Het blijft nog jaren in zijn kinderschoenen staan. AI is buitengewoon complex.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, uiteraard.
Maar het is niet voor niets nog in ontwikkeling.
Het is ook een beetje een samenloop van technieken, camera's die betaalbaarder en beter worden, voor sommige modellen dan nog lidar en radar en natuurlijk snelle computers die de berekeningen uitvoeren.
AI en machine learning groeien ook uit hun kinderschoenen, dus ook op dat vlak helpt dat mee.
Het beoogde nut van autonome auto's:quote:Op maandag 18 juli 2022 09:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vraag: welk nut levert het op?
Technologische ontwikkelingen moeten wat mij betreft aan een van deze zaken voldoen: het moet direct nut hebben, en/of het moet leuker zijn dan hoe het voorheen was.
Volgens mij vallen autonome auto's daar niet onder.
1: Ja, en dat is het dus nog niet.quote:Op maandag 18 juli 2022 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het beoogde nut van autonome auto's:
- minder verkeersdoden, daarvoor moet een autonoom voertuig wel eerst bewezen hebben dat het veiliger is.
- vervoer "on demand" voor iedereen tegen lage kosten, ook zonder rijbewijs. Een taxi of Uber is dat ook maar relatief duur. Een autonoom rijdend voertuig is ongeveer 20 uren per dag inzetbaar.
- je kan andere dingen doen tijdens de rit
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.quote:Op maandag 18 juli 2022 09:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Ja, en dat is het dus nog niet.
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.quote:2/3: Tot autonome auto's op dat niveau zijn, ben je echt 20 - 30 jaar verder. De gedachte van het hebben van een autonome auto waar je 4 uur + in kan zitten en zelf een beetje laptop werk kan gaan doen is futuristisch. Tof, maar futuristisch.
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.
[..]
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.
Maar ook dan zal je er nu al mee bezig moeten zijn, zoals Waymo, Tesla en andere bedrijven al enkele jaren doen.
Zo'n ontwikkeling komt niet vanzelf.
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.
Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Ik kan de ontwikkeling ook niet voorspellen.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.
Het is allemaal schitterend, maar je moet oppassen dat het niet een soort geloof wordt met allerlei utopische denkbeelden.
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.
Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Veel mensen zien de (ietwat uit z'n verband getrokken) uitspraak "You'll own nothing and you'll be happy" vaak als een soort dreigement maar het is meer een vaststelling dat mensen steeds vaker gebruik maken van abonnementsdiensten.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:21 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.
Ik zit er middenin en heb daarom een misschien wat gekleurde visie hierop, maar ik geloof dus ook dat het autobezit (ik koop een auto voor xx.000 euro en heb die x jaar) grotendeels verdwijnt. Oldtimers, sportwagens, etc. uitgezonderd. Echter geloof ik dat het eerst meer de kant op gaat van bezit --> deelmobiliteit en daarna, pakweg over een paar decennia, wellicht naar autonoom rijden (zonder bezit van het voertuig).
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.quote:Op donderdag 28 juli 2022 18:10 schreef NeeOfTochJA het volgende:
BNW / 20mph in Wales. All part of the plan to take away our cars
Niet alleen bebouwde kom.quote:Op donderdag 28 juli 2022 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.
Weet niet of dat een BNW topic waard is
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.quote:
dankje.quote:Op donderdag 28 juli 2022 18:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.
Als je Wales een beetje kent dan weet je dat het daar dan met name gaat om bebouwde kom of gebieden met bebouwing.
Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?quote:Op donderdag 8 december 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn weer wat interessante updates geweest.
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.quote:Op donderdag 8 december 2022 17:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.quote:Op donderdag 8 december 2022 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.
Voor de updates van FSD (en de hele auto) wordt internet gebruikt.
Er is geen communicatie tussen auto's onderling, dus in dat opzicht werkt het autonoom.
Tesla gebruikt data van FSD bčta gebruikers om FSD te verbeteren, maar daarom meld je je ook aan als bčta-tester. De één uit persoonlijke interesse, de ander om een YouTube-kanaal van content te voorzien.
Tesla kan beelden en telemetrie van een situatie of weersomstandigheden gebruiken om AI te trainen en diverse verkeerssituaties te simuleren. Tesla werkt momenteel aan hun eigen DOJO mainframe om die training te intensiveren, meer rekenkracht dus.
Die simulaties kunnen ook nog gerenderd worden en zo visueel gemaakt worden en dan krijg je onderstaande beelden:
Je kan tijdens het rijden bijzondere situaties of ingrepen zelf doorgeven met een speciale "report" knop, Tesla weet dan dat er op een bepaalde locatie in een bepaalde situatie iets niet gaat zoals het moet en kan daar ook weer telemetrie en beelden van bekijken en daar een oplossing voor zoeken.
Strikt gezien rijdt de auto dus autonoom maar Tesla is natuurlijk zeer gericht op "over the air" oplossingen en dat kan je eigenlijk niet los zien van Full Self Driving.
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan boord (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren of inspringen op omleidingen zal dan wel een probleem worden.quote:Op donderdag 8 december 2022 19:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.
Of kan hij dan overschakelen op offline gegevens?
quote:Tesla's FSD and Autopilot are working without an internet connection, and it goes to show what Elon Musk wants for the future of autonomy, especially with it to need no sort of connections whatsoever. However, that being said, versions and updates are still distributed over the air, and it would be intended for that purpose only.
Elon Musk: Autonomous Vehicles Need No Internet to Work
Tesla CEO Elon Musk has said that autonomous vehicles "must" work without an internet connection, and this says a lot about what he sees in the future of the vehicle industry. However, it also seems like a challenge or statement among those in the industry, as a lot have bordered on an internet connection, even outside the self-driving business.
Autonomous driving features like the FSD, Autopilot, Alphabet's Waymo, General Motors' Cruise, and other features should need no internet connection for it to work, in general. This was stated by Musk, and sure, navigation needs internet and, of course, hailing a ride from robotaxis, but the driving part of it should be independent of the connection.
Dat is wel positiefquote:Op donderdag 8 december 2022 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan board (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren kan wel een probleem worden.
https://www.techtimes.com/articles/266764/20211017/tesla-fsd-autopilot-work-even-without-internet-connection-elon-musk.htm
[..]
Elon Musk is overigens ook eigenaar van SpaceX en dus ook Starlink.quote:Op donderdag 8 december 2022 20:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat is wel positief
Zeker in de USA waar lang niet overal dekking is.
Momenteel alleen in de US.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:11 schreef qajariaq het volgende:
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.quote:
Ik kan me voorstellen dat ze het eerst in de US goed werkend willen hebben. Als chauffeur (taxi of Über) zal je het niet makkelijk krijgen als dat lukt.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:24 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.quote:Op woensdag 17 mei 2023 17:24 schreef knoopie het volgende:
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.
Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
De gebieden die je noemt zijn, wanneer volledig autonoom autorijden mogelijk is, de gebieden waar het autobezit relatief gezien een stul minder duur wordt.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.
Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.
Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
In oude centrum van Utrecht kan je nu al nauwelijks met een auto naar binnen of buiten rijden, dus dat wordt niks beter met een autonome auto. En deelauto’s hebben we ook meer dan genoeg staan, aan de rand van het oude centrum en dus op loopafstand. En tóch zijn er nog heel veel mensen die een eigen auto hebben. Kennelijk zijn de meeste mensen dus niet heel erg rationeel als het om autobezit gaat.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.
Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.
Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.quote:Op maandag 22 mei 2023 12:50 schreef qajariaq het volgende:
Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.quote:Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.
Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil. Ik verwacht dat we met een kwart van het huidige aantal auto's ruim toe kunnen zonder nauwelijks mis te grijpen. Een kwart auto per persoon kost gewoon minder dan een hele. Als je dan ook nog eens gaat inspelen op soort gebruik, dus puur 1 persoonsvervoer of groepen danwel veel bagage dan bespaar je ook nog eens op energie en ruimte.quote:Op maandag 29 mei 2023 17:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.
Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.
In grote steden is een dusdanig parkeerprobleem dat het gros van de mensen daar sowieso met fiets of OV naar school of werk gaat. Juist vanwege dat parkeren is een deelauto veel handiger. Als die ook nog autonoom kan rijden hoeft er niet zo veel meer geparkeerd worden op drukke plaatsen.quote:[..]
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
De vorm van overcapaciteit die jij wenselijk vindt (altijd een auto snel beschikbaar) meet je niet aan de hand van uren stilstand per dag.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag.
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:
De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil.
Ik woon inderdaad in zo'n gemixt woon/werk wijk, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Zelfs in Amsterdam merk je dat er overdag veel huurauto's in Westpoort/Sloterdijk enquote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.
En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
Ik wilde 'm ook net posten, leuke video.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!
Ja, denk ik ook.quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:18 schreef zuchtje het volgende:
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |