abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203298620
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie? (Oude poll werkt niet meer, nieuwe aangemaakt):

POLL

Voortgang autonoom rijden anno 2022:






[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2022 12:09:20 ]
  vrijdag 21 januari 2022 @ 12:06:10 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_203298666
Ik was een paar jaar geleden optimistischer over zelfrijdende auto's dan ik nu ben, eerlijk gezegd. Er is imho weinig terechtgekomen van de beloftes die zijn gemaakt.
pi_203298727
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:06 schreef Tijn het volgende:
Ik was een paar jaar geleden optimistischer over zelfrijdende auto's dan ik nu ben, eerlijk gezegd. Er is imho weinig terechtgekomen van de beloftes die zijn gemaakt.
Pareto blijkt ook toe te slaan bij de ontwikkeling van autonoom rijden ;)
pi_203299370
Eens met @Tijn.

Elektriek zie ik wel binnen een paar jaar de plof uit de markt drukken maar het autonoom rijden en daarmee het bezit laten afnemen kan nog wel eens een tijdje duren. Het is toch allemaal wat ingewikkelder dan gedacht. Bovendien moet er flink aan verdiend worden voorlopig dus wordt het niet vlot voor de massa beschikbaar. Je krijgt dan eerst de fase dat autonome taxi's nauwelijks goedkoper zijn dan een uber.

Wat ik in de OP mis is de enorme ruimtebesparing omdat er niet meer in de stad geparkeerd hoeft te worden. Dat kan wel eens ongeveer het meest ingrijpende gevolg zijn van autonoom rijden.
pi_203299484
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:53 schreef qajariaq het volgende:
Eens met @:Tijn.

Elektriek zie ik wel binnen een paar jaar de plof uit de markt drukken maar het autonoom rijden en daarmee het bezit laten afnemen kan nog wel eens een tijdje duren. Het is toch allemaal wat ingewikkelder dan gedacht. Bovendien moet er flink aan verdiend worden voorlopig dus wordt het niet vlot voor de massa beschikbaar. Je krijgt dan eerst de fase dat autonome taxi's nauwelijks goedkoper zijn dan een uber.

Wat ik in de OP mis is de enorme ruimtebesparing omdat er niet meer in de stad geparkeerd hoeft te worden. Dat kan wel eens ongeveer het meest ingrijpende gevolg zijn van autonoom rijden.
Parkeren staat idd niets over in de OP maar het is sowieso in deel 1 van deze reeks wel behandeld.

Maar je hebt gelijk: parkeergarages kunnen over 20 jaar misschien wel sluiten.
Of ze worden verkocht en ingezet als uitvalsbasis (parkeren, laden, cleaning, onderhoud) voor die autonome voertuigen.
pi_203301042
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Parkeren staat idd niets over in de OP maar het is sowieso in deel 1 van deze reeks wel behandeld.

Maar je hebt gelijk: parkeergarages kunnen over 20 jaar misschien wel sluiten.
Of ze worden verkocht en ingezet als uitvalsbasis (parkeren, laden, cleaning, onderhoud) voor die autonome voertuigen.
Parkeergarages lijken me nou net wel nuttig, maar al die parkeerplekken in de stad en in het drop niet. Veel logischer om centrale plekken te hebben vanwaar binnen 5 minuten een auto aan kan komen snorren.
pi_203301841
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 14:55 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Parkeergarages lijken me nou net wel nuttig, maar al die parkeerplekken in de stad en in het drop niet. Veel logischer om centrale plekken te hebben vanwaar binnen 5 minuten een auto aan kan komen snorren.
Ik verwacht dat je op goedkope locaties parkeer, laad cq onderhoud terreinen krijgt en dat een strategisch aantal leeg door de stad blijft rijden of op kleine parkeerlocaties een paar auto's opgesteld blijven staan voor direct gebruik. Je gaat niet een dure stads locatie gebruiken voor zaken die ook vijf km verderop kunnen.

Er zal vast wel een algoritme ontstaan van hoeveel wagens je wanneer en waar beschikbaar moet hebben. De rest kan gaan laden buiten de stad. Alleen in de spits heb je alles nodig.

Omdat vervoer over korte afstand goedkoper en simpeler wordt zal je ook meer woon-werkverkeer met de trein krijgen, 'the last mile' kan dan aan beide kanten met een auto.
pi_203325742
Leuk om te zien hoeveel FSD al kan en hoeveel het nog moet leren:

pi_203342466
Iets gaat niet zomaar weg. Iets gaat pas weg, als de vraag erna verdwijnt. Veel mensen vinden autorijden leuk. Uiteraard zal het na verloop van tijd vast verdwijnen, maar ik gok dat dat moment nog erg lang op zich laat wachten.
pi_203343396
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:46 schreef theunderdog het volgende:
Iets gaat niet zomaar weg. Iets gaat pas weg, als de vraag erna verdwijnt. Veel mensen vinden autorijden leuk. Uiteraard zal het na verloop van tijd vast verdwijnen, maar ik gok dat dat moment nog erg lang op zich laat wachten.
Het zal in fasen gebeuren.

Veel taxichauffeurs zullen hun werk kwijtraken als TaaS met autonome voertuigen z'n intrede doet.
Transport en bezorging zal je die trend ook zien, ligt er ook wat aan of er iemand nodig is om te laden en te lossen maar bij een autonoom voertuig hoeft dat niet iemand met een rijbewijs te zijn natuurlijk.

In grote steden is het hebben van een auto niet altijd nodig of praktisch ivm het parkeerbeleid, vergunningen, etc.
De kans is wel groot dat daar veel mensen hun auto wegdoen als je altijd over een voertuig (op maat) kan beschikken als het nodig is.

En uiteindelijk komt er dan een fase dat er 500 doden per jaar vallen door mensen die voertuigen besturen en slechts een handvol door autonome voertuigen en dan gaat men autorijden gewoon verbieden of uit de markt prijzen (verzekeringspremies hoger, belastingen hoger, etc).

Of dat nu over 20 of 50 jaar is, is natuurlijk niet te voorspellen.
pi_203346416
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zal in fasen gebeuren.

Veel taxichauffeurs zullen hun werk kwijtraken als TaaS met autonome voertuigen z'n intrede doet.
Transport en bezorging zal je die trend ook zien, ligt er ook wat aan of er iemand nodig is om te laden en te lossen maar bij een autonoom voertuig hoeft dat niet iemand met een rijbewijs te zijn natuurlijk.

In grote steden is het hebben van een auto niet altijd nodig of praktisch ivm het parkeerbeleid, vergunningen, etc.
De kans is wel groot dat daar veel mensen hun auto wegdoen als je altijd over een voertuig (op maat) kan beschikken als het nodig is.

En uiteindelijk komt er dan een fase dat er 500 doden per jaar vallen door mensen die voertuigen besturen en slechts een handvol door autonome voertuigen en dan gaat men autorijden gewoon verbieden of uit de markt prijzen (verzekeringspremies hoger, belastingen hoger, etc).

Of dat nu over 20 of 50 jaar is, is natuurlijk niet te voorspellen.
Je overschat de snelheid van technologische ontwikkelingen gigantisch.
pi_203346485
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je overschat de snelheid van technologische ontwikkelingen gigantisch.
Hij zegt juist dat hij de snelheid niet in kan schatten?
  maandag 24 januari 2022 @ 15:59:09 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203346529
Ik denk het wel. Of dat het komend decennium is denk ik dan weer niet. Maar het zou mij niet verbazen dat als je vervoer nodig hebt deze gewoon oproept en dan een ritje afneemt. Volledig geautomatiseerd.

Ook denk ik niet dat dit voor iedereen is weggelegd. Ik woon bijvoorbeeld niet geheel handig, maar als je in een grotere stad woont is dit echt wel een alternatief.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203348182
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:46 schreef theunderdog het volgende:
Iets gaat niet zomaar weg. Iets gaat pas weg, als de vraag erna verdwijnt. Veel mensen vinden autorijden leuk. Uiteraard zal het na verloop van tijd vast verdwijnen, maar ik gok dat dat moment nog erg lang op zich laat wachten.
Ik vraag me af hoeveel mensen autorijden echt zo leuk vinden dat ze het dagelijks willen doen. Het is ook wel heel aantrekkelijk als je in de auto naar je werk nog ff een tukkie kan doen of alvast met werken kunt beginnen.

Misschien wordt zelf sturen wel een weekend ding zoals je nu motorrijders hebt.

Maar het echte omslagpunt heeft altijd met geld te maken. Als de gedeelde 'autoauto' goedkoper is dan zelf rijden en niet op comfort (zoals wachttijd) inlevert dan is het heel vlot om. Al verwacht ik eerst de omslag naar elektrisch rijden, wat mogelijk wel binnen één of twee jaar omslaat voor nieuwe auto's. De uitfasering van plof laat dan een jaar of tien op zich wachten, geen twintig want benzine wordt dan steeds lastiger te verkrijgen en dus ook rap duurder.

Iets gaat niet zomaar weg maar de mobiele telefoon is indertijd binnen vijf jaar ingeruild geworden door de smartfoon om maar een voorbeeld te noemen. Ook het POTS (plain old telephone system) telefoonverkeer was opeens vrij rap verdwenen omdat telefoneren via internet wel heel erg goedkoper was geworden.
pi_203348240
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik vraag me af hoeveel mensen autorijden echt zo leuk vinden dat ze het dagelijks willen doen. Het is ook wel heel aantrekkelijk als je in de auto naar je werk nog ff een tukkie kan doen of alvast met werken kunt beginnen.

Misschien wordt zelf sturen wel een weekend ding zoals je nu motorrijders hebt.

Maar het echte omslagpunt heeft altijd met geld te maken. Als de gedeelde 'autoauto' goedkoper is dan zelf rijden en niet op comfort (zoals wachttijd) inlevert dan is het heel vlot om. Al verwacht ik eerst de omslag naar elektrisch rijden, wat mogelijk wel binnen één of twee jaar omslaat voor nieuwe auto's. De uitfasering van plof laat dan een jaar of tien op zich wachten, geen twintig want benzine wordt dan steeds lastiger te verkrijgen en dus ook rap duurder.

Iets gaat niet zomaar weg maar de mobiele telefoon is indertijd binnen vijf jaar ingeruild geworden door de smartfoon om maar een voorbeeld te noemen. Ook het POTS (plain old telephone system) telefoonverkeer was opeens vrij rap verdwenen omdat telefoneren via internet wel heel erg goedkoper was geworden.
Op den duur vast. Maar voordat wij technologisch zo ver zijn dat een zelfrijdende auto volledig betrouwbaar op de weg kan, zijn wij 100 jaar verder.
pi_203348272
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Op den duur vast. Maar voordat wij technologisch zo ver zijn dat een zelfrijdende auto volledig betrouwbaar op de weg kan, zijn wij 100 jaar verder.
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
pi_203348281
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
Haha lekker positief ben jij.
pi_203348737
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
Zo kun je redeneren. Maar je kunt ook kijken naar wat men dacht in de jaren 60 dacht te bereiken over 30 jaar, en kijken waar wij nu staan. Tip: hun toekomstbeelden zijn nog steeds science fiction.
  maandag 24 januari 2022 @ 19:06:34 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203349051
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
over 100 jaar heeft iedereen een quatum computer geimplanteerd en is elon musk koning van de wereld, aangezien hij het eeuwige leven heeft uitgevonden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 24 januari 2022 @ 19:10:31 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203349110
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Op den duur vast. Maar voordat wij technologisch zo ver zijn dat een zelfrijdende auto volledig betrouwbaar op de weg kan, zijn wij 100 jaar verder.
kij eens naar ontwikkeling van koets naar auto zonder paard, slechts 10 jaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203349450
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
kij eens naar ontwikkeling van koets naar auto zonder paard, slechts 10 jaar
En kijk nu eens naar de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Vooral naar de traagheid ervan.
pi_203350792
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En kijk nu eens naar de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Vooral naar de traagheid ervan.
Op dat vlak komt er nu wel heel veel samen in dit decennium.

Computers die snel, compact en zuinig genoeg zijn om de autonome taken uit te voeren en om in een auto in te bouwen, camera's die steeds beter en goedkoper worden, AI, neural networking, machine learning.

En uiteraard moet er een hoop gerekend worden.
NVIDIA levert daar natuurlijk hardware voor maar Tesla zelf ontwikkelt nu ook z'n eigen computers om al die rekenkracht in te zetten (DOJO).

https://allinfo.space/2021/08/21/dojo-tesla-shows-its-own-d1-chip-and-exaflops-supercomputer/

pi_203351311
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Zo kun je redeneren. Maar je kunt ook kijken naar wat men dacht in de jaren 60 dacht te bereiken over 30 jaar, en kijken waar wij nu staan. Tip: hun toekomstbeelden zijn nog steeds science fiction.
In 1960 verwachte men dat in de toekomst heel veel gezinnen over een tv en een auto zou beschikken, in een deel van de auto's zou zelfs een radio ingebouwd kunnen zijn. Dat vrijwel ieder huis een telefoon en gasaansluiting zou hebben was al wat meer een zekerheid.

En ja, leven als de Jetsons is nooit gelukt
pi_203351596
Ik blijf sceptisch. Als je een stoplicht slecht kunt zien dan minder je op z'n minst vaart om het goed waar te kunnen nemen.
Hoe gaat een zelfrijdende auto dit oplossen. Vragen aan de bestuurder of die even wil kijken of het groen is?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203351759
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik blijf sceptisch. Als je een stoplicht slecht kunt zien dan minder je op z'n minst vaart om het goed waar te kunnen nemen.
Hoe gaat een zelfrijdende auto dit oplossen. Vragen aan de bestuurder of die even wil kijken of het groen is?
Mocht dat, ondanks een variabel diafragma en/of hoge dynamische range van zo'n camera toch een probleem zijn, dan kan je (als auto-industrie) in overleg met de wetgever (EU) gaan om een industriestandaard te bedenken voor verkeerslichten, matrix borden en spoorwegovergangen.

In combinatie met zichtbaar licht:
- infrarood licht (eventueel met binaire pulsen)
- radiobaken dat vertelt welke stroken groen hebben
- beter zichtbare verkeerslichten plaatsen op plekken waar het problemen oplevert

Als de problemen lokaal zijn, dan kan de AI het aanleren om die plekken te mijden (andere route rijden) tot het is opgelost.

Vooralsnog lijkt het heel redelijk te gaan. Verkeerslichten in de USA zijn soms echt een hel (vaak achter de kruising geplaatst of ze knipperen oranje) en zelfs dat lukt blijkbaar.

Om een idee te krijgen van welke camera's er aan boord zijn en wat hun FOV is:



[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2022 21:52:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')