ik neem aan dat als je zelf een automnome auto hebt , dat jezelf de tijden kunt vastleggen zodat jij zelf ALTIJD goed vervoer hebtquote:Op zondag 6 februari 2022 15:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Waarom zou je dan überhaupt zelf een autonome auto willen hebben als er binnen een paar minuten een autonoom uit een pool voor je klaar kan staan? Ja, het kan een investering zijn waar je geld aan wilt verdienen maar daar zij wel meer opties voor die bovendien mogelijk wat zekerder zijn.
Ja, maar de vraag was: "Waarom zou je dat willen?" Als het bezit en onderhoud van een autonome auto zeer waarschijnlijk duurder is dan het zo nu en dan een voorlaten rijden. Dan sta jij dus dagelijks dat ding schoon te maken terwijl je er maar sporadisch gebruik van maakt. Plus de zorg van ander onderhoud en de kans op vandalisme of iets dergelijks. Laat dat lekker aan een bedrijf over.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik neem aan dat als je zelf een automnome auto hebt , dat jezelf de tijden kunt vastleggen zodat jij zelf ALTIJD goed vervoer hebt
Dat is wel zo bij Snappcar waar ik een tijdje aan meegedaan heb
Eeen fiat Panda is zeer gewild in de verhuur
Dat bedoel ik.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, maar de vraag was: "Waarom zou je dat willen?" Als het bezit en onderhoud van een autonome auto zeer waarschijnlijk duurder is dan het zo nu en dan een voorlaten rijden. Dan sta jij dus dagelijks dat ding schoon te maken terwijl je er maar sporadisch gebruik van maakt. Plus de zorg van ander onderhoud en de kans op vandalisme of iets dergelijks. Laat dat lekker aan een bedrijf over.
Dat is ook wel een punt inderdaad. Ik heb juist een eigen auto, omdat ik het heel leuk vind om in mijn vrjje tijd een stukje te rijden en dus zelf te sturen. Mensen die de auto puur als vervoer van A naar B gebruiken zullen in de toekomst niet snel meer veel geld over hebben om een eigen auto op de oprit te hebben staan.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Waarom zou je dan überhaupt zelf een autonome auto willen hebben als er binnen een paar minuten een autonoom uit een pool voor je klaar kan staan? Ja, het kan een investering zijn waar je geld aan wilt verdienen maar daar zij wel meer opties voor die bovendien mogelijk wat zekerder zijn.
Precies, Ik voorzie een parkeerterrein met een paar honderd auto's die netjes bij toerbeurt geladen worden en waar een mannetje rond loopt voor technisch onderhoud en een paar met stofzuiger en dweil. In de spits alles op de weg en tussendoor dus allerlei onderhoud e.d. plus natuurlijk laden. Dat parkeren kan heel strak gebeuren want er hoeft nooit iemand in of uit en de volgorde is ook niet van belang.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat bedoel ik.
Als je 20.000 van die auto's uitbaat kan je met die schaalgrootte efficiënter werken, inkopen, schoonmaken en sneuvelt er eens 1 dan kan je dat dragen.
Precies. Vergelijk het met motorrijden, gewoon lekker sturen omdat je daar lol in hebt. Maar als al die auto's de wijk uit gaan en elders parkeren heb je ook weer meer ruimte in de wijk.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:11 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat is ook wel een punt inderdaad. Ik heb juist een eigen auto, omdat ik het heel leuk vind om in mijn vrjje tijd een stukje te rijden en dus zelf te sturen. Mensen die de auto puur als vervoer van A naar B gebruiken zullen in de toekomst niet snel meer veel geld over hebben om een eigen auto op de oprit te hebben staan.
De vooruitgang van autonoom rijden is indrukwekkend (zie recente FSD 10.10 video's op YouTube) maar tegelijk ook nog zoveel werk te verzetten.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:33 schreef qajariaq het volgende:
[...]
Maar goed, eerst maar eens de eerste echt autonome auto afwachten en dan zien wat er van dergelijke modellen overblijft.
Inderdaad. Voor mij is het gewoon lekker ontspannen en rustgevend.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Precies. Vergelijk het met motorrijden, gewoon lekker sturen omdat je daar lol in hebt. Maar als al die auto's de wijk uit gaan en elders parkeren heb je ook weer meer ruimte in de wijk.
Maar goed, eerst maar eens de eerste echt autonome auto afwachten en dan zien wat er van dergelijke modellen overblijft.
nee dat je vervoer kunt oproepen zonder irritante sjofeurquote:Op zondag 6 februari 2022 17:39 schreef Ixnay het volgende:
Dit is wat ze willen. En dat we totaal afhankelijk worden van ze.
Exact. Eigenlijk zouden ze parkeren op eigen terrein verplicht moeten stellen. Alleen als je ergens op bezoek bent zou je dan ergens tijdelijk aan de straat mogen staan. Dan hebben we ook gelijk geen discussies meer over hoeveel laadpalen er zouden moeten komen en dat het stroomnetwerk het zogenaamd niet aan zou kunnen.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat je vervoer kunt oproepen zonder irritante sjofeur
en hoeft geen auto aan te schaffen
wil je een auto voor je zelf , koop maar een garage ergens dan of een deelstalling
Definieer 'ze'quote:Op zondag 6 februari 2022 17:39 schreef Ixnay het volgende:
Dit is wat ze willen. En dat we totaal afhankelijk worden van ze.
ookdat autonooom vervoer voor enorme veranderingen zal zorgen en mogelijk en forse wijzigingin hte bestedingspatroon in de westerse wereldquote:Op maandag 24 januari 2022 15:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je overschat de snelheid van technologische ontwikkelingen gigantisch.
Van alle auto's in NL zijn er 3 tot 4% elektrisch. Voor de duidelijkheid: dat zijn er dus niet veel.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vooral garagebedrijven die doekennu al in sneltrein vaart op, doordat electrisch rijden nauwelijks onderhoud behoeft nog en updates en foutmeldingen al van te voren worden gesignaleerd
M'n broers hebben lease-auto's die rijden niet elektrisch, maar daar zit wel zoveel electronica in dat ze naar de merk-garage moeten omdat een gewone garage dat werk niet kan of wil doen of omdat ze garanties kwijt zijn als er iemand anders mee aan het werk gaat.quote:Op maandag 7 februari 2022 14:45 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Van alle auto's in NL zijn er 3 tot 4% elektrisch. Voor de duidelijkheid: dat zijn er dus niet veel.
over 20 jaar is dat 99%quote:Op maandag 7 februari 2022 14:45 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Van alle auto's in NL zijn er 3 tot 4% elektrisch. Voor de duidelijkheid: dat zijn er dus niet veel.
Als ze versneld vervuilende auto's gaan verbieden is die 100 procent veel sneller behaald natuurlijk. 20 jaar duurt natuurlijk veel te lang.quote:
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerdquote:Op maandag 7 februari 2022 15:50 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als ze versneld vervuilende auto's gaan verbieden is die 100 procent veel sneller behaald natuurlijk. 20 jaar duurt natuurlijk veel te lang.
ik denk dat schades ook gaan verdwijnen voor 95quote:Op maandag 7 februari 2022 17:21 schreef qajariaq het volgende:
Een auto is veel meer dan een motor op wielen. De rol van garages, althans het personeel gaat waarschijnlijk wel veranderen maar zeer zeker niet verdwijnen. Er zullen altijd vervangingsonderdelen zijn en schades zijn voorlopig ook de wereld niet uit. Als autobezit gedeeld is dan komt er ook een schoonmaakploeg bij en op kantoor zal je ook altijd mensen nodig hebben voor administratie en acquisitie.
Rollen zullen veranderen maar er blijven altijd mensen aan het werk voor vervoer.
Klopt, de service interval van mijn auto is officieel 30k kilometer. Ik vraag me echt af wat ze bij zo'n beurt daadwerkelijk doen. Alleen wat vloeistoffen checken ofzo lijkt me. Beetje onzinnig om dat iedere 30k kilometer te doen.quote:Op maandag 7 februari 2022 15:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd
dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
je auto aansluiten op de computer en printje uitlezen en je goede olie aftappen om er heeeele dure andere olie in te doenquote:Op maandag 7 februari 2022 18:22 schreef Fisherman het volgende:
K
[..]
Klopt, de service interval van mijn auto is officieel 30k kilometer. Ik vraag me echt af wat ze bij zo'n beurt daadwerkelijk doen. Alleen wat vloeistoffen checken ofzo lijkt me. Beetje onzinnig om dat iedere 30k kilometer te doen.
Mijn auto is elektrisch. Welke olie zouden ze dan aftappen en weer vullen?quote:Op maandag 7 februari 2022 18:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je auto aansluiten op de computer en printje uitlezen en je goede olie aftappen om er heeeele dure andere olie in te doen
Garages zullen zich uiteraard moeten gaan specialiseren in electromotoren.quote:Op maandag 7 februari 2022 15:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd
dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
bij verbrandingsmotorenquote:Op maandag 7 februari 2022 18:27 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Mijn auto is elektrisch. Welke olie zouden ze dan aftappen en weer vullen?
het enige dat blijft zijn de BANDEN, de en /de oplichter garages die blijven ookquote:Op dinsdag 8 februari 2022 10:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Garages zullen zich uiteraard moeten gaan specialiseren in electromotoren.
Verder hebben elektrische auto's ook gewoon onderdelen als remschijven, wiellagers, draagarmen en dergelijke, dus daar blijft wat onderhoud aan nodig. Alleen véél minder dan voorheen.
Zoals ik al zei zullen onderdelen als remschijven, draagarmen, wiellagers en andere onderdelen van het onderstel ook nog steeds blijven bestaan.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 11:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het enige dat blijft zijn de BANDEN, de en /de oplichter garages die blijven ook
garages leven van olie verversen en radiator lekken , distributie ketting inkorten en dergelijke shit onzinquote:Op dinsdag 8 februari 2022 11:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zoals ik al zei zullen onderdelen als remschijven, draagarmen, wiellagers en andere onderdelen van het onderstel ook nog steeds blijven bestaan.
Ik weet niet waar jij je informatie uithaalt, maar de laatste keer dat ik het checkte, kostte een Go Sharing scooter in Alkmaar gemiddeld 24ct per minuut. Ook keert Go Sharing binnenkort juist terug naar Groningen, nu ze weer een vergunning bemachtigd hebben.quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
(nog) geen autobezit, maar toch: In Alkmaar is sinds deze week Go-sharing gestart met het plaatsen van 125 electrische deelscooters.
Sinds gisteren staat er een in het bos waarbij de eerste onderdelen er al af gejat zijn.
Zag er ook al een in Castricum, bij een groot kruispunt staan. kortom; dit gaat net zo'n puinhoop worden als in Apeldoorn en Groningen.
Ik begrijp dat iedereen 15 minuten gratis rijden krijgt om het uit te proberen? Na 15 minuten dumpt men de scooter en gaat lopend verder. Het immers daarna 1 euro per minuut.
Maargoed, in Groningen is men al gestopt met Go-Sharing, lees ik.
Ah, verwarrend, het starttarief is 1 euro. Er staat dat de minuutprijs vanaf 0,24 euro is. Ik las een review van iemand die een rit had gemaakt en dat bleek best duur.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:42 schreef exelletor het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij je informatie uithaalt, maar de laatste keer dat ik het checkte, kostte een Go Sharing scooter in Alkmaar gemiddeld 24ct per minuut. Ook keert Go Sharing binnenkort juist terug naar Groningen, nu ze weer een vergunning bemachtigd hebben.
Ik ben overigens geen Go Sharing fanboy en rij voor dat geld liever in een auto, maar het is momenteel wel veruit de grootste aanbieder van gemotoriseerde "zwevende" voertuigen in ons land.
Je kan het off-topic vinden, maar ik zal toch mijn kijk op de zaken opschrijven. Ik heb niet de gehele reeks gelezen, maar mijn eerste indruk is dat je autonoom rijden als een heilige graal ziet - als een Tesla mij en jou rond kan rijden, dan doet iedereen zijn auto weg, omdat je opeens on-demand vervoer van A naar B kan bestellen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.
Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.
Waarom?
- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")
Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.
Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.
Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is.
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.quote:Op zondag 17 juli 2022 16:48 schreef denattedweil het volgende:
Allemaal leuk dat de technologie zo snel gaat maar de bevolking is hier gewoon niet aan toe.
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.quote:Voor heel veel mensen is het sowieso onbetaalbaar en er is nog lang niet genoeg elektrische energie beschikbaar om te kunnen voldoen aan de vraag. Wij hebben nu al problemen om extra laadpalen te krijgen op het werk, laat staan als iedereen "om" is naar elektrisch.
Autonoom rijden is vooral bedoeld om jaarlijks ruim 1,2 miljoen verkeersdoden te voorkomen.quote:Daarnaast moet je dit ook niet willen, tenzij je als zombie door het leven wilt gaan.
Mensen worden nog luier, hebben het liefst overal een app voor en zijn nog te beroerd om handmatig een lampje aan te doen
Ik geloof niet dat ik ooit meemaak dat we volledig autonoom rijden. Er wordt veel te veel verdiend aan fossiele brandstof.quote:Op zondag 17 juli 2022 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.
Een deel van de bevolking zal er niet aan toe zijn maar het is ook niet van vandaag op morgen.
[..]
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.
[..]
Autonoom rijden heeft niets met de brandstof te maken.quote:Op zondag 17 juli 2022 17:28 schreef denattedweil het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik ooit meemaak dat we volledig autonoom rijden. Er wordt veel te veel verdiend aan fossiele brandstof.
Er worden EV's ingezet momenteel maar je kan net zo goed een ICE autonoom maken.quote:Daarnaast is autonoom rijden niet inherent verbonden aan elektriciteit?
De bedoeling van autonoom rijden is juist dat de voertuigen zich binnen de bestaande infrastructuur / wegennet kunnen redden.quote:Voordat je massaal om kunt naar autonoom moet de infrastructuur het wel toelaten
Duidelijke strepen en borden zijn op zich voldoende, al laat Tesla met FSD bèta in de USA zien dat je ook op wegen zonder strepen prima rechts kan houden en obstakels kan vermijden.quote:Op zondag 17 juli 2022 17:38 schreef Tijn het volgende:
Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is waarom de infrastructuur niet wordt aangepast op autonoom rijden. Met wat beacons in het wegdek oid, met metadata over de omstandigheden kan zo'n zelfrijdende auto veel beter en veiliger functioneren. Natuurlijk vergt dat een investering, maar de technologie in de auto kan dan een stuk eenvoudiger en daarmee goedkoper zijn. Plus dat het waarschijnlijk stabieler werkt.
Tja, ik weet niet hoor. Ik zie toch regelmatig filmpjes voorbij komen van autonoom rijdende voertuigen die de meest bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen.quote:Op zondag 17 juli 2022 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Duidelijke strepen en borden zijn op zich voldoende, al laat Tesla met FSD bèta in de USA zien dat je ook op wegen zonder strepen prima rechts kan houden en obstakels kan vermijden.
Ik zie ook regelmatig automobilisten bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen, daarom vallen er o.a. ook ruim 1,2 miljoen doden per jaar in het verkeer.quote:Op zondag 17 juli 2022 18:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet hoor. Ik zie toch regelmatig filmpjes voorbij komen van autonoom rijdende voertuigen die de meest bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen.
Voor zover daaar behoefte aan zou zijn is het handiger om 100 autnomen het centrum binnen te laten dan 1000 golfjes of zo. Passagier uit laten stappen op bestemming en het gros van die 1000 kan onmiddellijk weer de stad uit. Die Golfjes zoeken allen parkeerruimte voor er iemand uit stapt.quote:Op zondag 17 juli 2022 16:22 schreef exelletor het volgende:
Top! Echter, je kan niet met 1000 Tesla's tegelijkertijd het centrum van Amsterdam binnenrijden,
Dat is wel een beetje een drogreden, he. Als ik merk dat zo'n autonoom systeem slechter rijd dan ik zelf doe, met een kans op brokken omdat-ie soms rare beslissingen neemt, stap ik niet zonder zorgen in zo'n auto.quote:Op zondag 17 juli 2022 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie ook regelmatig automobilisten bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen, daarom vallen er o.a. ook ruim 1,2 miljoen doden per jaar in het verkeer.
Natuurlijk is het nog niet perfect.
Maar kijk je naar de eerste video's van een Waymo of Tesla FSD bèta en je kijkt naar de vooruitgang van nu dan zie je dat er toch wel grote stappen zijn gezet, ondanks dat het soms nog duidelijk laat zien dat het niet af is.
Ja, uiteraard.quote:Op zondag 17 juli 2022 20:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje een drogreden, he. Als ik merk dat zo'n autonoom systeem slechter rijd dan ik zelf doe, met een kans op brokken omdat-ie soms rare beslissingen neemt, stap ik niet zonder zorgen in zo'n auto.
Vraag: welk nut levert het op?quote:Op zondag 17 juli 2022 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.
Een deel van de bevolking zal er niet aan toe zijn maar het is ook niet van vandaag op morgen.
[..]
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.
[..]
Autonoom rijden is vooral bedoeld om jaarlijks ruim 1,2 miljoen verkeersdoden te voorkomen.
Mensen zijn slechte chauffeurs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |