abonnement Unibet Coolblue
pi_203258276
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

quote:
Tesla roest al na 300 kilometer

Niemand ziet graag roest op zijn auto. Zeker niet als het voertuig nog niet zo oud is. Maar hoewel roest bij de meeste conventionele auto's nooit een probleem is geweest, zijn sommige modellen meer vatbaar voor corrosie. Verrassend genoeg zijn elektrische auto's ook gevoelig voor roest. Het beste voorbeeld: Tesla's Model 3.

Door het verzinken van carrosserieën, bodembescherming, spouwafdichting, wielkast bekleding van kunststof en het afdichten van naden met lijm of kit was roest op auto's lange tijd bijna geen issue meer. Doordat de fabrikanten nu echter besparen op roestbescherming en over zijn gegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem. Dat blijkt uit cijfers die zijn verzameld door de Duitse keuringsorganisatie GTÜ.


Volgens deze cijfers hadden van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 aan dit instituut zijn aangeboden voor de hoofdkeuring 441.000 exemplaren roestproblemen. Dit betrof vooral auto's die ouder waren dan 10 jaar. Van deze 3,46 miljoen oudere voertuigen hadden er 435.000 roestproblemen (bijna 13 procent) en 357.000 significante gebreken. Volgens GTÜ waren de 10 meest getroffen voertuigen de Ford Transit, de Lada 4×4 (Niva), Seat Alhambra, de technisch identieke Ford Galaxy en de Suzuki modellen Baleno plus Jimmy. Ook Daihatsu Curore, Charade en Mira, de Opel Vectra, de Subaru Legacy en de Ford Ka zijn roestgevoelig.

De roestproblemen worden waarschijnlijk verergerd door het groeiend aantal elektrische auto's, dit omdat de lichtgewicht constructie met het toegenomen gebruik van aluminium en magnesium het risico op roest in dergelijke voertuigen verhoogt. "Deze vormen een uitdaging op het gebied van corrosie, omdat ze niet alleen moeten worden beschermd tegen zelf corrosie, maar vanwege hun negatieve lading ook galvanische corrosie kunnen veroorzaken zodra ze worden gecombineerd met een materiaal met een andere lading", legt Marco Öhler uit, technisch manager van de GTÜ.

Verraderlijk: de roestschade blijft lange tijd onontdekt. "Als ongunstige materiaalcombinaties samenkomen op verborgen plekken die moeilijker te beschermen zijn tegen corrosie, en als vocht bij dagelijks gebruik van de auto binnendringt en op die manier als elektrolyt werkt, ontstaan er aan de binnenkant corrosieplekken die pas later van buitenaf zichtbaar worden", zegt Öhler. Een probleem is bijvoorbeeld dat de fabrikanten de holtes soms vullen met bouwschuim ter bescherming tegen geluid.


De GTÜ heeft een Tesla Model 3 met een kilometerstand van slechts 300 km laten onderzoeken door roestexpert Ralf Rößler. De Tesla had al last van de eerste roestplekjes. Rößler ontdekte dat het frame slechts oppervlakkig is geverfd. Daarnaast is de A stijl volledig gevuld met constructieschuim. "Dat zal water opnemen. Over een half jaar is het bruin en over 6 jaar is het helemaal roestig", zo verwacht Rößler. Ook op de koppelstangen is de eerste roest te zien. "De hele voor balk roest als eerste omdat het water nergens kan weglopen", zegt Rößler. Vocht en vuil vestigden zich al na 3 maanden in het spatbord van de Tesla Model 3, net als de eerste roestplekjes.

Automobilisten moeten het roestprobleem niet licht opvatten. "Roest heeft invloed op de botsveiligheid van een auto. Vooral wanneer dragende constructies beschadigd zijn", legt Maximilian Bauer, voertuigtechnologie-expert van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, uit. "Dit geldt vooral voor de dorpels, die vaak het meest roesten en een zeer belangrijke rol spelen in de stijfheid van de passagier cel".
Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.

Als Tesla zo omgaat met klanten en de kwaliteit van hun modellen, dan gaan zij zeker niet een leidend automerk blijven.

[ Bericht 26% gewijzigd door Frutsel op 19-01-2022 09:21:58 ]
  dinsdag 18 januari 2022 @ 19:27:53 #2
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_203258330
Kwestie van tijd voor de Chinezen de markt afpakken.
pi_203258401
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:27 schreef YoungDriller het volgende:
Kwestie van tijd voor de Chinezen de markt afpakken.
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 19:33:34 #4
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_203258439
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Dat riep men over hun telefoons ook... :z
pi_203258675
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Is ook zo. Feit is ook dat de meeste elektrische bussen toch echt van Sjinese makelij zijn.
Met alle gevolgen van dien :P
pi_203258704
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Deze wel hoor
https://www.nio.com/ep9
  dinsdag 18 januari 2022 @ 19:55:06 #7
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_203258878
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:47 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Deze wel hoor
https://www.nio.com/ep9
Kunnen we weer lekker schelden op Hollandse verkeersdrempels :P
pi_203258902
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:55 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Kunnen we weer lekker schelden op Hollandse verkeersdrempels :P
Liever dat dan een tesla :D
pi_203259010
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's

De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese :D
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:06:39 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_203259153
Daar gaat je restwaarde :')
heitieh
pi_203259171
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:06 schreef Joooo-pi het volgende:
Daar gaat je restwaarde :')
De roestwaarden stijgen wel.
pi_203259212
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's

De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese :D

Misschien dat het net zo'n succesverhaal gaat worden als bij Japan, maar China is qua staatsinrichting een zeer omstreden land met bijvoorbeeld kampen voor etnische minderheden. Dit valt steeds minder goed in de wereld.

Zelf vermoed ik dat de landen en merken die nu ook al bekend staan om hun kwaliteitsauto's de leidende rol in de markt van de elektrische auto zullen nemen en krijgen.
pi_203259236
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.

Als Tesla zo omgaat met klanten en de kwaliteit van hun modellen, dan gaan zij zeker niet een leidend automerk blijven.
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.

In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.

Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
pi_203259250
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's

De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese :D
Het zegt wat over de fabrieken. Ze bouwen steeds nieuwe fabrieken bij en hoe nieuwer de fabriek hoe beter in principe. Meer nieuwe technische snufjes, meer aandacht voor oude gebreken etc. etc.
pi_203259338
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:10 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.

In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.

Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
Ik denk dat ze de markt goed aangeslingerd hebben, waarbij ze inderdaad heel lang voorliepen op de concurrentie. Verder zijn ze best goed in propaganda/reclame, beetje het Apple onder de automobielen. Ik ben wel benieuwd of hun aanpak t.o.v. automatisch rijden ze nog weer een nieuw voordeel op gaat leveren trouwens. Zo niet dan worden ze snel ingehaald verwacht ik ja.
pi_203259399
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:10 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.

In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.

Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
Dan heb je het echt alleen over Nederland.
Als je puur kijkt naar Tesla wereldwijd dan is de groei indrukwekkend.

Wetende dat de 2 nieuwe Gigafactories bij Austin en Berlijn nog online komen en dat Shanghai nog niet eens vol op stoom is dan is 1,8 miljoen stuks dit jaar haalbaar.

pi_203259448
Dit is een bekend verhaal in het geval van de Model 3. Verkeerde en onvoldoende coating aangebracht....

De afwerking van de model 3 is slecht. De laklaag is zo dun dat in bepaalde landen de lak er gewoon af slijt na een zandstorm. De uitsparingen tussen de panelen wijkt af.

De draagarmconstructie is te zwak. Ook bij model 3 komt het voor dat een draagarm breekt.

De klantenservice van Tesla is ook dramatisch slecht.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:22:47 #18
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203259537
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.
Is niet zo gek. Het merk bestaat nog geen twintig jaar en de eerste personenauto (model S) is hier pas negen jaar geleden op de markt gekomen. Het bedrijf is gestart door een computerprogrammeur en en elektrotechnisch ingenieur, geen autoproducenten dus. Ze moeten het vooral van hun batterijtechnologie en connectivity hebben, waarin ze (voor zover ik begrijp) flink voorlopen op andere merken. Haal je dat echter weg, dan blijft er een uiterst matig afgewerkte auto over die mijlenver achterligt op de gerenommeerde merken.
pi_203259641
Het ligt er ook aan of je een exemplaar uit de oudere Fremont fabriek hebt of een nieuwere uit Shanghai, Berlijn of Austin.

Sowieso zijn zelfs Duitsers (diverse filmpjes) na afleveren van hun Model Y zeer te spreken over de naden tussen de panelen, dat is in de Chinese modellen echt opgelost.

Lak is ook beter, egaler.

Duitsland krijgt een speciale, nieuwe spuiterij die ook meer kleuren en zelfs patronen mogelijk moet maken, als ik het goed heb begrepen.

Draagarm is bij de Model 3 en Y weinig voorgekomen. Ik zal niet zeggen "nooit" maar ze gaan niet in de aantallen waar de S last van had.

Roest van de binnenschermen zal je iig nooit meer hebben nu ze overgaan op megacastings voor en achter ;)

Per fabriek wordt het iig beter, over een jaar of 2 ben ik in de markt voor een EV dus dan ga ik wel eens kijken naar een Tesla uit Berlijn wss.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 20:36:58 ]
pi_203259665
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan heb je het echt alleen over Nederland.
Als je puur kijkt naar Tesla wereldwijd dan is de groei indrukwekkend.

Wetende dat de 2 nieuwe Gigafactories bij Austin en Berlijn nog online komen en dat Shanghai nog niet eens vol op stoom is dan is 1,8 miljoen stuks dit jaar haalbaar.

[ afbeelding ]
Ja, klopt. Puur kijkend naar de NL cijfers had ik het inderdaad over. Wereldwijd doet Tesla het zeker goed qua aantallen. Verrassend goed eigenlijk nog wel gezien de toenemende concurrentie.

Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat Tesla het wereldwijd zo goed blijft doen gezien de sterk toenemende concurrentie. Als jij voor een vergelijkbare prijs voor een kwalitatief betere auto kan kiezen dan zou ik nooit voor een Tesla gaan. Maar wellicht dat dit in bepaalde delen van de wereld anders ligt.

Tenslotte blijven mensen ook die meuk van Audi en VW kopen :D
pi_203259798
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:28 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ja, klopt. Puur kijkend naar de NL cijfers had ik het inderdaad over. Wereldwijd doet Tesla het zeker goed qua aantallen. Verrassend goed eigenlijk nog wel gezien de toenemende concurrentie.

Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat Tesla het wereldwijd zo goed blijft doen gezien de sterk toenemende concurrentie. Als jij voor een vergelijkbare prijs voor een kwalitatief betere auto kan kiezen dan zou ik nooit voor een Tesla gaan. Maar wellicht dat dit in bepaalde delen van de wereld anders ligt.

Tenslotte blijven mensen ook die meuk van Audi en VW kopen :D
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Model Y dan is de Ford Mustang Mach-E een directe concurrent op ruimte en prestaties maar ook daar tik je ¤73.000 voor neer.

Je kan zeggen "ja, wat heb je nu aan 0-100 in 3 of 5 seconden" maar een dikke motor heeft bij ICE's ook een extra kostenplaatje.

Een ID.4 doet bijvoorbeeld 0-100 in 6,2 seconden als je de snelste uitvoering hebt.

Tesla heeft daarnaast de luxe dat ze productie-gelimiteerd zijn. Ondanks de prijsverhogingen verkopen ze nog steeds alles wat ze produceren dus waarom zouden ze nu de prijzen omlaag gooien? Een gezonde marge is ook wat waard aangezien alles wat Tesla verdient direct weer verdwijnt in het uitbreiden (nieuwe fabrieken of het laadnetwerk bijvoorbeeld) of innovatie (megacasting, 4680 accu's, etc).
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:36:48 #22
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203259833
Tesla. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:38:12 #23
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203259861
Eigen schuld, had je maar smaak moeten hebben.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203259934
Die Tesla aandeelhouders zijn weinig objectief, ook hier op het Fok. :')
pi_203260120
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:54:58 #26
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203260171
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het ligt er ook aan of je een exemplaar uit de oudere Fremont fabriek hebt of een nieuwere uit Shanghai, Berlijn of Austin.

Sowieso zijn zelfs Duitsers (diverse filmpjes) na afleveren van hun Model Y zeer te spreken over de naden tussen de panelen, dat is in de Chinese modellen echt opgelost.

Lak is ook beter, egaler.

Duitsland krijgt een speciale, nieuwe spuiterij die ook meer kleuren en zelfs patronen mogelijk moet maken, als ik het goed heb begrepen.

Draagarm is bij de Model 3 en Y weinig voorgekomen. Ik zal niet zeggen "nooit" maar ze gaan niet in de aantallen waar de S last van had.

Roest van de binnenschermen zal je iig nooit meer hebben nu ze overgaan op megacastings voor en achter ;)

Per fabriek wordt het iig beter, over een jaar of 2 ben ik in de markt voor een EV dus dan ga ik wel eens kijken naar een Tesla uit Berlijn wss.
Ik kan me voorstellen dat de afwerking in de ene fabriek beter is dan de andere met betrekking tot zaken als naden tussen het plaatwerk e.d. Maar ik neem aan dat de specs qua ontwerp en gebruikte materialen gewoon overal identiek zijn? Als een bepaalde ontwerp- en materiaalkeuze voor problemen zorgt, dan blijf je dat toch houden?
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:55:40 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203260184
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
Hahahaha! Wat een ontzettend kutmerk. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 18 januari 2022 @ 20:57:22 #28
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203260211
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:11 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Het zegt wat over de fabrieken. Ze bouwen steeds nieuwe fabrieken bij en hoe nieuwer de fabriek hoe beter in principe. Meer nieuwe technische snufjes, meer aandacht voor oude gebreken etc. etc.
In de usa mag het allemaal niks kosten.
Mensen staan voor een habbekrats in de productielijn. Als ze hun week salaris krijgen, komen ze de week erop niet. Als ze bij de burger King een cent meer kunnen krijgen, zijn ze weg.
Dan heb je dus telkens nieuwe mensen in de lijn staan, en krijg je nooit je kwaliteit op orde.

In China krijgen ze ook geen reet, maar zijn er mensen genoeg. 3 Chinezen doen wat in andere landen 1 man doet. In China timmeren ze wat dat betreft beter aan de weg want de kwaliteit is beter dan hetzelfde uit de usa.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203260257
Als dan toch ooit elektrisch ga dan liever dit

:T
https://www.mercedes-benz(...)nchmark-of-effiency/
pi_203260330
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dit is een bekend verhaal in het geval van de Model 3. Verkeerde en onvoldoende coating aangebracht....

De afwerking van de model 3 is slecht. De laklaag is zo dun dat in bepaalde landen de lak er gewoon af slijt na een zandstorm. De uitsparingen tussen de panelen wijkt af.

De draagarmconstructie is te zwak. Ook bij model 3 komt het voor dat een draagarm breekt.

De klantenservice van Tesla is ook dramatisch slecht.
Chinezen bakken onder Amerikaanse vlag.
pi_203260368
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:57 schreef daNpy het volgende:

[..]
In de usa mag het allemaal niks kosten.
Mensen staan voor een habbekrats in de productielijn. Als ze hun week salaris krijgen, komen ze de week erop niet. Als ze bij de burger King een cent meer kunnen krijgen, zijn ze weg.
Dan heb je dus telkens nieuwe mensen in de lijn staan, en krijg je nooit je kwaliteit op orde.

In China krijgen ze ook geen reet, maar zijn er mensen genoeg. 3 Chinezen doen wat in andere landen 1 man doet. In China timmeren ze wat dat betreft beter aan de weg want de kwaliteit is beter dan hetzelfde uit de usa.
Dar wordt toch allemaal geautomatiseerd uiteindelijk.
pi_203260379
Tesla is altijd al troep geweest, puur de naam, het merk en natuurlijk elon musk simps die aandelen blijven behouden en kopen ondanks jaar op jaar negatieve winst ofwel verlies voor tesla.

Zelfrijdende auto’s.. ze zitten al jaren vast op level 2.. en wie zit er op level 3 inmiddels als in officieel erkend in Europa (waar dit heel moeilijk ligt)? Mercedes, de laatste die er mee begonnen was.

Elona muskrat, ga terug naar je slaven in de emerald smaragd mijn van je ouders aub.
pi_203260736
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
elon musk simps die aandelen blijven behouden en kopen ondanks jaar op jaar negatieve winst ofwel verlies voor tesla.

Onzin.

Tesla zou niet eens in de S&P 500 opgenomen zijn als dat zo was.

Tesla maakt sinds 2020 winst en die winst groeit daarnaast met het kwartaal.

quote:
Zelfrijdende auto's.. ze zitten al jaren vast op level 2.. en wie zit er op level 3 inmiddels als in officieel erkend in Europa (waar dit heel moeilijk ligt)? Mercedes, de laatste die er mee begonnen was.
Tesla's FSD (niet te verwarren met AutoPilot) is mijlen verder dan Mercedes Drive Pilot. Dat van Mercedes werkt alleen op autosnelwegen die vooraf aangewezen zijn.

Tesla's FSD is in bèta, tot enkele maanden terug had het 2.000 testers en momenteel wordt dat langzaam uitgebreid. Het is niet beperkt tot een gebied of bepaalde wegen: het werkt ook op lokale wegen, rondwegen, in bebouwde kom, etc. en het zet in op volledige autonomie. Het is echter een bèta en ook verre van perfect.

Het is zelfs zo: de softwarestack van AutoPilot en FSD zijn momenteel nog gescheiden, op de autosnelweg functioneert het als AutoPilot en daarbuiten als FSD. Die stacks zouden rond versie 11 samengevoegd moeten worden (wekelijks updates, geen idee wanneer dat is).

De komende weken wordt FSD bèta ook uitgerold in Canada.

Dit is momenteel de voortgang. Indrukwekkend wat het kan maar ook duidelijk dat het nog lang niet klaar is.



[ Bericht 27% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 21:42:02 ]
pi_203261087
Elon Musk komt mij vreemd over. In Maart 2021 was betalen in Bitcoin bij Tesla mogelijk. Mei 2021 was dat opeens niet meer mogelijk, omdat bitcoin mining slecht voor het milieu is. Ja, hallo, dat was het twee maanden daarvoor ook al.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203262240
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Elon Musk komt mij vreemd over. In Maart 2021 was betalen in Bitcoin bij Tesla mogelijk. Mei 2021 was dat opeens niet meer mogelijk, omdat bitcoin mining slecht voor het milieu is. Ja, hallo, dat was het twee maanden daarvoor ook al.
Was een ordinaire pump & dump volgens mij. Elon Musk is dan ook gewoon een inhalige klootzak. Ik vind het verder wel interessant wat Tesla doet, ze hebben in veel dingen een andere aanpak. Zal uiteindelijk moeten blijken wat het beste is. Geloof dat de grote producenten in Europa op technologisch vlak een inhaalslag moeten maken en Tesla juist in het echt maken van de auto's. Zag ook dat Toyota inmiddels heel ver is richting een solid state battery.

Misschien laat ik me inpakken door marketingpraatjes van de verschillende bedrijven, ik heb niet genoeg technische kennis om dat onderscheid te maken, anders zie ik "ons" grote sprongen maken de komende jaren met betrekking tot elektrisch en autonoom rijden. Betere batterijen die grotere ladingen aankunnen maar korter laden en auto's die autonoom of bijna autonoom zijn.
pi_203262532
Tesla zit kwa roest op dezelfde kwaliteit als Ford en GM. Die Amerikaanse Toyota’s roesten dacht ik ook wel.
.
pi_203262609
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.

In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.

bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
_O-
Niet best.

Anderzijds hoor je ook verhalen dat echte snelwegvreters juist enorm goedkoop rijden met een Tesla.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203262635
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Onzin.

Tesla zou niet eens in de S&P 500 opgenomen zijn als dat zo was.

Tesla maakt sinds 2020 winst en die winst groeit daarnaast met het kwartaal.
[..]
Tesla's FSD (niet te verwarren met AutoPilot) is mijlen verder dan Mercedes Drive Pilot. Dat van Mercedes werkt alleen op autosnelwegen die vooraf aangewezen zijn.

Tesla's FSD is in bèta, tot enkele maanden terug had het 2.000 testers en momenteel wordt dat langzaam uitgebreid. Het is niet beperkt tot een gebied of bepaalde wegen: het werkt ook op lokale wegen, rondwegen, in bebouwde kom, etc. en het zet in op volledige autonomie. Het is echter een bèta en ook verre van perfect.

Het is zelfs zo: de softwarestack van AutoPilot en FSD zijn momenteel nog gescheiden, op de autosnelweg functioneert het als AutoPilot en daarbuiten als FSD. Die stacks zouden rond versie 11 samengevoegd moeten worden (wekelijks updates, geen idee wanneer dat is).

De komende weken wordt FSD bèta ook uitgerold in Canada.

Dit is momenteel de voortgang. Indrukwekkend wat het kan maar ook duidelijk dat het nog lang niet klaar is.


Dat het een kek bedrijf is dat zal wel, maar je bent aandeelhouder om wat te verdienen toch? Je loopt gewoon reëel risico voor /200 van de koers van het aandeel.

Maar jajoh, doe je ding.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203262939
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/

Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.

Als Tesla zo omgaat met klanten en de kwaliteit van hun modellen, dan gaan zij zeker niet een leidend automerk blijven.
De 3 is natuurlijk ook gewoon een goedkoop model. Lekker op alles besparen. Maar de gemiddelde bakfietsmoeder kan wel lekker opscheppen over haar bijdrage aan het milieu.

Mijn 85S is nog spik en span. Soms moet je niet voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten.
pi_203262942
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
_O-
Niet best.

Anderzijds hoor je ook verhalen dat echte snelwegvreters juist enorm goedkoop rijden met een Tesla.
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_203263009
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 22:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
_O-
Niet best.

Anderzijds hoor je ook verhalen dat echte snelwegvreters juist enorm goedkoop rijden met een Tesla.
Geen wegenbelasting, geen oplaadkosten, naast aanschaf, verzekering en onderhoud rijd je gratis.
pi_203263016
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Het zal best de toekomst zijn, maar ik las vandaag ook nog een artikel dat het plaatwerk extra licht moet zijn omdat die auto's zo zwaar zijn....
Ehhhhh..

Waarom is dat extra gewicht eerst wel acceptabel en nu opeens niet meer?
De ophanging kan het gewoon niet aan.... Die klachten lezen we in dit topic ook... Oplossing: Plaatwerk verlichten.

Want ophanging verzwaren lukt niet ofzo.... Volgens mij kijken we naar een markt die zichzelf nog moet ontwikkelen en waar vanwege kleinschaligheid bepaalde kosten overwegingen worden genomen die op de korte termijn misschien wel minder kosten maar niet efficiënt zijn op de lange termijn.

Je krijgt dus een inferieure auto.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203263033
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Fastned is ook wel hard te grazen genomen door shell. Ik denk niet dat die het nog lang gaan volhouden
pi_203263051
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:14 schreef Murdera het volgende:

[..]
Geen wegenbelasting, geen oplaadkosten, naast aanschaf, verzekering en onderhoud rijd je gratis.
Ja die verhalen hoor je ook. Maar electriciteit kost ook wel geld natuurlijk.

Maar vooral het onderhoud schijnt per kilometer mee te vallen vanwege gebrek aan bewegende onderdelen, dus als je je Tesla écht intensief gebruikt voor kilometertjes dan zit daar allicht weinig kosten in.

Remmen / optrekken trekt nogal wat aan dat zware bakbeest en kost wat bandenslijtage..... En als ik dus die artikelen die hier gepost zijn lees dat de ophanging kan bezwijken... Dan klinkt dat niet best.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203263105
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
MyWheels heeft zowel Benzine als Electrische autos, en geeft op dat Electrisch 2 cent per kilometer goedkoper is. Echter is kort geleden de prijs voor electriciteit omhoog gegaan, misschien dat de Benzinevariant goedkoper zal worden.

De prijs aan een laadpaal kan flink afwijken, Zo tussen ¤ 0,26 en ¤ 0,80 per kWh.
Fastned, het bedrijf van de snelladers aan de snelwegen, maakt nog elk jaar verlies. O.a. om die reden heeft het de tarieven omhoog moeten gooien.
Bij Fastned betaal je als "gast" nu ¤0,69 per kWh maar met een lidmaatschap ¤0,45 per kWh.
Uiteraard hoef je alleen bij die dure palen te laden als je vaak ritten maakt die langer zijn dan de range van je auto.

Kan je aan huis laden dan is het ineens heel gunstig, momenteel vanaf ¤0,16 per kWh met de korting op de energiebelasting. En heb je zonnepanelen dan is het ook gunstig, al is de berekening dan wat ingewikkelder (afhankelijk van de aanschaf van je panelen).

MyWheels heeft een kilometertarief incl. brandstof / stroom en een laadsleutel meegeleverd (dashboardkastje).
Dus dan kan je het tarief aanhouden dat ze vermelden.
pi_203263121
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja die verhalen hoor je ook. Maar electriciteit kost ook wel geld natuurlijk.

Maar vooral het onderhoud schijnt per kilometer mee te vallen vanwege gebrek aan bewegende onderdelen, dus als je je Tesla écht intensief gebruikt voor kilometertjes dan zit daar allicht weinig kosten in.

Remmen / optrekken trekt nogal wat aan dat zware bakbeest en kost wat bandenslijtage..... En als ik dus die artikelen die hier gepost zijn lees dat de ophanging kan bezwijken... Dan klinkt dat niet best.
Teslas van voor 2016 kunnen gratis laden bij tesla superchargers. En die staan in nederland op genoeg plekken om er volledig gebruik van te maken.

De energie van remmen wordt weer gebruikt om energie te winnen dus dat gaat wel soepel. Over de ophanging kan je echter wel gelijk hebben. Dat vind ik lastig te beoordelen.
pi_203263169
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:21 schreef Murdera het volgende:

[..]
Teslas van voor 2016 kunnen gratis laden bij tesla superchargers. En die staan in nederland op genoeg plekken om er volledig gebruik van te maken.
Tjah, blijf er bij, bij enorm veel kilometers is het vast beter, maar wel met risico dat er incidenteel een extreme kostenpost komt kijken in de vorm van accu / ophanging problemen. De normale lopende kosten kunnen extreem goedkoop zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203263196
Dat is toch met veel amerikaanse troep, ziet er shiny uit maar binnen no time pleurt het uitelkaar.
pi_203263201
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah, blijf er bij, bij enorm veel kilometers is het vast beter, maar wel met risico dat er incidenteel een extreme kostenpost komt kijken in de vorm van accu / ophanging problemen. De normale lopende kosten kunnen extreem goedkoop zijn.
Daar heb je gelijk in. Een nieuwe accu zou bij mij 16k kosten. Dat is wel wat meer dan een v-snaartje vervangen.
pi_203263565
Men denkt dat er weinig kosten zijn bij een EV, echter elektronica kan kapot. Bij Tesla is een chip in de boordcomputer kwetsbaar, vooral na 200.000 km. Dure reparatie.

De portiergrepen bevat electronica zodat deze naar buiten komt. Dat zit dan in de elementen van weer en wind en geeft op den duur problemen. Wegenwacht komt abnormaal vaak voor Teslas met weigerende portieren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')