Je plaat is een beetje grijsgedraaid inmiddels. Ook nog inhoudelijk iets te melden behalve dan dat ondergetekende verwend is? Zo nee dan noteren we het en is het hiermee klaar.quote:
Hoezo moet ik me leven beperken? Omdat jij nog niet besmet bent geweest of gevaccineerd bent. Maak je niet druk deze winter krijg je gewoon je natuurlijke vaccin of je moet de rest van de winter alle mensen ontwijken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:40 schreef Grems het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen die moeilijk doen over een paar ( mogelijke ) minimale beperkingen op wappies lijken
Mij geen woorden in de mond schuiven svp
Dat ligt eraan of je blijft klagen over de mogelijkheid van zeer minimale beperkingen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je plaat is een beetje grijsgedraaid inmiddels. Ook nog inhoudelijk iets te melden behalve dan dat ondergetekende verwend is? Zo nee dan noteren we het en is het hiermee klaar.
Ik moet helemaal niks.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:44 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hoezo moet ik me leven beperken? Omdat jij nog niet besmet bent geweest of gevaccineerd bent. Maak je niet druk deze winter krijg je gewoon je natuurlijke vaccin of je moet de rest van de winter alle mensen ontwijken.
Is ook. Ik heb daar nul fiducie in. Omdat A de handhaving non-existent is. En B omdat de groep die wil raken toch niet in de sportschool of in het zwembad komt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:44 schreef Tijn het volgende:
Die QR-code overal opplakken gaat natuurlijk geen reet helpen, maar ok.
Volgens mij geldt er nergens een verplichting om besmet te raken en/of iedereen te ontwijken.quote:
Janssen is helemaal een grapquote:Op zondag 31 oktober 2021 02:45 schreef Mytho het volgende:
als ze wel werken waarom zitten ze nog in test fase? bijv de Jansen vax.
https://www.jnj.com/johns(...)inst-global-pandemic
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04505722
Estimated Study Completion Date :January 2, 2023
https://www.ema.europa.eu(...)d-19-vaccine-janssen
Can COVID-19 Vaccine Janssen reduce transmission of the virus from one person to another?
The effect of COVID-19 Vaccine Janssen on the spread of the SARS-CoV-2 virus in the community is not yet known.
How long does protection from COVID-19 Vaccine Janssen last?
Protection with COVID-19 Vaccine Janssen starts around 14 days after vaccination but it is not currently known how long protection continues.
![]()
vanaf 14 dagen, maar hoelang werkt het? na maandje uitgewerkt?
allemaal proefkonijnen,
met kleine kans op dodelijke bloedklotten staat op de website.
wat is hoger risico voor gezonde mensen, dood gaan door covid of doodgaan aan bijwerkingen.
Ik denk het ook, dit keer niet de wappie maar de gevaccineerden die de straat op gaan, omdat vrijheden gaan worden ingeperkt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:21 schreef trein2000 het volgende:
Ben ik het mee eens. Maar dat neemt niet weg dat ik gewoon niet zie hoe we dit de komende maanden gaan rooien zonder uitslaande maatschappelijke branden.
Al gekeken wat het risico op bloedklonters bij covid zelf is?quote:Op zondag 31 oktober 2021 02:45 schreef Mytho het volgende:
als ze wel werken waarom zitten ze nog in test fase? bijv de Jansen vax.
https://www.jnj.com/johns(...)inst-global-pandemic
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04505722
Estimated Study Completion Date :January 2, 2023
https://www.ema.europa.eu(...)d-19-vaccine-janssen
Can COVID-19 Vaccine Janssen reduce transmission of the virus from one person to another?
The effect of COVID-19 Vaccine Janssen on the spread of the SARS-CoV-2 virus in the community is not yet known.
How long does protection from COVID-19 Vaccine Janssen last?
Protection with COVID-19 Vaccine Janssen starts around 14 days after vaccination but it is not currently known how long protection continues.
![]()
vanaf 14 dagen, maar hoelang werkt het? na maandje uitgewerkt?
allemaal proefkonijnen,
met kleine kans op dodelijke bloedklotten staat op de website.
wat is hoger risico voor gezonde mensen, dood gaan door covid of doodgaan aan bijwerkingen.
Maar gelukkig zijn dat niet de mensen die in het ziekenhuis terecht komenquote:Op zondag 31 oktober 2021 06:59 schreef Za het volgende:
Vorig jaar denderde vanaf deze dag het aantal besmettingen omlaag, met duizenden per dag.
Vermoed werd ivm de herfstvakantie.
Zal dat dit jaar wederom zo'n invloed hebben?
(ik verwacht het niet omdat ik denk dat de gevaccineerden heden de besmettingen massaal in stand houden)
Het zal dat laatste wel worden. Waarbij alle maatregelen uiteraard maar 'voor drie weken' zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 06:51 schreef GemMagic het volgende:
Ik denk dat als je niet de vlam in de pan wilt laten slaan, je een nieuw eindpunt moet schetsen.
Als je nu zegt ja de vaccins helpen niet voldoende om niet sterk te hoeven ingrijpen in uw leven én we hebben geen ander beleid in gedachten dan lockdowns, dan wordt dat slecht ontvangen.
Je kunt met een vals eindpunt komen en dat oprekken tot mei 2022. Bijvoorbeeld de inzet van boosters gaat ons redden.
Alternatief kun je die olifant in de kamer negeren en proberen om de kikker heel langzaam te koken.
Dan verwacht ik dinsdag vrij impactloze beperkingen die men elke 2-4 weken opvoert tot dat we met kerst weer effectief in lockdown zitten. Nog altijd zonder lange termijn visie.
Grote kans, in feite doe je steeds te weinig om de cijfers te remmen en legitimeert deze stijging elke volgende verzwaring. Even voorspelbaar als zinloos, maar politiek makkelijker te verdedigen dan écht ingrijpen. Een dergelijke ad hoc benadering is nu niet meer gepast, vind ik.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zal dat laatste wel worden. Waarbij alle maatregelen uiteraard maar 'voor drie weken' zijn.
Het duurt allemaal weer veel te lang idd, voordat er ingegrepen wordt. Afgelopen winter verkondigde de geleerden nog dat er niet meer landelijk maar juist op lokaal niveau maatregelen zouden worden genomen, ofwel in risicogebieden.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:42 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Grote kans, in feite doe je steeds te weinig om de cijfers te remmen en legitimeert deze stijging elke volgende verzwaring. Even voorspelbaar als zinloos, maar politiek makkelijker te verdedigen dan écht ingrijpen. Een dergelijke ad hoc benadering is nu niet meer gepast, vind ik.
Oh? Ik was sinds lange tijd weer eens uit eten en constateerde een prijsstijging van zeker 30% mensen zullen dus sowieso minder uitgaan als dit zo blijft.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:21 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat zegt de ECB zelf in je eigen bron, beetje vreemd om daar dan als leek meer van te weten dan de experts.
Wat is het punt wel dan? Verwende mensen moeten niet zo klagen dat ze een keer een paar jaar wat minder kunnen dan voorheen.
Horeca en dergelijke kan best nog een half jaartje dicht.
Ook al is dat niet hoe ík het graag zie, zou ik op dit moment inderdaad tevreden zijn met elke vorm van uitgedragen langere termijn visie. Laat NL weten wat we gaan doen. De informatie ligt nu op tafel.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:58 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Het duurt allemaal weer veel te lang idd, voordat er ingegrepen wordt. Afgelopen winter verkondigde de geleerden nog dat er niet meer landelijk maar juist op lokaal niveau maatregelen zouden worden genomen, ofwel in risicogebieden.
Je had bijv. op de biblebelt en in de randstad kerk- en moskeebezoek prima kunnen decimeren. Max. 30 bezoekers, daar hadden gelovigen al vaker mee te maken gehad.
Maar nee; Hugo moest weer zo nodig onverantwoord doen en alle maatregelen loslaten.
Niks geleerd van het 'Dansen met Janssen'-debacle.
Ik denk dat die persco is om eventuele maatregelen voor sectoren die vooral in 't weekend actief zijn direct in te laten gaan.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:39 schreef SilverEyes het volgende:
Nou ja, als je een vervroegde persco gaat doen i.v.m. stijgende besmettingen/ziekenhuis bezetting, terwijl er al weken geen persco is geweest, dan zet van 5 naar 2 november natuurlijk niet echt zoden aan de dijk. Lijkt me nu ook met symbolisch "jongens, het virus is nog niet klaar met ons, foei!", dan dat er daadwerkelijk grote beslissingen worden genomen.
Die 30 bezoekers in kerken was alleen wel door kerken zelf opgelegd, niet vanuit de regering. Hugo is nog steeds van het CDA én ze willen CU aan boord houden, dus maatregelen voor kerken lijken me niet logisch.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:58 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Het duurt allemaal weer veel te lang idd, voordat er ingegrepen wordt. Afgelopen winter verkondigde de geleerden nog dat er niet meer landelijk maar juist op lokaal niveau maatregelen zouden worden genomen, ofwel in risicogebieden.
Je had bijv. op de biblebelt en in de randstad kerk- en moskeebezoek prima kunnen decimeren. Max. 30 bezoekers, daar hadden gelovigen al vaker mee te maken gehad.
Maar nee; Hugo moest weer zo nodig onverantwoord doen en alle maatregelen loslaten.
Niks geleerd van het 'Dansen met Janssen'-debacle.
Als je zegt "okee jongens, we hebben geen uitzicht op een oplossing," schiet iedereen in een depressie, inderdaad.quote:Op zondag 31 oktober 2021 06:51 schreef GemMagic het volgende:
Ik denk dat als je niet de vlam in de pan wilt laten slaan, je een nieuw eindpunt moet schetsen.
Als je nu zegt ja de vaccins helpen niet voldoende om niet sterk te hoeven ingrijpen in uw leven én we hebben geen ander beleid in gedachten dan lockdowns, dan wordt dat slecht ontvangen.
Je kunt met een vals eindpunt komen en dat oprekken tot mei 2022. Bijvoorbeeld de inzet van boosters gaat ons redden.
Alternatief kun je die olifant in de kamer negeren en proberen om de kikker heel langzaam te koken.
Dan verwacht ik dinsdag vrij impactloze beperkingen die men elke 2-4 weken opvoert tot dat we met kerst weer effectief in lockdown zitten. Nog altijd zonder lange termijn visie.
Mwah ik denk dan groep b best wel op locaties komen die nu niet onder QR beleid zitten.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is ook. Ik heb daar nul fiducie in. Omdat A de handhaving non-existent is. En B omdat de groep die wil raken toch niet in de sportschool of in het zwembad komt.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat in deze fase niet zomaar meer kan. Als je op vrijdag een persco houdt en aankondigt dat diezelfde dag alles dicht moet krijg je heel veel protest op die maatregelen. Waarschijnlijk een flinke groep die denkt: Stik er maar in met je maatregelen, je kan me wat. Tel daarbij op dat er dan niet te handhaven is en je gaat je doel voorbij.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:49 schreef SilverEyes het volgende:
Ik zie dat toch anders. Als ze willen kunnen ze per direct dingen dichtgooien. Ik mis nog steeds de urgentie.
Dat gelooft toch niemand meer.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zal dat laatste wel worden. Waarbij alle maatregelen uiteraard maar 'voor drie weken' zijn.
Maar dan pak je sectoren die toch al vergunningsplichtig zijn, dan is draagvlak niet zo'n relevant criterium voor de opvolging.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat dat in deze fase niet zomaar meer kan. Als je op vrijdag een persco houdt en aankondigt dat diezelfde dag alles dicht moet krijg je heel veel protest op die maatregelen. Waarschijnlijk een flinke groep die denkt: Stik er maar in met je maatregelen, je kan me wat. Tel daarbij op dat er dan niet te handhaven is en je gaat je doel voorbij.
Het draagvlak is sowieso al een stuk lager dan het aan het begin van de pandemie was, daarom kun je niet zomaar zeggen: Vanaf 6u vanmiddag is x dicht.
Draagvlak wordt bepaald door de Staat, niet de bevolking. Alle afdwingbare maatregelen zijn tot nu toe met groot gemak afgedwongen. Avondklok, mondkapjes, QR-codes, vaccins etc.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat dat in deze fase niet zomaar meer kan. Als je op vrijdag een persco houdt en aankondigt dat diezelfde dag alles dicht moet krijg je heel veel protest op die maatregelen. Waarschijnlijk een flinke groep die denkt: Stik er maar in met je maatregelen, je kan me wat. Tel daarbij op dat er dan niet te handhaven is en je gaat je doel voorbij.
Het draagvlak is sowieso al een stuk lager dan het aan het begin van de pandemie was, daarom kun je niet zomaar zeggen: Vanaf 6u vanmiddag is x dicht.
Dat is waar natuurlijk. Sectoren nu sluiten zal ervoor zorgen dat de opvolging hoog is. Ik denk wel dat dat dé manier is om mensen die nu het beleid nog steunen ook over de kling te jagen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dan pak je sectoren die toch al vergunningsplichtig zijn, dan is draagvlak niet zo'n relevant criterium voor de opvolging.
Als je nu de anderhalve meter herinvoert gaat bijna niemand daar nog veel mee doen, althans niet anders dan afgelopen augustus. Als je nu de horeca, de sportverenigingen of de scholen weer gaat sluiten dan gaan ze allemaal keurig dicht. In het lokale krantje zal wel ergens iemand heldhaftig protest bieden en open blijven, die heeft binnen de kortste keren een paar agenten op de stoep en dan kan die ook gewoon zijn deuren sluiten.
Dat denk ik ook, maar ik heb niet het idee dat het OMT dat zo'n interessant gegeven vindt. En dus Hugo ook niet. En Ferd redeneert sowieso al vanuit juridische overwegingen, waarin de wetgever altijd gelijk heeft en de burger zijn mond moet houden.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is waar natuurlijk. Sectoren nu sluiten zal ervoor zorgen dat de opvolging hoog is. Ik denk wel dat dat dé manier is om mensen die nu het beleid nog steunen ook over de kling te jagen.
Maar het zal wel een overweging zijn die de NCTV meegeeft. Nu dat soort maatregelen nemen zal het risico op eventuele dreigingen doen toenemen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar ik heb niet het idee dat het OMT dat zo'n interessant gegeven vindt. En dus Hugo ook niet. En Ferd redeneert sowieso al vanuit juridische overwegingen, waarin de wetgever altijd gelijk heeft en de burger zijn mond moet houden.
Maar wel in een fase dat deze maatregelen nodig waren om tijd te kopen voor de definitieve oplossing (vaccins).quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
Draagvlak wordt bepaald door de Staat, niet de bevolking. Alle afdwingbare maatregelen zijn tot nu toe met groot gemak afgedwongen. Avondklok, mondkapjes, QR-codes, vaccins etc.
Maar daar zit de kern van het draagvlak niet. Mensen die gaan dreigen zijn de echte wappies, zeg maar. Engel/Baudet-aanhangers, de gebruikelijke linksdraaiende anarchisten, voetbalhooligans, dat soort werk. Héél zichtbaar, maar vrij klein in getal en ook niet belangrijk genoeg om je beleid op aan te passen wat mij betreft.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar het zal wel een overweging zijn die de NCTV meegeeft. Nu dat soort maatregelen nemen zal het risico op eventuele dreigingen doen toenemen.
Als je nu de horeca gaat sluiten als overheid, geef je eigenlijk toe dat je gefaald hebt en je vaccinatiecampagne een grote leugen is geweest.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mwah ik denk dan groep b best wel op locaties komen die nu niet onder QR beleid zitten.
Sportscholen, doorstroom locaties, zwembaden etc worden daar vast wel door bezocht.
En waar je voor een restaurant nog een alternatief hebt (thuis eten) danwel dat het niet zo vaak gebruikt wordt zie ik echt niemand een test gaan doen voordat hij naar de fitness, voetbalwedstrijd gaat.
"Moet je me niet checken?"quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou, de lokale krantjes zijn ook wakker geworden.
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20211030_5048320
Oh echt?
Is nu toch al zo. Het zou klaar zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je nu de horeca gaat sluiten als overheid, geef je eigenlijk toe dat je gefaald hebt en je vaccinatiecampagne een grote leugen is geweest.
Ik vrees dat alle draagvlak dan weg is.
Eens met het falen en deels met het draagvlak (er is vast een groep die nu al harde maatregelen wilt).quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je nu de horeca gaat sluiten als overheid, geef je eigenlijk toe dat je gefaald hebt en je vaccinatiecampagne een grote leugen is geweest.
Ik vrees dat alle draagvlak dan weg is.
De horeca zelf faalt natuurlijk ook, zo'n systeem is er ook voor hun, je kan er van alles van vinden maar het naast je neerleggen is niet de meest handige actie.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eens met het falen en deels met het draagvlak (er is vast een groep die nu al harde maatregelen wilt).
Maar uiteindelijk worden er gewoon boa's /boetes uitgedeeld
.
Dan hebben alle overheden ter wereld blijkbaar gefaald, of zie ik dat verkeerd?quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eens met het falen en deels met het draagvlak (er is vast een groep die nu al harde maatregelen wilt).
Maar uiteindelijk worden er gewoon boa's /boetes uitgedeeld
.
Eens, ik zou mezelf tot die groep rekenen. Een directe confrontatie met de overheid eindigt zelden in je voordeel. Naar buiten toe kun je dus met fatoenlijke middellen uitting geven aan je standpunt, maar ondertussen kun je grotendeels de impact van de onvermijdbare maatregelen mitigeren voor jezelf. Bijvoorbeeld door juist ergens naar toe te gaan waar de regels niet gelden, je eigen alternatief te organiseren of soms simpelweg te vertrouwen op het gebrek aan handhaving. En er zijn heel veel mensen die dat in meer of mindere mate doen. Terwijl naar buiten toe vooral de noodzaak van de maatregelen wordt bepleit.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar het draagvlak zit in de hele grote groep die geen ME'ers gaat belagen, maar het er gewoon niet meer mee eens is. Of het nog wel eens is met maatregelen in het algemeen, maar niet met de keuzes. Zelfde concept. Met die groep, die enigszins in stilte zo veel mogelijk maatregelen omzeilt, heeft de NCTV niet zo veel te schaften.
Dreiging is natuurlijk breder dan een aanslag. De dreiging de maatregelen met grote getale niet op te volgen, de dreiging dat het draagvlak naar 0 daalt, etc.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar daar zit de kern van het draagvlak niet. Mensen die gaan dreigen zijn de echte wappies, zeg maar. Engel/Baudet-aanhangers, de gebruikelijke linksdraaiende anarchisten, voetbalhooligans, dat soort werk. Héél zichtbaar, maar vrij klein in getal en ook niet belangrijk genoeg om je beleid op aan te passen wat mij betreft.
Maar het draagvlak zit in de hele grote groep die geen ME'ers gaat belagen, maar het er gewoon niet meer mee eens is. Of het nog wel eens is met maatregelen in het algemeen, maar niet met de keuzes. Zelfde concept. Met die groep, die enigszins in stilte zo veel mogelijk maatregelen omzeilt, heeft de NCTV niet zo veel te schaften.
Nee, dat zie je verkeerd.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:25 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dan hebben alle overheden ter wereld blijkbaar gefaald, of zie ik dat verkeerd?
Dat komt omdat we iedereen tevreden willen houden, als je als maatschappij het belangrijk vind dat mensen zelf mogen kiezen of ze zich laten vaccineren of niet dan moet je ook niet zeuren dat de zorg overstroomd, anderen mensen hun behandeling uitgesteld wordt of dat we van de halve te laat komende maatregelen krijgen. Dan is dit het beste wat we kunnen krijgen en moet je roeien met de riemen die je hebt en dat is gewoon dat we weer maanden aan regels vastzitten voordat de ziekenhuizen weer leeg zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:30 schreef Grems het volgende:
[..]
Je kunt altijd wel een paar afvallige experts vinden die het niet eens zijn met de gevestigde topexperts.
Klagen over vrijheid, gezondheid en onderwijs in Nederland![]()
Dat bedoel ik, tot op het bot verwend
Ja, maar bij het sluiten van sectoren is burgerlijke ongehoorzaamheid zo goed als onmogelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dreiging is natuurlijk breder dan een aanslag. De dreiging de maatregelen met grote getale niet op te volgen, de dreiging dat het draagvlak naar 0 daalt, etc.
Ik bedoelde dan ook niet dat de tent kort en klein zal worden geslagen ofzo, maar dat bijvoorbeeld in de rest van de sectoren de opvolging van het gebruik van de coronapas daalt richting het nulpunt. Er is een tijd geweest dat we dat burgerlijke ongehoorzaamheid noemden
Waarom mag je niet zeuren dat er op het eerste gezicht al anderhalf jaar niets aan is gedaan om de uitstroom in de zorg te beperken? Of om het aantrekkelijker te maken er te werken zodat mensen die uitgestroomd zijn terug willen komen?quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:31 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat komt omdat we iedereen tevreden willen houden, als je als maatschappij het belangrijk vind dat mensen zelf mogen kiezen of ze zich laten vaccineren of niet dan moet je ook niet zeuren dat de zorg overstroomd, anderen mensen hun behandeling uitgesteld wordt of dat we van de halve te laat komende maatregelen krijgen. Dan is dit het beste wat we kunnen krijgen en moet je roeien met de riemen die je hebt en dat is gewoon dat we weer maanden aan regels vastzitten voordat de ziekenhuizen weer leeg zijn.
Er is in Nederland gegokt met de vaccinatiebereidheid. Die gok heeft verkeerd uitgepakt dus nu wordt de schuld neergelegd bij de ongevaccineerden. Een makkelijk populistisch praatje, maar het is natuurlijk wel complexer dan dat.quote:
Wel gedeeltelijk mee eens maar er is een giga ziekteverzuim momenteel, die bereidheid om met z'n allen de schouders eronder te zetten in de zorg, zeg maar dat gedeelte waar we voor klapten, is nu wel weg.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom mag je niet zeuren dat er op het eerste gezicht al anderhalf jaar niets aan is gedaan om de uitstroom in de zorg te beperken? Of om het aantrekkelijker te maken er te werken zodat mensen die uitgestroomd zijn terug willen komen?
Er is wat mij betreft op dit moment maar één ding duidelijk. Onze zorg is in staat om technische hoogstandjes te leveren die veel landen niet kunnen doen, maar legt het qua volume af. Door de manier waarop Nederland georganiseerd is is het vrijwel onmogelijk om te gaan met een situatie als die er nu is, doordat je dan in een bureaucratische hel belandt. Er zijn te weinig mensen die zich hard willen maken die bureaucratie te doorbreken, dus kabbelen we door.
Dit ben ik niet met je eens trouwens. De invloed van overheidsingrijpen op de verspreiding van het virus wordt wereldwijd overschat. Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is in Nederland gegokt met de vaccinatiebereidheid. Die gok heeft verkeerd uitgepakt dus nu wordt de schuld neergelegd bij de ongevaccineerden. Een makkelijk populistisch praatje, maar het is natuurlijk wel complexer dan dat.
Dus eigenlijk, specifiek Nederland heeft hierin gefaald zoals het nu lijkt.
Ja, en precies dat is iets waar iets aan gedaan had kunnen worden. Het ziekteverzuim is (onder andere) zo hoog doordat de werkdruk zo hoog is. Als je de uitstroom beperkt beperk je ook de werkdruk zoveel mogelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:39 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wel gedeeltelijk mee eens maar er is een giga ziekteverzuim momenteel, die bereidheid om met z'n allen de schouders eronder te zetten in de zorg, zeg maar dat gedeelte waar we voor klapten, is nu wel weg.
Daarom ben ik nu ook bang voor een sneeuwbaleffect. Doordat de werkdruk nu hoog is lopen mensen uit de zorg weg, en wordt de werkdruk op de rest nog hoger. Waardoor er elke keer zwaardere maatregelen nodig zijn om de bezetting te beperken, en je nog altijd de kans hebt dat de rest van die mensen het ook op een lopen zetten. Repeat.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, en precies dat is iets waar iets aan gedaan had kunnen worden. Het ziekteverzuim is (onder andere) zo hoog doordat de werkdruk zo hoog is. Als je de uitstroom beperkt beperk je ook de werkdruk zoveel mogelijk.
Daar heb je gelijk in. Specifiek qua vaccinaties helpt het niet dat er iemand aan het roer is die vooral uit de heup schiet. Die niet zoveel geeft om bij-effecten en verborgen leed maar gewoon wil dat wat hij wil gedaan wordt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit ben ik niet met je eens trouwens. De invloed van overheidsingrijpen op de verspreiding van het virus wordt wereldwijd overschat. Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.
of die werkdruk werkelijk zo hoog is of dat ze het gewoon niet gewend zijn kan ik niet beoordelen, wat me wel altijd opvalt in ziekenhuizen is dat ze met giga veel zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, en precies dat is iets waar iets aan gedaan had kunnen worden. Het ziekteverzuim is (onder andere) zo hoog doordat de werkdruk zo hoog is. Als je de uitstroom beperkt beperk je ook de werkdruk zoveel mogelijk.
Ik geef het de mensen in de zorg te doen hoor, ik kan me niet voorstellen hoe zwaar het daar op de vloer momenteel is. Daarom begrijp ik ook niet dat niet hemel en aarde bewogen wordt om te voorkomen dat mensen weglopen.
85% is redelijk succesvol.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is in Nederland gegokt met de vaccinatiebereidheid. Die gok heeft verkeerd uitgepakt dus nu wordt de schuld neergelegd bij de ongevaccineerden. Een makkelijk populistisch praatje, maar het is natuurlijk wel complexer dan dat.
Oh? Dus andere landen hebben geen maatregelen (gehad ) om de instroom te beperken?quote:Dus eigenlijk, specifiek Nederland heeft hierin gefaald zoals het nu lijkt.
Nouja, N=1. Mijn nichtje is arts en was bezig met haar co-schap en heeft waar mogelijk bijgesprongen op de cohorten, dat was wel echt aanpoten.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
of die werkdruk werkelijk zo hoog is of dat ze het gewoon niet gewend zijn kan ik niet beoordelen, wat me wel altijd opvalt in ziekenhuizen is dat ze met giga veel zijn.
De discussie ging over vaccinatiecampagnes hè, niet over maatregelen om de instroom te beperken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:48 schreef devlinmr het volgende:
[..]
85% is redelijk succesvol.
Dat het de ongevaccineerden zijn die momenteel de zorg overspoelen is gewoon een feit.
[..]
Oh? Dus andere landen hebben geen maatregelen (gehad ) om de instroom te beperken?
Noem er eens 1
Klopt, mensen werken vrijwillig. Er staat wel een vergoeding tegenover, maar je moet wel dat werk willen doen. Als die bereidheid verdwijnt, is het snel gedaan.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:44 schreef Stoney3K het volgende:
Daarom ben ik nu ook bang voor een sneeuwbaleffect. Doordat de werkdruk nu hoog is lopen mensen uit de zorg weg, en wordt de werkdruk op de rest nog hoger. Waardoor er elke keer zwaardere maatregelen nodig zijn om de bezetting te beperken, en je nog altijd de kans hebt dat de rest van die mensen het ook op een lopen zetten. Repeat.
Als dat proces aan de hand is dan zijn we eigenlijk gewoon te laat en is het instorten van de zorg al in gang gezet. Ik weet niet of je die trein nu nog zou kunnen stoppen.
Jamaar de deltavariant!!!!quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.
Ik vind het constant benoemen van 'jamaar exponentiële groei!' afleiden van het daadwerkelijke probleem.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:52 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Klopt, mensen werken vrijwillig. Er staat wel een vergoeding tegenover, maar je moet wel dat werk willen doen. Als die bereidheid verdwijnt, is het snel gedaan.
Waarom is het echter zo slecht? Als het echt komt door de hoge zorgbelasting door corona, dan schaal de zorg preventief af tot een duurzaam in stand te houden niveau. Zonder beslag te leggen op personeel van andere afdelingen of mensen structureel te laten overwerken.
Er valt hier vaak genoeg het argument dat het uitbreiden van de zorg geen zin heeft, omdat je dan in een golf 1 week later tegen de grens aan loopt. Dat geldt het andersom ook, het iets beperken van de capaciteit is niet zo erg, je loopt alleen iets eerder tegen het maximum aan. Dat lijkt het me het behoud van de zorgsector als geheel wel waard.
Waarom vaccineren we denk je.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
De discussie ging over vaccinatiecampagnes hè, niet over maatregelen om de instroom te beperken.
Destijds moesten opkomstpercentages van ca 60-70% toereikend zijn. Die waardes werden rechtstreeks afgeleid van de R0 (van de alfa-variant toen nog) en gaan dus uit van vrijwel volledige preventie van transmissie door gevaccineerden.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit ben ik niet met je eens trouwens. De invloed van overheidsingrijpen op de verspreiding van het virus wordt wereldwijd overschat. Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.
het daadwerkelijke probleem momenteel is dat 80% van die 200 die je hieronder als voorbeeld neemt er niet had hoeven liggenquote:Op zondag 31 oktober 2021 09:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vind het constant benoemen van 'jamaar exponentiële groei!' afleiden van het daadwerkelijke probleem.
Precies.. daarom vaccinatieplichtquote:Ja, exponentiële groei ga je niet van winnen. Maar als er aangegeven wordt dat zonder maatregelen de druk op de zorg structureel 200 IC bedden gaat worden gaat de discussie daar niet meer over. Dan houdt het in dat je structureel 200 extra IC bedden nodig hebt wil je dezelfde zorg leveren als je deed voor de pandemie. Als je die 200 IC bedden er niet bij plaatst zeg je effectief dat je zorg in gaat leveren. De vraag groeit en het aanbod groeit niet mee, waardoor je schaarste krijgt.
Als het een 'gezonde' bezetting is om (ik noem maar even een getal) 60% bezetting te hebben op de IC om in te kunnen springen op een urgente en onverwachtte situatie en eventueel uitval van personeel zul je dus terug moeten naar die 60%. Bij een gegroeide zorgvraag houdt dat dus in dat je meer bedden nodig hebt.
Note: Ik heb het met bedden uiteraard over 'beschikbare' bedden, dus inclusief personeel, ruimte etc.
Nogmaals, de discussie ging erover of de vaccinatiecampagne succesvol was of niet, dat staat los van de reden om te vaccineren.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:59 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Waarom vaccineren we denk je.
Maar goed ik zal hem anders stellen. In welke landen was de vaccinatie campagne wel succesvol volgens jou en waarin verschillen die met Nederland
Hoe jij het invoeren van een vaccinatieplicht leest in mijn post is me echt totaal onduidelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:02 schreef devlinmr het volgende:
[..]
het daadwerkelijke probleem momenteel is dat 80% van die 200 die je hieronder als voorbeeld neemt er niet had hoeven liggen
[..]
Precies.. daarom vaccinatieplicht
Beste devlinmr, stel dat we dat nu doen en iedereen werkt mee. Moeten we dan niet kijken naar de groep die ondanks vaccinatie in de zorg terecht komt?quote:
Sodemieter op met je vaccinatieplicht.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:02 schreef devlinmr het volgende:
[..]
het daadwerkelijke probleem momenteel is dat 80% van die 200 die je hieronder als voorbeeld neemt er niet had hoeven liggen
[..]
Precies.. daarom vaccinatieplicht
Maar 'we doen wat' met al die regeltjes. Kunnen bestuurders hun straatje weer schoonvegen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mwa, ik zou graag zien dat ze in Den Haag eindelijk eens ergens mee doorpakken en dus wel drastische beslissingen durven nemen. Misschien geen vaccinatieplicht, maar wel bijvoorbeeld QR-codes op de werkplek of bij gebedshuizen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:10 schreef tja77 het volgende:
[..]
Sodemieter op met je vaccinatieplicht.
Klopt, het is laten uitbranden of hermetisch dichttimmeren, maar alles er tussenin heeft werkelijk niemand baat bij.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:13 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Mwa, ik zou graag zien dat ze in Den Haag eindelijk eens ergens mee doorpakken en dus wel drastische beslissingen durven nemen. Misschien geen vaccinatieplicht, maar wel bijvoorbeeld QR-codes op de werkplek of bij gebedshuizen.
Want nu is het bij elke maatregel die gericht en effectief resultaat biedt "Ja maar kan niet" en wordt er weer links en rechts gepolderd.
het is ook rijkelijk laat om nu nog een vaccinatieplicht in te voeren, wat minder prioriteit aan covid geven in de ziekenhuizen lijkt me voor nu de betere oplossingquote:Op zondag 31 oktober 2021 10:14 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Klopt, het is laten uitbranden of hermetisch dichttimmeren, maar alles er tussenin heeft werkelijk niemand baat bij.
Zou het in NL niet op een of ander een manier strafbaar zijn als daarmee de hulpverlening in het gevaar komt?quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:14 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Kunnen ze dit niet doen met oud en nieuw in Den Haag. Lijkt me wel geinig.
die lees ik niet in je post.. dat is wat ik graag zou zienquote:Op zondag 31 oktober 2021 10:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hoe jij het invoeren van een vaccinatieplicht leest in mijn post is me echt totaal onduidelijk.
Prima, nu heb je een veelvoud nodigquote:Maar laten we 'm dan over een andere boeg gooien. Zelfs met een vaccinatieplicht ga je niet iedereen bereiken, of je moet de deuren in gaan trappen bij mensen. Stel dat Nederland met een plicht richting de 95% gaat en Covid-zorg consequent ~100 extra IC bedden oplevert. Mensen met een contra-indicatie, mensen met een slecht werkend immuunsysteem, ga zo maar door.
Als er dan een griepgolf aan komt die ~150 IC bedden nodig heeft (wat geen raar aantal is voor een griepgolf) loopt de zorg ook uit zijn voegen.
Strafbaar voor wie? De mensen die bij de hulpverlening werken? Of voor de overheid die die vaccinatieplicht instelt?quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:16 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Zou het in NL niet op een of ander een manier strafbaar zijn als daarmee de hulpverlening in het gevaar komt?
Nee hoor, die veelvoud heb je niet nodig. Er is een nieuwe ziekte bijgekomen en de hoeveelheid zorg die geleverd kan worden is niet toereikend. Daar moet iets aan gedaan worden, dat los je niet op met een vaccinatieplicht.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:17 schreef devlinmr het volgende:
[..]
die lees ik niet in je post.. dat is wat ik graag zou zien
[..]
Prima, nu heb je een veelvoud nodig
Het is compleet ridicuul dat je je als gezonde Nederlander < 50 jaar zou moeten vaccineren.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:13 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Mwa, ik zou graag zien dat ze in Den Haag eindelijk eens ergens mee doorpakken en dus wel drastische beslissingen durven nemen. Misschien geen vaccinatieplicht, maar wel bijvoorbeeld QR-codes op de werkplek of bij gebedshuizen.
Want nu is het bij elke maatregel die gericht en effectief resultaat biedt "Ja maar kan niet" en wordt er weer links en rechts gepolderd.
Oh, ik dacht dat je medewerker van de brandweer niet zo maar zou mogen staken/stoppen als dat betekent dat er geen noodzakelijke hulp meer geleverd kan worden. Dus strafbaar voor de werknemers. Maar dat zou wel erg oneerlijk zijn in dit geval.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:18 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Strafbaar voor wie? De mensen die bij de hulpverlening werken? Of voor de overheid die die vaccinatieplicht instelt?
Het enige wat je de hele tijd loopt te verkondigen is "Ja, we hadden hier 5 jaar geleden wat aan moeten doen."quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het is compleet ridicuul dat je je als gezonde Nederlander < 50 jaar zou moeten vaccineren.
QR codes op je werkplek![]()
Druk op de zorg, operaties die uitgesteld moeten worden enz. is iets wat je de gezonde ongevaccineerden onmogelijk in de maag kunt splitsen.
Hier in 2015 al de melding.
https://www.1limburg.nl/u(...)kenhuizen-door-griep
Maar hey het is 2018 ondertussen en het is nog steeds niet opgelost.
https://www.omroepbrabant(...)steld-door-griepgolf
https://www.ad.nl/utrecht(...)-griepgolf~a2df0f57/
Nu al ruim 1,5 jaar een pandemie, niks opschalen of opleiden. Nee, iedereen MOET een prikkie (waarvan de werking na verloop van tijd afneemt) persé halen.
Kom ajb op zeg.
Maar ja, al die ongevaccineerde brandweermannen die tijdens hun werk als blussende virusbommen corona door de stad lopen te verspreiden moet je ook niet hebben.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:16 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Zou het in NL niet op een of ander een manier strafbaar zijn als daarmee de hulpverlening in het gevaar komt?
Zou me niet verbazen als we over 12 maanden nog minder zorgcapaciteit hebben dan nu.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het enige wat je de hele tijd loopt te verkondigen is "Ja, we hadden hier 5 jaar geleden wat aan moeten doen."
Daar koop je NU natuurlijk niets voor. Je zit nu met een acuut probleem wat je niet opgelost krijgt zonder keuzes te moeten maken die hoe dan ook tegen een zeer been gaan stoten.
Lekker de ene brandhaard voor de andere inruilen!quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:23 schreef galantis het volgende:
[..]
Maar ja, al die ongevaccineerde brandweermannen die tijdens hun werk als blussende virusbommen corona door de stad lopen te verspreiden moet je ook niet hebben.
Wat heb je eraan om een gezonde 50 minner verplichten om zich te laten vaccineren?quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het enige wat je de hele tijd loopt te verkondigen is "Ja, we hadden hier 5 jaar geleden wat aan moeten doen."
Daar koop je NU natuurlijk niets voor. Je zit nu met een acuut probleem wat je niet opgelost krijgt zonder keuzes te moeten maken die hoe dan ook tegen een zeer been gaan stoten.
Omdat je dan wel een demper zet op verspreiding.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat heb je eraan om een gezonde 50 minner verplichten om zich te laten vaccineren?
Die heeft 0,02% kans om in het ziekenhuis terecht te komen na een eventuele besmetting.
0,02%![]()
Vaccinatieplicht lost daar niks aan op.
Uit 2008: Behoefteraming Intensive Care voor Volwassenen 2006-2016quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het is compleet ridicuul dat je je als gezonde Nederlander < 50 jaar zou moeten vaccineren.
QR codes op je werkplek![]()
Druk op de zorg, operaties die uitgesteld moeten worden enz. is iets wat je de gezonde ongevaccineerden onmogelijk in de maag kunt splitsen.
Hier in 2015 al de melding.
https://www.1limburg.nl/u(...)kenhuizen-door-griep
Maar hey het is 2018 ondertussen en het is nog steeds niet opgelost.
https://www.omroepbrabant(...)steld-door-griepgolf
https://www.ad.nl/utrecht(...)-griepgolf~a2df0f57/
Nu al ruim 1,5 jaar een pandemie, niks opschalen of opleiden. Nee, iedereen MOET een prikkie (waarvan de werking na verloop van tijd afneemt) persé halen.
Kom ajb op zeg.
In dat rapport staat ook kort wat genoemd over 2021, dat de verwachting is dat het nog verder omhoog moet. We zitten gewoon onder de richtlijn intensive care, zelfs zonder corona. Een vaccinatieplicht is dan niet meer dan een doekje voor het bloeden, los van de gevolgen die een vaccinatieplicht heeft.quote:Overigens bleek uit het vorige hoofdstuk dat op basis van de leeftijdsverdeling van de
opgenomen patiënten en de bevolkingsprognoses geschat kan worden dat – bij gelijkblijvende bezetting van de beddencapaciteit – het aantal IC-bedden tot 2016 met 17% moet toenemen. Deze benodigde groei staat los van de benodigde groei in verband met de huidige gewenste beddencapaciteit. Gecombineerd betekent dit dat er in 2016 29% meer bedden nodig zijn om tegemoet te komen aan zowel de Richtlijn Intensive Care als de
demografische ontwikkeling.
Er had ook iets aan gedaan moeten worden, 5 jaar geleden. 10 jaar geleden, wanneer dan ook. Maar dat er zelfs nu, nu de nood zo hoog is niets aan gedaan wordt is meer dan tegen een zeer been stoten, dat is het onverdoofd amputeren van een zeer been.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je dempt niks met vaccinatie wanneer je met het groene vinkje ongehinderd je gang kunt gaan en je het vertikt je te laten testen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:26 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Omdat je dan wel een demper zet op verspreiding.
Niet compleet stoppen, wel remmen, waardoor die 50+'er minder kans heeft om besmet te raken.
Dus wel, als je alleen gevaccineerden kan besmetten. Sowieso zijn besmette groene vinkjes al (5x of zo) minder besmettelijk dan rode vinkjes. Het blijft nog altijd om statistiek gaan.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:32 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je dempt niks met vaccinatie wanneer je met het groene vinkje ongehinderd je gang kunt gaan en je het vertikt je te laten testen.
Je bedoelt dat je de ongevaccineerde brandweerman die op last van de overheid zijn werk niet meer mag uitvoeren, ook nog even strafrechtelijk wil gaan vervolgen wegens plichtsverzuim?quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:16 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Het "NU" waar jij het over hebt was maart vorig jaar.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |