abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 februari 2022 @ 15:12:24 #65
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203555345
quote:
6s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:45 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Van alle auto's in NL zijn er 3 tot 4% elektrisch. Voor de duidelijkheid: dat zijn er dus niet veel.
over 20 jaar is dat 99%
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203555925
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
over 20 jaar is dat 99%
Als ze versneld vervuilende auto's gaan verbieden is die 100 procent veel sneller behaald natuurlijk. 20 jaar duurt natuurlijk veel te lang.
  maandag 7 februari 2022 @ 15:59:56 #68
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203556068
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:50 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Als ze versneld vervuilende auto's gaan verbieden is die 100 procent veel sneller behaald natuurlijk. 20 jaar duurt natuurlijk veel te lang.
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd

dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203556938
Een auto is veel meer dan een motor op wielen. De rol van garages, althans het personeel gaat waarschijnlijk wel veranderen maar zeer zeker niet verdwijnen. Er zullen altijd vervangingsonderdelen zijn en schades zijn voorlopig ook de wereld niet uit. Als autobezit gedeeld is dan komt er ook een schoonmaakploeg bij en op kantoor zal je ook altijd mensen nodig hebben voor administratie en acquisitie.

Rollen zullen veranderen maar er blijven altijd mensen aan het werk voor vervoer.
  maandag 7 februari 2022 @ 18:21:36 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203557533
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:21 schreef qajariaq het volgende:
Een auto is veel meer dan een motor op wielen. De rol van garages, althans het personeel gaat waarschijnlijk wel veranderen maar zeer zeker niet verdwijnen. Er zullen altijd vervangingsonderdelen zijn en schades zijn voorlopig ook de wereld niet uit. Als autobezit gedeeld is dan komt er ook een schoonmaakploeg bij en op kantoor zal je ook altijd mensen nodig hebben voor administratie en acquisitie.

Rollen zullen veranderen maar er blijven altijd mensen aan het werk voor vervoer.
ik denk dat schades ook gaan verdwijnen voor 95

ik ken kantoren waar de administratie nauwelijks mog een mensenhand nodig heeft
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203557544
K
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd

dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
Klopt, de service interval van mijn auto is officieel 30k kilometer. Ik vraag me echt af wat ze bij zo'n beurt daadwerkelijk doen. Alleen wat vloeistoffen checken ofzo lijkt me. Beetje onzinnig om dat iedere 30k kilometer te doen.
  maandag 7 februari 2022 @ 18:25:12 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203557578
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:22 schreef Fisherman het volgende:
K
[..]
Klopt, de service interval van mijn auto is officieel 30k kilometer. Ik vraag me echt af wat ze bij zo'n beurt daadwerkelijk doen. Alleen wat vloeistoffen checken ofzo lijkt me. Beetje onzinnig om dat iedere 30k kilometer te doen.
je auto aansluiten op de computer en printje uitlezen en je goede olie aftappen om er heeeele dure andere olie in te doen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203557603
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je auto aansluiten op de computer en printje uitlezen en je goede olie aftappen om er heeeele dure andere olie in te doen
Mijn auto is elektrisch. Welke olie zouden ze dan aftappen en weer vullen?
pi_203565213
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd

dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
Garages zullen zich uiteraard moeten gaan specialiseren in electromotoren.

Verder hebben elektrische auto's ook gewoon onderdelen als remschijven, wiellagers, draagarmen en dergelijke, dus daar blijft wat onderhoud aan nodig. Alleen véél minder dan voorheen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:41:45 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203566881
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:27 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Mijn auto is elektrisch. Welke olie zouden ze dan aftappen en weer vullen?
bij verbrandingsmotoren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:42:56 #76
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203566902
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Garages zullen zich uiteraard moeten gaan specialiseren in electromotoren.

Verder hebben elektrische auto's ook gewoon onderdelen als remschijven, wiellagers, draagarmen en dergelijke, dus daar blijft wat onderhoud aan nodig. Alleen véél minder dan voorheen.
het enige dat blijft zijn de BANDEN, de en /de oplichter garages die blijven ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203567130
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het enige dat blijft zijn de BANDEN, de en /de oplichter garages die blijven ook
Zoals ik al zei zullen onderdelen als remschijven, draagarmen, wiellagers en andere onderdelen van het onderstel ook nog steeds blijven bestaan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:02:21 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203567330
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zoals ik al zei zullen onderdelen als remschijven, draagarmen, wiellagers en andere onderdelen van het onderstel ook nog steeds blijven bestaan.
garages leven van olie verversen en radiator lekken , distributie ketting inkorten en dergelijke shit onzin
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203567827
Eigenlijk horen EV discussies niet in dit topic ;)
Het gaat echt om de voortgang en gevolgen van autonoom rijden.
pi_205208805
Bij het ene project loopt het wat soepeler dan bij het andere...

twitter
pi_205341925
(nog) geen autobezit, maar toch: In Alkmaar is sinds deze week Go-sharing gestart met het plaatsen van 125 electrische deelscooters.

Sinds gisteren staat er een in het bos waarbij de eerste onderdelen er al af gejat zijn.
Zag er ook al een in Castricum, bij een groot kruispunt staan. kortom; dit gaat net zo'n puinhoop worden als in Apeldoorn en Groningen.

Ik begrijp dat iedereen 15 minuten gratis rijden krijgt om het uit te proberen? Na 15 minuten dumpt men de scooter en gaat lopend verder. Het immers daarna 1 euro per minuut.

Maargoed, in Groningen is men al gestopt met Go-Sharing, lees ik.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_205362900
De eerste groene Go-sharing deelscooters liggen al in de gracht in Alkmaar.
En in Rotterdam is een dode gevallen door een aanrijding met een deelscooter.
https://www.ad.nl/rotterd(...)elmonde-br~a21eba11/

Bestuurders van deelscooters rijden altijd op maximale snelheid en stoppen niet voor een rood stoplicht. Het kost immers 0,24 euro per minuut en de teller loopt door.
Regelmatig is de bestuurder van een deelscooter niet de huurder. Dit maakt de deelscooter, vaak bereden onder invloed van drank/drugs, niet alleen een irritatie met parkeren maar ook een gevaar voor ander wegverkeer.
Hoe zit het eigenlijk als je een aanrijding krijgt met zo'n ding?



[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 17-07-2022 09:57:17 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_205364182
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 17:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
(nog) geen autobezit, maar toch: In Alkmaar is sinds deze week Go-sharing gestart met het plaatsen van 125 electrische deelscooters.

Sinds gisteren staat er een in het bos waarbij de eerste onderdelen er al af gejat zijn.
Zag er ook al een in Castricum, bij een groot kruispunt staan. kortom; dit gaat net zo'n puinhoop worden als in Apeldoorn en Groningen.

Ik begrijp dat iedereen 15 minuten gratis rijden krijgt om het uit te proberen? Na 15 minuten dumpt men de scooter en gaat lopend verder. Het immers daarna 1 euro per minuut.

Maargoed, in Groningen is men al gestopt met Go-Sharing, lees ik.
Ik weet niet waar jij je informatie uithaalt, maar de laatste keer dat ik het checkte, kostte een Go Sharing scooter in Alkmaar gemiddeld 24ct per minuut. Ook keert Go Sharing binnenkort juist terug naar Groningen, nu ze weer een vergunning bemachtigd hebben.

Ik ben overigens geen Go Sharing fanboy en rij voor dat geld liever in een auto, maar het is momenteel wel veruit de grootste aanbieder van gemotoriseerde "zwevende" voertuigen in ons land.
pi_205365900
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 22:42 schreef exelletor het volgende:

[..]
Ik weet niet waar jij je informatie uithaalt, maar de laatste keer dat ik het checkte, kostte een Go Sharing scooter in Alkmaar gemiddeld 24ct per minuut. Ook keert Go Sharing binnenkort juist terug naar Groningen, nu ze weer een vergunning bemachtigd hebben.

Ik ben overigens geen Go Sharing fanboy en rij voor dat geld liever in een auto, maar het is momenteel wel veruit de grootste aanbieder van gemotoriseerde "zwevende" voertuigen in ons land.
Ah, verwarrend, het starttarief is 1 euro. Er staat dat de minuutprijs vanaf 0,24 euro is. Ik las een review van iemand die een rit had gemaakt en dat bleek best duur.

voor wat betreft Groningen moet Go-sharing de deelscooters op een terrein aanbieden. het zal daarmee een reguliere scooter-verhuurdienst worden.

het is toch doffe ellende dit? wat mij zo verbaasd is dat die dingen op willekeurige plekken gedumpt worden. Dat doet mij denken dat dan de gratis proef-minuten op zijn en de persoon lopend verder gaat. In Apeldoorn zag ik 5 deelscooters staan bij een middelgroot kruispunt buiten de bebouwde kom. Voor wie is dat nou de bestemming.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 17 juli 2022 @ 09:59:42 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205365910
Volgens mij worden ze vooral door het bedrijf als soort van reclamebord op bizarre plekken geplaatst.
Dat is simpelweg wat er mis mee is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205365914
Het is allemaal interessant maar wel off topic. Je zou er een topic over kunnen openen.

Dit topic gaat over de gevolgen van autonoom rijdende voertuigen, niet over deelscooters.
  zondag 17 juli 2022 @ 16:22:10 #88
387249 exelletor
exelleren?
pi_205368933
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is.
Je kan het off-topic vinden, maar ik zal toch mijn kijk op de zaken opschrijven. Ik heb niet de gehele reeks gelezen, maar mijn eerste indruk is dat je autonoom rijden als een heilige graal ziet - als een Tesla mij en jou rond kan rijden, dan doet iedereen zijn auto weg, omdat je opeens on-demand vervoer van A naar B kan bestellen.

Ik ben van mening dat autobezit gaat verdwijnen, maar niet dat het alleen door het autonoom rijden ingeleid gaat worden. Het zal daaraan bijdragen, maar mijns inziens is het niet de belangrijkste drijfveer.

Je kan even kijken naar welke ontwikkelingen er nu zijn. Stel dat Klaas in Eindhoven woont en in Amsterdam werkt. Klaas kan nu al bij een "wit-oranje" autoverhuurder een auto bestellen die vervolgens voor zijn voordeur wordt afgeleverd. Hij kan ermee naar zijn werk rijden, waarna oma ermee naar haar kleinkinderen rijdt. 's middags staat er een andere of dezelfde auto klaar waarmee Klaas naar huis kan rijden. Wat voegen zelfrijdende auto's toe? De "bezorg"kosten zullen omlaag kunnen (7,50 bij de betreffende aanbieder), de levertermijn gaat omlaag (nu 3-12 uur en dat is natuurlijk niet on-demand) en de auto hoeft niet op een A-locatie geparkeerd te worden. Zelf maak ik al jaren gebruik van zulke diensten, maar ze zijn in dit land momenteel een niche. Als ik in mijn omgeving rondvraag, dan hoor ik de volgende argumenten:

- Ze zijn duur
- Angst voor rommel van anderen
- Hoe om te gaan met allerlei spullen in de auto?

Zelfrijdende auto's zullen deze diensten wat goedkoper maken, voornamelijk omdat de terugbrengzone uitgebreid kan worden, maar niet supergoedkoop. Stel dat je op het platteland woont, met een bevolkingsdichteheid van 8 personen per vierkante kilometer, zal een auto veel extra kilometers moeten maken om je op te halen of weer af te zetten. Verder zijn de wasstraten ook niet gratis en ook de overhead moet betaald worden. Dan heb je nog de extra investeringen in infrastructuur om een auto zelfstandig te laten opladen. Al neem je een vloot van 20.000 auto's, het zijn nog altijd substantieele kosten. Dan de onderste twee punten. De netheid van een auto doet mij vrij weinig, maar ik ken een hoop mensen die daarom een voorkeur hebben voor een eigen auto. Als ik nu een auto huur, dan weet ik van te voren niet hoe schoon die gaat zijn. Dan kun je wel gaan werken met boetes etc. (gebeurt nu al), maar ook ik zal vast weleens een klokhuis, een kabeltje of een waterflesje achtergelaten hebben. Ik word er niet vrolijk vak als ik daarvoor elke keer een forse boete zou moeten betalen. Stel dat je kinderen hebt, dan wil je vaak een wat grotere auto en wil je daar ook kinderstoeltjes erin zetten. Dan zijn er twee opties: je laat men steeds hun zooi sjouwen (onhandig) of je biedt aparte auto's met de juiste inrichting (die zijn schaarser, moeten meer km's rijden en dus duurder) Je hebt ook mensen die honden houden en met die honden naar het strand willen. Betalen voor stofzuigen na elk ritje is niet bepaald goedkoop. Wat ik wil zeggen, om deze diensten te laten slagen, moet een eigen auto veel duurder worden. Momenteel parkeert zo'n beetje heel Nederland (bijna) gratis voor de deur. Zelfs in het centrum van Amsterdam kost een parkeervergunning nog geen 50 euro per maand. Maak je daar 500 van, dan moet Jan Modaal toch eens na gaan denken over een alternatief.

Dat gezegd hebbende, een auto blijft een individueel vervoersmiddel en daarmee best duur. Ik kan niet wachten totdat wij verlost zijn van bussen die eens per uur rijden en het gedrocht dat aanvullend openbaar vervoer heet. Met ViaVan (groot in Londen, heeft helaas corona in Nederland niet overleefd) of Uber Bus (kwam het in Egypte tegen), kun je met meerdere mensen die dezelfde kant opgaan een rit delen. Als er straks geen chauffeur aan te pas hoeft te komen, dan worden deze diensten goedkoper en dus populairder. Top! Echter, je kan niet met 1000 Tesla's tegelijkertijd het centrum van Amsterdam binnenrijden, dus het OV blijft wel degelijk belangrijk. De vervoerscapaciteit van een trein, metro is veel groter. Wellicht dat als voertuigen geen afstand hoeven te houden, zoiets als de tram overbodig wordt.
  zondag 17 juli 2022 @ 16:48:44 #89
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_205369264
Allemaal leuk dat de technologie zo snel gaat maar de bevolking is hier gewoon niet aan toe.

Voor heel veel mensen is het sowieso onbetaalbaar en er is nog lang niet genoeg elektrische energie beschikbaar om te kunnen voldoen aan de vraag. Wij hebben nu al problemen om extra laadpalen te krijgen op het werk, laat staan als iedereen "om" is naar elektrisch.

Daarnaast moet je dit ook niet willen, tenzij je als zombie door het leven wilt gaan.

Mensen worden nog luier, hebben het liefst overal een app voor en zijn nog te beroerd om handmatig een lampje aan te doen
pi_205369417
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 16:48 schreef denattedweil het volgende:
Allemaal leuk dat de technologie zo snel gaat maar de bevolking is hier gewoon niet aan toe.
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.

Een deel van de bevolking zal er niet aan toe zijn maar het is ook niet van vandaag op morgen.

quote:
Voor heel veel mensen is het sowieso onbetaalbaar en er is nog lang niet genoeg elektrische energie beschikbaar om te kunnen voldoen aan de vraag. Wij hebben nu al problemen om extra laadpalen te krijgen op het werk, laat staan als iedereen "om" is naar elektrisch.
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.

quote:
Daarnaast moet je dit ook niet willen, tenzij je als zombie door het leven wilt gaan.

Mensen worden nog luier, hebben het liefst overal een app voor en zijn nog te beroerd om handmatig een lampje aan te doen
Autonoom rijden is vooral bedoeld om jaarlijks ruim 1,2 miljoen verkeersdoden te voorkomen.
Mensen zijn slechte chauffeurs.
  zondag 17 juli 2022 @ 17:28:28 #91
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_205369739
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.

Een deel van de bevolking zal er niet aan toe zijn maar het is ook niet van vandaag op morgen.
[..]
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.
[..]
Ik geloof niet dat ik ooit meemaak dat we volledig autonoom rijden. Er wordt veel te veel verdiend aan fossiele brandstof.

Daarnaast is autonoom rijden niet inherent verbonden aan elektriciteit? Voordat je massaal om kunt naar autonoom moet de infrastructuur het wel toelaten
  zondag 17 juli 2022 @ 17:38:18 #92
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205369863
Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is waarom de infrastructuur niet wordt aangepast op autonoom rijden. Met wat beacons in het wegdek oid, met metadata over de omstandigheden kan zo'n zelfrijdende auto veel beter en veiliger functioneren. Natuurlijk vergt dat een investering, maar de technologie in de auto kan dan een stuk eenvoudiger en daarmee goedkoper zijn. Plus dat het waarschijnlijk stabieler werkt.
pi_205370382
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 17:28 schreef denattedweil het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat ik ooit meemaak dat we volledig autonoom rijden. Er wordt veel te veel verdiend aan fossiele brandstof.
Autonoom rijden heeft niets met de brandstof te maken.

quote:
Daarnaast is autonoom rijden niet inherent verbonden aan elektriciteit?
Er worden EV's ingezet momenteel maar je kan net zo goed een ICE autonoom maken.

quote:
Voordat je massaal om kunt naar autonoom moet de infrastructuur het wel toelaten
De bedoeling van autonoom rijden is juist dat de voertuigen zich binnen de bestaande infrastructuur / wegennet kunnen redden.
pi_205370401
quote:
2s.gif Op zondag 17 juli 2022 17:38 schreef Tijn het volgende:
Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is waarom de infrastructuur niet wordt aangepast op autonoom rijden. Met wat beacons in het wegdek oid, met metadata over de omstandigheden kan zo'n zelfrijdende auto veel beter en veiliger functioneren. Natuurlijk vergt dat een investering, maar de technologie in de auto kan dan een stuk eenvoudiger en daarmee goedkoper zijn. Plus dat het waarschijnlijk stabieler werkt.
Duidelijke strepen en borden zijn op zich voldoende, al laat Tesla met FSD bèta in de USA zien dat je ook op wegen zonder strepen prima rechts kan houden en obstakels kan vermijden.
  zondag 17 juli 2022 @ 18:22:14 #95
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205370513
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Duidelijke strepen en borden zijn op zich voldoende, al laat Tesla met FSD bèta in de USA zien dat je ook op wegen zonder strepen prima rechts kan houden en obstakels kan vermijden.
Tja, ik weet niet hoor. Ik zie toch regelmatig filmpjes voorbij komen van autonoom rijdende voertuigen die de meest bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen.
pi_205370566
quote:
2s.gif Op zondag 17 juli 2022 18:22 schreef Tijn het volgende:

[..]
Tja, ik weet niet hoor. Ik zie toch regelmatig filmpjes voorbij komen van autonoom rijdende voertuigen die de meest bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen.
Ik zie ook regelmatig automobilisten bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen, daarom vallen er o.a. ook ruim 1,2 miljoen doden per jaar in het verkeer.

Natuurlijk is het nog niet perfect.

Maar kijk je naar de eerste video's van een Waymo of Tesla FSD bèta en je kijkt naar de vooruitgang van nu dan zie je dat er toch wel grote stappen zijn gezet, ondanks dat het soms nog duidelijk laat zien dat het niet af is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')