abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203258276
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

quote:
Tesla roest al na 300 kilometer

Niemand ziet graag roest op zijn auto. Zeker niet als het voertuig nog niet zo oud is. Maar hoewel roest bij de meeste conventionele auto's nooit een probleem is geweest, zijn sommige modellen meer vatbaar voor corrosie. Verrassend genoeg zijn elektrische auto's ook gevoelig voor roest. Het beste voorbeeld: Tesla's Model 3.

Door het verzinken van carrosserieën, bodembescherming, spouwafdichting, wielkast bekleding van kunststof en het afdichten van naden met lijm of kit was roest op auto's lange tijd bijna geen issue meer. Doordat de fabrikanten nu echter besparen op roestbescherming en over zijn gegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem. Dat blijkt uit cijfers die zijn verzameld door de Duitse keuringsorganisatie GTÜ.


Volgens deze cijfers hadden van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 aan dit instituut zijn aangeboden voor de hoofdkeuring 441.000 exemplaren roestproblemen. Dit betrof vooral auto's die ouder waren dan 10 jaar. Van deze 3,46 miljoen oudere voertuigen hadden er 435.000 roestproblemen (bijna 13 procent) en 357.000 significante gebreken. Volgens GTÜ waren de 10 meest getroffen voertuigen de Ford Transit, de Lada 4×4 (Niva), Seat Alhambra, de technisch identieke Ford Galaxy en de Suzuki modellen Baleno plus Jimmy. Ook Daihatsu Curore, Charade en Mira, de Opel Vectra, de Subaru Legacy en de Ford Ka zijn roestgevoelig.

De roestproblemen worden waarschijnlijk verergerd door het groeiend aantal elektrische auto's, dit omdat de lichtgewicht constructie met het toegenomen gebruik van aluminium en magnesium het risico op roest in dergelijke voertuigen verhoogt. "Deze vormen een uitdaging op het gebied van corrosie, omdat ze niet alleen moeten worden beschermd tegen zelf corrosie, maar vanwege hun negatieve lading ook galvanische corrosie kunnen veroorzaken zodra ze worden gecombineerd met een materiaal met een andere lading", legt Marco Öhler uit, technisch manager van de GTÜ.

Verraderlijk: de roestschade blijft lange tijd onontdekt. "Als ongunstige materiaalcombinaties samenkomen op verborgen plekken die moeilijker te beschermen zijn tegen corrosie, en als vocht bij dagelijks gebruik van de auto binnendringt en op die manier als elektrolyt werkt, ontstaan er aan de binnenkant corrosieplekken die pas later van buitenaf zichtbaar worden", zegt Öhler. Een probleem is bijvoorbeeld dat de fabrikanten de holtes soms vullen met bouwschuim ter bescherming tegen geluid.


De GTÜ heeft een Tesla Model 3 met een kilometerstand van slechts 300 km laten onderzoeken door roestexpert Ralf Rößler. De Tesla had al last van de eerste roestplekjes. Rößler ontdekte dat het frame slechts oppervlakkig is geverfd. Daarnaast is de A stijl volledig gevuld met constructieschuim. "Dat zal water opnemen. Over een half jaar is het bruin en over 6 jaar is het helemaal roestig", zo verwacht Rößler. Ook op de koppelstangen is de eerste roest te zien. "De hele voor balk roest als eerste omdat het water nergens kan weglopen", zegt Rößler. Vocht en vuil vestigden zich al na 3 maanden in het spatbord van de Tesla Model 3, net als de eerste roestplekjes.

Automobilisten moeten het roestprobleem niet licht opvatten. "Roest heeft invloed op de botsveiligheid van een auto. Vooral wanneer dragende constructies beschadigd zijn", legt Maximilian Bauer, voertuigtechnologie-expert van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, uit. "Dit geldt vooral voor de dorpels, die vaak het meest roesten en een zeer belangrijke rol spelen in de stijfheid van de passagier cel".
Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.

Als Tesla zo omgaat met klanten en de kwaliteit van hun modellen, dan gaan zij zeker niet een leidend automerk blijven.

[ Bericht 26% gewijzigd door Frutsel op 19-01-2022 09:21:58 ]
  dinsdag 18 januari 2022 @ 19:27:53 #2
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_203258330
Kwestie van tijd voor de Chinezen de markt afpakken.
pi_203258401
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:27 schreef YoungDriller het volgende:
Kwestie van tijd voor de Chinezen de markt afpakken.
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 19:33:34 #4
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_203258439
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Dat riep men over hun telefoons ook... :z
pi_203258675
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Is ook zo. Feit is ook dat de meeste elektrische bussen toch echt van Sjinese makelij zijn.
Met alle gevolgen van dien :P
pi_203258704
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Deze wel hoor
https://www.nio.com/ep9
  dinsdag 18 januari 2022 @ 19:55:06 #7
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_203258878
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:47 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Deze wel hoor
https://www.nio.com/ep9
Kunnen we weer lekker schelden op Hollandse verkeersdrempels :P
pi_203258902
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:55 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Kunnen we weer lekker schelden op Hollandse verkeersdrempels :P
Liever dat dan een tesla :D
pi_203259010
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's

De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese :D
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:06:39 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_203259153
Daar gaat je restwaarde :')
heitieh
pi_203259171
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:06 schreef Joooo-pi het volgende:
Daar gaat je restwaarde :')
De roestwaarden stijgen wel.
pi_203259212
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's

De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese :D

Misschien dat het net zo'n succesverhaal gaat worden als bij Japan, maar China is qua staatsinrichting een zeer omstreden land met bijvoorbeeld kampen voor etnische minderheden. Dit valt steeds minder goed in de wereld.

Zelf vermoed ik dat de landen en merken die nu ook al bekend staan om hun kwaliteitsauto's de leidende rol in de markt van de elektrische auto zullen nemen en krijgen.
pi_203259236
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.

Als Tesla zo omgaat met klanten en de kwaliteit van hun modellen, dan gaan zij zeker niet een leidend automerk blijven.
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.

In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.

Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
pi_203259250
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's

De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese :D
Het zegt wat over de fabrieken. Ze bouwen steeds nieuwe fabrieken bij en hoe nieuwer de fabriek hoe beter in principe. Meer nieuwe technische snufjes, meer aandacht voor oude gebreken etc. etc.
pi_203259338
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:10 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.

In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.

Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
Ik denk dat ze de markt goed aangeslingerd hebben, waarbij ze inderdaad heel lang voorliepen op de concurrentie. Verder zijn ze best goed in propaganda/reclame, beetje het Apple onder de automobielen. Ik ben wel benieuwd of hun aanpak t.o.v. automatisch rijden ze nog weer een nieuw voordeel op gaat leveren trouwens. Zo niet dan worden ze snel ingehaald verwacht ik ja.
pi_203259399
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:10 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.

In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.

Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
Dan heb je het echt alleen over Nederland.
Als je puur kijkt naar Tesla wereldwijd dan is de groei indrukwekkend.

Wetende dat de 2 nieuwe Gigafactories bij Austin en Berlijn nog online komen en dat Shanghai nog niet eens vol op stoom is dan is 1,8 miljoen stuks dit jaar haalbaar.

pi_203259448
Dit is een bekend verhaal in het geval van de Model 3. Verkeerde en onvoldoende coating aangebracht....

De afwerking van de model 3 is slecht. De laklaag is zo dun dat in bepaalde landen de lak er gewoon af slijt na een zandstorm. De uitsparingen tussen de panelen wijkt af.

De draagarmconstructie is te zwak. Ook bij model 3 komt het voor dat een draagarm breekt.

De klantenservice van Tesla is ook dramatisch slecht.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:22:47 #18
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203259537
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.
Is niet zo gek. Het merk bestaat nog geen twintig jaar en de eerste personenauto (model S) is hier pas negen jaar geleden op de markt gekomen. Het bedrijf is gestart door een computerprogrammeur en en elektrotechnisch ingenieur, geen autoproducenten dus. Ze moeten het vooral van hun batterijtechnologie en connectivity hebben, waarin ze (voor zover ik begrijp) flink voorlopen op andere merken. Haal je dat echter weg, dan blijft er een uiterst matig afgewerkte auto over die mijlenver achterligt op de gerenommeerde merken.
pi_203259641
Het ligt er ook aan of je een exemplaar uit de oudere Fremont fabriek hebt of een nieuwere uit Shanghai, Berlijn of Austin.

Sowieso zijn zelfs Duitsers (diverse filmpjes) na afleveren van hun Model Y zeer te spreken over de naden tussen de panelen, dat is in de Chinese modellen echt opgelost.

Lak is ook beter, egaler.

Duitsland krijgt een speciale, nieuwe spuiterij die ook meer kleuren en zelfs patronen mogelijk moet maken, als ik het goed heb begrepen.

Draagarm is bij de Model 3 en Y weinig voorgekomen. Ik zal niet zeggen "nooit" maar ze gaan niet in de aantallen waar de S last van had.

Roest van de binnenschermen zal je iig nooit meer hebben nu ze overgaan op megacastings voor en achter ;)

Per fabriek wordt het iig beter, over een jaar of 2 ben ik in de markt voor een EV dus dan ga ik wel eens kijken naar een Tesla uit Berlijn wss.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 20:36:58 ]
pi_203259665
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan heb je het echt alleen over Nederland.
Als je puur kijkt naar Tesla wereldwijd dan is de groei indrukwekkend.

Wetende dat de 2 nieuwe Gigafactories bij Austin en Berlijn nog online komen en dat Shanghai nog niet eens vol op stoom is dan is 1,8 miljoen stuks dit jaar haalbaar.

[ afbeelding ]
Ja, klopt. Puur kijkend naar de NL cijfers had ik het inderdaad over. Wereldwijd doet Tesla het zeker goed qua aantallen. Verrassend goed eigenlijk nog wel gezien de toenemende concurrentie.

Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat Tesla het wereldwijd zo goed blijft doen gezien de sterk toenemende concurrentie. Als jij voor een vergelijkbare prijs voor een kwalitatief betere auto kan kiezen dan zou ik nooit voor een Tesla gaan. Maar wellicht dat dit in bepaalde delen van de wereld anders ligt.

Tenslotte blijven mensen ook die meuk van Audi en VW kopen :D
pi_203259798
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:28 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ja, klopt. Puur kijkend naar de NL cijfers had ik het inderdaad over. Wereldwijd doet Tesla het zeker goed qua aantallen. Verrassend goed eigenlijk nog wel gezien de toenemende concurrentie.

Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat Tesla het wereldwijd zo goed blijft doen gezien de sterk toenemende concurrentie. Als jij voor een vergelijkbare prijs voor een kwalitatief betere auto kan kiezen dan zou ik nooit voor een Tesla gaan. Maar wellicht dat dit in bepaalde delen van de wereld anders ligt.

Tenslotte blijven mensen ook die meuk van Audi en VW kopen :D
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Model Y dan is de Ford Mustang Mach-E een directe concurrent op ruimte en prestaties maar ook daar tik je ¤73.000 voor neer.

Je kan zeggen "ja, wat heb je nu aan 0-100 in 3 of 5 seconden" maar een dikke motor heeft bij ICE's ook een extra kostenplaatje.

Een ID.4 doet bijvoorbeeld 0-100 in 6,2 seconden als je de snelste uitvoering hebt.

Tesla heeft daarnaast de luxe dat ze productie-gelimiteerd zijn. Ondanks de prijsverhogingen verkopen ze nog steeds alles wat ze produceren dus waarom zouden ze nu de prijzen omlaag gooien? Een gezonde marge is ook wat waard aangezien alles wat Tesla verdient direct weer verdwijnt in het uitbreiden (nieuwe fabrieken of het laadnetwerk bijvoorbeeld) of innovatie (megacasting, 4680 accu's, etc).
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:36:48 #22
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203259833
Tesla. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:38:12 #23
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203259861
Eigen schuld, had je maar smaak moeten hebben.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203259934
Die Tesla aandeelhouders zijn weinig objectief, ook hier op het Fok. :')
pi_203260120
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:54:58 #26
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203260171
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het ligt er ook aan of je een exemplaar uit de oudere Fremont fabriek hebt of een nieuwere uit Shanghai, Berlijn of Austin.

Sowieso zijn zelfs Duitsers (diverse filmpjes) na afleveren van hun Model Y zeer te spreken over de naden tussen de panelen, dat is in de Chinese modellen echt opgelost.

Lak is ook beter, egaler.

Duitsland krijgt een speciale, nieuwe spuiterij die ook meer kleuren en zelfs patronen mogelijk moet maken, als ik het goed heb begrepen.

Draagarm is bij de Model 3 en Y weinig voorgekomen. Ik zal niet zeggen "nooit" maar ze gaan niet in de aantallen waar de S last van had.

Roest van de binnenschermen zal je iig nooit meer hebben nu ze overgaan op megacastings voor en achter ;)

Per fabriek wordt het iig beter, over een jaar of 2 ben ik in de markt voor een EV dus dan ga ik wel eens kijken naar een Tesla uit Berlijn wss.
Ik kan me voorstellen dat de afwerking in de ene fabriek beter is dan de andere met betrekking tot zaken als naden tussen het plaatwerk e.d. Maar ik neem aan dat de specs qua ontwerp en gebruikte materialen gewoon overal identiek zijn? Als een bepaalde ontwerp- en materiaalkeuze voor problemen zorgt, dan blijf je dat toch houden?
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:55:40 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203260184
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
Hahahaha! Wat een ontzettend kutmerk. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:57:22 #28
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203260211
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:11 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Het zegt wat over de fabrieken. Ze bouwen steeds nieuwe fabrieken bij en hoe nieuwer de fabriek hoe beter in principe. Meer nieuwe technische snufjes, meer aandacht voor oude gebreken etc. etc.
In de usa mag het allemaal niks kosten.
Mensen staan voor een habbekrats in de productielijn. Als ze hun week salaris krijgen, komen ze de week erop niet. Als ze bij de burger King een cent meer kunnen krijgen, zijn ze weg.
Dan heb je dus telkens nieuwe mensen in de lijn staan, en krijg je nooit je kwaliteit op orde.

In China krijgen ze ook geen reet, maar zijn er mensen genoeg. 3 Chinezen doen wat in andere landen 1 man doet. In China timmeren ze wat dat betreft beter aan de weg want de kwaliteit is beter dan hetzelfde uit de usa.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203260257
Als dan toch ooit elektrisch ga dan liever dit

:T
https://www.mercedes-benz(...)nchmark-of-effiency/
pi_203260330
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dit is een bekend verhaal in het geval van de Model 3. Verkeerde en onvoldoende coating aangebracht....

De afwerking van de model 3 is slecht. De laklaag is zo dun dat in bepaalde landen de lak er gewoon af slijt na een zandstorm. De uitsparingen tussen de panelen wijkt af.

De draagarmconstructie is te zwak. Ook bij model 3 komt het voor dat een draagarm breekt.

De klantenservice van Tesla is ook dramatisch slecht.
Chinezen bakken onder Amerikaanse vlag.
pi_203260368
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:57 schreef daNpy het volgende:

[..]
In de usa mag het allemaal niks kosten.
Mensen staan voor een habbekrats in de productielijn. Als ze hun week salaris krijgen, komen ze de week erop niet. Als ze bij de burger King een cent meer kunnen krijgen, zijn ze weg.
Dan heb je dus telkens nieuwe mensen in de lijn staan, en krijg je nooit je kwaliteit op orde.

In China krijgen ze ook geen reet, maar zijn er mensen genoeg. 3 Chinezen doen wat in andere landen 1 man doet. In China timmeren ze wat dat betreft beter aan de weg want de kwaliteit is beter dan hetzelfde uit de usa.
Dar wordt toch allemaal geautomatiseerd uiteindelijk.
pi_203260379
Tesla is altijd al troep geweest, puur de naam, het merk en natuurlijk elon musk simps die aandelen blijven behouden en kopen ondanks jaar op jaar negatieve winst ofwel verlies voor tesla.

Zelfrijdende auto’s.. ze zitten al jaren vast op level 2.. en wie zit er op level 3 inmiddels als in officieel erkend in Europa (waar dit heel moeilijk ligt)? Mercedes, de laatste die er mee begonnen was.

Elona muskrat, ga terug naar je slaven in de emerald smaragd mijn van je ouders aub.
pi_203260736
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
elon musk simps die aandelen blijven behouden en kopen ondanks jaar op jaar negatieve winst ofwel verlies voor tesla.

Onzin.

Tesla zou niet eens in de S&P 500 opgenomen zijn als dat zo was.

Tesla maakt sinds 2020 winst en die winst groeit daarnaast met het kwartaal.

quote:
Zelfrijdende auto's.. ze zitten al jaren vast op level 2.. en wie zit er op level 3 inmiddels als in officieel erkend in Europa (waar dit heel moeilijk ligt)? Mercedes, de laatste die er mee begonnen was.
Tesla's FSD (niet te verwarren met AutoPilot) is mijlen verder dan Mercedes Drive Pilot. Dat van Mercedes werkt alleen op autosnelwegen die vooraf aangewezen zijn.

Tesla's FSD is in bèta, tot enkele maanden terug had het 2.000 testers en momenteel wordt dat langzaam uitgebreid. Het is niet beperkt tot een gebied of bepaalde wegen: het werkt ook op lokale wegen, rondwegen, in bebouwde kom, etc. en het zet in op volledige autonomie. Het is echter een bèta en ook verre van perfect.

Het is zelfs zo: de softwarestack van AutoPilot en FSD zijn momenteel nog gescheiden, op de autosnelweg functioneert het als AutoPilot en daarbuiten als FSD. Die stacks zouden rond versie 11 samengevoegd moeten worden (wekelijks updates, geen idee wanneer dat is).

De komende weken wordt FSD bèta ook uitgerold in Canada.

Dit is momenteel de voortgang. Indrukwekkend wat het kan maar ook duidelijk dat het nog lang niet klaar is.



[ Bericht 27% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 21:42:02 ]
pi_203261087
Elon Musk komt mij vreemd over. In Maart 2021 was betalen in Bitcoin bij Tesla mogelijk. Mei 2021 was dat opeens niet meer mogelijk, omdat bitcoin mining slecht voor het milieu is. Ja, hallo, dat was het twee maanden daarvoor ook al.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203262240
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Elon Musk komt mij vreemd over. In Maart 2021 was betalen in Bitcoin bij Tesla mogelijk. Mei 2021 was dat opeens niet meer mogelijk, omdat bitcoin mining slecht voor het milieu is. Ja, hallo, dat was het twee maanden daarvoor ook al.
Was een ordinaire pump & dump volgens mij. Elon Musk is dan ook gewoon een inhalige klootzak. Ik vind het verder wel interessant wat Tesla doet, ze hebben in veel dingen een andere aanpak. Zal uiteindelijk moeten blijken wat het beste is. Geloof dat de grote producenten in Europa op technologisch vlak een inhaalslag moeten maken en Tesla juist in het echt maken van de auto's. Zag ook dat Toyota inmiddels heel ver is richting een solid state battery.

Misschien laat ik me inpakken door marketingpraatjes van de verschillende bedrijven, ik heb niet genoeg technische kennis om dat onderscheid te maken, anders zie ik "ons" grote sprongen maken de komende jaren met betrekking tot elektrisch en autonoom rijden. Betere batterijen die grotere ladingen aankunnen maar korter laden en auto's die autonoom of bijna autonoom zijn.
pi_203262532
Tesla zit kwa roest op dezelfde kwaliteit als Ford en GM. Die Amerikaanse Toyota’s roesten dacht ik ook wel.
.
pi_203262609
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
_O-
Niet best.

Anderzijds hoor je ook verhalen dat echte snelwegvreters juist enorm goedkoop rijden met een Tesla.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203262635
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Onzin.

Tesla zou niet eens in de S&P 500 opgenomen zijn als dat zo was.

Tesla maakt sinds 2020 winst en die winst groeit daarnaast met het kwartaal.
[..]
Tesla's FSD (niet te verwarren met AutoPilot) is mijlen verder dan Mercedes Drive Pilot. Dat van Mercedes werkt alleen op autosnelwegen die vooraf aangewezen zijn.

Tesla's FSD is in bèta, tot enkele maanden terug had het 2.000 testers en momenteel wordt dat langzaam uitgebreid. Het is niet beperkt tot een gebied of bepaalde wegen: het werkt ook op lokale wegen, rondwegen, in bebouwde kom, etc. en het zet in op volledige autonomie. Het is echter een bèta en ook verre van perfect.

Het is zelfs zo: de softwarestack van AutoPilot en FSD zijn momenteel nog gescheiden, op de autosnelweg functioneert het als AutoPilot en daarbuiten als FSD. Die stacks zouden rond versie 11 samengevoegd moeten worden (wekelijks updates, geen idee wanneer dat is).

De komende weken wordt FSD bèta ook uitgerold in Canada.

Dit is momenteel de voortgang. Indrukwekkend wat het kan maar ook duidelijk dat het nog lang niet klaar is.


Dat het een kek bedrijf is dat zal wel, maar je bent aandeelhouder om wat te verdienen toch? Je loopt gewoon reëel risico voor /200 van de koers van het aandeel.

Maar jajoh, doe je ding.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203262939
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.

Als Tesla zo omgaat met klanten en de kwaliteit van hun modellen, dan gaan zij zeker niet een leidend automerk blijven.
De 3 is natuurlijk ook gewoon een goedkoop model. Lekker op alles besparen. Maar de gemiddelde bakfietsmoeder kan wel lekker opscheppen over haar bijdrage aan het milieu.

Mijn 85S is nog spik en span. Soms moet je niet voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten.
pi_203262942
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
_O-
Niet best.

Anderzijds hoor je ook verhalen dat echte snelwegvreters juist enorm goedkoop rijden met een Tesla.
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203263009
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
_O-
Niet best.

Anderzijds hoor je ook verhalen dat echte snelwegvreters juist enorm goedkoop rijden met een Tesla.
Geen wegenbelasting, geen oplaadkosten, naast aanschaf, verzekering en onderhoud rijd je gratis.
pi_203263016
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Het zal best de toekomst zijn, maar ik las vandaag ook nog een artikel dat het plaatwerk extra licht moet zijn omdat die auto's zo zwaar zijn....
Ehhhhh..

Waarom is dat extra gewicht eerst wel acceptabel en nu opeens niet meer?
De ophanging kan het gewoon niet aan.... Die klachten lezen we in dit topic ook... Oplossing: Plaatwerk verlichten.

Want ophanging verzwaren lukt niet ofzo.... Volgens mij kijken we naar een markt die zichzelf nog moet ontwikkelen en waar vanwege kleinschaligheid bepaalde kosten overwegingen worden genomen die op de korte termijn misschien wel minder kosten maar niet efficiënt zijn op de lange termijn.

Je krijgt dus een inferieure auto.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203263033
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Fastned is ook wel hard te grazen genomen door shell. Ik denk niet dat die het nog lang gaan volhouden
pi_203263051
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:14 schreef Murdera het volgende:

[..]
Geen wegenbelasting, geen oplaadkosten, naast aanschaf, verzekering en onderhoud rijd je gratis.
Ja die verhalen hoor je ook. Maar electriciteit kost ook wel geld natuurlijk.

Maar vooral het onderhoud schijnt per kilometer mee te vallen vanwege gebrek aan bewegende onderdelen, dus als je je Tesla écht intensief gebruikt voor kilometertjes dan zit daar allicht weinig kosten in.

Remmen / optrekken trekt nogal wat aan dat zware bakbeest en kost wat bandenslijtage..... En als ik dus die artikelen die hier gepost zijn lees dat de ophanging kan bezwijken... Dan klinkt dat niet best.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203263105
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Bij Fastned betaal je als "gast" nu ¤0,69 per kWh maar met een lidmaatschap ¤0,45 per kWh.
Uiteraard hoef je alleen bij die dure palen te laden als je vaak ritten maakt die langer zijn dan de range van je auto.

Kan je aan huis laden dan is het ineens heel gunstig, momenteel vanaf ¤0,16 per kWh met de korting op de energiebelasting. En heb je zonnepanelen dan is het ook gunstig, al is de berekening dan wat ingewikkelder (afhankelijk van de aanschaf van je panelen).

MyWheels heeft een kilometertarief incl. brandstof / stroom en een laadsleutel meegeleverd (dashboardkastje).
Dus dan kan je het tarief aanhouden dat ze vermelden.
pi_203263121
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja die verhalen hoor je ook. Maar electriciteit kost ook wel geld natuurlijk.

Maar vooral het onderhoud schijnt per kilometer mee te vallen vanwege gebrek aan bewegende onderdelen, dus als je je Tesla écht intensief gebruikt voor kilometertjes dan zit daar allicht weinig kosten in.

Remmen / optrekken trekt nogal wat aan dat zware bakbeest en kost wat bandenslijtage..... En als ik dus die artikelen die hier gepost zijn lees dat de ophanging kan bezwijken... Dan klinkt dat niet best.
Teslas van voor 2016 kunnen gratis laden bij tesla superchargers. En die staan in nederland op genoeg plekken om er volledig gebruik van te maken.

De energie van remmen wordt weer gebruikt om energie te winnen dus dat gaat wel soepel. Over de ophanging kan je echter wel gelijk hebben. Dat vind ik lastig te beoordelen.
pi_203263169
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:21 schreef Murdera het volgende:

[..]
Teslas van voor 2016 kunnen gratis laden bij tesla superchargers. En die staan in nederland op genoeg plekken om er volledig gebruik van te maken.
Tjah, blijf er bij, bij enorm veel kilometers is het vast beter, maar wel met risico dat er incidenteel een extreme kostenpost komt kijken in de vorm van accu / ophanging problemen. De normale lopende kosten kunnen extreem goedkoop zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203263196
Dat is toch met veel amerikaanse troep, ziet er shiny uit maar binnen no time pleurt het uitelkaar.
pi_203263201
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah, blijf er bij, bij enorm veel kilometers is het vast beter, maar wel met risico dat er incidenteel een extreme kostenpost komt kijken in de vorm van accu / ophanging problemen. De normale lopende kosten kunnen extreem goedkoop zijn.
Daar heb je gelijk in. Een nieuwe accu zou bij mij 16k kosten. Dat is wel wat meer dan een v-snaartje vervangen.
pi_203263565
Men denkt dat er weinig kosten zijn bij een EV, echter elektronica kan kapot. Bij Tesla is een chip in de boordcomputer kwetsbaar, vooral na 200.000 km. Dure reparatie.

De portiergrepen bevat electronica zodat deze naar buiten komt. Dat zit dan in de elementen van weer en wind en geeft op den duur problemen. Wegenwacht komt abnormaal vaak voor Teslas met weigerende portieren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203263594
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
De klantenservice van Tesla is ook dramatisch slecht.
Die is volop aanwezig in dit topic hoor ;)
pi_203263975
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
Men denkt dat er weinig kosten zijn bij een EV, echter elektronica kan kapot. Bij Tesla is een chip in de boordcomputer kwetsbaar, vooral na 200.000 km. Dure reparatie.
Welke model Tesla?

Edit: het gaat blijkbaar om een flashgeheugen in modellen t/m februari 2018.
Deze versleet overmatig door het continu wegschrijven van logbestanden (draait op Ubuntu) in /var/log
Dat loggen is inmiddels flink gereduceerd en vanaf 2018 gebruiken ze andere, grotere flashchips.

quote:
De portiergrepen bevat electronica zodat deze naar buiten komt. Dat zit dan in de elementen van weer en wind en geeft op den duur problemen. Wegenwacht komt abnormaal vaak voor Teslas met weigerende portieren.
Je spreekt heel algemeen over de 2 oudere modellen van Tesla nu (S en X): dat gaat iig niet om de Model 3 en Model Y want die hebben dat mechaniek niet.

Maar de S en X staan er wel berucht om.

Nu is dat mechaniek door de jaren heen wel flinke aangepast, zo hadden de eerste versies bijvoorbeeld mechanische schakelaars en dat was vragen om problemen, later ging men over op hall-sensoren.

De evolutie is wel interessant:



[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-01-2022 00:32:25 ]
pi_203264672
Deurslotjes gingen bij VAG ook kapot. 300¤ zo’n unit, terwijl het om 3 microschakelaars van 1¤ ging.
.
pi_203264756
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
Dit is kenmerkend voor alle Big Tech bedrijven (Tesla is een techbedrijf, GEEN autobedrijf), als je kijkt naar techbedrijven, hebben ze 2 gemene delers:

-Onafhankelijk van de sector zijn ze tech driven, of je nou uber, booking of takeaway bent, je bent een taxibedrijf zonder wagens, een hotelbedrijf zonder kamers, een restaurantketen zonder restaurants. Je "core" is een commodity, een kruimel die je gewoon zonder risico in koopt.
-Hoewel Tech je belangrijkstre voorwaarde is, is schalen je grootste eigenschap, je ziet per definitie dan ook dat bestaande techbedrijven steeds meer "wereldse" zaken zoeken waar ze hun trucje op kunnen toepassen, niet voor niets is dat TechReuzen zich voorbereiden zijn op de 3 grootste problemen op aarde:

• Voedelproductie
• Gezondheid/Zorg
• Energie

Echter 1 ding wat ontzettend lastig schaalt is service, je ziet dan ook dat techreuzen dit veelal proberen op te lossen door slimme chatbots en selfservice, echter als dit niet lukt dan ben je meestal fucked, ik zou zeggen, probeer eens een medewerker van Google of FB te spreken, het gaat je simpelweg niet lukken, omdat de verhouding medewerkers/gebruikers bizar is, laten we zegggen 1 op 500.000 , het zou dus totaal niet in het schaal en verdienmodel passen om dit te verwachten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203265071
Nou, nee. Het verschil zit er in dat Tesla een product verkoopt wat na aflevering matig te onderhouden is. Nieuwe onderdelen kun je niet altijd bij de onderdelenboer bestellen. Een zijraam kan zomaar 3 maanden levertijd hebben.

Als je geluk hebt dan is er een Tesla die tegen een boom is geparkeerd en kun je daar je onderdeel af halen. Voor een portiergreep vraagt de sloop dan alsnog 129 euro. Maar het aantal Teslas bij sloperijen is nog laag.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 19 januari 2022 @ 08:32:33 #56
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_203265077
Tesla is echt nog zo'n dinky toy onder de auto's. Als je in de achteruitkijkspiegel zo'n model 3 ziet, dan zie je ook alleen maar zo'n plastic stuurtje met de bestuurder zitten.

Ik snap overigens wel waarom mensen hem in de lease nemen. Een Tesla kopen doet niemand.
pi_203266693
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het zal best de toekomst zijn, maar ik las vandaag ook nog een artikel dat het plaatwerk extra licht moet zijn omdat die auto's zo zwaar zijn....
Ehhhhh..

Waarom is dat extra gewicht eerst wel acceptabel en nu opeens niet meer?
De ophanging kan het gewoon niet aan.... Die klachten lezen we in dit topic ook... Oplossing: Plaatwerk verlichten.

Want ophanging verzwaren lukt niet ofzo.... Volgens mij kijken we naar een markt die zichzelf nog moet ontwikkelen en waar vanwege kleinschaligheid bepaalde kosten overwegingen worden genomen die op de korte termijn misschien wel minder kosten maar niet efficiënt zijn op de lange termijn.

Je krijgt dus een inferieure auto.
Dat extra gewicht zal extra aan de batterij trekken ofzo? Geen idee anders. Solid state batterijen zijn volgens mij veel lichter trouwens, dus daar zal ook nog wel een slag in te maken zijn.
pi_203266780
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dit is een bekend verhaal in het geval van de Model 3. Verkeerde en onvoldoende coating aangebracht....

De afwerking van de model 3 is slecht. De laklaag is zo dun dat in bepaalde landen de lak er gewoon af slijt na een zandstorm. De uitsparingen tussen de panelen wijkt af.

De draagarmconstructie is te zwak. Ook bij model 3 komt het voor dat een draagarm breekt.

De klantenservice van Tesla is ook dramatisch slecht.
De gehele omgang met bestaande klanten is zo slecht dat die van de lada en trabant nog beter is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203266799
Ophanging moet geen enkel probleem zijn voor een EV.

Een Audi A8 weegt ook meer dan een Tesla Model 3 en ongeveer net zoveel als een Model Y.

De energiedichtheid van normale EV-accu's zit nu rond de 260Wh per kg.
De solid state accu's van Toyota die ze vanaf 2025 willen gaan leveren zit volgens opgaaf rond de 400Wh per kg.
Wat dat betreft zou je dus zo'n 35% gewicht besparen (al is een accu meer dan alleen de cellen).
Uiteraard staat de ontwikkeling van lithium accu's ook niet stil, dus dat zal in 2025 nog iets dichter bij elkaar liggen.

De prijzen van solid state zijn nog wel een dingetje, waardoor solid state accu's vanaf 2025 eerst alleen in hybrides gebruikt zullen worden.

quote:
Toyota plans solid-state battery by 2025, but it won't be for an EV
Instead, the automaker wants to slap the game-changing battery into a hybrid vehicle.
bron: https://www.cnet.com/roadshow/news/toyota-solid-state-battery-ev/

quote:
With the characteristic of fast ion movements and higher tolerance to heat, we are currently aiming on high output and a shorter charging time. For this reason, we believe focusing on the application to HEV is the fastest way to deliver the product to our customers. However, there are still challenges remaining. For example, longer use will result in creating spaces in the solid electrolyte which leads to deterioration.

Masahiko Maeda, Chief Technology Officer, Toyota (Media Briefing on Batteries and Carbon Neutrality - 7 September 2021)
bron: https://topelectricsuv.com/news/toyota/toyota-electric-car-solid-state-battery

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-01-2022 11:29:38 ]
pi_203266809
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 06:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit is kenmerkend voor alle Big Tech bedrijven (Tesla is een techbedrijf, GEEN autobedrijf), als je kijkt naar techbedrijven, hebben ze 2 gemene delers:

-Onafhankelijk van de sector zijn ze tech driven, of je nou uber, booking of takeaway bent, je bent een taxibedrijf zonder wagens, een hotelbedrijf zonder kamers, een restaurantketen zonder restaurants. Je "core" is een commodity, een kruimel die je gewoon zonder risico in koopt.
-Hoewel Tech je belangrijkstre voorwaarde is, is schalen je grootste eigenschap, je ziet per definitie dan ook dat bestaande techbedrijven steeds meer "wereldse" zaken zoeken waar ze hun trucje op kunnen toepassen, niet voor niets is dat TechReuzen zich voorbereiden zijn op de 3 grootste problemen op aarde:

• Voedelproductie
• Gezondheid/Zorg
• Energie

Echter 1 ding wat ontzettend lastig schaalt is service, je ziet dan ook dat techreuzen dit veelal proberen op te lossen door slimme chatbots en selfservice, echter als dit niet lukt dan ben je meestal fucked, ik zou zeggen, probeer eens een medewerker van Google of FB te spreken, het gaat je simpelweg niet lukken, omdat de verhouding medewerkers/gebruikers bizar is, laten we zegggen 1 op 500.000 , het zou dus totaal niet in het schaal en verdienmodel passen om dit te verwachten.
Een tijdje terug probeerde lubach facebook te bereiken... Dat was een leuke aflevering en exemplarisch voor alle tech bedrijven.
Bestaande klanten zijn vervelend voor hun.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203266873
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een tijdje terug probeerde lubach facebook te bereiken... Dat was een leuke aflevering en exemplarisch voor alle tech bedrijven.
Bestaande klanten zijn vervelend voor hun.
Op zijn allerbest is hun sales te bereiken, daar hebben ze vaak een lokaal kantoortje voor.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203266904
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Op zijn allerbest is hun sales te bereiken, daar hebben ze vaak een lokaal kantoortje voor.
Als je die aflevering kijkt dan was dat zelfs een uitdaging
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 19 januari 2022 @ 11:32:14 #63
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_203267013
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:33 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Dat riep men over hun telefoons ook... :z
Die moet ik nog steeds niet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_203267053
Galvanische corrossie verergert nog als men dicht langs de kust woont ivm zoute zeelucht. Het is wel af te remmen met zgn zinkanodes.

Voor de liefhebbers van kennis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal
pi_203267127
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je die aflevering kijkt dan was dat zelfs een uitdaging
KPN bellen is ook kut.

Fuck it dat het allemaal moeilijk te bereiken is zeg. Je zou zeggen dat iemand die wel de telefoon oppikt alle klanten wegsnoept ondertussen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203267195
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
KPN bellen is ook kut.

Fuck it dat het allemaal moeilijk te bereiken is zeg. Je zou zeggen dat iemand die wel de telefoon oppikt alle klanten wegsnoept ondertussen.
Een telefoon schaalt niet zo lekker, een chatbot wel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203267235
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Een telefoon schaalt niet zo lekker, een chatbot wel.
Care, als er een monteur langs moet komen en het niet werkt en je bij de contact pagina 2x een menu doorlopen bent en nog geen uitweg ziet om contact te krijgen word je praktisch gezien gewoon een virtueel doolhof in gestuurd.

Dat is niet flex, zeker niet als je gewoon aan het werk bent of een tentamen te maken hebt ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203267260
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Care, als er een monteur langs moet komen en het niet werkt en je bij de contact pagina 2x een menu doorlopen bent en nog geen uitweg ziet om contact te krijgen word je praktisch gezien gewoon een virtueel doolhof in gestuurd.

Dat is niet flex, zeker niet als je gewoon aan het werk bent of een tentamen te maken hebt ofzo.
Lees mijn stukje over het model van dit soort bedrijven, het zal ze een reet roesten als ze 10 procent van hun klanten kwijt raken, het business model is zoveel mogelijk klanten hebben, met zo min mogelijk personeel en kosten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203267332
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Lees mijn stukje over het model van dit soort bedrijven, het zal ze een reet roesten als ze 10 procent van hun klanten kwijt raken, het business model is zoveel mogelijk klanten hebben, met zo min mogelijk personeel en kosten.
Met rationele klanten zijn die snel klaar met je business als het weinig waarde toevoegt / veel negatieve waarde genereert.

Maar kapitalisme dicteert wel een beetje dat de mesnen dit gewoon willen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203267354
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Met rationele klanten zijn die snel klaar met je business als het weinig waarde toevoegt / veel negatieve waarde genereert.

Maar kapitalisme dicteert wel een beetje dat de mesnen dit gewoon willen.
Het zijn dan ook over het algemeen monopolisten zoals Google, FB, Apple etc.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203267575
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
KPN bellen is ook kut.

Fuck it dat het allemaal moeilijk te bereiken is zeg. Je zou zeggen dat iemand die wel de telefoon oppikt alle klanten wegsnoept ondertussen.
Die heeft wel een telefoonnummer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203267664
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die heeft wel een telefoonnummer.
Ja, eerst vinden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203268498
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:34 schreef Makrelis het volgende:
Galvanische corrossie verergert nog als men dicht langs de kust woont ivm zoute zeelucht. Het is wel af te remmen met zgn zinkanodes.

Voor de liefhebbers van kennis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal
Wat is dicht langs de kust. 5 km?

Weet wel dat mijn buitenboordmotor een anode heeft, dat zou bescherming moeten bieden tegen corrosie
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203268716
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 13:15 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Wat is dicht langs de kust. 5 km?

Weet wel dat mijn buitenboordmotor een anode heeft, dat zou bescherming moeten bieden tegen corrosie
Ja, vooral met de hier meestal zuidwesten wind, maar staal wordt meestal beschermd met zinkanodes (of een zink-aluminium legering). Hoe aluminium te beschermen is bijvoorbeeld anodiseren. Het aluminium wordt dan met electrolyse behandeld en krijgt dan een matzwarte kleur. Tenminste, dat matzwarte is mijn ervaring er mee. Nylon ringen en bussen om stalen bouten, ringen en moeren galvanisch te scheiden van de aluminium construktie is ook een big deal. Wat ook helpt is de aluminium construktiedelen aan elkaar lijmen, er zijn dan minder bouten en moeren nodig. De Lotus Elise is daarvan een voorbeeld.

[ Bericht 6% gewijzigd door Makrelis op 19-01-2022 13:39:18 ]
pi_203269584
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 13:32 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Ja, vooral met de hier meestal zuidwesten wind, maar staal wordt meestal beschermd met zinkanodes (of een zink-aluminium legering). Hoe aluminium te beschermen is bijvoorbeeld anodiseren. Het aluminium wordt dan met electrolyse behandeld en krijgt dan een matzwarte kleur. Tenminste, dat matzwarte is mijn ervaring er mee. Nylon ringen en bussen om stalen bouten, ringen en moeren galvanisch te scheiden van de aluminium construktie is ook een big deal. Wat ook helpt is de aluminium construktiedelen aan elkaar lijmen, er zijn dan minder bouten en moeren nodig. De Lotus Elise is daarvan een voorbeeld.
Bij aluminium boten moet je ook heel erg opletten met je electrische installatie en wat er in je bilge terecht komt. Daar wil je niet dat wat koper (?) restanten blijven liggen van een reparatie oid. Mijn stalen motorbootje van vroeger had ook 2 anodes, denk dat het zink was maar kan ook alu zijn geweest.
pi_203274510
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
Ik dacht altijd dat PON het dieptepunt was qua service, maar blijkbaar kan het nóg beroerder _O-
pi_203274556
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:11 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik dacht altijd dat PON het dieptepunt was qua service, maar blijkbaar kan het nóg beroerder _O-
Het is werkelijk niet te bevatten hoe slecht de service is van Tesla.

Er is een stichting Tesla-claim, waar ze de klachten bundelen en gezamelijk een rechtszaak hebben gevoerd. Die stichting is vierkant uitgelachen door de advocaten van Tesla. Alles verloren.

www.teslaclaim.nl
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203274686
Het is logies dat ze dat doen
Laten we eerlijk zijn.
Een auto die zonder problemen 500k aan kilometers kan rijden levert geen geld op.
Zeker een borstelloose motor slijt niet en gaat niet verrot.
Zo wagen kan verschikkelijk lang mee gaan.
En dat willen we niet aangezien de markt niet kan groeien en geld kunnen verdienen.

Dus als iets verroest en in elkaar stort na 10 jaar is dat mooi mee genomen.
Aangezien een auto namelijk na 10 jaar economische dood en los .
pi_203274769
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan heb je het echt alleen over Nederland.
Als je puur kijkt naar Tesla wereldwijd dan is de groei indrukwekkend.

Wetende dat de 2 nieuwe Gigafactories bij Austin en Berlijn nog online komen en dat Shanghai nog niet eens vol op stoom is dan is 1,8 miljoen stuks dit jaar haalbaar.

[ afbeelding ]
Inmiddels zijn er prima alternatieven voor Tesla. Vooral de nieuwe modellen van Kia en Hyundai zijn indrukwekkend.
  woensdag 19 januari 2022 @ 20:32:04 #80
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203274910
Mooi om te zien hoe de adepten zich in allerlei bochten wringen om 'hun' merk te verdedigen. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203275016
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:20 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het is logies dat ze dat doen
Laten we eerlijk zijn.
Een auto die zonder problemen 500k aan kilometers kan rijden levert geen geld op.
Zeker een borstelloose motor slijt niet en gaat niet verrot.
Zo wagen kan verschikkelijk lang mee gaan.
En dat willen we niet aangezien de markt niet kan groeien en geld kunnen verdienen.

Dus als iets verroest en in elkaar stort na 10 jaar is dat mooi mee genomen.
Aangezien een auto namelijk na 10 jaar economische dood en los .
Nee, er is geen opzet in het spel. Tesla is in de beginfase met verschillende toeleveranciers bezig geweest om 1 auto van kleur te voorzien. Dat is de verklaring voor de soms ernstige kleurafwijkingen.

De laklaag is gewoon te dun bij de model 3. Een verklaring hiervoor kan liggen bij de hoge uitstoot van schadelijke stoffen voor met name de blanke lak.

dat de draagarmen breken doet mij vermoeden dat die constructie op het randje zit qua stevigheid. een Tesla weegt al snel 1500 kg, tot 1800 kg. maar ook hier geen opzet. De draagarmen breken met name in gebieden waar de kwaliteit van de wegen ronduit slecht is.

er is geen aantoonbare opzet om de auto een beperkte levensduur te geven. het is wel zo dat Tesla geen autobedrijf is maar een investeringsmaatschappij, die de auto eerder als gadget ziet dan duurzaam vervoersmiddel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203275444
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:24 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Inmiddels zijn er prima alternatieven voor Tesla. Vooral de nieuwe modellen van Kia en Hyundai zijn indrukwekkend.
Dat is alleen maar goed, concurrentie jaagt de markt aan en stimuleert verbeteringen.

Tesla zou sowieso niet de markt kunnen bedienen, ondanks een productiegroei van ~85% in 2021 was dat het maximale.

Komende jaar verdubbelen ze dat misschien met het openen van 2 Gigafabrieken maar ook dan leveren ze niet genoeg EV's om de markt te verzadigen.

Terwijl de productie en verkopen stijgen zal het marktaandeel dalen.
pi_203277614
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:36 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Nee, er is geen opzet in het spel. Tesla is in de beginfase met verschillende toeleveranciers bezig geweest om 1 auto van kleur te voorzien. Dat is de verklaring voor de soms ernstige kleurafwijkingen.

De laklaag is gewoon te dun bij de model 3. Een verklaring hiervoor kan liggen bij de hoge uitstoot van schadelijke stoffen voor met name de blanke lak.

dat de draagarmen breken doet mij vermoeden dat die constructie op het randje zit qua stevigheid. een Tesla weegt al snel 1500 kg, tot 1800 kg. maar ook hier geen opzet. De draagarmen breken met name in gebieden waar de kwaliteit van de wegen ronduit slecht is.

er is geen aantoonbare opzet om de auto een beperkte levensduur te geven. het is wel zo dat Tesla geen autobedrijf is maar een investeringsmaatschappij, die de auto eerder als gadget ziet dan duurzaam vervoersmiddel.
Ik kom uit de auto-industrie.
Helaas mag ik niet alles zeggen .
Maar ik kan je nu vertellen dat alles wagena gebouwt na 2000 gemaakt zijn om 10 jaar mee te gaan.
Dit wegens de technologie die er achter zit , maar ook om de markt door te laten draaien.
Logies ook aangezien de wagens van de jaren 80 en 90 oersterk waren.
En eigenlijk met normaal onderhoud niet te slopen waren.

Dus ja de wagens van nu zijn zeker met een levensgedachten gemaakt .
De pech door de jaren heen is dat er ook nog te maken hebben met vernieuwen van materialen zonder dat er gif reacties vrijkomen.
En veel onderdelen verplicht zijn geworden om makkelijk te recyclen te maken.
Je wilt niet weten hoe giftige zink op metaal om dat vrij van elkaar te maken is.
Ik kan je vertellen dat als wij gingen lassen er speciale afzuigers moeten staan en een masker er op.
Dat is ook een van de reden dat er minder zink word gebruikt .

En zo kan ik nog even door gaan er over.
Maar laat ik zo zeggen.
Ik ben bij velen fabrieken geweest van diverse merken.
pi_203277743
Bij electrische autos zie ik inderdaad een kortere levensduur.

Echter gaan benzine- en dieselautos wel langer mee. Ik kan mij voorstellen dat moderne systemen die autos vanaf 2000 hebben minder lang meegaan dan autos van jaren '80 en '90, omdat die autos eenvoudig waren. Dit gaat dan puur om electrische systemen. Het onderstel, de kokerbalken en de motor zijn zeker niet van mindere bouwkwaliteit.

onderdelen worden tegenwoordig gemaakt van lichtere materialen (aluminium) of vervangen door plastic om gewicht te besparen. En telkens weer materialen die worden verboden, zoals zink, lood, een aantal tectylsoorten....
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203277811
Lijkt wat nutteloos, zo’n roestvrije koets na 15 jaar en het 2e accupakket inmiddels versleten. Motor defect en slechts leverbaar tegen de hoofdprijs of geen vervangende printplaat, omdat er een chip niet meer wordt gemaakt.
.
pi_203277836
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:41 schreef appeleibanaan het volgende:
Die Tesla aandeelhouders zijn weinig objectief, ook hier op het Fok. :')
Ik zou het eerder cultleden willen noemen ipv aandeelhouders. Er is waarschijnlijk ook een grote overlap met Apple gebruikers.
pi_203278224
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:20 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het is logies dat ze dat doen
Laten we eerlijk zijn.
Een auto die zonder problemen 500k aan kilometers kan rijden levert geen geld op.
Zeker een borstelloose motor slijt niet en gaat niet verrot.
Zo wagen kan verschikkelijk lang mee gaan.
En dat willen we niet aangezien de markt niet kan groeien en geld kunnen verdienen.

Dus als iets verroest en in elkaar stort na 10 jaar is dat mooi mee genomen.
Aangezien een auto namelijk na 10 jaar economische dood en los .
Is de accu niet al na 10 jaar op?
afspraak tandarts verzetten
pi_203278459
quote:
10s.gif Op donderdag 20 januari 2022 00:58 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Is de accu niet al na 10 jaar op?
Ja en nee
Als zo accu niet leeg word gereden en niet over word geladen.
En als de accu van lifepo4 gemaakt.
Dan kunnen ze ongeveer .
3000 keer laden ( volle cyclus);voor dat het bij 80% levens verwachting .
En sommige zelfs 5000 x volledige cyclus
Ligt er aan welke kwaliteit het is

Dus dat is 3000x laden met 1x per dag kom je uit op.
356 dagen per jaar word dan gaat de accu 9 jaar mee en dan houd je nog 80% van de accu over.

Dit is dus als je elke dag 1 x tank .
Bij Tesla zeg maar 500kilometer en bij een Nissan leaf 250 kilometer.
Dus een leaf die 500kilometer per dag za rijden zal de accu na 5 jaar al op 80% rest leven bezitten omdat er 2x getankt zal worden.

Dit is dus ook gelijk de reden dat mijn boot dus lifepo4 accu bezit als leef accu .
Voor dat die accu bij mij dus kapot is ben ik al eerder onder de grond.
Aangezien nat je accu bij 80% nog 5000x keer kan laden voor dat het kapot is.
En zoals ik al zeg.
Dit als de accu 100% gebruikt word per dag (1x volledige ontlading en lading word gezien als 1x cyclus)

Aangezien met zonnepanelen die je accu lekker strak houd zegt maar.
Gebruik je geen hele cyclus .
Dit is een van de reden dat Tesla aan het kijken is om zonnepanelen op de dak te zetten van de auto
Niet om alleen te laden maar ook om de spanning stabiel te houden.
pi_203281459
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 02:08 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ja en nee
Als zo accu niet leeg word gereden en niet over word geladen.
En als de accu van lifepo4 gemaakt.
Dan kunnen ze ongeveer .
3000 keer laden ( volle cyclus);voor dat het bij 80% levens verwachting .
En sommige zelfs 5000 x volledige cyclus
Ligt er aan welke kwaliteit het is

Dus dat is 3000x laden met 1x per dag kom je uit op.
356 dagen per jaar word dan gaat de accu 9 jaar mee en dan houd je nog 80% van de accu over.

Dit is dus als je elke dag 1 x tank .
Bij Tesla zeg maar 500kilometer en bij een Nissan leaf 250 kilometer.
Dus een leaf die 500kilometer per dag za rijden zal de accu na 5 jaar al op 80% rest leven bezitten omdat er 2x getankt zal worden.

Dit is dus ook gelijk de reden dat mijn boot dus lifepo4 accu bezit als leef accu .
Voor dat die accu bij mij dus kapot is ben ik al eerder onder de grond.
Aangezien nat je accu bij 80% nog 5000x keer kan laden voor dat het kapot is.
En zoals ik al zeg.
Dit als de accu 100% gebruikt word per dag (1x volledige ontlading en lading word gezien als 1x cyclus)

Aangezien met zonnepanelen die je accu lekker strak houd zegt maar.
Gebruik je geen hele cyclus .
Dit is een van de reden dat Tesla aan het kijken is om zonnepanelen op de dak te zetten van de auto
Niet om alleen te laden maar ook om de spanning stabiel te houden.
LFP accu's zijn fantastisch.
Het is heel verleidelijk om een EV te kopen met een extra lange range maar in de praktijk ben je met een Tesla SR+ veel beter af, omdat deze geen Li-Ion maar LiFePO4 accucellen heeft.

Dan heb je 2.500 x 380 x 0,9 = 855.000 kilometers uit je accu voordat de range teruggezakt is tot 80%.

Nog een voordeel is dat je die accu's altijd 100% mag laden, dus je hebt ook echt altijd de maximale range.

Is 350km echte range genoeg? Tsja, ik rij gemiddeld 15.000km per jaar als er geen corona is, dat is 41km per dag en met een EV start je iedere ochtend met een "volle tank".

In 95 van de 100 ritten zal ik genoeg hebben aan de volle accu en voor die 5 ritten zal ik dan een keer onderweg bij een laadpaal staan.
En als je nog 100km moet rijden tot je huis, dan hoef je natuurlijk niet 100% vol te laden, dan is 50% vol (10 minuten) ook meer dan zat om thuis te komen.

Voor mij is het wachten nu op wat er aan LFP modellen beschikbaar komt in Nederland en dan maar eens oriënteren. M'n huidige auto heb ik net 1,5 jaar dus geen haast.
  donderdag 20 januari 2022 @ 16:18:28 #90
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203286054
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 23:29 schreef suijkerbuijk het volgende:

Ik kom uit de auto-industrie.
Helaas mag ik niet alles zeggen .
Maar ik kan je nu vertellen dat alles wagena gebouwt na 2000 gemaakt zijn om 10 jaar mee te gaan.

Die memo hebben ze bij veel merken niet ontvangen, dan. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 20 januari 2022 @ 17:30:57 #91
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_203287340
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
Zoek even uit hoe die rechtzaak van ze is afgelopen....

[edit]

Heb dat al voor je gedaan: https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2021:4321

quote:
De beslissing
De rechtbank

5.1.
wijst het gevorderde af;

5.2.
veroordeelt BIOS in de proceskosten, aan de zijde van Tesla tot op heden begroot op ¤ 16.197,00, te vermeerderen met de wettelijke rente als bedoeld in art. 6:119 BW over dit bedrag met ingang van de veertiende dag na de datum van dit vonnis tot de dag van volledige betaling,

5.3.
begroot de nakosten op ¤ 163,00 aan salaris advocaat, te vermeerderen, onder de voorwaarde dat BIOS niet binnen 14 dagen na aanschrijving aan het vonnis heeft voldaan en er vervolgens betekening van de uitspraak heeft plaatsgevonden, met een bedrag van ¤ 85,00 aan salaris advocaat en de explootkosten van betekening van de uitspraak,

5.4.
verklaart dit vonnis wat betreft de proceskostenveroordeling uitvoerbaar bij voorraad.

Dit vonnis is gewezen door mr. M.E.B. Nyman, rechter, bijgestaan door mr. C.M. Mellema, griffier, en in het openbaar uitgesproken op 7 juli 2021.1
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_203287504
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 16:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Die memo hebben ze bij veel merken niet ontvangen, dan. :')
Nope mensen geven onderhoud en vervangen.

Misschien kan je de ramen van de vw dat ze op eens na beneden zakken .
En de kosten waren iets van 120 euro exclusief motor.

Wat was er aan de hand.
De plastic klemmen braken af door ouderdom en als je raam even goed vast is gevroren.
De plastic was zo dun dat het gewoon brak.

Alles had te maken met recyclen van ouwe wagens en nieuwe wagens moesten makkelijk recycl kunnen worden.
Dus goed kopen troep monteren.
pi_203287537
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:33 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Dat riep men over hun telefoons ook... :z
Ik heb al negen jaar Samsung daarvoor Motorola en Nokia.
  donderdag 20 januari 2022 @ 17:45:37 #94
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203287593
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 17:40 schreef suijkerbuijk het volgende:

Nope mensen geven onderhoud en vervangen.

Ja, dat doe je nu eenmaal met auto's. :')

En mensen deden dat voor 2000 ook al.

Maar jouw 'geheim' uit de autobranche is dus, dat als je een auto niet laat onderhouden, hij na 10 jaar uit elkaar valt? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203289225
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 17:40 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Nope mensen geven onderhoud en vervangen.

Misschien kan je de ramen van de vw dat ze op eens na beneden zakken .
En de kosten waren iets van 120 euro exclusief motor.

Wat was er aan de hand.
De plastic klemmen braken af door ouderdom en als je raam even goed vast is gevroren.
De plastic was zo dun dat het gewoon brak.

Alles had te maken met recyclen van ouwe wagens en nieuwe wagens moesten makkelijk recycl kunnen worden.
Dus goed kopen troep monteren.
Ach naast de luchtmassameter van de TDi en lampjes die regelmatig doorbranden, was dat best een degelijke serie.
.
pi_203290220
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2022 19:20 schreef Fer het volgende:

[..]
Ach naast de luchtmassameter van de TDi en lampjes die regelmatig doorbranden, was dat best een degelijke serie.
De 1.9 tdi en de 1.9/ 2l 8v Sdi ja zeer betrouwbaar.
De 2l 16v TDI niet .
De eerste serie ging de kop scheuren en de nokkenass breekt in de tweede serie.

Laten we maar niet beginnen over de fsi motors .
Mijn God wat een drama.
En dsg bakken zijn ook een drama.
  donderdag 20 januari 2022 @ 20:13:55 #97
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203290434
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:06 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
De 1.9 tdi en de 1.9/ 2l 8v Sdi ja zeer betrouwbaar.
De 2l 16v TDI niet .
De eerste serie ging de kop scheuren en de nokkenass breekt in de tweede serie.

Laten we maar niet beginnen over de fsi motors .
Mijn God wat een drama.
En dsg bakken zijn ook een drama.
Ok, dus VAG heeft het een en ander opgekloot en dus concludeer jij dat alle andere merken net zo'n slechte motoren maken. Beetje vreemd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203290642
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ok, dus VAG heeft het een en ander opgekloot en dus concludeer jij dat alle andere merken net zo'n slechte motoren maken. Beetje vreemd.
Nee kan nog wel even door gaan met anderen merken geen probleem.
Zullen we het over BMW aar de achteras steunen door rotte ?
Nissan cvt bakken kapot gaan door dat de kogeltje wat te klein is alles op zijn plaats houd ? (Vreemd dat na 100k de bak kapot gaat)
De Peugeot 1.6 diesel die oververhitten als ze tegen de 100k aan gaan lopen.
De Renault motor 2l 16v diesel met ketting de egr klep kapot en de onderdelen zo de turbo in word gezogen .

Zal ik maar niet beginnen over de wagens waar de veiligheid in gedring komt door dat de bumper balken door rotte (Japanse wagens)

Dan kan ik ook nog even over airbags gaan en de verkeerde massa aansluitingen.

Electrische stuurpompen die op eens hun eigen leven gaan leiden (lekker makkelijk als je aan rijden bent)
Gas pedalen die op eens niet meer werken en je geen gas kan geven (ook zo mooi op de snelweg )

En kan ik nog even door gaan van alle merken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 20:23:08 #99
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203290712
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:20 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Nee kan nog wel even door gaan met anderen merken geen probleem.
Zullen we het over BMW aar de achteras steunen door rotte ?
Nissan cvt bakken kapot gaan door dat de kogeltje wat te klein is alles op zijn plaats houd ? (Vreemd dat na 100k de bak kapot gaat)
De Peugeot 1.6 diesel die oververhitten als ze tegen de 100k aan gaan lopen.
De Renault motor 2l 16v diesel met ketting de egr klep kapot en de onderdelen zo de turbo in word gezogen .

Zal ik maar niet beginnen over de wagens waar de veiligheid in gedring komt door dat de bumper balken door rotte (Japanse wagens)

Dan kan ik ook nog even over airbags gaan en de verkeerde massa aansluitingen.

Electrische stuurpompen die op eens hun eigen leven gaan leiden (lekker makkelijk als je aan rijden bent)
Gas pedalen die op eens niet meer werken en je geen gas kan geven (ook zo mooi op de snelweg )

En kan ik nog even door gaan van alle merken.
Je zwetst.

Kom maar met onderbouwing.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203290875
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:20 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Nee kan nog wel even door gaan met anderen merken geen probleem.
Zullen we het over BMW aar de achteras steunen door rotte ?
Nissan cvt bakken kapot gaan door dat de kogeltje wat te klein is alles op zijn plaats houd ? (Vreemd dat na 100k de bak kapot gaat)
De Peugeot 1.6 diesel die oververhitten als ze tegen de 100k aan gaan lopen.
De Renault motor 2l 16v diesel met ketting de egr klep kapot en de onderdelen zo de turbo in word gezogen .

Zal ik maar niet beginnen over de wagens waar de veiligheid in gedring komt door dat de bumper balken door rotte (Japanse wagens)

Dan kan ik ook nog even over airbags gaan en de verkeerde massa aansluitingen.

Electrische stuurpompen die op eens hun eigen leven gaan leiden (lekker makkelijk als je aan rijden bent)
Gas pedalen die op eens niet meer werken en je geen gas kan geven (ook zo mooi op de snelweg )

En kan ik nog even door gaan van alle merken.
Ik kan er een boel aan toevoegen, waaronder de oprekkende distributieketting en afbrekende kunsstof kettinggeleider.

Echter van alles wat ik mij kan bedenken, is er niets waar je zo snel mee te maken krijgt als bij Tesla.

Gisteren is er een Tesla naar de dealer gegaan vanwege het spontaan uitvallen van de koplamp. We hebben het over een auto van 4 jaar oud, waar een nieuwe koplampunit in gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203290888
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Je zwetst.
Tuurlijk ik zwetst.
Vergeet niet weer je kop in de zand te steken je kan de waarheid niet aan.
pi_203291025
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:28 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik kan er een boel aan toevoegen, waaronder de oprekkende distributieketting en afbrekende kunsstof kettinggeleider.

Echter van alles wat ik mij kan bedenken, is er niets waar je zo snel mee te maken krijgt als bij Tesla.

Gisteren is er een Tesla naar de dealer gegaan vanwege het spontaan uitvallen van de koplamp. We hebben het over een auto van 4 jaar oud, waar een nieuwe koplampunit in gaat.
En jij vind normaal dat een koplamp naar 4 jaar kapot gaat ?

Ik niet maar dat heb je als alles electrische word aangestuurd.
Dat is ook de reden dat wagens na 10 jaar economische dood en los word verklaard .
En waarom de verzekering op eens zeer laag met betalen.

De electrische spul gaat niet zo lang mee namelijk .
Alle motortjes slijten uit .
De voltage spanning regelaars slijten .
De DC/DC booster gaan kapot omdat de condensator slijten .
En de omvormers van het laat systeem slijt ook omdat daar spannings regelaars zijn ingebouwd.
LCD schermen slijten en zal je moeten gaan vervangen (zeker oled die worden geel van kleur of roze van kleur )
  donderdag 20 januari 2022 @ 20:37:23 #103
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203291128
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:28 schreef suijkerbuijk het volgende:

Tuurlijk ik zwetst.
Vergeet niet weer je kop in de zand te steken je kan de waarheid niet aan.
Geen onderbouwing, geen verhaal. Je verzint gewoon wat losse verhalen bij elkaar.

O ja, en als je de Nederlandse taal correct leert te gebruiken, worden je reacties misschien ooit leesbaar.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203291230
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:33 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
En jij vind normaal dat een koplamp naar 4 jaar kapot gaat ?

Ik niet maar dat heb je als alles electrische word aangestuurd.
Dat is ook de reden dat wagens na 10 jaar economische dood en los word verklaard .
En waarom de verzekering op eens zeer laag met betalen.

De electrische spul gaat niet zo lang mee namelijk .
Alle motortjes slijten uit .
De voltage spanning regelaars slijten .
De DC/DC booster gaan kapot omdat de condensator slijten .
En de omvormers van het laat systeem slijt ook omdat daar spannings regelaars zijn ingebouwd.
LCD schermen slijten en zal je moeten gaan vervangen (zeker oled die worden geel van kleur of roze van kleur )
Precies het punt wat ik ook wil maken, echter met die uitzondering dat het bij electrische auto's vaker voorkomt en dan met name bij Tesla.

Er komt vaker in de kranten iets over ernstige problemen met Tesla. Zoals het volledig uitvallen, en dan sta je op de snelweg stil en kun je niet voor of achterruit. Tesla is vandaag zelfs het minst betrouwbare merk genoemd bij Autoweek.

https://www.autoweek.nl/a(...)erk-tesla-het-minst/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203291863
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Precies het punt wat ik ook wil maken, echter met die uitzondering dat het bij electrische auto's vaker voorkomt en dan met name bij Tesla.

Er komt vaker in de kranten iets over ernstige problemen met Tesla. Zoals het volledig uitvallen, en dan sta je op de snelweg stil en kun je niet voor of achterruit. Tesla is vandaag zelfs het minst betrouwbare merk genoemd bij Autoweek.

https://www.autoweek.nl/a(...)erk-tesla-het-minst/

Ook zo leuk.
En moet je de mensen hun commentaar lezen
pi_203293160
Autopilot is ook niet altijd de beste keuze.
https://www.latimes.com/c(...)ilty-of-manslaughter

De reactie op zoiets is dan altijd 'Ja, maar ons nieuwe systeem is wel volledig betrouwbaar. deze auto had dat niet'
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')