abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205375969
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 23:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, uiteraard.
Maar het is niet voor niets nog in ontwikkeling.

Het is ook een beetje een samenloop van technieken, camera's die betaalbaarder en beter worden, voor sommige modellen dan nog lidar en radar en natuurlijk snelle computers die de berekeningen uitvoeren.

AI en machine learning groeien ook uit hun kinderschoenen, dus ook op dat vlak helpt dat mee.
Het blijft nog jaren in zijn kinderschoenen staan. AI is buitengewoon complex.
pi_205376181
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Vraag: welk nut levert het op?

Technologische ontwikkelingen moeten wat mij betreft aan een van deze zaken voldoen: het moet direct nut hebben, en/of het moet leuker zijn dan hoe het voorheen was.

Volgens mij vallen autonome auto's daar niet onder.
Het beoogde nut van autonome auto's:
- minder verkeersdoden, daarvoor moet een autonoom voertuig wel eerst bewezen hebben dat het veiliger is.
- vervoer "on demand" voor iedereen tegen lage kosten, ook zonder rijbewijs. Een taxi of Uber is dat ook maar relatief duur. Een autonoom rijdend voertuig is ongeveer 20 uren per dag inzetbaar.
- je kan andere dingen doen tijdens de rit
pi_205376220
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het beoogde nut van autonome auto's:
- minder verkeersdoden, daarvoor moet een autonoom voertuig wel eerst bewezen hebben dat het veiliger is.
- vervoer "on demand" voor iedereen tegen lage kosten, ook zonder rijbewijs. Een taxi of Uber is dat ook maar relatief duur. Een autonoom rijdend voertuig is ongeveer 20 uren per dag inzetbaar.
- je kan andere dingen doen tijdens de rit
1: Ja, en dat is het dus nog niet.

2/3: Tot autonome auto's op dat niveau zijn, ben je echt 20 - 30 jaar verder. De gedachte van het hebben van een autonome auto waar je 4 uur + in kan zitten en zelf een beetje laptop werk kan gaan doen is futuristisch. Tof, maar futuristisch.
pi_205376290
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Ja, en dat is het dus nog niet.
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.

quote:
2/3: Tot autonome auto's op dat niveau zijn, ben je echt 20 - 30 jaar verder. De gedachte van het hebben van een autonome auto waar je 4 uur + in kan zitten en zelf een beetje laptop werk kan gaan doen is futuristisch. Tof, maar futuristisch.
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.

Maar ook dan zal je er nu al mee bezig moeten zijn, zoals Waymo, Tesla en andere bedrijven al enkele jaren doen.
Zo'n ontwikkeling komt niet vanzelf.
pi_205376349
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.
[..]
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.

Maar ook dan zal je er nu al mee bezig moeten zijn, zoals Waymo, Tesla en andere bedrijven al enkele jaren doen.
Zo'n ontwikkeling komt niet vanzelf.
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.
pi_205376401
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.

Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
pi_205376481
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.

Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.

Het is allemaal schitterend, maar je moet oppassen dat het niet een soort geloof wordt met allerlei utopische denkbeelden.
pi_205376548
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.

Het is allemaal schitterend, maar je moet oppassen dat het niet een soort geloof wordt met allerlei utopische denkbeelden.
Ik kan de ontwikkeling ook niet voorspellen.

Het enige wat ik kan doen is een topic openen, een stelling poneren, onderbouwen met argumenten en regelmatig updates met vooruitgang, successen en falen.

Over 10 jaar kunnen we hier op terugkijken (als de FOK! servers nog draaien, want ook dat kan ik niet voorspellen).
pi_205385937
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.

Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.

Ik zit er middenin en heb daarom een misschien wat gekleurde visie hierop, maar ik geloof dus ook dat het autobezit (ik koop een auto voor xx.000 euro en heb die x jaar) grotendeels verdwijnt. Oldtimers, sportwagens, etc. uitgezonderd. Echter geloof ik dat het eerst meer de kant op gaat van bezit --> deelmobiliteit en daarna, pakweg over een paar decennia, wellicht naar autonoom rijden (zonder bezit van het voertuig).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_205386075
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 09:21 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.

Ik zit er middenin en heb daarom een misschien wat gekleurde visie hierop, maar ik geloof dus ook dat het autobezit (ik koop een auto voor xx.000 euro en heb die x jaar) grotendeels verdwijnt. Oldtimers, sportwagens, etc. uitgezonderd. Echter geloof ik dat het eerst meer de kant op gaat van bezit --> deelmobiliteit en daarna, pakweg over een paar decennia, wellicht naar autonoom rijden (zonder bezit van het voertuig).
Veel mensen zien de (ietwat uit z'n verband getrokken) uitspraak "You'll own nothing and you'll be happy" vaak als een soort dreigement maar het is meer een vaststelling dat mensen steeds vaker gebruik maken van abonnementsdiensten.

CD's? Spotify, Apple Music
Videobanden? Netflix, Prime Video
Fiets kopen? Fiets leasen, Swapfiets
Auto kopen? Auto (privé of zakelijk) leasen
Foto's of video's bewaren? Staat in de cloud
Mobiele telefoon? Bij abonnement
Antenne op dak voor TV? Kabel TV met 100 zenders
Witgoed of TV stuk? Huren, leasen, op afbetaling
Stuk specialistisch gereedschap nodig? Huren
Aanhanger nodig? Huren

Uiteraard zijn er nog genoeg mensen die liever zoveel mogelijk zelf aanschaffen maar het verloop van bezit naar diensten is al decennia geleden ingezet en veel mensen kiezen er zelf voor, vinden dat prima en zijn gelukkig ;)
pi_205482845
Het gaat nu wel die kant op.
Er gaan wijken gebouwd worden met minimale parkeergelegenheid.

https://www.blckbx.tv/bin(...)articulier-autobezit
pi_205482915
quote:
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.
Weet niet of dat een BNW topic waard is maar mss is een kinderhand snel gevuld :D
En ik weet ook niet wat het doet in dit topic.
pi_205482919
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.
Weet niet of dat een BNW topic waard is :D
Niet alleen bebouwde kom.
pi_205482948
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:16 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Niet alleen bebouwde kom.
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.
Als je Wales een beetje kent dan weet je dat het daar dan met name gaat om bebouwde kom of gebieden met bebouwing.

Dat zal dus vooral om het noord- en zuidoosten van Wales gaan, de rest is heel dun bevolkt.
pi_205482951
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.
Als je Wales een beetje kent dan weet je dat het daar dan met name gaat om bebouwde kom of gebieden met bebouwing.
dankje.
pi_206994293
Er zijn weer wat interessante updates geweest.

pi_206996196
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn weer wat interessante updates geweest.

Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?
pi_206996302
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:42 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.
Voor de updates van FSD (en de hele auto) wordt internet gebruikt.
Er is geen communicatie tussen auto's onderling, dus in dat opzicht werkt het autonoom.
Tesla gebruikt data van FSD bèta gebruikers om FSD te verbeteren, maar daarom meld je je ook aan als bèta-tester. De één uit persoonlijke interesse, de ander om een YouTube-kanaal van content te voorzien.
Tesla kan beelden en telemetrie van een situatie of weersomstandigheden gebruiken om AI te trainen en diverse verkeerssituaties te simuleren. Tesla werkt momenteel aan hun eigen DOJO mainframe om die training te intensiveren, meer rekenkracht dus.

Die simulaties kunnen ook nog gerenderd worden en zo visueel gemaakt worden en dan krijg je onderstaande beelden:


Je kan tijdens het rijden bijzondere situaties of ingrepen zelf doorgeven met een speciale "report" knop, Tesla weet dan dat er op een bepaalde locatie in een bepaalde situatie iets niet gaat zoals het moet en kan daar ook weer telemetrie en beelden van bekijken en daar een oplossing voor zoeken.

Strikt gezien rijdt de auto dus autonoom maar Tesla is natuurlijk zeer gericht op "over the air" oplossingen en dat kan je eigenlijk niet los zien van Full Self Driving.
pi_206998410
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.
Voor de updates van FSD (en de hele auto) wordt internet gebruikt.
Er is geen communicatie tussen auto's onderling, dus in dat opzicht werkt het autonoom.
Tesla gebruikt data van FSD bèta gebruikers om FSD te verbeteren, maar daarom meld je je ook aan als bèta-tester. De één uit persoonlijke interesse, de ander om een YouTube-kanaal van content te voorzien.
Tesla kan beelden en telemetrie van een situatie of weersomstandigheden gebruiken om AI te trainen en diverse verkeerssituaties te simuleren. Tesla werkt momenteel aan hun eigen DOJO mainframe om die training te intensiveren, meer rekenkracht dus.

Die simulaties kunnen ook nog gerenderd worden en zo visueel gemaakt worden en dan krijg je onderstaande beelden:


Je kan tijdens het rijden bijzondere situaties of ingrepen zelf doorgeven met een speciale "report" knop, Tesla weet dan dat er op een bepaalde locatie in een bepaalde situatie iets niet gaat zoals het moet en kan daar ook weer telemetrie en beelden van bekijken en daar een oplossing voor zoeken.

Strikt gezien rijdt de auto dus autonoom maar Tesla is natuurlijk zeer gericht op "over the air" oplossingen en dat kan je eigenlijk niet los zien van Full Self Driving.
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.
Of kan hij dan overschakelen op offline gegevens?
pi_206998904
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 19:58 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.
Of kan hij dan overschakelen op offline gegevens?
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan boord (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren of inspringen op omleidingen zal dan wel een probleem worden.

https://www.techtimes.com/articles/266764/20211017/tesla-fsd-autopilot-work-even-without-internet-connection-elon-musk.htm

quote:
Tesla's FSD and Autopilot are working without an internet connection, and it goes to show what Elon Musk wants for the future of autonomy, especially with it to need no sort of connections whatsoever. However, that being said, versions and updates are still distributed over the air, and it would be intended for that purpose only.

Elon Musk: Autonomous Vehicles Need No Internet to Work
Tesla CEO Elon Musk has said that autonomous vehicles "must" work without an internet connection, and this says a lot about what he sees in the future of the vehicle industry. However, it also seems like a challenge or statement among those in the industry, as a lot have bordered on an internet connection, even outside the self-driving business.

Autonomous driving features like the FSD, Autopilot, Alphabet's Waymo, General Motors' Cruise, and other features should need no internet connection for it to work, in general. This was stated by Musk, and sure, navigation needs internet and, of course, hailing a ride from robotaxis, but the driving part of it should be independent of the connection.
pi_206998934
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan board (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren kan wel een probleem worden.

https://www.techtimes.com/articles/266764/20211017/tesla-fsd-autopilot-work-even-without-internet-connection-elon-musk.htm
[..]

Dat is wel positief :)
Zeker in de USA waar lang niet overal dekking is.
pi_206998966
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:23 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is wel positief :)
Zeker in de USA waar lang niet overal dekking is.
Elon Musk is overigens ook eigenaar van SpaceX en dus ook Starlink.
En aangezien (door de vele lanceringen van nieuwe satellieten) de dekking steeds beter wordt en (daardoor) de antennes steeds kleiner kunnen worden, zou het me niet verbazen als Starlink straks ook standaard wordt in Tesla voertuigen, eventueel nog met een 4/5G kaartje als back-up.

Ik heb er geen aankondiging van gezien maar als ik zoiets kan bedenken, heeft Musk er zeker al over nagedacht ;)

Een andere optie is nog om Starlink uit te breiden met "Tesla Repeaters" op de grond.
In gebieden waar mobiele dekking slecht is, zou je dan repeaters kunnen neerzetten die communiceren met Starlink en alleen werken in combinatie met Tesla producten (of bedrijven die een licentie afnemen). Met name als je relatief lage frequenties uitzoekt kan je grote dekking bieden (met beperkte bandbreedte).

Denk daarbij ook aan Megapacks en Powerwalls (met virtual power plant software), Solar Inverters of andere producten die Tesla in de toekomst nog zou kunnen lanceren.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-12-2022 20:31:02 ]
pi_208069478
Tijd voor weer eens een FSD video, in dit geval van een Uber chauffeur mét klanten en dan heb je al snel een gesprek.

pi_208290662
De stacks van Autopilot (snelwegen) en FSD (voorheen alleen bebouwde kom en lokale wegen) zijn nu eindelijk samengevoegd. Hierdoor werkt FSD Bèta nu ook op de snelwegen en het maakt ontwikkeling van beide systemen ook wat eenvoudiger.

pi_208391232
Nog een interessante v11 video:

pi_208819467
Leuke voortgangsvideo van zowel Waymo als Tesla FSD Bèta met zelfde vertrekpunt en bestemming.

pi_209119102
Bèta 11.4.1 is uit en dat ziet er allemaal net weer wat vloeiender uit.
Toch grote stappen gezet in het afgelopen jaar en de softwarestacks samengevoegd.

pi_209119276
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
pi_209119391
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:11 schreef qajariaq het volgende:
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
Momenteel alleen in de US.
pi_209119419
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Momenteel alleen in de US.
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
pi_209119461
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
Ik kan me voorstellen dat ze het eerst in de US goed werkend willen hebben. Als chauffeur (taxi of Über) zal je het niet makkelijk krijgen als dat lukt.

Naarmate de infrastructuur slechter is en verkeersregels minder gehandhaafd worden, zal implementatie lastiger worden.

Europa heeft dat wel goed voor elkaar, dus dat zie ik wel goedkomen.
pi_209178593
Leuk om te zien, een "van punt A naar punt B" met Waymo versus Tesla FSD Bèta.

Knap hoe Tesla zich handhaaft, zonder Lidar en zonder geofencing.
Het feit dat FSD ook werkt op de snelweg helpt hier wel extra mee.

pi_209187044
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.

Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_209187656
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:24 schreef knoopie het volgende:
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.

Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
pi_209188860
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
De gebieden die je noemt zijn, wanneer volledig autonoom autorijden mogelijk is, de gebieden waar het autobezit relatief gezien een stul minder duur wordt.

Een auto waarin je zelf moet sturen, wil je simpelweg op loopafstand van je woning parkeren, en dat is in stedelijk gebied erg duur (en slechts beperkt mogelijk). Een autonome auto heeft dat probleem niet. Die zorgt dat je voor de deur kan uitstappen en rijdt dan naar een goedkoop of gratis parkeerplekje aan de rand van de stad. Om je weer netjes optijd op te halen als je de volgende ochtend naar je werk moet.

Met een volledig autonome auto verdwijnen veel parkeerproblemen.
pi_209190158
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
In oude centrum van Utrecht kan je nu al nauwelijks met een auto naar binnen of buiten rijden, dus dat wordt niks beter met een autonome auto. En deelauto’s hebben we ook meer dan genoeg staan, aan de rand van het oude centrum en dus op loopafstand. En tóch zijn er nog heel veel mensen die een eigen auto hebben. Kennelijk zijn de meeste mensen dus niet heel erg rationeel als het om autobezit gaat.

Wij hebben heel lang ook geen auto gehad, omdat we toen in een grote stad woonden met heel veel deelauto’s. Uiteindelijk hebben we toch weer een eigen auto gekocht, omdat deelauto’s ontzettend onhandig zijn zodra je twee kinderstoeltjes nodig hebt. Want met maar twee handen kan je niet twee stoeltjes én twee kinderen (en alles wat daarbij hoort) meeslepen naar de deelauto die verderop in de straat staat. Dát probleem gaat een autonoom rijdende auto ook niet oplossen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_209238844
Het kinderzitjes probleem speelt maar een paar jaar in een mensenleven. Maar inderdaad zit je wel met vergelijkbare zaken als dak dragers die er meestal niet op mogen of spullen die je liever alleen maar in de auto laat vanwege opslag of onhandig gesjouw.

Parkeerprobleem zal zich onmiddellijk oplossen maar dat is dan ook weer direct ingeruild voor een congestieprobleem. Als een auto steeds de stadswijk uit moet krijg je al snel een veelvoud aan verkeer natuurlijk.

Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
- Keuze ivm spullen of groepen, plus oplossing voor caravans / paardentrailer e.d.

Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.

Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
pi_209328134
Interessant interview dat niet alleen over Teslabot gaat maar ook juist over de uitdagingen van autonoom rijden.

pi_209329237
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 12:50 schreef qajariaq het volgende:
Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.

Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.

quote:
Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.

Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
pi_209335068
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.

Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil. Ik verwacht dat we met een kwart van het huidige aantal auto's ruim toe kunnen zonder nauwelijks mis te grijpen. Een kwart auto per persoon kost gewoon minder dan een hele. Als je dan ook nog eens gaat inspelen op soort gebruik, dus puur 1 persoonsvervoer of groepen danwel veel bagage dan bespaar je ook nog eens op energie en ruimte.

quote:
[..]
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
In grote steden is een dusdanig parkeerprobleem dat het gros van de mensen daar sowieso met fiets of OV naar school of werk gaat. Juist vanwege dat parkeren is een deelauto veel handiger. Als die ook nog autonoom kan rijden hoeft er niet zo veel meer geparkeerd worden op drukke plaatsen.

Maar inderdaad blijven er altijd mensen over die een eigen auto willen houden, het is tenslotte nog steeds een statussymbool.
pi_209335371
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag.
De vorm van overcapaciteit die jij wenselijk vindt (altijd een auto snel beschikbaar) meet je niet aan de hand van uren stilstand per dag.
Die overcapaciteit meet je aan de hand van beschikbare eenheden tijdens piekmomenten. Je hebt er namelijk niet zo veel aan dat om 3.00u er een aantal auto's beschikbaar zijn, als je om 8.00u richting kinderopvang en je werk wilt vertrekken.

Daar komt nog bij dat je met zulke autonome deelauto's het aantal vervoersbewegingen flink laat toenemen. In de ochtend moet immers iedereen van zijn slaap-stad of forenzen dorpje naar de economische centra gereden worden.

Dus autootje rijdt eerst om 7.00u van Almere naar Amsterdam. Maar moet dan terug naar regio Amersfoort om de volgende op te halen. Want. Intussen zijn er in Amersfoort ook al geen deelauto's meer, want die auto's zijn om 8.00u allemaal al onderweg om forenzen naar Utrecht en Amsterdam te brengen vanuit Amersfoort.

Al die extra 'lege' kilometers kosten ook tijd en geld waarbij de auto op dat moment niet beschikbaar is. En het zorgt voor veel extra drukte op straat.


Reden dat de huidige deelauto's voor sommige mensen goed werken, is omdat die auto's niet het primaire vervoermiddel zijn van de gebruikers. Primair vervoer is fiets & OV. Alleen wanneer dat niet toereikend is, wordt de deelauto gereserveerd.
pi_209339067
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:
De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil.
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.

En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
pi_209579935
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!

  dinsdag 20 juni 2023 @ 21:13:48 #145
387249 exelletor
exelleren?
pi_209584962
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.

En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
Ik woon inderdaad in zo'n gemixt woon/werk wijk, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Zelfs in Amsterdam merk je dat er overdag veel huurauto's in Westpoort/Sloterdijk en
Haparandadam staan te wachten, terwijl in bijvoorbeeld Oost en Ijburg de beschikbaarheid ondermaats is.
pi_209594722
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!

Ik wilde 'm ook net posten, leuke video. :s)
pi_209601591
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
pi_209601686
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 10:18 schreef zuchtje het volgende:
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
Ja, denk ik ook.
Niet iedereen zal willen delen maar als het tarief lager is, zal dat voor een deel toch wel werken.

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat als je wat kwetsbaarder bent, je weinig interesse hebt om met een volstrekte vreemde naar je werk te moeten rijden. Zoiets kan je niet afdwingen, denk ik.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-06-2023 10:36:34 ]
pi_210132795
FSD Bèta 11.4.6 is al een weekje uit.
Weer wat kleine stapjes vooruit.

  woensdag 2 augustus 2023 @ 15:17:44 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210132975
Het kan niet anders dan dat er nu veel te veel autos geproduceerd worden, met het ouder worden van de wereld bevolking
Of Africa en India moeten opeens enorm welvarend gaan worden , maar china neemt flink gas terug in aankopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210143050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.

Goed, nu werk ik zelf bij een autoverhuurder die ook nog eens deelauto's aanbiedt dus dat maakt de overstap wat makkelijker, maar toch. Als het aanbod er is tegen een redelijke prijs, zie ik het wel gebeuren.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_210200933
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.

Goed, nu werk ik zelf bij een autoverhuurder die ook nog eens deelauto's aanbiedt dus dat maakt de overstap wat makkelijker, maar toch. Als het aanbod er is tegen een redelijke prijs, zie ik het wel gebeuren.
Als je een auto niet op dagelijkse basis nodig hebt, kan dat zeker uitkomst bieden.
Eigenlijk rij ik ook te weinig kilometers om een auto te verantwoorden dus ik noem het maar een "hobby" ;)
pi_210330416
Nog een 11.4.6 ritje voor wat boodschapjes.

pi_210428221
Elon Musk heeft een rit met FSD Bèta v12 onlangs live gestreamd.
Kwaliteit van de video is af en toe bagger maar het laat wel zien dat hij er vertrouwen in heeft.
Hij geeft onderweg ook nog wat toelichting.

Samengevat:
Het verschil met de "oude" FSD is vooral: in de oude versie die nu live is bij Bèta-testers zit nog code die bepaalde verkeersregels, situaties en borden uitlegt en beschrijft. De v12 is getraind op basis van video van bestaande verkeerssituaties, leert van wat anderen doen en leert nu dus als een mens.

Deels is dat nu natuurlijk een stap terug (zoals vaker gezien bij nieuwe releases van FSD) maar op lange termijn is dat een stap vooruit.


twitter


[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2023 11:10:49 ]
pi_212129031
Het was even wachten maar de nieuwe V12 FSD Bèta rolt eindelijk ook in stapjes uit naar klanten, waar het tot nu toe alleen voor Tesla personeel beschikbaar was.

V12 is een belangrijke stap voorwaarts omdat er zo'n 300.000 regels code zijn geschrapt en het nu vrijwel geheel op getrainde AI rijdt.

Voorheen beschreef die code nog wat een stopbord, rotonde of verkeerslicht was, nu leert de AI het rijden zelf op basis van miljarden kilometers aan video en simulaties in het datacentrum van Tesla. Het is dus niet zo dat de auto zelf actief leert terwijl je rijdt, dat trainen gebeurt bij Tesla zelf.
Maar per update wordt de auto wel beter (is de verwachting).

Normaal gesproken is iedere verandering in eerst instantie een stap terug, dus dat mag je ook verwachten voor V12. Toch ziet het er al verbazingwekkend soepel uit.


  maandag 22 januari 2024 @ 20:16:18 #157
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_212134284
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
pi_212135911
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Prima dat je iets haat.

Dit topic gaat echter niet over EV's maar over de rol van de opkomst van autonoom rijden ten opzichte van het autobezit.
pi_212138728
Nog een video, deze keer overdag.

Het uitrollen van deze nieuwe versie wordt in laag tempo gedaan blijkbaar, want alleen "Whole Mars Catalog" heeft tot nu toe videomateriaal online kunnen zetten.

pi_212139951
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Yep, bij bepaalde weersomstandigheden kun je er niks meer mee.
Ik zag pas een bericht dat ze in China een nucleaire batterij hadden gemaakt die 50 jaar mee gaat.
Als ze zoiets op grote schaal kunnen maken dan wordt het interessant.
Maar de infrastructuur kan het nu helemaal niet aan als er te veel mensen elektrisch gaan rijden.
Dus volledig autonoom op grote schaal zal nog wel een jaar of 15 duren en einde autobezit zie ik buiten de grote steden helemaal niet gebeuren.
pi_212140174
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:57 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik zag pas een bericht dat ze in China een nucleaire batterij hadden gemaakt die 50 jaar mee gaat.
Als ze zoiets op grote schaal kunnen maken dan wordt het interessant.
Hoewel het ook compleet off-topic is in een topic over autonoom rijden.

Die "nucleaire batterij" die in het nieuws kwam onlangs, kan 50 jaar lang zo'n 100 µW leveren, ofwel 0,1 mW.
Zelfs voor een lichte EV (Dacia Spring) heb je al ongeveer 33kW nodig, ofwel 33.000Watt, ofwel 33.000.000mW.

Je zou dus 330.000.000 van die accu's nodig hebben in 1 auto met het vermogen van een Dacia Spring.
pi_212140191
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoewel het ook compleet off-topic is in een topic over autonoom rijden.

Die "nucleaire batterij" die in het nieuws kwam onlangs, kan 50 jaar lang zo'n 100 µW leveren, ofwel 0,1 mW.
Zelfs voor een lichte EV (Dacia Spring) heb je al ongeveer 33kW nodig, ofwel 33.000Watt, ofwel 33.000.000mW.

Je zou dus 330.000.000 van die accu's nodig hebben.
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
pi_212140204
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
Je kan het prima los zien van elektrisch rijden. Autonoom rijden is een manier om de bestuurder te vervangen, niet de aandrijftechniek.
Het is toepasbaar op brandstof, waterstof, eFuels, perslucht, plutonium, stoom en EV's.

Verder genoeg over gezegd. Ik wil het topic een beetje schoonhouden, er zijn voldoende topics waar je kan klagen over EV's.

Vanaf hier zet ik TR's :)

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2024 13:27:30 ]
pi_212140223
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan het prima los zien van elektrisch rijden. Autonoom rijden is een manier om de bestuurder te vervangen, niet de aandrijftechniek.
Het is toepasbaar op brandstof, waterstof, eFuels en EV's.

Verder genoeg over gezegd. Ik wil het topic een beetje schoonhouden, er zijn voldoende topics waar je kan klagen over EV's.

Vanaf hier zet ik TR's :)
Dus jij verwacht autonome deelauto's in de toekomst op fossiele brandstof?
  dinsdag 23 januari 2024 @ 14:29:37 #165
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212140835
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus jij verwacht autonome deelauto's in de toekomst op fossiele brandstof?
Voornamelijk niet omdat er überhaupt geen toekomst is voor auto’s met een verbrandingsmotor. Maar niet omdat er een technische reden is dat het niet zou kunnen.
pi_212144209
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog een video, deze keer overdag.

Het uitrollen van deze nieuwe versie wordt in laag tempo gedaan blijkbaar, want alleen "Whole Mars Catalog" heeft tot nu toe videomateriaal online kunnen zetten.

Best indrukwekkend. Ik vraag me alleen af hoe het in Europa zou werken. Veel drukker verkeer met veel onoverzichtelijke kruisingen en een vaak wat 'assertievere' rijstijl om nog maar te zwijgen over dubbelle en trippel rotondes in de UK.

Tien jaar terug had ik het binnen vijf jaar als algemeen gebruikt verwacht. Nou, dat viel even tegen maar ik zie nog steeds wel progressie.
pi_212144502
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Best indrukwekkend. Ik vraag me alleen af hoe het in Europa zou werken. Veel drukker verkeer met veel onoverzichtelijke kruisingen en een vaak wat 'assertievere' rijstijl om nog maar te zwijgen over dubbelle en trippel rotondes in de UK.

Tien jaar terug had ik het binnen vijf jaar als algemeen gebruikt verwacht. Nou, dat viel even tegen maar ik zie nog steeds wel progressie.
Je ziet dat Pareto ook toeslaat bij autonoom rijden, die laatste 20% om het perfect te maken kost heel veel tijd.

Hoe het in Europa gaat werken is nog niet echt voorspelbaar, toch zie ik in de US soms ook "onmogelijke" situaties waar FSD dan toch prima uit komt.

Het is voor ons mensen ook niet voor te stellen dat je 9 ogen hebt en 100% aandacht bij de weg en het verkeer. En dat is precies wat FSD wél heeft.
FSD wilde bijvoorbeeld in 1 situatie (uit de bovenstaande video) niet direct wegrijden na het inschakelen maar toen bleek later dat er iemand overstak achter een auto vandaan. Dus het ziet wel heel veel.

Ik weet niet hoeveel jaren er nog nodig zijn om het perfect genoeg te maken en om de overheid daarna nog te overtuigen maar ik ga het (als ik tijd van leven heb) nog wel meemaken, verwacht ik.
pi_212144670
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je ziet dat Pareto ook toeslaat bij autonoom rijden, die laatste 20% om het perfect te maken kost heel veel tijd.

Hoe het in Europa gaat werken is nog niet echt voorspelbaar, toch zie ik in de US soms ook "onmogelijke" situaties waar FSD dan toch prima uit komt.

Het is voor ons mensen ook niet voor te stellen dat je 9 ogen hebt en 100% aandacht bij de weg en het verkeer. En dat is precies wat FSD wél heeft.
FSD wilde bijvoorbeeld in 1 situatie (uit de bovenstaande video's) niet direct wegrijden na het inschakelen maar toen bleek later dat er iemand overstak achter een auto vandaan. Dus het ziet wel heel veel.

Ik weet niet hoeveel jaren er nog nodig zijn om het perfect genoeg te maken en om de overheid daarna nog te overtuigen maar ik ga het (als ik tijd van leven heb) nog wel meemaken, verwacht ik.
Ja, het gaat best heel overdacht en veilig maar ik moet nog zien hoe vlot je bent in een wat vollere omgeving als je bij elk stopbord geheel tot stilstand komt en pas na vijf seconden weer verder gaat. Zou hier erg toeteren worden achter je. Ook die wandelaars aan beide zijden van de weg (gele jas), ik zou dan oprijden en zo nodig flink remmen als er toch iets van de andere kant komt.

Maar goed, laten we zeggen dat ie nu wel het rijbewijsexamen zou halen.
pi_212144794
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, het gaat best heel overdacht en veilig maar ik moet nog zien hoe vlot je bent in een wat vollere omgeving als je bij elk stopbord geheel tot stilstand komt en pas na vijf seconden weer verder gaat.
Gek genoeg komt dat vooral door de NTSHA die vond dat een Tesla geheel tot stilstand moest komen bij een stopbord, waar Tesla zelf de “California Roll” deed bij de stopborden.

In de praktijk komt bijna niemand komt helemaal tot stilstand bij zo'n bord, zeker niet als je door zou kunnen rijden.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat dat voor autonome voertuigen soepeler wordt in de toekomst, aangezien die gelijktijdig zowel links, rechts, vooruit als achteruit kunnen kijken en de situatie allang overzien hebben.

quote:
Zou hier erg toeteren worden achter je. Ook die wandelaars aan beide zijden van de weg (gele jas), ik zou dan oprijden en zo nodig flink remmen als er toch iets van de andere kant komt.

Maar goed, laten we zeggen dat ie nu wel het rijbewijsexamen zou halen.
Ik ken mensen die slechter rijden ;)
pi_212144888
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

Het zou natuurlijk wel kunnen dat dat voor autonome voertuigen soepeler wordt in de toekomst, aangezien die gelijktijdig zowel links, rechts, vooruit als achteruit kunnen kijken en de situatie allang overzien hebben.

Wat ik me herinner van ruim tig jaar terug is dat je min of meer stil moet staan en dan direct weer door als alles vrij is. Hing ook van je instructeur af natuurlijk.
pi_212144912
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 20:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat ik me herinner van ruim tig jaar terug is dat je min of meer stil moet staan en dan direct weer door als alles vrij is. Hing ook van je instructeur af natuurlijk.
Ik heb sowieso nooit in de US gereden (of geweest) dus ik kan me alleen baseren op wat ik zie en lees.
Maar ieder land heeft zo wel z'n "dingetjes" in het verkeer.
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 21:29:37 #172
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212146320
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
En er zijn er nog meer. Maar het gaat hier over auto's, dus ga ze niet noemen. (Autonome) auto's dus, ongeacht aandrijving :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 24 januari 2024 @ 14:32:43 #173
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_212153159
Ik denk niet dat autobezit op korte termijn gaat eindigen maar op de lange termijn lijkt het me volstrekt logisch. Privaat autobezit en eenpersoons autogebruik is niet erg efficiënt: het zijn dure voertuigen (in aanschaf) die duur in gebruik zijn, bij de gemiddelde gebruiker het grootste deel van de tijd stil staan en die onevenredig veel beslag leggen op de openbare ruimte. Om nog maar niet te spreken over de hoge hoeveelheid energie (brandstof of elektrisch) die ze pp verbruiken.

Iets wat trouwens in mijn buurt een punt is is dat auto's steeds groter worden maar dat de parkeerruimte in mijn (oude) woonwijk niet groeit maar eerder daalt. En het animo om leefruimte in te ruilen voor meer parkeerruimte is niet heel groot. In veel Nederlandse steden met oudere wijken zal dat een overweging zijn. We zijn sowieso een klein land waar ruimte niet altijd voor het oprapen ligt.

Het zal nu nog geen populair onderwerp zijn maar op termijn zal er wel meer een beweging ontstaan naar het afbouwen van privaat autobezit en -gebruik.
pi_212158088
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_212158282
Auto's worden groter vanwege de veiligheidsconstructies, zoals het actieve voetgangersbeschermingssysteem.

Fabrikanten zijn gestopt met bouwen van kleine auto's omdat dit gehele segment niet meer kosten-rendabel is. De EU heeft ooit een regel ingesteld om de uitstoot elk jaar verder omlaag te brengen. De extra kosten om deze auto te kunnen maken wegen niet op tegen de lage verkoopprijs die men bereid is te betalen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 24 januari 2024 @ 21:19:23 #176
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212158480
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Auto's worden groter vanwege de veiligheidsconstructies, zoals het actieve voetgangersbeschermingssysteem.

Fabrikanten zijn gestopt met bouwen van kleine auto's omdat dit gehele segment niet meer kosten-rendabel is. De EU heeft ooit een regel ingesteld om de uitstoot elk jaar verder omlaag te brengen. De extra kosten om deze auto te kunnen maken wegen niet op tegen de lage verkoopprijs die men bereid is te betalen.
mensen willen een grote auto voor weing geld, de meeste auto''s hebben als je de voorbumper eraf haalt helemaal niets over , kijk maar eens in de garages , het is allemaal lucht achter de voorbumper
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 24 januari 2024 @ 21:20:33 #177
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212158489
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
eentje van de baas en een klientje voor de kinderen naar school te brengen , daar maakt men dan de prive kilometers mee voor de belastingdienst
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212158845
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mensen willen een grote auto voor weing geld, de meeste auto''s hebben als je de voorbumper eraf haalt helemaal niets over , kijk maar eens in de garages , het is allemaal lucht achter de voorbumper
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 24 januari 2024 @ 21:46:39 #179
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212158902
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
de honda civic is nu bijna twee keer zo groot als vroeger, allemaal lucht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212159342
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Ik heb er 2 en ik woon alleen :P
pi_212163742
Nog wat videomateriaal met commentaar.
V12 zet grote stappen voorwaarts op het gebied van "menselijk" rijgedrag.

Het YouTube-kanaal heeft meer videomateriaal, dus mocht je je vervelen ;)

pi_212163931
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Het aantal auto's in Nederland neemt toe en het aantal auto's waarover een Nederlander kan beschikken neemt ook toe.

Maar dat betekent niet zo zwart/wit dat ook het autobezit zelf toeneemt, want (zakelijk / private) lease groeit ook aardig door in Nederland.

Daarnaast is mijn stelling gebaseerd op het succes van autonoom rijden en hoe lang dat nog duurt is uiteraard glazenbollen werk.



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-01-2024 12:56:36 ]
pi_212166101
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het aantal auto's in Nederland neemt toe en het aantal auto's waarover een Nederlander kan beschikken neemt ook toe.

Maar dat betekent niet zo zwart/wit dat ook het autobezit zelf toeneemt, want (zakelijk / private) lease groeit ook aardig door in Nederland.

Daarnaast is mijn stelling gebaseerd op het succes van autonoom rijden en hoe lang dat nog duurt is uiteraard glazenbollen werk.

[ afbeelding ]
Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_212166462
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 16:27 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Een Greenwheels waarvoor je een blok moet lopen of een auto die tot je voordeur komt en mogelijk nog goedkoper is dan die greenwheels is natuurlijk nog wel een verschil. En toch, de mensen die ik ken in Amsterdam hebben meestal geen auto. Ook huur je die GW voor je heen tot en met terugreis. Met name bij een weekend is dat best wel een bedrag. Een autonoom hoef je alleen die twee ritten te rekenen.

Een deel van de mensen vindt eigen bezit inderdaad belangrijk maar het zal je verbazen hoeveel mensen er zijn voor wie een auto gewoon een ding is met als enige emotionele waarde dat het ongeveer je grootste kostenpost is, vergelijkbaar met de kosten van je wonen.
  donderdag 25 januari 2024 @ 17:38:07 #185
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212166525
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 16:27 schreef knoopie het volgende:

[..]

Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
pi_212166580
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2024 17:38 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
Zit ook wat in. Ik ben opgegroeid met openbare telefooncellen en iemand die nu 20 is zal geen idee hebben waar ik het over heb.
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:12:54 #187
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212167447
https://finance.yahoo.com(...)-2023-143454161.html

De nieuwe Tesla low cost EV "redwood"zal toch minstens FSD moeten zijn wil het inslaan als een BOM

quote:
CEO Elon Musk did confirm that the company's next-gen vehicle will be coming in the second half of 2025.

In its earnings release and later on the earnings call, Tesla also mentioned progress on its next-gen manufacturing platform.

"We are focused on bringing the next-generation platform to market as quickly as we can, with the plan to start production at Gigafactory Texas," the company said. "
This platform will revolutionize how vehicles are manufactured."

"We're very far along on our next-gen low-cost vehicle. We're really excited about this. This is a revolutionary manufacturing system, far more advanced than any other in the world,"
Musk said on the earnings call, clarifying that the company's current schedule has this vehicle hitting production in the second half of 2025.
This echoes a report from Reuters earlier Wednesday that said Tesla told suppliers it wants to start production of a new mass-market EV codenamed "Redwood" in mid-2025.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212168130
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com(...)-2023-143454161.html

De nieuwe Tesla low cost EV "redwood"zal toch minstens FSD moeten zijn wil het inslaan als een BOM
[..]

De hardware voor FSD zal er sowieso in zitten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212168469
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 17:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een Greenwheels waarvoor je een blok moet lopen of een auto die tot je voordeur komt en mogelijk nog goedkoper is dan die greenwheels is natuurlijk nog wel een verschil.
Waarom zou dat goedkoper moeten zijn dan een greenwheels? De aanschafprijs van de autonome auto zal het de komende jaren in ieder geval alles behalve goedkoper maken.
quote:
En toch, de mensen die ik ken in Amsterdam hebben meestal geen auto.
Dat geloof ik best, in een bepaalde leeftijdscategorie. Maar in totaal staan er toch nog 300.000 auto’s aangemeld in Amsterdam. Dus dat het eind van het autobezit nabij is, lijkt me nog wat vroeg om te zeggen, zelfs in Amsterdam of Utrecht.
quote:
Ook huur je die GW voor je heen tot en met terugreis. Met name bij een weekend is dat best wel een bedrag. Een autonoom hoef je alleen die twee ritten te rekenen.
Theoretisch is dat een voordeel. Maar in de praktijk is dat nog maar de vraag. Als ik een autonome auto neem naar een vakantiehuisje letterlijk ergens midden op de hei, dan is de kans dat iemand anders daar een auto nodig heeft nihil. Dus dan mag je 2x de heen en terugreis betalen, of de verhuurder blijft op de kosten zitten (maar niet heus natuurlijk). En als iemand, net als alle andere mensen, precies om 8:30 zijn kinderen op school wil afzetten, dan hebben al die auto’s daarna ook ineens niks meer te doen. Die staan zich vanaf 9:00 tot en met 17:00 net zo te vervelen als privé-auto’s nu.
quote:
Een deel van de mensen vindt eigen bezit inderdaad belangrijk maar het zal je verbazen hoeveel mensen er zijn voor wie een auto gewoon een ding is met als enige emotionele waarde dat het ongeveer je grootste kostenpost is, vergelijkbaar met de kosten van je wonen.
Dat is zeker waar. Maar ook weer sterk afhankelijk van je omgeving. Ik ken ook genoeg dertigers die het over niks anders hebben dan over hun auto.

In totaal zijn er gewoon heel wat problemen met het afschaffen van autobezit die helemaal niet gerelateerd zijn aan het al dan niet autonoom zijn van de auto zelf. Mensen zien hun eigen auto hebben als status, of als vrijheid hebben. Mensen hebben dingen nodig in hun auto die ze niet elke keer er in en er weer uit willen halen, bijvoorbeeld kinderzitjes. En het feit blijft dat over het algemeen iedereen altijd op precies dezelfde tijd de auto nodig heeft. Op dinsdag en donderdag, als alle collega’s ook op kantoor zijn, om 8:00 als de kinderen naar school moeten. Dat ga je allemaal niet met autonome auto’s oplossen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_212168826
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2024 17:38 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
in de steden kan ik daar iets bij voorstellen.
buitengebieden niet, daar heb je de auto nodig, door het wegvallen van ov-verbindingen.
Dorpen zoals Erichem, waar geen bus meer doorheen gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_212170605
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:31 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
in de steden kan ik daar iets bij voorstellen.
buitengebieden niet, daar heb je de auto nodig, door het wegvallen van ov-verbindingen.
Dorpen zoals Erichem, waar geen bus meer doorheen gaat.
Maar op het moment dat een auto op verzoek voor komt rijden heb ik die bus naar de stad ook niet meer nodig. Waar ik nu woon wil ik absoluut niet zonder auto maar ik zou het feest vinden als het ding wel beschikbaar is maar ik er verder geen omkijken naar zal hebben.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:12 schreef knoopie het volgende:
Als ik een autonome auto neem naar een vakantiehuisje letterlijk ergens midden op de hei, dan is de kans dat iemand anders daar een auto nodig heeft nihil. Dus dan mag je 2x de heen en terugreis betalen, of de verhuurder blijft op de kosten zitten (maar niet heus natuurlijk).
Misschien moet het ding inderdaad tien km rijden om een ander ten dienst te zijn maar dat is wat anders dan die 120 km naar de hei.
quote:
En als iemand, net als alle andere mensen, precies om 8:30 zijn kinderen op school wil afzetten, dan hebben al die auto’s daarna ook ineens niks meer te doen. Die staan zich vanaf 9:00 tot en met 17:00 net zo te vervelen als privé-auto’s nu.
Nou, de spits duurt iets langer dan van 08.00 tot 09.00. Zondermeer is de spits wel een periode dat alles onderweg is. Buiten de spits is dan weer tijd voor laden, onderhoud en schoonmaken. Maar de spits is inderdaad wel een knelpunt. Ik verwacht ook niet een snelle omslag van privé naar deel. Daar gaat wel een halve generatie overheen. Te beginnen bij de 'boodschappenauto' en senioren.

quote:
Maar in totaal staan er toch nog 300.000 auto’s aangemeld in Amsterdam.
Op 800.000 bewoners is dat beduidend minder dan het landelijk gemiddelde.
  donderdag 25 januari 2024 @ 22:43:18 #192
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212170951
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:12 schreef knoopie het volgende:

[..]

In totaal zijn er gewoon heel wat problemen met het afschaffen van autobezit
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.
pi_212171237
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2024 22:43 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.

Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:26 #194
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212173440
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 23:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.

Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
Ja, en sowieso is er een verschuiving gaande van bezit naar andere vormen van betaling voor gebruik, niet alleen in de mobiliteitssector.

Maar dat gezegd hebbend, de algehele sfeer rondom autonoom rijden was een aantal jaar geleden wel een stuk positiever dan het nu is. Tien jaar geleden was er een erg optimistische instelling dat het "binnen 5 jaar" toch wel een erg grote vlucht zou moeten gaan nemen. Inmiddels is denk ik wel gebleken dat het wat langer dan dat gaat duren.

Ik zie de impact van autonoom rijden in de komende vijf jaar ook nog niet erg significant worden eerlijk gezegd. De ontwikkelingen gaan ongetwijfeld door en uiteindelijk zal er wellicht iets ontstaan dat daadwerkelijk werkt voor de gewone man, maar op dit moment is het meer een stip op de horizon dan iets dat daadwerkelijk breed beschikbaar komt binnen afzienbare tijd.

Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
pi_212174695
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 09:56 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
Inderdaad. Ooit zal het er wel van komen, maar voor veel mensen tast het opgeven van hun eigen auto hun gevoel van autonomie/vrijheid aan. Of dat terecht is of niet maakt niet uit, hele generaties zien dat zo en die mentaliteit veranderen gaat lang duren. En voordat mensen die mentaliteit gaan veranderen, moeten eerst bewezen alle praktische problemen opgelost gaan worden. En die praktische problemen zijn echt niet alleen technisch van aard, wat je vaak nog kan versnellen door er meer geld tegenaan te gooien, maar ook de regelgeving en infrastructuur die er voor nodig is. Dat gaat echt niet in de komende vijf jaar geregeld zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_212259768
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.

Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.

Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.

Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212273513
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
In Nederland is die vraag er ja, in de meeste andere landen (ook binnen Europa) zie je A-segment auto's toch echt een heel stuk minder rijden en worden er zeker geen lange afstanden mee gereden. En eigenlijk is dat best jammer. De microauto's die nu in opkomst lijken te zijn, zijn daarvoor imo geen alternatief.
Miata is always the answer
pi_212274603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken.
De verworven vrijheid is meer dat je kan gaan en staan waar je wilt, niet zozeer het bezit van die auto. Hoewel het als rijdend schuurtje ook best wel handig is.

Die TV is bij mij de deur uit, met een pc en beamer kan ik hetzelfde als ik met die TV deed en zelfs nog meer. De functie TV-kijken is dus overgenomen door een ander apparaat. Op die manier zie ik ook wel gebeuren dat ik de functie verplaatsen per eigen auto ook kan vervangen.

Met een autonoom ben ik bij de schoenmaker in de stad ook niet tien minuten naar een parkeerplaats aan het zoeken maar wordt netjes voor de deur afgezet en een kwartier of half uur later weer opgepikt. Bij ons zijn winkels na 17.00 meestal ook nog wel open.

Juist door het autonoom zijn van auto's die dus ergens tussen dorpen in een laad- en onderhoudslocatie kunnen hebben denk ik dat het voor niet al te dun bevolkte regio's ook een goed alternatief kan worden. Een parkeerplaats in een grote stad kost iets van 500 Euro per maand, die kosten win je door stilstand grotendeels buiten het centrum te kunnen houden.

Ik geloof best dat veel mensen het bezit als vrijheid ervaren maar ook velen zullen met mij daar anders over denken. Ik wandel wel eens lange afstandspaden, lijkt me heerlijk om aan het begin uit te stappen en aan het eind weer in te stappen zonder druk te hoeven maken hoe ik weer bij de auto kom bijvoorbeeld.
pi_212274757
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.

quote:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld. Bij een gemiddelde snelheid van 60km/u rijden ze 217 uren per jaar.
Laten we realistisch alleen overdag (6:00 tot 21:00) meetellen, dan zitten er 5.475 uren in een jaar waar een auto nuttig ingezet kan worden.

Auto's staan dus 96% van die tijd stil.

Met autonome auto's zou je dus in theorie met 24x minder auto's toe kunnen.
Maar theorie en praktijk liggen vanwege de spits natuurlijk ver uit elkaar.

1 op de 3 auto's (2,4 tot 2,8 miljoen) rijdt namelijk in de spits (ochtend / avond) dus in de praktijk zou je met 3x minder auto's toe kunnen, misschien 4 tot 5x als je gedurende die spits meerdere ritten kan doen.

Dat zou al een forse vermindering van het wagenpark zijn.

quote:
Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.
Als het om 19:00 was gebeurd had je het ook niet gehaald. Wat dat betreft zou een 2e paar schoenen, desnoods sportschoenen, uitkomst brengen.

quote:
Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
In de praktijk rijdt 1 op de 3 auto's in de spits, zoals ik hierboven ook zei. En dat is de piekbelasting.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 13:42:17 #200
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212275111
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')