Nee, dat zie je verkeerd.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:25 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dan hebben alle overheden ter wereld blijkbaar gefaald, of zie ik dat verkeerd?
Dat komt omdat we iedereen tevreden willen houden, als je als maatschappij het belangrijk vind dat mensen zelf mogen kiezen of ze zich laten vaccineren of niet dan moet je ook niet zeuren dat de zorg overstroomd, anderen mensen hun behandeling uitgesteld wordt of dat we van de halve te laat komende maatregelen krijgen. Dan is dit het beste wat we kunnen krijgen en moet je roeien met de riemen die je hebt en dat is gewoon dat we weer maanden aan regels vastzitten voordat de ziekenhuizen weer leeg zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:30 schreef Grems het volgende:
[..]
Je kunt altijd wel een paar afvallige experts vinden die het niet eens zijn met de gevestigde topexperts.
Klagen over vrijheid, gezondheid en onderwijs in Nederland![]()
Dat bedoel ik, tot op het bot verwend
Ja, maar bij het sluiten van sectoren is burgerlijke ongehoorzaamheid zo goed als onmogelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dreiging is natuurlijk breder dan een aanslag. De dreiging de maatregelen met grote getale niet op te volgen, de dreiging dat het draagvlak naar 0 daalt, etc.
Ik bedoelde dan ook niet dat de tent kort en klein zal worden geslagen ofzo, maar dat bijvoorbeeld in de rest van de sectoren de opvolging van het gebruik van de coronapas daalt richting het nulpunt. Er is een tijd geweest dat we dat burgerlijke ongehoorzaamheid noemden
Waarom mag je niet zeuren dat er op het eerste gezicht al anderhalf jaar niets aan is gedaan om de uitstroom in de zorg te beperken? Of om het aantrekkelijker te maken er te werken zodat mensen die uitgestroomd zijn terug willen komen?quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:31 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat komt omdat we iedereen tevreden willen houden, als je als maatschappij het belangrijk vind dat mensen zelf mogen kiezen of ze zich laten vaccineren of niet dan moet je ook niet zeuren dat de zorg overstroomd, anderen mensen hun behandeling uitgesteld wordt of dat we van de halve te laat komende maatregelen krijgen. Dan is dit het beste wat we kunnen krijgen en moet je roeien met de riemen die je hebt en dat is gewoon dat we weer maanden aan regels vastzitten voordat de ziekenhuizen weer leeg zijn.
Er is in Nederland gegokt met de vaccinatiebereidheid. Die gok heeft verkeerd uitgepakt dus nu wordt de schuld neergelegd bij de ongevaccineerden. Een makkelijk populistisch praatje, maar het is natuurlijk wel complexer dan dat.quote:
Wel gedeeltelijk mee eens maar er is een giga ziekteverzuim momenteel, die bereidheid om met z'n allen de schouders eronder te zetten in de zorg, zeg maar dat gedeelte waar we voor klapten, is nu wel weg.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom mag je niet zeuren dat er op het eerste gezicht al anderhalf jaar niets aan is gedaan om de uitstroom in de zorg te beperken? Of om het aantrekkelijker te maken er te werken zodat mensen die uitgestroomd zijn terug willen komen?
Er is wat mij betreft op dit moment maar één ding duidelijk. Onze zorg is in staat om technische hoogstandjes te leveren die veel landen niet kunnen doen, maar legt het qua volume af. Door de manier waarop Nederland georganiseerd is is het vrijwel onmogelijk om te gaan met een situatie als die er nu is, doordat je dan in een bureaucratische hel belandt. Er zijn te weinig mensen die zich hard willen maken die bureaucratie te doorbreken, dus kabbelen we door.
Dit ben ik niet met je eens trouwens. De invloed van overheidsingrijpen op de verspreiding van het virus wordt wereldwijd overschat. Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is in Nederland gegokt met de vaccinatiebereidheid. Die gok heeft verkeerd uitgepakt dus nu wordt de schuld neergelegd bij de ongevaccineerden. Een makkelijk populistisch praatje, maar het is natuurlijk wel complexer dan dat.
Dus eigenlijk, specifiek Nederland heeft hierin gefaald zoals het nu lijkt.
Ja, en precies dat is iets waar iets aan gedaan had kunnen worden. Het ziekteverzuim is (onder andere) zo hoog doordat de werkdruk zo hoog is. Als je de uitstroom beperkt beperk je ook de werkdruk zoveel mogelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:39 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wel gedeeltelijk mee eens maar er is een giga ziekteverzuim momenteel, die bereidheid om met z'n allen de schouders eronder te zetten in de zorg, zeg maar dat gedeelte waar we voor klapten, is nu wel weg.
Daarom ben ik nu ook bang voor een sneeuwbaleffect. Doordat de werkdruk nu hoog is lopen mensen uit de zorg weg, en wordt de werkdruk op de rest nog hoger. Waardoor er elke keer zwaardere maatregelen nodig zijn om de bezetting te beperken, en je nog altijd de kans hebt dat de rest van die mensen het ook op een lopen zetten. Repeat.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, en precies dat is iets waar iets aan gedaan had kunnen worden. Het ziekteverzuim is (onder andere) zo hoog doordat de werkdruk zo hoog is. Als je de uitstroom beperkt beperk je ook de werkdruk zoveel mogelijk.
Daar heb je gelijk in. Specifiek qua vaccinaties helpt het niet dat er iemand aan het roer is die vooral uit de heup schiet. Die niet zoveel geeft om bij-effecten en verborgen leed maar gewoon wil dat wat hij wil gedaan wordt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit ben ik niet met je eens trouwens. De invloed van overheidsingrijpen op de verspreiding van het virus wordt wereldwijd overschat. Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.
of die werkdruk werkelijk zo hoog is of dat ze het gewoon niet gewend zijn kan ik niet beoordelen, wat me wel altijd opvalt in ziekenhuizen is dat ze met giga veel zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, en precies dat is iets waar iets aan gedaan had kunnen worden. Het ziekteverzuim is (onder andere) zo hoog doordat de werkdruk zo hoog is. Als je de uitstroom beperkt beperk je ook de werkdruk zoveel mogelijk.
Ik geef het de mensen in de zorg te doen hoor, ik kan me niet voorstellen hoe zwaar het daar op de vloer momenteel is. Daarom begrijp ik ook niet dat niet hemel en aarde bewogen wordt om te voorkomen dat mensen weglopen.
85% is redelijk succesvol.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is in Nederland gegokt met de vaccinatiebereidheid. Die gok heeft verkeerd uitgepakt dus nu wordt de schuld neergelegd bij de ongevaccineerden. Een makkelijk populistisch praatje, maar het is natuurlijk wel complexer dan dat.
Oh? Dus andere landen hebben geen maatregelen (gehad ) om de instroom te beperken?quote:Dus eigenlijk, specifiek Nederland heeft hierin gefaald zoals het nu lijkt.
Nouja, N=1. Mijn nichtje is arts en was bezig met haar co-schap en heeft waar mogelijk bijgesprongen op de cohorten, dat was wel echt aanpoten.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
of die werkdruk werkelijk zo hoog is of dat ze het gewoon niet gewend zijn kan ik niet beoordelen, wat me wel altijd opvalt in ziekenhuizen is dat ze met giga veel zijn.
De discussie ging over vaccinatiecampagnes hè, niet over maatregelen om de instroom te beperken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:48 schreef devlinmr het volgende:
[..]
85% is redelijk succesvol.
Dat het de ongevaccineerden zijn die momenteel de zorg overspoelen is gewoon een feit.
[..]
Oh? Dus andere landen hebben geen maatregelen (gehad ) om de instroom te beperken?
Noem er eens 1
Klopt, mensen werken vrijwillig. Er staat wel een vergoeding tegenover, maar je moet wel dat werk willen doen. Als die bereidheid verdwijnt, is het snel gedaan.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:44 schreef Stoney3K het volgende:
Daarom ben ik nu ook bang voor een sneeuwbaleffect. Doordat de werkdruk nu hoog is lopen mensen uit de zorg weg, en wordt de werkdruk op de rest nog hoger. Waardoor er elke keer zwaardere maatregelen nodig zijn om de bezetting te beperken, en je nog altijd de kans hebt dat de rest van die mensen het ook op een lopen zetten. Repeat.
Als dat proces aan de hand is dan zijn we eigenlijk gewoon te laat en is het instorten van de zorg al in gang gezet. Ik weet niet of je die trein nu nog zou kunnen stoppen.
Jamaar de deltavariant!!!!quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.
Ik vind het constant benoemen van 'jamaar exponentiële groei!' afleiden van het daadwerkelijke probleem.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:52 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Klopt, mensen werken vrijwillig. Er staat wel een vergoeding tegenover, maar je moet wel dat werk willen doen. Als die bereidheid verdwijnt, is het snel gedaan.
Waarom is het echter zo slecht? Als het echt komt door de hoge zorgbelasting door corona, dan schaal de zorg preventief af tot een duurzaam in stand te houden niveau. Zonder beslag te leggen op personeel van andere afdelingen of mensen structureel te laten overwerken.
Er valt hier vaak genoeg het argument dat het uitbreiden van de zorg geen zin heeft, omdat je dan in een golf 1 week later tegen de grens aan loopt. Dat geldt het andersom ook, het iets beperken van de capaciteit is niet zo erg, je loopt alleen iets eerder tegen het maximum aan. Dat lijkt het me het behoud van de zorgsector als geheel wel waard.
Waarom vaccineren we denk je.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
De discussie ging over vaccinatiecampagnes hè, niet over maatregelen om de instroom te beperken.
Destijds moesten opkomstpercentages van ca 60-70% toereikend zijn. Die waardes werden rechtstreeks afgeleid van de R0 (van de alfa-variant toen nog) en gaan dus uit van vrijwel volledige preventie van transmissie door gevaccineerden.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit ben ik niet met je eens trouwens. De invloed van overheidsingrijpen op de verspreiding van het virus wordt wereldwijd overschat. Qua vaccinatiebereidheid zit Nederland in de Europese subtop en haalt scores die vrij algemeen gezien werden als 'genoeg'.
het daadwerkelijke probleem momenteel is dat 80% van die 200 die je hieronder als voorbeeld neemt er niet had hoeven liggenquote:Op zondag 31 oktober 2021 09:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vind het constant benoemen van 'jamaar exponentiële groei!' afleiden van het daadwerkelijke probleem.
Precies.. daarom vaccinatieplichtquote:Ja, exponentiële groei ga je niet van winnen. Maar als er aangegeven wordt dat zonder maatregelen de druk op de zorg structureel 200 IC bedden gaat worden gaat de discussie daar niet meer over. Dan houdt het in dat je structureel 200 extra IC bedden nodig hebt wil je dezelfde zorg leveren als je deed voor de pandemie. Als je die 200 IC bedden er niet bij plaatst zeg je effectief dat je zorg in gaat leveren. De vraag groeit en het aanbod groeit niet mee, waardoor je schaarste krijgt.
Als het een 'gezonde' bezetting is om (ik noem maar even een getal) 60% bezetting te hebben op de IC om in te kunnen springen op een urgente en onverwachtte situatie en eventueel uitval van personeel zul je dus terug moeten naar die 60%. Bij een gegroeide zorgvraag houdt dat dus in dat je meer bedden nodig hebt.
Note: Ik heb het met bedden uiteraard over 'beschikbare' bedden, dus inclusief personeel, ruimte etc.
Nogmaals, de discussie ging erover of de vaccinatiecampagne succesvol was of niet, dat staat los van de reden om te vaccineren.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:59 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Waarom vaccineren we denk je.
Maar goed ik zal hem anders stellen. In welke landen was de vaccinatie campagne wel succesvol volgens jou en waarin verschillen die met Nederland
Hoe jij het invoeren van een vaccinatieplicht leest in mijn post is me echt totaal onduidelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:02 schreef devlinmr het volgende:
[..]
het daadwerkelijke probleem momenteel is dat 80% van die 200 die je hieronder als voorbeeld neemt er niet had hoeven liggen
[..]
Precies.. daarom vaccinatieplicht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |