abonnement Unibet Coolblue
pi_205375969
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 23:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, uiteraard.
Maar het is niet voor niets nog in ontwikkeling.

Het is ook een beetje een samenloop van technieken, camera's die betaalbaarder en beter worden, voor sommige modellen dan nog lidar en radar en natuurlijk snelle computers die de berekeningen uitvoeren.

AI en machine learning groeien ook uit hun kinderschoenen, dus ook op dat vlak helpt dat mee.
Het blijft nog jaren in zijn kinderschoenen staan. AI is buitengewoon complex.
pi_205376181
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Vraag: welk nut levert het op?

Technologische ontwikkelingen moeten wat mij betreft aan een van deze zaken voldoen: het moet direct nut hebben, en/of het moet leuker zijn dan hoe het voorheen was.

Volgens mij vallen autonome auto's daar niet onder.
Het beoogde nut van autonome auto's:
- minder verkeersdoden, daarvoor moet een autonoom voertuig wel eerst bewezen hebben dat het veiliger is.
- vervoer "on demand" voor iedereen tegen lage kosten, ook zonder rijbewijs. Een taxi of Uber is dat ook maar relatief duur. Een autonoom rijdend voertuig is ongeveer 20 uren per dag inzetbaar.
- je kan andere dingen doen tijdens de rit
pi_205376220
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het beoogde nut van autonome auto's:
- minder verkeersdoden, daarvoor moet een autonoom voertuig wel eerst bewezen hebben dat het veiliger is.
- vervoer "on demand" voor iedereen tegen lage kosten, ook zonder rijbewijs. Een taxi of Uber is dat ook maar relatief duur. Een autonoom rijdend voertuig is ongeveer 20 uren per dag inzetbaar.
- je kan andere dingen doen tijdens de rit
1: Ja, en dat is het dus nog niet.

2/3: Tot autonome auto's op dat niveau zijn, ben je echt 20 - 30 jaar verder. De gedachte van het hebben van een autonome auto waar je 4 uur + in kan zitten en zelf een beetje laptop werk kan gaan doen is futuristisch. Tof, maar futuristisch.
pi_205376290
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 09:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Ja, en dat is het dus nog niet.
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.

quote:
2/3: Tot autonome auto's op dat niveau zijn, ben je echt 20 - 30 jaar verder. De gedachte van het hebben van een autonome auto waar je 4 uur + in kan zitten en zelf een beetje laptop werk kan gaan doen is futuristisch. Tof, maar futuristisch.
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.

Maar ook dan zal je er nu al mee bezig moeten zijn, zoals Waymo, Tesla en andere bedrijven al enkele jaren doen.
Zo'n ontwikkeling komt niet vanzelf.
pi_205376349
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. Maar je vroeg "welk nut het oplevert". Ik geef je het beoogde nut.
[..]
Misschien duurt het 20 of 30 jaar, misschien 5 of 10 jaar.

Maar ook dan zal je er nu al mee bezig moeten zijn, zoals Waymo, Tesla en andere bedrijven al enkele jaren doen.
Zo'n ontwikkeling komt niet vanzelf.
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.
pi_205376401
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Vast. Maar het einde van autobezit is 'nabij' is dus nogal mwau.
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.

Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
pi_205376481
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.

Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.

Het is allemaal schitterend, maar je moet oppassen dat het niet een soort geloof wordt met allerlei utopische denkbeelden.
pi_205376548
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik voel nu eenmaal weinig voor zulke toekomstvoorspellingen. Je ziet dat vaak omtrent AI. Al jaren praten we over zelfbewuste, intelligente robots. Het lukt ons maar niet.

Het is allemaal schitterend, maar je moet oppassen dat het niet een soort geloof wordt met allerlei utopische denkbeelden.
Ik kan de ontwikkeling ook niet voorspellen.

Het enige wat ik kan doen is een topic openen, een stelling poneren, onderbouwen met argumenten en regelmatig updates met vooruitgang, successen en falen.

Over 10 jaar kunnen we hier op terugkijken (als de FOK! servers nog draaien, want ook dat kan ik niet voorspellen).
pi_205385937
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je rekent dat er al zo'n 136 jaar auto's zijn dan is het wel nabij.

Zakelijke en private lease zijn overigens ook steeds populairder aan het worden, autofabrikanten komen daarnaast steeds vaker met abonnementsvormen, dus ook op dat vlak zie je een verschuiving en neemt autobezit al af.
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.

Ik zit er middenin en heb daarom een misschien wat gekleurde visie hierop, maar ik geloof dus ook dat het autobezit (ik koop een auto voor xx.000 euro en heb die x jaar) grotendeels verdwijnt. Oldtimers, sportwagens, etc. uitgezonderd. Echter geloof ik dat het eerst meer de kant op gaat van bezit --> deelmobiliteit en daarna, pakweg over een paar decennia, wellicht naar autonoom rijden (zonder bezit van het voertuig).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_205386075
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 09:21 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Werkzaam bij een bekende autoverhuurder waar groots wordt ingezet op andere verhuurvormen dan klassieke autohuur; van carsharing tot maand-abonnement tot langjarige lease.

Ik zit er middenin en heb daarom een misschien wat gekleurde visie hierop, maar ik geloof dus ook dat het autobezit (ik koop een auto voor xx.000 euro en heb die x jaar) grotendeels verdwijnt. Oldtimers, sportwagens, etc. uitgezonderd. Echter geloof ik dat het eerst meer de kant op gaat van bezit --> deelmobiliteit en daarna, pakweg over een paar decennia, wellicht naar autonoom rijden (zonder bezit van het voertuig).
Veel mensen zien de (ietwat uit z'n verband getrokken) uitspraak "You'll own nothing and you'll be happy" vaak als een soort dreigement maar het is meer een vaststelling dat mensen steeds vaker gebruik maken van abonnementsdiensten.

CD's? Spotify, Apple Music
Videobanden? Netflix, Prime Video
Fiets kopen? Fiets leasen, Swapfiets
Auto kopen? Auto (privé of zakelijk) leasen
Foto's of video's bewaren? Staat in de cloud
Mobiele telefoon? Bij abonnement
Antenne op dak voor TV? Kabel TV met 100 zenders
Witgoed of TV stuk? Huren, leasen, op afbetaling
Stuk specialistisch gereedschap nodig? Huren
Aanhanger nodig? Huren

Uiteraard zijn er nog genoeg mensen die liever zoveel mogelijk zelf aanschaffen maar het verloop van bezit naar diensten is al decennia geleden ingezet en veel mensen kiezen er zelf voor, vinden dat prima en zijn gelukkig ;)
pi_205482845
Het gaat nu wel die kant op.
Er gaan wijken gebouwd worden met minimale parkeergelegenheid.

https://www.blckbx.tv/bin(...)articulier-autobezit
pi_205482915
quote:
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.
Weet niet of dat een BNW topic waard is maar mss is een kinderhand snel gevuld :D
En ik weet ook niet wat het doet in dit topic.
pi_205482919
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, dus ze krijgen in Wales net als in Nederland 30km zones in de bebouwde kom.
Weet niet of dat een BNW topic waard is :D
Niet alleen bebouwde kom.
pi_205482948
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:16 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Niet alleen bebouwde kom.
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.
Als je Wales een beetje kent dan weet je dat het daar dan met name gaat om bebouwde kom of gebieden met bebouwing.

Dat zal dus vooral om het noord- en zuidoosten van Wales gaan, de rest is heel dun bevolkt.
pi_205482951
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de praktijk zijn "built-up areas" wegen met straatlantaarns waar je nu 30mph mag rijden.
Als je Wales een beetje kent dan weet je dat het daar dan met name gaat om bebouwde kom of gebieden met bebouwing.
dankje.
pi_206994293
Er zijn weer wat interessante updates geweest.

pi_206996196
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn weer wat interessante updates geweest.

Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?
pi_206996302
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:42 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zijn die systemen afhankelijk van internet of werkt het offline?
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.
Voor de updates van FSD (en de hele auto) wordt internet gebruikt.
Er is geen communicatie tussen auto's onderling, dus in dat opzicht werkt het autonoom.
Tesla gebruikt data van FSD bčta gebruikers om FSD te verbeteren, maar daarom meld je je ook aan als bčta-tester. De één uit persoonlijke interesse, de ander om een YouTube-kanaal van content te voorzien.
Tesla kan beelden en telemetrie van een situatie of weersomstandigheden gebruiken om AI te trainen en diverse verkeerssituaties te simuleren. Tesla werkt momenteel aan hun eigen DOJO mainframe om die training te intensiveren, meer rekenkracht dus.

Die simulaties kunnen ook nog gerenderd worden en zo visueel gemaakt worden en dan krijg je onderstaande beelden:


Je kan tijdens het rijden bijzondere situaties of ingrepen zelf doorgeven met een speciale "report" knop, Tesla weet dan dat er op een bepaalde locatie in een bepaalde situatie iets niet gaat zoals het moet en kan daar ook weer telemetrie en beelden van bekijken en daar een oplossing voor zoeken.

Strikt gezien rijdt de auto dus autonoom maar Tesla is natuurlijk zeer gericht op "over the air" oplossingen en dat kan je eigenlijk niet los zien van Full Self Driving.
pi_206998410
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor (realtime) kaart- en verkeersgegevens wordt internet gebruikt.
Voor de updates van FSD (en de hele auto) wordt internet gebruikt.
Er is geen communicatie tussen auto's onderling, dus in dat opzicht werkt het autonoom.
Tesla gebruikt data van FSD bčta gebruikers om FSD te verbeteren, maar daarom meld je je ook aan als bčta-tester. De één uit persoonlijke interesse, de ander om een YouTube-kanaal van content te voorzien.
Tesla kan beelden en telemetrie van een situatie of weersomstandigheden gebruiken om AI te trainen en diverse verkeerssituaties te simuleren. Tesla werkt momenteel aan hun eigen DOJO mainframe om die training te intensiveren, meer rekenkracht dus.

Die simulaties kunnen ook nog gerenderd worden en zo visueel gemaakt worden en dan krijg je onderstaande beelden:


Je kan tijdens het rijden bijzondere situaties of ingrepen zelf doorgeven met een speciale "report" knop, Tesla weet dan dat er op een bepaalde locatie in een bepaalde situatie iets niet gaat zoals het moet en kan daar ook weer telemetrie en beelden van bekijken en daar een oplossing voor zoeken.

Strikt gezien rijdt de auto dus autonoom maar Tesla is natuurlijk zeer gericht op "over the air" oplossingen en dat kan je eigenlijk niet los zien van Full Self Driving.
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.
Of kan hij dan overschakelen op offline gegevens?
pi_206998904
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 19:58 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus zonder internet geen kaarten meer en de wagen weet niet meer waar hij is.
Of kan hij dan overschakelen op offline gegevens?
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan boord (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren of inspringen op omleidingen zal dan wel een probleem worden.

https://www.techtimes.com/articles/266764/20211017/tesla-fsd-autopilot-work-even-without-internet-connection-elon-musk.htm

quote:
Tesla's FSD and Autopilot are working without an internet connection, and it goes to show what Elon Musk wants for the future of autonomy, especially with it to need no sort of connections whatsoever. However, that being said, versions and updates are still distributed over the air, and it would be intended for that purpose only.

Elon Musk: Autonomous Vehicles Need No Internet to Work
Tesla CEO Elon Musk has said that autonomous vehicles "must" work without an internet connection, and this says a lot about what he sees in the future of the vehicle industry. However, it also seems like a challenge or statement among those in the industry, as a lot have bordered on an internet connection, even outside the self-driving business.

Autonomous driving features like the FSD, Autopilot, Alphabet's Waymo, General Motors' Cruise, and other features should need no internet connection for it to work, in general. This was stated by Musk, and sure, navigation needs internet and, of course, hailing a ride from robotaxis, but the driving part of it should be independent of the connection.
pi_206998934
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De auto (en dan spreek ik hier alleen voor Tesla, niet voor concurrenten) kan autonoom rijden op basis van de wegen, borden en ander verkeer dat hij waarneemt. Daarvoor heeft hij een dubbel uitgevoerde computer aan board (voor de veiligheid dubbel uitgevoerd zoals je ook ziet in vliegtuigen) en dat zou ook nog moeten werken als het internet wegvalt. Navigeren kan wel een probleem worden.

https://www.techtimes.com/articles/266764/20211017/tesla-fsd-autopilot-work-even-without-internet-connection-elon-musk.htm
[..]

Dat is wel positief :)
Zeker in de USA waar lang niet overal dekking is.
pi_206998966
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:23 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is wel positief :)
Zeker in de USA waar lang niet overal dekking is.
Elon Musk is overigens ook eigenaar van SpaceX en dus ook Starlink.
En aangezien (door de vele lanceringen van nieuwe satellieten) de dekking steeds beter wordt en (daardoor) de antennes steeds kleiner kunnen worden, zou het me niet verbazen als Starlink straks ook standaard wordt in Tesla voertuigen, eventueel nog met een 4/5G kaartje als back-up.

Ik heb er geen aankondiging van gezien maar als ik zoiets kan bedenken, heeft Musk er zeker al over nagedacht ;)

Een andere optie is nog om Starlink uit te breiden met "Tesla Repeaters" op de grond.
In gebieden waar mobiele dekking slecht is, zou je dan repeaters kunnen neerzetten die communiceren met Starlink en alleen werken in combinatie met Tesla producten (of bedrijven die een licentie afnemen). Met name als je relatief lage frequenties uitzoekt kan je grote dekking bieden (met beperkte bandbreedte).

Denk daarbij ook aan Megapacks en Powerwalls (met virtual power plant software), Solar Inverters of andere producten die Tesla in de toekomst nog zou kunnen lanceren.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-12-2022 20:31:02 ]
pi_208069478
Tijd voor weer eens een FSD video, in dit geval van een Uber chauffeur mét klanten en dan heb je al snel een gesprek.

pi_208290662
De stacks van Autopilot (snelwegen) en FSD (voorheen alleen bebouwde kom en lokale wegen) zijn nu eindelijk samengevoegd. Hierdoor werkt FSD Bčta nu ook op de snelwegen en het maakt ontwikkeling van beide systemen ook wat eenvoudiger.

pi_208391232
Nog een interessante v11 video:

pi_208819467
Leuke voortgangsvideo van zowel Waymo als Tesla FSD Bčta met zelfde vertrekpunt en bestemming.

pi_209119102
Bčta 11.4.1 is uit en dat ziet er allemaal net weer wat vloeiender uit.
Toch grote stappen gezet in het afgelopen jaar en de softwarestacks samengevoegd.

pi_209119276
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
pi_209119391
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:11 schreef qajariaq het volgende:
Zijn al die testrijders in de states? Of ook in de UK of andere Europese landen? Verkeersbeeld scheelt nogal per land.
Momenteel alleen in de US.
pi_209119419
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Momenteel alleen in de US.
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
pi_209119461
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan gaat het nog heel lang duren voor het breed ingezet kan worden. Zeker voor landen als Indonisië kunnen ze bijna geheel opnieuw beginnen dan.
Ik kan me voorstellen dat ze het eerst in de US goed werkend willen hebben. Als chauffeur (taxi of Über) zal je het niet makkelijk krijgen als dat lukt.

Naarmate de infrastructuur slechter is en verkeersregels minder gehandhaafd worden, zal implementatie lastiger worden.

Europa heeft dat wel goed voor elkaar, dus dat zie ik wel goedkomen.
pi_209178593
Leuk om te zien, een "van punt A naar punt B" met Waymo versus Tesla FSD Bčta.

Knap hoe Tesla zich handhaaft, zonder Lidar en zonder geofencing.
Het feit dat FSD ook werkt op de snelweg helpt hier wel extra mee.

pi_209187044
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.

Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_209187656
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:24 schreef knoopie het volgende:
Dit is al het vierde topic in deze reeks, maar ik begrijp nog steeds niet hoe autonoom rijdende auto‘s het einde van het autobezit zijn. Puur naar objectieve feiten gekeken klopt het misschien wel, maar puur objectief is het nu voor heel veel mensen ook al niet rendabel/logisch een auto te hebben. En al helemaal niet het soort auto’s dat de meeste mensen kopen, dat bijna zonder uitzondering zwaar overgedimensioneerd is voor het eigenlijke gebruik.

Mijn voorzichtige conclusie; autobezit is voor heel veel mensen heel veel emotie en subjectiviteit, en autonoom rijdende auto’s gaan daar weinig aan veranderen.
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
pi_209188860
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
De gebieden die je noemt zijn, wanneer volledig autonoom autorijden mogelijk is, de gebieden waar het autobezit relatief gezien een stul minder duur wordt.

Een auto waarin je zelf moet sturen, wil je simpelweg op loopafstand van je woning parkeren, en dat is in stedelijk gebied erg duur (en slechts beperkt mogelijk). Een autonome auto heeft dat probleem niet. Die zorgt dat je voor de deur kan uitstappen en rijdt dan naar een goedkoop of gratis parkeerplekje aan de rand van de stad. Om je weer netjes optijd op te halen als je de volgende ochtend naar je werk moet.

Met een volledig autonome auto verdwijnen veel parkeerproblemen.
pi_209190158
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
In oude centrum van Utrecht kan je nu al nauwelijks met een auto naar binnen of buiten rijden, dus dat wordt niks beter met een autonome auto. En deelauto’s hebben we ook meer dan genoeg staan, aan de rand van het oude centrum en dus op loopafstand. En tóch zijn er nog heel veel mensen die een eigen auto hebben. Kennelijk zijn de meeste mensen dus niet heel erg rationeel als het om autobezit gaat.

Wij hebben heel lang ook geen auto gehad, omdat we toen in een grote stad woonden met heel veel deelauto’s. Uiteindelijk hebben we toch weer een eigen auto gekocht, omdat deelauto’s ontzettend onhandig zijn zodra je twee kinderstoeltjes nodig hebt. Want met maar twee handen kan je niet twee stoeltjes én twee kinderen (en alles wat daarbij hoort) meeslepen naar de deelauto die verderop in de straat staat. Dát probleem gaat een autonoom rijdende auto ook niet oplossen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_209238844
Het kinderzitjes probleem speelt maar een paar jaar in een mensenleven. Maar inderdaad zit je wel met vergelijkbare zaken als dak dragers die er meestal niet op mogen of spullen die je liever alleen maar in de auto laat vanwege opslag of onhandig gesjouw.

Parkeerprobleem zal zich onmiddellijk oplossen maar dat is dan ook weer direct ingeruild voor een congestieprobleem. Als een auto steeds de stadswijk uit moet krijg je al snel een veelvoud aan verkeer natuurlijk.

Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
- Keuze ivm spullen of groepen, plus oplossing voor caravans / paardentrailer e.d.

Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.

Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
pi_209328134
Interessant interview dat niet alleen over Teslabot gaat maar ook juist over de uitdagingen van autonoom rijden.

pi_209329237
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 12:50 schreef qajariaq het volgende:
Ik durf rustig te stellen dat driekwart van de mensen vrij vlot overstapt op een autonome deelauto als(!)...
- Beschikbaarheid (zeer) hoog bij impulsief gebruik en na reserveren gegarandeerd.
- Kosten duidelijk lager dan bezit.
- Korte wachttijd na bestellen.
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.

Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.

quote:
Wat ik begrijp kan je in Amsterdam met Greenwheels nu al behoorlijk uit de voeten. Het concept werkt dus prima, als het autonoom wordt dan zijn de gebruiksmogelijkheden veel groter.

Omslagpunten hebben met geld en gemak te maken. Ik denk dat de ontwikkeling van de software meer in de weg zit dan de acceptatie.
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
pi_209335068
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat tweede punt gaat meestal niet zo goed samen met het eerste en derde punt.
Of het is goedkoop maar dan is beschikbaarheid, zeker voor 'impulsief' gebruik tijdens niet gegarandeerd. Want om goedkoop per kilometer te zijn, moet een (deel) auto nu eenmaal veel onderweg zijn.

Of er wordt enige overcapaciteit ingezet. Goed voor de beschikbaarheid, maar gaat ten koste van een lage prijs.
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil. Ik verwacht dat we met een kwart van het huidige aantal auto's ruim toe kunnen zonder nauwelijks mis te grijpen. Een kwart auto per persoon kost gewoon minder dan een hele. Als je dan ook nog eens gaat inspelen op soort gebruik, dus puur 1 persoonsvervoer of groepen danwel veel bagage dan bespaar je ook nog eens op energie en ruimte.

quote:
[..]
Het concept van deel-auto's in de grote steden werkt prima voor wie voor het dagelijks vervoer naar werk, school etc niet van die auto afhankelijk is. Voor 3x per jaar naar de Ikea/bouwmarkt, 2 dagjes strand en misschien eens een bezoekje aan familie die ergens woont waar het OV minder handig is.
In grote steden is een dusdanig parkeerprobleem dat het gros van de mensen daar sowieso met fiets of OV naar school of werk gaat. Juist vanwege dat parkeren is een deelauto veel handiger. Als die ook nog autonoom kan rijden hoeft er niet zo veel meer geparkeerd worden op drukke plaatsen.

Maar inderdaad blijven er altijd mensen over die een eigen auto willen houden, het is tenslotte nog steeds een statussymbool.
pi_209335371
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De overcapaciteit van het huidige systeem is ongeveer 23 uur per dag. De spits duurt zeker drie a vier uur per dag.
De vorm van overcapaciteit die jij wenselijk vindt (altijd een auto snel beschikbaar) meet je niet aan de hand van uren stilstand per dag.
Die overcapaciteit meet je aan de hand van beschikbare eenheden tijdens piekmomenten. Je hebt er namelijk niet zo veel aan dat om 3.00u er een aantal auto's beschikbaar zijn, als je om 8.00u richting kinderopvang en je werk wilt vertrekken.

Daar komt nog bij dat je met zulke autonome deelauto's het aantal vervoersbewegingen flink laat toenemen. In de ochtend moet immers iedereen van zijn slaap-stad of forenzen dorpje naar de economische centra gereden worden.

Dus autootje rijdt eerst om 7.00u van Almere naar Amsterdam. Maar moet dan terug naar regio Amersfoort om de volgende op te halen. Want. Intussen zijn er in Amersfoort ook al geen deelauto's meer, want die auto's zijn om 8.00u allemaal al onderweg om forenzen naar Utrecht en Amsterdam te brengen vanuit Amersfoort.

Al die extra 'lege' kilometers kosten ook tijd en geld waarbij de auto op dat moment niet beschikbaar is. En het zorgt voor veel extra drukte op straat.


Reden dat de huidige deelauto's voor sommige mensen goed werken, is omdat die auto's niet het primaire vervoermiddel zijn van de gebruikers. Primair vervoer is fiets & OV. Alleen wanneer dat niet toereikend is, wordt de deelauto gereserveerd.
pi_209339067
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 08:44 schreef qajariaq het volgende:
De spits duurt zeker drie a vier uur per dag. En dan nog staat tijdens de spits waarschijnlijk de helft van de auto's stil.
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.

En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
pi_209579935
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!

  dinsdag 20 juni 2023 @ 21:13:48 #145
387249 exelletor
exelleren?
pi_209584962
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Misschien had je dit ook even moeten kopiëren.

En eh, in Amsterdam woont niemand en in Amersfoort werkt niemand?
Ik woon inderdaad in zo'n gemixt woon/werk wijk, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Zelfs in Amsterdam merk je dat er overdag veel huurauto's in Westpoort/Sloterdijk en
Haparandadam staan te wachten, terwijl in bijvoorbeeld Oost en Ijburg de beschikbaarheid ondermaats is.
pi_209594722
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessante "shootout" tussen 3 verschillende autonome oplossingen, in dit geval in San Francisco en in het donker!

Ik wilde 'm ook net posten, leuke video. :s)
pi_209601591
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
pi_209601686
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 10:18 schreef zuchtje het volgende:
Wanneer de autos zelf kunnen rijden, wordt het delen van autos ook meer gemeengoed gok ik. Bij het bestellen van de auto wordt er om je bestemming gevraagd, en kun je overgehaald/geforceerd worden om langs iemand in de buurt te rijden die ergens op dezelfde route wil zijn. Dat betekend dat het aantal autos in de spits kan dalen, aangezien de capaciteit beter gebruikt gaat worden.
Ja, denk ik ook.
Niet iedereen zal willen delen maar als het tarief lager is, zal dat voor een deel toch wel werken.

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat als je wat kwetsbaarder bent, je weinig interesse hebt om met een volstrekte vreemde naar je werk te moeten rijden. Zoiets kan je niet afdwingen, denk ik.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-06-2023 10:36:34 ]
pi_210132795
FSD Bčta 11.4.6 is al een weekje uit.
Weer wat kleine stapjes vooruit.

  woensdag 2 augustus 2023 @ 15:17:44 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210132975
Het kan niet anders dan dat er nu veel te veel autos geproduceerd worden, met het ouder worden van de wereld bevolking
Of Africa en India moeten opeens enorm welvarend gaan worden , maar china neemt flink gas terug in aankopen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')