abonnement Unibet Coolblue
pi_203298620
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie? (Oude poll werkt niet meer, nieuwe aangemaakt):

POLL

Voortgang autonoom rijden anno 2022:






[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2022 12:09:20 ]
  vrijdag 21 januari 2022 @ 12:06:10 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_203298666
Ik was een paar jaar geleden optimistischer over zelfrijdende auto's dan ik nu ben, eerlijk gezegd. Er is imho weinig terechtgekomen van de beloftes die zijn gemaakt.
pi_203298727
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:06 schreef Tijn het volgende:
Ik was een paar jaar geleden optimistischer over zelfrijdende auto's dan ik nu ben, eerlijk gezegd. Er is imho weinig terechtgekomen van de beloftes die zijn gemaakt.
Pareto blijkt ook toe te slaan bij de ontwikkeling van autonoom rijden ;)
pi_203299370
Eens met @Tijn.

Elektriek zie ik wel binnen een paar jaar de plof uit de markt drukken maar het autonoom rijden en daarmee het bezit laten afnemen kan nog wel eens een tijdje duren. Het is toch allemaal wat ingewikkelder dan gedacht. Bovendien moet er flink aan verdiend worden voorlopig dus wordt het niet vlot voor de massa beschikbaar. Je krijgt dan eerst de fase dat autonome taxi's nauwelijks goedkoper zijn dan een uber.

Wat ik in de OP mis is de enorme ruimtebesparing omdat er niet meer in de stad geparkeerd hoeft te worden. Dat kan wel eens ongeveer het meest ingrijpende gevolg zijn van autonoom rijden.
pi_203299484
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:53 schreef qajariaq het volgende:
Eens met @:Tijn.

Elektriek zie ik wel binnen een paar jaar de plof uit de markt drukken maar het autonoom rijden en daarmee het bezit laten afnemen kan nog wel eens een tijdje duren. Het is toch allemaal wat ingewikkelder dan gedacht. Bovendien moet er flink aan verdiend worden voorlopig dus wordt het niet vlot voor de massa beschikbaar. Je krijgt dan eerst de fase dat autonome taxi's nauwelijks goedkoper zijn dan een uber.

Wat ik in de OP mis is de enorme ruimtebesparing omdat er niet meer in de stad geparkeerd hoeft te worden. Dat kan wel eens ongeveer het meest ingrijpende gevolg zijn van autonoom rijden.
Parkeren staat idd niets over in de OP maar het is sowieso in deel 1 van deze reeks wel behandeld.

Maar je hebt gelijk: parkeergarages kunnen over 20 jaar misschien wel sluiten.
Of ze worden verkocht en ingezet als uitvalsbasis (parkeren, laden, cleaning, onderhoud) voor die autonome voertuigen.
pi_203301042
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Parkeren staat idd niets over in de OP maar het is sowieso in deel 1 van deze reeks wel behandeld.

Maar je hebt gelijk: parkeergarages kunnen over 20 jaar misschien wel sluiten.
Of ze worden verkocht en ingezet als uitvalsbasis (parkeren, laden, cleaning, onderhoud) voor die autonome voertuigen.
Parkeergarages lijken me nou net wel nuttig, maar al die parkeerplekken in de stad en in het drop niet. Veel logischer om centrale plekken te hebben vanwaar binnen 5 minuten een auto aan kan komen snorren.
pi_203301841
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 14:55 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Parkeergarages lijken me nou net wel nuttig, maar al die parkeerplekken in de stad en in het drop niet. Veel logischer om centrale plekken te hebben vanwaar binnen 5 minuten een auto aan kan komen snorren.
Ik verwacht dat je op goedkope locaties parkeer, laad cq onderhoud terreinen krijgt en dat een strategisch aantal leeg door de stad blijft rijden of op kleine parkeerlocaties een paar auto's opgesteld blijven staan voor direct gebruik. Je gaat niet een dure stads locatie gebruiken voor zaken die ook vijf km verderop kunnen.

Er zal vast wel een algoritme ontstaan van hoeveel wagens je wanneer en waar beschikbaar moet hebben. De rest kan gaan laden buiten de stad. Alleen in de spits heb je alles nodig.

Omdat vervoer over korte afstand goedkoper en simpeler wordt zal je ook meer woon-werkverkeer met de trein krijgen, 'the last mile' kan dan aan beide kanten met een auto.
pi_203325742
Leuk om te zien hoeveel FSD al kan en hoeveel het nog moet leren:

pi_203342466
Iets gaat niet zomaar weg. Iets gaat pas weg, als de vraag erna verdwijnt. Veel mensen vinden autorijden leuk. Uiteraard zal het na verloop van tijd vast verdwijnen, maar ik gok dat dat moment nog erg lang op zich laat wachten.
pi_203343396
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:46 schreef theunderdog het volgende:
Iets gaat niet zomaar weg. Iets gaat pas weg, als de vraag erna verdwijnt. Veel mensen vinden autorijden leuk. Uiteraard zal het na verloop van tijd vast verdwijnen, maar ik gok dat dat moment nog erg lang op zich laat wachten.
Het zal in fasen gebeuren.

Veel taxichauffeurs zullen hun werk kwijtraken als TaaS met autonome voertuigen z'n intrede doet.
Transport en bezorging zal je die trend ook zien, ligt er ook wat aan of er iemand nodig is om te laden en te lossen maar bij een autonoom voertuig hoeft dat niet iemand met een rijbewijs te zijn natuurlijk.

In grote steden is het hebben van een auto niet altijd nodig of praktisch ivm het parkeerbeleid, vergunningen, etc.
De kans is wel groot dat daar veel mensen hun auto wegdoen als je altijd over een voertuig (op maat) kan beschikken als het nodig is.

En uiteindelijk komt er dan een fase dat er 500 doden per jaar vallen door mensen die voertuigen besturen en slechts een handvol door autonome voertuigen en dan gaat men autorijden gewoon verbieden of uit de markt prijzen (verzekeringspremies hoger, belastingen hoger, etc).

Of dat nu over 20 of 50 jaar is, is natuurlijk niet te voorspellen.
pi_203346416
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zal in fasen gebeuren.

Veel taxichauffeurs zullen hun werk kwijtraken als TaaS met autonome voertuigen z'n intrede doet.
Transport en bezorging zal je die trend ook zien, ligt er ook wat aan of er iemand nodig is om te laden en te lossen maar bij een autonoom voertuig hoeft dat niet iemand met een rijbewijs te zijn natuurlijk.

In grote steden is het hebben van een auto niet altijd nodig of praktisch ivm het parkeerbeleid, vergunningen, etc.
De kans is wel groot dat daar veel mensen hun auto wegdoen als je altijd over een voertuig (op maat) kan beschikken als het nodig is.

En uiteindelijk komt er dan een fase dat er 500 doden per jaar vallen door mensen die voertuigen besturen en slechts een handvol door autonome voertuigen en dan gaat men autorijden gewoon verbieden of uit de markt prijzen (verzekeringspremies hoger, belastingen hoger, etc).

Of dat nu over 20 of 50 jaar is, is natuurlijk niet te voorspellen.
Je overschat de snelheid van technologische ontwikkelingen gigantisch.
pi_203346485
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je overschat de snelheid van technologische ontwikkelingen gigantisch.
Hij zegt juist dat hij de snelheid niet in kan schatten?
  maandag 24 januari 2022 @ 15:59:09 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203346529
Ik denk het wel. Of dat het komend decennium is denk ik dan weer niet. Maar het zou mij niet verbazen dat als je vervoer nodig hebt deze gewoon oproept en dan een ritje afneemt. Volledig geautomatiseerd.

Ook denk ik niet dat dit voor iedereen is weggelegd. Ik woon bijvoorbeeld niet geheel handig, maar als je in een grotere stad woont is dit echt wel een alternatief.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203348182
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:46 schreef theunderdog het volgende:
Iets gaat niet zomaar weg. Iets gaat pas weg, als de vraag erna verdwijnt. Veel mensen vinden autorijden leuk. Uiteraard zal het na verloop van tijd vast verdwijnen, maar ik gok dat dat moment nog erg lang op zich laat wachten.
Ik vraag me af hoeveel mensen autorijden echt zo leuk vinden dat ze het dagelijks willen doen. Het is ook wel heel aantrekkelijk als je in de auto naar je werk nog ff een tukkie kan doen of alvast met werken kunt beginnen.

Misschien wordt zelf sturen wel een weekend ding zoals je nu motorrijders hebt.

Maar het echte omslagpunt heeft altijd met geld te maken. Als de gedeelde 'autoauto' goedkoper is dan zelf rijden en niet op comfort (zoals wachttijd) inlevert dan is het heel vlot om. Al verwacht ik eerst de omslag naar elektrisch rijden, wat mogelijk wel binnen één of twee jaar omslaat voor nieuwe auto's. De uitfasering van plof laat dan een jaar of tien op zich wachten, geen twintig want benzine wordt dan steeds lastiger te verkrijgen en dus ook rap duurder.

Iets gaat niet zomaar weg maar de mobiele telefoon is indertijd binnen vijf jaar ingeruild geworden door de smartfoon om maar een voorbeeld te noemen. Ook het POTS (plain old telephone system) telefoonverkeer was opeens vrij rap verdwenen omdat telefoneren via internet wel heel erg goedkoper was geworden.
pi_203348240
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik vraag me af hoeveel mensen autorijden echt zo leuk vinden dat ze het dagelijks willen doen. Het is ook wel heel aantrekkelijk als je in de auto naar je werk nog ff een tukkie kan doen of alvast met werken kunt beginnen.

Misschien wordt zelf sturen wel een weekend ding zoals je nu motorrijders hebt.

Maar het echte omslagpunt heeft altijd met geld te maken. Als de gedeelde 'autoauto' goedkoper is dan zelf rijden en niet op comfort (zoals wachttijd) inlevert dan is het heel vlot om. Al verwacht ik eerst de omslag naar elektrisch rijden, wat mogelijk wel binnen één of twee jaar omslaat voor nieuwe auto's. De uitfasering van plof laat dan een jaar of tien op zich wachten, geen twintig want benzine wordt dan steeds lastiger te verkrijgen en dus ook rap duurder.

Iets gaat niet zomaar weg maar de mobiele telefoon is indertijd binnen vijf jaar ingeruild geworden door de smartfoon om maar een voorbeeld te noemen. Ook het POTS (plain old telephone system) telefoonverkeer was opeens vrij rap verdwenen omdat telefoneren via internet wel heel erg goedkoper was geworden.
Op den duur vast. Maar voordat wij technologisch zo ver zijn dat een zelfrijdende auto volledig betrouwbaar op de weg kan, zijn wij 100 jaar verder.
pi_203348272
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Op den duur vast. Maar voordat wij technologisch zo ver zijn dat een zelfrijdende auto volledig betrouwbaar op de weg kan, zijn wij 100 jaar verder.
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
pi_203348281
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
Haha lekker positief ben jij.
pi_203348737
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
Zo kun je redeneren. Maar je kunt ook kijken naar wat men dacht in de jaren 60 dacht te bereiken over 30 jaar, en kijken waar wij nu staan. Tip: hun toekomstbeelden zijn nog steeds science fiction.
  maandag 24 januari 2022 @ 19:06:34 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203349051
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vijf jaar terug verwachtte ik dat het nog drie jaar ging duren. Nu is het wel heel dicht bij maar werkelijk zonder stuur in de auto verwacht ik een jaar of tien. Over honderd jaar is iedereen dood.
over 100 jaar heeft iedereen een quatum computer geimplanteerd en is elon musk koning van de wereld, aangezien hij het eeuwige leven heeft uitgevonden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 24 januari 2022 @ 19:10:31 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203349110
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Op den duur vast. Maar voordat wij technologisch zo ver zijn dat een zelfrijdende auto volledig betrouwbaar op de weg kan, zijn wij 100 jaar verder.
kij eens naar ontwikkeling van koets naar auto zonder paard, slechts 10 jaar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203349450
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
kij eens naar ontwikkeling van koets naar auto zonder paard, slechts 10 jaar
En kijk nu eens naar de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Vooral naar de traagheid ervan.
pi_203350792
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 19:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En kijk nu eens naar de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Vooral naar de traagheid ervan.
Op dat vlak komt er nu wel heel veel samen in dit decennium.

Computers die snel, compact en zuinig genoeg zijn om de autonome taken uit te voeren en om in een auto in te bouwen, camera's die steeds beter en goedkoper worden, AI, neural networking, machine learning.

En uiteraard moet er een hoop gerekend worden.
NVIDIA levert daar natuurlijk hardware voor maar Tesla zelf ontwikkelt nu ook z'n eigen computers om al die rekenkracht in te zetten (DOJO).

https://allinfo.space/2021/08/21/dojo-tesla-shows-its-own-d1-chip-and-exaflops-supercomputer/

pi_203351311
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Zo kun je redeneren. Maar je kunt ook kijken naar wat men dacht in de jaren 60 dacht te bereiken over 30 jaar, en kijken waar wij nu staan. Tip: hun toekomstbeelden zijn nog steeds science fiction.
In 1960 verwachte men dat in de toekomst heel veel gezinnen over een tv en een auto zou beschikken, in een deel van de auto's zou zelfs een radio ingebouwd kunnen zijn. Dat vrijwel ieder huis een telefoon en gasaansluiting zou hebben was al wat meer een zekerheid.

En ja, leven als de Jetsons is nooit gelukt
pi_203351596
Ik blijf sceptisch. Als je een stoplicht slecht kunt zien dan minder je op z'n minst vaart om het goed waar te kunnen nemen.
Hoe gaat een zelfrijdende auto dit oplossen. Vragen aan de bestuurder of die even wil kijken of het groen is?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203351759
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik blijf sceptisch. Als je een stoplicht slecht kunt zien dan minder je op z'n minst vaart om het goed waar te kunnen nemen.
Hoe gaat een zelfrijdende auto dit oplossen. Vragen aan de bestuurder of die even wil kijken of het groen is?
Mocht dat, ondanks een variabel diafragma en/of hoge dynamische range van zo'n camera toch een probleem zijn, dan kan je (als auto-industrie) in overleg met de wetgever (EU) gaan om een industriestandaard te bedenken voor verkeerslichten, matrix borden en spoorwegovergangen.

In combinatie met zichtbaar licht:
- infrarood licht (eventueel met binaire pulsen)
- radiobaken dat vertelt welke stroken groen hebben
- beter zichtbare verkeerslichten plaatsen op plekken waar het problemen oplevert

Als de problemen lokaal zijn, dan kan de AI het aanleren om die plekken te mijden (andere route rijden) tot het is opgelost.

Vooralsnog lijkt het heel redelijk te gaan. Verkeerslichten in de USA zijn soms echt een hel (vaak achter de kruising geplaatst of ze knipperen oranje) en zelfs dat lukt blijkbaar.

Om een idee te krijgen van welke camera's er aan boord zijn en wat hun FOV is:



[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2022 21:52:29 ]
pi_203354767
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 20:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op dat vlak komt er nu wel heel veel samen in dit decennium.

Computers die snel, compact en zuinig genoeg zijn om de autonome taken uit te voeren en om in een auto in te bouwen, camera's die steeds beter en goedkoper worden, AI, neural networking, machine learning.

En uiteraard moet er een hoop gerekend worden.
NVIDIA levert daar natuurlijk hardware voor maar Tesla zelf ontwikkelt nu ook z'n eigen computers om al die rekenkracht in te zetten (DOJO).

https://allinfo.space/2021/08/21/dojo-tesla-shows-its-own-d1-chip-and-exaflops-supercomputer/

[ afbeelding ]
Prachtige ontwikkelingen. Maar vergeleken wat men dacht 20 jaar geleden over 20 jaar te bereiken, is dat niets.

Dat is het gehele punt. We onderschatten vaak de immense complexiteit ervan.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 10:10:43 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203355508
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 21:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik blijf sceptisch. Als je een stoplicht slecht kunt zien dan minder je op z'n minst vaart om het goed waar te kunnen nemen.
Hoe gaat een zelfrijdende auto dit oplossen. Vragen aan de bestuurder of die even wil kijken of het groen is?
een stoplichtzend nu al een signaal uit als het groen of rood is, alleen daar ziet jouw auto niets van de bus wel
Eeen Tesla ziet het overigens ook al wel

Het stoplicht zen uit , IK BEN GROEN en ga over 10 seconden op oranje, een Bus ziet dat al 200 meter van te voren
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203361349
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 08:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Prachtige ontwikkelingen. Maar vergeleken wat men dacht 20 jaar geleden over 20 jaar te bereiken, is dat niets.

Dat is het gehele punt. We onderschatten vaak de immense complexiteit ervan.
Twintig jaar terug was een elektrische auto iets voor geitenwollen sokken die geen haast hadden of voor de SRV man. Zelf rijdende auto's was een competitie tussen technische universiteiten op een afgesloten terrein.

Ik geef zonder meer toe dat vijf tot tien jaar terug de verwachtingen hoger waren maar het is absoluut niet zo dat er niets gebeurd is. De basis van het zelf rijden is er gewoon maar kennelijk is de laatste procent het meeste werk.

Zelf verwacht is dat autonoom op niet al te spannende vaste route's binnenkort wel een feit zal zijn, op vliegvelden bijvoorbeeld tussen de terminals.
pi_203379711
Is het niet wat kunstmatig, als er zoveel financiele vrijstellingen zijn?
Tot en met 2024 betalen eigenaren van electrische autos geen wegenbelasting. Op de aanschaf zit een forse subsidie.

Wat gaat er gebeuren als die vrijstellingen opgeheven zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203382436
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 21:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is het niet wat kunstmatig, als er zoveel financiele vrijstellingen zijn?
Tot en met 2024 betalen eigenaren van electrische autos geen wegenbelasting. Op de aanschaf zit een forse subsidie.

Wat gaat er gebeuren als die vrijstellingen opgeheven zijn.
Van alle personenauto's in NL zijn er slechts 3,1% elektrisch waarvan 36% in het bezit van een particulier.

Tja.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_203382476
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 21:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is het niet wat kunstmatig, als er zoveel financiele vrijstellingen zijn?
Tot en met 2024 betalen eigenaren van electrische autos geen wegenbelasting. Op de aanschaf zit een forse subsidie.

Wat gaat er gebeuren als die vrijstellingen opgeheven zijn.
Je zit denk ik in het verkeerde topic.
Dit topic gaat over autonome auto's, niet perse elektrisch.

Wat betreft de subsidie: die subsidieregeling van ¤3.500 is maar voor ongeveer 20.000 auto's dus dat is in maart al op. Wat mij betreft steken ze dat geld in infrastructuur voor de laadpalen, lijkt me nuttiger. Maar goed, dat is een heel ander onderwerp.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-01-2022 23:53:42 ]
pi_203514723
Ik denk dat de stelling waar is, maar een hele andere reden. Het is simpelweg niet houdbaar om autorijden zo bereikbaar te houden voor iedereen. Althans niet al we het hebben over een eigen auto. Steeds meer mensen zullen gebruik gaan maken van een deelauto.
Een privé auto wordt weer een stuk exclusiever.
pi_203515998
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 08:47 schreef Fisherman het volgende:
Ik denk dat de stelling waar is, maar een hele andere reden. Het is simpelweg niet houdbaar om autorijden zo bereikbaar te houden voor iedereen. Althans niet al we het hebben over een eigen auto. Steeds meer mensen zullen gebruik gaan maken van een deelauto.
Een privé auto wordt weer een stuk exclusiever.
Buiten de steden is dat redelijk niet te doen omdat de reistijd naar een deelauto dan veel te lang is. Ik vrees dat ik minimaal 15 km moet reizen voor een deelauto. Als je dat terug weet te brengen tot minder dan 1 km of liever tot max 250 meter dan is de optie van een deelauto opeens wel aantrekkelijk als je geen dagelijks gebruiker bent.

Die afstand tot je deelauto is opeens nul als je autonome auto's hebt. Op dat moment is het dus ook buiten de steden eenvoudiger te organiseren. Echt interessant wordt het als het concept ook bij dagelijks gebruik goedkoper kan dan eigen bezit. Ik verwacht dat je dan binnen een paar jaar een halvering hebt van het eigen auto bezit.

Wat zal er dan meer ruimte vrij komen in zowel stad als in het land. Meer groen in de wijk of de wijken compacter bouwen zodat je nog minder vervoer nodig hebt.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 11:58:07 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203518490
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Buiten de steden is dat redelijk niet te doen omdat de reistijd naar een deelauto dan veel te lang is. Ik vrees dat ik minimaal 15 km moet reizen voor een deelauto. Als je dat terug weet te brengen tot minder dan 1 km of liever tot max 250 meter dan is de optie van een deelauto opeens wel aantrekkelijk als je geen dagelijks gebruiker bent.

Die afstand tot je deelauto is opeens nul als je autonome auto's hebt. Op dat moment is het dus ook buiten de steden eenvoudiger te organiseren. Echt interessant wordt het als het concept ook bij dagelijks gebruik goedkoper kan dan eigen bezit. Ik verwacht dat je dan binnen een paar jaar een halvering hebt van het eigen auto bezit.

Wat zal er dan meer ruimte vrij komen in zowel stad als in het land. Meer groen in de wijk of de wijken compacter bouwen zodat je nog minder vervoer nodig hebt.
deel auto.s al dan niet autonoom, zullen het eigen bezit van de auto opheffen
Alles zal dan autonoom OV worden, pay per km
Beter ook, geen jaloerse blikken meer naar mijn Maseratie voor de deur

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-02-2022 14:29:57 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203535252
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Buiten de steden is dat redelijk niet te doen omdat de reistijd naar een deelauto dan veel te lang is. Ik vrees dat ik minimaal 15 km moet reizen voor een deelauto. Als je dat terug weet te brengen tot minder dan 1 km of liever tot max 250 meter dan is de optie van een deelauto opeens wel aantrekkelijk als je geen dagelijks gebruiker bent.

Die afstand tot je deelauto is opeens nul als je autonome auto's hebt. Op dat moment is het dus ook buiten de steden eenvoudiger te organiseren. Echt interessant wordt het als het concept ook bij dagelijks gebruik goedkoper kan dan eigen bezit. Ik verwacht dat je dan binnen een paar jaar een halvering hebt van het eigen auto bezit.

Wat zal er dan meer ruimte vrij komen in zowel stad als in het land. Meer groen in de wijk of de wijken compacter bouwen zodat je nog minder vervoer nodig hebt.
De periode waarin autobezit exclusiever wordt zal korter duren dan de tijd die nodig is om autonome deelauto's te ontwikkelen.
Veel mensen hebben zich onnodig afhankelijk gemaakt van een auto door ver weg te gaan werken. Er zal een grote omschakeling moeten plaatsvinden. Maar hoewel dit in meerdere decennia zo ontstaan, zal dat niet zo lang kunnen duren om dit weer terug te draaien. Vooral die tussenliggende periode zal voor velen vrij onaangenaam worden al ze zich niet snel kunnen aanpassen.
  zondag 6 februari 2022 @ 10:40:20 #37
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203535334
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:37 schreef Fisherman het volgende:

[..]
De periode waarin autobezit exclusiever wordt zal korter duren dan de tijd die nodig is om autonome deelauto's te ontwikkelen.
Veel mensen hebben zich onnodig afhankelijk gemaakt van een auto door ver weg te gaan werken. Er zal een grote omschakeling moeten plaatsvinden. Maar hoewel dit in meerdere decennia zo ontstaan, zal dat niet zo lang kunnen duren om dit weer terug te draaien. Vooral die tussenliggende periode zal voor velen vrij onaangenaam worden al ze zich niet snel kunnen aanpassen.
ALs je eeen autonome auto koopt kun jij die ook aanmelden bij een site , dan gaat de auto geld voor je verdienen als ie jouw heeft afgezet op je werk
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203537319
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:37 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Veel mensen hebben zich onnodig afhankelijk gemaakt van een auto door ver weg te gaan werken. Er zal een grote omschakeling moeten plaatsvinden. Maar hoewel dit in meerdere decennia zo ontstaan, zal dat niet zo lang kunnen duren om dit weer terug te draaien. Vooral die tussenliggende periode zal voor velen vrij onaangenaam worden al ze zich niet snel kunnen aanpassen.
Ik zie om me heen dat veruit de meeste mensen na evt wat starterswoningen toch vrij vlot settelen in een huis en daar blijven wonen tot ze aan ouderen huisvesting toe zijn. Werkgevers of liever locaties van werk zijn veel meer aan wijzigen onderhavig. Het woon-werkverkeer is niet altijd een keus, vaak wordt dat opgedrongen door fusie of reorganisatie. Een hoop mensen hebben ook een sociaal leven en willen dus niet verder weg verhuizen.

De autonome auto maakt de trein opeens ook aantrekkelijker. Je kan dan met de autonoom naar het station en vanaf het andere station met een andere autonoom weer verder.

Wat betreft transitie, plofmobielen blijven minimaal tien/vijftien of zelfs twintig jaar op de weg. Het zal wel verschuiven naar het enthousiasme domein, aanschaf wordt goedkoper maar bezit en vooral gebruik wordt in rap tempo lastiger. Je houdt mensen met speciale wensen zoals het rijdende schuurtje. De kentering zal reeds inzetten als de TOC duurder is dan een abbo op autonoom. De nekslag is al het benzine station niet meer rendabel is na een paar jaar. Daarna gaat het hard. Weinig mensen hebben er lol in om te tanken op een hoekje achterop een industrieterrein.

quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ALs je eeen autonome auto koopt kun jij die ook aanmelden bij een site , dan gaat de auto geld voor je verdienen als ie jouw heeft afgezet op je werk
Dat veranderd niets aan het concept, dan heb je alleen een kleine vloot als eigenaar dus zal je moeten bundelen met anderen en dat wordt altijd minder voordelig dan een groter bedrijf die alles zelf in de hand heeft.
  zondag 6 februari 2022 @ 13:41:21 #39
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203538536
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik zie om me heen dat veruit de meeste mensen na evt wat starterswoningen toch vrij vlot settelen in een huis en daar blijven wonen tot ze aan ouderen huisvesting toe zijn. Werkgevers of liever locaties van werk zijn veel meer aan wijzigen onderhavig. Het woon-werkverkeer is niet altijd een keus, vaak wordt dat opgedrongen door fusie of reorganisatie. Een hoop mensen hebben ook een sociaal leven en willen dus niet verder weg verhuizen.

De autonome auto maakt de trein opeens ook aantrekkelijker. Je kan dan met de autonoom naar het station en vanaf het andere station met een andere autonoom weer verder.

Wat betreft transitie, plofmobielen blijven minimaal tien/vijftien of zelfs twintig jaar op de weg. Het zal wel verschuiven naar het enthousiasme domein, aanschaf wordt goedkoper maar bezit en vooral gebruik wordt in rap tempo lastiger. Je houdt mensen met speciale wensen zoals het rijdende schuurtje. De kentering zal reeds inzetten als de TOC duurder is dan een abbo op autonoom. De nekslag is al het benzine station niet meer rendabel is na een paar jaar. Daarna gaat het hard. Weinig mensen hebben er lol in om te tanken op een hoekje achterop een industrieterrein.
[..]
Dat veranderd niets aan het concept, dan heb je alleen een kleine vloot als eigenaar dus zal je moeten bundelen met anderen en dat wordt altijd minder voordelig dan een groter bedrijf die alles zelf in de hand heeft.
Eeen groot bedrij heeft personeel. AIRBNB heeft ook zelf de gelegenheden niet, en zit wel obnver de hele wereld, is eigenlijk het zelfde concept
zelf heb ik wel eens Snappcar gedaan , omdat ik mijn auto zelf weinig gebruik, als dat autonoom kon met een digitale sleutel, dan hoef ik er niets aan te doen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203538712
Het probleem van autodelen zal uiteindelijk niet in de techniek zitten, maar meer erin dat (andere) mensen kut zijn en men liever iets voor zichzelf heeft dan iets deelt.
pi_203538778
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ALs je eeen autonome auto koopt kun jij die ook aanmelden bij een site , dan gaat de auto geld voor je verdienen als ie jouw heeft afgezet op je werk
Dat is inderdaad ook nog een goede optie voor mensen die hun eigen auto zouden willen delen. Voor mij is mijn eigen auto meer hobby (naast dat het natuurlijk een vervoersmiddel is). Ik zou mijn eigen auto niet willen delen, omdat ik er zuinig op ben.
  zondag 6 februari 2022 @ 13:58:10 #42
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203538823
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:55 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Dat is inderdaad ook nog een goede optie voor mensen die hun eigen auto zouden willen delen. Voor mij is mijn eigen auto meer hobby (naast dat het natuurlijk een vervoersmiddel is). Ik zou mijn eigen auto niet willen delen, omdat ik er zuinig op ben.
Het is inderdaad dan wel even wennen als je auto savonds opeens vertrekt terwijl jij TV zit te kijken
Daar moet je wel tegen kunne/n
Maar ik neem aan dat je voordien al een melding op je phone krijgt , de auto is verhuurd vanaf 22:10

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 06-02-2022 14:03:57 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203538843
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik zie om me heen dat veruit de meeste mensen na evt wat starterswoningen toch vrij vlot settelen in een huis en daar blijven wonen tot ze aan ouderen huisvesting toe zijn. Werkgevers of liever locaties van werk zijn veel meer aan wijzigen onderhavig. Het woon-werkverkeer is niet altijd een keus, vaak wordt dat opgedrongen door fusie of reorganisatie. Een hoop mensen hebben ook een sociaal leven en willen dus niet verder weg verhuizen.

De autonome auto maakt de trein opeens ook aantrekkelijker. Je kan dan met de autonoom naar het station en vanaf het andere station met een andere autonoom weer verder.

Wat betreft transitie, plofmobielen blijven minimaal tien/vijftien of zelfs twintig jaar op de weg. Het zal wel verschuiven naar het enthousiasme domein, aanschaf wordt goedkoper maar bezit en vooral gebruik wordt in rap tempo lastiger. Je houdt mensen met speciale wensen zoals het rijdende schuurtje. De kentering zal reeds inzetten als de TOC duurder is dan een abbo op autonoom. De nekslag is al het benzine station niet meer rendabel is na een paar jaar. Daarna gaat het hard. Weinig mensen hebben er lol in om te tanken op een hoekje achterop een industrieterrein.
[..]
Dat veranderd niets aan het concept, dan heb je alleen een kleine vloot als eigenaar dus zal je moeten bundelen met anderen en dat wordt altijd minder voordelig dan een groter bedrijf die alles zelf in de hand heeft.
Dan nog zijn het vooral keuzes die ertoe leiden dat mensen een eigen auto blijven rijden.
Keuzes op politiek gebied, waardoor een auto goedkoop en bereikbaar blijft. Ook zouden werkgevers gedwongen kunnen worden om mensen te ondersteunen om dichterbij te komen wonen en eerder vast aan te nemen dan in te huren. En natuurlijk keuzes van mensen zelf die zich niet aanpassen om zonder (eigen) auto door het leven te kunnen.
Het zijn stuk voor stuk keuzes die de transitie in de weg staan.
pi_203539858
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het is inderdaad dan wel even wennen als je auto savonds opeens vertrekt terwijl jij TV zit te kijken
Daar moet je wel tegen kunne/n
Maar ik neem aan dat je voordien al een melding op je phone krijgt , de auto is verhuurd vanaf 22:10
Een ander probleem zou natuurlijk ook zijn dat ik momenteel mijn auto oplaad voor de volgende dag. Doordeweeks zou dat geen probleem zijn. Woonwerk verkeer heb ik uiteraard geen auto voor nodig.
Vooral in het weekend wil ik toch voornamelijk met de auto op pad. Dat zou kunnen betekenen dat se auto niet vol zou zijn op zaterdagmorgen wanneer ik hem wil gebruiken.

Er blijft sowieso een heel klein clubje mensen over dat in de toekomst een eigen auto blijft rijden. Dan maakt het vrij weinig uit of die groep hun auro beschikbaar zou stellen als deelauto.
  zondag 6 februari 2022 @ 15:33:08 #45
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203540000
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:20 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Een ander probleem zou natuurlijk ook zijn dat ik momenteel mijn auto oplaad voor de volgende dag. Doordeweeks zou dat geen probleem zijn. Woonwerk verkeer heb ik uiteraard geen auto voor nodig.
Vooral in het weekend wil ik toch voornamelijk met de auto op pad. Dat zou kunnen betekenen dat se auto niet vol zou zijn op zaterdagmorgen wanneer ik hem wil gebruiken.

Er blijft sowieso een heel klein clubje mensen over dat in de toekomst een eigen auto blijft rijden. Dan maakt het vrij weinig uit of die groep hun auro beschikbaar zou stellen als deelauto.
voor mensen die een eigen auto willen en hem vaak gebruikenis is het geen op/lossing , maar voor de miljoen AOW ers zou dat wel een goede zaak zijn

Ik gebruik mijn auto soms weken niet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203540066
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor mensen die een eigen auto willen en hem vaak gebruikenis is het geen op/lossing , maar voor de miljoen AOW ers zou dat wel een goede zaak zijn

Ik gebruik mijn auto soms weken niet
Voor mensen die hun auto inderdaad vaak langdurig niet gebruiken kan dat een uitkomst zijn. Immers is het niet goed dat een auto heel lang stil staat. Voor een elektrische auto zoals de mijne kan dat wellicht weer minder kwaad dan een auto op fossiele brandstoffen, maar voor beide is het goed om zo nu en dan even een stukje te rijden en bijvoorbeeld de airco te laten draaien.
pi_203540082
Ik geloop persoonlijk niet dat particulieren er veel aan hebben om hun autonoom rijdende auto te verhuren of zelfs te bezitten.

Om dat efficiënt te doen (ook het schoonmaken tussen ritten) kom je toch eerder op bedrijven die een hele vloot uitbaten.
pi_203540171
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor mensen die een eigen auto willen en hem vaak gebruikenis is het geen op/lossing , maar voor de miljoen AOW ers zou dat wel een goede zaak zijn

Ik gebruik mijn auto soms weken niet
Waarom zou je dan überhaupt zelf een autonome auto willen hebben als er binnen een paar minuten een autonoom uit een pool voor je klaar kan staan? Ja, het kan een investering zijn waar je geld aan wilt verdienen maar daar zij wel meer opties voor die bovendien mogelijk wat zekerder zijn.
pi_203540175
Yep, de huidige leasemaatschappijen zullen dat wel gaan doen.
pi_203540189
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:49 schreef Candymannetje het volgende:
Yep, de huidige leasemaatschappijen zullen dat wel gaan doen.
Of taxi uitbaters.
  zondag 6 februari 2022 @ 15:53:25 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203540225
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Waarom zou je dan überhaupt zelf een autonome auto willen hebben als er binnen een paar minuten een autonoom uit een pool voor je klaar kan staan? Ja, het kan een investering zijn waar je geld aan wilt verdienen maar daar zij wel meer opties voor die bovendien mogelijk wat zekerder zijn.
ik neem aan dat als je zelf een automnome auto hebt , dat jezelf de tijden kunt vastleggen zodat jij zelf ALTIJD goed vervoer hebt

Dat is wel zo bij Snappcar waar ik een tijdje aan meegedaan heb
Eeen fiat Panda => 2020 is zeer gewild in de verhuur
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203540298
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik neem aan dat als je zelf een automnome auto hebt , dat jezelf de tijden kunt vastleggen zodat jij zelf ALTIJD goed vervoer hebt

Dat is wel zo bij Snappcar waar ik een tijdje aan meegedaan heb
Eeen fiat Panda is zeer gewild in de verhuur
Ja, maar de vraag was: "Waarom zou je dat willen?" Als het bezit en onderhoud van een autonome auto zeer waarschijnlijk duurder is dan het zo nu en dan een voorlaten rijden. Dan sta jij dus dagelijks dat ding schoon te maken terwijl je er maar sporadisch gebruik van maakt. Plus de zorg van ander onderhoud en de kans op vandalisme of iets dergelijks. Laat dat lekker aan een bedrijf over.
pi_203540420
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:59 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, maar de vraag was: "Waarom zou je dat willen?" Als het bezit en onderhoud van een autonome auto zeer waarschijnlijk duurder is dan het zo nu en dan een voorlaten rijden. Dan sta jij dus dagelijks dat ding schoon te maken terwijl je er maar sporadisch gebruik van maakt. Plus de zorg van ander onderhoud en de kans op vandalisme of iets dergelijks. Laat dat lekker aan een bedrijf over.
Dat bedoel ik.

Als je 20.000 van die auto's uitbaat kan je met die schaalgrootte efficiënter werken, inkopen, schoonmaken en sneuvelt er eens 1 dan kan je dat dragen.
pi_203540439
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 15:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Waarom zou je dan überhaupt zelf een autonome auto willen hebben als er binnen een paar minuten een autonoom uit een pool voor je klaar kan staan? Ja, het kan een investering zijn waar je geld aan wilt verdienen maar daar zij wel meer opties voor die bovendien mogelijk wat zekerder zijn.
Dat is ook wel een punt inderdaad. Ik heb juist een eigen auto, omdat ik het heel leuk vind om in mijn vrjje tijd een stukje te rijden en dus zelf te sturen. Mensen die de auto puur als vervoer van A naar B gebruiken zullen in de toekomst niet snel meer veel geld over hebben om een eigen auto op de oprit te hebben staan.
pi_203540648
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 16:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat bedoel ik.

Als je 20.000 van die auto's uitbaat kan je met die schaalgrootte efficiënter werken, inkopen, schoonmaken en sneuvelt er eens 1 dan kan je dat dragen.
Precies, Ik voorzie een parkeerterrein met een paar honderd auto's die netjes bij toerbeurt geladen worden en waar een mannetje rond loopt voor technisch onderhoud en een paar met stofzuiger en dweil. In de spits alles op de weg en tussendoor dus allerlei onderhoud e.d. plus natuurlijk laden. Dat parkeren kan heel strak gebeuren want er hoeft nooit iemand in of uit en de volgorde is ook niet van belang.

Parkeerterrein kan je overdekken met zonnepaneel, dan staan de voertuigen ook nog eens droog en de dikke aansluiting moest er toch al zijn voor het laden. De locaties moeten wel gevonden worden in de onmiddellijke omgeving van steden anders krijg je te veel loze kilometers en files.

quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 16:11 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Dat is ook wel een punt inderdaad. Ik heb juist een eigen auto, omdat ik het heel leuk vind om in mijn vrjje tijd een stukje te rijden en dus zelf te sturen. Mensen die de auto puur als vervoer van A naar B gebruiken zullen in de toekomst niet snel meer veel geld over hebben om een eigen auto op de oprit te hebben staan.
Precies. Vergelijk het met motorrijden, gewoon lekker sturen omdat je daar lol in hebt. Maar als al die auto's de wijk uit gaan en elders parkeren heb je ook weer meer ruimte in de wijk.

Maar goed, eerst maar eens de eerste echt autonome auto afwachten en dan zien wat er van dergelijke modellen overblijft.
pi_203540682
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 16:33 schreef qajariaq het volgende:

[...]

Maar goed, eerst maar eens de eerste echt autonome auto afwachten en dan zien wat er van dergelijke modellen overblijft.
De vooruitgang van autonoom rijden is indrukwekkend (zie recente FSD 10.10 video's op YouTube) maar tegelijk ook nog zoveel werk te verzetten.

Niet voor niets heb ik er maar geen datum op gedrukt ;)
pi_203541148
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 16:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]
Precies. Vergelijk het met motorrijden, gewoon lekker sturen omdat je daar lol in hebt. Maar als al die auto's de wijk uit gaan en elders parkeren heb je ook weer meer ruimte in de wijk.

Maar goed, eerst maar eens de eerste echt autonome auto afwachten en dan zien wat er van dergelijke modellen overblijft.
Inderdaad. Voor mij is het gewoon lekker ontspannen en rustgevend.
Bij mij in de straat heeft iedereen een eigen oprit. Maar er zijn wel straten in de buurt waarbij dat niet zo is. Het zou mooi zijn als die auto's inderdaad verdwijnen van de straat. Overigens komen er in de stad waar ik woon steeds meer autovrije straten en wijken. Voorbereid op de toekomst dus.
  zondag 6 februari 2022 @ 17:39:28 #58
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_203541348
Dit is wat ze willen. En dat we totaal afhankelijk worden van ze.
  zondag 6 februari 2022 @ 18:08:35 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203541698
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 17:39 schreef Ixnay het volgende:
Dit is wat ze willen. En dat we totaal afhankelijk worden van ze.
nee dat je vervoer kunt oproepen zonder irritante sjofeur

en hoeft geen auto aan te schaffen
wil je een auto voor je zelf , koop maar een garage ergens dan of een deelstalling
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203542588
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 18:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat je vervoer kunt oproepen zonder irritante sjofeur

en hoeft geen auto aan te schaffen
wil je een auto voor je zelf , koop maar een garage ergens dan of een deelstalling
Exact. Eigenlijk zouden ze parkeren op eigen terrein verplicht moeten stellen. Alleen als je ergens op bezoek bent zou je dan ergens tijdelijk aan de straat mogen staan. Dan hebben we ook gelijk geen discussies meer over hoeveel laadpalen er zouden moeten komen en dat het stroomnetwerk het zogenaamd niet aan zou kunnen.
Ook zijn er geen thuislaadproblemen meer voor mensen met een appartement.
Bijkomstig voordeel is een veel veiligere wijk met minder auto's.
pi_203544503
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 17:39 schreef Ixnay het volgende:
Dit is wat ze willen. En dat we totaal afhankelijk worden van ze.
Definieer 'ze'

In jouw geval zijn we pas tevreden als elke letter die je typt gecontroleerd wordt door een mod van een politieke partij naar keuze die d66 in de naam heeft.
  maandag 7 februari 2022 @ 10:29:47 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203549256
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je overschat de snelheid van technologische ontwikkelingen gigantisch.
ookdat autonooom vervoer voor enorme veranderingen zal zorgen en mogelijk en forse wijzigingin hte bestedingspatroon in de westerse wereld

vooral garagebedrijven die doekennu al in sneltrein vaart op, doordat electrisch rijden nauwelijks onderhoud behoeft nog en updates en foutmeldingen al van te voren worden gesignaleerd

Ook vrachtwagens zullen geen bestuurder nog nodig hebben , maaar vooral de taxi en buschauffeur gaan het merken
parkeer garages kunnen ergens onder een weiland
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203554925
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

vooral garagebedrijven die doekennu al in sneltrein vaart op, doordat electrisch rijden nauwelijks onderhoud behoeft nog en updates en foutmeldingen al van te voren worden gesignaleerd

Van alle auto's in NL zijn er 3 tot 4% elektrisch. Voor de duidelijkheid: dat zijn er dus niet veel.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_203555242
quote:
6s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:45 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Van alle auto's in NL zijn er 3 tot 4% elektrisch. Voor de duidelijkheid: dat zijn er dus niet veel.
M'n broers hebben lease-auto's die rijden niet elektrisch, maar daar zit wel zoveel electronica in dat ze naar de merk-garage moeten omdat een gewone garage dat werk niet kan of wil doen of omdat ze garanties kwijt zijn als er iemand anders mee aan het werk gaat.

Ik weet niet of de stelling van michaelmoore klopt, maar er zijn de laatste jaren wel veranderingen in de automarkt geweest al. En er komen er meer aan. Op zich niet onlogisch om daar op voor te sorteren.
  maandag 7 februari 2022 @ 15:12:24 #65
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203555345
quote:
6s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:45 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Van alle auto's in NL zijn er 3 tot 4% elektrisch. Voor de duidelijkheid: dat zijn er dus niet veel.
over 20 jaar is dat 99%
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203555925
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
over 20 jaar is dat 99%
Als ze versneld vervuilende auto's gaan verbieden is die 100 procent veel sneller behaald natuurlijk. 20 jaar duurt natuurlijk veel te lang.
  maandag 7 februari 2022 @ 15:59:56 #68
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203556068
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:50 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Als ze versneld vervuilende auto's gaan verbieden is die 100 procent veel sneller behaald natuurlijk. 20 jaar duurt natuurlijk veel te lang.
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd

dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203556938
Een auto is veel meer dan een motor op wielen. De rol van garages, althans het personeel gaat waarschijnlijk wel veranderen maar zeer zeker niet verdwijnen. Er zullen altijd vervangingsonderdelen zijn en schades zijn voorlopig ook de wereld niet uit. Als autobezit gedeeld is dan komt er ook een schoonmaakploeg bij en op kantoor zal je ook altijd mensen nodig hebben voor administratie en acquisitie.

Rollen zullen veranderen maar er blijven altijd mensen aan het werk voor vervoer.
  maandag 7 februari 2022 @ 18:21:36 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203557533
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:21 schreef qajariaq het volgende:
Een auto is veel meer dan een motor op wielen. De rol van garages, althans het personeel gaat waarschijnlijk wel veranderen maar zeer zeker niet verdwijnen. Er zullen altijd vervangingsonderdelen zijn en schades zijn voorlopig ook de wereld niet uit. Als autobezit gedeeld is dan komt er ook een schoonmaakploeg bij en op kantoor zal je ook altijd mensen nodig hebben voor administratie en acquisitie.

Rollen zullen veranderen maar er blijven altijd mensen aan het werk voor vervoer.
ik denk dat schades ook gaan verdwijnen voor 95

ik ken kantoren waar de administratie nauwelijks mog een mensenhand nodig heeft
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203557544
K
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd

dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
Klopt, de service interval van mijn auto is officieel 30k kilometer. Ik vraag me echt af wat ze bij zo'n beurt daadwerkelijk doen. Alleen wat vloeistoffen checken ofzo lijkt me. Beetje onzinnig om dat iedere 30k kilometer te doen.
  maandag 7 februari 2022 @ 18:25:12 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203557578
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:22 schreef Fisherman het volgende:
K
[..]
Klopt, de service interval van mijn auto is officieel 30k kilometer. Ik vraag me echt af wat ze bij zo'n beurt daadwerkelijk doen. Alleen wat vloeistoffen checken ofzo lijkt me. Beetje onzinnig om dat iedere 30k kilometer te doen.
je auto aansluiten op de computer en printje uitlezen en je goede olie aftappen om er heeeele dure andere olie in te doen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203557603
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je auto aansluiten op de computer en printje uitlezen en je goede olie aftappen om er heeeele dure andere olie in te doen
Mijn auto is elektrisch. Welke olie zouden ze dan aftappen en weer vullen?
pi_203565213
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 15:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een verbrandingsmotor is onnoemelijk gecompliceerd

dus het gaat inderdaad snel verdwijnen en ook garages gaan verdwijnen
Garages zullen zich uiteraard moeten gaan specialiseren in electromotoren.

Verder hebben elektrische auto's ook gewoon onderdelen als remschijven, wiellagers, draagarmen en dergelijke, dus daar blijft wat onderhoud aan nodig. Alleen véél minder dan voorheen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:41:45 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203566881
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:27 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Mijn auto is elektrisch. Welke olie zouden ze dan aftappen en weer vullen?
bij verbrandingsmotoren
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:42:56 #76
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203566902
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Garages zullen zich uiteraard moeten gaan specialiseren in electromotoren.

Verder hebben elektrische auto's ook gewoon onderdelen als remschijven, wiellagers, draagarmen en dergelijke, dus daar blijft wat onderhoud aan nodig. Alleen véél minder dan voorheen.
het enige dat blijft zijn de BANDEN, de en /de oplichter garages die blijven ook
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203567130
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het enige dat blijft zijn de BANDEN, de en /de oplichter garages die blijven ook
Zoals ik al zei zullen onderdelen als remschijven, draagarmen, wiellagers en andere onderdelen van het onderstel ook nog steeds blijven bestaan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:02:21 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203567330
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zoals ik al zei zullen onderdelen als remschijven, draagarmen, wiellagers en andere onderdelen van het onderstel ook nog steeds blijven bestaan.
garages leven van olie verversen en radiator lekken , distributie ketting inkorten en dergelijke shit onzin
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203567827
Eigenlijk horen EV discussies niet in dit topic ;)
Het gaat echt om de voortgang en gevolgen van autonoom rijden.
pi_205208805
Bij het ene project loopt het wat soepeler dan bij het andere...

twitter
pi_205341925
(nog) geen autobezit, maar toch: In Alkmaar is sinds deze week Go-sharing gestart met het plaatsen van 125 electrische deelscooters.

Sinds gisteren staat er een in het bos waarbij de eerste onderdelen er al af gejat zijn.
Zag er ook al een in Castricum, bij een groot kruispunt staan. kortom; dit gaat net zo'n puinhoop worden als in Apeldoorn en Groningen.

Ik begrijp dat iedereen 15 minuten gratis rijden krijgt om het uit te proberen? Na 15 minuten dumpt men de scooter en gaat lopend verder. Het immers daarna 1 euro per minuut.

Maargoed, in Groningen is men al gestopt met Go-Sharing, lees ik.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_205362900
De eerste groene Go-sharing deelscooters liggen al in de gracht in Alkmaar.
En in Rotterdam is een dode gevallen door een aanrijding met een deelscooter.
https://www.ad.nl/rotterd(...)elmonde-br~a21eba11/

Bestuurders van deelscooters rijden altijd op maximale snelheid en stoppen niet voor een rood stoplicht. Het kost immers 0,24 euro per minuut en de teller loopt door.
Regelmatig is de bestuurder van een deelscooter niet de huurder. Dit maakt de deelscooter, vaak bereden onder invloed van drank/drugs, niet alleen een irritatie met parkeren maar ook een gevaar voor ander wegverkeer.
Hoe zit het eigenlijk als je een aanrijding krijgt met zo'n ding?



[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 17-07-2022 09:57:17 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_205364182
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 17:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
(nog) geen autobezit, maar toch: In Alkmaar is sinds deze week Go-sharing gestart met het plaatsen van 125 electrische deelscooters.

Sinds gisteren staat er een in het bos waarbij de eerste onderdelen er al af gejat zijn.
Zag er ook al een in Castricum, bij een groot kruispunt staan. kortom; dit gaat net zo'n puinhoop worden als in Apeldoorn en Groningen.

Ik begrijp dat iedereen 15 minuten gratis rijden krijgt om het uit te proberen? Na 15 minuten dumpt men de scooter en gaat lopend verder. Het immers daarna 1 euro per minuut.

Maargoed, in Groningen is men al gestopt met Go-Sharing, lees ik.
Ik weet niet waar jij je informatie uithaalt, maar de laatste keer dat ik het checkte, kostte een Go Sharing scooter in Alkmaar gemiddeld 24ct per minuut. Ook keert Go Sharing binnenkort juist terug naar Groningen, nu ze weer een vergunning bemachtigd hebben.

Ik ben overigens geen Go Sharing fanboy en rij voor dat geld liever in een auto, maar het is momenteel wel veruit de grootste aanbieder van gemotoriseerde "zwevende" voertuigen in ons land.
pi_205365900
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 22:42 schreef exelletor het volgende:

[..]
Ik weet niet waar jij je informatie uithaalt, maar de laatste keer dat ik het checkte, kostte een Go Sharing scooter in Alkmaar gemiddeld 24ct per minuut. Ook keert Go Sharing binnenkort juist terug naar Groningen, nu ze weer een vergunning bemachtigd hebben.

Ik ben overigens geen Go Sharing fanboy en rij voor dat geld liever in een auto, maar het is momenteel wel veruit de grootste aanbieder van gemotoriseerde "zwevende" voertuigen in ons land.
Ah, verwarrend, het starttarief is 1 euro. Er staat dat de minuutprijs vanaf 0,24 euro is. Ik las een review van iemand die een rit had gemaakt en dat bleek best duur.

voor wat betreft Groningen moet Go-sharing de deelscooters op een terrein aanbieden. het zal daarmee een reguliere scooter-verhuurdienst worden.

het is toch doffe ellende dit? wat mij zo verbaasd is dat die dingen op willekeurige plekken gedumpt worden. Dat doet mij denken dat dan de gratis proef-minuten op zijn en de persoon lopend verder gaat. In Apeldoorn zag ik 5 deelscooters staan bij een middelgroot kruispunt buiten de bebouwde kom. Voor wie is dat nou de bestemming.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 17 juli 2022 @ 09:59:42 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205365910
Volgens mij worden ze vooral door het bedrijf als soort van reclamebord op bizarre plekken geplaatst.
Dat is simpelweg wat er mis mee is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205365914
Het is allemaal interessant maar wel off topic. Je zou er een topic over kunnen openen.

Dit topic gaat over de gevolgen van autonoom rijdende voertuigen, niet over deelscooters.
  zondag 17 juli 2022 @ 16:22:10 #88
387249 exelletor
exelleren?
pi_205368933
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is.
Je kan het off-topic vinden, maar ik zal toch mijn kijk op de zaken opschrijven. Ik heb niet de gehele reeks gelezen, maar mijn eerste indruk is dat je autonoom rijden als een heilige graal ziet - als een Tesla mij en jou rond kan rijden, dan doet iedereen zijn auto weg, omdat je opeens on-demand vervoer van A naar B kan bestellen.

Ik ben van mening dat autobezit gaat verdwijnen, maar niet dat het alleen door het autonoom rijden ingeleid gaat worden. Het zal daaraan bijdragen, maar mijns inziens is het niet de belangrijkste drijfveer.

Je kan even kijken naar welke ontwikkelingen er nu zijn. Stel dat Klaas in Eindhoven woont en in Amsterdam werkt. Klaas kan nu al bij een "wit-oranje" autoverhuurder een auto bestellen die vervolgens voor zijn voordeur wordt afgeleverd. Hij kan ermee naar zijn werk rijden, waarna oma ermee naar haar kleinkinderen rijdt. 's middags staat er een andere of dezelfde auto klaar waarmee Klaas naar huis kan rijden. Wat voegen zelfrijdende auto's toe? De "bezorg"kosten zullen omlaag kunnen (7,50 bij de betreffende aanbieder), de levertermijn gaat omlaag (nu 3-12 uur en dat is natuurlijk niet on-demand) en de auto hoeft niet op een A-locatie geparkeerd te worden. Zelf maak ik al jaren gebruik van zulke diensten, maar ze zijn in dit land momenteel een niche. Als ik in mijn omgeving rondvraag, dan hoor ik de volgende argumenten:

- Ze zijn duur
- Angst voor rommel van anderen
- Hoe om te gaan met allerlei spullen in de auto?

Zelfrijdende auto's zullen deze diensten wat goedkoper maken, voornamelijk omdat de terugbrengzone uitgebreid kan worden, maar niet supergoedkoop. Stel dat je op het platteland woont, met een bevolkingsdichteheid van 8 personen per vierkante kilometer, zal een auto veel extra kilometers moeten maken om je op te halen of weer af te zetten. Verder zijn de wasstraten ook niet gratis en ook de overhead moet betaald worden. Dan heb je nog de extra investeringen in infrastructuur om een auto zelfstandig te laten opladen. Al neem je een vloot van 20.000 auto's, het zijn nog altijd substantieele kosten. Dan de onderste twee punten. De netheid van een auto doet mij vrij weinig, maar ik ken een hoop mensen die daarom een voorkeur hebben voor een eigen auto. Als ik nu een auto huur, dan weet ik van te voren niet hoe schoon die gaat zijn. Dan kun je wel gaan werken met boetes etc. (gebeurt nu al), maar ook ik zal vast weleens een klokhuis, een kabeltje of een waterflesje achtergelaten hebben. Ik word er niet vrolijk vak als ik daarvoor elke keer een forse boete zou moeten betalen. Stel dat je kinderen hebt, dan wil je vaak een wat grotere auto en wil je daar ook kinderstoeltjes erin zetten. Dan zijn er twee opties: je laat men steeds hun zooi sjouwen (onhandig) of je biedt aparte auto's met de juiste inrichting (die zijn schaarser, moeten meer km's rijden en dus duurder) Je hebt ook mensen die honden houden en met die honden naar het strand willen. Betalen voor stofzuigen na elk ritje is niet bepaald goedkoop. Wat ik wil zeggen, om deze diensten te laten slagen, moet een eigen auto veel duurder worden. Momenteel parkeert zo'n beetje heel Nederland (bijna) gratis voor de deur. Zelfs in het centrum van Amsterdam kost een parkeervergunning nog geen 50 euro per maand. Maak je daar 500 van, dan moet Jan Modaal toch eens na gaan denken over een alternatief.

Dat gezegd hebbende, een auto blijft een individueel vervoersmiddel en daarmee best duur. Ik kan niet wachten totdat wij verlost zijn van bussen die eens per uur rijden en het gedrocht dat aanvullend openbaar vervoer heet. Met ViaVan (groot in Londen, heeft helaas corona in Nederland niet overleefd) of Uber Bus (kwam het in Egypte tegen), kun je met meerdere mensen die dezelfde kant opgaan een rit delen. Als er straks geen chauffeur aan te pas hoeft te komen, dan worden deze diensten goedkoper en dus populairder. Top! Echter, je kan niet met 1000 Tesla's tegelijkertijd het centrum van Amsterdam binnenrijden, dus het OV blijft wel degelijk belangrijk. De vervoerscapaciteit van een trein, metro is veel groter. Wellicht dat als voertuigen geen afstand hoeven te houden, zoiets als de tram overbodig wordt.
  zondag 17 juli 2022 @ 16:48:44 #89
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_205369264
Allemaal leuk dat de technologie zo snel gaat maar de bevolking is hier gewoon niet aan toe.

Voor heel veel mensen is het sowieso onbetaalbaar en er is nog lang niet genoeg elektrische energie beschikbaar om te kunnen voldoen aan de vraag. Wij hebben nu al problemen om extra laadpalen te krijgen op het werk, laat staan als iedereen "om" is naar elektrisch.

Daarnaast moet je dit ook niet willen, tenzij je als zombie door het leven wilt gaan.

Mensen worden nog luier, hebben het liefst overal een app voor en zijn nog te beroerd om handmatig een lampje aan te doen
pi_205369417
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 16:48 schreef denattedweil het volgende:
Allemaal leuk dat de technologie zo snel gaat maar de bevolking is hier gewoon niet aan toe.
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.

Een deel van de bevolking zal er niet aan toe zijn maar het is ook niet van vandaag op morgen.

quote:
Voor heel veel mensen is het sowieso onbetaalbaar en er is nog lang niet genoeg elektrische energie beschikbaar om te kunnen voldoen aan de vraag. Wij hebben nu al problemen om extra laadpalen te krijgen op het werk, laat staan als iedereen "om" is naar elektrisch.
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.

quote:
Daarnaast moet je dit ook niet willen, tenzij je als zombie door het leven wilt gaan.

Mensen worden nog luier, hebben het liefst overal een app voor en zijn nog te beroerd om handmatig een lampje aan te doen
Autonoom rijden is vooral bedoeld om jaarlijks ruim 1,2 miljoen verkeersdoden te voorkomen.
Mensen zijn slechte chauffeurs.
  zondag 17 juli 2022 @ 17:28:28 #91
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_205369739
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.

Een deel van de bevolking zal er niet aan toe zijn maar het is ook niet van vandaag op morgen.
[..]
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.
[..]
Ik geloof niet dat ik ooit meemaak dat we volledig autonoom rijden. Er wordt veel te veel verdiend aan fossiele brandstof.

Daarnaast is autonoom rijden niet inherent verbonden aan elektriciteit? Voordat je massaal om kunt naar autonoom moet de infrastructuur het wel toelaten
  zondag 17 juli 2022 @ 17:38:18 #92
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205369863
Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is waarom de infrastructuur niet wordt aangepast op autonoom rijden. Met wat beacons in het wegdek oid, met metadata over de omstandigheden kan zo'n zelfrijdende auto veel beter en veiliger functioneren. Natuurlijk vergt dat een investering, maar de technologie in de auto kan dan een stuk eenvoudiger en daarmee goedkoper zijn. Plus dat het waarschijnlijk stabieler werkt.
pi_205370382
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 17:28 schreef denattedweil het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat ik ooit meemaak dat we volledig autonoom rijden. Er wordt veel te veel verdiend aan fossiele brandstof.
Autonoom rijden heeft niets met de brandstof te maken.

quote:
Daarnaast is autonoom rijden niet inherent verbonden aan elektriciteit?
Er worden EV's ingezet momenteel maar je kan net zo goed een ICE autonoom maken.

quote:
Voordat je massaal om kunt naar autonoom moet de infrastructuur het wel toelaten
De bedoeling van autonoom rijden is juist dat de voertuigen zich binnen de bestaande infrastructuur / wegennet kunnen redden.
pi_205370401
quote:
2s.gif Op zondag 17 juli 2022 17:38 schreef Tijn het volgende:
Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is waarom de infrastructuur niet wordt aangepast op autonoom rijden. Met wat beacons in het wegdek oid, met metadata over de omstandigheden kan zo'n zelfrijdende auto veel beter en veiliger functioneren. Natuurlijk vergt dat een investering, maar de technologie in de auto kan dan een stuk eenvoudiger en daarmee goedkoper zijn. Plus dat het waarschijnlijk stabieler werkt.
Duidelijke strepen en borden zijn op zich voldoende, al laat Tesla met FSD bèta in de USA zien dat je ook op wegen zonder strepen prima rechts kan houden en obstakels kan vermijden.
  zondag 17 juli 2022 @ 18:22:14 #95
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205370513
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Duidelijke strepen en borden zijn op zich voldoende, al laat Tesla met FSD bèta in de USA zien dat je ook op wegen zonder strepen prima rechts kan houden en obstakels kan vermijden.
Tja, ik weet niet hoor. Ik zie toch regelmatig filmpjes voorbij komen van autonoom rijdende voertuigen die de meest bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen.
pi_205370566
quote:
2s.gif Op zondag 17 juli 2022 18:22 schreef Tijn het volgende:

[..]
Tja, ik weet niet hoor. Ik zie toch regelmatig filmpjes voorbij komen van autonoom rijdende voertuigen die de meest bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen.
Ik zie ook regelmatig automobilisten bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen, daarom vallen er o.a. ook ruim 1,2 miljoen doden per jaar in het verkeer.

Natuurlijk is het nog niet perfect.

Maar kijk je naar de eerste video's van een Waymo of Tesla FSD bèta en je kijkt naar de vooruitgang van nu dan zie je dat er toch wel grote stappen zijn gezet, ondanks dat het soms nog duidelijk laat zien dat het niet af is.
pi_205371685
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 16:22 schreef exelletor het volgende:
Top! Echter, je kan niet met 1000 Tesla's tegelijkertijd het centrum van Amsterdam binnenrijden,
Voor zover daaar behoefte aan zou zijn is het handiger om 100 autnomen het centrum binnen te laten dan 1000 golfjes of zo. Passagier uit laten stappen op bestemming en het gros van die 1000 kan onmiddellijk weer de stad uit. Die Golfjes zoeken allen parkeerruimte voor er iemand uit stapt.

Maar ik zie meer toekomst in gebieden waar het ov juist wat minder goed is dan in hartje A'dam. Parkeren, laden en onderhoud kan dan netjes ergens achter op een industrieterrein.
  zondag 17 juli 2022 @ 20:16:37 #98
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205372328
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie ook regelmatig automobilisten bizarre en gevaarlijke manoeuvres uithalen, daarom vallen er o.a. ook ruim 1,2 miljoen doden per jaar in het verkeer.

Natuurlijk is het nog niet perfect.

Maar kijk je naar de eerste video's van een Waymo of Tesla FSD bèta en je kijkt naar de vooruitgang van nu dan zie je dat er toch wel grote stappen zijn gezet, ondanks dat het soms nog duidelijk laat zien dat het niet af is.
Dat is wel een beetje een drogreden, he. Als ik merk dat zo'n autonoom systeem slechter rijd dan ik zelf doe, met een kans op brokken omdat-ie soms rare beslissingen neemt, stap ik niet zonder zorgen in zo'n auto.
pi_205374709
quote:
2s.gif Op zondag 17 juli 2022 20:16 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat is wel een beetje een drogreden, he. Als ik merk dat zo'n autonoom systeem slechter rijd dan ik zelf doe, met een kans op brokken omdat-ie soms rare beslissingen neemt, stap ik niet zonder zorgen in zo'n auto.
Ja, uiteraard.
Maar het is niet voor niets nog in ontwikkeling.

Het is ook een beetje een samenloop van technieken, camera's die betaalbaarder en beter worden, voor sommige modellen dan nog lidar en radar en natuurlijk snelle computers die de berekeningen uitvoeren.

AI en machine learning groeien ook uit hun kinderschoenen, dus ook op dat vlak helpt dat mee.
pi_205375953
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je kijkt naar de gebieden waar Waymo nu rijdt dan zie je dat vooral de jongere generatie er snel aan went en zo instapt in zo'n autonoom voertuig.

Een deel van de bevolking zal er niet aan toe zijn maar het is ook niet van vandaag op morgen.
[..]
Het topic gaat over autonoom rijdende auto's, dat staat op zich geheel los van de "elektrisch of brandstof" discussie.
[..]
Autonoom rijden is vooral bedoeld om jaarlijks ruim 1,2 miljoen verkeersdoden te voorkomen.
Mensen zijn slechte chauffeurs.
Vraag: welk nut levert het op?

Technologische ontwikkelingen moeten wat mij betreft aan een van deze zaken voldoen: het moet direct nut hebben, en/of het moet leuker zijn dan hoe het voorheen was.

Volgens mij vallen autonome auto's daar niet onder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')