we weer ruim 2 weken verder en heb ik niets gehoord en ben ik zelf maar eens opnieuw op het platform op onderzoek uitgegaan.

En tot mijn verbazing zie ik een bedrag aan beschikbaar saldo staan (beduidend meer dan een ijsje w/ ) , ik moet nog rekenen maar op het eerste gezicht dat zou wel eens heel goed die rente kunnen zijn. Als ik naar de datums kijk lijkt het alsof de automatische opname niet goed is gegaan, maar gezien het volgnummer is deze er dnek ik met terugwerkende kracht ergens in de afgelopen twee weken tussen gezet. (maar niet automatisch opgenomen

Ik meen dat er hier mee medeinvesteerders zijn, mogelijk staat er bij jullie ook een extra bedrag op je te wachten?
Ik zit ook in dit project, geen bericht gehad maar ik zie per 01-01-22 wel extra rente staan (een grote doos ijsjes) met een volgnummer / betalings id. dat gezien de nummering behoorlijk recent moet zijn.
pi_203511823
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 17:21 schreef zeeland6 het volgende:
Box 3 alle bezwaren gegrond verklaard.

https://www.rijksoverheid(...)-in-box-3-procedures
Eigenlijk best suf: wij ontvangen wel voldoende rente om de belasting te voldoen. Enwij worden waarschijnlijk ook gecompenseerd. Mij hoor je niet klagen.
pi_203513635
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:16 schreef Cernydul het volgende:
Wel geïnvesteerd bij Max maar geen saldo afgeschreven.....tel uit je winst🤫
ik had net een negatief saldo bij Max... heb maar snel via ideal gestort voordat ze hem annuleren.

Die vastlopende website is wel een dingetje dat ze moeten verhelpen.
pi_203514315
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 01:32 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
ik had net een negatief saldo bij Max... heb maar snel via ideal gestort voordat ze hem annuleren.

Die vastlopende website is wel een dingetje dat ze moeten verhelpen.
Ze moeten gewoon die beveiligingscode er af halen, daar loopt hij iedere keer op vast.
pi_203514475
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 23:19 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Eigenlijk best suf: wij ontvangen wel voldoende rente om de belasting te voldoen. Enwij worden waarschijnlijk ook gecompenseerd. Mij hoor je niet klagen.
Dat verwacht ik niet. De belastingdienst heeft gegevens over wat je aan spaargeld hebt en wat je in renderende assets hebt zitten. Ik verwacht dat ze noodgedwongen de forfetaire verhouding per vermogenscategorie los moeten laten maar wel over de daadwerkelijke bedragen per type vermogen tegen een forfetair percentage gaan belasten. Omdat ze dat niet met terugwerkende kracht in je nadeel mogen doen zal voor mensen die vooral in beleggingen zitten weinig veranderen over de afgelopen jaren. Voor mensen die vooral spaargeld aanhouden zal het vermogen tegen een veel lager percentage afgerekend worden.

Voor periode tot 2025 verwacht ik ook zo'n soort oplossing omdat die relatief makkelijk te implementeren is. En dat zou kunnen betekenen dat je vanaf 2022 wat meer gaat betalen. Vanaf 2025 gaan ze dan daadwerkelijk rendement belasten.
pi_203514511
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 06:19 schreef quepos het volgende:

[..]
Ze moeten gewoon die beveiligingscode er af halen, daar loopt hij iedere keer op vast.
Helemaal stoppen met die code, ik word er doodmoe van😢🌧
Pecunia non olet
pi_203514926
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 21:06 schreef tnhb het volgende:

Ik meen dat er hier mee medeinvesteerders zijn, mogelijk staat er bij jullie ook een extra bedrag op je te wachten?
Dank je wel daar kunnen we wel op locatie een ijsje van eten, lijkt er inderdaad achteraf tussen te zijn gestopt door de ICT.
pi_203516109
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 08:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat verwacht ik niet. De belastingdienst heeft gegevens over wat je aan spaargeld hebt en wat je in renderende assets hebt zitten. Ik verwacht dat ze noodgedwongen de forfetaire verhouding per vermogenscategorie los moeten laten maar wel over de daadwerkelijke bedragen per type vermogen tegen een forfetair percentage gaan belasten. Omdat ze dat niet met terugwerkende kracht in je nadeel mogen doen zal voor mensen die vooral in beleggingen zitten weinig veranderen over de afgelopen jaren. Voor mensen die vooral spaargeld aanhouden zal het vermogen tegen een veel lager percentage afgerekend worden.

Voor periode tot 2025 verwacht ik ook zo'n soort oplossing omdat die relatief makkelijk te implementeren is. En dat zou kunnen betekenen dat je vanaf 2022 wat meer gaat betalen. Vanaf 2025 gaan ze dan daadwerkelijk rendement belasten.
De HR heeft de taak om in principiële kwesties een oordeel te vellen maar ik vraag me af of ze niet meer rekening had moeten houden met de onmogelijke situatie waarin ze de Belastingdienst hebben gebracht. Alsof die het al niet druk genoeg had met de toeslagenaffaire en de afwikkeling daarvan.

Ik doe bij deze de voorspelling: het gaat ze niet lukken, en iedere (deel)oplossing zal weer voor stormen met kritiek zorgen omdat er altijd wel iemand nadeel zal ervaren.

Een ding is zeker: als je ooit een carrière bij de BD zou nastreven dan is er de komende jaren plaats genoeg daar.
Pecunia non olet
pi_203516318
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:24 schreef tnhb het volgende:

[..]
Is inmiddels open en volledig volgeschreven. Voor de volledigheid toch nog wat info uit vorige pitches:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb Monkeytown heel bescheiden meegenomen vanwege het aardige rendement en de 2e hypotheek, maar eerlijk gezegd zit er in hun financiën inmiddels net zoveel lucht als in hun springkussens. Het wordt tijd dat ze eens wat schuld gaan afbouwen.....
Pecunia non olet
pi_203518331
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 21:06 schreef tnhb het volgende:
En tot mijn verbazing zie ik een bedrag aan beschikbaar saldo staan (beduidend meer dan een ijsje w/ ) , ik moet nog rekenen maar op het eerste gezicht dat zou wel eens heel goed die rente kunnen zijn. Als ik naar de datums kijk lijkt het alsof de automatische opname niet goed is gegaan, maar gezien het volgnummer is deze er dnek ik met terugwerkende kracht ergens in de afgelopen twee weken tussen gezet. (maar niet automatisch opgenomen

Ik meen dat er hier mee medeinvesteerders zijn, mogelijk staat er bij jullie ook een extra bedrag op je te wachten?
Klopt denk ik helemaal wat je zegt.

Als je kijkt bij de project details (portefeuille tab), dan zie je in de onderste regel van het aflossingsschema (vervroegde aflossing 01-01-2022) nu ook een bedrag aan "aflossing en rente" waarvan het verschil met het bedrag in de kolom "af te lossen" overeenkomt met het nu bijgeschreven bedrag.
pi_203522280
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 23:19 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Eigenlijk best suf: wij ontvangen wel voldoende rente om de belasting te voldoen. Enwij worden waarschijnlijk ook gecompenseerd. Mij hoor je niet klagen.
Over je spaarrekente wel. Over de rest niet, dat heeft sts Van Rij duidelijk gezegd. Kijk maar terug naar Nieuwsuur gisteren.

Dit lijkt me een logisch scenario: de 'spaargelden' en 'beleggingen' en 'overig' zijn in alle aangiften bekend en opvraagbaar. Programmaatje schrijven in GW Basic dat alle spaargelden voor het forfaitaire rendement van dat jaar wordt belast. De rest tegen het beleggersrendement. Dan kijken of er verschil zit in heffing. Is dat minder -> terugbetalen. Is dat meer -> nihil. Jammer van crowdfunding want dat wordt voor het belegging-% belast. Het is een feite een herweging van de boxen.
Ben benieuwd of er nog de terugbetaling belastingrente wordt berekend, dat zal haast wel. Van 2017 tot juni 2020 was deze 4%. Daarna door corona 0,01%.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 05-02-2022 16:47:30 ]
pi_203527795
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 16:41 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Over je spaarrekente wel. Over de rest niet, dat heeft sts Van Rij duidelijk gezegd. Kijk maar terug naar Nieuwsuur gisteren.

Dit lijkt me een logisch scenario: de 'spaargelden' en 'beleggingen' en 'overig' zijn in alle aangiften bekend en opvraagbaar. Programmaatje schrijven in GW Basic dat alle spaargelden voor het forfaitaire rendement van dat jaar wordt belast. De rest tegen het beleggersrendement. Dan kijken of er verschil zit in heffing. Is dat minder -> terugbetalen. Is dat meer -> nihil. Jammer van crowdfunding want dat wordt voor het belegging-% belast. Het is een feite een herweging van de boxen.
Ben benieuwd of er nog de terugbetaling belastingrente wordt berekend, dat zal haast wel. Van 2017 tot juni 2020 was deze 4%. Daarna door corona 0,01%.
Klinkt aannemelijk alleen al omdat ze op die manier met de bestaande ingediende aangiften verder kunnen.

Er zijn spaarders met langlopende deposito's, denk alleen al aan Rabo Doelsparen, die nog een gunstige rente genieten tot zelfs 5%. Die zouden van dit scenario dus nog enig voordeel genieten. Toch nog een beetje feest box :)

Uiteindelijk hangt het dus af van de feitelijke verhouding tussen de spaargelden en 'overig' waaronder CF, of die herberekening tot een voordeel of nadeel leidt.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 05-02-2022 21:42:04 ]
Pecunia non olet
pi_203529770
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 16:41 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Over je spaarrekente wel. Over de rest niet, dat heeft sts Van Rij duidelijk gezegd. Kijk maar terug naar Nieuwsuur gisteren.

Dit lijkt me een logisch scenario: de 'spaargelden' en 'beleggingen' en 'overig' zijn in alle aangiften bekend en opvraagbaar. Programmaatje schrijven in GW Basic dat alle spaargelden voor het forfaitaire rendement van dat jaar wordt belast. De rest tegen het beleggersrendement. Dan kijken of er verschil zit in heffing. Is dat minder -> terugbetalen. Is dat meer -> nihil. Jammer van crowdfunding want dat wordt voor het belegging-% belast. Het is een feite een herweging van de boxen.
Ben benieuwd of er nog de terugbetaling belastingrente wordt berekend, dat zal haast wel. Van 2017 tot juni 2020 was deze 4%. Daarna door corona 0,01%.
Als ze alleen de mensen met spaargeld zouden compenseren, dan gaat het meer rechtszaken regenen. De belasting in box 3 is een vermogensrendementsheffing. Ondanks dat het misschien vaak spaarderbelasting o.i.d. wordt genoemd doet het niets af van het principe dat in box 3 een fictief rendement als uitgangspunt dient waarover belasting moet worden betaald.

Voor spaarders is het evident dat het fictief gestelde rendement de laatste jaren bij lange na niet gehaald zal zijn. Echter zijn er natuurlijk ook tal van beleggers die het fictief rendement niet hebben behaald en ik gok ook dat er veel crowdfunders zijn die een negatief rendement hebben gescoord in de afgelopen jaren. Het arrest heeft dan ook niet uitsluitend betrekking op de mensen met een spaarvermogen maar op mensen met vermogen in box 3.

Het klopt overigens wel dat bank- en spaartegoeden, beleggingen en overige vermogensbestandsdelen apart moeten worden opgegeven, echter is het niet zo dat deze uitsplitsing apart worden belast. Box 3 werkt met schijven waarbij er vanuit wordt gegaan dat hoe meer vermogen iemand heeft, hoe waarschijnlijker het is dat er meer rendement wordt behaald (de vermogensmix). In 2021 gaat de belastingdienst er bijvoorbeeld vanuit dat al het vermogen boven de 950K een rendement maakt van 5,69% en het vermogen onder de 50K een rendement maakt van 1,898%. Dit percentage is lager omdat er wordt uitgegaan dat mensen met een vermogen tot 50K hiervan twee derde sparen.

Een gepensioneerde kan bijvoorbeeld een vermogen van 1000K hebben aan enkel obligaties (valt niet onder bank- en spaartegoeden) en in 2021 in werkelijkheid een negatief rendement hebben gemaakt terwijl de belastingdienst uitgaat dat er rond de 5% rendement is behaald en over deze 5% belasting heft. De Hoge Raad heeft gezegd dat dit in strijd is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod.

Het is, ben ik van overtuigd, dus niet een simpel programmaatje schrijven om het zo op te kunnen lossen. Zoals gezegd zou jouw logische scenario (nog) meer rechtszaken opleveren. Ik denk dat het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk gaat worden. Immers is daadwerkelijk rendement misschien nog wel eenvoudig te bepalen over bank- en spaartegoeden maar dat wordt een gigantische puinhoop en oeverloze discussies bij de meer abstractere zaken zoals bijvoorbeeld een crowdfundingportefeuille, een voorraad whisky, huizen of een omvangrijke postzegelverzameling. Ik denk zomaar eens dat ze een heel big fat problem hebben in Den Haag.
pi_203532005
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 22:39 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Als ze alleen de mensen met spaargeld zouden compenseren, dan gaat het meer rechtszaken regenen. De belasting in box 3 is een vermogensrendementsheffing. Ondanks dat het misschien vaak spaarderbelasting o.i.d. wordt genoemd doet het niets af van het principe dat in box 3 een fictief rendement als uitgangspunt dient waarover belasting moet worden betaald.

Voor spaarders is het evident dat het fictief gestelde rendement de laatste jaren bij lange na niet gehaald zal zijn. Echter zijn er natuurlijk ook tal van beleggers die het fictief rendement niet hebben behaald en ik gok ook dat er veel crowdfunders zijn die een negatief rendement hebben gescoord in de afgelopen jaren. Het arrest heeft dan ook niet uitsluitend betrekking op de mensen met een spaarvermogen maar op mensen met vermogen in box 3.

Het klopt overigens wel dat bank- en spaartegoeden, beleggingen en overige vermogensbestandsdelen apart moeten worden opgegeven, echter is het niet zo dat deze uitsplitsing apart worden belast. Box 3 werkt met schijven waarbij er vanuit wordt gegaan dat hoe meer vermogen iemand heeft, hoe waarschijnlijker het is dat er meer rendement wordt behaald (de vermogensmix). In 2021 gaat de belastingdienst er bijvoorbeeld vanuit dat al het vermogen boven de 950K een rendement maakt van 5,69% en het vermogen onder de 50K een rendement maakt van 1,898%. Dit percentage is lager omdat er wordt uitgegaan dat mensen met een vermogen tot 50K hiervan twee derde sparen.

Een gepensioneerde kan bijvoorbeeld een vermogen van 1000K hebben aan enkel obligaties (valt niet onder bank- en spaartegoeden) en in 2021 in werkelijkheid een negatief rendement hebben gemaakt terwijl de belastingdienst uitgaat dat er rond de 5% rendement is behaald en over deze 5% belasting heft. De Hoge Raad heeft gezegd dat dit in strijd is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod.

Het is, ben ik van overtuigd, dus niet een simpel programmaatje schrijven om het zo op te kunnen lossen. Zoals gezegd zou jouw logische scenario (nog) meer rechtszaken opleveren. Ik denk dat het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk gaat worden. Immers is daadwerkelijk rendement misschien nog wel eenvoudig te bepalen over bank- en spaartegoeden maar dat wordt een gigantische puinhoop en oeverloze discussies bij de meer abstractere zaken zoals bijvoorbeeld een crowdfundingportefeuille, een voorraad whisky, huizen of een omvangrijke postzegelverzameling. Ik denk zomaar eens dat ze een heel big fat problem hebben in Den Haag.
Ik vermoed dat er niet veel mensen met beleggingen en huizen bezwaar hebben gemaakt ;-0.
We zullen het wel zien wat ze verzinnen.
pi_203536009
GVE op 8/2/22:

NIAG (8,0%) zonder enige hapering 60 termijnen betaald.
Hotel King's Court (8,0%) 60 maanden + 6 corona rentemaanden de eindstreep gehaald.
pi_203538190
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 22:39 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Als ze alleen de mensen met spaargeld zouden compenseren, dan gaat het meer rechtszaken regenen. De belasting in box 3 is een vermogensrendementsheffing. Ondanks dat het misschien vaak spaarderbelasting o.i.d. wordt genoemd doet het niets af van het principe dat in box 3 een fictief rendement als uitgangspunt dient waarover belasting moet worden betaald.

Voor spaarders is het evident dat het fictief gestelde rendement de laatste jaren bij lange na niet gehaald zal zijn. Echter zijn er natuurlijk ook tal van beleggers die het fictief rendement niet hebben behaald en ik gok ook dat er veel crowdfunders zijn die een negatief rendement hebben gescoord in de afgelopen jaren. Het arrest heeft dan ook niet uitsluitend betrekking op de mensen met een spaarvermogen maar op mensen met vermogen in box 3.

Het klopt overigens wel dat bank- en spaartegoeden, beleggingen en overige vermogensbestandsdelen apart moeten worden opgegeven, echter is het niet zo dat deze uitsplitsing apart worden belast. Box 3 werkt met schijven waarbij er vanuit wordt gegaan dat hoe meer vermogen iemand heeft, hoe waarschijnlijker het is dat er meer rendement wordt behaald (de vermogensmix). In 2021 gaat de belastingdienst er bijvoorbeeld vanuit dat al het vermogen boven de 950K een rendement maakt van 5,69% en het vermogen onder de 50K een rendement maakt van 1,898%. Dit percentage is lager omdat er wordt uitgegaan dat mensen met een vermogen tot 50K hiervan twee derde sparen.

Een gepensioneerde kan bijvoorbeeld een vermogen van 1000K hebben aan enkel obligaties (valt niet onder bank- en spaartegoeden) en in 2021 in werkelijkheid een negatief rendement hebben gemaakt terwijl de belastingdienst uitgaat dat er rond de 5% rendement is behaald en over deze 5% belasting heft. De Hoge Raad heeft gezegd dat dit in strijd is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod.

Het is, ben ik van overtuigd, dus niet een simpel programmaatje schrijven om het zo op te kunnen lossen. Zoals gezegd zou jouw logische scenario (nog) meer rechtszaken opleveren. Ik denk dat het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk gaat worden. Immers is daadwerkelijk rendement misschien nog wel eenvoudig te bepalen over bank- en spaartegoeden maar dat wordt een gigantische puinhoop en oeverloze discussies bij de meer abstractere zaken zoals bijvoorbeeld een crowdfundingportefeuille, een voorraad whisky, huizen of een omvangrijke postzegelverzameling. Ik denk zomaar eens dat ze een heel big fat problem hebben in Den Haag.
Zoals ik het begrepen heb is het niet zozeer het gebruik van een forfaittair ("fictief") rendement an sich dat door de Hoge Raad als onjuist is beoordeeld, maar specifiek de veronderstelling van een bepaalde mix van sparen en beleggen bij een gegeven vermogen. Vandaar ook dat het gaat om de jaren vanaf 2017 (toen die mix werd ingevoerd) en niet om al die eerdere jaren (vanaf 2001?) toen er al werd gewerkt met een forfaittair rendement.
Een oplossing waarbij er individueel wordt gekeken naar wat de werkelijke mix van sparen en beleggen/overig was, en het vervolgens toepassen van de bijbehorende forfaittaire rendementen, zou volgens mij dus prima passen bij de uitspraak en niet direct aanknopingspunten bieden voor rechtszaken die gaan over het verschil tussen forfaittair en werkelijk behaald rendement.
pi_203540407
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:22 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Zoals ik het begrepen heb is het niet zozeer het gebruik van een forfaittair ("fictief") rendement an sich dat door de Hoge Raad als onjuist is beoordeeld, maar specifiek de veronderstelling van een bepaalde mix van sparen en beleggen bij een gegeven vermogen. Vandaar ook dat het gaat om de jaren vanaf 2017 (toen die mix werd ingevoerd) en niet om al die eerdere jaren (vanaf 2001?) toen er al werd gewerkt met een forfaittair rendement.
Een oplossing waarbij er individueel wordt gekeken naar wat de werkelijke mix van sparen en beleggen/overig was, en het vervolgens toepassen van de bijbehorende forfaittaire rendementen, zou volgens mij dus prima passen bij de uitspraak en niet direct aanknopingspunten bieden voor rechtszaken die gaan over het verschil tussen forfaittair en werkelijk behaald rendement.
Laat ik voorop stellen dat ik geen jurist ben en dat dit onderwerp misschien ook wel buiten dit topic valt. Mijns inziens is de vermogensmix geïntroduceerd omdat juist het systeem dat hieraan vooraf ging juridisch niet houdbaar was. Precies diezelfde rechtszaken die toentertijd zijn gevoerd, zijn in 2017 na de invoering van de vermogensmix opnieuw gevoerd met feitelijk dezelfde argumenten als voor 2017. Volgens mij is het overkoepelende samenvattende probleem dat er, ook volgens het EVRM, sowieso nooit een belasting geheven kan worden die hoger is dan de bron waarover geheven wordt (wat in feite natuurlijk ook volkomen absurd is!).

In jouw oplossing is dat nog steeds mogelijk. Wat ik eerder al schreef, er zijn mensen die het fictief rendement van 5,69% op bijvoorbeeld hun crowdfundingportefeuille niet hebben behaald in een jaar. Deze mensen zouden volgens mij, met het arrest van de Hoge Raad, succesvol bezwaar kunnen maken tegen de box 3 aanslag. Dit nog los van wat precies wordt verstaan onder een belegging. Dat lijkt mij namelijk nog een ingewikkelde discussie. Wat is bijvoorbeeld het verschil in de 'mix' als je de rendementen moet beoordelen tussen een belegging in een Nederlandse staatsobligatie en geld op spaarrekening.

Zoals ik het zie, zijn fictieve rendementen niet langer mogelijk, maar we gaan het zien. Reuze interessant en belangrijk voor mensen met vermogen boven de vrijstelling hoe dit gaat aflopen. Nogmaals denk ik dat er beslist geen eenvoudige oplossing mogelijk is (anders zouden ze die al onmiddellijk doorvoeren en niet nog langer wachten want op dit moment is er geen belastingopbrengst uit box 3) en ik vermoed dat ze zelfs het huidige systeem helemaal moeten afschaffen. Ze zouden dan iets nieuws kunnen invoeren dat vermogen belast gaat worden en niet meer de (fictieve) rendementen. De linkse oppositiepartijen hebben hiervoor al een initiatief wetsvoorstel in de maak of zelfs al gepresenteerd.
pi_203540468
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 16:08 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Laat ik voorop stellen dat ik geen jurist ben en dat dit onderwerp misschien ook wel buiten dit topic valt. Mijns inziens is de vermogensmix geïntroduceerd omdat juist het systeem dat hieraan vooraf ging juridisch niet houdbaar was. Precies diezelfde rechtszaken die toentertijd zijn gevoerd, zijn in 2017 na de invoering van de vermogensmix opnieuw gevoerd met feitelijk dezelfde argumenten als voor 2017. Volgens mij is het overkoepelende samenvattende probleem dat er, ook volgens het EVRM, sowieso nooit een belasting geheven kan worden die hoger is dan de bron waarover geheven wordt (wat in feite natuurlijk ook volkomen absurd is!).

In jouw oplossing is dat nog steeds mogelijk. Wat ik eerder al schreef, er zijn mensen die het fictief rendement van 5,69% op bijvoorbeeld hun crowdfundingportefeuille niet hebben behaald in een jaar. Deze mensen zouden volgens mij, met het arrest van de Hoge Raad, succesvol bezwaar kunnen maken tegen de box 3 aanslag. Dit nog los van wat precies wordt verstaan onder een belegging. Dat lijkt mij namelijk nog een ingewikkelde discussie. Wat is bijvoorbeeld het verschil in de 'mix' als je de rendementen moet beoordelen tussen een belegging in een Nederlandse staatsobligatie en geld op spaarrekening.

Zoals ik het zie, zijn fictieve rendementen niet langer mogelijk, maar we gaan het zien. Reuze interessant en belangrijk voor mensen met vermogen boven de vrijstelling hoe dit gaat aflopen. Nogmaals denk ik dat er beslist geen eenvoudige oplossing mogelijk is (anders zouden ze die al onmiddellijk doorvoeren en niet nog langer wachten want op dit moment is er geen belastingopbrengst uit box 3) en ik vermoed dat ze zelfs het huidige systeem helemaal moeten afschaffen. Ze zouden dan iets nieuws kunnen invoeren dat vermogen belast gaat worden en niet meer de (fictieve) rendementen. De linkse oppositiepartijen hebben hiervoor al een initiatief wetsvoorstel in de maak of zelfs al gepresenteerd.
Denk dat we beter niet kunnen speculeren hoe het opgelost gaat worden. Denk dat we hulde moeten brengen aan https://bondvoorbelastingbetalers.nl/ die alles aanhangig heeft gemaakt en ook de processen heeft gevoerd. Op deze site kan je ook goed volgen hoe de feitelijke situatie is en wat de gevolgen zijn, maar ook eventueel een donatie doen als je er uiteindelijk wat mee opgeschoten bent. Naar mijn idee is het goed dat er een club is die tot het gaatje gaat om onrechtvaardige soorten van belasting te bestrijden en recht te zetten.
pi_203541263
Vandaag admin SIG gedaan en mis er nog een :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203542347
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 22:39 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Als ze alleen de mensen met spaargeld zouden compenseren, dan gaat het meer rechtszaken regenen. De belasting in box 3 is een vermogensrendementsheffing. Ondanks dat het misschien vaak spaarderbelasting o.i.d. wordt genoemd doet het niets af van het principe dat in box 3 een fictief rendement als uitgangspunt dient waarover belasting moet worden betaald.

Voor spaarders is het evident dat het fictief gestelde rendement de laatste jaren bij lange na niet gehaald zal zijn. Echter zijn er natuurlijk ook tal van beleggers die het fictief rendement niet hebben behaald en ik gok ook dat er veel crowdfunders zijn die een negatief rendement hebben gescoord in de afgelopen jaren. Het arrest heeft dan ook niet uitsluitend betrekking op de mensen met een spaarvermogen maar op mensen met vermogen in box 3.

Het klopt overigens wel dat bank- en spaartegoeden, beleggingen en overige vermogensbestandsdelen apart moeten worden opgegeven, echter is het niet zo dat deze uitsplitsing apart worden belast. Box 3 werkt met schijven waarbij er vanuit wordt gegaan dat hoe meer vermogen iemand heeft, hoe waarschijnlijker het is dat er meer rendement wordt behaald (de vermogensmix). In 2021 gaat de belastingdienst er bijvoorbeeld vanuit dat al het vermogen boven de 950K een rendement maakt van 5,69% en het vermogen onder de 50K een rendement maakt van 1,898%. Dit percentage is lager omdat er wordt uitgegaan dat mensen met een vermogen tot 50K hiervan twee derde sparen.

Een gepensioneerde kan bijvoorbeeld een vermogen van 1000K hebben aan enkel obligaties (valt niet onder bank- en spaartegoeden) en in 2021 in werkelijkheid een negatief rendement hebben gemaakt terwijl de belastingdienst uitgaat dat er rond de 5% rendement is behaald en over deze 5% belasting heft. De Hoge Raad heeft gezegd dat dit in strijd is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod.

Het is, ben ik van overtuigd, dus niet een simpel programmaatje schrijven om het zo op te kunnen lossen. Zoals gezegd zou jouw logische scenario (nog) meer rechtszaken opleveren. Ik denk dat het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk gaat worden. Immers is daadwerkelijk rendement misschien nog wel eenvoudig te bepalen over bank- en spaartegoeden maar dat wordt een gigantische puinhoop en oeverloze discussies bij de meer abstractere zaken zoals bijvoorbeeld een crowdfundingportefeuille, een voorraad whisky, huizen of een omvangrijke postzegelverzameling. Ik denk zomaar eens dat ze een heel big fat problem hebben in Den Haag.
Mooie analyse.

Wat ik mis (in de algemene discussie over dit onderwerp), is hoe om te gaan met inflatie.

Als ze in de toekomst het reële rendement willen belasten, zouden ze ook nog de inflatie moeten aftrekken van het (netto) rendement.
Als je bijvoorbeeld over vorig jaar 5,7% netto rendement hebt gemaakt op je crowfundingportefeuille, denk je misschien dat je aardig verdient hebt.
Omdat de inflatie over vorig jaar ook 5,7% is, heb je in werkelijkheid 0% verdiend.
Je zou dan (als je voor je reële rendement belast wordt), geen belasting hoeven te betalen.

Ik hoop echt dat het op die manier zal gaan en dat er anders opnieuw een rechtszaak tegen de regering gestart wordt.
Zo niet, dan betalen we nog steeds belasting over rendement dat we niet gemaakt hebben.
pi_203542417
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 17:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Vandaag admin SIG gedaan en mis er nog een :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en tevens mist nog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat verder zo jammer is, is dat SIG dus gewoon niets actief van zich laat horen, een gemiste kans.
Hoe lang is het geleden dat een project na bijna een week nog maar op zo'n 80% staat, ik hoop dat LK begrijpt dat het niet alleen maar goud is wat er blinkt, maar dat ze toch echt ook eens wat vaker vanuit de stoel van de geldgevers moeten gaan kijken naar hun handelen en de projecten.
pi_203542496
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 18:57 schreef TisIk het volgende:
Als ze in de toekomst het reële rendement willen belasten, zouden ze ook nog de inflatie moeten aftrekken van het (netto) rendement.
Als je bijvoorbeeld over vorig jaar 5,7% netto rendement hebt gemaakt op je crowfundingportefeuille, denk je misschien dat je aardig verdient hebt.
Omdat de inflatie over vorig jaar ook 5,7% is, heb je in werkelijkheid 0% verdiend.
Je zou dan (als je voor je reële rendement belast wordt), geen belasting hoeven te betalen.
Dat doortrekkend, als dus de salarissen (of pensioenen!) niet worden geïndexeerd dan hoef je ook maar over een deel van het salaris belasting te betalen want er is tenslotte geen rekening gehouden met de inflatie? Dat gaat verwacht ik dus niet gebeuren. Het zou al een grote stap zijn als er naar het daadwerkelijk rendement wordt belast. Of we daar uiteindelijk op termijn zoveel beter van worden is maar zeer de vraag want er kan altijd nog worden besloten het belastingpercentage omhoog te brengen om zo alsnog de noodzakelijk euros te incasseren.
pi_203542703
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 18:57 schreef TisIk het volgende:

[..]
Mooie analyse.

Wat ik mis (in de algemene discussie over dit onderwerp), is hoe om te gaan met inflatie.

Als ze in de toekomst het reële rendement willen belasten, zouden ze ook nog de inflatie moeten aftrekken van het (netto) rendement.
Als je bijvoorbeeld over vorig jaar 5,7% netto rendement hebt gemaakt op je crowfundingportefeuille, denk je misschien dat je aardig verdient hebt.
Omdat de inflatie over vorig jaar ook 5,7% is, heb je in werkelijkheid 0% verdiend.
Je zou dan (als je voor je reële rendement belast wordt), geen belasting hoeven te betalen.

Ik hoop echt dat het op die manier zal gaan en dat er anders opnieuw een rechtszaak tegen de regering gestart wordt.
Zo niet, dan betalen we nog steeds belasting over rendement dat we niet gemaakt hebben.
Eens dat het zou moeten, maar ik zie dat niet gebeuren. Salarissen worden ook niet geïndexeerd op basis van de inflatie.

Denk ook niet dat ze het reële rendement gaan belasten. Lijkt me veel te ingewikkeld voor de fiscus. Ben er bang voor dat er gewoon een percentage, eventueel progressief, komt op vermogen.
pi_203542804
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 19:08 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat doortrekkend, als dus de salarissen (of pensioenen!) niet worden geïndexeerd dan hoef je ook maar over een deel van het salaris belasting te betalen want er is tenslotte geen rekening gehouden met de inflatie? Dat gaat verwacht ik dus niet gebeuren. Het zou al een grote stap zijn als er naar het daadwerkelijk rendement wordt belast. Of we daar uiteindelijk op termijn zoveel beter van worden is maar zeer de vraag want er kan altijd nog worden besloten het belastingpercentage omhoog te brengen om zo alsnog de noodzakelijk euros te incasseren.
Sorry, maar die vergelijking klopt echt niet.
Als je salaris of pensioen niet geïndexeerd wordt, betaal belasting over dat niet-geïndexeerde pensioen/salaris (wat je ook echt ontvangen hebt).
Als de inflatie even hoog is als het rendement op je beleggingen/spaargeld/etc., heb je over dat jaar echt niets verdiend (reëel rendement is 0), dus zou je ook geen belasting moeten betalen.
pi_203542995
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 19:27 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ben er bang voor dat er gewoon een percentage, eventueel progressief, komt op vermogen.
Dat is toch eigenlijk al hoe het nu is? Alleen dan moeten ze het anders uit gaan leggen, door niet uit te gaan van een 'fictief rendement'.
gr gr
pi_203543029
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 19:03 schreef tnhb het volgende:

[..]
en tevens mist nog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat verder zo jammer is, is dat SIG dus gewoon niets actief van zich laat horen, een gemiste kans.
Hoe lang is het geleden dat een project na bijna een week nog maar op zo'n 80% staat, ik hoop dat LK begrijpt dat het niet alleen maar goud is wat er blinkt, maar dat ze toch echt ook eens wat vaker vanuit de stoel van de geldgevers moeten gaan kijken naar hun handelen en de projecten.
Ik mis ook nog
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203543120
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 19:58 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Dat is toch eigenlijk al hoe het nu is? Alleen dan moeten ze het anders uit gaan leggen, door niet uit te gaan van een 'fictief rendement'.
Ja, dat is al zoals het nu is. Alleen berekenen ze nu op basis van een fictief rendement, wat veel mensen niet maken. Dat wordt dan gewoon een x-percentage van je vermogen, ongeacht wat je ermee doet.

Lijkt me veel simpeler dan het reële rendement van mensen uit te gaan zoeken.
pi_203543262
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 20:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik mis ook nog
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast mis ik ook nog
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203543564
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 20:23 schreef fok321 het volgende:

[..]
Daarnaast mis ik ook nog
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203545765
quote:
12s.gif Op zondag 6 februari 2022 20:55 schreef peterc het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203546279
En;

Ogierssingel 27*3
Willem II Roermond
Pecunia non olet
pi_203547399
Wordt ook na deze video niet warm om te gaan investeren

"We kiezen voor glazen deuren voor transparantie, en folie erop voor de privacy" :B
pi_203547896
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 19:36 schreef TisIk het volgende:

[..]
Sorry, maar die vergelijking klopt echt niet.
Als je salaris of pensioen niet geïndexeerd wordt, betaal belasting over dat niet-geïndexeerde pensioen/salaris (wat je ook echt ontvangen hebt).
Als de inflatie even hoog is als het rendement op je beleggingen/spaargeld/etc., heb je over dat jaar echt niets verdiend (reëel rendement is 0), dus zou je ook geen belasting moeten betalen.
Je zou ook kunnen stellen dat de inkomsten niet meer in verhoudig staan tot de uitgaven en er dus netto (na uitgaven) minder overblijft. Het is een vreemde vergelijking, dat klopt helemaal, maar dat is die andere tot op zeker hoogte ook. De resulterende inflatie zal niet altijd voor iedereen gelijk zijn en is ook afhankelijk van het uitgavepatroon. Als ik nu bijvoorbeeld nooit brandstoffen koop zal het nu uiteindelijk lager uitpakken dan wanneer mijn uitgaven voornamelijk uit brandstoffen/energie bestaan. Dat blijft dus uiteindelijk ook een vreemde factor die naar mijn mening geen rol in de belastingen kan spelen.
pi_203548649
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 17:35 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe mini lening met een 2e hypotheek bij Collin:

Sey-Men Food Holland
¤ 30.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/sey-men-food-holland/
Op basis van zekerheid durf ik m wel aan.

https://www.funda.nl/koop(...)is-42557642-maas-54/
  maandag 7 februari 2022 @ 10:05:01 #183
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203548875
GVE er komt bijna rook uit de tabakshop
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203549723
Nieuw 3 jarig project bij SiG:

Burgemeester Bauduinstraat 88 LIVE 9 feb om 10.45 uur

https://investeren.sameni(...)ter-bauduinstraat-88
pi_203550726
SIG heeft zelf ook geen idee of alles is betaald
quote:
Wij hebben je eerder geïnformeerd betreffende de overgang naar de nieuwe betaaldienstverlener en geven je nu een update over de voortgang. De meeste rente en aflossing betalingen van deze maand zijn gedaan. Van een aantal projecten zijn de betalingen nog niet mogelijk omdat de maandelijkse betalingen mogelijk nog naar de oude dienstverlener zijn overgemaakt door de projecteigenaar. Deze gelden zijn reeds of worden zo snel mogelijk overgezet naar de juiste wallets en dan kunnen de rente en aflos betalingen naar de investeerders gedaan worden. Hopelijk hebben wij vandaag of morgen inzicht of alles betaald is of dat er missende verplichtingen zijn.
pi_203550945
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:05 schreef Zeghomaar het volgende:
GVE er komt bijna rook uit de tabakshop
Dat is toch ook juist de bedoeling?
pi_203551040
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 11:41 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Dat is toch ook juist de bedoeling?
Lijkt me bijzonder slecht voor je als je er in geïnvesteerd hebt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_203551267
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 09:48 schreef impact9 het volgende:

[..]
Op basis van zekerheid durf ik m wel aan.

https://www.funda.nl/koop(...)is-42557642-maas-54/
Op basis van andere criteria laat ik m lopen :)
O.a. faillissementsrijpe balanscijfers...
Pecunia non olet
pi_203551472
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 12:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Op basis van andere criteria laat ik m lopen :)
O.a. faillissementsrijpe balanscijfers...
Dat lijkt me weer wat overdreven. Als hij al 10 jaar draaide misschien, maar de beste man is nog geen jaar bezig... Keurige omzet en resultaat voor het eerste halfjaar van een starter vind ik.
pi_203551549
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:48 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 3 jarig project bij SiG:

Burgemeester Bauduinstraat 88 LIVE 9 feb om 10.45 uur

https://investeren.sameni(...)ter-bauduinstraat-88
De getaxeerde waarde bijna 3ton boven de WOZ?
Snap sowieso de WOZ niet van maar 77k bij een woonoppervlak van 122m2 (volgens SIG) en 127m2 (volgens WOZwaardeloket).

Bij WOZwaardeloket een enorme drop te zien van 2016-2017, was dit dan vanwege de staat?
pi_203551652
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 12:24 schreef jsuijker het volgende:

[..]
De getaxeerde waarde bijna 3ton boven de WOZ?
Snap sowieso de WOZ niet van maar 77k bij een woonoppervlak van 122m2 (volgens SIG) en 127m2 (volgens WOZwaardeloket).

Bij WOZwaardeloket een enorme drop te zien van 2016-2017, was dit dan vanwege de staat?
toen werden ze nog uitgerookt door de A2 voor de deur. Die ligt nu in een tunnel vandaar 'de groene loper'.
Het is hetzelfde met de andere 2 huizen van enige tijd geleden.
pi_203551784
quote:
Sauna of misschien toch een Bordeel? :X :)
pi_203551937
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 12:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Sauna of misschien toch een Bordeel? :X :)
Voorheen was Romantica als illegale sauna actief vanuit een woonhuis.
  maandag 7 februari 2022 @ 12:44:28 #195
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203551998
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 12:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Sauna of misschien toch een Bordeel? :X :)
Mogelijk meer per uur.

Er zijn meer meiden die zich liggende, "staande" houden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203552076
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 12:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Voorheen was Romantica als illegale sauna actief vanuit een woonhuis.
Via google streetview & woz waardeloket kom je wel op het juiste pandje / nette nieuwe bedrijfsunit / 76C kun zien.
Is blijkbaar ook op TV geweest in een aflevering van Massa is Kassa.
Incentive?
https://drimble.nl/bedrij(...)-sauna-wellness.html
https://www.ed.nl/valkens(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.bd.nl/s-herto(...)%2Fwww.google.com%2F
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBOBR:2018:144
Dat geloof ik allemaal wel, gaat om de LTV / waarde / courantheid vh pand

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 07-02-2022 13:04:00 ]
pi_203552921
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 12:19 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat lijkt me weer wat overdreven. Als hij al 10 jaar draaide misschien, maar de beste man is nog geen jaar bezig... Keurige omzet en resultaat voor het eerste halfjaar van een starter vind ik.
Deurwaarders tonen geen extra clementie als de debiteur pas een jaar bezig is :)

Negatief werkkapitaal i.c.m. een grote post aan kortlopende schulden (lees: crediteuren). Ik vermoed dat de man aanloopt tegen leveranciers die alleen nog zonder krediet willen leveren. Boter bij de vis. Vandaar de kredietaanvraag bij CCF?

De 2e hyp geeft idd veel comfort maar dat zal voor mij nooit de enige reden zijn om te investeren.
Pecunia non olet
pi_203553756
quote:
De sauna heeft in het verleden tweemaal geleend via FNC. Betaalgedrag is goed (paar keer vertraagd, logischerwijs door de coronamaatregelen).
Mei 2018: ¤100K voor 36 maanden (inmiddels volledig terugbetaald, laatste termijn september 2021)
Februari 2019: ¤50K voor 48 maanden (op dit moment staat nog ¤16,5K open, de ondernemer is weer helemaal bij met de maandelijkse betalingen)

Wat een megabereik trouwens via Facebook. Zo'n 32.000 mensen die de pagina volgen.

Een 1e hypotheek.

Ik heb er wel vertrouwen in. Die sauna is zijn levenswerk.

[ Bericht 1% gewijzigd door djtiesto8 op 07-02-2022 14:10:10 ]
pi_203554221
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 17:35 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe mini lening met een 2e hypotheek bij Collin:

Sey-Men Food Holland
¤ 30.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/sey-men-food-holland/
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 09:48 schreef impact9 het volgende:

[..]
Op basis van zekerheid durf ik m wel aan.

https://www.funda.nl/koop(...)is-42557642-maas-54/
Inmiddels open.

En vol.
pi_203554392
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 13:56 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
De sauna heeft in het verleden tweemaal geleend via FNC. Betaalgedrag is goed (paar keer vertraagd, logischerwijs door de coronamaatregelen).
Mei 2018: ¤100K voor 36 maanden (inmiddels volledig terugbetaald, laatste termijn september 2021)
Februari 2019: ¤50K voor 48 maanden (op dit moment staat nog ¤16,5K open, de ondernemer is weer helemaal bij met de maandelijkse betalingen)

Wat een megabereik trouwens via Facebook. Zo'n 32.000 mensen die de pagina volgen.

Een 1e hypotheek.

Ik heb er wel vertrouwen in. Die sauna is zijn levenswerk.
Onder normale omstandigen, dus zonder corona, is dit een echte cashcow lijkt me. De meeste investeringen zijn gedaan/afbetaald. Als eigenaar hoeft hij geen rekening meer te houden met huurcontractbepalingen.
En het is een business die altijd wel klanten trekt :)

Je kunt je wel afvragen wat voor soort klanten dat dit zijn en hoeveel er met een bepaalde kleur betaald zal worden. Wat ook weer bepaalde risico's heeft.
Pecunia non olet
pi_203554507
Vandaag een “nabetaling” van FnC ontvangen die bijna net zo hoog is als een normale maandbetaling. Even wachten op de specificatie om te kijken waar deze betaling betrekking op heeft. Zal wel een vervroegde aflossing zijn is mijn vermoeden.
pi_203554532
quote:
Wat is de reden dat je deze deelt? Deze staat toch al anderhalve week open?
pi_203554576
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wat is de reden dat je deze deelt? Deze staat toch al anderhalve week open?
Hij viel me op. Staat al een tijdje open en lijkt me geen gigantisch risico.
pi_203554696
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Hij viel me op. Staat al een tijdje open en lijkt me geen gigantisch risico.
Pandje ziet er niet best uit en ligt in een inham. Dit in combinatie met de te lage rente en (voor sommige investeerders) lange looptijd van 10 jaar maakt dat deze moeizaam vol komt.
pi_203554944
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Pandje ziet er niet best uit en ligt in een inham. Dit in combinatie met de te lage rente en (voor sommige investeerders) lange looptijd van 10 jaar maakt dat deze moeizaam vol komt.
Vind het op die website bijna allemaal wel erg gelikte praat. Als je het zo leest op die site, vraag je je af waarom iemand tegen die tarieven gaat lenen.

Hoe is de ervaring met hoe ze omgaan met wanbetalers? En het uitwinnen van zekerheden? Lees geregeld in de pitches over zekerheden, maar als je daar niet heel kort op de bal speelt als het nodig is, dan heb je daar nog niet heel veel aan uiteraard.
pi_203554965
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:21 schreef obligataire het volgende:
Je kunt je wel afvragen wat voor soort klanten dat dit zijn
Ik ben niet zo bekend met de sauna-business, maar het leest inderdaad wat apart allemaal. De cijfers zijn evenwel niet onaardig voor zulke moeilijke corona-jaren. Bij een tweede hypotheek op zijn woonhuis als additionele zekerheid had ik zeker geïnvesteerd, maar misschien laat de hypotheekgever dat niet toe. Nu twijfel ik nog een beetje.
pi_203555464
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:46 schreef Halcon het volgende:
Hoe is de ervaring met hoe ze omgaan met wanbetalers? En het uitwinnen van zekerheden? Lees geregeld in de pitches over zekerheden, maar als je daar niet heel kort op de bal speelt als het nodig is, dan heb je daar nog niet heel veel aan uiteraard.
De ervaring hierbij (in zijn algemeenheid) is dat dit vaak moeizaam gaat. Daarbij is Collin m.i. wel een van de betere platformen en KoM een van de slechtste. Er is nog niet zo heel veel ervaring met de uitwinning van “echte zekerheden” zoals een hypotheek maar Collin heeft hier in het verleden wel succes gehad (Mel* transport). Ook hier is niet 100% van de rente teruggekomen (wat wel had gekund) maar de investeerders zijn hier onder aan de streep wel netjes en zonder kleerschuren mee weggekomen.

Een mooi huidig project om te volgen en waarbij de zekerheden momenteel worden uitgewonnen is https://www.collincrowdfu(...)-het-torenzicht-b-v/
Het is een lang verhaal maar dit project geeft al vanaf de eerste dag problemen. Er is een grote kans dat de investeerders (zit er zelf ook in) hier wel een deel van hun inleg gaan kwijt raken. Er is dan ook nog geen cent afgelost op het pand en er is bij dit project inmiddels ook een grote renteachterstand van meer dan 1 jaar die vermoedelijk niet terug gaat komen.
pi_203555652
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]
De ervaring hierbij (in zijn algemeenheid) is dat dit vaak moeizaam gaat. Daarbij is Collin m.i. wel een van de betere platformen en KoM een van de slechtste. Er is nog niet zo heel veel ervaring met de uitwinning van “echte zekerheden” zoals een hypotheek maar Collin heeft hier in het verleden wel succes gehad (Mel* transport). Ook hier is niet 100% van de rente teruggekomen (wat wel had gekund) maar de investeerders zijn hier onder aan de streep wel netjes en zonder kleerschuren mee weggekomen.

Een mooi huidig project om te volgen en waarbij de zekerheden momenteel worden uitgewonnen is https://www.collincrowdfu(...)-het-torenzicht-b-v/
Het is een lang verhaal maar dit project geeft al vanaf de eerste dag problemen. Er is een grote kans dat de investeerders (zit er zelf ook in) hier wel een deel van hun inleg gaan kwijt raken. Er is dan ook nog geen cent afgelost op het pand en er is bij dit project inmiddels ook een grote renteachterstand van meer dan 1 jaar die vermoedelijk niet terug gaat komen.
Via Google te vinden dat 'n drankvergunning is geweigerd, omdat die kerel in het verleden iets mispeuterd heeft. Goed, die informatie weet je vooraf natuurlijk niet, omdat je daar niet bij kunt.

Hun cv vind ik wel wat dun om zo'n toko te runnen. Hij heeft in een hotel gewerkt, zij in de horeca bij de Efteling. Behalve de hypotheek geen zekerheden.

Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
pi_203555869
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Via Google te vinden dat 'n drankvergunning is geweigerd, omdat die kerel in het verleden iets mispeuterd heeft. Goed, die informatie weet je vooraf natuurlijk niet, omdat je daar niet bij kunt.

Hun cv vind ik wel wat dun om zo'n toko te runnen. Hij heeft in een hotel gewerkt, zij in de horeca bij de Efteling. Behalve de hypotheek geen zekerheden.

Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
Ook bij dit voorbeeld zie je weer dat bedrijfsmatig onroerend goed (en al helemaal specifiek bedrijfsmatig onroerend goed) een extra risico is waar een hogere rente tegenover zou moeten staan.
Geldnemers komen in zijn algemeenheid natuurlijk niet voor niets bij crowdfinance uit i.p.v. bij de bank.

En hiermee is je vraag over het langzaam volkomen van het Sn*ckpunt project nogmaals beantwoord.
pi_203556209
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]
De ervaring hierbij (in zijn algemeenheid) is dat dit vaak moeizaam gaat. Daarbij is Collin m.i. wel een van de betere platformen en KoM een van de slechtste. Er is nog niet zo heel veel ervaring met de uitwinning van “echte zekerheden” zoals een hypotheek maar Collin heeft hier in het verleden wel succes gehad (Mel* transport). Ook hier is niet 100% van de rente teruggekomen (wat wel had gekund) maar de investeerders zijn hier onder aan de streep wel netjes en zonder kleerschuren mee weggekomen.

Een mooi huidig project om te volgen en waarbij de zekerheden momenteel worden uitgewonnen is https://www.collincrowdfu(...)-het-torenzicht-b-v/
Het is een lang verhaal maar dit project geeft al vanaf de eerste dag problemen. Er is een grote kans dat de investeerders (zit er zelf ook in) hier wel een deel van hun inleg gaan kwijt raken. Er is dan ook nog geen cent afgelost op het pand en er is bij dit project inmiddels ook een grote renteachterstand van meer dan 1 jaar die vermoedelijk niet terug gaat komen.
Het pand kan ook prima als woonhuis verkocht worden en gezien de huidige markt lijkt het mij dat als het als woonhuis verkocht wordt de investeerders er zonder kleerscheuren af komen.
Het wordt denk ik wel tijd dat Collin wat meer druk op de ketel gaat zetten nu de corona zo'n beetje achter de rug is en het voorjaar er weer aan komt. Een prima tijd voor of een nieuwe eigenaar om Hotel/restaurant nieuw leven in te blazen of de boel als woonhuis te verkopen. We hebben nu denk ik wel lang genoeg op onze centen gewacht (Het gehannes is meer dan 20 maanden geleden begonnen!) . Er moet nu toch wel eens doorgepakt gaan worden mijns inziens.
pi_203556574
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ook bij dit voorbeeld zie je weer dat bedrijfsmatig onroerend goed (en al helemaal specifiek bedrijfsmatig onroerend goed) een extra risico is waar een hogere rente tegenover zou moeten staan.
Geldnemers komen in zijn algemeenheid natuurlijk niet voor niets bij crowdfinance uit i.p.v. bij de bank.

En hiermee is je vraag over het langzaam volkomen van het Sn*ckpunt project nogmaals beantwoord.
Ja, bedrijfsmatig onroerend goed is een extra risico. Is minder courant dan een woning. In het geval van snackpunt is de financiering wel lager, zowel absoluut als relatief. En het pand lijkt me couranter. Heb het bekeken en vind het ook geen geweldige ligging of heel fraai pand, maar voor een snackbar, kebabzaak of iets in die geest, gaat het wel.
pi_203556747
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 16:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, bedrijfsmatig onroerend goed is een extra risico. Is minder courant dan een woning. In het geval van snackpunt is de financiering wel lager, zowel absoluut als relatief. En het pand lijkt me couranter. Heb het bekeken en vind het ook geen geweldige ligging of heel fraai pand, maar voor een snackbar, kebabzaak of iets in die geest, gaat het wel.
Of het couranter is vraag ik mij af. In mijn ogen ziet het er verschrikkelijk uit maar smaken verschillen en iedereen kijkt er (gelukkig) anders naar. Overigens was de bruto rente van Torenzicht maar liefs 50% hoger dan de snackbar. Maar ja, daar heb je weinig aan als ze niet betalen :X
pi_203556789
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Of het couranter is vraag ik mij af. In mijn ogen ziet het er verschrikkelijk uit maar smaken verschillen en iedereen kijkt er (gelukkig) anders naar. Overigens was de bruto rente van Torenzicht maar liefs 50% hoger dan de snackbar. Maar ja, daar heb je weinig aan als ze niet betalen :X
Het ziet er verschrikkelijk uit, maar is ook een stuk goedkoper en het type onderneming waarvoor het geschikt is, kan er wel mee uit de voeten. Voor een kebabzaak of zo is het prima.

Er zit ook een snackbar in en dat verandert verder niet. Vind ik ook wel een pré ten opzichte van een stelletje met 2 kleine kinderen, met als ervaring medewerker in een hotel en broodjes verkopen in de Efteling, die opeens een hotel-restaurant gaan runnen.

Bruto rente heb je inderdaad niks aan als er nooit wat wordt betaald. :) Zit nu een beetje te kijken naar dat platform, maar de rente is het laatste waar ik naar kijk eigenlijk. Natuurlijk, als ze aan komen kakken met 1,5 procent, ga je er niet eens naar kijken, maar 6 of 7 procent vind ik minder relevant dan bv. de gestelde zekerheden, kansen van de wilde plannen, etc.
pi_203556887
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het ziet er verschrikkelijk uit, maar is ook een stuk goedkoper en het type onderneming waarvoor het geschikt is, kan er wel mee uit de voeten. Voor een kebabzaak of zo is het prima.

Bruto rente heb je inderdaad niks aan als er nooit wat wordt betaald. :) Zit nu een beetje te kijken naar dat platform, maar de rente is het laatste waar ik naar kijk eigenlijk. Natuurlijk, als ze aan komen kakken met 1,5 procent, ga je er niet eens naar kijken, maar 6 of 7 procent vind ik minder relevant dan bv. de gestelde zekerheden, kansen van de wilde plannen, etc.
Door elkaar genomen ben ik prima tevreden met Collin als platform. Ze hebben hun zaakjes over het algemeen goed op orde. Het kan altijd beter maar m.i. is het een van de betere crowdfinance platforms. Het blijft natuurlijk altijd zaak om ook te spreiden onder de verschillende platforms en de juiste projecten op de verschillende platforms er tussen uit te zoeken. Een goed platform heeft namelijk ook wel eens mindere projecten net zo goed als een slecht platform wel eens een goed project heeft. Succes!
pi_203556899
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Door elkaar genomen ben ik prima tevreden met Collin als platform. Ze hebben hun zaakjes over het algemeen goed op orde. Het kan altijd beter maar m.i. is het een van de betere crowdfinance platforms. Het blijft natuurlijk altijd zaak om ook te spreiden onder de verschillende platforms en de juiste projecten op de verschillende platforms er tussen uit te zoeken. Een goed platform heeft namelijk ook wel eens mindere projecten net zo goed als een slecht platform wel eens een goed project heeft. Succes!
Het kan natuurlijk altijd fout gaan. Ondernemen is risico nemen. En wat je eerder al zei: als het goudgerande aanvragen waren voor 'n bank, dan hadden ze daar wel een krediet los kunnen peuteren.

Dank je wel.
pi_203557022
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 08:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Helemaal stoppen met die code, ik word er doodmoe van😢🌧
Deze feedback wordt meegenomen. We horen vaker klachten over de 2FA-constructie. Die is altijd opgezet met het idee om hackers e/d voor te kunnen zijn.
pi_203557063
Wijziging in de lening aanvraag Collin project Lano klussenbedrijf

quote:
Wijziging leningaanvraag d.d. 7 februari 2022

Beste investeerder,

1 februari jl. is de crowdfunding van Lano Klussenbedrijf B.V. live gegaan. Via dit bericht melden wij het volgende nieuws: Het woonhuis met adres Binnendijk 203 te Lelystad is inmiddels verkocht voor een koopsom van ¤ 307.500,- (onder voorbehoud van financiering door de koper). Als geplande datum van eigendomsoverdracht is 15 april 2022 opgenomen in de koopovereenkomst. Uit de verkoopopbrengst zal ¤ 140.000,- worden afgelost op de lening bij de investeerders van Collin Crowdfund. Dit wordt tevens als voorwaarde opgenomen in de leenovereenkomst.

Zie verder de pitch

https://www.collincrowdfund.nl/lano-klussenbedrijf-b-v/
pi_203557382
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:29 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
Deze feedback wordt meegenomen. We horen vaker klachten over de 2FA-constructie. Die is altijd opgezet met het idee om hackers e/d voor te kunnen zijn.
Bij het inloggen kan die wat mij betreft gehandhaafd blijven maar niet ook nog eens bij het invoeren van een kooporder, want daar gaat het vaak mis en loopt de boel vast. Verder bij het inloggen geef je aan vertrouw de computer voor 30 dagen en desondanks moet je iedere keer weer opnieuw inloggen..
pi_203557465
Wie snel is kan nog wat geld steken in hippe e-bikes
https://www.nlinvesteert.nl/investeren/watt_mobility2
Ik ben zelf afgehaakt na het zien van fietsen zonder kettingkast, misschien wel een goede investering maar als serieuze fietser was de gunfactor bij mij weg.
pi_203557552
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Door elkaar genomen ben ik prima tevreden met Collin als platform. Ze hebben hun zaakjes over het algemeen goed op orde. Het kan altijd beter maar m.i. is het een van de betere crowdfinance platforms. Het blijft natuurlijk altijd zaak om ook te spreiden onder de verschillende platforms en de juiste projecten op de verschillende platforms er tussen uit te zoeken. Een goed platform heeft namelijk ook wel eens mindere projecten net zo goed als een slecht platform wel eens een goed project heeft. Succes!
Ik ben wel benieuwd welke platformen je samen met Collin onder 'een van de betere crowdfinance platforms' schaart? Ik zou graag wat meer uitbreiden naast Collin, maar op basis van eigen ervaring en wat ik hier op het forum lees, heb ik nog geen idee welk platform zich op hetzelfde niveau als Collin bevindt.
gr gr
pi_203557799
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:29 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
Deze feedback wordt meegenomen. We horen vaker klachten over de 2FA-constructie. Die is altijd opgezet met het idee om hackers e/d voor te kunnen zijn.
Veiligheid is altijd goed maar in dit geval zou ik zeggen, waarom zou je zover op de muziek vooruit lopen, nu het nog niet verplicht is? En dan is een code voor het doen van een investering, nog weer beter te verdedigen dan bij een alledaagse handeling als inloggen en de porto bestuderen. Immers bij investeren gaat het écht om een rechtshandeling met eventuele concrete schade als het fout zou gaan. Overigens kan een hacker nog steeds weinig zonder de bankcodes van de eigenaar van het account.

Een groot platform als Collin volstaat ook met een 2FA code bij het doen of ongedaan maken van een investering.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 07-02-2022 19:08:11 ]
Pecunia non olet
pi_203558036
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:26 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag een “nabetaling” van FnC ontvangen die bijna net zo hoog is als een normale maandbetaling. Even wachten op de specificatie om te kijken waar deze betaling betrekking op heeft. Zal wel een vervroegde aflossing zijn is mijn vermoeden.
idem, ff gezocht > deelafloss
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203558599
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:47 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Ik ben niet zo bekend met de sauna-business, maar het leest inderdaad wat apart allemaal. De cijfers zijn evenwel niet onaardig voor zulke moeilijke corona-jaren. Bij een tweede hypotheek op zijn woonhuis als additionele zekerheid had ik zeker geïnvesteerd, maar misschien laat de hypotheekgever dat niet toe. Nu twijfel ik nog een beetje.
Ff "research" toch wel een markt, deze privé-sauna's, zitten op meer plaatsen. Voor de Marco's, Ali's en Overmarsjes kun je in een "anonieme" omgeving "vergaderen". Toch iets anders dan bij een van der Valk met 210 kamers. Bovendien ook heel geschikt voor thuiswonende jongeren. hoeft het servies van Oma niet in de kast te rammelen en de lamp niet heen en weer te gaan als papa & mam beneden naar de voice kijken. En wie er verder afspreekt met wie en hoe die relaties zijn, tsja.
Cashcowtje is het als het loopt. Mooie markt-niche. En als je een beetje stress hebt als eigenaar neem je een rondje in je eigen sauna.

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 07-02-2022 22:56:45 ]
pi_203560670
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:29 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
Deze feedback wordt meegenomen. We horen vaker klachten over de 2FA-constructie. Die is altijd opgezet met het idee om hackers e/d voor te kunnen zijn.
@Max_Crowdfund kunnen jullie eens kijken naar de optie "Vertrouw dit apparaat voor de komende 30 dagen" dit kun je aanvinken, maar toch moet ik continu de code invullen. Op al mijn apparaten werkt dit niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door markmangler op 07-02-2022 23:50:25 (typo) ]
pi_203561642
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Inmiddels open.

En vol.
Er staat voor de liefhebber nog wat open.
pi_203562815
quote:
Dit gaat zo overduidelijk om sekswerk dat ik het laakbaar vindt dat CCF dit niet toelicht. En daar zijn de nodige risico's aan verbonden. Zeker in de huidige tijd sluit een burgermeester zo'n tent om het minste of geringste, of wordt op basis van de web Bibob wel wat gevonden. (en op basis van zijn verleden zoals hier op het forum gevonden hoef je daarvoor niet ver te zoeken). En dan heb je ook nog het risico dat het investeringsgeld verdwijnt in schimmige praktijken.

De rente staat dan ook in geen verhouding tot het risico.
Ik snap niet dat CCF de investeerder zo loopt te naaien op het verkeerde been zet.
pi_203562872
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 16:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Denk dat we beter niet kunnen speculeren hoe het opgelost gaat worden. Denk dat we hulde moeten brengen aan https://bondvoorbelastingbetalers.nl/ die alles aanhangig heeft gemaakt en ook de processen heeft gevoerd. Op deze site kan je ook goed volgen hoe de feitelijke situatie is en wat de gevolgen zijn, maar ook eventueel een donatie doen als je er uiteindelijk wat mee opgeschoten bent. Naar mijn idee is het goed dat er een club is die tot het gaatje gaat om onrechtvaardige soorten van belasting te bestrijden en recht te zetten.
Nou zo blij ben ik er niet mee hoor.
Het is een illusie om te denken dat we (lees vermogende mensen die beleggen) met een nieuw stelsel beter af zullen zijn. Linksom of rechtsom mag je betalen en een grote kans dat er straks meer betaald mag worden (Corona-uitgaven moeten ergens van terugbetaald worden).

Links politiek laat al zien waar ze op uit zijn, door in de voorstellen zo veel mogelijk de heffing te verhogen.

En dan hebben we ook nog het plan voor de hervorming van box-3 dat twee jaar geleden gepresenteerd werd. Dat was ook al een flinke verslechtering. Voor veel vermogende mensen pakte dat duizenden euro's nadelig uit.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 06:04:12 #229
39955 eXistence
Feel The Power!
pi_203563504
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:29 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
Deze feedback wordt meegenomen. We horen vaker klachten over de 2FA-constructie. Die is altijd opgezet met het idee om hackers e/d voor te kunnen zijn.
Als de app er straks is dan zal het een stuk soepeler verlopen met TouchID/FaceID. Andere platformen gebruiken op dit moment overal het algemeen Google Authenticate wat optioneel kan worden ingesteld om in te loggen/transacties te bevestigen.
pi_203564505
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 06:04 schreef eXistence het volgende:

[..]
Als de app er straks is dan zal het een stuk soepeler verlopen met TouchID/FaceID. Andere platformen gebruiken op dit moment overal het algemeen Google Authenticate wat optioneel kan worden ingesteld om in te loggen/transacties te bevestigen.
Tegen de tijd dat er een app is zal alles soepeler verlopen, achter de schermen zijn we een compleet nieuw platform aan het bouwen ;)
pi_203564527
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 21:17 schreef markmangler het volgende:

[..]
@:Max_Crowdfund kunnen jullie eens kijken naar de optie "Vertrouw dit apparaat voor de komende 30 dagen" dit kun je aanvinken, maar toch moet ik continu de code invullen. Op al mijn apparaten werkt dit niet.
We zijn hier mee bekend en het staat op de lijst om te verbeteren!
pi_203565076
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 23:37 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Dit gaat zo overduidelijk om sekswerk
Is dat zo? Lijkt me niet dat dit een verkapt bordeel is. Wel kun je er waarschijnlijk terecht met een escort, net zoals dat je er terecht kunt met je vrouw, minnares, vriendin, etc.

Zolang die escort niet wordt geregeld door de uitbater van die sauna of er daar dames aanwezig zijn, lijkt het me geen seksclub te zijn.

Er is best wel wat vraag naar privé-sauna's. Veel mensen vinden een openbare sauna toch minder relaxt om naar toe te gaan. Dan zit je waarschijnlijk met mensen die je aangapen, zie je allerlei mensen naakt (wat soms niet echt een heel smakelijk gezicht zal zijn) en voor een romantisch samenzijn met je vrouw, vriendin of wie dan ook is een openbare sauna ook minder geschikt.
pi_203565629
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:29 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
Deze feedback wordt meegenomen. We horen vaker klachten over de 2FA-constructie. Die is altijd opgezet met het idee om hackers e/d voor te kunnen zijn.
Die 2FA-constructie bij het inloggen vind ik geen probleem. Bij geld overboeken naar een tegenrekening ook ok. Maar om te investeren, dat lijkt me overbodig. Ik heb meestal een minuutje ervoor ingelogd, dus heb dan die controle al net gehad.

Bij investeren die 2FA-constructie schrappen zou een deel van de performance problemen kunnen oplossen. (Vereenvoudigd, dus versnelt het moment met de meeste performance issues)
pi_203566175
afhaalrestaurant
https://www.collincrowdfund.nl/arawan/
3e hypotheek met mooie overwaarde
pi_203566181
quote:
Hier maakt ccf zich er wel erg gemakkelijk vanaf tegenover de investeerders met de erg beperkte informatie. Zonder enige taxatie of verdere onderbouwing wordt gewoon de aankoop+verbouwingkosten (365k) gebruikt voor de ltv bepaling. Ze spreken van 86% ltv bij aanvang, pand staat te koop voor 325k, lening 315k, dus 97% ltv op bedrijfspand bij aanvang lijkt me een wat fatsoenlijker uitgangpunt om te communiceren (tenzij er een woonvergunning is, maar die is er dus nog niet).
pi_203566276
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:01 schreef tnhb het volgende:

[..]
Hier maakt ccf zich er wel erg gemakkelijk vanaf tegenover de investeerders met de erg beperkte informatie. Zonder enige taxatie of verdere onderbouwing wordt gewoon de aankoop+verbouwingkosten (365k) gebruikt voor de ltv bepaling. Ze spreken van 86% ltv bij aanvang, pand staat te koop voor 325k, lening 315k, dus 97% ltv op bedrijfspand bij aanvang lijkt me een wat fatsoenlijker uitgangpunt om te communiceren (tenzij er een woonvergunning is, maar die is er dus nog niet).
Dit zegt de verkopend makelaar er over:

quote:
NB: ons inziens leent het object zich ook voor transformatie naar wooneenheden. Hier is echter op planologisch gebied nog geen onderzoek naar gedaan.
pi_203566389
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 09:50 schreef Halcon het volgende:

[..]
Is dat zo? Lijkt me niet dat dit een verkapt bordeel is. Wel kun je er waarschijnlijk terecht met een escort, net zoals dat je er terecht kunt met je vrouw, minnares, vriendin, etc.

Zolang die escort niet wordt geregeld door de uitbater van die sauna of er daar dames aanwezig zijn, lijkt het me geen seksclub te zijn.

Er is best wel wat vraag naar privé-sauna's. Veel mensen vinden een openbare sauna toch minder relaxt om naar toe te gaan. Dan zit je waarschijnlijk met mensen die je aangapen, zie je allerlei mensen naakt (wat soms niet echt een heel smakelijk gezicht zal zijn) en voor een romantisch samenzijn met je vrouw, vriendin of wie dan ook is een openbare sauna ook minder geschikt.
Ik denk dat ik deze ga meenemen.

Maar niet méér dan basis, want met een samenleving die compleet aan het doordraaien is met woke, me-too, duurzaamheid, politieke correctheid en dergelijke, is een onderneming als deze wellicht eerder aangeschoten wild dan als deze biologisch geteelde groenten of zo verkoopt.
Pecunia non olet
pi_203566408
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:01 schreef KrekelJapie het volgende:
afhaalrestaurant
https://www.collincrowdfund.nl/arawan/
3e hypotheek met mooie overwaarde
Deze vind ik wel interessant. Kleine lening, borgsteller met hypotheek, bekend met de over te nemen zaak. Fok projectje? Linkje wordt gewaardeerd.
pi_203566499
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Besloten project Collin 7.5%. Staat nu open.
pi_203567193
De specificatie van de nabetaling van FNC staat online....
Pecunia non olet
pi_203567314
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Besloten project Collin 7.5%. Staat nu open.

Aardig project. Stevige uitdaging voor de mannen maar met deze rente en zekerheid durf ik hem wel aan. Hij loopt goed door, 3/4 al vol.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 08-02-2022 12:41:55 ]
Pecunia non olet
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:47:07 #243
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203568396
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:56 schreef obligataire het volgende:
De specificatie van de nabetaling van FNC staat online....
Heb het gevoel dat ze bij FNC de slechte betalers wat meer op de huid zitten.
Zie diverse inhaal slagen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203568454
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aardig project. Stevige uitdaging voor de mannen maar met deze rente en zekerheid durf ik hem wel aan. Hij loopt goed door, 3/4 al vol.
Ondanks geen aflossing tijdens looptijd, wat ik wel een groot nadeel vind heb ik hem klein meegenomen. Verder zien pitch en website er wel netjes uit en de Google reviews zijn ook goed. Vraag mij wel af waarom iemand dit niet openbaar aandurft, wat daar achter schuilt.
pi_203568612
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:49 schreef markmangler het volgende:

[..]
Ondanks geen aflossing tijdens looptijd, wat ik wel een groot nadeel vind heb ik hem klein meegenomen. Verder zien pitch en website er wel netjes uit en de Google reviews zijn ook goed. Vraag mij wel af waarom iemand dit niet openbaar aandurft, wat daar achter schuilt.
Van de ¤500K wordt best een groot deel afgelost. Daarnaast wordt er ook op 1 van de 2 RABO-leningen afgelost.
Looptijd: 72 maanden, lineaire maandelijkse aflossing en een slottermijn van ¤ 125.000,-

Wellicht willen ze de financiering graag buiten de clubleden houden, om daar geen gedoe mee te krijgen, mochten er problemen zijn met de aflossing. Dat er enkel grotere crowdfunders een link hebben gekregen die ver genoeg van Capelle a/d IJssel wonen. Of is dat te ver gezocht?
pi_203568851
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:54 schreef djtiesto8 het volgende:

Wellicht willen ze de financiering graag buiten de clubleden houden, om daar geen gedoe mee te krijgen, mochten er problemen zijn met de aflossing. Dat er enkel grotere crowdfunders een link hebben gekregen die ver genoeg van Capelle a/d IJssel wonen. Of is dat te ver gezocht?
Ik zal idd niet gauw in Capelle gaan tennissen. Over de grootte doe ik geen uitspraken :)

Over het algemeen probeert men juist d.m.v. de incrowdlinkjes familie en zakenrelaties bij de funding te betrekken. Ik denk dat dit eerder een win-win situatie is.....de tennissers een leuke rente ipv negatief bij de bank, en extra betrokken leden.....
Pecunia non olet
pi_203569063
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 13:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zal idd niet gauw in Capelle gaan tennissen. Over de grootte doe ik geen uitspraken :)

Over het algemeen probeert men juist d.m.v. de incrowdlinkjes familie en zakenrelaties bij de funding te betrekken. Ik denk dat dit eerder een win-win situatie is.....de tennissers een leuke rente ipv negatief bij de bank, en extra betrokken leden.....
Paar keer heerlijk geluncht paar jaar terug... investering dubbel meegenomen.
pi_203569495
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:54 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]Wellicht willen ze de financiering graag buiten de clubleden houden, om daar geen gedoe mee te krijgen, mochten er problemen zijn met de aflossing. Dat er enkel grotere crowdfunders een link hebben gekregen die ver genoeg van Capelle a/d IJssel wonen. Of is dat te ver gezocht?
Er staan nog 2 oudere projecten open........misschien wil men subtiel het geld in de juiste richting dirigeren..(een euro kan maar 1 x uitgegeven worden).......terwijl ze een nieuw project waarvan ze weten dat het toch wel volkomt, aan loyale investeerders gunnen....zodat de kassa blijft rinkelen :7
Pecunia non olet
pi_203569523
Vastgoedmakelaar:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25407
geen zekerheden
pi_203569529
Hypotheekadviseur:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25282
geen zekerheden
pi_203569600
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Hypotheekadviseur:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25282
geen zekerheden
We hebben nog even want ze gaat pas 10 oktober open _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_203570082
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:12 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik denk dat ik deze ga meenemen.

Maar niet méér dan basis, want met een samenleving die compleet aan het doordraaien is met woke, me-too, duurzaamheid, politieke correctheid en dergelijke, is een onderneming als deze wellicht eerder aangeschoten wild dan als deze biologisch geteelde groenten of zo verkoopt.
Ken het etablissement verder niet. Wellicht als je bekenden hebt in de omgeving, daar navragen. Sauna's e.d. waar prostitutie wordt bedreven, dat is over het algemeen in de volksmond wel bekend.

De hoge slottermijn in combinatie met leeftijd van de ondernemer staat me wat tegen.
pi_203570260
Heb me maar geregistreerd bij Collin Crowdfund.

Nog niks ingelegd, de twee die nu open staan spreken me niet echt aan. Die Snackpoint heeft bij nader inzien een wat te lange looptijd. Zeker gezien de inflatie en de wat lage rente is dat totaal niet interessant.

Die schuttingbouwer lijkt me helemaal niks.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 15:08:02 #254
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203570422
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Hypotheekadviseur:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25282
geen zekerheden
Credit safe score: 74
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203571002
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:01 schreef KrekelJapie het volgende:
afhaalrestaurant
https://www.collincrowdfund.nl/arawan/
3e hypotheek met mooie overwaarde
Klinkt niet verkeerd.

Ik zie dat pa ook ondernemer is, een klusbedrijf. Twee vrij lage hypothecaire geldleningen op zijn woning echter, gezien wat die woning nu ongeveer waard zou moeten zijn.

Reviews van die toko zien er ook goed uit. Toko draait sinds 2010, de omzet en winst op zich prima.

Via Google zo snelweinig tot niks over mevrouw te vinden. Feestboek-profiel van ene Joanne KX (Joanne Ross) kan weleens van haar zijn, via Google iemand met dezelfde naam die doktersassistente is (of is geweest) in Amsterdam.
pi_203571122
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:22 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd welke platformen je samen met Collin onder 'een van de betere crowdfinance platforms' schaart? Ik zou graag wat meer uitbreiden naast Collin, maar op basis van eigen ervaring en wat ik hier op het forum lees, heb ik nog geen idee welk platform zich op hetzelfde niveau als Collin bevindt.
Uiteraard moet je daar helemaal je eigen afweging in maken.
Naast Collin kijk ik zelf o.a. bij GvE (jammer dat er weinig projecten met goede zekerheden zijn en jammer dat de doorlooptijd bij een nieuw project vaak wel een week of 6 in beslag neemt maar als projecten eenmaal lopen werkt het administratief verder prima) en SiG (jammer dat er zeer vaak wat mankeert aan de pitch, administratie niet altijd op orde is en dat de beantwoording van vragen niet altijd even netjes is).

Verder zijn er natuurlijk over ieder platform wel positieve en negatieve dingen te zeggen.

Overigens is het nog steeds jammer dat IVM en FnC er voor ons mee gestopt zijn. Met name bij die laatste staat mijn netto rendement nog steeds op ±10%. Gisteren nog een vervroegde aflossing van een project met een bruto rente van 19,9%. gehad. Tja, dat geld ga ik nu dus niet meer weg zetten tegen vergelijkbare rente/risico’s.
pi_203571186
quote:
12s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:57 schreef peterc het volgende:

[..]
idem, ff gezocht > deelafloss
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idem + geld voor een ijsje van stratenmakersbedrijf voorfinancieren
pi_203571710
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 14:45 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ken het etablissement verder niet. Wellicht als je bekenden hebt in de omgeving, daar navragen. Sauna's e.d. waar prostitutie wordt bedreven, dat is over het algemeen in de volksmond wel bekend.

De hoge slottermijn in combinatie met leeftijd van de ondernemer staat me wat tegen.
Beetje navraag gedaan i h Vwaardse, geen negatieve roddel over toko. Meer van dat het verhuren van zijn eigen sauna en later een tweede, een uit de handen gelopen ongereguleerde "bijverdienste" in zijn eigen woning, waartegen de buurt op termijn terecht tegen ageerde toen het echt een business werd.
Nu heeft hij hier een onderneming van gemaakt. De onderneming staat voor zover niet bekend als een onderneming in de relax business. Johan heeft een van hobby naar business niche gevonden waarmee hij "eenvoudiger" zijn boterham kan verdienen. Denk niet dat hij dit cashcowtje gaat verprutsen door zich bezig te houden met gerommel.
En inderdaad er zullen wellicht wel eens reserveringen zijn waarbij de dame en / of heer een ¤ relatie heeft met de tijdelijke partner. Komt ook in menig hotel voor. Voor de rest denk gewoon normal people (incl Fam Gilles) wat er komt. Enige bedenkingen ; is de "beperkte" aflossing en hoe ziet Johan (1959) zijn toekomst over 5 - 6 jaar voor toko + pand

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 08-02-2022 18:09:03 ]
pi_203572210
RV autoproject op KOM met 2e hypotheekdekking is naar rente 9% aangepast, zelf meegenomen zal nu wel rap vollopen.
pi_203572268
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 17:16 schreef nvaonline het volgende:
RV autoproject op KOM met 2e hypotheekdekking is naar rente 9% aangepast, zelf meegenomen zal nu wel rap vollopen.
Rap vollopen? Niet met mensen van hier kan ik je verzekeren.
pi_203572458
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 17:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Rap vollopen? Niet met mensen van hier kan ik je verzekeren.
Die ¤ 450k marktwaarde van die woning lijkt me aan de hoge kant. Ken het daar wel. 50k gaat naar herfinanciering, 50k dan in het uitbreiden van z'n voorraad. Dat zijn 'n auto of 4 extra. Geen idee hoe hij daarmee z'n resultaat wil doen exploderen.

Snap het belang van een volle showroom ook niet echt. Ligt ergens achteraf in Swalmen. Denk dat de doelgroep wel gewoon op internet zoekt naar 'n geschikte auto. Als ze dan bij Robby uitkomen prima, maar kunnen even goed elders uitkomen natuurlijk.

9% klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar dat hij dat zelf wil betalen, zegt eigenlijk al genoeg, toch? Van 7 naar 9 is 'n best forse verhoging.

En dan werkt meneer alleen en zit het verdienmodel er zo te lezen in dat 'ie geen personeel nodig heeft. Zo'n one-man-band is wel tricky.

Mevrouw Kok is hoofdelijk aansprakelijk, maar uit de pitch valt niet op te maken wat we daar aan hebben in geval van problemen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Halcon op 08-02-2022 18:30:54 ]
pi_203573163
Bijna elke pitch van KOM heeft een renteverhoging nodig om vol te komen. Als de ondernemers een ander platform kiezen zijn ze waarschijnlijk goedkoper uit.
pi_203573263
Project van IVM betaalt niet meer sinds april 2018.
Lijkt nu eindelijk schot in te komen.
Deze heer van de melk distributie heeft de boel continue geflest en getraineerd.
Hoop niet dat IVM genoegen neem met een lage afkoopsom om maar van het gezeur af te zijn nu men het CF gebeuren versnelt aan het afbouwen is.
Dat zou wel heel wrang zijn voor ons als al veel te lang op ons geld wachtende investeerders.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203573547
Over twee weken is de terugbetaling van mijn laatste project van newfunding: Binnendelta te Blaricum

Dit lijkt me wel 1 van de platformen die zou kunnen stoppen met de nieuwe europese regels.
pi_203574099


[ Bericht 39% gewijzigd door Collin63 op 08-02-2022 19:51:09 ]
pi_203574313
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 19:46 schreef Collin63 het volgende:

Mja. De overwaarde van dat al verkochte huis gaat niet naar de investeerders van het platform, maar naar een andere investeerder.

Verder verandert er toch niet zo veel? Of misschien niks zelfs.
pi_203574424
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 19:56 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja. De overwaarde van dat al verkochte huis gaat niet naar de investeerders van het platform, maar naar een andere investeerder.

Verder verandert er toch niet zo veel? Of misschien niks zelfs.
Er ging wat verkeerd met aanpassen. Of 72% gefund is of 91% dat is nogal een verschil voor dit project.
pi_203574545
Ik mis nog steeds een klein dozijn bedragen bij SIG. Het begint me te irriteren, het is al de 8e inmiddels...... :G
Pecunia non olet
pi_203575633
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 20:08 schreef obligataire het volgende:
Ik mis nog steeds een klein dozijn bedragen bij SIG. Het begint me te irriteren, het is al de 8e inmiddels...... :G
Mis er hier ook nog 3. Verwacht dat komende maand alles weer vlekkeloos verloopt
pi_203575708
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 17:40 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die ¤ 450k marktwaarde van die woning lijkt me aan de hoge kant. Ken het daar wel. 50k gaat naar herfinanciering, 50k dan in het uitbreiden van z'n voorraad. Dat zijn 'n auto of 4 extra. Geen idee hoe hij daarmee z'n resultaat wil doen exploderen.

Snap het belang van een volle showroom ook niet echt. Ligt ergens achteraf in Swalmen. Denk dat de doelgroep wel gewoon op internet zoekt naar 'n geschikte auto. Als ze dan bij Robby uitkomen prima, maar kunnen even goed elders uitkomen natuurlijk.

9% klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar dat hij dat zelf wil betalen, zegt eigenlijk al genoeg, toch? Van 7 naar 9 is 'n best forse verhoging.

En dan werkt meneer alleen en zit het verdienmodel er zo te lezen in dat 'ie geen personeel nodig heeft. Zo'n one-man-band is wel tricky.

Mevrouw Kok is hoofdelijk aansprakelijk, maar uit de pitch valt niet op te maken wat we daar aan hebben in geval van problemen.
Ik wil zelf even op dit bericht antwoorden:

Ik heb een lening van ¤30.000,- die wordt afgelost, dit betekent 7 auto’s gemiddeld extra in voorraad.

En het klopt inderdaad dat er veel verkoop via internet plaats vind, maar als er via internet meer auto’s aangeboden worden, zullen er ook meer auto’s verkocht worden.

Wat betreft de 9% rente, ik heb zelf bewust deze keuze gemaakt, omdat dit maandelijks om een nihil bedrag gaat, en ik zelf weet dat ik er veel meer resultaat uit kan halen, en des te sneller ik ermee kan starten, des te sneller ik hier profijt van heb.

Wat betreft het personeel, elke ondernemer weet dat personeel problemen kan opleveren. En tegenwoordig staat een personeelslid meestal niet gemotiveerd op de werkvloer. Na alle problemen gezien te hebben bij mijn vaders bedrijf, heb ik inderdaad besloten om personeel uit te stellen tot het absoluut niet meer anders zou kunnen.

Mijn vrouw is inderdaad samen met mij hoofdelijk aansprakelijk, dit heeft er mee te maken dat wij getrouwd zijn in gemeenschap van goederen.

Ik ben zelf iemand die heel goed weet waar hij mee bezig is, en iemand die voor de volle 1000% gaat voor zijn bedrijf. En daarbij ben ik in mijn leven nog geen een verplichting niet nagekomen.

Excuses dat ik hier op dit bericht reageer, ik ben het tegengekomen via google, en had het gevoel dat er veel onduidelijk was.

Mochten er nog vragen zijn ben ik uiteraard voor iedereen bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Robby Kok
pi_203575745
Ik stond eigenlijk ook op het punt om een boze mail naar Collin Beheer te sturen - we horen maar niets over Proced* Holding en De Slage*. Maar tot mijn verrassing zag ik dat ze een aardig bedragje bij DenizBande* hebben losgepeuterd. Dus dat stemt weer enigszins tevreden maar ik wacht nog steeds op antwoord, dames & heren, als jullie meelezen ~O>
Pecunia non olet
pi_203575842
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aardig project. Stevige uitdaging voor de mannen maar met deze rente en zekerheid durf ik hem wel aan. Hij loopt goed door, 3/4 al vol.
Al op 93%, de uitdaging zit 'm niet in het volkrijgen in elk geval.
pi_203575988
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:33 schreef Robbykok het volgende:

[..]
Ik wil zelf even op dit bericht antwoorden:

...

Mochten er nog vragen zijn ben ik uiteraard voor iedereen bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Robby Kok
Dank dat je de moeite neemt om hier een reactie te geven.

Helaas is Kapitaal op Maat één van de slechtst presterende platformen. Ik zal dan ook niet meedoen aan het project puur omdat het op KoM gepubliceerd staat.
pi_203576059
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:33 schreef Robbykok het volgende:

[..]
Ik wil zelf even op dit bericht antwoorden:

Ik heb een lening van ¤30.000,- die wordt afgelost, dit betekent 7 auto’s gemiddeld extra in voorraad.

Mochten er nog vragen zijn ben ik uiteraard voor iedereen bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Robby Kok
Dank! Een vraagje uit nieuwsgierigheid. Wat maakt het voor jou dat je kiest voor financiering via kapitaalopmaat? Via andere platformen zou dit stukken makkelijker gaan.
pi_203576106
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:33 schreef Robbykok het volgende:

[..]
Ik wil zelf even op dit bericht antwoorden:

Ik heb een lening van ¤30.000,- die wordt afgelost, dit betekent 7 auto’s gemiddeld extra in voorraad.

En het klopt inderdaad dat er veel verkoop via internet plaats vind, maar als er via internet meer auto’s aangeboden worden, zullen er ook meer auto’s verkocht worden.

Wat betreft de 9% rente, ik heb zelf bewust deze keuze gemaakt, omdat dit maandelijks om een nihil bedrag gaat, en ik zelf weet dat ik er veel meer resultaat uit kan halen, en des te sneller ik ermee kan starten, des te sneller ik hier profijt van heb.

Wat betreft het personeel, elke ondernemer weet dat personeel problemen kan opleveren. En tegenwoordig staat een personeelslid meestal niet gemotiveerd op de werkvloer. Na alle problemen gezien te hebben bij mijn vaders bedrijf, heb ik inderdaad besloten om personeel uit te stellen tot het absoluut niet meer anders zou kunnen.

Mijn vrouw is inderdaad samen met mij hoofdelijk aansprakelijk, dit heeft er mee te maken dat wij getrouwd zijn in gemeenschap van goederen.

Ik ben zelf iemand die heel goed weet waar hij mee bezig is, en iemand die voor de volle 1000% gaat voor zijn bedrijf. En daarbij ben ik in mijn leven nog geen een verplichting niet nagekomen.

Excuses dat ik hier op dit bericht reageer, ik ben het tegengekomen via google, en had het gevoel dat er veel onduidelijk was.

Mochten er nog vragen zijn ben ik uiteraard voor iedereen bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Robby Kok
Leuk dat je reageert!

Per maand zal het 'n euro of 100 schelen, denk ik?

Personeel kun je ellende mee krijgen ja. Alles alleen doen, is wel tricky, zeker als je heel veel uur per dag in de weer bent.

Ook met deze reactie vind ik het nog steeds wel 'n geval van er mag echt niks tegen zitten. Toch maar ¤ 500 "geïnvesteerd".

Succes in elk geval.
pi_203576188
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:52 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Dank dat je de moeite neemt om hier een reactie te geven.

Helaas is Kapitaal op Maat één van de slechtst presterende platformen. Ik zal dan ook niet meedoen aan het project puur omdat het op KoM gepubliceerd staat.
Uiteraard begrijpelijk als ik alle negatieve berichten hier lees.

Ik wil iniedergeval iedereen die in mijn project investeert garanderen dat ik aan mijn verplichtingen zal voldoen! En uiteraard is iedereen bij twijfel welkom om eens persoonlijk kennis te maken.
pi_203576191
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:33 schreef Robbykok het volgende:

[..]
Ik wil zelf even op dit bericht antwoorden:

Ik heb een lening van ¤30.000,- die wordt afgelost, dit betekent 7 auto’s gemiddeld extra in voorraad.

En het klopt inderdaad dat er veel verkoop via internet plaats vind, maar als er via internet meer auto’s aangeboden worden, zullen er ook meer auto’s verkocht worden.

Wat betreft de 9% rente, ik heb zelf bewust deze keuze gemaakt, omdat dit maandelijks om een nihil bedrag gaat, en ik zelf weet dat ik er veel meer resultaat uit kan halen, en des te sneller ik ermee kan starten, des te sneller ik hier profijt van heb.

Wat betreft het personeel, elke ondernemer weet dat personeel problemen kan opleveren. En tegenwoordig staat een personeelslid meestal niet gemotiveerd op de werkvloer. Na alle problemen gezien te hebben bij mijn vaders bedrijf, heb ik inderdaad besloten om personeel uit te stellen tot het absoluut niet meer anders zou kunnen.

Mijn vrouw is inderdaad samen met mij hoofdelijk aansprakelijk, dit heeft er mee te maken dat wij getrouwd zijn in gemeenschap van goederen.

Ik ben zelf iemand die heel goed weet waar hij mee bezig is, en iemand die voor de volle 1000% gaat voor zijn bedrijf. En daarbij ben ik in mijn leven nog geen een verplichting niet nagekomen.

Excuses dat ik hier op dit bericht reageer, ik ben het tegengekomen via google, en had het gevoel dat er veel onduidelijk was.

Mochten er nog vragen zijn ben ik uiteraard voor iedereen bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Robby Kok
Ik mag helaas niet (meer) investeren op KOM maar wens je alle succes met de funding.
Dat argument van de rente begrijp ik wel, die heb je er met 1 transactie al weer uit en als het goed is volgen er meer.
Met geld, maak je geld :)
Pecunia non olet
pi_203576236
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik mag helaas niet (meer) investeren op KOM maar wens je alle succes met de funding.
Dat argument van de rente begrijp ik wel, die heb je er met 1 transactie al weer uit en als het goed is volgen er meer.
Mja. Met dat argument kun je er ook 12,5 procent van maken bij wijze van. Dan zit 'ie vanavond nog vol. :)
pi_203576243
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dank! Een vraagje uit nieuwsgierigheid. Wat maakt het voor jou dat je kiest voor financiering via kapitaalopmaat? Via andere platformen zou dit stukken makkelijker gaan.
Ik had een tijd contact met iemand van het bedrijf fundingoptions, en zij hebben voor mij de aanvraag ingeschoten bij KOM.
pi_203576306
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik mag helaas niet (meer) investeren op KOM maar wens je alle succes met de funding.
Dat argument van de rente begrijp ik wel, die heb je er met 1 transactie al weer uit en als het goed is volgen er meer.
Met geld, maak je geld :)
Waarom mag je niet meer investeren op KOM?
pi_203576343
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja. Met dat argument kun je er ook 12,5 procent van maken bij wijze van. Dan zit 'ie vanavond nog vol. :)
Ha ha, ik zou er nog bijna alsnog voor akkoord gaan met hun algemene voorwaarden *O*

Hij leent 100K dus 2% meer rente is 167 euro per maand (totaal 750 euro + kosten Kommer en Kwel). Eén oud autootje opkopen, inspecteren, met de stofzuigert er doorheen en mooi oppoetsen en het ding staat al voor 1.500 euro winstopslag in de showroom :)
Pecunia non olet
pi_203576370
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Leuk dat je reageert!

Per maand zal het 'n euro of 100 schelen, denk ik?

Personeel kun je ellende mee krijgen ja. Alles alleen doen, is wel tricky, zeker als je heel veel uur per dag in de weer bent.

Ook met deze reactie vind ik het nog steeds wel 'n geval van er mag echt niks tegen zitten. Toch maar ¤ 500 "geïnvesteerd".

Succes in elk geval.
Ja klopt, het scheelt ¤100,- en aangezien ik een gemiddelde omloopsnelheid heb van 2 weken, weet ik zeker dat het mij veel meer kan opleveren.

Bedankt voor de investering! Ik garandeer u dat u iedere ¤ incl rente zult ontvangen!

Ik ben niet iemand die iets stuk laat lopen, en aangezien het geld in mijn voorraad blijft rouleren zal het geld altijd nog beschikbaar zijn mochten er echte problemen ontstaan.

Als iets misloopt zie je dit vaak al ver van tevoren, dan is er nog genoeg tijd om het op te lossen, alleen doen veel bedrijven dit niet, omdat ze de schijn willen ophouden voor de buitenwereld.

Maar zo ben ik absoluut niet!
pi_203576417
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja. Met dat argument kun je er ook 12,5 procent van maken bij wijze van. Dan zit 'ie vanavond nog vol. :)
Haha ja dat klopt, bij Floryn betaal ik op het moment 16% rente voor mijn lening. 🤣
pi_203576513
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:15 schreef Robbykok het volgende:

[..]
Haha ja dat klopt, bij Floryn betaal ik op het moment 16% rente voor mijn lening. 🤣
Dan is die 9% wel 'n koopje ja.
pi_203576518
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Waarom mag je niet meer investeren op KOM?
Ik heb het nog lang volgehouden op kom, sta ruim op winst maar met relatief veel default, bekeek het van project tot project. Maar toen ze met het onzalige idee kwamen om kosten te gaan rekenen voor iedere uitbetaling, terwijl ze de buit sowieso vooraf al bij funding binnen harken, ging bij mij het lichtje uit. Zo lang je niet akkoord gaat met de vernieuwde algemene voorwaarden houden ze die kosten niet in maar kun je verder niet meer investeren of reageren op de Q&A.
Pecunia non olet
pi_203576629
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb het nog lang volgehouden op kom, sta ruim op winst maar met relatief veel default, bekeek het van project tot project. Maar toen ze met het onzalige idee kwamen om kosten te gaan rekenen voor iedere uitbetaling, terwijl ze de buit sowieso vooraf al bij funding binnen harken, ging bij mij het lichtje uit. Zo lang je niet akkoord gaat met de vernieuwde algemene voorwaarden houden ze die kosten niet in maar kun je verder niet meer investeren of reageren op de Q&A.
Hm, zie het nu inderdaad. Dat is wel een hele slechte voorwaarde. Maakt in één klap kleinere investeringen ook totaal niet meer interessant.
pi_203576668
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Hm, zie het nu inderdaad. Dat is wel een hele slechte voorwaarde. Maakt in één klap kleinere investeringen ook totaal niet meer interessant.
Klopt. Maar het is ook een principe kwestie. Je verandert de spelregels niet tussentijds. Die kosten golden ook voor bestaande projecten. Enigszins verdedigbaar zou zijn geweest, alleen de toekomstige projecten. Dan kun je altijd nog kijken of een project er goed uitspringt.
Pecunia non olet
pi_203576719
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 15:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Uiteraard moet je daar helemaal je eigen afweging in maken.
Naast Collin kijk ik zelf o.a. bij GvE (jammer dat er weinig projecten met goede zekerheden zijn en jammer dat de doorlooptijd bij een nieuw project vaak wel een week of 6 in beslag neemt maar als projecten eenmaal lopen werkt het administratief verder prima) en SiG (jammer dat er zeer vaak wat mankeert aan de pitch, administratie niet altijd op orde is en dat de beantwoording van vragen niet altijd even netjes is).

Verder zijn er natuurlijk over ieder platform wel positieve en negatieve dingen te zeggen.

Overigens is het nog steeds jammer dat IVM en FnC er voor ons mee gestopt zijn. Met name bij die laatste staat mijn netto rendement nog steeds op ±10%. Gisteren nog een vervroegde aflossing van een project met een bruto rente van 19,9%. gehad. Tja, dat geld ga ik nu dus niet meer weg zetten tegen vergelijkbare rente/risico’s.
Bedankt voor de toelichting! Ik ga in ieder geval GvE wat meer in de gaten houden of daar wat interessants bij zit.

@Robbykok: Leuk en interessant dat je jouw perspectief hier deelt! ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door Quyxz_ op 08-02-2022 22:47:10 ]
gr gr
pi_203577539
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb het nog lang volgehouden op kom, sta ruim op winst maar met relatief veel default, bekeek het van project tot project. Maar toen ze met het onzalige idee kwamen om kosten te gaan rekenen voor iedere uitbetaling, terwijl ze de buit sowieso vooraf al bij funding binnen harken, ging bij mij het lichtje uit. Zo lang je niet akkoord gaat met de vernieuwde algemene voorwaarden houden ze die kosten niet in maar kun je verder niet meer investeren of reageren op de Q&A.
Ik dacht er net zo over als jij. Ik heb ook enkele jaren niet meer geinvesteerd vanwege die extra kosten tussentijds. Ik investeer inmiddels wel weer daar maar alleen A en AA projecten en maximaal 24 maanden looptijd. Voordeel bij KoM is wel dat je verder niets meer betaal als je investeer. Dus alleen die 10 cent per maand en verder geen kosten.
pi_203577879
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 23:59 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik dacht er net zo over als jij. Ik heb ook enkele jaren niet meer geinvesteerd vanwege die extra kosten tussentijds. Ik investeer inmiddels wel weer daar maar alleen A en AA projecten en maximaal 24 maanden looptijd. Voordeel bij KoM is wel dat je verder niets meer betaal als je investeer. Dus alleen die 10 cent per maand en verder geen kosten.
De 10 cent kan aardig aantikken bij een laag investeringsbedrag en langere looptijd. Voor investeerders die meer dan 500 euro inleggen in een project is de kostenstructuur wel stukken beter geworden. Je moet geen 100 euro meer willen investeren in een project van 60mnd. Zeker met kans op default, kan het voorkomen dat je met een betalingsregeling een groot deel kwijt bent aan maandelijkse kosten
pi_203578704
Linkje makelaar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 9 februari 2022 @ 08:59:42 #292
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203578934
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 06:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De 10 cent kan aardig aantikken bij een laag investeringsbedrag en langere looptijd. Voor investeerders die meer dan 500 euro inleggen in een project is de kostenstructuur wel stukken beter geworden. Je moet geen 100 euro meer willen investeren in een project van 60mnd. Zeker met kans op default, kan het voorkomen dat je met een betalingsregeling een groot deel kwijt bent aan maandelijkse kosten
Kan aardig aantikken doch maximaal ¤ 2,50 /maand.
Bij voldoende projecten maakt inschrijven voor ¤ 100,-- niet uit. Geeft wel spreiding.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  woensdag 9 februari 2022 @ 09:00:17 #293
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203578941
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 08:42 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje makelaar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vind deze toch beetje link.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203579058
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 08:59 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Kan aardig aantikken doch maximaal ¤ 2,50 /maand.
Bij voldoende projecten maakt inschrijven voor ¤ 100,-- niet uit. Geeft wel spreiding.
Er zullen er niet veel zijn die meer dan 25 projecten gelijktijdig hebben bij KOM.

Deze maand heeft KOM bij mij geen kosten in rekening gebracht. Zal dit te maken hebben dat ik de registratie vanwege de Europese wetgeving (nog) niet heb afgerond?
pi_203579104
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 08:59 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Kan aardig aantikken doch maximaal ¤ 2,50 /maand.
Bij voldoende projecten maakt inschrijven voor ¤ 100,-- niet uit. Geeft wel spreiding.
Als je voor risicospreiding gaat, spreid je best toch vooral ver weg van KOM lijkt me :)
Vooral geen aanlokkelijke structuur voor nieuwe crowdfundingbeleggers.
pi_203579383
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 23:59 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik dacht er net zo over als jij. Ik heb ook enkele jaren niet meer geinvesteerd vanwege die extra kosten tussentijds. Ik investeer inmiddels wel weer daar maar alleen A en AA projecten en maximaal 24 maanden looptijd. Voordeel bij KoM is wel dat je verder niets meer betaal als je investeer. Dus alleen die 10 cent per maand en verder geen kosten.
Neem bv. die autohandel. ¤ 100 zal daar een paar euro opleveren. Als je 5 jaar lang ¤ 0,10 per maand betaalt, is dat al ¤ 6. Je zult dan al snel meer dan ¤ 500 moeten investeren om die kosten eruit te halen. En dan hebben we het over n rentepercentage van 9 procent. Wat al vrij fors is.
pi_203579459
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:00 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Vind deze toch beetje link.
Wat vind je er link aan? (buiten die opmerkelijke carrière van hem)
Pecunia non olet
pi_203579515
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 22:12 schreef Robbykok het volgende:
Ik garandeer u dat u iedere ¤ incl rente zult ontvangen!
Noem mij een zeur, en het is vast oprecht en goed bedoeld en alleen wat ongelukkig geformuleerd misschien, maar van dit soort uitspraken word ik huiverig. Zulke garanties bestaan niet bij crowdfunding. Nergens niet in feite. Tegen 9% rente gratis geld bestaat niet.
pi_203579537
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:43 schreef Halcon het volgende:

[..]
Neem bv. die autohandel. ¤ 100 zal daar een paar euro opleveren. Als je 5 jaar lang ¤ 0,10 per maand betaalt, is dat al ¤ 6. Je zult dan al snel meer dan ¤ 500 moeten investeren om die kosten eruit te halen. En dan hebben we het over n rentepercentage van 9 procent. Wat al vrij fors is.
Klopt. Je krijgt bij een investering van 100 euro bij 9% 24 euro rente, maar je mag 25% van je rendement afdragen aan KOM. Totaal niet interessant. Als het project in de problemen komt, lopen de kosten op en mogelijk het rendement naar beneden
  woensdag 9 februari 2022 @ 09:58:58 #300
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_203579573
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat vind je er link aan? (buiten die opmerkelijke carrière van hem)
De heer Laouaji is voornemens ook een woonbestemming te verkrijgen, om het pand (gedeeltelijk) te verhuren.

Voornemens, Dus nog LANG niet zeker.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_203579591
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:54 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Noem mij een zeur, en het is vast oprecht en goed bedoeld en alleen wat ongelukkig geformuleerd misschien, maar van dit soort uitspraken word ik huiverig. Zulke garanties bestaan niet bij crowdfunding. Nergens niet in feite. Tegen 9% rente gratis geld bestaat niet.
Ik heb het eerder gelezen als een toezegging dat hij het uiterste best zal doen om zijn verplichtingen na te komen. We weten hier ook wel dat het niet meer kan zijn, dan dat. De man is een jonge enthousiaste ondernemer, geen Neerlandicus. Wij kijken uiteraard meer naar de inhoudelijke pitch (haalbaarheid ondernemersplan, zekerheden etc.).
Pecunia non olet
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')