abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 3 december 2021 @ 14:07:18 #1
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_202449079
1e post vorige topic

quote:
dan hoor je bij de 25%..

Maar iets meer dan een kwart van de Nederlanders heeft zijn geldzaken goed op orde en mag zich 'financieel gezond' noemen. Liefst de helft van de bevolking is financieel kwetsbaar. Dat zijn de conclusies van een onderzoek van adviesfirma Deloitte.

Volgens de onderzoeker is iemand financieel gezond als die op een comfortabele manier aan huidige en lopende verplichtingen kan voldoen en met financiële zekerheid levensdoelen kan nastreven.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)inkomen-lenen-sparen
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 3 december 2021 @ 14:08:01 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_202449089
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 11:16 schreef Ondeugend_is_woedend het volgende:
Laatst een test bij de bank gedaan.
Ik ben financieel gezond *O*
Je bank ook? ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_202449108
Iets van een ton in de plus.
In stenen dan hè?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202449110
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2021 14:08 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Je bank ook? ;)
Ik denk dat ABN/AMRO het nog wel even uitzingt met zo een financieel gezonde als ik ben. :7

Op zich een prima ding dat je dat online kon checken.
Zou mensen bewust kunnen maken, zeker wanneer minder financieel gezond.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  vrijdag 3 december 2021 @ 14:44:26 #5
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_202449554
Ik heb geen geldzorgen. Dus wat mij betreft ben ik financieel wel gezond.
Aan het typen...
pi_202451586
Poeh... Zonder kinderen zou ik het zeker zijn.

Nu opzich ook wel als er geen meerdere grote onverwachte uitgaves komen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_202452336
J669, je mist volledig mijn punt. Ik trek geen (causale) verbanden die er niet zijn. De burger heeft genoeg redenen om veel te moeten sparen, mede dankzij de overheid. Daar maak ik een opsomming van. Dan moet diezelfde overheid niet geld gaan innen dat momenteel hard nodig is om in je toekomst te voorzien.

En het is leuk opgemerkt dat onderwijs en huizen goedkoper zouden moeten zijn (wie vindt dat niet?) maar daar koop je nu als student/ starter/ modaler niks voor. We hebben te dealen met deze situatie en die zie ik de komende 10 jaar ook niet echt veranderen.

En de VRH een half procent op een vermogen van 2 ton?. Ik zou me nog eens beter inlezen als ik jou was.
En het gaat er ook niet om of jij iets veel of weinig vindt. Het gaat om het principe dat de overheid nu op een onrechtmatige en veel te algemene manier belasting int.
pi_202459189
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2021 14:10 schreef halfway het volgende:
Iets van een ton in de plus.
In stenen dan hè?
Een ton maar? Staat je huis in een ghetto of pas zeer recent gekocht?
pi_202460379
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2021 00:10 schreef xminator het volgende:

[..]
Een ton maar? Staat je huis in een ghetto of pas zeer recent gekocht?
Nee recent er wat geld uitgetrokken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202460881
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 17:48 schreef Laila1 het volgende:
J669, je mist volledig mijn punt. Ik trek geen (causale) verbanden die er niet zijn. De burger heeft genoeg redenen om veel te moeten sparen, mede dankzij de overheid. Daar maak ik een opsomming van. Dan moet diezelfde overheid niet geld gaan innen dat momenteel hard nodig is om in je toekomst te voorzien.

En het is leuk opgemerkt dat onderwijs en huizen goedkoper zouden moeten zijn (wie vindt dat niet?) maar daar koop je nu als student/ starter/ modaler niks voor. We hebben te dealen met deze situatie en die zie ik de komende 10 jaar ook niet echt veranderen.

En de VRH een half procent op een vermogen van 2 ton?. Ik zou me nog eens beter inlezen als ik jou was.
En het gaat er ook niet om of jij iets veel of weinig vindt. Het gaat om het principe dat de overheid nu op een onrechtmatige en veel te algemene manier belasting int.
Helemaal met je eens!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202461410
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 17:48 schreef Laila1 het volgende:
J669, je mist volledig mijn punt. Ik trek geen (causale) verbanden die er niet zijn. De burger heeft genoeg redenen om veel te moeten sparen, mede dankzij de overheid. Daar maak ik een opsomming van. Dan moet diezelfde overheid niet geld gaan innen dat momenteel hard nodig is om in je toekomst te voorzien.

En het is leuk opgemerkt dat onderwijs en huizen goedkoper zouden moeten zijn (wie vindt dat niet?) maar daar koop je nu als student/ starter/ modaler niks voor. We hebben te dealen met deze situatie en die zie ik de komende 10 jaar ook niet echt veranderen.

En de VRH een half procent op een vermogen van 2 ton?. Ik zou me nog eens beter inlezen als ik jou was.
En het gaat er ook niet om of jij iets veel of weinig vindt. Het gaat om het principe dat de overheid nu op een onrechtmatige en veel te algemene manier belasting int.
Ik begrijp heel goed dat mensen zich zorgen maken over de toekomst en dan met name de jongeren die zich nog volop op de arbeidsmarkt en de huizenmarkt moeten storten. Tegen de huidige prijsstijgingen in de woningmarkt valt sowieso niet tegenop te sparen: overheden moeten drastischere maatregelen gaan nemen om letterlijk en figuurlijk meer ruimte te creëren.

Feit is dat juist in zware tijden de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en dat is iets wat juist niet gebeurd. De grote vermogens liggen namelijk helemaal niet bij de jongeren, die liggen bij mensen die al voorbij of nog relatief kort tot hun pensioen hebben. En het geld wat deze groep niet uit geeft, komt ook niet in onze reële economie terecht.

Je kunt heel principieel tegen de vermogensbelasting zijn, maar de overheidsinkomsten zullen ergens vandaan moeten komen. De loonbelasting is al erg hoog in Nederland, bovendien zijn de laagste inkomens sowieso al zwaarder getroffen in deze crisis. 'Eerlijker' belasten naar rendement gaat hem ook niet worden, want daar heeft de belastingdienst simpelweg de capaciteit niet voor, bovendien lost dat de fundamentele problemen niet op.
Miata is always the answer
pi_202461815
Er zijn anders landen waar men wel naar het behaalde rendement kijkt en niet (of veel minder) naar het vermogen. Het kan dus wel. We zien ons inderdaad gesteld voor verschillende grote opgaven. We zien dat sociale voorzieningen worden afgebroken en pensioenen in de toekomst minder waardevast zullen zijn. Participatiesamenleving? Dat was gewoon een bezuinigingsoperatie onder het mom van naasteliefde. Ik, en ik ben vast niet de enige, wil dan zelf vermogen opbouwen om in de toekomst tegenvallers op te kunnen bouwen. Dat vermogen gaan belasten onder het mom dat er mensen zijn die het minder hebben is raar. Kunnen we er niet beter voor zorgen dat werken voor iedereen loont? Dat vermogen gaan belasten omdat er een crisis is, is ook raar. Dat houdt nooit op. Nu hebben we de woningcrisis, de klimaatcrisis, de stikstofcrisis en een epidemiologische crisis. In de toekomst komen daar ongetwijfeld een vluchtelingencrisis en een eurocrisis bovenop. Ik word een beetje crisismoe, geloof ik.
pi_202461906
Ach iedereen heeft het verhaal toch wel gehoord van de muis die goed met z'n geld om ging en de muis die alles uitgaf? Uiteindelijk wordt de sloeber toch wel geholpen en de persoon die goed met z'n geld omgaat wordt genaaid. Dubbel genaaid eigenlijk, want de muis die alles uitgaf heeft nog meer "geleefd" ook. Gewoon zorgen dat je het broodnodige achter de hand hebt (50k is toch nog belastingvrij) en voor de rest leuke dingen doen. Je bent zo weer dood hoor....
Facts don't care about your feelings
pi_202462000
Overigens valt het me op dat veel mensen hun overwaarde als "reserve" zien, ik zou daar zeer terughoudend in zijn, kijk vooral naar wat je lasten zijn en niet wat de virtuele overwaarde van je huis is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202462388
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 10:29 schreef j669 het volgende:
Tegen de huidige prijsstijgingen in de woningmarkt valt sowieso niet tegenop te sparen: overheden moeten drastischere maatregelen gaan nemen om letterlijk en figuurlijk meer ruimte te creëren.
Van de overheid hoef je geen oplossingen te verwachten; die hebben het probleem veroorzaakt, en i.h.a. is een probleemveroorzaker, geen probleemoplosser.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 10:29 schreef j669 het volgende:
Feit is dat juist in zware tijden de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en dat is iets wat juist niet gebeurd.
Waarom is dat een "feit". In mijn perceptie is dat uitgangspunt een vrijbrief om je zwak op te stellen: er vindt toch wel overdracht van de sterkste naar de zwakste schouders plaats. Zo kweek je slapjanussen.

Volgens mij moete zwakke schouders zwaarder belast worden, daar worden ze sterker van.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 10:29 schreef j669 het volgende:
De loonbelasting is al erg hoog in Nederland, bovendien zijn de laagste inkomens sowieso al zwaarder getroffen in deze crisis.
Dan moeten lage inkomens, zorgen dat ze hogere inkomens genereren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202462528
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 11:16 schreef Groepfunder het volgende:

Er zijn anders landen waar men wel naar het behaalde rendement kijkt en niet (of veel minder) naar het vermogen. Het kan dus wel.
[...]
In Nederland kon het in het verleden ook gewoon. Toen we de aangifte nog met de hand invulden (gewoon saldi en ontvangen rente opgeven) en de BD alles handmatig verwerkte, kon het in Nederland ook.

En tegenwoordig moeten alle banken alle saldi per 1 januari en 31 december doorgeven aan de BD, die al die gegevens al op je aangifte geprint hebben.
Dus de overheid wil gewoon niet. Men roept wel trots dat X of Y goedkoper uitvalt "vanwege de historisch extreem lage rentestand" als het gaat om bepaalde overheidsuitgaven, maar men blijft intussen doen alsof iemand die nooit belegt en spaart voor zijn pensioen, gigantische beleggingswinsten maakt op zijn spaargeld.

De rechter zegt niets te kunnen doen "want zij toetsen alleen de wet".
Net zoals in de toeslagenaffaire volgen rechters blindelings de belastingdienst.
  zaterdag 4 december 2021 @ 12:13:38 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202462536
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:02 schreef blomke het volgende:

Waarom is dat een "feit". In mijn perceptie is dat uitgangspunt een vrijbrief om je zwak op te stellen: er vindt toch wel overdracht van de sterkste naar de zwakste schouders plaats. Zo kweek je slapjanussen.

Volgens mij moete zwakke schouders zwaarder belast worden, daar worden ze sterker van.
Dus mensen met een laag inkomen moeten extra belast worden? Terwijl mensen die veel verdienen minder belast mogen worden? Terwijl ze allebei even hard werken maar de ene minder capaciteiten dan de ander heeft?
quote:
[..]
Dan moeten lage inkomens, zorgen dat ze hogere inkomens genereren.
Stop being poor?

Hoe zie je dat voor je? 80 uur per week werken?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202462651
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Van de overheid hoef je geen oplossingen te verwachten; die hebben het probleem veroorzaakt, en i.h.a. is een probleemveroorzaker, geen probleemoplosser.
[..]
Waarom is dat een "feit". In mijn perceptie is dat uitgangspunt een vrijbrief om je zwak op te stellen: er vindt toch wel overdracht van de sterkste naar de zwakste schouders plaats. Zo kweek je slapjanussen.

Volgens mij moete zwakke schouders zwaarder belast worden, daar worden ze sterker van.
[..]
Dan moeten lage inkomens, zorgen dat ze hogere inkomens genereren.
Eens. Dat verhaal van "de rijken worden steeds rijker" geldt vaak alleen voor de hele rijken.
Alle anderen, die met hard werken iets bereikt hebben zijn de dupe van dat alles 'eerlijk' delen.

Het kweekt inderdaad slapjanussen; wie al zijn geld opmaakt en zich van de domme houdt (zielig, zwak, minderheid, kwetsbaar, etc.) is aan het einde van de rit op hetzelfde punt als iemand die zich wél maximaal inspant, spaart, etc.
Dus waarom zou je nog je best doen?
pi_202462690
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Van de overheid hoef je geen oplossingen te verwachten; die hebben het probleem veroorzaakt, en i.h.a. is een probleemveroorzaker, geen probleemoplosser.
De overheid zijn wij indirect zelf. Het is nooit te laat om uit het verleden verkeerde gemaakte keuzes recht te trekken.

quote:
[..]
Waarom is dat een "feit". In mijn perceptie is dat uitgangspunt een vrijbrief om je zwak op te stellen: er vindt toch wel overdracht van de sterkste naar de zwakste schouders plaats. Zo kweek je slapjanussen.

Volgens mij moete zwakke schouders zwaarder belast worden, daar worden ze sterker van.
[..]
Dan moeten lage inkomens, zorgen dat ze hogere inkomens genereren.
Je bent wel heel erg verzuurd en asociaal als je zo in het leven staat. De (werkende) lagere inkomens zitten doorgaans vastgeroest in CAO's die al jaren niet meer mee gegroeid zijn met de inflatie.
Miata is always the answer
pi_202462818
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:22 schreef Niz het volgende:

[..]
Eens. Dat verhaal van "de rijken worden steeds rijker" geldt vaak alleen voor de hele rijken.
Alle anderen, die met hard werken iets bereikt hebben zijn de dupe van dat alles 'eerlijk' delen.

Het kweekt inderdaad slapjanussen; wie al zijn geld opmaakt en zich van de domme houdt (zielig, zwak, minderheid, kwetsbaar, etc.) is aan het einde van de rit op hetzelfde punt als iemand die zich wél maximaal inspant, spaart, etc.
Dus waarom zou je nog je best doen?
Die is echt nooit op hetzelfde punt. Het is natuurlijk wel makkelijk om lekker rechts populistisch te gaan roepen.

Ik ken veel mensen met lagere inkomens, waarvan er ook een aantal onder bewind staan. Die doen het echt niet omdat het makkelijk en gratis geld is en die zijn verre van zo af als iemand die zich inspant en spaart.

Besef dat de bijstandsnorm voor gezinnen één keer minimumloon is. Daarvoor moet je dus met z'n tweeën gaan leven. Als jij je fatsoenlijk inspant ga je al snel de grens minimumloon voorbij.

Hier bijvoorbeeld een stel die onder bewind staan, hebben af en toe een extraatje en konden vorig jaar een nieuwe smart tv kopen. Verder is alles oud, moeten ze nieuwe meubels via vrienden en familie regelen. Terwijl vriendin en ik ons wel inzetten en elke maand wel een nieuwe tv kunnen kopen van het geld dat we sparen. Dat is echt een enorm verschil. Het geld waar zij een maand boodschappen moeten doen, geven wij in één avond uit als we uit eten gaan.

Niet om op te scheppen ofzo, maar een minimale inspanning gaat je al enorm veel meer belonen dan maar gratis geld ontvangen. Moet je natuurlijk wel de kansen en capaciteiten hebben, want daar gaat het ook vaak mis.

Maarja financieel gezond, ja wij wel. Geen eigen woning, dus daar zit geen vermogen in. Maar wel meer dan genoeg reserves.
  zaterdag 4 december 2021 @ 12:35:28 #21
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202462839
Tsja, witnie, denk het wel. Liquide, neuh, da’s iedere maand weer puzzelen. Vermogend, ja, dat weer wel.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202462860
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:24 schreef j669 het volgende:

[..]
De overheid zijn wij indirect zelf. Het is nooit te laat om uit het verleden verkeerde gemaakte keuzes recht te trekken.
[..]
Je bent wel heel erg verzuurd en asociaal als je zo in het leven staat. De (werkende) lagere inkomens zitten doorgaans vastgeroest in CAO's die al jaren niet meer mee gegroeid zijn met de inflatie.
Is niet asociaal. :N
Asociaal is geld van mensen met vermogen stelen, en onder het mom van solidariteit weggeven aan kansloze figuren die samen een bodemloze put vormen.
pi_202463030
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:37 schreef laforest het volgende:

[..]
Is niet asociaal. :N
Asociaal is geld van mensen met vermogen stelen, en onder het mom van solidariteit weggeven aan kansloze figuren die samen een bodemloze put vormen.
Nou, ik hoef niet te vragen waar jij op gestemd hebt :')
pi_202463213
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:24 schreef j669 het volgende:
De overheid zijn wij indirect zelf. Het is nooit te laat om uit het verleden verkeerde gemaakte keuzes recht te trekken.
Wij zijn niet indirect de overheid. De overheid is een moloch dat met moeite zichzelf staande kan houden, maar geen enkele affiniteit met de samenleving heeft, en al helemaal niet met "de zwaksten" getuige de toeslagenaffaire

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:24 schreef j669 het volgende:
De (werkende) lagere inkomens zitten doorgaans vastgeroest in CAO's die al jaren niet meer mee gegroeid zijn met de inflatie.
Dan moet je uit die CAO/baan stappen en leders gaan werken waar je meer verdient. En het geld voor je laten werken natuurlijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202463237
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:33 schreef Sapstengel het volgende:

Niet om op te scheppen ofzo, maar een minimale inspanning gaat je al enorm veel meer belonen dan maar gratis geld ontvangen. Moet je natuurlijk wel de kansen en capaciteiten hebben, want daar gaat het ook vaak mis.

Iedereen heeft kansen en capaciteiten , maar als je je uitkering tioch wekl vangt, is het "wel makkelijk" om niet te solliciteren en te gaan werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202463318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Iedereen heeft kansen en capaciteiten , maar als je je uitkering tioch wekl vangt, is het "wel makkelijk" om niet te solliciteren en te gaan werken.
Nee, dat is niet makkelijk. Als je een uitkering hebt ben je verplicht om te solliciteren. Maargoed, da's ook niet helemaal waterdicht. Je kan ook makkelijk solliciteren naar banen die veel te hoog gegrepen zijn zodat je toch niet aangenomen wordt. Maar neem van mij aan, een uitkering wil je gewoon echt niet.
pi_202463354
Toen ik vandaag wakker werd was ik zo'n 20% minder gezond :(
pi_202463488
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar neem van mij aan, een uitkering wil je gewoon echt niet.
Toch frappant: toen ik afstudeerde en ging werken, waren er heel wat medeafgestudeerden, die een uitkering "wel makkelijk vonden" en in een jaar tijd, één sollicitatiebrief de deur uit deden: naar een promotiebaan "want dat was wel makkelijk vlakbij".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202463544
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Toch frappant: toen ik afstudeerde en ging werken, waren er heel wat medeafgestudeerden, die een uitkering "wel makkelijk vonden" en in een jaar tijd, één sollicitatiebrief de deur uit deden: naar een promotiebaan "want dat was wel makkelijk vlakbij".
Wanneer ben jij afgestudeerd? Want het is de laatste jaren flink veranderd en dingen zijn aan banden gelegd.

Ik heb zelf godzijdank nooit een uitkering gehad, maar mijn moeder wel. Ik heb genoeg gezien.

Kijk, het moet geen feestje zijn om een uitkering te ontvangen, maar wat je allemaal moet doen om een uitkering te krijgen en vooral te behouden, ik vind het mensonterend. Hoe je behandeld wordt door instanties, met name het UWV, daar lusten de honden geen brood van.
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 4 december 2021 @ 13:38:04 #30
206731 Mortaxx
Doomer
pi_202463583
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Toch frappant: toen ik afstudeerde en ging werken, waren er heel wat medeafgestudeerden, die een uitkering "wel makkelijk vonden" en in een jaar tijd, één sollicitatiebrief de deur uit deden: naar een promotiebaan "want dat was wel makkelijk vlakbij".
Dat moet dan 40 jaar geleden zijn want je kan tegenwoordig echt niet afstuderen en direct de bijstand in en weg komen met 1 sollicitatie per jaar
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_202463591
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Iedereen heeft kansen en capaciteiten , maar als je je uitkering tioch wekl vangt, is het "wel makkelijk" om niet te solliciteren en te gaan werken.
Is niet zo heel makkelijk. Nouja de ene uitkering is wat makkelijker dan de andere. Bijstand is een boel gezeik en verplichtingen, wajong kun je wel jaren mee rekken als het moet. Uiteindelijk is er wel een kleine groep hardnekkige weigeraars die liever uitkering trekt inderdaad. De meeste mensen zitten liever niet in die situatie en hebben graag wat spaargeld of ruimte voor een extraatje.

Ik vind het geen probleem om er aan mee te betalen. Liever geld naar een sociaal vangnet voor de inwoners van ons land, als redmiddel wanneer ze in de put zitten, dan naar allerlei andere onzinprojecten of naar het buitenland. Uiteindelijk hebben veel mensen de wil en inderdaad de capaciteit om te werken, het is alleen een kwestie van de juiste plek vinden en de juiste benadering.
pi_202463622
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kijk, het moet geen feestje zijn om een uitkering te ontvangen, maar wat je allemaal moet doen om een uitkering te krijgen en vooral te behouden, ik vind het mensonterend. Hoe je behandeld wordt door instanties, met name het UWV, daar lusten de honden geen brood van.
Ik vond zelf het UWV erg relaxed, toen ik laatst een paar maanden in de WW zat. Maar dat is weer anders dan bijvoorbeeld een wajong of een WAO.

De gemeente zitten de echte slavendrijvers, wanneer je in de bijstand komt. Dat begint hier met een training van 2 dagdelen per week en een "leerwerktraject" met productiewerk, om zeg maar in het werkritme te komen. Dan heb je ook een sollicitatieplicht, waarbij al het werk passend is, zolang het je uit de uitkering helpt. Dus ook met je hbo-diploma toiletten schoonmaken in een hotel. Dan heb je nog allerlei druk die ze kunnen opvoeren, zoals korten op je uitkering als je niet genoeg inzet toont of teveel weigert.

En waar doe je het uiteindelijk voor, voor krap 1000 euro netto als alleenstaande. Dan is het veel relaxter om gewoon 24 uur per week een of ander onzinbaantje te nemen voor hetzelfde geld. En ik denk dat niemand graag van 1000 euro per maand gaat leven (wel excl toeslagen) omdat je dan letterlijk op elke cent moet gaan letten.

Het verschil met minimale inspanning is dan erg groot. Doe je 40 uur per week productiewerk, zit je al snel boven de 1800 euro bruto. Dat is met minimale inspanning al een stuk comfortabeler leven.
pi_202463760
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:41 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Ik vond zelf het UWV erg relaxed, toen ik laatst een paar maanden in de WW zat. Maar dat is weer anders dan bijvoorbeeld een wajong of een WAO.

De gemeente zitten de echte slavendrijvers, wanneer je in de bijstand komt. Dat begint hier met een training van 2 dagdelen per week en een "leerwerktraject" met productiewerk, om zeg maar in het werkritme te komen. Dan heb je ook een sollicitatieplicht, waarbij al het werk passend is, zolang het je uit de uitkering helpt. Dus ook met je hbo-diploma toiletten schoonmaken in een hotel. Dan heb je nog allerlei druk die ze kunnen opvoeren, zoals korten op je uitkering als je niet genoeg inzet toont of teveel weigert.

En waar doe je het uiteindelijk voor, voor krap 1000 euro netto als alleenstaande. Dan is het veel relaxter om gewoon 24 uur per week een of ander onzinbaantje te nemen voor hetzelfde geld. En ik denk dat niemand graag van 1000 euro per maand gaat leven (wel excl toeslagen) omdat je dan letterlijk op elke cent moet gaan letten.

Het verschil met minimale inspanning is dan erg groot. Doe je 40 uur per week productiewerk, zit je al snel boven de 1800 euro bruto. Dat is met minimale inspanning al een stuk comfortabeler leven.
Klopt helemaal wat je zegt. Mijn moeder kon op haar 65e nog ruim 20 uur in de week bij behoeftige mensen gaan schoonmaken voor echt een habbekrats. Wat ze verdiende werd aangevuld door de bijstand tot een minimum maandsalaris. Dan heb je nog haast gen cent te makken :') Dat baantje was mooi gevonden door haar jobcoach die ze vlak voor haar 65e jaar kreeg. Een jaar later ging ze met pensioen :')

Mensen die zeggen dat een bijstandsuitkering lekker makkelijk
geld ontvangen is hebben werkelijk geen idee.
pi_202464007
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:34 schreef Sunshine1982 het volgende:

Wanneer ben jij afgestudeerd?
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:38 schreef Mortaxx het volgende:
Dat moet dan 40 jaar geleden zijn want je kan tegenwoordig echt niet afstuderen en direct de bijstand in en weg komen met 1 sollicitatie per jaar
1986
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 4 december 2021 @ 14:30:00 #35
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_202464208
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:41 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

En waar doe je het uiteindelijk voor, voor krap 1000 euro netto als alleenstaande. Dan is het veel relaxter om gewoon 24 uur per week een of ander onzinbaantje te nemen voor hetzelfde geld. En ik denk dat niemand graag van 1000 euro per maand gaat leven (wel excl toeslagen) omdat je dan letterlijk op elke cent moet gaan letten.

Het verschil met minimale inspanning is dan erg groot. Doe je 40 uur per week productiewerk, zit je al snel boven de 1800 euro bruto. Dat is met minimale inspanning al een stuk comfortabeler leven.
Scheelt je met toeslagen een paar honderd euro per maand. Voor netto een euro per uur de hele week jezelf kapot werken, je moet er maar zin in hebben.
pi_202464338
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 14:14 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
1986
Ben je al geïnterviewd voor de geschiedenisboeken, want hedendaagse realiteit sta je heel ver van af.
pi_202464432
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:37 schreef laforest het volgende:

[..]stelen
Pak jij maar eens eerst een woordenboek erbij om te zien wat dat woord daadwerkelijk betekent.
Miata is always the answer
pi_202464479
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 14:40 schreef investeerdertje het volgende:
Ben je al geïnterviewd voor de geschiedenisboeken, want hedendaagse realiteit sta je heel ver van af.
Ja, dat zal wel ja. Mijn realiteit is werken voor je centen, hard werken in een complexe omgeving waarin het adagio is: "verandering is de enige constante". Geen dag hetzelfde, geen project makkelijk en geen oplossing eenvoudig.

Van die centen met werken verkregen, heb ik kapitaal opgebouwd in huis, aandelen en pensioenvoorziening.

Best irreëel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 14:53:27 #39
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202464514
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:54 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Mensen die zeggen dat een bijstandsuitkering lekker makkelijk
geld ontvangen is hebben werkelijk geen idee.
hangt af van diverse factoren. :Y
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202464548
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 december 2021 14:30 schreef Nobu het volgende:

[..]
Scheelt je met toeslagen een paar honderd euro per maand. Voor netto een euro per uur de hele week jezelf kapot werken, je moet er maar zin in hebben.
Klopt, minimumloon of uitkering + toeslagen en kwijtscheldingen scheelt elkaar niet veel. Maarja de post waar ik op reageerde zei "aan het einde van de rit op hetzelfde punt als iemand die zich wél maximaal inspant, spaart, etc" en dat is gewoon niet waar. Maximale inspanning, sparen etc gaat sowieso meer opleveren dan een uitkering. Het zou wat zijn als je dan even slecht af bent..
pi_202464969
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Iedereen heeft kansen en capaciteiten , maar als je je uitkering tioch wekl vangt, is het "wel makkelijk" om niet te solliciteren en te gaan werken.
Wie een uitkering ontvangt, verkoop zijn ziel al aan de overheid, met genoeg sociale en economische prikkels om weer aan het werk te kunnen gaan. En nogmaals: de werkloosheid in Nederland is extreem laag. Niet alleen nu, maar al decennialang zijn er in Nederland ondanks die zogenaamd 'makkelijke' sociale voorzieningen in vergelijking met andere landen altijd relatief weinig werklozen geweest...
Miata is always the answer
pi_202465794
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:54 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Mensen die zeggen dat een bijstandsuitkering lekker makkelijk
geld ontvangen is hebben werkelijk geen idee.
:')

Want het is zo moeilijk iedere maand je gratis geld te pinnen? :')

Waar zit volgens jou de moeilijkheid in om gratis geld te ontvangen van een "Robin Hood" regering? :{
pi_202467677
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 16:15 schreef laforest het volgende:

[..]
:')

Want het is zo moeilijk iedere maand je gratis geld te pinnen? :')

Waar zit volgens jou de moeilijkheid in om gratis geld te ontvangen van een "Robin Hood" regering? :{
Je hebt echt geen idee waarover je praat. Spreek eerst maar eens met wat mensen die in de bijstand zitten om te horen hoe het er écht aan toe gaat als je eenmaal in dat web gevangen zit. Zou wellicht ook een verrijking kunnen zijn voor je studie zo te zien.
Miata is always the answer
pi_202467994
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 18:16 schreef j669 het volgende:

[..]
Je hebt echt geen idee waarover je praat. Spreek eerst maar eens met wat mensen die in de bijstand zitten om te horen hoe het er écht aan toe gaat als je eenmaal in dat web gevangen zit. Zou wellicht ook een verrijking kunnen zijn voor je studie zo te zien.
Gelukkig geen praktische ervaring mee. :X

Liever niet. :N Ik heb geen enkele persoon in mijn vrienden-/kennissenkring die een uitkering geniet, en dat ik wil graag zo houden. Hoef zeker niet te zien hoe ze mijn geld uitgeven.

Zou overigens ook nooit werken. Vraag zulke lui eens welk boek ze het laatst gelezen hebben, of wat hun favoriete opera is. Of ze uit willen gaan dineren, of ad hoc een vlucht boeken om ergens te gaan shoppen. Die lezen alleen lectuur, luisteren alleen naar Nederlandstalige popmuziek, willen naar de McDonald's, en hebben nooit geld om ergens heen te gaan. :{ Financieel ongezonde mensen.

Voor mijn studie? Toen ik nog ethiek studeerde hadden wij het vaak genoeg over zulke mensen. Dat is voldoende, want kreeg goede cijfers voor mijn essays. :Y
pi_202469302
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:37 schreef laforest het volgende:

[..]
Is niet asociaal. :N
Asociaal is geld van mensen met vermogen stelen, en onder het mom van solidariteit weggeven aan kansloze figuren die samen een bodemloze put vormen.
Je blijft maar volhouden.. Terwijl de "mensen met vermogen" zich veel beter kunnen beschermen tegen de "roof" van belasting. Echt hoor. Jij bent rijk of doet alsof (wat waarschijnlijker lijkt) maar probeert alvast de taal der rijken te spreken. Kansloos vermoeiend.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_202469749
Wanneer ben je financieel gezond?
pi_202470197
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 19:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je blijft maar volhouden.. Terwijl de "mensen met vermogen" zich veel beter kunnen beschermen tegen de "roof" van belasting. Echt hoor. Jij bent rijk of doet alsof (wat waarschijnlijker lijkt) maar probeert alvast de taal der rijken te spreken. Kansloos vermoeiend.
Jouw ad hominem is vermoeiend. Kun je geen normale discussie over de inhoud voeren?
pi_202471498
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 20:20 schreef laforest het volgende:

[..]
Jouw ad hominem is vermoeiend. Kun je geen normale discussie over de inhoud voeren?
Over de inhoud dan: zo lang vermogensgroei meer rendeert dan salarissen zal de ongelijkheid groter worden.
Voorbeeld: vermogen groeit op de beurs met gemiddeld 7-8% per jaar. Salarissen zitten rond de 2-3%.
Hieruit kun je concluderen dat rijken alleen maar rijker worden en het gat tussen rijk en werkenden steeds groter wordt.
Dat lijkt ideaal als je kapitaal hebt, maar op de lange termijn gaat dat niet goed als je te groter verschillen krijgt.

Vrienden van me wonen in Colombia, daar is de ongelijkheid groot en het is als rijke redelijk onveilig. Je woont in een gated community en als je pech hebt word je af en toe beroofd op straat. Dan kun je beter dat geld via belastingen op een veilige manier overdragen dan dat het op een gewelddadige manier gebeurt.
En ik zit er zelf dubbel in: ik betaal volle bak inkomstenbelasting maar op vermogen vrij weinig. Ik zie dat in dat je je geld moet laten werken en daar ben ik mee bezig en als het redelijk tot goed gaat goed hoef ik over 10 jaar niet meer te werken (dan ben ik 46).
Als je dat vanuit de overheid bekijkt is dat zonde, je verliest dan arbeidskrachten die je prima zou kunnen gebruiken. Daarom zou het voor de economie beter zijn om inkomstenbelasting te verlagen en heffing op rendement te verhogen. Dan gaan mensen meer consumeren/diensten gebruiken en pomp je meer geld rond = grotere economie en zijn ze langer gemotiveerd om te blijven werken.
pi_202471703
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2021 21:23 schreef MisChrartin het volgende:
Vrienden van me wonen in Colombia, daar is de ongelijkheid groot en het is als rijke redelijk onveilig. Je woont in een gated community en als je pech hebt word je af en toe beroofd op straat. Dan kun je beter dat geld via belastingen op een veilige manier overdragen dan dat het op een gewelddadige manier gebeurt.
Dus als de uitkeringen niet hoog genoeg zijn, is criminele verwerving een mogelijkheid? Lekker hoor.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202471753
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2021 21:23 schreef MisChrartin het volgende:
Over de inhoud dan: zo lang vermogensgroei meer rendeert dan salarissen zal de ongelijkheid groter worden.
Voorbeeld: vermogen groeit op de beurs met gemiddeld 7-8% per jaar. Salarissen zitten rond de 2-3%.
Dat zijn 2 verschillende dingen: salaris is puur cash, en vermogen is veel minder liquide: je moet het hebben van dividend en huuropbrengsten. Veel minder zeker en fluctuabel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')