abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210143050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het zwaar afhankelijk is van waar je woont.
Zit je in het centrum van Leiden, Utrecht, Hilversum of Amsterdam dan is autobezit een dure hobby en een hoop gedoe.

Dat zijn bij uitstek de eerste gebieden waar mensen een auto weg doen als ze over een autonoom voertuig kunnen beschikken op ieder moment van de dag.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen maar heb in de OP wel aangegeven wat mijn verwachting is.
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.

Goed, nu werk ik zelf bij een autoverhuurder die ook nog eens deelauto's aanbiedt dus dat maakt de overstap wat makkelijker, maar toch. Als het aanbod er is tegen een redelijke prijs, zie ik het wel gebeuren.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_210200933
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Voorbeeld hier: na de zomer gaat onze tweede auto (T4 Camper) de deur uit. Dan hebben we er nog één (Golf) maar we zitten erover te denken deze niet meer te vervangen en als ie kaduuk is, volledig met deel- en huurauto's te werken.

Goed, nu werk ik zelf bij een autoverhuurder die ook nog eens deelauto's aanbiedt dus dat maakt de overstap wat makkelijker, maar toch. Als het aanbod er is tegen een redelijke prijs, zie ik het wel gebeuren.
Als je een auto niet op dagelijkse basis nodig hebt, kan dat zeker uitkomst bieden.
Eigenlijk rij ik ook te weinig kilometers om een auto te verantwoorden dus ik noem het maar een "hobby" ;)
pi_210330416
Nog een 11.4.6 ritje voor wat boodschapjes.

pi_210428221
Elon Musk heeft een rit met FSD Bèta v12 onlangs live gestreamd.
Kwaliteit van de video is af en toe bagger maar het laat wel zien dat hij er vertrouwen in heeft.
Hij geeft onderweg ook nog wat toelichting.

Samengevat:
Het verschil met de "oude" FSD is vooral: in de oude versie die nu live is bij Bèta-testers zit nog code die bepaalde verkeersregels, situaties en borden uitlegt en beschrijft. De v12 is getraind op basis van video van bestaande verkeerssituaties, leert van wat anderen doen en leert nu dus als een mens.

Deels is dat nu natuurlijk een stap terug (zoals vaker gezien bij nieuwe releases van FSD) maar op lange termijn is dat een stap vooruit.


twitter


[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2023 11:10:49 ]
pi_212129031
Het was even wachten maar de nieuwe V12 FSD Bèta rolt eindelijk ook in stapjes uit naar klanten, waar het tot nu toe alleen voor Tesla personeel beschikbaar was.

V12 is een belangrijke stap voorwaarts omdat er zo'n 300.000 regels code zijn geschrapt en het nu vrijwel geheel op getrainde AI rijdt.

Voorheen beschreef die code nog wat een stopbord, rotonde of verkeerslicht was, nu leert de AI het rijden zelf op basis van miljarden kilometers aan video en simulaties in het datacentrum van Tesla. Het is dus niet zo dat de auto zelf actief leert terwijl je rijdt, dat trainen gebeurt bij Tesla zelf.
Maar per update wordt de auto wel beter (is de verwachting).

Normaal gesproken is iedere verandering in eerst instantie een stap terug, dus dat mag je ook verwachten voor V12. Toch ziet het er al verbazingwekkend soepel uit.


  maandag 22 januari 2024 @ 20:16:18 #157
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_212134284
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
pi_212135911
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Prima dat je iets haat.

Dit topic gaat echter niet over EV's maar over de rol van de opkomst van autonoom rijden ten opzichte van het autobezit.
pi_212138728
Nog een video, deze keer overdag.

Het uitrollen van deze nieuwe versie wordt in laag tempo gedaan blijkbaar, want alleen "Whole Mars Catalog" heeft tot nu toe videomateriaal online kunnen zetten.

pi_212139951
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 20:16 schreef PluggieOD het volgende:
Nee natuurlijk is het einde van autobezit niet nabij.

De hedendaagse milieuvervuilende EV wegwerpauto's moet je meer zien als rijdende prototypen.
Yep, bij bepaalde weersomstandigheden kun je er niks meer mee.
Ik zag pas een bericht dat ze in China een nucleaire batterij hadden gemaakt die 50 jaar mee gaat.
Als ze zoiets op grote schaal kunnen maken dan wordt het interessant.
Maar de infrastructuur kan het nu helemaal niet aan als er te veel mensen elektrisch gaan rijden.
Dus volledig autonoom op grote schaal zal nog wel een jaar of 15 duren en einde autobezit zie ik buiten de grote steden helemaal niet gebeuren.
pi_212140174
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:57 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik zag pas een bericht dat ze in China een nucleaire batterij hadden gemaakt die 50 jaar mee gaat.
Als ze zoiets op grote schaal kunnen maken dan wordt het interessant.
Hoewel het ook compleet off-topic is in een topic over autonoom rijden.

Die "nucleaire batterij" die in het nieuws kwam onlangs, kan 50 jaar lang zo'n 100 µW leveren, ofwel 0,1 mW.
Zelfs voor een lichte EV (Dacia Spring) heb je al ongeveer 33kW nodig, ofwel 33.000Watt, ofwel 33.000.000mW.

Je zou dus 330.000.000 van die accu's nodig hebben in 1 auto met het vermogen van een Dacia Spring.
pi_212140191
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoewel het ook compleet off-topic is in een topic over autonoom rijden.

Die "nucleaire batterij" die in het nieuws kwam onlangs, kan 50 jaar lang zo'n 100 µW leveren, ofwel 0,1 mW.
Zelfs voor een lichte EV (Dacia Spring) heb je al ongeveer 33kW nodig, ofwel 33.000Watt, ofwel 33.000.000mW.

Je zou dus 330.000.000 van die accu's nodig hebben.
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
pi_212140204
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
Je kan het prima los zien van elektrisch rijden. Autonoom rijden is een manier om de bestuurder te vervangen, niet de aandrijftechniek.
Het is toepasbaar op brandstof, waterstof, eFuels, perslucht, plutonium, stoom en EV's.

Verder genoeg over gezegd. Ik wil het topic een beetje schoonhouden, er zijn voldoende topics waar je kan klagen over EV's.

Vanaf hier zet ik TR's :)

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2024 13:27:30 ]
pi_212140223
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan het prima los zien van elektrisch rijden. Autonoom rijden is een manier om de bestuurder te vervangen, niet de aandrijftechniek.
Het is toepasbaar op brandstof, waterstof, eFuels en EV's.

Verder genoeg over gezegd. Ik wil het topic een beetje schoonhouden, er zijn voldoende topics waar je kan klagen over EV's.

Vanaf hier zet ik TR's :)
Dus jij verwacht autonome deelauto's in de toekomst op fossiele brandstof?
  dinsdag 23 januari 2024 @ 14:29:37 #165
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212140835
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus jij verwacht autonome deelauto's in de toekomst op fossiele brandstof?
Voornamelijk niet omdat er überhaupt geen toekomst is voor auto’s met een verbrandingsmotor. Maar niet omdat er een technische reden is dat het niet zou kunnen.
pi_212144209
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog een video, deze keer overdag.

Het uitrollen van deze nieuwe versie wordt in laag tempo gedaan blijkbaar, want alleen "Whole Mars Catalog" heeft tot nu toe videomateriaal online kunnen zetten.

Best indrukwekkend. Ik vraag me alleen af hoe het in Europa zou werken. Veel drukker verkeer met veel onoverzichtelijke kruisingen en een vaak wat 'assertievere' rijstijl om nog maar te zwijgen over dubbelle en trippel rotondes in de UK.

Tien jaar terug had ik het binnen vijf jaar als algemeen gebruikt verwacht. Nou, dat viel even tegen maar ik zie nog steeds wel progressie.
pi_212144502
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Best indrukwekkend. Ik vraag me alleen af hoe het in Europa zou werken. Veel drukker verkeer met veel onoverzichtelijke kruisingen en een vaak wat 'assertievere' rijstijl om nog maar te zwijgen over dubbelle en trippel rotondes in de UK.

Tien jaar terug had ik het binnen vijf jaar als algemeen gebruikt verwacht. Nou, dat viel even tegen maar ik zie nog steeds wel progressie.
Je ziet dat Pareto ook toeslaat bij autonoom rijden, die laatste 20% om het perfect te maken kost heel veel tijd.

Hoe het in Europa gaat werken is nog niet echt voorspelbaar, toch zie ik in de US soms ook "onmogelijke" situaties waar FSD dan toch prima uit komt.

Het is voor ons mensen ook niet voor te stellen dat je 9 ogen hebt en 100% aandacht bij de weg en het verkeer. En dat is precies wat FSD wél heeft.
FSD wilde bijvoorbeeld in 1 situatie (uit de bovenstaande video) niet direct wegrijden na het inschakelen maar toen bleek later dat er iemand overstak achter een auto vandaan. Dus het ziet wel heel veel.

Ik weet niet hoeveel jaren er nog nodig zijn om het perfect genoeg te maken en om de overheid daarna nog te overtuigen maar ik ga het (als ik tijd van leven heb) nog wel meemaken, verwacht ik.
pi_212144670
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je ziet dat Pareto ook toeslaat bij autonoom rijden, die laatste 20% om het perfect te maken kost heel veel tijd.

Hoe het in Europa gaat werken is nog niet echt voorspelbaar, toch zie ik in de US soms ook "onmogelijke" situaties waar FSD dan toch prima uit komt.

Het is voor ons mensen ook niet voor te stellen dat je 9 ogen hebt en 100% aandacht bij de weg en het verkeer. En dat is precies wat FSD wél heeft.
FSD wilde bijvoorbeeld in 1 situatie (uit de bovenstaande video's) niet direct wegrijden na het inschakelen maar toen bleek later dat er iemand overstak achter een auto vandaan. Dus het ziet wel heel veel.

Ik weet niet hoeveel jaren er nog nodig zijn om het perfect genoeg te maken en om de overheid daarna nog te overtuigen maar ik ga het (als ik tijd van leven heb) nog wel meemaken, verwacht ik.
Ja, het gaat best heel overdacht en veilig maar ik moet nog zien hoe vlot je bent in een wat vollere omgeving als je bij elk stopbord geheel tot stilstand komt en pas na vijf seconden weer verder gaat. Zou hier erg toeteren worden achter je. Ook die wandelaars aan beide zijden van de weg (gele jas), ik zou dan oprijden en zo nodig flink remmen als er toch iets van de andere kant komt.

Maar goed, laten we zeggen dat ie nu wel het rijbewijsexamen zou halen.
pi_212144794
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, het gaat best heel overdacht en veilig maar ik moet nog zien hoe vlot je bent in een wat vollere omgeving als je bij elk stopbord geheel tot stilstand komt en pas na vijf seconden weer verder gaat.
Gek genoeg komt dat vooral door de NTSHA die vond dat een Tesla geheel tot stilstand moest komen bij een stopbord, waar Tesla zelf de “California Roll” deed bij de stopborden.

In de praktijk komt bijna niemand komt helemaal tot stilstand bij zo'n bord, zeker niet als je door zou kunnen rijden.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat dat voor autonome voertuigen soepeler wordt in de toekomst, aangezien die gelijktijdig zowel links, rechts, vooruit als achteruit kunnen kijken en de situatie allang overzien hebben.

quote:
Zou hier erg toeteren worden achter je. Ook die wandelaars aan beide zijden van de weg (gele jas), ik zou dan oprijden en zo nodig flink remmen als er toch iets van de andere kant komt.

Maar goed, laten we zeggen dat ie nu wel het rijbewijsexamen zou halen.
Ik ken mensen die slechter rijden ;)
pi_212144888
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

Het zou natuurlijk wel kunnen dat dat voor autonome voertuigen soepeler wordt in de toekomst, aangezien die gelijktijdig zowel links, rechts, vooruit als achteruit kunnen kijken en de situatie allang overzien hebben.

Wat ik me herinner van ruim tig jaar terug is dat je min of meer stil moet staan en dan direct weer door als alles vrij is. Hing ook van je instructeur af natuurlijk.
pi_212144912
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 20:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat ik me herinner van ruim tig jaar terug is dat je min of meer stil moet staan en dan direct weer door als alles vrij is. Hing ook van je instructeur af natuurlijk.
Ik heb sowieso nooit in de US gereden (of geweest) dus ik kan me alleen baseren op wat ik zie en lees.
Maar ieder land heeft zo wel z'n "dingetjes" in het verkeer.
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 21:29:37 #172
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212146320
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:16 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je kan het autonoom rijden toch moeilijk los zien van het elektrisch rijden?
Hoeveel autonome voertuigen zijn er op fossiele brandstof?
En er zijn er nog meer. Maar het gaat hier over auto's, dus ga ze niet noemen. (Autonome) auto's dus, ongeacht aandrijving :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 24 januari 2024 @ 14:32:43 #173
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_212153159
Ik denk niet dat autobezit op korte termijn gaat eindigen maar op de lange termijn lijkt het me volstrekt logisch. Privaat autobezit en eenpersoons autogebruik is niet erg efficiënt: het zijn dure voertuigen (in aanschaf) die duur in gebruik zijn, bij de gemiddelde gebruiker het grootste deel van de tijd stil staan en die onevenredig veel beslag leggen op de openbare ruimte. Om nog maar niet te spreken over de hoge hoeveelheid energie (brandstof of elektrisch) die ze pp verbruiken.

Iets wat trouwens in mijn buurt een punt is is dat auto's steeds groter worden maar dat de parkeerruimte in mijn (oude) woonwijk niet groeit maar eerder daalt. En het animo om leefruimte in te ruilen voor meer parkeerruimte is niet heel groot. In veel Nederlandse steden met oudere wijken zal dat een overweging zijn. We zijn sowieso een klein land waar ruimte niet altijd voor het oprapen ligt.

Het zal nu nog geen populair onderwerp zijn maar op termijn zal er wel meer een beweging ontstaan naar het afbouwen van privaat autobezit en -gebruik.
pi_212158088
Het autobezit neemt toe. Het neemt lokaal zelfs explosief toe, de trend is twee autos per huishouden in onze buurt.

Landelijk gezien eind vorig jaar was er ruim 1 auto per 2 inwoners.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_212158282
Auto's worden groter vanwege de veiligheidsconstructies, zoals het actieve voetgangersbeschermingssysteem.

Fabrikanten zijn gestopt met bouwen van kleine auto's omdat dit gehele segment niet meer kosten-rendabel is. De EU heeft ooit een regel ingesteld om de uitstoot elk jaar verder omlaag te brengen. De extra kosten om deze auto te kunnen maken wegen niet op tegen de lage verkoopprijs die men bereid is te betalen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')