Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.quote:Tesla roest al na 300 kilometer
Niemand ziet graag roest op zijn auto. Zeker niet als het voertuig nog niet zo oud is. Maar hoewel roest bij de meeste conventionele auto's nooit een probleem is geweest, zijn sommige modellen meer vatbaar voor corrosie. Verrassend genoeg zijn elektrische auto's ook gevoelig voor roest. Het beste voorbeeld: Tesla's Model 3.
Door het verzinken van carrosserieën, bodembescherming, spouwafdichting, wielkast bekleding van kunststof en het afdichten van naden met lijm of kit was roest op auto's lange tijd bijna geen issue meer. Doordat de fabrikanten nu echter besparen op roestbescherming en over zijn gegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem. Dat blijkt uit cijfers die zijn verzameld door de Duitse keuringsorganisatie GTÜ.
Volgens deze cijfers hadden van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 aan dit instituut zijn aangeboden voor de hoofdkeuring 441.000 exemplaren roestproblemen. Dit betrof vooral auto's die ouder waren dan 10 jaar. Van deze 3,46 miljoen oudere voertuigen hadden er 435.000 roestproblemen (bijna 13 procent) en 357.000 significante gebreken. Volgens GTÜ waren de 10 meest getroffen voertuigen de Ford Transit, de Lada 4×4 (Niva), Seat Alhambra, de technisch identieke Ford Galaxy en de Suzuki modellen Baleno plus Jimmy. Ook Daihatsu Curore, Charade en Mira, de Opel Vectra, de Subaru Legacy en de Ford Ka zijn roestgevoelig.
De roestproblemen worden waarschijnlijk verergerd door het groeiend aantal elektrische auto's, dit omdat de lichtgewicht constructie met het toegenomen gebruik van aluminium en magnesium het risico op roest in dergelijke voertuigen verhoogt. "Deze vormen een uitdaging op het gebied van corrosie, omdat ze niet alleen moeten worden beschermd tegen zelf corrosie, maar vanwege hun negatieve lading ook galvanische corrosie kunnen veroorzaken zodra ze worden gecombineerd met een materiaal met een andere lading", legt Marco Öhler uit, technisch manager van de GTÜ.
Verraderlijk: de roestschade blijft lange tijd onontdekt. "Als ongunstige materiaalcombinaties samenkomen op verborgen plekken die moeilijker te beschermen zijn tegen corrosie, en als vocht bij dagelijks gebruik van de auto binnendringt en op die manier als elektrolyt werkt, ontstaan er aan de binnenkant corrosieplekken die pas later van buitenaf zichtbaar worden", zegt Öhler. Een probleem is bijvoorbeeld dat de fabrikanten de holtes soms vullen met bouwschuim ter bescherming tegen geluid.
De GTÜ heeft een Tesla Model 3 met een kilometerstand van slechts 300 km laten onderzoeken door roestexpert Ralf Rößler. De Tesla had al last van de eerste roestplekjes. Rößler ontdekte dat het frame slechts oppervlakkig is geverfd. Daarnaast is de A stijl volledig gevuld met constructieschuim. "Dat zal water opnemen. Over een half jaar is het bruin en over 6 jaar is het helemaal roestig", zo verwacht Rößler. Ook op de koppelstangen is de eerste roest te zien. "De hele voor balk roest als eerste omdat het water nergens kan weglopen", zegt Rößler. Vocht en vuil vestigden zich al na 3 maanden in het spatbord van de Tesla Model 3, net als de eerste roestplekjes.
Automobilisten moeten het roestprobleem niet licht opvatten. "Roest heeft invloed op de botsveiligheid van een auto. Vooral wanneer dragende constructies beschadigd zijn", legt Maximilian Bauer, voertuigtechnologie-expert van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, uit. "Dit geldt vooral voor de dorpels, die vaak het meest roesten en een zeer belangrijke rol spelen in de stijfheid van de passagier cel".
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:27 schreef YoungDriller het volgende:
Kwestie van tijd voor de Chinezen de markt afpakken.
Dat riep men over hun telefoons ook...quote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Is ook zo. Feit is ook dat de meeste elektrische bussen toch echt van Sjinese makelij zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Deze wel hoorquote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Kunnen we weer lekker schelden op Hollandse verkeersdrempelsquote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:47 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Deze wel hoor
https://www.nio.com/ep9
Liever dat dan een teslaquote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:55 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Kunnen we weer lekker schelden op Hollandse verkeersdrempels
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto'squote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:31 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Die Chinese meuk zou ik al helemaal niet willen.
Misschien dat het net zo'n succesverhaal gaat worden als bij Japan, maar China is qua staatsinrichting een zeer omstreden land met bijvoorbeeld kampen voor etnische minderheden. Dit valt steeds minder goed in de wereld.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's
De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese![]()
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/
Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.
Als Tesla zo omgaat met klanten en de kwaliteit van hun modellen, dan gaan zij zeker niet een leidend automerk blijven.
Het zegt wat over de fabrieken. Ze bouwen steeds nieuwe fabrieken bij en hoe nieuwer de fabriek hoe beter in principe. Meer nieuwe technische snufjes, meer aandacht voor oude gebreken etc. etc.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat zei men ook over Japanners in de begintijd. Feit is dat ze zich enorm ontwikkelen en zich vol op electrische auto's storten. Tenzij iets van een (handels)oorlog roet in het eten gooit barst het over 10-20 jaar hier in Europa van de Chinese (electrische) auto's
De Chinese Tesla's zitten overigens een stuk beter in elkaar dan de Amerikaanse Tesla's. Al zegt dat waarschijnlijk meer over de Amerikaanse productie dan de Chinese![]()
Ik denk dat ze de markt goed aangeslingerd hebben, waarbij ze inderdaad heel lang voorliepen op de concurrentie. Verder zijn ze best goed in propaganda/reclame, beetje het Apple onder de automobielen. Ik ben wel benieuwd of hun aanpak t.o.v. automatisch rijden ze nog weer een nieuw voordeel op gaat leveren trouwens. Zo niet dan worden ze snel ingehaald verwacht ik ja.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:10 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.
In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.
Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
Dan heb je het echt alleen over Nederland.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:10 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat gaan ze ook niet blijven. Tesla is een onervaren autofabrikant en dat merk je aan de kwaliteit. Zodra de traditionele automerken met alternatieven komen weten mensen niet hoe snel ze moeten overstappen. Op het moment dat ze geen voordeel meer bieden t.o.v. de concurrentie dan is het klaar.
In 2019 hadden ze nog even een opleving met de Model 3 (want geen serieuze concurrentie). In 2020 liep het marktaandeel in NL al fors terug en in 2021 halveerde dat ook weer.
Tesla heeft jarenlang slim geprofiteerd van hun positie, maar die tijd is wel voorbij.
Is niet zo gek. Het merk bestaat nog geen twintig jaar en de eerste personenauto (model S) is hier pas negen jaar geleden op de markt gekomen. Het bedrijf is gestart door een computerprogrammeur en en elektrotechnisch ingenieur, geen autoproducenten dus. Ze moeten het vooral van hun batterijtechnologie en connectivity hebben, waarin ze (voor zover ik begrijp) flink voorlopen op andere merken. Haal je dat echter weg, dan blijft er een uiterst matig afgewerkte auto over die mijlenver achterligt op de gerenommeerde merken.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:24 schreef rutger05 het volgende:
https://www.autointernati(...)al-na-300-kilometer/
Ik begrijp niet dat een fabrikant als Tesla zo slecht presteert als het om roestbescherming gaat. Dit levert natuurlijk reputatieschade op en kan zelfs de botsveiligheid beïnvloeden.
Ja, klopt. Puur kijkend naar de NL cijfers had ik het inderdaad over. Wereldwijd doet Tesla het zeker goed qua aantallen. Verrassend goed eigenlijk nog wel gezien de toenemende concurrentie.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan heb je het echt alleen over Nederland.
Als je puur kijkt naar Tesla wereldwijd dan is de groei indrukwekkend.
Wetende dat de 2 nieuwe Gigafactories bij Austin en Berlijn nog online komen en dat Shanghai nog niet eens vol op stoom is dan is 1,8 miljoen stuks dit jaar haalbaar.
[ afbeelding ]
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Model Y dan is de Ford Mustang Mach-E een directe concurrent op ruimte en prestaties maar ook daar tik je ¤73.000 voor neer.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja, klopt. Puur kijkend naar de NL cijfers had ik het inderdaad over. Wereldwijd doet Tesla het zeker goed qua aantallen. Verrassend goed eigenlijk nog wel gezien de toenemende concurrentie.
Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat Tesla het wereldwijd zo goed blijft doen gezien de sterk toenemende concurrentie. Als jij voor een vergelijkbare prijs voor een kwalitatief betere auto kan kiezen dan zou ik nooit voor een Tesla gaan. Maar wellicht dat dit in bepaalde delen van de wereld anders ligt.
Tenslotte blijven mensen ook die meuk van Audi en VW kopen
Ik kan me voorstellen dat de afwerking in de ene fabriek beter is dan de andere met betrekking tot zaken als naden tussen het plaatwerk e.d. Maar ik neem aan dat de specs qua ontwerp en gebruikte materialen gewoon overal identiek zijn? Als een bepaalde ontwerp- en materiaalkeuze voor problemen zorgt, dan blijf je dat toch houden?quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het ligt er ook aan of je een exemplaar uit de oudere Fremont fabriek hebt of een nieuwere uit Shanghai, Berlijn of Austin.
Sowieso zijn zelfs Duitsers (diverse filmpjes) na afleveren van hun Model Y zeer te spreken over de naden tussen de panelen, dat is in de Chinese modellen echt opgelost.
Lak is ook beter, egaler.
Duitsland krijgt een speciale, nieuwe spuiterij die ook meer kleuren en zelfs patronen mogelijk moet maken, als ik het goed heb begrepen.
Draagarm is bij de Model 3 en Y weinig voorgekomen. Ik zal niet zeggen "nooit" maar ze gaan niet in de aantallen waar de S last van had.
Roest van de binnenschermen zal je iig nooit meer hebben nu ze overgaan op megacastings voor en achter
Per fabriek wordt het iig beter, over een jaar of 2 ben ik in de markt voor een EV dus dan ga ik wel eens kijken naar een Tesla uit Berlijn wss.
Hahahaha! Wat een ontzettend kutmerk.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant maar een investeringsfonds. Aandeelhouders worden op hun wenken bediend. Klanten worden tot in de rechtszaal uitgelachen.
In een grote loods bij Schiphol-Rijk staan defecte Teslas van de Bios-groep. Dit is de taxionderneming die de Schipholtaxiconcessie heeft. Die zijn de ellende zo spuugzat dat er Audi E-trons aangeschaft zijn.
bron: https://www.biosgroep.nl/(...)at-en-eisen-e13-mln/
zie ook: https://radar.avrotros.nl(...)enten-schiet-tekort/
In de usa mag het allemaal niks kosten.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:11 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Het zegt wat over de fabrieken. Ze bouwen steeds nieuwe fabrieken bij en hoe nieuwer de fabriek hoe beter in principe. Meer nieuwe technische snufjes, meer aandacht voor oude gebreken etc. etc.
Chinezen bakken onder Amerikaanse vlag.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dit is een bekend verhaal in het geval van de Model 3. Verkeerde en onvoldoende coating aangebracht....
De afwerking van de model 3 is slecht. De laklaag is zo dun dat in bepaalde landen de lak er gewoon af slijt na een zandstorm. De uitsparingen tussen de panelen wijkt af.
De draagarmconstructie is te zwak. Ook bij model 3 komt het voor dat een draagarm breekt.
De klantenservice van Tesla is ook dramatisch slecht.
Dar wordt toch allemaal geautomatiseerd uiteindelijk.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 20:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
In de usa mag het allemaal niks kosten.
Mensen staan voor een habbekrats in de productielijn. Als ze hun week salaris krijgen, komen ze de week erop niet. Als ze bij de burger King een cent meer kunnen krijgen, zijn ze weg.
Dan heb je dus telkens nieuwe mensen in de lijn staan, en krijg je nooit je kwaliteit op orde.
In China krijgen ze ook geen reet, maar zijn er mensen genoeg. 3 Chinezen doen wat in andere landen 1 man doet. In China timmeren ze wat dat betreft beter aan de weg want de kwaliteit is beter dan hetzelfde uit de usa.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |