Je hoeft er niet bij te zijnquote:Op donderdag 14 oktober 2021 08:16 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Hier de 19e taxatie, moet je daar eigenlijk zelf bij zijn ook? Of krijg je gewoon vanzelf een bedrag en rapport in de mail oid?
Nee, niets concreets op het oog. Eerst kopen en dan pas verkopen is ook een logische pad om te bewandelen, dat zeker. In 2019 zat ik niet aan mijn maximale hypotheek (erfenis), de afgelopen periode heb ik salarissprongen gemaakt en als ik eerst verkoop, weet ik meer concreet wat mijn budget zal zijn. Ik heb echt geen een vrijstaande villa of een 2 onder 1-kapper nodig. Mocht er een gat zitten de opleveringen, ga ik max. 1 jaartje huren.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 16:29 schreef t-star het volgende:
[..]
Heb je al iets op het oog? Ik zou het andersom gedaan hebben geloof ik. In deze markt weet je niet op welke termijn je weer iets leuks vindt.
succes met de verkoop!
Het gaat toevallig ook wel om een plaats in de kop van NH dus het zal dan wel ja. Lijkt me dan een goede deal voor 275k en je weet dan tenminste ook met wat meer zekerheid dat het door gaat of niet, ipv dat je op tientallen huizen moet staan overbieden en bidden.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 13:11 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Bij mijn vader in de straat (klein dorp in de kop van Noord-Holland) stond een rijtjeswoning voor 225.000. Via via hoorde hij dat een geïnteresseerde 310.000 had geboden....het was niet genoeg. Meen dat het voor 340.000 is weggegaan. Zit wel een flinke tuin bij achter (280m2) en binnen groot 117m2, maar van binnen moest er zeker nog wel wat gebeuren aan een uitbouwtje en keuken. Dan is 50.000 blijkbaar peanuts qua overbieden. Nu is de startprijs op zich dan ook wel vrij laag. Mogelijk zit daar ergens een leuke bonus van x procent boven de vraagprijs voor een makelaar.
De WOZ waarde loopt ruim 1,5 jaar achter, aangezien de meest recente peildatum 1 januari 2020 is. Daarnaast hoeft de WOZ waarde niet in lijn te zijn met de werkelijke marktwaarde van destijds, aangezien er niet naar zaken als onderhoudsstaat wordt gekeken. De WOZ waarde zegt dus niet zoveel en is waarschijnlijk een heel stuk lager dan de marktwaarde.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 16:07 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Aha 😀😀 Ik heb dan denk ik echt te weinig geboden op een huis gok ik. Haha
Voorbehoud van 1 euro financiering omdat het nu toch verplicht is.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 10:46 schreef Lienekien het volgende:
Maar het ene voorbehoud van financiering is het andere niet, dus daarin zal dan ook nog wel het onderscheid gaan blijken tussen degenen die het zeker wel en die het misschien wel niet zullen gaan redden met het rondkrijgen van de financiering.
Het is uiteindelijk de verkoper die kiest op zijn/haar voorwaarden. Soms zit daar nog een ‘gunfactor’ in, maar vaak zal zekerheid de doorslag geven.
En weer leg je de verantwoordelijkheid neer bij de verkoper. Jij koopt iets wat jij een x bedrag waard vind.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 11:22 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik redeneer vanuit kopers ja.
Maar in mijn geval weet ik heel goed wat ik kan financieren, op 2 ietwat onzekere factoren na:
1) de verkoop van mijn eigen huis. Daar kan ik wel een schatting van maken, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
2) de werkelijke waarde van het huis dat ik wil kopen. Ik hoop bijvoorbeeld dat er morgen een taxatierapport ter inzage is, want anders durf ik niet te zeggen of de hypotheekverstrekker er in mee wil gaan.
Het is niet dat we niet met redelijk gemak die hypotheek kunnen ophoesten (dat kunnen we wel). Het is ook niet dat we helemaal geen eigen spaargeld hebben, of helemaal geen overwaarde van ons eigen huis verwachten. Het is alleen van een aantal factoren afhankelijk die ik nog niet duidelijk kán hebben.
Wat nog wel een optie zou zijn, misschien in plaats van een financieel voorbehoud, (om inderdaad zoals Drekkoning zegt niet het risico volledig bij de verkopers te leggen), is dat verkopers een recent (!) taxatierapport moeten kunnen overhandigen (of er de mogelijkheid/tijd toe geven. Dat zie je nu bij veel huizen niet; het is kijken en bieden op dezelfde dag. Dat is nu nog niet verplicht.
Dan heb je nog steeds wel dat mensen teveel risico willen nemen door over te bieden zonder eerst hun eigen huis te verkopen (zoals die familieleden), maar dan kun je als koper wel veel gerichter bieden.
Zie dat huis dat ik ga bezichtigen; niemand hier weet precies wat nu reëel is. Inclusief ondergetekende. Dus ik weet ook niet welk deel ik uit de hypotheek kan halen, of welk deel ik zelf zou moeten ophoesten. Dat is best een bepalend verschil. (En wij zijn dan terughoudend en hebben geen haast, maar je zou de gok maar nemen..)
Gratz!quote:Op donderdag 14 oktober 2021 12:31 schreef wieksel het volgende:
Hypotheek goedgekeurd!
Nou gaat het grote wachten beginnen! We kunnen er pas in juni ong in..
echt 0,0quote:Op donderdag 14 oktober 2021 15:57 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
In hoeverre is die woz waarde leidend in taxatie?
Hoezo niet? Als iemand een bod doet en het geaccepteerd is is het gewoon klaar. Snap dat je het vervelend vinden doet maar toch.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 19:27 schreef Vlaggenroof het volgende:
Nog een mooie;
Morgen hebben wij een huisbezichtiging, staat al een week vast. Allebei vrij geregeld van werk om even op en neer te gaan. Prima dus ( sowieso frustrerend dat het niet buiten kantoor tijden is, mja )
Worden we net gebeld; iemand heeft al een bod gedaan en die is geaccepteerd dus jullie hoeven niet meer te komen![]()
Ja godverdomme zeg, plan dan niet zo laat achter elkaar bezichtigingen in..
Wij hebben bij een andere makelaar al 4 keer een bod gedaan, die hebben een duidelijke deadline, en daarna wordt het pas besproken met de verkopers en knoop doorgehakt. Dat is veel ‘eerlijker’quote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo niet? Als iemand een bod doet en het geaccepteerd is is het gewoon klaar. Snap dat je het vervelend vinden doet maar toch.
Dat is bieden bij inschrijving. Dat is een keuze van de verkopende partij. Heb ik toen ook niet gedaan, maar de gunfactor mee laten wegenquote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:13 schreef Vlaggenroof het volgende:
[..]
Wij hebben bij een andere makelaar al 4 keer een bod gedaan, die hebben een duidelijke deadline, en daarna wordt het pas besproken met de verkopers en knoop doorgehakt. Dat is veel ‘eerlijker’
Ik vind het ook stom. Alsof die ander echt niet nog een dag kan wachten. Ik had het ook. Iemand wilde een bod doen op de voorwaarde om alle andere bezichtigingen te cancelen. Mijn makelaar gaf als advies er niet op in te gaan. Als de bieder echt wil, dan komt dat bod ook wel bij de deadline.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:13 schreef Vlaggenroof het volgende:
[..]
Wij hebben bij een andere makelaar al 4 keer een bod gedaan, die hebben een duidelijke deadline, en daarna wordt het pas besproken met de verkopers en knoop doorgehakt. Dat is veel ‘eerlijker’
Bij jou belde ze nog. Ik stond voor een dichte deurquote:Op donderdag 14 oktober 2021 19:27 schreef Vlaggenroof het volgende:
Nog een mooie;
Morgen hebben wij een huisbezichtiging, staat al een week vast. Allebei vrij geregeld van werk om even op en neer te gaan. Prima dus ( sowieso frustrerend dat het niet buiten kantoor tijden is, mja )
Worden we net gebeld; iemand heeft al een bod gedaan en die is geaccepteerd dus jullie hoeven niet meer te komen![]()
Wat een teringstreekquote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:54 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
Bij jou belde ze nog. Ik stond voor een dichte deur
quote:Op donderdag 14 oktober 2021 20:54 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
Bij jou belde ze nog. Ik stond voor een dichte deur
Om gek van te worden!!! ..quote:Op donderdag 14 oktober 2021 19:27 schreef Vlaggenroof het volgende:
Nog een mooie;
Balenquote:Op donderdag 14 oktober 2021 22:05 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Mijn bod is niet geaccepteerd want er was iemand die enooorm veel had overboden.
Ik heb het gevoel dat het huis over een paar maand te huur staat door deze koper, dus zal het in de gaten houden.
Het zou best gezond zijn als dit doorgevoerd zou worden, maar dat lijkt me vrij kansloos zolang VVD en CDA in de regering zitten. Van de hypotheekrenteaftrek was ook al sinds de jaren 90 bekend dat het een prijsopdrijvend effect had en beter afgeschaft kon worden.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 05:57 schreef investeerdertje het volgende:
DNB: waarde eigen huis belasten kan zonder koopkrachtpijn
https://www.volkskrant.nl/a-ba156979
Iedereen met een jubelton gaat die wel voelen ja. Maar wel bijzonder, de afschaffing van box 1 moet teruggegeven worden. Dat doen we dan via de inkomstenbelasting zodat iedereen die het niet voelt ook weer een extraatje krijgt.
Eigen geld inbrengen is dan heel er onaantrekkelijk
Het afschaffen van hypotheekaftrek ben ik voor hoor, maar ik zie niet in hoe dit een goed effect zal hebben? De starter verliest 1.5% koopkracht en aangezien een woning in dit geval ineens een investering met belast rendement is kan het haast niet anders dan dat we het in de inflatiecijfers mee moeten nemen. Lijkt mij voor niemand een win-win.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 07:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het zou best gezond zijn als dit doorgevoerd zou worden, maar dat lijkt me vrij kansloos zolang VVD en CDA in de regering zitten. Van de hypotheekrenteaftrek was ook al sinds de jaren 90 bekend dat het een prijsopdrijvend effect had en beter afgeschaft kon worden.
Lekker man, zodra de huizenmarkt instort, zit je met je 400k+ voor 85m2 (+50k aan modernisering). Dan moet het wel een hele populaire omgeving zijn...quote:Op woensdag 13 oktober 2021 11:28 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nouja, ik vraag me af hoeveel 'concurrenten' we hebben. Het huis is 3000x bekeken op funda en 12x opgeslagen. En ik stuurde de makelaar om 7 uur 's ochtends een berichtje, en 2 uur later werd ik gebeld voor het inplannen van een bezichtiging. Die ook nog eens - na wat intern overleg - kon op de dag die ons uitkwam.
Daarbij, ik heb dus geen trek om dat verschil zelf vanuit onze spaarrekening op te moeten hoesten omdat de vraagprijs irreëel hoog is. Er moet echt nog genoeg gebeuren aan dat huis om het een beetje in de moderne tijd te trekken, dus het geld gebruik ik liever daar voor. (nieuwe badkamer, liefst ook nieuwe keuken want de huidige is 'functioneel' maar daar is dan ook wel alles mee gezegd). En de ligging is mooi, de tuin ook prima, maar het huis is zelf is niet heel groot (85m2 over 2 woonlagen. Er is nog wel een zoldertje, maar dat is maar beperkt qua hoogte).
Maar ja, de vraag is; is de vraagprijs onrealistisch, of is het wel gewoon de waarde momenteel? Ik heb geen idee, behalve dan dat ik er aan twijfel door het kadaster/huispedia.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |