Prachtige ontwikkelingen. Maar vergeleken wat men dacht 20 jaar geleden over 20 jaar te bereiken, is dat niets.quote:Op maandag 24 januari 2022 20:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op dat vlak komt er nu wel heel veel samen in dit decennium.
Computers die snel, compact en zuinig genoeg zijn om de autonome taken uit te voeren en om in een auto in te bouwen, camera's die steeds beter en goedkoper worden, AI, neural networking, machine learning.
En uiteraard moet er een hoop gerekend worden.
NVIDIA levert daar natuurlijk hardware voor maar Tesla zelf ontwikkelt nu ook z'n eigen computers om al die rekenkracht in te zetten (DOJO).
https://allinfo.space/2021/08/21/dojo-tesla-shows-its-own-d1-chip-and-exaflops-supercomputer/
[ afbeelding ]
een stoplichtzend nu al een signaal uit als het groen of rood is, alleen daar ziet jouw auto niets van de bus welquote:Op maandag 24 januari 2022 21:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik blijf sceptisch. Als je een stoplicht slecht kunt zien dan minder je op z'n minst vaart om het goed waar te kunnen nemen.
Hoe gaat een zelfrijdende auto dit oplossen. Vragen aan de bestuurder of die even wil kijken of het groen is?
Twintig jaar terug was een elektrische auto iets voor geitenwollen sokken die geen haast hadden of voor de SRV man. Zelf rijdende auto's was een competitie tussen technische universiteiten op een afgesloten terrein.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 08:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Prachtige ontwikkelingen. Maar vergeleken wat men dacht 20 jaar geleden over 20 jaar te bereiken, is dat niets.
Dat is het gehele punt. We onderschatten vaak de immense complexiteit ervan.
Van alle personenauto's in NL zijn er slechts 3,1% elektrisch waarvan 36% in het bezit van een particulier.quote:Op woensdag 26 januari 2022 21:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is het niet wat kunstmatig, als er zoveel financiele vrijstellingen zijn?
Tot en met 2024 betalen eigenaren van electrische autos geen wegenbelasting. Op de aanschaf zit een forse subsidie.
Wat gaat er gebeuren als die vrijstellingen opgeheven zijn.
Je zit denk ik in het verkeerde topic.quote:Op woensdag 26 januari 2022 21:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is het niet wat kunstmatig, als er zoveel financiele vrijstellingen zijn?
Tot en met 2024 betalen eigenaren van electrische autos geen wegenbelasting. Op de aanschaf zit een forse subsidie.
Wat gaat er gebeuren als die vrijstellingen opgeheven zijn.
Buiten de steden is dat redelijk niet te doen omdat de reistijd naar een deelauto dan veel te lang is. Ik vrees dat ik minimaal 15 km moet reizen voor een deelauto. Als je dat terug weet te brengen tot minder dan 1 km of liever tot max 250 meter dan is de optie van een deelauto opeens wel aantrekkelijk als je geen dagelijks gebruiker bent.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 08:47 schreef Fisherman het volgende:
Ik denk dat de stelling waar is, maar een hele andere reden. Het is simpelweg niet houdbaar om autorijden zo bereikbaar te houden voor iedereen. Althans niet al we het hebben over een eigen auto. Steeds meer mensen zullen gebruik gaan maken van een deelauto.
Een privé auto wordt weer een stuk exclusiever.
deel auto.s al dan niet autonoom, zullen het eigen bezit van de auto opheffenquote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Buiten de steden is dat redelijk niet te doen omdat de reistijd naar een deelauto dan veel te lang is. Ik vrees dat ik minimaal 15 km moet reizen voor een deelauto. Als je dat terug weet te brengen tot minder dan 1 km of liever tot max 250 meter dan is de optie van een deelauto opeens wel aantrekkelijk als je geen dagelijks gebruiker bent.
Die afstand tot je deelauto is opeens nul als je autonome auto's hebt. Op dat moment is het dus ook buiten de steden eenvoudiger te organiseren. Echt interessant wordt het als het concept ook bij dagelijks gebruik goedkoper kan dan eigen bezit. Ik verwacht dat je dan binnen een paar jaar een halvering hebt van het eigen auto bezit.
Wat zal er dan meer ruimte vrij komen in zowel stad als in het land. Meer groen in de wijk of de wijken compacter bouwen zodat je nog minder vervoer nodig hebt.
De periode waarin autobezit exclusiever wordt zal korter duren dan de tijd die nodig is om autonome deelauto's te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Buiten de steden is dat redelijk niet te doen omdat de reistijd naar een deelauto dan veel te lang is. Ik vrees dat ik minimaal 15 km moet reizen voor een deelauto. Als je dat terug weet te brengen tot minder dan 1 km of liever tot max 250 meter dan is de optie van een deelauto opeens wel aantrekkelijk als je geen dagelijks gebruiker bent.
Die afstand tot je deelauto is opeens nul als je autonome auto's hebt. Op dat moment is het dus ook buiten de steden eenvoudiger te organiseren. Echt interessant wordt het als het concept ook bij dagelijks gebruik goedkoper kan dan eigen bezit. Ik verwacht dat je dan binnen een paar jaar een halvering hebt van het eigen auto bezit.
Wat zal er dan meer ruimte vrij komen in zowel stad als in het land. Meer groen in de wijk of de wijken compacter bouwen zodat je nog minder vervoer nodig hebt.
ALs je eeen autonome auto koopt kun jij die ook aanmelden bij een site , dan gaat de auto geld voor je verdienen als ie jouw heeft afgezet op je werkquote:Op zondag 6 februari 2022 10:37 schreef Fisherman het volgende:
[..]
De periode waarin autobezit exclusiever wordt zal korter duren dan de tijd die nodig is om autonome deelauto's te ontwikkelen.
Veel mensen hebben zich onnodig afhankelijk gemaakt van een auto door ver weg te gaan werken. Er zal een grote omschakeling moeten plaatsvinden. Maar hoewel dit in meerdere decennia zo ontstaan, zal dat niet zo lang kunnen duren om dit weer terug te draaien. Vooral die tussenliggende periode zal voor velen vrij onaangenaam worden al ze zich niet snel kunnen aanpassen.
Ik zie om me heen dat veruit de meeste mensen na evt wat starterswoningen toch vrij vlot settelen in een huis en daar blijven wonen tot ze aan ouderen huisvesting toe zijn. Werkgevers of liever locaties van werk zijn veel meer aan wijzigen onderhavig. Het woon-werkverkeer is niet altijd een keus, vaak wordt dat opgedrongen door fusie of reorganisatie. Een hoop mensen hebben ook een sociaal leven en willen dus niet verder weg verhuizen.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:37 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Veel mensen hebben zich onnodig afhankelijk gemaakt van een auto door ver weg te gaan werken. Er zal een grote omschakeling moeten plaatsvinden. Maar hoewel dit in meerdere decennia zo ontstaan, zal dat niet zo lang kunnen duren om dit weer terug te draaien. Vooral die tussenliggende periode zal voor velen vrij onaangenaam worden al ze zich niet snel kunnen aanpassen.
Dat veranderd niets aan het concept, dan heb je alleen een kleine vloot als eigenaar dus zal je moeten bundelen met anderen en dat wordt altijd minder voordelig dan een groter bedrijf die alles zelf in de hand heeft.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ALs je eeen autonome auto koopt kun jij die ook aanmelden bij een site , dan gaat de auto geld voor je verdienen als ie jouw heeft afgezet op je werk
Eeen groot bedrij heeft personeel. AIRBNB heeft ook zelf de gelegenheden niet, en zit wel obnver de hele wereld, is eigenlijk het zelfde conceptquote:Op zondag 6 februari 2022 12:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik zie om me heen dat veruit de meeste mensen na evt wat starterswoningen toch vrij vlot settelen in een huis en daar blijven wonen tot ze aan ouderen huisvesting toe zijn. Werkgevers of liever locaties van werk zijn veel meer aan wijzigen onderhavig. Het woon-werkverkeer is niet altijd een keus, vaak wordt dat opgedrongen door fusie of reorganisatie. Een hoop mensen hebben ook een sociaal leven en willen dus niet verder weg verhuizen.
De autonome auto maakt de trein opeens ook aantrekkelijker. Je kan dan met de autonoom naar het station en vanaf het andere station met een andere autonoom weer verder.
Wat betreft transitie, plofmobielen blijven minimaal tien/vijftien of zelfs twintig jaar op de weg. Het zal wel verschuiven naar het enthousiasme domein, aanschaf wordt goedkoper maar bezit en vooral gebruik wordt in rap tempo lastiger. Je houdt mensen met speciale wensen zoals het rijdende schuurtje. De kentering zal reeds inzetten als de TOC duurder is dan een abbo op autonoom. De nekslag is al het benzine station niet meer rendabel is na een paar jaar. Daarna gaat het hard. Weinig mensen hebben er lol in om te tanken op een hoekje achterop een industrieterrein.
[..]
Dat veranderd niets aan het concept, dan heb je alleen een kleine vloot als eigenaar dus zal je moeten bundelen met anderen en dat wordt altijd minder voordelig dan een groter bedrijf die alles zelf in de hand heeft.
Dat is inderdaad ook nog een goede optie voor mensen die hun eigen auto zouden willen delen. Voor mij is mijn eigen auto meer hobby (naast dat het natuurlijk een vervoersmiddel is). Ik zou mijn eigen auto niet willen delen, omdat ik er zuinig op ben.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ALs je eeen autonome auto koopt kun jij die ook aanmelden bij een site , dan gaat de auto geld voor je verdienen als ie jouw heeft afgezet op je werk
Het is inderdaad dan wel even wennen als je auto savonds opeens vertrekt terwijl jij TV zit te kijkenquote:Op zondag 6 februari 2022 13:55 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook nog een goede optie voor mensen die hun eigen auto zouden willen delen. Voor mij is mijn eigen auto meer hobby (naast dat het natuurlijk een vervoersmiddel is). Ik zou mijn eigen auto niet willen delen, omdat ik er zuinig op ben.
Dan nog zijn het vooral keuzes die ertoe leiden dat mensen een eigen auto blijven rijden.quote:Op zondag 6 februari 2022 12:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik zie om me heen dat veruit de meeste mensen na evt wat starterswoningen toch vrij vlot settelen in een huis en daar blijven wonen tot ze aan ouderen huisvesting toe zijn. Werkgevers of liever locaties van werk zijn veel meer aan wijzigen onderhavig. Het woon-werkverkeer is niet altijd een keus, vaak wordt dat opgedrongen door fusie of reorganisatie. Een hoop mensen hebben ook een sociaal leven en willen dus niet verder weg verhuizen.
De autonome auto maakt de trein opeens ook aantrekkelijker. Je kan dan met de autonoom naar het station en vanaf het andere station met een andere autonoom weer verder.
Wat betreft transitie, plofmobielen blijven minimaal tien/vijftien of zelfs twintig jaar op de weg. Het zal wel verschuiven naar het enthousiasme domein, aanschaf wordt goedkoper maar bezit en vooral gebruik wordt in rap tempo lastiger. Je houdt mensen met speciale wensen zoals het rijdende schuurtje. De kentering zal reeds inzetten als de TOC duurder is dan een abbo op autonoom. De nekslag is al het benzine station niet meer rendabel is na een paar jaar. Daarna gaat het hard. Weinig mensen hebben er lol in om te tanken op een hoekje achterop een industrieterrein.
[..]
Dat veranderd niets aan het concept, dan heb je alleen een kleine vloot als eigenaar dus zal je moeten bundelen met anderen en dat wordt altijd minder voordelig dan een groter bedrijf die alles zelf in de hand heeft.
Een ander probleem zou natuurlijk ook zijn dat ik momenteel mijn auto oplaad voor de volgende dag. Doordeweeks zou dat geen probleem zijn. Woonwerk verkeer heb ik uiteraard geen auto voor nodig.quote:Op zondag 6 februari 2022 13:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is inderdaad dan wel even wennen als je auto savonds opeens vertrekt terwijl jij TV zit te kijken
Daar moet je wel tegen kunne/n
Maar ik neem aan dat je voordien al een melding op je phone krijgt , de auto is verhuurd vanaf 22:10
voor mensen die een eigen auto willen en hem vaak gebruikenis is het geen op/lossing , maar voor de miljoen AOW ers zou dat wel een goede zaak zijnquote:Op zondag 6 februari 2022 15:20 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Een ander probleem zou natuurlijk ook zijn dat ik momenteel mijn auto oplaad voor de volgende dag. Doordeweeks zou dat geen probleem zijn. Woonwerk verkeer heb ik uiteraard geen auto voor nodig.
Vooral in het weekend wil ik toch voornamelijk met de auto op pad. Dat zou kunnen betekenen dat se auto niet vol zou zijn op zaterdagmorgen wanneer ik hem wil gebruiken.
Er blijft sowieso een heel klein clubje mensen over dat in de toekomst een eigen auto blijft rijden. Dan maakt het vrij weinig uit of die groep hun auro beschikbaar zou stellen als deelauto.
Voor mensen die hun auto inderdaad vaak langdurig niet gebruiken kan dat een uitkomst zijn. Immers is het niet goed dat een auto heel lang stil staat. Voor een elektrische auto zoals de mijne kan dat wellicht weer minder kwaad dan een auto op fossiele brandstoffen, maar voor beide is het goed om zo nu en dan even een stukje te rijden en bijvoorbeeld de airco te laten draaien.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor mensen die een eigen auto willen en hem vaak gebruikenis is het geen op/lossing , maar voor de miljoen AOW ers zou dat wel een goede zaak zijn
Ik gebruik mijn auto soms weken niet
Waarom zou je dan überhaupt zelf een autonome auto willen hebben als er binnen een paar minuten een autonoom uit een pool voor je klaar kan staan? Ja, het kan een investering zijn waar je geld aan wilt verdienen maar daar zij wel meer opties voor die bovendien mogelijk wat zekerder zijn.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor mensen die een eigen auto willen en hem vaak gebruikenis is het geen op/lossing , maar voor de miljoen AOW ers zou dat wel een goede zaak zijn
Ik gebruik mijn auto soms weken niet
Of taxi uitbaters.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:49 schreef Candymannetje het volgende:
Yep, de huidige leasemaatschappijen zullen dat wel gaan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |