Je hoeft er niet bij te zijnquote:Op donderdag 14 oktober 2021 08:16 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Hier de 19e taxatie, moet je daar eigenlijk zelf bij zijn ook? Of krijg je gewoon vanzelf een bedrag en rapport in de mail oid?
Nee, niets concreets op het oog. Eerst kopen en dan pas verkopen is ook een logische pad om te bewandelen, dat zeker. In 2019 zat ik niet aan mijn maximale hypotheek (erfenis), de afgelopen periode heb ik salarissprongen gemaakt en als ik eerst verkoop, weet ik meer concreet wat mijn budget zal zijn. Ik heb echt geen een vrijstaande villa of een 2 onder 1-kapper nodig. Mocht er een gat zitten de opleveringen, ga ik max. 1 jaartje huren.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 16:29 schreef t-star het volgende:
[..]
Heb je al iets op het oog? Ik zou het andersom gedaan hebben geloof ik. In deze markt weet je niet op welke termijn je weer iets leuks vindt.
succes met de verkoop!
Het gaat toevallig ook wel om een plaats in de kop van NH dus het zal dan wel ja. Lijkt me dan een goede deal voor 275k en je weet dan tenminste ook met wat meer zekerheid dat het door gaat of niet, ipv dat je op tientallen huizen moet staan overbieden en bidden.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 13:11 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Bij mijn vader in de straat (klein dorp in de kop van Noord-Holland) stond een rijtjeswoning voor 225.000. Via via hoorde hij dat een geïnteresseerde 310.000 had geboden....het was niet genoeg. Meen dat het voor 340.000 is weggegaan. Zit wel een flinke tuin bij achter (280m2) en binnen groot 117m2, maar van binnen moest er zeker nog wel wat gebeuren aan een uitbouwtje en keuken. Dan is 50.000 blijkbaar peanuts qua overbieden. Nu is de startprijs op zich dan ook wel vrij laag. Mogelijk zit daar ergens een leuke bonus van x procent boven de vraagprijs voor een makelaar.
De WOZ waarde loopt ruim 1,5 jaar achter, aangezien de meest recente peildatum 1 januari 2020 is. Daarnaast hoeft de WOZ waarde niet in lijn te zijn met de werkelijke marktwaarde van destijds, aangezien er niet naar zaken als onderhoudsstaat wordt gekeken. De WOZ waarde zegt dus niet zoveel en is waarschijnlijk een heel stuk lager dan de marktwaarde.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 16:07 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Aha 😀😀 Ik heb dan denk ik echt te weinig geboden op een huis gok ik. Haha
Voorbehoud van 1 euro financiering omdat het nu toch verplicht is.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 10:46 schreef Lienekien het volgende:
Maar het ene voorbehoud van financiering is het andere niet, dus daarin zal dan ook nog wel het onderscheid gaan blijken tussen degenen die het zeker wel en die het misschien wel niet zullen gaan redden met het rondkrijgen van de financiering.
Het is uiteindelijk de verkoper die kiest op zijn/haar voorwaarden. Soms zit daar nog een ‘gunfactor’ in, maar vaak zal zekerheid de doorslag geven.
En weer leg je de verantwoordelijkheid neer bij de verkoper. Jij koopt iets wat jij een x bedrag waard vind.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 11:22 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik redeneer vanuit kopers ja.
Maar in mijn geval weet ik heel goed wat ik kan financieren, op 2 ietwat onzekere factoren na:
1) de verkoop van mijn eigen huis. Daar kan ik wel een schatting van maken, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
2) de werkelijke waarde van het huis dat ik wil kopen. Ik hoop bijvoorbeeld dat er morgen een taxatierapport ter inzage is, want anders durf ik niet te zeggen of de hypotheekverstrekker er in mee wil gaan.
Het is niet dat we niet met redelijk gemak die hypotheek kunnen ophoesten (dat kunnen we wel). Het is ook niet dat we helemaal geen eigen spaargeld hebben, of helemaal geen overwaarde van ons eigen huis verwachten. Het is alleen van een aantal factoren afhankelijk die ik nog niet duidelijk kán hebben.
Wat nog wel een optie zou zijn, misschien in plaats van een financieel voorbehoud, (om inderdaad zoals Drekkoning zegt niet het risico volledig bij de verkopers te leggen), is dat verkopers een recent (!) taxatierapport moeten kunnen overhandigen (of er de mogelijkheid/tijd toe geven. Dat zie je nu bij veel huizen niet; het is kijken en bieden op dezelfde dag. Dat is nu nog niet verplicht.
Dan heb je nog steeds wel dat mensen teveel risico willen nemen door over te bieden zonder eerst hun eigen huis te verkopen (zoals die familieleden), maar dan kun je als koper wel veel gerichter bieden.
Zie dat huis dat ik ga bezichtigen; niemand hier weet precies wat nu reëel is. Inclusief ondergetekende. Dus ik weet ook niet welk deel ik uit de hypotheek kan halen, of welk deel ik zelf zou moeten ophoesten. Dat is best een bepalend verschil. (En wij zijn dan terughoudend en hebben geen haast, maar je zou de gok maar nemen..)
Gratz!quote:Op donderdag 14 oktober 2021 12:31 schreef wieksel het volgende:
Hypotheek goedgekeurd!
Nou gaat het grote wachten beginnen! We kunnen er pas in juni ong in..
echt 0,0quote:Op donderdag 14 oktober 2021 15:57 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
In hoeverre is die woz waarde leidend in taxatie?
Hoezo niet? Als iemand een bod doet en het geaccepteerd is is het gewoon klaar. Snap dat je het vervelend vinden doet maar toch.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 19:27 schreef Vlaggenroof het volgende:
Nog een mooie;
Morgen hebben wij een huisbezichtiging, staat al een week vast. Allebei vrij geregeld van werk om even op en neer te gaan. Prima dus ( sowieso frustrerend dat het niet buiten kantoor tijden is, mja )
Worden we net gebeld; iemand heeft al een bod gedaan en die is geaccepteerd dus jullie hoeven niet meer te komen![]()
Ja godverdomme zeg, plan dan niet zo laat achter elkaar bezichtigingen in..
Wij hebben bij een andere makelaar al 4 keer een bod gedaan, die hebben een duidelijke deadline, en daarna wordt het pas besproken met de verkopers en knoop doorgehakt. Dat is veel ‘eerlijker’quote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo niet? Als iemand een bod doet en het geaccepteerd is is het gewoon klaar. Snap dat je het vervelend vinden doet maar toch.
Dat is bieden bij inschrijving. Dat is een keuze van de verkopende partij. Heb ik toen ook niet gedaan, maar de gunfactor mee laten wegenquote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:13 schreef Vlaggenroof het volgende:
[..]
Wij hebben bij een andere makelaar al 4 keer een bod gedaan, die hebben een duidelijke deadline, en daarna wordt het pas besproken met de verkopers en knoop doorgehakt. Dat is veel ‘eerlijker’
Ik vind het ook stom. Alsof die ander echt niet nog een dag kan wachten. Ik had het ook. Iemand wilde een bod doen op de voorwaarde om alle andere bezichtigingen te cancelen. Mijn makelaar gaf als advies er niet op in te gaan. Als de bieder echt wil, dan komt dat bod ook wel bij de deadline.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:13 schreef Vlaggenroof het volgende:
[..]
Wij hebben bij een andere makelaar al 4 keer een bod gedaan, die hebben een duidelijke deadline, en daarna wordt het pas besproken met de verkopers en knoop doorgehakt. Dat is veel ‘eerlijker’
Bij jou belde ze nog. Ik stond voor een dichte deurquote:Op donderdag 14 oktober 2021 19:27 schreef Vlaggenroof het volgende:
Nog een mooie;
Morgen hebben wij een huisbezichtiging, staat al een week vast. Allebei vrij geregeld van werk om even op en neer te gaan. Prima dus ( sowieso frustrerend dat het niet buiten kantoor tijden is, mja )
Worden we net gebeld; iemand heeft al een bod gedaan en die is geaccepteerd dus jullie hoeven niet meer te komen![]()
Wat een teringstreekquote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:54 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
Bij jou belde ze nog. Ik stond voor een dichte deur
quote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:54 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
Bij jou belde ze nog. Ik stond voor een dichte deur
Om gek van te worden!!! ..quote:Op donderdag 14 oktober 2021 19:27 schreef Vlaggenroof het volgende:
Nog een mooie;
Balenquote:Op donderdag 14 oktober 2021 22:05 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Mijn bod is niet geaccepteerd want er was iemand die enooorm veel had overboden.
Ik heb het gevoel dat het huis over een paar maand te huur staat door deze koper, dus zal het in de gaten houden.
Het zou best gezond zijn als dit doorgevoerd zou worden, maar dat lijkt me vrij kansloos zolang VVD en CDA in de regering zitten. Van de hypotheekrenteaftrek was ook al sinds de jaren 90 bekend dat het een prijsopdrijvend effect had en beter afgeschaft kon worden.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 05:57 schreef investeerdertje het volgende:
DNB: waarde eigen huis belasten kan zonder koopkrachtpijn
https://www.volkskrant.nl/a-ba156979
Iedereen met een jubelton gaat die wel voelen ja. Maar wel bijzonder, de afschaffing van box 1 moet teruggegeven worden. Dat doen we dan via de inkomstenbelasting zodat iedereen die het niet voelt ook weer een extraatje krijgt.
Eigen geld inbrengen is dan heel er onaantrekkelijk
Het afschaffen van hypotheekaftrek ben ik voor hoor, maar ik zie niet in hoe dit een goed effect zal hebben? De starter verliest 1.5% koopkracht en aangezien een woning in dit geval ineens een investering met belast rendement is kan het haast niet anders dan dat we het in de inflatiecijfers mee moeten nemen. Lijkt mij voor niemand een win-win.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 07:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het zou best gezond zijn als dit doorgevoerd zou worden, maar dat lijkt me vrij kansloos zolang VVD en CDA in de regering zitten. Van de hypotheekrenteaftrek was ook al sinds de jaren 90 bekend dat het een prijsopdrijvend effect had en beter afgeschaft kon worden.
Lekker man, zodra de huizenmarkt instort, zit je met je 400k+ voor 85m2 (+50k aan modernisering). Dan moet het wel een hele populaire omgeving zijn...quote:Op woensdag 13 oktober 2021 11:28 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nouja, ik vraag me af hoeveel 'concurrenten' we hebben. Het huis is 3000x bekeken op funda en 12x opgeslagen. En ik stuurde de makelaar om 7 uur 's ochtends een berichtje, en 2 uur later werd ik gebeld voor het inplannen van een bezichtiging. Die ook nog eens - na wat intern overleg - kon op de dag die ons uitkwam.
Daarbij, ik heb dus geen trek om dat verschil zelf vanuit onze spaarrekening op te moeten hoesten omdat de vraagprijs irreëel hoog is. Er moet echt nog genoeg gebeuren aan dat huis om het een beetje in de moderne tijd te trekken, dus het geld gebruik ik liever daar voor. (nieuwe badkamer, liefst ook nieuwe keuken want de huidige is 'functioneel' maar daar is dan ook wel alles mee gezegd). En de ligging is mooi, de tuin ook prima, maar het huis is zelf is niet heel groot (85m2 over 2 woonlagen. Er is nog wel een zoldertje, maar dat is maar beperkt qua hoogte).
Maar ja, de vraag is; is de vraagprijs onrealistisch, of is het wel gewoon de waarde momenteel? Ik heb geen idee, behalve dan dat ik er aan twijfel door het kadaster/huispedia.
Is helemaal niet gezond voor de huizenmarkt, een enkel huis vertalen naar actief geldbezit. Bij een tweede (of meer) huis, ja, maar anders totaal niet. Alleen voor de schatkist van de overheid heeft het voordelen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 07:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het zou best gezond zijn als dit doorgevoerd zou worden, maar dat lijkt me vrij kansloos zolang VVD en CDA in de regering zitten. Van de hypotheekrenteaftrek was ook al sinds de jaren 90 bekend dat het een prijsopdrijvend effect had en beter afgeschaft kon worden.
Precies, ik heb nog een aflossingsvrij deel. Ik vond het al niet gunstig om die af te lossen, maar met deze plannen al helemaal niet. Kortom een hypotheek hebben loont de banken aflossen loont de overheid.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 05:57 schreef investeerdertje het volgende:
Iedereen met een jubelton gaat die wel voelen ja. Maar wel bijzonder, de afschaffing van box 1 moet teruggegeven worden. Dat doen we dan via de inkomstenbelasting zodat iedereen die het niet voelt ook weer een extraatje krijgt.
Tja, ik vind het niet zo boeiend of je het in de inflatiecijfers mee moet nemen of niet. De feitelijke situatie verandert daar niet door, dus die 'inflatie' voelen we toch wel, of het nou in de cijfers zit of niet.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 07:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het afschaffen van hypotheekaftrek ben ik voor hoor, maar ik zie niet in hoe dit een goed effect zal hebben? De starter verliest 1.5% koopkracht en aangezien een woning in dit geval ineens een investering met belast rendement is kan het haast niet anders dan dat we het in de inflatiecijfers mee moeten nemen. Lijkt mij voor niemand een win-win.
Daargelaten dat het nivelleringsactie zoveel is.
Denk aan regio Utrecht. Wel iets meer richting de oostelijke grens van de provincie, maar wel in de bossen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 08:08 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Lekker man, zodra de huizenmarkt instort, zit je met je 400k+ voor 85m2 (+50k aan modernisering). Dan moet het wel een hele populaire omgeving zijn...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het is een iets minder duur dorp dan Zeist/Driebergen/Maarn door de afstand tot Utrecht, maar nog steeds wel een duurdere omgeving.
Ik denk ook nog wel dat 'ie écht te hoog in de markt is gezet.
(Als je kijkt naar de verkoopwaarde (270k) van een identiek huis in 2019 - en dan niet eens de 40k lagere koopsom bij transactie - , dan is ie zelfs met een stijging van 30% de afgelopen twee jaar, bijna 80k minder waard dan deze vraagprijs van 429k. Als ik even goed reken. (270 + 81k = 351k. )
Dus wij gaan vandaag kijken, zien wat we ervan vinden, en ik wil voordat we überhaupt een bod uitbrengen, de mogelijkheid (tijd) krijgen voor een taxatie, of er moet al een rapport liggen. En in dit geval wil ik zeker een bouwkundige keuring laten uitvoeren (ik heb echt geen idee hoe je betonrot enzo spot, want niet mijn vakgebied).
Afijn, een hoop mitsen en maren. Maar kijken kan natuurlijk geen kwaad.
Het voelt ook voor mij ook altijd weer als verlies van een stukje vrijheid. Het is ongetwijfeld goedkoper dan huren met dat belasten in box 3, maar je toko aflossen en weten wat er ook gaande is in de wereld dat die stapel stenen van jou is, dat je droog zit en uit de wind (en eventueel warm met dekentjes en kaarsjes als je geen nuts meer zou (kunnen) betalen) is toch een vorm van vrijheid. Maar met dit plan zit je wederom weer ergens aan vast.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 08:12 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Is helemaal niet gezond voor de huizenmarkt, een enkel huis vertalen naar actief geldbezit. Bij een tweede (of meer) huis, ja, maar anders totaal niet. Alleen voor de schatkist van de overheid heeft het voordelen.
Het past natuurlijk wel in lijn met de bevolking, middeninkomens vooral, zoveel mogelijk te straffen en financieel leeg te zuigen, iets wat een beetje het hoofddoel lijkt te zijn geworden van de overheid.
Dit is dus de reden dat ik denk dat dit idee er politiek nooit door gaat komen. Mensen gaan direct steigeren.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 08:12 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Is helemaal niet gezond voor de huizenmarkt, een enkel huis vertalen naar actief geldbezit. Bij een tweede (of meer) huis, ja, maar anders totaal niet. Alleen voor de schatkist van de overheid heeft het voordelen.
Het past natuurlijk wel in lijn met de bevolking, middeninkomens vooral, zoveel mogelijk te straffen en financieel leeg te zuigen, iets wat een beetje het hoofddoel lijkt te zijn geworden van de overheid.
Je denkt toch niet dat de politiek zich iets aantrekt van mensen die gaan steigeren ?quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 08:52 schreef Heph844 het volgende:
Dit is dus de reden dat ik denk dat dit idee er politiek nooit door gaat komen. Mensen gaan direct stijgeren.
Hoeveel procent van de VVD-kiezers zal een eigen woning bezitten? 90 procent? Als die groep massaal pissig wordt (terecht of onterecht) heb je als partij best een probleem. Daar wordt echt wel over nagedacht hoor.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 08:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat de politiek zich iets aantrekt van mensen die gaan steigeren ?
Zaken als HRA en EWF zijn voor vele (niet-) huizenbezitters een doorn in het oog, daar hoor je de politiek ook niet over anders dan het spekken van de schatkist.
quote:steigeren
Gezien men vooral in en bij de grote steden wil bouwen is thuiswerken wel een uitkomst wellicht. Daardoor komen misschien een hele rits kantoorpanden vrij. Uiteraard is dat ombouwen niet per se goedkoper dan nieuwbouw, maar die panden staan al in de stad dus je hoeft geen nieuwe grond te zoeken. Ook zijn ze meestal al goed bereikbaar (minder nieuwe OV lijnen aanleggen), dus tik je nog een voorwaarde al af. Plus dat misschien de mensen die er dan gaan wonen en ook in de stad werken direct dicht bij huis zitten wat ook zorgt voor weinig belasting op het woon-werkverkeer.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:01 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)-in-woningbouw-nodig
Ik ben er echt zo bang voor dat we nog jaren met deze stijgende huizenprijzen te maken gaan hebben.,
Er zijn ook best wat sloebers of modale mensen (en jongeren) die VVD stemmen hoor, gewoon omdat ze gek worden van links en FVD, PVV e.d. te extreem vinden. Die hebben echt niet per se een koophuis.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:07 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de VVD-kiezers zal een eigen woning bezitten? 90 procent? Als die groep massaal pissig wordt (terecht of onterecht) heb je als partij best een probleem. Daar wordt echt wel over nagedacht hoor.
[..]
Met de huidige rentestand stelt hra toch al niets meer voor. Wat mij betreft wordt zowel als ewf afgeschaft.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:07 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de VVD-kiezers zal een eigen woning bezitten? 90 procent? Als die groep massaal pissig wordt (terecht of onterecht) heb je als partij best een probleem. Daar wordt echt wel over nagedacht hoor.
[..]
Mja, maar maakt het nou echt veel uit of je 1000 euro aan EWF betaalt, of 1000 euro aan vermogensbelasting?quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:34 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Met de huidige rentestand stelt hra toch al niets meer voor. Wat mij betreft wordt zowel als ewf afgeschaft.
Huizenbezitters gaan vooral steigeren als je huis naar box 3 moet.
spijker op z'n kopquote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:16 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Er zijn ook best wat sloebers of modale mensen (en jongeren) die VVD stemmen hoor, gewoon omdat ze gek worden van links en FVD, PVV e.d. te extreem vinden. Die hebben echt niet per se een koophuis.
Je hoeft er niet bang voor te zijn. Dit is gewoon iets wat gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:01 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)-in-woningbouw-nodig
Ik ben er echt zo bang voor dat we nog jaren met deze stijgende huizenprijzen te maken gaan hebben.,
Als de ECB morgen de rente met een procent verhoogt, zijn overmorgen de huizenprijzen gedaald.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:55 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Je hoeft er niet bang voor te zijn. Dit is gewoon iets wat gaat gebeuren.
Er is geen indicatie dat er verandering gaat optreden. Nederland is superrijk en iedereen wilt een punt van de taart.
Dus DNB wil de huizenbezitter straffen voor de door hun eigen monetaire beleid veroorzaakte hoge huizenprijzen? Die fiscale maatregelen zijn een (eenmalige) druppel op een gloeiende plaat en gaan er toch niet komen vanwege electorale belangen, totaal nutteloos. Klaas Knot heeft zelf de grootste troef in handen samen met zijn collega's in Frankfurt maar zwijgt daar totaal over.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 05:57 schreef investeerdertje het volgende:
En dat gebeurd waarschijnlijk als de nieuwe woningen bijna gebouwd zijn zodat ze die met verlies kunnen verkopenquote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:58 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Als de ECB morgen de rente met een procent verhoogt, zijn overmorgen de huizenprijzen gedaald.
Een afgelost huis van 400k geeft een EWF van 2000 euro bruto een in box 3 een vrh van ruim 4000 netto. Nogal een verschil dus.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:39 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Mja, maar maakt het nou echt veel uit of je 1000 euro aan EWF betaalt, of 1000 euro aan vermogensbelasting?
En dezelfde dag nog daalt de financieringsruimte. Schiet een koper niks mee op, behalve als hij eigen centen meebrengt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:58 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Als de ECB morgen de rente met een procent verhoogt, zijn overmorgen de huizenprijzen gedaald.
Op korte termijn niet nee, het wordt echter wel makkelijker voor een koper om eigen geld mee te brengen op langere termijn. Immers, er valt bij een daling van de huizenprijzen weer enigszins voor de eigen inleg voor een huis te sparen, waardoor de rentelasten dus ook lager zullen zijn i.v.m. het lagere leenbedrag dat nodig is om het huis te kopen. Dit sparen zet met de huidige stijgingen geen zoden aan de dijk. Een voorbeeld: 10% eigen inleg bij ¤300.000 is toch ¤10.000 minder dan 10% inleg bij een koopprijs van ¤400.000. Om die extra 10k op tafel te kunnen leggen zul je toch al gauw meer dan een jaar moeten sparen (bij 500¤ per maand sparen kost het bijna twee jaar).quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 10:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En dezelfde dag nog daalt de financieringsruimte. Schiet een koper niks mee op, behalve als hij eigen centen meebrengt.
Dat dus. Knot kan beter pleiten voor hogere rente bij de ECB, maar waarschijnlijk zit ie onder de plak van Lagarde.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 10:07 schreef LawKing het volgende:
Dus je bent bang voor de risico's van hoge schulden door woningkopers, en gaat dan de eigen woning naar box 3 halen zodat mensen de hypotheekschuld van hun heffingsgrondslag kunnen aftrekken (resulterende in een prikkel om vooral niet af te lossen en veel te lenen)? Heel effectief!
Ik vind het een goed plan. De infrastructuur ligt er al, koeling&verwarming zijn aanwezig, en dergelijke gebouwen hebben vaak veel parkeerplaatsen in/onder het gebouw. Vaak is de structuur van beton, en kan je de aankleding en indeling wijzigen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 09:13 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Gezien men vooral in en bij de grote steden wil bouwen is thuiswerken wel een uitkomst wellicht. Daardoor komen misschien een hele rits kantoorpanden vrij. Uiteraard is dat ombouwen niet per se goedkoper dan nieuwbouw, maar die panden staan al in de stad dus je hoeft geen nieuwe grond te zoeken. Ook zijn ze meestal al goed bereikbaar (minder nieuwe OV lijnen aanleggen), dus tik je nog een voorwaarde al af. Plus dat misschien de mensen die er dan gaan wonen en ook in de stad werken direct dicht bij huis zitten wat ook zorgt voor weinig belasting op het woon-werkverkeer.
Uiteraard zal het nooit genoeg zijn om te voldoen aan de totale vraag, maar alle beetje helpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |