abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 januari 2024 @ 21:19:23 #176
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212158480
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Auto's worden groter vanwege de veiligheidsconstructies, zoals het actieve voetgangersbeschermingssysteem.

Fabrikanten zijn gestopt met bouwen van kleine auto's omdat dit gehele segment niet meer kosten-rendabel is. De EU heeft ooit een regel ingesteld om de uitstoot elk jaar verder omlaag te brengen. De extra kosten om deze auto te kunnen maken wegen niet op tegen de lage verkoopprijs die men bereid is te betalen.
mensen willen een grote auto voor weing geld, de meeste auto''s hebben als je de voorbumper eraf haalt helemaal niets over , kijk maar eens in de garages , het is allemaal lucht achter de voorbumper
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 24 januari 2024 @ 21:20:33 #177
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212158489
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
eentje van de baas en een klientje voor de kinderen naar school te brengen , daar maakt men dan de prive kilometers mee voor de belastingdienst
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212158845
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mensen willen een grote auto voor weing geld, de meeste auto''s hebben als je de voorbumper eraf haalt helemaal niets over , kijk maar eens in de garages , het is allemaal lucht achter de voorbumper
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 24 januari 2024 @ 21:46:39 #179
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212158902
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
de honda civic is nu bijna twee keer zo groot als vroeger, allemaal lucht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212159342
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Ik heb er 2 en ik woon alleen :P
pi_212163742
Nog wat videomateriaal met commentaar.
V12 zet grote stappen voorwaarts op het gebied van "menselijk" rijgedrag.

Het YouTube-kanaal heeft meer videomateriaal, dus mocht je je vervelen ;)

pi_212163931
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Het aantal auto's in Nederland neemt toe en het aantal auto's waarover een Nederlander kan beschikken neemt ook toe.

Maar dat betekent niet zo zwart/wit dat ook het autobezit zelf toeneemt, want (zakelijk / private) lease groeit ook aardig door in Nederland.

Daarnaast is mijn stelling gebaseerd op het succes van autonoom rijden en hoe lang dat nog duurt is uiteraard glazenbollen werk.



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-01-2024 12:56:36 ]
pi_212166101
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het aantal auto's in Nederland neemt toe en het aantal auto's waarover een Nederlander kan beschikken neemt ook toe.

Maar dat betekent niet zo zwart/wit dat ook het autobezit zelf toeneemt, want (zakelijk / private) lease groeit ook aardig door in Nederland.

Daarnaast is mijn stelling gebaseerd op het succes van autonoom rijden en hoe lang dat nog duurt is uiteraard glazenbollen werk.

[ afbeelding ]
Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_212166462
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 16:27 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Een Greenwheels waarvoor je een blok moet lopen of een auto die tot je voordeur komt en mogelijk nog goedkoper is dan die greenwheels is natuurlijk nog wel een verschil. En toch, de mensen die ik ken in Amsterdam hebben meestal geen auto. Ook huur je die GW voor je heen tot en met terugreis. Met name bij een weekend is dat best wel een bedrag. Een autonoom hoef je alleen die twee ritten te rekenen.

Een deel van de mensen vindt eigen bezit inderdaad belangrijk maar het zal je verbazen hoeveel mensen er zijn voor wie een auto gewoon een ding is met als enige emotionele waarde dat het ongeveer je grootste kostenpost is, vergelijkbaar met de kosten van je wonen.
  donderdag 25 januari 2024 @ 17:38:07 #185
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212166525
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 16:27 schreef knoopie het volgende:

[..]

Als autobezit rationeel besloten zou worden, dan had je helemaal gelijk. Maar dat is bij heel veel mensen helemaal niet zo. Zo zou in Amsterdam en Utrecht het gebruik van deelautos ontzettend voor de hand liggen. Parkeren is onmogelijk/extreem duur. Beide gemeentes stimuleren het gebruik van deelautos op alle mogelijke manieren. En beide steden zijn compact genoeg om bijna overal een deelauto op loopafstand te hebben. Toch is in beide steden de verhouding tussen deelauto's en eigen autos minder dan 1 op 100. En ik denk dat het autonoom zijn van auto's dat niet in zijn eentje gaat veranderen.
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
pi_212166580
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2024 17:38 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
Zit ook wat in. Ik ben opgegroeid met openbare telefooncellen en iemand die nu 20 is zal geen idee hebben waar ik het over heb.
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:12:54 #187
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212167447
https://finance.yahoo.com(...)-2023-143454161.html

De nieuwe Tesla low cost EV "redwood"zal toch minstens FSD moeten zijn wil het inslaan als een BOM

quote:
CEO Elon Musk did confirm that the company's next-gen vehicle will be coming in the second half of 2025.

In its earnings release and later on the earnings call, Tesla also mentioned progress on its next-gen manufacturing platform.

"We are focused on bringing the next-generation platform to market as quickly as we can, with the plan to start production at Gigafactory Texas," the company said. "
This platform will revolutionize how vehicles are manufactured."

"We're very far along on our next-gen low-cost vehicle. We're really excited about this. This is a revolutionary manufacturing system, far more advanced than any other in the world,"
Musk said on the earnings call, clarifying that the company's current schedule has this vehicle hitting production in the second half of 2025.
This echoes a report from Reuters earlier Wednesday that said Tesla told suppliers it wants to start production of a new mass-market EV codenamed "Redwood" in mid-2025.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212168130
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com(...)-2023-143454161.html

De nieuwe Tesla low cost EV "redwood"zal toch minstens FSD moeten zijn wil het inslaan als een BOM
[..]

De hardware voor FSD zal er sowieso in zitten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212168469
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 17:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een Greenwheels waarvoor je een blok moet lopen of een auto die tot je voordeur komt en mogelijk nog goedkoper is dan die greenwheels is natuurlijk nog wel een verschil.
Waarom zou dat goedkoper moeten zijn dan een greenwheels? De aanschafprijs van de autonome auto zal het de komende jaren in ieder geval alles behalve goedkoper maken.
quote:
En toch, de mensen die ik ken in Amsterdam hebben meestal geen auto.
Dat geloof ik best, in een bepaalde leeftijdscategorie. Maar in totaal staan er toch nog 300.000 auto’s aangemeld in Amsterdam. Dus dat het eind van het autobezit nabij is, lijkt me nog wat vroeg om te zeggen, zelfs in Amsterdam of Utrecht.
quote:
Ook huur je die GW voor je heen tot en met terugreis. Met name bij een weekend is dat best wel een bedrag. Een autonoom hoef je alleen die twee ritten te rekenen.
Theoretisch is dat een voordeel. Maar in de praktijk is dat nog maar de vraag. Als ik een autonome auto neem naar een vakantiehuisje letterlijk ergens midden op de hei, dan is de kans dat iemand anders daar een auto nodig heeft nihil. Dus dan mag je 2x de heen en terugreis betalen, of de verhuurder blijft op de kosten zitten (maar niet heus natuurlijk). En als iemand, net als alle andere mensen, precies om 8:30 zijn kinderen op school wil afzetten, dan hebben al die auto’s daarna ook ineens niks meer te doen. Die staan zich vanaf 9:00 tot en met 17:00 net zo te vervelen als privé-auto’s nu.
quote:
Een deel van de mensen vindt eigen bezit inderdaad belangrijk maar het zal je verbazen hoeveel mensen er zijn voor wie een auto gewoon een ding is met als enige emotionele waarde dat het ongeveer je grootste kostenpost is, vergelijkbaar met de kosten van je wonen.
Dat is zeker waar. Maar ook weer sterk afhankelijk van je omgeving. Ik ken ook genoeg dertigers die het over niks anders hebben dan over hun auto.

In totaal zijn er gewoon heel wat problemen met het afschaffen van autobezit die helemaal niet gerelateerd zijn aan het al dan niet autonoom zijn van de auto zelf. Mensen zien hun eigen auto hebben als status, of als vrijheid hebben. Mensen hebben dingen nodig in hun auto die ze niet elke keer er in en er weer uit willen halen, bijvoorbeeld kinderzitjes. En het feit blijft dat over het algemeen iedereen altijd op precies dezelfde tijd de auto nodig heeft. Op dinsdag en donderdag, als alle collega’s ook op kantoor zijn, om 8:00 als de kinderen naar school moeten. Dat ga je allemaal niet met autonome auto’s oplossen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_212168826
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2024 17:38 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dat het ook een generatie-ding is. Mensen die zijn opgegroeid in de 20e eeuw hebben denk ik doorgaans veel meer met auto's dan de mensen die nu opgroeien. Geef het een of twee generaties en het beeld kan totaal omslaan.
in de steden kan ik daar iets bij voorstellen.
buitengebieden niet, daar heb je de auto nodig, door het wegvallen van ov-verbindingen.
Dorpen zoals Erichem, waar geen bus meer doorheen gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_212170605
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:31 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
in de steden kan ik daar iets bij voorstellen.
buitengebieden niet, daar heb je de auto nodig, door het wegvallen van ov-verbindingen.
Dorpen zoals Erichem, waar geen bus meer doorheen gaat.
Maar op het moment dat een auto op verzoek voor komt rijden heb ik die bus naar de stad ook niet meer nodig. Waar ik nu woon wil ik absoluut niet zonder auto maar ik zou het feest vinden als het ding wel beschikbaar is maar ik er verder geen omkijken naar zal hebben.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:12 schreef knoopie het volgende:
Als ik een autonome auto neem naar een vakantiehuisje letterlijk ergens midden op de hei, dan is de kans dat iemand anders daar een auto nodig heeft nihil. Dus dan mag je 2x de heen en terugreis betalen, of de verhuurder blijft op de kosten zitten (maar niet heus natuurlijk).
Misschien moet het ding inderdaad tien km rijden om een ander ten dienst te zijn maar dat is wat anders dan die 120 km naar de hei.
quote:
En als iemand, net als alle andere mensen, precies om 8:30 zijn kinderen op school wil afzetten, dan hebben al die auto’s daarna ook ineens niks meer te doen. Die staan zich vanaf 9:00 tot en met 17:00 net zo te vervelen als privé-auto’s nu.
Nou, de spits duurt iets langer dan van 08.00 tot 09.00. Zondermeer is de spits wel een periode dat alles onderweg is. Buiten de spits is dan weer tijd voor laden, onderhoud en schoonmaken. Maar de spits is inderdaad wel een knelpunt. Ik verwacht ook niet een snelle omslag van privé naar deel. Daar gaat wel een halve generatie overheen. Te beginnen bij de 'boodschappenauto' en senioren.

quote:
Maar in totaal staan er toch nog 300.000 auto’s aangemeld in Amsterdam.
Op 800.000 bewoners is dat beduidend minder dan het landelijk gemiddelde.
  donderdag 25 januari 2024 @ 22:43:18 #192
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212170951
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:12 schreef knoopie het volgende:

[..]

In totaal zijn er gewoon heel wat problemen met het afschaffen van autobezit
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.
pi_212171237
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2024 22:43 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.

Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:26 #194
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212173440
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 23:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.

Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
Ja, en sowieso is er een verschuiving gaande van bezit naar andere vormen van betaling voor gebruik, niet alleen in de mobiliteitssector.

Maar dat gezegd hebbend, de algehele sfeer rondom autonoom rijden was een aantal jaar geleden wel een stuk positiever dan het nu is. Tien jaar geleden was er een erg optimistische instelling dat het "binnen 5 jaar" toch wel een erg grote vlucht zou moeten gaan nemen. Inmiddels is denk ik wel gebleken dat het wat langer dan dat gaat duren.

Ik zie de impact van autonoom rijden in de komende vijf jaar ook nog niet erg significant worden eerlijk gezegd. De ontwikkelingen gaan ongetwijfeld door en uiteindelijk zal er wellicht iets ontstaan dat daadwerkelijk werkt voor de gewone man, maar op dit moment is het meer een stip op de horizon dan iets dat daadwerkelijk breed beschikbaar komt binnen afzienbare tijd.

Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
pi_212174695
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 09:56 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
Inderdaad. Ooit zal het er wel van komen, maar voor veel mensen tast het opgeven van hun eigen auto hun gevoel van autonomie/vrijheid aan. Of dat terecht is of niet maakt niet uit, hele generaties zien dat zo en die mentaliteit veranderen gaat lang duren. En voordat mensen die mentaliteit gaan veranderen, moeten eerst bewezen alle praktische problemen opgelost gaan worden. En die praktische problemen zijn echt niet alleen technisch van aard, wat je vaak nog kan versnellen door er meer geld tegenaan te gooien, maar ook de regelgeving en infrastructuur die er voor nodig is. Dat gaat echt niet in de komende vijf jaar geregeld zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_212259768
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.

Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.

Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.

Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212273513
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
In Nederland is die vraag er ja, in de meeste andere landen (ook binnen Europa) zie je A-segment auto's toch echt een heel stuk minder rijden en worden er zeker geen lange afstanden mee gereden. En eigenlijk is dat best jammer. De microauto's die nu in opkomst lijken te zijn, zijn daarvoor imo geen alternatief.
Miata is always the answer
pi_212274603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken.
De verworven vrijheid is meer dat je kan gaan en staan waar je wilt, niet zozeer het bezit van die auto. Hoewel het als rijdend schuurtje ook best wel handig is.

Die TV is bij mij de deur uit, met een pc en beamer kan ik hetzelfde als ik met die TV deed en zelfs nog meer. De functie TV-kijken is dus overgenomen door een ander apparaat. Op die manier zie ik ook wel gebeuren dat ik de functie verplaatsen per eigen auto ook kan vervangen.

Met een autonoom ben ik bij de schoenmaker in de stad ook niet tien minuten naar een parkeerplaats aan het zoeken maar wordt netjes voor de deur afgezet en een kwartier of half uur later weer opgepikt. Bij ons zijn winkels na 17.00 meestal ook nog wel open.

Juist door het autonoom zijn van auto's die dus ergens tussen dorpen in een laad- en onderhoudslocatie kunnen hebben denk ik dat het voor niet al te dun bevolkte regio's ook een goed alternatief kan worden. Een parkeerplaats in een grote stad kost iets van 500 Euro per maand, die kosten win je door stilstand grotendeels buiten het centrum te kunnen houden.

Ik geloof best dat veel mensen het bezit als vrijheid ervaren maar ook velen zullen met mij daar anders over denken. Ik wandel wel eens lange afstandspaden, lijkt me heerlijk om aan het begin uit te stappen en aan het eind weer in te stappen zonder druk te hoeven maken hoe ik weer bij de auto kom bijvoorbeeld.
pi_212274757
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.

quote:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld. Bij een gemiddelde snelheid van 60km/u rijden ze 217 uren per jaar.
Laten we realistisch alleen overdag (6:00 tot 21:00) meetellen, dan zitten er 5.475 uren in een jaar waar een auto nuttig ingezet kan worden.

Auto's staan dus 96% van die tijd stil.

Met autonome auto's zou je dus in theorie met 24x minder auto's toe kunnen.
Maar theorie en praktijk liggen vanwege de spits natuurlijk ver uit elkaar.

1 op de 3 auto's (2,4 tot 2,8 miljoen) rijdt namelijk in de spits (ochtend / avond) dus in de praktijk zou je met 3x minder auto's toe kunnen, misschien 4 tot 5x als je gedurende die spits meerdere ritten kan doen.

Dat zou al een forse vermindering van het wagenpark zijn.

quote:
Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.
Als het om 19:00 was gebeurd had je het ook niet gehaald. Wat dat betreft zou een 2e paar schoenen, desnoods sportschoenen, uitkomst brengen.

quote:
Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
In de praktijk rijdt 1 op de 3 auto's in de spits, zoals ik hierboven ook zei. En dat is de piekbelasting.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 13:42:17 #200
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212275111
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')