Het blijft nog jaren in zijn kinderschoenen staan. AI is buitengewoon complex.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, uiteraard.
Maar het is niet voor niets nog in ontwikkeling.
Het is ook een beetje een samenloop van technieken, camera's die betaalbaarder en beter worden, voor sommige modellen dan nog lidar en radar en natuurlijk snelle computers die de berekeningen uitvoeren.
AI en machine learning groeien ook uit hun kinderschoenen, dus ook op dat vlak helpt dat mee.
Het beoogde nut van autonome auto's:quote:Op maandag 18 juli 2022 09:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vraag: welk nut levert het op?
Technologische ontwikkelingen moeten wat mij betreft aan een van deze zaken voldoen: het moet direct nut hebben, en/of het moet leuker zijn dan hoe het voorheen was.
Volgens mij vallen autonome auto's daar niet onder.
1: Ja, en dat is het dus nog niet.quote:Op maandag 18 juli 2022 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het beoogde nut van autonome auto's:
- minder verkeersdoden, daarvoor moet een autonoom voertuig wel eerst bewezen hebben dat het veiliger is.
- vervoer "on demand" voor iedereen tegen lage kosten, ook zonder rijbewijs. Een taxi of Uber is dat ook maar relatief duur. Een autonoom rijdend voertuig is ongeveer 20 uren per dag inzetbaar.
- je kan andere dingen doen tijdens de rit
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.quote:Op maandag 18 juli 2022 09:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Ja, en dat is het dus nog niet.
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.quote:2/3: Tot autonome auto's op dat niveau zijn, ben je echt 20 - 30 jaar verder. De gedachte van het hebben van een autonome auto waar je 4 uur + in kan zitten en zelf een beetje laptop werk kan gaan doen is futuristisch. Tof, maar futuristisch.
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.
[..]
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.
Maar ook dan zal je er nu al mee bezig moeten zijn, zoals Waymo, Tesla en andere bedrijven al enkele jaren doen.
Zo'n ontwikkeling komt niet vanzelf.
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.
Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Ik kan de ontwikkeling ook niet voorspellen.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.
Het is allemaal schitterend, maar je moet oppassen dat het niet een soort geloof wordt met allerlei utopische denkbeelden.
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.
Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Veel mensen zien de (ietwat uit z'n verband getrokken) uitspraak "You'll own nothing and you'll be happy" vaak als een soort dreigement maar het is meer een vaststelling dat mensen steeds vaker gebruik maken van abonnementsdiensten.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:21 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.
Ik zit er middenin en heb daarom een misschien wat gekleurde visie hierop, maar ik geloof dus ook dat het autobezit (ik koop een auto voor xx.000 euro en heb die x jaar) grotendeels verdwijnt. Oldtimers, sportwagens, etc. uitgezonderd. Echter geloof ik dat het eerst meer de kant op gaat van bezit --> deelmobiliteit en daarna, pakweg over een paar decennia, wellicht naar autonoom rijden (zonder bezit van het voertuig).
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.quote:Op donderdag 28 juli 2022 18:10 schreef NeeOfTochJA het volgende:
BNW / 20mph in Wales. All part of the plan to take away our cars
Niet alleen bebouwde kom.quote:Op donderdag 28 juli 2022 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.
Weet niet of dat een BNW topic waard is
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.quote:
dankje.quote:Op donderdag 28 juli 2022 18:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.
Als je Wales een beetje kent dan weet je dat het daar dan met name gaat om bebouwde kom of gebieden met bebouwing.
Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?quote:Op donderdag 8 december 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn weer wat interessante updates geweest.
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.quote:Op donderdag 8 december 2022 17:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.quote:Op donderdag 8 december 2022 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.
Voor de updates van FSD (en de hele auto) wordt internet gebruikt.
Er is geen communicatie tussen auto's onderling, dus in dat opzicht werkt het autonoom.
Tesla gebruikt data van FSD bèta gebruikers om FSD te verbeteren, maar daarom meld je je ook aan als bèta-tester. De één uit persoonlijke interesse, de ander om een YouTube-kanaal van content te voorzien.
Tesla kan beelden en telemetrie van een situatie of weersomstandigheden gebruiken om AI te trainen en diverse verkeerssituaties te simuleren. Tesla werkt momenteel aan hun eigen DOJO mainframe om die training te intensiveren, meer rekenkracht dus.
Die simulaties kunnen ook nog gerenderd worden en zo visueel gemaakt worden en dan krijg je onderstaande beelden:
Je kan tijdens het rijden bijzondere situaties of ingrepen zelf doorgeven met een speciale "report" knop, Tesla weet dan dat er op een bepaalde locatie in een bepaalde situatie iets niet gaat zoals het moet en kan daar ook weer telemetrie en beelden van bekijken en daar een oplossing voor zoeken.
Strikt gezien rijdt de auto dus autonoom maar Tesla is natuurlijk zeer gericht op "over the air" oplossingen en dat kan je eigenlijk niet los zien van Full Self Driving.
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan boord (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren of inspringen op omleidingen zal dan wel een probleem worden.quote:Op donderdag 8 december 2022 19:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.
Of kan hij dan overschakelen op offline gegevens?
quote:Tesla's FSD and Autopilot are working without an internet connection, and it goes to show what Elon Musk wants for the future of autonomy, especially with it to need no sort of connections whatsoever. However, that being said, versions and updates are still distributed over the air, and it would be intended for that purpose only.
Elon Musk: Autonomous Vehicles Need No Internet to Work
Tesla CEO Elon Musk has said that autonomous vehicles "must" work without an internet connection, and this says a lot about what he sees in the future of the vehicle industry. However, it also seems like a challenge or statement among those in the industry, as a lot have bordered on an internet connection, even outside the self-driving business.
Autonomous driving features like the FSD, Autopilot, Alphabet's Waymo, General Motors' Cruise, and other features should need no internet connection for it to work, in general. This was stated by Musk, and sure, navigation needs internet and, of course, hailing a ride from robotaxis, but the driving part of it should be independent of the connection.
Dat is wel positiefquote:Op donderdag 8 december 2022 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan board (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren kan wel een probleem worden.
https://www.techtimes.com/articles/266764/20211017/tesla-fsd-autopilot-work-even-without-internet-connection-elon-musk.htm
[..]
Elon Musk is overigens ook eigenaar van SpaceX en dus ook Starlink.quote:Op donderdag 8 december 2022 20:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat is wel positief
Zeker in de USA waar lang niet overal dekking is.
Momenteel alleen in de US.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:11 schreef qajariaq het volgende:
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.quote:
Ik kan me voorstellen dat ze het eerst in de US goed werkend willen hebben. Als chauffeur (taxi of Über) zal je het niet makkelijk krijgen als dat lukt.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:24 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.quote:Op woensdag 17 mei 2023 17:24 schreef knoopie het volgende:
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.
Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
De gebieden die je noemt zijn, wanneer volledig autonoom autorijden mogelijk is, de gebieden waar het autobezit relatief gezien een stul minder duur wordt.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.
Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.
Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
In oude centrum van Utrecht kan je nu al nauwelijks met een auto naar binnen of buiten rijden, dus dat wordt niks beter met een autonome auto. En deelauto’s hebben we ook meer dan genoeg staan, aan de rand van het oude centrum en dus op loopafstand. En tóch zijn er nog heel veel mensen die een eigen auto hebben. Kennelijk zijn de meeste mensen dus niet heel erg rationeel als het om autobezit gaat.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.
Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.
Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.quote:Op maandag 22 mei 2023 12:50 schreef qajariaq het volgende:
Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.quote:Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.
Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil. Ik verwacht dat we met een kwart van het huidige aantal auto's ruim toe kunnen zonder nauwelijks mis te grijpen. Een kwart auto per persoon kost gewoon minder dan een hele. Als je dan ook nog eens gaat inspelen op soort gebruik, dus puur 1 persoonsvervoer of groepen danwel veel bagage dan bespaar je ook nog eens op energie en ruimte.quote:Op maandag 29 mei 2023 17:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.
Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.
In grote steden is een dusdanig parkeerprobleem dat het gros van de mensen daar sowieso met fiets of OV naar school of werk gaat. Juist vanwege dat parkeren is een deelauto veel handiger. Als die ook nog autonoom kan rijden hoeft er niet zo veel meer geparkeerd worden op drukke plaatsen.quote:[..]
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
De vorm van overcapaciteit die jij wenselijk vindt (altijd een auto snel beschikbaar) meet je niet aan de hand van uren stilstand per dag.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag.
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:
De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil.
Ik woon inderdaad in zo'n gemixt woon/werk wijk, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Zelfs in Amsterdam merk je dat er overdag veel huurauto's in Westpoort/Sloterdijk enquote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.
En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
Ik wilde 'm ook net posten, leuke video.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!
Ja, denk ik ook.quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:18 schreef zuchtje het volgende:
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.
Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.
Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
Als je een auto niet op dagelijkse basis nodig hebt, kan dat zeker uitkomst bieden.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.
Goed, nu werk ik zelf bij een autoverhuurder die ook nog eens deelauto's aanbiedt dus dat maakt de overstap wat makkelijker, maar toch. Als het aanbod er is tegen een redelijke prijs, zie ik het wel gebeuren.
Prima dat je iets haat.quote:Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.
De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Yep, bij bepaalde weersomstandigheden kun je er niks meer mee.quote:Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.
De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Hoewel het ook compleet off-topic is in een topic over autonoom rijden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zag pas een bericht dat ze in China een nucleaire batterij hadden gemaakt die 50 jaar mee gaat.
Als ze zoiets op grote schaal kunnen maken dan wordt het interessant.
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoewel het ook compleet off-topic is in een topic over autonoom rijden.
Die "nucleaire batterij" die in het nieuws kwam onlangs, kan 50 jaar lang zo'n 100 µW leveren, ofwel 0,1 mW.
Zelfs voor een lichte EV (Dacia Spring) heb je al ongeveer 33kW nodig, ofwel 33.000Watt, ofwel 33.000.000mW.
Je zou dus 330.000.000 van die accu's nodig hebben.
Je kan het prima los zien van elektrisch rijden. Autonoom rijden is een manier om de bestuurder te vervangen, niet de aandrijftechniek.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
Dus jij verwacht autonome deelauto's in de toekomst op fossiele brandstof?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan het prima los zien van elektrisch rijden. Autonoom rijden is een manier om de bestuurder te vervangen, niet de aandrijftechniek.
Het is toepasbaar op brandstof, waterstof, eFuels en EV's.
Verder genoeg over gezegd. Ik wil het topic een beetje schoonhouden, er zijn voldoende topics waar je kan klagen over EV's.
Vanaf hier zet ik TR's
Voornamelijk niet omdat er überhaupt geen toekomst is voor auto’s met een verbrandingsmotor. Maar niet omdat er een technische reden is dat het niet zou kunnen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus jij verwacht autonome deelauto's in de toekomst op fossiele brandstof?
Best indrukwekkend. Ik vraag me alleen af hoe het in Europa zou werken. Veel drukker verkeer met veel onoverzichtelijke kruisingen en een vaak wat 'assertievere' rijstijl om nog maar te zwijgen over dubbelle en trippel rotondes in de UK.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog een video, deze keer overdag.
Het uitrollen van deze nieuwe versie wordt in laag tempo gedaan blijkbaar, want alleen "Whole Mars Catalog" heeft tot nu toe videomateriaal online kunnen zetten.
Je ziet dat Pareto ook toeslaat bij autonoom rijden, die laatste 20% om het perfect te maken kost heel veel tijd.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Best indrukwekkend. Ik vraag me alleen af hoe het in Europa zou werken. Veel drukker verkeer met veel onoverzichtelijke kruisingen en een vaak wat 'assertievere' rijstijl om nog maar te zwijgen over dubbelle en trippel rotondes in de UK.
Tien jaar terug had ik het binnen vijf jaar als algemeen gebruikt verwacht. Nou, dat viel even tegen maar ik zie nog steeds wel progressie.
Ja, het gaat best heel overdacht en veilig maar ik moet nog zien hoe vlot je bent in een wat vollere omgeving als je bij elk stopbord geheel tot stilstand komt en pas na vijf seconden weer verder gaat. Zou hier erg toeteren worden achter je. Ook die wandelaars aan beide zijden van de weg (gele jas), ik zou dan oprijden en zo nodig flink remmen als er toch iets van de andere kant komt.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je ziet dat Pareto ook toeslaat bij autonoom rijden, die laatste 20% om het perfect te maken kost heel veel tijd.
Hoe het in Europa gaat werken is nog niet echt voorspelbaar, toch zie ik in de US soms ook "onmogelijke" situaties waar FSD dan toch prima uit komt.
Het is voor ons mensen ook niet voor te stellen dat je 9 ogen hebt en 100% aandacht bij de weg en het verkeer. En dat is precies wat FSD wél heeft.
FSD wilde bijvoorbeeld in 1 situatie (uit de bovenstaande video's) niet direct wegrijden na het inschakelen maar toen bleek later dat er iemand overstak achter een auto vandaan. Dus het ziet wel heel veel.
Ik weet niet hoeveel jaren er nog nodig zijn om het perfect genoeg te maken en om de overheid daarna nog te overtuigen maar ik ga het (als ik tijd van leven heb) nog wel meemaken, verwacht ik.
Gek genoeg komt dat vooral door de NTSHA die vond dat een Tesla geheel tot stilstand moest komen bij een stopbord, waar Tesla zelf de “California Roll” deed bij de stopborden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, het gaat best heel overdacht en veilig maar ik moet nog zien hoe vlot je bent in een wat vollere omgeving als je bij elk stopbord geheel tot stilstand komt en pas na vijf seconden weer verder gaat.
Ik ken mensen die slechter rijdenquote:Zou hier erg toeteren worden achter je. Ook die wandelaars aan beide zijden van de weg (gele jas), ik zou dan oprijden en zo nodig flink remmen als er toch iets van de andere kant komt.
Maar goed, laten we zeggen dat ie nu wel het rijbewijsexamen zou halen.
Wat ik me herinner van ruim tig jaar terug is dat je min of meer stil moet staan en dan direct weer door als alles vrij is. Hing ook van je instructeur af natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het zou natuurlijk wel kunnen dat dat voor autonome voertuigen soepeler wordt in de toekomst, aangezien die gelijktijdig zowel links, rechts, vooruit als achteruit kunnen kijken en de situatie allang overzien hebben.
Ik heb sowieso nooit in de US gereden (of geweest) dus ik kan me alleen baseren op wat ik zie en lees.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 20:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat ik me herinner van ruim tig jaar terug is dat je min of meer stil moet staan en dan direct weer door als alles vrij is. Hing ook van je instructeur af natuurlijk.
En er zijn er nog meer. Maar het gaat hier over auto's, dus ga ze niet noemen. (Autonome) auto's dus, ongeacht aandrijvingquote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
mensen willen een grote auto voor weing geld, de meeste auto''s hebben als je de voorbumper eraf haalt helemaal niets over , kijk maar eens in de garages , het is allemaal lucht achter de voorbumperquote:Op woensdag 24 januari 2024 21:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Auto's worden groter vanwege de veiligheidsconstructies, zoals het actieve voetgangersbeschermingssysteem.
Fabrikanten zijn gestopt met bouwen van kleine auto's omdat dit gehele segment niet meer kosten-rendabel is. De EU heeft ooit een regel ingesteld om de uitstoot elk jaar verder omlaag te brengen. De extra kosten om deze auto te kunnen maken wegen niet op tegen de lage verkoopprijs die men bereid is te betalen.
eentje van de baas en een klientje voor de kinderen naar school te brengen , daar maakt men dan de prive kilometers mee voor de belastingdienstquote:Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.
Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.quote:Op woensdag 24 januari 2024 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen willen een grote auto voor weing geld, de meeste auto''s hebben als je de voorbumper eraf haalt helemaal niets over , kijk maar eens in de garages , het is allemaal lucht achter de voorbumper
de honda civic is nu bijna twee keer zo groot als vroeger, allemaal luchtquote:Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
Ik heb er 2 en ik woon alleenquote:Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.
Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Het aantal auto's in Nederland neemt toe en het aantal auto's waarover een Nederlander kan beschikken neemt ook toe.quote:Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.
Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het aantal auto's in Nederland neemt toe en het aantal auto's waarover een Nederlander kan beschikken neemt ook toe.
Maar dat betekent niet zo zwart/wit dat ook het autobezit zelf toeneemt, want (zakelijk / private) lease groeit ook aardig door in Nederland.
Daarnaast is mijn stelling gebaseerd op het succes van autonoom rijden en hoe lang dat nog duurt is uiteraard glazenbollen werk.
[ afbeelding ]
Een Greenwheels waarvoor je een blok moet lopen of een auto die tot je voordeur komt en mogelijk nog goedkoper is dan die greenwheels is natuurlijk nog wel een verschil. En toch, de mensen die ik ken in Amsterdam hebben meestal geen auto. Ook huur je die GW voor je heen tot en met terugreis. Met name bij een weekend is dat best wel een bedrag. Een autonoom hoef je alleen die twee ritten te rekenen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Zit ook wat in. Ik ben opgegroeid met openbare telefooncellen en iemand die nu 20 is zal geen idee hebben waar ik het over heb.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
quote:CEO Elon Musk did confirm that the company's next-gen vehicle will be coming in the second half of 2025.
In its earnings release and later on the earnings call, Tesla also mentioned progress on its next-gen manufacturing platform.
"We are focused on bringing the next-generation platform to market as quickly as we can, with the plan to start production at Gigafactory Texas," the company said. "
This platform will revolutionize how vehicles are manufactured."
"We're very far along on our next-gen low-cost vehicle. We're really excited about this. This is a revolutionary manufacturing system, far more advanced than any other in the world,"
Musk said on the earnings call, clarifying that the company's current schedule has this vehicle hitting production in the second half of 2025.
This echoes a report from Reuters earlier Wednesday that said Tesla told suppliers it wants to start production of a new mass-market EV codenamed "Redwood" in mid-2025.
De hardware voor FSD zal er sowieso in zitten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com(...)-2023-143454161.html
De nieuwe Tesla low cost EV "redwood"zal toch minstens FSD moeten zijn wil het inslaan als een BOM
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom zou dat goedkoper moeten zijn dan een greenwheels? De aanschafprijs van de autonome auto zal het de komende jaren in ieder geval alles behalve goedkoper maken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een Greenwheels waarvoor je een blok moet lopen of een auto die tot je voordeur komt en mogelijk nog goedkoper is dan die greenwheels is natuurlijk nog wel een verschil.
Dat geloof ik best, in een bepaalde leeftijdscategorie. Maar in totaal staan er toch nog 300.000 auto’s aangemeld in Amsterdam. Dus dat het eind van het autobezit nabij is, lijkt me nog wat vroeg om te zeggen, zelfs in Amsterdam of Utrecht.quote:En toch, de mensen die ik ken in Amsterdam hebben meestal geen auto.
Theoretisch is dat een voordeel. Maar in de praktijk is dat nog maar de vraag. Als ik een autonome auto neem naar een vakantiehuisje letterlijk ergens midden op de hei, dan is de kans dat iemand anders daar een auto nodig heeft nihil. Dus dan mag je 2x de heen en terugreis betalen, of de verhuurder blijft op de kosten zitten (maar niet heus natuurlijk). En als iemand, net als alle andere mensen, precies om 8:30 zijn kinderen op school wil afzetten, dan hebben al die auto’s daarna ook ineens niks meer te doen. Die staan zich vanaf 9:00 tot en met 17:00 net zo te vervelen als privé-auto’s nu.quote:Ook huur je die GW voor je heen tot en met terugreis. Met name bij een weekend is dat best wel een bedrag. Een autonoom hoef je alleen die twee ritten te rekenen.
Dat is zeker waar. Maar ook weer sterk afhankelijk van je omgeving. Ik ken ook genoeg dertigers die het over niks anders hebben dan over hun auto.quote:Een deel van de mensen vindt eigen bezit inderdaad belangrijk maar het zal je verbazen hoeveel mensen er zijn voor wie een auto gewoon een ding is met als enige emotionele waarde dat het ongeveer je grootste kostenpost is, vergelijkbaar met de kosten van je wonen.
in de steden kan ik daar iets bij voorstellen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
Maar op het moment dat een auto op verzoek voor komt rijden heb ik die bus naar de stad ook niet meer nodig. Waar ik nu woon wil ik absoluut niet zonder auto maar ik zou het feest vinden als het ding wel beschikbaar is maar ik er verder geen omkijken naar zal hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
in de steden kan ik daar iets bij voorstellen.
buitengebieden niet, daar heb je de auto nodig, door het wegvallen van ov-verbindingen.
Dorpen zoals Erichem, waar geen bus meer doorheen gaat.
Misschien moet het ding inderdaad tien km rijden om een ander ten dienst te zijn maar dat is wat anders dan die 120 km naar de hei.quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:12 schreef knoopie het volgende:
Als ik een autonome auto neem naar een vakantiehuisje letterlijk ergens midden op de hei, dan is de kans dat iemand anders daar een auto nodig heeft nihil. Dus dan mag je 2x de heen en terugreis betalen, of de verhuurder blijft op de kosten zitten (maar niet heus natuurlijk).
Nou, de spits duurt iets langer dan van 08.00 tot 09.00. Zondermeer is de spits wel een periode dat alles onderweg is. Buiten de spits is dan weer tijd voor laden, onderhoud en schoonmaken. Maar de spits is inderdaad wel een knelpunt. Ik verwacht ook niet een snelle omslag van privé naar deel. Daar gaat wel een halve generatie overheen. Te beginnen bij de 'boodschappenauto' en senioren.quote:En als iemand, net als alle andere mensen, precies om 8:30 zijn kinderen op school wil afzetten, dan hebben al die auto’s daarna ook ineens niks meer te doen. Die staan zich vanaf 9:00 tot en met 17:00 net zo te vervelen als privé-auto’s nu.
Op 800.000 bewoners is dat beduidend minder dan het landelijk gemiddelde.quote:Maar in totaal staan er toch nog 300.000 auto’s aangemeld in Amsterdam.
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.quote:Op donderdag 25 januari 2024 20:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
In totaal zijn er gewoon heel wat problemen met het afschaffen van autobezit
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 22:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.
Ja, en sowieso is er een verschuiving gaande van bezit naar andere vormen van betaling voor gebruik, niet alleen in de mobiliteitssector.quote:Op donderdag 25 januari 2024 23:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.
Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
Inderdaad. Ooit zal het er wel van komen, maar voor veel mensen tast het opgeven van hun eigen auto hun gevoel van autonomie/vrijheid aan. Of dat terecht is of niet maakt niet uit, hele generaties zien dat zo en die mentaliteit veranderen gaat lang duren. En voordat mensen die mentaliteit gaan veranderen, moeten eerst bewezen alle praktische problemen opgelost gaan worden. En die praktische problemen zijn echt niet alleen technisch van aard, wat je vaak nog kan versnellen door er meer geld tegenaan te gooien, maar ook de regelgeving en infrastructuur die er voor nodig is. Dat gaat echt niet in de komende vijf jaar geregeld zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
In Nederland is die vraag er ja, in de meeste andere landen (ook binnen Europa) zie je A-segment auto's toch echt een heel stuk minder rijden en worden er zeker geen lange afstanden mee gereden. En eigenlijk is dat best jammer. De microauto's die nu in opkomst lijken te zijn, zijn daarvoor imo geen alternatief.quote:Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
De verworven vrijheid is meer dat je kan gaan en staan waar je wilt, niet zozeer het bezit van die auto. Hoewel het als rijdend schuurtje ook best wel handig is.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken.
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld. Bij een gemiddelde snelheid van 60km/u rijden ze 217 uren per jaar.quote:Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.
Als het om 19:00 was gebeurd had je het ook niet gehaald. Wat dat betreft zou een 2e paar schoenen, desnoods sportschoenen, uitkomst brengen.quote:Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.
In de praktijk rijdt 1 op de 3 auto's in de spits, zoals ik hierboven ook zei. En dat is de piekbelasting.quote:Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |